Eerste stuwstraalhelikopter in Europa - een Nederlandse vinding De roep om nieuwe Christelijke levensstijl Met zelfinstellende hefschroef Vliegkosten: de helft lager Prijsstabilisatie nog nodig voor vergeten groepen Helikopter stortte neer op de Veluwe Militaire diensttijd kan niet worden verkort PROTESTANTS-CHRISTELIJK DAGBLAD VOOR ZEELAND Nederlandse ingenieurs deden opzienbarende uitvinding pAMWtyducht uitstekend c^esirUct'C^'d Snelheid: 100 km Door 't oog van een naald GOEDE VRIJDAG geen krant Medio" mist Monaco Sowjet-Unie heeft een voorsprong Dansen blijven verbieden? - Neen! zei dr. Dieperink tot Chr. leraren .oofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 00, r'elefoon 2438 (b.g.g. voor redactie f087. voor adm. 2970), Giro 274289. iantoren: Middelburg: Korte Noord- •traat 39. Tel. 2009, Tel. redactie 2347 fa 9l62j Vlissingen: Nieuwstraat 68, el. 826; Terneuzeni Dijkstraat 26-28. Exploitatie: Oosterbaan La Cointre N.V., Goes. Abonnementsprijs 0.47 per week, ƒ2.p. maand, ƒ5.85 per kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 24 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 cent per woord Zeeuwsch Dagblad 11e Jaargang No. 3359 Wnd.-hoofdredacteur: Prof. Dr. J. J. de Jong - Directeur: Jacq de Smit Donderdag 29 maart 1956 Verlost van de stank Zie pagina 2 Op- en ondergang van zon en maan: Vrijdag: Zon op 6.21 u., onder 19.11 u. MMaan op u., onder 7.43 u. Hoogwater vrijdag 30 maart: Vlissingen: 4.09 u. 2.27 m., 16.35 u. 2.17 m. Terneuzen: 4.39 u. 2.41 m., 17.06 u. 2.31 m. Wemeldinge: 5.58 u. 1.65 m., 18.22 u. 1.64 m. Zierikzee: 5.40 u. 1.38 m., 18.09 u. 1.38 m. DEN HAAG, 28 maart Een groep Nederlanders is er na jaren lange arbeid in geslaagd in ons land een helikopter te bouwen, die, naar de vliegproeven aantonen, succesvol vliegt. Deze groep heeft die arbeid zoveel mogelijk in het geheim verricht. Zij werd aange voerd door de heer T. van Houwelingen, oud-directeur-generaal van de P.T.T. en voorzitter van de stichting voor de ontwikkeling en bouw van een experimenteel hefschroefvliegtuig (SOBEH). De Nederlandse helikopter, „Kolibrie" genoemd, is een zeer een voudig toestel dat verscheidene vindingen van Nederlandse geest in zich verenigt. Het heeft een zgn. zelfinstellende hefschroef die het een voor helikopters ongekende stabiliteit geeft. Het heeft aan elk uiteinde van de tweebladige hefschroef een stuwstraalmotor, die geen bewegende delen heeft. Deze bijzonderheden zijn vanmid dag aan de openbaarheid prijs gege ven door ir. C. F. Verhage, een der di recteuren van de eind 1955 opgerichte Nederlandse Helikopter Industrie N.V. Naar wij nader vernemen, verlopen de vliegproeven met de „Kolibrie" uitermate bevredigend. Men verwacht dat het spoedig voor de produktie ge schikt zal zijn en het in juni vlieg- felaar te hebben. De „Kolibrie", het eerste hefschroef vliegtuig dat in ons land het prodnktie- stadium bereikt, heeft verscheidene bijzondere eigenschappen. De door ir. Verhage uitgevonden zelfinstellende hefschroelf bij kt, zo vernemen wij, volkomen aan de ver wachtingen te voldoen en mede dank zij deze uitvinding bezit de „Koli brie" een voor helikopters tot dus verre ongekende stabiliteit. Zeer lage prijs Een tweede bijzonderheid vormen de aan de hefschroefuiteinden bevestigde stuwstraaimotoren, geconstrueerd door ir. J. Meijer Drees, hoofdconstructeur Minister Zijlstra in Eerste Kamer: (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG, 28 maart Durf Ik na de jongste loonbeslissing nog de verantwoordelijkheid voor de prijsstabilisatiepolitiek te dragen?" Deze vraag stelde minister Zijlstra zichzelf in de Eerste Kamer. En 't antwoord luidde: het feit dat ik hier sta is reeds een bevestiging. Maar het zal een moeilijke doch goede zaak zijn. Een zaak die waard is geprobeerd te worden. Als wij er werkelijk in slagen de prijzen in de hand te houden dan zal er in 1956 iets groots zijn ver richt. Dan zijn de lonen niet geste gen ten koste van de vergeten groepen. Minister Zij Is tra was er dus van overtuigd dat ook in 1956 de prijssta bilisatiepolitiek moet slagen. „Of zjj zal slagen zullen we zien", zo voegde hij daaraan toe. Hij wees er op, dat de loonvorming per bedrijfstak juist is. En dat de loonsverhoging niet in de prijzen mag worden doorberekend als zij hoger Is dan 3 pet. Besluit een be paalde bedrijfstak tot een loonsverho ging van 4 pet. en er zijn ondernemin gen in die bedrijfstak die deze vier procent niet kunnen betalen, dan zul len deze ondernemingen zich maar moeten redden. „Wij kunnen niet op iedereen passen", aldus de bewinds man van economische zaken. Een loonsverhoging tot 3 pet. geldt alleen voor de minder renderende be drijfstakken. Tot 3 pet. mag men de loonsverhoging in de prijzen vercalcu- leren. Maar volgens de minister zullen dit maar uitzonderingen zijn. Hij onderscheidde een prijsstabilisa tiepolitiek in drie fasen: In 1955 moest er rust zijn in de prij zen en de lonen. Hier ziet men invlleger R. J. v. d. Harten tijdens een van de goed geslaagde proefvluchten met de stuwstraalhelikopter „Kolibrie" van de Ned. Helikopter Industrie N.V., waarvan in nevenstaand ar tikel wordt verteld. der NHI. Deze voortstuwers bezitten geen bewegende delen, hetgeen vele complicaties uitsluit, en kunnen, ais eerste der wereld, gewone petroleum als brandstof gebruiken. Wegens zijn goedkope en uitermate eenvoudige constructie zal de „Kolibrie" tegen e n zeer lage prijs aan de markt gebracht leunen worden. 100 km per uur Het toestel, waarvan de hefschroef on geveer tien meter lang is, en dat le dig slechts 20 kg weegt (een twee persoons automobiel weegt min stens driemaal zoveel) bereikt een kruissnelheid van 100 km per uur en kan op simpele wijze worden inge richt voor vervoer van personen, ge wondentransport, gewassenbespui- ting of andere doeleinden. Proeven voor het verkrijgen va neen bewijs van luchtvaardigheid zijn reeds on der toezicht van de Rijksluchtvaart dienst begonnen. De NHI, die voor de „Kolibrie" zo wel nationaal als internationaal goede afzetmogelijkheden verwacht, zal het assembleren van „Kolibrie"-helikop- ters in een fabriek op de luchthaven Rotterdam ter hand nemen. De onder delen voor het toestel worden bij Ne derlandse industrieën in haar opdracht vervaardigd. De ontwikkeling van de „Kolibrie' geschiedt met steun van het Neder lands instituut voor vliegtuigontwikke ling. In de jaren 1954 en 1955 werd het prototype voltooid en ongeveer een jaar geleden begonnen de vliegproe ven. De „Kolibrie" is Europa's eerste stuwstraalhelikopter. In een onderhoud dat wjj met ir. G. F. Verhage en Ir. J. Meijer Drees heb ben gehad hebben beiden er de nadruk jp gelegd, dat de „Kolibrie" tot stand is gekomen door de eendrachtige sa menwerking van een groep landgeno ten, waarbij de leiding van de 73 jarige heer T. van Houwelingen zeer vrucht dragend is geweest. Gedurende de oorlogstijd heeft de 43 jarige ir. Verhage te Rotterdam uit liefhebberij een bij hem opgekomen vraagstuk uitgewerkt dat tot resultaat heeft gehad een zelfinstellende rotor. Een rotor van dit ontwerp is een der bijzonderheden van de „Kolibrie". Deze twee jonge mensen hebben alle reden om gelukkig te glimlachen. Zij zijn nl. juist aan een ernstige lucht- ramp ontkomen. De vlieger is nl. ge zagvoerder Fred Jenkinson, de man, die door een weergaloze duikvlucht met zijn tweemotorig passagiersvlieg tuig van de BEA boven Daventry op centimetaers na een botsing voorkwam met een in razende vaart uit de mist opdoemende „V ampire"-straal j ager. De jonge vrouw is Miss Betty Tren- chard, de stewardess, die het angstige avontuur meemaakte. Toen het toestel van captain Jenkinson, een Elizabe than, zijn plotselinge duik maakte wer den meer dan veertig inzittenden van de machine alemaal licht gewond, maar daarbij bleef he tgelukkig. Wat de ge volgen van een botsing zouden zijn ge weest laat zich gemakkelijk raden Morgen, Goede Vrijdag, zal het Zeeuwsch Dagblad niet verschijnen Alle inzittenden gedood STROE, 28 maart Aan de Hars- kamperweg bij Stroe (Veluwe) is vanmiddag een militaire helikop ter (Hiller-H 23) van de vliegbasis Deelen neergestort. Alle drie de inzittenden kwamen om het leven. Het toestel is geheel vernield. De staart is gebroken, de propeller ligt en kele tientallen meters van de plaats, waar de helikopter is neergekomen. De motor ligt geheel bloot. De inzittenden van de helikopter, die bij het neerstorten zijn omgekomen, zijn: de 45-j. gehuwde majoor J. G. van Streenbrugge uit Den Haag, de 49-j. ongehuwde majoor M. Albeda uit Den Haag en de 49-j. gehuwde adjudant on der-officier J. Roos uit Amsterdam (bestuurder). Het ongeluk is vermoedelijk veroor zaakt door een technische storing. De stuurschroef schijnt te zijn afgeslagen doordat de antenne van de boordradio er mee in aanraking is gekomen. De man die ook met de rotor te ma ken had en wel met de daaraan be vestigde stuwstraaimotoren is Ir. Mey er Drees, een 33-j. Hagenaar. Hij kwam in 1952 bij de Sobeh als hoofdconstructeur. Hij had toen al eni ge tijd gedokterd aan èen idee om een stuwstraalmotor te ontwerpen, die af week van de typen die elders in de wereld werden gebouwd. Toen de heren Verhage en Meyer Drees elkaar hadden gevonden bleek dat uit hun ideeën, die door een groep deskundigen werden ge toetst en daarna geconstrueerd, de bouw van een helikopter van grote eenvoud en veiligheid mogelijk was. MIDDELBURG, 28 maart De volksdansgroep van de Middel burgse gymnastiekvereniging „Medioburgum", die was uitgeno digd om het huwelijk van de Prins van Monaco luister bij te zetten, heeft vandaag het teleur stellende bericht ontvangen, dat dit geen doorgang kan vinden. Carel Briels, de organisator van de show, waarin 18 landen ver tegenwoordigd zouden zijn, heeft nl. geen toestemming van Prins Rainier ontvangen. Ondertussen voert Carel Briels besprekingen in Parijs, teneinde daar de show deze zomer te kunnen laten doorgaan, zij het in enigszins ge wijzigde voim. Mocht dit wel doorgang vinden, dan zal „Medio" van de partij zijn. dan zal ehmeredz de partij zijn. Naar het te Rome verschijnende recht se blad „11 Tempo" bericht, is het stof felijk overschot van Mussolini in het geheim in de crypt van een francisca ner klooster abij Forli (Noord-Italië)! ingemetseld. PARIJS, 28 maart Generaal Gruenther, opperbevelhebber van de Navo-strijdkrachten in Europa, heeft woensdag tegen correspon denten gezegd dat het uit militair oogpunt bezien, niet mogelijk is de diensttijd te verkorten. Hij zei dat er geen Sowjet-satelietstaat is, waar de diensttijd minder dan twee jaar bedraagt en dat in de mees te gevallen de recruten zelfs drie jaar in dienst moeten blijven. De generaal zei dat men echter niet uit het oog moet verliezen dat de Sow- jet-Unie 400 onderzeeërs heeft. „Voor In 1956 moet er rust zijn in de prijzen, de loonsverhogingen moeten met dit beginsel in overeenstemming zijn. In 1957 komen we in een geheel andere fase. Dan worden de huren verhoogd en wordt de definitieve ouderdoms wet ingevoerd. Het is de vraag of deze zaken kun nen geschieden zonder dat zij een prijseffect met zich meebrengen. Dit probleem zal echter nog nauwkeurig bestudeerd moeten worden. Minister Zijlstra achtte het een groot winst punt, dat we in Nederland in ieder ge val vroegtijdig zijn begonnen aan de prijsstabilisatiepolitiek. Terugblik Aan het einde van een vierjarige ambtsperiode vond prof. Zijlstra het passend een terugblik te geven. Het zijn jaren van economische voorspoed en zegeningen geweest, al zijn nog veel problemen niet opgelost, zoals bijv. de huren en de woningbouw. Maar over het algemeen, aldus de bewindsman, is het economische beeld een beeld van fleur en zonneschijn. Moeten we het dansen blijven verbieden? Dat was de vraag, die de rector van het Chr. Lyceum te Haarlem, dr. G. J. Dieperink, aan de orde stelde op de 39e jaarver gadering van de vereniging van leraren bij het christelijk voorbe reidend hoger en middelbaar on derwijs, in zijn onderwerp: „Taak en activiteit van het chr. V.H.M.O. buiten de lessen". Dr Dieperink was van mening, dat deze vraag ontkennend moet worden beantwoord. Vooral de kinderen uit streng orthodoxe, Gereformeerde ge zinnen vragen: waarom mogen we niet dansen? In de praktijk blijkt dan, dat juist deze leerlingen zich soms goed kunnen bewegen op de dansvloer, om dat zij het vertikken als muurbloemp jes aan de kant te blijven staan. De rector liet een waarschuwing horen om t.a.v. dit probleem een negatieve hou ding aan te nemen. Dat is gevaarlijk, omdat veel leerlingen het dan toch el ders zoeken. Op het Haarlemse Chr. Lyceum zijn vrijwel alle leraren het erover eens, dat men een dansje als slot van een klasse-avond niet zonder meer mag verbieden.Als het er rustig en pret tig toegaat kan de leraar, die de avond leidt daarvoor toestemming geven. Wat we niet willen, aldus dr. Dieperink, is een dansavond voor de honderden leerlingen of een grote toneelavond met bal na. Een feest met whiskey tot in de morgen is be slist af te keuren. CHRISTELIJKE DANSLERAREN Wij hebben behoefte aan Christelijke dansleraren, aan levende Christenen, die het ais een opdracht van God zien danslessen te geven, zoals wij wiskun de of Frans geven. Maar wie helpt ons daaraan? verzuchtte dr. Dieperink. De V.H.M.O.-school heeft tot taak leiding te geven aan de culturele gemeen schapsuiting niet alleen, maar ook aan het amusement. Wij zijn geen Stoicijnen, maar Bij belse Christenen. Het is gezond en Christelijk om op zijn tijd eens uit de plooi te komen. Het advies van prof. Van Ruler om de geestelijke blijdschap uit te leven verdient te worden opge volgd: zit in de kerk en lacht in de huiskamer! Als Christenen moetenwij leren feest te vieren. Vaak teren wij op onze feestavonden nog op oude kost: droog en saai, soms grof. Op verantwoorde wijze zal de school en haar leraren leiding moeten ge ven aan vreugde, plezier en ver maak, daarbij de nadruk legend op de verschillen tussen plezier en lol, tussen zedelijk verantwoorde vro lijkheid en schunnigheid, tussen de gift van God en de gift van de dui vel, aldus de Haarlemse rector. VOOR DE OORLOG Vóór de oorlog was het eenvoudig. Film, toneel, dans waren voor Christe nen geen problemen. Ook t.a.v. sport beoefening stond men afwijzend. Deze negatieve, probleemloze houding kreeg iets onbehaaglijks. Men zei wel, dat men niet aan deze dingen „deed", maar zij deden wat aan ons en dringen ons tot nieuwe oriëntering. Van het beschuttende gezin van toen kan thans nauwelijks sprake zijn. De onstuimige levenszee bruist door de gezinnen. Als we ons terdege be wust zijn van de gevaren, waarin we ons met onze jeugd bevinden, moeten wez oeken naar een positief-christelij- ke levensstijl. Samen zoekend zal dat levensverrijking voor ons betekenen: alle dingen moeten medewerken ten goede. Daarbij moeten we als leraren niet lui of bang zijn. Hoewel het een gevaarlijke en verantwoordelijke op dracht is om hieraan leiding te geven, het is een schone taak! zo zei dr. Die perink. HOGE EISEN Er is een roep om een nieuwe christelijke levensstijl. Wij hebben de deur opengezet voor toneel, film, ritmische gymnastiek en terecht maar we moeten nu ook de consequenties trekken. De uit eindelijke bestemming van de mens is: verheerlijking van God en van Zijn werk. Dat betekent, dat wij aan onze cultuur hoge eisen zullen moeten stellen. Calvijn leefde in het Genève van zijn dagen als in een stinkend riool, zodat hij er wel toe moest komen 'n strijd op leven en dood te voeren over deze dingen. Maar mensen, die na hem leven trekken de door hem getrokken lijnen onder vaak heel an dere omstandigheden nog strakker door dan Calvijn zelf ooit bedoeld heeft. Wij moeten goed bedenken, dat negativisme gevaarlijk, zelfs on bijbels is. Uit een door dr. Dieperink gegeven opsomming bleek wel, dat aan het Haarlemse Chr. Lyceum voldoende ge legenheid bestaat zich te ontspannen. Er is een schoolvereniging met ver schillende clubs, er wordt een gesten cild schoolblad uitgegeven, men kan schaken of pingpongen of zingen, er zijn interscholaire sportwedstrijden, film-, muziek- en toneelavonden en soms ook een bonte avond. In verschillende discussiegroepen werd de inleiding van dr. Dieperink door de leraren druk besproken. zijn vele divisies en zijn sterke lucht macht kan de Sowjet-Unie een verkla- aanvalswapen bij uitstek", zei hij. ring geven, maar een onderzeeër is een Ondanks alles aldus Gruenther, zou den de Sowjet-Russen op dit ogenblik een oorlog verliezen. De generaal zei, dat het hoofdkwar tier eveneens bezorgd Is over een ze kere achteruitgang in de samenwer king van de gecombineerde marine van de NAVO. De marine-eenheden van de kleine landen vertonen een neiging tot veroudering terwijl schepen van de grote naties opgelegd worden. Daarom is voorgesteld, om deze op gelegde schepen uit te lenen aan de kleine mogendheden, die over het ge oefende personeel voor deze voertuigij beschikten. In het bijzonder wordt hierbij gedacht aan Noorwegen, Grie kenland, Denemarken en Turkije. „De luchtverdediging is thans ons grootste probleem", zei hij. „Wat wij nodig hebben is: 1. betere radar. 2. meer geleide projectielen. 3. geïntegreerde onderschepping van vijandelijke vliegtuigen door jagers en geleide projectielen". Het kandidatentoernooi Stand na de 2e ronde: 1. Panno (Arg.) 1 Vi pnt; 2. Bronstein (Rusl.) 1 pnt en 1 afgebr.; 3-4. Spassky (Rusl.) en Szabo (Hong.) 1 pnt; 5-6-7. Smyslov (Rusl.), Philip (Tsechsl.) en Keresj (Rusl.) Vi pnt en 1 afgebr.; 8. Gelier (Rusl.) 0 pnt en 2 afgebr.; 9-10 Pilnik (Arg.) en Petros jan (Rusl.) 0 pnt en 1 afgebr. DE BÏLTZEGT: Schraal weer Over het algemeen zonnig weer met een matige tot krachtige oostelijke wind. Dezelfde temperaturen als gis teren of iets hogere.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 1