BOEKENWEEK „Neiging tot opvoering van motor vermogen vervult mij met zorg" ZWITSAL Afdoende wapens tegen koude nachten!! A. WILKING GOES PRISMA niet doorgaan DDD Voorzitter Eriksson dringt aan op verdere motorisatie Kentekenbewijzen direct bij aankoop van auto of motorrijwiel van 25 Februari ioi en met 3 Maart van Wijk's wollen dekens Rheumanella lakens Epeda winterwarme matrassen Kroon matrassen telefonistes PTT Telefoondistrict Breda vraagt Boekenweek lezing Mininster Algera bij opening der R.A.I.-tentoonstelling Ds. H. Meyer overleden Nieuwe regeling gaat op 1 januari 1957 in Ds. P. de Groot vijftig jaar predikant A. Stapelkamp zeventig jaar Winterhanden Vrijdag 24 februari 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Bij aankoop van tenminste f4.50 aan Nederlandse boeken ontvangt U gratis het geschenk: Voor de jeugd is de Muzenreeks voortgezet met: „ONTMOETINGEN MET SCHRIJVERS „De Muze zwerft door Nederland prijs 75 Ct Boekengids gratis verkrijgbaar zolang de voorraad strekt KOOPT NU EEN BOEKI i» NEDERLANDSE BOEKVERKOPERSBOND, AFDELING ZEELAND Heden overleed in Huize Ter Hooge te Koudekerke, onze ge liefde Moeder, Be huwd- en Grootmoeder ANNA KLOOSTERMAN, Weduwe var» Jan de Mol, in de ouderdom van 80 jaar en 10 maanden. Heinkenszand: A. C. DE MOL. M. DE MOL-PHILIPSE en Kleinkinderen. Koudekerke, 23 februari 1956. De teraardebestelling zal plaats hebben op Maandag 27 febr. a.s. te Heinkenszand, om 12 uur vanaf Dorps straat A 5. Onze hartelijke dank voor de vele belangstelling bij onze 45-jarige Echtvereni ging ontvangen. J. JAKOBSEN. J. JAKOBSEN- GESCHIERE. Serooskerke (W.), 24 februari 1956. Voor het betoonde mede leven, ontvangen na het overlijden van onze gelief de Moeder en Grootmoeder JOHANNA BOSSELAAR- SUURMOND, zeggen wij hartelijk dank. Uit aller naam: C. Z. BOSSELAAR. Raamsdonkveer, februari 1956. Voor al (Jw familieberich ten het aangewezen adres: Het „Zeeuwscb Dagblad" Allemaal gegarandeerde arlikelen, die in vergelijking mei andere spotgoedkoop zijnl Vraagt inlichtingen en ziet onze grote etalages De voorjaars dames- en kinder-confectie komt zeer spoedig voor de telefoonkantoren Bergen op Zoom, Breda, Goes, Hulst, Oostburg, Steenbergen, Terneuzen, Tholen, Zevenbergen en Zierikzee Leeftijd: bij voorkeur 17-21 jaar. Vereiste: diploma M.U.L.O.-A (met talen) of een gelijkwaardig diploma of bewijs. Aanvangsloonop 21-jarige leeftijd (standplaats 2e klasse) f188,50 per maand, max. f328,- per maand. Schriftelijke sollicitaties, met vermelding van leeftijd, diploma's enz. te zenden aan de directeur van het Telefoondistrict, Oude Vest 4, Breda. Dagelijks xien tientallen mensen uw horloge en oordelen. Koop een Prisma een horloge met allure, mannelijk én betrouwbaar. Vraagt eens naar Prisma Service-Master het horloge dat U hóórbaar waarschuwt «IOC dat het tijd is. Van Me&wm af Uitsluitend In de goede vnkzaker Wegens de slechte weersomstandigheden kan de tegen Maandag a.s. aangekondigde te Goes door de Heer K. NOREL AMSTERDAM, 23 februari. De neiging het motorvermogen op te voeren vervult minister Algera met enige zorg. Eeai gaspedaal is een verleidelijk ding en lang niet alle automobilisten zullen de verleiding weerstaan eens te proberen uit de motor te haleri wat erin zit en aldus hun snelheid op te voeren tot een hoogte, die bij de verkeersintensiteit van onze wegen niet verantwoord is. De minister, die dit verklaarde bij de opening van de 36e RAI-tentoonstelIing, was ook van oordeel, dat verdergaande overheidsmaat regelen ter beteugeling van de onveiligheid op de weg moeilijk achterwege kunnen blijven. Een ander probleem vormt de aanpassing van het wegennet aan de verkeersbehoeften. Het tempo daarvan is achter bij de verkeers- ontwikkeling, maar men mag niet verwachten, dat bij versnelling van dit tempo men genoemde ontwikkeling zal kunnen bijhouden. PARACHUTISTEN BIJ HET RODE KRUIS DEN HAAG, 23 februari In het jaar verslag van het Rode Kruis wordt mel ding gemaakt van het feit, dat in het in het commando Rode Kruis Korps een nieuwe groepering geformeerd is. De op zet is voorlopig twee groepen van ieder zes gebreveteerde parachutisten op te lei den tot volwaardige leden van het R.K.K. De algemeen voorzitter van de RAI, de heer E. F. Eriksson, was van mening, dat de stijging van de arbeidsprodukti- viteit mede dank zij de motorisatie mo gelijk is geworden. Met afremming daarvan moet men voorzichtig zijn, omdat voor vrijwel alle beroepen en bedrijven de auto een onmisbaar hulp middel is geworden, vaak even onmis baar als een bepaald produktiemiddel. In de positie, waarin Nederland zich internationaal-economisch bevindt, kunnen wij niet ongestraft de klok te rugzetten. De heer Eriksson wees ook op de toenemende zorg voor de veiligheid van de autoconstructeurs in de ver schillende grote produktielanden en zei, dat de resultaten van vele weten schappelijke onderzoekingen op dit punt al merkbaar worden. Toch primeurs Nu de exposanten hun stands hebben ingericht, blijken op deze R.A.I. toch nog enkele auto's te staan, die nimmer tevoren in het publiek werden getoond. Het is een. grote zeldzaamheid, dat zo iets op de Nederlandse automobielshow gebeurt. We doelen hier natuurlijk niet op de nieuwe Citroen. Dit is onge twijfeld de interessantste wagen op de RAI, maar deze werd in Parijs al door tienduizenden besnuffeld. Nee, deze wereldprimeurs werden ingezonden door de Britse Fordfabriek, die de be kende serie Consul, Zephyr en Zodiac revolutionaire wijzigingen deed onder gaan. Eigenlijk mogen we niet van wijzi gingen spreken, want deze drie wagens hebben slechts hun namen met hun voorgangers gemeen. De nieuwe mo dellen werden van de grond af op nieuw ontworpen en gebouwd. Dat geldt zowel voor de carosserie als voor de motor. De Consul heeft een vier- cilinder-kopklepper van 1700 cc met een vermogen van 59 pk. De Zephyr en de luxe uitvoering van dit merk, die Zodiac heet, hebben een zescilinder kopklepmotor van 2550 cc met een ver mogen van 86 pk. De vierkante vorm bleef behouden. Lager, langer en breder De wagens zijn verlaagd, maar te vens langer en breder gemaakt, zodat ze nu plaats bieden aan zes personen. De bergruimte, bestaande uit een grote Kofferruimte, een behoorlijke berg plaats achter de achterbank en een ruimte voor kleine pakjes onder het dashboard, is werkelijk verbluffend. Tenslotte willen we nog de aandacht vestigen op het „Nederlandse pavil joen" van de toeleveringsbedrijven van de Ned. auto-industrie. Deze bedrijven zijn zeer belangrijk. In een in Neder lands geassembleerde Ford b.v. zijn produkten accu's, pakkingen, olie filters, banden enz. enz., van niet minder dan 23 Nederlandse fabrieken verwerkt. Deze groep geeft op de R.A. I. ook een eigen krant uit onder de naam „Nederlands Paviljoen". 's-GRAVENHAGE, 23 febr. In de ouderdom van 74 jaar is in Soest overleden Ds. H. Meyer, emeritus pre dikant Van de Ned. Herv. Kerk. Hij werd op 31 december 1881 in Vriezen- veen geboren en studeerde te Utrecht. In 1905 werd hij kandidaat in Noord- Holland en op 29 juli 1906 aanvaardde hij het predikambt in Bleiswijk. In 1908 vertrok hij naar Heukelum, in 1913 naar Dubbeldam. Hij is daar werkzaam geweest tot aan zijn eme ritaat op 1 mei 1947. Ds. Meyer was lid van het classicaal bestuur van Dordrecht en leraar godsdienstonder wijs aan de Chr. H.B.S. aldaar. De drie nieuwe Engelse wagens, van links naar rechts de ZODIAC 2500, de ZEPHYR 2500 en de CON SUL 1700. De nieuwe modellen zijn belangrijk lager, breder en langer dan de huidige CONSUL en ZE PHYR modellen. Verheugende mededeling van minister Algera AMSTERDAM, 23 febr. Het kentekenleed, het wachten op kentekenbewij zen voor auto's en motorfietsen, zal per 1 januari 1957 of zo mogelijk eerder geleden zijn. Deze mededeling deed minister Algera in zijn toespaak i)|j de ope ning van de RAI. Een commissie van deskundigen heeft in zjjn opdracht een systeem uitgewerkt, waarbij het mogelijk wordt direct by aankoop van een complete auto of motorrijwiel een kentekenbewijs by een der belastingkantoren aan te schaffen. Het tegenwoordige kentekenbewijs zal daartoe in twee stukken worden ge knipt. Het „a-deel", waarop de techni sche bijzonderheden van een wagen be schreven worden, zal dadelijk door de importeur of dealer aan de koper wor den verstrekt. De Importeur of dealer zal dit bewijs dus bij de rijksdienst voor het wegverkeer moeten blijven aanvra gen. De oorzaak van het lange wachten was (en is thans nog) het inschrijven van de „variabele gegevens", de te naamstelling dus, welke op het ogen blik pas na de aankoop van een auto mobiel kan geschieden. OP DE RECHTERHELFT. Deze gegevens nu worden op de rechterhelft van het kentekenbewijs ln. gevuld. Welnu, binnen afzienbare tijd zal het zo kunnen zijn, dat deze helft op één der 120 belastingkantoren tege lijkertijd met de eerste belastlngkaart verkrijgbaar zal zijn. Deze „b-helft" zal dus niet langer door de rijksdienst af gegeven worden. De belastlngskaarten zullen verkleind worden en eenvoudi ger. De drie documenten komen bij el- 's-GRAVENHAGE, 23 febr. Ds. P. Groot, emeritus-predikant der Ned. Herv. Kerk, woonachtig te Zeist, viert 25 februari zijn gouden ambtsjubileum. Hij werd 20 augustus 1879 te Monni kendam geboren, studeerde aan de ge meente universiteit te Amsterdam en aan de R.U. te Utrecht. In 1905 werd hij hulpprediker te Brussel en op 25 februari 1906 te Boyl predikant. In 1908 werd Ds. Groot predikant te Steg- gerda, in 1924 te Glanerburg, in 1930 te Windesheim, waar hij 1 oktober 1945 met emeritaat ging. Hij diende deze ge meente als hulpprediker en vestigde zich in 1946 te Zeist, waar hij nog hulp diensten in de Boskapelwijk verricht. Ingezonden Mededeling (Adv.) Krabben en peuteren maakt HïTlfl. de kwaal steeds erger. De helder vloeibare D.D.D. UltSlclQ dringt diep in de poriën door. f zuivert, ontsmet en geneest. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VLOEISTOF BALSEM ZEEP 4o; „Het is alles in orde", hoorden zij de vrouw zeggen. „Zij kunnen de boot onder de pier nooit vinden en vóór zij kunnen ontsnappen keren wij met meer hulp terug. Neen, niet die kant uit. Daar zijn de Puriteinen". „De pier", fluisterde Trelawney. „Ja, maar waar is die?" Zonder een seconde te aarzelen liep de jonge Cornishman op de rivier aan. „Kom vlug!" zei hij. Het water liep snel af, en hij stond nauwelijks tot de knieën in het water. „Zie, zie!" fluisterde hij, toen Ste wart naast hem was, wijzende naar een donker voorwerp op de opper vlakte van het water. „Ja, ik zie het. Kom!" Zij waadden naar de pier en daar zagen zij de boot, vastgemaakt aan een paal. Stewart glimlachte. „Het is toch maar een voorrecht goede oren te hebben, Trelawney. Het plan is duidelijk. Zij brachten de boot naar een andere plaats en lagen toen in een hinderlaag op ons te wachten. Dugdale vertelde mij vandaag nog, dat de rivier scherp bewaakt werd. Zeker, God is met ons. Dat zal de dochter van Jeffreys geweest zijn, denk ik. Zij heeft er zeker niet aan gedacht toen zij de mannen beval het zwaard te trekken, dat wij ook oren hebben. Maar 't is goed, dat wij het deden, anders zouden wij nu dood of gevangenen zijn." „Deze kant uit! Deze kant uit! Zij hoorden het geluid van verwarde stem men. Maar dat is niet de inham." „Vlug! Vlug! of zij zullen ons nog ont komen! Honderd pond gij weet de prijs! Zij hadden intussen de boot losge maakt en werden nu door het vallende water snel de rivier afgedreven. „Ge bruik de riemen, ik zal sturen," riep Stewart met hese stem. „En hun zo bekend maken, waar we zijn!" „Ha, de knaap is eigenzinnig", mom pelde Stewart, terwijl de boot de ri vier afdreef. „Neen, maar dat dacht zij. De Here heeft haar verstand verduisterd." „Het schijnt, dat zij 't bevel voerde over deze mannen", zei Trelawney meer tot zich zeiven dan tot zjjn vriend. „Heeft Henry Dugdale ons niet deze nacht nog verteld, dat zij de spion van Jeffreys was. Bovendien heeft Jeffreys van de Koning de vergunning verkregen allen op te sporen, die on tevreden zijn over zijn regering." „Hoe zijt ge dit te weten gekomen?" vroeg Trelawney. „Henry Dugdale heeft vrienden aan het hof. De Koning ontdekte, dat er een beweging gaande is, om Monmouth terug te roepen, en Jefreys is bezig al len op te sporen, die verdacht worden. Overal heeft hij zijn spionnen. „Luis ter!" ging de Schot opeens voort. „Wel ik luister al". „Hoort ge niets?" „Neen niets". „Dan moet ge doof zijn. Wij worden vervolgd. Ik hoor het geplas van rie men." „Telawney luisterde scherp. „Gij ver gist U zeker", zeide hij, „ik kan niets horen." „Maar ik wel, en het schip waarheen wij ons moeten begeven is nog zeven mijlen verwijderd. Wij zullen, als ik Een verhaal uit de tiid van Stadh. Koning Willem III mjj niet vergis vannacht nog moeten vechten. Er zijn zeven man in de boot: zes roeien en één zit aan het roer!" „Hoe weet gij dat zo precies?" „Ik heb niet voor niets mijn gehele leven tussen de Schotse meren door gebracht", antwoordde hij. „Ik ben nog niet geheel zeker, dat er zeven zijn, maar zeker zijn er minstens zes. Ha, er zijn er zeven. Zij zouden niet zo vast en snel roeien, als er niemand aan het roer zat". „Zeven tegen twee zei Tre lawney kalm. „Zouden wjj de riemen maar niet gaan gebruiken?" „Ja,'zeven tegen twee", herhaalde de Schot glimlachend. „Wij zullen moe ten vechten, Sir Trelawney". De jonge Cornishman probeerde of zijn zwaard wel los in de schede zat. Ofschoon het donker was, ontging deze beweging de Schot niet. „Neen, neen! Koud staal is bij sommige gelegenheden zeer nut tig, maar vannacht niet. Wij moeten andere wapens gebruiken. Zijn uw pis tolen geladen?" Ja" „Dan is 't goed." Hjj zag uit over de donkere wateren van de rivier en bemerkte, een zwart voorwerp. Trelawney zag ook, dat hun vervolgers hen zover ingehaald hadden, dat zelfs de duisternis van de nacht hen niet langer kon verbergen. De jon geman voelde zijn hart sneller klop pen. Hij was niet bang maar hij wilde iets doen. Hij had geweigerd de riemen te gebruiken, toen zij van wal staken, nu was hij verlangend om te beproeven of zijn daardoor niet konden ontkomen. „Houdt U kalm", zei de Schot, toen hij dit voorstelde, „wij kunnen de rie men nu beter gebruiken". ,Hoe dan?" (Wordt vervolgd) kaar in een handig plastic hoesje to zitten. Ook by verkoop van een auto dop» een particulier zal de belastingdientt voor wyziging in de tenaamstelling zot. gen. Men gaat dan over het algemeej) gesproken tenminste naar het belaifL tingkantoor en kan stante pede eey nieuwe tenaamstelling op de „b-helft" van het kentekenbewijs krijgen. Aangezien in ons land enkele hon- derdduienden motorvoertuigen jariyks van eigenaar verwisselen zal deze ver eenvoudiging van afgifte een enorme tijdbesparing voor de rijksdienst zowei als voor het publiek betekenen. Daar door zal het afgeven van kentekenbé- wyzen voor nieuwe automobielen, ook voor die welke hier te lande van car rosserie of laadbak worden voorzien, ook aanmerkelijk versneld kunnen wor den. 's-GRAVENHAGE, 23 febr. Het Tweede Kamerlid, de heer A. Stapel kamp te Utrecht viert maandag 27 februari zijn 70ste verjaardag. Hy werd te Aalten geboren en ging reeds op 12-jarige leeftijd de fabriek in. Nigjt minder dan 23 jaar is hij werkzaam geweest in de hoornbewerking te Aal ten. Op 1 september 1919 werd hij be noemd tot vijfde gesalarieerde van dé Ned. Bond van Chr. fabrieks- en transportarbeiders. In zjjn geboorte plaats heeft de heer Stapelkamp zien op allerlei gebied bewogen. Hij was er voorzitter van de Geref. J.V., se cretaris van Patrimonium, bestuurs lid van de Gelderse afdeling van de Geref. Jongelingsbond en lid van de gemeenteraad voor de A.R.P. Op 1 januari 1920 werd de heer Stapelkamp secretaris van de Ned. Bond van Chr. fabrieks- en transportarbeiders (thans chr. bedrijfsgroepencentrale) en ves tigde zich te 's-Gravenhage, waar hij de Geref. Kerk van 's-Gravenhage- oost als ouderling diende. Op 7 decem ber 1931 trad hij bij het C.N.V. in dienst, waarvan hij secretaris en later voorzitter werd. De heer StapelkEimp had ook zitting in de prov. staten van Utrecht, in de gemeenteraad van Utrecht, waarvan hij ook wethouder is geweest en in de Eerste Kamer. Hij had zitting in de Stichting van de Ar beid en is in de bezettingsjaren an derhalf jaar gegijzeld. Sedert 4 juni 1946 maakt hij deel uit van de Twee de Kamer, waarin hij na de komend# verkiezingen niet zal terugkeren. Ingezonden Mededeling (Adv.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 4