BOEKENWEEK
„Neiging tot opvoering van motor
vermogen vervult mij met zorg"
ZWITSAL
Afdoende wapens
tegen koude nachten!!
A. WILKING
GOES
PRISMA
niet
doorgaan
DDD
Voorzitter Eriksson dringt aan
op verdere motorisatie
Kentekenbewijzen direct bij aankoop van
auto of motorrijwiel
van 25 Februari ioi en met 3 Maart
van Wijk's wollen dekens
Rheumanella lakens
Epeda winterwarme matrassen
Kroon matrassen
telefonistes
PTT
Telefoondistrict
Breda
vraagt
Boekenweek
lezing
Mininster Algera bij opening der R.A.I.-tentoonstelling
Ds. H. Meyer
overleden
Nieuwe regeling gaat op 1 januari 1957 in
Ds. P. de Groot
vijftig jaar predikant
A. Stapelkamp
zeventig jaar
Winterhanden
Vrijdag 24 februari 1956
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Bij aankoop van tenminste f4.50 aan Nederlandse boeken ontvangt U gratis het geschenk:
Voor de jeugd is de Muzenreeks voortgezet met: „ONTMOETINGEN MET SCHRIJVERS
„De Muze zwerft door Nederland prijs 75 Ct Boekengids gratis verkrijgbaar zolang de voorraad strekt
KOOPT NU EEN BOEKI
i»
NEDERLANDSE BOEKVERKOPERSBOND, AFDELING ZEELAND
Heden overleed in
Huize Ter Hooge te
Koudekerke, onze ge
liefde Moeder, Be
huwd- en Grootmoeder
ANNA
KLOOSTERMAN,
Weduwe var»
Jan de Mol,
in de ouderdom van 80
jaar en 10 maanden.
Heinkenszand:
A. C. DE MOL.
M. DE MOL-PHILIPSE
en Kleinkinderen.
Koudekerke,
23 februari 1956.
De teraardebestelling
zal plaats hebben op
Maandag 27 febr. a.s.
te Heinkenszand, om
12 uur vanaf Dorps
straat A 5.
Onze hartelijke dank voor
de vele belangstelling bij
onze 45-jarige Echtvereni
ging ontvangen.
J. JAKOBSEN.
J. JAKOBSEN-
GESCHIERE.
Serooskerke (W.),
24 februari 1956.
Voor het betoonde mede
leven, ontvangen na het
overlijden van onze gelief
de Moeder en Grootmoeder
JOHANNA BOSSELAAR-
SUURMOND,
zeggen wij hartelijk dank.
Uit aller naam:
C. Z. BOSSELAAR.
Raamsdonkveer,
februari 1956.
Voor al (Jw familieberich
ten het aangewezen adres:
Het „Zeeuwscb Dagblad"
Allemaal gegarandeerde arlikelen, die in vergelijking
mei andere spotgoedkoop zijnl
Vraagt inlichtingen en ziet onze
grote etalages
De voorjaars dames- en kinder-confectie
komt zeer spoedig
voor de telefoonkantoren Bergen op Zoom, Breda,
Goes, Hulst, Oostburg, Steenbergen, Terneuzen, Tholen,
Zevenbergen en Zierikzee
Leeftijd: bij voorkeur 17-21 jaar.
Vereiste: diploma M.U.L.O.-A (met talen) of een
gelijkwaardig diploma of bewijs.
Aanvangsloonop 21-jarige leeftijd (standplaats
2e klasse) f188,50 per maand, max. f328,- per maand.
Schriftelijke sollicitaties, met vermelding van leeftijd, diploma's enz. te zenden aan de directeur
van het Telefoondistrict, Oude Vest 4, Breda.
Dagelijks xien tientallen mensen uw horloge
en oordelen. Koop een Prisma een horloge met
allure, mannelijk én betrouwbaar. Vraagt eens
naar Prisma Service-Master het horloge dat U
hóórbaar waarschuwt «IOC
dat het tijd is. Van Me&wm af
Uitsluitend In de goede vnkzaker
Wegens de slechte
weersomstandigheden
kan de tegen
Maandag a.s.
aangekondigde
te Goes
door de Heer
K. NOREL
AMSTERDAM, 23 februari. De neiging het motorvermogen op te voeren
vervult minister Algera met enige zorg. Eeai gaspedaal is een verleidelijk
ding en lang niet alle automobilisten zullen de verleiding weerstaan eens te
proberen uit de motor te haleri wat erin zit en aldus hun snelheid op te
voeren tot een hoogte, die bij de verkeersintensiteit van onze wegen niet
verantwoord is. De minister, die dit verklaarde bij de opening van de 36e
RAI-tentoonstelIing, was ook van oordeel, dat verdergaande overheidsmaat
regelen ter beteugeling van de onveiligheid op de weg moeilijk achterwege
kunnen blijven. Een ander probleem vormt de aanpassing van het wegennet
aan de verkeersbehoeften. Het tempo daarvan is achter bij de verkeers-
ontwikkeling, maar men mag niet verwachten, dat bij versnelling van dit
tempo men genoemde ontwikkeling zal kunnen bijhouden.
PARACHUTISTEN BIJ
HET RODE KRUIS
DEN HAAG, 23 februari In het jaar
verslag van het Rode Kruis wordt mel
ding gemaakt van het feit, dat in het
in het commando Rode Kruis Korps een
nieuwe groepering geformeerd is. De op
zet is voorlopig twee groepen van ieder
zes gebreveteerde parachutisten op te lei
den tot volwaardige leden van het R.K.K.
De algemeen voorzitter van de RAI,
de heer E. F. Eriksson, was van mening,
dat de stijging van de arbeidsprodukti-
viteit mede dank zij de motorisatie mo
gelijk is geworden. Met afremming
daarvan moet men voorzichtig zijn,
omdat voor vrijwel alle beroepen en
bedrijven de auto een onmisbaar hulp
middel is geworden, vaak even onmis
baar als een bepaald produktiemiddel.
In de positie, waarin Nederland zich
internationaal-economisch bevindt,
kunnen wij niet ongestraft de klok te
rugzetten.
De heer Eriksson wees ook op de
toenemende zorg voor de veiligheid
van de autoconstructeurs in de ver
schillende grote produktielanden en
zei, dat de resultaten van vele weten
schappelijke onderzoekingen op dit
punt al merkbaar worden.
Toch primeurs
Nu de exposanten hun stands hebben
ingericht, blijken op deze R.A.I. toch
nog enkele auto's te staan, die nimmer
tevoren in het publiek werden getoond.
Het is een. grote zeldzaamheid, dat zo
iets op de Nederlandse automobielshow
gebeurt. We doelen hier natuurlijk
niet op de nieuwe Citroen. Dit is onge
twijfeld de interessantste wagen op de
RAI, maar deze werd in Parijs al door
tienduizenden besnuffeld. Nee, deze
wereldprimeurs werden ingezonden
door de Britse Fordfabriek, die de be
kende serie Consul, Zephyr en Zodiac
revolutionaire wijzigingen deed onder
gaan.
Eigenlijk mogen we niet van wijzi
gingen spreken, want deze drie wagens
hebben slechts hun namen met hun
voorgangers gemeen. De nieuwe mo
dellen werden van de grond af op
nieuw ontworpen en gebouwd. Dat
geldt zowel voor de carosserie als voor
de motor. De Consul heeft een vier-
cilinder-kopklepper van 1700 cc met
een vermogen van 59 pk. De Zephyr en
de luxe uitvoering van dit merk, die
Zodiac heet, hebben een zescilinder
kopklepmotor van 2550 cc met een ver
mogen van 86 pk. De vierkante vorm
bleef behouden.
Lager, langer en breder
De wagens zijn verlaagd, maar te
vens langer en breder gemaakt, zodat
ze nu plaats bieden aan zes personen.
De bergruimte, bestaande uit een grote
Kofferruimte, een behoorlijke berg
plaats achter de achterbank en een
ruimte voor kleine pakjes onder het
dashboard, is werkelijk verbluffend.
Tenslotte willen we nog de aandacht
vestigen op het „Nederlandse pavil
joen" van de toeleveringsbedrijven van
de Ned. auto-industrie. Deze bedrijven
zijn zeer belangrijk. In een in Neder
lands geassembleerde Ford b.v. zijn
produkten accu's, pakkingen, olie
filters, banden enz. enz., van niet
minder dan 23 Nederlandse fabrieken
verwerkt. Deze groep geeft op de R.A.
I. ook een eigen krant uit onder de
naam „Nederlands Paviljoen".
's-GRAVENHAGE, 23 febr. In
de ouderdom van 74 jaar is in Soest
overleden Ds. H. Meyer, emeritus pre
dikant Van de Ned. Herv. Kerk. Hij
werd op 31 december 1881 in Vriezen-
veen geboren en studeerde te Utrecht.
In 1905 werd hij kandidaat in Noord-
Holland en op 29 juli 1906 aanvaardde
hij het predikambt in Bleiswijk. In
1908 vertrok hij naar Heukelum, in
1913 naar Dubbeldam. Hij is daar
werkzaam geweest tot aan zijn eme
ritaat op 1 mei 1947. Ds. Meyer was
lid van het classicaal bestuur van
Dordrecht en leraar godsdienstonder
wijs aan de Chr. H.B.S. aldaar.
De drie nieuwe Engelse wagens,
van links naar rechts de ZODIAC
2500, de ZEPHYR 2500 en de CON
SUL 1700. De nieuwe modellen zijn
belangrijk lager, breder en langer
dan de huidige CONSUL en ZE
PHYR modellen.
Verheugende mededeling van minister Algera
AMSTERDAM, 23 febr. Het kentekenleed, het wachten op kentekenbewij
zen voor auto's en motorfietsen, zal per 1 januari 1957 of zo mogelijk eerder
geleden zijn. Deze mededeling deed minister Algera in zijn toespaak i)|j de ope
ning van de RAI. Een commissie van deskundigen heeft in zjjn opdracht een
systeem uitgewerkt, waarbij het mogelijk wordt direct by aankoop van een
complete auto of motorrijwiel een kentekenbewijs by een der belastingkantoren
aan te schaffen.
Het tegenwoordige kentekenbewijs
zal daartoe in twee stukken worden ge
knipt. Het „a-deel", waarop de techni
sche bijzonderheden van een wagen be
schreven worden, zal dadelijk door de
importeur of dealer aan de koper wor
den verstrekt. De Importeur of dealer
zal dit bewijs dus bij de rijksdienst voor
het wegverkeer moeten blijven aanvra
gen.
De oorzaak van het lange wachten
was (en is thans nog) het inschrijven
van de „variabele gegevens", de te
naamstelling dus, welke op het ogen
blik pas na de aankoop van een auto
mobiel kan geschieden.
OP DE RECHTERHELFT.
Deze gegevens nu worden op de
rechterhelft van het kentekenbewijs ln.
gevuld. Welnu, binnen afzienbare tijd
zal het zo kunnen zijn, dat deze helft
op één der 120 belastingkantoren tege
lijkertijd met de eerste belastlngkaart
verkrijgbaar zal zijn. Deze „b-helft" zal
dus niet langer door de rijksdienst af
gegeven worden. De belastlngskaarten
zullen verkleind worden en eenvoudi
ger. De drie documenten komen bij el-
's-GRAVENHAGE, 23 febr. Ds. P.
Groot, emeritus-predikant der Ned.
Herv. Kerk, woonachtig te Zeist, viert
25 februari zijn gouden ambtsjubileum.
Hij werd 20 augustus 1879 te Monni
kendam geboren, studeerde aan de ge
meente universiteit te Amsterdam en
aan de R.U. te Utrecht. In 1905 werd
hij hulpprediker te Brussel en op 25
februari 1906 te Boyl predikant. In
1908 werd Ds. Groot predikant te Steg-
gerda, in 1924 te Glanerburg, in 1930
te Windesheim, waar hij 1 oktober 1945
met emeritaat ging. Hij diende deze ge
meente als hulpprediker en vestigde
zich in 1946 te Zeist, waar hij nog hulp
diensten in de Boskapelwijk verricht.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Krabben en peuteren maakt
HïTlfl. de kwaal steeds erger. De
helder vloeibare D.D.D.
UltSlclQ dringt diep in de poriën door.
f zuivert, ontsmet en geneest.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
VLOEISTOF
BALSEM
ZEEP
4o;
„Het is alles in orde", hoorden zij
de vrouw zeggen. „Zij kunnen de boot
onder de pier nooit vinden en vóór zij
kunnen ontsnappen keren wij met
meer hulp terug. Neen, niet die kant
uit. Daar zijn de Puriteinen".
„De pier", fluisterde Trelawney.
„Ja, maar waar is die?"
Zonder een seconde te aarzelen liep
de jonge Cornishman op de rivier aan.
„Kom vlug!" zei hij.
Het water liep snel af, en hij stond
nauwelijks tot de knieën in het water.
„Zie, zie!" fluisterde hij, toen Ste
wart naast hem was, wijzende naar
een donker voorwerp op de opper
vlakte van het water.
„Ja, ik zie het. Kom!"
Zij waadden naar de pier en daar
zagen zij de boot, vastgemaakt aan
een paal.
Stewart glimlachte.
„Het is toch maar een voorrecht
goede oren te hebben, Trelawney. Het
plan is duidelijk. Zij brachten de boot
naar een andere plaats en lagen toen
in een hinderlaag op ons te wachten.
Dugdale vertelde mij vandaag nog,
dat de rivier scherp bewaakt werd.
Zeker, God is met ons. Dat zal de
dochter van Jeffreys geweest zijn,
denk ik. Zij heeft er zeker niet aan
gedacht toen zij de mannen beval het
zwaard te trekken, dat wij ook oren
hebben. Maar 't is goed, dat wij het
deden, anders zouden wij nu dood of
gevangenen zijn."
„Deze kant uit! Deze kant uit! Zij
hoorden het geluid van verwarde stem
men. Maar dat is niet de inham."
„Vlug! Vlug! of zij zullen ons nog ont
komen! Honderd pond gij weet de
prijs!
Zij hadden intussen de boot losge
maakt en werden nu door het vallende
water snel de rivier afgedreven. „Ge
bruik de riemen, ik zal sturen," riep
Stewart met hese stem. „En hun zo
bekend maken, waar we zijn!"
„Ha, de knaap is eigenzinnig", mom
pelde Stewart, terwijl de boot de ri
vier afdreef.
„Neen, maar dat dacht zij. De Here
heeft haar verstand verduisterd."
„Het schijnt, dat zij 't bevel voerde
over deze mannen", zei Trelawney
meer tot zich zeiven dan tot zjjn
vriend.
„Heeft Henry Dugdale ons niet deze
nacht nog verteld, dat zij de spion van
Jeffreys was. Bovendien heeft
Jeffreys van de Koning de vergunning
verkregen allen op te sporen, die on
tevreden zijn over zijn regering."
„Hoe zijt ge dit te weten gekomen?"
vroeg Trelawney.
„Henry Dugdale heeft vrienden aan
het hof. De Koning ontdekte, dat er
een beweging gaande is, om Monmouth
terug te roepen, en Jefreys is bezig al
len op te sporen, die verdacht worden.
Overal heeft hij zijn spionnen. „Luis
ter!" ging de Schot opeens voort.
„Wel ik luister al".
„Hoort ge niets?"
„Neen niets".
„Dan moet ge doof zijn. Wij worden
vervolgd. Ik hoor het geplas van rie
men."
„Telawney luisterde scherp. „Gij ver
gist U zeker", zeide hij, „ik kan niets
horen."
„Maar ik wel, en het schip waarheen
wij ons moeten begeven is nog zeven
mijlen verwijderd. Wij zullen, als ik
Een verhaal uit de tiid
van
Stadh. Koning Willem III
mjj niet vergis vannacht nog moeten
vechten. Er zijn zeven man in de boot:
zes roeien en één zit aan het roer!"
„Hoe weet gij dat zo precies?"
„Ik heb niet voor niets mijn gehele
leven tussen de Schotse meren door
gebracht", antwoordde hij. „Ik ben nog
niet geheel zeker, dat er zeven zijn,
maar zeker zijn er minstens zes. Ha,
er zijn er zeven. Zij zouden niet zo vast
en snel roeien, als er niemand aan het
roer zat". „Zeven tegen twee zei Tre
lawney kalm. „Zouden wjj de riemen
maar niet gaan gebruiken?"
„Ja,'zeven tegen twee", herhaalde
de Schot glimlachend. „Wij zullen moe
ten vechten, Sir Trelawney". De jonge
Cornishman probeerde of zijn zwaard
wel los in de schede zat. Ofschoon het
donker was, ontging deze beweging de
Schot niet. „Neen, neen! Koud staal
is bij sommige gelegenheden zeer nut
tig, maar vannacht niet. Wij moeten
andere wapens gebruiken. Zijn uw pis
tolen geladen?"
Ja"
„Dan is 't goed."
Hjj zag uit over de donkere wateren
van de rivier en bemerkte, een zwart
voorwerp. Trelawney zag ook, dat hun
vervolgers hen zover ingehaald hadden,
dat zelfs de duisternis van de nacht
hen niet langer kon verbergen. De jon
geman voelde zijn hart sneller klop
pen. Hij was niet bang maar hij wilde
iets doen. Hij had geweigerd de riemen
te gebruiken, toen zij van wal staken,
nu was hij verlangend om te beproeven
of zijn daardoor niet konden ontkomen.
„Houdt U kalm", zei de Schot, toen
hij dit voorstelde, „wij kunnen de rie
men nu beter gebruiken".
,Hoe dan?" (Wordt vervolgd)
kaar in een handig plastic hoesje to
zitten.
Ook by verkoop van een auto dop»
een particulier zal de belastingdientt
voor wyziging in de tenaamstelling zot.
gen. Men gaat dan over het algemeej)
gesproken tenminste naar het belaifL
tingkantoor en kan stante pede eey
nieuwe tenaamstelling op de „b-helft"
van het kentekenbewijs krijgen.
Aangezien in ons land enkele hon-
derdduienden motorvoertuigen jariyks
van eigenaar verwisselen zal deze ver
eenvoudiging van afgifte een enorme
tijdbesparing voor de rijksdienst zowei
als voor het publiek betekenen. Daar
door zal het afgeven van kentekenbé-
wyzen voor nieuwe automobielen, ook
voor die welke hier te lande van car
rosserie of laadbak worden voorzien,
ook aanmerkelijk versneld kunnen wor
den.
's-GRAVENHAGE, 23 febr. Het
Tweede Kamerlid, de heer A. Stapel
kamp te Utrecht viert maandag 27
februari zijn 70ste verjaardag. Hy
werd te Aalten geboren en ging reeds
op 12-jarige leeftijd de fabriek in. Nigjt
minder dan 23 jaar is hij werkzaam
geweest in de hoornbewerking te Aal
ten. Op 1 september 1919 werd hij be
noemd tot vijfde gesalarieerde van dé
Ned. Bond van Chr. fabrieks- en
transportarbeiders. In zjjn geboorte
plaats heeft de heer Stapelkamp zien
op allerlei gebied bewogen. Hij was
er voorzitter van de Geref. J.V., se
cretaris van Patrimonium, bestuurs
lid van de Gelderse afdeling van de
Geref. Jongelingsbond en lid van de
gemeenteraad voor de A.R.P. Op 1
januari 1920 werd de heer Stapelkamp
secretaris van de Ned. Bond van Chr.
fabrieks- en transportarbeiders (thans
chr. bedrijfsgroepencentrale) en ves
tigde zich te 's-Gravenhage, waar hij
de Geref. Kerk van 's-Gravenhage-
oost als ouderling diende. Op 7 decem
ber 1931 trad hij bij het C.N.V. in
dienst, waarvan hij secretaris en later
voorzitter werd. De heer StapelkEimp
had ook zitting in de prov. staten van
Utrecht, in de gemeenteraad van
Utrecht, waarvan hij ook wethouder
is geweest en in de Eerste Kamer. Hij
had zitting in de Stichting van de Ar
beid en is in de bezettingsjaren an
derhalf jaar gegijzeld. Sedert 4 juni
1946 maakt hij deel uit van de Twee
de Kamer, waarin hij na de komend#
verkiezingen niet zal terugkeren.
Ingezonden Mededeling (Adv.)