AANLEG VAN DELINGSDIJK OP
SCHOUWEN GAAT DOOR
brylcreem
Nieuwe tunnel bij Antwerpen kans
voor Zeeuwsch Vlaanderen
Komt er een inlaagdijk tussen Den Osse
en Scharendijke?
Minister stemt in met bouw
van (vooralsnog) een boot
Telegram aan minister Algera:
helpt ons uit het verenprobleem'
Streek, provincie en rijk moeten
België lening aanbieden
Minister Algera op bezoek in Zoutelande en Domburg
Walcherse burgemeesters legden
bewindsman de problemen voor
Mosselexport
gestagneerd
Zal „Koningin Emma" worden verlengd?
Er zit schot in
polderconcentratie
in onze provincie
Hevige brand
verwoest pakhuis
in Zierikzee
de natuurlijke glans
van gezond haar
brylcreem geeft
brylcreem kleeft
brylcreëns houdt
'S WERELDS MEEST
VERKOCHTE HAIRDRESSINC
Veerhaven Breskens
en helihaven in
bespreking
De heer L* C» Broere
hoofd van de
Jan Ligthartschool
Donderdag 2 februari 1956
ii—«wtwimwabikflabaabamiaeriactm
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina
MIDDELBURG, 1 febr. De minister van ver
keer en waterstaat, mr. J. Algera, heeft tot zijn
spijt het plan om vandaag, precies drie jaar na
de ramp een bezoek aan Schouwen-Duiveland te
brengen, moeten laten varen, omdat niemand hem
kon garanderen vanavond nog op tijd van het eiland
weg te komen. Het bestuur van het waterschap
Schouwen, waarmee hij in Zierikzee besprekingen
zou voeren, heeft nu vanmorgen in „De Koren
beurs" in Goes zijn opwachting gemaakt en de mi
nister die vergezeld was van de directeur-gene
raal van rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris -- de ver
schillende actuele problemen van het eiland op wa-
De noodzaak van de delingsdijk op Schouwen werd nog eens door mr.
Algera onderstreept. „Voordat reeds geruime tijd geleden de beslissing werd
genomen, waren de verschillende belangen tegen elkaar afgewogen. Het aller
voornaamste is de grotere veiligheid bij een eventuele doorbraak. De dijk
kan dan ook als vluchtheuvel dienen", zo zei hij. Ir. Maris voegde eraan toe,
dat de dijk ook geheel past ln het deltaplan. Nog dit jaar zal worden over
gegaan tot aanbesteding van de aanleg van deze dijk, waartegen o.m. het
waterschap Schouwen bezwaar heeït, omdat er gronflvêrlies door ontstaat en
men meet, dat bij voldoende verhoging en verzwaring de tussendijk hiet
nodig is, althans, dat men het geld ervoor heter kan besteden voor de ver
sterking der zeeweringen.
De inlaagdijk tussen Den Osse en
Scharendijke is naar het oordeel van
de minister eveneens uit een oogpunt
van grotere veiligheid gewenst.
Men weet, dat vorig jaar bij Scharen
dijke een plotselinge oeverval ont
stond en dit was een waarschuwing te
meer om na te gaan wat gebeuren
moest. De door sommigen op Schou
wen-Duiveland verdedigde stelling,
dat versterking van de zeedijk vol
doende is, uiteraard met een bezinking
San de vooroever, werd met name door
Maris bestreden.
Afgezien van de enorme kosten van
een zodanige bezinking blijven de ge-
Varen van uitschuring en dus overval
len. „Deze inlaagdijk moet men zien
als de premie, die betaald moet worden
Cm gevolgen van mogelijke overvallen
M te vangen", zo zei ir. Maris. Minis
ter Algera verklaarde bij dit punt nog,
dat zal worden nagegaan waar een e.v.
t. dijk moet komen te liggen en hoe
lang hij moet worden. Slechts op pun
ten, waar het absoluut noodzakelijk ïb,
zal deze inlaagdijk worden gelegd, zo
zei hij, daaraan toevoegende, dat ook
het eiland van mening is, dat voorzie
ningen nodig zijn, maar dat het ver
schil van inzicht alleen op de techni
sche kant betrekking heeft.
Twee keersluizen
Minister Alge. a kon verder medede
len, dat het rijk 95 pCt zal toekennen
als bijdrage in de bouwkosten van de
keersluizen to Zierikzee en Brouwers
haven. De gemeenten moeten dus zelf
de overblijvende 5 pCt bekostigen.
Over deze zaak (voor de gemeenten
is het altijd nog een vrij aanzienlijk
bedrag, dat in de begroting niet gevon
den kan worden) zullen nog bespre
kingen met ged. staten volgen, zo
deelde de Commissaris der Koningin,
jhr. mr A. F. C. de Casembroot, mede.
Of nu de wens van Zierikzee, een
schutsluis, definitief van de baan is,
kan nog niet worden gezegd. Het is wel
zo, dat een schutsluis zeer veel duurder
is. Of in deze hogere kosten het rijk
zal bijdragen, staat ernstig te bezien.
Maar afgezien daarvan wordt een
schutsluis om meer technische redenen
door het rijk bepaald ongewenst ge
acht, aldus verklaarde minister Algera.
En ir. Maris voegde eraan toe, dat
zeker de eerste 25 jaar de schutsluis
een grote belemmering voor het
scheepvaartverkeer zal zijn, doordat
leder schip moet worden geschut. Een
keersluis heeft een veel bredere door-
Vaart en gaat slechts dicht Ingeval van
Storm.
Bovendien zal de waterstand op het
Zeeuwse meer over 25 jaar na de uit
voering van het deltaplan heel anders
Zijn. Varieert het peil nu van 1.25 mi
nus tot 3.50 plus NAP, dan zullen deze
Ï:ijfers naar ruwe schatting 50 minus
ot 50 plus NAP zijn. Op het argument
van Zierikzee, dat dan het waterpeil zó
laag zal zijn, dat de kaden praktisch
niet meer gebruikt kunnen worden,
antwoordde ir. Maris, dat niemand kan
Zeggen hoe precies over 25 jaar de wa
terstaatkundige toestand eruit zal zien.
Zoutelande
Bij Zoutelande heeft de minister
Ondanks de kou zich op de hoogte
gestéld van dé plannen tot verzwaring
van de zeewering, waartoe grote hou
ten stellages, het pTOfiel van de nieuwe
terstaatkundig gebied voorgelegd. De voornaamste
waren wel de zgn. delingsdijk door Schouwen en de
inlaagdijk tussen Den Osse en Scharendijke. Wat
het eerste betreft verklaarde minister Algera, dat in
het standpunt van het rijk niets veranderd is en dat
deze dijk er dus moet komen. De zaak van de inlaag
dijk zal wat (o.m.) de lengte aangaat nog nader
worden bekeken. De minister bracht des middags
bezoeken aan Domburg en Zoutelande, waarna tot
besluit in de conferentiezaal van de P.Z.E.M. be
sprekingen met gedeputeerde staten werden ge
voerd.
goedingkwesties. Ook werd hier het
werk van de polder Walcheren wat
meer naar Valkenisse in ogenschouw
genomen.
Domburg
Burgemeester mr. XV. 3. E. Cromme-
lin heeft te Domburg uiteengezet wel
ke gevolgen de uitvoering van de plan
nen van de polder Walcheren voor zijn
gemeente zuilen zjjn. Do vrees bestaat
nl., dat de positie van Domburg als
badplaats daardoor ln gevaar komt en
dat het een „dijkdorp" wordt.
Overigens is Domburg bereid in het
uitbreidingsplan een strook op te ne
men, waar geen bebouwing mag ge
schieden. Minister Algera vond deze
uiteenzetting zeer verhelderend, even
als ir. Maris, die nog geen kennis van
de plannen had genomen. Bij Dom
burg werd ook de „afplatting" van. het
duin bekeken.
Bij de excursie naar Zoutelande en
Domburg waren ook aanwezig ged.
staten, bestuur van de polder Walche
ren, met de ingenieur, alsmede hoofd
ambtenaren van de provinciale water
staat en de directeur van de planolo
gische dienst.
.Minister Algera.
dijk voorstellend, waren laangebracht.
Burgemeester D. Kodde heeft een uit
eenzetting gegeven van de* problemen
voor zijn gemeente, speciaal ten aan
zien van de verschillende schadever-
YERSEKE, 1 febr. Bij Yerseke is het
met laag water zo, dat de sleepboten, die
van Dordrecht naar Wemeldinge varen
geheel aan de grond zitten.
Het is onmogelijk de mosselen op te
vissen, zodat de mosselcultuur thans"ern-
stig gestagneerd is Bij aanhoudende
vorst zal de mosselexport geheel stil ko
men te liggen. In jaren heeft men niet zo
een abnormale lage waterstand gekend.
Noordelijke veren niet in gemeenschap met rijk
MIDDELBURG, 1 febr. Minister Algera gaat accoord met de bouw van
land op de dienst VlissingenBreskens. Hij zal binnenkort ook een beslissing
nemen over de verlenging van de „Koningin Wilhelmina".
Over de bouw van een tweede schip wilde de bewindsman
zich nog niet uitlaten. Hij wees er echter op, dat de situatie door de ver
lenging van de „Wilhelmina" vlugger zal verbeteren dan wanneer men zou
moeten wachten op het gereedkomen van een tweede schip. Het model van
het (eerste) nieuwe schip staat nu definitief vast. Volgende week zal de be
slissing vallen over het type der machine-installatie. Daarna zal zo spoedig
mogelijk tot aanbesteding worden overgegaan.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Bewindsman drong aan op de
meeste spoed
MIDDELBURG, 1 febr. Minister
Algera heeft bij gedeputeerde staten
van Zeeland erop aangedrongen, de
zaak van de polderconcentraties zo
vlug mogelijk af te werken en namens
gedeputeerde staten is medegedeeld,
dat daarmede de grootst mogelijke
spoed wordt betracht. De kans is nu
zeer groot, dat voorstellen tot samen
voeging van polders op Schouwen-Dui
veland, op Tholen en op Noord-Beve
land in de zomerzltting der provinciale
staten zullen worden behandeld.
In Zuid-Beveland is de commissie uit
de polders druk aan het werk. In West
Zeeuwsch-Vlaanderen ligt de kwestie
lang niet zo moeilijk als in Oost Z.
Vlaanderen, waar vooral het verschil
in polderlasten bijzonder groot is.
Minister Algera legde in zijn verkla
ring tegenover de pers de nadruk op
het essentiële belang, dat de grotere
poldereenheden die z.i. noodzakelijk
zijn om juist de autonomie tot een fra
se te maken en ook uit een oogpunt
van mogelijkheden tot een doeltreffen
der technisch apparaat profiteren
van de lokale kennis en ervaring in
polderzaken. Niet in het minst dringt
hij of zijn departement aan op een vol
ledige centralisatie van dijkbeheer met
uitschakeling van juist de lokale
krachten.
Nu de moeilijkheden met betrekking
tot de invoeging van de calamiteuze
polders in de grotere eenheden zijn op
gelost, kan vlot worden doorgewerkt.
Ten aanzien daarvan zei mr. Algera,
dat de gehele regeling ervan uitgaat,
dat de geconcentreerde polders geen
schade lijden door de aanwezigheid
van deze calamiteuze polders.
Brandweer stond voor erg
moeilijke taak
ZIERIKZEE, 1 febr. Vanmiddag
omstreeks half vier brank brand uit
in het pakhuis, toebehorende aan de
erven Jac. Berrevoets aan de nieuwe
Haven, dat sinds jaren dient als berg
plaats van oliën, vetten en touw.
De brand ontstond in de kelder,
waar een zekere N. bezig was met
het losbranden van een olievat. Plot
seling vatte het omhulsel vlam en
hoewel men spoedig met een emmer
water ter plaatse was, gelukte het
niet het vuur te doven. Wel slaagde
men er in enkele flessen gasoline in
veiligheid te brengen, maar N. kon
zich ternauwernood in veiligheid
stellen.
MET VIJF STRALEN
Het vuur greep snel om zich heen.
Zo snel, dat de politie, die met een
schuimblusapparaat arriveerde, weinig
of niets kon uitrichten.
De brandweer, die spoedig ter plaat
se was, slaagde er met moeite in de
aangrenzende percelen te behouden.
Het vuur werd met vijf stralen bestre
den en eerst om kwart voor zes was
men de situatie meester. De geweldige
rookontwikkeling was kilometers ver
te zien.
MOEILIJKE TAAK
De brandweerlieden stonden overi
gens vopr een moeilijke taak. Niet
alleen vanwege de hevigheid van de
brand, maar bovenal omdat de ijzige
een fraaie, natuurlijke glans
aan Uw haar
niet, plakt niet, droogt het
haar niet uit
Uw hoofdhuid fris en gezond,
voorkomt roos
Beecham Nederlandt N.V.
voor EngrotJacq. Mot N.VAmsterdam
Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch Vlaanderen
TERNEUZEN, 1 februari. De
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch Vlaanderen, welke
vandaag in Terneuzen in jaarvergade
ring bjjeen kwam, besloot aan de
Minister van Verkeer en Waterstaat,
Mr. J. Algera, die vandaag in Zee
land vertoeft, een telegram te zen
den, waarin men aandrong op een
spoedige oplossing van het veren
probleem. Met cijfers staafde men dit
verzoek.
Voorts verzocht men de minister
te willen bewerkstelligen, dat de ver
betering der veerboot „Dordrecht"
t.w. het inbouwen van een nieuwe,
sterkere motor vóór 15 Juli ver
wezenlijkt zal zijn, zulks met het
oog op het belangrijke vlasseizoen,
dat belangrijk nadeel ondervindt door
stagnatie bij de veerdiensten.
In deze vergadering werd besloten
het onderzoek naar bouwcapaciteit in
te stellen door de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor de Zeeuw-
sche eilanden, te steunen. Het onder
zoek wordt nu gedragen door beide
Kamers van Koophandel,, zodat ge
sproken mag worden van een Zeeuw
se actie.
VEERHAVEN BRESKENS.
De nieuwe veerhaven te Breskens
maakte eveneens een punt van be
spreking uit. Doch de Kamer was
van oordeel, dat hier slechts één op
lossing mogelijk is: aanleg in Weste
lijke richting. Temeer, daar hierdoor
een kortere vaartijd zal worden ver
kregen, waarmee Zeeuwsch Vlaande
ren uitermate is gebaat.
HELIHAVEN.
De helicopterhaven te Axel het
geschilpunt tussen de Kamer van
Koophandel en de gemeente Terneu
zen kwam eveneens ter tafel. Ter-
neuzen had n.l. zijn toegezegde sub
sidie drastisch verlaagd, omdat de
Kamer geen overleg had gepleegd met
de gemeente over vestiging van de
helihaven. Men uitte dus een be
schuldiging aan het adres der Kamer,
die echter nu door baron Collot d'Es-
cury (2e voorzitter) werd weerlegd»
er bleek wel degelijk een persoon
lijk onderhoud met de burgemeester
van Terneuzen te zijn gehouden. Dat
Terneuzen echter de mening bleef
toegedaan, dat men minder subsidia
zou verstrekken, wanneer de heli-
haven niet in eigen plaats kwam,
blijft men nog altijd betreuren. He»
Zeeuws-Vlaamse belang werd hier
door niet gediend.
kou het water op straat tot een ijs
baan herschiep. Men was genood
zaakt de spuiten zonder ophouden te
laten doorlopen, daar het water in de
slangen anders zou bevriezen.
Uitgavei
Stichting Zeeuwsch Dagblad,
Goes,
Medewerkers: J. A. van Benne-
kom, Middelburg. Ds. W. C. van
Burgeier, Krninlngen. J. S. Hoek,
Middelburg. J. Hommes, Nieuw-
dorp. J. Huijssen, Terneuzen. Ds.
J. Karelse, Goes. Ds. J. Kwast,
Vlissingen. J. Laport, Goes. J.
Lodder, Vlissingen. J. Moll, Vlis
singen. K. C. van Spronsen, Goes.
A. H. S. Stemerdlng, Souburg. R.
Zuldema, Goes.
Zeer binnenkort zal nu ook de beslis
sing vallen over de plaats van de nieu
we haven te Breskens. Op een desbe
treffende vraag antwoordde ir. A. G.
Maris, dat de gehele opzet is de aanleg
van deze haven een miljoenen werk
met de bouw van de nieuwe veer
boot gesynchroniseerd te doen verlo
pen, zodat er straks geen hiaat zal
ontstaan. De Commissaris der Konin
gin verklaarde er volledig vertrouwen
in te hebben, dat dit zal gelukken.
„KLASSESCHEIDING"
De kwestie van de scheiding der eer
ste en tweede klasse op de veerboten
voor de Westerschelde zal nader wor
den bekeken, zo verklaarde mr. Algera
vervolgens. Hij wenste niet in te gaan
op kritiek, die werd geleverd op het
doorvoeren van deze scheiding. De
„Koningin Juliana" en de „Prins Bern-
hard" zijn nu verbouwd, zodat daar de
tweede klasse kajuiten onder het rjj-
dek zijn. Met de „Prins Hendrik" is dat
nog niet het geval.
„Ik sta afwijzend tegenover de opne
ming der noordelijke veren in Zeeland
in de gemeenschap met het rijk, dat de
Westerscheldeveren afzonderlijk wil
beschouwen", aldns verklaarde de mi
nister. Hij voegde daaraan toe het niet
nodig en ongewenst te achten, dat het
rijk taken overneemt, die steeds tot die
van de provincie hebben behoord.
JEUGDRALLY TE GOES
GOES, 1 febr. Zaterdagavond 7.30
uur komt de Zeeuwse jeugd van het
Leger des Heils bijeen te Goes voor
een grote jeugdrally. t>e jeugdgroep
uit Middelburg voert een lekenspel op
en verder wordt de avond gevuld met
lied, film en declamatie. De dienst
vindt plaats in de zaal van het Leger
des Heils aan het Ravelijn.
Ir. Horstmann in jaarrede:
TERNEUZEN, 1 februari, Een nieuwe tunnel onder de Schelde
bij Antwerpen met een directe aansluiting op Hulst, waardoor een
snelle verbinding, via de zgn. „Beneluxweg" met Rotterdam zou ont
staan, ziedaar een nieuwe mogelijkheid voor Zeeuwsch-Vlaanderen
om uit het isolement te worden verlost. Ir C. A. L. Horstmann, voor
zitter van de Zeeuwsvlaams'e Kamer van Koophandel, noemde deze
mogelijkheid in zijn jaarrede tijdens de vergadering der Kamer van
daag. Ir Horstmann Wenste, dat Zeeuwsch-Vlaanderen helpt de bouw
van de tunnel te financieren. Het zal ongeveer 5 miljoen gulden kosten.
Hij hoopte, dat het Rijk en de provincie niet zullen achterblijven.
De voorzitter van de Zeeuwsvlaamse
Kamer besprak de verbindingen die, on
danks de helikopterdienst en de bus
dienst op Breda een achteruitgang te zien
geven. De verlengde Dordrecht moet bij
stevige wind uit de vaart genomen wor
den. Nu op de Deltadag bovendien dui
delijk is gebleken, dat Zeeuwsch Vlaan
deren voorlopig elke hoop op verbetering
mag laten varen, is er alleen maar reden
om bitter gestemd te worden. Men hoop
te op twee nieuwe boten, en er komt er
hoogstens één.
„We kunnen per gemakkelijk voor
spellen", zei ir. Horstmann, „dat, als deze
boot er zal zijn, er nog meer boten te
kort zullen rijn dan thana".
DE TUNNEL
Hij zag echter in, dat een tunnel bü
Saaftinge het geld in de eerste tijd ze
ker niet zal opbrengen, wanneer deze
alleen voor Zeeuwsch Vlaanderen zou
zhn bestemd.
Maar ook Antwerpen heeft een nieuwe
tunnel nodig, die, planologisch gezien, in
het noorden onder de Schelde moet ko
men, aansluitend op de Beneluxweg, dat
wil zeggen, ten noorden van de Antwerp
se haven en industrieterreinen en in het
verlengde van de nieuwe weg bij Kalloo.
,/wi) grensbewoners, aldus ir. Horst-
piénn, zien de Nederlands-belglsche
drens niet meer als een hinderpaal,
hoogstens als een plaats waar wij de
douanebeambten goede dag wensen.
Wij kunnen in het kader van de Bene
lux denkende, zeggen, dat een dergelij
ke tunnel het Belgisch en het Neder
lands belang zal dienen.
Indien deze tunnel er zou komen met
aansluiting op Hulst en op de toekomsti
ge Oost-West weg door Zeeuwsch Vlaan
deren, dan zal daar 60 pet. van het huidi
ge verkeer van Kruiningen-Perkpolder
doorgaan (40 pet. is inter-Zeeuwse) en
bovendien een flink gedeelte van het ver
keer van de dienst Breskens-Vlissingen.
Deze tunnel zou de overbelaste Antwerp
se tunnel ontlasten en de directe verbin
ding worden, via de Beneluxweg van
Rotterdam en naar het Industriegebied
Gent, Kortrijk en Lille.
„Maar", aldus ir. Horstmann, „wij moe.
ten niet wachten tot de Belgen ons deze
tunnel komen aanbieden. Integendeel
Evenals Goeree en Overflakkee geld kan
voteren voor een brug van 14 miljoen
en Vlaardingen in staat was een nieuwe
tunnel te financieren, moet het mogelijk
zijn dat de Zeeuwsvlamingen een lening
bijeenbrengen". En spreker herinnerde
in dit verband aan de samenwerking in
zake de helikopterdienst.
REDE HORSTMANN.
Vanaf de aanvang af dienen wi
aldus !r. Horstman, Provincie en Rij
voor ons idee te Interesseren. En als
Nederland dan in staat is om België
een 25 miljoen gulden aan te bieden,
indien zij de eerder genoemde tunnel
„GROTE VLAM"
MIDDELBURG, 1 febr. - De Mid
delburgse brandweer moest
woensdagmorgen omstreeks 12
uur optreden tegen een kleine
binnenbrand in het pand Singel
straat 12. Het vijfjarige zoontje
van de daar wonende familie C.
speelde nl. met lucifers in een
bergplaats op de zolder. Korte
tijd later rende het naar beneden
en vertrouwde zijn moeder toe:
„Er is een grote vlam boven".
Omwonenden belden de brand
weer op, die spoedig ter plaatse
was. Met één straal was het vuur
snel beteugeld. Een bed, een jas
en enkele stoelen gingen verlo
ren.
Het ventje kan zich nu op een
andere wijze op zolder vermaken:
het bluswater veranderde ras ln
ijs, zodat een aardig glijbaantje
ontstond.
Korte bijeenkomst van de
Goese vroede vaderen
GOES, 1 febr. Na enige tijd in ge
heime zitting bjjeen te zijn geweest
heeft de Goese raad die vanavond
in ijltempo (binnen drie kwartier) dé
agenda heeft afgewerkt, benoemd to»
hoofd van de Jan Ligthartschool dé
heer L. C. Broere te Wilheiminatlorp.
Eén stem werd uitgebracht op de heef
J. C. Mazure, onderwijzer aan genoem
de school. Voorts werd tot onderwij
zer aan de Burg. van Dusseldorpschool
benoemd de heer A. P. Buijs te Ka-
pelle.
Zonder op- of aanmerkingen werden
de voorstellen tot het aanvragen val)
verlenging der concessie tot het heffen
van havengeld, tot het beschikbaar
stellen van gelden ten behoeve van de
Prinses Beatrixschool en van de Chr.
Nat. scholen, tot het vaststellen van dé
wekelijkse lesuren, waarin vakonder
wijs zal worden gegeven, tot het vast
stellen van voorschotten voor de bij
zondere scholen en tenslotte om op het
adres van de Nationale Raad voor het
Onderling Uitvaartwezen voor herin
deling van de algemene begraafplaats
af wij zenden te beschikken aangeno
men.
KOLENTOESLAG
In de rondvraag informeerde de
heer Ph. Haverhoek (arb.) naar de
kolentoeslag en vroeg of het niet
mogelijk is een extra-kolentoeslag
uit te keren, nu het zo koud is. Wet
houder Bouwman verklaarde dat zeer
binnenkort de raad een voorstel zal
bereiken over het geven van kolen-
toeslag, maar over de extra-kolen
toeslag zullen B. en W, zich nader
moeten beraden.
wil bouwen, welke in België kunnen
worden afgelost via de in België ge
bruikelijke tolheffing voor de tunnel,
dan ben ik ervan overtuigd, dat wij
in België met vreugde begroet zullen
worden.
In de komende periode zal mijn aan
dacht op het bovengenoemde project
zjjn en ik hoop dat dit voorstel in de
naaste toekomst kan worden bestudeerd
door het Economisch Technologisch In
stituut, de Provinciale Planologisch®
Dienst, Provinciale Staten, Waterstaat,
Economische Zaken enz.
Dat ons land, zo besloot de heer
Horstmann, alvorens hierover te gaan
praten, het Scheldestatuut o.a. in dier
voege dient te wijzigen, dat Neder
land niet meer het recht zal hebben
de vaart op Antwerpen af te sluiten,
spreekt vanzelf. Een dergelijke clau
sule is in de tegenwoordige internatio
nale omstandigheden belachelijk.