AANLEG VAN DELINGSDIJK OP SCHOUWEN GAAT DOOR brylcreem Nieuwe tunnel bij Antwerpen kans voor Zeeuwsch Vlaanderen Komt er een inlaagdijk tussen Den Osse en Scharendijke? Minister stemt in met bouw van (vooralsnog) een boot Telegram aan minister Algera: helpt ons uit het verenprobleem' Streek, provincie en rijk moeten België lening aanbieden Minister Algera op bezoek in Zoutelande en Domburg Walcherse burgemeesters legden bewindsman de problemen voor Mosselexport gestagneerd Zal „Koningin Emma" worden verlengd? Er zit schot in polderconcentratie in onze provincie Hevige brand verwoest pakhuis in Zierikzee de natuurlijke glans van gezond haar brylcreem geeft brylcreem kleeft brylcreëns houdt 'S WERELDS MEEST VERKOCHTE HAIRDRESSINC Veerhaven Breskens en helihaven in bespreking De heer L* C» Broere hoofd van de Jan Ligthartschool Donderdag 2 februari 1956 ii—«wtwimwabikflabaabamiaeriactm ZEEUWSCH DAGBLAD pagina MIDDELBURG, 1 febr. De minister van ver keer en waterstaat, mr. J. Algera, heeft tot zijn spijt het plan om vandaag, precies drie jaar na de ramp een bezoek aan Schouwen-Duiveland te brengen, moeten laten varen, omdat niemand hem kon garanderen vanavond nog op tijd van het eiland weg te komen. Het bestuur van het waterschap Schouwen, waarmee hij in Zierikzee besprekingen zou voeren, heeft nu vanmorgen in „De Koren beurs" in Goes zijn opwachting gemaakt en de mi nister die vergezeld was van de directeur-gene raal van rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris -- de ver schillende actuele problemen van het eiland op wa- De noodzaak van de delingsdijk op Schouwen werd nog eens door mr. Algera onderstreept. „Voordat reeds geruime tijd geleden de beslissing werd genomen, waren de verschillende belangen tegen elkaar afgewogen. Het aller voornaamste is de grotere veiligheid bij een eventuele doorbraak. De dijk kan dan ook als vluchtheuvel dienen", zo zei hij. Ir. Maris voegde eraan toe, dat de dijk ook geheel past ln het deltaplan. Nog dit jaar zal worden over gegaan tot aanbesteding van de aanleg van deze dijk, waartegen o.m. het waterschap Schouwen bezwaar heeït, omdat er gronflvêrlies door ontstaat en men meet, dat bij voldoende verhoging en verzwaring de tussendijk hiet nodig is, althans, dat men het geld ervoor heter kan besteden voor de ver sterking der zeeweringen. De inlaagdijk tussen Den Osse en Scharendijke is naar het oordeel van de minister eveneens uit een oogpunt van grotere veiligheid gewenst. Men weet, dat vorig jaar bij Scharen dijke een plotselinge oeverval ont stond en dit was een waarschuwing te meer om na te gaan wat gebeuren moest. De door sommigen op Schou wen-Duiveland verdedigde stelling, dat versterking van de zeedijk vol doende is, uiteraard met een bezinking San de vooroever, werd met name door Maris bestreden. Afgezien van de enorme kosten van een zodanige bezinking blijven de ge- Varen van uitschuring en dus overval len. „Deze inlaagdijk moet men zien als de premie, die betaald moet worden Cm gevolgen van mogelijke overvallen M te vangen", zo zei ir. Maris. Minis ter Algera verklaarde bij dit punt nog, dat zal worden nagegaan waar een e.v. t. dijk moet komen te liggen en hoe lang hij moet worden. Slechts op pun ten, waar het absoluut noodzakelijk ïb, zal deze inlaagdijk worden gelegd, zo zei hij, daaraan toevoegende, dat ook het eiland van mening is, dat voorzie ningen nodig zijn, maar dat het ver schil van inzicht alleen op de techni sche kant betrekking heeft. Twee keersluizen Minister Alge. a kon verder medede len, dat het rijk 95 pCt zal toekennen als bijdrage in de bouwkosten van de keersluizen to Zierikzee en Brouwers haven. De gemeenten moeten dus zelf de overblijvende 5 pCt bekostigen. Over deze zaak (voor de gemeenten is het altijd nog een vrij aanzienlijk bedrag, dat in de begroting niet gevon den kan worden) zullen nog bespre kingen met ged. staten volgen, zo deelde de Commissaris der Koningin, jhr. mr A. F. C. de Casembroot, mede. Of nu de wens van Zierikzee, een schutsluis, definitief van de baan is, kan nog niet worden gezegd. Het is wel zo, dat een schutsluis zeer veel duurder is. Of in deze hogere kosten het rijk zal bijdragen, staat ernstig te bezien. Maar afgezien daarvan wordt een schutsluis om meer technische redenen door het rijk bepaald ongewenst ge acht, aldus verklaarde minister Algera. En ir. Maris voegde eraan toe, dat zeker de eerste 25 jaar de schutsluis een grote belemmering voor het scheepvaartverkeer zal zijn, doordat leder schip moet worden geschut. Een keersluis heeft een veel bredere door- Vaart en gaat slechts dicht Ingeval van Storm. Bovendien zal de waterstand op het Zeeuwse meer over 25 jaar na de uit voering van het deltaplan heel anders Zijn. Varieert het peil nu van 1.25 mi nus tot 3.50 plus NAP, dan zullen deze Ï:ijfers naar ruwe schatting 50 minus ot 50 plus NAP zijn. Op het argument van Zierikzee, dat dan het waterpeil zó laag zal zijn, dat de kaden praktisch niet meer gebruikt kunnen worden, antwoordde ir. Maris, dat niemand kan Zeggen hoe precies over 25 jaar de wa terstaatkundige toestand eruit zal zien. Zoutelande Bij Zoutelande heeft de minister Ondanks de kou zich op de hoogte gestéld van dé plannen tot verzwaring van de zeewering, waartoe grote hou ten stellages, het pTOfiel van de nieuwe terstaatkundig gebied voorgelegd. De voornaamste waren wel de zgn. delingsdijk door Schouwen en de inlaagdijk tussen Den Osse en Scharendijke. Wat het eerste betreft verklaarde minister Algera, dat in het standpunt van het rijk niets veranderd is en dat deze dijk er dus moet komen. De zaak van de inlaag dijk zal wat (o.m.) de lengte aangaat nog nader worden bekeken. De minister bracht des middags bezoeken aan Domburg en Zoutelande, waarna tot besluit in de conferentiezaal van de P.Z.E.M. be sprekingen met gedeputeerde staten werden ge voerd. goedingkwesties. Ook werd hier het werk van de polder Walcheren wat meer naar Valkenisse in ogenschouw genomen. Domburg Burgemeester mr. XV. 3. E. Cromme- lin heeft te Domburg uiteengezet wel ke gevolgen de uitvoering van de plan nen van de polder Walcheren voor zijn gemeente zuilen zjjn. Do vrees bestaat nl., dat de positie van Domburg als badplaats daardoor ln gevaar komt en dat het een „dijkdorp" wordt. Overigens is Domburg bereid in het uitbreidingsplan een strook op te ne men, waar geen bebouwing mag ge schieden. Minister Algera vond deze uiteenzetting zeer verhelderend, even als ir. Maris, die nog geen kennis van de plannen had genomen. Bij Dom burg werd ook de „afplatting" van. het duin bekeken. Bij de excursie naar Zoutelande en Domburg waren ook aanwezig ged. staten, bestuur van de polder Walche ren, met de ingenieur, alsmede hoofd ambtenaren van de provinciale water staat en de directeur van de planolo gische dienst. .Minister Algera. dijk voorstellend, waren laangebracht. Burgemeester D. Kodde heeft een uit eenzetting gegeven van de* problemen voor zijn gemeente, speciaal ten aan zien van de verschillende schadever- YERSEKE, 1 febr. Bij Yerseke is het met laag water zo, dat de sleepboten, die van Dordrecht naar Wemeldinge varen geheel aan de grond zitten. Het is onmogelijk de mosselen op te vissen, zodat de mosselcultuur thans"ern- stig gestagneerd is Bij aanhoudende vorst zal de mosselexport geheel stil ko men te liggen. In jaren heeft men niet zo een abnormale lage waterstand gekend. Noordelijke veren niet in gemeenschap met rijk MIDDELBURG, 1 febr. Minister Algera gaat accoord met de bouw van land op de dienst VlissingenBreskens. Hij zal binnenkort ook een beslissing nemen over de verlenging van de „Koningin Wilhelmina". Over de bouw van een tweede schip wilde de bewindsman zich nog niet uitlaten. Hij wees er echter op, dat de situatie door de ver lenging van de „Wilhelmina" vlugger zal verbeteren dan wanneer men zou moeten wachten op het gereedkomen van een tweede schip. Het model van het (eerste) nieuwe schip staat nu definitief vast. Volgende week zal de be slissing vallen over het type der machine-installatie. Daarna zal zo spoedig mogelijk tot aanbesteding worden overgegaan. Ingezonden Mededeling (Adv.) Bewindsman drong aan op de meeste spoed MIDDELBURG, 1 febr. Minister Algera heeft bij gedeputeerde staten van Zeeland erop aangedrongen, de zaak van de polderconcentraties zo vlug mogelijk af te werken en namens gedeputeerde staten is medegedeeld, dat daarmede de grootst mogelijke spoed wordt betracht. De kans is nu zeer groot, dat voorstellen tot samen voeging van polders op Schouwen-Dui veland, op Tholen en op Noord-Beve land in de zomerzltting der provinciale staten zullen worden behandeld. In Zuid-Beveland is de commissie uit de polders druk aan het werk. In West Zeeuwsch-Vlaanderen ligt de kwestie lang niet zo moeilijk als in Oost Z. Vlaanderen, waar vooral het verschil in polderlasten bijzonder groot is. Minister Algera legde in zijn verkla ring tegenover de pers de nadruk op het essentiële belang, dat de grotere poldereenheden die z.i. noodzakelijk zijn om juist de autonomie tot een fra se te maken en ook uit een oogpunt van mogelijkheden tot een doeltreffen der technisch apparaat profiteren van de lokale kennis en ervaring in polderzaken. Niet in het minst dringt hij of zijn departement aan op een vol ledige centralisatie van dijkbeheer met uitschakeling van juist de lokale krachten. Nu de moeilijkheden met betrekking tot de invoeging van de calamiteuze polders in de grotere eenheden zijn op gelost, kan vlot worden doorgewerkt. Ten aanzien daarvan zei mr. Algera, dat de gehele regeling ervan uitgaat, dat de geconcentreerde polders geen schade lijden door de aanwezigheid van deze calamiteuze polders. Brandweer stond voor erg moeilijke taak ZIERIKZEE, 1 febr. Vanmiddag omstreeks half vier brank brand uit in het pakhuis, toebehorende aan de erven Jac. Berrevoets aan de nieuwe Haven, dat sinds jaren dient als berg plaats van oliën, vetten en touw. De brand ontstond in de kelder, waar een zekere N. bezig was met het losbranden van een olievat. Plot seling vatte het omhulsel vlam en hoewel men spoedig met een emmer water ter plaatse was, gelukte het niet het vuur te doven. Wel slaagde men er in enkele flessen gasoline in veiligheid te brengen, maar N. kon zich ternauwernood in veiligheid stellen. MET VIJF STRALEN Het vuur greep snel om zich heen. Zo snel, dat de politie, die met een schuimblusapparaat arriveerde, weinig of niets kon uitrichten. De brandweer, die spoedig ter plaat se was, slaagde er met moeite in de aangrenzende percelen te behouden. Het vuur werd met vijf stralen bestre den en eerst om kwart voor zes was men de situatie meester. De geweldige rookontwikkeling was kilometers ver te zien. MOEILIJKE TAAK De brandweerlieden stonden overi gens vopr een moeilijke taak. Niet alleen vanwege de hevigheid van de brand, maar bovenal omdat de ijzige een fraaie, natuurlijke glans aan Uw haar niet, plakt niet, droogt het haar niet uit Uw hoofdhuid fris en gezond, voorkomt roos Beecham Nederlandt N.V. voor EngrotJacq. Mot N.VAmsterdam Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch Vlaanderen TERNEUZEN, 1 februari. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch Vlaanderen, welke vandaag in Terneuzen in jaarvergade ring bjjeen kwam, besloot aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, Mr. J. Algera, die vandaag in Zee land vertoeft, een telegram te zen den, waarin men aandrong op een spoedige oplossing van het veren probleem. Met cijfers staafde men dit verzoek. Voorts verzocht men de minister te willen bewerkstelligen, dat de ver betering der veerboot „Dordrecht" t.w. het inbouwen van een nieuwe, sterkere motor vóór 15 Juli ver wezenlijkt zal zijn, zulks met het oog op het belangrijke vlasseizoen, dat belangrijk nadeel ondervindt door stagnatie bij de veerdiensten. In deze vergadering werd besloten het onderzoek naar bouwcapaciteit in te stellen door de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor de Zeeuw- sche eilanden, te steunen. Het onder zoek wordt nu gedragen door beide Kamers van Koophandel,, zodat ge sproken mag worden van een Zeeuw se actie. VEERHAVEN BRESKENS. De nieuwe veerhaven te Breskens maakte eveneens een punt van be spreking uit. Doch de Kamer was van oordeel, dat hier slechts één op lossing mogelijk is: aanleg in Weste lijke richting. Temeer, daar hierdoor een kortere vaartijd zal worden ver kregen, waarmee Zeeuwsch Vlaande ren uitermate is gebaat. HELIHAVEN. De helicopterhaven te Axel het geschilpunt tussen de Kamer van Koophandel en de gemeente Terneu zen kwam eveneens ter tafel. Ter- neuzen had n.l. zijn toegezegde sub sidie drastisch verlaagd, omdat de Kamer geen overleg had gepleegd met de gemeente over vestiging van de helihaven. Men uitte dus een be schuldiging aan het adres der Kamer, die echter nu door baron Collot d'Es- cury (2e voorzitter) werd weerlegd» er bleek wel degelijk een persoon lijk onderhoud met de burgemeester van Terneuzen te zijn gehouden. Dat Terneuzen echter de mening bleef toegedaan, dat men minder subsidia zou verstrekken, wanneer de heli- haven niet in eigen plaats kwam, blijft men nog altijd betreuren. He» Zeeuws-Vlaamse belang werd hier door niet gediend. kou het water op straat tot een ijs baan herschiep. Men was genood zaakt de spuiten zonder ophouden te laten doorlopen, daar het water in de slangen anders zou bevriezen. Uitgavei Stichting Zeeuwsch Dagblad, Goes, Medewerkers: J. A. van Benne- kom, Middelburg. Ds. W. C. van Burgeier, Krninlngen. J. S. Hoek, Middelburg. J. Hommes, Nieuw- dorp. J. Huijssen, Terneuzen. Ds. J. Karelse, Goes. Ds. J. Kwast, Vlissingen. J. Laport, Goes. J. Lodder, Vlissingen. J. Moll, Vlis singen. K. C. van Spronsen, Goes. A. H. S. Stemerdlng, Souburg. R. Zuldema, Goes. Zeer binnenkort zal nu ook de beslis sing vallen over de plaats van de nieu we haven te Breskens. Op een desbe treffende vraag antwoordde ir. A. G. Maris, dat de gehele opzet is de aanleg van deze haven een miljoenen werk met de bouw van de nieuwe veer boot gesynchroniseerd te doen verlo pen, zodat er straks geen hiaat zal ontstaan. De Commissaris der Konin gin verklaarde er volledig vertrouwen in te hebben, dat dit zal gelukken. „KLASSESCHEIDING" De kwestie van de scheiding der eer ste en tweede klasse op de veerboten voor de Westerschelde zal nader wor den bekeken, zo verklaarde mr. Algera vervolgens. Hij wenste niet in te gaan op kritiek, die werd geleverd op het doorvoeren van deze scheiding. De „Koningin Juliana" en de „Prins Bern- hard" zijn nu verbouwd, zodat daar de tweede klasse kajuiten onder het rjj- dek zijn. Met de „Prins Hendrik" is dat nog niet het geval. „Ik sta afwijzend tegenover de opne ming der noordelijke veren in Zeeland in de gemeenschap met het rijk, dat de Westerscheldeveren afzonderlijk wil beschouwen", aldns verklaarde de mi nister. Hij voegde daaraan toe het niet nodig en ongewenst te achten, dat het rijk taken overneemt, die steeds tot die van de provincie hebben behoord. JEUGDRALLY TE GOES GOES, 1 febr. Zaterdagavond 7.30 uur komt de Zeeuwse jeugd van het Leger des Heils bijeen te Goes voor een grote jeugdrally. t>e jeugdgroep uit Middelburg voert een lekenspel op en verder wordt de avond gevuld met lied, film en declamatie. De dienst vindt plaats in de zaal van het Leger des Heils aan het Ravelijn. Ir. Horstmann in jaarrede: TERNEUZEN, 1 februari, Een nieuwe tunnel onder de Schelde bij Antwerpen met een directe aansluiting op Hulst, waardoor een snelle verbinding, via de zgn. „Beneluxweg" met Rotterdam zou ont staan, ziedaar een nieuwe mogelijkheid voor Zeeuwsch-Vlaanderen om uit het isolement te worden verlost. Ir C. A. L. Horstmann, voor zitter van de Zeeuwsvlaams'e Kamer van Koophandel, noemde deze mogelijkheid in zijn jaarrede tijdens de vergadering der Kamer van daag. Ir Horstmann Wenste, dat Zeeuwsch-Vlaanderen helpt de bouw van de tunnel te financieren. Het zal ongeveer 5 miljoen gulden kosten. Hij hoopte, dat het Rijk en de provincie niet zullen achterblijven. De voorzitter van de Zeeuwsvlaamse Kamer besprak de verbindingen die, on danks de helikopterdienst en de bus dienst op Breda een achteruitgang te zien geven. De verlengde Dordrecht moet bij stevige wind uit de vaart genomen wor den. Nu op de Deltadag bovendien dui delijk is gebleken, dat Zeeuwsch Vlaan deren voorlopig elke hoop op verbetering mag laten varen, is er alleen maar reden om bitter gestemd te worden. Men hoop te op twee nieuwe boten, en er komt er hoogstens één. „We kunnen per gemakkelijk voor spellen", zei ir. Horstmann, „dat, als deze boot er zal zijn, er nog meer boten te kort zullen rijn dan thana". DE TUNNEL Hij zag echter in, dat een tunnel bü Saaftinge het geld in de eerste tijd ze ker niet zal opbrengen, wanneer deze alleen voor Zeeuwsch Vlaanderen zou zhn bestemd. Maar ook Antwerpen heeft een nieuwe tunnel nodig, die, planologisch gezien, in het noorden onder de Schelde moet ko men, aansluitend op de Beneluxweg, dat wil zeggen, ten noorden van de Antwerp se haven en industrieterreinen en in het verlengde van de nieuwe weg bij Kalloo. ,/wi) grensbewoners, aldus ir. Horst- piénn, zien de Nederlands-belglsche drens niet meer als een hinderpaal, hoogstens als een plaats waar wij de douanebeambten goede dag wensen. Wij kunnen in het kader van de Bene lux denkende, zeggen, dat een dergelij ke tunnel het Belgisch en het Neder lands belang zal dienen. Indien deze tunnel er zou komen met aansluiting op Hulst en op de toekomsti ge Oost-West weg door Zeeuwsch Vlaan deren, dan zal daar 60 pet. van het huidi ge verkeer van Kruiningen-Perkpolder doorgaan (40 pet. is inter-Zeeuwse) en bovendien een flink gedeelte van het ver keer van de dienst Breskens-Vlissingen. Deze tunnel zou de overbelaste Antwerp se tunnel ontlasten en de directe verbin ding worden, via de Beneluxweg van Rotterdam en naar het Industriegebied Gent, Kortrijk en Lille. „Maar", aldus ir. Horstmann, „wij moe. ten niet wachten tot de Belgen ons deze tunnel komen aanbieden. Integendeel Evenals Goeree en Overflakkee geld kan voteren voor een brug van 14 miljoen en Vlaardingen in staat was een nieuwe tunnel te financieren, moet het mogelijk zijn dat de Zeeuwsvlamingen een lening bijeenbrengen". En spreker herinnerde in dit verband aan de samenwerking in zake de helikopterdienst. REDE HORSTMANN. Vanaf de aanvang af dienen wi aldus !r. Horstman, Provincie en Rij voor ons idee te Interesseren. En als Nederland dan in staat is om België een 25 miljoen gulden aan te bieden, indien zij de eerder genoemde tunnel „GROTE VLAM" MIDDELBURG, 1 febr. - De Mid delburgse brandweer moest woensdagmorgen omstreeks 12 uur optreden tegen een kleine binnenbrand in het pand Singel straat 12. Het vijfjarige zoontje van de daar wonende familie C. speelde nl. met lucifers in een bergplaats op de zolder. Korte tijd later rende het naar beneden en vertrouwde zijn moeder toe: „Er is een grote vlam boven". Omwonenden belden de brand weer op, die spoedig ter plaatse was. Met één straal was het vuur snel beteugeld. Een bed, een jas en enkele stoelen gingen verlo ren. Het ventje kan zich nu op een andere wijze op zolder vermaken: het bluswater veranderde ras ln ijs, zodat een aardig glijbaantje ontstond. Korte bijeenkomst van de Goese vroede vaderen GOES, 1 febr. Na enige tijd in ge heime zitting bjjeen te zijn geweest heeft de Goese raad die vanavond in ijltempo (binnen drie kwartier) dé agenda heeft afgewerkt, benoemd to» hoofd van de Jan Ligthartschool dé heer L. C. Broere te Wilheiminatlorp. Eén stem werd uitgebracht op de heef J. C. Mazure, onderwijzer aan genoem de school. Voorts werd tot onderwij zer aan de Burg. van Dusseldorpschool benoemd de heer A. P. Buijs te Ka- pelle. Zonder op- of aanmerkingen werden de voorstellen tot het aanvragen val) verlenging der concessie tot het heffen van havengeld, tot het beschikbaar stellen van gelden ten behoeve van de Prinses Beatrixschool en van de Chr. Nat. scholen, tot het vaststellen van dé wekelijkse lesuren, waarin vakonder wijs zal worden gegeven, tot het vast stellen van voorschotten voor de bij zondere scholen en tenslotte om op het adres van de Nationale Raad voor het Onderling Uitvaartwezen voor herin deling van de algemene begraafplaats af wij zenden te beschikken aangeno men. KOLENTOESLAG In de rondvraag informeerde de heer Ph. Haverhoek (arb.) naar de kolentoeslag en vroeg of het niet mogelijk is een extra-kolentoeslag uit te keren, nu het zo koud is. Wet houder Bouwman verklaarde dat zeer binnenkort de raad een voorstel zal bereiken over het geven van kolen- toeslag, maar over de extra-kolen toeslag zullen B. en W, zich nader moeten beraden. wil bouwen, welke in België kunnen worden afgelost via de in België ge bruikelijke tolheffing voor de tunnel, dan ben ik ervan overtuigd, dat wij in België met vreugde begroet zullen worden. In de komende periode zal mijn aan dacht op het bovengenoemde project zjjn en ik hoop dat dit voorstel in de naaste toekomst kan worden bestudeerd door het Economisch Technologisch In stituut, de Provinciale Planologisch® Dienst, Provinciale Staten, Waterstaat, Economische Zaken enz. Dat ons land, zo besloot de heer Horstmann, alvorens hierover te gaan praten, het Scheldestatuut o.a. in dier voege dient te wijzigen, dat Neder land niet meer het recht zal hebben de vaart op Antwerpen af te sluiten, spreekt vanzelf. Een dergelijke clau sule is in de tegenwoordige internatio nale omstandigheden belachelijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 2