w
Uat fatitodett Uuhmh tasten
„Van Luminisme tot Kubisme"
O
Ucut HeA
en.
Ontwikkeling
Ontspanning
Gezelligheid
G-E-N-I-E- eft (Mue.'iqcmqAfaLyuJUA
GAAT WEST-ZEEUWS-VLAANDEREN DIENEN VANAF 3 FEBRUARI
Zestig werken van beroemde moderne meesters
't Zeeuwsch Weekend
TUSSEN HET STATIG OBJECTIEVE EN HET HARTSTOCHTELIJK SUBJECTIEVE
Wat maakt nu eigenlijk de muziek van Mozart zo wondermooi,
zo geniaal, zo „klassiek"? Er is alle reden om in dit Mozart-
jaar de meester werd op -27 januari 1756 geboren deze
vraag te stellen en een poging te doen haar te beantwoorden. De
boekenmarkt wordt overstroomd met Mozartbiografieën, goede en
minder geslaagde. De radio geeft meer dan ooit Mozartprogramma's.
Met dat alles wordt dus wel duidelijk gedemonstreerd, dat Mozart
een grootmeester in de muziek is geweest. Meer nog: met Schuman
zouden we van Mozart kunn enzeggen wat deze over Chopin eens
heeft opgemerkt: „Hoed af, heren, een genie!"
Amusementsmuziek en serieuze muziek
worden vaak betiteld met de termen po
pulair en klassiek. Natuurlijk is deze ter
minologie niet helemaal juist. Lang niet
alle serieuze muziek is klassiek. Dat
zal duidelijk zijn, als we de betekenis
van het9 woord klassiek nagaan. Oor
spronkelijk is het woord afgeleid van het
latijnse woord classicus, dat betekende:
wat tot de eerste burgerstand behoort.
Heeds in de tweede eeuw kreeg het een
zuiver letterkundige betekenis, n.l. een
schrijver van de eerste rang. En sedert-
4
Klassieke vertegenwoordiger
van de vroeg-romantiek
dien verstaat men onder het woord klas
siek: voortreffelijk, voorbeeldig en geldt
de term voor personen en tijdvakken.
Iedere stijlperiode heeft dus eigen
lijk haar klassieken, d.w.z. degenen, in
wier oeuvre het eigenaardige van die
periode het meest volmaakt tot uiting
komt. In de muziek gebruikt men het
woord klassiek voor de grootmeesters,
omdat zij „voorbeeldig" zijn voor de
stijlperiode, die zij vertegenwoordigen
Zo is dus Bach klassiek voor de barok,
Beethoven en Wagner voor de hoog
romantiek, Debussy voor het impres
sionisme. Zo noemen we Haydn, maar
vooral Mozart, klassiek voor de stijl
periode, die aangeduid wordt met de
term vroeg-romantiek.
Een probleem
En daarmee zitten we dus midden in
het probleem: Mozart. Een probleem in
derdaad, want hoewel we aan de ene kant
Mozart volkomen logisch kunnen begrij
pen, gezien de tijd, waarin hij leefde, is
het anderzijds volkomen onbegrijpelijk
hoe hy, de in zijn tyd heus niet univer
ieel beroemde musicus, zo met hoofd en
schouders boven zyn tydgenoten uitstak.
Men kan zich daarvan afmaken met de
opmerking, dat juist dat nu het genie van
Mozart was, maar dat is wel een simpele
oplossing. Er is iets ondefinieerbaars in
lijn muziek, dat wij eigenlyk niet kunnen
verklaren en dat toch ook weer zo over
bekend ls.
Bet la niet moeilijk Mozarts muziek
bijna onmiddellijk te herkennen. Toch
kunnen wij haar niet verklaren, tenzij
alleen wanneer zij op rekening van zijn
genialiteit wordt gezet. Uit stilistisch
oogpunt is natuurlijk wel veel duidelijk
te maken. En daartoe hebben we een
houvast.
Dezelfde styikenmerken vinden we ook
bij zyn tijdgenoten. Van hieruit is veel
van Mozarts muziek te verklaren zonder
dat daarmee zyn persoonlijkheid en ge
nialiteit wordt aangetast. Mozart is vol
bloed vroeg-romanticus, d.w.z.: hij is dé
klassieke vertegenwoordiger van de pe
riode, die de overgang vormt van de ba
rok naar de romantiek.
Wy vinden in zyn werk nog kenmer
ken van de tyd, waarvan Bach du
hoofdvertegenwoordiger was en tevens
ook al versohijnselen, die erop wyzen,
dat de muziek en ook de wetenschap,
alsmede andere culturele uitingen zich
op een totaal andere grondslag gaan
instellen.
Overgangskenmerken
Met al het eigensoortige, dat Mozart
heeft, is hy dus toch ook een overgangs
figuur. Religieus is dat ook te merken.
Want hoewel hy trouw rooms-katholiek
was, was luj tevens een overtuigd vrij
metselaar en zelfs logebroeder. In zyn
„Zauberflöte" komen die symptomen
duidelijk naar voren. Muziektechnisch
afcjn die overg'ngskenmerken zeer goed
Waar te nemen.
In de eerste plaats veranderde de
muzikale vorm geheel. De polyfonie,
de kunstvorm van de barok (de fuga
o.a.), verdween bijna geheel en maak
te plaats voor de homofonie. De nu
nog zo bekende sonate- of hoofdvorm
If uit die tijd afkomstig. De dynamiek
veranderde van karakter. Men ging
spreken van overgangsdynamiek, a. w.
x. het langzaam overgaan van hard
naar zacht en omgekeerd.
Vóór die tijd paste men alleen de zgn.
terrassendynamiek toe, d.w.z. een over
gang van hard naar zacht kwam abrupt
tot stand. Daartoe paste men b.v. by het
klavecimbel en het orgel het gebruik van
verschillende klavieren toe.
Eurovisieprijs voor
Europese chansons
De internationale radio-unie heeft
besloten tot instelling van een Euro
visieprijs voor het Europese chanson.
Als onderdeel van de directe uitwisse
ling van televisieprogramma's zal in
de komende maanden worden gezocht
naar het chanson, de song of het lied
je, dat volgens een vert egenwoordi-
ging van de kijkers uit alle Euro-
visielanden deze grand-prix waar
is. De Nederlandse Televisie Stichting
nodigde een aantal Nederlandse com
ponisten uit om ieder twee chansons
te schrijven. Voorwaarde tot mededin
ging is, dat de liedjes niet zijn uitgege
ven noch in het openbaar ten gehore
gebracht. De Nederlandse televisiekij
kers zullen uitmaken welke twee lied
jes ons land tenslotte voor het forum
van het Eurovisiepubliek zullen verte
genwoordigen. De internationale finale
wordt op 24 mei in Lugano uitgezon
den.
Slechts enkele aspecten
Het zijn maar enkele aspecten. Met nog
zeer vele andere zou duidelijk zyn te
maken, dat de tyd van de statige, strenge
muziek van de barok plaats ging maken
voor het meer vloeiende, weke, soms ook
sentimentele van de romantiek.
We zouden ook kunnen zeggen: het
volkomen objectieve in de muziek werd
langzamerhand subjectief. Mozart bevond
zich daar precies middenin. Het objec
tieve van b.v. Bach ontbrak bij hem ten
enenmale, maar de hartstochtelijke sub
jectiviteit van een Beethoven was hem
nog geheel vreemd.
Beethovens stemmingen, zijn karakter,
zyn geestesgesteldheid zyn duidelijk in
zijn muziek te merken. Bij Mozart is dat
veel minder. Zijn werk is gelijkmatiger,
minder hartstochtehjk en vaak veel ga
lanter. Nog duidelijk een overblijfsel van
de rococostijl.
Zó beschouwd kunnen we Mozart dus
heel goed verklaren. Maar verder kunnen
we niet komen. Dat we herhalen het
kan alleen worden toegeschreven aan zijn
genie. Want dat was hij ongetwüfeld. Nog
afgezien van zijn „wonderkindschap".
De enorme geheugenprestaties, waar
toe deze componist in staat was, kun
nen we slechts met dit woord kwalifi
ceren. Een hele symfonie b.v. (hij
schreef er meer dan veertig), werkte
Nieuwe muziekuitgaven
Van de Muziekuitgever^ „Musico" te
's-Gravenhage ontvingen wij een bonte
verzameling koormuziek, bestemd voor
gemengd en mannenkoor. Niet alles er.
van staat op een hoog plan, maar enkele
uitgaven zouden we met name willen
noemen, daar zy, hoewel technisch niet
gemakkeiyk, het uitvoeren dubbel en
dwars waard zyn.
In de eerste plaats een drietal uitgaven
verzorgd door de Ver. voor Ned. Muziek
geschiedenis.
Het zijn een drietal madrigalen: „Janne
moye, al claer", van L. Hellinck, „Laet
varen allé fantasie", van L. Episcopius en
„Wij comen hier ghelopen", van een on
bekende componist. Alle drie dateren uit
de 16e eeuw en kunnen dus gerekend
worden tot de zgn. Vierde Ned. School
(tijdgenoten van Clemens non Papa). Ze
zijn gecomponeerd in de Imitatieve sty-
len, buitengewoon fris van melodie. Met
alle strakheid, die deze periode eigen is,
maken deze liederen toch een zeer vlotte
en soepele indruk. Ze doen in stijl wat
denken aan de chansons van O. di Lasso.
In een andere uitgave verscheen ook
een Middeleeuws Vlaams volkslied:
„Naar Oostland willen wü rijden", in een
bewerking van de bekende Haagse musi
cus Henri Geraedts. Ook dit is een le
vendig, uitstekend geharmoniseerd werk
je.
Van Heinrich Schütz geeft deze uitge
verij een uitstekend verzorgde herziening
van diens „Cantate Domino". De Hol
landse tekst hierby, hoewel stilistisch
goed, doet hier en daar ritmisch wel
wat vreemd aan.
Een motet van Palestrina: „Omnes
amici mei", herzien door Jaap Vranken,
is een prachtig werkje. Vrij eenvoudig
van harmonie en met name ook door een
klein koor byzonder goed uit te voeren.
Van deze historische muziek noemen
we verder nog: Cantate domino van Hans
Leo Hassler en Kyrie van Jacobus de
Kerle. Deze laaste twee genoemde wer
ken zyn resp. voor mannenkoor en vrou
wenkoor. Alle andere aangehaalde wer
ken voor Gemengd Koor.
Van geheel andere aard zijn enkele he
dendaagse koorwerkjes, waarvan we
noemen: „Met hun poten in de vaart",
van Alex. Schellevis, een niet onaardig,
maar wat sentimenteel aandoend komisch
werkje, „De Molen", van Dina Appel
doorn, dat veel frisser aandoet, „De grote
hond en de kleine kat", van C. D. Öber-
stadt, dat waarschijnhjk als Scherzo be
doeld is, maar in ieder geval géén Scher
zo is geworden; en een bewerking van
Ps. 751 van P. van Slageren voor Zang
en Orgel, dat' meer afbreuk doet aan de
schoonheid van de psalmen, dan dat het
als een aanwinst kan worden beschouwd.
Een gunstige uitzondering maakt een
eenvoudig homofoon religieus werkje
van Kees van Kooten: Eli, Eli, Lama
Sabachtani.
B.
hij eerst in zijn geheugen uit. Was dat
gebeurd, dan schreef hij die vlot en
zonder enige verbetering uit.
Mozart was in de volle zin van
het woord een „klassieke" compo
nist. Of men nu zijn Singspriele
neemt of zijn symfonieën, zijn con
certen of zijn koorwerken, men her
kent ze direct en ze boeien onmid
dellijk door hun wonderschone me
lodieën, hun ontroerende eenvoud
vaak. En dit moge, heel simpel, het
bewijs zijn van zijn genie: zijn wer
ken blijven door de eeuwen heen.
B.
Een onbekende heeft een schilderij
van Mozart gemaakt, toen deze nog
maar zes jaar oud was. Het doek be
vindt zich nu in het Mozartmuseum
te Salzburg.
De vroegere dingen heb ik vanouds verkondigd, zij zijn uit
mijn mond uitgegaan en Ik heb ze doen horen; plotseling
heb Ik ze volbracht en ze zijn gekomen. Jesaja 48:3.
Wil voor ons besef de Bijbel als het onomstotelijk Woord Gods
blijven gelden, dan moeten we serieus letten op zijn eigen bewijs.
Waarin is het te constateren, dat Gods voorspellingen uitkomen?
Ten eerste betreft dit de komst van Christus, zijn geboorte, zijn
lijden, zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, zijn strijd en over
winning. Mattheus woord heeft er telkens op gewezen, wanneer hij
de geschiedenisvan het kind Jezus beschrijft. Herhaaldelijk onder
breekt hij zijn vertelling, om te zeggen: Nu zijn de profetieën ver
vuld! En zo sprak Jezus ook tot de Emmaüsgangers.
In verband met de komst van Christus is vooral ook te wijzen op
het volk Israël. De belofte Gods aan Abraham is even nauwkeurig
vervuld als de bedreiging met de ballingschap en de voorspelling van-
de terugkeer na zeventig jaren, en de profetie van de totale ver
strooiing onder de volken.
In verband met het volk Israël is weer te letten op de profetie
aangaande de wereldkerk. Reeds bij Abraham heeft God gesproken
over alle geslachten der aarde, en de profeten hebben die belofte
gepreciseerd. Vooral de komst, de uitstorting van de Geest hangt
daarmee samen. Want Hij wordt uitgestort op alle vlees, en Hij wordt
uitgezonden in alle landen.
Al deze dingen heeft God voorheen verkondigd. En plotseling zijn
ze gekomen.
Dat blijft in het Nieuwe Testament al even duidelijk voortgaan.
De grote voorzeggingen betreffen thans nog: de wederkomst, voor
afgegaan door de verschijning van de antichrist, die de grote afval
teweeg zal brengen.
In verband met die afval wordt dus deze lijn voorspeld: De volken
komen tot Christus de volkenlaten Christus weer los. wij zien
het voor een deel in die richting gaan. Er zijn al vo die Hem
loslaten, ofschoon andere volken nog tot Hem komen.
Wat Zijn wederkomst betreft, allerlei tekenen wijzen op de vervul
ling van Zijn woord. Tekenen, die Hij zelf heeft aangewezen: oor
logen, aardbevingen, hongersnoden, ramp na ramp.
En wij zie.n ook zonder moeite de ontwikeling van de mens der
zonde, de anti-christ. Er werkt in de mensenwereld, (een zee van
mensen), een kracht tot werelddictatuur. Grote machthebbers komen
op en zij kunnen door niemand worden verhinderd in hun honger
naar vergroting van hun heerschappij. Dat was het geval met Napo
leon, met Hitler, met de mensen van de wereldrevolutie.
Zo kan dan een blinde zelf wel tasten, dat de dingen, die in de
Schrift voorgezegd zijn, metterdaad geschieden.
Dat sterkt het geloof der gelovigen.
Het Woord wordt vervuld. Wat God gesproken heeft, komt zonder
mankeren.
Een schepping van architekt Rozenkranz
Beeldende kunstenaars gaven hun krachten aan dit gebouw
IJD LIGGEN de akkers rond Oostburg. In het noorden be
grensd door de Schelde, in het zuiden en westen afgebakend
door die denkbeeldige lijn, de grens. Daartussen ligt West-
Zeeuws-Vlaanderen, het uiterste zuidwesten van Nederland.
Midden in dit land ligt Oostburg. Maar niet alleen geografisch is
het een centrum. Fraaie winkelstraten treft men er, die na de oorlog
voor het puin in de plaats kwamen. Oostburg is ook steeds een cul
tureel centrum geweest.- Toen in september 1944 het beursgebouw, dat
een ontspanningscentrum voor de hele streek was, werd verwoest,
werd de leemte, die twee jaar duurde, door particulier initiatief ge
vuld met de bouw van een houten noodtheater, dat voor het eerst
de naam „Ledeltheater" droeg.
Dit gebouw heeft een belangrijke functie vervuld in het culturele
leven van West-Zeeuws-Vlaanderen van na de oorlog. Toch kwam
ook voor dit gebouw de tijd, dat het niet langer aan de stelbare eisen
voldeed. Daarom nam de raad van de gemeente Oostburg op 4 decem
ber 1953 het besluit over te gaan tot herbouw van het verwoeste
ontspanningsgebouw.
Naast „Ledeltheater" kreeg het de toe
naam „Cultureel Centrum". Hiermee
wordt bedoeld, dat zich in dit gebouw het
culturele leven van de gehele streek zal
gaan concentreren.
HANS HEEREN
hielp de b ij namen
goed u it de verf!
Voor hen die het nog niet weten
met de betiteling „Ledeltheater" eert
men de nagedachtenis van kolonel
Joseph Ledel, onder wiens leiding
Zeeuwsch-Vlaanderen in 1830 werd
verdedigd tegen de aanvallen van Bel
gië uit. Zijn voornaamste wapenfeiten
vonden in en om Oostburg plaats: hy
ligt er ook begraven.
Thans, ruim twee jaar na het raads
besluit, staat het gebouw er, aan het
Ledelplein een ontwerp van architect
L. W. Rosenkranz uit Oostburg. Negen
maanden na de aanbesteding werd het
opgeleverd door de aannemer René Ver-
straeten te Oostburg.
400,per plaats
Opmerkeiyk is ook, dat voor deze prijs
een gebouw werd verkregen, dat aan vele
eisen voldoet. Het is n.l. zowel geschikt
voor filmvoorstellingen als voor toneel
uitvoeringen en concerten.
Het toneeloppervlak bedraagt 100 vier
kante meter; de toneelopening is 12 me
ter zodoende is de zaal ook geschikt
voor het opvoeren van „grotere" stukken.
Op het balkon kunnen 200, in de bene
denzaal 300 toeschouwers plaats nemen.
Het front van het bouwwerk is modern
van toon, de atyi is overwegend functio
neel, zowel by de bouw als bfi de inrich
ting, alhoewel hier en daar wei eens een
concessie moest worden gedaan. By het
schilderwerk ls gebruik gemaakt van de
nieuwste inzichten in de kleurentoepas-
slng.
Betonreliëf
Aan de voorzijde van het gebouw is
rechts van de hoofdingang, waarboven
men op de foto het raamwerk van de
foyer kan zien, een betonreliëf aange
bracht. Dit is van de hand van mevrouw
MesserHeybroek uit Vlissingen. Sym
bolisch zyn hierin de film, het toneel, de
muziek en het ballet verweven.
Wanneer men via de hoofdingang het
gebouw betreedt komt men in de sym
metrische hal, waarin een grote cassa
staat, die teveel domineert en daarom
niet büster past bij de verdere, met veel
gevoel voor de esthetica uitgevoerde
ruimten.
W andschilderingen
Op de achterwand, boven deze pom
peuze cassa, bracht de te Brugge wonen
de hollandse schilder Frits" Giltay een
wandschildering aan, die de kunst in het
West-Zeeuwsch-Vlaamse landschap tot
onderwerp heeft. Men ziet de rijpe oogst
op het land, de visvangst, vrouwen, die
zich over de akker buigen
Dit werk is poëtisch, dichteriyk en
geheel verschillend van dat van zijn
kunstbroeder Hans Heeren uit Middel
burg, die één verdieping hoger, in de
foyer, aan het werk is.
Het is een mooie opdracht, die Hans
Heeren hier met veel animo uitvoert,
Zyn gegeven, de versymbolisering van de
bijnamen van de gemeenten van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen bespraken wy
reeds enkele maanden geleden. Toen wa
ren de figuren in ontwerp gereed.
De uitwerking overtreft dit ontwerp.
Heeren ,die reeds enige ervaring heeft
opgedaan met wandschilderingen, zal op
dit gebied wellicht nog vaak van zich
doen "spreken
Meesterlijke ironie
De figuren zijn enigszins gestileerd,
zonder aan speelsheid in te boeten.
Heeren gebruikte constrasterende
kleuren. Zowel het geheel als de figu
ren op zichzelf kregen hierdoor de
juiste toon, dat blijmoedig spottende,
dat immers ook in de bijnamen van
de Zeeuws-Vlamingen zit...
Het is opvallend, welk een meester
lijke ironie er in dit lijnen- en kleu
renspel werd gelegd. Toch was Hee
ren niet vrij. Hij wist zich gebonden
aan zijn onderwerp, aan de papeters
van Groede, aan de lawaaimakers van
Oostburg en aan de vijftien andere
bijnamen. Daarbij diende hij nog de
kleuren van de figuren in overeen
stemming te brengen met die van de
gemeente-wapens. Voorts moest hij ze
volgens de geografische ligging rang
schikken, waarbij een enkele forse lijn
het boord van de Schelde aangeeft. Het
is een kostelijke voorstelling geworden.
Nakomelinge
Dan is er nog Wilhj Ledel uit Amster
dam, 'n nakomelinge van de kolonel, die
twee nissen langs de naar het balcon voe
rende trap decoreerde. Uitgevoerd In
grafito, stelt de ene het wapen van Oost
burg voor, de andere is de beeltenis van
kolonel Ledel.
Het ministerie van O., K. en W. gaf de
kunstenaar Lex Metz uit Amsterdam op
dracht om een decoratie aan te brengen
op het vóórgordyn, die helaas niet meer
op tijd gereed kon zyn.
Zo heeft dus een aantal beeldende kun
stenaars zün krachten aan het gebouw
gegeven, reeds voordat het zyn culturele
functie aanving.
Dit zal op 3 februari a.s. zijn, als
de Commissaris der Koningin, jhr.
mr. A. F. C. de Casembroot de
officiële opening zal verrichten.
Daarna zal een programma worden
aangeboden, waarin datgene ver
tegenwoordigd zal zijn, waarvoor
het gebouw geschikt is gemaakt:
film, muziek en toneel. Dat de derde
februari een belangrijke dag is voor
het culturele leven van geheel
West-Zeeuws-Vlaanderen, behoeft
geen onderstreping.
Ingezonden Mededeling (Adv.)
NA DE AMERIKAANSE OOK
DE NEDERLANDSE VROUW.
Thuis-Permanenten is in Amerika een
noodzaak geworden, 'sinds er zoveel
dames direct by de industrie betrok
ken zyn. Gillette, ook voor Holland
een bekende naam, heeft op het ge
bied der z.g.n. Home Perms, wel
het meest baanbrekende werk ver
richt en brengt met veel succes de
Prom Home Permanent in de han
del. Deze succesvolle Home Perma
nent is nu ook in Nederland ver
krijgbaar. U kunt ze gebruiken met
uw eigen Plastic krullers en U heeft
op één avond een volledig Permanent,
wat maandenlang goed blijft zitten,
voor slechts ƒ4.Verkrijgbaar by
Liberty, Lange Vorststraat 9, Goes.
Franse bouwkunst in
Provinciale Bibliotheek
Nog een week tot en met zater
dag 4 februari a.s. is er gele
genheid om in de leeszaal van de pro
vinciale bibliotheek te Middelburg
kennis te nemen van sublieme speci
mina van Franse kunst. Daar ligt n.l.
geheel samengesteld uit eigen be
zit een verzameling boeken en
plaatwerken, die gewyd zyn aan de
Franse bouwkunst, hoofdzakelijk be
trekking hebbend op kerken, kathe
dralen, paleizen en kastelen. Kostbaar
en zeer zeldzaam materiaal is hier bij
eengebracht. De bezoeker, die er even
rustig de tijd voor neemt, zal genie
ten van de pracht en praal, d" stille
schoonheid en het verfijnd gr^.euze,
die deze Franse bouwwerken uit voor
bije eeuwen kenmerken. Zeldzaam
knappe tekeningen en zeer geslaagde
foto's in boekwerken uit vroeger en
later tyd geven, naast de tekst, een
beeld van dit Frankrijk, dat eeuwen
lang zo'n voorname rol in de geschie
denis van onze beschaving heeft ge
speeld. £>e expositie is dinsdag- en
woensdagavond ook geopend van ze
ven tot negen uur.
Expositie rond Pasen te Middelburg
mstreeks Pasen zal gedurende
een drietal weken in de za
len van het kunstmuseum te
Middelburg een tentoonstelling van
allure te bezichtigen zijn, die daar
door de vereniging „Het Kunst
museum" wordt georganiseerd on
der de titel „Van luminisme tot
kubisme". Er zullen ongeveer zes.
tig werken schilderijen en teke
ningen van befaamde kunste
naars uit binnen- en buitenland
worden geëxposeerd uit het rijke
bezit van het Kröller-Müller mu
seum op het landgoed „De Hoge
Veluwe" te Otterlo. Voor het be
stuur der organiserende vereniging
is het bijzonder prettig, dat de po
gingen om weer eens een expositie
van deze standing te organiseren,
gelukt zijn, mede dank zij de mede
werking van de directeur van ge
noemd museum, prof. dr. A. M.
Hammacher, die Middelburger van
origine is.
Van de buitenlandse kunstenaars,
wier werken straks zullen worden
tentoongesteld, noemen wij Signac,
Léger, Juan Griz, Séverini, Ribera,
Blanchard, Van Rijsselberghe e.a. Bo
vendien zullen er doeken te bewonde
ren zijn van de Nederlanders Toorop;
Thorn Prikker, Sluyters, Gestel, Hart
Nibbrig en Mondriaan. Zoals bekend
was de laatste tentoonstelling in het
kunstmuseum in 1954 gewyd aan het
oeuvre van Sluyters.
RONDLEIDINGEN.
Het ligt in het voornemen van de
organisatoren rondleidingen te doen
verzorgen, zo mogelijk door enkele
medewerkers van prof. Hammacher.
Dat niet in de laatste plaats aan de
jeugd wordt gedacht voor het bezoe
ken van deze tentoonstelling, ligt wel
voor de hand. Naar alle waarschijn
lijkheid zal ter inleiding van de expo
sitie een lezing worden gehouden door
een bij uitstek deskundige.
Het 105 zangers tellende Maastrichts
mannenkoor zal in mei a.s. onder lei
ding van Gerard Kockelmans concer
ten geven in Hamburg en Braunsch
weig. Er zijn inmiddels ook contacten
gelegd in Zürich, Luzern en Wenen
voor concerten in augustus 1957. Er zal
voorts een concertbezoek worden ge
bracht aan het Nederlands sanatorium
in Davos.
Minister Cals heeft aan dr K.
Meeuwesse te Breda een opdracht ver
leend tot het verzorgen van een tekst
uitgave van Jan Luykens „Jezus en de
ziel" (1678) en aan prof. dr. G. A. van
Es te Groningen een opdracht tot het
schrijven van een studie over Pieter
Langendijk (16831756) als drama
tisch dichter. Beide auteurs hebben de
opdracht aanvaard.