w Uat fatitodett Uuhmh tasten „Van Luminisme tot Kubisme" O Ucut HeA en. Ontwikkeling Ontspanning Gezelligheid G-E-N-I-E- eft (Mue.'iqcmqAfaLyuJUA GAAT WEST-ZEEUWS-VLAANDEREN DIENEN VANAF 3 FEBRUARI Zestig werken van beroemde moderne meesters 't Zeeuwsch Weekend TUSSEN HET STATIG OBJECTIEVE EN HET HARTSTOCHTELIJK SUBJECTIEVE Wat maakt nu eigenlijk de muziek van Mozart zo wondermooi, zo geniaal, zo „klassiek"? Er is alle reden om in dit Mozart- jaar de meester werd op -27 januari 1756 geboren deze vraag te stellen en een poging te doen haar te beantwoorden. De boekenmarkt wordt overstroomd met Mozartbiografieën, goede en minder geslaagde. De radio geeft meer dan ooit Mozartprogramma's. Met dat alles wordt dus wel duidelijk gedemonstreerd, dat Mozart een grootmeester in de muziek is geweest. Meer nog: met Schuman zouden we van Mozart kunn enzeggen wat deze over Chopin eens heeft opgemerkt: „Hoed af, heren, een genie!" Amusementsmuziek en serieuze muziek worden vaak betiteld met de termen po pulair en klassiek. Natuurlijk is deze ter minologie niet helemaal juist. Lang niet alle serieuze muziek is klassiek. Dat zal duidelijk zijn, als we de betekenis van het9 woord klassiek nagaan. Oor spronkelijk is het woord afgeleid van het latijnse woord classicus, dat betekende: wat tot de eerste burgerstand behoort. Heeds in de tweede eeuw kreeg het een zuiver letterkundige betekenis, n.l. een schrijver van de eerste rang. En sedert- 4 Klassieke vertegenwoordiger van de vroeg-romantiek dien verstaat men onder het woord klas siek: voortreffelijk, voorbeeldig en geldt de term voor personen en tijdvakken. Iedere stijlperiode heeft dus eigen lijk haar klassieken, d.w.z. degenen, in wier oeuvre het eigenaardige van die periode het meest volmaakt tot uiting komt. In de muziek gebruikt men het woord klassiek voor de grootmeesters, omdat zij „voorbeeldig" zijn voor de stijlperiode, die zij vertegenwoordigen Zo is dus Bach klassiek voor de barok, Beethoven en Wagner voor de hoog romantiek, Debussy voor het impres sionisme. Zo noemen we Haydn, maar vooral Mozart, klassiek voor de stijl periode, die aangeduid wordt met de term vroeg-romantiek. Een probleem En daarmee zitten we dus midden in het probleem: Mozart. Een probleem in derdaad, want hoewel we aan de ene kant Mozart volkomen logisch kunnen begrij pen, gezien de tijd, waarin hij leefde, is het anderzijds volkomen onbegrijpelijk hoe hy, de in zijn tyd heus niet univer ieel beroemde musicus, zo met hoofd en schouders boven zyn tydgenoten uitstak. Men kan zich daarvan afmaken met de opmerking, dat juist dat nu het genie van Mozart was, maar dat is wel een simpele oplossing. Er is iets ondefinieerbaars in lijn muziek, dat wij eigenlyk niet kunnen verklaren en dat toch ook weer zo over bekend ls. Bet la niet moeilijk Mozarts muziek bijna onmiddellijk te herkennen. Toch kunnen wij haar niet verklaren, tenzij alleen wanneer zij op rekening van zijn genialiteit wordt gezet. Uit stilistisch oogpunt is natuurlijk wel veel duidelijk te maken. En daartoe hebben we een houvast. Dezelfde styikenmerken vinden we ook bij zyn tijdgenoten. Van hieruit is veel van Mozarts muziek te verklaren zonder dat daarmee zyn persoonlijkheid en ge nialiteit wordt aangetast. Mozart is vol bloed vroeg-romanticus, d.w.z.: hij is dé klassieke vertegenwoordiger van de pe riode, die de overgang vormt van de ba rok naar de romantiek. Wy vinden in zyn werk nog kenmer ken van de tyd, waarvan Bach du hoofdvertegenwoordiger was en tevens ook al versohijnselen, die erop wyzen, dat de muziek en ook de wetenschap, alsmede andere culturele uitingen zich op een totaal andere grondslag gaan instellen. Overgangskenmerken Met al het eigensoortige, dat Mozart heeft, is hy dus toch ook een overgangs figuur. Religieus is dat ook te merken. Want hoewel hy trouw rooms-katholiek was, was luj tevens een overtuigd vrij metselaar en zelfs logebroeder. In zyn „Zauberflöte" komen die symptomen duidelijk naar voren. Muziektechnisch afcjn die overg'ngskenmerken zeer goed Waar te nemen. In de eerste plaats veranderde de muzikale vorm geheel. De polyfonie, de kunstvorm van de barok (de fuga o.a.), verdween bijna geheel en maak te plaats voor de homofonie. De nu nog zo bekende sonate- of hoofdvorm If uit die tijd afkomstig. De dynamiek veranderde van karakter. Men ging spreken van overgangsdynamiek, a. w. x. het langzaam overgaan van hard naar zacht en omgekeerd. Vóór die tijd paste men alleen de zgn. terrassendynamiek toe, d.w.z. een over gang van hard naar zacht kwam abrupt tot stand. Daartoe paste men b.v. by het klavecimbel en het orgel het gebruik van verschillende klavieren toe. Eurovisieprijs voor Europese chansons De internationale radio-unie heeft besloten tot instelling van een Euro visieprijs voor het Europese chanson. Als onderdeel van de directe uitwisse ling van televisieprogramma's zal in de komende maanden worden gezocht naar het chanson, de song of het lied je, dat volgens een vert egenwoordi- ging van de kijkers uit alle Euro- visielanden deze grand-prix waar is. De Nederlandse Televisie Stichting nodigde een aantal Nederlandse com ponisten uit om ieder twee chansons te schrijven. Voorwaarde tot mededin ging is, dat de liedjes niet zijn uitgege ven noch in het openbaar ten gehore gebracht. De Nederlandse televisiekij kers zullen uitmaken welke twee lied jes ons land tenslotte voor het forum van het Eurovisiepubliek zullen verte genwoordigen. De internationale finale wordt op 24 mei in Lugano uitgezon den. Slechts enkele aspecten Het zijn maar enkele aspecten. Met nog zeer vele andere zou duidelijk zyn te maken, dat de tyd van de statige, strenge muziek van de barok plaats ging maken voor het meer vloeiende, weke, soms ook sentimentele van de romantiek. We zouden ook kunnen zeggen: het volkomen objectieve in de muziek werd langzamerhand subjectief. Mozart bevond zich daar precies middenin. Het objec tieve van b.v. Bach ontbrak bij hem ten enenmale, maar de hartstochtelijke sub jectiviteit van een Beethoven was hem nog geheel vreemd. Beethovens stemmingen, zijn karakter, zyn geestesgesteldheid zyn duidelijk in zijn muziek te merken. Bij Mozart is dat veel minder. Zijn werk is gelijkmatiger, minder hartstochtehjk en vaak veel ga lanter. Nog duidelijk een overblijfsel van de rococostijl. Zó beschouwd kunnen we Mozart dus heel goed verklaren. Maar verder kunnen we niet komen. Dat we herhalen het kan alleen worden toegeschreven aan zijn genie. Want dat was hij ongetwüfeld. Nog afgezien van zijn „wonderkindschap". De enorme geheugenprestaties, waar toe deze componist in staat was, kun nen we slechts met dit woord kwalifi ceren. Een hele symfonie b.v. (hij schreef er meer dan veertig), werkte Nieuwe muziekuitgaven Van de Muziekuitgever^ „Musico" te 's-Gravenhage ontvingen wij een bonte verzameling koormuziek, bestemd voor gemengd en mannenkoor. Niet alles er. van staat op een hoog plan, maar enkele uitgaven zouden we met name willen noemen, daar zy, hoewel technisch niet gemakkeiyk, het uitvoeren dubbel en dwars waard zyn. In de eerste plaats een drietal uitgaven verzorgd door de Ver. voor Ned. Muziek geschiedenis. Het zijn een drietal madrigalen: „Janne moye, al claer", van L. Hellinck, „Laet varen allé fantasie", van L. Episcopius en „Wij comen hier ghelopen", van een on bekende componist. Alle drie dateren uit de 16e eeuw en kunnen dus gerekend worden tot de zgn. Vierde Ned. School (tijdgenoten van Clemens non Papa). Ze zijn gecomponeerd in de Imitatieve sty- len, buitengewoon fris van melodie. Met alle strakheid, die deze periode eigen is, maken deze liederen toch een zeer vlotte en soepele indruk. Ze doen in stijl wat denken aan de chansons van O. di Lasso. In een andere uitgave verscheen ook een Middeleeuws Vlaams volkslied: „Naar Oostland willen wü rijden", in een bewerking van de bekende Haagse musi cus Henri Geraedts. Ook dit is een le vendig, uitstekend geharmoniseerd werk je. Van Heinrich Schütz geeft deze uitge verij een uitstekend verzorgde herziening van diens „Cantate Domino". De Hol landse tekst hierby, hoewel stilistisch goed, doet hier en daar ritmisch wel wat vreemd aan. Een motet van Palestrina: „Omnes amici mei", herzien door Jaap Vranken, is een prachtig werkje. Vrij eenvoudig van harmonie en met name ook door een klein koor byzonder goed uit te voeren. Van deze historische muziek noemen we verder nog: Cantate domino van Hans Leo Hassler en Kyrie van Jacobus de Kerle. Deze laaste twee genoemde wer ken zyn resp. voor mannenkoor en vrou wenkoor. Alle andere aangehaalde wer ken voor Gemengd Koor. Van geheel andere aard zijn enkele he dendaagse koorwerkjes, waarvan we noemen: „Met hun poten in de vaart", van Alex. Schellevis, een niet onaardig, maar wat sentimenteel aandoend komisch werkje, „De Molen", van Dina Appel doorn, dat veel frisser aandoet, „De grote hond en de kleine kat", van C. D. Öber- stadt, dat waarschijnhjk als Scherzo be doeld is, maar in ieder geval géén Scher zo is geworden; en een bewerking van Ps. 751 van P. van Slageren voor Zang en Orgel, dat' meer afbreuk doet aan de schoonheid van de psalmen, dan dat het als een aanwinst kan worden beschouwd. Een gunstige uitzondering maakt een eenvoudig homofoon religieus werkje van Kees van Kooten: Eli, Eli, Lama Sabachtani. B. hij eerst in zijn geheugen uit. Was dat gebeurd, dan schreef hij die vlot en zonder enige verbetering uit. Mozart was in de volle zin van het woord een „klassieke" compo nist. Of men nu zijn Singspriele neemt of zijn symfonieën, zijn con certen of zijn koorwerken, men her kent ze direct en ze boeien onmid dellijk door hun wonderschone me lodieën, hun ontroerende eenvoud vaak. En dit moge, heel simpel, het bewijs zijn van zijn genie: zijn wer ken blijven door de eeuwen heen. B. Een onbekende heeft een schilderij van Mozart gemaakt, toen deze nog maar zes jaar oud was. Het doek be vindt zich nu in het Mozartmuseum te Salzburg. De vroegere dingen heb ik vanouds verkondigd, zij zijn uit mijn mond uitgegaan en Ik heb ze doen horen; plotseling heb Ik ze volbracht en ze zijn gekomen. Jesaja 48:3. Wil voor ons besef de Bijbel als het onomstotelijk Woord Gods blijven gelden, dan moeten we serieus letten op zijn eigen bewijs. Waarin is het te constateren, dat Gods voorspellingen uitkomen? Ten eerste betreft dit de komst van Christus, zijn geboorte, zijn lijden, zijn dood, zijn opstanding, zijn hemelvaart, zijn strijd en over winning. Mattheus woord heeft er telkens op gewezen, wanneer hij de geschiedenisvan het kind Jezus beschrijft. Herhaaldelijk onder breekt hij zijn vertelling, om te zeggen: Nu zijn de profetieën ver vuld! En zo sprak Jezus ook tot de Emmaüsgangers. In verband met de komst van Christus is vooral ook te wijzen op het volk Israël. De belofte Gods aan Abraham is even nauwkeurig vervuld als de bedreiging met de ballingschap en de voorspelling van- de terugkeer na zeventig jaren, en de profetie van de totale ver strooiing onder de volken. In verband met het volk Israël is weer te letten op de profetie aangaande de wereldkerk. Reeds bij Abraham heeft God gesproken over alle geslachten der aarde, en de profeten hebben die belofte gepreciseerd. Vooral de komst, de uitstorting van de Geest hangt daarmee samen. Want Hij wordt uitgestort op alle vlees, en Hij wordt uitgezonden in alle landen. Al deze dingen heeft God voorheen verkondigd. En plotseling zijn ze gekomen. Dat blijft in het Nieuwe Testament al even duidelijk voortgaan. De grote voorzeggingen betreffen thans nog: de wederkomst, voor afgegaan door de verschijning van de antichrist, die de grote afval teweeg zal brengen. In verband met die afval wordt dus deze lijn voorspeld: De volken komen tot Christus de volkenlaten Christus weer los. wij zien het voor een deel in die richting gaan. Er zijn al vo die Hem loslaten, ofschoon andere volken nog tot Hem komen. Wat Zijn wederkomst betreft, allerlei tekenen wijzen op de vervul ling van Zijn woord. Tekenen, die Hij zelf heeft aangewezen: oor logen, aardbevingen, hongersnoden, ramp na ramp. En wij zie.n ook zonder moeite de ontwikeling van de mens der zonde, de anti-christ. Er werkt in de mensenwereld, (een zee van mensen), een kracht tot werelddictatuur. Grote machthebbers komen op en zij kunnen door niemand worden verhinderd in hun honger naar vergroting van hun heerschappij. Dat was het geval met Napo leon, met Hitler, met de mensen van de wereldrevolutie. Zo kan dan een blinde zelf wel tasten, dat de dingen, die in de Schrift voorgezegd zijn, metterdaad geschieden. Dat sterkt het geloof der gelovigen. Het Woord wordt vervuld. Wat God gesproken heeft, komt zonder mankeren. Een schepping van architekt Rozenkranz Beeldende kunstenaars gaven hun krachten aan dit gebouw IJD LIGGEN de akkers rond Oostburg. In het noorden be grensd door de Schelde, in het zuiden en westen afgebakend door die denkbeeldige lijn, de grens. Daartussen ligt West- Zeeuws-Vlaanderen, het uiterste zuidwesten van Nederland. Midden in dit land ligt Oostburg. Maar niet alleen geografisch is het een centrum. Fraaie winkelstraten treft men er, die na de oorlog voor het puin in de plaats kwamen. Oostburg is ook steeds een cul tureel centrum geweest.- Toen in september 1944 het beursgebouw, dat een ontspanningscentrum voor de hele streek was, werd verwoest, werd de leemte, die twee jaar duurde, door particulier initiatief ge vuld met de bouw van een houten noodtheater, dat voor het eerst de naam „Ledeltheater" droeg. Dit gebouw heeft een belangrijke functie vervuld in het culturele leven van West-Zeeuws-Vlaanderen van na de oorlog. Toch kwam ook voor dit gebouw de tijd, dat het niet langer aan de stelbare eisen voldeed. Daarom nam de raad van de gemeente Oostburg op 4 decem ber 1953 het besluit over te gaan tot herbouw van het verwoeste ontspanningsgebouw. Naast „Ledeltheater" kreeg het de toe naam „Cultureel Centrum". Hiermee wordt bedoeld, dat zich in dit gebouw het culturele leven van de gehele streek zal gaan concentreren. HANS HEEREN hielp de b ij namen goed u it de verf! Voor hen die het nog niet weten met de betiteling „Ledeltheater" eert men de nagedachtenis van kolonel Joseph Ledel, onder wiens leiding Zeeuwsch-Vlaanderen in 1830 werd verdedigd tegen de aanvallen van Bel gië uit. Zijn voornaamste wapenfeiten vonden in en om Oostburg plaats: hy ligt er ook begraven. Thans, ruim twee jaar na het raads besluit, staat het gebouw er, aan het Ledelplein een ontwerp van architect L. W. Rosenkranz uit Oostburg. Negen maanden na de aanbesteding werd het opgeleverd door de aannemer René Ver- straeten te Oostburg. 400,per plaats Opmerkeiyk is ook, dat voor deze prijs een gebouw werd verkregen, dat aan vele eisen voldoet. Het is n.l. zowel geschikt voor filmvoorstellingen als voor toneel uitvoeringen en concerten. Het toneeloppervlak bedraagt 100 vier kante meter; de toneelopening is 12 me ter zodoende is de zaal ook geschikt voor het opvoeren van „grotere" stukken. Op het balkon kunnen 200, in de bene denzaal 300 toeschouwers plaats nemen. Het front van het bouwwerk is modern van toon, de atyi is overwegend functio neel, zowel by de bouw als bfi de inrich ting, alhoewel hier en daar wei eens een concessie moest worden gedaan. By het schilderwerk ls gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten in de kleurentoepas- slng. Betonreliëf Aan de voorzijde van het gebouw is rechts van de hoofdingang, waarboven men op de foto het raamwerk van de foyer kan zien, een betonreliëf aange bracht. Dit is van de hand van mevrouw MesserHeybroek uit Vlissingen. Sym bolisch zyn hierin de film, het toneel, de muziek en het ballet verweven. Wanneer men via de hoofdingang het gebouw betreedt komt men in de sym metrische hal, waarin een grote cassa staat, die teveel domineert en daarom niet büster past bij de verdere, met veel gevoel voor de esthetica uitgevoerde ruimten. W andschilderingen Op de achterwand, boven deze pom peuze cassa, bracht de te Brugge wonen de hollandse schilder Frits" Giltay een wandschildering aan, die de kunst in het West-Zeeuwsch-Vlaamse landschap tot onderwerp heeft. Men ziet de rijpe oogst op het land, de visvangst, vrouwen, die zich over de akker buigen Dit werk is poëtisch, dichteriyk en geheel verschillend van dat van zijn kunstbroeder Hans Heeren uit Middel burg, die één verdieping hoger, in de foyer, aan het werk is. Het is een mooie opdracht, die Hans Heeren hier met veel animo uitvoert, Zyn gegeven, de versymbolisering van de bijnamen van de gemeenten van West- Zeeuwsch-Vlaanderen bespraken wy reeds enkele maanden geleden. Toen wa ren de figuren in ontwerp gereed. De uitwerking overtreft dit ontwerp. Heeren ,die reeds enige ervaring heeft opgedaan met wandschilderingen, zal op dit gebied wellicht nog vaak van zich doen "spreken Meesterlijke ironie De figuren zijn enigszins gestileerd, zonder aan speelsheid in te boeten. Heeren gebruikte constrasterende kleuren. Zowel het geheel als de figu ren op zichzelf kregen hierdoor de juiste toon, dat blijmoedig spottende, dat immers ook in de bijnamen van de Zeeuws-Vlamingen zit... Het is opvallend, welk een meester lijke ironie er in dit lijnen- en kleu renspel werd gelegd. Toch was Hee ren niet vrij. Hij wist zich gebonden aan zijn onderwerp, aan de papeters van Groede, aan de lawaaimakers van Oostburg en aan de vijftien andere bijnamen. Daarbij diende hij nog de kleuren van de figuren in overeen stemming te brengen met die van de gemeente-wapens. Voorts moest hij ze volgens de geografische ligging rang schikken, waarbij een enkele forse lijn het boord van de Schelde aangeeft. Het is een kostelijke voorstelling geworden. Nakomelinge Dan is er nog Wilhj Ledel uit Amster dam, 'n nakomelinge van de kolonel, die twee nissen langs de naar het balcon voe rende trap decoreerde. Uitgevoerd In grafito, stelt de ene het wapen van Oost burg voor, de andere is de beeltenis van kolonel Ledel. Het ministerie van O., K. en W. gaf de kunstenaar Lex Metz uit Amsterdam op dracht om een decoratie aan te brengen op het vóórgordyn, die helaas niet meer op tijd gereed kon zyn. Zo heeft dus een aantal beeldende kun stenaars zün krachten aan het gebouw gegeven, reeds voordat het zyn culturele functie aanving. Dit zal op 3 februari a.s. zijn, als de Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot de officiële opening zal verrichten. Daarna zal een programma worden aangeboden, waarin datgene ver tegenwoordigd zal zijn, waarvoor het gebouw geschikt is gemaakt: film, muziek en toneel. Dat de derde februari een belangrijke dag is voor het culturele leven van geheel West-Zeeuws-Vlaanderen, behoeft geen onderstreping. Ingezonden Mededeling (Adv.) NA DE AMERIKAANSE OOK DE NEDERLANDSE VROUW. Thuis-Permanenten is in Amerika een noodzaak geworden, 'sinds er zoveel dames direct by de industrie betrok ken zyn. Gillette, ook voor Holland een bekende naam, heeft op het ge bied der z.g.n. Home Perms, wel het meest baanbrekende werk ver richt en brengt met veel succes de Prom Home Permanent in de han del. Deze succesvolle Home Perma nent is nu ook in Nederland ver krijgbaar. U kunt ze gebruiken met uw eigen Plastic krullers en U heeft op één avond een volledig Permanent, wat maandenlang goed blijft zitten, voor slechts ƒ4.Verkrijgbaar by Liberty, Lange Vorststraat 9, Goes. Franse bouwkunst in Provinciale Bibliotheek Nog een week tot en met zater dag 4 februari a.s. is er gele genheid om in de leeszaal van de pro vinciale bibliotheek te Middelburg kennis te nemen van sublieme speci mina van Franse kunst. Daar ligt n.l. geheel samengesteld uit eigen be zit een verzameling boeken en plaatwerken, die gewyd zyn aan de Franse bouwkunst, hoofdzakelijk be trekking hebbend op kerken, kathe dralen, paleizen en kastelen. Kostbaar en zeer zeldzaam materiaal is hier bij eengebracht. De bezoeker, die er even rustig de tijd voor neemt, zal genie ten van de pracht en praal, d" stille schoonheid en het verfijnd gr^.euze, die deze Franse bouwwerken uit voor bije eeuwen kenmerken. Zeldzaam knappe tekeningen en zeer geslaagde foto's in boekwerken uit vroeger en later tyd geven, naast de tekst, een beeld van dit Frankrijk, dat eeuwen lang zo'n voorname rol in de geschie denis van onze beschaving heeft ge speeld. £>e expositie is dinsdag- en woensdagavond ook geopend van ze ven tot negen uur. Expositie rond Pasen te Middelburg mstreeks Pasen zal gedurende een drietal weken in de za len van het kunstmuseum te Middelburg een tentoonstelling van allure te bezichtigen zijn, die daar door de vereniging „Het Kunst museum" wordt georganiseerd on der de titel „Van luminisme tot kubisme". Er zullen ongeveer zes. tig werken schilderijen en teke ningen van befaamde kunste naars uit binnen- en buitenland worden geëxposeerd uit het rijke bezit van het Kröller-Müller mu seum op het landgoed „De Hoge Veluwe" te Otterlo. Voor het be stuur der organiserende vereniging is het bijzonder prettig, dat de po gingen om weer eens een expositie van deze standing te organiseren, gelukt zijn, mede dank zij de mede werking van de directeur van ge noemd museum, prof. dr. A. M. Hammacher, die Middelburger van origine is. Van de buitenlandse kunstenaars, wier werken straks zullen worden tentoongesteld, noemen wij Signac, Léger, Juan Griz, Séverini, Ribera, Blanchard, Van Rijsselberghe e.a. Bo vendien zullen er doeken te bewonde ren zijn van de Nederlanders Toorop; Thorn Prikker, Sluyters, Gestel, Hart Nibbrig en Mondriaan. Zoals bekend was de laatste tentoonstelling in het kunstmuseum in 1954 gewyd aan het oeuvre van Sluyters. RONDLEIDINGEN. Het ligt in het voornemen van de organisatoren rondleidingen te doen verzorgen, zo mogelijk door enkele medewerkers van prof. Hammacher. Dat niet in de laatste plaats aan de jeugd wordt gedacht voor het bezoe ken van deze tentoonstelling, ligt wel voor de hand. Naar alle waarschijn lijkheid zal ter inleiding van de expo sitie een lezing worden gehouden door een bij uitstek deskundige. Het 105 zangers tellende Maastrichts mannenkoor zal in mei a.s. onder lei ding van Gerard Kockelmans concer ten geven in Hamburg en Braunsch weig. Er zijn inmiddels ook contacten gelegd in Zürich, Luzern en Wenen voor concerten in augustus 1957. Er zal voorts een concertbezoek worden ge bracht aan het Nederlands sanatorium in Davos. Minister Cals heeft aan dr K. Meeuwesse te Breda een opdracht ver leend tot het verzorgen van een tekst uitgave van Jan Luykens „Jezus en de ziel" (1678) en aan prof. dr. G. A. van Es te Groningen een opdracht tot het schrijven van een studie over Pieter Langendijk (16831756) als drama tisch dichter. Beide auteurs hebben de opdracht aanvaard.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 7