285.C00 Slechts drie predikanten voor Duitse protestanten in Polen D' Miniatuurgemeenten vormden zich tot in de gehuchten Het Christelijk Historisch Manifest Modern comfort F ALLEMAAL NEP In dok gevallen en verdronken ALFRED VAN SPRANG OVER HONGARIJE Bond van fatsoenlijke weggebruikers Nederlandse vlieger redt zich met parachute <D.e Radw ftAm De kerk in de verdrukking Weer diplomatieke betrekkingen Australië-Sowjet-Unie? maandag 2 januari 1956 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 3 Het was reeds in april van het vo rige jaar, dat de voorzitter van de jaarvergadering der christelijk His torische Unie constateerde dat de ver kiezingsstrijd van 1956 zijn schaduwen vooruitwierp. De verschijning van het Bisschoppelijk Mandement had daar toe niet weinig bijgedragen. De Partij van de Arbeid gevoelde zich daardoor als het ware in haar bestaan bedreigd en nam de handschoen op. De strijd tussen de K.V.P. en de P. v. d. A. nam In spanning toe en zal eerst zijn hoog tepunt bereiken bij de Kamerverkie zing van het zojuist begonnen jaar. Het Herderlijk Schrijven van de Her vormde synode en wat daarover te doen is geweest zal door de P. v. d. A. ongetwijfeld worden gebruikt om te trachten de protestants-christelijke partijorganisaties hiermee afbreuk te doen. Wij wachten de resultaten hier van met gerustheid af. Ook bij de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer bleek, dat behal ve tal van zaken van actuele practi- sche betekenis, die de belangen van ons volk diep raken en velen als het ware dagelijks bezighouden, vooral de kwesties in het principiële vlak lig gende de volle aandacht zullen heb ben. Voorop de vraag, of christelijke partjjformatie noodzakelijk is of dat, zoals de P. v. d. A. beweert, daarvoor de tijd voorbij is. Het Christelijk His torisch Manifest, dat dezer dagen ver schenen is, keert zich met beslistheid tegen de doorbraakgedachte, die chris telijke partij en organisatie verwerpt. In heel het leven, ook het staatkundi ge en maatschappelijke, dient de Bij bel als Gods Woord het uitgangspunt te zijn en dus de gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus, zo zegt het Manifest. De christelijke politieke partij kan het met het Mandement eens zijn, dat „scheiding van godsdienst en leven een fundamentele dwaling is". De prote stantse partij stelt evenwel als uit gangspunt de Bijbel en niet het leer gezag der kerk. Is het wonder, dat het C.H. Manifest er onmiddellijk de na druk op legt, dat de Unie van oordeel is, dat Nederland bestuurd moet wor den als een christelijke staat in pro testantse zin? Dat heeft al jarenlang in het C.H. program van beginselen ge staan. Dat „protestants- christelijk ka rakter" sprak duidelijk tot het volk, wanneer opheffing van het processie verbod ter sprake kwam, maar het krijgt actuele betekenis na de geschie denis met Anneke Beekman en het Haarlemse huwelijk. Om dan maar niet op te halen wat professor Rom- me in zijn Amsterdamse rede sprak over „het inweven van ons katholiek zedelijk eigene in het stramien van 't Nederlandse volksleven" en wat Pa ter Stokman in de Tweede Kamer op merkte over het preveleren van het katholieke geweten boven de burger lijke wet. Het is werkelijk niet overbodig, dat het Manifest het accent mede sterk legt op de handhaving van het prote stants-christelijk karakter van onze natie Natuurlijk komt de woningnood ter sprake. Het wordt terecht een groot kwaad genoemd, dat met élan en grote durf moet worden bestreden. Al wordt geen kritiek geleverd op het woning' en huurbeleid van de huidige regering, het klinkt er toch in door. Vooral wam neer de nadruk wordt gelégd op sti mulering van de particuliere bouwnij verheid. Daar is toch immers tot nog toe zo goed als niets voor gedaan. Zo lang door het gevoerde huurbeleid de woning geen rendabel object is zal zonder belangrijke steun van over heidswege particuliere bouw vrijwel onmogelijk zijn. Met een overheids- bouwbedrijf (stokpaardje van oud-mi nister In 't Veld) worden we zeker niet uit de woningnood geholpen. In tegendeel, het Manifest keert zich te gen te grote overheidsinmenging in maatschappelijke leven. Daarbij komt natuurlijk ook de loonpolitiek ter spra ke. Jarenlang bepaalde de overheid het loon. Thans begint men in te zien, dat de verantwoordelijkheid voor de loon vorming bij organisaties van werkge Vers en werknemers behoort te liggen. De C.H. Unie voert met de christelijke organisaties hiervoor een krachtig pleidooi. Op een eenvoudiger belas tingstelsel en verlaging der belastin gen wordt aangedrongen. De spaarzin van ons volk moet worden bevorderd, evenals het bezit van een eigen huis. Dat op beperking van de staatsuit gaven wordt aangedrongen is waar lijk gr en wonder. Dat met nadruk ge pleit wordt voor hulpverlening aan ondervoeden en onontwikkelden el ders in de wereld, voor oplossing van het Ambonezenvraagstuk, verdient toejuiching. Nleuw-Guinea moet bij Nederland blijven. Het christelijk on derwijs zowel als het bijbelonderricht op de openbare school dient bevor derd als ook de godsdienstige verzor ging onzer militairen. De belangen van de middenstand, de landbouw en de visserij vragen de volle aandacht. Onze Zeeuwse bevolking zal met vol doening kennis nemen van de passa ges, welke aan het Deltaplan en land aanwinning zijn gewijd. Hongaarse huisvrouwen moeten een flinke beurs hebben BOEDAPEST, najaar 1955. e ambtenares van de afdeling voorlichting van het Hongaarse ministerie van buitenlandse zaken bestudeert aandachtig mijn lijstje met wensen. Bovenaan staat Bezoek aan kardinaal Mind- zenty. Daar leest ze echter zonder iets te zeggen overheen. Het tweede punt trekt haar kennelijk meer aan. ,,U wilt met een Hongaarse huisvrouw spreken „Ja..." „Waarover...? „Over het huishouden en zo..." „Ik zal het bespreken..." Een paar dagen later komt ze me halen. We rijden naar een nieuwe wijk met moderne flatgebouwen van zes en zeven verdiepingen. Op de tweede verdieping van een van die flatgebouwen bellen we aan bij een deur met de naam Belteki Sandor (in het Hongaars vermeldt men eerst de achternaam en dan pas de voornaam) er op. Ik maak me geen enkele illusie een doorsnee huisvrouw te ontmoe ten. Dat blijkt al uit de uitgekozen wijk. En dat wordt nog eens be vestigd door de twee ingelijste diploma's, welke in de gang hangen. Het ene draagt de naam van Sandor Belteki en het andere van zijn vrouw Sandorne Belteki. En ze delen mede dat aan beiden wegens uitzonderlijke prestaties de eretitel van Stnchanov-arbeider verleend is. We gaan naar binnen. Sandorne Belteki laat vol trots haar woning zien. Eerst de keuken met een minia tuur balkon. Er staat onder andere een gasfornuis in met er achter een plaats met een Hollandse molen. Daar naast Is de woonkamer. Het is een kleine kamer, welke volgepropt is met net maar erg ouderwets met pluche bekleed meubilair. De wand versiering bestaat uit een afzichtelijk schilderij, dat een winterlandschap voorstelt, een portret van- de Hon gaarse communistenleider Matyas Ra- kosi en twee tevredenheidsbetuigingen van de fabriek waar haar man werkt. Er zijn verder nog twee kleine slaap kamers en een douchecel. Er is electriciteit, gas, warm water en centrale verwarming. Het is dan ook een voor Hongaarse begrippen lu xueus huis voor een gezin van man, vrouw en drie kinderen. „Hoeveel huur betaalt u hiervoor...?" informeer ik. „Inclusief centrale verwarming f 84 per maand...." „En hoeveel verdient uw man....?" „ƒ525 per maand plus een premie naar gelang van zijn productie...." Het is een vreemde gewaarwor ding te ontdekken hoe kwistig men in Hongarije het woord nep gebruikt. Het nieuwe stadion met plaats voor 100.000 toeschouwers heet bijvoorbeeld het Nep Stadion. Boven verscheidene koffiehuizen staat zo maar Nep Buffe. De grootste sportkrant heet Nep Sport. En zeljs het officiële or gaan van de Hongaarse Commu nistische partij heeft het woord nep in zijn naam. De verbazing over zoveel open hartige zelfkritiek verdwijnt ech ter als men er achter komt dat nep het Hongaarse woord voor volk is. ROTTERDAM, 31 dec. Vrijdag avond is in gemeentedok no. 4 in de Maashaven de 34-jarige klassificeer- der C. van D. uit Rotterdam verdron ken. Hij was werkzaam op het schip, dat men bezig was in het dok op te heffen. De man kreeg een vallend hek op het hoofd, sloeg achterover en viel in het dok, waarin toen nog ongeveer twee meter water stond. Roeiers heb ben hem na ongeveer tien minuten met een handdreg boven water ge bracht, maar kunstmatige ademhaling en toediening van zuurstof mochten niet meer baten. „Nou, toe. ja.... benzine. geeit ze (3) SANDORNE BELTEKI (links) en een buurvrouw proeven bij de groenteboer een watermeloen. De Hongaren houden veel van deze vrucht. Idee van Hagenaar: DEN HAAG, 30 dec. De heer H. Klusman, gepensioneerd vlieger van de M.L.D., wil een bond oprichten van fatsoenlijke weggebruikers. Hij heeft een „open brief" gericht tot de minis ters Algera en Donker, de ANWB en de KNAC, en daarvan ook een af schrift gezonden aan Prinses Wilhel- mina. „Het recht van de sterkste in de ver- keersjungle" komt nog teveel tot gel ding, zegt hij. Als alle automobilisten nu eens een bordje op voor- en achter ruit bevestigen met het opschrift: „Ik erken het recht en het belang van mijn medeweggebruikers' dan zal de ver- keersdiscipline zeker toenemen. Hij heeft dit denkbeeld zelf aan de prac- tijk getoetst en de resultaten waren verrassend. Uit een bond zouden tal van nuttige dingen kunnen voortko men, meent hij. Ook voetgangers zou- er lid van kunnen worden en het op schrift op een revers-speldje kunnen dragen. PORTAGE, La Prairie, 31 dec. (Reu ter). Vrijdag kwamen op een af stand van ongeveer 20 kilometer van Portage la Prairie (Manitoba-Canada) twee straalvliegtuigen van de Cana dese luchtmacht in volle vlucht in botsing. De drie inzittenden kwamen met behulp van parachutes veilig op de grond. Het ene toestel het wa ren oefenvliegtuigen had een dub bele stuurinrichting. Het andere was een éénpersoonsvliegtuig, dat door een Nederlander werd bestuurd. Zijn naam wordt opgegeven als J. C. Ockeleon. A. H. S. S. In haar lichte keuken stooft San dorne Belteki een typisch Hon gaarse groente, verse paprika. „Waar werkt hij....?" „Op een houtfabriek...." „En werkt u ook....?" „Ja, ik maak thuis kinderkleding voor een winkel...." „Hoeveel verdient u daarmee....?" „Ongeveer ƒ350 per maand...." De inkomstenbelasting is zeer laag. Men betaalt echter wel 3 pet. premie voor het ouderdomspensioen. Verder contributie aan de vakbond en aan de partij (als men daar lid van mag zijn) en een abonnement op het officiële dagblad Szabad Nep (Het Vrije Volk). Bovendien wordt er verwacht dat men intekent op de vrijwillige staatsle ning. Wie ouder dan twee-en-twintig jaar is en geen kinderen heeft moet een speciale belasting van 4 pet. be talen. Iedereen is vrij verzekerd tegen ziekte. In verwachting zijnde vrouwen krijgen drie maanden verlof en een toelage voor de aanschaf van de eer ste benodigdheden voor de baby. Op alle fabrieken en kantoren zijn can- tines waar men heel goedkoop een een voudige warme maaltijd kan kopen. En wie zijn best doet mag voor een paar gulden per dag twee weken va cantia- doorbrengen in een van de vele vacantiehuizen van de staat. Er mag dan verder geen rantsoe nering bestaan, schaarste is er wel, Vlees, eieren, cacao en rijst zijn lang niet aitijd te krijgen. Kalfsvlees kan men eigenlijk alleen op doktersadvies kopen. Veel van deze artikelen wor den namelijk naar Rusland en Oost- Duitsland uitgevoerd. En goed Hon gaars varkensvlees wordt met Frank rijk geruild voor inferieur rundvlees. Terwijl Sandorne Belteki voor de verschillende toonbanken van een kruidenierswinkel op haar beurt wacht noteer ik wat prijzen. Suiker f 4.L0 per kilo, kaas fl.60 per ons, boter (wat haast niemand op het brood eet even min trouwens als margarine omdat men varkensvet gebruikt), f 11.50 per ?ond, margarine f8.75 per kilo, vet 10 per kilo, eieren f 0.75 per stuk, brood (grauw) f 1.05 per kilo, spek f 17 per kilo, ham f 2 per ons, een blik je leverpastei van 150 gram f 3.15. Kof fie en thee zijn schrikbarend duur. Een kilo koffie kost f 140 en een kilo thee f 105. Peper is zo duur dat het niet eens in de restaurants op tafel staat. Een ons kost f28! Een kilo aard appelen kost f 0.40 en een kilo vlees van f 9.80 tot f 11.20. „Is het in Nederland goedkoper..?" wil de ambtenares weten. „Veel goedkoperzeg ik. Dat geldt ook voor kleding. Een confectie japon van matige kwaliteit kost f 140 tot f 175. Een meter goede stof doet al gauw f 70 en het maak loon voor een japon is f 175. Een con fectie costuum voor heren varieert van f200 tot f500. Voor een goed maatpak moet men f 700 neertellen. Een paar nylonkousen kost van f 28 tot f38 en een eenvoudige onderjurk van nylon f 90. Schoenen zijn ook duur: f 70 tot f 175. Er zijn nog wat particuliere schoenmakers en die le veren schoenen naar maat voor f 175 tot f275. Sigaretten variëren van f 0.90 per 25 tot f 2.10 per 20. De prijzen in de bio scopen lopen van f 0.65 tot f 2.60, in de opera van f 3.50 tot f 12.50. Een over stapje op de tram is f 0,25 en op de bus f0.50. Deze cijfers spreken voor zich zelf. Ze bewijzen dat het leven in Hongarije ondanks alle premies en emolumenten toch wel erg duur is. En dan heeft de familie Belteki het pog een stuk beter dan vele andere gezinnen. Er zijn natuurlijk ook mensen, die een veel hoger inko men hebben (bijvoorbeeld hoge partijfunctionrissen, oudere artsen, die ook nog een particuliere prak tijk hebben, uitverkoren kunstenaars en sportsterren) maar daar staat tegenover dat veel en veel meer Hongaren met heel wat minder moeten rondkomen. Het inkomen van tienduizenden typistes, chauf feurs, tramconducteurs, kellners, brievenbestellers en winkelbedien den beweegt zich in de buurt van de 300 per maand. En dat is wer kelijk niet genoeg om de mensen dankbaar voor het communisme te stemmen. (Nadruk verboden.) DINSDAG 3 JANUARI 1956 HILVERSUM I (402 M.): VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.25 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. VARA: 8.00 Nws. 8.15 Nieuwjaarsrede. 8.25 Gram. 9.00 Gym v. d. vrouw. 9.10 V. d. huisvr. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Orgel en saxofoon. 11.30 Sopr. en piano. 11.50 Gr. 12.00 Promenade-ork. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.35 Promenade ork. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 „Het school leven van 50 geleden" caus. 14.20 Radio Philharm. ork. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Pianorecital. 16.00 Gram. 16.30 V. d. jeugd. 17.20 „De dierenwereld en wij", caus. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Dr. Ir. H. L. Huiler: „De automa tisering in de industrie". Eerste lezing: „De technische zijde". 19.00 V. d. kleuters 19.05 Paris vous parle. 19.10 Amateur- progr. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Gev. progr. 21.40 De Antwoordman. 21.55 „Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!", hoorspel. 22.25 Bas en piano. 22.55 „Ik geloof, datcaus. 23.00 Nws. 23.15 New York calling. 23.20 Act. of gr 23.30—24.00 Gram. HILVERSUM H, (298 M.): KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.10 Gram. 9.00 V. d. vrouw. 9.40 „Lichtbaken", caus. 10.00 V. d. kind. 10.15 Gram. 10.30 Chansons 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 „Als de ziele luistert", caus. 12.00 Angelus 12.03 Gram. 12.15 V. d. boeren. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Pianoduo 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Metropole ork. en solist. 14.00 Franse muz. 14.30 Gr. 15.10 Sopr. en luit. 15.30 Gram. 15.45 V. d. vrouw. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Zieken lof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Koersen. 17.45 (Bijzondere correspondentie) BERLIJN, December 1955. Begin 1945 woonden in het Duitse gebied achter Oder en Neisse, dat onder Pools beheer kwam, nog meer dan zes millioen protes tanten. De vele protestantse gemeenten in Oost-Pruisen, Pommeren, Oost-Branden burg en Sileziï waren nog bijna geheel intact, boewei tal van kerken vernield of beschadigd waren. In de jaren 1945 en 1946 werd het overgrote deel van de in deze provincies wonende Duitsers uitgewezen en getransporteerd naar West-Duits- land en de Sowjet-zone van Duitsland. Uit 't onder Russisch beheer staande Noord en Oost-Pruisen waren alle Duitsers verjaagd of gedeporteerd naar de Sowjet-Unie, waaronder «en millioen protestanten. Toen de uitwijzingsactie werd afgesloten, waren er van de zes millioen protestanten in dit gebied nog slechts 285.000 over gebleven. Het leven is echter duur. Dat blijkt als ik met Sandorne Belteki bood schappen in de buurt ga doen. In de wijk zijn allerlei moderne winkels (staatswinkels natuurlijk) waardoor het niet nodig is helemaal naar de binnenstad te gaan. Daar komt ze dan ook weinig ,want ook voor ontspan ning (bioscoop,, sport, enz.) kan ze dicht bij huis blijven. „Zijn er nog artikelen gerantsoe neerd....?" vraag ik haar. „O, neeantwoordt de ambte nares van buitenlandse zaken voor haar, „Hongarije was een van de eer ste landen waar de rantsoenering is afgeschaft.- „Behalve benzine dan..,,." Toch heeft deze vreselijke aderlating van de protestantse gemeenten niet kun nen verhinderen, dat de 285.000 protestan ten in kleine groepjes geloof en kerk trouw bleven. Van echte kerkelijke lei- ding is echter geen sprake meer. In het DuUrgehele voormalig Duitse gebied in Polen, waarin vóór 1945 bijna 2000 kerkgemeen ten met predikant en 800 gemeenten zon der predikant waren, bestaan nog slechts een paar grotere gemeenten. En van de 2337 predikanten zijn er thans nog maar drie over. De kracht van deze romp-kerk mag echter niet aan het aantal predikanten, kerken en gelovigen worden afgeme ten. In de lange, bittere jaren hebben de protestanten nieuwe wegen gezocht en gevonden. In een gebied, dat de om vang heeft van Nederland, België, Luxemburg en Zwitserland tesamen, kunnen natuurlijk niet drie predikan ten de zielszorg behartigen van de zeer verspreid levende gelovigen. Van deze drie predikanten kunnen bo vendien twee alleen in hun vrije tijd ambtelijk werk verrichten, omdat zij voor hun brood moeten werken, terwijl slechts één zich geheel aan zijn plichten kan wijden. Daarom hebben zich overal in de steden, dorpjes en gehuchten miniatuur gemeenten gevormd, die worden voorge gaan door ouderlingen, diakenen en hun helpers, die door de gemeenteleden wor den gekozen. Met elkaar verrichten zij het werk van de uitgewezen, gedepor teerde, vermoorde of door beroepsverbod tot zwijgen gebrachte predikanten. Om hen hebben zich de gelovigen geschaard. Met eigen handen Hoewel de meeste kerken door oorlogs handelingen werden vernield of bescha digd en tal van nlet-beschadigde kerken door de Polen tot rooms katholieke ker ken werden gewijd, hebben de gemeente leden in vele gevallen met eigen handen hun bedehuis weer opgebouwd of andere ruimten hiervoor ingericht. In vele plaat sen gebruiken ook protestanten en rooms katholieken samen de kerk. De rompkerk is dus uitsluitend op de offervaardigheid van zijn verarmde aan hangers aangewezen. Sinds 1945 hebben de Poolse autoriteiten maar heel zelden toegestaan, dat hulp van buitenlandse kerken mocht worden aanvaard. Ook de Evangelische kerk van de Bondsrepu bliek en van de Sowjet-zone krijgt geen gelegenheid haar benarde broeders te steunen. En zo staan zij voor tal van on oplosbare vraagstukken. De voornaamste zorg der gemeenten betreft echter de kinderen, die in school en communistische jeugdorganisatie te gen het geloof worden beïnvloed. En zo maken de catecheten in sommige distric ten na hun werk nog kilometers-lange tochten naar dorpen en gehuchten, om op landgoed en kolchos, overal waar het «no dig is, protestantse kinderkerkdiensten te houden en catechisatie te geven. En de meeste lekenpredikers hebben het niet beter. Ook zij moeten vaak grote afstan den afleggen om jonggeborenen te dopen, kinderen aan te nemen en woorden van troost tot stervenden en bij begrafenis sen te 3preken. Overal bestaat grote be hoefte aan godsdienstonderwijs en aan contact met hen, die de ontbrekende pre dikant trachten te vervangen. Doop cn huwelijk In het zuidelijke deel van Oost-Pruisen staan de Poolse autoriteiten de Duitsspre kende protestanten alleen dan het ge bruik der kerken toe, wanneer zij zich verplichten in het bedehuis uitsluitend Pools te spreken. In Pommeren komt het nog herhaal delijk voor, dat jonge Duitsers, die al over de twintig jaar zijn, thans eerst kunnen worden aangenomen. In vele gevallen geschiedt de aanneming pas wanneer jonge protestantse paren al hebben aangetekend. Zo Is het ook met Regeringsuitz.: Z. Exc. Mr. W. F. Lampe: De Nederlandse Antillen. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Sportpraatje. 18.30 Koorzang. 19.00 Nws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 „Sabeth of de Zwartgerokte gasten", hoorspel. 21.55 Concertgebouwork. 22.40 Franse verkie zingen. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nws. 23.15 Verslag schaakwedstrijd. 23.20—24.00 Gram. BRUSSEL, (324 M.): 11.45 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 13.00 Nws. 13.10 Tuinb. kron. 13.15 Gram. 15.00 Zang en piano. 15.30 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Orgelspel. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Pianorecital. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.50 Syndicale kron. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Omr. ork. en sol.' 22.00 Nws. 22.15 Documentaire. 22.55— 23.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA VPRO: 19.30—23.30 „Gijsbrecht Aemstel". (In de pauze: Film). va» WASHINGTON, 31 dec. (Reuter). - Tussen Australische en Russische di plomaten in Amerika worden voorbe sprekingen gehouden over het herstel der diplomatieke betrekkingen tussen Australië en de Sowjet-Unie. Tot nu toe zijn de besprekingen geheim. De diplomatieke betrekkingen wer den in April 1954 verbroken. De Sow jet-Unie verzocht toen aan Australië zijn diplomatieke vertegenwoordigers uit Moskou terug te roepen. Tegelij kertijd werden de Sowj et-diplomaten uit Canberra teruggeroepen, één en ander naar aanleiding van de zaak- Petrof. Petrof vroeg asyl in Australië en deed onthullingen volgens welke de Sowjetlambassade in Australië gespionneerd had. de doop en de huwelijksinzegening. Een groot aantal kinderen, dat al jaren naar school gaat, kon pas in 1954 en 1953 worden gedoopt. Jaren na het burger lijk huwelijk kunnen tal van huwelij ken pas kerkelijk worden bevestigd. Waarom? Omdat tot 1954 de Poolse autoriteiten de lekenpredikanten on overkomelijke moeilijkheden in de weg legden. Het Is sindsdien iets beter ge worden, omdat het regiem ln Warschau volop ln de strijd tegende rooms - katholieke kerk is gewikkeld! Opleiding leken-predikanten De situatie van de Duitse protestantse gemeenten is het gunstigste in Neder- Sllezië. In dit gebied wonen n.l. de drie predikanten. Door deze predikanten wor den ook op grote schaal leken-predikan ten opgeleid. Maar alle drie de predikan ten werken nu al jaren lang boven hun kracht, zodat hun gezondheidstoestand slecht is. Desondanks hebben zij bereikt, dat de nog meer dan 10.000 gelovigen tel lende gemeente in het gebied van Wal denburg (Neder-Silezië) de meestehechte protestantse gemeente in,het huidige Po len is. Hier bestaan protestantse kerkko ren, kindergroepen en protestantse acti viteit is op velerlei gebied merkbaar. Hoe verschillend ook de uiterlijke toe stand van de gemeenten in de verschil lende onder Pools beheer staande Duitse provincies moge zijn, zij hebben toch zeer veel met elkaar gemeen. Want overal waar protestanten leven, is er heel wat moed voor nodig en bereidheid tot offe ren, onwrikbaar godsgeloof en vertrou- men om ook de laatste cellen van het kerkelijk leven in stand te houden. De protestantse kerk ln deze gebieden moge dan tot een dertigste deel van haar oorspronkelijke aanhang zijn gedaald, ook als rompkerk beurt de kracht die van haar uitstraalt de benarde protestanten op. Zjj is en blijft toevluchtsoord en ver- zamelbekken van de in verdrukking le vende Duitse protestanten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1956 | | pagina 3