U.S.A. vragen minder naar het beginsel dan:
„Wat voor nut heeft het?"
PIJN OF GRIEP!
2),e Radio faiengt U
Nieuwe wereld feitelijk met lege handen
tegenover het communisme
C!iefariae,4
Zo leeft Amerika (slot)
Voorbeelden liggen voor
het grijpen
Lonen in België
36 pCt hoger
dan bij ons
Week gevangenisstraf
voor kamerlid
BRflUfl
Woensdag 21 December 1955
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 9
(Van onze §-redacteur.)
De Nederlander, die de Ver, Staten bezoekt, ziet daar veel dingen, die hem in het begin volkomen
onbegrijpelijk voorkomen. De Amerikaan, die West-Europa „doet", heeft van zijn kant trouwens dezelfde
ervaring. De raadselachtige dingen, die we in Amerika zagen, liggen op geheel verschillende terreinen en
aanvankelijk schijnt het onmogelijk hierin een „grote lijn" te ontdekken, die tegemoet komt aan de mense
lijke hartstocht, die zo oud is als de wereld, om de dingen te verklaren, te etiketteren en te schikken in
een systeem.
Maar als men wat langer de gast van Uncle Sam is geweest, blijkt er toch wel enig verband te be
staan tussen vele dingen, die in Amerika zo anders zijn dan bij ons. Het ging als met de kaleidoscoop uit
onze kinderjaren. De veelkleurige stukjes glas, die schijnbaar zonder enig verband in deze wonderkijker
zijn opgehoopt, schikken zich na een draai aan het instrument plotseling tot een zinvolle figuur. Maar als
een ander de kaleidoscoop overneemt en op zijn wijze de kijker hanteert, ontstaat misschien 'n geheel andere
figuur. Zo is het ook hier mogelijk, dat een ander uit dezelfde feiten geheel verschillende conclusies trekt.
Wij kunnen U slechts iets vertellen over wat wij zagen of meenden te zien.
Eerst zullen we dan enkele van die dingen opnemen, die men in Amerika
ziet en waarby men geneigd ia zich het klassieke woord „Hoe bestaat het?"
te laten ontvallen. We doen zo maar een willekeurige greep uit het overvloe
dige materiaal. En we beginnen maar met de presidentsverkiezingen van
1952, een nationale gebeurtenis van de eerste orde, waarby verschillende
typische trekken van de Amerikaanse samenleving zich vertoond hebben.
De C.I.O., de Amerikaanse vakcentrale van 6.000.000 leden, die zich tot
dusver op politiek gebied strikt neutraal had getoond, voelde er behoefte aan
zich nu uit te spreken voor één van de twee candidaten. De beruchte Taft-
Hartley-wet speelde een belangryke rol by deze wens.
Het kader van de C.I.O. boog zich niet over uitvoerige beginselprogramma's
van beide partpen by het maken van een keus. De heren Eisenhower en Ste
venson werden uitgenodigd om maar eens even te komen vertellen, wat zy
op sociaal-economisch gebied van plan waren, als ze het Witte Huls zouden
betrekken. Beide candidaten gaven aan de uitnodiging gehoor en, naar te voor
zien was, Stevenson won de stem van de vakbeweging, die hem overigens niet
aan de overwinning kon helpen.
Trouwens, vrijwel het gehele Amerikaanse kiezersvolk heeft zich by zyn
keus laten leiden door hetgeen de belde candidaten tydens de daarom zo
belangryke verkiezingscampagne hebben gezegd en beloofd.
aanhangt en de preken die hij houdt.
Maar in sommige kerken in Ame
rika zouden de gemeenteleden wel
licht verontwaardigd hun hoofd schud
den over een Hollands predikant, die
hier tot de zeer zwaren kon worden
gerekend. Zij zouden dat zeker doen
als deze dominee op de kerkeraads-
vergadering zich zou hullen in de
damp van eveneens zeer zware siga
ren, of als hij op een receptie een
cocktail zou accepteren. Want een or
thodoxe dominee heeft vrij veel speel
ruimte wat betreft zijn dogmatische
inzichten, maar hij behoort niet te
drinken, niet te roken en niet te dan
sen.
En in de kerk als geheel zien we
een zelfde neiging tot veruitwendiging.
Wanneer bloeit een gemeente? Als er
veel bazaars worden gehouden, als 't
leven in de mannen-, vrouwen- en
jeugdclubs bloeit en als de acties voor
goede doeleinden elkaar in snel tem
po opvolgen.
Soms krijgt men de indruk, dat de
kerk meer als Chr. sociaal instituut
wordt gezien dan als een geloofsge
meenschap. Dit geldt echter niet voor
de Chr. Reformed Church, die in ster
ke mate het karakter van de Neder
landse Chr. Gereformeerde Kerk uit
de tweede helft van de vorige eeuw
behouden heeft.
waarheid bewijst". Ook op gods
dienstig gebied wil hij de waarheid
met de nuttigheid vereenzelvigen.
Hieruit volgt ook, dat de waarheid
geen vaststaand iets is, doch steeds
verandert naarmate de eis van het
ogenblik. De waarheid is steeds „in
de maak", zo zegt James.
Heel duidelijk blijkt hier wel het
grote gevaar, dat zit in deze wijsge
rige kristallisatie van de Amerikaan
se levenshouding, die in vele prac-
tische gevallen niettemin zo sympa
thiek aandoet. Ieder, die het aangrij
pende boek „1984" van G. Orwell heeft
gelezen, weet, hoe in de door hem ge
tekende, satanische maatschappij van
de toekomst, als waarheid wordt be
schouwd, wat zich als nuttig voor de
Staat bewijst. De auteur wil hier ken
nelijk tekenen tot welke verschrikke
lijke gevolgen het stelsel van het com
munistische collectivisme leidt, maar
in wezen bereidt dit pragmatisme, de
ze leer van de nuttigheid, de weg voor
De fabriek in
Tijdens onze terugreis ontmoetten
we aan boord een jonge Nederlandse
ingenieur met een Delfts diploma. De
man had een betrekking in Amerika
aanvaard en zou zijn vrouw laten
overkomen als hij een beetje geaccli
matiseerd was. Maar nu ging hij te
leurgesteld terug.
Want in Amerika geeft zelfs een
diploma van één der beste techni
sche hogescholen ter wereld een
jong ingenieur niet het recht op 'n
eigen werkkamer in het hoofdge
bouw en een aanvangssalaris, dat
veel hoger ligt dan het loon van een
geschoolde arbeider. Hij moet de
overall aantrekken en in de fabriek
bewijzen wat hij waard is; bewijzen
dat zijn theoretische kennis hem ook
in de practijk tot een waardevolle
kracht maakt. Een papiertje, van
welke instelling dan ook, of een
academische titel, hoe welluidend
ook, is op zichzelf van nul en gener
waarde.
Dat is voor een Nederlander, op
gevoed in eerbied voor academische
titels, moeilijk te verwerken. En de
Duitsers, voor wie een „Herr Doktor"
zoiets als een halfgod is, vonden dat
de wereld hier op zijn kop staat. Voor
al omdat in Amerika zelfs een „Herr
Professor" maar een heel gewoon
mannetje is.
Bij de kapper
We traden het etablissement van 'n
kapper binnen te Madison, waar het
geweldige complex van de Universi
teit van Wisconsin is gevestigd. De
gebouwen en terreinen beslaan een
oppervlakte van ongeveer 12 km en
er zijn zo'n 12.000 studenten ingeschre
ven.
In de salon zat, bladerend in een
oud nummer van de „Times", een man,
gekleed in de allesbehalve aestheti-
sche dracht van vele Amerikanen tij
dens de hittegolf-periode: te korte
vlekkerig blauw-linnen broek, wit
hemd los over deze broek heenslob
berend, sokken in oogverblindende
kleuren en witte gymschoenen. Bo
vendien was hij gewapend tegen de
hitte met een ijshoorn van formidabele
afmeting uit de drugstore drie huizen
verderop, die door hem met ijver werd
belikt.
Vraag wat is dit voor een man?
De „housekeeper" van één der gro
te studentenhuizen? Een monteur
van het universitaire observatorium?
Of een broer van de kapper, die
even is komen binnenlopen? Nee,
het is een hoogleraar in de juridi
sche faculteit, die hier genietend
van z'n ijsje op z'n beurt zit te
wachten. En de man, die gisteren
achter de bar bier stond te tappen
voor de dorstige kelen van de stu
denten op de zomercursus voor-^de
vakbeweging, was professor in de
economie, gepromoveerd aan drie-
Amerikaanse universiteiten.
Als dit tafereel zich afspeelde in 'n
Utrechtse kapperswinkel, zou vermoe
delijk de hele Academische Senaat er
aan te pas komen, want hoewel er
sedert de dagen dat Nicolaas Beets
door de straten van de Domstad
schreed wel enige devaluatie in pro
fessorale waardigheid valt te consta
teren, zou dit toch wel wat al te veel
van het goede zijn.
Licht en zwaar j
Richten we thans onze blik op enige
aspecten van het kerkelijk leven. In
ons goede vaderland bestaat een in
deling van dominees in twee groepen,
die hoewel noch officieel erkend, noch
wetenschappelijk gefundeerd zijnde,
toch door de goegemeente dagelijks
wordt gebruikt. Een dominee is
„zwaar" of hij is „licht".
En tot welke categorie een bepaal
de predikheer nu gerekend moet wor
den, mag zich al een weinig in zijn
kledy weerspiegelen, in de eerste
plaats wordt uai toch beoordeeld aan
de hand van de leerstukken, die hy
De daad telt
In alle bovengenoemde voorbeelden
komt een karaktertrek van het Ame
rikaanse volk duidelijk naar voren: 't
geringe respect voor beginselen, ach
tergronden, theorieën en de grote
waarde die wordt gehecht aan het
handelen, aan de onmiddellijke daad.
Niet wat een partij of een man
zegt voor te staan, te belijden of
te kunnen is van belang, maar wat
de partij, de organisatie of de man
werkelijk doet. Een program, een
titel of een diploma op zichzelf zyn
waardeloos, evenals traditioneel-
correcte omgangsvormen of kledy.
Het gaat maar om de wezenlijke
nuttigheid of waarde, die wordt be
wezen door de practijk van elke dag.
Waarschijnlijk vinden we hier wel
iets in terug van de levenshouding
der pioniers, die zich weerspiegelt in
het karakter van dit jonge volk. Ook
voor de emigrant, die zich zonder
enig bezit behalve zyn werkkracht in
het Oosten vestigde, of voor de pio
nier die naar het wilde Westen trok,
telde slechts wat hy presteerde en
niet wat hy meende te kunnen en met
schone theorieën kwam hy er niet.
„De lafaards gingen niet, de zwak
kelingen stierven langs de weg", zo
zegt men nog tn het Westen. De har
den, de mannen van de daad bleven
over en plantten iets van hun geest
over in hun nazaten.
Wat is waarheid
Verschillende van deze dingen doen
sympathiek aan. Maar de levenshou
ding waaruit zij voortkomen, heeft tot
een theorie geleid, die nu op haar
(en Mededeling (Adv).
Vier werkelijk betrouwbare middelen
helpen elkaar endoen wonderen I
4 geneesmiddelen, elk afzonderlijk al
wereldberoemd. Tezamen in één labiel
verenigd, ondersteunen zij bovendien el-
kaars werking, waardoor deze nég krach
tiger is dan kon worden verwacht. De
combinatie Chefarine „4" doel werkelijk
wonderen en brengt baal waar andere
middelen falen I n
BEROEMDE.GENEES MIDDELEN
TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN 65 al
DONDERDAG 22 DECEMBER 1955
HILVERSUM I (402 m) K.R.O.: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en
liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weer
berichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. N.C.
R.V.: 10.00 Gewijde muziek. 10.30 Morgen
dienst. K.R.O.: 11.00 Voor de zieken. 11.45
Engelse Kerstliederen. 12.00 Angelus. 12.03
Lunchconcert. (12.30 Land- en tuinbouw-
mededelingt 12.3312.40 Wij en het
land). 12.5a z,onnewyzer. 13.00 Nieuws en
Katholiek nieuws. 13.20 Viool en piano.
N.C.R.V.: 14.00 Metropole orkest. 14.45
Voor de vrouw. 15.15 Pianorecital. 14.30
Gram. 15.45 Caus. 16.00 Kerstwijdings-
dienst voor de zieken. 17.00 Kersthoor
spel voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Koersen. 17.45 Kamerorkest. 18.45 Gram.
19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10
Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Kamerorkest.
18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerberich
ten. 19.10 Gram. 19.20 Sociaal perspectief.
19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Ka
merkoor, vocaal ensemble en sol. 21.25
Voor de jeugd. 21.55 Tijdschriftenkroniek.
22.10 Orgelconcert. 22.35 Gram, 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15
Sportuitslagen. 23.2024.00 Gram.
HILVERSUM U (298 m) A.V.R.O.: 7.00
Nieuws. 7.10 Gym. 7.25 Gram. V.P.R.O.:
Dagopening. A.V.R.O.: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10
Voor de huisvrouw. 9.15 Gram. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Voor de huisvrouw. 11,15
Promenade-orkest en solist. 11.45 Voor
dracht. 12.00 Promenade-orkest. 12.25 „In
't spionnetje", caus. 12.30 Land- en tuin-
bouwmededelingen. 12.35 Lichte muziek.
12.50 „Uit het bedrijfsleven", caus. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20
Theaterorkest en solist. 13.55 Beursbe
richten. 14.00 Gram. 14.15 „Ons rijk in de
tropen", klankbeeld. 14.45 Bas-bariton en
orgel. 15.15 Voor de zieken. 16.00 Gram.
16.15 Voordracht. 16.30 Gram. 16.45 Voor
de jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.45 Regerings
uitzending: Nederland en de wereld: J.
van Tilburg: „De wereldhaven Rotterdam,
heden en toekomst". 18.00 Nieuws. 18.15
Sportproblemen. 18.25 Lichte muziek.
18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00
Voor de kleuters. 19.05 Cabaret. 19.25
Lichte muziek. 19.45 Voor de jeugd. 20.00
Nieuws. 20.05 „Le Déluge", oratorium.
20.55 „Bonaventura", hoorspel. 22.25 Pia
norecital. 22.40 Act. 22.50 Sportactualitei-
ten. 23.00 Nieuws. 23.15 Act. of gram.
23.25 Rep. 23.45—24.00 Gram.
BRUSSEL (324 m) 11.45 Gram. 12.30
Weerberichten. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws.
13.15 Orgelspel. 14.00 Engelse les. 14.15
Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00,
15.45 en 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vo
caal ens. 18.30 Voor de soldaten. 19.00
Nieuws. 19.30 Rep. 19.40 Caus. 20.00 Om
roepkoor. 20.20 Verzoekprogramma. 21.30
Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Orkest
concert. 22.55 Nieuws.
beurt het Amerikaanse leven weer be
ïnvloedt en in zekere zin zelfs be
dreigt. We bedoelen hier de echt-
Amerikaanse filosofie van het prag
matisme, zoals dit werd geformuleerd
door William James (18421910) en
zyn discipelen.
Deze James sprak uit, dat alleen fei
ten van betekenis zyn en niet voorop
gezette beginselen. Men moet niet eerst
een theorie opzetten en van die basis
uit gaan redeneren, maar men moet
beginnen by de practyk van de ver
schijnselen en dan vragen: Hoe kan
ik hieruit nu een theorie opbouwen,
die het grootste practische nut heeft?
Het doen gaat by James dus aan het
denken vooraf en de nuttigheid is de
allesbeslissende factor.
Hoe ver dit gaat, blykt uit de
definitie, die hy geeft van de waar
heid: „Waar is, wat zichzelf door
zyn practisch-nuttlge gevolgen als
Nee, Amerika ligt nog niet achter het
IJzeren Gordijn. Maar het lijkt wel zo,
als men New York bekijkt van Brook
lyn Bridge af.
de in dit boek met schrille kleuren
getekende situatie.
Het bereidt de weg in die zin, dat
de waarheid op elk gebied problema
tisch wordt gesteld, en als de democra
tie wankelt en er slechts één instantie
is, die bepaalt wat nuttig is voor -de
Staat, deze tevens dat nuttige als
waarheid kan decreteren. Het is dan
ook alleen de democratie, die de ver
woestende gevolgen van deze leer voor
het maatschappelijk en geesteiyk leven
in toom houdt.
Met lege handen
Men voelt ,dan ook steeds meer in
sommige Amerikaanse kringen, dat
men in de stryd tegen het communis
me feitelijk met lege handen staat. Het
communisme is een krachtige ideolo
gie; het kan daarom bestaan los van
de situatie in een communistisch ge
regeerd land en zelfs ondanks het feit,
dat deze situatie geheel in tegenspraak
schynt te zyn met het idealistische ka
rakter van deze ideologie. Het kan
dit omdat het de moderne mens iets
geeft, waaraan deze zozeer behoefte
heeft, n.l. een ideaal en een toekomst
verwachting.
Amerika kan hier geen ideologie die
beter is tegenover stellen, en kan dit
te minder naarmate het zich verder
verwydert van de Kruisbanier en van
de leer van Christus, die spreekt over
de toekomstverwachting van Zijn Rijk
en van de gerechtigheid van dat Ryk,
welke alleen het leven van een volk
in deze wereld verhogen kan.
Wat Amerika kan doen in zyn strijd
tegen het communisme is alleen het
laten zien van de „American way of
life", van de Amerikaanse democratie
en de Amerikaanse levenswijze. Het
spreekt hierover in radio-uitzendin
gen voor de communistische landen,
het laat zyn hoge levensstandaard
zien aan de teams die de V.S. bezoe
ken. In wezen wil het ook hier weer
bewijzen, dat de democratie de waar
heid is, omdat deze in de practijk be
wijst het grootste nut af te werpen
voor het volk. En zo staat het in de
„koude oorlog" met zeer onvoldoen
de wapenen tegenover een tot de tan
den gewapende tegenstander.
Alleen het Kruis I
Gelukkig zijn er ook in Amerika
Christenen, die een open oog hebben
voor dit dreigende gevaar. Er zyn de
eerste ritselingen van een beweging,,
die duidelijk stelt, dat alleen het Kruis
de sikkel en de hamer kan bestryden,
dat er hogere geesteiyke waarden te
verdedigen zyn dan de Amerikaanse
levenswijze en dat deze waarden al
leen met geestelyke wapenen verde
digd kunnen worden. Het is zeer te
hopen, dat deze beweging vat zal we
ten te krijgen op de ziel van het Ame
rikaanse volk.
Want dit volk heeft zeer vele
goede eigenschappen en geweldige
mogelijkheden. De historie heeft
het belast met de leiding in de
titanenstrijd tussen de opkomende
rode wereldmacht en de volken
van het Avondland. Maar als het
in deze strijd de Kruisbanier ver
laat en zich schaart onder het
vaandel van de almachtige dollar,
zal het met al zijn schier onuitput
telijke krachten en mogelijkheden
in dit gevecht op leven en dood
toch onherroepelijk ten onder
gaan.
DEZE KINDEREN
90)
Weg met die gedachten. Wég met
die sterke; blonde jongen, die zich
hier had ingedrongen en haar alle
vrede had ontnomen door zyn vrien-
delyke zorg voor héér en door zyn
eerlyke liefde voor de kinderen. Ze
wilde nietl Nooitl Zy was van Wim;
en de kinderen waren van Wim!
Eline sprong op en liep de tuin in,
gedreven door de storm van haar ge
dachten. Want deze tuin had Wim
aangelegd(Rick had hem onder
houden). Hier op deze plek had Wim
haar gewezen op de resultaten van
zijn moeizame arbeid(en op deze
zelfde plaats had zy gezeten en neer
gezien op de brede rug van de jonge
spittende reus). In deze tuin had Wim
gespeeld met de kinderen.(en langs
deze paden had die andere Hannie
hoog gezwaaid en was Jetje ruitertje
te paard geweest)Hier had Wim
(maar ook die andere.
Het gelukte niet haar gedachten
meester te worden. Deze tuin sprak
niet maar alleen van de dodeHy
vertelde ook van de levende. En daar
om zag zy op naar haar woning. Daar
was de kinderkamer, die Wim nooit
had gezien. Maar Rick, terwijl hij zich
afbeulde voor dat pech-examen, had
nog tijd gevonden om dat leuke hokje
in te richten. Daar sliep Hannie, die
zo brutaal werd. Ze had geen vader
meer. Dat was ook al een gedachte
van Rick geweest. Tegen wie had hy
dat toch gezegd: deze kinderen heb
ben geen vader? Ze kon het zich niet
meer herinneren. Wat deed het trou
wens ter zake? Maar hij had uit er
varing gesproken. Hy wist wat het
betekende ouderloos te zyn. Zy niet.
Zy bezat beiden nog. Vader, hy was
met een gebed voor haar in zyn hart
vertrokken. Maar haar eigen kinde
ren hadden niet eens meer een bid
dende moeder. Zy hadden een moeder,
die afgleed naar de diepte
Eline hief de ogen op naar het diep
blauw van de langzaam verduisteren
de zomerhemel. Haar handen vouw
den zich. „Hemelse Vader", fluister
de zy. „Waarom laat Ge me niet met
rust? Ach, neem toch die gedachten
aan.... die ander alstublief weg."
Het baat niet. Het helpt niet, denkt
ze bitter, terwijl ze terug loopt naar
het tegelterrasje. Zie ze daar Rick
niet de krant dichtvouwen, zo duide-
lyk, alsof hy er werkelyk zat?
Maar als zy in haar stoel heeft
plaats genomen, is het visioen weg, zo
volkomen weg, dat haar eenzaamheid
er des te groter door wordt.
Hij komt immers toch niet? denkt
ze treurig. Ik heb hem zelf wegge
stuurd. Hij denkt niet meer aan my
en aan de kinderen zonder vader....
„O myn God, geef me de wijsheid en
de kracht om hen op te voeden in
Uw vreze en in Uw waarheid. Wim
en ik hebben het u samen beloofd.
Maar hy is er niet meer. En ik al
leen.... ik alleen kan het niet
Haar schreien klinkt heel zacht door
de wondere stilte van de avond.
En in de stilte is God
HOOFDSTUK 26.
Twee dagen later brulde de hof
hond de aan 't middagmaal zittende
Leemannen naar buiten in de vaste
overtuiging, dat Hector iemand in
stukken scheurde.
door
Carel van der Hoek
„Hector! Hou koest!" schreeuwden
ze allen tegelijk, toen zij het grote
dier als dol zagen opspringen tegen
een man, die met de rug naar hen ge
keerd, de armen beschermend uitge
strekt hield.
„Man toch!" gilde de boerin. „Jon
gens! grijpt dat beest! Hij zal hem de
keel- af.Zy zweeg verbaasd. Want
de vreemdeling bezwoer zelf het
schynbaar uitzinnige dier met een
kort: „Af Hector", en keerde zich met
een vrolyk „goeden middag saam" om.
Te onverwacht was dit weerzien.
Toen gleed heel even een trek van
voldoening over het stugge gelaat van
de landbouwer. „Daar komt hij tóch
nog. Ik zei het laatst tegen Stevens.
Ik zei: je zal het zien man, hy kan 't
niet laten."
„Je treft het", nodigde de boerin.
„We gaan nèt eten."
Ze schikten zich opnieuw aan de
tafel. Rick zei: „Ik hoop, dat er nog
wat te velde staat. Ik heb er zin in."
„Er staat zat", antwoordde Koen.
„En anders is er in de buurtschap
narigheid genoeg. Ze kunnen je over
al gebruiken."
„Verleden jaar was je hier met een
heel legertje. Toen was het gauw ge
beurd." Huib was best tevreden met
de hun zo plotseling toegevallen hulp.
„Ben je al aan de overkant ge
weest?" vroeg de boerin.
„Nog niet", antwoordde Rick. „Daar
kunnen ze me immers niet hebben? Ik
kwam eigenlyk eerst maar eens vra
gen of ik hier kan logeren.'
Moeder Leeman lachte. „Nou, dat
maken we fyn in orde. Maar je eet
niet naar dat je groot bent."
(Wordt vervolgd.)
DEN HAAG, 19 Dec. Het behoeft
geen betoog, dat de lonen in België en
Luxemburg aanmerkelijk hoger liggen
dan in ons land. Toch zijn de verschil
len sedert de belangrijke loonsverho
ging in Nederland (1954) aanmerke
lijk kleiner geworden. Het algemeen
gemiddeld niveau in België bijv., dat
in October 1953 nog 50 pet. boven het
onze uitstak, wees in Oct. 1954 een
verschil van 36 pet.
Deze interessante gegevens ontlenen
wy aan het jongste rapport dat de
commissie voor sociale vraagstukken
van de Benelux-Douane unie heeft sa
mengesteld, inzake het gemiddeld ver
diende (bruto) uurloon in de Benelux-
landen op October 1954.
Het bruto-uurloon op die datum in
België was gemiddeld 40 pet. hoger
dan in ons land, terwijl het in Luxem
burg 76 pet. hoger lag.
In de bouwnyverheid lagen de lonen
in België 24 pet. en in Luxemburg 19
pet. hoger, by de fabrieken bedroeg
dit resp. 38 en 50 pet.
ROTTERDAM, 20 Dec. De ver-
keerskamer van de rechtbank heeft de
45-jarige S. A. P. uit Rotterdam, lid
van' de Tweede Kamer, veroordeeld
tot een gevangenisstraf van zeven da
gen en ontzegging van de rijbevoegd
heid voor de tyd van zes maanden.
De eis was drie weken en ontzeg
ging gedurende zes maanden.
De rechtbank was van oordeel, dat
de overtreding van het eerste lid van
artikel 26 van de Wegenverkeerswet
een dermate ernstig feit is, dat, mede
met het oog op de generale preventie,
termen voor een vryheidsstraf aan
wezig zyn. By het bepalen van de
strafmaat heeft de rechtbank overwo
gen, dat de gevolgen van het vonni»
ernstig zullen zijn voor verdachte.
Ingezonden MeJedeling (Adv)
Vroeger
frikkerig als
een kersttak
nu spiegelglad geschoren
Bevrijd hem van die stoppel-misère
en van die lange worsteling met zeep
en kwast... geef hem met Kerstmis
de BRAUN shaver, de shaver die zijn
vrienden zo roemen. Dan kan hij
straks een spiegelende vergelijking
met die gladde kerstboombal door
staan!
De Braun is uitgerust met het
wonderlijk dunne, elastische scheer-
blad - enig op de wereld. Hierdoor
scheert dit sublieme apparaat super
snel en mesglad uit, als het mes
van de barbier.
De Braun is verkrijgbaar bij Uw han
delaar. Vraag hem het boekje „Baar
dige mannen getuigen" ter inzage.
Hierin vindt U enkele originele attesten
ran de meer dan 1)0.000 tnthomiasu
gebruikert m Nederland.
Standaard 34.'5
de Luxe I. 59.75
sfuzv&z.
■HBJIj
3X sneller .én ymq
Imp. N V. Hapè. Nw» Herengr. 11. A dam. Tel. 48882