U.S.A. vragen minder naar het beginsel dan: „Wat voor nut heeft het?" PIJN OF GRIEP! 2),e Radio faiengt U Nieuwe wereld feitelijk met lege handen tegenover het communisme C!iefariae,4 Zo leeft Amerika (slot) Voorbeelden liggen voor het grijpen Lonen in België 36 pCt hoger dan bij ons Week gevangenisstraf voor kamerlid BRflUfl Woensdag 21 December 1955 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 9 (Van onze §-redacteur.) De Nederlander, die de Ver, Staten bezoekt, ziet daar veel dingen, die hem in het begin volkomen onbegrijpelijk voorkomen. De Amerikaan, die West-Europa „doet", heeft van zijn kant trouwens dezelfde ervaring. De raadselachtige dingen, die we in Amerika zagen, liggen op geheel verschillende terreinen en aanvankelijk schijnt het onmogelijk hierin een „grote lijn" te ontdekken, die tegemoet komt aan de mense lijke hartstocht, die zo oud is als de wereld, om de dingen te verklaren, te etiketteren en te schikken in een systeem. Maar als men wat langer de gast van Uncle Sam is geweest, blijkt er toch wel enig verband te be staan tussen vele dingen, die in Amerika zo anders zijn dan bij ons. Het ging als met de kaleidoscoop uit onze kinderjaren. De veelkleurige stukjes glas, die schijnbaar zonder enig verband in deze wonderkijker zijn opgehoopt, schikken zich na een draai aan het instrument plotseling tot een zinvolle figuur. Maar als een ander de kaleidoscoop overneemt en op zijn wijze de kijker hanteert, ontstaat misschien 'n geheel andere figuur. Zo is het ook hier mogelijk, dat een ander uit dezelfde feiten geheel verschillende conclusies trekt. Wij kunnen U slechts iets vertellen over wat wij zagen of meenden te zien. Eerst zullen we dan enkele van die dingen opnemen, die men in Amerika ziet en waarby men geneigd ia zich het klassieke woord „Hoe bestaat het?" te laten ontvallen. We doen zo maar een willekeurige greep uit het overvloe dige materiaal. En we beginnen maar met de presidentsverkiezingen van 1952, een nationale gebeurtenis van de eerste orde, waarby verschillende typische trekken van de Amerikaanse samenleving zich vertoond hebben. De C.I.O., de Amerikaanse vakcentrale van 6.000.000 leden, die zich tot dusver op politiek gebied strikt neutraal had getoond, voelde er behoefte aan zich nu uit te spreken voor één van de twee candidaten. De beruchte Taft- Hartley-wet speelde een belangryke rol by deze wens. Het kader van de C.I.O. boog zich niet over uitvoerige beginselprogramma's van beide partpen by het maken van een keus. De heren Eisenhower en Ste venson werden uitgenodigd om maar eens even te komen vertellen, wat zy op sociaal-economisch gebied van plan waren, als ze het Witte Huls zouden betrekken. Beide candidaten gaven aan de uitnodiging gehoor en, naar te voor zien was, Stevenson won de stem van de vakbeweging, die hem overigens niet aan de overwinning kon helpen. Trouwens, vrijwel het gehele Amerikaanse kiezersvolk heeft zich by zyn keus laten leiden door hetgeen de belde candidaten tydens de daarom zo belangryke verkiezingscampagne hebben gezegd en beloofd. aanhangt en de preken die hij houdt. Maar in sommige kerken in Ame rika zouden de gemeenteleden wel licht verontwaardigd hun hoofd schud den over een Hollands predikant, die hier tot de zeer zwaren kon worden gerekend. Zij zouden dat zeker doen als deze dominee op de kerkeraads- vergadering zich zou hullen in de damp van eveneens zeer zware siga ren, of als hij op een receptie een cocktail zou accepteren. Want een or thodoxe dominee heeft vrij veel speel ruimte wat betreft zijn dogmatische inzichten, maar hij behoort niet te drinken, niet te roken en niet te dan sen. En in de kerk als geheel zien we een zelfde neiging tot veruitwendiging. Wanneer bloeit een gemeente? Als er veel bazaars worden gehouden, als 't leven in de mannen-, vrouwen- en jeugdclubs bloeit en als de acties voor goede doeleinden elkaar in snel tem po opvolgen. Soms krijgt men de indruk, dat de kerk meer als Chr. sociaal instituut wordt gezien dan als een geloofsge meenschap. Dit geldt echter niet voor de Chr. Reformed Church, die in ster ke mate het karakter van de Neder landse Chr. Gereformeerde Kerk uit de tweede helft van de vorige eeuw behouden heeft. waarheid bewijst". Ook op gods dienstig gebied wil hij de waarheid met de nuttigheid vereenzelvigen. Hieruit volgt ook, dat de waarheid geen vaststaand iets is, doch steeds verandert naarmate de eis van het ogenblik. De waarheid is steeds „in de maak", zo zegt James. Heel duidelijk blijkt hier wel het grote gevaar, dat zit in deze wijsge rige kristallisatie van de Amerikaan se levenshouding, die in vele prac- tische gevallen niettemin zo sympa thiek aandoet. Ieder, die het aangrij pende boek „1984" van G. Orwell heeft gelezen, weet, hoe in de door hem ge tekende, satanische maatschappij van de toekomst, als waarheid wordt be schouwd, wat zich als nuttig voor de Staat bewijst. De auteur wil hier ken nelijk tekenen tot welke verschrikke lijke gevolgen het stelsel van het com munistische collectivisme leidt, maar in wezen bereidt dit pragmatisme, de ze leer van de nuttigheid, de weg voor De fabriek in Tijdens onze terugreis ontmoetten we aan boord een jonge Nederlandse ingenieur met een Delfts diploma. De man had een betrekking in Amerika aanvaard en zou zijn vrouw laten overkomen als hij een beetje geaccli matiseerd was. Maar nu ging hij te leurgesteld terug. Want in Amerika geeft zelfs een diploma van één der beste techni sche hogescholen ter wereld een jong ingenieur niet het recht op 'n eigen werkkamer in het hoofdge bouw en een aanvangssalaris, dat veel hoger ligt dan het loon van een geschoolde arbeider. Hij moet de overall aantrekken en in de fabriek bewijzen wat hij waard is; bewijzen dat zijn theoretische kennis hem ook in de practijk tot een waardevolle kracht maakt. Een papiertje, van welke instelling dan ook, of een academische titel, hoe welluidend ook, is op zichzelf van nul en gener waarde. Dat is voor een Nederlander, op gevoed in eerbied voor academische titels, moeilijk te verwerken. En de Duitsers, voor wie een „Herr Doktor" zoiets als een halfgod is, vonden dat de wereld hier op zijn kop staat. Voor al omdat in Amerika zelfs een „Herr Professor" maar een heel gewoon mannetje is. Bij de kapper We traden het etablissement van 'n kapper binnen te Madison, waar het geweldige complex van de Universi teit van Wisconsin is gevestigd. De gebouwen en terreinen beslaan een oppervlakte van ongeveer 12 km en er zijn zo'n 12.000 studenten ingeschre ven. In de salon zat, bladerend in een oud nummer van de „Times", een man, gekleed in de allesbehalve aestheti- sche dracht van vele Amerikanen tij dens de hittegolf-periode: te korte vlekkerig blauw-linnen broek, wit hemd los over deze broek heenslob berend, sokken in oogverblindende kleuren en witte gymschoenen. Bo vendien was hij gewapend tegen de hitte met een ijshoorn van formidabele afmeting uit de drugstore drie huizen verderop, die door hem met ijver werd belikt. Vraag wat is dit voor een man? De „housekeeper" van één der gro te studentenhuizen? Een monteur van het universitaire observatorium? Of een broer van de kapper, die even is komen binnenlopen? Nee, het is een hoogleraar in de juridi sche faculteit, die hier genietend van z'n ijsje op z'n beurt zit te wachten. En de man, die gisteren achter de bar bier stond te tappen voor de dorstige kelen van de stu denten op de zomercursus voor-^de vakbeweging, was professor in de economie, gepromoveerd aan drie- Amerikaanse universiteiten. Als dit tafereel zich afspeelde in 'n Utrechtse kapperswinkel, zou vermoe delijk de hele Academische Senaat er aan te pas komen, want hoewel er sedert de dagen dat Nicolaas Beets door de straten van de Domstad schreed wel enige devaluatie in pro fessorale waardigheid valt te consta teren, zou dit toch wel wat al te veel van het goede zijn. Licht en zwaar j Richten we thans onze blik op enige aspecten van het kerkelijk leven. In ons goede vaderland bestaat een in deling van dominees in twee groepen, die hoewel noch officieel erkend, noch wetenschappelijk gefundeerd zijnde, toch door de goegemeente dagelijks wordt gebruikt. Een dominee is „zwaar" of hij is „licht". En tot welke categorie een bepaal de predikheer nu gerekend moet wor den, mag zich al een weinig in zijn kledy weerspiegelen, in de eerste plaats wordt uai toch beoordeeld aan de hand van de leerstukken, die hy De daad telt In alle bovengenoemde voorbeelden komt een karaktertrek van het Ame rikaanse volk duidelijk naar voren: 't geringe respect voor beginselen, ach tergronden, theorieën en de grote waarde die wordt gehecht aan het handelen, aan de onmiddellijke daad. Niet wat een partij of een man zegt voor te staan, te belijden of te kunnen is van belang, maar wat de partij, de organisatie of de man werkelijk doet. Een program, een titel of een diploma op zichzelf zyn waardeloos, evenals traditioneel- correcte omgangsvormen of kledy. Het gaat maar om de wezenlijke nuttigheid of waarde, die wordt be wezen door de practijk van elke dag. Waarschijnlijk vinden we hier wel iets in terug van de levenshouding der pioniers, die zich weerspiegelt in het karakter van dit jonge volk. Ook voor de emigrant, die zich zonder enig bezit behalve zyn werkkracht in het Oosten vestigde, of voor de pio nier die naar het wilde Westen trok, telde slechts wat hy presteerde en niet wat hy meende te kunnen en met schone theorieën kwam hy er niet. „De lafaards gingen niet, de zwak kelingen stierven langs de weg", zo zegt men nog tn het Westen. De har den, de mannen van de daad bleven over en plantten iets van hun geest over in hun nazaten. Wat is waarheid Verschillende van deze dingen doen sympathiek aan. Maar de levenshou ding waaruit zij voortkomen, heeft tot een theorie geleid, die nu op haar (en Mededeling (Adv). Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar endoen wonderen I 4 geneesmiddelen, elk afzonderlijk al wereldberoemd. Tezamen in één labiel verenigd, ondersteunen zij bovendien el- kaars werking, waardoor deze nég krach tiger is dan kon worden verwacht. De combinatie Chefarine „4" doel werkelijk wonderen en brengt baal waar andere middelen falen I n BEROEMDE.GENEES MIDDELEN TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN 65 al DONDERDAG 22 DECEMBER 1955 HILVERSUM I (402 m) K.R.O.: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. N.C. R.V.: 10.00 Gewijde muziek. 10.30 Morgen dienst. K.R.O.: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Engelse Kerstliederen. 12.00 Angelus. 12.03 Lunchconcert. (12.30 Land- en tuinbouw- mededelingt 12.3312.40 Wij en het land). 12.5a z,onnewyzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Viool en piano. N.C.R.V.: 14.00 Metropole orkest. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Pianorecital. 14.30 Gram. 15.45 Caus. 16.00 Kerstwijdings- dienst voor de zieken. 17.00 Kersthoor spel voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Kamerorkest. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Kamerorkest. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerberich ten. 19.10 Gram. 19.20 Sociaal perspectief. 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Ka merkoor, vocaal ensemble en sol. 21.25 Voor de jeugd. 21.55 Tijdschriftenkroniek. 22.10 Orgelconcert. 22.35 Gram, 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitslagen. 23.2024.00 Gram. HILVERSUM U (298 m) A.V.R.O.: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.25 Gram. V.P.R.O.: Dagopening. A.V.R.O.: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Voor de huisvrouw. 9.15 Gram. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de huisvrouw. 11,15 Promenade-orkest en solist. 11.45 Voor dracht. 12.00 Promenade-orkest. 12.25 „In 't spionnetje", caus. 12.30 Land- en tuin- bouwmededelingen. 12.35 Lichte muziek. 12.50 „Uit het bedrijfsleven", caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Theaterorkest en solist. 13.55 Beursbe richten. 14.00 Gram. 14.15 „Ons rijk in de tropen", klankbeeld. 14.45 Bas-bariton en orgel. 15.15 Voor de zieken. 16.00 Gram. 16.15 Voordracht. 16.30 Gram. 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.45 Regerings uitzending: Nederland en de wereld: J. van Tilburg: „De wereldhaven Rotterdam, heden en toekomst". 18.00 Nieuws. 18.15 Sportproblemen. 18.25 Lichte muziek. 18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Cabaret. 19.25 Lichte muziek. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 „Le Déluge", oratorium. 20.55 „Bonaventura", hoorspel. 22.25 Pia norecital. 22.40 Act. 22.50 Sportactualitei- ten. 23.00 Nieuws. 23.15 Act. of gram. 23.25 Rep. 23.45—24.00 Gram. BRUSSEL (324 m) 11.45 Gram. 12.30 Weerberichten. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14.00 Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00, 15.45 en 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vo caal ens. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Rep. 19.40 Caus. 20.00 Om roepkoor. 20.20 Verzoekprogramma. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Orkest concert. 22.55 Nieuws. beurt het Amerikaanse leven weer be ïnvloedt en in zekere zin zelfs be dreigt. We bedoelen hier de echt- Amerikaanse filosofie van het prag matisme, zoals dit werd geformuleerd door William James (18421910) en zyn discipelen. Deze James sprak uit, dat alleen fei ten van betekenis zyn en niet voorop gezette beginselen. Men moet niet eerst een theorie opzetten en van die basis uit gaan redeneren, maar men moet beginnen by de practyk van de ver schijnselen en dan vragen: Hoe kan ik hieruit nu een theorie opbouwen, die het grootste practische nut heeft? Het doen gaat by James dus aan het denken vooraf en de nuttigheid is de allesbeslissende factor. Hoe ver dit gaat, blykt uit de definitie, die hy geeft van de waar heid: „Waar is, wat zichzelf door zyn practisch-nuttlge gevolgen als Nee, Amerika ligt nog niet achter het IJzeren Gordijn. Maar het lijkt wel zo, als men New York bekijkt van Brook lyn Bridge af. de in dit boek met schrille kleuren getekende situatie. Het bereidt de weg in die zin, dat de waarheid op elk gebied problema tisch wordt gesteld, en als de democra tie wankelt en er slechts één instantie is, die bepaalt wat nuttig is voor -de Staat, deze tevens dat nuttige als waarheid kan decreteren. Het is dan ook alleen de democratie, die de ver woestende gevolgen van deze leer voor het maatschappelijk en geesteiyk leven in toom houdt. Met lege handen Men voelt ,dan ook steeds meer in sommige Amerikaanse kringen, dat men in de stryd tegen het communis me feitelijk met lege handen staat. Het communisme is een krachtige ideolo gie; het kan daarom bestaan los van de situatie in een communistisch ge regeerd land en zelfs ondanks het feit, dat deze situatie geheel in tegenspraak schynt te zyn met het idealistische ka rakter van deze ideologie. Het kan dit omdat het de moderne mens iets geeft, waaraan deze zozeer behoefte heeft, n.l. een ideaal en een toekomst verwachting. Amerika kan hier geen ideologie die beter is tegenover stellen, en kan dit te minder naarmate het zich verder verwydert van de Kruisbanier en van de leer van Christus, die spreekt over de toekomstverwachting van Zijn Rijk en van de gerechtigheid van dat Ryk, welke alleen het leven van een volk in deze wereld verhogen kan. Wat Amerika kan doen in zyn strijd tegen het communisme is alleen het laten zien van de „American way of life", van de Amerikaanse democratie en de Amerikaanse levenswijze. Het spreekt hierover in radio-uitzendin gen voor de communistische landen, het laat zyn hoge levensstandaard zien aan de teams die de V.S. bezoe ken. In wezen wil het ook hier weer bewijzen, dat de democratie de waar heid is, omdat deze in de practijk be wijst het grootste nut af te werpen voor het volk. En zo staat het in de „koude oorlog" met zeer onvoldoen de wapenen tegenover een tot de tan den gewapende tegenstander. Alleen het Kruis I Gelukkig zijn er ook in Amerika Christenen, die een open oog hebben voor dit dreigende gevaar. Er zyn de eerste ritselingen van een beweging,, die duidelijk stelt, dat alleen het Kruis de sikkel en de hamer kan bestryden, dat er hogere geesteiyke waarden te verdedigen zyn dan de Amerikaanse levenswijze en dat deze waarden al leen met geestelyke wapenen verde digd kunnen worden. Het is zeer te hopen, dat deze beweging vat zal we ten te krijgen op de ziel van het Ame rikaanse volk. Want dit volk heeft zeer vele goede eigenschappen en geweldige mogelijkheden. De historie heeft het belast met de leiding in de titanenstrijd tussen de opkomende rode wereldmacht en de volken van het Avondland. Maar als het in deze strijd de Kruisbanier ver laat en zich schaart onder het vaandel van de almachtige dollar, zal het met al zijn schier onuitput telijke krachten en mogelijkheden in dit gevecht op leven en dood toch onherroepelijk ten onder gaan. DEZE KINDEREN 90) Weg met die gedachten. Wég met die sterke; blonde jongen, die zich hier had ingedrongen en haar alle vrede had ontnomen door zyn vrien- delyke zorg voor héér en door zyn eerlyke liefde voor de kinderen. Ze wilde nietl Nooitl Zy was van Wim; en de kinderen waren van Wim! Eline sprong op en liep de tuin in, gedreven door de storm van haar ge dachten. Want deze tuin had Wim aangelegd(Rick had hem onder houden). Hier op deze plek had Wim haar gewezen op de resultaten van zijn moeizame arbeid(en op deze zelfde plaats had zy gezeten en neer gezien op de brede rug van de jonge spittende reus). In deze tuin had Wim gespeeld met de kinderen.(en langs deze paden had die andere Hannie hoog gezwaaid en was Jetje ruitertje te paard geweest)Hier had Wim (maar ook die andere. Het gelukte niet haar gedachten meester te worden. Deze tuin sprak niet maar alleen van de dodeHy vertelde ook van de levende. En daar om zag zy op naar haar woning. Daar was de kinderkamer, die Wim nooit had gezien. Maar Rick, terwijl hij zich afbeulde voor dat pech-examen, had nog tijd gevonden om dat leuke hokje in te richten. Daar sliep Hannie, die zo brutaal werd. Ze had geen vader meer. Dat was ook al een gedachte van Rick geweest. Tegen wie had hy dat toch gezegd: deze kinderen heb ben geen vader? Ze kon het zich niet meer herinneren. Wat deed het trou wens ter zake? Maar hij had uit er varing gesproken. Hy wist wat het betekende ouderloos te zyn. Zy niet. Zy bezat beiden nog. Vader, hy was met een gebed voor haar in zyn hart vertrokken. Maar haar eigen kinde ren hadden niet eens meer een bid dende moeder. Zy hadden een moeder, die afgleed naar de diepte Eline hief de ogen op naar het diep blauw van de langzaam verduisteren de zomerhemel. Haar handen vouw den zich. „Hemelse Vader", fluister de zy. „Waarom laat Ge me niet met rust? Ach, neem toch die gedachten aan.... die ander alstublief weg." Het baat niet. Het helpt niet, denkt ze bitter, terwijl ze terug loopt naar het tegelterrasje. Zie ze daar Rick niet de krant dichtvouwen, zo duide- lyk, alsof hy er werkelyk zat? Maar als zy in haar stoel heeft plaats genomen, is het visioen weg, zo volkomen weg, dat haar eenzaamheid er des te groter door wordt. Hij komt immers toch niet? denkt ze treurig. Ik heb hem zelf wegge stuurd. Hij denkt niet meer aan my en aan de kinderen zonder vader.... „O myn God, geef me de wijsheid en de kracht om hen op te voeden in Uw vreze en in Uw waarheid. Wim en ik hebben het u samen beloofd. Maar hy is er niet meer. En ik al leen.... ik alleen kan het niet Haar schreien klinkt heel zacht door de wondere stilte van de avond. En in de stilte is God HOOFDSTUK 26. Twee dagen later brulde de hof hond de aan 't middagmaal zittende Leemannen naar buiten in de vaste overtuiging, dat Hector iemand in stukken scheurde. door Carel van der Hoek „Hector! Hou koest!" schreeuwden ze allen tegelijk, toen zij het grote dier als dol zagen opspringen tegen een man, die met de rug naar hen ge keerd, de armen beschermend uitge strekt hield. „Man toch!" gilde de boerin. „Jon gens! grijpt dat beest! Hij zal hem de keel- af.Zy zweeg verbaasd. Want de vreemdeling bezwoer zelf het schynbaar uitzinnige dier met een kort: „Af Hector", en keerde zich met een vrolyk „goeden middag saam" om. Te onverwacht was dit weerzien. Toen gleed heel even een trek van voldoening over het stugge gelaat van de landbouwer. „Daar komt hij tóch nog. Ik zei het laatst tegen Stevens. Ik zei: je zal het zien man, hy kan 't niet laten." „Je treft het", nodigde de boerin. „We gaan nèt eten." Ze schikten zich opnieuw aan de tafel. Rick zei: „Ik hoop, dat er nog wat te velde staat. Ik heb er zin in." „Er staat zat", antwoordde Koen. „En anders is er in de buurtschap narigheid genoeg. Ze kunnen je over al gebruiken." „Verleden jaar was je hier met een heel legertje. Toen was het gauw ge beurd." Huib was best tevreden met de hun zo plotseling toegevallen hulp. „Ben je al aan de overkant ge weest?" vroeg de boerin. „Nog niet", antwoordde Rick. „Daar kunnen ze me immers niet hebben? Ik kwam eigenlyk eerst maar eens vra gen of ik hier kan logeren.' Moeder Leeman lachte. „Nou, dat maken we fyn in orde. Maar je eet niet naar dat je groot bent." (Wordt vervolgd.) DEN HAAG, 19 Dec. Het behoeft geen betoog, dat de lonen in België en Luxemburg aanmerkelijk hoger liggen dan in ons land. Toch zijn de verschil len sedert de belangrijke loonsverho ging in Nederland (1954) aanmerke lijk kleiner geworden. Het algemeen gemiddeld niveau in België bijv., dat in October 1953 nog 50 pet. boven het onze uitstak, wees in Oct. 1954 een verschil van 36 pet. Deze interessante gegevens ontlenen wy aan het jongste rapport dat de commissie voor sociale vraagstukken van de Benelux-Douane unie heeft sa mengesteld, inzake het gemiddeld ver diende (bruto) uurloon in de Benelux- landen op October 1954. Het bruto-uurloon op die datum in België was gemiddeld 40 pet. hoger dan in ons land, terwijl het in Luxem burg 76 pet. hoger lag. In de bouwnyverheid lagen de lonen in België 24 pet. en in Luxemburg 19 pet. hoger, by de fabrieken bedroeg dit resp. 38 en 50 pet. ROTTERDAM, 20 Dec. De ver- keerskamer van de rechtbank heeft de 45-jarige S. A. P. uit Rotterdam, lid van' de Tweede Kamer, veroordeeld tot een gevangenisstraf van zeven da gen en ontzegging van de rijbevoegd heid voor de tyd van zes maanden. De eis was drie weken en ontzeg ging gedurende zes maanden. De rechtbank was van oordeel, dat de overtreding van het eerste lid van artikel 26 van de Wegenverkeerswet een dermate ernstig feit is, dat, mede met het oog op de generale preventie, termen voor een vryheidsstraf aan wezig zyn. By het bepalen van de strafmaat heeft de rechtbank overwo gen, dat de gevolgen van het vonni» ernstig zullen zijn voor verdachte. Ingezonden MeJedeling (Adv) Vroeger frikkerig als een kersttak nu spiegelglad geschoren Bevrijd hem van die stoppel-misère en van die lange worsteling met zeep en kwast... geef hem met Kerstmis de BRAUN shaver, de shaver die zijn vrienden zo roemen. Dan kan hij straks een spiegelende vergelijking met die gladde kerstboombal door staan! De Braun is uitgerust met het wonderlijk dunne, elastische scheer- blad - enig op de wereld. Hierdoor scheert dit sublieme apparaat super snel en mesglad uit, als het mes van de barbier. De Braun is verkrijgbaar bij Uw han delaar. Vraag hem het boekje „Baar dige mannen getuigen" ter inzage. Hierin vindt U enkele originele attesten ran de meer dan 1)0.000 tnthomiasu gebruikert m Nederland. Standaard 34.'5 de Luxe I. 59.75 sfuzv&z. ■HBJIj 3X sneller .én ymq Imp. N V. Hapè. Nw» Herengr. 11. A dam. Tel. 48882

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 9