De vermakelijke avonturen van Don Quichot
Hageprekers hadden in Zeeland
heel wat te verduren
BEKENDMAKING
Markt
Kabouters
...en Oosterbaan te Goes drukt het!
KERSTBOMEN
Kwekerij M. H. Dekker
Bloemisterij J. RIEHENS
Bloeiende Lidcactussen,
Kerststerren
UIT DE KERKEN =J
Grote invloed op
Walcheren
Maandag 19 December 1955
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Heden overleed na
een smartelijk doch
geduldig gedragen lij
den, in zijn Heere en
Heiland, onze gelief
de, zorgzame Man en
Vader
JACOB
VAN WESTEN,
in de ouderdom van 37
jaar en 9 maanden.
Ps 118 14b (berijmd).
C. VAN WESTEN-
FRAANJE.
LENIE.
CORRY.
TOBI.
HANNIE.
Borssele, 16 Dec. 1955.
De begrafenis zal plaats
hebben op Dinsdag 20
December, des mid
dags 12 uur.
In de op 12 December 1955 gehouden vergadering van
Aandeelhouders van de N.V. Waterleiding Maatschappij
„Schouwen-Duiveland" te Zierikzee, is besloten de ta
rieven voor beschikbaarstelling van water ingaande
1 Januari 1956 met 25 te verhogen.
In onderstaande tabel zijn de nieuwe tarieven voor
huishoudelijk gebruik vermeld.
Hartelijk dank voor de ver
rassende blijken van be
langstelling en vriendschap
op mijn 90ste jaardag ont
vangen.
Wed. PASSENIER.
Serooskerke (W.),
Noordweg 18.
Officiële Publicatie.
Kosteloze inenting en
herinenting tegen pokken.
Burgemeester en Wethou
ders van Middelburg bren
gen ter openbare kennis,
dat op Dinsdag 3 Januari
1956, des voormiddags van
910 uur; gelegenheid be
staat tot kosteloze inenting
en herinenting tegen pok
ken in het Medisch Cen
trum, Eigenhaardstraat 2.
Er wordt in het bijzonder
de aandacht op gevestigd,
dat de leeftijd beneden de
2 jaar als de meest ge
schikte voor inenting moet
worden beschouwd.
Voor een juiste vermelding
in de vaccinatiebewijzen van
de namen en geboortedata
der kinderen is het ge
wenst, dat bij de aanmel
ding het trouwboekje der
ouders wordt medegebracht.
Middelburg, 15 Dec. 1955.
<u
co
co
Oud tarief
Nieuw tarief Per kwartaal
Herziene
i
oer kwartaal per kwartaal aantal
Huurwaarde
m gld.
in gld.
M3 water
v/h Kadaster
1
2,20
2,75
13
0 t/m 30
2
2,70
3,40
14
31 t/m 35
3
3,15
3,65
3,95
15
36 t/m »40
4
4,55
16
41 t/m 45
5
4,-
5,-
17
46 t/m 50
6
4,45
5,55
17%
51 t/m 55
7
4,95
6,20
18
56 t/m 60
8
5,40
6,75
18%
61 t/m 65
9
5,90
7,40
19
66 t/m 70
10
6,25
7,80
19%
71 t/m 75
11
7,10
8,90
20
76 t/m 80
12
7,60
9,50
20%
81 t/m 85
13
8,-
10,—
21
86 t/m 90
14
8,45
10,55
21%
91 t/m 95
15
8,95
11,20
11,75
22
96 t/m 100
16
9,40
22%
101 t/m 110
17
9,95
12,45
23
111 t/m 120
18
10,40
13,
23%
121 t/m 130
19
10,90
11,35
13,65
24
131 t/m 140
20
14,20
24%
141 t/m 150
21
12,45
15,55
25
151 t/m 160
22
12,90
16,15
25%
161 t/m 170
23
13,40
16,75
26
171 t/m 180
24
13,85
14.40
17,30
26%
181 t/m 190
25
18,
27
191 t/m 200
26
14,90
18,65
27%
201 t/m 220
27
15,40
19,25
28
221 t/m 240
28
15,90
19,90
28%
241 t/m 260
29
16,45
20,55
29
261 t/m 280
30
16,90
21,15
29%
281 t/m 300
31
18,20
22,75
3:
301 t/m 350
32
18,75
23,45
30%
351 t/m 400
33
19,25
24,05
31
401 t/m 450
34
19,75
24,70
31%
451 t/m 500
35
20,35
25,45
32
501 t/m 550
36
20,90
26,10
32%
551 t/m 600
37
21,45
26,80
33
601 t/m 700
38
21,90
27,35
33%
701 t/m 800
39
22,45
28,05
34
801 t/m 900
40
23,—
28,75
34%
901 t/m 1000
De m3-prijs voor water is
verhoogd van 0,40 tot 0,50
DE
DIRECTEUR.
le kwaliteit vanaf
75 cent per stuk.
Bossen Dennegroen, Mistle
toe, Hulst met veel bes, bloei
ende Hyacinten 3 voor 1.35
en Tulpjes, CYCLAMEN,
vol knop, van ƒ0.75—ƒ3.—
Verder alle soorten KAMERPLANTEN, als:
Begonia's, Ficus, Philodendrbn, enz.
Cyclamebloemen, Chrysanten, enz.
Potjes met tulpen en hyacinten, gevulde
schaaltjes en mandjes, enz.
Voorts een zeldzame sortering Sierpotten, Schalen,
Korfjes, Nestjes, enz.
Laat tevens uw schaaltjes en mandjes bij ons vullen.
Elke dag Middelburg
Dinsdag Goes
Woensdag Oostburg
en Zaterdag Vlissingen
Kwekerij elke dag
Beleefd aanbevelend,
Langevielesingel 38, Tel. K 1180-2661, Middelburg.
Gelieve dit uit te knippen en te bewaren!
Nieuwe Oostersestraat 28 Tel. 2496 - MIDDELBURG.
TE KOOP:
m Drie jonge ganzen. B.
KOOLE, Souburg, Abeelse-
weg 15, Telef. 292.
Voor de Kerstdagen hebben wij voor U
KERSTBOMEN, HULST, TULPJES,
HYACINTEN, AZALEA'S,
CYCLAMEN, KERSTSTERREN, enz.
Opgemaakte KERSTBAKJES.
Ook vullen Wij gaarne uw bakjes.
Bascule met gewichten.
Veerseweg 137, Middelburg.
DIVERSEN:
Kaasrondjes, een nieuw en
lekker koekje speciaal voor de
feestdagen. Banketbakk. VAN
MELLE.
m Iedere werkman een
KIENZLE zakhorloge. Bestel
nog heden. Geef ons Uw ver
trouwen, 't zal U niet berou
wen. KIENZLE zakhorloges
4 13,65. Horlogerie. D. LIE-
VENSE, L. Vorststraat 87,
Goes.
Onze bekende Verpleeg-
stersschorten aan twee kanten
draagbaar 4,49
DE GOEDKOPE SIMON,
Klokstraat, Goes.
Voor de feestdagen, leuke
Ontbijtlakens en mooie Tafel-
lakens
DE GOEDKOPE SIMON,
Klokstraat, Goes.
Het leuke Wollen Hollandia
Ondergoed is warm en kleedt
U af
DE GOEDKOPE SIMON,
Klokstraat, Goes.
mm Morgen naar Goes? Dan om
een prachtig Wollen Dames-
vest naar
DE GOEDKOPE SIMON,
Klokstraat, Goes.
mm Mevrouw, voor de Kerst
dagen zijn er: Kalkoenen,
Ganzen, Hazen, Fazanten,
Tamme konijnen, J. WATTEL
Poelier Oostkapelle. Tel. K
1188—243.
mm Nu ls het voor U beslist.
Trouw- en Verlovingsringen
met levenslang garantiebewijs
Horlogerie D. LIEVENSE, L.
Vorststraat 87, Goes.
45. „Daar geloof ik bijna niet meer aan, meneer," zei Saneho Panza vast
besloten. „De hele zaak mag hier dan weer betoverd zijn volgens U, maar
ik schiet daar geen cent mee op. Mijn onbewoonde eiland schiet me steeds
maar weer mijn neus voorbij om van dat graafschap of dat hertogdom nog
maar niet eens te spreken. Ik zeg maar zo: eerst als de eieren in de pan zijn,
weet je wat ze waard bennen
„Je bent een ezel," knorde Don Quichot. „Je begrijpt nog steeds niets van
het ridderleven ofschoon je ervaring genoeg kon hebben. Ik zal trachten je
Bógmaals aan je verstand te brengen wat er moet gaan gebeuren om de
tovenaarskunsten van Freston te doorbreken. Haal mij dus mijn paard, San
eho. Zadel het en breng het hier. Ik ga een lange wake houden voor de
poorten van dit kasteel. Als dèt niet helpt
„Daar begint ie weer over een kasteel," mopperde Sancho, die er vandoor
liep om het bevel van zijn meester ten uitvoer te brengen. „Een doodgewone
herberg is het hier. Een allerdoodgewoonste herberg.
Toch meende de trouwhartige Sancho, dat het voor de gemoedsrust van
zijn heer veel beter was, als hij maar prcies deed wat deze zei. Hij tuigde de
oude Rossinant dus op en hielp zijn meester vervolgens bij het opstijgen.
Eenmaal te paard richtte de hidalgo zich fier op en hij zei, dat de schild
knaap hem onmiddellijk het schild moest geven. Ook dèt gebeurde en Sancho
kon niet nalaten te vragen: „Waar zijn je blikken beenkappen, meester? En
waar is het zwaard met de vlammetjes van Aan-de-dis?"
„Alles ls achtergebleven In een ontoegankelijke bergkloof," antwoordde de
hidalgo. Het is trouwens niet eens zo'n groot gemis, want het vlammende
zwaard van Amadis ls ook al betoverd. Freston had er een slap, stomp, blik
ken geval van gemaakt. Er was slechts en waardeloze nabootsing van over
gebleven
En terwijl de geestrijke Don Quichot al deze onzin stond uit te kramen,
keken Cardenio en Dorotea naar buiten door een klein, van tralies voorzien
venstertje....
B-ij de kehkdienil
keyint hel
Ter vergadering van de synode te
Berlijn heeft bisschop Dibelius een ant
woord gegeven op de vraag hoe de
plaatselijke gemeenten der evangeli
sche kerk in Duitsland tot beter (gees
telijk) leven te brengen zouden zijn.
Wij leven in Evangelische Welt, dat de
bisschop zei:
Bij de kerkdiensten moet het begin
nen. Ik gebruik elke vrije Zondag
om in Berlijn godsdienstoefeningen
bij te wonen. Het zou onrechtvaar
dig zijn als ik niet erkende, dat
zich bij het betreden van menige
kerk reeds bij de deur een hand
wordt toegestoken en waar broe
ders en zusters mij verwelkomen;
waar de dominee, als het een kleine
gemeente is, naderhand bij de uit
gang staat om ieder de hand te
drukken. Wat dit betreft is het veel
beter geworden dan in mijn jeugd.
Maar er blijft oneindig veel te doen.
In hoeveel kerken kom ik niet, waar
niemand bij de ingang staat, waar
men zelf maar moet uitzoeken wel
ke deur de goede is, waar men een
zaam in een kerkbank komt te zit
ten. Geen mens trekt zich er wat
van aan of men een gezangenboek
heeft of niet. Ergens in de verte
duikt een dominee op, verricht zijn
dienst en verdwijnt dan in de con
sistoriekamer; er wordt slecht ge
zongen en niet best gepreekt. Zodra
men weer buiten is, heeft men het
gevoel in de een of andere wereld
lijke samenkomst te zijn geweest.
Van een contact met levende chris
tenen was geen sprake. Ik moet he
laas zeggen, dat er godsdienstoefe
ningen in onze kerk worden gehou
den, die in het teken van de volle
dige liefdeloosheid staan. Daarom
zal juist bij de kerkdienst het nieu
we leven der gemeente moeten be
ginnen.
%eeAlq.anq,eJiö
in ko-etekteed
Ds F. E. Huizinga te Hengelo heeft
het 75-jraig bestaan van het seminarie
der baptisten te Hamburg waar veel
Nederlandse Baptistenpredikanten hun
opleiding genoten meegevierd. In de
Christen geeft hij enige indrukken,
waaraan wij het onderstaande ontle
nen:
Mij treft altijd weer de ernstige toon
bij onze buren. Haast te ernstig. Ik
mis wel eens de glans, de warmte,
de gloed. Verleden jaar maakte ik
hun algemene vergadering mee en
het was soms alsof ieder gekomen
was om boete te doen.
Nu was het een feest en er waren
ook wel bloemen, maar de fel-gele
op de kansel en de zacht-rose in de
vensterbanken stonden er min of
meer naast. Het kan ook zijn, dat
zij de vreugde op een andere wijze
beleven. Er was muziek, het koor
der siminaristen zong prachtig,
maar te beheerst en te stijlvol dacht
ik. En de toespraken waren lang.
De Zaterdagmorgen duurde, twee-
en-een half uur. Maar dat vindt zijn
oorzaak in de Gründlichkeit, waar
mee een referaat is opgebouwd. Het
waren ware lezingen.
UlaaAo-tn
alleen de &uitle tak
Oud-minister mr W. F. Schokking
heeft de dienst bijgewoond, die enige
maanden geleden gehouden werd in de
Ronde Lutherse kerk te Amsterdam bij
de ingebruikneming van het nieuwe
gezangenboek der Lutherse Kerk. In
Woord en Dienst vraagt mr Schokking
zich het volgende afi
Doorbladerende valt het op, hoezeer
de Nederlandse tak der Lutherse
Kerken zich verbonden weet met
haar zusterkerk in Duitsland. Niet
minder dan 126 liederen komen ook
in de bundel dier kerk of van die
in Sleeswijk-Holstein, Hamburg enz.
voor.
Een vraag, die bij mij terstond op
kwam is wel, waarom zoveel liede
ren deze Duitse tak vertaald wer
den opgenomen en niet tevens lie
deren, welke in Scandinavische en
Amerikaanse Lutherse kerken zijn
ontstaan. Ook de bundels dezer ker
ken grijpen uiteraard terug op de
Duitse bundel, maar ik had gaarne
gezien, dat wij ook een antwoord
hadden ontvangen op de vraag,
waarom het geloofsgetuigenis voor
al ook van jongere Scandinaviërs en
Amerikanen in dichtvorm gebracht
en daarna getoongezet, geen ver
tegenwoordiging heeft gevonden.
Het is er toch wel? In Nederland is
het er gelukkig. De gezangenbundel
van de Hervormde Kerk heeft het
immers ook met jongeren aange
durfd. En na diens verschijnen heeft
de twaalfde druk van de bundel
Van Woensel Kooy nog sterker be
wezen, dat dichters van onze tijd
niet bij die van vroeger eeuwen
achterstaan; Barnard, Smelik,
Thomson zijn niet minder dan Ger-
hard, Revius en Camphuyzen.
Het ipïeken cLeh, ilqno.de
Ds H. G. Groenewoud te Groningen
geeft in het Hervormd Weekblad De
Gereformeerde Kerk uiting aan zijn
droefheid over de manier waarop de
synode haar officiële uitspraken doet.
Ds Groenewoud verklaart:
De gemeente heeft veelal het ge
voel: hier werkt een bepaalde op
vatting in door, hier is een bepaalde
groep, om niet te zeggen partij, aan
het woord. Een groot deel der ge
meente ziet in wat er van de cen
trale officiële organen der kerk
komt meer het woord en de arbeid
van deze bepaalde groep of partij,
dan van zichzelf. Het herkent er de
ander in, die ze in de politiek be
strijdt, en in de maatschappelijke
en onderwijsorganisatie tegenover
zich vindt, het herkent er zich niet
in. Zo ziet het dan dit optreden de
zer kerkelijke organen als dienst
werk voor die ander, en kan het
moeilijk aanvaarden. Dit is voor de
Hervormde Kerk een hachelijke
zaak. Het zou onverantwoordelijk
zijn, als we op deze wijze voortgin
gen.
De synode kan onmogelijk namens
heel de kerk in de zin van namens
allen spreken en handelen. Ze kan
hier nóch de gulden middenweg kie
zen, nóch de samenvattende mening
van allen weergeven.
Dan wordt haar spreken karakter
loos. De synode heeft echter een an
dere weg te volgen. Ze heeft te luis
teren naar het woord Gods, en zich
door zijn Geest te laten leiden; ze
heeft zo onverschrokken te getuigen
van zijn waarheid. Daarbij heeft ze
te strijden, tegen elke vooringeno
menheid, tegen alle menselijke be-
invloeding. Dit is een voortdurende
geestelijke sfraf.
Kind, kehk en idho-ol
In het Gereformeerd Mannenblad
schrijft de heer T. M. Gilhuis, dat kin
deren zo weinig bij de prediking in de
kerk betrokken worden. De predikan
ten zien die kinderen zitten, maar
slechts zelden komt het voor, dat zij
zich tot de kinderen richten. De heer
Gilhuis zegt:
Hoe weinigen doen als die predikant
die op de hoogtijdagen de kinderen
vóór of nó de dienst om de kansel
vergadert, waar hij ze de bekende
christelijke liederen voor de feest
dagen laat zingen? En óf de ge
meente dit waardeert!
Wat doen onze kerken ten aanzien
van het toezicht uitoefenen op het
bijbels onderwijs aan „het zaad der
kerk" op onze christelijke scholen?
Hoe weinig predikanten wonen daar
al was het maar ééns in hun le
ven een bijbelles bij?
Waarom de kinderen van die scho
len niet eens in de ruimte, der kerk
gebracht en hun bij brood en beker,
bij avondmaalstafel en doopvont de
betekenis der sacramenten zichtbaar
gedemonstreerd? Waarom niet?
Waarom kan dat niet eens op een
doordeweeksemiddag? Lang niet al
le kinderen onzer scholen toch zijn
catechisanten?
Wil men waarlijk vruchtbaar kun
nen spreken van een band tussen
kerk en kind, tussen kerk en school,
dan zal hier iets moeten gebeuren.
Lening 1955 Bank Ned.
Gemeenten
AMSTERDAM, 16 Dec. Zoals be
kend zal de onderhandse lening van
f 10.000.000, die d.d. 29/30 Juli 1955
door de N.V. Bank voor Nederlandse
Gemeenten is aangegaan, ter beurze
van Amsterdam verhandelbaar wor
den gesteld. De rente van deze lening
bedraagt 3J4 pet. en de looptijd 30
jaar. De lening is verdeeld in stukken
van f 1000, als eerste verhandelings
datum is vastgesteld Vrijdag 23 Dec.
Woensdag 14 Dec. stond de inschrij
ving open op f20 millioen 314 pet. 40-
jarige obligaties, tot de koers van
99% pet. De belangstelling voor deze
lening was wederom groot, zodat de
toewijzing uiterst gering zal zijn.
Ketterskwamen bij elkaar
In een vroeger artikel heb ik eens
gehandeld over het leven van
de hagepreker Herman Moded,
nu willen we een hagepreek zelf
bijwonen.
In de meeste gesclfiedenisboeken
staat achter het jaartal 1566 behalve
nog enkele andere belangrijke din
gen ook het woord hagepreken. Ook in
de jaren er voor waren de „ketters"
wel eens bij elkaar gekomen, maar in
bovengenoemd jaar gaat het meer op
grote schaal en georganiseerd. Zoals
een R.K. schrijver het in Juni van
dat jaar uitdrukt: „Hoort hoe ze nu
beginnen bij nachten in bossen, hagen,
velden, tussen bergen, in de duinen
I en elders openbaarlijk met vele dui
zenden te vergaderen, te preken en
te zingen."
De volgende maand (Juli) wordt er
een plakkaat afgekondigd, waarin
verboden wordt „conventiculen en
ongeoorloofde vergaderingen zowel
ten plattelande in bossen en elders als
binnen steden, vlekken en dorpen, in
welke vergadering menigerlei kette
rijen, dwalingen en conspiratiën tegen
ons heilig Christengeloof gepredikt
worden door predikers, leraars en
dergelijke verleiders."
Maar de predikers noch de hoorders
trokken zich iets aan van de plakka
ten en overvallen „omdat ze Gode
meer moesten obediëeren gehoor
zamen) dan de mensen". Ze werden
alleen wat voorzichtiger. Overal wer
den schildwachten uitgezet, een deel
van de luisteraars was gewapend en
de plaats der samenkomst was door
zoveel wagens en karren omringd, dat
het wel een verschansing geleek.
In Dishoek
Op Zondag 30 Juni 1566 zien een
paar boeren uit Koudekerke 's mor
gens vroeg telkens groepjes mensen
passeren. Ze gaan alle in de richting
van de duinen, naar Dijckshoeke, de
plaats die nu Dishoek heet. Zoiets
hebben ze nog nooit meegemaakt. Ze
willen weten wat er aan de hand is.
Evenmin als pastoor Joris van Koude
kerke, die ook is komen kijken, ver
trouwen ze het zaakje.
Een van de boeren voegt zich bij de
wandelaars en weldra blijkt, dat hij
goed gedacht had: er wordt hier in
de duinen een ketterse preek gehou
den. Als hij het laat voorkomen, alsof
h)j ook de begeerte heeft te. gaan
luisteren, wijst de „ketter" hem de
weg: „Ga dit pad op, dan zal u het
Woord Gods recht gepredikt wor
den."
Een menigte van ongeveer 250 per
sonen, mannen zowel als vrouwen,
luistert naar de prediking van een
kuiper uit Vlissingen, een jonge man
van omtrent 30 jaar met een klein
roodachtig baardje. Zijn naam is ons
niet bekend. Zijn predikatie duurt 114
uur, niet erg lang voor een hagepreek,
want soms gebeurde het wel, dat de
prediker 3 4 4 uur lang het Woord
Gods uitlegde.
Aan het einde van de dienst zingt
men uit Psalm 118:
„Als ik, Heer, was in angst gestadig,
Zo riep ik God den Here aan,
En hij verhoorde mij genadig,
Met troost heeft Hü mij bijgestaan.
De Heer is met mij t' allen tijden,
Dies vrees ik niet wat mensen koen,
Die mij haten ende benijden,
Voor kruis en verdriet mij aandoen."
Woorden die uit het hart gegrepen
zijn van een groot deel der hoorders.
Daarna gaat men in kleine groep
jes naar huis, in verschillende rich
tingen. De prediker voegt zich onop
vallend bij enkele personen en keert
eveneens naar Vlissingen terug. Een
veiligheidsmaatregel om zoveel moge
lijk te voorkomen, dat de prediker
gevangen genomen wordt. Want lang
niet altijd ging de samenkomst zo
rustig uiteen als hier bij de duinen
van Dishoek. Meermalen werden de
bijeenkomsten overvallen en uiteen
gejaagd, waarbij het vooral om de
predikant te doen was. Wel opmerke
lijk, dat in Zeeland geen enkele hage-
prediker gevangen genomen is.
Bij Brigdamme
De tweede hagepreek in Zeeland
heeft een paar dagen later plaats in
een weiland onder Brigdamme, dicht
bij Middelburg gelegen, op Dinsdag 2
Juli. De toeloop is veel groter dan
eergisteren bij Dishoek, hier zijn wel
15 4 1600 mensen bijeen, vooral ook
veel uit Veere en Vlissingen. De bal
juw Pieter Haeck uit Middelburg, die
de Hervorming was toegedaan, is
eveneens aanwezig.
Hier predikt Adriaan Obrij uit Vee-
re, een schoenmaker, daarom wel spot
tend Dr Leest genoemd.
De predikers waren niet altijd ge
letterde mensen, hun taal was soms
plat en grof, hun beeldspraak foutief,
maar ze waren bezield met een waar
achtig geloof en daar hadden de hoor
ders respect voor. Zelfs een R.K. schrij
ver moet ervan getuigen: „De minis
ter predikant) predikte zeer ge-
stichtig en onderwees het volk tot pays
vrede), verbiedende enig oproer
te maken. In 't gebed zo deed hij bid
den voor den koninck, die gouvernan
te en haren raad en de overheid van
de stad en ook deed hij hun lieden
bidden voor hare vijanden."
In Noord-Holland bijv. trad veel op
de Alkmaarse mandenmaker Jan
Arends. Ook oud-monniken treffen wa
dikwijls aan: Petrus Datheen, Moded
en Peter Gabriël hadden de klooster
cel verlaten en getuigden nu in d«
tempel van ongekorven hout van hun
geloof.
Na deze eerste twee hagepreken
(ook wel haagpreken en graspreken
genoemd) zijn de aanhangers der nieu
we leer nog meermalen bij elkaar ge
weest.
De Zondag daarop (7 Juli) predikt
Obrij weer, nu te Veere buiten de
poort, terwijl in de stad zelf een pro
cessie wordt gehouden.
Op Zondag 11 Augustus zou er een
grote samenkomst gehouden worden
bij de Klinkheule, even buiten Mid
delburg. Daar het regenachtig weer
is, waagt men het in de stad zeif sa
men te komen. Jacob van der Meersch,
schoonzoon van de baljuw Pieter
Haeck, beide grote voorstanders van
de Hervorming, stelt zijn pakhuis ach
ter het huis De Gouden Leeuw in de
Langedelft beschikbaar. Hier preekt
de bekende Geleyn Jansz d'Hoorne,
vroeger schrijnwerker te Brugge, voor
ongeveer duizend mensen. Op last van
het stadsbestuur wordt de vergade
ring uiteengedreven.
Eerst waren het meestal de kleine
luiden, die bijeenkwamen, later breid
de de groep zich uit en zien we er
ook „diverse personen van esiimatie
aanzien) ende rijk van goed".