EEN ZWITSERSE BERGWINTER KENT VEELZIJDIGE GENOEGENS CL BUISMAN MODERNE RATTENVANGERS OP SCHOUWEN H UIT DE KERKEN Ste ïlodw faiengt 11 Nationaal internationaal Hef land van de ongerepte sneeuw Middelburgse Jeugd" natuurwacht is actief Rinkelde arresleden en een vrolijk bontgekleed sportvolkje A.R*~Jongeren Studieclubs komen samen Overval op winkelier te sigaren- Utrecht De vreemdeling van Hameln gebruikte een toverfluit Het wereldberoemde verhaal van een Duitse stad Maandag 5 December 1955 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 5 MIDDELBURG, 3 Dec. Toen in het voorjaar de oprichting van een J eugd natuurw acht een feit was gewor den ,is men gestart met een ledental van 800. Momenteel zijn er 813 jongens en meisjes lid. Vanwege de plantsoen dienst zijn op de verschillende plaat sen in de stad plantmiddagen gehou den, terwijl tijdens de zomermaanden excursies werden georganiseerd naar Berkenbos te Oostkapelle en het wa terwingebied te Oranjezon. Onder des kundige leiding hebben de Jeugdna tuurwachters leerzame middagen jje- had, waarbij bun meer eerbied voor hetgeen er leeft en groeit werd bij gebracht. Daar de wintermaanden zich niet lenen voor grote excursies heeft het werkcomité gemeend iets anders te moeten doen. Zo zal op 7 en 14 De cember a.s. des middags om 3 uur ge tracht worden de Jeugdnatuur wachters bij elkaar te krijgen om hun een beeld te geven van het vogelleven in de win ter. De jongens en meisjes worden dan verwacht aan de ingang van de ge meentelijke kwekerij aan de Langevie- lesingel, aan de ingang van „Tooren- vliedt" of aan de ingang van het Slot „Ter Hooge". Zij mogen oud brood meebrengen en tevens een leeg pa pieren zakje, waarin ieder een beetje graankorrels ontvangt. Er wordt ook een prijsvraag uitgeschreven. Het is een z.g. bomenrlt. De jongelui moeten nagaan welke bomen er staan in een groot aantal straten en op pleinen, die in een circulaire worden, genoemd. Prijzen worden beschikbaar gesteld. Misschien gelooft U me niet, maar ik behoor tot de ouderwetse lieden, die straks bij de eerste vlok sneeuw m'n kantoorkruk voor een kort ogenblik de rug toekeer en m'n neus tegen het vensterglas platdruk en net zo blij verwonderd naar buiten staar als de schooljongens aan de overzijde van de straat. En als ik dan naar buiten ga en door de vrolijk dwarrelende vlokken loop, die helaas spoedig genoeg door het verkeer tot een vuile brij gemalen worden, dan komt er zo iets als een feeststemming over me. U lacht misschien, maargaat het U anders? Enhet is niet alleen een feest stemming, die mij overvalt, maar tegelijkertijd ook de prettigste van alle koortsen: de reiskoorts. Mijn voeten lopen hier in het vlakke land over modderige trottoirs en straten, mijn gedachten echter hebben mij bij het vallen van de eerste vlok als bij toverslag naar hogere regionen verplaatst Honderden kilometers hier vandaan, in het rijk van de Zwitserse Alpen, naar het gebied, waar de ongerepte sneeuw op het glooiende landschap alles geeft, wat zij maar aan vréugde en bekoring te geven heeft en waar zij niet als een verkeersobstakel, maar als het tegen deel daarvan beschouwd wordt. Daar luidt zij, dankbaar verwelkomd door jong en oud, het langverbeide glin sterend witte jaargetij in, tot vreugde niet alleen van de wintersportmensen, maar ook van diegenen, die niet anders verlan gen dan zon, zuivere lucht, de steeds weer boeiende aanblik van het winterse berg landschap en gezondheid. FEE STSTEMMING. In deze feeststemming komt wel ieder een, die uit eigen ondervinding de veel zijdige genoegens van zo'n Zwitserse DEN HAAG, 3 Dec. De ARJOS houdt, zoals gemeld, op Zaterdag lw Dec. a.s. In „Trianon" te Utrecht een algemene vergadering. In de middag vergadering zal de minister van Econo mische Zaken, prof. dr J. Zijlstra, een rede houden over het onderwerp: „An ti-revolutionaire politiek nu". Uit het jaarverslag blijkt, dat het aantal leden van de Arjos van 4822 op I October 1954 Is toegenomen tot 5175 op 1 Octo ber j.l. Hierbij zijn 1737 vrouwelijke le den. Het aantal clubs werd uitgebreid van 315 tot 352. Opgemerkt wordt, dat het komende jaar zal staan in het teken van de verkiezingscampagne. Deze zaï van alle Arjos-leden de uiterste krachts inspanning vragen. De zaak van de christelijke organisatie op politiek, maatschappelijk en cultureel gebied ls van zo'n groot belang, aldus het jaar- Verslag, dat zij begrepen zal moeten worden door geheel protestants-christe lijk Nederland. De Arjos zal een beroep moeten doen op alle protestants-chris telijk georganiseerde jongeren om zich in deze felle verkiezingsstrijd positief uit te spreken. In het jaarverslag wordt voorts o.m. herinnerd aan het Nationaal Jongeren Parlement, dat op 21 Mei j.l. in de Tweede Kamer bijeenkwam. Het debat stond stellig niet op zodanig peil, dat dit jaar een derde nationaal jeugdpar- lement zal worden gehouden, zo wordt opgemerkt. UTRECHT, 3 Dec. Twee jonge mannen hebben gisteravond een over val gepleegd op de sigarenwinkelier P. J. K. in een winkeltje aan het Stations plein. Voorbijgangers hoorden hulpge roep en zagen in de winkel de 23-jarige C. C. H. en de 22-jarige E. G. R. E., belden uit Utrecht, die met een gela den revolver de sigarenwinkelier be dreigden. H. Kon worden gegrepen en aan een juist passerende agent worden overgeleverd. Op hem werden later een pistool met patronen, een dolkmes en een bedrag van f 352.50 aangetroffen. E. Is nog voortvluchtig. Het is geble ken, dat de knapen kans hadden ge zien ruim f 300 van de sigarenwinke lier te roven. bergwinter kent. Ik heb gevraagd, niet aan het gilde van de „verstokte" skiërs, die 's zomers op het Jungfraujoch en zo dra in de herfst het weer omslaat op Claridenrirn of Pizol de lange latten on derbinden, maar aan het gewone ski volkje. Zij hebben op de laatste prachtige herfstdag nog zonder de houten onder danen door de bonte bossen gewandeld en afscheid genomen van het gouden loof en de groene weiden. Maar op het ogen blik zitten ze waarschijnlijk gebogen over de een of andere beschrijving van een skigymnastiekmethode, die morgen vroeg, voor het nog goed en wel licht is, geprobeerd moet worden. Dat is die heer lijke voorpret, die tegelijkertijd een voor bereiding tot de daad wil zijn. De spieren worden weer soepel gemaakt, de ski's worden Uet heden de eeuw-iyheld 1 Onlangs opperde de heer W. Dekker ln Woord en Dienst tegen de prediking van Billy Graham het (meergehoorde) bezwaar, dat deze veel te veel over de eeuwigheid sprak en eigenlijk geen boodschap had voor het heden. Ds J. P. van Boon, Hervormd predikant te Zie- rikee, valt Billy Graham by en zegt: Ik geloof, dat één van de grote fac toren van „het aantrekkelijke" in de prediking van Billy Graham juist dit is, dat hij een woord heeft voor de mens in zijn persoonlijke nood, de mens met zijn zielestrijd. Juist dit, dat hij een snaar raakt in het hart van de mens en voedsel geeft voor een arme ziel. Juist dit, dat hij een blik richt op de hemel: 11c zie een poort wijd open staan, die poort staat open ook voor mij Die persoonlijke geloofsbeleving, die persoonlijke vroomheid waarvan de psalmen zingen en die je ontmoet in vele liederen in de bundel van Johan nes de Heer (en helaas mist in vele van de „nieuwe" gezangen uit onze bundel) dat is het, wat velen zoeken en dik wijls in de gewone prediking en kerk dienst niet meer vinden. Laten wij in deze tjjd, waarin zo ont- (Foto Zwitsers Verkeersbureau te Amsterdam.) En op dit ogenblik valt mijn oog op ski'sIk ben weer in mijn eigen landje terug van de denkbeeldige reis en vind mijzelf voor de étalage van een sportzaak. Daar heeft men dus ook be merkt ,dat het tijdperk van de witte sport aangebroken is. Daar liggen zij, die aangename herinneringen wek kende bijbehorende voorwerpen zoals skisokken, sneeuwbrillen, enfin noem maar op Thuis gekomen wordt het nog erger. Kijk, rechts in de hoek van m'n werk kamer staan de waardigste ornamenten van het vertrek: m'n Hickory-ski's. Ik begin ze vlug even te keuren: de span ning is nog goed en de vering prachtig. Met oprechte gevoelens van dankbaar heid jegens dit prachtige onverwoestbare hout strijk ik een paar maal liefkozend over het loopvlak. Het lijkt of ze van voorpret mij stilletjes toelachen. Maar dat doet er niet toe, want m'n vertrek zal niet lang meer op zich laten wachten. DINSDAG 6 DECEMBEK 1955 HILVERSUM I (402 m) K.R.O.: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weer berichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 „Licht baken", caus. 10.00 Voor de kleuters. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Kamer orkest. 11.50 „Als de ziele luistert", cau3. 12.00 Angelus. 12.03 Zang en gitaar. 12.15 Voor boeren en tuinders. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Metropoie orkest en solist. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Amus. muziek. 13.45 Gram. 14.00 Gevar. progr. 15.00 Tenor en gitaar. 15.20 Gram. 15.45 Voor de plattelandsvrouwen. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Caus. over de Maand- intentie. 17.15 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitzending: Ne derland en de wereld-emigratie. Mr J. A. H. M. van Grevenstein, Directeur Neder landse Emigratie-dienst: „De emigratie in 1955". 18.00 Voor jeugd. 18.20 Sport- praatje. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Mevr. Mr L. Eversdijk Smulders: „Iraq, het verloren Paradijs". Tweede lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram. 19.15 „Uit het Boek der boeken". 19.30 Verzoekprogram ma voor de militairen. 20.20 Act. 20.35 De gewone man. 20.40 „De eerstgeborene", hoorspel. In de pauze: Gram. 22.45 Avond gebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. HILVERSUM H (298 m A.V.R.O.: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.25 Gram. V.P.R.O. 7.50 Dagopening. A.V.R.O. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Electr. mandoline-orkest. 11.30 Sopr. en piano. 12.00 Twee piano's. 12.30 Land en tuin bouwmededelingen. 12.35 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Theaterorkest. 13.55 Koersen, 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Pianovoordracht. 16.00 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 „De die renwereld en wij", eaus. 17.30 Jazzmuziek, 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 „Meer productiviteit brengt iedereen profijt' caus. 18.40 Accordeonorkest. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kind. 19.05 Amateurprogramma. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. programma. 21.10 Lichte muziek. 21.30 Gevar. muziek. 22.20 De antwoordman. 22.35 Viool en piano. 22.55 Ik geloof, dat.... 23 00 Nieuws. 23.15 New York calling. 23.20 Journ. 23.2024.00 Gram. BRUSSEL (324 m) 11.45 Gram. 12.15 Gram. 12.30 Weerberichten. 12.84 Gram 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Dansmuziek. 16.30 Knapenkoor. 16.45 Ork. conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Boekbespreking. 18.00 Voor de jeugd, 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor de vrouw. zettend veel over dit leven en over deze wereld en over de kerk gesproken en gepreekt wordt, vooral ook weer veel over de eeuwigheid en over het eeuwig lot van de mens en over Jezus spreken en zingen en laten zingen. Want wat baat het de kerk, al zou zij de gehele wereld gewinnen, maar zij zou de haar toevertrouwde zielen schade laten lijden voor de eeuwigheid? 'K&dk.etüjke fiehA in Yluitand Prof. dr J. de Graaf te Utrecht, die een bezoek aan de Russische kerk heeft gebracht, ontvangt sindsdien elke maand het orgaan van de Russlsch-or- thodoxe Kerk, waarover hij In de Waagschaal het volgende mededeelt: Het is de enige periodieke uitgave van de Russische kerk. Er bestaan geen parochiebladen, geen theologische tijd schriften, geen andere kerkelijke of geestelijke periodieken. Dit blad moet dus vele doeleinden tegelijk dienen. Dat ls ook wel aan de indeling te mer ken. Er zijn verschillende vaste ru brieken in dit blad, dat een omvang heeft van 80 pagina's per nummer. Iedere priester ontvangt dit blad, het ls zijn maandelijks contact met het ge heel van zijn kerk. Aangezien in één parochie altijd maar enkele exemplaren komen, wordt het blad, behalve door de kerkelijke ambtsdragers, nog maar door een enkele leek gelezen. Een rubriek, die de zeer bescheiden titel voert „Opstellen", beslaat meestal wel een bladzijde of dertig en hier vin den we artikelen van theologisch ge halte, vaak ook met een enorm mate riaal aan noten en citaten, waaruit In direct de beschikking blijkt over be hoorlijk voorziene bllbliotheken. In het laatste nummer vinden wij een artikel over „de zin en de taal der ikonen", dat overigens een vervolgarti kel is. Men moet bedenken, dat deze artike len voor de priesters de functie vervul len die de theologische boeken voor ona vervullen. Er wordt namelijk geen en kel theologisch boek gepubliceerd in Rusland, alleen deze regelmatig ver schijnende theologische rubriek ln het maandblad. Ingezonden Mededeling (Adv.) Koffie wordt internationaal gebruikt. BUISMAN was aanvankelijk alleen nationaal. Dank zij de bijzondere eigenschappen, bespa ren op dure koffie en deze tevens lekkerder maken, is het gebruik van BUISMAN geleidelijk internationaal ge worden. Een lepeltje BUISMAN bij de koffie doet immers WONDERENOok bij NESCAFÉ en andere soorten oplosbare koffie is n beetje BUISMANr onmisbaar l et schijnt daar op Schouwen wel erg te zijn met de ratten. Maar ze laten het er niet bij zitten en ze laten ook de ratten niet rustig zitten! In de „officiële" rat- tenverdelgingsweek van 14 tot 21 December gaat men ze uitroeien. Allemaal zal wel niet lukken, er zullen er allicht nog wel een paar overblijven. Hoe meer opgeruimd hoe beter. Ik zag een paar jaar ge leden in een artikel over ratten deze dieren volks-vijand-nummer-één ge noemd. Vijanden van ons volk zijn ze inderdaad. Door wat ze opeten van onze voorraden en vernielen door hun knagerijen. De schade ervan loopt in de millioenen. Ik zag zelfs een getal genoemd van 50 millioen gulden per jaar. Ook zijn de ratten gevaarlijke belagers van onze ge zondheid en die van het vee door het overbrengen van besmettelijke ziekten. Deze schade is in geen geld uit te drukken. In vroeger jaren ging men ook al op de rattenvangst. Ik heb hier voor me een afbeelding van een schilderij uit 1655: „De Rottevanger", door Kor- nelis Visscher uit Haarlem. De ratten vanger heeft een kistje bij zich met koopwaar: koekjes met rattenkruid (waar vergif). Tusen de plooien van zijn mantel gluren een paar ratten uit hun pientere oogjes. Een jongen draagt op een stok een kooitje met levende ratten. Enkele dode beestjes hangen er aan. Dat is 300 jaar geleden. Toen waren er misschien nog wel meer ratten dan tegenwoordig, omdat men minder katten hield. Volgens het bijgeloof uit die tijd en de eeuwen daarvoor konden heksen en toverkol len zich in katten veranderen. Men had het dus niet erg op zulke huis dieren; vooral de zwarte exemplaren Maar 't was een feit^ ze waren er, waren erg verdacht. Verleden jaar nog ls in de krant heel wat geschreven over een moderne rat tenvanger: een zekere Olieschlager alt Maastricht. Die had een onfeilbaar mid del gevonden (brood met vergift be smeerd) om een einde aan alle ratten- levens te maken. Zelfs naar België en Frankrijk werd hy ontboden, De rattenvanger van Hameln. In het berichtje over de rattenplaag op Schouwen in ons blad van 29 No vember wordt terloops genoemd de rattenvanger van Hameln. Voor wie van deze man nooit gehoord heeft zegt zulk een zinnetje niet veel. Daar om wil ik de geschiedenis van deze bekende figuur hier eens vertellen. Te meer daar ik meermalen in dit oude Duitse stadje aan de Weser geweest ben. Het ligt op een honderd km. van het „ijzeren gordijn", de grens met het Russische gedeelte van Duitsland. Ik ben ook in het z.g. Rattenvangers huis geweest, met een mooi, oud ge veltje zoals er zoveel in Hameln en andere Duitse steden zijn. Ik heb er ook gegeten: gebakken ratten! En die smaken goed. De étalages van de bakkerswinkels lig gen vol van deze beestjes, grote oude ratten en kleine baby-ratjes. Allemaal lieve deegdiertjes, wie het niet aan te zien is dat hun levende collega's zo vreselijk schadelijk zijn. Een rattenplaag In het jaar 1284 werd Hameln ge teisterd door een verschrikkelijke rat tenplaag, zoals nog nooit eerder was voorgekomen, 't Was onbegrijpelijk waar al die beesten vandaan kwamen! overal: in de huiskamers en kelders, in de schuren en op de zolders, zelfs in de bedden en het keukengerei en achter de gordijnen. Het wemelde er letterlijk van ratten. Iedereen in Hameln ging op de rat- tenjacht. Maar wat betekende de dood van enkelen bij de duizenden die ont snappen konden? Hier hielp geen van gen aan. Wat dan oni van de plaag verlost te worden? Goede raad was duur. De vroede vaderen der stad zagen ook geen oplossing. Ze hadden al zo vaak vergaderd, maar afdoende hulp kon den ze niet verschaffen. Totdat men onverwachts het middel gevonden had. Een eigenaardig geklede vreemdeling komt de raadszaal binnen. Hy geeft zich uit voor rattenvanger en zegt kans te zien in korte tijd de stad geheel van ratten te zuiveren. Hy noemt zjjn loon en na enig praten komt men tot een accoord. In een heldere nacht zal hij zijn werk ten uitvoer brengen. Alle bur gers moeten in huis blijven, hij alleen wandelt door de straten van de stad. Uit zijn zak haalt hij een toverfluit te voorschijn. Daarop begint hij zo wonderlijk te spelen, dat de ratten van alle kanten naar hem komen toelopen. Niet één blijft er achter. De vreemde fluittonen lokken ze uit alle schuil hoeken. De rattenvanger doorkruist de ganse stad en door duizenden rat ten gevolgd gaat hij naar de Weser, waar hij het ongedierte laat verdrin ken. Zo was de stad dus radicaal van de vreselijke plaag verlost en de ratten vanger gaat zijn loon halen. Maar het stadsbestuur weigert het te beta len, men is nu immers toch van de ratten af. En als hij aandringt om te betalen wat men eerlijk overeengeko men is, worden de gierige burgers zelfs kwaad en dreigen hem als tove naar te zullen terechtstellen wanneer hij niet spoedig de stad verlaat. Arme kindereu! Toornig gaat hij weg, maar enkele dagen later komt hij weer terug. Nu gekleed als een jager met een rode hoed op. 't Is Zondagmorgen, de men sen zijn naar de kerk. Alleen de kin deren zijn thuis. Daar haalt hij zjjn toverfluit voor de dag en begint weer te spelen evenals enkele dagen terug. Nu z(jn bet geen ratten, maar de kinderen, die betoverd door de muziek hem overal volgen. Ze kunnen zich niet losmaken uit de ban van dit geheim zinnige fluitgeklank. De dichter A- J. D. van Oosten be schrijft het aldus: „Toen sprongen alle deuren open als in een rauwelingse vlaag en kwamen schielijk aangelopen en worstelden door hek en haag de jonge dierbare erfgenamen, de blonde oogst van elk gezin, jongens en meisjes al te zamen van oudste telg tot Benjamin Alle kinderen uit het stadje „onder gingen het sidderend bekoren der ranke fluit". De tovenaar voert de kinderen door de poort naar buiten, over de Weser het gebergte in. Daar op de Koppen berg opent zich een hoge rots voor de speelman, een donker hol ontstaat en al fluitende voert hij de kinderen de akelige opening binnen. Als allen binnen zijn sluit de rots zich weer: de kinderen zijn voor goed gevangen in 't mysterieuze rijk van de rattenvan ger. Ze hebben de stad nooit meer teruggezien. Van de 130 kinderen zjjn er slechts twee teruggekomen: een blinde en een stomme, die de stoet niet goed konden volgen. Bij hun aankomst aan de berg had de rots zich juist weer gesloten. Zij kunnen aan hun ouders bericht doen over de wraak van de rattenvanger. Wat is in deze sage waarheid, wat fantasie? De grondslag van deze ge schiedenis zal, zoals by de meeste sa gen, wel een historiche gebeurtenis zyn. Welke dit is heelt men nog niet kunnen uitvinden. Misschien wel een besmettelijke kinderziekte, die vele kleinen ten gra ve voerde. Of een kinderkruistocht, waarvan er slechts enkelen behouden terugkeerden. Of een oorlog waarbij ook veel kinderen omkwamen. Zoals ik reeds zei trokken vroeger dikwijls rattenvangers het land door, sommige met viool of fluit bij zich. Bijzonder te vertrouwen waren deze £iiwa}Ce een o-ecumen/icAe $,aa& Jh het Evang. Luthers Weekblad be spreekt prof. dr W. J. Kooiman vau Amsterdam de nieuwe liturgie, die ln de Lutherse Kerk ls Ingevoerd. Tot de genen, die vragen waarom ln deze li turgie telkens wordt teruggegrepen op eeuwenoude formulieren, richt de hoogleraar zich met dit antwoord: In de liturgie gaat het om een oecu menische taak. De kerk van Christus is geroepen tot de eenstemmige lof van j God. Wij moeten voor zover dat moge lijk ls, ook hier op aarde reeds niet al leen met één hart, maar ook uit éétt mond de Heer prijzen. Daarom moeten we ln de vorm der liturgie niet zoeken naar een zo nauw mogelijke overeenstemming met da tijdgeest,- maar bereid zijn ons ln oecu menische gebondenheid, voor zover dat mogelijk ls, door de stroom der traditie te laten dragen. Niet allereerst wat ons tijdsgevoel, maar wat de eenheid der kerk aan alle plaatsen en van alle ty- den tot uitdrukking brengt, is ln de liturgie op zijn plaats. De geschiedenis der kerk, ook de li turgische overlevering, ls toch niet bul ten Gods bemoeienis omgegaan? Het gaat hier dus niet om factoren van klassleiteit en piëteit jegens het oude als zodanig. Wanneer wjj de uit de diepte van de wereldnood opstijgende roep om erbar men zingen, het oude kyrie: „Here God, ontferm U!" dat mensen in nood reeds tot Jezus riepen tijdens Zijn aard se leven; wanneer we ln het gloria de engelenzang' meezingen: „Ere zjj God ln den hoge", het eerste evangelische lied; wanneer we de weldaden Gods met de klassieke woorden van het credo prijzen en daarmee ons geloof belijden; wanneer wij het heilig avondmaal vie ren met de lofzangen uit de oude christelijke kerk, dan wordt juist daar in Iets duidelijk van de gemeenschap der heiligen door alle tijden heen. I Oj, ïïlebojioiatnië.} De Groninger Kerkbode heeft een ar tikel van dr L. Praamsma, Gerefor meerd predikant te Groningen, oven „Modetermen in de kerk", dat ook deze passage bevat: Modetermen'. ik doel op dit ver schijnsel, dat men soms gemakkelijk bepaalde uitdrukkingen gebruikt, die men zelf niet doorziet; uitdrukkingen met een bepaalde gevoelswaarde, waar van men onderstelt, dat ze bij de ander onmiddellijk dezelfde gevoelens zullen wekken. In een Engels dorpje had een tjjdre- denaar gesproken op een wijze, die de aandoeningen van het gehoor op een hevige wijze raakte: de mensen waren diepbewogen. Vooral trof én term, die telkens her haald werd, en die ze geen van allen begrepen. De dominee riep herhaalde lijk uit: „O Mesopotamia, o Mesopota- mië!" Dat woord schoot wortel. Het werd de term, die iets diep-ont- roerends moest omschrijven. Later kon men ln dat dorpje soms horen, als men iets bijzonder mooi ge vonden had: „It was Mesopotamië-fine!" (Het was Mesopotamlë-mooi). fantasierijk brein van een of andere dichteV of schrijver misschien deze legende doen ontstaan? We weten het niet, maar deze geschiedenis is alge meen bekend. In het bekende „lied dre achttien doden" uit de laatste oorlog zinspeelt de dichter Jan Campert er op, als hij van Hitier zegt: „De rattenvanger van Berlijn pijpt nu zijn melodie...." Goethe heeft er een ballade aan ge wijd en de schrijver Albert Helman heren niet. Wat van hun gading was heeft er zijn boekje „Ratten" over ge- namen ze mee, ook wel kinc en. schreven. Heeft een dergelijke gebeurtenis m 'tl L. v. W.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 5