AFSLUITING HARINGVLIET KOMT HET EERST AAN DE BEURT Het woord is nu aan de Staten-Generaal fif Éi VERBINDINGEN IN EN MET DELTAGEBIED WORDEN AANMERKELIJK KORTER Geen beweegbare kering in Ooster-Scheldedam Bevrijdt U Wegenstelsel zal geheel moeten worden aangepast Mogelijkheden van zoet water visserij in de bekkens Vrijdag 18 November 1955 ZEEUWSCH DAGBLADpagina 2 j&rietl* r f>u «EN fleveétsL* MOfijfsCMS WAARD ifiVSLAI SÓORD r¥&l«« naaR ,AWCW£KPEN. UITVOERING DELTAPLAN DUURT 25 (AAR EN KOST 2400 MILLIOEN DEN HAAG, 17 November -Het woord is nu aan de Staten-Generaal, Zij zullen zich binnenkort moeten uitspreken over een project, zoals dat nog nimmer tevoren in de geschiedenis van Nederland (en wij mogen wel zeggen van Europa) is ontwik keld. Het Deltaplan: een woord, dat voor millioenen reeds een begrip is geworden, nog voordat de Neder landse regering officieel haar standpunt had weer gegeven. Dammen en dijken zullen, als de volksver tegenwoordiging met de plannen instemt, over 25 jaar Zuidwest Nederland een volkomen ander aan zien hebben gegeven. Het isolement zal zijn verbro ken, de maatschappelijke ontwikkeling zal omgebo gen worden. Een bedrag van 2400 millioen gulden Vervolgens zal een dam worden ge legd door de Grevelingen van Bruinis- se op Duiveland over de grote zand plaat met een schutsluis door de bocht van Sint Jacob naar Flakkee in O.-N. O.-richting. Omdat deze dam de wa terstand in het Brouwershavense Gat bij storm zal verhogen, zullen Weste lijk van deze dam, waar nodig, de dij ken van Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee worden verhoogd Hierna volgen de dammen door het Brouwershavense Gat, Westelijk van Brouwershaven en aansluitend op de Goereese duistrook en door de Ooster- Schelde van de Noordbevelandse kust naar Burghsluis op Schouwen. Welke van deze twee reuzendammen het eerst zal worden gelegd, zal van wa- terstaattechnische overwegingen in de toekomst afhangen. De buiten de dammen blijvende wa terkeringen zullen moeten worden versterkt en verhoogd, waarbij ook aan de duinen voorzieningen nodig zijn. De dijksverhoging rond de Wester- Schelde kan onafhankelijk van de Deltawerken worden uitgevoerd. Zoals bekend is de voorbereiding van de uit voering van het Drie-eilandenplan al in volle gang. En nu de kosten. Van de reeds ge noemde 2400 millioen zal voor het Deltaplan zelf 1800 millioen nodig zijn. De afdamming der Ooster-Schelde zal 400 millioen vergen en de verhoging en versterking van de waterkeringen langs de Waterweg met afdamming van de Oude Maas 150 millioen. De dijksverhoging langs de Wester-Schel de vraagt 400 millioen. Tenslotte zal de verbetering aan de waterkeringen ten Noorden van Hoek van Holland, de Zeeuwsvlaamse kust, de Wadden eilanden en voor zover nodig de Hollandse en F1-:--:-Groningse kusten nog ongeveer 200 >r vergen. Snuf inrichtingen Voor de lozing van water uit het zoetwaterbekken van Grevelingen en Ooster-Schelde denkt men aan spui- Inrichtingen in de dammen bij Brou wershaven en Burghsluis, bij Hans- weert en eventueel hij Bath. Er zal een „schijf" van een meter dikte ge middeld voor bevloeiing van omlig gende gronden beschikbaar zijn. Het bekken krijgt vooral watertoevoer uit Hollands Diep via Hellegat en Volke rak. Is het eenmaal krachtig doorge spoeld, dan zullen de diepe geulen wellicht nog zout zijn in de onderste waterlagen, maar dit zal niet meer van invloed zijn op de hogere en bruikbare lagen. In de inleiding van de memorie van toelichting op het ontwerp Deltawet wordt er o.m. op gewezen, dat onge veer 15.000 km2 of wel de helft van de oppervlakte van ons land beneden de normale hoogwaterstand van de zee ligt en dat in dit gebied rond 6 millioen mensen of 60 pCt van de gehele be volking woont. Bovendien liggen hier de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, alsmede de provinciale hoofdsteden Middelburg, Haarlem, Zwolle en Leeuwarden. De dijken zijn steeds aangepast aan de op dat moment bekende hoogste waterstanden, maar als regel liep men hierbij achter de feiten aan. Herhaaldelijk teisterden grote rampen door overstromingen de laaggelegen gedeelten, waarvan een opsomming wordt gegeven. De stormvloed van 1 Februari 1953 Sprekend over de stormvloed van 1 Februari 1953 wordt gezegd, dat ho gere stormvloedstanden mogelijk zijn en dat het niveau van het lage deel van Nederland ten opzichte van het gemiddelde niveau van de zee nog steeds zakt. Minister Algera herinnert het oor deel der Deltacommissie, die eenstem mig tot afsluiting der zeearmen advi seerde en zegt daarin aanleiding te hebben gevonden een wetsontwerp in te dienen, dat de basis vormt, waarop aan het advies der Deltacommissie ge volg zal kunnen worden gegeven. Te vens wordt daarin de aanpassing aan hoge stormvloedstandcn van bestaan de waterkeringen geregeld, gelegen buiten het eigenlijke Deltagebied, zo dat in het wetsontwerp de zorg voor de kust in haar geheel is betrokken. De definitieve plaats en afmetingen van de afsluitdammen en de aanpas- singswerken zijn nog niet bekend, maar toch is het ontwerp ingediend, dat voor de nadere uitwerking ruime mogelijkheden openlaat. (Zie vervolg pagina 5) zal dit alles kosten. De Nieuwe Waterweg blijft open, evenals de Wester-Schelde. Maar de dijken rondom zullen aanmerkelijk worden verhoogd. Het eerst komt aan de beurt de afsluiting van het Haring vliet en de aanleg van grote uitwateringssluizen. De dam komt zover Westwaarts als met het oog op de golfaanval mogelijk is. Hij is geprojecteerd van ten Westen van Hellevoetsluis op Voorne tot bij Stellen dam op Goeree. Dan komt het Volkerak aan de beurt met een dam bij de Oostpunt van Flakkee in de richting van de Brabantse kust Noordelijk van Dintelsas. In de dam komt een doorlaatwerk voor de lozing van zoet water. De Oude Maas zal worden afgesloten tussen IJsselmonde en de Welplaat. Ingezonden Mededeling (Adv.) "an rheumatiek spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen. Neemt daarvoor regelmatig Togal, het middel bij uitnemendheid, dat baat waar andere falen. Togal zuivert door de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88 IHliilllIBIIIM U Deze kaart geeft een duidelijk s p overzicht van de consequenties, H die de uitvoering van het Delta- j j§ plan heeft op het „gezicht" van B S Zuidwest Nederland. De dammen, p waarvan overigens de juiste B B plaats nog niet definitief vast- H ffl staat, zijn erop aangegeven en |j ook de geprojecteerde wegen, die g met een vette lijn zijn aange- B geven. v-c Isolement zal verdwijnen 's-GRAVENHAGE, 17 November. Dat de afsluitdammen de gelegenheid zullen scheppen tot betere verbindingen van de verschillende eilanden onder ling en tussen deze gebieden en overig Nederland wordt ook in de memorie van toelichting op het ontwerp Deltawet met tal van argumenten onder streept. Het isolement wordt verbroken, de huidige veerdiensten zullen belangrijk aan betekenis inboeten dan wel geheel kunnen worden opgeheven, terwijl op het reizen vrijwel geen invloed meer kan worden uitgeoefend door de weersgesteldheid en de reizen ook minder zullen gaan kosten. Voor de Zeeuwse eilanden zullen de dammen tevens een meer directe verbinding met het Noorden betekenen. De rij-afstand tussen Rotterdam en Zierikzee wordt verminderd van 98 tot 50 km, de reisduur wordt van 2J4 tot uur bekort. De afstand Middelburg-Rotterdam, nu 143 km, wordt teruggebracht tot 81 km. Van dit alles zal het gevolg zijn een of waarbij de duur van het vervoer kostprijsverlaging der goederen zowel binnen het Deltagebied als daarbuiten, alsmede van de goederen, die in de vorm van grondstoffen en consumptie artikelen in het gebied worden inge voerd. Arbeiders zullen in de aangren zende gebieden meer dan voorheen mogelijk was werk kunnen vinden, maar op de eilanden kunnen blijven wonen. Welke de gevolgen zullen zijn voor de sociaal-economische structuur, kan moeilijk worden gezegd. De vesti gingsvoorwaarden voor bedrijven van handel en nijverheid zullen in het al gemeen verbeteren. Een zekere ver schuiving in de landbouwsector, naar de teelt van producten, welke gevoelig zijn voor beschadiging bü het vervoer van invloed is op de kwaliteit van het product is te verwachten. Bovendien moet worden verwacht, dat bij de plotselinge wijziging van de verkeersconstellatie de door de eeuwen gegroeide sociale en maatschappelijke verhoudingen daarvan de invloed zul len ondergaan. Het is de taak van de instellingen, die zich op dit gebied be wegen, deze schok zoveel mogelijk op te vangen en de onvermijdelijke wijzi gingen zo geleidelijk mogelijk te doen verlopen. HET WEGENSTELSEL Minister Algera is van mening, dat niet kan worden volstaan met zonder meer leggen van wegen op de afsluit dammen, die op zo kort mogelijke af stand aan het bestaande wegennet hun aansluiting vinden. Het kan zelfs nood zakelijk zijn, teneinde een meer har monisch wegenstelsel te krijgen, naast de ontworpen dammen extra oeverver bindingen aan te brengen in de vorm van dammen of bruggen, waarvan de uitvoering door de voltooiing van de primaire Deltawerken zowel technisch als financieel meer binnen het bereik komt te liggen. Men zal zich echter hebben te hoe den voor een te lichtvaardig trace ren van wegen op nevenoeververbin dingen, omdat deze duur zijn. Reeds geruime tijd bestudeert Rijkswater staat het ontwerpen van een systeem van hoofdwegen in het Deltagebied. Uit een oogpunt van doorgaande wegverkeersverbindingen vormt het eilanden gebied van Zuid-Holland en vooral Zeeland een vacuum. De be langrijkste route, die Hollands cen trum verbindt met het Zuiden (Rijks weg Rotterdam-Moerdij k-Princenhage- grens) loopt Oostelijk langs de eilan den heen. In dit gebied liggen als be langrijkste kernen Middelharnis, Zie rikzee, Middelburg, Vlissingen en Goes. Deze plaatsen dienen met de kernen in het randgebied te worden verbonden, waarbij echter de Wester- Schelde vooralsnog een onoverkomen- lijke hindernis vormt, welke ook een doorgaande landverbinding tussen het gebied Gent-Brugge- Terneuzen en 't Zoutwaterbassin in de Grevelingen? "'s-GRAVENHAGE, 17 November. De mogelijkheid de Ooster-Schelde niet volledig af te sluiten, maar te voorzien van één beweegbare kering, wel ke normaal een beperkte getijbeweging toelaat en waardoor binnen de dam het water een bepaald zoutgehalte zal behouden, terwijl die kering bij nade rende stormvloed gesloten wordt, moet helaas worden verworpen. De voor delen voor de landbouw (zoet water) zouden hierdoor vervallen, terwijl de scheepvaart op de route Wester-Schelde-Hollands Diep twee sluizen m„er zou moeten passeren dan tegenwoordig. Er kan ook niet aan worden geilacut, (omdat de financiële consequenties van dit ten behoeve der visserij uit te voeren project buiten verhouding zouden staan tot het voor de visserij te bereiken resultaat. Ook kan men zich afvragen, of het aanbeveling verdient het bekken van het Brouwershavense Gat en de Gre velingen in te richten als zoutwater bassin ten behoeve van de schaal- en schelpdierkwekerij, temeer, daar een dam door de Grevelingen toch nodig zal zijn. Dit en andere door de Rijks waterstaat opgestelde plannen worden in verband ook met andere nog op te lossen kwesties, in samenwerking met deskundigen op het gebied van de vis serij, bestudeerd. Overleg met de Com missie van Dertien en verschillende bij dit vraagstuk betrokken Rijksin stanties vindt nog plaats. Ten aanzien van de kreeftenkweke rij en de verwaterplaatsen voor de van elders aangevoerde mosselen bestaat goede hoop, dat een bevredigende op lossing wordt gevonden, waarschijnlijk door verplaatsing van deze bedrijven in Zeeland. De verwachtingen dien aangaande zijn wat betreft de oester teelt niet hoog gespannen. Wat de garnalenvisserij aangaat (die hoofdzakelijk in de monden van de zeegaten in de Wester-Schelde wordt uitgeoefend) zal het nodig zijn, dat voor deze visserij de nodige havenac- comodatie beschikbaar blijft. Maar ook dan moet worden verwacht, dat de garnalenvisserij een niet geringe terugslag van de afsluiting der zeear men zal ondervinden. OVERSCHAKELING De ansjovisvisserij op de Ooster- Schelde uitgeoefend als weervisserij zal naar moet worden gevreesd geheel verloren gaan. De riviervisserij zal waarschijnlijk van karakter verande ren door overschakeling op de zoetwa tervisserij in de bekkens. Daarbij zal de palingvisserij de be langrijkste bron van inkomsten vormen. Zo mogelijk zullen maatre gelen moeten worden genomen om het binnentrekken van de glasaal uit zee te bevorderen. Waarschijnlijk zal de uitbreiding der zoetwatervisserij enige compensatie bieden voor het verlies, dat in de ansjovis- en garna lenvisserij zal worden geleden. ALGEMEEN BELANG In de memorie van toelichting wordt gezegd, dat de zeer nadelige gevolgen van het Deltaplan voor de visserij ern stig moeten worden betreurd en dat aan de sociale en economische aspec ten daarvan bij het opstellen van de plannen de grootste aandacht moet worden besteed. Cijfers over de econo mische betekenis van deze tak van be staan worden genoemd, maar uiteinde lijk „stelt het algemeen belang pri mair als eis een zo groot mogelijke verhoging der veiligheid tegen storm vloeden, welke alleen kan worden be reikt door afsluiting der zeearmen, met name ook van de Ooster-Schelde en het Brouwershavense Gat. Daarnaast mag ook niet uit het oog worden ver loren, dat de door afdamming te ver krijgen economische voordelen ruim schoots opwegen tegen de economische belangen van de visserij", zo staat in de memorie van toelichting te lezen. De tegemoetkoming, waarover wordt gesproken, zal zoveel mogelijk zodanig moeten worden verleend, dat de maat schappelijke activiteit van belangheb benden in het geheel niet of zo kort mogelijk zal worden onderbroken. Zo weinig mogelijk zal dit het karakter van „steun" mogen dragen. Dit zou de betrokkenen volgjns de ministers tot een louter passieve houding dwingen of verleiden. MSMORIK Zuidelijk deel van randstad Holland verhindert. Niettemin zal de afstand belangrijk worden verkort door een rechtstreek se verbinding tussen Vlissingen-Mid- delburg met Holland, zij het dan, dat de Wester-Scheldeveren de voordelen zullen beperken. Een wegverbinding over de dammen zou aan de gestelde eisen voldoen, maar het tracé is nogal bochtig en dus voor het verkeer min der gunstig. KORTERE VERBINDINGEN De geprojecteerde afdamming van het Volkerak opent de mogelijkheid Goeree en Overflakkee met Noord- Brabant te verbinden. Onmiddellijk springt dan een tracé Rotterdam-Tien Gemeten-Bergen op Zoom in het oog, welk tracé eventueel tot Antwerpen kan worden doorgetrokken. Hierdoor wordt ook aan de vurige wens van Westelijk Noord-Brabant voldaan Door de verbinding over het Haring vliet zal eveneens een kortere verbin ding tussen Rotterdam en Zierikzee mogelijk worden door gebruik te ma ken van de ontworpen dam in de Gre velingen en de bestaande Rijksweg Zij- pe-Zierikzee. Als vervolg op deze rou te ligt een veerverbinding Zierikzee- Noord-Beveland met een doorverbin ding naar Goes wellicht voor de hand. Naast dit alles kunnen nog verschil lende andere wegverbindingen worden gedacht ter meerdere verbetering van de communicatie tussen de verschil lende delen van het Deltagebied. Maar minister Algera meent daarop thans niet verder te kunnen ingaan. Voorts wijzen de ministers erop, dat de ge noemde wegverbindingen geen onver brekelijk geheel vormen met de eigen lijke Deltawerken. SCHEEPVAART Ook over het scheepvaartverkeer is een hoofdstuk opgenomen. Gezegd wordt, dat na de afsluiting de getij- stromen zullen vervallen en het scheepvaartverkeer dus regelmatiger kan worden afgewikkeld, terwijl het schutten te Wemeldinge komt te ver vallen. De wegbaggeren van drempels en het afsnijden van bochten komt de scheepvaart ten goede. Door het ma ken van schermdammen langs bepaal de gedeelten der vaarroute kan ook bij storm of harde wind een goede be schutting worden verkregen. Vaste lichtopstanden op deze dammen zullen goede bakens zijn des nachts. De ministers volstaan verder met het weergeven van de mening der N.S., dat het leggen van een spoorlijn over de dammen niet verantwoord is en dat momenteel op voldoende wijze in de behoefte wordt voorzien door de ver binding via Roosendaal. Apart wordt ingegaan op de grotere mogelijkheden voor recreatie, welke ontstaan door de uitvoering van het Deltaplan: in de toekomst een geslo ten duinenrij, vrijwel onbeperkte mo gelijkheden voor watersport op het binnenmeer enz.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 2