PRACHTIGE BALLET-UITVOERING IN BOLSJOI-THEATER HET vond maasmachine uit Soldaat Iwan Brovkin laat de Russen lachen JEUK 'D.D.D. Britse vakbonden stellen eisen f Oude parapluie leverde het onmisbare haakje PUZZLE KRUISWOORDRAADSEL Oplossing vorige puzzle Maandag 31 October 1955 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Achter het IJzeren Gordijn Film van het anti-proton ,'an onze correspondent Alfred van Sprang.) MOSKOU 1955. De telefoon in mijn luxueuze apartement in het oude Hotel Natio nal belt op bescheiden wijze. Aan de andere kant van de lijn is een van de meisjes van het alles-verzorgende staatsreisbureau Intourist. Ze wil weten of ik er iets voor voel naar een speciale voor stelling in het Bolsjoi-theater te gaan. „Wat wordt er gegeven „Lac des Cygnes „Goed....?" „Natuurlijk, het is een gala-avond voor Grotewohl „Wat voor plaatsen zijn ex „Op de zevende rij „En wat kosten die.7" „Drie-en-dertig gulden Het is een heleboel geld, maar tenslotte gebeurt het niet dagelijks dat ik Tsjaikovky's onsterfelijke ballet „Het Zwanenmeer" in gezel schap van Oost-Duitslands minis ter-president Otto Grotewohl en een hele rits Russische leiders in het wereldvermaarde Bolsjoitheater kan bijwonen. En dus bestel ik een plaats. Een van de nieuwste Russische film is de klucht JSoldaat Iwan Brovkin". De grote soldatenkop rechts maakt er boven een van de 56 Moskouse bios copen reclame voor. huisd zijn) belonen hen eveneens met een welgemeend applaus. Tenslotte applaudiseert iedereen voor ieder een. Het publiek voor de dansers. De dansers voor Grotewohl. Grote wohl voor het publiek. En het pu bliek voor de ereloge. Het is voor mij een geschikt ogenblik om naar de vestiaire te gaan. Propaganda Rood en goud Het begint om half acht. Politie en militairen hebben een zwaar cordon om de schouwburg ge trokken vanwege het bezoek van de Russische leiders en hun gasten. Er is voor een gewoon* mens geen door komen aan. Ook voor een buitenlan der niei. „Biljetten....' eist de politie. „Gorosjo. Ik laat mijn kaart zien. Voor de schouwburg staan niettemin verscheidene mensen zonder kaart. Ze schieten op iedereen af in de hoop alsnog- een kaart op de kop te kun nen tikken. De hele zaal met haar 2300 zitplaatsen is zoals practisch elke avond weer uitverkocht. Het interieur van de schouwburg is zeer conservatief. Het gebouw da teert ook al van 1824 en er is sinds dien eigenlijk weinig aan veranderd. Het is een zeer hoge, ovale zaal met vjjf rijen balkons versierd met de gebruikelijke ornamenten en de kunst symboliserende vrouwenfiguren. Het Êlafond is fraai beschilderd. De ver- ehting bestaat uit enorme luchters en als kaarsen uitgevoerde kleinere lampen. Het geheel is in twee kleu ren: diep-rood en glinsterend-goud. Het is eigenlijk erg protserig, maar toch gaat er sfeer van uit. Deze zaal roept herinneringen op aan de pracht en praal uit de tsarentijd. Het com- mnistische regiem heeft echter niet nagelaten ook hier een krachtig stem pel op te drukken. Boven het toneel prijkt een grote wandschildering waarop Lenin afgebeeld is, geflan keerd door rode vlaggen. In het goud kleurige doek heeft men de letters CCCP (Russisch voor USSR), de com munistische ster en het hamer-en-sik- kel-embleem in een steeds terug komend motief verweven. En de ha- •,-r en sikkel versieren ook verschei- ene loges. Applaus Het licht gaat uit. Tegelijk flitsen vier grote schijn werpers aan. Ze richten hun sterke stralenbundels op de ere-loge met aan weersstjden de vlaggen van Oost- Dultsland en Sowjet-Rnsland. Het pu bliek staat op en draalt aleh naar de lege loge. Dan splijten de rode gordijnen en verschijnen Otto Grotewohl en antwoordt. Het is de begroeting van geestverwanten onder elkaar. Boel- ganin en Kroesjtsjef staan er met een vergenoegd gezicht naar te kijken. Dan doven ineens de schijnwerpers. Iedereen gaat zitten. Enkele ogenblik ken later zet het orkest de inleidende muziek tot Tsjaikovsky's ballet Lac des Cygnes in. En niemand denkt meer aan die loge vol communistische leiders achterin de zaal. Zonder das De voorstelling duurt drie uur. Het is een feest voor oog en oor. Het or kest speelt perfect. De decors zijn monumentaal van bouw en de cos- tuums kleuren er prachtig in. En het dansen is van een ongewone vol maaktheid. De ballerina Plisetskaja houdt de volle zaal in adembenemen de bewondering. Kondratof vult haar uitstekend aan. En het corps de bal let weet de illusie van dansende zwanen waar te maken. Het is een onvergetelijke ervaring. Het publiek is echter wel in scherp contrast met het weelderige interieur van de schouwburg en het sprookjesachtige spectacle op het toneel. Men maakt geen toilet zoals in het westen. Ook op deze gala-avond niet. De ere gasten zelf zijn niet eens in avond- toillet. Ze dragen de zwart colbert- costuums die min of meer het offi ciële uniform voor feestelijke gele genheden vormen. En de rest van het publiek heeft zijn alledaagse kle ren aan. De meesten zien eruit als of ze zo uit de fabriek komen. Er zijn tientallen mannen, die niet eens een das dragen. Een slobberig, onge- perst costuum, een overhemd met een open boord en natuurlijk ongepoetste schoenen. En de vrouwen een eenvoudige ja pon van bedrukt katoen en schoenen met platte hakken. Maar ze genieten even goed. En als het doek zich na een happy ending sluit bereiden ze de artisten een ware ovatie. Keer op keer moeten ze terugkomen. De ere gasten (die na de eerste acte naar de eerste loge naast het toneel ver touw, Walter Ulbricht, zijn Corosjllof, KI het in. JDaarna speelt het de Internatio nale. Als de laatste tonen verstorven zfjn barst er opnieuw een applaus los. Boelganln en Kroesjtsjef klappen ook. Grotewohl zwaait naar alle kan ten. En Ulbrioht steekt zijn samen gevouwen handen boven zijn hoofd als een populair bokser, die de toe- juiehtingen van zijn bewonderaars be- "ngezonden Mededeling (Adv.) Niet krabben. De beider vloeibare D.D.D. kal meert de Jeuk ln enkele seconden, doodt de ziek tekiemen en geneest tot diep ln de huidporiën. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VLOEISTOF p m de httldporiën. BALSEM ZEEP Scherpe critiek op minister Butler LONDEN, 28 Oct. Het indienen van de Britse „noodbegroting" is on middellijk gevolgd door industriële looneisen. Het bestuur van het 700.000 leden tellende mijnwerkersverbond heeft medegedeeld, dat het met kracht looneisen zal stellen, omdat de finan ciële maatregelen de levensstandaard van de leden aantasten. Eenzelfde verklaring is uitgegeven uit naam van het 300.000 leden tellende verbond van spoormannen. Da Labour-partij heeft een motie ingediend, waarin de regering „in competentie en nalatigheid" wordt verwmen. De regering wordt ervan beschuldigd in April een „verkiezings begroting" te hebben ingediend en concessies aan de belastingbetaler toe gezegd. Over de motie zal Maandag gedebatteerd worden. Galtskell, de vroegere Labour- minister van Financiën, zei, dat mi nister Butler door omkoperij zijn stemmen had vergaard en thans ge dwongen werd zijn omkoopsom onbe taald te laten. Gaitskell noemde één en ander een „meesterwerk van mis leiding" en eiste het aftreden van Butler. De aangekondigde maatrege len hebben ten doel te grote uitgaven tegen te gaan, aldus Gaitskell, doch de begroting van April had deze juist in de hand gewerkt. Op het plein voor het Bolsjoi-thea ter is het nog druk. Er bevinden zich hier nog twee andere theaters. En verscheidene bioscopen. In één ervan vertoont men een nieuwe soort drie dimensionale film. Het is een sy steem waarvoor men geen groen-rode bril nodig heeft. Inplaats daarvan moet men de blik concentreren op een bepaald punt op het waaier vormige doek. Als men dat punt vast houdt ziet men alles zuiver drie- dimensionaal, maar zodra men het hoofd even beweegt dekken de beel den elkaar maar half en wordt alles wazig. Het geheel is meer interes sant dan practisch, maar het publiek heeft er graag zes gulden voor over. Maar nog meer belangstelling be staat er voor de nieuwe Russische film „Soldaat Iwan Brovkin". Deze film draait in niet minder dan ne gentien van de zes-en-vijfiig biosco pen van Moskou. En wat meer zegt: voor volle zalen. Het is voor ons westerlingen een communistische pro- pagandaf'im van het zuiverste wa ter, maar de Russen zelf zijn blijk baar zo doordrenkt van die propa ganda dat ze het niet eens meer zien. En alleen maar schateren om de erg flauwe en naïeve avonturen van een demme boerenjongen, die in militaire dienst gaat. De film is eigenlijk een verheer lijking van twee dingen: het collec tieve landbouwbedrijf en het leger. En de makers van de film slagen erin daarvoor goede propaganda te maken zonder dat het publiek het in de gaten heeft. Maar het is voor kritische ogen allemaal wel erg mooi. Een voorbeeldige collectieve boerde rij met metershoog graan, met al- tijd-lachende meisjes, met zingende en; dansende boeren, die er zo trots op zijn dat hun Iwan uitverkoren is voor dienst in het Russische leger dat ze hem een feestavond en een fiber koffer ten afscheid aanbieden. En een leger met modelkazernes, waarin alleen maar echte kamera den en vaderlijk-voelende officieren dienen, geleid door een ontroerend- aardige kapitein, die buddy-buddy met de accordeon spelende recruut Iwan op een kist gaat zitten om sa men met hem een sentimenteel lied ten gehore te brengen. En dat alles in een decor waarin de beeltenissen van Lenin en Stalin steeds weer ver schijnen om het publiek er vooral maar aan te herinneren aan wie ze al dat plezier uiteindelijk te danken hebben. Maar: in vergelijking met vroeger is er ook op dit terrein vooruitgang te bespeuren. Toen gold de liefde uitsluitend machines en fabrieken. Nu heeft dat eeuwenoude instituut van de liefde van mens tot mens zich ook weer een plaats op de com munistische bioscoopdoeken ver overd. Nadruk verboden.) In het historische Bolsjoi-theater in het centrum van de stad worden prachtige ballet- en opera-uitvoeringen gegeven dooor de beste kunste naars van de Sowjetunie. nuor de universiteit van Californië in Berkeley en ue Amerikaanse com missie voor atoom-energie is, zoals bekend, kortgeleden het bericht vrij gegeven van de ontdekking van een nieuw atoomdeeltje, het antiproton, welke ontdekking vermoedelijk de weg naar een volkomen nieuw tijdperk in de geschiedenis van het kern-onderzoek heeft opengelegd. Het anti-proton, ook wel negatief proton genoemd werd verkregen uit energie, opgewekt in het gigantische cyclotron te Berkeley,'t „bevatron", de machtigste installatie voor atoomsplitsing ter wereld. Het ontdekken van het anti-proton is de bekroning van het belangrijke werk, waarvoor de commissie voor atoom energie negen en een half millioen dollar uitgaf voor het bouwen van het cyclotron plus de jaarlijkse bijkomende gelden voor het onderzoek. Op deze foto bekijken de bij het onderzoek betrokken drs Emilio Segre, Clyde Wiegand en Owen Chamberlain (V.I.n.r.) een film met opnamen van een oscilloscoop, welke de frequentie van het anti-proton registreerde. Momen teel heeft men nog geen practische toepassing voor het anti-proton gevonden, zodat men de uitvinding nog niet volledig op haar waarde kan beoordelen. Westlriese boerin Er staat op de Internationale Tentoonstelling van Uitvin dingen, die Zaterdag in Am sterdam geopend werd, een maas machine. Mazen is sinds jaar en dag uit de mode geraakt. Omdat het te moeilijk is en omdat er heel wat minder wollen kousen en sok ken gedragen worden dan vijftig jaar geleden. Er zijn brei-machines en machinale inrichtingen voor stoppen, maar er bestond tot dus ver in de wereld geen maasmachine. Geen instrument waarmee moderne gebreide jurken en mantelpakken zó hersteld kunnen worden, dat de draad volkomen gelijk loopt met die van de oorspronkelijke stof. In feite een machine voor het machi naal onzichtbaar repareren van alle gebreide stoffen. Inspiratie, transpiratie en een beetje geluk! Er zijn op deze Uitvinders-Tentoon stelling veel, heel veel nieuwe en tech nisch belangrijke uitvindingen te zien. Maar de geschiedenis van de Maas machine, een uitvinding van K. Eij lan der uit Berkhout in Noord-Holland, is een voorbeeld van de grote technische en economische betekenis van de „Uit vinder". En van de geestkracht en de wilskrachte, die er nodig zijn om het zover te brengen. De familie Eij lander bewerkte de Noordhollandse grond. Tot de oorlog in het Westfriese gebied de houtbewerkingsindustrie vaste voet deed krijgen. Zodat mevrouw Efjlander zich het hoofd ging breken over aller lei machines, waarmee hout tot ge- DEZE KINDEREN 47) Want over dit toonbeeld van ellen de kon Rick de verwijtenstroom, in deze slapeloze nacht overdacht, niet uitstorten. Tegenover deze jammer verloor hij alle gekrenktheid en was er alleen maar een nameloos mede lijden met het kleine, tere vrouwtje, dat niet eens meer de energie scheen te hebben haar misvormde figuur te verbergen. „De haard was uitgegaan en ik had nog niet op u gerekend", verontschul digde zfj. „Het is nog zo vroeg". „Ik heb slecht geslapen", antwoord de Rick. Maar tot een verklaring van het waarom kwam hij niet. „Ik ook", antwoordde zij. En ze keek naar de kleine vlammetjes, die begonnen door te komen. „Hij brandt alweer", deed Rick luchtig. Ze knikte, had hem niet verstaan. Waar bleef nu de moed, waar zjj van nacht zo vurig om had gebeden? Hier stond ze nu in al haar schamelheid, met vuile handen en onverzorgde ha ren, misschien had ze wel roetstrepen op haar gezicht. „Ikik heb.... gelogen gister avond... En u... hebt het gehoord." Er viel een traan over haar wang en liet een duidelijk spoor na. ,Ja", zei Rick. Maar er was geen triomph in zijn stem. Niets was er meer over van de heerlijkheid van het rechterschap, zoals hij zich dat had voorgesteld. Haar bekentenis woog hem, alsof hij zelf had gelogen. Ze keek hem treurig aan. „Ik ben slecht", zei ze zo zacht, dat hij haar nauwelijks verstond. „Vergeef het mij." „Ik ben ook slecht", antwoordde Rick. „U moet mü mijn gedachten van gisteren vergeven." Hij liep naar de kast, waar hij het gebak had opgeborgen. „Ik wil niet beter schijnen dan ik ben, mevrouw. Dit had ik u terug willen geven. Maar nu niet meer." Ze stonden tegenover elkander. En heel even gleed over het ernstige ge laat der jonge vrouw een blij lachje. Toen zei ze: „Ik dank u". Riek keek haar na. Hij dacht: kin derenwe zijn allebei nog kinde ren. Doch zijn hoop, dat de dagen van weleer zouden terugkeren, ging niet in vervulling. Eline deed met bijna pijnlijke nauwgezetheid haar plich ten, doch hield angstvallig de kinde ren bij zich in de keuken. En Rick had niet de moed haar te vragen, waar om ze zelfs niet in de gang mochten spelen en steeds maar moesten blij ven in dat kleine vertrek, waar het nooit goed warm werd. Totdat hij op een ijskoude Zater dagmiddag tegen Kerstmis na een be zoek aan de dorpskapper bij het in de schuur zetten van zijn fiets, de ruiten van de tuindeuren bijna vrij van ijsbloemen zag. En terwijl hij bij de haard de schoenen van zijn bijna gevoelloos geworden voeten deed, hoorde hij verrast Hannie's vrolijke stemmetje vlak bij: „Kijk es, mam mie, het balletje spuit!" Riek glimlachte om de herinnering aan zijn eigen kinderjaren, toen zijn moeder hem ook had gewassen bij de kachel in de woonkamer van hun eerste pastorie en hij een tijdlang spelen mocht in het warme water. Dan had hij ook soms een gummi balletje, waarin een gaatje zat. Een door Carel van der Hoek pracht fonteintje. „Niet doen, Hannie, denk om de kachel. Er komen strepen op. Zal je nu even zoet zijn en er niet uit ko men? Mammie moet nog zo veel doen met al die Zondagen op een rijtje." Rick strekte zich behaaglijk uit. Tegen de ruiten tikten de takken van de kale beuken. Een ijzige wind joeg sneeuwzware wolken langs de som bere hemel. De velden lagen witbe- vroren. Maar hier was warmte en ge zelligheid. „Mammie! Het water wordt zo koud!" Het was even stil achter de suite deuren. Zowel Rick als Hannie luis terden of de moeder naar beneden zou komen. Maar het kleine stemme tje had haar niet bereikt. „Mammie! Mammie!" En wat later, zachter: „Oom! Oom!" Rick schrok bijna op. „Ja, Hannie?" „Het water is zo koud", klaagde het kind. Rick keek hulpzoekend om zich heen. Op de haard stond een keteltje, als elke Zaterdag, voor eigen gebruik. Snelbesloten nam hij het er af en liep geruisoos naar de achterkamer. Het ging mevrouw Refting niets aan, dat hij Hannie even hielp, heel even maar. Bibberend zat het kind in haar grote teil en ontving hem met een juichkreet. Haar blauwe lipjes deden echter Ricks hart overstromen van medelijden. „Ach jij, klein ding.... Ik zal eens in de keuken zien of er nog meer is." Hij kwam terug met een pan vol en goot die voorzichtig leeg. „Lek kerlllekker fffijn...." bibberde Hannie. bruiksvoorwerpen bewerkt kon wor den. NIEUWE MOGELIJKHEDEN En tóen later door de buitenlandse concurrentie deze oorlogshoutindustrie het loodje moest leggen, had de familie Eij lander zoveel ervaring in de ma- clüne-bguw opgedaan, dat men zich ging beraden over nieuwe mogelijkhe den. Over het maken van iets wat er nog niet was. En mevrouw Eijlander had in eigen kring de moeilijkheden van het aloude mazen meegemaakt en omdat er op de hele wereld geen maasmachine be stond, besloot men dat die er dan maar moest komen. Nn is er octrooi op ver leend en nu staat het eerste model op de Internationale Tentoonstelling van Uitvindingen in de ApoUo-ITal te Am sterdam. Het heeft jaren werk gekost uit vinden is een combinatie van ideeën en van hard werken, van 10 inspirat: en 90 transpiratie. En van een he klein beetje geluk. Zoals in dit geva toen er voor de maasmachine een be paald haakvormig stalen instrumentje gemaakt moest worden. Geen van do metaalbewerkende bedrijven of van de instrumentenfabrieken wilde eraan be ginnen en in de handel was het onder deeltje niet te krijgen. En toen, op een goede dag joeg de wind een oude pa rapluie in de tuin van het huis van de familie Eijlander. En bij het opruimen van het parapluie-skelet zat er aan één van de baleinen precies dat haakje, dat er aan de maasmachine nog ontbrak. Waarmee een einde kwam aan het zoe ken van vele maanden. GESTAAG WERKEN EN DENKEN Misschien was er nimmer een maas machine geconstrueerd, indien niet do stilte van het vlakke Noordhollandse land deze beide uitvinders de tijd en de rust had gegeven om gestaag wer kend en denkend alle moeilijkheden op te lossen, alle tegenstanden van de ma terie te overwinnen. Er is in Berkhout nog tijd voor doelbewust zoeken en denken. Nu... heeft de wereld er het voordeel van! VANDAAG EENS HORIZONTAAL: 1 Moed, durf; 6. dierenroep! 8. contra; 10. ruiker; 12. zangnoot; 13. noordoost; 14. pers. voor naamwoord; 16. reeds; 18. wettig;.. 20. -wijfje van het hert; 21. lidwoord; 22. ongestadig. VERTICAAL: 2. Te kennen geven; 3. rondhout; 4. met graagte; 5. standel- kruid; 7. stamvader der Hebreeën; 8. voorzetsel; 9. verlaagde toon; 11. on zin; 15. vlinder; 17. Chin, maat; 19. wa ter in Friesland; 21. een tiende liter. HORIZONTAAL: 2. Valk; 6. krent; 8. L.K.; 10. ara; 11. ma; 12. ale; 14. pi; 15. passement; 17. A,P.; 18. tor; 10. ar; 20. ego; 22. rij; 23. crepe; 25. baan. VERTICAAL: 1. Ik; 2. verdelgen; 3. ana; 4. Lt; 5. slap; 7. ra; 9. klaar; 11. minor; 13. esp; 14. pet; 16. trijp; 20. era; 21. op; 23. ca; 24. el.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 4