HERVQRM1NGSDAG 1955 Naar een Christelijke Vakbeweging West-DuitsSand in Vietnamese vrouwen naar de stembus Macht van ambtenaren mag niet groter worden Laatste nieuws Beslissing heeft vérstrekkende gevolgen in Europees verband door Ds J. KWAST, Ned. Herv. predikant te Vlissingen 5 doktoren waarschuwen tegen het misbruik van laxeermiddelen Speciale maatregelen tegen dronken automobilisten gevraagd Ultimatum loopt Zaterdag af De herverkaveling in al haar facetten belicht Maandag 31 October 1955 ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 3 Al vele, vele jaren lang wordt de dag van 31 October door de Pro testanten in ere gehouden. Dit is een goede zaak, want wij mogen niet vergeten wat er in Wittenberg, een stadje in Oost-Duitsland, op 31 October 1517 gebeurde. Temidden van allerlei voorbereidingen voor de jaar markt, die gehouden zou worden de volgende dag 1 November, stapte een monnik in grauwe pij naar de deur van de slotkapel in Wittenberg. Onder z'n pij had hij een lang stuk papier, van dat perkamentachtige soort, dat niet gauw stuk gaat, en een hamer met een paar spijkers. Die monnik had wat belangrijks aan de mensen te ver tellen. En één van de beste manieren om het te vertellen was aanspijkeren. Op de deur van de slotkapel, omdat de zichzelf nog niet echt leren kennen. En dat ging nu gebeuren, daarom zeg gen wij, dat Luther God en de kerk en zichzelf tegenkwam. Voor die tijd was hg er eigenlijk altijd langs gegaan zoals wg ook vluchtig langs een mens kunnen gaan. De Bgbel was Luther echt het boek van de ontmoeting met God. Luther leerde God kennen als die God, Die zondaars zalig maakt. Zondaars zalig maakt zoals ze zijn. Niet nadat ze eerst zelf wat hebben moeten doen; neen, het is geheel het werk van God, zoals Jezus de moordenaar aan het kruis zalig maakte. Die moordenaar had nergens recht op; die moordenaar kon niets meer goed maken. God, en God alléén maakt het goed. Dat was een openbaring voor Luther. Het was monnik wel wist, dat ter gelegenheid van de jaarmarkt de volgende dag wel mensen naar de kerk zouden gaan en dan lezen of zich laten voorlezen wat op dat papier stond. Toen die monnik, Maarten Luther, zijn papier vastklopte aan die kerk deur, was hg bezig, meer dan hg zich bewust was, in figuurlijke zin op de deur van de Roomse Kerk te kloppen en op de deur van de gewetens der mensen. God had op de deur van Lu thers hart geklopt en was bezig ge heel binnen te komen. Daarom moest Luther op andere deuren kloppen en op die morgen van de 31e October 1517 werd Luthers eerste kloppen ge hoord en het zou nadreunen door ge heel Europa. Maar daar wist Luther voorlopig nog niets van. Zijn kloppen op die laatste Octoberdag was slechts een heel klein begin en Luther verbeeldde zich helemaal niets. Hg deed alleen wat hg wist te móeten doen. Laten wg dit als eerste goed vast houden. Namelijk dat Luther deed wat hg meende te móeten doen. De kerkhervorming in ere houden is ook nu nog allereerst doen wat wg moeten doen. Luther voelde zich door God geroe pen om te doen wat hg deed. Dat was helemaal niet gemakkelijk en Luther was toen helemaal nog geen groot man. Hij was slechts een vrij eenvou dig monnikje. Maar hg' deed waartoe God hem riep. Dit geldt voor ons nog net zo. Luther stond met zijn daad geheel alleen, maar dat deerde hem niet. De wereld van nu is ook een wereld waarin wg ons vaak alleen zullen ge voelen als wg doen wat wij moeten doen in opdracht van God. Maar laten wij het daarom na? Ik vrees voor heel velen. Er wordt allerwegen geklaagd over de achteruitgang van het geestelijk leven; over de verminderde belangstel ling in het kerkeigk leven en helaas is dat waar. Maar zou het zeker niet hierdoor ko men doordat zo velen, die christenen willen heten, doordat zovelen, die naar de kerk gaan, geen daód gaan stellen? Men is te veel toeschouwer en te wei nig actief medewerker. Maarten Lu ther was geen toeschouwer, hg was medewerker Gods, helemaal op z'n eentje. God kon en wilde hem gebrui ken als eenvoudig monnikje, maar Lu ther liet zich door God geheel gebrui ken en toen gebeurde er wat. O, het was nog maar een schuchter begin. Dat papier, dat Luther aansloeg, bevatte de 95 stellingen. Maar denk niet, dat die stellingen zo maar door iedereen konden gelezen worden. Neen, dat niet, want ze waren in het Latijn geschreven. Luther dacht er niet aan om een volksbeweging op touw te zet ten. Het ging hem enkel en alleen om een dispuut, dat is, om een gesprek in een kring van geleerde mensen. Luther had wat op het hart en dat wilde hij niet zozeer wereldkundig maken als we! met anderen gaan bespreken.' Ver schillende dingen in de Roomse Kerk zaten hem dwars en dat moest hij zeg gen en daarover de mening van ande ren horen. Hij wist wel, dat het gevaar lijk was om van de machtige Roomse Kerk te zeggen wat hij zeggen wilde, maar tóch zweeg hij niet. Hg kon wel op z'n tien vingers narekenen, dat hij de monniken, die de aflaathandel be dreven, tegen zich in het harnas zou jagen en toch spijkerde hij zijn 95 stel lingen aan. Luther stelde een daad. Hoe kon Luther zo'n daad stellen? Bg het beantwoorden van deze vraag komen wij bij iets even belangrijks te recht al het stellen van een daad. wg komen terecht bij de achtergrond, van waaruit die daad is voortgekomen. Deze achtergrond is de Bijbel. Luther was in' de Bijbel gaan lezen en was in de Bijbei God tegengekomen; hg' was daardoor ook zichzelf tegenge komen en de Roomse Kerk tegengeko men. Natuurlijk wist Luther ook al van God af voordat hij de Bijbel ging lezen. Natuurlijk wist hg' voordien ook al af van de Roomse kerk eit van zichzelf. Maar hg had toen God en de kerk en Ingezonden Mededeling fAdv.) Als u geregeld laxeermiddelen allkt, is er nu een manier om er van af te komen. 83 van de 100 personen lukte het; u kunthet ook. En wel zo: Drink in de loop van elke dag enkele glazen water en bepaal een vast uur voor uw stoelgang. Neem de leweek elke avond twee Carter's Le verpilletjes. 2e Week - elke avond één. 3e Week - om de andere avond dén. Daarna niets meer, want Carter's Leverpilleties stellen uw inge wanden In staat weer op eigen kracht te werken, zonder laxeermiddelen. Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel eten het tempo van uw ingewanden tijdelijk vertra gen, recm dan tijdelük Carter's Leverpllletjes om u weer op gang te helpen. Zo raakt u uw ver stops -ig kwijt en vervalt u niet in de laxeer middel -„ewoonie. F al urect Carter'» Le verpilletjes, f 1.20 per flacon. 67 een blijdschap, een rijkdom voor hem, zoals hg nooit had kunnen vermoeden. En hg geloofde die verlossende waar heid. Hij vertrouwde God. Toen was het voor hem een wonder dat God hem aannam zoals hij was. Hg vertrouwde God tegen alle gezegden en leringen van heel zgn tijd in. Hij vertrouwde God tegen heel zgn opvoeding in. Hij vertrouwde God tegen alles in. En daardoor werd de Bgbel voor hem ook een boek vol van het leven Gods voor zondaars, die tot God komen op Gods roepstem. Daardoor ook kwam Luther tot zgn eerste daad en tot al zgn volgende da den. Daardoor ontving Luther moed en kracht midden in ai zgn angsten en beven. Vier jaar later moest Luther voor de machtige heren van de Rijksdag in Worms verschijnen. Men ried hem van alle kanten af om te gaan, jvant het einde zou voor hem zgn dat hij ver moord werd zoals dat ruim een eeuw geleden gebeurd was met Johannes Huss. Luther zei tegen al die mensen, die het zo goed met hem bedoelden, dat hg ging, al waren er net zo veel dui vels in Worms als pannen op de daken. Zo, dat ls mannentaal. Dit getuigt van grote moed en van geloof. Ja, maar vergist U zich nietwant Luther beefde verschrikkelijk als hg aan Worms dacht. Dus midden in zgn angst toch moedig. Dit kon alleen, omdat Luther de Bjj- bel niet voor van alles en nog wat ge bruikte, maar in de Bijbel naar God luisterde en op God vertrouwde. Wg gaan dan ontdekken, dat de Bgbel is Gods brievenboek met allerlei brieven, waarop ook ons adres. Wg' spannen dan niet de Bgbel voor ons karretje, maar wg luisteren en in het luisteren ont vangen wg Gods genade. Gods kracht. En dit is Protestant zgn. Daardoor ben je ook een levende Protestant. Er zijn veel te veel dode Protes tanten. Die Protestanten zijn Protes tanten, die wel een Bgbel hebben, maar er niet uit leven. Voor dit Protestantisme is er geen toekomst. Daarom ls het noodzakelijk, dat de Bijbel weer opnieuw gelezen wordt, dat er opnieuw gebeden wordt, dat er daardoor anders geloofd en geleefd wordt. Laat 31 October 1955 ons als een middel in Gods hand daartoe aanspo ren. Het Is zo heel erg nodig. Men heeft over het algemeen er geen flauw be sef van, dat de kennis van de Bgbel en van het geloof en van het kerkelijk leven ontzettend gering is. Soms denkt men te midden van puur heidenen te leven. Wg moeten daar geen ach en wee over gaan roepen, want daar schie ten we niets mee op. Wg moeten ook niet denken, dat wg door allerlei grote acties de zaak weer gezond kunnen maken. Misschien zijn allerlei kleine en grote acties wel goed, maar het moet komen van het geloof, dat wg' als een gave Gods mogen ontvangen en zullen ontvangen. Het lijkt zo klein en zo heel eenvoudig, maar God maakt het tot iets groots. Dat kunnen wij zien aan Maarten Luther en daaraan worden wij op 31 October weer herin nerd. Laat het geen vergeefse herin nering zijn. Door gasverstikfeing omgekomen ZAANDAM, 28 Oct. Tengevolge van gasverstikking is in haar woning te Koog aan de Zaan om het leven gekomen de 68-jarige weduwe A. M. de B.-O. Een melkboer kreeg aan haar woning geen gehoor. Hg waar schuwde de politie. Jubileum Haile Selassi DEN HAAG, 31 Oct, Keizer Haile Selassie de eerste van Ethiopië viert Woensdag zijn zilveren kro ningsfeest. Na de dood van keizerin Zauditu in April 1930 tot keizer uit geroepen, werd hij namelijk op 2 No vember van dat jaar tot Keizer ge kroond. Kamer heeft waardering voor minister Donker 's-GRAVENHAGE, 29 Oct. In het algemeen bleken de leden van de Tweede Kamer veel waardering te hebben voor het wetgevend beleid van minister Donker. Hij heeft met zijn voorgangers in de afgelopen drie jaar reeds belangrijk meer gepresteerd dan de meesten zijner voorgangers, zo staat te lezen in het voorlopig verslag over de begroting van Justitie. Vele leden betuigden hun instemming met het veel rustiger tempo, waarin thans wordt gewerkt aan de tot standkoming van een nieuw burgerlijk wetboek. Zij zouden echter gaarne wat meer over de wijze, waarop thans dit wet gevingswerk is georganiseerd. In welke verhouding staat het driemanschap Drion-Eggens-De Jong tot de minister en zijn medewerkers? Van sommige kanten was er critiek op het feit, dat minister Donker een" wetsontwerp op de rechterlijke orga nisatie was ingetrokken, toen een hem hiet welgevallig amendement werd in gediend. De minister was enigszins overgevoelig. Het ging bepaald niet te gen hem persoonlijk, maar in het al gemeen tegen de toeneming van de in vloed van het departement op de qr- ganisatie van de rechtspraak en daar mee op de gestie van de rechterlijke macht. Deze kwestie doet zich boven dien niet alleen bij justitie voor. Er is een algemeen streven merk baar om de macht van de ambtenaren uit te breiden. Men schijnt op het de partement de rechterlijke macht wei eens als een „buitendienst" daarvan te beschouwen. Vandaar ook de te inten sieve bemoeiing met de griffies. Gevraagd werd ook wanneer de wet op het tegengaan van lichtvaardige echtscheiding in werking zal kunnen treden en of de minister nog dit jaar kans ziet de wettelijke status van de rechtsvorm van ondernemingen tot stand te brengen. Er werd geklaagd over het beleid ten aanzien van het goedkeuren van statuten en verenigingen. Daarbij gaat het departement teveel in op het beleid en de interne organisatie der verenigingen. De minister dient maatregelen te treffen, volgens wel ke slechts een antwoord wordt gege ven op de vraag, of de statuten aan de eis des rechts voldoen en of de bestuurders van goed gedrag zijn. HET HAARLEMSE GEVAL Uitvoerig spraken de Kamerleden over het beruchte Haarlemse geval, waarin een priester een kerkeigk hu welijk votrok tussen een man, die naar burgerlijk recht nog met een an dere vrouw was getrouwd, en een on gehuwde vrouw, terwijl dit huwelijk niet door een burgerlijk huwelijk was voorafgegaan. Men vroeg, of het waar is, dat bedoelde priester strafvervol ging heeft voorkomen door het betalen van. de maximumboete van f 600, Uiteraard kwamen ook hier weer strijdpunten van r.k. en niet-r.k. Ka merleden tegenover elkaar te staan en er bleek een groep te zgn, die geen principieel bezwaar had tegen een re geling, waarbij geestelijken zouden kunnen optreden als ambtenaren van de burgerlijke stand, indien zou blij ken, dat daarmee aan een ernstige wens van een grote groc-p der bevol king zou kunnen worden voldaan en indien daarvoor een practisch bruik bare regeling getroffen zou kunnen worden. RECHT VAN STAKING Een heel ander onderwerp, dat aan de orde kwam, betrof het recht van staking. Gevraagd werd n.l., of staking van overheidspersoneel nog steeds als een strafbaar feit moet worden be schouwd, dit vooral naar aanleiding van de staking van het Amsterdamse trampersoneel. Anderen waren het hiermee niet eens, gezien de bijzondere positie van de overheid. Daartegenover bestaat voor de overheid de verplich ting voor het personeel een behoorlijke rechtspositie te scheppen. Aan minister Donker werd gevraagd of in het wetboek van strafrecht niet een speciaal hoofdstuk dient te wor den opgenomen over verkeersmisdrjj- ven. Komt er binnenkort een wetsont werp, waarbij de maximumstrafbedrei ging tegen dronken automobilisten wordt verhoogd? zo wilde men weten. De verzekeringsmaatschappijen dur ven, vermoedelijk om concurrentiere- denen, de uitsluiting van deze automo bilisten niet aan. ZAAK ANNEKE BEEKMAN Wat de zaak Anneke Beekman be treft vroegen sommige Kamerleden, of tegen de commissaris van politie in Hilversum, die niet voldoende mede werking verleende bij de opsporing van het meisje, maatregelen genomen dienen te worden. Is het waar, zo werd tenslotte gevraagd, dat het bevel tot inhechtenisneming van één der verdachten in deze zaak een halve dag is blijven liggen bij de politie van Maastricht? Op- en ondergang van Zon en Maan Dinsdag 1 November: Zon op 7.36, ond. 17.12. Maan op 17.41, ond. 9.17. (Van onze §-redacteur.) UTRECHT, 31 October. Zowel de politieke partijen als de ker ken en de vakbeweging in West-Duitsland zien met spanning de nade ring van de 25e November tegemoet. Naar het zich laat aanzien, zal dan immers de beslissing vallen inzake de verdere ontwikkeling in en de toekomstige organisatie van de vakbeweging in de Bondsrepubliek. Op die datum loopt het ultimatum af, dat door het Comité tot oprich ting van een Chr. Vakbond aan de Deutsche Gewerkschaftsbund is gesteld. Dit ultimatum houdt in, dat de D.G.B. aan de christelijke arbeiders moet toestaan om een zelfstandige groepering te vormen binnen de huidige eenheidsvakbeweging, op federatieve basis met deze laatste verbonden. Deze eis gaat dus veel verder dan de aanvankelijk gestelde voorwaarden voor het bewaren van de eenheid, n.l. matiging van de ultra-marxistische koers van de D.G.B., afstaan van één derde deel der bestuurszetels aan ver tegenwoordigers der christenarbeiders en grotere toleratie in religieuze aan gelegenheden. Het Comité heeft blijk baar ingezien, dat deze eisen zijn stre ven onvoldoede kunnen dienen. Het bezetten van een derde deel der be stuurszetels betekent slechts, dat men een minderheid blijft vormen en steeds kan worden overstemd bij alle belang rijke beslissingen. In een federatief verband ligt de verhouding natuurlijk gans anders. Het ziet er overigens niet naar uit, dat de nieuwe en verdergaande eis van liet Comité ook maar enige kans heeft oin door het D.G.B. te worden ingewil ligd. Deze eenheidsbeweging heeft reeds te kennen gegeven niet onder druk met de christelijke groep te wil len onderhandelen. Het zette aan deze uitspraak kracht bij door de woord voerder van het Comité, de vakbonds bestuurder Winkelheide, die tevens lid van de Bondsdag voor de C.D.U. is, uit de D.G.B. te stoten. De ontwikke ling der dingen zal dus wel zo zijn, dat het Comité na de 5e November zijn eigenlijke taak zal moeten aan vatten en tot oprichting van een chris telijke vakbeweging zal overgaan. Geen lichte zaak Dit nu zal geen lichte zaak zijn. Het is naar de mens gesproken zelfs een onmogelijke taak. In de eerste plaats wordt het comité door vrijwel geen enkele groepering openlijk en ruiter lijk gesteund, zelfs niet door de beide christelijk-sociale organisaties in de Bondsrepubliek, die een zelfde functie vervullen als in ons land het verbond „Patrimonium". In de Katholische Arbeiterbewe- gung (K.A.B.) is een meerderheid van 75 pet. voor de oprichting van een chr. beweging. Dat is voor het bestuur echter niet voldoende om zich achter het comité te scharen. In do Evangelische Arbeiterbewegung (E.A.B.j is slechts de helft der le den bereid een chr. vakbeweging te steunen en van deze organisatie is dus nog minder bijval te verwach ten. In de tweede plaats zullen ook de kerken zich niet achter het comité scharen, zoals uit de oproep tot het be waren van de eenheid van enkele pro testantse bisschoppen tegenover het streven naar een chr. vakbeweging. De Gereformeerde groep in de Evangeli sche Kirche Deutslands (E.K.D.) ver toont echter zeer sterke doorbraakten- denzen en is zonder meer tegen. De Lutherse groep bevat weliswaar vele voorstanders, ook onder de hogere geestelijkheid, maar weigert kleur te bekennen. De Lutheranen vrezen n.l., dat ze hierdoor hun toch al niet sterke greep op de grote arbeidersmassa ge heel verliezen zal. Tenslotte kunnen de voorstanders van een chr. vakbeweging evenmin reke nen op de chr. politieke partij van Adenauer, de C.D.U., die zich om di verse zuiver politieke redenen buiten schot houdt. Adenauer zelf heeft steeds verklaard, dat de tijd nog niet rijp is voor een chr. vakbeweging en dat men nog wel enige tientallen jaren nodig heeft om voldoende kader te scholen. Hoe men deze mensen scholen moet zonder practijk in de vakbewe ging blijft een raadsel. Veel medewerking heeft de chr. vak beweging dus niet te verwachten, maar op sterke tegenwerking kan zijn vast rekenen. In de eerste plaats natuur lijk van de 6.000.000 leden omvattende machtige D.G.B., maar ook van de eigen voorgangers op kerkelijk en po litiek terrein. De nieuwe organisatie zal van de grond af moeten beginnen met de oprichting van vakorganisaties. Zij heeft daartoe gesalarieerde be stuurders nodig, landelijk en in de districten. Dat kost geld en geld is er niet. Daarvoor zijn geschoolde mannen nodig en er komen maar weinige „oude rotten" over en dan nog alleen in de roomse sector. De protestantse groepering moet geheel met „nieuwe mensen" starten. Van Europees belang Het is dus een vrij hachelijke zaak met die chr. vakbeweging in Duits land. Maar niettemin ook een zaak, die van het allergrootste belang is. In de eerste plaats natuurlijk voor de Bonds republiek zelf. De dictatoriaal gere geerde radicaal-marxistische D.G.B. heeft in zijn alleen-heerschappij een funeste invloed op de ontwikkeling van de arbeidsverhoudingen, zoals reeds meermalen duidelijk gebleken is. Maar de betekenis van de totstand koming van een chr. arbeidersbewe ging gaat nog veel verder. De vakbe weging speelt immers ook een grote rol bij de pogingen om te komen tot een integratie van Europa. De chr. vakbewegingen in casu het Interna tionaal Chr. Vakverbond speelt hierbij een uiterst bescheiden rol. In vele W. Europese landen is immers in het ge heel geen chr. vakbeweging en het prestige van het I.C.V. is dus niet overweldigend groot. Zo wordt dan in het gesprek over de vormgeving van een Europese samenleving het chris telijk geluid slechts zwak vernomen. Dit zou geheel anders worden, als in Westduitsland, dat toch kennelijk het belangrijkste land wordt in de Euro pese gemeenschap, een chr. vakbewe ging zou kunnen groeien. In de Europese Kolen- en Staalge meenschap wordt de Bondsrepubliek, de grootste producent van kolen en staal, van arbeiderszijde thans alleen door marxisten vertegenwoordigd. De gehele stemmenverhouding in de E.K. S.G. aan de arbeiderskant zou zich grondig wijzigen als in de Duitse ver tegenwoordiging ook een plaats aan chr. vakvereniging'smannen zou moe ten worden ingeruimd. En bij dit alles komt nog, dat door christen-arbeiders in vele andere landen naar Duitsland de baker mat van de chr. sociale beweging gekeken wordt als het gaat om de organisatievorm op vakbewegings- bied. ESSEN, 31 Oct. Zondag is in Es sen een Chr. Vakbeweging opgericht. Twee bondsdagleden, Johannes Even en Bernhard Winkelheide, hebben de leiding van deze vakbeweging op zich Bij het in -uid-Vietnam gehouden referendum, waardoor het volk zich kon uitspreken over de vraag, of pre mier Ngo Dinh Diem als president in de plaats moest komen van oud-kei zer Bao Dai om het volk te leiden een vraag, die inmiddels in het voor deel van Diem is beantwoord, na men voor het eerst in de geschiede nis van de verkiezingen in Vietnam urouroen aan de stemming deel. Deze foto laat zien hoe enige vrouwen in Saigon hun stem uitbrengen. GOES, 31 Oct. De herverkaveling in Zeeland wordt in al haar facetten belicht in het jongste nummer van het Zeeuwsch Landbouwblad. Het is een lijvig nummer geworden waaraan vele deskundigen op dit terrein hun mede werking hebben verleend. Zo schreef ir S. Herweyer, directeur van de Cul tuurtechnische Dienst een beschouwing over de ontwikkeling van de herver kaveling, en vloeide uit de pen van is J. Post, hoofdingenieur-directeur van de Herverkaveling in Zeeland en secretaris van de Herverkavelingscom missie, een overpeinzing rond 't her- verkavelingswerfe Ir J. J. Westerhof en ir C. P. Lam- bregts, beiden van de Wetenschappe lijke afdeling van de Herverkave lingscommissie, belichten resp. de drainage en de egalisatie. De heren M. Murre en G. A. Toren, boerderij- bouwvoorlichtingsdienst bespreken bouwvoorlichtingsdienste bespreken de boerderijbouw en ir J. F. A. Mole naars, houtvester in de houtvesterij „Zeeland en het Markiezaat", de be planting. Ir G. v. d. Bijl, van het se cretariaat der Herverkavelingscom missie beschreef de natte waterbouw kunde en ir C. P. Kalle waard de droge waterbouwkunde. Wat zij schreven vormt een over zicht van hetgeen tot stand is geko men. Een achttal landbouwers uit Walcheren, de zak van Zuid-Beve land, uit Waarde, Schouwen en Tho- len heeft onomwonden zijn mening over de herverkaveling gegeven. De plannen voor 1956 worden even eens uit de doeken gedaan en toege licht door het secretariaat van de herverkavelingen. Ir W. H. U'bbink, consulent voor grond- en pachtzaken, belicht de vernieuwing in het grond gebruik, dr ir C. W. C. van Beekom de Rijkslandbouweonsulent bespreekt de landbouwvoorlichting in de her- verkavelingsgebieden, is J. M. Veld huis van het secretariaat in en over de herverkaveling en drs J. Dijkgraaf, secretaris van het L.C.C. schreef over Boerenzoons en hun toekomstig be roep. De voorzitter der hervekavelings- conimissie Zeeland en Walcheren, mr A. J. van der Weel schreef een in leidend woord in dit nummer, dat, met vele foto's geïllustreerd, de beste voorlichting vormt over dit veelom vattende en voor de uitvoerende or ganen zo spannende werk, die wij sinds lange tijd onder ogen kregen. In Amerikaanse kringen wordt verklaard, dat Engeland, de V.S. en een aantal andere landep de volgende week zullen voorstellen, dat de Algemene Vergade ring van de V.N. in principe zal beslui ten na 1957 een conferentie over wijzi ging van het Handvest der V.N. te hou den. Er is veel voorbereiding voor een dergelijke conferentie nodig. genomen en zij hebben alle Christen- socialistische arbeiders opgeroepen lid van de nieuwe organisatie te worden. Het comité, dat twee weken geleden werd opgericht is Zondag belast met het ontwerpen van statuten en een program. Over drie weken volgt een stichtingscongres. Johannes is gekozen als eerste voorzitter. Hij werd in 1903 in Essen geboren en is sinds 1949 bondsafgevaardigde. De oprichting van deze christe lijke vakbeweging kan grote gevolgen hebben voor andere lan den, waar men tot dusver in prote stantse kringen nog maar al te zeer geneigd is een confessionele vakbe weging te zien als een typisch cal vinistisch en Nederlands product. We denken hier aan Oostenrijk, met zijn in drie secties verdeelde eenheids vakbeweging, aan Scandinavië dat op kerkelijk terrein zo nauw verwant is met Duitsland cn zelfs aan Amerika, waar millioenen arbeiders van Duitse afkomst leven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 3