HERVQRM1NGSDAG 1955
Naar een Christelijke Vakbeweging
West-DuitsSand
in
Vietnamese vrouwen naar de stembus
Macht van ambtenaren mag
niet groter worden
Laatste nieuws
Beslissing heeft vérstrekkende
gevolgen in Europees verband
door Ds J. KWAST,
Ned. Herv. predikant te Vlissingen
5 doktoren
waarschuwen tegen
het misbruik van
laxeermiddelen
Speciale maatregelen tegen dronken
automobilisten gevraagd
Ultimatum loopt Zaterdag af
De herverkaveling
in al haar facetten
belicht
Maandag 31 October 1955
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 3
Al vele, vele jaren lang wordt de
dag van 31 October door de Pro
testanten in ere gehouden. Dit
is een goede zaak, want wij mogen
niet vergeten wat er in Wittenberg,
een stadje in Oost-Duitsland, op 31
October 1517 gebeurde. Temidden van
allerlei voorbereidingen voor de jaar
markt, die gehouden zou worden de
volgende dag 1 November, stapte een
monnik in grauwe pij naar de deur
van de slotkapel in Wittenberg. Onder
z'n pij had hij een lang stuk papier,
van dat perkamentachtige soort, dat
niet gauw stuk gaat, en een hamer
met een paar spijkers. Die monnik had
wat belangrijks aan de mensen te ver
tellen. En één van de beste manieren
om het te vertellen was aanspijkeren.
Op de deur van de slotkapel, omdat de
zichzelf nog niet echt leren kennen.
En dat ging nu gebeuren, daarom zeg
gen wij, dat Luther God en de kerk
en zichzelf tegenkwam. Voor die tijd
was hg er eigenlijk altijd langs gegaan
zoals wg ook vluchtig langs een mens
kunnen gaan.
De Bgbel was Luther echt het boek
van de ontmoeting met God. Luther
leerde God kennen als die God, Die
zondaars zalig maakt. Zondaars zalig
maakt zoals ze zijn. Niet nadat ze
eerst zelf wat hebben moeten doen;
neen, het is geheel het werk van God,
zoals Jezus de moordenaar aan het
kruis zalig maakte. Die moordenaar
had nergens recht op; die moordenaar
kon niets meer goed maken. God, en
God alléén maakt het goed. Dat was
een openbaring voor Luther. Het was
monnik wel wist, dat ter gelegenheid
van de jaarmarkt de volgende dag wel
mensen naar de kerk zouden gaan en
dan lezen of zich laten voorlezen wat
op dat papier stond.
Toen die monnik, Maarten Luther,
zijn papier vastklopte aan die kerk
deur, was hg bezig, meer dan hg zich
bewust was, in figuurlijke zin op de
deur van de Roomse Kerk te kloppen
en op de deur van de gewetens der
mensen. God had op de deur van Lu
thers hart geklopt en was bezig ge
heel binnen te komen. Daarom moest
Luther op andere deuren kloppen en
op die morgen van de 31e October
1517 werd Luthers eerste kloppen ge
hoord en het zou nadreunen door ge
heel Europa.
Maar daar wist Luther voorlopig
nog niets van. Zijn kloppen op die
laatste Octoberdag was slechts een
heel klein begin en Luther verbeeldde
zich helemaal niets. Hg deed alleen
wat hg wist te móeten doen.
Laten wg dit als eerste goed vast
houden. Namelijk dat Luther deed wat
hg meende te móeten doen.
De kerkhervorming in ere houden is
ook nu nog allereerst doen wat wg
moeten doen.
Luther voelde zich door God geroe
pen om te doen wat hg deed. Dat was
helemaal niet gemakkelijk en Luther
was toen helemaal nog geen groot
man. Hij was slechts een vrij eenvou
dig monnikje. Maar hg' deed waartoe
God hem riep. Dit geldt voor ons nog
net zo. Luther stond met zijn daad
geheel alleen, maar dat deerde hem
niet.
De wereld van nu is ook een wereld
waarin wg ons vaak alleen zullen ge
voelen als wg doen wat wij moeten
doen in opdracht van God. Maar laten
wij het daarom na? Ik vrees voor heel
velen.
Er wordt allerwegen geklaagd over
de achteruitgang van het geestelijk
leven; over de verminderde belangstel
ling in het kerkeigk leven en helaas is
dat waar.
Maar zou het zeker niet hierdoor ko
men doordat zo velen, die christenen
willen heten, doordat zovelen, die naar
de kerk gaan, geen daód gaan stellen?
Men is te veel toeschouwer en te wei
nig actief medewerker. Maarten Lu
ther was geen toeschouwer, hg was
medewerker Gods, helemaal op z'n
eentje. God kon en wilde hem gebrui
ken als eenvoudig monnikje, maar Lu
ther liet zich door God geheel gebrui
ken en toen gebeurde er wat.
O, het was nog maar een schuchter
begin. Dat papier, dat Luther aansloeg,
bevatte de 95 stellingen. Maar denk
niet, dat die stellingen zo maar door
iedereen konden gelezen worden. Neen,
dat niet, want ze waren in het Latijn
geschreven. Luther dacht er niet aan
om een volksbeweging op touw te zet
ten. Het ging hem enkel en alleen om
een dispuut, dat is, om een gesprek in
een kring van geleerde mensen. Luther
had wat op het hart en dat wilde hij
niet zozeer wereldkundig maken als
we! met anderen gaan bespreken.' Ver
schillende dingen in de Roomse Kerk
zaten hem dwars en dat moest hij zeg
gen en daarover de mening van ande
ren horen. Hij wist wel, dat het gevaar
lijk was om van de machtige Roomse
Kerk te zeggen wat hij zeggen wilde,
maar tóch zweeg hij niet. Hg kon wel
op z'n tien vingers narekenen, dat hij
de monniken, die de aflaathandel be
dreven, tegen zich in het harnas zou
jagen en toch spijkerde hij zijn 95 stel
lingen aan. Luther stelde een daad.
Hoe kon Luther zo'n daad stellen?
Bg het beantwoorden van deze vraag
komen wij bij iets even belangrijks te
recht al het stellen van een daad. wg
komen terecht bij de achtergrond, van
waaruit die daad is voortgekomen.
Deze achtergrond is de Bijbel.
Luther was in' de Bijbel gaan lezen
en was in de Bijbei God tegengekomen;
hg' was daardoor ook zichzelf tegenge
komen en de Roomse Kerk tegengeko
men.
Natuurlijk wist Luther ook al van
God af voordat hij de Bijbel ging lezen.
Natuurlijk wist hg' voordien ook al af
van de Roomse kerk eit van zichzelf.
Maar hg had toen God en de kerk en
Ingezonden Mededeling fAdv.)
Als u geregeld laxeermiddelen allkt, is er nu
een manier om er van af te komen. 83 van de 100
personen lukte het; u kunthet ook. En wel zo:
Drink in de loop van elke dag enkele glazen
water en bepaal een vast uur voor uw stoelgang.
Neem de leweek elke avond twee Carter's Le
verpilletjes. 2e Week - elke avond één. 3e Week
- om de andere avond dén. Daarna niets meer,
want Carter's Leverpilleties stellen uw inge
wanden In staat weer op eigen kracht te
werken, zonder laxeermiddelen.
Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel eten
het tempo van uw ingewanden tijdelijk vertra
gen, recm dan tijdelük Carter's Leverpllletjes
om u weer op gang te helpen. Zo raakt u uw ver
stops -ig kwijt en vervalt u niet in de laxeer
middel -„ewoonie. F al urect Carter'» Le
verpilletjes, f 1.20 per flacon. 67
een blijdschap, een rijkdom voor hem,
zoals hg nooit had kunnen vermoeden.
En hg geloofde die verlossende waar
heid. Hij vertrouwde God. Toen was
het voor hem een wonder dat God hem
aannam zoals hij was. Hg vertrouwde
God tegen alle gezegden en leringen
van heel zgn tijd in. Hij vertrouwde
God tegen heel zgn opvoeding in. Hij
vertrouwde God tegen alles in. En
daardoor werd de Bgbel voor hem ook
een boek vol van het leven Gods voor
zondaars, die tot God komen op Gods
roepstem.
Daardoor ook kwam Luther tot zgn
eerste daad en tot al zgn volgende da
den. Daardoor ontving Luther moed en
kracht midden in ai zgn angsten en
beven.
Vier jaar later moest Luther voor
de machtige heren van de Rijksdag in
Worms verschijnen. Men ried hem van
alle kanten af om te gaan, jvant het
einde zou voor hem zgn dat hij ver
moord werd zoals dat ruim een eeuw
geleden gebeurd was met Johannes
Huss.
Luther zei tegen al die mensen, die
het zo goed met hem bedoelden, dat
hg ging, al waren er net zo veel dui
vels in Worms als pannen op de daken.
Zo, dat ls mannentaal. Dit getuigt
van grote moed en van geloof. Ja,
maar vergist U zich nietwant
Luther beefde verschrikkelijk als hg
aan Worms dacht. Dus midden in zgn
angst toch moedig.
Dit kon alleen, omdat Luther de Bjj-
bel niet voor van alles en nog wat ge
bruikte, maar in de Bijbel naar God
luisterde en op God vertrouwde. Wg
gaan dan ontdekken, dat de Bgbel is
Gods brievenboek met allerlei brieven,
waarop ook ons adres. Wg' spannen dan
niet de Bgbel voor ons karretje, maar
wg luisteren en in het luisteren ont
vangen wg Gods genade. Gods kracht.
En dit is Protestant zgn. Daardoor
ben je ook een levende Protestant.
Er zijn veel te veel dode Protes
tanten. Die Protestanten zijn Protes
tanten, die wel een Bgbel hebben,
maar er niet uit leven.
Voor dit Protestantisme is er geen
toekomst.
Daarom ls het noodzakelijk, dat de
Bijbel weer opnieuw gelezen wordt, dat
er opnieuw gebeden wordt, dat er
daardoor anders geloofd en geleefd
wordt.
Laat 31 October 1955 ons als een
middel in Gods hand daartoe aanspo
ren.
Het Is zo heel erg nodig. Men heeft
over het algemeen er geen flauw be
sef van, dat de kennis van de Bgbel en
van het geloof en van het kerkelijk
leven ontzettend gering is. Soms denkt
men te midden van puur heidenen te
leven. Wg moeten daar geen ach en
wee over gaan roepen, want daar schie
ten we niets mee op. Wg moeten ook
niet denken, dat wg door allerlei grote
acties de zaak weer gezond kunnen
maken. Misschien zijn allerlei kleine
en grote acties wel goed, maar het
moet komen van het geloof, dat wg' als
een gave Gods mogen ontvangen en
zullen ontvangen. Het lijkt zo klein
en zo heel eenvoudig, maar God maakt
het tot iets groots. Dat kunnen wij
zien aan Maarten Luther en daaraan
worden wij op 31 October weer herin
nerd. Laat het geen vergeefse herin
nering zijn.
Door gasverstikfeing
omgekomen
ZAANDAM, 28 Oct. Tengevolge
van gasverstikking is in haar woning
te Koog aan de Zaan om het leven
gekomen de 68-jarige weduwe A. M.
de B.-O. Een melkboer kreeg aan
haar woning geen gehoor. Hg waar
schuwde de politie.
Jubileum Haile Selassi
DEN HAAG, 31 Oct, Keizer
Haile Selassie de eerste van Ethiopië
viert Woensdag zijn zilveren kro
ningsfeest. Na de dood van keizerin
Zauditu in April 1930 tot keizer uit
geroepen, werd hij namelijk op 2 No
vember van dat jaar tot Keizer ge
kroond.
Kamer heeft waardering voor minister Donker
's-GRAVENHAGE, 29 Oct. In het algemeen bleken de leden van de
Tweede Kamer veel waardering te hebben voor het wetgevend beleid van
minister Donker. Hij heeft met zijn voorgangers in de afgelopen drie jaar
reeds belangrijk meer gepresteerd dan de meesten zijner voorgangers, zo
staat te lezen in het voorlopig verslag over de begroting van Justitie. Vele
leden betuigden hun instemming met het veel rustiger tempo, waarin thans
wordt gewerkt aan de tot standkoming van een nieuw burgerlijk wetboek.
Zij zouden echter gaarne wat meer over de wijze, waarop thans dit wet
gevingswerk is georganiseerd. In welke verhouding staat het driemanschap
Drion-Eggens-De Jong tot de minister en zijn medewerkers?
Van sommige kanten was er critiek
op het feit, dat minister Donker een"
wetsontwerp op de rechterlijke orga
nisatie was ingetrokken, toen een hem
hiet welgevallig amendement werd in
gediend. De minister was enigszins
overgevoelig. Het ging bepaald niet te
gen hem persoonlijk, maar in het al
gemeen tegen de toeneming van de in
vloed van het departement op de qr-
ganisatie van de rechtspraak en daar
mee op de gestie van de rechterlijke
macht. Deze kwestie doet zich boven
dien niet alleen bij justitie voor.
Er is een algemeen streven merk
baar om de macht van de ambtenaren
uit te breiden. Men schijnt op het de
partement de rechterlijke macht wei
eens als een „buitendienst" daarvan te
beschouwen. Vandaar ook de te inten
sieve bemoeiing met de griffies.
Gevraagd werd ook wanneer de wet
op het tegengaan van lichtvaardige
echtscheiding in werking zal kunnen
treden en of de minister nog dit jaar
kans ziet de wettelijke status van de
rechtsvorm van ondernemingen tot
stand te brengen.
Er werd geklaagd over het beleid
ten aanzien van het goedkeuren van
statuten en verenigingen. Daarbij
gaat het departement teveel in op
het beleid en de interne organisatie
der verenigingen. De minister dient
maatregelen te treffen, volgens wel
ke slechts een antwoord wordt gege
ven op de vraag, of de statuten aan
de eis des rechts voldoen en of de
bestuurders van goed gedrag zijn.
HET HAARLEMSE GEVAL
Uitvoerig spraken de Kamerleden
over het beruchte Haarlemse geval,
waarin een priester een kerkeigk hu
welijk votrok tussen een man, die
naar burgerlijk recht nog met een an
dere vrouw was getrouwd, en een on
gehuwde vrouw, terwijl dit huwelijk
niet door een burgerlijk huwelijk was
voorafgegaan. Men vroeg, of het waar
is, dat bedoelde priester strafvervol
ging heeft voorkomen door het betalen
van. de maximumboete van f 600,
Uiteraard kwamen ook hier weer
strijdpunten van r.k. en niet-r.k. Ka
merleden tegenover elkaar te staan
en er bleek een groep te zgn, die geen
principieel bezwaar had tegen een re
geling, waarbij geestelijken zouden
kunnen optreden als ambtenaren van
de burgerlijke stand, indien zou blij
ken, dat daarmee aan een ernstige
wens van een grote groc-p der bevol
king zou kunnen worden voldaan en
indien daarvoor een practisch bruik
bare regeling getroffen zou kunnen
worden.
RECHT VAN STAKING
Een heel ander onderwerp, dat aan
de orde kwam, betrof het recht van
staking. Gevraagd werd n.l., of staking
van overheidspersoneel nog steeds als
een strafbaar feit moet worden be
schouwd, dit vooral naar aanleiding
van de staking van het Amsterdamse
trampersoneel. Anderen waren het
hiermee niet eens, gezien de bijzondere
positie van de overheid. Daartegenover
bestaat voor de overheid de verplich
ting voor het personeel een behoorlijke
rechtspositie te scheppen.
Aan minister Donker werd gevraagd
of in het wetboek van strafrecht niet
een speciaal hoofdstuk dient te wor
den opgenomen over verkeersmisdrjj-
ven. Komt er binnenkort een wetsont
werp, waarbij de maximumstrafbedrei
ging tegen dronken automobilisten
wordt verhoogd? zo wilde men weten.
De verzekeringsmaatschappijen dur
ven, vermoedelijk om concurrentiere-
denen, de uitsluiting van deze automo
bilisten niet aan.
ZAAK ANNEKE BEEKMAN
Wat de zaak Anneke Beekman be
treft vroegen sommige Kamerleden,
of tegen de commissaris van politie in
Hilversum, die niet voldoende mede
werking verleende bij de opsporing
van het meisje, maatregelen genomen
dienen te worden. Is het waar, zo
werd tenslotte gevraagd, dat het bevel
tot inhechtenisneming van één der
verdachten in deze zaak een halve dag
is blijven liggen bij de politie van
Maastricht?
Op- en ondergang van Zon en Maan
Dinsdag 1 November: Zon op 7.36,
ond. 17.12. Maan op 17.41, ond. 9.17.
(Van onze §-redacteur.)
UTRECHT, 31 October. Zowel de politieke partijen als de ker
ken en de vakbeweging in West-Duitsland zien met spanning de nade
ring van de 25e November tegemoet. Naar het zich laat aanzien, zal
dan immers de beslissing vallen inzake de verdere ontwikkeling in en
de toekomstige organisatie van de vakbeweging in de Bondsrepubliek.
Op die datum loopt het ultimatum af, dat door het Comité tot oprich
ting van een Chr. Vakbond aan de Deutsche Gewerkschaftsbund is
gesteld. Dit ultimatum houdt in, dat de D.G.B. aan de christelijke
arbeiders moet toestaan om een zelfstandige groepering te vormen
binnen de huidige eenheidsvakbeweging, op federatieve basis met deze
laatste verbonden.
Deze eis gaat dus veel verder dan de
aanvankelijk gestelde voorwaarden
voor het bewaren van de eenheid, n.l.
matiging van de ultra-marxistische
koers van de D.G.B., afstaan van één
derde deel der bestuurszetels aan ver
tegenwoordigers der christenarbeiders
en grotere toleratie in religieuze aan
gelegenheden. Het Comité heeft blijk
baar ingezien, dat deze eisen zijn stre
ven onvoldoede kunnen dienen. Het
bezetten van een derde deel der be
stuurszetels betekent slechts, dat men
een minderheid blijft vormen en steeds
kan worden overstemd bij alle belang
rijke beslissingen. In een federatief
verband ligt de verhouding natuurlijk
gans anders.
Het ziet er overigens niet naar uit,
dat de nieuwe en verdergaande eis van
liet Comité ook maar enige kans heeft
oin door het D.G.B. te worden ingewil
ligd. Deze eenheidsbeweging heeft
reeds te kennen gegeven niet onder
druk met de christelijke groep te wil
len onderhandelen. Het zette aan deze
uitspraak kracht bij door de woord
voerder van het Comité, de vakbonds
bestuurder Winkelheide, die tevens
lid van de Bondsdag voor de C.D.U. is,
uit de D.G.B. te stoten. De ontwikke
ling der dingen zal dus wel zo zijn,
dat het Comité na de 5e November
zijn eigenlijke taak zal moeten aan
vatten en tot oprichting van een chris
telijke vakbeweging zal overgaan.
Geen lichte zaak
Dit nu zal geen lichte zaak zijn. Het
is naar de mens gesproken zelfs een
onmogelijke taak. In de eerste plaats
wordt het comité door vrijwel geen
enkele groepering openlijk en ruiter
lijk gesteund, zelfs niet door de beide
christelijk-sociale organisaties in de
Bondsrepubliek, die een zelfde functie
vervullen als in ons land het verbond
„Patrimonium".
In de Katholische Arbeiterbewe-
gung (K.A.B.) is een meerderheid
van 75 pet. voor de oprichting van
een chr. beweging. Dat is voor het
bestuur echter niet voldoende om
zich achter het comité te scharen. In
do Evangelische Arbeiterbewegung
(E.A.B.j is slechts de helft der le
den bereid een chr. vakbeweging te
steunen en van deze organisatie is
dus nog minder bijval te verwach
ten.
In de tweede plaats zullen ook de
kerken zich niet achter het comité
scharen, zoals uit de oproep tot het be
waren van de eenheid van enkele pro
testantse bisschoppen tegenover het
streven naar een chr. vakbeweging. De
Gereformeerde groep in de Evangeli
sche Kirche Deutslands (E.K.D.) ver
toont echter zeer sterke doorbraakten-
denzen en is zonder meer tegen. De
Lutherse groep bevat weliswaar vele
voorstanders, ook onder de hogere
geestelijkheid, maar weigert kleur te
bekennen. De Lutheranen vrezen n.l.,
dat ze hierdoor hun toch al niet sterke
greep op de grote arbeidersmassa ge
heel verliezen zal.
Tenslotte kunnen de voorstanders van
een chr. vakbeweging evenmin reke
nen op de chr. politieke partij van
Adenauer, de C.D.U., die zich om di
verse zuiver politieke redenen buiten
schot houdt. Adenauer zelf heeft
steeds verklaard, dat de tijd nog niet
rijp is voor een chr. vakbeweging en
dat men nog wel enige tientallen jaren
nodig heeft om voldoende kader te
scholen. Hoe men deze mensen scholen
moet zonder practijk in de vakbewe
ging blijft een raadsel.
Veel medewerking heeft de chr. vak
beweging dus niet te verwachten, maar
op sterke tegenwerking kan zijn vast
rekenen. In de eerste plaats natuur
lijk van de 6.000.000 leden omvattende
machtige D.G.B., maar ook van de
eigen voorgangers op kerkelijk en po
litiek terrein. De nieuwe organisatie
zal van de grond af moeten beginnen
met de oprichting van vakorganisaties.
Zij heeft daartoe gesalarieerde be
stuurders nodig, landelijk en in de
districten. Dat kost geld en geld is er
niet. Daarvoor zijn geschoolde mannen
nodig en er komen maar weinige
„oude rotten" over en dan nog alleen
in de roomse sector. De protestantse
groepering moet geheel met „nieuwe
mensen" starten.
Van Europees belang
Het is dus een vrij hachelijke zaak
met die chr. vakbeweging in Duits
land. Maar niettemin ook een zaak, die
van het allergrootste belang is. In de
eerste plaats natuurlijk voor de Bonds
republiek zelf. De dictatoriaal gere
geerde radicaal-marxistische D.G.B.
heeft in zijn alleen-heerschappij een
funeste invloed op de ontwikkeling
van de arbeidsverhoudingen, zoals
reeds meermalen duidelijk gebleken is.
Maar de betekenis van de totstand
koming van een chr. arbeidersbewe
ging gaat nog veel verder. De vakbe
weging speelt immers ook een grote
rol bij de pogingen om te komen tot
een integratie van Europa. De chr.
vakbewegingen in casu het Interna
tionaal Chr. Vakverbond speelt hierbij
een uiterst bescheiden rol. In vele W.
Europese landen is immers in het ge
heel geen chr. vakbeweging en het
prestige van het I.C.V. is dus niet
overweldigend groot. Zo wordt dan in
het gesprek over de vormgeving van
een Europese samenleving het chris
telijk geluid slechts zwak vernomen.
Dit zou geheel anders worden, als in
Westduitsland, dat toch kennelijk het
belangrijkste land wordt in de Euro
pese gemeenschap, een chr. vakbewe
ging zou kunnen groeien.
In de Europese Kolen- en Staalge
meenschap wordt de Bondsrepubliek,
de grootste producent van kolen en
staal, van arbeiderszijde thans alleen
door marxisten vertegenwoordigd. De
gehele stemmenverhouding in de E.K.
S.G. aan de arbeiderskant zou zich
grondig wijzigen als in de Duitse ver
tegenwoordiging ook een plaats aan
chr. vakvereniging'smannen zou moe
ten worden ingeruimd.
En bij dit alles komt nog, dat door
christen-arbeiders in vele andere
landen naar Duitsland de baker
mat van de chr. sociale beweging
gekeken wordt als het gaat om de
organisatievorm op vakbewegings-
bied.
ESSEN, 31 Oct. Zondag is in Es
sen een Chr. Vakbeweging opgericht.
Twee bondsdagleden, Johannes Even
en Bernhard Winkelheide, hebben de
leiding van deze vakbeweging op zich
Bij het in -uid-Vietnam gehouden
referendum, waardoor het volk zich
kon uitspreken over de vraag, of pre
mier Ngo Dinh Diem als president in
de plaats moest komen van oud-kei
zer Bao Dai om het volk te leiden
een vraag, die inmiddels in het voor
deel van Diem is beantwoord, na
men voor het eerst in de geschiede
nis van de verkiezingen in Vietnam
urouroen aan de stemming deel. Deze
foto laat zien hoe enige vrouwen in
Saigon hun stem uitbrengen.
GOES, 31 Oct. De herverkaveling
in Zeeland wordt in al haar facetten
belicht in het jongste nummer van het
Zeeuwsch Landbouwblad. Het is een
lijvig nummer geworden waaraan vele
deskundigen op dit terrein hun mede
werking hebben verleend. Zo schreef
ir S. Herweyer, directeur van de Cul
tuurtechnische Dienst een beschouwing
over de ontwikkeling van de herver
kaveling, en vloeide uit de pen van
is J. Post, hoofdingenieur-directeur
van de Herverkaveling in Zeeland en
secretaris van de Herverkavelingscom
missie, een overpeinzing rond 't her-
verkavelingswerfe
Ir J. J. Westerhof en ir C. P. Lam-
bregts, beiden van de Wetenschappe
lijke afdeling van de Herverkave
lingscommissie, belichten resp. de
drainage en de egalisatie. De heren
M. Murre en G. A. Toren, boerderij-
bouwvoorlichtingsdienst bespreken
bouwvoorlichtingsdienste bespreken
de boerderijbouw en ir J. F. A. Mole
naars, houtvester in de houtvesterij
„Zeeland en het Markiezaat", de be
planting. Ir G. v. d. Bijl, van het se
cretariaat der Herverkavelingscom
missie beschreef de natte waterbouw
kunde en ir C. P. Kalle waard de droge
waterbouwkunde.
Wat zij schreven vormt een over
zicht van hetgeen tot stand is geko
men. Een achttal landbouwers uit
Walcheren, de zak van Zuid-Beve
land, uit Waarde, Schouwen en Tho-
len heeft onomwonden zijn mening
over de herverkaveling gegeven.
De plannen voor 1956 worden even
eens uit de doeken gedaan en toege
licht door het secretariaat van de
herverkavelingen. Ir W. H. U'bbink,
consulent voor grond- en pachtzaken,
belicht de vernieuwing in het grond
gebruik, dr ir C. W. C. van Beekom
de Rijkslandbouweonsulent bespreekt
de landbouwvoorlichting in de her-
verkavelingsgebieden, is J. M. Veld
huis van het secretariaat in en over
de herverkaveling en drs J. Dijkgraaf,
secretaris van het L.C.C. schreef over
Boerenzoons en hun toekomstig be
roep.
De voorzitter der hervekavelings-
conimissie Zeeland en Walcheren, mr
A. J. van der Weel schreef een in
leidend woord in dit nummer, dat,
met vele foto's geïllustreerd, de beste
voorlichting vormt over dit veelom
vattende en voor de uitvoerende or
ganen zo spannende werk, die wij
sinds lange tijd onder ogen kregen.
In Amerikaanse kringen wordt verklaard,
dat Engeland, de V.S. en een aantal
andere landep de volgende week zullen
voorstellen, dat de Algemene Vergade
ring van de V.N. in principe zal beslui
ten na 1957 een conferentie over wijzi
ging van het Handvest der V.N. te hou
den. Er is veel voorbereiding voor een
dergelijke conferentie nodig.
genomen en zij hebben alle Christen-
socialistische arbeiders opgeroepen lid
van de nieuwe organisatie te worden.
Het comité, dat twee weken geleden
werd opgericht is Zondag belast met
het ontwerpen van statuten en een
program. Over drie weken volgt een
stichtingscongres. Johannes is gekozen
als eerste voorzitter. Hij werd in 1903
in Essen geboren en is sinds 1949
bondsafgevaardigde.
De oprichting van deze christe
lijke vakbeweging kan grote
gevolgen hebben voor andere lan
den, waar men tot dusver in prote
stantse kringen nog maar al te zeer
geneigd is een confessionele vakbe
weging te zien als een typisch cal
vinistisch en Nederlands product.
We denken hier aan Oostenrijk, met
zijn in drie secties verdeelde eenheids
vakbeweging, aan Scandinavië dat op
kerkelijk terrein zo nauw verwant is
met Duitsland cn zelfs aan Amerika,
waar millioenen arbeiders van Duitse
afkomst leven.