Jehovah's getuigen willen geen
christenen genoemd worden
M'
BRIL
Bouwwereld kan profiteren van
industrie-ervaringen
w
r
VOOR DE VIJF EN TWINTIGSTE MAAL
Misleiding door gebruik van christelijke
woorden en termen
door Ds J, KWAST,
Ned. Herv. predikant te Vlissingen
De jehovahs getuigen
en hun leer (1)
KX-M.
vliegt „op papier" met
straaljagers
Grootse manoeuvres
in de V.S,
vooraanstaande Nederlanders geven hun mening over het sparen
Spatader-Kousen
Organisatie is sinds tientallen jaren niet veranderd
Nieuw vlaggeschip
voor
Holland-Amerika Lijn
ISDAT JUIST m
Zaterdag 29 October 1955
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 9
Men betitelt de Jehovah's getuigen weieens als een secte. Wij
vragen dus allereerst: „Wat is een secte?"
Een secte is een groep van mensen, die met behoud van de
hele bijbelse waarheid een deel van die waarheid zó gaan beklem
tonen, dat de andere delen van de waarheid verwaarloosd worden.
Dat beklemtoonde deel van de waarheid wordt dan nog zó fanatiek
naar voren gehaald, dat aan anderen het bezit van wat voor onder
deel van de waarheid ook ontzegd word. Die worden dan betiteld
als mensen, die er helemaal naast staan. De secte heeft dus steeds
gevaarlijke kanten, maar bedoelt meestal de hele bijbelse waarheid
vast te houden, zoals die ook door andere Christenen, door de kerken
wordt gezien.
Wij kunnen de Jehova's getuigen on
mogelijk een secte noemen, want zij
bedoelen in het minst niet de waar
heid vast te houden, zoals die door de
andere Christenen, door de kerken,
wordt beleefd en verkondigd. Wat
eeuwen lang door de Christenen is ge
loofd wordt door de Jehova's getuigen
radicaal over boord gegooid. Zij doen
dit niet per ongeluk, maar zeer be
wust, willens en wetens.
In èèn van hun hoofdgeschriften, 't
boek „De Waarheid zal U vrijmaken"
komen wij doorlopend de gedachte te
gen, dat al wat geleerd werd en wordt
door de kerken met de ware gods
dienst niets te maken heeft. Het is
religie en onder religie wordt door de
Jehova's getuigen verstaan: de dienst
aan de duivel, de misle:'l:rig van de
duivel.
Op blz. 119 en volgende bladzijden
van „De Waarheid zal U vrijmaken"
wordt Kaïn genoemd de eerste religi
euze geestelijke. Zoals Kaïn offerde,
offeren heden religieuze geestelijken
bij politieke plechtigheden en zeggen
gebeden op. Zoals Abel God diende,
dienen de Jehova's getuigen God.
Abel was de eerste Jehova's getuige.
De kerk en de duivel
Blz. 86 en 87: De duivel heeft de re
ligie ingevoerd. Niemand kan aanto
nen, dat Adam en Eva tot aan die tijd
in Éden de een of andere ceremonie
of vormingsdienst er op nahielden. Zij
gingen dat doen, toen zij de duivel gin
gen dienen. En de kerken doen dat nu
nog. Ook zij dienen de duivel. Als in
de geschriften van de Jehova's getui
gen zo over de christenen, over de ker
ken, wordt gesproken, wordt allereerst
de aanval gericht tegen de Roomse
kerk. Maar laten de Protestanten niet
denken, dat zij in de ogen van de Je
hova's getuigen er beter af komen.
Luister slechts naar hetgeen gezegd
wordt onderaan blz. 256:
Hij dat is Jezus bouwde geen
synagoge of een religieus gebouw, ten
einde zich als pastoor of dominee zich
daarin te installeren. Dominee en
pastoor staan op één lijn en het Prote
stantisme is even duivels als het
Rooms-Katholicisme.
De Jehova's getuigen keren ziech
tegen de gehele christenheid en ko
men daar openlijk voor uit, behalve
dat zij christelijke woorden en ter
men gebruiken en zo misleidend te
werk gaan. Zij vragen b.v. of men
met hen de bijbel wil lezen en zij
zeggen dat zij komen voor of van de
zendingè De argeloze christen loopt
bij het woord „bijbel" er in en bij
het woord „zending" ook. Ik meen,
dat de Jehova's getuigen nu eerder
dan voor enige jaren zeggen, dat zij
Jehova's getuigen zijn. Zo lang mo
gelijk houdt men dat verborgen.
Geen christenen
Omdat ze ook niet de minste waar
de hechten aan enig ander geloof, be
halve aan dat van henzelf, willen zij
ook persé geen christenen genoemd
worden. Vandaar, dat de naam die zij
dragen willen, nl. Jehova's getuigen,
alles zegt. Bij veel dingen is het zo,
dat de naam er niet veel toe doet. Hier
doet de naam er alles toe.
Nu komt de vraag: „Wat bedoelen
zij met die naam?"
Kijk, ieder die het O.T. een beetje
LJ et is ons een genoegen van-
-* daag te leunen beginnen met
de publicatie van het eerste ar
tikel (van een serie van vijf)
over de Jehova's getuigen en hun
leer, die geschreven zijn door ds
J. Kwast, Ned. Herv. predikant
te Vlissingen. De praktijk bewijst,
dat het wel dringend gewenst is
over deze leer het één en ander
te zeggen, vooral ook, omdat
velen niet weten wat zij moeten
antwoorden, als zij bezoek krij
gen van een Jehovah's getuige.
Ds Kwast heeft in zijn artikelen
niet weergegeven wat anderen
reeds over dit moeilijke onder
werp hebben geschreven, maar
zijn beschouwingen en oordeel
ontleend aan de boeken der Je
hovah's getuigen zelf. En daar
bij heeft hij dit oordeel getoetst
aan de Bijbel. Wij vragen voor
deze artikelen -serie de bijzon
dere aandacht van onze lezers.
kent, weet, dat God met verschillende
namen wordt aangeduid. Dat zijn de
namen: „El" of „Elohim" of „El Schad-
daï", enz. Deze namen betekenen:
„Grote macht". Dat is een mooie naam,
die zeker op God van toepassing is,
maar ieder zal moeten toegeven, dat
„Grote Macht" wel wat vaag is. Daar
om heeft God aan de mensen nog een
andere naam van Zichzelf geschonken,
en dat is de naam „Jehova".
Deze naam is niet vaag, maar zegt
alles. Daar zit warmte in. Het is aan
Mozes, dat God eigenlijk voor het eerst
in ieder geval de naam met de bete
kenis bekend maakt. Het is de volgen
de betekenis: Ik zal bij U zijn, gelijk
Ik bij U was.
De volledige betekenis van deze
naam weet niemand, want die is uit
het Hebreeuws niet geheel af te lei
den. Jehova is namelijk een naam in
het Hebreeuws, dat is de taal van de
Joden. Deze naam in zijn volle beteke
nis blijft een heilig geheim en wij kun
nen ook niet anders verwachten, want
God is zo groot en wjj zijn zo klein.
Maar wat wij aan die naam hebben
zegt God dan aan Mozes Ik zal bij
U zijn, gelijk Ik bij U was.
De Jehova's getuigen vertalen, met
vele andere vertalingen: „Ik zal zijn,
die Ik zijn zal". Mij dunkt, dat is het
zelfde, alleen niet zo heel duidelijk ge
zegd. Op deze naam staan zij zo uit
drukkelijk, dat zij alle andere namen,
die in de bijbel voorkomen, verwerpen
als zijnde uitvindingen .van de religie
of duivelaanbidders.
Getuigen - onderdanen
Van de God Die deze naam draagt
willen zij getuigen zijn, beter nog ge
zegd onderdanen zijn, want God
is voor alles Koning en Hij heeft een
Koninkrijk. Het Koninkrijk dat er was,
en nog is, maar door de duivel met z'n
aanhangers dat zijn in de eerste
plaats de andere duivelen en in de
tweede plaats de Christenen, wordt be
treden. Daardoor is het Koninkrijk van
Jehova God niet zo duidelijk meer te
zien en, hoewel het overal is, wordt
het door de duivel doorkruist.
Maar de duivel en zijn aanhangers
zullen eenmaal vernietigd worden. En
dan zal het Koninkrijk van Jehovah
God er alleen overblijven en overblij
vers zullen dan alleen zijn Jehovah
God zelf en de trouw gebleven enge
len en de Jehovah's getuigen. De Je
hovah's getuigen zijn dan die mensen,
die door de waarheid van Jehovah
God zijn vrijgemaakt. Zij hebben de
waarheid leren kennen en zijn vrijge
maakt van de leugen van de duivel:
in deze leugen zijn alle niet-Jehovah's
getuigen verstrikt gebleven en vernie
tigd, zoals alle mensen door de zond
vloed zijn vernietigd geworden, behal
ve Noach en de zijnen. Maar die 8 in
de ark waren dan ook Jehova's getui
gen, getrouwe Jehovah's getuigen in
een wereld van goddeloosheid.
's-GRAVENHAGE, 28 Oct. De
K.L.M. begon vorig jaar „op papier"
met het maken van vluchten met
straalverkeersvliegtuigen van Prest-
wick (Schotland) naar Gander (New
Foundland) over de Atlantische Oce
aan met de Havilland „Cornet 3",
straalverkeersvliegtuig met vier straal
motoren. De „Cornet 3" gelijkt aëro
dynamisch zeer veel op de grotere
„Cornet 4", die in aanbouw is en die
tegen einde 1957 voor het eerst de
lucht zal ingaan.
Een aantal gezagvoerders van de
K.L.M. heeft zich, door deel te ne
men aan deze vluchten op papier,
kunnen voorbereiden op het toekom
stige luchtverkeer met straalver
keersvliegtuigen. De vluchten wer
den gemaakt in een kamer van Schip
hol, waar de gezagvoerders aan de
hand van actuele weervoorspellingen
in aanwezigheid van een instructeur
een vliegplan opstelden. Dit plan stel
de hen in staat, met inachtneming
van de binnenkomende gegevens over
de werkelijke (op dat ogenblik op het
traject heersende) weersomstandig
heden de vlucht uit te voeren met
behulp van een navigatiekaart van
de Noordelijke route over de Atlan
tische Oceaan.
In totaal zijn op deze wijze vijf
en zeventig vluchten met de „Cornet
3" uitgevoerd van Prestwick naar
Gander.
Hit de gegevens is gebleken, dat de
gemiddelde vliegtjjd met de „Cornet
S" vijf uur en tien minuten bedroeg,
terwijl een „Super Constellation" ge
middeld negen uur en vijf en twintig
minuten nodig heeft voor dit traject.
In de komende maanden wordt het
accent op Amsterdam-New York ge
legd.
KAMP POLK (Louisiana), 28 Oct.
Amerikaanse land- en luchtstrijd
krachten zullen van Maandag a.s. af
deelnemen aan de belangrijkste ge
combineerde manoeuvres, die sedert
de tweede wereldoorlog in de V.S.
zijn georganiseerd.
130.000 infanteristen en 30.000 man
van het luchtmachtpersoneel worden
in het kamp Polk aan de Westgrens
van Louisiana, waar sedert verschil
lende weken een oorlogssfeer heerst,
verwacht.
De „aanvallers" zullen een spe
ciaal uniform dragen. Zij zullen een
„vreemde" taal spreken, valse namen
hebben en met gebalde vuist groeten.
Er zullen geluiden, die bij een veld
slag horen, worden nagemaakt en via
luidsprekers worden uitgezonden.
Men zal gebruik maken van alle mo
derne middelen, zoals televisie, radar
enz. Er zullen ook bepaalde typen
militaire vliegtuigen worden be
proefd.
'AANDAG 31 OCTOBER is het de 25e Wereldspaardag.
Hè, zullen velen zeggen: moet dat er nu nog bij? We hebben
al een Werelddierendag, een internationaal gevierde vader
dag en moederdag, een speciale dag van de Verenigde Naties en
ga zo maar door. Dit kan er nog wel bij, maar... ik trek me er niets
van aan. Nu, dat hoeft ook niet: als u dan maar niet vergeet, dat
sparen ook in uw belang is. Het gaat er op deze dag alleen maar
om het sparen eens duidelijk in het middelpunt van aller belang
stelling te plaatsen. Ook Nederland doet mee aan de viering van
deze dag. De spaarbanken, aangesloten bij de Nederlandse Spaar-
bankbond, hebben heel wat millioenen aan spaargelden onder hun
beheer. Zij hebben dit jaar aan een groot aantal vooraanstaande
Nederlanders eens gevraagd hoe zij over het sparen en over de
Wereldspaardag denken en eerlijk gezegd: er kwamen vele inte
ressante reacties los.
.nuttige
bezinning
Minister Zijlstra
Enkele geïnterviewden laten wij
aan het woord. Allereerst onze mi
nister van Economische Zaken,
prof. dr J. Zijlstra. Hij zei:
„Spaar
zaamheid
kan ik alleen
maar van
harte aanbe
velen. In de
eerste jaren
na de oorlog
heeft men
wel eens be
weerd, dat
het sparen
Jijde spaar
banken in de
oude, tradi
tionele zin
niet meer terug zou komen. Ik
heb dat altijd tegengesproken. Als
het reëele Inkomen zich voldoen
de verheft, gaat men vanzelf weer
sparen. Ik ben blij, dat dit inder
daad zo is gegaan. Wat de We
reldspaardag betreft: men moet
het effect van zo'n dag op de
gang van zaken niet overschat
ten. Als een dag van bezinning
op het sparen lijkt het mij ech
ter een zeer nuttige Instelling."
C. N.V.-voorzitter Ruppert
De heer M. Ruppert, voorzitter
van het C.N.V., verklaarde:
,Jn de eerste
plaats wil ik
met nadruk
vaststellen,
dat ik de
viering van
de Wereld
spaardag op
31 October
beslist on
juist vind.
Deze datum
is vanouds
al de Her
vormings
dag en dat
feit is toch
altijd nog wel wat belangrijker
dan het sparen. De spaarbanken
moesten daarom voor hun We-
andere datum..
reldspaardag maar eens een an
dere datum kiezen. Overigens
vind ik sparew vandaag beslist
geboden. De tijd van welvaart,
die wij momenteel beleven, zal
ook wel weer eens een einde ne
men en het is zeer gewenst, dat
de arbeidende stand wat geld
bezit om de moeilijkheden, die
dan komen, te kunnen overwin
nen. Ook al zijn er vele sociale
voorzieningen getroffen, dan nog
blijft het nodig, dat ieder gezin
over een reserve-kapitaaltje kan
beschikken. Want die sociale
voorzieningen blijven toch atijd
nog aanzienlijk beneden het in
komen, dat men in normale om
standigheden geniet."
Jeugdleider Jan Pelers
Jan Peters, de secretaris van de
Ned. Jeugd Gemeenschap, merkte
het volgende op:
„Als jeugd
leider ben ik
altijd een
voorstander
geweest van
het sparen
en heb ik dit
zoveel moge
lijk gepropa
geerd. Ik
vind het
daarom be
langrijk, om
dat het zo'n
goede trai
ning is in
zelftucht.
Juist jongeren moeten leren tel
kens kleine offers te brengen om
daardoor later een grote vreug
de te kunnen beleven. De paeda-
goglsche waarde van het sparen
komt dus vooral tot uitdrukking
in het aankweken van zelfbeheer
sing. Natuurlijk is het nuttig, dat
de spaarbanken eens per jaar de
aandacht vestigen op het sparen.
Maar zeker even belangrijk ls het,
dat onderwijzers, jeugdleider en
allen, die met jongeren te maken
hebben, op het psychologisch
juiste ogenblik het sparen eens
aan de orde stellen."
Hier begon het....
In 1924 kwam een groot
aantal afgevaardigden van
spaarbanken uit vele landen
in Milaan bijeen. Tijdens dit
congres bleek hoe nuttig het
was op internationaal niveau
gegevens en ervaringen uit te
wisselen. Er werd dan ook be
sloten elk jaar zo'n congres te
organiseren en over te gaan
tot oprichting van een Inter
nationaal Instituut voor het
Spaarwezen. Ook viel de be
slissing op 31 October een
Wereldspaardag te vieren. Het
werd in de loop der jaren
zelfs een Wereldspaarweek
met dan aan het slot de We
reldspaardag. In 1948 werd
het Internationaal Instituut
overgebracht naar Amsterdam.
.training in
zelftucht.
De heer Twijnstra
De heer T. J. Twijnstra, voorzit
ter van het Verbond van Neder
landse Werkgevers, deed de vol-
gende uitspraak:
„Bij sparen
denkt de in
dustrieel
onmiddel
lijk aan de
ontwikke
ling van de
Nederlandse
industrie.
Die zou on
mogelijk
zijn geweest
zonder het
sparen. Vele
belangrijke
industrieën
zijn immers
uit kleine
bedrijfjes
ontstaan en
dat is alleen mogelijk geweest,
doordat aan het hoofd daarvan
mannen stonden met voldoende
spaarzin.
.verantwoorde
lijkheid.
Motorrijder
dodelijk verongelukt
HOOGEVEEN, 28 Oct. De 30-
jarige bankbediende A. Bol te Ger-
minge (Westerbork) is vermoedelijk
in botsing gekomen met een op de
rijweg loslopend paard. Voorbijgan
gers vonden hem hevig bloedend
naast zijn motor op de weg liggen.
Enkele ogenblikken nadat men hem
gevonden had, overleed de heer Bol
Ingez. Med. (Adv.)
voor uw
Grote voorraad goede
GOES, OPRIL GROTE MARKT
MIDDELBURG, NIEUWE BURG 9
Een huis is belangrijker dan een bromfiets I
HILVERSUM, 28 Oct. „Ik ben bang, dat wjj een beetje aan de woningnood
gewend zijn. Een eeuw geleden was men ook gewend aan de zuigelingensterfte.
Nu horen we al vele jaren, dat de woningnood nog tien jaar moet duren. Elk jaar
is het wéér tien jaar". Dit zei ir F. J. Phil ips, vice-voorzitter van het presidium van
de Raad van Bestuur van Philips in een radiotoespraak, waarin hjj ook enkele
gedachten ontwikkelde om vlugger het woningprobleem op te lossen. Zo meende
hij, dat de Nederlander moet willen betalen wat de woonruimte werkelijk kost.
Z.i. zijn de huren van direct belang om het woningtekort te doen verminderen.
Een woning is belangrijker dan een radio, een televisietoestel of een bromfiets.
Er zijn te weinig bouwvakarbeiders,
maarin deze bouwvakken werkt men
in vele gevallen nog vrijwel zo als 30 of
50 jaar geleden. Ir Philips was van oor
deel, dat de bouwwereld van de ervaring
van de industrie meer kan profiteren. In
de eerste plaats de organisatie op het
Met een zeer vrijgevige hand
Ongeacht hun
Inkomen of vermogen
„Rotterdam" kan 1300 man
bergen
ROTTERDAM, 27 October De be
slissing voor de Holland-Amerika Lijn
is gevallen, nu een tweede „Nieuw
Amsterdam" is besteld. Het nieuwe
vlaggeschip zal „Rotterdam" heten, en
de in de oorlog verloren gegane „Sta
tendam" vervangen.
Het nieuwe schip zal ongeveer 37.000
br. ton zijn, en gemiddeld 22 mijl per
uur lopen. Het zal plaats bieden aan
circa 1300 passagiers in twee klassen,
te weten eerste en toeristenklasse. De
bouw, waarvoor zoals wij reeds meld
den, de Kon. Mij. „De Schelde" te Vlis
singen de voortstuwingsmachine, een
turbine installatie zal leveren, zal vier
jaar duren en plaats hebben op de
w cn van de Rotterdamse Droogdok I plaatsen. In de eeuwen, die sindsdien
maat» chappij. voorbijgingen- is de waarheid van deze
at een heerlijk leven in de
Welvaartsstaat Neder
land! Bij alles wat we nu
al hebben, bezitten We nog een
bundel rijke beloften voor de toe
komst. Meer loon, meer vacantie,
meer sociale zekerheden en kortere
werktijden. Het wordt steeds beter,
Toeslagen hier en toeslagen daar,
winstverdeling en natuurlijk belas
tingvermindering. Waarom zullen
we niet optimist zijn? Het gaat goed,
maar het kan altijd nog beter! En
mensen, die dit allemaal maar mooie
praat vinden, worden uitgekreten
voor zwartkijkers...
In den meesten voorspoet
behoeft men den besten raet"
Deze wijze spreuk liet iemand in
steen hakken en boven zijn huisdeur
spreuk meermalen bevestigd. Zou dit
ook geen geschikte gevelsteen zijn voor
vele regeringsgebouwen in Den Haag?
Het is maar een vraag.
Er is gelukkig in deze zorgeloze tijd
van optimisme en bestedingsdrang
ook nog wel een stroming te onder
kennen, die van opschepperij en
overdrijving niets wil weten. Er zijn
ook nu nog lieden, die waarde toe
kennen aan het sparen. Doodeenvou
dig sparen, daar waar het kan.
Sparen in de doodeenvoudige vorm
van een oud-hollands gezegde: Sparen
is bewaren. En die daarvoor helemaal
niet een rapport behoeven te lezen van
de Commissie Bezitsspreiding over de
bevordering van het sparen en van de
aanwending van spaargelden voor de
vorming van duurzaam bezit. Die zon
der enige wijsgerige theorie de nuch
tere praktjjk ter hand nemen van spa
ren door iets te bewaren, wie weet, er
mocht eens een keer komen in deze
periode van welvaart. En geldsmijterij
is altijd verkeerd.
Over geldsmijterij gesproken
Als het ontwerp van wet inzake een
algemene ouderdomsverzekering onge
wijzigd tot wet wordt verheven, wordt
er toch wel met zeer vrijgevige hand
met geld gestrooid. We zeggen geen
kwaad van deze nieuwe algemene
ouderdomsverzekering, wat de hoofd
zaken betreft. Wij vinden het geen
staatspensioen, zoals sommigen nog
hardnekkig beweren. Het kan zeker
naar de nieuwe opvattingen, die daar
over bestaan, een verzekering worden
genoemd. En al worden de premies
door de fiscus geïnd, deze premies zijn
daarmee geen belastinggeld en ze ko
men ook niet in de Staatskas, maar in
een aparte verzekeringspot. Uit die pot
worden alle kosten bestreden en alle
uitkeringen gedaan.
Maar dat nu uitgerekend allen boven
de 65 Jaar, ongeacht hun inkomen of
vermogen, zodra deze wet in werking
treedt, uit deze pot meedelen, dat is
iet* wat wij nog niet kunnen begrijpen.
Welk belang kan ermee gemoeid
zijn, dat zeer welgestelde lieden, echt
paren van 65 jaar en ouder, die nim
mer in staat worden gesteld enige te
genprestatie te verrichten, uit deze pot
een levenslange uitkering wordt ge
garandeerd van f 1338.per jaar?
Het geld daarvoor moet worden op
gebracht door arbeiders, ondernemers
en kleine zakenlui, die vaak met zeer
grote moeite de vrij zware premie voor
deze verzekering kunnen opbrengen.
Dit is naar onze mening wel de
zwakke zijde van dit ontwerp. Deze
wet zal zonder nadere wijziging geen
overgangsregeling kennen. Het ontgaat
ons waarom men bij de invoering de
zer wet de mensen boven 65 jaar, die
boven een bepaalde welstandsgrens
uitkomen, niet uitsluit van het recht
op een voor hen premievrij pensioen.
Dit lijkt erg op geldsmijterij!
Iets nieuws
Een nieuw element in deze verplich
te verzekering is de „waardevastheid"
van het pensioen. Het houdt rekening
met de koopkrachtveranderingen van
het geld in die zin, dat er een binding
komt van de hoogte van dit bodempen
sioen aan het indexcijfer der lonen.
Dit betekent, dat het geldbedrag van
dit pensioen kan stijgen en dalen, naar
gelang de lonen hierin voorgaan. De
koopkracht van het eenmaal verwor
ven pensioen blijft dus voor de pen-
sioentrekkende behouden. Dit is heel
veel waard.
werk. De arme uitvoerder moet alles al
leen doen net zoals de baas in de fabriek
tientallen jaren geleden. Maar men kan
toch waarlijk niet verwachten, dat één
man, zonder specialistische hulp, alles
kan bijhouden en dan ook nog zorgen,
dat er rationeel en efficiënt wordt ge
werkt.
MEER ANIMO.
Een gemeente heeft een toewijzing van
zegge 300 woningen binnen. Wie interes
seert er zich nu nog voor, of de tekenin
gen een rationele uitvoering mogelijk
maken? Wie kan het nog schelen, of er
85 of 100 arbeiders een jaar bezig zijn?
Maar men stelle zich eens voor, dat die
gemeente in plaats van een vergunning
voor 300 woningen toestemming kreeg om
met 90 arbeiders een jaar lang te bouwen.
Zouden niet alle belanghebbenden pro
beren om in plaats van 300, 350 of mis
schien 400 bulzen klaar te krijgen? Dan
zou een deel van bet overschot bestemd
kunnen worden voor de bouwvakarbei
ders In die gemeente of voor hen, dio
eraan meewerkten. De aannemer en zijn
mensen zouden dan meer animo hebben
alles zo goed mogelijk te regelen.
STUKWERK.
Onze ervaring is, aldus ir Philips, dat
men best in verantwoord stukwerk wil
werken, als het maar serieus wordt vast
gesteld. Laat men één van de arbeiders
vertrouwensman maken en hem volledig
inwijden in het tariefsysteem. Wat het
scholen van nieuwelingen betreft merkte
ir Philips op, dat het noodzakelijk is ploe
gen in te stellen onder leiding van een
ervaren vakman, die belast is met het
verdere opleiden en helpen van deze
jongeren. Het probleem van het verloop
door losse binding tussen aannemer en
arbeider kan worden opgelost, wanneer
de aannemer een langdurig contract
maakt met een kern van vast personeel,
b.v. 60 van zijn mensen. Hij kan dit
alleen, wanneer hij voor langere tijd op
drachten heeft en dit betekent weer dat
de plannen lang vooruit bekend moeten
zijn en dat er ook een basis moet bestaan
om niet-voldragen plannen aan een aan
nemer te garanderen.