Ontwerp program van actie der Anti-Revolutionaire Partij SHELL □HS Verzet tegen opdeling van ons volk in conservatieven en progressieven Hoog octaangetal gecombineerd met I.C.A. schenkt Uw motor pas volledig vermogen! s\jptR MET De krachtigste benzine die U kunt kopen! Overheid erkenne zelfstandigheid der verschillende levenskringen Donderdag 13 October 1955 ZEEUW" "H DAGBLAD pagina 5 De verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal in 1956 vragen van U een uitspraak over de richting van het Regeringsbeleid. De Anti-Revolutionaire Partij streeft naar een christelijk staatkundig beleid en gaat hierbij uit van de belijdenis, dat Jezus Christus is gegeven alle macht in hemel en op aarde en dat Overheid en Volk, in erkenning van en onderwerping aan die macht, geroepen zijn Gods geboden voor het leven in de staat te gehoor zamen. De Anti-Revolutionaire Partij wenst daarom vertegenwoor digers af te vaardigen, die vanuit het levend geloof in Jezus Christus Zijn Koningschap en de heerschappij van Gods Woord tot gelding willen brengen in het staatkundig leven. Met kracht verzet de Anti- Revolutionaire Partij zich tegen het opdelen van ons volk in conser vatieven enerzijds en progressieven anderzijds; zij is van oordeel, dat, naar het woord van Groen van Prinsterer, allen, die de hoofdwaar heden der Hervorming zijn toegedaan, in de politieke strijd schouder aan schouder behoren te staan. Gedreven door het verlangen in alle arbeid God te eren en de naaste te dienen, roept de Anti-Revolutio naire Partij de kiezers op haar streven steun te verlenen en mede te werken aan de verwezenlijking van het volgende Program van Actie, dat een vooruitstrevende Christelijk Nationale politiek verlangt. Overheid en volkl De A.R.P. is van oordeel, dat de Overheid in de uitoefening van haar gezag aan de ontwikkeling van zedelijke volkskracht alle ruimte van de verschillende levens kringen zal moeten erkennen. Zich bewust van het feit, dat de vraag stukken van deze tijd op velerlei gebied diepgaand overheidsingrijpen vorderen, acht zij in de beoordeling van de vraag wat de Overheid heeft te doen of te laten, bij voortduur een zeer critische instelling noodzakelijk. De Overheid dient zich in haar optreden en in haar spreken tot het volk er ernstig rekenschap van te geven dat de Wet Gods, zowel voor de inhoud en de begrenzing van haar gezag als voor de vrijheid der burgers richtsnoer moet zijn. De A.R.P. erkent met bezorgdheid, dat het voor de Nederlandse burgers steeds moeilijker wordt een duidelijk inzicht te verkrijgen in de gecompliceerde vraag stukken van deze tijd, hetgeen leidt tot een algemene verzwakking van het oor deel ook over het overheidsbeleid. Zy ontkent, dat deze ontwikkeling on vermijdelijk is én zij verlangt van de Overheid, dat zy door de Staten-Generaal zo goed mogelijk in te lichten en door rui mer publiciteit het critisch meeleven van de burgerij in de staatkunde zal bevorde ren, teneinde een gezonde volksinvloed te bestendigen. In het besef, dat opeenstapeling van be voegdheden zowel 't bederf van de rechts orde als een dodende eenvormigheid in de hand werkt, streeft de A.R.P. naar: een verhoogde rechtsbescherming tegen de Overheid door uitbreiding van de mo gelijkheden zich tegen handelingen van net bestuur tot een beroepinstantie te wenden; uitbreiding van de taak der provincie besturen, door meer bevoegdheden van de centrale Overheid op de provincie over te dragen; handhaving en versterking van de aan de gemeenten gelaten zelfstandigheid op financieel en bestuurlijk gebied. Zondagsrust De A.R.P. staat op het standpunt, dat de Zondagsrust een wezenskenmerk van Christelijk volksleven is; zij verlangt na leving van dit goddelijk gebod op alle ge bied. Ook voor de Overheid is de Zondag de dag des Heren. Daarom moet de Zon dag als regel een vrije dag zijn voor al wie in overheidsdienst werkt. Mede uit sociaal oogpunt moeten uitzonderingen zoveel mogelijk worden beperkt. Dit alles Êeldt Ook voor vloot, leger en luchtmacht, de internationale samenwerking op mi. litair gebied behoort de Overheid op te komen voor dit eigen karakter van de Zondag, symbool ook van ons christelijk- nationaal volksbestand. Buitenlandse toe risten zullen de uiterst geringe ongemak ken der Zondagse winkelsluiting hebben te aanvaarden als 'n uiting van het volks- Ïigen, waarvoor zij belangstelling tonen. >e wens, dat het gehele gezin op dezelfde dag vry heeft, versterkt de eis de vrije Zondag niet om economische redenen door oontinu-arbeid te doorbreken. Publieke manifestaties behoren plaats te vinden op weekdagen. Onderwijs en cultuur bevordering van de samenwerking tus sen de erkende omroeporganisaties voor technische en andere algemeen aanvaard bare doeleinden; voor de televisie-uitzendingen wordt een overeenkomstige regeling getroffen als voor de radio-uitzendingen. Het filmmonopolie behoort te worden gebroken. Woningbouw 3. 3. De A.R.P. is van oordeel, dat de heersen de woningnood, vooral ook om de geeste lijke en zedelijke gevaren, die daarmede samenhangen, het meest benauwende pro bleem is, waarvoor Overheid en volk zich zien geplaatst. Het is noodzakelijk, dat het huidige woningtekort op krachtige wijze dan tot dusver het geval was wordt be streden en dat de opvoering van de wo ningbouw een hoge prioriteit in het rege ringsbeleid heeft. Daarvoor is nodig, dat het aantal per jaar te bouwen woningen belangrijk wordt vermeerderd. Om dit te kunnen bereiken, moet de arbeidsproductiviteit worden opgevoerd, het aantal bouwvakar beiders door omscholing en versnelde op leiding worden vergroot, verantwoorde systeembouw worden bevorderd en de uit voering van bouwwerken buiten de sector van de woningbouw nog sterker dan tot nu toe is geschied, naar een later tijd stip in de toekomst worden verschoven. Voorts ts een verdergaande huuraanpas- sing dringend noodzakelijk teneinde ge leidelijk een redelijke verhouding tussen kostprijs en huuropbrengst tot stand te brengen. By de woningbouw dient bovendien, meer dan tot heden, bijzondere zorg te worden besteed aan de grootte en de in deling der woningen, zodat ook aan de be hoefte van grote gezinnen en van bejaar den kan worden voldaan. Sanering van oude stadswijken en op ruiming van krotwoningen moet, zodra daarvoor op de arbeidsmarkt ruimte komt en de materiaalpositie dit mogelijk maakt, krachtig worden bevorderd. De bouw van woningwetwoningen zal zoveel doenlijk door woningbouwverenigingen moeten geschieden, terwijl de bouw van wonin gen door particulieren door doeltreffende financieringsmogelijkheden moet worden gesteund. In het kader van de bevordering van bezitsvorming dient het verkrijgen van een eigen woning mogelijk te worden ge maakt Economisch beleid particuliere ondernemingsvorm. De Overheid heeft echter in dezen een eigen verantwoordelijkheid. Een positieve economische en monetaire politiek is no dig om bovenbedoelde vrijheid te verze keren. Deze staatstaak kan in drie centrale punten worden samcV-gevat. Deze punte _m .jn: 1. een ge..c monetaire politiek als basis voor een doeltreffende eon- junctuurpolitiek, die in een depressie de werkgelegenheid bevordert, in een hoogconjunctuur de overspan ning matigt, waarby met name de exportpositie van ons land voortdu rend aandacht verdient het bereiken van verantwoorde con currentieverhoudingen; het nastreven van zedelijk verant woorde inkomensverhoudingen, met name te bereiken door de sociale po- litiek. Deze algemene principiële beleidslijn Stelt in deze tijd met name de volgende punten aan de orde: a, een kartelpolitiek, welke de onrede lijke prijzen voor de afnemers voor komt en er in het algemeen tegen waakt, dat de vrijheid, die voor het bedrijfsleven tegenover de Overheid wordt begeerd, niet door de bedrijfs- genoten zelve wordt vernietigd. In dit verhand is de vestigingsvryheid van het allergrootste belang. Voor waarden voor de vestiging dienen zo veel mogelijk wettelijk te worden ge regeld en in ieder geval aan de hand van objectieve normen. Het vesti gen van een bedrijf mag niet zonder meer worden overgelaten aan het subjectieve inzicht van bedryfsge- noten. Krachtige bevordering van de werk gelegenheid onder meer door voort gaande industrialisatie, vooral in die gebieden van ons land waar struc turele werkloosheid heerst (de z.g. achtergebleven gebieden). Een zichzelf versnellende prijsstij ging moet in de huidige hoogcon junctuur worden tegengegaan. Wan neer het bedrijfsleven daartoe zelf niet m staat blijkt, aal de Overheid moeten ingrijpen. Iedere verdere uitbreiding van dat gedeelte van het bedrijfsleven, dat zich in handen van de Overheid (Staat, provinciën of gemeenten) be vindt, moet zeer critisch worden be keken. Waar dit op verantwoorde wijze mogelijk is, dient de omvang van deze sector te worden verkleind. b. maatregelen niet te berusten op de ge dachte, dat aan iedere ondernemer in de landbouw een bepaald inkomen moet wor den toegekend, maar op de gedachte, dat het prijsniveau der landbouwproducten gebaseerd dient te zijn op verantwoorde kostprijsberekening, welke een lonende bedrijfsuitkomst voor land- en tuinbouw mogelijk maakt. Krachtig behoort te worden gestreefd naar versterking van de positie van het kleinere en gemengde bedrijf, waarbij aan verlaging der kostprijzen bijzondere aan dacht moet worden geschonken. Ruilverkaveling, grondverbetering, wa terbeheersing, aanleg en verbetering van wegen zullen moeten worden toegepast om dit doel te bereiken. Uitbreiding van de cultuurgrond door inpoldering en landaanwinning blijft dringend geboden om de agrarische be volkingsdruk te verlichten en het verlies aan cultuurgrond in ons land tengevolge van stadsuitbreiding, wegenaanleg e.d. zo gering mogelijk te doen zijn._ Aan de wet op de Bedryfsorganisatie moet verdere uitvoering worden gegeven. De Overheid dient niet direct en dwin gend in te grijpen bij de instelling van de in deze wet bedoelde lichamen. Dit zou leiden tot een vervreemding tussen be drijfsorganen en de vrije organisatie, en zou een inbreuk betekenen op de beginse len zelve, die aan deze wet ten grondslag liggen. Aan de organen moet niet een groter gebied worden toegewezen dan voor de vervulling van hun taak nodig is; even eens moet een opeenstapeling van veror denende bevoegdheden worden vermeden, mede om te voorkomen, dat schadelijke monopolistische machtsposities ontstaan. In de ontwikkeling der bedrijfsorgani saties behoort men ernaar te streven, dat werkgevers en werknemers door regel matig overleg en beraad in de organen er in slagen de goede sfeer in het bedrijfsle ven te scheppen, zodat men langs deze weg en tevens door adviezen en vrije be sluiten de gewenste doeleinden kan ver wezenlijken. Sociale politiek d. Middenstand Da A.R.P. staat op het standpunt, dat het economisch leven zich in vrijheid moet kunnen ontplooien. Dat betekent, dat de productie en de distributie zich zo veel mogelijk moeten voltrekken in de Het middenstandsbeleid dient in over eenstemming te zijn met de zojuist uiteen gezette algemene economische politiek. In de uitwerking moet rekennig worden ge houden met de bijzondere plaats en bete kenis van de middenstand in onze samen leving; economisch omdat de kleinere be drijven steeds 'n mogelijkheid in zich heb ben voor uitgroei tot grotere, en maat schappelijk, omdat de grote aantallen zelfstandige ondernemers hier aanwezig, een onmisbare schakel vormen in de op bouw van de samenleving. Wanneer dit nodig en verantwoord is, dienen regelingen, welke tot strekking hebben de loyale concurrentie te beteuge len, te worden gesteund. Bij het uitwerken van het vestigings beleid op basis van de nieuwe vestigings wet zal naar vereenvoudiging en een soe pele toepassing moeten worden gestreefd. Bh de formulering van vestigingseisen moet met name ten aanzien van de eisen van theoretische vakbekwaamheid zowel wijsheid als grote matiging worden be tracht. Bij het landbouwbeleid, eveneens steu nend op de bovenaangegeven algemene uitgangspunten, moet rekening gehouden worden met de bijzondere geaardheid van vele markten voor landbouwproducten. Gezien de eigen aard van de productie en de in-elasticiteit, welke dikwijls optreedt bh de vraag, openbaren zich bijzondere ri sico's, die niet volledig door de onder nemer kunnen worden opgevangen. De Overheid heeft hier een taak, welke een positief landbouwbeleid vraagt. Indien in dit verband moet worden overgegaan tot vaststelling van prijzen, het geven van garanties e.d. behoren deze De A.R.P. staat op het standpunt, dat de sociale politiek gericht moet zijn op het wekken en versterken van het verant woordelijkheidsbesef van de enkele mens en van de verschillende levensverbanden in de samenleving. De Overheid moet de voorwaarden scheppen, opdat deze ver antwoordelijkheid ook daadwerkelijk kan worden gedragen. Op deze wijze is de so ciale politiek een belangrijk hulpmiddel in de strijd tegen de massificatie. Het loonbeleid. Met behoud van de in het belang van de Nederlandse volksge meenschap noodzakelijke coördinatie der lonen behoort bij de loonvorming reke ning te worden gehouden met de bijzon dere sociale en economische omstandig heden van bedrijfstakken en onderne mingen. Voor wat de ondernemingen be treft valt hierbij met name te denken aan het opheffen van belemmeringen voor het treffen van regelingen van winstdeling. De grotere ruimte, die bij een zodanige loonpolitiek voor de besteding van het loon zal ontstaan, zal mogelijkheden van bezitsvorming scheppen. Het benutten van deze mogelijkheden komt dan in de eerste plaats voor de verantwoordelijkheid van de arbeider persoonlijk. Maatregelen tot bevordering van bezitsvorming, waarbij deze wel geschiedt voor de arbeider, doch niet op de grondslag van diens persoon; lijke keuze en verantwoordelijkheid, zijn verwerpelijk. Medeverantwoordelijkheid der arbei ders. In de huidige wetgeving bevinden zich belemmeringen om aan de factor ar beid de hun toekomende plaats en ver antwoordelijkheid in de onderneming te geven. Opheffing van deze belemmeringen moet worden bevorderd om het mogelijk te maken, dat langs deze weg van vrijwil ligheid de bevoegdheden van de onderne mingsraad kunnen worden uitgebreid in deze zin, dat aan de factor arbeid mede verantwoordelijkheid wordt toegekend ten aanzien van besluiten, die voor het voortbestaan der onderneming van be slissende betekenis zijn. De üuderdoms verzekering. De algemene ouderdomsverzekering moet uiterlijk 1 Januari 1957 in werking treden. Aan de oprichting van aanvullende bedrijfspen sioenfondsen behoort steun te worden verleend. Uitbreiding sociale verzekering. Met spoed dient een weduwen- en wezenver zekering te worden tot stand gebracht en ingevoerd. Is voor de ouden van dagen en de weduwen en wezen een redelijke voorziening getroffen, dan is het vraag stuk van de vergeten groepen voor een belangrijk gedeelte tot een oplossing ge bracht. De invaliditeitsverzekering zal op moderne leest moeten worden geschoeid. In de nieuwe regeling behoren maatrege len tot revalidatie een eerste plaats in te nemen. Bij de uitvoering van de sociale verze kering behoren de bedrijfsgenoten, niet alleen in de bedrijfstak, maar ook in de onderneming, al of niet in organisatorisch verband, zoveel mogelijk te worden inge schakeld. Verdergaande vereenvoudiging en coördinatie is nodig, opdat de sociale verzekering voor ondernemer en arbeider niet wordt tot een zaak, die hun innerlijk vreemd is. Arbeidswet. Een herziening van de ar beidswetgeving in volle omvang moet worden ter hand genomen, teneinde te ge raken tot unificatie en inschakeling van de publiekrechtelijke bedrijfslichamen bij de uitvoering daarvan. Intussen kan op basis van het daartoe strekkende advies van de Sociaal Economische Raad de Arbeidswet 1919 in werking worden gesteld voor de groepen, voor welke dit tot nog toe niet is geschied. De regeling van de arbeidsovereenkomst in het Burgerlijk Wetboek behoort te wor den aangevuld met bepalingen omtrent de jaarlijkse vacantie. Maatschappelijke zorg. Maatschappe lijke zorg is een zaak van een levensbe schouwing. Mede daarom moeten parti culiere verenigingen en instellingen, ge subsidieerd aan de hand van objectieve normen, in de gelegenheid worden ge steld een zo groot mogelijk gedeelte van de maatschappelijke zorg uit te voeren. De Overheid zal zich onthouden van ar beid, welke op tenminste even vruchtbare wijze door dergelijke lichamen kan wor den verricht. Het financieren van tijdro vende en kostbare onderzoeken op het ge bied van het maatschappelijk werk moet worden beperkt tot die gevallen, waar in zulk een onderzoelf volstrekt noodzake lijk is. Ook de particuliere arbeid op het ge bied van de lichamelijke en geestelijke volksgezondheid moet worden gesteund. De Overheid dient medewerking te ver lenen aan het streven het aantal en de capaciteit der Prot. Chr. ziekenhuizen uit te breiden. Emigratie. Voortzetting van het tot dus ver gevoerde emigratiebeleid is gewenst. De A.R.P. staat op het standpunt, dat de omvang van de Staatshuishouding (sa men met de huishouding van de provin ciën en gemeenten) in verhouding tot de gehele volkshuishouding te groot is. Men zal er voortdurend op bedacht moeten zijn op verantwoorde wijze de bedoelde omvang te verkleinen, want de ontwik keling van de Rijksuitgaven geeft reden tot zorg. Een behoedzaam financieel over heidsbeleid is noodzakelijk. Een dergelijk beleid vormt de enig juiste grondslag voor verdere belasting verlaging, die dringend nodig blijft. De indirecte belastingen drukken nog steeds zwaar op de kosten van het levens onderhoud; de vennootschapsbelasting moet zo spoedig mogelijk worden terug gebracht naar het niveau van 1951; het maximale percentage, dat uit het inkomen wordt geheven, moet verder verlaagd. Bij het doorvoeren van een dergelijke struc turele belastingpolitiek moet rekening worden gehouden met de eisen die de conjunctuur stelt. In de hoogconjunctuur betekent dit een matiging van de verla ging, die overigens wenselijk ware'ge- weest. Vereenvoudiging van de belastingwet geving is daarom dringend vereist; bij eventuele verlaging der lasten is deze vereenvoudiging uitvoerbaar. Daarbij zul len sommige bijzondere regelingen en schakeringen, die bij zeer hoge tarieven aanvaardbaar zijn, noodzakelijkerwijs ver vallen. serij en oesterteelt vragen bijzondere aan dacht bij de uitvoering van het Deltaplan. Veiligheid op de weg De veiligheid op de weg is een probleem van de eerste orde. Van de waarde van een mensenleven dient elke weggebruiker ten diepste doordrongen te zijn. De Over heid moet de verkeersveiligheid met alle middelen bevorderen. Snelle aanpassing van de wegen aan het verkeer kan daar aan in belangrijke mate medewerken. Overzee Met de rijksdelen Suriname en de An tillen wordt samengewerkt op de grond slag van het Statuut voor het Koninkrijk. De geestelijke en stoffelijke welvaart van beide rijksdelen worden, indien noodza kelijk, met behulp van Nederland bevor derd. De A.RP. wenst, dat het beleid inzake Nieuw-Guinea zich richt op de bevorde ring van de economische openlegging en de ontwikkeling van dit gebied in het be lang van de bevolking. In verband daarmede wordt het Neder landse gezag over Nieuw-Guinea onver kort gehandhaafd. De bevolking wordt in. geschakeld in de behartiging der publieke zaak als voorbereiding van de toekomstige staatkundige zelfstandigheid van dit ge bied. Defensie Ons land en het water Enerzijds voert Nederland een stryd op leven en dood tegen het water, anderzijds is het water dienstbaar aan Nederlands welzijn. Voortzetting van die strijd tegen het water vraagt om afsluiting van een aantal zeearmen. Dijken, die onvoldoende bevei ligen, moeten worden verzwaard. Het water maakt het Nederland moge lijk een zeevarende mogendheid te zijn. Die positie moet versterkt worden, o.a. door bestrijding van de vlagdiscriminatie, door bevordering van de bloei der havens, en door herstel van de vrije Rynvaart. Op de binnenwateren vraagt de vrije ontplooiing der binnenscheepvaart om een redelijke regeling voor de scheep vaartrechten. De hoofdvaarwegen in elke provincie moeten in elk geval tolvrij zijn. Voor de instandhouding- van de vissery is krachtige aanpak van vernieuwing der visseryvloot nodig. De belangen van vis- De A.RP. staat op het standpunt, dat de verhoging van de nationale weerbaarheid van ons land en de versterking van onze bijdrage in het kader van de Europese en Noord-Atlantische miltaire samenwer- knig de verdere opbouw van een kwali tatief sterke en goed uitgeruste defensie macht noodzakelijk maken. In verband met deze noodzaak kan niet voorbijgegaan worden aan de vraag, of het huidige defensie-plafond voor de komen de jaren als voldoende kan worden be schouwd. De zware lasten, welke ten be hoeve van de defensie van ons volk wor den gevraagd, moeten dringen tot het af snijden van alle niet strikt noodzakelijke uitgaven. Naast de bevordering van de geestelijke verzorging der militairen, welke plaats vindt in overleg met de kerken, zal er in 't belang van het moreel en met het oog op de toekomstige maatschappelijke po sitie van de dienstplichtige, naar gestreefd worden de militairen gedurende de twee de helft van hun eerste oefeningstijd ge legenheid te geven tot het volgen van vakcursussen in of nabij de legerplaats. Internationaal Onze verantwoordelijkheid als Christe nen en als Nederlanders eist ondersteu ning van al wat de internationale rechts orde verstevigen kan. De A.R.P. ziet het daarbij als een eerste plicht voortvarend aan te sturen op de sociaal-economische eenheid van West- Europa. Deze is immers niet alleen een voorwaarde voor het Nederlandse volks bestaan, maar zal tevens belangrijk bij dragen tot de stabiliteit van de internati onale politiek en van de economische ver houdingen. Daarbij kan het nodig zijn zekere nati onale bevoegdheden aan Internationale lichamen of organen .over te dragen, on der waarborg, dat nationale belangen geen ongerechtvaardigde schade zullen onder vinden. Van niet minder belang acht de A.R.P. daartoe de handhaving en versterking van het Noord-Atlantische bondgenootschap (NAVO). De positie 'van de Westerse staten, aan beide zijden van de Atlantische Oceaan, in de wereld legt hun de plicht op offer* te brengen voor de steun aan onderont wikkelde gebieden. Krachtens zijn ge- schiedenis en zijn geestelijk stempel heeft Nederland daarbij een eigen te ontwikkelen, mede ter afwendin het gevaar, dat bij deze steunverlening aan deze gebieden volkseigen door materialis me en technocratie wordt aangetast. Een bijzondere taak heeft Nederland daarbij uiteraard ten opzichte van Nieuw-Guinea. De onvolkomenheid der Internationale rechtsorde ontmoeten wij ln Nederland In het vraagstuk der Ambonezen. F- moet naar worden gestreefd degenen, die dat wensen, in onze samenleving op te nemen. Ook wanneer dit offers kost. Het onrecht Ambon en de Ambonezen aangedaan, geeft hun daarop aanspraak. Aan de po sitie der Indische Nederlanders dient blij vend aandacht te worden besteed. De A.R.P. is van mening, dat, in ver band met de toekomst van onze kinderen en met het oog op de behoeften der maat schappij men denke hierby niet in de laatste plaats aan de vraagstukken, waar voor de industrialisatie ons plaatst de scholing en de vorming der jeugd ver breed en verdiept moeten worden. Daarom zal de mogelijkheid tot deelne ming aan de verschillende takken van het Onderwijs bevorderd dienen te worden door het toekennen van beurzen en studie toelagen, Daarom ook zal aandacht ge schonken moeten worden aan een verlen ging van de leerplicht, terwijl de verbete ring van het onderwijs tevens gediend Wc ,dt door een geleidelijke verlaging van de leerlingenschaal. By dit alles dient voorop te staan, dat de vryheid van onderwijs en de financiële §eiykstelling van het byzonder en open aar lager onderwys strikt gehandhaafd bUJven, zowel by de te treffen maatrege len als by het bestuursbeleid. Daarnaast dient met kracht gestreefd te worden naar de gelykberechtiging van het voorberei dend hoger en middelbaar onderwijs, het nyverheidsonderwus, het buitengewoon lager onderwys en het lager- en middel baar land- en tuinbouwonderwys, ten aan zien van de schoolstichting. Voor het nyverheidsonderwijs en het buitengewoon lager onderwys is een her ziening van de wetteiyke regeling drin gend noodzakelyk. Noodzakelijk is, dat op korte termyn een wettelijke regeling van de schoolart- sendienst tot stand komt, waardoor het de schoolbesturen mogelijk gemaakt wordt door samenwerking zelf in deze dienst te voorzien. Aan subsidiëring van Prot. Chr. leesza len moet sterke aandacht worden besteed. Voor de wettelyke regeling van radio en televisie dient als richtsnoer te gelden: erkenning van het recht van de vrye radio-omroep (ook voor de „wereldom roep") en verwerping zowel van de „staatsomroep" ais van de „eenheidsom roep"; beschikba ulling van zendtyd aan de ker'-u voor de uitzending van kerkdien sten; Alleen Shell biedt 11 beide! „SUPER SHELL" met I.C.A. schenkt Uw motor pas volledige trekkracht. U rijdt daar door veel pittiger en soepeler! U profiteert namelijk niet alleen van het hoge octaan getal, maar bovendien van I.C.A., dat de twee hoofdoorzaken van verlies aan motor vermogen - vóórtijdige ontsteking en kort sluiting van de bougies - voorkomt! Denk dus niet, dat een willekeurige benzine met een hoog octaangetal goed genoeg is. „SUPER SHELL" doet meer, véél meer! Kies de pomp met de blauwe schelp! WINTERKWALITE1T „SUPER SHELL" mat I.C.A. wordt, zoals elk |aar, op 't juiste moment op winterkwaliteit gebracht, om ijsvorming In de carburateur tegen te gaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 5