Ontwerp program van actie der Anti-Revolutionaire Partij
SHELL
□HS
Verzet tegen opdeling van ons volk in
conservatieven en progressieven
Hoog octaangetal gecombineerd met I.C.A.
schenkt Uw motor pas volledig vermogen!
s\jptR
MET
De krachtigste
benzine die U kunt
kopen!
Overheid erkenne zelfstandigheid
der verschillende levenskringen
Donderdag 13 October 1955
ZEEUW" "H DAGBLAD
pagina 5
De verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal in
1956 vragen van U een uitspraak over de richting van het
Regeringsbeleid. De Anti-Revolutionaire Partij streeft naar een
christelijk staatkundig beleid en gaat hierbij uit van de belijdenis, dat
Jezus Christus is gegeven alle macht in hemel en op aarde en dat
Overheid en Volk, in erkenning van en onderwerping aan die macht,
geroepen zijn Gods geboden voor het leven in de staat te gehoor
zamen. De Anti-Revolutionaire Partij wenst daarom vertegenwoor
digers af te vaardigen, die vanuit het levend geloof in Jezus Christus
Zijn Koningschap en de heerschappij van Gods Woord tot gelding
willen brengen in het staatkundig leven. Met kracht verzet de Anti-
Revolutionaire Partij zich tegen het opdelen van ons volk in conser
vatieven enerzijds en progressieven anderzijds; zij is van oordeel, dat,
naar het woord van Groen van Prinsterer, allen, die de hoofdwaar
heden der Hervorming zijn toegedaan, in de politieke strijd schouder
aan schouder behoren te staan. Gedreven door het verlangen in alle
arbeid God te eren en de naaste te dienen, roept de Anti-Revolutio
naire Partij de kiezers op haar streven steun te verlenen en mede te
werken aan de verwezenlijking van het volgende Program van Actie,
dat een vooruitstrevende Christelijk Nationale politiek verlangt.
Overheid en volkl
De A.R.P. is van oordeel, dat de Overheid
in de uitoefening van haar gezag aan de
ontwikkeling van zedelijke volkskracht
alle ruimte van de verschillende levens
kringen zal moeten erkennen.
Zich bewust van het feit, dat de vraag
stukken van deze tijd op velerlei gebied
diepgaand overheidsingrijpen vorderen,
acht zij in de beoordeling van de vraag
wat de Overheid heeft te doen of te laten,
bij voortduur een zeer critische instelling
noodzakelijk.
De Overheid dient zich in haar optreden
en in haar spreken tot het volk er ernstig
rekenschap van te geven dat de Wet Gods,
zowel voor de inhoud en de begrenzing
van haar gezag als voor de vrijheid der
burgers richtsnoer moet zijn.
De A.R.P. erkent met bezorgdheid, dat
het voor de Nederlandse burgers steeds
moeilijker wordt een duidelijk inzicht te
verkrijgen in de gecompliceerde vraag
stukken van deze tijd, hetgeen leidt tot
een algemene verzwakking van het oor
deel ook over het overheidsbeleid.
Zy ontkent, dat deze ontwikkeling on
vermijdelijk is én zij verlangt van de
Overheid, dat zy door de Staten-Generaal
zo goed mogelijk in te lichten en door rui
mer publiciteit het critisch meeleven van
de burgerij in de staatkunde zal bevorde
ren, teneinde een gezonde volksinvloed
te bestendigen.
In het besef, dat opeenstapeling van be
voegdheden zowel 't bederf van de rechts
orde als een dodende eenvormigheid in
de hand werkt, streeft de A.R.P. naar:
een verhoogde rechtsbescherming tegen
de Overheid door uitbreiding van de mo
gelijkheden zich tegen handelingen van
net bestuur tot een beroepinstantie te
wenden;
uitbreiding van de taak der provincie
besturen, door meer bevoegdheden van
de centrale Overheid op de provincie over
te dragen;
handhaving en versterking van de aan
de gemeenten gelaten zelfstandigheid op
financieel en bestuurlijk gebied.
Zondagsrust
De A.R.P. staat op het standpunt, dat
de Zondagsrust een wezenskenmerk van
Christelijk volksleven is; zij verlangt na
leving van dit goddelijk gebod op alle ge
bied. Ook voor de Overheid is de Zondag
de dag des Heren. Daarom moet de Zon
dag als regel een vrije dag zijn voor al
wie in overheidsdienst werkt. Mede uit
sociaal oogpunt moeten uitzonderingen
zoveel mogelijk worden beperkt. Dit alles
Êeldt Ook voor vloot, leger en luchtmacht,
de internationale samenwerking op mi.
litair gebied behoort de Overheid op te
komen voor dit eigen karakter van de
Zondag, symbool ook van ons christelijk-
nationaal volksbestand. Buitenlandse toe
risten zullen de uiterst geringe ongemak
ken der Zondagse winkelsluiting hebben
te aanvaarden als 'n uiting van het volks-
Ïigen, waarvoor zij belangstelling tonen.
>e wens, dat het gehele gezin op dezelfde
dag vry heeft, versterkt de eis de vrije
Zondag niet om economische redenen door
oontinu-arbeid te doorbreken. Publieke
manifestaties behoren plaats te vinden
op weekdagen.
Onderwijs en cultuur
bevordering van de samenwerking tus
sen de erkende omroeporganisaties voor
technische en andere algemeen aanvaard
bare doeleinden;
voor de televisie-uitzendingen wordt
een overeenkomstige regeling getroffen
als voor de radio-uitzendingen.
Het filmmonopolie behoort te worden
gebroken.
Woningbouw
3.
3.
De A.R.P. is van oordeel, dat de heersen
de woningnood, vooral ook om de geeste
lijke en zedelijke gevaren, die daarmede
samenhangen, het meest benauwende pro
bleem is, waarvoor Overheid en volk zich
zien geplaatst. Het is noodzakelijk, dat het
huidige woningtekort op krachtige wijze
dan tot dusver het geval was wordt be
streden en dat de opvoering van de wo
ningbouw een hoge prioriteit in het rege
ringsbeleid heeft.
Daarvoor is nodig, dat het aantal per
jaar te bouwen woningen belangrijk
wordt vermeerderd. Om dit te kunnen
bereiken, moet de arbeidsproductiviteit
worden opgevoerd, het aantal bouwvakar
beiders door omscholing en versnelde op
leiding worden vergroot, verantwoorde
systeembouw worden bevorderd en de uit
voering van bouwwerken buiten de sector
van de woningbouw nog sterker dan tot
nu toe is geschied, naar een later tijd
stip in de toekomst worden verschoven.
Voorts ts een verdergaande huuraanpas-
sing dringend noodzakelijk teneinde ge
leidelijk een redelijke verhouding tussen
kostprijs en huuropbrengst tot stand te
brengen.
By de woningbouw dient bovendien,
meer dan tot heden, bijzondere zorg te
worden besteed aan de grootte en de in
deling der woningen, zodat ook aan de be
hoefte van grote gezinnen en van bejaar
den kan worden voldaan.
Sanering van oude stadswijken en op
ruiming van krotwoningen moet, zodra
daarvoor op de arbeidsmarkt ruimte komt
en de materiaalpositie dit mogelijk maakt,
krachtig worden bevorderd. De bouw van
woningwetwoningen zal zoveel doenlijk
door woningbouwverenigingen moeten
geschieden, terwijl de bouw van wonin
gen door particulieren door doeltreffende
financieringsmogelijkheden moet worden
gesteund.
In het kader van de bevordering van
bezitsvorming dient het verkrijgen van
een eigen woning mogelijk te worden ge
maakt
Economisch beleid
particuliere ondernemingsvorm.
De Overheid heeft echter in dezen een
eigen verantwoordelijkheid. Een positieve
economische en monetaire politiek is no
dig om bovenbedoelde vrijheid te verze
keren.
Deze staatstaak kan in drie centrale
punten worden samcV-gevat.
Deze punte _m .jn:
1. een ge..c monetaire politiek als
basis voor een doeltreffende eon-
junctuurpolitiek, die in een depressie
de werkgelegenheid bevordert, in
een hoogconjunctuur de overspan
ning matigt, waarby met name de
exportpositie van ons land voortdu
rend aandacht verdient
het bereiken van verantwoorde con
currentieverhoudingen;
het nastreven van zedelijk verant
woorde inkomensverhoudingen, met
name te bereiken door de sociale po-
litiek.
Deze algemene principiële beleidslijn
Stelt in deze tijd met name de volgende
punten aan de orde:
a, een kartelpolitiek, welke de onrede
lijke prijzen voor de afnemers voor
komt en er in het algemeen tegen
waakt, dat de vrijheid, die voor het
bedrijfsleven tegenover de Overheid
wordt begeerd, niet door de bedrijfs-
genoten zelve wordt vernietigd. In
dit verhand is de vestigingsvryheid
van het allergrootste belang. Voor
waarden voor de vestiging dienen zo
veel mogelijk wettelijk te worden ge
regeld en in ieder geval aan de hand
van objectieve normen. Het vesti
gen van een bedrijf mag niet zonder
meer worden overgelaten aan het
subjectieve inzicht van bedryfsge-
noten.
Krachtige bevordering van de werk
gelegenheid onder meer door voort
gaande industrialisatie, vooral in die
gebieden van ons land waar struc
turele werkloosheid heerst (de z.g.
achtergebleven gebieden).
Een zichzelf versnellende prijsstij
ging moet in de huidige hoogcon
junctuur worden tegengegaan. Wan
neer het bedrijfsleven daartoe zelf
niet m staat blijkt, aal de Overheid
moeten ingrijpen.
Iedere verdere uitbreiding van dat
gedeelte van het bedrijfsleven, dat
zich in handen van de Overheid
(Staat, provinciën of gemeenten) be
vindt, moet zeer critisch worden be
keken. Waar dit op verantwoorde
wijze mogelijk is, dient de omvang
van deze sector te worden verkleind.
b.
maatregelen niet te berusten op de ge
dachte, dat aan iedere ondernemer in de
landbouw een bepaald inkomen moet wor
den toegekend, maar op de gedachte, dat
het prijsniveau der landbouwproducten
gebaseerd dient te zijn op verantwoorde
kostprijsberekening, welke een lonende
bedrijfsuitkomst voor land- en tuinbouw
mogelijk maakt.
Krachtig behoort te worden gestreefd
naar versterking van de positie van het
kleinere en gemengde bedrijf, waarbij aan
verlaging der kostprijzen bijzondere aan
dacht moet worden geschonken.
Ruilverkaveling, grondverbetering, wa
terbeheersing, aanleg en verbetering van
wegen zullen moeten worden toegepast
om dit doel te bereiken.
Uitbreiding van de cultuurgrond door
inpoldering en landaanwinning blijft
dringend geboden om de agrarische be
volkingsdruk te verlichten en het verlies
aan cultuurgrond in ons land tengevolge
van stadsuitbreiding, wegenaanleg e.d. zo
gering mogelijk te doen zijn._
Aan de wet op de Bedryfsorganisatie
moet verdere uitvoering worden gegeven.
De Overheid dient niet direct en dwin
gend in te grijpen bij de instelling van de
in deze wet bedoelde lichamen. Dit zou
leiden tot een vervreemding tussen be
drijfsorganen en de vrije organisatie, en
zou een inbreuk betekenen op de beginse
len zelve, die aan deze wet ten grondslag
liggen.
Aan de organen moet niet een groter
gebied worden toegewezen dan voor de
vervulling van hun taak nodig is; even
eens moet een opeenstapeling van veror
denende bevoegdheden worden vermeden,
mede om te voorkomen, dat schadelijke
monopolistische machtsposities ontstaan.
In de ontwikkeling der bedrijfsorgani
saties behoort men ernaar te streven, dat
werkgevers en werknemers door regel
matig overleg en beraad in de organen er
in slagen de goede sfeer in het bedrijfsle
ven te scheppen, zodat men langs deze
weg en tevens door adviezen en vrije be
sluiten de gewenste doeleinden kan ver
wezenlijken.
Sociale politiek
d.
Middenstand
Da A.R.P. staat op het standpunt, dat
het economisch leven zich in vrijheid
moet kunnen ontplooien. Dat betekent,
dat de productie en de distributie zich zo
veel mogelijk moeten voltrekken in de
Het middenstandsbeleid dient in over
eenstemming te zijn met de zojuist uiteen
gezette algemene economische politiek. In
de uitwerking moet rekennig worden ge
houden met de bijzondere plaats en bete
kenis van de middenstand in onze samen
leving; economisch omdat de kleinere be
drijven steeds 'n mogelijkheid in zich heb
ben voor uitgroei tot grotere, en maat
schappelijk, omdat de grote aantallen
zelfstandige ondernemers hier aanwezig,
een onmisbare schakel vormen in de op
bouw van de samenleving.
Wanneer dit nodig en verantwoord is,
dienen regelingen, welke tot strekking
hebben de loyale concurrentie te beteuge
len, te worden gesteund.
Bij het uitwerken van het vestigings
beleid op basis van de nieuwe vestigings
wet zal naar vereenvoudiging en een soe
pele toepassing moeten worden gestreefd.
Bh de formulering van vestigingseisen
moet met name ten aanzien van de eisen
van theoretische vakbekwaamheid zowel
wijsheid als grote matiging worden be
tracht.
Bij het landbouwbeleid, eveneens steu
nend op de bovenaangegeven algemene
uitgangspunten, moet rekening gehouden
worden met de bijzondere geaardheid van
vele markten voor landbouwproducten.
Gezien de eigen aard van de productie en
de in-elasticiteit, welke dikwijls optreedt
bh de vraag, openbaren zich bijzondere ri
sico's, die niet volledig door de onder
nemer kunnen worden opgevangen. De
Overheid heeft hier een taak, welke een
positief landbouwbeleid vraagt.
Indien in dit verband moet worden
overgegaan tot vaststelling van prijzen,
het geven van garanties e.d. behoren deze
De A.R.P. staat op het standpunt, dat de
sociale politiek gericht moet zijn op het
wekken en versterken van het verant
woordelijkheidsbesef van de enkele mens
en van de verschillende levensverbanden
in de samenleving. De Overheid moet de
voorwaarden scheppen, opdat deze ver
antwoordelijkheid ook daadwerkelijk kan
worden gedragen. Op deze wijze is de so
ciale politiek een belangrijk hulpmiddel
in de strijd tegen de massificatie.
Het loonbeleid. Met behoud van de in
het belang van de Nederlandse volksge
meenschap noodzakelijke coördinatie der
lonen behoort bij de loonvorming reke
ning te worden gehouden met de bijzon
dere sociale en economische omstandig
heden van bedrijfstakken en onderne
mingen. Voor wat de ondernemingen be
treft valt hierbij met name te denken aan
het opheffen van belemmeringen voor het
treffen van regelingen van winstdeling.
De grotere ruimte, die bij een zodanige
loonpolitiek voor de besteding van het
loon zal ontstaan, zal mogelijkheden van
bezitsvorming scheppen. Het benutten van
deze mogelijkheden komt dan in de eerste
plaats voor de verantwoordelijkheid van
de arbeider persoonlijk. Maatregelen tot
bevordering van bezitsvorming, waarbij
deze wel geschiedt voor de arbeider, doch
niet op de grondslag van diens persoon;
lijke keuze en verantwoordelijkheid, zijn
verwerpelijk.
Medeverantwoordelijkheid der arbei
ders. In de huidige wetgeving bevinden
zich belemmeringen om aan de factor ar
beid de hun toekomende plaats en ver
antwoordelijkheid in de onderneming te
geven. Opheffing van deze belemmeringen
moet worden bevorderd om het mogelijk
te maken, dat langs deze weg van vrijwil
ligheid de bevoegdheden van de onderne
mingsraad kunnen worden uitgebreid in
deze zin, dat aan de factor arbeid mede
verantwoordelijkheid wordt toegekend
ten aanzien van besluiten, die voor het
voortbestaan der onderneming van be
slissende betekenis zijn.
De üuderdoms verzekering. De algemene
ouderdomsverzekering moet uiterlijk 1
Januari 1957 in werking treden. Aan de
oprichting van aanvullende bedrijfspen
sioenfondsen behoort steun te worden
verleend.
Uitbreiding sociale verzekering. Met
spoed dient een weduwen- en wezenver
zekering te worden tot stand gebracht
en ingevoerd. Is voor de ouden van dagen
en de weduwen en wezen een redelijke
voorziening getroffen, dan is het vraag
stuk van de vergeten groepen voor een
belangrijk gedeelte tot een oplossing ge
bracht. De invaliditeitsverzekering zal op
moderne leest moeten worden geschoeid.
In de nieuwe regeling behoren maatrege
len tot revalidatie een eerste plaats in te
nemen.
Bij de uitvoering van de sociale verze
kering behoren de bedrijfsgenoten, niet
alleen in de bedrijfstak, maar ook in de
onderneming, al of niet in organisatorisch
verband, zoveel mogelijk te worden inge
schakeld. Verdergaande vereenvoudiging
en coördinatie is nodig, opdat de sociale
verzekering voor ondernemer en arbeider
niet wordt tot een zaak, die hun innerlijk
vreemd is.
Arbeidswet. Een herziening van de ar
beidswetgeving in volle omvang moet
worden ter hand genomen, teneinde te ge
raken tot unificatie en inschakeling van de
publiekrechtelijke bedrijfslichamen bij de
uitvoering daarvan. Intussen kan op basis
van het daartoe strekkende advies van de
Sociaal Economische Raad de Arbeidswet
1919 in werking worden gesteld voor de
groepen, voor welke dit tot nog toe niet
is geschied.
De regeling van de arbeidsovereenkomst
in het Burgerlijk Wetboek behoort te wor
den aangevuld met bepalingen omtrent de
jaarlijkse vacantie.
Maatschappelijke zorg. Maatschappe
lijke zorg is een zaak van een levensbe
schouwing. Mede daarom moeten parti
culiere verenigingen en instellingen, ge
subsidieerd aan de hand van objectieve
normen, in de gelegenheid worden ge
steld een zo groot mogelijk gedeelte van
de maatschappelijke zorg uit te voeren.
De Overheid zal zich onthouden van ar
beid, welke op tenminste even vruchtbare
wijze door dergelijke lichamen kan wor
den verricht. Het financieren van tijdro
vende en kostbare onderzoeken op het ge
bied van het maatschappelijk werk moet
worden beperkt tot die gevallen, waar
in zulk een onderzoelf volstrekt noodzake
lijk is.
Ook de particuliere arbeid op het ge
bied van de lichamelijke en geestelijke
volksgezondheid moet worden gesteund.
De Overheid dient medewerking te ver
lenen aan het streven het aantal en de
capaciteit der Prot. Chr. ziekenhuizen uit
te breiden.
Emigratie. Voortzetting van het tot dus
ver gevoerde emigratiebeleid is gewenst.
De A.R.P. staat op het standpunt, dat
de omvang van de Staatshuishouding (sa
men met de huishouding van de provin
ciën en gemeenten) in verhouding tot de
gehele volkshuishouding te groot is. Men
zal er voortdurend op bedacht moeten
zijn op verantwoorde wijze de bedoelde
omvang te verkleinen, want de ontwik
keling van de Rijksuitgaven geeft reden
tot zorg. Een behoedzaam financieel over
heidsbeleid is noodzakelijk.
Een dergelijk beleid vormt de enig
juiste grondslag voor verdere belasting
verlaging, die dringend nodig blijft.
De indirecte belastingen drukken nog
steeds zwaar op de kosten van het levens
onderhoud; de vennootschapsbelasting
moet zo spoedig mogelijk worden terug
gebracht naar het niveau van 1951; het
maximale percentage, dat uit het inkomen
wordt geheven, moet verder verlaagd. Bij
het doorvoeren van een dergelijke struc
turele belastingpolitiek moet rekening
worden gehouden met de eisen die de
conjunctuur stelt. In de hoogconjunctuur
betekent dit een matiging van de verla
ging, die overigens wenselijk ware'ge-
weest.
Vereenvoudiging van de belastingwet
geving is daarom dringend vereist; bij
eventuele verlaging der lasten is deze
vereenvoudiging uitvoerbaar. Daarbij zul
len sommige bijzondere regelingen en
schakeringen, die bij zeer hoge tarieven
aanvaardbaar zijn, noodzakelijkerwijs ver
vallen.
serij en oesterteelt vragen bijzondere aan
dacht bij de uitvoering van het Deltaplan.
Veiligheid op de weg
De veiligheid op de weg is een probleem
van de eerste orde. Van de waarde van
een mensenleven dient elke weggebruiker
ten diepste doordrongen te zijn. De Over
heid moet de verkeersveiligheid met alle
middelen bevorderen. Snelle aanpassing
van de wegen aan het verkeer kan daar
aan in belangrijke mate medewerken.
Overzee
Met de rijksdelen Suriname en de An
tillen wordt samengewerkt op de grond
slag van het Statuut voor het Koninkrijk.
De geestelijke en stoffelijke welvaart van
beide rijksdelen worden, indien noodza
kelijk, met behulp van Nederland bevor
derd.
De A.RP. wenst, dat het beleid inzake
Nieuw-Guinea zich richt op de bevorde
ring van de economische openlegging en
de ontwikkeling van dit gebied in het be
lang van de bevolking.
In verband daarmede wordt het Neder
landse gezag over Nieuw-Guinea onver
kort gehandhaafd. De bevolking wordt in.
geschakeld in de behartiging der publieke
zaak als voorbereiding van de toekomstige
staatkundige zelfstandigheid van dit ge
bied.
Defensie
Ons land en het water
Enerzijds voert Nederland een stryd op
leven en dood tegen het water, anderzijds
is het water dienstbaar aan Nederlands
welzijn.
Voortzetting van die strijd tegen het
water vraagt om afsluiting van een aantal
zeearmen. Dijken, die onvoldoende bevei
ligen, moeten worden verzwaard.
Het water maakt het Nederland moge
lijk een zeevarende mogendheid te zijn.
Die positie moet versterkt worden, o.a.
door bestrijding van de vlagdiscriminatie,
door bevordering van de bloei der havens,
en door herstel van de vrije Rynvaart.
Op de binnenwateren vraagt de vrije
ontplooiing der binnenscheepvaart om
een redelijke regeling voor de scheep
vaartrechten. De hoofdvaarwegen in elke
provincie moeten in elk geval tolvrij zijn.
Voor de instandhouding- van de vissery
is krachtige aanpak van vernieuwing der
visseryvloot nodig. De belangen van vis-
De A.RP. staat op het standpunt, dat de
verhoging van de nationale weerbaarheid
van ons land en de versterking van onze
bijdrage in het kader van de Europese
en Noord-Atlantische miltaire samenwer-
knig de verdere opbouw van een kwali
tatief sterke en goed uitgeruste defensie
macht noodzakelijk maken.
In verband met deze noodzaak kan niet
voorbijgegaan worden aan de vraag, of het
huidige defensie-plafond voor de komen
de jaren als voldoende kan worden be
schouwd. De zware lasten, welke ten be
hoeve van de defensie van ons volk wor
den gevraagd, moeten dringen tot het af
snijden van alle niet strikt noodzakelijke
uitgaven.
Naast de bevordering van de geestelijke
verzorging der militairen, welke plaats
vindt in overleg met de kerken, zal er in
't belang van het moreel en met het oog
op de toekomstige maatschappelijke po
sitie van de dienstplichtige, naar gestreefd
worden de militairen gedurende de twee
de helft van hun eerste oefeningstijd ge
legenheid te geven tot het volgen van
vakcursussen in of nabij de legerplaats.
Internationaal
Onze verantwoordelijkheid als Christe
nen en als Nederlanders eist ondersteu
ning van al wat de internationale rechts
orde verstevigen kan.
De A.R.P. ziet het daarbij als een eerste
plicht voortvarend aan te sturen op de
sociaal-economische eenheid van West-
Europa. Deze is immers niet alleen een
voorwaarde voor het Nederlandse volks
bestaan, maar zal tevens belangrijk bij
dragen tot de stabiliteit van de internati
onale politiek en van de economische ver
houdingen.
Daarbij kan het nodig zijn zekere nati
onale bevoegdheden aan Internationale
lichamen of organen .over te dragen, on
der waarborg, dat nationale belangen geen
ongerechtvaardigde schade zullen onder
vinden.
Van niet minder belang acht de A.R.P.
daartoe de handhaving en versterking van
het Noord-Atlantische bondgenootschap
(NAVO).
De positie 'van de Westerse staten, aan
beide zijden van de Atlantische Oceaan,
in de wereld legt hun de plicht op offer*
te brengen voor de steun aan onderont
wikkelde gebieden. Krachtens zijn ge-
schiedenis en zijn geestelijk stempel heeft
Nederland daarbij een eigen te
ontwikkelen, mede ter afwendin het
gevaar, dat bij deze steunverlening aan
deze gebieden volkseigen door materialis
me en technocratie wordt aangetast. Een
bijzondere taak heeft Nederland daarbij
uiteraard ten opzichte van Nieuw-Guinea.
De onvolkomenheid der Internationale
rechtsorde ontmoeten wij ln Nederland
In het vraagstuk der Ambonezen. F- moet
naar worden gestreefd degenen, die dat
wensen, in onze samenleving op te nemen.
Ook wanneer dit offers kost. Het onrecht
Ambon en de Ambonezen aangedaan,
geeft hun daarop aanspraak. Aan de po
sitie der Indische Nederlanders dient blij
vend aandacht te worden besteed.
De A.R.P. is van mening, dat, in ver
band met de toekomst van onze kinderen
en met het oog op de behoeften der maat
schappij men denke hierby niet in de
laatste plaats aan de vraagstukken, waar
voor de industrialisatie ons plaatst de
scholing en de vorming der jeugd ver
breed en verdiept moeten worden.
Daarom zal de mogelijkheid tot deelne
ming aan de verschillende takken van het
Onderwijs bevorderd dienen te worden
door het toekennen van beurzen en studie
toelagen, Daarom ook zal aandacht ge
schonken moeten worden aan een verlen
ging van de leerplicht, terwijl de verbete
ring van het onderwijs tevens gediend
Wc ,dt door een geleidelijke verlaging van
de leerlingenschaal.
By dit alles dient voorop te staan, dat
de vryheid van onderwijs en de financiële
§eiykstelling van het byzonder en open
aar lager onderwys strikt gehandhaafd
bUJven, zowel by de te treffen maatrege
len als by het bestuursbeleid. Daarnaast
dient met kracht gestreefd te worden naar
de gelykberechtiging van het voorberei
dend hoger en middelbaar onderwijs, het
nyverheidsonderwus, het buitengewoon
lager onderwys en het lager- en middel
baar land- en tuinbouwonderwys, ten aan
zien van de schoolstichting.
Voor het nyverheidsonderwijs en het
buitengewoon lager onderwys is een her
ziening van de wetteiyke regeling drin
gend noodzakelyk.
Noodzakelijk is, dat op korte termyn
een wettelijke regeling van de schoolart-
sendienst tot stand komt, waardoor het de
schoolbesturen mogelijk gemaakt wordt
door samenwerking zelf in deze dienst te
voorzien.
Aan subsidiëring van Prot. Chr. leesza
len moet sterke aandacht worden besteed.
Voor de wettelyke regeling van radio
en televisie dient als richtsnoer te gelden:
erkenning van het recht van de vrye
radio-omroep (ook voor de „wereldom
roep") en verwerping zowel van de
„staatsomroep" ais van de „eenheidsom
roep";
beschikba ulling van zendtyd aan de
ker'-u voor de uitzending van kerkdien
sten;
Alleen Shell biedt 11 beide!
„SUPER SHELL" met I.C.A. schenkt Uw
motor pas volledige trekkracht. U rijdt daar
door veel pittiger en soepeler! U profiteert
namelijk niet alleen van het hoge octaan
getal, maar bovendien van I.C.A., dat de
twee hoofdoorzaken van verlies aan motor
vermogen - vóórtijdige ontsteking en kort
sluiting van de bougies - voorkomt! Denk
dus niet, dat een willekeurige benzine met
een hoog octaangetal goed genoeg is.
„SUPER SHELL" doet meer, véél meer!
Kies de pomp met de blauwe schelp!
WINTERKWALITE1T
„SUPER SHELL" mat I.C.A. wordt, zoals elk |aar,
op 't juiste moment op winterkwaliteit gebracht,
om ijsvorming In de carburateur tegen te gaan.