In Amerika groeit de belangstelling het kerkelijk leven voor voor menische beslissing uit Geref. Kerken stellen „oecu- tt Betekenis van Evanston Chr* sociaal handelen Zondagsscholen voor jong en oud Ex-admiraal on vrije voeten Amsterdam steunt bouw kernreactor Engelse winnares van E 55-prijsvraag Gouverneur van de Faroer vastgehouden THORSHAVN, 28 Sept. De bevol king van het dorp Klaksvik op de Fa roer, die zich in het voorjaar tegen de Deense autoriteiten verzette om de verwijdering van haar dokter, dr Hal vorsen, te voorkomen, heeft de Deense gouverneur van de Faroer, Hansen, vastgehouden. Men eist, dat de dokter, die vijf maanden geleden werd over geplaatst, terugkeert. Het Westen in grote zorgen r fel® Dag voor sociaal- paedagogen Spreekt Wereldraad met kerkelijk gezag? Deputaten voor onderzoek kerkelijk leven naar stand Br wie a pagina 11 ZEEUWSCH DAGBLAD Donderdag 29 September 1955 Soldaten zongen Kerstliederen in de bus 1 door Dolf Odé materie bestuderen DEZE KINDEREN Dep ut a ten gaan moeilijke Leden Commissie Autovervoer personen herbenoemd Prot. Chr. Nazorgverband In Klaksvik Rede van Dr C, L. Patijn Egypte krijgt wapens van communisten SS M ES (opwekkingssamenkomsten) Iwl im vaiier mevrouw”. HOOFDSTUK 7. (Wordt vervolgd). door Caret van der Hoek Dit de De regering van de Mongoolse volksrepu bliek heeft de voorzitter van de Alge mene Vergadering, José Maza, om toe lating tot de Ver. Naties verzocht. dadelijk kunnen verlaten. Dit is in middels geschied. SE. AMSTERDAM, 28 Sept. B. en W. hebben de gemeenteraad een voorstel doen toekomen als bijdrage in de kosten van het in Nederland te verrichten kern- physisch speurwerk, dat geraamd wordt op 28.000.000,een bedrag beschikbaar te stellen van 1.054.000,te bestemmen als bijdrage in de kosten van de bouw van een kernreactor. -o- DEN HAAG, 28 Sept. Bij K.B. zijn opnieuw benoemd tot leden van de com missie, bedoeld in artikel 10 van de Wet Autovervoer Personen, mr E. G. M. Rool- vink te Almelo, mr N. Bolkestein te Mid delburg en mr J. van Andel te Den Haag. opgemerkt, dat te benoemen deputaten het oecumenisch vraagstuk in studie moe ten nemen en daarbij bijzondere aandacht dienen te schenken aan de vraag van de pluriformiteit der kerk, daarbij uitgaande van wat de artikelen 27-29 der Ned. Ge loofbelijdenis leren aangaande het wezen en de openbaring der kerk, teneinde bij de zich voordoende deformatie der kerken na te gaan in hoeverre daarin nog iets blijkt van het wezen en de openbaring der kerk en bovendien een onderzoek in te stellen naar ontwikkeling van de oecu menische bewegingen in Wereldraad, In tern. Raad van Chr. Kerken enz. Op grond van dit onderzoek zal de commissie bepa len welke houding de Geref. Kerken heb ben aan te nemen om haar oecumenische roeping te vervullen. In afwachting van het resultaat van dit onderzoek besloot de synode zich te ont- UTRECHT, 27 Sept. Met de or ganisatie voor de nazorg van oud-leer- lingen van Prot. Chr. scholen gaat het de goede kant op. In enkele plaatsen van ons land (Rotterdam, Den Haag) wordt deze arbeid reeds in volle dag taak door een sociaal-paedagoog ver richt. In Utrecht en (regionaal of pro vinciaal) in Friesland, Noord-Holland, de Rijnstreek en in Zeeland zijn de voorbereidingen meer of minder ver gevorderd, zó, dat het er naar uitziet, dat binnen afzienbare tijd, stellig in 1956, zo’n functionaris kan worden aangesteld. In andere streken of pro vincies, o.m. in Groningen en Drente, hoopt men in de loop van 1957 hetzelf de te bereiken. Intussen wordt tot nu toe deze na zorg meestal nog uitgeoefend door per- gehouden. De predikant gaat eerst met enkele ouderlingen op pad om rand en buitenkerkelijken op te zoeken. Daarna worden in een bepaalde week in de kerk elke avond diensten belegd (toespraak, meditatie, zang, enz). Dit werk wekt grote belangstelling voor het kerkelijk leven en draagt rijke vrucht. BIJBEL-VACANTIESCHOLEN Typisch Amerikaans is ook de in stelling van de z.g. „Bible Vacation Schools”. De lagere scholen in de USA zijn in de zomer voor een lange tijd gesloten. Om de kinderen bezig te hou den en wat bij te brengen geven de plaatselijke kerken hun enig onder richt en ontspanning. Deze scholen, on dergebracht in de aangrenzende ge bouwen van de kerk, zijn tijdens de zo- mervacantie geopend en worden 1 of 2 weken gehouden voor jongeren van 512 jaari Het personeel hiervoor be staat meestal uit de Zondagsschool- staf. Met enkele, assistenten lejdde ik^egn groep Juniores (1012 jaar). We be gonnen met de kapeldienst, die geheel door de jeugd verzorgd werd, daarna werd classicaal een (bijbels) verhaal verteld, waarop discussie volgde. Na de pauze werd het expressie-werk in kleinere groepen ter hand genomen (tekeningen maken, liederen leren enz.). KERKELIJKE VERHOUDINGEN De verhouding tussen de Protestant se kerken is algemeen genomen soe pel. Kleingeestigheid ook op kerkelijk gebied is de Amerikaan vreemd. Na tuurlijk komen ook daar wel enkele wrijvingen voor. Zo is er zelfs sinds de Amerikaanse Burgeroorlog een breuk gekomen in de Presbyteriaanse kerk. Men treft in Amerika de Zuidelijke en de Noordelijke Presbyteriaanse kerk aan. Men beweert wel, dat deze laatste ruimer van opvatting is. Toch is het oecumenisch besef vrij levend in de U.S.A. Kondigt een be paalde kerk b.v. opwekkingssamen komsten voor haar leden aan, dan vindt men deze annonce ook in andere kerkelijke kringen. ROTTERDAM, 28 Sept. Er gaat 13% liter water verloren, wanneer men door onachtzaamheid gedurende vijf minuten eën eminer water laat overlopen.'Dit was de oplossing van een prijsvraag, die de gemeentelijke drinkwaterleiding op de E 55 had uitgéschreven. De bedoeling was de aandacht te vestigen op hét vaak zp no deloos verloren gaan van water. Met het aanschouwelijk voorstellen op de stand van de 55 werd echter 1400 kubieke me ter water verspildmaar, de kosten gaan voor de baat, zo meende de directie van het bedrijf, waar vanmiddag de oplos sing van de prijsvraag werd bekend ge maakt. De organisator van de E 55, Jac. Klei boer, trok uit de bak met de 819 goede oplossingen er waren 250.000 inzendin gen in tctaal binnengekomen de kaart, die de winnaar van de eerste prijs, 500, moest vermelden. Het bleek mrs M, F. Turner, 18 Dogsthorpe, Petersborough in Engeland te zijn. Op de tweede kaart, die de heer Kleiboer trok, bleek de naam te staan van de heer G. van der Werff, Gro ningen. Hij krijgt de tweede prijs, 250. Rick had, daartoe gerechtigd door het groene lichtje boven de kansel, een plaats gezocht in het dorpskerk je, en wachtte nu, gezeten tussen twee stevige boeren in strakgespan- (Van onze §-redacteur). LUNTEREN, 27 September. Dr C. L. Patijn zag op de tweede bijeen komst van de Chr.-sociale cursus de conferentie van Stockholm in 1925 als een uiting van een keerpunt in het christelijk denken. „Kerk en wereld ont moetten elkaar hier weer na drie eeuwen piëtisme”, aldus dr Patijn. De ge hele industriële ontwikkeling van de 19e eeuwse maatschappij voltrok zich buiten de kerk om. Het kerkelijk denken was geheel gericht op de verdedi ging van de schriftuurlijke kernwaarheden tegen de opkomende critiek. Het was ook sterk individualistisch. Het bewoog zich rond de verhouding van de enkele mens tot God, maar had geen aandacht voor de collectiviteiten. Vandaar, dat in Evanston vier concrete vraagstukken werden aangepakt, n.l. de rol x an de staat in het economisch leven, de bijzondere kenmerken van de huidige maatschappij, het communisme en de achtergebleven gebieden. Aan de hand van het in het conferentie-boekje af ge drukte rapport verklaarde dr Patijn ten- slotte, hoe en waarom men tot bepaalde formuleringen gekomen was. CHR. ORGANISATIES. Tijdens de discussie werd spr. ook ge ïnterpelleerd over het Amsterdamse rap port, waarin gezegd wordt, dat het optre den van chr. politieke partijen over het algemeen gevaarlijk is. Het bleek, dat hier in de Engelse tekst een woord staat, dat zeker niet met „gevaarlijk”, doch met „een waagstuk” moet worden vertaald. Volgens dr Patijn werd hierbij niet gedacht aan de Nederlandse situatie, maar aan landen waar politieke partijen een machtspositie innemen. Ook werd gevraagd, hoe de Wereldraad uitspraken kan doen en richtlijnen kan geven voor het chr. leven in de maat schappij, zolang men het binnen de Raad niet eens is over de leer. Spr. toonde hier op uit de geschiedenis der oecumenische beweging aan, dat kerken elkaar nooit kunnen vinden in discussies over confes sies en kerkorde. Bij een discussie over de practijk van het christelijk leven worden de kerken echter gedreven naar de fron ten van het bedreigde christendom. Dit werk is de motor van de oecumenische be weging en door deze confrontatie wordt ook de sfeer geschapen, waarin confessio nele discussies met enige vrucht moge lijk zjjn. Daarom is men vast samen aan het werk gegaan op de basis van een in derdaad vrij primitief geformuleerde grondslag. Op de vraag, of de chr. sociale beweging een bijdrage kan leveren bij de voortzet ting van dit denken der kerken over de maatschappij antwoordde dr Patijn, dat de Prot. Chr. Arbeidersinternationale bij de voorbereiding van Evanston betrok ken was. Hij adviseerde met klem tot deelname aan de studieconferenties, die een voortzetting vormen van wat in Evanston begonnen is. BELANGRIJKE KWESTIE. Belangrijk bleek de vraag te worden, of het spreken van de kerken in Evanston slechts gezien moet worden als een bij drage tot het christelijk denken of dat dit ook een belijdend spreken der kerken is. Dr Patijn beklemtoonde, dat een as semblee van de Wereldraad slechts een samenwerking van de kerken „ad hoe” is en dat de uitspraken van de raad dus geen enkel formeel gezag hebben. De tweede referent, prof, dr G. Brillen burg Wurth, fundeerde enige critiek op het rapport van sectie III echter juist op de overweging, dat hier z.i. kerken aan het woord zijn, die dus spreken met het gezag, dat hun door Christus zelf verleend is. Hierdoor is aan dit spreken een grens gesteld, zo zei deze spr. De kerken moeten zich zo veel mogelijk beperken tot het centraal getuigenis vanuit de Bijbel. De chr. organisaties en politieke partijen zjjn het naar zjjn mening, die dan de brug moeten slaan tussen dit getuigenis en de practische vragen. Prof. Wurth meende dan ook, dat in het rapport deze grenzen enigermate over schreden zijn. Het is juist, dat men vol komen zakelijk spreekt over vragen, die nu aan de orde zjjn, maar men moet het juiste evenwicht bewaren tussen de Bij belse openbaring en de actuele vragen onzer samenleving. De sociologie mag in het spreken der kerken de theologie niet verdringen. De grote betekenis van Evanston zag prof Wurth hierin, dat de voorstelling uit de weg werd geruimd alsof eschatologie en ethiek, het gelovig uitzien naar de toe komst en de trouwe dienst in en aan deze wereld, tegenstellingen zouden zijn. Evan ston heeft een duidelijk woord gesproken over de chr. hoop tegenover de hopeloos heid van de moderne wereld, aldus spr. Een zwak punt is, dat het verband tussen dit hoofdthema en de concrete uitspraken op maatschappelijk gebied van sectie III niet duidelijk genoeg naar voren komt. In sectie VI werd een geslaagde poging gedaan om het verband te ontdekken tus sen de chr. hoop en de maatschappelijke roeping. Op Stockholm volgde in 1937 de confe rentie van Oxford, wier zeer belangrijke rapporten jarenlang het christelijk denken hebben begeleid, aldus spr. Hier werd voor het eerst geponeerd, dat alle econo mische activiteit ligt onder het oordeel Gods. De eerste assemblee van de Wereldraad van Kerken, in 1948 te Amsterdam gehou den, was niet alleen belangrijk omdat voor het eerst officiële vertegenwoordigers van kerken in een georganiseerd verband sa men kwamen. Zij weerspiegelde ook de verschuiving van het chr. denken tijdens de oorlog. De dreiging van de robot-ach- tige, vertechniseerde maatschappij met haar eigenwettelijkheid stond op de voor grond. Hier werd als antwoord het begrip „verantwoordelijke maatschappij” gevon den en het rapport van sectie III wil een antwoord geven op de vraag, hoe deze maatschappij er uit moet zien. Het is een maatschappij, die zorgt voor de econo misch zwakken, maar ook één waar de mens kan leven naar zijn eigen verant woordelijkheid. Twee punten van critiek op dit rapport hielden ons sterk bezig tij dens de voorbereidingen voor Evanston en hebben hun stempel gedrukt op het rapport, dat sectie III daar produceerde, aldus spr. Men verweet ons en enigszins met recht, dat wij in Amsterdam te veel negatief hadden gestaan t.a.v. het econo misch leven en ook, dat wij slechts spra ken over de chr. levenshouding tegenover algemene, doch niet tegenover bepaalde actuele problemen. Gouverneur Hansen ging Dinsdag naar Klaksvik als voorzitter van de commissie voor het plaatselijke zieken huis, dat vroeger onder leiding stond van dr Halvorsen. Ook de andere leden van de commissie zouden zijn vastge houden. De Deense premier heeft kort na middernacht de autoriteiten van ZONDAGSSCHOOL De catechisatie onder- leiding van een predikant kent men er niet. Daar tegenover staat, dat de Zondagsschool niet ophoudt met je 14de jaar, doch opehstaat voor alle leeftijden. Vaak zag ik nog mensen van in de 70 jaar trouw naar de „Zondagsschool” ^aan. Zij wordt gehouden één uur, vóór de morgendienst. Uiteraard is deze Zon dagsschool soms geopend met ge meenschappelijke Schriftlezing, zang en gebed gesplitst in klassen, naar de bevatting van de verschillende leeftijdsgroepen. De volwassen mannen en vrouwen komen apart tezamen. Niet-ambtsdragers vertellen de Bijbel se verhalen. Na afloop volgt er discus sie. Tot de opbloei van het geestelijk le ven worden in verschillende kerken aan het begin van het winterseizoen revivals Binnenkort hoopt men ook weer te komen tot één Presbyteriaanse kerk. Dat Presbyterianen jn een Methodis ten- of Baptisteh-kerk de dienst bij-: wonen of omgekeerd komt vrij geregeld voor, al ligt een vaag kerke lijk besef hier e meermalen aan ten grondslag. bit neemt niet weg, dat ik in dit welhaast technisch gepeffectionneerdé werelddeel veel spontaan en onrecht geestelijk leven heb aangetroffen. De Klaksvik gelast orde en rust te herstel- diepe zin van het „ONZE Vader” vindt len, zodat de vastgehoudenen de plaats daar meer weerklank, dan ik vermoed had, zowel voor het persoonlijk leven I Jix-Admiraal hhich Raeder, in de tweede wereldoorlog opperbevel hebber van de Duitse vloot, die als oorlogsmisdadiger in de Ber- lijnse gevangenis (Spandau) was opgesloten, is zoals bekend, op vrije voeten gesteld. De foto toont Erich Raeder met zijn vrouw kort na zijn vrijlating op het Berlijnse vliegveld Tempel hof. LEEUWARDEN, 28 Sept. De generale synode der Geref. Kerken heeft zich in hoofdzaak verenigd met de conclusies der commissie voor de oecume nische vraagstukken, waarvan dr C. Stam uit Goes rapporteur was. Deze commissie had een zeer groot aantal brieven, opmerkingen, voorstellen en adviezen van kerkeraden, classes, particuliere synoden, gemeenteleden enz. met betrekking tot dit voor de Geref. Kerken zo belangrijke vraagstuk be studeerd. Uit al deze stukken bleek, zo merkte dr Stam op, dat de bestaande toestand niet bevredigt. Bij dit vraagstuk komt ook het voor onze tijd klem mende probleem van de pluriformiteit der kerk ter sprake. Daarnaast bestaat er behoefte aan een uiteenzetting van het verloop der ontwikkeling van de verschillende oecumenische verbanden. De generale synode zal tot een on derzoek hieromtrent opdracht dienen te geven. Een beslissing op dit moment zonder voorafgaande studie is niet verantwoord. In het voorstel der commissie werd o.m. houden van aansluiting bij enige oecume nische beweging met uitzondering van de Geref. Oecumenische Synode en evenmin door het zenden van waarnemers op de in de toekomst te nemen beslissing min of meer vooruit te lopen. KERKELIJK LEVEN. Vervolgens heeft prof, dr W. H. Gispen opnieuw gerapporteerd over de stukken, die ingekomen zijn met betrekking tot de toestand van het kerkelijk leven in de Geref. Kerken. De synode verenigde zich met de volgende conclusie: De synode, overwegende dat, zowel de uit de kerken gehoorde klachten over verschraling van het geloofsleven en over vermindering van het kerkelijk besef, als mede het geuite verlangen om de organi satie van het kerkelijk leven meer te doen beantwoorden aan de eis van deze tijd, bezinning nodig maken, besluit: vijf de putaten te benoemen met de opdracht te onderzoeken hoe het over het algemeen met het geestelijk leven en het kerkelijk besef in de Geref. Kerken gesteld is; van mogelijke inzinkingsverschijnselen de oor zaak op te sporen; na te gaan welke mid delen hiertegen kunnen worden aange wend en tevens te overwegen of en zo ja hoe de organisatie van het kerkelijk le ven meer in overeenstemming met de eisen van de tijd dient gebracht te worden en hiervan aan de volgende synode rap port uit te brengen en voorts een schrijven tot de predikanten en andere ambtsdra gers te richten met de oproep om onder biddend opzien tot God zichzelf te onder zoeken en te beraadslagen of in de bedie- nigin des Woords de prediking der genade en der verzoening wel voldoende centraal gesteld wordt, in de catechese en pastorale zorg er alles op gericht is om de zielen die aan hun bearbeiding zijn toevertrouwd hoe langer hoe meer hun zondige weg te leren kennen, des te begeriger te maken om de vergeving der zonde en de gerech tigheid van de Here Jezus Christus te zoeken en te vinden en zo door voortgaan de bekering dagelijks in liefde en gehoor- zamheid voor Gods aangezicht te wande len. nen zwarte jassen, op de komende dingen. Voorlopig hield hij zich bezig met rond te zien, en vermaakt stelde hij vast, dat de aandacht der langzaam groeiende schare vrijwel ongedeeld op hem gevestigd was. Soms zelfs zag hij hoofden naar elkaar buigen en wist hij zich befluisterd. Ze zouden hem in zijn lichte zomerkleding wel een gro te zondaar vinden, dacht hij. Het binnentreden van de kerkeraad deed een stilte vallen. En eerst nu merkte Rick op, dat het orgel gespeeld had. Hij verwonderde zich er over, dit niet eens gehoord te hebben. Zo iets overkwam hem niet gauw. Maar bij het inzetten van het preludium van de voorzang luisterde hij critisch toe. Het spel bevredigde hem echter niet, en hij voelde het als een bevrij- ding, toen de gemeente haar slepende zang aan ving. Jammer van het aar dige orgel, dacht hij, toen bij het na spel een dissonantenregen op hem neerdaalde. Hoe was het mogelijk, dat ze zo’n beul op dat goede instrument hadden losgelaten. Bij zoiets kwam je ganse op wijding ingestelde ziel in opstand. „Met doopattest overgekomen van de kerk van Haveningen Rickert Tornberg, adres Zegge 12”. Ziezo, Heuvelsum wist nu hoe hij heette. Met doopattest! Misschien maakte hij daarmee bij deze plechtstatige schare wel een goede beurt: iemand die het niet zo licht opnam. Of zouden ze juist denken, dat hij een onverschillige broeder was?Kijk, zat daar Lee man niet in de ouderlingenbank? Prettig toch wel een bekend gezicht te zien. ruimte voor haar te maken. Maar zij deed alsof zij niets zag. Ze plaatste het dienblaadje met het koffiekopje naast hem op de bank en.vroeg: „Gaat u morgenochtend naar de kerk, me neer?” „Verwachtte U het tegendeel?” Ze schudde het hoofd. „Ik wilde u alleen aanraden op de fiets te gaan. Het dorp ligt nogal ver; en het is te warm om de naaste weg te nemen. Die gaat over de hei. Als u de Zegse- laan rechts afslaat, komt u op het heipad. Maar onder de bomen van de Oude Postweg is het beter”. „Ik zal er rekening mee houden. Maar waarom gaat u niet zitten?” Eline neep nerveus de vingers in el kander. Zoiets kon je immers niet zeggen? Begreep hij dan niet, dat ze het niet doen kon om Wim? „Ik zit graag achter, meneer”. Rick had haar echter beter begre pen dan ze wist. „Mag ik misschien uw krant lezen?” vroeg hij. „Ik heb de mijne opgezegd”. „Ik heb ook geen krant meer....” Hij stond op, veinsde haar verle genheid niet op te merken. „Dat tref fen wij dan allebei slecht”, lachte hij. ,,’k Zal dus maar een boek halen, want de avond is nog lang”. En terwijl hij naar binnen liep, hoorde hij haar zacht achter zich her halen: „Ja, heel lang”. t N HOLLAND zijn velen de gedachte toegedaan, dat men in Amerika I gemakkelijk aan de kerk voorbijloopt. Veeleer kan men echter zeggen, A dat de kerk er een brede plaats inneemt. Ik ontmoette af en toe emi granten, die zich daar wat gepasseerd voelden en meenden, dat de oorzaak hiervan was, dat zij buitenkerkelijk leefden. Dit moet natuurlijk een wat eenzijdig motief genoemd worden. Toch mag men zeker zeggen, dat een groot percentage daar de kerk een warm hart toedraagt en dat dit aantal van jaar tot jaar toeneemt. Laat ik enkele cijfers noemen. Vol gens de statistiek behoorde slechts 16% van de bevolking in 1850 tot een kerk, terwijl in 1950 dit percentage al tot 57 was opgelopen en in 1953 was dit ge stegen tot 60%. Hieruit blijkt, dat het aantal kerkleden in verhouding meer toeneemt, dan de aanwas der bevol king, vooral sinds 1940. In de U.S.A, vindt men een groot aantal verschillende kerken (een klei ne 300). Evenals in Nederland win nen de Rooms-Katholieken meer ter rein dan de Protestanten. Ook het aan tal secten neemt gestadig toe, wegens de vrijheid van godsdienst, met als ge volg de individuele interpretatie van de Heilige Schrift. PRACTISCHE VROOMHEID In het algemeen kan worden opge merkt, dat de godsdienst in het Zuiden, waar ik werkzaam was, spontaan be leefd wordt. Vroomheid kenmerkt ^de religieuze laag der bevolking, vindt men o.a. weerspiegeld in kerkliederen. Verder behoort het ge regeld houden van gebedskringen en retraites, niet tot de uitzonderingen. De vroomheid blijft evenwel niet slechts naar binnen gekeerd. Zendingsdrang doortrekt menige preek. Op godsdien stig terrein wil de Amerikaan ook practisch zijn. Bijbels uitgedrukt: het geloof zonder de werken is dood. Men schaamt zich het evangelie niet. Kerstliederen om een voorbeeld te noemen worden zonder reserve door soldaten in een bus aangeheven, op weg naar huis met Kerstverlof, zoals ik dat meemaakte op een vacantietocht r naar Michigan. Veel dogmatiek wordt er niet van de kansel gehoord. Dit klinkt de Ame rikaan te theoretisch in de oren. Hij is immers op het visuele ingesteld! Pre ken in verhalende vorm vinden meer ingang, al verliezen zij daardoor vaak de Hollandse diepgang. Karakter-vor- ming en het wijzen op de daad als Christen is het centrale thema der prediking. Ook streng-wettische opvattingen worden door sommige leden van on derscheiden Protestantse kerken ge deeld. Typerend is dat- men dan -met name tegen het roken gekant is en men geeft als reden op, dat het li- chaam de tempel van de Heilige Geest is. Kenmerkend voor de kerken daar is, dat zij sterk sociaal gericht zijn. De kerk wil zoveel mogelijk de familie band versterken, daar de uithuizig heid onrustbarend toeneemt. Zo orga niseert zij vaak maaltijden voor het gezin in de kerk op Zondagavond, voorafgegaan aan de dienst. Ook Jeugdclubs meisjes en jongens te- zaam prefereren een gemeenschap pelijke maaltijd als ouverture op hun avondprogramma’s (bijbelstudie, re creatie). Verder worden af en toe pic nic’s gehouden, die van de kerk mede uitgaan. 22) Aarzelend kwam ze de tuin in. „Houdt oom vast, mammie!” riep Hannie. Eline deed het niet. Doch een schijnbeweging van haar was voor Rick al voldoende om in het gras te vallen, de armen stevig om zijn hoofd, soneel der scholen in hun vrije tijd. Al- „Oh, Oh!” kermde hij. „Oom zal het nooit weer doen, Hannie!” „Hannie, houd op”, riep Eline ge biedend. „Zie je dan niet, dat meneer zich pijn gedaan heeft?” Het kind trok zich geschrokken te rug en keek met zo veel oprechte be langstelling naar de gevallen reus, dat Rick luid lachte. Eline’s eerlijke ontsteltenis deed hem echter opsprin gen. ,,’t Was allemaal maar gekheid, mevrouw”, stelde hij gerust. „Gelukkig”, zuchtte zij. „Ik dacht al. „Wat staat hij los, hè?” voltooide Rick vrolijk. „Maar.... daar gaat de kleine rèkel wéér!” Eline draafde Hannie na, bracht haar terug. Maar ditmaal schopte het kind verontwaardigd. „Ik wil,...” „Jij wilt niets”, antwoordde Eline. „En pas maar op, anders loopt de pop weg. Van zo’n ondeugend kind houdt ze niet”. Ze verdwenen in huis. Rick zette de wagen in de gang, haalde een si gaar en zette zich toen op de bank onder zijn slaapkamerraam. De Zater- dagavondstilte stond bijna tastbaar om hem heen. En genietend keek hij de naar het donkere lover der zware beuken opkringelende rookwolkjes na. Hij zat er zo volkomen zonder ge. dachten, dat hij eerst bij Eline’s te rugkeer bemerkte, dat de tijd was voortgegaan. Hij schoof wat opzij om len, die in Prot. Chr. kring dit sociaal- paedagogische nazorgwerk uitoefenen, in fulltime ofwel als parttimers, zijn door het bestuur van het Prot. Chr.- Nazorgverband bijeengeroepen op een dag voor sociaal-paedagogen. Deze zeer druk bezochte bijeenkomst werd te Utrecht gehouden onder lei ding van de voorzitter, drs R. Westera van Hilversum. De heer G. J. v. d. Ploeg, oud-hoofd van de Ds Heldringschool te Rotter dam en thans in volle dagtaak werk zaam als directeur-secretaris van het P.C.N.V., heeft niet minder dan drie inleidingen gehouden, alle over de practijk van het sociaal-paedagogische werk, gezien in het gehele kader van de arbeid van het P.C.N.V. Hierbij kwamen allerlei vraagstukken over de methode van het werk, over de be roepskeuze van de pupillen en hun plaatsing, over de taak van de bijzon dere bemiddeling, over het aandeel van de psychiater enz. enz. aan de or de. Na ieder referaat ontstond er een levendige discussie. Met het door het bestuur tot nu toe gevoerde beleid in zake planning voor nazorgdistricten en zijn „subsidie-politiek” was de verga dering zeer tevreden. Het organiseren van deze sociaal- paedagogendag b'eek een goede greep van het bestuur te zijn geweest. LONDEN, 28 Sept. Egypte’s be sluit wapens achter het ijzeren gordijn te kopen heeft de Westelijke mogend heden geschokt en voor een ernstige moeilijkheid geplaatst. In Londen acht men het vanzelfsprekend, dat het com munistische aanbod tot wapenleveran- ties deel uitmaakt van de vriendschap der Arabieren. Door dit Egyptische contact met de communisten staat het Westen voor twee problemen. In de eerste plaats is het mögelijk, dat de communisten zul len trachten in het grootste deel van de Arabische wereld wapens te ver kopen en op deze wijze de kwetsbare positie yan het Westen in het Midden oosten in gevaar brengen. Voorts dreigt het evenwicht in bewapening tussen Israël en de Arabische landen verloren te gaan. De V.S. hebben Egypte niet de in Juni verzochte wapens geleverd, om dat zij vreesden het evenwicht in het Midden-Oosten in gevaar te brengen. Van gezaghebbende zijde werd verno men, dat Egypte de V.S. en Groot-Brit- tannië had verzocht om straalbom- menwerpers, zware tanks, oorlogs schepen en zware stukken geschut. Ook konden beide Westelijke landen niet voldoen aan de Egyptische ver zoeken wat betreft aantal, type en prijs van de wapens.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 11