LESSEN VAN GENÈVE frambozenbrandewijn Chr. Nat. Vakverbond reageert op Herv. Herderlijk Schrijven DE DOOLHOF - -- uwJidt van COEBERGH’s PUZZLE Heeft het Evangelie geen andere functie dan idealen Vijf vragen Een vos was op bezoek bij boer Vos u-atz en Meuk T/1 Lftö - religieuze wijding” van een groep? Ds H .VELDKAMP J (F II II Vrije bewerking van een Engels verhaal van Mrs Henry Wood. Spoorkaartje met kinderversje ZEEUWSCH DAGBLAD 27 Augustus 1955 DOOR Na beraad in eigen kring I i x': - FEUILLETON VANDAAG EENS kruiswoordraadsel Vliegen niet zo goedkoop als zij dacht Ook in de winter bloeiende hei 11 'r I -er I I als de I is I iar I <T I 'k- I de I >’n I ck I ■:t I -1 I 1 I et I et I el I je I Conclusies Verleden en heden Vx-.tXM? y.v-- De tijdgeest Synodaal advies Oplossing vorige puzzle irh°?Z0NTAAL: 1. Voorbarig; H„, ras; 10- bè pagina 9 nt ie ts e H 5. eenmaal geen Ingezonden Mededeling (Adv.) I,* duidelijk zijn, wat ik bedoel.’ deze t t Holland, Circus- i- n t NIEUWE OOGST w(da9 goed vindt. Dank Karl,” voegde zij er bij, hem de hand toestekend, „dank voor al wat je gedaan hebt. Je bent voor ons steeds de trouwste vriend en broeder geweest.” 7. 11. aks; 13. e.o.; auto; 16. la; 17. pap; 19. de in het atoom verborgen krachten zullen in toenemende mate worden aan gewend.” Deze dankbaarheid zal gepaard moe ten gaan met de christelijke voorzich tigheid, stemt het „Trouw”-artlkel dan verder toe, maar „dit brenge ons niet tot een negatieve houding”. Wij zijn het hier wel goed mee eens. Een negatieve houding past de chris ten nooit, omdat hij een plaats gekre gen heeft In Gods wereld, en daarvoor een positieve bijdrage moet leveren. En hij doet dat met te meer enthousiasme omdat hij belijdt dat die wereld niet zijn eigen wereld is, zoals de van God ver vreemde mens waant. Prof. v. Rlessen merkt daarom ergens terecht op, dat Noach lang en veel gepreekt heeft, maar ondertussen aan de ark bouwde, en dat bouwen had zin. Hij gaat zelfs nog een stap verder door te erkennen: „Zelfs de antichrist zal tot eer van Gods Naam de schepping ontplooien en de cultuur voltooien. En zó alleen, door zijn regiem heen, wil Christus overwinnend wederkomen.” Wij hebben dus dat willen we met enige nadruk vooropstellen geen enkele controvers met „Trouw" op dit punt. Alleen hadden wij wel erg graag, om in het beeld van „Trouw” zelf te blij ven, wat meer van die „dieven en moor denaars” op de weg gehoord. Wij heb ben nu lets van de „weg” vernomen, en een vrij hooggestemd loflied beluisterd dat die weg zo prachtig rijdt. We hebben zelfs de mogelijkheid horen opperen, dat dieven en moordenaars deze weg (de technische vooruitgang) „volledig In bezit kunnen nemen”. Maar verder vernemen we met geen woord wie die dieven en moordenaars zijn, waar ze schuilen, hoe ze er uitzien, en hoe men er voor op z’n hoede kan zijn. Wij dach ten zo, dat een gids er niet mee kan volstaan, tegen een reiziger op een on bekende weg te zeggen: de weg die u gaat Is een mooie weg en ook de juiste weg. U loopt wel kans dat er allerlei bandieten in hinderlaag liggen, maar met een beetje „christelijke voorzich tigheid” komt u er misschien wel door! Wij willen alleen maar zeggen, dat er alle reden Is, juist in onze tijd van ont wikkeling, die zelfs voor deskundigen haast niet meer bij te houden is, duide lijk te zeggen welke de gevaren z(jn die ons bedreigen. In het antwoord van het C.N.V op het Herderlijk Schrijven komen een zestal belangwekkende vragen voor. 1. Zijn de ontwikkelingen, die het Herderlijk Schrijven op economisch Een Oostenrijkse huisvrouw, mevr. Hilscher genaamd, bezat de vurige wens althans eenmaal in haar leven een vliegtocht te ondernemen. Zij ging met de tram van Simmering naar het vliegveld Schwechat bij Wenen. Er woedde een hevig onweer, zodat zich niemand op het terrein bevond. Op een van de toestellen zag zij de Nederlandse kleuren, en zij nam aan, dat dit vliegtuig wel naar ons land zou vertrekken. Ongezien stapte zij in en hield zich in het toilet verbor gen tot na de start. Toen kwam zij te voorschijn en nam rustig plaats. Het personeel ontdekte de verstekelinge echter en na overleg per radio besloot men haar mee te nemen tot Bagdad, vanwaar de reis weer naar Wenen zou leiden. Paula Hilscher had geen papieren en geen geld bij zich, zodat zij nergens het toestel mocht verlaten. In Wenen terug, werd zij aan de politie overgedragen: de K.L.M. bood haar een rekening aan voor de retour vlucht WenenBagdad, en voorts werd zij in staat van beschuldiging gesteld wegens het ongeoorloofd pas seren van de grens. een heerlijk glaasje voor de dames 1 DRIEBERGEN, 26 Aug. In de Rijsenburgse bossen heeft het ge meentebestuur van Driebergen de aan leg doen voltooien van een speciale heidetuin, gelegen in een terrein voor vrije wandeling. Daar zijn al meer dan zestig verschillende soorten heide uitgeplant, waaronder zeer speciale variëteiten, die in het hartje van de winter zullen bloeien. De bedoeling is, dat men het gehele jaar door van bloeiende heide in deze tuin zal kun nen genieten. 'Ork-a; 15- gal; 22. Bach; 25. natuurlijk. —lL: 1. Verbolgen; 2. ra; 3. a>; 5. rat; 6. gewoonlijk; 9. aap; 12. sap; 13. Etna; 18. 20' aW; 23. au; 24. Hr. .7 jC: VV' i- f -6.10 per L. Verkrijgbaar i bij Uw slijter de vakman! HUIJBERGEN, 26 Aug. In de kloostertuin van St. Marie heeft men een vos gevangen, die al geruime tijd een ware slachting aanrichtte onder het pluimvee van Huijbergen en om geving. Hij ging o.m. op bezoek bij zijn naamgenoot, waar hij in het kippenhok 25 jonge hennen doodbeet. In de vol gende nacht kreeg de buurman van Vos bezoek en verloor ook een deel van zijn pluimvee. Nog andere euvel daden had het dier op zijn geweten, ten men hem wist te grijpen op het moment, dat hij zich aan eenden te goed wilde doen. Het C.N.V. wijst erop, dat de hou ding van de kerk in deze van de grootste betekenis is. In de 19e eeuw kozen vele leidslieden der kerk voor het liberalisme. Als gevolg daarvan moet thans gewaagd worden van de „schuld der kerk” ook ten aanzien van het sociale vraagstuk. Nu het socialis me hoogtij viert, kiezen velen voor het socialisme. Dit doet de vrees ontstaan, dat binnen korte tijd opnieuw van „schuld der kerk” moet worden ge waagd. De vraag rijst of het probleem waar voor de kerk thans is gesteld, prin cipieel anders is dan het vraagstuk, waarvoor zij in de 19e eeuw stond. Er zijn ongetwijfeld nuances tussen de in de loop der jaren ingenomen standpunten, doch is er zo wordt gevraagd in diepste wezen niet een eenheid, namelijk: een deel van het leven onttrekken aan de heer schappij Gods? Is, en „maatschappij” moet zijn. Maar, zo vervolgt hij, „wie een voor het verkeer noodzakelijke weg aanlegt, doet een God welgevallig werk; dat ook de dief en de moordenaar van die weg gebruik zullen maken, wordt de we genbouwer niet verweten. En als die dief en die moordenaar die weg volle dig in bezit nemen, is de weg wel on begaanbaar geworden, maar het bou wen er van niet laakbaar.” De conclusie is dan: „tot de grote geschenken die God de mens gegeven heeft, behoort de techniek. Een nieuw tijdperk staat wellicht voor de deur: „Mag ik mijn kaartje laten knippen?” Zo luidt de vraag, die kinderen vaak aan hun ouders stellen als zij per trein reizen. De Zweedse staatsspoorwegen hebben nu besloten de reizende kinderen van onder de zes jaar een kaartje te geven dat hele maal van hen is. De kinderen kunnen het kaartje aan het loket vragen. Het ziet er precies zo uit als een echt spoorkaartje, maar heeft een wat afwijkende tekst. Op de ene zijde staat een kinder versje en ook staat er op: „Gel dig voor één reis van huis naar weg en terug. Bij gebrek aan zit plaatsen geldig voor een plaats op moeders schoot.” Op de andere zijde van het Zweedse kaartje staat een grap pige tekening, een uit een serie van zeven, welke op het reizen betrekking heeft. „Juffrouw Blake (hij zei niet The- rese en sprak op koude, hoewel be leefde toon), ik heb het op prijs ge steld, onder vier ogen een gesprek met u te hebben. Eerst gisteravond I ben ik te weten gekomen, dat u van onze gastvrijheid misbruik hebt ge maakt, om mijn vrouw, om Lucy te gen mij op te zetten. Het zal u wel duidelijk zijn, wat ik bedoel.” Therese en Karl waren in de ka mer aan de noordzijde van het Court, Waar Karl haar stilzwijgend een stoel gewezen had; hij zelf stond. Zij was ten hoogste verbaasd. Het kwam dok zo onverwachts. En zij bemerkte, dat Karl vol toorn en ver ontwaardiging was, al beheerste hij zich. „Ik begrijp niet goed, wat u be doelt, sir Karl.” „Dit antwoord komt mij hoogst vreemd voor. Is het dan niet juist, dat u Lucy hebt gesuggereerd, dat ik, om het nu maar zacht uit te drukken, ’n dubbel leven leidde; dat u haar op merkingen hebt gemaakt in verbana met mevrouw Grey? Dat zult u toch niet kunnen ontkennen? Welnu, daar mee hebt u van onze gastvrijheid mis bruik gemaakt. U hebt niets meer of minder gedaan dan gelasterd. Ik ge loof, dat u verstandig doet, althans voor het ogenblik, uw verblijf ten onzent niet langer te rekken.” (Wordt vervolgd.) lijk in het Evangelie. Het zal leder zonder meer duidelijk zijn, dat de haast die de techniek maakt In regelrecht verband staat met de haast die Christus maakt voor Zijn we derkomst. Wij hadden altijd gedacht, dat wij dat woord: „Zie, Ik kom haastig”, niet zo sérleus hoefden te nemen, want „er gebeurde niets”, maar nu wij met ze venmijlslaarzen aanstormen op de ge ïllumineerde wereld zoals de Bijbel die beschrijft „In het laatst der dagen”, schijnt het toch menens te worden. U moet niet menen, dat Christus nil pas haast begint te maken en moeite doet gelijke tred te houden met de „vooruitgang”. Integendeel, Hij stuwt alles met spoed naar het einde. Dat we die „haast” vroeger niet zo zagen, is verklaarbaar. U hebt er ook niets van gemerkt, hoe de atoomgeleerden onder hoogspanning werkten in de laborato- in el. els nig I kn ijn. Aan het slot van het artikel wordt geconcludeerd, dat de kerk in haar openbare prediking en in haar ver dere pastorale arbeid behoort te be tuigen dat de mens geroepen is te leven naar de eisen van Gods Woord. Dat hij deze eisen allereerst in zijn persoonlijk leven en handelen moet trachten te volbrengen. Dat hij niet alleen individueel, maar ook collectief, organisatorisch, moet pogen de maatschappij naar de eis van Gods Woord te beïnvloeden. Dat hij dit alleen kan doen, indien de organisatie, waarbij hij zich voegt en waarvoor hij verantwoordelijk is, zich in al haar doen en laten wil rich ten naar de eis van Gods Woord. Het C.N.V. heeft oog voor het ge vaar, dat Kerk en Christelijke vakbe weging vereenzelvigd worden. Maar met betrekking tot de Ned. Herv. Kerk schijnt dit gevaar overigens uiterst ge ring. Het C.N.V. vraagt zich in dit ver band evenwel af, of in de huidige si tuatie niet een ander gevaar dreigt, namelijk dat vele socialisten, die de „geestelijke fundering” van hun maat schappelijke idealen hebben zien wan kelen, nu als laatste middel om deze oude idealen te kunnen handhaven aanvaarden, dat anderen die idealen „christelijk” funderen. Zij accepteren het Christendom dus niet al doel, doch als middel van hun strevingen. Mag de kerk toelaten, zo luidt de laat ste vraag, dat thans op deze wijze het Evangelie gebruikt wordt voor partijpolitieke en vakorganisatori- sche propaganda en het Evangelie geen andere functie vervult dan „religieuze wijding” van de idea len van een groep. Dit gevaar schijnt thans belangrijk groter te zijn dan het gevaar van een vereenzelviging van kerk en Christelijke vakbeweging! -o- AMSTERDAM, 25 Aug. Als een populaire tradi tie zal op Zaterdag 3 September het Aals- meers bloemencorso plaats vinden, nu voor de achtste maal. Vorig jaar waren voor dit fes tijn, waarvoor men van heinde en ver komt, in het deel van Amster dam, waar de stoet doorheen trekt, ruim een half millioen mensen op de been. Er komen 25 praalwagens en 22 ver sierde personenauto’s met als decorum: 800.000 dahlia’s, 200.000 Ameri kaanse anjers, 150.000 rozen, 100.000 gladiolen, 7500 chrysanthen, 20.000 graszoden, 4000 bossen groen en 35.000 kg mos. In de nacht van 1 op 2 September zullen 1000 inwoners van het bloe- mendorp in de grote vei linghallen de wagens op bouwen, waarbij overi gens ook vele andere dorpsbewoners, inclusief 4. Er wordt op gewezen, dat er velen zijn, die de noodzaak van Christe lijke vakorganisatie voor het verle den gaarne erkennen, doch i’ voor het heden betwijfelen. In deze tijd van collectivisme is echter opnieuw en massificatie is echter opnieuw het menselijke in de mens in gevaar. Dit meest eigenlijke sociale vraagstuk is niet oplosbaar zonder ’n uitgangspunt, dat gelegen is buiten de mens, name- 134) Welk een list of welke leugen zou hij nu weer verzonnen hebben, om het aan te durven, Lucy daarheen mee te nemen. Die vent stond blijkbaar voor niets. En die Lucy, nu, die was geen knip voor haar neus waard! Je moest toch wel gek zijn, om zó op je te laten trappen! overwoog Therese, die met opgeheven hoofd naar het Court wandelde. In Clematis Cottage zag zij een on gewone bedrijvigheid: enkele ramen stonden open; gordijnen waren weg geschoven; zij zag een paar koffers en juist kwam de rentmeester voor een open raam, een partijtje boeken af stoffend. „Houdt u grote schoonmaak, mijn heer Schmidt?” vroeg Therese lachend. „Neen, juffrouw Blake. Ik ben aan het inpakken van mijn boedel.” „Lieve deugd. Gaat u ons veria- en?” „Tot mijn spijt, ja, juffrouw Blake. Dringende zaken roepen mij naar Londen.” Zonder meer te zeggen liep hij met de vracht boeken naar het achterste gedeelte der kamer en pakte die, zyn éne arm gebruikend, in de kotter. Therese vond hem onbeleefd kort en ging, zonder groet, verder, vermoe dend, dat de rentmeester zijn congé gekregen had. Intussen waren Karl en Lucy op de Doolhof aangekomen, waar Lucy, toen zij Rose ontmoette, in schreien uit- bcii*sU& Het was een treurig onderhoud, maar toch verzachtend en bevredi gend. Lucy legde haar uit, zonder in bijzonderheden te treden, dat zij niet geweten had, wie er op de Doolhof woonde; anders zou zij reeds eerder gekomen zijn, als Karl en Adam het haar vergund hadden. Rose hield het er voor, dat Karl het veiligheidshalve beter had geoordeeld, om het geheim ongeschonden te bewaren. En daar mee liep de zaak af. „En dat wij me elkaar gereisd en gepraat hebben, zonder elkaar te ken nen”, glimlachte Lucy. De jonge vrouw, die vóór haar zat, was dezelfde, lieve verschijning van toen, maar haar ge laat en oogopslag vertoonden duide lijk de sporen van wat zij de laatste tijd had doorgemaakt. „Je komt vóór je vertrek toch zeker nog wel een poosje op het Court lo geren?” nodigde Lucy haar uit. Maar Rose schudde het hoofd. Het was heel vriendelijk bedoeld en zij was er dankbaar voor, maar zij zou de Doolhof niet verlaten alvorens voor goed te vertrekken. Zo heel lang zou dat niet meer duren. Een week, twee weken hoogstens. Het wachten was op een brief van haar tante, bij wie zij ging wonen. „Dan kom je later stellig nog eens bij ons, nietwaar?” „Dat denk ik niet. Of ik zou heim wee moeten krijgen naar de plaats, waar ik, ondanks alles, met Adam ge lukkig geleefd heb en waar ook mijn kind is begraven. In dat geval zou ik je enkele dagen lastig willen vallen als je het goed vindt.” „Altijd welkom”, zei Lucy warm. „En ik mag je vóór je vertrek nog wel komen opzoeken?” „Al was het elke dag, als Karl het UTRECHT, 27 Augustus. Het Christelijk Nationaal Vak verbond in Nederland heeft vandaag in het orgaan „De Gids” een antwoord gepubliceerd op het Herderlijk Schrijven van de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk. Het artikel bevat de conclusies van het beraad, dat door Verbondsbestuur en Verbondsraad van het C.N.V. is gehouden. Het C.N.V. zegt zich gegriefd te gevoelen, wanneer het Herderlijk Schrijven de „algemene organisatie stelt tegenover de Christelijke”. „De Synode”, aldus het C.N.V., „kan wanneer zij op sociaal-econo- misch gebied de „algemene” organisatie stelt tegenover de Christelijke, daarmee niets anders bedoelen dan het N.V.V. Het C.N.V. acht het volstrekt onaanvaardbaar, dat de kerk de socialistische vakbeweging „algemeen” en de Christelijke Vakbeweging „niet-algemeen” noemt. Het zijn namelijk de socialisten geweest, die de aanvankelijke eenheid van de Nederlandse vakbeweging hebben verbroken. Voorts is de werkelijke eenheid in deze wereld alleen mogelijk op de grondslag van Gods Woord. Om deze twee redenen zou de Christelijke vakbeweging eerder voor de benaming „algemene” in aanmerking komen dan de socialistische vakorganisatie. I hebt waarschijnlijk ook met spanning de berichten ge- H volgd over de resultaten van ,o0ffl-conferentie” in öenève, I 3 geleerden uit tal van landen jn vertrouwen hebben mee- hoever zij met hun onder- hngen gekomen waren. En u Larbij wel onder de indruk ge- In van wat er bezig is zich □trekken op Lnschap en c Er z‘in weer (ijien aan alleen het terrein van de de techniek. behoorlijk wat ge- de natuur ontfutseld, reeds door wat gepubli- K werd de heren hebben na- .jijk alleen maar gezegd wat ze ■L wilden zijn we van de .'verbazing in de andere gebui- \Ve hebben zelfs het gevoel tegen, dat deze atoomgeleerden, toch wel één en ander gewend 1 zélf stomverbaasd hebben ge- over hun eigen vindingen, en E ze er eigenlijk niet goed raad weten. Ee zullen het In de nabije toekomst Cr steenkool en anthraciet kunnen Ei als ik het goed begrepen heb, en hartspier verlamd mocht raken u er rustig een ander gepraepa- iiartspiertje voor In de plaats. f'2O gaat dat maar door. De heren E au van de conferentie naar hun leerkamers en laboratoria vertrok- lli om de verschillende gegevens na- Eait te werken en wat er binnen af- Ifaare tijd uit de bus komt zal u nog IL doen duizelen. Van atoomsplitsing, lUreactle en dergelijke hebben wij IL syllabe verstand, wij willen dat |Lt toegeven; wij weten soms niet eens I,.' of wij die termen wel goed neer- Ibtijven of gebruiken, maar wij zijn er L erg blij om, dat er mensen zijn die L zulk soort dingen een heleboel ver- lönd hebben. Het zou een rare wereld Lrden als Iedereen alleen maar ver- Itaid had van theologie of van boek teen en aanverwante artikelen. We Lten doodverlegen. Het is een verheu- Ld feit, dat er ook zijn die de tech- L van het melken meester zijn, die Li van de landbouw afweten en die L auto of treinstel kunnen besturen, jj profiteert de één van de ander en we L er daarom blfj mee, dat er geleer- L zijn wier hersenen zó fenomenaal Lronkeld zfjn, dat zij alles van ato- zen weten. burgemeester Loggers, de handen uit de mou wen steken. Op 2 September prij ken de versierde wagens op een tentoonstelling in Aalsmeer en de volgen de dag rijden ze om half twaalf uit. Via Boven kerk en Amstelveen wordt even na twee uur het Olympisch Stadion bereikt, waar dan on dertussen het door de heer C. Nauta geschre ven Stadionspel Klank en Kleur zal zijn begon nen. Voor de eerste maal zal het corso een onder deel vormen van dit spel. De wagens rijden namelijk in groepen van vijf het Stadion binnen, en rond elke vijfde wa gen wordt een tafereel geweven, achtereenvol gens: Winterpret, Acht tiende eeuw, 1 Sprookje en vreugd. I I Dit Is zoals u wel begrepen hebt één Itat van de zaak en wel de mooie kant. Fis ook een lelijke kant. Er zijn m.a.w. W grote gevaren. U vindt het misschien wat overdre- M, dat er altijd en direct over geva- gesproken wordt, als er wat moois beleven valt. Maar hier helpt nu |i!eve moederen aan. Als u alleen maar In zwijm valt voor ti vooruitgang, dan Is u bezig er een oorultgang van te maken met een oofdletter, en dan komt zij in de rij I staan van de „góden van de tijd”, 'aar we in een vorig artikel over schre- ta, en waar we nog op terug zouden tomen. Het Is een merkwaardige coïnciden tie, dat toen wij ons voornamen over Witenschap en Techniek iets te zeggen als over „de góden van de tijd, terzelf der tijd In „Trouw” een 2-tal artikelen werd gepubliceerd, eerst over de „we tenschap” door prof. Schippers en daar na iets over „techniek” door J. v. L. onder de titel; „De juiste weg”. Op het eerste hebben we de vorige maal al geattendeerd. Wat nu „de juiste weg” betreft, wijst de schrijver van het artikel er op, dat de christen de ontwikkeling van het leven niet slechts moet aanvaarden, Mar er ook dankbaar voor moet zijn. [Blij z(jn. met het nieuwe, blij zijn met net moderne leven, dat zal er het ge volg van zijn.” De schrijver Is er Intussen niet blind h»r, dat de ontwikkeling der techniek A weg vrij maakt voor een antlchris- teljjke heerschappij”. Zó staat het er, haar ik vermoed, dat dit een drukfout ria. Als buitenstaander dacht u: er ge beurt niets! Zó is Christus bezig van de hemel vaart af met voorbereidende maatrege len. De enige verandering is, dat Zijn haast nu tastbaar wordt In het ver- snellingsproces der wereldontwikkeling. Dit Is natuurlijk niet één van de „ge varen” waar wij op doelden. Integendeel: de wederkomst des He ren is de grootste vreugde voor de Christen. Maar de vervulling dezer belofte brengt onherroepelijk de verschijning van de antichristelijke wereld met zich mee, Inclusief alle „dieven en moorde naars” die dan op pad gaan. Het is binnen het bestek van dit ar tikel niet meer mogelijk deze dieven en moordenaars te helpen ontmaskeren. Daar moeten we later beslist nog op terug komen. Maar één van de lessen van Genève Is al vast, dat wij niet klaar komen door met „Christelijke voorzichtigheid” de weg zo goed mogelijk te „nemen”. Wij zullen de dieven en moordenaars te lijf moeten. Daar zit een paradox in. Wij weten enerzijds dat de verhaas ting der cultuur de gevaren verdubbelt, en wij moeten anderzijds die gevaren elimineren. Daar is geen oplossing voor, heeft Iemand gezegd, maar alleen een gebod: arbeiden in gehoorzaamheid bfj het licht van Gods Woord. Wat de „klank” be duidt in dit feest? Wel, het is een hulde aan de muziek. Elke praalwa gen zal een bekend klassiek muziekstuk uit beelden. De Nederland se componisten worden gezamenlijk geëerd in de mottowagen. Het Stadionspel, dat minister-president Drees, leden van het kabinet en vertegenwoordigers van vreemde mogend heden hopen bij te wo nen, ontplooit zich rond om een monument Klank en Kleur, dat midden op het grasveld wordt' op gebouwd. Aan het spel nemen 1200 inwoners van Aalsmeer deel. Een internationale jury zal de prijzen voor het corso toekennen. Daar onder zijn ereprijzen zilveren medailles be schikbaar gesteld door Koningin Juliana en Prins Bernhard. en sociaal gebied constateert en met name de samenwerking tussen werkgevers en werknemers in Ne derland, denkbaar zonder het be staan en het voortbestaan van de Christelijk-sociale beweging? Het is tegenwoordig gebruikelijk, al dus het C.N.V., het bestaan van de samenwerking tussen werkgevers en werknemers als een feit te con stateren zonder zich te verdiepen in de oorzaken van het ontstaan en de voorwaarden van het voortbestaan dezer samenwerking. Wat zou'er echter van deze samenwerking te recht gekomen zijn als er niet een felle strijd gevoerd was zowel tegen het liberalisme als tegen het so cialisme? En wat zal er van deze samenwer- kingsgedachte overblijven, indien de Christelijke grondslag -van het verenigingswerk wordt prijsgege ven en alle Nederlandse werkge vers zich in liberale organisaties verenigen en alle Nederlandse werknemers in socialistische vak bonden? Het C.N.V. wijst op het buitenland, dat in duidelijke voorbeelden ant woord op deze vragen geeft. 2. De Christelijk-sociale beweging heeft in de 19e eeuw van de zijde der officiële kerk in die tijd weinig waardering ondervonden voor haar verzet tegen het liberalisme. Zal de kerk, nu zij voor het verzet tegen de tegenwoordige tijdgeest, die van het socialisme, opnieuw weinig waardering opbrengt, over vijftig jaar uitspreken, dat dit verzet tegen het socialisme te begrijpen en te billijken was? Maar dan zal het opnieuw te Iaat zijn, aldus het C.N.V. 3. De paragraaf in het Herderlijk Schrijven, waarin de Synode advie zen verstrekt betreffende de keuze van organisatie, komt het C.N.V. onbegrijpelijk voor. Bedoelt de Sy node, als zij spreekt over overwe gend Rooms-Katholieke gebieden, dat degenen, die beneden de Moer dijk wonen en niet Rooms-Katho- liek zijn, zich in het C.N.V. dienen te organiseren? Of bedoelt ze, dat men zich in die streken juist bij het N.V.V. moet voegen? Maar zou men dan omdat men in dorp A woont lid van de Christelijke vakbeweging dienen te zijn en omdat men in dorp B woont lid van de socialis tische? HORIZONTAAL: 1. Geluid; 3. lobbes; v’,„ eP- voornaamwoord; 6. afdeling «i een warenhuis; 9. kleur; 11. onbe- tew t verstand; 15. Ind, gewoon- Sfhïj 17- dennenaald; 19. gezet; 20. *ede; 21. staafje. •la^TICAAL: Oestervat; 2. harde 'ebL3' kul>ieke meter; 4. gedoe zonder zanëstem; 8. streek; 10. tiekir1’ 11- band; 12- °P de aarde be’ iTntg hebbend; 14. rivier in Wales; »r°te bijl; 18. bestemming. Sera; n acc-i; VTT™

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 9