HELIHAVEH op begane grond of op dak? weer Hospitaal'kerkschip „De Hoop voldoet uitstekend DICTATUUR maakt vele slachtoffers een etappe-zege Internationale samenwerking op landbouwgebied Nederlandse ploeg behaalt Hoe wordt verschil in huur- peil overbrugd? A. Oosterlee overleden Fondsen betalen meer aan specialisten en tandartsen Niagara geeft geld terug s Duitsers willen koffiebezoeken” verbieden Ongeluk met bruidsauto Rotterdamse landingsplaats: experiment dat slaagde er Welvaart der wereld neemt door toe ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 1 Vrijdag 29 Juli 1955 Deskundigen zijn het er nog niet over eens Vandaag terug van eerste reis Est werd derde in Poitiers Forestier winnaar 4 Prof. Cardon (vandaag op Schouwen) sprak over en rARUi Ronde van Frankrijk 1955 Goedkeuring door Ziekenfondsraad I I Bulgaren schieten vliegtuig neer, Argentijnse politie ‘verhoord streng* Parlementair redacteur wordt burgemeester Wim van Senatoren vragen de regering: Kabinet en Tweede Kamer brachten parlementair stelsel in gevaar „De Bilt” profiteert er ook van D 29-JOJULf •Y 'VENDÓME een VPELT|5S2~n ploegenklassement -o- \CHAT£LLERAULT\ DE OVERSCHOTTEN Een moeilijk punt is nog altijd het -o- 55km® 29km# M0NTBAZ0N1L STE MAUREjZ\ 'CHATEAU RENAULT •56kjn 21°EtQpp9 Chatel/tcQul t‘ Tour» 29Juli‘67km indiv Tijdrit Prof. Cardon releveerde o.a. de enor me mond- en klauwzeer invasie in Mexico van 1948, welke met behulp van sera uit Europese laboratoria be dwongen werd. Nauwe technisch-wetenschappelijke samenwerking op agrarisch terrein helpt de mensheid een zo groot moge lijk gebruik van zijn natuurlijke hulp- f RAMBOUIL O l-ET ^CHARTRES QBONNEVAl 3-•93 km 'chateadun ’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. In de afgelopen nacht is te ’s-Gravenhage op 64-jarige leeftijd plotseling overleden de heer A. Oostprlee. In de rang van directeur was hij chef der afdeling vorming buiten schoolverband van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De heer Oosterlee is in Franeker ge boren. In 1910 werd hij onderwijzer aan de bijzondere kweekschool, uit gaande van de christelijke normaal school „De Klokkenberg” te Nijmegen. Van deze kweekschool bekleedde hij van 1930 tot 1945 hef directeurschap, nadat hij tussentijds werkzaam was geweest als directeur van een bijzon dere kweekschool te Zetten. Sedert 1 September was hij in dienst van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De heer Oosterlee, die Ridder Ned. Leeuw was en Officier Oranje Nassau,, had als voorzitter of lid zitting in vele commissies op het terrein van de vorming buiten school verband. STREMVLES jf CHEVREUSE^ 1 7 baseert op een gemiddelde van vier per uur, z.i. op ongeveer f 3.60 komen. Neemt men aan, dat het vliegtuig per landing een gemiddelde van 12 pas sagiers aan boord heeft, dan is de kost prijs' per passagier slechts 30 ct per landing. Stelt men verder de admini stratieve kosten, die men per passagier moet maken op 60 ct, dan komt een vlucht per passagier op 90 cent kost prijs. De ideale afmeting voor een hef- schroefvliegtuig ziet de heer Shapiro in een toestel, dat 40 passagiers kan vervoeren tussen twee steden met een vrije grote frequentie. „HELITORENS” Een Duitse architect uit Düssel dorf bekeek de aanleg van heliha- vens uit stedebouwkundig oogpunt. Er is in de meeste steden, zelfs in die plaatsen waar na de oorlog veel moest worden herbouwd, geen reke ning gehouden met de mogelijkheid van de aanleg van een helihaven. Dit brengt volgens hem grote moeilijk heden met zich.. Hij was van mening, dat een landingsplaats niet op een ongunstiger plaats zal moeten liggen als de stations van de spoorwegen. Bij het ontwerpen van een helihaven moeten de stedebouwkundigen volgens de Duitse architect niet alleen acht slaan op de vliegtechnische eisen, die daaraan moeten worden gesteld, maar hij moet er voor zorgen, dat die haven in het gehele organisme past. Zo moet hij letten op de ligging van onroeren de goederen, de hinder, die het vliegen met helicopters kan veroorzaken door motorgebrom, de aanvlieg- en afvlieg- wegen, het ontbreken van hindernissen enz. Bovendien moet rekening gehou den worden met een uitbreiding van de landingsplaats, die nodig kan zijn als het verkeer intensiever wordt. Wat de helihavens op daken betreft merkte de architect op, dat bouwtech nisch geen enkel bezwaar kan gelden. Bovendien biedt zo’n landingsplaats vele voordelen en zijn de extra-bouw- kosten niet onoverkomelijk. Te vens zou zulk een „helitoren” gebruikt kunnen worden als garage met kan toorgebouwen rondom. DE PRACTIJK Ir J. A. C. Tillema, de directeur van Gemeentewerken in Rotterdam stelde practijk tegenover theorie. Hij herinnerde aan de voordelen die de Maasstad heeft van de helihaven. De aanleg daarvan was een experiment, maar het slaagde. Men krijgt geen klachten over lawaai. Het stationsge bouw voldoet ook goed en de tekort komingen waren slechts gering. De exploitatie is geen succes, maar dat kan ook niet. Misschien zal tot op zekere hoogte een betere exploitatie kunnen worden verkregen als de frequentie van het luchtverkeer met hefschroefvliegtuigen wordt uitge breid. prof. Cardon, dat ik in een coördine- Schorsing directeur Koole Zoon's Bank opgeheven ROTTERDAM, 28 Juli. De Raad van Commissarissen van R. Koole en Zoon’s Bank N.V. te Zierikzee, heeft in zijn laatste vergadering besloten do schorsing van de directeur der ven nootschap, de heer C. van der Vliet A. C.zn, met ingang van 1 Augustus 1955 op te heffen. noch het Kabinet, noch de Tweede Ka mer geheel vrijuit. Voorts heeft de Eerste Kamer bijna dezelfde verlangens geuit als de Tweede Kamer bij het schriftelijk overleg en het mondeling debat: rechtvaardiger regeling voor onge- huwden, meer tegemoetkomingen aan de middengroepen, nadere com pensatie in verband met de huurver hoging voor ouden van dagen en ver geten groepen. Ook de Senatoren spreken als hun uitdrukkelijk ver langen uit, dat de tijdelijke afschaf fing' van de omzetbelasting op tex tiel en suiker zal leiden tot een prijs verlaging. De Eerste Kamer zal vermoedelijk op 9 en 10 Augustus a.s. de huur- en belastingvoorstellen in openbare zit ting behandelen. lang hebben toeristen geldstukken in de schuimende stroom van de Niagara-wa- terval, aan de Amerikaans-Canadese grens, geworpen omdat dit geluk zou aan brengen. Dat heeft het nu gedaan ar de arbeiders, die daar aan de bouw .an een krachtstation werken. Zij had den er namelijk een dam aangelegd ron dom een bouwput en het geld, dat zij er drooggelegd vonden, liep in de honderden dollars. BONN, 28 Juli. Volgens de „Neue Rhein Zeitung” zijn de Duitse douane autoriteiten van plan paal en perk te stellen aan de „koffiebezoeken” aan Nederland, waarbij Duitsers zich op le gale wijze eens per maand een half pond Nederlandse koffie konden ver schaffen. Kruideniers in de Duitse grensstreek hebben protest aangete kend tegen deze invoeren, die hen naar schatting cp ’n'omzetverlies van ’n mil- lioen mark komen te staan. Een soort gelijke actie van de Duitse tankstati ons heeft er reeds toe geleid, dat de hoeveelheid benzine, die men uit Ne derland mee mag nemen, tot 25 liter is beperkt. uitgesproken over het uitblijven van de bestemmingsheffing de z.g. huurbelasting. Men sprak de hoop uit, dat in het „vertrouwvol beraad”, dat momenteel wordt gevoerd tussen regering en een Tweede Kamercom missie deze zaak de nodige aandacht zal hebben. Wellicht kan, zo spraken deze leden uit, een en ander de grondslag leggen voor een overeen stemming op dit punt bij de vorming van een nieuw Kabinet na de ver kiezingen in 1956. De kwestie van de onderhoudsplicht leverde ook stof tot spreken. Vele leden duchten een papierwinkel in verband met contro le. Ook werd de vraag gesteld of huurverhoging geoorloofd is met be trekking tot woningen, gebouwd krachtens de wet op de materiële oorlogsschade (90 procentsregeling) en de financieringsregelingen wo ningen 1947 en 1948. DE BELASTINGEN Over het bereikte compromis inzake de belastingvoorstellen zijn een aan tal Senatoren minder te spreken. Men heeft zich afgevraagd of er voor de oplossing van dit vraagstuk wel een Kabinetscrisis noodzakelijk was. Men zou een vergelijk wellicht ook hebben bereikt tijdens normaal parlementair overleg. Sommige leden achten daarom de vraag gewettigd of het voorgevalle ne geen schade had toegebracht aan het parlementaire stelsel, zoals men dit in ons land kent. Huns inziens gaat lijk zal kiezen. Telefonisch meldde kapitein Rog, dat het schip aan alle verwachtingen heeft voldaan. Door de scheepsarts, de heer C. W. Ouderkerk, is aan circa 140 patiënten medische hulp verleend, 1 ernstige zieke werd in de havenplaats bij Middlesbrough in Engeland, Hartle pool, in het ziekenhuis gebracht, doch deze is inmiddels weer afgehaald en zal tezamen met 2 andere patiënten naar Holland teruggebracht worden. De geestelijke verzorging was deze reis in handen van Ds W. J. Kolkert uit Vlaardingen. Kerkdiensten wer den ’s Zondags van 10.00-11.00 uur en X X 7 aartoe dictatuur kan leiden wordt ons vandaag weer yy eens duidelijk getoond. De Bulgaarse regering heeft toegegeven, dat een vliegtuig van de Israëlische lucht vaartmaatschappij, eergisteren boven Bulgaars grondgebied verdwaald, door luchtdoelgeschut is neergeschoten. Vijftig pas sagiers en zeven leden van de bemanning vonden daarbij de dood. Zeven en vijftig onschuldige mensen werden het slacht offer van de dictatuur der communisten. Uit Argentinië komt het bericht, dat een arts, die was ge arresteerd tijdens de opstand tegen president Peron, op 16 Juni aan een hartaanval is overleden. Hij werd op dat moment „streng verhoord'' door de politie. Het is moeilijk om passende woorden te vinden om deze gruwelijke staaltjes van dictato riaal bewind te veroordelen. De regering in Bulgarije heeft na tuurlijk spijt betuigd met het gebeurde. Er zal naar het neer schieten van het lijn vliegtuig een onderzoek worden ingesteld, aldus de regering in Sofia. Maar wat hebben wij, wat heeft de wereld, aan een dergelijk on derzoek. Straks zal wel met een smoesje worden goedgepraat wat hier is geschied. De schul digen zullen wel gestraft wor den, waarbij men geen controle heeft of dit ook werkelijk zal gebeuren. Maar aan het feit, aan het gruwelijke feit, dat mi litairen - zonder enige terughou dendheid een passagiersvliegtuig naar beneden schieten, doet ons huiveren over de methoden, die achter het ijzeren gordijn ge bruikt worden. Want deze mili tairen hebben natuurlijk op dracht gehad. Niet om op dit bepaalde vliegtuig te schieten. Maar toch wel om toestellen van niet-communistische landen, die al of niet opzettelijk boven Bulgaars grondgebied verschij nen, naar beneden te schieten, En de communistische soldaten hebben aan de opdracht stipt uitvoering gegeven. We dachten, dat na alles wat er de laatste weken is gebeurd, voornamelijk met betrekking tot het overleg tussen Oost eti West, de lucht wat zou zijn opgeklaard. Wil den de Bulgaarse communisten een goede beurt maken bij Moskou? Met afgrijzen neemt de wereld kennis van de metho den, die achter het ijzeren gor dijn worden toegepast. De richt lijnen, die de Bulgaarse autori teiten aan de militairen hebben gegeven, zijn nu duidelijk! De 19.00—19.45 uur uitgezonden op een golflengte van 129 m. Het aantal radioreparaties dat uit gevoerd werd bedroeg 20. Een scheepsdynamo van een der vissers schepen kon worden hersteld. De weerberichtendienst, die op deze reis voor de eerste maal werd uitgevoerd, verliep zeer vlot. Dage lijks worden 5 a 6 x de gegevens, die De Bilt nodig heeft, aan het K.N.M.I. doorgegeven. Deze gegevens zijn, behalve van „De Hoop” zelf, ook afkomstig van een aantal daar voor aangewezen vissersschepen. De heer W. H. Ywema, hoofdassis’- tent van het K.N.M.I. te De Bilt, heeft een deel van deze eerste reis mee gemaakt teneinde de weerberichten dienst zo goed mogelijk te doen ver lopen. Aan boord van de hiervoor aangewezen loggers was hij in de ge legenheid' de schippers persoonlijk op de hoogte te stellen van hetgeen zij voor het verrichten van hun waar nemingen en het omzetten hiervan irj code moeten weten. De berichten van de vissersschepen worden op de „De Hoop” gebundeld en, eveneens iii code, naar De Bilt doorgezonden. De witte vlek die de weerkaart op de Noordzee tot nu toe vertoonde, verdwijnt dank zij de medewerking van de Hollandse visserslui en de samenwerking van hen met het hos- pitaal-kerkschip „De Hoop”. -o- VLAARDINGEN, 28 Juli. Van middag even over twaalf is in Vlaar dingen een autobus van de R.E.T. op de hoek van de Parallelweg-Diepen- brockstraat in botsing gekomen met een bruidsauto, waarin zich ’n bruids paar bevond dat juist in Rotterdam in de echt was verbonden. De bruid, me vrouw V. van L. uit Rotterdam, liep een gebroken been op, de bestuurder, de heer W. H. van der B. uit Den Haag inwendige kneuzingen, en diens zoon de heer R. van der B. uit Leiden, een hersenschudding. Zij zijn allen in het ziekenhuis te Vlaardingen opgenomen. Mevrouw Van der B. uit Den Haag kreeg een bloedneus en enkele schram men; de bruidegom kwam er zonder verwondingen af. De bus kwam van rechts en had dus voorrang. KLASSEMENTEN. Het algemeen klassement na de 20e etappe luidt: 1 Louison Bobet (Fr.) 122.09.04; 2 Rolland (Fr.) 122.15.08; 3 Gaul (Gem. ploeg) 122.16.47; 4 Brankart (B.) 122.16.49; 5 Geminiani (Fr.) 122.19.25; 6 Astrua (It.) 122.22.15; 7 Fornara (It.) 122.24.00; 8 Ockers (B.) 122.31.36; 9 Close (B.) 122.33.49; 10 Gentin (West) 122.37.16; 18 Van Est (Ned.) 123.11.52; 19 Wagtmans (Ned.) 123.15.16; 20 Nolten (Ned.) 123.21.27; 26 Van Bree- nen (Ned.) 123.46.39; 37 De Groot (Ned.) 124.24.06; 43 Hinsen (Ned.) 124.36.26. Het algemeen luidt thans: 1 Frankrijk 363.58.45; 2 Italië 364.49.43; 3 België 365.58.20; 4 Neder land 367.05.50; 5 Noord Oost Centraal 367.37.23. Het puntenklassement luidt na de 20e etappe: 1. Ockers (B.) 307 pnt; 2. Poblet (Sp.) 352 pnt. 3. Wagtmans (N.) 378 pnt. 4. Van Est (N.) 401 pnt. 5. Bauvin (N.O.C.) 409 pnt. -o- ’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. Bij K.B. is benoemd tot burgemeester van Stedum, de heer M. K. Pool te 's-Gravenhage. De heer Pool is parlementair redacteur van de vier christelijke dagbladen, die zijn verenigd in het z.g. Rotterdammer-kwar- tet. De nieuwe burgemeester, die vroeger op verscheidene gemeente-secretarieën werkzaam is geweest, is aangesloten bij de Anti-Revolutionaire Partij. ’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. Een aantal Senatoren hebben een poging ondernomen om minister Witte uit zijn tent te lokken. In het voorlopig ver slag van de Eerste Kamer inzake de huur- en belastingvoorstellen, hebben zij gesteld, dat de vijf procent huurverhoging, die op 1 September a.s. zal ingaan, wel uitermate gering is, wanneer men daarbij in aanmerking neemt NIAGARA FALLS, 28 Juli. Jaren- verscRji tussen de huren van vooroorlogse woningen en de in de laatste u.,..,. jaren gebouwde huizen. Gaarne zouden deze Kamerleden vernemen welk schema de regering nu voor ogen staat en in hoeveel jaren zij denkt het resterende verschil te overbruggen. Aan deze vraag wordt de opmerking toe gevoegd, dat zij vrezen, dat bij handhaving van het tegenwoordige tempo van huurverhogingen, het huidige geslacht het gewenste evenwicht niet meer zou beleven. De meeste Senatoren hebben zich blijkens het verslag néergelegd bij het bereikte compromis. Enkele Ka merleden hebben hun ongerustheid vraagstuk der landbouwoverschotten en de distributie ervan op zodanige wijze, dat de wereldhandel er niet door verstoord wordt. Ongeveer dertig van de 71 aan het FAO-werk deelne mende landen werken thans samen om tot incidentele en algemene oplossin gen op dit punt te komen. Het weder zijdse begrip hieromtrent groeit gesta dig, zoals dit trouwens in het ganse werk van de FAO op het gebied van de landbouw, bosbouw, visserij en voedselvoorziening groeit. Ik ben er vast van overtuigd, dat de samenwerking op agrarisch gebied, die thans reeds, na 10 jaar FAO, groter is dan ooit, nog in omvang zal toenemen en in grote mate tot het welzijn in de wereld zal bijdragen. Ik prijs mij ge lukkig, aldus deze Amerikaanse pio nier op landbouwtechnisch gebied, rende functie tot die samenwerking en groei mag bijdragen”. Prof, Cardon zal vandaag Schou- wen-Duiveland bezoeken en morgen een zeiltocht met minister S. L. Mans holt op de Friese meren maken. Na dien vertrekt hij naar Denemarken, het laatste land, dat hij op zijn wereld reis aandoet voordat hij naar New York terugkeert. ei°e?°ETAPPt ?2°Etoppe Tours-Parijs 30 Juli -228km AMSTERDAM, 28 Juli. De orga nisaties van algemene ziekenfondsen en van specialisten hebben de honore ring van specialistische hulp over het jaar 1955, voor poliklinische hulp en intercollegiale consulten verhoogd met 15 De honorering voor chirurgi sche ingrepen is met 4 en die voor ver richtingen van patholoog-anatomen en anaesthesisten met 10 percent ver hoogd. Afgeschaft wordt de korting, welke volgens een bepaald schema op het totale ziekenfondshonororium werd toegepast. De organisaties van fondsen en van tandartsen hebben verder voor dit jaar een regeling getroffen, volgens welke de regeling van de 11 percent toeslag over het eerste halfjaar van 1955 zal worden gecontinueerd over het twee de halfjaar van 1955 met dien verstan- de, dat, indien mocht blijken, dat het bedrag van de definitieve toeslag over 1955 16,5 percent te boven zou moeten gaan, de fondsen over het gehele jaar 1955 toch in geen geval meer dan 16,5 percent zullen zijn verschuldigd. De organisaties van fondsen en van van tandartsen zullen er naar streven, vóór 1 Januari 1956 overeenstemming te bereiken over het definitieve hono rarium, dat 1 Januari 1956 zal ingaan, De Ziekenfondsraad heeft heden de regelingen inzake specialisten- en tandartsen goedgekeurd. Voor de Ziekenfondsen wordt de verhoging van uitgaven voor specialis tische hulp over 1955 geraamd op ruim 5,7 millioen gulden (4,3 millioen voor de verplichte en 1,4 millioen voor de vrijwillige verzekering) of 16,3 per cent. De raming berust op de laatst be kende gegevens, d.w.z. die over 1953, en daarbij is dus geen rekenschap ge houden met de bevolkingsvermeerde ring en met de mogelijkheid van stij ging van de vraag naar specialistische hulp na dit jaar. De kosten van de toeslagregeling voor de tandartsen over 1955 worden begroot op ten hoogste 2,7 millioen gulden voor de verplichte en op ten hoogste 8 ton voor de vrijwillige zie kenfondsverzekering. -o- POITIERS, 28 Julo. De eerste uit- I cppo'ging in de 20e etappe werd on- 1/2, nomen in de buurt van Coutras, 42 kilometer van de start, maar Mateo, Van Breenen, Impanis, Genin, Barozzi, Cieleska, Close, Siguenza en Jean Bo bet, die er het initiatief voor namen, werden spoedig ingehaald. Onmiddel lijk daarna ontsnapte een groep van 23 man, met o.m. de beide Bobets, Bran- kart, Rolland, Poblet, Ockers, Astrua en Wagtmans. Drie kilometer voor Les Eglisottes (51 km) kwam een einde ■nn dit korte avontuur. Gedurende vele kilometers bleef het peloton in gesloten gelederen rijden, zonder zich te haasten zodat de ach terstand op het tijdschema steeds gro ter werd. Nadat Caput, Pezzi, Fo restier, Ockers en Genin bij Angoulê me (120 km) waren ontsnapt, en weer waren ingehaald, ging Benedetti even voor Ruffec (174 km) aan de haal. Hij kreeg even later gezelschap van' De Bruyne, Coletto, Van Est, Genin, Hoorelbecke, Bauvin, Stablinski en Forestier. Ook Caput, die echter niet lang daarna bandenpech kreeg, Hin sen, Van Breenen, Monti, Nolten en Colette kwamen de kopgroep verster ken. Dertig kilometer vóór Poitiers hadden de leiders ruim 5 minuten voorsprong op de grote groep. Tijdens de klim bij St. Benoit (239 km) ontsnapte Stablinski. Hij liep 100 meter uit maar werd 800 meter voor de finish achterhaald. In de eindsprint toonde Forestier zich de snelste. Bau vin werd tweede, van Est (die tijdens de eindsprint een lekke band kreeg) derde, Nolten zesde en Van Breenen achtste, allen in dezelfde tijd als de winnaar, zodat Nederland weer beslag gde op de eerste plaats in het ploe- nklassement. De prijs voor de meest strijdlustige renner werd toegekend aan de Ita liaan Benedetti met 48 punten voor Stablinski 29 punten, Genin 12 punten en Caput 7 punten. wereld wordt geconfronteerd met een schandaal van de eerste orde. 's-GRAVENHAGE, 29 Juli. „De Amerikaanse oogsten bestaan voor tweederden uit producten, die oorspronkelijk van elders werden ingevoerd. De Amerikaanse veestapel stamt geheel af van dieren uit andere continenten en veel van de landbouwtechnieken leerden wij van andere volkeren. Dit zeg ik U als Amerikaan tot Amerikanen om U duidelijk te maken, dat geen enkel land zonder overleg en samenwer king met andere landen zijn weg op agrarisch terrein kan vinden". Aldus sprak prof, dr P. V. Cardon, directeur van de Voedsel- en Land bouworganisatie F.A.O. tijdens een lunch van de Amerikaanse vereni ging in de Haagse witte sociëteit. IN ARGENTINIË. Hce de dictatuur in Argenti nië werkt, is duidelijk gewor den, toen gisteren het bericht werd ontvangen, dat een arts tijdens het vefhoor door de po litie aan een hartaanval is over leden. Dat zijn dus de manie ren van de Peronistische politie. Peron probeert door allerlei maatregelen zichzelf nog op de been te houden. Wat nog nim mer tijdens zijn bewind is ge beurd, kon gisteren geschieden, toen de leider van de oppositie in het parlement zowaar voor de radio mocht spreken. Er waait een andere wind in Argentinië. De opstand van 16 Juni tegen het bewind van Peron is dus toch niet tevergeefs geweest. Maar wie zegt, dat als Peron eenmaal de teugels weer wat strakker in handen heeft, de wind niet uit een andere hoek zal waaien? De ware vrijheid, zoals men die in democratische landen kent, is zoek. Ook in Argentinië, dat niet achter het ijzeren gordijn leeft. Maar waar eenzelfde dictatoriaal bewind heerst als in de communistische landen. Het is goed te wijzen op deze vormen van dictatuur. Hebben we niet aan den lijve onder vonden, wat dictatuur zeggen wil. Wij vergeten zo spoedig, dat er in tal van landen nog mensen wonen, millioenen zelfs, die moeten leven onder de ijzeren vuist van een dictato riaal bewind, dat geen middelen schuwt om de macht ih handen te houden. AMSTERDAM, 29 Juli. Het nieu we hospitaal-kerkschip „De Hoop”, dat op 9 Juli j.l. zijn eerste reis naar de visgronden aanving wordt vandaag omstreeks het middaguur weer in Scheveningen verwacht. Waarschijn- het Dinsdag a.s. weer zee ROTTERDAM, 28 Juli. Buitenlandse experts hebben op het Rotterdamse helicoptercongres vandaag gesproken over de eisen waaraan een „helihaven” moet voldoen. Evenmin als over het gebruik en de grootte van de hefschroef vliegtuigen het laatste woord reeds is gesproken, is dit het geval over de aan- ]e<r van zo’n helihaven. Twee meningen stonden vandaag tenminste tegen over elkaar: dr ing. W. Treibel uit Stuttgart zei, dat hij bij zijn studies tot de conclusies is gekomen, dat het probleem zo veelzijdig is, dat hij niet gaarne een groot dak de helihaven als vliegveld van de toekomst zou willen noemen, maar de heer J. S. Shapiro uit Londen had een heel andere mening. Laatstge noemde zei. dat een helihaven uit economische overwegingen in het centrum van een stad moet liggen. En daar er daar veelal geen grond meer vrij is, wordt het dak de aangewezen plaats! De heer Shapiro kwam met een be cijfering over de „helihaven op dak”. De winsten, die men met een dergelij ke helihaven kan maken zijn volgens hem zo groot, dat de eigenaar van een gebouw gaarne de kosten van aanleg van de haven voor zijn rekening zal nemen. Zelfs al zouden de kosten voor de technische installatie f 200.000 per jaar bedragen en de exploitatie, gekop peld aan een ondergronds station, nog eens een ton per jaar, dan nog zal de kostprijs van een landing, als men zich bronnen te maken. Een vrije, open uit wisseling, ook van specialisten, bevor dert de welvaart en de ontwikkeling. Het is een grote en belangrijke taak agrarische technische hulp te verlenen aan landen met een weinig ontwikkel de landbouw. Het welzijn van de mensheid wordt ermee gediend. Hier ligt niet alleen een taak voor de Verenigde Staten, waar de ontwik keling van de landbouw een hoge vlucht nam. Het is een gezamenlijke taak van de hoog ontwikkelde land- bouwstaten om minder ontwikkelde op een zo goed mogelijk niveau te brengen. UITSLAGEN. De uitslag van de 20e etappe luidt: 1 Forestier (Fr.) 7.24.12; 2 Bauvin WOC) z.t.; 3 Van Est (Ned.) z.t.; 4 Monti (It.) z.t.; 5 Hoorelbecke (He de trance) z.t.; 6 Nolten (Ned.) z.t.; 7 stablinski (NOC) z.t.; 8 Van Breenen (Ned.) z.t.; 9 Benedetti (It.) 7.24.29; JO Colette (West) 7.24.47; 12 Hinsen (Ned.) 7.24.49; 20 Wagtmans (Ned.) '-R.47; 24 De Groot (Ned.) 7.31.47. Het ploegenklassement van de 20e etappe luidt: 1 Nederland (Van Est, Nolten en an Breenen) 22.12.36; 2 Italië 22.13.30 4 NOC 22.19.41; 4 Frankrijk 22.26.46; 5 West 22.28.21

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 3