HELIHAVEH op begane grond of op dak?
weer
Hospitaal'kerkschip „De Hoop
voldoet uitstekend
DICTATUUR
maakt vele slachtoffers
een etappe-zege
Internationale samenwerking
op landbouwgebied
Nederlandse ploeg behaalt
Hoe wordt verschil in huur-
peil overbrugd?
A. Oosterlee overleden
Fondsen betalen meer
aan specialisten en
tandartsen
Niagara geeft
geld terug
s
Duitsers willen
koffiebezoeken”
verbieden
Ongeluk met bruidsauto
Rotterdamse landingsplaats:
experiment dat slaagde
er
Welvaart der
wereld neemt
door toe
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 1
Vrijdag 29 Juli 1955
Deskundigen zijn het er nog niet over eens
Vandaag terug van eerste reis
Est werd derde in Poitiers
Forestier winnaar
4
Prof. Cardon (vandaag op Schouwen) sprak
over
en
rARUi
Ronde van Frankrijk 1955
Goedkeuring door
Ziekenfondsraad
I
I
Bulgaren schieten vliegtuig neer,
Argentijnse politie ‘verhoord streng*
Parlementair redacteur wordt
burgemeester
Wim van
Senatoren vragen de regering:
Kabinet en Tweede Kamer brachten
parlementair stelsel in gevaar
„De Bilt” profiteert
er ook van
D
29-JOJULf
•Y
'VENDÓME
een
VPELT|5S2~n
ploegenklassement
-o-
\CHAT£LLERAULT\
DE OVERSCHOTTEN
Een moeilijk punt is nog altijd het
-o-
55km®
29km#
M0NTBAZ0N1L
STE MAUREjZ\
'CHATEAU RENAULT
•56kjn
21°EtQpp9
Chatel/tcQul t‘
Tour»
29Juli‘67km
indiv Tijdrit
Prof. Cardon releveerde o.a. de enor
me mond- en klauwzeer invasie in
Mexico van 1948, welke met behulp
van sera uit Europese laboratoria be
dwongen werd.
Nauwe technisch-wetenschappelijke
samenwerking op agrarisch terrein
helpt de mensheid een zo groot moge
lijk gebruik van zijn natuurlijke hulp-
f RAMBOUIL
O l-ET
^CHARTRES
QBONNEVAl
3-•93 km
'chateadun
’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. In de
afgelopen nacht is te ’s-Gravenhage op
64-jarige leeftijd plotseling overleden
de heer A. Oostprlee. In de rang van
directeur was hij chef der afdeling
vorming buiten schoolverband van het
ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen.
De heer Oosterlee is in Franeker ge
boren. In 1910 werd hij onderwijzer
aan de bijzondere kweekschool, uit
gaande van de christelijke normaal
school „De Klokkenberg” te Nijmegen.
Van deze kweekschool bekleedde hij
van 1930 tot 1945 hef directeurschap,
nadat hij tussentijds werkzaam was
geweest als directeur van een bijzon
dere kweekschool te Zetten. Sedert 1
September was hij in dienst van het
ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen. De heer Oosterlee, die
Ridder Ned. Leeuw was en Officier
Oranje Nassau,, had als voorzitter of
lid zitting in vele commissies op het
terrein van de vorming buiten school
verband.
STREMVLES jf
CHEVREUSE^
1 7
baseert op een gemiddelde van vier
per uur, z.i. op ongeveer f 3.60 komen.
Neemt men aan, dat het vliegtuig per
landing een gemiddelde van 12 pas
sagiers aan boord heeft, dan is de kost
prijs' per passagier slechts 30 ct per
landing. Stelt men verder de admini
stratieve kosten, die men per passagier
moet maken op 60 ct, dan komt een
vlucht per passagier op 90 cent kost
prijs. De ideale afmeting voor een hef-
schroefvliegtuig ziet de heer Shapiro
in een toestel, dat 40 passagiers kan
vervoeren tussen twee steden met een
vrije grote frequentie.
„HELITORENS”
Een Duitse architect uit Düssel
dorf bekeek de aanleg van heliha-
vens uit stedebouwkundig oogpunt.
Er is in de meeste steden, zelfs in die
plaatsen waar na de oorlog veel
moest worden herbouwd, geen reke
ning gehouden met de mogelijkheid
van de aanleg van een helihaven. Dit
brengt volgens hem grote moeilijk
heden met zich.. Hij was van mening,
dat een landingsplaats niet op een
ongunstiger plaats zal moeten liggen
als de stations van de spoorwegen.
Bij het ontwerpen van een helihaven
moeten de stedebouwkundigen volgens
de Duitse architect niet alleen acht
slaan op de vliegtechnische eisen, die
daaraan moeten worden gesteld, maar
hij moet er voor zorgen, dat die haven
in het gehele organisme past. Zo moet
hij letten op de ligging van onroeren
de goederen, de hinder, die het vliegen
met helicopters kan veroorzaken door
motorgebrom, de aanvlieg- en afvlieg-
wegen, het ontbreken van hindernissen
enz. Bovendien moet rekening gehou
den worden met een uitbreiding van
de landingsplaats, die nodig kan zijn
als het verkeer intensiever wordt.
Wat de helihavens op daken betreft
merkte de architect op, dat bouwtech
nisch geen enkel bezwaar kan gelden.
Bovendien biedt zo’n landingsplaats
vele voordelen en zijn de extra-bouw-
kosten niet onoverkomelijk. Te
vens zou zulk een „helitoren” gebruikt
kunnen worden als garage met kan
toorgebouwen rondom.
DE PRACTIJK
Ir J. A. C. Tillema, de directeur
van Gemeentewerken in Rotterdam
stelde practijk tegenover theorie. Hij
herinnerde aan de voordelen die de
Maasstad heeft van de helihaven. De
aanleg daarvan was een experiment,
maar het slaagde. Men krijgt geen
klachten over lawaai. Het stationsge
bouw voldoet ook goed en de tekort
komingen waren slechts gering. De
exploitatie is geen succes, maar dat
kan ook niet. Misschien zal tot op
zekere hoogte een betere exploitatie
kunnen worden verkregen als de
frequentie van het luchtverkeer met
hefschroefvliegtuigen wordt uitge
breid.
prof. Cardon, dat ik in een coördine- Schorsing directeur Koole
Zoon's Bank opgeheven
ROTTERDAM, 28 Juli. De Raad
van Commissarissen van R. Koole en
Zoon’s Bank N.V. te Zierikzee, heeft in
zijn laatste vergadering besloten do
schorsing van de directeur der ven
nootschap, de heer C. van der Vliet
A. C.zn, met ingang van 1 Augustus
1955 op te heffen.
noch het Kabinet, noch de Tweede Ka
mer geheel vrijuit.
Voorts heeft de Eerste Kamer bijna
dezelfde verlangens geuit als de
Tweede Kamer bij het schriftelijk
overleg en het mondeling debat:
rechtvaardiger regeling voor onge-
huwden, meer tegemoetkomingen
aan de middengroepen, nadere com
pensatie in verband met de huurver
hoging voor ouden van dagen en ver
geten groepen. Ook de Senatoren
spreken als hun uitdrukkelijk ver
langen uit, dat de tijdelijke afschaf
fing' van de omzetbelasting op tex
tiel en suiker zal leiden tot een prijs
verlaging.
De Eerste Kamer zal vermoedelijk
op 9 en 10 Augustus a.s. de huur- en
belastingvoorstellen in openbare zit
ting behandelen.
lang hebben toeristen geldstukken in de
schuimende stroom van de Niagara-wa-
terval, aan de Amerikaans-Canadese
grens, geworpen omdat dit geluk zou aan
brengen. Dat heeft het nu gedaan
ar de arbeiders, die daar aan de bouw
.an een krachtstation werken. Zij had
den er namelijk een dam aangelegd ron
dom een bouwput en het geld, dat zij er
drooggelegd vonden, liep in de honderden
dollars.
BONN, 28 Juli. Volgens de „Neue
Rhein Zeitung” zijn de Duitse douane
autoriteiten van plan paal en perk te
stellen aan de „koffiebezoeken” aan
Nederland, waarbij Duitsers zich op le
gale wijze eens per maand een half
pond Nederlandse koffie konden ver
schaffen. Kruideniers in de Duitse
grensstreek hebben protest aangete
kend tegen deze invoeren, die hen naar
schatting cp ’n'omzetverlies van ’n mil-
lioen mark komen te staan. Een soort
gelijke actie van de Duitse tankstati
ons heeft er reeds toe geleid, dat de
hoeveelheid benzine, die men uit Ne
derland mee mag nemen, tot 25 liter
is beperkt.
uitgesproken over het uitblijven van
de bestemmingsheffing de z.g.
huurbelasting. Men sprak de hoop
uit, dat in het „vertrouwvol beraad”,
dat momenteel wordt gevoerd tussen
regering en een Tweede Kamercom
missie deze zaak de nodige aandacht
zal hebben. Wellicht kan, zo spraken
deze leden uit, een en ander de
grondslag leggen voor een overeen
stemming op dit punt bij de vorming
van een nieuw Kabinet na de ver
kiezingen in 1956. De kwestie van de
onderhoudsplicht leverde ook stof
tot spreken. Vele leden duchten een
papierwinkel in verband met contro
le. Ook werd de vraag gesteld of
huurverhoging geoorloofd is met be
trekking tot woningen, gebouwd
krachtens de wet op de materiële
oorlogsschade (90 procentsregeling)
en de financieringsregelingen wo
ningen 1947 en 1948.
DE BELASTINGEN
Over het bereikte compromis inzake
de belastingvoorstellen zijn een aan
tal Senatoren minder te spreken. Men
heeft zich afgevraagd of er voor de
oplossing van dit vraagstuk wel een
Kabinetscrisis noodzakelijk was. Men
zou een vergelijk wellicht ook hebben
bereikt tijdens normaal parlementair
overleg. Sommige leden achten daarom
de vraag gewettigd of het voorgevalle
ne geen schade had toegebracht aan
het parlementaire stelsel, zoals men
dit in ons land kent. Huns inziens gaat
lijk zal
kiezen.
Telefonisch meldde kapitein Rog,
dat het schip aan alle verwachtingen
heeft voldaan.
Door de scheepsarts, de heer C. W.
Ouderkerk, is aan circa 140 patiënten
medische hulp verleend, 1 ernstige
zieke werd in de havenplaats bij
Middlesbrough in Engeland, Hartle
pool, in het ziekenhuis gebracht, doch
deze is inmiddels weer afgehaald en
zal tezamen met 2 andere patiënten
naar Holland teruggebracht worden.
De geestelijke verzorging was deze
reis in handen van Ds W. J. Kolkert
uit Vlaardingen. Kerkdiensten wer
den ’s Zondags van 10.00-11.00 uur en
X X 7 aartoe dictatuur kan leiden wordt ons vandaag weer
yy eens duidelijk getoond. De Bulgaarse regering heeft
toegegeven, dat een vliegtuig van de Israëlische lucht
vaartmaatschappij, eergisteren boven Bulgaars grondgebied
verdwaald, door luchtdoelgeschut is neergeschoten. Vijftig pas
sagiers en zeven leden van de bemanning vonden daarbij de
dood. Zeven en vijftig onschuldige mensen werden het slacht
offer van de dictatuur der communisten.
Uit Argentinië komt het bericht, dat een arts, die was ge
arresteerd tijdens de opstand tegen president Peron, op 16
Juni aan een hartaanval is overleden. Hij werd op dat moment
„streng verhoord'' door de politie.
Het is moeilijk om passende
woorden te vinden om deze
gruwelijke staaltjes van dictato
riaal bewind te veroordelen. De
regering in Bulgarije heeft na
tuurlijk spijt betuigd met het
gebeurde. Er zal naar het neer
schieten van het lijn vliegtuig
een onderzoek worden ingesteld,
aldus de regering in Sofia. Maar
wat hebben wij, wat heeft de
wereld, aan een dergelijk on
derzoek. Straks zal wel met een
smoesje worden goedgepraat
wat hier is geschied. De schul
digen zullen wel gestraft wor
den, waarbij men geen controle
heeft of dit ook werkelijk zal
gebeuren. Maar aan het feit,
aan het gruwelijke feit, dat mi
litairen - zonder enige terughou
dendheid een passagiersvliegtuig
naar beneden schieten, doet ons
huiveren over de methoden, die
achter het ijzeren gordijn ge
bruikt worden. Want deze mili
tairen hebben natuurlijk op
dracht gehad. Niet om op dit
bepaalde vliegtuig te schieten.
Maar toch wel om toestellen
van niet-communistische landen,
die al of niet opzettelijk boven
Bulgaars grondgebied verschij
nen, naar beneden te schieten,
En de communistische soldaten
hebben aan de opdracht stipt
uitvoering gegeven. We dachten,
dat na alles wat er de laatste
weken is gebeurd, voornamelijk
met betrekking tot het overleg
tussen Oost eti West, de lucht
wat zou zijn opgeklaard. Wil
den de Bulgaarse communisten
een goede beurt maken bij
Moskou? Met afgrijzen neemt
de wereld kennis van de metho
den, die achter het ijzeren gor
dijn worden toegepast. De richt
lijnen, die de Bulgaarse autori
teiten aan de militairen hebben
gegeven, zijn nu duidelijk! De
19.00—19.45 uur uitgezonden op een
golflengte van 129 m.
Het aantal radioreparaties dat uit
gevoerd werd bedroeg 20. Een
scheepsdynamo van een der vissers
schepen kon worden hersteld.
De weerberichtendienst, die op
deze reis voor de eerste maal werd
uitgevoerd, verliep zeer vlot. Dage
lijks worden 5 a 6 x de gegevens,
die De Bilt nodig heeft, aan het
K.N.M.I. doorgegeven. Deze gegevens
zijn, behalve van „De Hoop” zelf,
ook afkomstig van een aantal daar
voor aangewezen vissersschepen.
De heer W. H. Ywema, hoofdassis’-
tent van het K.N.M.I. te De Bilt, heeft
een deel van deze eerste reis mee
gemaakt teneinde de weerberichten
dienst zo goed mogelijk te doen ver
lopen. Aan boord van de hiervoor
aangewezen loggers was hij in de ge
legenheid' de schippers persoonlijk op
de hoogte te stellen van hetgeen zij
voor het verrichten van hun waar
nemingen en het omzetten hiervan irj
code moeten weten. De berichten van
de vissersschepen worden op de „De
Hoop” gebundeld en, eveneens iii
code, naar De Bilt doorgezonden.
De witte vlek die de weerkaart op
de Noordzee tot nu toe vertoonde,
verdwijnt dank zij de medewerking
van de Hollandse visserslui en de
samenwerking van hen met het hos-
pitaal-kerkschip „De Hoop”.
-o-
VLAARDINGEN, 28 Juli. Van
middag even over twaalf is in Vlaar
dingen een autobus van de R.E.T. op
de hoek van de Parallelweg-Diepen-
brockstraat in botsing gekomen met
een bruidsauto, waarin zich ’n bruids
paar bevond dat juist in Rotterdam in
de echt was verbonden. De bruid, me
vrouw V. van L. uit Rotterdam, liep
een gebroken been op, de bestuurder,
de heer W. H. van der B. uit Den Haag
inwendige kneuzingen, en diens zoon
de heer R. van der B. uit Leiden, een
hersenschudding. Zij zijn allen in het
ziekenhuis te Vlaardingen opgenomen.
Mevrouw Van der B. uit Den Haag
kreeg een bloedneus en enkele schram
men; de bruidegom kwam er zonder
verwondingen af. De bus kwam van
rechts en had dus voorrang.
KLASSEMENTEN.
Het algemeen klassement na de 20e
etappe luidt:
1 Louison Bobet (Fr.) 122.09.04; 2
Rolland (Fr.) 122.15.08; 3 Gaul (Gem.
ploeg) 122.16.47; 4 Brankart (B.)
122.16.49; 5 Geminiani (Fr.) 122.19.25;
6 Astrua (It.) 122.22.15; 7 Fornara (It.)
122.24.00; 8 Ockers (B.) 122.31.36; 9
Close (B.) 122.33.49; 10 Gentin (West)
122.37.16; 18 Van Est (Ned.) 123.11.52;
19 Wagtmans (Ned.) 123.15.16; 20
Nolten (Ned.) 123.21.27; 26 Van Bree-
nen (Ned.) 123.46.39; 37 De Groot
(Ned.) 124.24.06; 43 Hinsen (Ned.)
124.36.26.
Het algemeen
luidt thans:
1 Frankrijk 363.58.45; 2 Italië
364.49.43; 3 België 365.58.20; 4 Neder
land 367.05.50; 5 Noord Oost Centraal
367.37.23.
Het puntenklassement luidt na de
20e etappe:
1. Ockers (B.) 307 pnt;
2. Poblet (Sp.) 352 pnt.
3. Wagtmans (N.) 378 pnt.
4. Van Est (N.) 401 pnt.
5. Bauvin (N.O.C.) 409 pnt.
-o-
’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. Bij K.B.
is benoemd tot burgemeester van Stedum,
de heer M. K. Pool te 's-Gravenhage. De
heer Pool is parlementair redacteur van
de vier christelijke dagbladen, die zijn
verenigd in het z.g. Rotterdammer-kwar-
tet. De nieuwe burgemeester, die vroeger
op verscheidene gemeente-secretarieën
werkzaam is geweest, is aangesloten bij
de Anti-Revolutionaire Partij.
’s-GRAVENHAGE, 28 Juli. Een aantal Senatoren hebben een poging
ondernomen om minister Witte uit zijn tent te lokken. In het voorlopig ver
slag van de Eerste Kamer inzake de huur- en belastingvoorstellen, hebben
zij gesteld, dat de vijf procent huurverhoging, die op 1 September a.s. zal
ingaan, wel uitermate gering is, wanneer men daarbij in aanmerking neemt
NIAGARA FALLS, 28 Juli. Jaren- verscRji tussen de huren van vooroorlogse woningen en de in de laatste
u.,..,. jaren gebouwde huizen. Gaarne zouden deze Kamerleden vernemen welk
schema de regering nu voor ogen staat en in hoeveel jaren zij denkt het
resterende verschil te overbruggen. Aan deze vraag wordt de opmerking toe
gevoegd, dat zij vrezen, dat bij handhaving van het tegenwoordige tempo
van huurverhogingen, het huidige geslacht het gewenste evenwicht niet meer
zou beleven.
De meeste Senatoren hebben zich
blijkens het verslag néergelegd bij
het bereikte compromis. Enkele Ka
merleden hebben hun ongerustheid
vraagstuk der landbouwoverschotten
en de distributie ervan op zodanige
wijze, dat de wereldhandel er niet
door verstoord wordt. Ongeveer dertig
van de 71 aan het FAO-werk deelne
mende landen werken thans samen om
tot incidentele en algemene oplossin
gen op dit punt te komen. Het weder
zijdse begrip hieromtrent groeit gesta
dig, zoals dit trouwens in het ganse
werk van de FAO op het gebied van
de landbouw, bosbouw, visserij en
voedselvoorziening groeit.
Ik ben er vast van overtuigd, dat de
samenwerking op agrarisch gebied, die
thans reeds, na 10 jaar FAO, groter is
dan ooit, nog in omvang zal toenemen
en in grote mate tot het welzijn in de
wereld zal bijdragen. Ik prijs mij ge
lukkig, aldus deze Amerikaanse pio
nier op landbouwtechnisch gebied,
rende functie tot die samenwerking en
groei mag bijdragen”.
Prof, Cardon zal vandaag Schou-
wen-Duiveland bezoeken en morgen
een zeiltocht met minister S. L. Mans
holt op de Friese meren maken. Na
dien vertrekt hij naar Denemarken,
het laatste land, dat hij op zijn wereld
reis aandoet voordat hij naar New
York terugkeert.
ei°e?°ETAPPt
?2°Etoppe
Tours-Parijs
30 Juli -228km
AMSTERDAM, 28 Juli. De orga
nisaties van algemene ziekenfondsen
en van specialisten hebben de honore
ring van specialistische hulp over het
jaar 1955, voor poliklinische hulp en
intercollegiale consulten verhoogd met
15 De honorering voor chirurgi
sche ingrepen is met 4 en die voor ver
richtingen van patholoog-anatomen en
anaesthesisten met 10 percent ver
hoogd.
Afgeschaft wordt de korting, welke
volgens een bepaald schema op het
totale ziekenfondshonororium werd
toegepast.
De organisaties van fondsen en van
tandartsen hebben verder voor dit jaar
een regeling getroffen, volgens welke
de regeling van de 11 percent toeslag
over het eerste halfjaar van 1955 zal
worden gecontinueerd over het twee
de halfjaar van 1955 met dien verstan-
de, dat, indien mocht blijken, dat het
bedrag van de definitieve toeslag over
1955 16,5 percent te boven zou moeten
gaan, de fondsen over het gehele jaar
1955 toch in geen geval meer dan 16,5
percent zullen zijn verschuldigd.
De organisaties van fondsen en van
van tandartsen zullen er naar streven,
vóór 1 Januari 1956 overeenstemming
te bereiken over het definitieve hono
rarium, dat 1 Januari 1956 zal ingaan,
De Ziekenfondsraad heeft heden de
regelingen inzake specialisten- en
tandartsen goedgekeurd.
Voor de Ziekenfondsen wordt de
verhoging van uitgaven voor specialis
tische hulp over 1955 geraamd op ruim
5,7 millioen gulden (4,3 millioen voor
de verplichte en 1,4 millioen voor de
vrijwillige verzekering) of 16,3 per
cent. De raming berust op de laatst be
kende gegevens, d.w.z. die over 1953,
en daarbij is dus geen rekenschap ge
houden met de bevolkingsvermeerde
ring en met de mogelijkheid van stij
ging van de vraag naar specialistische
hulp na dit jaar.
De kosten van de toeslagregeling
voor de tandartsen over 1955 worden
begroot op ten hoogste 2,7 millioen
gulden voor de verplichte en op ten
hoogste 8 ton voor de vrijwillige zie
kenfondsverzekering.
-o-
POITIERS, 28 Julo. De eerste uit-
I cppo'ging in de 20e etappe werd on-
1/2, nomen in de buurt van Coutras, 42
kilometer van de start, maar Mateo,
Van Breenen, Impanis, Genin, Barozzi,
Cieleska, Close, Siguenza en Jean Bo
bet, die er het initiatief voor namen,
werden spoedig ingehaald. Onmiddel
lijk daarna ontsnapte een groep van 23
man, met o.m. de beide Bobets, Bran-
kart, Rolland, Poblet, Ockers, Astrua
en Wagtmans. Drie kilometer voor Les
Eglisottes (51 km) kwam een einde
■nn dit korte avontuur.
Gedurende vele kilometers bleef het
peloton in gesloten gelederen rijden,
zonder zich te haasten zodat de ach
terstand op het tijdschema steeds gro
ter werd. Nadat Caput, Pezzi, Fo
restier, Ockers en Genin bij Angoulê
me (120 km) waren ontsnapt, en weer
waren ingehaald, ging Benedetti even
voor Ruffec (174 km) aan de haal. Hij
kreeg even later gezelschap van' De
Bruyne, Coletto, Van Est, Genin,
Hoorelbecke, Bauvin, Stablinski en
Forestier. Ook Caput, die echter niet
lang daarna bandenpech kreeg, Hin
sen, Van Breenen, Monti, Nolten en
Colette kwamen de kopgroep verster
ken. Dertig kilometer vóór Poitiers
hadden de leiders ruim 5 minuten
voorsprong op de grote groep.
Tijdens de klim bij St. Benoit (239
km) ontsnapte Stablinski. Hij liep 100
meter uit maar werd 800 meter voor
de finish achterhaald. In de eindsprint
toonde Forestier zich de snelste. Bau
vin werd tweede, van Est (die tijdens
de eindsprint een lekke band kreeg)
derde, Nolten zesde en Van Breenen
achtste, allen in dezelfde tijd als de
winnaar, zodat Nederland weer beslag
gde op de eerste plaats in het ploe-
nklassement.
De prijs voor de meest strijdlustige
renner werd toegekend aan de Ita
liaan Benedetti met 48 punten voor
Stablinski 29 punten, Genin 12 punten
en Caput 7 punten.
wereld wordt geconfronteerd
met een schandaal van de eerste
orde.
's-GRAVENHAGE, 29 Juli. „De Amerikaanse oogsten bestaan
voor tweederden uit producten, die oorspronkelijk van elders werden
ingevoerd. De Amerikaanse veestapel stamt geheel af van dieren uit
andere continenten en veel van de landbouwtechnieken leerden wij van
andere volkeren. Dit zeg ik U als Amerikaan tot Amerikanen om U
duidelijk te maken, dat geen enkel land zonder overleg en samenwer
king met andere landen zijn weg op agrarisch terrein kan vinden".
Aldus sprak prof, dr P. V. Cardon, directeur van de Voedsel- en Land
bouworganisatie F.A.O. tijdens een lunch van de Amerikaanse vereni
ging in de Haagse witte sociëteit.
IN ARGENTINIË.
Hce de dictatuur in Argenti
nië werkt, is duidelijk gewor
den, toen gisteren het bericht
werd ontvangen, dat een arts
tijdens het vefhoor door de po
litie aan een hartaanval is over
leden. Dat zijn dus de manie
ren van de Peronistische politie.
Peron probeert door allerlei
maatregelen zichzelf nog op de
been te houden. Wat nog nim
mer tijdens zijn bewind is ge
beurd, kon gisteren geschieden,
toen de leider van de oppositie
in het parlement zowaar voor
de radio mocht spreken.
Er waait een andere wind in
Argentinië. De opstand van 16
Juni tegen het bewind van
Peron is dus toch niet tevergeefs
geweest.
Maar wie zegt, dat als Peron
eenmaal de teugels weer wat
strakker in handen heeft, de
wind niet uit een andere hoek
zal waaien? De ware vrijheid,
zoals men die in democratische
landen kent, is zoek. Ook in
Argentinië, dat niet achter het
ijzeren gordijn leeft. Maar waar
eenzelfde dictatoriaal bewind
heerst als in de communistische
landen.
Het is goed te wijzen op deze
vormen van dictatuur. Hebben
we niet aan den lijve onder
vonden, wat dictatuur zeggen
wil. Wij vergeten zo spoedig,
dat er in tal van landen nog
mensen wonen, millioenen zelfs,
die moeten leven onder de
ijzeren vuist van een dictato
riaal bewind, dat geen middelen
schuwt om de macht ih handen
te houden.
AMSTERDAM, 29 Juli. Het nieu
we hospitaal-kerkschip „De Hoop”, dat
op 9 Juli j.l. zijn eerste reis naar
de visgronden aanving wordt vandaag
omstreeks het middaguur weer in
Scheveningen verwacht. Waarschijn-
het Dinsdag a.s. weer zee
ROTTERDAM, 28 Juli. Buitenlandse experts hebben op het Rotterdamse
helicoptercongres vandaag gesproken over de eisen waaraan een „helihaven”
moet voldoen. Evenmin als over het gebruik en de grootte van de hefschroef
vliegtuigen het laatste woord reeds is gesproken, is dit het geval over de aan-
]e<r van zo’n helihaven. Twee meningen stonden vandaag tenminste tegen
over elkaar: dr ing. W. Treibel uit Stuttgart zei, dat hij bij zijn studies tot de
conclusies is gekomen, dat het probleem zo veelzijdig is, dat hij niet gaarne
een groot dak de helihaven als vliegveld van de toekomst zou willen noemen,
maar de heer J. S. Shapiro uit Londen had een heel andere mening. Laatstge
noemde zei. dat een helihaven uit economische overwegingen in het centrum
van een stad moet liggen. En daar er daar veelal geen grond meer vrij is,
wordt het dak de aangewezen plaats!
De heer Shapiro kwam met een be
cijfering over de „helihaven op dak”.
De winsten, die men met een dergelij
ke helihaven kan maken zijn volgens
hem zo groot, dat de eigenaar van een
gebouw gaarne de kosten van aanleg
van de haven voor zijn rekening zal
nemen. Zelfs al zouden de kosten voor
de technische installatie f 200.000 per
jaar bedragen en de exploitatie, gekop
peld aan een ondergronds station, nog
eens een ton per jaar, dan nog zal de
kostprijs van een landing, als men zich
bronnen te maken. Een vrije, open uit
wisseling, ook van specialisten, bevor
dert de welvaart en de ontwikkeling.
Het is een grote en belangrijke taak
agrarische technische hulp te verlenen
aan landen met een weinig ontwikkel
de landbouw. Het welzijn van de
mensheid wordt ermee gediend.
Hier ligt niet alleen een taak voor
de Verenigde Staten, waar de ontwik
keling van de landbouw een hoge
vlucht nam. Het is een gezamenlijke
taak van de hoog ontwikkelde land-
bouwstaten om minder ontwikkelde
op een zo goed mogelijk niveau te
brengen.
UITSLAGEN.
De uitslag van de 20e etappe luidt:
1 Forestier (Fr.) 7.24.12; 2 Bauvin
WOC) z.t.; 3 Van Est (Ned.) z.t.; 4
Monti (It.) z.t.; 5 Hoorelbecke (He de
trance) z.t.; 6 Nolten (Ned.) z.t.; 7
stablinski (NOC) z.t.; 8 Van Breenen
(Ned.) z.t.; 9 Benedetti (It.) 7.24.29;
JO Colette (West) 7.24.47; 12 Hinsen
(Ned.) 7.24.49; 20 Wagtmans (Ned.)
'-R.47; 24 De Groot (Ned.) 7.31.47.
Het ploegenklassement van de 20e
etappe luidt:
1 Nederland (Van Est, Nolten en
an Breenen) 22.12.36; 2 Italië 22.13.30
4 NOC 22.19.41; 4 Frankrijk 22.26.46;
5 West 22.28.21