Kilometers Boter SPEL MET DE DOOD RUSLAND HEEFT NIEUWE FANTASTISCHE PROJECTIELEN J/EEDE KAMER AANVAARDT EERSTE RIJKSWET Gevaarlijke traditie Opbrengst per manuur het belangrijkste K.L.M. bestek negen Vickers „Viscount” vliegtuigen A UZZLE - ïïlodeMt heide^dcmv 4 Prins Bernhard in Parijs Rusland ratificeert Oostenrijks verdrag i f K AjF T Onderwijsdebat (opgehouden door kabinetscrisis) dood gepraat VANDAAG EENS Chefarine „4” doet wonderen Vele investeringen zijn nodig UITNODIGING AAN GROTE VIER Voortstuwing met behulp lichtstralen Tot op heden grootste order bij Engelse vliegtuigfabriek ZEEUWSCH DAGBLAD Debrot verwelkomd Ministers Pos en g lit® Kruis - Pas - Raadsel Fotonische raketten c 2 5 letters £aft’ rein> tulp> velg- Gazon nnncr Vergadering Centrale Boerenleenbank vorige puzzle Oplossing Voor gebruik in Europa en Nabije Oosten pagina 3 Lsdag 15 Juni 1955 Ingezonden Mededeling (adv.) an de de in minister Cals en staatssecretaris Mej. zal vergen. ’t 1- TEGEN PIJNEN, GRIEP. 20 TABLETTEN 85 cl i. de 501 in )e t, 1. e e 5 Bergaust beschrijft de 0 O E 0 N D G A S N R zee snellen in m A C R R E L U T S N E D I G A C S c H R O B N E T R A P O M O T M U T S 3 H A L S ie ze >P in I i- je is de tweede luchtvaartmaatschappij ter wereld die de „Viscount” in deze uitvoering heeft besteld. De vier mo toren hebben ieder een vermogen van 1765 pk, de vleugellengte is 28.50 m., de romplengte is 25.91 m en het totaal- gewicht van het vliegtuig bedraagt 28.100 kg. 10 ie i- .c. v. is ,n 3- in ie v. d. C. F. F. n- J. gebied, Oosten- *1 De les, die men uit de ramp in Le Mans trekt is: De toeschou wers moeten beter beveiligd wor den. Be Mans zegt mjj nog meer. Le Mans is een schrille illustratie van het moderne heidendom, een heidendom dat beweert aan sport te doen. Meer veiligheidsmaatre gelen doen niet veel van dat hel dendom af. Ja in de racesport heerst verslagenheid om de vele slachtoffers. Maar men gaat door en meer slachtoffers zullen val len. De coureurs blijven hun leven in de waagschaal zetten en zetten het spel met de dood voort. Hoe is het mogeijjk? Het is niet alleen een kwestie van beschaving, maar ook van niet afkerig zfln van dit heiden dom. Het officiële decreet was onderte kend door de voorzitter van het pre sidium der Opperste Sow jet, Worosji- lof, en de secretaris Pegof. ld m 13. -n de Waal. Maar de beide bewindslieden konden door de debatten over de be lastingen en de huren niet direct ant woorden. Toen kregen we een Kabi netscrisis. We moesten tot vandaag wachten op het antwoord van achter de regeringstafel. Deze tussentijd is te lang geweest. O zeker, geen enkele vraag bleef onbeantwoord. In een snel tempo hebben de bewindslieden de dicht betikte vellen voorgelezen. Maar de aardigheid was er af. Ér was te veel tijd van voorbereiding. De ant woorden waren wel zo gesteld dat er geen enkel nieuw punt meer naar vo ren kon komen. Het was dus een dood debat. Minister Cals heeft vastgehou den aan de financiële gelijkstelling tussen het bijzonder en openbaar on derwijs. En de namen LAVO, MAVO en HAVO vond hij allerminst on grondwettig. In tegenstelling met de heer Tilanus wil hij graag een wet boek voor het onderwijs. Mej. de Waal heeft medegedeeld dat er reeds nu voorbereidingen getroffen dienen te worden om het onderwijs in de toe komst in betere banen te leiden. Wel iswaar is nu het leerkrachten probleem urgent en zal de leerlingenschaal ver laagd moeten worden, maar dit zijn zaken van korte termijn. Heden wor den de debatten voortgezet. En dan begint de Kamer aan een lange agen da, die verschillende vergaderdagen Ingezonden Mededeling (adv.) e WENEN, 14 Juni De oude Oos tenrijkse gewoonte om de bruid op de dag van haar huwelijk te wek ken door vuurwerk te ontsteken bi. het raam van haar slaapkamer, heeft Dinsdag de dood tengevolge gehad van de bruidegom en de verwonding van de twee broers van de bruid. Het ongeval vond plaats te Krum bach- Amt, nabij Wenen, waar de 26-jarige bruidegom Johann Trim mel door een ontploffend stuk vuur werk onmiddellijk werd gedood. De 22- en de 25-jarige broers van de bruid, die in de nabijheid ston den toe te zien, liepen verwondingen op. H. M. Koningin Juliana is Maandagavond aanwezig geweest in Leiden, waar o.m. t.g.v. het zes en zeventigste studentenlustrum, in de schouwburg een galavoorstelling werd gegeven. De foto toont H. M. in de pauze van de musical-show „De Zwarte Tulp” in de Schouwburg in gesprek met enige studenten-acteurs. PARIJS, 14 Juni Zoals is gemeld is Prins Bernhard gister naar Parijs vertrokken voor een bezoek van twee dagen om besprekingen te voeren ter voorbereiding van een derde, onder zijn presidium te houden, internatio nale conferentie. Afp. bericht thans, dat Prins Bern- hard vanochtend per vliegtuig in Pa rijs is aangekomen. De Prins zou van middag een bezoek brengen aan de in ternationale luchtvaarttentoonstelling, vanavond om zes uur zal president Coty de Prins ontvangen. er -'h ni n' o- er 6- I d- P- at >P r- I H.M. de Koningin heeft Maandag morgen op het paleis Soestdijk de commandant van het internationale Leger des Heils; generaal Wilfred Hit ching en mevrouw, ontvangen. De ge neraal was vergezeld van commandant Thykjer van het Nederlandse Leger des Heils. Dz., e.a., Ee, E.K., Em„ eo., e.v., me, P.K., re, S.E., si. Aap, Ede, Eos, koe, kop, «utfuc rap’ via- EMMELOORD, 13 Juni. In de Noord Oost Polder is Zondag de 20.000 ste inwoner geboren n.l. Johannus de Wolf, zoon van ploegbaas C. de Wolf, wonende aan het Ankerpad 4b (even ten Noorden van Urk). De secretaris van het openbaar lichaam der Noord oostelijke polder, de heer Riemersma, heeft de heer De Wolf een spaarbank boekje uitgereikt, waarop een bedrag van f 75,was gestort. EINDHOVEN, 14 Juni. „Vergis ik mij niet, dan ziet menig boer en tuin der zich voor belangrijke investerin gen gesteld. Meer en meer doet zich ook in land- en tuinbouw het pro bleem van de productiviteit gelden, waarbij minder wordt gedacht aan de opbrengst per ha, dan wel aan de opbrengst per arbeidskracht of man uur”. Aldus de heer A. N. Fleskens uit Geldrop, voorzitter van het be stuur van de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank en van het onder ling waarborgfonds, in zijn toespraak, die hij vandaag te Eindhoven hield in de algemene vergadering van de Boe renleenbank te Eindhoven. Ook ten plattelande gaat men zich realiseren, dat de arbeid een rela tief dure productiefactor is. Of om gekeerd kan men stellen, dat de pro ductief verrichte arbeid in de land en tuinbouw niet langer wordt ondergewaardeerd ten opzichte van de arbeid in de industrie. Deze ont wikkeling is gezond. Zij biedt de mogelijkheid voor een grotere sociale welvaart ten platte lande dan tot nu toe algemeen heeft geheerst. Maar dit verlangen naar een grotere sociale welvaart zal ook eco nomisch moeten zijn gefundeerd. De heer Fleskens dacht hierbij aan de arbeidskostenbesparende investerin gen, die zullen moeten worden tot ken. ’s-GRAVENHAGE, 13 Juni. Het ligt in het voornemen van Hare Ma jesteit de Koningin op 8 Juli a.s. het monument ter nagedachtenis van de omgekomen vissers in IJmuiden te onthullen. Na deze plechtigheid zal Hare Majesteit het hospitaalkerkschip „De Hoop” officieel in dienst stellen. De Koningin heeft de wens te kennen gegeven, indien de weersomstandighe den dit toelaten, de eerste vaardag van „De Hoop” met de daaraan ver bonden werkzaamheden mede te ma- Het spel met de dood wordt ook in Nederland gespeeld. En ook hier houdt men er van. Ik hoor al zeggen, dat het circuit van Zandvoort bekend is door zijn veiligheid en tijdens de T. T., in Assen, zelden ongelukken zijn gebeurd. Het mag waar zijn, maar ook daar rijden de cou reurs niet in de eerste plaats om die grote prijs, maar om in korte tijd rijk te worden van het geld van de fabrieken. En daarbij stelt men ook in Neder land zijn leven in de waag schaal. Ook het publiek, dat ook hier niet afdoende bevei ligd is tegen de stormende monsters, die door een kleine oorzaak uit de koers kunnen ra ken. Is de beroemde scherpe bocht in het T.T.-circuit even ten Zuiden van Assen niet het meest in trek? Maar de fabrieken moeten toch experimenteren met hun wagens. Natuurlijk. Maar dat kan gebeuren op de eigen ter reinen. Trouwens welke verbe teringen voor de auto’s levert zo’n wedstrijd op? Men kijkt al leen maar naar de oorzaken, waardoor de wagen net even minder snel was dan die van de concurrent. En de wagens wor den er gevaarlijker door en de veiligheidsinstallaties van de wagen meer verwaarloosd. Nut teloos en riskant zijn de races. ATHENE, 12 Juni Een Ameri kaanse vrouw, mevrouw Caresse Cros- iy, die drie jaar geleden een stuk land kocht in Delphi, Griekenland, om een .centrum voor wereldburgers” te ves- tigen, heeft de staatshoofden van de Grote Vier uitgenodigd aldaar een bij lenkomst te houden. Mevrouw .Crosby heeft telegrammen [wonden aan president Eisenhower, lir Anthony Éden, Edgar Faure en maarschalk Nicolai Bulganin, waarin lij hen uitnodigd op weg naar hun komende conferentie in Genève voor bereidende besprekingen te voeren in Delphi, de woonplaats van de góden in het oude Griekenland. Zij zei in haar telegram: „Ik ben van mening dat u op deze inspirerende heilige plaats een oplossing zult kannen vinden voor de problemen, "ertegenover de mensheid zich ziet geplaatst”. N.V.* Ver. Ned. Rubberfabrieken Heveadorp (Gld) Tl Is ergens hoog in de bergen een paar mensen in een Z-X sneeuwhut geïsoleerd zitten, wordt alles in het werk gesteld om deze levens te redden; als op de woedende een bootje met enkele bemanningsleden wordt vermist, van alle kanten schepen toe, stijgen vliegtuigen op om weer een paar kostbare mensenlevens uit de klauw van de dood te scheuren; maar als in de Franse stad Le Mans een renwagen zich met een vaart van 280 km per uur op het dicht opeen gepakte publiek stort en tachtig mensen doodt, dan gaan deze races gewoon door, dan wordt het duivels spel met de dood vervolgd, alsof er het volgende ogenblik niet meer slachtoffers kunnen vallen onder het gefascineerde publiek. Een symbolisch touwtje moet de duizenden in de arena van deze tijd tegen met energie geladen vliegende monsters be schermen. In de Romeinse tijd dromden ook de duizenden op sensatie belusten samen in de arena, waar de wilde dieren werden losgelaten, maar dit publiek was voldoende beschermd. Het moderne heidendom echter weet zijn hoog gevierde tech niek niet aan te wenden ter bescherming van de kijklustigen. Het spel met de dood is een uiting van heidendom, maar het heidendom uit de beschaafde twintigste eeuw is er wel op achteruitgegaan. G u L Z I G k. k i; e stand gebracht. Op dit gebied begint a.h.w. een nieuwe gedachtengang baan te breken. Men past allerlei methodes toe om te komen tot een grotere rendabiliteit van het bedrijf. Deze methodes komen echter hier op neer, dat de factor kapitaal zwaarder gaai wegen in het agrarisch productie proces. Deze ontwikkeling vraagt een actief maar niet minder selectief beleid bij de Boerenleenbanken wat betreft de crediet- en voorschotlening. Daarbij zullen wij dikwijls voor nieuwe fi- nancieringsvormen komen te staan, die ons, mits slechts de locale ban ken in nauwe samenwerking met de centrale bank ageren en mits wij onze eisen durven te stellen, niet be hoeven af te schrikken. Ongetwijfeld vraagt deze tijd constructief denken en handelen op het gebied van de Boerenleenbanken-activiteiten. Met het oog op de proefnemingen op dit zouden de Sowjetrussen hebben gepoogd om de rijkse geleerde dr Eugen Sanger en diens vrouw, dr Irene Sanger-Bredt, te ontvoeren. Hij maakt nog de opmerking, dat de Amerikanen nog geen enkele maal gesproken hebben over een projectiel, dat van onder water naar een doel boven de oppervlakte kon worden geschoten. LONDEN, 13 Juni. Het Presidium van de Opperste Sowjet der Sowjet- Unie heeft Zaterdag het Oostenrijkse Staatsverdrag bekrachtigd. In een of ficiële verklaring, bekend gemaakt door het persbureau Tass, heette het, dat het Presidium van de Opperste Sowjet der U.S.S.R. het besluit heeft goedgekeurd tot ratificatie van de overeenkomst over een Oostenrijks Staatsverdrag. Het officiële decreet was onderte kend door de commissie van buiten landse zaken van de raad der nationa liteiten en de raad van de Unie van de Opperste Sowjet. stryd, de geweldige voordelen waren ontgaan, die een overwin ning in de race meebrengt.” Een eventuele schadeloosstel ling, die ingediend kan worden, is belangrjjker dan vele mensen levens in deze wedstrijdsport. Maar kan men eigenlijk een an dere mentaliteit verwachten in dat spel met de dood? WASHINGTON, 13 Juni. Volgens een artikellin het Amerikaanse vliegtuigblad „Aero Digest hebben de Sowjetrussen een geleid projectiel ontworpen, dat van een diep onder de wateroppervlakte varende onder zeeër naar een doel aan de oppervlakte op een afstand van meer dan 200 kilometer geschoten kan worden. De Sowjetrussen, aldus de schrijver Erik Bergaust, die kortelings een reis langs Europese wetenschappe lijke centra heeft gemaakt, maken grote vorderingen op het gebied van voortstuwing, namelijk voortstu wing met behulp van lichtstralen. Mogelijk is men in de Sowjet-Unie verder op het gebied van de ruimtevaart, dan in Amerika omdat meer fandacht aan deze kwestie is besteed. De Sowjet-Unie heefreeds jaren studie gemaakt van de voortstuwing door middel van lichtstralen, „fotonische voortstuwing („photonic propulsion”) genaamd. ETTERS: '?TTERS: ’«RS §azo’n> oPPer? LETTERS Saraat' reiger- LETTERS termiet, tractor. ilERS: Opsterken. l ff BEROEMDE GENEESMIDDELEN i IN ÉÉN TABLET diap.dersLa,ande woorden zó in het tend .Plaat;sen, dat een goed slui- [en, MUlswo°rdraadsel wordt verkre- 1 LETTERS: tlelijk zou toespreken. Uit naam I Uitvoerig is hij ingegaan op l-taatsrechtelijke positie van de ge- ■iolmachtigde ministers, die in de I raniër een voorstel van het Neder- isndse Kabinet mogen bestrijden, lijlfs kunnen zij amendementen in- I dienen, ook al is hun plaats veelal achter de regeringstafel. Zij kunnen I Kamer ook inlichten over het Landpunt dat de Staten van Suri- l’nie en de Antillen over een be- Laald probleem hebben ingenomen. Laar ais de gevolmachtigde minis- 1willen kunnen zij ook zwijgen. Lij behoeven niet op iedere vraag I een antwoord te geven. En nu hoop- I le voorzitter Kortenhorst dat de I heren Pos en Debrot van deze be- I yoegdheid maar heel weinig gebruik I zullen maken. Zij hebben dit ook be- I loofd. „Wat mij betreft ik zal zo- I teel mogelijk antwoorden”, zo zeide I heer Pos in zijn antwoord-rede, want daardoor wordt ongetwijfeld I Je goede samenwerking tussen de drie rijksdelen bevorderd”. En de heer Debrot zeide: „U zult nooit vergeefs een beroep doen op onze bereidheid tot samenwerking’5. Zo begon dit debat over een vrij on belangrijke overeenkomst. Intussen Leed de Wereldomroep haar werk en Lhoten vele fotografen hun plaatje tan de regeringstafel in het Konink je nieuwe stijl. Het was een sobere Loeurtenis, maar het feit, dat de kieuwe rechtsorde voor de eerste maal Lor iedereen zichtbaar was maakte kb wel enige indruk. Een nieuwe lechtsorde, die aan alle drie de delen tan het Koninkrijk speciale verplich- Ligen oplegt. De heer Debrot wees laar tere.c.nt op. TINOv^.— .-^x«iST De tinovereenkomst heeft ten doel de prijzen te stabiliseren op een voor Lnsument en producent redelijk ni- teau. Het gevaar van een aanzienlijke overproductie wordt nl. groot door de (maankopen van Amerika voor stra tegische voorraadsvorming. Suriname ’s-GRAVENHAGE, 14 Juni. Naar het A.N.P. verneemt heeft de K.L.M. bij de Vickers vliegtuigenfabriek in Engeland negen „Viscount”-verkeers- vliegtuigen besteld. De toestellen zullen in de eerste helft van 1957 worden afgeleverd. Met deze bestelling, de eerste van enige omvang die de K.L.M. in de bijna 36 jaar van haar bestaan bij een Engelse vliegtuigenfabriek doet, is een bedrag van in totaal 40 millioen v’den gemoeid. Met de „Viscount” doet het eerste vliegtuig met schroef turbines -jn intrede bij de K.L.M. De „Viscount”, die de K.L.M. zal krijgen, is het Type „Viscount” 803, een speciale K.L.M.-uitvoering, die met een betalende lading van 5.300 kg zon der tussenlanding 900 kilometer zal kunnen afleggen. Het vliegtuig zal ’n snelheid hebben van 512 kilometer en in totaal 53 passagiers kunnen vervoe ren, n.l. 37 in de toeristenklasse en 16 in de eerste klasse. Met deze negen „Viscounts” 803 toestellen mee heeft de K.L.M. thans 25 nieuwe vliegtuigen in bestelling, en wel vier Lockheed Super Con stellations, met vleugeltip-brandstof- tanks, tien Douglas DC-7 C 3 „Se ven Seas”, twee Fokker F-27 „Friendship” en negen „Viscount” 803 toestellen. De toestellen worden aangeschaft ten behoeve van het K.L.M.-vervoer in Europa en op sommige lijnen naar het Nafeije Oosten. De Vickers-Viscount 803 is groter dan de tot dusver in dienst gestelde vliegtuigen van dat type en de K.L.M. Is het wel zo erg? Valt het 8 niet wat mee? Niets daarvan! De renwagens worden steeds groter, de motoren steeds krach tiger, de snelheden steeds meer opgevoerd en de racebanen en de veiligheidsmaatregelen blij ven hetzelfde. Een boeiend, ja zelfs sensationeel schouwspel als sportieve prestatie is niet af te keuren. Maar als sport in een spel met de dood ontaardt is ’t duivels werk. En de auto en ook de motor races zijn over het algemeen een spel met de dood geworden. Wie het niet geloven wil, laat zich dan maar overtuigen door de volgende droeve balans van die sportwedstrijden: Dit leverde, het renseizoen 1955 op: De bekende Zuidafrikaanse renner Ray Amn verongelukte in April op het circuit van Imola. Mika Nazaruk uit de Verenig de Staten vond de dood doordat zijn wagen op de afrastering van de baan botste. In het ziekenhuis overleed op 2 Mei Giovanni Bruigi uit Italië aan de verwondingen, die hij had opgelopen in de Italiaanse dui zend mjjl race. Op het circuit van Monza verongelukte op 26 Mei de ver maarde Italiaan Alberto Ascari. In de Nürburgring kwam de Duitser Gustav Adolf Maumn, de ontwerper van de N.S.U. motorrecordmachine om. Hij de monstreerde de vliegende stoel. De Amerikaan Bill Vukovich, vorig jaar de grote winnaar van mijlrace van Indianapo lis, verongelukte op 30 Mei op dezelfde race. En Zondag vond de coureur Levegh in Le Mans de dood en hij sleepte tachtig mensen mee in het graf. Om de maat vol te maken ren de in Parma in Italië Mario Delle Ferrari in de dood. En men raast maar voort en trekt zich van dit alles niets aan. Het gaat immers om de sport, om de sport tot meerdere glorie van de fabrieken. Nee, hiermee is niets teveel gezegd. Luister maar, wat de 83-jarige Charles Faroux, wedstrijdleider in Le Mans na de ramp zei: Alleen de Franse Regering zou de Westfranse Automobiel Club hebben kunnen dwingen de race stop te zetten. (Gelukkig heeft de Franse Regering nu voorlopig alle autoraces verboden.) Als de wedstrijd gestaakt was, zouden sommige deelnemende fabrieken schadeloosstellingen van honder den m'illioenen francs hebben kunnen eisen, aaavoerend dat hun door het staken van de wed- Bergaust beschrijft de „fotonische raket” als een projectiel, dat door de reactie op een troom uitermate sterk licht aan het einde van de raket wordt bewogen, gelijkend op voortbeweging door een reactiemotor van een projectiel met straalaandrijving. De „bron” van deze „lichtdelen”, die hij „photons” noemt, zou gevoed worden door een kleine waterstof- splijtinstallatie, als het ware een miniatuur-ster, ge maakt door mensenhanden. De stralen zouden dan door een reflector gebundeld en gericht moeten worden. Volgens de schrijver zou met behulp van een derge lijke „lichtstraalmotor” een snelheid kunnen worden bereikt, welke die van het licht benadert. (Van onze parlementaire redacteur) L Tweede Kamer heeft vandaag de eerste Rijkswet aanvaard, De gevol- Utigde ministers de heren Pos (Suriname) en Debrot (Antillen) hebben Ler’de regeringstafel plaatsgenomen om mede te spreken over de Inter- Lnale Tinovereenkomst. Zij waren het zichtbare bewijs, dat er sinds het T uut iets veranderd is in het Koninkrijk, dat Nederland, Suriname en de [Lien thans drie gelijkwaardige partners zijn. Voorzitter Kortenhorst had witte strik voorgedaan ten teken dat er een belangrijke gebeurtenis op En het was dus duidelijk, dat hij de beide gevolmachtigde ministers der Kamer riep hij hen een welkom toe. en de Antillen hebben niet veel be lang bij deze overeenkomst, die ove rigens na een kort debat z.h.s. werd aangenomen. Er was nog een debat tussen de communist Gortzak en mi- niste-r Zijlstra over de handel met de landen achter het ijzeren gordijn. De bewindsman bleef zijn bekende stel ling volhouden, dat dit geen econo misch, maar een politiek probleem is. Er is altijd het gevaar dat de dictato riale landen bepaalde afspraken niet nakomen, omdat zij niet zouden pas sen in hun politieke straatje. ONDERWIJSNOTA Op 28 en 29 April heeft de Kamer gesproken over de onderwijsnota’s van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 3