Kilometers
Boter
SPEL MET DE DOOD
RUSLAND HEEFT NIEUWE
FANTASTISCHE PROJECTIELEN
J/EEDE KAMER AANVAARDT EERSTE
RIJKSWET
Gevaarlijke traditie
Opbrengst per manuur het
belangrijkste
K.L.M. bestek negen Vickers
„Viscount” vliegtuigen
A
UZZLE -
ïïlodeMt heide^dcmv
4
Prins Bernhard
in Parijs
Rusland ratificeert
Oostenrijks verdrag
i f
K AjF
T
Onderwijsdebat (opgehouden door
kabinetscrisis) dood gepraat
VANDAAG EENS
Chefarine „4”
doet wonderen
Vele investeringen
zijn nodig
UITNODIGING
AAN GROTE VIER
Voortstuwing met behulp
lichtstralen
Tot op heden grootste order bij Engelse
vliegtuigfabriek
ZEEUWSCH DAGBLAD
Debrot verwelkomd
Ministers Pos
en
g lit®
Kruis - Pas - Raadsel
Fotonische raketten
c
2
5 letters £aft’ rein> tulp> velg-
Gazon nnncr
Vergadering Centrale Boerenleenbank
vorige puzzle
Oplossing
Voor gebruik in Europa en Nabije Oosten
pagina 3
Lsdag 15 Juni 1955
Ingezonden Mededeling (adv.)
an
de
de
in
minister Cals en staatssecretaris Mej. zal vergen.
’t
1-
TEGEN PIJNEN, GRIEP. 20 TABLETTEN 85 cl
i.
de 501
in
)e
t,
1.
e
e
5
Bergaust beschrijft de
0
O
E
0
N
D
G
A
S
N
R
zee
snellen
in
m
A
C
R
R
E
L
U
T
S
N
E
D
I
G
A
C
S
c
H
R
O
B
N
E
T
R
A
P
O
M
O
T
M
U
T
S
3
H
A
L
S
ie
ze
>P
in I
i-
je
is de tweede luchtvaartmaatschappij
ter wereld die de „Viscount” in deze
uitvoering heeft besteld. De vier mo
toren hebben ieder een vermogen van
1765 pk, de vleugellengte is 28.50 m.,
de romplengte is 25.91 m en het totaal-
gewicht van het vliegtuig bedraagt
28.100 kg.
10
ie
i-
.c.
v.
is
,n
3-
in
ie
v.
d.
C.
F.
F.
n-
J.
gebied,
Oosten-
*1
De les, die men uit de ramp
in Le Mans trekt is: De toeschou
wers moeten beter beveiligd wor
den.
Be Mans zegt mjj nog meer.
Le Mans is een schrille illustratie
van het moderne heidendom, een
heidendom dat beweert aan sport
te doen. Meer veiligheidsmaatre
gelen doen niet veel van dat hel
dendom af. Ja in de racesport
heerst verslagenheid om de vele
slachtoffers. Maar men gaat door
en meer slachtoffers zullen val
len.
De coureurs blijven hun leven
in de waagschaal zetten en zetten
het spel met de dood voort. Hoe
is het mogeijjk?
Het is niet alleen een kwestie
van beschaving, maar ook van
niet afkerig zfln van dit heiden
dom.
Het officiële decreet was onderte
kend door de voorzitter van het pre
sidium der Opperste Sow jet, Worosji-
lof, en de secretaris Pegof.
ld
m
13.
-n
de Waal. Maar de beide bewindslieden
konden door de debatten over de be
lastingen en de huren niet direct ant
woorden. Toen kregen we een Kabi
netscrisis. We moesten tot vandaag
wachten op het antwoord van achter
de regeringstafel. Deze tussentijd is te
lang geweest. O zeker, geen enkele
vraag bleef onbeantwoord. In een snel
tempo hebben de bewindslieden de
dicht betikte vellen voorgelezen. Maar
de aardigheid was er af. Ér was te
veel tijd van voorbereiding. De ant
woorden waren wel zo gesteld dat er
geen enkel nieuw punt meer naar vo
ren kon komen. Het was dus een dood
debat. Minister Cals heeft vastgehou
den aan de financiële gelijkstelling
tussen het bijzonder en openbaar on
derwijs. En de namen LAVO, MAVO
en HAVO vond hij allerminst on
grondwettig. In tegenstelling met de
heer Tilanus wil hij graag een wet
boek voor het onderwijs. Mej. de Waal
heeft medegedeeld dat er reeds nu
voorbereidingen getroffen dienen te
worden om het onderwijs in de toe
komst in betere banen te leiden. Wel
iswaar is nu het leerkrachten probleem
urgent en zal de leerlingenschaal ver
laagd moeten worden, maar dit zijn
zaken van korte termijn. Heden wor
den de debatten voortgezet. En dan
begint de Kamer aan een lange agen
da, die verschillende vergaderdagen
Ingezonden Mededeling (adv.)
e WENEN, 14 Juni De oude Oos
tenrijkse gewoonte om de bruid op
de dag van haar huwelijk te wek
ken door vuurwerk te ontsteken bi.
het raam van haar slaapkamer, heeft
Dinsdag de dood tengevolge gehad
van de bruidegom en de verwonding
van de twee broers van de bruid.
Het ongeval vond plaats te Krum
bach- Amt, nabij Wenen, waar de
26-jarige bruidegom Johann Trim
mel door een ontploffend stuk vuur
werk onmiddellijk werd gedood.
De 22- en de 25-jarige broers van
de bruid, die in de nabijheid ston
den toe te zien, liepen verwondingen
op.
H. M. Koningin Juliana is Maandagavond aanwezig geweest in Leiden, waar
o.m. t.g.v. het zes en zeventigste studentenlustrum, in de schouwburg een
galavoorstelling werd gegeven.
De foto toont H. M. in de pauze van de musical-show „De Zwarte Tulp” in
de Schouwburg in gesprek met enige studenten-acteurs.
PARIJS, 14 Juni Zoals is gemeld
is Prins Bernhard gister naar Parijs
vertrokken voor een bezoek van twee
dagen om besprekingen te voeren ter
voorbereiding van een derde, onder
zijn presidium te houden, internatio
nale conferentie.
Afp. bericht thans, dat Prins Bern-
hard vanochtend per vliegtuig in Pa
rijs is aangekomen. De Prins zou van
middag een bezoek brengen aan de in
ternationale luchtvaarttentoonstelling,
vanavond om zes uur zal president
Coty de Prins ontvangen.
er
-'h
ni
n'
o-
er
6- I
d-
P-
at
>P
r- I
H.M. de Koningin heeft Maandag
morgen op het paleis Soestdijk de
commandant van het internationale
Leger des Heils; generaal Wilfred Hit
ching en mevrouw, ontvangen. De ge
neraal was vergezeld van commandant
Thykjer van het Nederlandse Leger
des Heils.
Dz., e.a., Ee, E.K., Em„
eo., e.v., me, P.K., re,
S.E., si.
Aap, Ede, Eos, koe, kop,
«utfuc rap’ via-
EMMELOORD, 13 Juni. In de
Noord Oost Polder is Zondag de 20.000
ste inwoner geboren n.l. Johannus de
Wolf, zoon van ploegbaas C. de Wolf,
wonende aan het Ankerpad 4b (even
ten Noorden van Urk). De secretaris
van het openbaar lichaam der Noord
oostelijke polder, de heer Riemersma,
heeft de heer De Wolf een spaarbank
boekje uitgereikt, waarop een bedrag
van f 75,was gestort.
EINDHOVEN, 14 Juni. „Vergis ik
mij niet, dan ziet menig boer en tuin
der zich voor belangrijke investerin
gen gesteld. Meer en meer doet zich
ook in land- en tuinbouw het pro
bleem van de productiviteit gelden,
waarbij minder wordt gedacht aan de
opbrengst per ha, dan wel aan de
opbrengst per arbeidskracht of man
uur”. Aldus de heer A. N. Fleskens
uit Geldrop, voorzitter van het be
stuur van de Coöperatieve Centrale
Boerenleenbank en van het onder
ling waarborgfonds, in zijn toespraak,
die hij vandaag te Eindhoven hield in
de algemene vergadering van de Boe
renleenbank te Eindhoven.
Ook ten plattelande gaat men zich
realiseren, dat de arbeid een rela
tief dure productiefactor is. Of om
gekeerd kan men stellen, dat de pro
ductief verrichte arbeid in de land
en tuinbouw niet langer wordt
ondergewaardeerd ten opzichte van
de arbeid in de industrie. Deze ont
wikkeling is gezond.
Zij biedt de mogelijkheid voor een
grotere sociale welvaart ten platte
lande dan tot nu toe algemeen heeft
geheerst. Maar dit verlangen naar een
grotere sociale welvaart zal ook eco
nomisch moeten zijn gefundeerd. De
heer Fleskens dacht hierbij aan de
arbeidskostenbesparende investerin
gen, die zullen moeten worden tot ken.
’s-GRAVENHAGE, 13 Juni. Het
ligt in het voornemen van Hare Ma
jesteit de Koningin op 8 Juli a.s. het
monument ter nagedachtenis van de
omgekomen vissers in IJmuiden te
onthullen. Na deze plechtigheid zal
Hare Majesteit het hospitaalkerkschip
„De Hoop” officieel in dienst stellen.
De Koningin heeft de wens te kennen
gegeven, indien de weersomstandighe
den dit toelaten, de eerste vaardag
van „De Hoop” met de daaraan ver
bonden werkzaamheden mede te ma-
Het spel met de dood wordt
ook in Nederland gespeeld. En
ook hier houdt men er van. Ik
hoor al zeggen, dat het circuit
van Zandvoort bekend is door
zijn veiligheid en tijdens de T.
T., in Assen, zelden ongelukken
zijn gebeurd. Het mag waar zijn,
maar ook daar rijden de cou
reurs niet in de eerste plaats
om die grote prijs, maar om in
korte tijd rijk te worden van
het geld van de fabrieken. En
daarbij stelt men ook in Neder
land zijn leven in de waag
schaal. Ook het publiek, dat
ook hier niet afdoende bevei
ligd is tegen de stormende
monsters, die door een kleine
oorzaak uit de koers kunnen ra
ken. Is de beroemde scherpe
bocht in het T.T.-circuit even
ten Zuiden van Assen niet het
meest in trek?
Maar de fabrieken moeten
toch experimenteren met hun
wagens. Natuurlijk. Maar dat
kan gebeuren op de eigen ter
reinen. Trouwens welke verbe
teringen voor de auto’s levert
zo’n wedstrijd op? Men kijkt al
leen maar naar de oorzaken,
waardoor de wagen net even
minder snel was dan die van de
concurrent. En de wagens wor
den er gevaarlijker door en de
veiligheidsinstallaties van de
wagen meer verwaarloosd. Nut
teloos en riskant zijn de races.
ATHENE, 12 Juni Een Ameri
kaanse vrouw, mevrouw Caresse Cros-
iy, die drie jaar geleden een stuk land
kocht in Delphi, Griekenland, om een
.centrum voor wereldburgers” te ves-
tigen, heeft de staatshoofden van de
Grote Vier uitgenodigd aldaar een bij
lenkomst te houden.
Mevrouw .Crosby heeft telegrammen
[wonden aan president Eisenhower,
lir Anthony Éden, Edgar Faure en
maarschalk Nicolai Bulganin, waarin
lij hen uitnodigd op weg naar hun
komende conferentie in Genève voor
bereidende besprekingen te voeren in
Delphi, de woonplaats van de góden
in het oude Griekenland.
Zij zei in haar telegram: „Ik ben
van mening dat u op deze inspirerende
heilige plaats een oplossing zult
kannen vinden voor de problemen,
"ertegenover de mensheid zich ziet
geplaatst”.
N.V.* Ver. Ned. Rubberfabrieken
Heveadorp (Gld)
Tl Is ergens hoog in de bergen een paar mensen in een
Z-X sneeuwhut geïsoleerd zitten, wordt alles in het werk
gesteld om deze levens te redden; als op de woedende
een bootje met enkele bemanningsleden wordt vermist,
van alle kanten schepen toe, stijgen vliegtuigen op om
weer een paar kostbare mensenlevens uit de klauw van de dood
te scheuren; maar als in de Franse stad Le Mans een renwagen
zich met een vaart van 280 km per uur op het dicht opeen
gepakte publiek stort en tachtig mensen doodt, dan gaan deze
races gewoon door, dan wordt het duivels spel met de dood
vervolgd, alsof er het volgende ogenblik niet meer slachtoffers
kunnen vallen onder het gefascineerde publiek.
Een symbolisch touwtje moet de duizenden in de arena van
deze tijd tegen met energie geladen vliegende monsters be
schermen. In de Romeinse tijd dromden ook de duizenden op
sensatie belusten samen in de arena, waar de wilde dieren
werden losgelaten, maar dit publiek was voldoende beschermd.
Het moderne heidendom echter weet zijn hoog gevierde tech
niek niet aan te wenden ter bescherming van de kijklustigen.
Het spel met de dood is een uiting van heidendom, maar het
heidendom uit de beschaafde twintigste eeuw is er wel op
achteruitgegaan.
G
u
L
Z
I
G
k.
k
i;
e
stand gebracht. Op dit gebied begint
a.h.w. een nieuwe gedachtengang baan
te breken. Men past allerlei methodes
toe om te komen tot een grotere
rendabiliteit van het bedrijf. Deze
methodes komen echter hier op neer,
dat de factor kapitaal zwaarder gaai
wegen in het agrarisch productie
proces.
Deze ontwikkeling vraagt een actief
maar niet minder selectief beleid bij
de Boerenleenbanken wat betreft de
crediet- en voorschotlening. Daarbij
zullen wij dikwijls voor nieuwe fi-
nancieringsvormen komen te staan,
die ons, mits slechts de locale ban
ken in nauwe samenwerking met de
centrale bank ageren en mits wij
onze eisen durven te stellen, niet be
hoeven af te schrikken. Ongetwijfeld
vraagt deze tijd constructief denken
en handelen op het gebied van de
Boerenleenbanken-activiteiten.
Met het oog op de proefnemingen op dit
zouden de Sowjetrussen hebben gepoogd om de
rijkse geleerde dr Eugen Sanger en diens vrouw, dr
Irene Sanger-Bredt, te ontvoeren. Hij maakt nog de
opmerking, dat de Amerikanen nog geen enkele maal
gesproken hebben over een projectiel, dat van onder
water naar een doel boven de oppervlakte kon worden
geschoten.
LONDEN, 13 Juni. Het Presidium
van de Opperste Sowjet der Sowjet-
Unie heeft Zaterdag het Oostenrijkse
Staatsverdrag bekrachtigd. In een of
ficiële verklaring, bekend gemaakt
door het persbureau Tass, heette het,
dat het Presidium van de Opperste
Sowjet der U.S.S.R. het besluit heeft
goedgekeurd tot ratificatie van de
overeenkomst over een Oostenrijks
Staatsverdrag.
Het officiële decreet was onderte
kend door de commissie van buiten
landse zaken van de raad der nationa
liteiten en de raad van de Unie van
de Opperste Sowjet.
stryd, de geweldige voordelen
waren ontgaan, die een overwin
ning in de race meebrengt.”
Een eventuele schadeloosstel
ling, die ingediend kan worden,
is belangrjjker dan vele mensen
levens in deze wedstrijdsport.
Maar kan men eigenlijk een an
dere mentaliteit verwachten in
dat spel met de dood?
WASHINGTON, 13 Juni. Volgens een artikellin
het Amerikaanse vliegtuigblad „Aero Digest hebben
de Sowjetrussen een geleid projectiel ontworpen, dat
van een diep onder de wateroppervlakte varende onder
zeeër naar een doel aan de oppervlakte op een afstand
van meer dan 200 kilometer geschoten kan worden.
De Sowjetrussen, aldus de schrijver Erik Bergaust,
die kortelings een reis langs Europese wetenschappe
lijke centra heeft gemaakt, maken grote vorderingen
op het gebied van voortstuwing, namelijk voortstu
wing met behulp van lichtstralen.
Mogelijk is men in de Sowjet-Unie verder op het
gebied van de ruimtevaart, dan in Amerika omdat meer
fandacht aan deze kwestie is besteed. De Sowjet-Unie
heefreeds jaren studie gemaakt van de voortstuwing
door middel van lichtstralen, „fotonische voortstuwing
(„photonic propulsion”) genaamd.
ETTERS:
'?TTERS:
’«RS §azo’n> oPPer?
LETTERS Saraat' reiger-
LETTERS termiet, tractor.
ilERS: Opsterken.
l
ff BEROEMDE GENEESMIDDELEN i
IN ÉÉN TABLET
diap.dersLa,ande woorden zó in het
tend .Plaat;sen, dat een goed slui-
[en, MUlswo°rdraadsel wordt verkre-
1 LETTERS:
tlelijk zou toespreken. Uit naam
I Uitvoerig is hij ingegaan op
l-taatsrechtelijke positie van de ge-
■iolmachtigde ministers, die in de
I raniër een voorstel van het Neder-
isndse Kabinet mogen bestrijden,
lijlfs kunnen zij amendementen in-
I dienen, ook al is hun plaats veelal
achter de regeringstafel. Zij kunnen
I Kamer ook inlichten over het
Landpunt dat de Staten van Suri-
l’nie en de Antillen over een be-
Laald probleem hebben ingenomen.
Laar ais de gevolmachtigde minis-
1willen kunnen zij ook zwijgen.
Lij behoeven niet op iedere vraag
I een antwoord te geven. En nu hoop-
I le voorzitter Kortenhorst dat de
I heren Pos en Debrot van deze be-
I yoegdheid maar heel weinig gebruik
I zullen maken. Zij hebben dit ook be-
I loofd. „Wat mij betreft ik zal zo-
I teel mogelijk antwoorden”, zo zeide
I heer Pos in zijn antwoord-rede,
want daardoor wordt ongetwijfeld
I Je goede samenwerking tussen de
drie rijksdelen bevorderd”.
En de heer Debrot zeide: „U zult
nooit vergeefs een beroep doen op
onze bereidheid tot samenwerking’5.
Zo begon dit debat over een vrij on
belangrijke overeenkomst. Intussen
Leed de Wereldomroep haar werk en
Lhoten vele fotografen hun plaatje
tan de regeringstafel in het Konink
je nieuwe stijl. Het was een sobere
Loeurtenis, maar het feit, dat de
kieuwe rechtsorde voor de eerste maal
Lor iedereen zichtbaar was maakte
kb wel enige indruk. Een nieuwe
lechtsorde, die aan alle drie de delen
tan het Koninkrijk speciale verplich-
Ligen oplegt. De heer Debrot wees
laar tere.c.nt op.
TINOv^.— .-^x«iST
De tinovereenkomst heeft ten doel
de prijzen te stabiliseren op een voor
Lnsument en producent redelijk ni-
teau. Het gevaar van een aanzienlijke
overproductie wordt nl. groot door de
(maankopen van Amerika voor stra
tegische voorraadsvorming. Suriname
’s-GRAVENHAGE, 14 Juni. Naar het A.N.P. verneemt heeft de K.L.M.
bij de Vickers vliegtuigenfabriek in Engeland negen „Viscount”-verkeers-
vliegtuigen besteld. De toestellen zullen in de eerste helft van 1957 worden
afgeleverd.
Met deze bestelling, de eerste van enige omvang die de K.L.M. in de
bijna 36 jaar van haar bestaan bij een Engelse vliegtuigenfabriek doet, is
een bedrag van in totaal 40 millioen v’den gemoeid. Met de „Viscount” doet
het eerste vliegtuig met schroef turbines -jn intrede bij de K.L.M.
De „Viscount”, die de K.L.M. zal
krijgen, is het Type „Viscount” 803,
een speciale K.L.M.-uitvoering, die met
een betalende lading van 5.300 kg zon
der tussenlanding 900 kilometer zal
kunnen afleggen. Het vliegtuig zal ’n
snelheid hebben van 512 kilometer en
in totaal 53 passagiers kunnen vervoe
ren, n.l. 37 in de toeristenklasse en 16
in de eerste klasse.
Met deze negen „Viscounts” 803
toestellen mee heeft de K.L.M. thans
25 nieuwe vliegtuigen in bestelling,
en wel vier Lockheed Super Con
stellations, met vleugeltip-brandstof-
tanks, tien Douglas DC-7 C 3 „Se
ven Seas”, twee Fokker F-27
„Friendship” en negen „Viscount”
803 toestellen.
De toestellen worden aangeschaft
ten behoeve van het K.L.M.-vervoer in
Europa en op sommige lijnen naar het
Nafeije Oosten.
De Vickers-Viscount 803 is groter
dan de tot dusver in dienst gestelde
vliegtuigen van dat type en de K.L.M.
Is het wel zo erg? Valt het
8 niet wat mee? Niets daarvan!
De renwagens worden steeds
groter, de motoren steeds krach
tiger, de snelheden steeds meer
opgevoerd en de racebanen en
de veiligheidsmaatregelen blij
ven hetzelfde. Een boeiend, ja
zelfs sensationeel schouwspel als
sportieve prestatie is niet af te
keuren. Maar als sport in een
spel met de dood ontaardt is ’t
duivels werk.
En de auto en ook de motor
races zijn over het algemeen
een spel met de dood geworden.
Wie het niet geloven wil, laat
zich dan maar overtuigen door
de volgende droeve balans van
die sportwedstrijden:
Dit leverde, het renseizoen
1955 op:
De bekende Zuidafrikaanse
renner Ray Amn verongelukte
in April op het circuit van
Imola.
Mika Nazaruk uit de Verenig
de Staten vond de dood doordat
zijn wagen op de afrastering
van de baan botste.
In het ziekenhuis overleed op
2 Mei Giovanni Bruigi uit Italië
aan de verwondingen, die hij had
opgelopen in de Italiaanse dui
zend mjjl race.
Op het circuit van Monza
verongelukte op 26 Mei de ver
maarde Italiaan Alberto Ascari.
In de Nürburgring kwam de
Duitser Gustav Adolf Maumn,
de ontwerper van de N.S.U.
motorrecordmachine om. Hij de
monstreerde de vliegende stoel.
De Amerikaan Bill Vukovich,
vorig jaar de grote winnaar van
mijlrace van Indianapo
lis, verongelukte op 30 Mei op
dezelfde race.
En Zondag vond de coureur
Levegh in Le Mans de dood en
hij sleepte tachtig mensen mee
in het graf.
Om de maat vol te maken ren
de in Parma in Italië Mario
Delle Ferrari in de dood.
En men raast maar voort en
trekt zich van dit alles niets
aan. Het gaat immers om de
sport, om de sport tot meerdere
glorie van de fabrieken. Nee,
hiermee is niets teveel gezegd.
Luister maar, wat de 83-jarige
Charles Faroux, wedstrijdleider
in Le Mans na de ramp zei:
Alleen de Franse Regering zou
de Westfranse Automobiel Club
hebben kunnen dwingen de race
stop te zetten. (Gelukkig heeft
de Franse Regering nu voorlopig
alle autoraces verboden.) Als de
wedstrijd gestaakt was, zouden
sommige deelnemende fabrieken
schadeloosstellingen van honder
den m'illioenen francs hebben
kunnen eisen, aaavoerend dat
hun door het staken van de wed-
Bergaust beschrijft de „fotonische raket” als een
projectiel, dat door de reactie op een troom uitermate
sterk licht aan het einde van de raket wordt bewogen,
gelijkend op voortbeweging door een reactiemotor van
een projectiel met straalaandrijving.
De „bron” van deze „lichtdelen”, die hij „photons”
noemt, zou gevoed worden door een kleine waterstof-
splijtinstallatie, als het ware een miniatuur-ster, ge
maakt door mensenhanden.
De stralen zouden dan door een reflector gebundeld
en gericht moeten worden.
Volgens de schrijver zou met behulp van een derge
lijke „lichtstraalmotor” een snelheid kunnen worden
bereikt, welke die van het licht benadert.
(Van onze parlementaire redacteur)
L Tweede Kamer heeft vandaag de eerste Rijkswet aanvaard, De gevol-
Utigde ministers de heren Pos (Suriname) en Debrot (Antillen) hebben
Ler’de regeringstafel plaatsgenomen om mede te spreken over de Inter-
Lnale Tinovereenkomst. Zij waren het zichtbare bewijs, dat er sinds het
T uut iets veranderd is in het Koninkrijk, dat Nederland, Suriname en de
[Lien thans drie gelijkwaardige partners zijn. Voorzitter Kortenhorst had
witte strik voorgedaan ten teken dat er een belangrijke gebeurtenis op
En het was dus duidelijk, dat hij de beide gevolmachtigde ministers
der Kamer riep hij hen een welkom toe.
en de Antillen hebben niet veel be
lang bij deze overeenkomst, die ove
rigens na een kort debat z.h.s. werd
aangenomen. Er was nog een debat
tussen de communist Gortzak en mi-
niste-r Zijlstra over de handel met de
landen achter het ijzeren gordijn. De
bewindsman bleef zijn bekende stel
ling volhouden, dat dit geen econo
misch, maar een politiek probleem is.
Er is altijd het gevaar dat de dictato
riale landen bepaalde afspraken niet
nakomen, omdat zij niet zouden pas
sen in hun politieke straatje.
ONDERWIJSNOTA
Op 28 en 29 April heeft de Kamer
gesproken over de onderwijsnota’s van