78 DODEN, 77 GEWONDEN Afschuwelijke tonelen speelden zich af de racebaan op en om AUTOBUS IN BRAND: Rooms-Katholieken betogen straten van Buenos Aires nu aan Twee doden Uitgebrande Zweedse tanker de boeien in Schiedam De Lange Jan Organisatoren in Le Mans lieten wedstrijd doorgaan na scheepsraden in in Ernstig ongeluk bij Noordwijkerhout Spoorwegstaking duurt voort De Johannishus* de Ernstige aanrijding te Bergen op Zoom De „Evipan** in Duitsland Amerikaans vliegtuig neergestort10 doden van I Op het wrak werden de lijken acht opvarenden geborgen Herv. Jeugdkoor maakte uitstapje Conflict tussen kerk en staat leidde tot uitbarsting :r" Grote verslagenheid in Overijsselse gemeente Den Ham Wm||j A PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND i Hollandse slepers knapten karwei op Onrust in Argentijnse hoofdstad Gewaarschuwd Ooggetuige verte’ Dramatische tonelen d - DE BILT ZEGT: Opklaringen. i PW W ZEEUWSCH DAGBLAD lie JAARGANG No. 8111 Waarnemend-hoofdredacteur Prof. Dr J. 3. de Jong "009, (ZIE PAGINA 2) RACEWAGEN VLOOG UIT DE BAAN: <X<< 3$ West MAANDAG 18 JUNI 1Ö55 Directeur: JACQ DE SMIT Bargeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huiissen, Terneuzen; «MS»*. een man onthoofd, zich een- En dit alles Is gebeurd, terwijl men wist, dat deze wedstrijden de wa- vaarlijk was geworden als die in Ame rika worden gehouden Deze mening is wel op afschuwelijke wijze beves tigd. MAASSLUIS, 13 Juni. Geblakerd en overdekt met roestvlekken: dit is de eerste indruk van het Zweedse tankschip „Johannishus” dat vlak voor de stuurhut, die zich midscheeps bevindt, aan bakboord een groot gat ver toont: De sporen van de aanvaring met de „Buccaneer”, gevolgd door de brand spreken boekdelen over het drama dat zich op zee heeft afgespeeld. Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; J. S. Hoek, Middelburg; Ds J. Karelse, Goes; Ds J. Kwast, Vlissingen; J. Laport Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moli, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes. smeulende resten. Snelle vliegtuigen en een helicopter cirkelden boven het schip, waarbij hun motorgeluid scherp contrasteerde met de rust op het tank schip. Deskundigen vermoeden dit aan de hand van becijferingen dat zich aan boord van het tankschip nog ongeveer 14.000 ton olie bevindt. Het schip is naar de boeien in Schiedam gesleept. Na de aanvaring heeft L. Smit en Co contact opgenomen met de Zweed se assuradeuren en toen de „Maas” dan ook de drie mensen had overgezet, kreeg Smit de gehele berging in han den. Aan boord van het schip zijn acht slachtoffers gevonden. Langs de Nieuwe Waterweg hingen tal van vlaggen halfstok. De sleep heeft de afstand Hoek van Holland Schiedam, circa 15 mijl, afgelegd NOORDWIJKERHOUT, 12 Juni. lp de provinciale weg, de Gooweg te oordwijkerhout is vanmiddag om streeks half vier ter hoogte van de Guldemondsbrug een autobus tegen een personenauto gereden. Bij dit on geval werden twee personen gedood en één ernstig gewond. De autobus komende uit de richting Noord wijk kwam op de smalle weg in botsing met een uit Haarlem komende personenauto, die aan de kant van de «eg tegen een hek terecht kwam. De gevolgen waren verschrikkelijk. Van Je zich in de personenauto bevindende drie personen, de heer en mevrouw Van Bruggen uit Haarlem en een veertien jarige jongen, die volgens de politie vermoedelijk hun zoon is, werd de jongen op slag gedood. De heer Van Bruggen overleed kort na het ongeval ter plaatse en mevrouw Van Bruggen moest in ernstige toestand naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden worden overgebracht. De personenauto werd geheel ver nield, terwijl de autobus aan de linker voorzijde schade opliep. De buspassa giers, van wie niemand letsel heeft op gelopen, moesten met een andere bus hun reis vervolgen. Abonnementsprijs ƒ0.47 per week, 2.— p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord gens moesten een etmaal aan een stuk rijden en men mocht alleen van cou reur wisselen, zodra gestopt moest worden om benzine te tanken zeer gevaarlijk waren. Experts hadden nog voor de race be gon, op grond van de bij de trainings- ritten gebeurde ongelukken, verklaard dat deze 24-uurs wedstrijd even ge- Ongehoord noemde hij het feit, dat twee gedenkplaten, die aan Eva Peron waren gewijd, van de muur van het parlementsgebouw waren verwijderd. De minister deelde verdere mee, dat voor de Zuidslavische ambassade een bom-is gevonden en dat de muur met teer was besmeerd. De auto van de ambassadeur van Peru was - vernield en de chauffeur gewond. Ook bij de gebouwen van twee andere dagbladen zouden volgens de minister ruiten zijn ingegooid. Uitgave: Lichting „Zeeuwsch Dagblad” p Giro 274289. Igoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. ft Tel. 2488 (b.g.g. voor redactie tóö voor advent, enz. 2970), kantoren: Vlissingen: Nieuwstr. L Telef. 326; Middelburg: Korte koordstr. 35. Tel. administratie h(109 Tel. redactie 2347; Ter- I' neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: Lsterbaan Le Cointre N.V., Goes LONDEN, 11 Juni. De onderhan- delingen om te komen tot een regeling van het spoorwegconflict in Engeland, zijn Zaterdag geschorst tot Maandag ochtend, zonder dat er beslissende vor deringen zijn gemaakt. Bij het ovarleg, dat op ’t ministerie van Arbeid tussen de leiding van de spoorwegen en ver tegenwoordigers van de stakende ma chinisten en stokers, werd gehouden, hebben de spoorwegen een duidelijk omlijnd voorstel gedaan, waarvan de inhoud binnenkort zal worden bekend gemaakt. Dit voorstel is door de bond van de stakers verworpen, niettegenstaande ’t feit, dat de minister van Arbeid een dringend beroep op de partijen heeft gedaan om tot een vergelijk te komen. PROVOCATIE Van gezaghebbende Vaticaanse zijde wordt verklaard, dat de berichten over vandalisme in Argentinië’ niet als waar dienen aanvaard te wor den, alvorens alle feiten bekend zijn. Er waren reeds documenten binnen gekomen, die provocatie bewezen. vijf en een half uur. De snelheid be- droeg twee tot vier mijl per uur, af» hankelijk van het aantal sleepboten, dat tenslotte zeven bedroeg. In Maassluis, Vlaardingen en Schis* dam hadden zich honderden kijkerg langs de Waterweg opgesteld om da trieste stoet te zien voorbijvaren. De Johannishus zal nu eerst het restant van de lading moeten lossen, dan moet het schip gereinigd worden en eerst dan zal het gerepareerd kun» nen worden. Zaterdagmiddag omstreeks vijf uur was de burgemeester van Den Ham, de heer G. Bramer, met ouders van de omgekomen en in levensgevaar verke rende kinderen in Osnabrück aange komen. Om circa half zes bevond de heer Bramer zich bij de ongedeerd ge bleven kinderen, die naar men zich kan voorstellen, allen zeer onder de indruk waren. De heer Bramer heeft verklaard niets dan lof te hebben voor de wijze waarop van Duitse zijde hulp is en wordt verleend. De gewonden zijn voor het meren deel opgenomen in het stadsziekenhuis van Osnabrück, enkelen bevinden zich in het Marien-hospitaal. Zaterdagavond tegen half elf zijn in Den Ham 24 niet-gewonde passagiers en twee licht gewonden van het onge luk met de Nederlandse autobus bij Osnabrück teruggekeerd. De terugke- renden waren vergezeld van burge meester G. Braber en ds H. A. Labrie. De heer Bramer heeft de wachtenden op de Brink in Den Ham een uiteen zetting van het gebeurde gegeven. Ds Labrie ging voor in een gebed voor de omgekomenen. De Bondskanselier, dr Adenauer heeft in een telegram aan minister president dr W. Drees zijn diepe mede leven met het autobusongeluk in Os nabrück uitgesproken. BERGEN OP ZOOM, 13 Juni. Zaterdagavond reed het negen-jarig zoontje van de familie Van Isselt uit de Lepelstraat van Steenbergen per fiets met een vriendje naar huis. Ter hoogte van de Dassenberg staken zij spelenderwijs de weg over. Juist kwam mej. A. uit Kruisland per auto hen achter op gereden. Door deze onver wachte manoeuvre kon zij een aanrij ding niet meer voorkomen en greep de knaap, die meegesleurd en tegen de grond geslingerd werd. Met een schedelbasisfractuur werd hij naar het Algemeen Burger Gast huis vervoerd. Het ergste wordt ge vreesd. Mej. A. was na de aanrijding zo overstuur, dat zij zich eveneens onder doktersbehandeling moest stellen. BUENOS AIRES, 13 Juni. Het conflict tussen kerk en staat in Argentinië is Zaterdag tot een uitbarsting gekomen, toen rooms katho lieken in de straten van Buenos Aires demonstreerden tegen de regering van Peron. Een grote menigte had in de kathedraal de viering van sa cramentsdag bijgewoond. Voor de kathedraal stonden op dat moment nog 30.000 mensen, die geen plaats konden bemachtigen. De traditionele processeie was door de autoriteiten verboden. Na de plechtigheid trok ken naar schatting 80.000 mensen naar het parlementsgebouw, waar aan dezelfde mast, waaraan de Argentijnse vlag was gehesen, ook een vlag met de pauselijke kleuren werd bevestigd. De demonstranten zetten bij fakkel licht hun betoging voort in de noorde lijke straten van de staat. Zij deelden vaantjes uit in de pauselijke kleuren. De ruiten van het regeringsgezinde dagblad „La Prensa” werden inge gooid. REGERINGSVERKLARING De minister van Binnenlandse Za ken heeft op een persconferentie „de daden van vandalisme, die op verschil lende plaatsen in de stad door de ka tholieke betogers zijn gepleegd”, krachtig veroordeeld. Het hijsen van de vlag van het Vaticaan op het parle mentsgebouw noemde de minister een ernstig vergrijp tegen de nationale souvereiniteit. Hij zei, dat de demon stranten enige schade aan het parle mentsgebouw hadden aangericht. Er was getracht de deuren te forceren. LE MANS, 13 Juni. Plotseling steeg Zaterdagmiddag een angst kreet op uit tienduizenden monden, die tevoren nog ademloos waren bij het voorbijrazen van de racewagens, die met snelheden tussen de 200 en 300 km per uur over de racebaan van Le Mans joegen. En op het zelfde ogenblik schoot een vlam omhoog en hoorde men een ontzettende explosie. De Mercedes-Benz van Levegh-Titch, die de Jaguar van Hawtorn moest ontwijken, had het talud geraakt. De wagen sprong omhoog en kwam weer op het talud terecht waar hij ontplofte. De ge volgen waren afschuwelijkt het voorstuk van de racewagen met de wielen en stukken van de carosserie kwamen midden tussen het pu bliek terecht. Sommige toeschouwers werden letterlijk onthoofd, ande ren werden verpletterd of verbrand door stukken van de brandende wagen. Zondagavond pas kon de balans van dit vreselijke ongeluk worden opgemaakt: men telde 78 doden. Nog 77 gewonden vertoeven in de ziekenhuizen en hospitalen van Le Mans. Van enkelen hunner is de toestand zorgwekkend. Toen de wagen explodeerde temid den van het publiek, maakte zich een panische schrik van de toeschouwers meester. De menigte vluchtte weg van de plek des onheils, samen met de ge wonden, die nog lopen konden en die zich jammerend en vaak verschrikke lijk verminkt naar de tribunes bega ven. Brandweer en leden van de me dische dienst kwamen van alle kanten toeschieten, maar zij hadden moeite zich een weg te banen door het vluch tende publiek. Bovendien werd ’t red dingswerk vertraagd door de intense hitte van de brandende wagen en doordat de strobalen en de houten af rastering op hun beurt vlam hadden gevat. Het duurde bijna een kwartier voordat men van een georganiseerde hulp kon spreken, maar toen was het voor vele slachtoffers al te laat. Op de tribunes was het publiek er waren op het moment van de ramp ongeveer een kwart millioen mensen rond de racebaan aanwezig verstard van ontzetting. Maar en kele kilometers verder wist men niets van het drama en vroeg men zich slechts af waar de leiders in de race bleven. Een ooggetuige van de ramp, die zelf aan het voorhoofd werd gewond zei, dat de toeschouwers als het wa re betoverd waren door de gewel dige snelheden en dat niemand aan gevaar dacht, omdat de gehele race deed denken aan een prachtig gere geld uurwerk. Toen het ongeluk ge beurde en de brokstukken van de racewagen van Levegh voren ploeg den door het dicht opeen gepakte publiek, bukte de man zich instinc tief maar een stuk metaal trof hem tegen het voorhoofd. Vlak naast hem werd door een ander brokstuk De ooggetuige herinnerde zelfde tafereel in de oorlog, toen een bom ontplofte in een groep, waar toe hij ook behoorde. Het was het zelfde toneel hartverscheurende kreten en overal afschuwelijk ver minkte mensen her en der verspreid, of in paniek rondstrompelend. En boven dat alles uit klonk nog steeds het zware geronk van de voorbij stormende boliden en de accordeon- muziek uit de luidsprekers De hele nacht zijn de medische dien sten, waarbij negen ploegen chirur- giens, in actie geweest om de slacht offers te verzorgen. Tal van hersenope raties moesten worden verricht, dit als gevolg van het feit, dat de motor van de Mercedes ontplofte toen de wagen van het talud opsprong en velen ge wond werden door rondvliegende stukken. Dank zij de grote aanmelding van donors konden alle noodzakelijke bloedtransfusies worden verricht. Intussen speelden zich dramatische tonelen af voor de ziekenhuizen, waar de lange lijsten van doden en gewon den werden aangeplakt. Familieleden beweenden verongelukte verwanten of spraken over „de misdadige wed- strijd”. Een oude boer, die het nieuws door de radio had vernomen, kwam 23 km lopen om zekerheid te krijgen over het lot van zijn zoon. En intussen raasden op het circuit van Le Mans de racewagens op volle snelheid door. Alsof er niets was ge beurd. De Duitse fabriek van Mercedes Benz besloot enkele uren na het on geluk de eigen wagens uit de strijd te nemen. Men had zo lang gewacht, om dat anders het publiek het terrein zou hebben verlaten en daardoor de ber ging der slachtofers nog meer was be moeilijkt. Maar de anderen gingen door, na dat korte tijd snelheid was gemin derd. Want de wedstrijd mocht niet worden afgelast. Het is een traditie, zo verklaarde men, dat dergelijke racewedstrijden, ongelukken of geen ongelukken, doorgang vinden. Een mening, die evenals dit drama, ieder een met afgrijzen zal vervullen! •- -Wi - Het tankschip is Zaterdagochtend om half elf de pieren van Hoek van Holland gepasseerd, getrokken door de sleepboten „Maas” en „Katendrecht”, terwijl aan de achterzijde de sleepbo ten „Blankenburg” en „Pernis” (alle schepen van L. Smit en Co’s interna tionale sleepdienst te Rotterdam) as sisteerden. Ten tijde van de aanvaring bevond zich een aantal opvarenden midscheeps in het tankschip en zij hebben, naar men vermoedt, geen kans meer gezien te ontsnappen. De „Johannishus” voerde de Zweedse vlag halfstok en ook de Nederlandse vlaggen op de sleepboten zijn half ge streken. Maatregelen zijn genomen om de slachtoffers met de meeste piëteit aan land te brengen. Dit zal waar schijnlijk te Schiedam geschieden. Het leeuwenaandeel van de berging komt op rekening van de sleepboot „Maas”, die, later ter plaatse zijnde dan zijn concurrenten uit Engeland, Frankrijk en België, kans zag drie runners over te zetten, wier optreden in de scheepvaartwereld grote bewon dering oogstte. Uit het achterdek van de „Johannis hus” stegen rookwolkjes op van nog DE OORZAAK Het gezelschap was Zaterdagmorgen «nstreeks vijf uur uit Den Ham ver- '°>iken om een uitstapje van één dag ®aken naar het Teutoburger-woud. oen de autobus door Osnabrück reed laen?erkte de Duitse employé van een ■«station dat er vlammen en rook n® de achterzijde uit de bus sloegen. Is gebleken dat zich enige blikken ■j ”c onder de achterbank in de bus en bevonden. Eén van deze blik- a5’ door onbekende oorzaak, niet ben a' ®r ’s’ z0 neemt men aan> j,n?“*e uitgelopen, die de vloer van “Us heeft doordrenkt en door die 'er op de, uiteraard hete, uitlaat is riJPPeId. Daardoor ontstond de >nd. DELFZIJL, 13 Juni. Het jacht „Evipan”, waarmee ex-kapitein R. W.' Westerling naar Indonesië zou wordeü gebracht, ligt momenteel op een werl in Leer (Duitsland-Oost-Friesland). Het schip is daar Zaterdag tegen da middag aangekomen met een motoi$ storing. Vrijdag lag de „Evipan” in d$ haven van Emden. Waarschijnlijk om de motor te laten repareren heeft de „Evipan” daarna naar Leer koers ge zet. Het jacht heeft Donderdagavond dus geen zee gekozen, zoals werd ge» meend. Men kan ons in Leer nog niets naders omtrent de schade aan het in schip mededelen. STUTTGART, 11 Juni. Tien per sonen zijn Vrijdagavond om het leven gekomen, doordat een Amerikaans viermotorige bommenwerper van het type B-29 bij Kirchheim in Württem- berg-Baden tegen een berg vloog en ontplofte. Het toestel kwam uit Engeland en zou op het vliegveld Echterdingen (Stuttgart) landen, maar kreeg We gens mist instructie naar Beieren door te vliegen, op een hoogte van 1500 me- ter. Het vliegtuig werd het laatst op een hoogte van tachtig meter gezien en vloog kort daarop in dichte mist tegen een berg in de Zwabische Alpen. OSNABRÜCK, 13 Juni. Zaterdagmorgen omstreeks kwart over negen is in de stad Osnabrück een uit Vriezenveen afkomstige autobus met drie en veertig kinderen van het Hervormd Jeugdkoor uit de gemeente Den Ham (0v.) en vier volwassen begeleiders uit Den Ham tijdens de rit in brand geraakt. Toen de buschauffeur, de heer Anton Heuver uit Den Ham, door de heer Erich Gurk, een Duitse employé van een langs de weg staand tank station, op de achter de bus komende rook en vlammen opmerkzaam was gemaakt en de bus tot stilstand was gekomen, schoten de vlammen omhoog en ineens was het gehele interieur van de autobus een laaiende gloed. De heer Gurk en omstanders deden wat ze konden om de inzittenden te redden en ze slaagden erin alle kinderen, op twee na, uit het fel brandende vehikel t« krijgen. Het bleek spoedig, dat het aantal doden twee bedroeg, nl. de twee veer tienjarige jongens J. H. Kosters en I. Heikens. Levensgevaarlijk gewond werden v'jf kinderen; dertien liepen ernstige verwondingen op, die verkeren niet in cvensgevaar. Twee meisjes werden hehtgewond evenals de 52-jarige heer L Gorter, onderwijzer aan de Herv. school, die als reisleider optrad. De Wschauffeur werd eveneens licht ge wond. Twee en twintig kinderen ble- yen ongedeerd. Voorts bevonden zich ‘n de autobus, mevrouw Gorter en de heer D. j. Snel, onderwijzer aan de Hervormde school, en leider van het Hervormd Jeugdkoor, en zijn echtge note. DE BILT, 12 Juni. Veranderlijke bewolking met enkele buien. Matige tot krachtige wind tussen West en Noord. Aanhoudend koud. Hoogwater Dinsdag 14 Juni: Vlissingen: 8.01 u. 1.59 m., 20.18 u. 1.45 m. Terneuzen: 8.24 u. 1.77 m., 20.44 u. l. 63 m. Wemeldinge: 9.26 u. 1.55 m., 21.46 u. 1.27 m. Zierikzee: 9.11 u. 1.36 m. , 21.23 u. 1.08 m. y ¥1 - «■r i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 1