Dijk bij Rammenkens wordt niet verhoogd Belgisch vaartuig dreef hulpeloos op Wester-Schelde Bijeenkomst Grote Vier nodig niveau echter nog onzeker Yersekenaar had Enorme ravage bij legerplaats Oldebroek Wordt Vietnam een Vermoedelijke oorzaak: Machinist begreep seinbeeld verkeerd Rode Kruis kent onderscheidingen toe Vier Zweedse boten door de Russen op gebracht republiek Kleine doorbraak in Calandpolder vreemde ontmoeting Oost-Europees Pact op komst „Deltadag” in Den Haag na Voorstel verworpen met 19-9 stemmen Beslissing Polder Walcheren viel langdurige discussie Hulp uit Vlissingen kwam te laat\ Drie opvarenden werden met het schip veilig in Terneuzen binnengebracht Westeuropese Unie hield eerste vergadering in Parijs Automatisch telefoneren met PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Gevaar was spoedig bezworen Rode Kruis onderscheidingen toegekend Zeven gewonden bij ontploffing in auto DE BILT ZEGT: Onbestendig Staking in Liverpool Nog deze week uitnodiging aan de Sow jet-Unie? ZEEUWSCH DAGBLAD 4 lie JAARGANG No. 8083 Waarnemend-hoofdredacteur Prof. Dr J. J. de Jong (ZIE PAGINA 2) de MAANDAG 9 MEI 1955 Directeur: JACQ DE SMIT Abonnementsprijs 0.47 per week, 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord eerst de schipper, die op de bak was gebleven, van boord, waarna men de kraanman, de kraanstoker en een ma troos van de H.U.B. overnam. De kapitein van de H.U.B. besloot naar Vlissingen te varen om daar beschutting te zoeken. Tegen mid dernacht verscheen het vaartuig op de rede voor de Scheldestad. De ka pitein vroeg om een loods en inder daad verscheen even later een ten der van het Belgische loodswezen. Vanaf de loodsboot werd echter niet gereageerd op het roepen van de ka- AMSTERDAM, 8 Mei. Zondag middag zijn zeven personen, die in een personenauto in de Frans Halsstraat te Amsterdam reden, door een ont ploffing in een bus met tinner gewond. De bestuurder van de auto, de' 41- jarige C. V. kreeg ernstige brandwon den en is naar het Binnengasthuis ver voerd. Zijn twee kinderen, een broer van de bestuurder en diens drie kin deren kregen lichte brandwonden en konden na behandeling in het zieken huis naar huis gaan. De auto werd door de brand, die ten gevolge van de ontploffing was ontstaan, ernstig be schadigd. pitein van de H.U.B. Voor de tweede maal vroeg de kapitein daarop om een loods en hetzelfde herhaalde zich. Machteloos dreef de H.U.B. af over de banken van de Wester - Schelde. Beide ankers werden ver speeld, vuurpijlen en knalseinen werden afgestoken ten teken, dat men in nood verkeerde. Niets wees er op, dat vanuit Vlissingen pogin gen werden ondernomen de H.U.B. te hulp te komen. Omstreeks half drie dreef het ber- gingsvaartuig ter hoogte van Terneu- zen. Opnieuw zond de kapitein twee vuurpijlen de lucht in. Direct voeren de sleepboten „John P. Best” en „Wal- visch” de Wester-Schelde op en de „John P. Best” slaagde er spoedig in vast te maken en de H.U.B. de haven van Terneuzen binnen te brengen. Het was op dat moment, dat de Belgische zeesleper „Adriaen Letzer” en het Ne derlandse Bergingsvaartuig „Bruinvis” de Wester-Schelde kwamen opstomen. Zij konden onverrichterzake terugke ren. De materiële schade aan de H.U.B. is vrij groot. Het vaartuig is Zondag middag naar Zeebrugge gevaren om daar te worden hersteld. STOCKHOLM, 7 Mei. De Sowjet- russische ambassadeur te Stockholm heeft het Zweedse ministerie van Bui tenlandse Zaken medegedeeld dat vier Zweedse vissersboten, „die in de Sow- jetrussische territoriale wateren wer den aangetroffen”, op 28 en 30 April j.l. zijn aangehouden en opgebracht naar de Russische haven Pionersk. De schippers zullen zich voor het gerecht aldaar moeten verantwoorden wegens „onwettig vissen in Sowjetrussische territoriale wateren”. De namen der vier vaartuigen zijn niet bekendgemaakt. PARIJS, 8 Mei John Foster Dul les, de Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken heeft Engeland en Frankrijk meegedeeld, dat de Verenig de Staten een republiek in Zuid-Viet- nam willen erkennen, als zij overtuigd zijn, dat deze de wil van het volk ver tegenwoordigd. Dulles zou verder heb ben gezegd, dat de V.S. premier Ngo Dinh Diem zouden blijven steunen zo lang hij aan de macht is en zich een onverzoenlijk anti-communist toont. Het staatshoofd Bao Dai zou een plan uitgewerkt hebben ter regeling van de crisis in zijn land. Dit plan voorziet in een nieuwe regering voor Zuid-Vietnam, waarin o.m. leden van de koninklijke familie, de huidige premier Diem en vertegenwoordigers van de machtige politiek-religieuze secten zullen worden opgenomen. Bao Dai zal zelf zijn bevoegdheden overdragen aan deze regering en naar Saigon terugkeren om als con stitutioneel vorst te regeren. De nieuwe regering zou een nieuwe grondwet moeten opstellen en alge mene verkiezingen voor een natio nale vergadering moeten organise ren. Trekdijk zijn inderdaad te laag, maar gië en Luxemburg zijn aangesloten. Van gezaghebbende zijde is verno men, dat de Belgische ambassadeur in Teheran, Louis Goffin, tot secretaris generaal van het te Londen gevestigde permanente secretariaat der W.E.U. is benoemd. Later werd meegedeeld, dat de Italiaanse admiraal Ferreri is be noemd tot hoofd van het orgaan voor toezicht op de bewapening der Unie leden. Voorts deelde de Britse minister mee, dat de ministers zijn overeenge komen, dat de assemblée van de W.E. U. op dezelfde tijd als de raadgevende vergadering van de Raad van Europa in Straatsburg zal vergaderen. De ministers hebben de bespreking van de Saarkwestie en de benoeming van een neutrale hoge commissaris tot Dinsdag uitgesteld. In het communiqué vzerd gezegd, dat de vaste bewapeningscommissie, die is gevormd, zal bestaan uit vertegen woordigers van verschillende landen. Zij zal een internationaal secretariaat krijgen. Het zal haar taak zijn de grootst mogelijke samenwerking tussen de Westeuropese landen op het gebied van de bewapening te bereiken. MILITAIRE TREIN ONTSPOORD: twee soldaten gedood legerde militairen opgenomen. In We- zep waren Zaterdagmiddag vijftig mi litairen van de mechanische vakschool der genie ingestapt. De volgende stop plaats zou de legerplaats Oldebroek zijn. Ongeveer anderhalve kilometer voor dit station bij de aftakking naar een zijspoor liep de militaire trein uit de rails. Er ontstond geen paniek. In één der drie houten rijtuigen die in- en op el kaar schoven, zaten vier militairen. Deze wagon was er het slechtst aan toe doordat hij door de voorgaande en de volgende in elkaar werd geperst. De reddingspogingen werden zeer bemoei lijkt. De gewonden konden niet wor den bereikt, omdat zij bekneld zaten tussen balken en ijzeren staven. De gewonde militairen moesten met snij branders en ijzerzagen worden bevrijd. Bij de laatste twee kon dit eerst vier uur na de ramp gelukken. De laatste gewonde, die men uit de ravage haal de, was de Haagse militair, die ter plaatse overleed aan twee slagaderlijke bloedingen. De andere militair uit Den Haag liep een shock en een verbrijzeld onderbeen op. Twee andere militairen, één uit Breda en één uit Maastricht, werden gewond. Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huiissen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Ds J. Kwast, Vlissingen; J. Laport Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Mali, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes-. DEN HAAG, 7 Mei Ter gelegen heid van de internationale Rode Kruis dag, waarop de geboorte van Henry Dunant, de stichter van het Rode Kruis wordt herdacht, heeft ir F. C. C. Baron van Tuyll van Zuylen, de voor zitter van het „Nederlandsche Roode Kruis”, hedenmiddag in het Henry Dunanthuis” te Zeist een aantal onder scheidingen uitgereikt. Namens het personeel van het hoofdbestuur dat bij deze uitreiking "aanwezig was, zijn bloemen gelegd bij het standbeeld van Henry Dunant. Baron van Tuyll van Zuylen reikte aan mr J. A. Heyse, Kringcommissaris in de kring Zeeland van het „Neder landsche Roode Kruis” en aan dr F. Delhez, voorzitter van de raad voor in- validenzorg, het kruis van verdienste, de hoogste onderscheiding van het „Ne derlandsche Roode Kruis” uit. Mr Heyse, aldus de overweging, heeft tijdens en na de watersnood van 1953 op voortreffelijke wijze lei ding gegeven aan de zwaar getroffen kring Zeeland. Aan het initiatief en het onvermoeide streven van de heer Delhez zijn te danken de wekelijkse boottochten voor chronische invali den, die thans tot een der zegenrijk ste en spectaculaire taken van het Rode Kruis behoren, zo zei Baron van Tuyll van Zuylen. DE BILT, 9 Mei. Half tot zwaar bewolkt met op de meeste plaatsen enige regen of enkele buien met kans op onweer. Ongeveer dezelfde tempe raturen als gisteren. Matige tot krach tige wind tussen Zuid en West. I De door de ontsporing aangerichte I ravage is zeer groot, aangezien een I deel der uit twaalf personenrijtuigen, I een verwarmingswagen en een electri- I sche locomotief bestaande trein, van I hout was. De wagon die in brand ge- I raakte, was een rijtuig met gasverlich- I ting, waarin het ontsnappende gas I vlam vatte. Het was aan de snelle I komst van de brandweer van het ar- I tillerie-schietkamp te danken, dat de I brand niet meer rijtuigen verteerde. I DE OORZAAK. I Zowel de minister van Oorlog en I Marine, ir C. Staf, als de president- I directeur van N.S., ir F. Q. den Hol- I lander, waren spoedig op de plaats van I de ramp aanwezig. Deskundigen van I N.S. hebben onmiddellijk eer' voorlo- I pig onderzoek naar de oorzaak van het I ontsporen ingesteld. Het staat vast, zo I vernemen wij, dat geen technische fou- I ten oorzaak van dit ongeluk zijn. Aan- I genomen wordt, dat de machinist het I seinbeeld „langzaam rijden” niet heeft begrepen en waarschijnlijk de trein met teveel snelheid heeft laten door- I rjjden. Militairen, die op het station van de legerplaats Oldebroek op de trein stonden te wachten, zagen in de richting waar de trein vandaan moest komen plotseling een grote stof- en Mr Loeff zei de versterking wel no dig te achten, maar deze te willen uit stellen tot de uitvoering van het grote plan, waarbij de gehele zeewering van Walcheren betrokken zal zijn. Hij kon niet begrijpen, dat de geleerden op centimeters nauwkeurig kunnen uit rekenen, dat de te verwachten hoogste waterstand 5.70 meter boven NAP zal zijn, maar zelfs wanneer dit zo is, dan nog heeft de zeer beschutte dijk 30 centimeter overschot. Die zal niet eens nodig zijn, omdat bij zo’n vloed de Schorerpolder en de achterliggende polders allang zijn volgelopen. Ook de Trekdijk zal dan zeker bezwijken. „Het schijnt nog steeds niet tot de regering en de rest van het Nederland se volk te zijn doorgedrongen”, zo zei de heer Loeff, „dat Walcheren een vooruitgeschoven bastion is in de ver dediging van een groot deel van Ne derland tegen de zee en dat het een schreeuwende onrechtvaardigheid is om dat beetje mensen op Walcheren voor een groot deel der kosten te laten opdraaien”. De 90%, die het Rijk tot heden heeft betaald, lijkt wel mooi, maar als de totale kosten van de versterking der zeeweringen 200 millioen zouden be dragen, dan zou Walcheren zelf 20 millioen moeten opbrengen, dat is on geveer f 3000,per hoofd. Mr Loeff wilde de aanneming van het Deltaplan afwachten, waarbij alle kosten voor rekening van het gehele volk komen. Bovendien blijkt misschien over een jaar, dat het werk niet past in de plannen van Rijkswaterstaat, die mo gelijk een dijk wil leggen van Fort Zoutman naar Borssele. VERDEDIGING Nadat verschillende polderbestuur ders zich tegen het voorstel hadden verklaard, antwoordde Graaf van Lyn den. Hij meende, dat deze zwakke djjkschakel in de nieuwe dijk van de Zuidwatering niet gehandhaafd mag worden. De ervaring leert, dat de zee haar aanvallen altijd richt op de zwak ste gedeelten en dat bij een nieuwe stormvloed dit dijksgedeelte onge twijfeld het slachtoffer zal worden. Indien de bekleding goed was, dan was het risico misschien nog wel te nemen. Deze laat echter alles te wen sen over: er ligt maar enkele decime ters zavel op en het gras wil er niet eens groeien. Als er straks water over heen vloeit, dan zullen er onmiddel lijk ernstige ontgrondingen ontstaan. De dijk van de Schorerpolder en de MIDDELBURG, 7 Mei. De storm uit het Zuidwesten, die in de nacht van Vrijdag op Zaterdag woedde, heeft in de smalle dijk, die nog maar kort geleden werd gelegd en de voormalige Calandpolder in het Noord-Sloe van de Zandkreek afsloot, ’n gat van onge veer zeven meter breedte geslagen. De gevolgen zijn echter niet ernstig. Het werk aan de Calandpolder zal van de ze tegenslag geen stagnatie ondervin den. De gehele Zaterdag is men druk aan het werk geweest om de dijk weer zo te maken, dat nieuwe calamiteiten zijn uitgesloten. Reeds spoedig kon het gat worden gesloten en het hoogwater van ’s middag drie uur werd gemakke- lijk doorstaan. Er bleek des nachts een verhoging van een meter te zijn geweest, een wa terstand, die om deze tijd van het jaar zelden voorkomt. Toen de uitvoerder van de fa Otte vanmorgen op het werk kwam (er wordt op Zaterdag normaal niet gewerkt), ontdekte hij omstreeks zeven uur, dat het water de kreken in de polder geheel vulde. Onmiddel lijk werden maatregelen getroffen om het gat, dat was ontstaan doordat over slaand water de nog zachte klei-massa wegspoelde, te dichten. Dit gat bevond zich in de vroegere 35 meter brede kreek. Een roeiboot werd een eind de polder ingeslagen. Met enkele honder den zandzakken werd de verbinding weer tot stand gebracht, nadat bij eb het overtollige water naar buiten was gevloeid. De gehele dag zijn ongeveer twintig man druk bezig geweest met het herstel. Op het kleilichaam, dat boven de zandzakken werd aange bracht, werden in de namiddag nog een paar honderd zandzakken gesta peld. Het is een geluk, dat het water niet op de schorren is geweest. Dit zou het ontziltingsproces met ongeveer twee weken hebben vertraagd. Enkele klei nere beschadigingen op andere punten van de dijk konden met eenvoudige middelen in de loop van de dag wor den hersteld. deze dijken bestaan uit klei. TOELICHTING Ir H. Visser gaf daarna nog een toe lichting op het voorstel. Hij zei, dat zijn verantwoordelijkheid als inge nieur van de Polder hem voorschreef de aandacht op deze riskante plek te vestigen. „Wanneer de deur nog op een kier staat, doe haar dan helemaal dicht”, zo merkte hij op. Herhaaldelijk is Rijkswaterstaat er al op gewezen, dat de dijk hier eigenlijk niet deugt. Dat er voor heel Walcheren 200 mil lioen nodig zou zijn achtte ir Visser aan de hoge kant: met de helft of een derde ervan zou Walcheren al een aardig eind op weg zijn met de ver dediging der zeeweringen. Na een uitgebreide slotdiscussie volgde de stemming. Tegen stemden de heren D. Gideonse, A. de Buck, J. Koene, J. Polderdijk, C. Holthuijzen, Joh. Loois, J. Bosselaar, P. Cevaal, L. Minderhoud, P. Besuijen, S. A. Ver- sluijs, J. C. Blaupot ten Cate, mr J. H. C. Heijse, J. Osté, Z. Maljaars, P. J. Abrahamse, mr P. Loeff, mr Th. Por- theine en H. J. Volkers. en van de rookwolk. Even later kwam een sol daat van die kant naar het station rennen om hulp te halen. DE TOEDRACHT. De militaire trein formeert zich iedere Zaterdagmiddag in Zwolle. On derweg worden dan op de Veluwe ge- Faure, dus op het allerhoogste niveau. Minister Dulles Buitenland- van de vier OLDEBROEK, 7 Mei Zaterdagmiddag omstreeks half één is vlakbij de legerplaats Oldebroek een militaire trein, waarin vijftig man va® de genietroepen uit Wezep waren gezeten, ontspoord. De electrische locomotief, alsmede acht van de twaalf rijtuigen ontspoorden. Er brak hand uit, waardoor twee rijtuigen werden vernield. Vier schoven er in elkaar, terwijl de sporen ernstig werden beschadigd. Vier militairen zijn iet slachtoffer geworden van deze treinontsporing. Zij zaten in de in elkaar geschoven rijtuigen. Twee soldaten uit Den Haag werden gedood één hunner overleed vier uur na het ongeluk, toen men er in slaagde bem met snijbranders uit zijn benarde positie te bevrijden. Twee andere militairen werden gewond. Het spoorwegverkeer tussen Amersfoort Zwolle via Nunspeet werd onderbroken en is ook een deel Zondag nog gestremd geweest. LIVERPOOL, 8 Mei. Het werk in de haven van Liverpool is Zondag bijna geheel tot stilstand gekomen als gevolg van de staking van sleepboot- bemanningen, die reeds vier dagen duurt ter ondersteuning van eisen voor hogere lonen en een werkweek van 44 uur. BERGEN OP ZOOM, 7 Mei Tijdens de stormachtige nacht van Vrijdag op Zaterdag trof een Yersekenaar, die met zijn auto naar huis reed op de rondweg tussen Roosendaal en Wouw een meisje langs de weg aan, dat poogde te liften. Op zijn vraag waar ze nog zo laat heen wilde, kreeg hij antwoord in het Duits. Zij vroeg de man of ze mocht .eerijden naar het volgende dorp, omdat ze op weg was naar België. Het meisje bleek doodop van ver moeidheid en slaap en verkleumd van de kou. De automobilist ontfermde zich over het meisje en nam haar mee tot de kruising Zeeland-België, waar hij haar afzette. Hij reed echter slechts even door om te zien waar ze bleef. Kort daarop kwam er weer een auto, die door haar werd aangehouden. Ook deze wagen ging naar Zeeland, zodat de Duitse niet mee kon rijden. De Yersekenaar, die de zaak niet langer vertrouwde ging opnieuw naar haar toe en vroeg wat ze wil de. Na wat heen en weer gepraat wist hij haar over te halen weer in te stappen, opdat hij ze naar Bergen op Zoom kon brengen om daar voor haar onderdak te zoeken. De man reed evenwel naar het politie bureau en pleegde daar overleg. De lifster bleef geduldig in de auto wachten en ging op verzoek mee naar binnen. Daar kwam de aap uit de mouw: het meisje, veertien jaar oud, was vier dagen geleden uit de ouderlijke wo ning in West-Berlijn weggelopen. Zij heette Helga H„ is de dochter van een politieman en wilde naar Frank rijk om er een betrekking te zoeken aan een schoonheidsinstituut. Ze was naar Nederland gelift en bij Aken over de grens gekomen. De politie besloot contact met de ouders op te nemen en het meisje daarna onder geleide naar de Duitse grens te brengen. Uitgave: Mint „Zeeuwsch Dagblad” ket®» Qiro 274289. -r: Goes, L. Vorststr. (b.g.g. voor redactie K; adveri. enz. 2970), ll’";nren” Vlissingen: Nieuwstr. Kef. 326; Middelburg: Korte rtistr 35. Tel. administratie Tel redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: Oosterbaan &^Le Cointre N.V., MIDDELBURG, 7 Mei. Met 19 tegen 9 stemmen heeft de algemene ver gadering van de Polder Walcheren vanmorgen het voorstel van de meerder heid van het dagelijks bestuur om een crediet van zes ton beschikbaar te stellen voor de verhoging en verzwaring van de zeedijk bij Rammekens ver worpen. Deze beslissing viel na een langdurig debat, waarin met name mr P. Loeff het voorstel bestreed. De voorzitter, mr dr R. W. Graaf van Lynden, betoogde, dat het risico bij niet verzwaren onaanvaardbaar is, maar de meer derheid der vergadering dacht er anders over. Een voorname rol in dit debat speelde de omstandigheid, dat het Rijk het werk niet urgent acht en daarom niet bereid is een bijdrage in de kosten te verstrekken. BERLIJN, 9 Mei. Premier Grote- wohl van Oost-Duitsland heeft aange- kondigd, dat de communistische lan den van Oost-Eurjpa Woensdag a.s. in Warschau een vedrag van wederzijdse hulp zullen sluiten. Het verdrag van Warschau een verdrag van wederzijdse despact” zijn en geen oorlogspact, zo als hij de Parijse Accoorden noemde. Grotewohl achtte oplossing van het Duitse vraagstuk op dezelfde basis als het Oostenrijkse mogelijk, als West- Duitsland zijn vrijheid om te handelen herneemt en de Parijse Verdragen schrapt. Als voorwaarden voor een vermin dering van spanning in de wereld roemde de Oostduitse premier onder meer: vernietiging van de Parijse Ac coorden, onmiddellijke besprekingen tassen Oost- en West-Duitsland over voorbereiding van verkiezingen in het gehele land, een gezamenlijk verzoek van Oost- en West-Duitsland aan de Grote Vier om ’n vredesverdrag en te rugtrekking van de bezettingstroepen, instelling van een permanente Duitse raad ter bespreking van vraagstukken betreffende geheel Duitsland en ter 'erbetering van het wederzijdse be grip. TERNEUZEN, 8 Mei. Drie opvarenden van het voormalige 235 ton me tende Duitse motorbergingsvaartuig H.U.B., dat thans eigendom is van een maatschappij in Gent, hebben tijdens het stormweer in de nacht van Vrijdag op Zaterdag een hachelijk avontuur beleefd, dat dank zij het tijdig ingrijpen van twee sleepboten uit Terneuzen, goed is afgelopen. Het vaartuig was in geschakeld bij de ontzandingspogingen, die aan de Belgische kust worden ondernomen. Toen de storm omstreeks zes uur Vrijdagavond kwam opzetten, was men met behulp van een hijskraan bezig een dekschuit, die met zware basaltblokken was geladen, te lossen ter hoogte van een golfbreker voor de kust van Knocke-Zoute. De bak, die met vier manillatrossen en twee staaldraden was vastgelegd aan de H.U.B. sloeg los en dreef de Noordzee op. Aan boord bevonden zich de schipper en een matroos. De laatste zag kans tijdig op de H.U.B. over te springen. Alle pogingen om de bak te houden mislukten, daar de wind steeds verder aanwakkerde en ook de H.U.B. een speelbal der golven werd. Men had vanaf de wal een en ander opge merkt, de waterschout te Zeebrugge op de hoogte gesteld, die dan ook een loodsboot uitzond om de helpende hand te bieden. De loodsboot haalde DDN HAAG, 7 Mei In verband met de aanstaande indiening van ’t ont- werp-DeitaWet hebben de colleges Van Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant, Zeeland en Zuid-Holland **et plan opgevat, gezamenlijk voor de belanghebbende gemeentebestu- ren een bijeenkomst te beleggen, ''aarin verschillende aspecten van et Deltaplan besproken zullen wor den. ^L.Sn^,en 2ich voor deze bijeenkomst “adag genaamd te doen hou- n in ’s Gravenhage in het Kur us, op een nacier) na indiening van 4 ontwerP-Deltawet, te bepalen invangende 10.30 uur. Zij zal sar,61Je*d>n3 staan van de Commis- 7,.;j ,"er Koningin in de provincie ^"Holland. mr L. A. Kesper. de' p ,‘VIaris. directeur-generaal van ootrea SWaterstaat- zal als spreker de h Aan de uiteenzettingen van knon| r ™ar*s zal voorafgaan een be- dinJl„ beschouwing over de wor- biert 5esc-’-iedenis van het Deltage- tentr* Pret ‘r J. L. Klein, bui- nischo °i?n hoogleraar aan de Tech- Pau» Hogeschool te Delft. Na de iiellp„Za er gelegenheid zijn tot het euen van vragen. PARIJS, 9 Mei De ministers van Buitenlandse Zaken van Amerika (Dulles), Engeland (MacMillan) en Frankrijk (Pinay) zijn het tijdens het afgelopen weekeinde gehouden conferentie eens geworden over de noodzakelijkheid van een conferentie van de vier grote mogendheden. Het zou zelfs mogelijk zijn, dat zij gedrieën deze week een uitnodiging naar Moskou zullen zenden, zo werd Zondag vernomen. Er zijn echter bepaalde tegenstellingen, met name over het niveau, waarop zo’n viermogendhedenconferentie moet worden gehouden. Mac Millan is voorstander van een bespreking tussen Eisenhower, Eden, Boelganin en F voelt meer voor een bespreking tussen de vier ministers van se Zaken, die dan zal worden gevolgd door een conferentie regeringsleiders. Hoe het Sowjet-antwoord op dit Westelijke voorstel zal luiden, is nog niet te voorzien, aangezien minister Molotof zich op de voorgestelde tijd (men noemde in Parijs Dinsdag op Woensdag als dagen waarop het voor stel naar Moskou zou worden gezon den) in Warschau bevindt voor een conferentie van Oosteuropese staten, die daar Woensdag wordt geopend, en die tot 17 Mei zal duren Na afloop van de besprekingen, die ook door Bondskanselier Adenauer werden bij gewoond, werd aan de pers meegedeeld, dat men het eens was over de noodzakelijkheid van een bespreking tussen de grote vier, doch dat over het niveau waarop dit diende te geschieden nog geen besluit is genomen. Ook moest nog over bij zonderheden betreffende de datum en de plaats van samenkomst beslist worden. De Westduitse Bondskanse lier voegde daaraan toe, dat de mi nisters voor Donderdag opnieuw bij een zullen komen. Minister Pinay voegde daaraan nog toe, dat ook de andere N.A.V.O.-landen zullen wor den geraadpleegd. Zaterdag is te Parijs de eerste bij eenkomst gehouden van ministers van Buitenlandse Zaken der Westeuropese Unie, waarbij Groot-Brittannië, Frank rijk, West-Duitsland, Nederland, Bel-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 1