Dijk bij Rammenkens wordt
niet verhoogd
Belgisch vaartuig dreef hulpeloos
op Wester-Schelde
Bijeenkomst Grote Vier nodig
niveau echter nog onzeker
Yersekenaar had
Enorme ravage bij legerplaats Oldebroek
Wordt Vietnam
een
Vermoedelijke oorzaak: Machinist
begreep seinbeeld verkeerd
Rode Kruis kent
onderscheidingen
toe
Vier Zweedse boten
door de Russen op
gebracht
republiek
Kleine doorbraak
in Calandpolder
vreemde ontmoeting
Oost-Europees
Pact op komst
„Deltadag” in
Den Haag
na
Voorstel verworpen met 19-9 stemmen
Beslissing Polder Walcheren viel
langdurige discussie
Hulp uit Vlissingen kwam te laat\
Drie opvarenden werden met het schip veilig
in Terneuzen binnengebracht
Westeuropese Unie hield eerste vergadering
in Parijs
Automatisch telefoneren met
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Gevaar was spoedig bezworen
Rode Kruis onderscheidingen
toegekend
Zeven gewonden bij
ontploffing in auto
DE BILT ZEGT:
Onbestendig
Staking in Liverpool
Nog deze week uitnodiging aan de Sow jet-Unie?
ZEEUWSCH DAGBLAD
4
lie JAARGANG No. 8083
Waarnemend-hoofdredacteur Prof. Dr J. J. de Jong
(ZIE PAGINA 2)
de
MAANDAG 9 MEI 1955
Directeur: JACQ DE SMIT
Abonnementsprijs 0.47 per week,
2.p. maand, 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
eerst de schipper, die op de bak was
gebleven, van boord, waarna men de
kraanman, de kraanstoker en een ma
troos van de H.U.B. overnam.
De kapitein van de H.U.B. besloot
naar Vlissingen te varen om daar
beschutting te zoeken. Tegen mid
dernacht verscheen het vaartuig op
de rede voor de Scheldestad. De ka
pitein vroeg om een loods en inder
daad verscheen even later een ten
der van het Belgische loodswezen.
Vanaf de loodsboot werd echter niet
gereageerd op het roepen van de ka-
AMSTERDAM, 8 Mei. Zondag
middag zijn zeven personen, die in een
personenauto in de Frans Halsstraat
te Amsterdam reden, door een ont
ploffing in een bus met tinner gewond.
De bestuurder van de auto, de' 41-
jarige C. V. kreeg ernstige brandwon
den en is naar het Binnengasthuis ver
voerd. Zijn twee kinderen, een broer
van de bestuurder en diens drie kin
deren kregen lichte brandwonden en
konden na behandeling in het zieken
huis naar huis gaan. De auto werd
door de brand, die ten gevolge van de
ontploffing was ontstaan, ernstig be
schadigd.
pitein van de H.U.B. Voor de tweede
maal vroeg de kapitein daarop om
een loods en hetzelfde herhaalde
zich. Machteloos dreef de H.U.B. af
over de banken van de Wester -
Schelde. Beide ankers werden ver
speeld, vuurpijlen en knalseinen
werden afgestoken ten teken, dat
men in nood verkeerde. Niets wees
er op, dat vanuit Vlissingen pogin
gen werden ondernomen de H.U.B.
te hulp te komen.
Omstreeks half drie dreef het ber-
gingsvaartuig ter hoogte van Terneu-
zen. Opnieuw zond de kapitein twee
vuurpijlen de lucht in. Direct voeren
de sleepboten „John P. Best” en „Wal-
visch” de Wester-Schelde op en de
„John P. Best” slaagde er spoedig in
vast te maken en de H.U.B. de haven
van Terneuzen binnen te brengen. Het
was op dat moment, dat de Belgische
zeesleper „Adriaen Letzer” en het Ne
derlandse Bergingsvaartuig „Bruinvis”
de Wester-Schelde kwamen opstomen.
Zij konden onverrichterzake terugke
ren. De materiële schade aan de H.U.B.
is vrij groot. Het vaartuig is Zondag
middag naar Zeebrugge gevaren om
daar te worden hersteld.
STOCKHOLM, 7 Mei. De Sowjet-
russische ambassadeur te Stockholm
heeft het Zweedse ministerie van Bui
tenlandse Zaken medegedeeld dat vier
Zweedse vissersboten, „die in de Sow-
jetrussische territoriale wateren wer
den aangetroffen”, op 28 en 30 April
j.l. zijn aangehouden en opgebracht
naar de Russische haven Pionersk. De
schippers zullen zich voor het gerecht
aldaar moeten verantwoorden wegens
„onwettig vissen in Sowjetrussische
territoriale wateren”.
De namen der vier vaartuigen zijn
niet bekendgemaakt.
PARIJS, 8 Mei John Foster Dul
les, de Amerikaanse minister van Bui
tenlandse Zaken heeft Engeland en
Frankrijk meegedeeld, dat de Verenig
de Staten een republiek in Zuid-Viet-
nam willen erkennen, als zij overtuigd
zijn, dat deze de wil van het volk ver
tegenwoordigd. Dulles zou verder heb
ben gezegd, dat de V.S. premier Ngo
Dinh Diem zouden blijven steunen zo
lang hij aan de macht is en zich een
onverzoenlijk anti-communist toont.
Het staatshoofd Bao Dai zou een
plan uitgewerkt hebben ter regeling
van de crisis in zijn land. Dit plan
voorziet in een nieuwe regering voor
Zuid-Vietnam, waarin o.m. leden van
de koninklijke familie, de huidige
premier Diem en vertegenwoordigers
van de machtige politiek-religieuze
secten zullen worden opgenomen.
Bao Dai zal zelf zijn bevoegdheden
overdragen aan deze regering en
naar Saigon terugkeren om als con
stitutioneel vorst te regeren. De
nieuwe regering zou een nieuwe
grondwet moeten opstellen en alge
mene verkiezingen voor een natio
nale vergadering moeten organise
ren.
Trekdijk zijn inderdaad te laag, maar
gië en Luxemburg zijn aangesloten.
Van gezaghebbende zijde is verno
men, dat de Belgische ambassadeur in
Teheran, Louis Goffin, tot secretaris
generaal van het te Londen gevestigde
permanente secretariaat der W.E.U. is
benoemd. Later werd meegedeeld, dat
de Italiaanse admiraal Ferreri is be
noemd tot hoofd van het orgaan voor
toezicht op de bewapening der Unie
leden.
Voorts deelde de Britse minister
mee, dat de ministers zijn overeenge
komen, dat de assemblée van de W.E.
U. op dezelfde tijd als de raadgevende
vergadering van de Raad van Europa
in Straatsburg zal vergaderen.
De ministers hebben de bespreking
van de Saarkwestie en de benoeming
van een neutrale hoge commissaris tot
Dinsdag uitgesteld.
In het communiqué vzerd gezegd, dat
de vaste bewapeningscommissie, die is
gevormd, zal bestaan uit vertegen
woordigers van verschillende landen.
Zij zal een internationaal secretariaat
krijgen. Het zal haar taak zijn de
grootst mogelijke samenwerking tussen
de Westeuropese landen op het gebied
van de bewapening te bereiken.
MILITAIRE TREIN ONTSPOORD:
twee soldaten gedood
legerde militairen opgenomen. In We-
zep waren Zaterdagmiddag vijftig mi
litairen van de mechanische vakschool
der genie ingestapt. De volgende stop
plaats zou de legerplaats Oldebroek
zijn. Ongeveer anderhalve kilometer
voor dit station bij de aftakking naar
een zijspoor liep de militaire trein uit
de rails.
Er ontstond geen paniek. In één der
drie houten rijtuigen die in- en op el
kaar schoven, zaten vier militairen.
Deze wagon was er het slechtst aan
toe doordat hij door de voorgaande en
de volgende in elkaar werd geperst. De
reddingspogingen werden zeer bemoei
lijkt. De gewonden konden niet wor
den bereikt, omdat zij bekneld zaten
tussen balken en ijzeren staven. De
gewonde militairen moesten met snij
branders en ijzerzagen worden bevrijd.
Bij de laatste twee kon dit eerst vier
uur na de ramp gelukken. De laatste
gewonde, die men uit de ravage haal
de, was de Haagse militair, die ter
plaatse overleed aan twee slagaderlijke
bloedingen. De andere militair uit Den
Haag liep een shock en een verbrijzeld
onderbeen op. Twee andere militairen,
één uit Breda en één uit Maastricht,
werden gewond.
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huiissen, Terneuzen;
Ds J. Karelse, Goes; Ds J. Kwast, Vlissingen; J. Laport Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Mali, Vlissingen;
K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes-.
DEN HAAG, 7 Mei Ter gelegen
heid van de internationale Rode Kruis
dag, waarop de geboorte van Henry
Dunant, de stichter van het Rode
Kruis wordt herdacht, heeft ir F. C. C.
Baron van Tuyll van Zuylen, de voor
zitter van het „Nederlandsche Roode
Kruis”, hedenmiddag in het Henry
Dunanthuis” te Zeist een aantal onder
scheidingen uitgereikt. Namens het
personeel van het hoofdbestuur dat bij
deze uitreiking "aanwezig was, zijn
bloemen gelegd bij het standbeeld van
Henry Dunant.
Baron van Tuyll van Zuylen reikte
aan mr J. A. Heyse, Kringcommissaris
in de kring Zeeland van het „Neder
landsche Roode Kruis” en aan dr F.
Delhez, voorzitter van de raad voor in-
validenzorg, het kruis van verdienste,
de hoogste onderscheiding van het „Ne
derlandsche Roode Kruis” uit.
Mr Heyse, aldus de overweging,
heeft tijdens en na de watersnood
van 1953 op voortreffelijke wijze lei
ding gegeven aan de zwaar getroffen
kring Zeeland. Aan het initiatief en
het onvermoeide streven van de heer
Delhez zijn te danken de wekelijkse
boottochten voor chronische invali
den, die thans tot een der zegenrijk
ste en spectaculaire taken van het
Rode Kruis behoren, zo zei Baron
van Tuyll van Zuylen.
DE BILT, 9 Mei. Half tot zwaar
bewolkt met op de meeste plaatsen
enige regen of enkele buien met kans
op onweer. Ongeveer dezelfde tempe
raturen als gisteren. Matige tot krach
tige wind tussen Zuid en West.
I De door de ontsporing aangerichte
I ravage is zeer groot, aangezien een
I deel der uit twaalf personenrijtuigen,
I een verwarmingswagen en een electri-
I sche locomotief bestaande trein, van
I hout was. De wagon die in brand ge-
I raakte, was een rijtuig met gasverlich-
I ting, waarin het ontsnappende gas
I vlam vatte. Het was aan de snelle
I komst van de brandweer van het ar-
I tillerie-schietkamp te danken, dat de
I brand niet meer rijtuigen verteerde.
I DE OORZAAK.
I Zowel de minister van Oorlog en
I Marine, ir C. Staf, als de president-
I directeur van N.S., ir F. Q. den Hol-
I lander, waren spoedig op de plaats van
I de ramp aanwezig. Deskundigen van
I N.S. hebben onmiddellijk eer' voorlo-
I pig onderzoek naar de oorzaak van het
I ontsporen ingesteld. Het staat vast, zo
I vernemen wij, dat geen technische fou-
I ten oorzaak van dit ongeluk zijn. Aan-
I genomen wordt, dat de machinist het
I seinbeeld „langzaam rijden” niet heeft
begrepen en waarschijnlijk de trein
met teveel snelheid heeft laten door-
I rjjden.
Militairen, die op het station van
de legerplaats Oldebroek op de trein
stonden te wachten, zagen in de
richting waar de trein vandaan moest
komen plotseling een grote stof- en
Mr Loeff zei de versterking wel no
dig te achten, maar deze te willen uit
stellen tot de uitvoering van het grote
plan, waarbij de gehele zeewering van
Walcheren betrokken zal zijn. Hij kon
niet begrijpen, dat de geleerden op
centimeters nauwkeurig kunnen uit
rekenen, dat de te verwachten hoogste
waterstand 5.70 meter boven NAP zal
zijn, maar zelfs wanneer dit zo is, dan
nog heeft de zeer beschutte dijk 30
centimeter overschot. Die zal niet eens
nodig zijn, omdat bij zo’n vloed de
Schorerpolder en de achterliggende
polders allang zijn volgelopen. Ook de
Trekdijk zal dan zeker bezwijken.
„Het schijnt nog steeds niet tot de
regering en de rest van het Nederland
se volk te zijn doorgedrongen”, zo zei
de heer Loeff, „dat Walcheren een
vooruitgeschoven bastion is in de ver
dediging van een groot deel van Ne
derland tegen de zee en dat het een
schreeuwende onrechtvaardigheid is
om dat beetje mensen op Walcheren
voor een groot deel der kosten te laten
opdraaien”.
De 90%, die het Rijk tot heden heeft
betaald, lijkt wel mooi, maar als de
totale kosten van de versterking der
zeeweringen 200 millioen zouden be
dragen, dan zou Walcheren zelf 20
millioen moeten opbrengen, dat is on
geveer f 3000,per hoofd. Mr Loeff
wilde de aanneming van het Deltaplan
afwachten, waarbij alle kosten voor
rekening van het gehele volk komen.
Bovendien blijkt misschien over een
jaar, dat het werk niet past in de
plannen van Rijkswaterstaat, die mo
gelijk een dijk wil leggen van Fort
Zoutman naar Borssele.
VERDEDIGING
Nadat verschillende polderbestuur
ders zich tegen het voorstel hadden
verklaard, antwoordde Graaf van Lyn
den. Hij meende, dat deze zwakke
djjkschakel in de nieuwe dijk van de
Zuidwatering niet gehandhaafd mag
worden. De ervaring leert, dat de zee
haar aanvallen altijd richt op de zwak
ste gedeelten en dat bij een nieuwe
stormvloed dit dijksgedeelte onge
twijfeld het slachtoffer zal worden.
Indien de bekleding goed was, dan
was het risico misschien nog wel te
nemen. Deze laat echter alles te wen
sen over: er ligt maar enkele decime
ters zavel op en het gras wil er niet
eens groeien. Als er straks water over
heen vloeit, dan zullen er onmiddel
lijk ernstige ontgrondingen ontstaan.
De dijk van de Schorerpolder en de
MIDDELBURG, 7 Mei. De storm
uit het Zuidwesten, die in de nacht
van Vrijdag op Zaterdag woedde, heeft
in de smalle dijk, die nog maar kort
geleden werd gelegd en de voormalige
Calandpolder in het Noord-Sloe van
de Zandkreek afsloot, ’n gat van onge
veer zeven meter breedte geslagen. De
gevolgen zijn echter niet ernstig. Het
werk aan de Calandpolder zal van de
ze tegenslag geen stagnatie ondervin
den. De gehele Zaterdag is men druk
aan het werk geweest om de dijk weer
zo te maken, dat nieuwe calamiteiten
zijn uitgesloten. Reeds spoedig kon het
gat worden gesloten en het hoogwater
van ’s middag drie uur werd gemakke-
lijk doorstaan.
Er bleek des nachts een verhoging
van een meter te zijn geweest, een wa
terstand, die om deze tijd van het jaar
zelden voorkomt. Toen de uitvoerder
van de fa Otte vanmorgen op het werk
kwam (er wordt op Zaterdag normaal
niet gewerkt), ontdekte hij omstreeks
zeven uur, dat het water de kreken
in de polder geheel vulde. Onmiddel
lijk werden maatregelen getroffen om
het gat, dat was ontstaan doordat over
slaand water de nog zachte klei-massa
wegspoelde, te dichten. Dit gat bevond
zich in de vroegere 35 meter brede
kreek. Een roeiboot werd een eind de
polder ingeslagen. Met enkele honder
den zandzakken werd de verbinding
weer tot stand gebracht, nadat bij eb
het overtollige water naar buiten was
gevloeid. De gehele dag zijn ongeveer
twintig man druk bezig geweest met
het herstel. Op het kleilichaam, dat
boven de zandzakken werd aange
bracht, werden in de namiddag nog
een paar honderd zandzakken gesta
peld.
Het is een geluk, dat het water niet
op de schorren is geweest. Dit zou het
ontziltingsproces met ongeveer twee
weken hebben vertraagd. Enkele klei
nere beschadigingen op andere punten
van de dijk konden met eenvoudige
middelen in de loop van de dag wor
den hersteld.
deze dijken bestaan uit klei.
TOELICHTING
Ir H. Visser gaf daarna nog een toe
lichting op het voorstel. Hij zei, dat
zijn verantwoordelijkheid als inge
nieur van de Polder hem voorschreef
de aandacht op deze riskante plek te
vestigen. „Wanneer de deur nog op een
kier staat, doe haar dan helemaal
dicht”, zo merkte hij op. Herhaaldelijk
is Rijkswaterstaat er al op gewezen,
dat de dijk hier eigenlijk niet deugt.
Dat er voor heel Walcheren 200 mil
lioen nodig zou zijn achtte ir Visser
aan de hoge kant: met de helft of een
derde ervan zou Walcheren al een
aardig eind op weg zijn met de ver
dediging der zeeweringen.
Na een uitgebreide slotdiscussie
volgde de stemming. Tegen stemden
de heren D. Gideonse, A. de Buck, J.
Koene, J. Polderdijk, C. Holthuijzen,
Joh. Loois, J. Bosselaar, P. Cevaal, L.
Minderhoud, P. Besuijen, S. A. Ver-
sluijs, J. C. Blaupot ten Cate, mr J. H.
C. Heijse, J. Osté, Z. Maljaars, P. J.
Abrahamse, mr P. Loeff, mr Th. Por-
theine en H. J. Volkers.
en
van de
rookwolk. Even later kwam een sol
daat van die kant naar het station
rennen om hulp te halen.
DE TOEDRACHT.
De militaire trein formeert zich
iedere Zaterdagmiddag in Zwolle. On
derweg worden dan op de Veluwe ge-
Faure, dus op het allerhoogste niveau. Minister Dulles
Buitenland-
van de vier
OLDEBROEK, 7 Mei Zaterdagmiddag omstreeks half één is
vlakbij de legerplaats Oldebroek een militaire trein, waarin vijftig man
va® de genietroepen uit Wezep waren gezeten, ontspoord. De electrische
locomotief, alsmede acht van de twaalf rijtuigen ontspoorden. Er brak
hand uit, waardoor twee rijtuigen werden vernield. Vier schoven er in
elkaar, terwijl de sporen ernstig werden beschadigd. Vier militairen zijn
iet slachtoffer geworden van deze treinontsporing. Zij zaten in de in
elkaar geschoven rijtuigen. Twee soldaten uit Den Haag werden gedood
één hunner overleed vier uur na het ongeluk, toen men er in slaagde
bem met snijbranders uit zijn benarde positie te bevrijden. Twee andere
militairen werden gewond. Het spoorwegverkeer tussen Amersfoort
Zwolle via Nunspeet werd onderbroken en is ook een deel
Zondag nog gestremd geweest.
LIVERPOOL, 8 Mei. Het werk
in de haven van Liverpool is Zondag
bijna geheel tot stilstand gekomen als
gevolg van de staking van sleepboot-
bemanningen, die reeds vier dagen
duurt ter ondersteuning van eisen voor
hogere lonen en een werkweek van
44 uur.
BERGEN OP ZOOM, 7 Mei Tijdens
de stormachtige nacht van Vrijdag
op Zaterdag trof een Yersekenaar,
die met zijn auto naar huis reed op
de rondweg tussen Roosendaal en
Wouw een meisje langs de weg aan,
dat poogde te liften.
Op zijn vraag waar ze nog zo laat heen
wilde, kreeg hij antwoord in het
Duits. Zij vroeg de man of ze mocht
.eerijden naar het volgende dorp,
omdat ze op weg was naar België.
Het meisje bleek doodop van ver
moeidheid en slaap en verkleumd
van de kou.
De automobilist ontfermde zich over
het meisje en nam haar mee tot de
kruising Zeeland-België, waar hij
haar afzette. Hij reed echter slechts
even door om te zien waar ze bleef.
Kort daarop kwam er weer een auto,
die door haar werd aangehouden.
Ook deze wagen ging naar Zeeland,
zodat de Duitse niet mee kon rijden.
De Yersekenaar, die de zaak niet
langer vertrouwde ging opnieuw
naar haar toe en vroeg wat ze wil
de. Na wat heen en weer gepraat
wist hij haar over te halen weer in
te stappen, opdat hij ze naar Bergen
op Zoom kon brengen om daar voor
haar onderdak te zoeken.
De man reed evenwel naar het politie
bureau en pleegde daar overleg. De
lifster bleef geduldig in de auto
wachten en ging op verzoek mee
naar binnen.
Daar kwam de aap uit de mouw: het
meisje, veertien jaar oud, was vier
dagen geleden uit de ouderlijke wo
ning in West-Berlijn weggelopen. Zij
heette Helga H„ is de dochter van
een politieman en wilde naar Frank
rijk om er een betrekking te zoeken
aan een schoonheidsinstituut. Ze was
naar Nederland gelift en bij Aken
over de grens gekomen.
De politie besloot contact met de
ouders op te nemen en het meisje
daarna onder geleide naar de Duitse
grens te brengen.
Uitgave:
Mint „Zeeuwsch Dagblad”
ket®» Qiro 274289.
-r: Goes, L. Vorststr.
(b.g.g. voor redactie
K; adveri. enz. 2970),
ll’";nren” Vlissingen: Nieuwstr.
Kef. 326; Middelburg: Korte
rtistr 35. Tel. administratie
Tel redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26-28.
Exploitatie:
Oosterbaan &^Le Cointre N.V.,
MIDDELBURG, 7 Mei. Met 19 tegen 9 stemmen heeft de algemene ver
gadering van de Polder Walcheren vanmorgen het voorstel van de meerder
heid van het dagelijks bestuur om een crediet van zes ton beschikbaar te
stellen voor de verhoging en verzwaring van de zeedijk bij Rammekens ver
worpen. Deze beslissing viel na een langdurig debat, waarin met name mr
P. Loeff het voorstel bestreed. De voorzitter, mr dr R. W. Graaf van Lynden,
betoogde, dat het risico bij niet verzwaren onaanvaardbaar is, maar de meer
derheid der vergadering dacht er anders over. Een voorname rol in dit debat
speelde de omstandigheid, dat het Rijk het werk niet urgent acht en daarom
niet bereid is een bijdrage in de kosten te verstrekken.
BERLIJN, 9 Mei. Premier Grote-
wohl van Oost-Duitsland heeft aange-
kondigd, dat de communistische lan
den van Oost-Eurjpa Woensdag a.s. in
Warschau een vedrag van wederzijdse
hulp zullen sluiten. Het verdrag van
Warschau een verdrag van wederzijdse
despact” zijn en geen oorlogspact, zo
als hij de Parijse Accoorden noemde.
Grotewohl achtte oplossing van het
Duitse vraagstuk op dezelfde basis als
het Oostenrijkse mogelijk, als West-
Duitsland zijn vrijheid om te handelen
herneemt en de Parijse Verdragen
schrapt.
Als voorwaarden voor een vermin
dering van spanning in de wereld
roemde de Oostduitse premier onder
meer: vernietiging van de Parijse Ac
coorden, onmiddellijke besprekingen
tassen Oost- en West-Duitsland over
voorbereiding van verkiezingen in het
gehele land, een gezamenlijk verzoek
van Oost- en West-Duitsland aan de
Grote Vier om ’n vredesverdrag en te
rugtrekking van de bezettingstroepen,
instelling van een permanente Duitse
raad ter bespreking van vraagstukken
betreffende geheel Duitsland en ter
'erbetering van het wederzijdse be
grip.
TERNEUZEN, 8 Mei. Drie opvarenden van het voormalige 235 ton me
tende Duitse motorbergingsvaartuig H.U.B., dat thans eigendom is van een
maatschappij in Gent, hebben tijdens het stormweer in de nacht van Vrijdag
op Zaterdag een hachelijk avontuur beleefd, dat dank zij het tijdig ingrijpen
van twee sleepboten uit Terneuzen, goed is afgelopen. Het vaartuig was in
geschakeld bij de ontzandingspogingen, die aan de Belgische kust worden
ondernomen. Toen de storm omstreeks zes uur Vrijdagavond kwam opzetten,
was men met behulp van een hijskraan bezig een dekschuit, die met zware
basaltblokken was geladen, te lossen ter hoogte van een golfbreker voor de
kust van Knocke-Zoute.
De bak, die met vier manillatrossen
en twee staaldraden was vastgelegd
aan de H.U.B. sloeg los en dreef de
Noordzee op. Aan boord bevonden zich
de schipper en een matroos. De laatste
zag kans tijdig op de H.U.B. over te
springen. Alle pogingen om de bak te
houden mislukten, daar de wind steeds
verder aanwakkerde en ook de H.U.B.
een speelbal der golven werd. Men
had vanaf de wal een en ander opge
merkt, de waterschout te Zeebrugge
op de hoogte gesteld, die dan ook een
loodsboot uitzond om de helpende
hand te bieden. De loodsboot haalde
DDN HAAG, 7 Mei In verband met
de aanstaande indiening van ’t ont-
werp-DeitaWet hebben de colleges
Van Gedeputeerde Staten van Noord-
Brabant, Zeeland en Zuid-Holland
**et plan opgevat, gezamenlijk voor
de belanghebbende gemeentebestu-
ren een bijeenkomst te beleggen,
''aarin verschillende aspecten van
et Deltaplan besproken zullen wor
den.
^L.Sn^,en 2ich voor deze bijeenkomst
“adag genaamd te doen hou-
n in ’s Gravenhage in het Kur
us, op een nacier) na indiening van
4 ontwerP-Deltawet, te bepalen
invangende 10.30 uur. Zij zal
sar,61Je*d>n3 staan van de Commis-
7,.;j ,"er Koningin in de provincie
^"Holland. mr L. A. Kesper.
de' p ,‘VIaris. directeur-generaal van
ootrea SWaterstaat- zal als spreker
de h Aan de uiteenzettingen van
knon| r ™ar*s zal voorafgaan een be-
dinJl„ beschouwing over de wor-
biert 5esc-’-iedenis van het Deltage-
tentr* Pret ‘r J. L. Klein, bui-
nischo °i?n hoogleraar aan de Tech-
Pau» Hogeschool te Delft. Na de
iiellp„Za er gelegenheid zijn tot het
euen van vragen.
PARIJS, 9 Mei De ministers van Buitenlandse Zaken van Amerika
(Dulles), Engeland (MacMillan) en Frankrijk (Pinay) zijn het tijdens
het afgelopen weekeinde gehouden conferentie eens geworden over de
noodzakelijkheid van een conferentie van de vier grote mogendheden.
Het zou zelfs mogelijk zijn, dat zij gedrieën deze week een uitnodiging
naar Moskou zullen zenden, zo werd Zondag vernomen.
Er zijn echter bepaalde tegenstellingen, met name over het niveau,
waarop zo’n viermogendhedenconferentie moet worden gehouden. Mac
Millan is voorstander van een bespreking tussen Eisenhower, Eden,
Boelganin en F
voelt meer voor een bespreking tussen de vier ministers van
se Zaken, die dan zal worden gevolgd door een conferentie
regeringsleiders.
Hoe het Sowjet-antwoord op dit
Westelijke voorstel zal luiden, is nog
niet te voorzien, aangezien minister
Molotof zich op de voorgestelde tijd
(men noemde in Parijs Dinsdag op
Woensdag als dagen waarop het voor
stel naar Moskou zou worden gezon
den) in Warschau bevindt voor een
conferentie van Oosteuropese staten,
die daar Woensdag wordt geopend, en
die tot 17 Mei zal duren
Na afloop van de besprekingen, die
ook door Bondskanselier Adenauer
werden bij gewoond, werd aan de
pers meegedeeld, dat men het eens
was over de noodzakelijkheid van
een bespreking tussen de grote vier,
doch dat over het niveau waarop dit
diende te geschieden nog geen besluit
is genomen. Ook moest nog over bij
zonderheden betreffende de datum
en de plaats van samenkomst beslist
worden. De Westduitse Bondskanse
lier voegde daaraan toe, dat de mi
nisters voor Donderdag opnieuw bij
een zullen komen. Minister Pinay
voegde daaraan nog toe, dat ook de
andere N.A.V.O.-landen zullen wor
den geraadpleegd.
Zaterdag is te Parijs de eerste bij
eenkomst gehouden van ministers van
Buitenlandse Zaken der Westeuropese
Unie, waarbij Groot-Brittannië, Frank
rijk, West-Duitsland, Nederland, Bel-