Een kostbaar vervoersapparaat viel de Duitsers uit handen dl De spoorwegstaking, een grootse daad van vaderlandsliefde Zó kwam eindelijk de bevrijding J Laatste oorlogswezen op Schouwen-Duiveland Uk' I Md ifï AB dag, tag tiet gefield idit Sn e&z i| I O ffe .Sri Het duurde zeven moeilijke maanden voordat de bevrijding kwam SI .73 ZEEUWSCH DAGBLAD 3 Mei 1955 de de 41 Tegen-actie Sober bericht aan geallieerden: HELPT,WANT DE NOOD WORDT TE GROOT! Morele steun 17 September 1944 gaf de Nederlandse regering opdracht aan het spoorwegpersoneel J om het werk neer te leggen en hierdoor mee te werken aan een sneller verloop van de oorlogsvoering en aan een bespoediging van de bevrijding van ons land. Rustig en als van-zelf-sprekend, hun plicht tegenover ons Vaderland beseffende, heeft het Spoorwegper soneel als één man aan deze oproep gevolg gegeven, bewust hiermede een zware last voor hen en hunne gezinnen op zich nemende. Een daad, welke ons gehele volk tot eer strekt. Vernielingen iiiiiiiifliiiwiiiiinniihiiiiuiiiiiiitiiiiw Onschatbare diensten Gelukt Bevrijding kwam niet Geldelijke moeilijkheden 1 HR j w R -Sa- - pagina 13 Dinsdag 5 de geweest im iiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin cueerd was, n 5 J dag! De beker zal door de bewoners van Schouwen-Duiveland tot de bo dem moeten worden leeggedronken De vernielde spoorbrug bij Moerdijk lam am In het begin van 1945 meenden de Duitsers, dat het ogenblik gekomen was om de staking te kunnen breken. Aan de toezeggingen van dubbel loon en extra voedsel- en brandstofvoorzie- vtz IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIII^ Zó was het stads- en dorpsbeeld in vele Nederlandse gemeenten, toen de kanonnen zwegen. Dit is een overzicht van de verwoestin gen in Venlo, maar het was ook zo in andere plaatsen. Maar de terreur neemt nog steeds geen einde. Voor het Ardennenoffen sief worden duizenden Duitsers op het eiland samengetrokken. Het eiland ligt bijna doorlopend onder granaatvuur. Vele malen wordt de geallieerden me degedeeld, dat beschieting van 3rui- nisse onzinnig is, omdat er geen Duit sers meer zijn, maar helpen doet het niet. De maatregelen tegen „onwillige burgers” worden steeds strenger en de meldingsbevelen voor mannen (en ook vrouwen) zijn steeds veelvuldiger. Zelfs komen (eind Februari 1945) de Duitsers met grenswijzigingen voor de De laatste dagen van de oorlog was er al enige verslapping merkbaar in de discipline van de Duitsers op Schouwen-Duiveland. In de morgen uren van de 5e Mei vindt op het stad huis van Zierikzee een samenkomst plaats met de Duitsers, waarop de aan wezige burgers zich ontpoppen als le den der verzetsbeweging. De Duitse commandant geeft na uitvoerige be sprekingen toestemming aan de O.D. de band te dragen. Ook mogen er vlaggen worden uitgestoken, met uit zondering van communistische! Op de morgen van de volgende dag, de 6e Mei, komt er een deputatie van de En- gelsen met de gewestelijke comman dant van de O.D., jhr De Casembroot, naar Zierikzee. Bij Borrendamme wordt geland en de besprekingen vin den plaats in een huis in ’t Vrije. Zie rikzee wordt vrijgegeven. Kort naarna wordt naar Haamstede gereden, waar eveneens besprekingen worden ge voerd. Het geallieerde gezelschap keert terug. De Duitsers hebben een I Het was maar aan enkele insiders bij het spoorwegpersoneel bekend, dat de bedrijfsleiding via de illegale orga nisaties een behoorlijk contact met de regering en met het opperbevel der geallieerde troepen had en dat voor het neerleggen van het werk op een opdracht van de overzijde gewacht moest worden. De interne organisatie voor voorbe reiding der staking, opgezet door de bedrijfsleiding en de personeelraad in samenwerking met het Nationaal Co mité van Verzet, de Ordedienst en de Raad van Verzet, was uit de aard der zaak ook maar aan een klein percen tage van het personeel bekend en daardoor werd, toen een opdracht van de bedrijfsleiding tot het staken van het wehrmachtsvervoer uitbleef, het vertrouwen in de bedrijfsleiding en ’t gevoel van discipline bij het spoorweg personeel op een zware proef gesteld tot met de opdracht tot staken het ver lossend woord kwam. ning voor werkend N.S.-personeel werden fraaie beschouwingen, monde ling en in de couranten, toegevoegd, waarbij de staking als onschadelijk voor Duitse belangen en als noodlottig voor het Nederlandse bedrijfsleven en de voedselvoorziening werd geschetst. De bedrijfsleiding zond als tegengif een beschouwing naar de illegale pers, die om niet opgehelderde redenen nim mer werd geplaatst. Aan de hogere ambtenaren en de personeelsvertegenwoordiging was bij de jaarwisseling reeds een aanmoedi gend woord toegezonden en bovendien werd voor daadwerkelijke hulp aan ’t personeel door de bedrijfsleiding in sa menwerking met de Personeelraad ’n organisatie voor extra voedselvoorzie ning in het leven geroepen. Hierbij mag niet uit het oog verloren worden, dat door de staking de toen lopende extra voedselvoorziening door de bedrijfsleiding was vervallen en al le andere bedrijven vanaf einde Sep tember bijzondere zorg aan de voed selvoorziening van hun personeel had den besteed. In alle belangrijke plaat sen werden voedselcommissies samen gesteld, die door een centrale com missie in Utrecht overkoepeld werden. Veel steun is hierbij van meerdere instanties en leveranciers ondervon den, en het is gelukt door extra voed selvoorziening de nood van een groot deel van het personeel te verlichten en hen daardoor moreel te steunen. De greep van de bezetters op het stakende spoorwegpersoneel werd verzwakt, zo dat de Duitse pogingen volledig faal den. En zo hebben de spoorwegman- nen, die in September de staking zo dapper begonnen waren, deze gedurende zeven zware maanden tot uiteindelijk de bevrijding kwam, dapper volgehouden. Zij hebben hierdoor de geallieer de oorlogsvoering krachtdadig ge steund en een voorbeeld gegeven van discipline, onbaatzuchtigheid en vaderlandsliefde, die hun een ereplaats in de rijen van het Ne derlandse verzet tegen de overwel diger doen innemen. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIW vrije zone toegewezen gekregen en worden in de gelegenheid gesteld via Scharendijke te vertrekken. Zij ma ken van die gelegenheid ook gebruik, maar zelfs op deze laatste tocht stelen en roven zij nog wat zij maar te pak ken kunnen krijgen. Trouwens, toen in ’t Vrije onderhandeld werd, waren zij nog druk bezig met het vorderen van fietsen Geallieerden zijn er op het eiland eigenlijk niet geweest. Maandag 7 Mei 1945 arriveerde er een landingsvaar tuig met Engelsen, maar die zijn op zijn hoogst twee dagen gebleven. Die zelfde dag kwamen er ook twee sche pen aan met een aantal burgemeesters, burgerambtenaren en politie op de éne en de militaire commissaris, ir C. B. Roest, met zijn helpers op de andere boot. De wederopbouw van Schouwen- Duiveland kon beginnen. allieerde vliegtuigen hun bommenlast op de haven. Een lid van de onder grondse hoort uit een gesprek tussen Duitsers, dat alles grondig is vernield. Nog voordat de vliegtuigen op hun ba sis zijn teruggekeerd weten de gealli eerden het resultaat reeds! Begin Ja nuari 1945 Wordt het huis van de bur gemeester, „Zeikenhof”, waarin de Duitse staf is ondergebracht, door bommen vernietigd. Door de Duitsers is met Duits per soneel en meestal met Duits materiaal het spoorwegbedrijf voor hun doelein den nog enigszins gaande gehouden, maar het verkeer beperkte zich tot ------o - o- een gering aantal, langzaam rijdende mede leiding aan de staking te ge-1 treinen. Alles wat voor dit miniatuur- VAT) Bruinisse, waar de bevolking geëva cueerd was, lang wekenlang onder moordend vuur. Verzoeken aan de ge allieerden om het vuren te staken, werden niet ingewilligd.... Het, tegen de verwachting in, lange tijdsverloop vóór ons land ge heel bevrijd werd, de grote ontwrichting in ons zakenleven, en de itijgende hongersnood, welke mede een gevolg van de spoorwegstaking waren, hebben hier en daar stemmen doen opgaan, waarbij de opdracht van onze regering voorbarig, soms zelfs onjuist genoemd werd, maar vastgesteld moet worden, dat de spoorwegstaking in September on vermijdelijk was en tot de verdere bevrijding van ons land onvermijde lijk bleef, omdat het vervoer van Duitse troepen door Nederlanders flaar een front, in Europa, waar bovendien nog Nederlandse troepen «treden, voor geen Nederlander aanvaardbaar was. Bij niet staken zou het spoorwegpersoneel zeer zeker met geweld tot deze vervoeren ge dwongen zijn geworden. Voor vele spoorwegmannen was deze opdracht zelfs in zekere zin »en verlossend woord, omdat zij na de zo schitterend geslaagde invasie in Normandië zich steeds meer bezwaard gingen voelen door het nog plaats vinden van troepentransporten langs de lijnen der N.S. (Vervolg van pag. granaten en snelvuurwapens waren in voldoende mate aanwezig. Dit alles was echter afhankelijk van één voorwaarde, n.l., dat de ge allieerden des morgens zouden landen, deels om indruk te maken op nesten van verzet, deelt om in te grijpen, wanneer getracht zou worden verster kingen aan te voeren vanaf Goeree. Ook zouden enkele zware artillerie- bunkers kapotgegooid moeten worden. Helaas: er is van het plan niets geko men Grote voorraden buitgemaak te wapens en ander oorlogstuig gingen ater verloren bij een bombardement. Dat de inlichtingendienst voortreffe- ijk werkte en de geallieerden onschat bare diensten heeft bewezen staat als een paal boven water. Op een zekere lag krijgt de O.D. van een Armeen de mededeling, dat er in de haven van Burghsluis twaalf éénmanstorpedo’s liggen. De geallieerden worden nauw keurig op de hoogte gesteld. Na een week is er nog niets gebeurd en op nieuw gaat de mededeling naar de overkant. De volgende dag werpen ge- Niettegenstaande de grote moeilijk heden voor het doorvoeren van een al gemene staking in een zo verspreid be drijf als de Spoorwegen zijn, is, dank lij de door de bedrijfsleiding getroffen voorbereidingen, waarbij ook de Per- Mneelraad zeer nuttig werk heeft ver richt, dank zij de vaderlandsliefde en de goede geest onder het spoorweg personeel, de staking volkomen ge slaagd. Op 18 September 1944 lag het bedrijf der Nederlandsche Spoorwegen volle dig stil. Stations, werkplaatsen, locomotief- loodsen, seinhuizen, goederenloodsen, alles lag verlaten. Op dat critieke mo ment werd de vijand een belangrijk apparaat voor de oorlogsvoering uit de hand geslagen. Daar aanvankelijk gemeend werd, dat de staking niet lang zou duren, be hoefden de eerste dagen geen bijzon dere maatregelen getroffen te worden. Er lag op alle uitbetalingsplaatseri een maand salaris (het z.g. invasie-geld) voor het gehele personeel gereed, met de instructie, dat deze felden moesten worden uitbetaald, zodra loonbetaling op normale wijze niet meer mogelijk Was, waarmede een ruime voorziening getroffen scheen te zijn. Toen bleek, dat de verdere bevrij ding van Nederland niet binnen kor te termijn te verwachten was, en de staking dus voorlopig voort moest duren, waren nadere maatregelen nodig en heeft de bedrijsleiding, samenwerkende met de Personeel raad, de hand weer aan de ploeg ge slagen. Nagenoeg het gehele orga nisme van de Personeelraad heeft van de eerste dag af krachtig in het belang der staking gewerkt, terwijl ook vele ambtenaren zich vrijwillig ter beschikking hebben gesteld om IYIpHo ven. In de eerste plaats moesten ae ver- ftere loonbetalingen worden geregeld; Psiangrijke steun werd hierbij van het l°n?al Steunfonds ondervonden. Dit nds had reeds zelfstandig ingegre- bedrijf niet nodig was, werd door Duitsers weggevoerd of vernield. Alle werktuigen, alle voorraden, ge reedschappen, telefoontoestellen, schrijfmachines, meubilair, alles werd weggevoerd. De gehele eleclrische bo venleiding verdween, de electrische onderstations werden leeggehaald, de niet direct nodige rails werden opge broken en met de dwarsliggers wegge voerd, waarbij het dubbelspoor veelal tot enkelspoor werd teruggebracht. Het rollend materieel, het electri sche en Dieselelectrische materieel in begrepen, werd weggevoerd. De stations, loodsen en werkplaatsen werden volkomen leeggehaald en deze gebouwen werden verder door het Ne derlandse publiek afgebroken en ge plunderd voor het verkrijgen van brandhout, ruiten, enz., zodat er van het fraaie spoorwegbedrijf, dat in de zomer van 1944 tot nimmer bereikte topprestaties in staat was niets dan treurige restanten overble ven. Door de lange duur der staking werd de last, welke de spoorweg mannen in September zo dapper op zich hadden genomen, steeds zwaar der; het aantal arrestaties nam steeds toe, meerdere huizen van spoorwegpersoneel werden moedwil lig vernield, vele inboedels werden geroofd. De lange scheiding van hun gezinnen ging de spoorwegmannen steeds zwaarder drukken, waarbij ’t steeds nijpender tekort aan de eerst nodige levensmiddelen de situatie nog verergerde. Op 3 December 1944, om 8 uur des avonds, is vanuit Zie rikzee het volgende bericht te lefonisch doorgegeven aan de geallieerden. Het is in zijn so bere zakelijkheid welspreken der dan een lang betoog over de grote noou, die toen op wat wel het duivelseiland mocht worden genoemd heerste: „Gisteravond 18 uur kregen alle bewoners van Duiveland, voorzover niet geëvacueerd, aanzegging om in de afgelopen nacht nog te evacueren. Hebben alles achter moeten laten. Voorts is aan de gemeenten op Schou wen-Duiveland een lijst aange vraagd van alle mannelijke in woners tussen 17 en 40 jaar. De ze lijst moest om 17.30 uur bij de Ortskommandant van Schou wen zijn ingeleverd. De waarne mend burgemeester van Zierik zee heeft geen lijst willen geven, doch gezegd, dat alle bescheiden te Kloetinge zijn. Nu werden al len van 17 tot 40 jaar in Zierik zee per omroeper opgeroepen om zich te melden. In alle overige gemeenten zijn de secretarieën nog ter plaatse en hebben de Duitsers dus ook de bevolkings registers in handen gekregen. On derduiken is hier in dit inunda- tiegebied practisch niet meer mogelijk, daar nu geheel Duive land ontruimd is. De drie in Dui veland ondergedoken luchtlan- dingsmannen zullen dan moeten verhongeren, daar de bevolking, welke hen tot nu toe voorbeel dig voedde, is weggevoerd en Duiveland is afgesloten, zodat wij er van Zierikzee niet meer kun nen komen. Het aantal mannen tussen 17 en 40 beloopt verschei dene honderden, waarvan ver- scheidenen zich straks vrijwillig in geallieerde dienst wilden be geven en nu zullen worden weg gevoerd naar elders. De O.D. op Schouwen en Duiveland verzoekt nu zeer dringend aan de gealli eerden om met zeer veel spoed te willen ingrijpen, opdat dit kan worden voorkomen. Wij hebben met onze berichtgeving reeds zes weken laten blijken, dat ons geen gevaren en moeiten teveel zijn om de geallieerde zaak te dienen en willen dit blijven doen, doch laat de Moffen nu geen gelegen heid meer om ons en de overige bevolking weg te voeren, waar door wij voor de geallieerde zaak verloren zouden zijn. Ook onze i berichtgeving zal vanzelf eindi gen als wij worden weggevoerd". Dit bericht is tenslotte ook te recht gekomen op ’t hoofdkwar tier van Prins Bernhard, de op perbevelhebber der Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten. pen op de plaatsen, waar door omstan digheden de uitbetaling der invasie- gelden niet vlot verliep en was bereid ook de verdere loonbetaling voor re kening der N.S. te financieren. De uitbetaling der lonen, welke door N.S.-personeel in samenwerking met de N.S.F.-vertegenwoordigers ge schiedde, heeft, gezien de omstandig heden, een vlot verloop gehad. Per maand werd rond 5 millioen- gulden loon uitbetaald en in December werd aan het personeel voor aanvul ling voor het gemis aan premie enz. een extra voorschot van f 50,voor gehuwden en f 25,voor ongehuwden gegeven, welk voorschot in April her haald werd. Ook de uitbetaling der pensioenen aan gepensionneerd spoorwegpersoneel gaf moeilijkheden, daar deze uitbeta lingen tevoren steeds door de N.S. voor rekening van het Pensioenfonds hadden plaats gevonden, en door de staking het uitbetalingsapparaat uit de aard der zaak uitviel. In December werd bovendien door de Duitsers be slag gelegd op alle banksaldi en het girosaldi der N.S. Het is aan de banken gelukt de N.S.- saldi voor uitbetaling der pensioenen weer vrij te krijgen. Door het N.S.F. waren ook de hiaten in de pensioenbetalingen zo goed mo gelijk aangevuld, maar deze betalingen konden geleidelijk weer op legale weg worden gebracht. Per maand werd voor rond anderhalf millioen gulden aan pensioenen uitbetaald. Verder is de bedrijfsleiding in sa menwerking met de Personeelraad van het begin af werkzaam geweest om de geest onder het stakende personeel goed te houden. Aan het werk geble ven personeelsleden werden bezocht en dikwijls met succes tot staken aangezet, waarbij zij namens de be drijfsleiding op ernstige gevolgen van het volharden in hun onjuiste opvat tingen werden gewezen, en veelal aan een onderkomen elders werden gehol pen, waarbij de bedrijfsleiding en de Personeelraad goede steun ondervond van de T.D., een illegale organisatie, welke haar over het gehele land ver spreide orgaan in dienst der staking heeft gesteld. Grote steun ondervonden de sta kers van het Nederlandse publiek, dat aan een groot aantal der stakers en aan vele gezinnen, die hun huis moesten verlaten, onderdak heeft verleend en hen in natura heeft ge steund. *7 v - juma111impv T

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 13