VAN BELIJDENIS DES GELOOFS VERSTOPPERTJE SPELEN MET DE DUITSERS i JEUGD-INWIJDINGEN" IN DE PLAATS Opzettelijke belediging van de Nederlandse politie Geschiedenis van DE KERKEN =d UIT ll I het Britse imperium. I Mïijd leyen de. Kelken itz de, B van Lonöimum tot Lonöon. g Goe /s I Nieuw element ontdekt Journalist voor de rechter Cursussen dragen een volstrekt atheïstisch karakter bannen Mijwen aMeh C.N. M frvu, det ure.e.h. doen Wml je. dominee naalden? tytracpg,e.ó in 9.M,aë£ fybedi&eA. heeft Een „ontsnappingsofficier” vertelde I Tegen Pasquino werd een boete van f 600.'— geëist Kenfc, m eMi.cJh,eidinq, W. 5^ DE RADIO BRENGT U Aspirin Volstrekt Atheïstisch Ds S. W. Bos 70 jaar I Een schok Het heet „Mendelevium” Onder druk yeugainwijding jjaanc ZEEUWSCH DAGBLAD Maandag 2 Mei 1955 Pagina I L MlllllHllllllffllIllllillllllllülUlllllllllllllllllllllllllllllllllHHirailHlllllllillllllllilHIllllillllllllllliililillW Ingezonden Mededeling (Adv.). neem STEMMEN ver- anders i Op- en ondergang van Zon en Maan: Dinsdag: Zon op 5.06 u., onder 20.09 u. Maan op 16.49 u., onder 3.25 u. AlLtEN ECHT MET H.ET BAYER KRÜIS I i ’s-G verten meen! flakkc menvi eiland openb Hollai Pro woorc Na hi vaard voorst Kroor locale len pi hanke gegroi land, stuurs gemee en ec mee vaard voorschriften uitvaardigt van het christelijk geloof Ds T. Poot te Haaften noteert in „Ons Kerkblad”, orgaan van een aan tal Hervormde Gemeenten in Betuwe dat de „grote- seizoen in aan- jongelui bezocht Bij die „Godsvrede” behoorde ook het toestaan van de Kirchentag in Leipzig in 1954. Was het al van grote betekenis, dat honderdduizenden gelovigen uit alle delen van het verdeelde Duitsland onder het teken van het kruis in Leipzig bij eenkwamen, voor het communistische systeem was het nog een grotere slag te moeten vaststellen, dat de jeugd in grote getale aan deze Kirchentag deel nam en zich dus openlijk tot het „religi euze bijgeloof” bekende. Het was niet minder dan een schok voor de commu nisten om talloze jongeren, gekleed in de uniform van de communistische jeugdorganisatie, op de Kirchentag te zien en te horen zingen: „Een vaste burcht is onze God.” CHICAGO, 30 April. Het Ameri kaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft twaalf Amerikaanse oud strijders, die door de Sowjet-Unie zijn uitgenodigd om „de ontmoeting aan de Elbe” van Amerikaanse en Sowjetrussische soldaten in Moskou te komen herdenken, paspoorten ver strekt. Een woordvoerder van de groep zei, dat men zou pogen om negen Mei, de Sowjetrussische overwinningsdag, in Moskou te zijn. dankbaar voor wat ik nog ben en kan, seniele aftakeling op hoge leeftijd een natuurlijk feit is. Over de ouderdom heb ik naar aan leiding van het slot van Prediker in jonger jaren wel eens fris en vrolijk gepreekt. Eerst, als men zelf oud is geworden, begrijpt men, hoe juist een scherp Prediker die levensperiode heeft ge tekend met haar lasten en haar moge lijke zegen. Dit is stof voor de binnen kamer. dat niemand me aangeraden heeft om theologie te gaan studeren. Ik heb daarom mijn besluit geheel zelfstandig Ontsnapten, die gegrepen werden, bracht men naar Colditz terug. Daardoor kon een schat van erva ringen uitgewisseld wor den. Zij werden meesters in afleidingsmanoeuvres en wisten zelfs een keer de Gestapo, die „huiszoe king” kwam doen, de sleutels te ontfutselen, om ze aan de Duitse le gercommandant terug te geven. Niet echter, dan nadat er wasafdrukken van jwaren gemaakt. De heer Reid, die zelf enige tijd „ontsnappingsoffi- cier” was, zeide, dat hij de grootste bewondering voor de vindingrijkheid en moed van de Neder landse officieren had. Zij vonden tenslotte de nog altijd geheime weg door het Zwitserse grensge bied. vigen zich in de door de communisten beheerste Sowjet-zóne van Duitsland bewust zijn geworden, namelijk, dat het invoeren van de jeugdinwijdingen door de communistische organisaties als een nieuwe poging moet worden gezien de in de grondwet gewaarborgde vrijheid van geloof aan te tasten en In wezen tot een aanfluiting te maken. Deze indruk berust vooral op kennis van de onderwerpen, die in de voorbe- reidingscursussen voor de jeugdinwij dingen moeten worden behandeld. Hoewel de algemene pers juist over dit punt zeer vaag blijft, werd in de vak tijdschriften echter ondubbelzinnig ver klaard, dat de cursussen voor de jeugd- inwjjdingen een volstrekt atheïstisch karakter moeten hebben. Zo staat het in het orgaan van de leraren van de Sowjet-zóne, „Deutsche Lehrerzeitung” van 9 Januari 1955 te lezen: „Het doel van het jongerenuur is het inzicht te versterken, dat de mensen zelf hun geschiedenis maken. Dit inzicht heeft de arbeidende mens van het mystieke, fatalistische waan denkbeeld bevrijd, dat de góden hun lot bepalenEn in hetzelfe blad wor den voor deze jongeren-uren onderwer pen genoemd als: „Het ontstaan van het leven op aarde”, „De wording van de mens”, „De ontwikkeling van de maatschappij”, allemaal onderwerpen, die tot het standaard-repertoire van de Russische godlozenbeweging behoren. De verontwaardiging van de gelovi gen wordt nog versterkt door het feit, dat de jongeren, ondanks de verzeke ringen van staatswege, worden aange spoord niet meer aan het godsdienston derwijs van de kerken deel te nemen en zich tegen de kerkeljjke confirmatie te verzetten. Volgens de argumentatie van de jeugdfunctionarissen zijn „con firmatie en jengdinwjjding onverenig baar”. Dat deze hele vertoning bewust als een actie tegen de kerken is opge zet, blijkt bovendien uit de omstandig heid, dat voor de jeugdinwijdingen het zelfde tijdstip is vastgesteld als waarop de kerkelijke inzegeningen plaats vin den. UTRE büeenk< verenig! ten S.S. teravon Smeenk taris piogelij! christ®^ De h< verweze een ver protests achterei testants na hij A.R. P£ heer S ontwik! niet ganisati volk t< er een wettigt heer Si kelijke heer Si dat hij maatscl gezindl eenheic leen rr mening belang zijn, di Bovenc niet n< sociaal groepei de he< zich bi partij gram. Mr I vooral ginself lijk, oi eensge het ee: proble: eenvot aan d< zonder de hei op de lijst. E één li, van tv kiezin; Sp zeer zelff beid' vorn De werkzaamheden aan de spoorbrug over het Hollands Diep bij Moerdijk ma ken het noodzakelijk het treinverkeer tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe we derom een dag stil te leggen en wel op Zondag 1 Mei van 5.30 tot 17.15 uur. Ter vervanging van de treinen zullen auto bussen rijden. hierin kon men mij niet raden. Alleen de gymnastiekleraar vond het maar een raar idee, want ik had toch eens bij een athletiekfeest de honderd me ter hardlopen gewonnen. „Wil jij dominee worden? Je bent toch een sportieve kerel? Dat had ik nou toch niet van je gedacht”. Niettegenstaande deze weinig bemoe digende ervaringen komt de theolo gisch student tot de volgende conclu sie: Misschien is het wel goed geweest, yr In het jaar 1660 werd het Koningschap in I Engeland weer ingevoerd, dank zij vooral de steun van generaal Monk, die eens Cromwells rechterhand was geweest. Karel II werd de kroon aangeboden door het nieuwe Parlement. Het volk had de grootste verwachtingen van deze vorst, die een scherp verstand bezat. Maar velen kwamen al vlug bedrogen uit, toen zij vernamen van Kareis [eesten en amusement, van zijn nonchalance en zijn slordigheid in zaken van geld. Via De Hervormde Kerk ontlenen wij aan het Duitse jeugdblad Junge Stimme het verhaal van een student, die zich in zijn laatste gymnasiumklas voor de theologische studie had ge meld. Hij was de enige. Iemand die voorlichting inzake beroepskeuze kwam geven, gaf zijn mening. Het enige, dat voor het kiezen van het ambt van predikant pleitte, was, dat er nooit beroepswerkloosheid zou zijn. Maar daar stond, volgens deze voorlichter, tegenover, dat vandaag de dag geen mens kon zeggen hoe het er over tien jaar met de kerk en de gods dienst zou vóór staan. Hij maakte daarbij een veelzeggende handbewe ging.... Maar één ding had ik op dat ogen blik direct in de gaten: Wie veel geld verdienen wil, die moet iets anders worden, maar geen dominee. Tot de studie van de theologen moet alleen hij zich wenden, die God en de mensen wil dienen. De leraren beoordelen mijn plan om predikant te worden wel niet uit eco nomische overwegingen, zoals de be- roepsvoorlichter, maar niemand hun ner waagde het mij een advies te ge- voorziet, toch slechts één soort huwe lijk kent, het huwelijk voor het leven. In het Joodse orgaan Ha’aretz stond een artikel over de vorm van de ere dienst in de synagoge van de staat Israël: In tegenstelling met de Ameri kaanse synagoges, waar de eredienst aangepast is aan de Christelijke kerk, tracht men in Israël de oude vormen te hervinden. Het blad schrijft: Bijvoorbeeld was het de gewoonte van veel synagoges om in plaats van de sjabbat de Zondag te houden. Thans zijn er nog slechts drie synago ges in Israël, waarin dit gedaan wordt, de rest heeft als het ware berouw ge kregen. Zij houden op sjabbatavond hun dienst en beleggen daarna een feestelijke bijeenkomst in het gebouw van de synagoge. In de kringen van voorstanders van de religieuze hervorming wil men nu proberen om een vorm voor de dienst te vinden die aangepast is aan de si tuatie in Israël. Zij maken een onderscheid tussen die dingen die principieel en zulke die slechts een kwestie van gewoonte zijn. Om een voorbeeld te noemen: Het ge meenschappelijke bidden van mannen en vrouwen is een principiële stelling die overal ter wereld geaccepteerd is. Daarentegen is de begeleiding van orgelmuziek en de ontbloting van het hoofd tijdens de godsdienst geenszins een kwestie van principiële aard. Evenzo de vorm van de gebeden, en het spreekt natuurlek vanzelf dat in Israël de gebeden in het hebreeuws gezegd zullen worden. In Amerika ge schiedt zulks in het Engels. Ds J. B. de Buy, emeritus Doopsge zind predikant, die 52 jaar achtereen giften inzamelde voor Protestanten in Oost-Europa, die het moeilijk hebben, heeft die arbeid neergelegd. In het Doopsgezind Weekblad licht hij dit als volgt toe: Iemand, die er van hoorde, schreef mij: ,„Ik kan me moeilijk voorstellen, dat u het werk neerlegt, al kan ik de reden heel goed begrijpen”. Inderdaad ook mij lijkt het ietwat „onwennig” na ruim twee en vijftig jaar een taak als deze op te geven, doch daarnevens voel ik het toch ook als iets zeer we zenlijks, dat al ben ik elke dag innig en Bommelerwaard, jongenscatechisatie” in dit slechts door 15 van de 23 merking komende werd. Hij zegt dan: Het is jammer dat juist onder de jongens en mannen in de gemeente de kerkelijke belangstelling soms zo flauw is. Ik sprak dezer dagen iemand die een voorstander was van „de vrouw in het ambt”, omdat naar hij zei in zijn gemeente onder de mannen er niet genoeg te vinden waren die in staat geacht mochten worden het ambt van ouderling of diaken te bekleden. Nu mag deze practische omstan digheid natuurlijk nimmer de toe lating vin de vrouw tot het ambt bepalen; hier moet de Schrift het eerste èn het laatste woord spreken, en dan geloof ik dat we niet lang behoeven te discussiëren als we tenminste luisteren willen en ge hoorzaam zijn (zoals dat heet óók in onze kerkorde; ik merk er ech ter weinig van inzake deze kwes tie!) maar op zichzelf is het toch wel in-droevig dat men zulke argu menten kan aanvoeren. En dat blijk baar overal in de kerk de mannen achteraan komen: in kerkgang, in kennis, in belangstelling. ’k Zou zeggen: welaan gij man nen, gij zijt gezet tot een hoofd der vrouw, tot het hoofd van het gezin; gij behoort vooraan te gaan; niet om te heersen, maar om te regeren in ootmoed, te leiden en te dienen in de vreze Gods! Verzuimt de roe- 1 ping niet die God u gegeven heeft! ’s-GRAVENHAGE, 29 April. De heer Pat Reid, eertijds reserveka- pitein bij het Royal Ar my Service corps werd in Mei 1940 buiten Duin kerken door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt. Omdat hij een lastig man was, die steeds trachtte te ontsnappen, stuurde men hem naar Colditz in Silezië, waar in het zwaar bewaakte kasteel vele andere lastige, ont snapte officieren gevan gen werden gezet. Van de driehonderd man daar waren velen beroepsofficieren van het K.N.I.L. De heer Reid vertoeft thans in Neder land. De enige bezigheid te Colditz was het voorbe reiden van ontsnappin- ’s-GRAVENHAGE, 29 April. Ds S. W. Bos, emeritus-predikant der Geref. Kerken en president-curator van de Theologische Hogeschofol te Kampen, viert 3 Mei zijn 70e ver jaardag. Ds S. W. Bos werd op 3 Mei 1885 te Bedum geboren en studeerde aan de Theologische Hogeschool te Kam pen. In 1909 werd hij candidaat en op 24 Oct. van dat jaar bevestigde zijn vader hem te Westergeest in het pre dikambt. In 1914 vertrok ds Bos naar Koudum, in 1917 naar Oude-Pekela, in 1920 naar Dokkum. Ds Bos is Rid der in de Orde van Oranje-Nassau. |IIIIIIIHIIIIII|llilillllllillijl!lll»llffillllllllllH!llllllllllillllllllllllllllllllllllll»lllllli 1 "Wffw g gf 8 -i DINSDAG 3 MEI 1955 HILVERSUM I (402 m.) K.R.O. 7.M Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 id. 7.45 Morgen gebed en lit. kal. 8.00 Nieuws, weerbe richten en kath. nieuws. 8.20 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. Ml Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram, 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 „Als de ziele luistert”, caus. 12.00 Angelus. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouw-mededelingen. 12.33 Gram. 12.48 Tulpenrallye. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Dans- orkest. 13.45 Gram. 14.00 Kamerork en soliste. 15.00 Schoolradio. 15.30 Ben je zestig? 16.00 Voor de zieken. 16.30 Zieken lof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Koer sen. 17.45 Regeringsuitzending: Rijksdelen Overzee: „De betekenis van Nieuw-Gui- nea voor de socjale wetenschappen” door Prof. Dr H. Th. Fischer. 18.00 „Dit is le ven”, caus. 18.15 Gram. 18.20 Sport- praatje. 18.30 R.V.U.: „De tijden veran deren” door Dr H. Groot. 19.00 Nieuws. 19.10 Lichte muziek. 19.30 Avondgebed en lit. kalender. 19.45 Gram. 20.40 Act. 20.55 De gewone man. 21.00 Uit het Boek der Boeken. 21.15 Concertgebouworkest en solist. 22.10 Rep. 22.25 Strijkorkest en or gel. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.) A.V.R.0- 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. V.P.R.O. Dagopening. A.V.R.D 8.00 Nieuws. 8.15 Rep. Tulpenrallye. 8.25 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram- 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: K- v. d. Geest: „Sprookjes van Andersen- Derde lezing. 11.30 Pianorecital. 12.W Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.35 Voor het platteland. 12.42 Piano en Hammondorgel en piano spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen or gram. 13.20 Dansmuziek. 13.55 Koersen. 14.00 Kookkunst. 14.15 Gram. 14.40 School radio. 15.00 Viool en piano. 15.30 Voor de huisvrouw. 16.00 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Gevar. progr. 18.00 Nieuws- 18.15 Pianospel. 18.30 „Tien jaren Cen traal Sociaal Werkgevers Verbond, vraaggesprek. 18.45 Lichte muziek. 1M Voor de kleuters. 19.50 „Paris vous Par'e.' 19.10 Koorzang. 19.45 Filmpraatje. 20.0» Nieuws. 20.05 Act. 20.15 Promenade-or»- en solist. 21.00 „De Bunker", hoorspe- 22.10 Gram. 22.20 „Canada spreekt tot Nederland”, klankbeeld. 22.35 Clavecin’ bel-recital. 22.55 „Ik geleof, caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Rep. Tulp11- rallye. 23.2524.00 Gram. TELEVISIE-PROGRAMMA's VARA: 20.15 Act. en weerberichte 20.35 Toespraak t.g.v. De Dag van de beid. 20.40 „De pioniers van Tolpucltw T.V.-spel. ding opgenomen. Eén der passages luidde: „De schietdiender is een gewoon lui rund. Omdat hij niet hard genoeg lo pen kan, haalt die platvoet zijn pistool te voorschijn en schiet op een vluch tende boosdoener, die soms niet anders op zijn geweten heeft dan dat hij doof een stoplicht gereden is. Ik walg op- recht van dit soort dienders. Ik wa!g nog meer van die lieden, die hen aan stellen en hun geen behoorlijke en bindende voorschriften geven ten op zichte van het gebruik hunner wa pens”. Pasquino voerde als verweer aan, dat naar zijn mening het stuk niet be ledigend voor de gehele Nederlandse politie was en dat mocht iemand dit met hem oneens zijn hij zeker niet de opzfet had gehad het gehele politie corps en bloc te beledigen. „Ik heb meer afkeuring willen uit spreken over bepaalde ambtenaren van de politie, die een te snel gebruik van hun vuurwapenen maken”, zei hij. AMSTERDAM, 28 April. De 68-jarige journalist J. H. J. L. uit Amster dam, die dagelijks in „De Telegraaf” een kroniek schrijft onder het pseudo niem Pasquino, heeft zich voor de rechtbank moeten verantwoorden voor een artikel, getiteld „De schietdiender”, dat in dit blad op 2 Februari j.l. van zijn hand was opgenomen. De Officier van Justitie, mr A. W. Holsteijn, die de heer L. ten laste had gelegd het zich opzettelijk in beledigende vorm uitlaten over de Nederlandse politie, althans over het openbaar gezag, achtte dit bewezen en eiste 600 gulden boete subs. 30 dagen hechtenis. In het gewraakte stuk kantte de schrijver zich tegen ambtenaren van de politie, indien die van hun vuur wapenen gebruik zouden maken, wan neer dat niet ter beveiliging van eigen of andermans leven of goed geschiedt, doch slechts dient om te verhinderen, dat een vluchtende misdadiger ont komt. Het artikel was in de dagvaar- (Van onze correspondent in de Sowjet-zóne.) BERLIJN, April. Na een periode van anderhalf jaar, waarin het aan bewijzen van wederkerige verdraagzaamheid tussen staat en ker ken in de Sowjet-zóne van Duitsland niet heeft ontbroken, is thans opnieuw de strijd van de communistische staatspartij en haar mantel organisaties tegen dragers en gelovigen van de beide confessies ont brand. Hoewel de staatsorganen zelf tot nu toe in dit „dispuut met het religieuze bijgeloof” zich op de achtergrond hebben gehouden, behoeft er toch geen twijfel aan te bestaan, dat het juist de staat is, die op de achtergrond alle aanwijzingen geeft en waarmede de stormloop tegen het bolwerk in de Sowjet-zóne wordt georganiseerd. De communisten gaan ervan uit, dat zij onophoudelijk moeten streven naar beïnvloeding van de jeugd. Immers, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zo luidt de altoos weer herhaalde commu nistische stelregel. De scholieren wor den onafgebroken volgestopt met com munistische interpretatie van het hui dige tijdsgebeuren. Zij worden tevens en dit is veel gevaarlijker systema tisch doordrongen van de beginselen van het dialectisch materialisme. Het gods dienstonderwijs is uit het leerplan ver wijderd; op de kinderen wordt druk uit geoefend het godsdienstonderwijs door de kerken niet bij te wonen. Het is be kend, dat in de periode vóór Juni 1953, de z.g. „fase van de opbouw van het socialisme” de jongeren-organisaties van de evangelische kerk, de „Jonge Gemeenten” aan directe vervolging blootstonden. Hieraan kwam een einde toen de communisten onder de druk der omstandigheden en de onzekere politie ke verhoudingen na de dood van Sta lin een Godsvrede met de kerken sloten. gen. Op allerlei raadsel achtige manieren ver dwenen er mannen van Britse, Nederlands^, Franse, Poolse, Belgische en Joegoslavische natio naliteit. Iedereen kon wat, zo als ijzeren tralies met scheermesjes, doorvijlen, deursloten verkennen en sleutels namaken, Duitse uniformen namaken, kle ding en schoeisel be machtigen enz. Iedere ontsnappingspoging werd zorgvuldig voorbereid door een ontsnappings officier en zijn team. Deze officier bleef altijd achter, totdat hij vervan gen werd. De ontsnap- penden waren altijd voorzien van eigenge maakte valse papieren, kompassen, geld en wat zij meer nodig hadden. Hier strijd Z.S.B. Siliakt (Middi megan ningsv de K- af te s houder in het Wit: l Zwart: (Gewe: 1. 2. 3. 4. (Hier5-. Pbd7 g al op x 6. 7. (De mi echte de tek spelen op c4). 7. 8. 9. 10. (Zwart meer rt e8 te o 11. (Slaan Zwart 12. (Sterke 13. 14. 15. 16. eyK Engeland begon nu een verwoede strijd om I O de handel van de wereld en om het bezit van overzeese koloniën. Het sprak vanzelf, dat een botsing met de Nederlanders niet kon uitblijven. In 1665 brak de oorlog uit. De Britse vloot vocht dapper onder Monk en Prins Rupert, maar tegen de Nederlandse vloot (De Ruyter!) was zij niet op. gewassen. Wie herinnert zich niet de beroemde tocht van Nederlands vlootvoogd op de Theems en zijn bedreigin gvan Londen? In datzelfde jaar 1667 werd er vrede gesloten in Breda. WASHINGTON, 30 April. Ge leerden van de universiteit van Cali fornia hebben een nieuw element ont dekt bij het bombarderen van atoom kernen in de grote cyclotron van de universiteit. Het nieuwe element, nr. 101, is het zwaarste element, dat de mensheid kent. Het is „mendelevium” genoemd naar een Russische scheikundige uit de negentiende eeuw. Het element is zeer radio-actief, maar het heeft geen practische waar de. De overgang van school naar beroep betekent ook binnen het kader van de communistische jeugdorganisaties een belangrijk gebeuren. De kinderen, die tot hun veertiende jaar lid van de orga nisatie der „Jonge Pioniers” waren, worden nu naar de communistische jeugdorganisatie, de „Vrije Duitse Jeugd” overgeheveld. Niet-lid zijn van deze organisatie komt practlsch neer op het einde van alle beroepsplannen. Want hy of zij, die lid is van de F.D.J., heeft recht op staatsondersteuning tij dens de beroepsopleiding en voorrech ten, zodat in feite de F.D.J. de beroeps opleiding volkomen beheerst. En alleen al aan dit feit kan de mate van druk worden afgemeten, die thans op de Jon geren in de Sowjet-zóne wordt uitge oefend, nu hun wordt medegedeeld, aat zij alleen in de communistische jeugd bond kunnen worden overgenomen, wanneer zij aan de jongeren-uren, d.w.z. de voorbereldingscursussen voor de jeugdinwijdingen en de inwijding deel nemen. Dit is een zeer openlijke inbreuk op de vrqheid van geloof en geweten en het conflict voor de jongeren wordt gro ter, wanneer men weet, dat de scholier, die een plaats In de bedrijven als „leer ling” zoekt, verklaringen moet kunnen overleggen, dat hij regelmatig bezoeker van de voorbereldingscursussen is. Ondanks alle bezwaren heeft de lei ding van de Evangelische Kerk intussen toch verklaard, dat een jongere, die aan de communistische jeugdinwijdlng deelneemt, voor kerkelijke inzegening niet meer in aanmerking komt. De kerk acht het onverenigbaar tegelijk het an- ti-christelijke materialisme en het ge loof te dienen. Deze verklaring zal Dij vele jongeren tot een ernstig gewetens conflict lelden. De geestelijken van bei de confessies zijn het er over eens, dat het alleen in de hand van de commu nistische organisaties, d.w.z. de staat ligt, aan de huidige toestand een einde te maken. moeten nemen. Toch weet ik, dat een bepaald moment een beslissende in vloed daarbij heeft uitgeoefend, ook al was ik mij daarvan destijds niet be wust. Dat was het voorbeeld, dat een predikant, die ik van nabij kende, mi. eenvoudig door zijn levenspraktijk gaf. Thans ben ik zo goed als aan het eind van mijn studie. De moeilijkhe den en noden die de predikanten de eerstvolgende tientallen jaren zullen ontmoeten, ben ik mij veel beter be wust dan vijf jaar geleden. Toch zou ik, als ik weer voor de keus werd ge steld, besluiten om predikant te wor den. Ondanks het feit, dat opnieuw niemand het mij zou aanraden. In het Baken, het orgaan van de Ge reformeerde Kerk te Londen, wijst dr K. J. Kraan op een geschrift van dr G. Fischer, aartsbisschop van Canter bury, over problemen van huwelijk en echtscheiding. Dr Kraan zegt: Bisschep Fischer heeft hét stand punt der Anglicaanse Kerk niet mede te werken aan het huwelijk van ge- scheidenen, zolang één der vorige cuvica vc c- echtgenoten nog in leven is, verdedigt ven. Ik moest het zelf maar uitmaken: meest in overeenstemming met de geest van Christus, die waarheid en liefde verenigt wil zien. Het is merkwaardig, dat de positie der kerk van Engeland verstrakt is, naarmate de huwelijkszede losser ge worden is en de huwelijkswetgeving lakser. Ter illustratie de volgende cijfers inzake het Verenigd Koninkrijk: In 1871 waren er 190.112 huwelijken en 171 scheidingen. In 1933 318.191 en 40.24. In 1953 344.488 en 30.326. Het *vas dus zeker niet overbodig, dat de registrar general (wij zouden zeggen de chef van alle ambtenaren van de burgerlijke stand) onlangs stappen nam om aan allen die een burgerlijk huwelijk aangaan bekend te maken dat de Engelse wet, hoewel ze in de mogelijkheid van scheiding Hier moest iets gedaan worden. Er werd iets gedaan. „Het Genootschap ter verspreiding van wetenschappelijke kennis werd opgericht. Een weinig zeg gende naa i, waarachter zich echter van de beginne af aan een onder het peetschap van de Sowjet-organisatie van „strijdvaardige godlozen” staande anti-godsdienstige strijdorganisatie ver borg. Weldra werd dan ook in de com munistische jeugdorganisatie de anti godsdienstige agitatie weer sterker. In grote oplaag werden anti-godsdienstige geschriften onder de jongeren verspreid. En in November 1954 viel ook de laat ste vermomming: een centrale instantie voor de „Jugendweihen”, de jeugdinwij dingen werd opgericht. Wat zijndeze jeugdinwijdingen, die sindsdien door de S.E.D. in alle toon aarden worden gepropageerd? Zij moesten, zo heet het in de officiële mededeling, door een plechtige han deling de overgang van de jongeren van de school naar het beroep, hun intrede dus in de maatschappij sym boliseren. De officiële verklaring zegt dan wel, dat deze inwijdingen geens zins de kerkelijke plechtigheid willen vervangen, ja, dat zelfs het deelne men aan de voorbereldingscursussen voor deze inwijdingen de deelneming aan de kerkelijke confirmatie niet uit sluit. Ietwat schijnheilig wordt hier aan toegevoegd, dat zulks immers een inbreuk zou zijn op het recht van de kerk. Wanneer de rooms-katholieke bisschop van Berlijn, Weskamm, alsmede de Evangelische kerkbesturen en tenslotte ook de voorzitter van de Raad der Evangelische Kerken in Duitsland, Bis schop Dibelius, thans in niets aan dui delijkheid te wensen overlatende klaringen tegen deze jeugdinwijdingen hebben geprotesteerd, dan deden zij dit zeker niet, zoals de communistische partijpers beweert, om de atmosfeer te vergiftigen. De leidingen van de ker ken hebben op zeer eenvoudige wijze uitgesproken waarvan millioenen geio-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 4