Tien jaar bouwactiviteit in Zeeland
Bromfietscursus te Middelburg?
Geen Antwerpse veerboten
Kruiningen-Perkpolder
S53
O
voor
met melk meer mans
Herbouw van het door de oorlog verwoeste
85 procent geschied
Belangrijke,
maar
A
Deze
moeilijke periode wordt afgesloten
zomer tweede dienstschip
Terneuzen-Hoedekenskerke?
Practisch verkeersexamen op Dinsdag 10Mei a.s.
1
Oosterland komt in
het groen
Zeeuws consultatiebureau
voor alcoholisten
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina IT
a
de be-
O
r
Veilig Verkeer vergaderde
Overeenstemming over voor-ontwerp der nieuwe schepen
De cijfers spreken
De herbouw
De toekomst
men al het bovenstaan-
en op zich laat inwer-
De stand der werkloosheid
in Maart
Sombere toestand
Noodoplossingen
De agrarische sector
Arbeiders en materialen
Komende maanden
alle schepen
in de vaart!
De watersnood
lij 1
Él .1
-IMS!
Ingez. Med. (Adv.)
9
de
I
NEEM PER MAN
DRIEKWART KAN
die gebouwd zullen worden voor de
veren over de Wester-Schelde. Veerha-
i
rk
t.
9
01 K
Publicatie Nederland* Zulvelbureau, Gravenhage
Zaterdag 9 April 1955
c-asraftg»*
1954 zijn er in Zeeland in totaal
Daarvan werden er 5841
vens met aanlegplaatsen en schepen
dienen echter geheel op elkaar te wor
den afgestemd. Het voor-ontwerp voor
de nieuwe schepen heeft geleid tot een
breder schip, dan de bestaande aanleg
plaatsen toelaten. De Rijkswaterstaat
heeft onmiddellijk het ontwerpen van
nieuwe aanlegplaatsen in studie geno
men, terwijl voor de veerhaven van
Breskens thans modelonderzoekingen
in het Waterloopkundig Laboratorium
te Delft worden gedaan.
MAATREGELEN
Tot het tijdstip, dat de nieuwe sche
pen in de vaart kunnen worden ge
bracht heeft het Prov. Bestuur tal van
maatregelen overwogen. De Provincie
heeft het m.s. „Koningin Emma” met
10 m doen verlengen. Dit schip, dat te
voren de dienst Hoedekenskerke-Ter-
In de periode 1945 tot en met
13.550 woningen gereed geko
men. Daarvan werden er 5841
door gemeenten gebouwd, 2579
door
4870
te aantal door buitenlandse regerin
gen of organisaties geschonken hou
ten woningen. Zeeland ontving 274
van deze woningen, alsmede de reeds
genoemde 140 zomerwoningen en een
viergezinsbarak. Ook werden uit het
buitenland grote hoeveelheden mate
rialen ontvangen, zoals hout, hard
en zachtboard, asfaltpapier, steen enz.
Van de 389 door de ramp verwoeste
boerderijen zijn er thans 24 herbouwd
en 156 in uitvoering of aanbesteed.
Niet vergeten mag hierbij worden, dat
grote gebieden, juist daar waar de
meeste boerderijen waren verwoest,
pas laat droogvielen, zodat eerst in
1954 met de herbouw kon worden be
gonnen.
Een simpel cijfer bevestigt het
aandeel, dat „vreemdle” arbeiders
aan het Zeeuwse herbouwfront le
verden: in 1947 werkten hier aan
de woningbouw 9636 arbeiders uit
andere streken. Nog een cijfer: op
31 Mei 1947 telde Zeeland 60.313
woningen en thans is dit aantal op
gevoerd tot 75.059.
Daarbij moet worden bedacht, dat
de ramp van 1953 ook een groot aan
tal woningen eiste. Laat niemand uit
deze cijfers concluderen, dat Zeeland
thans geen woningtekort meer heeft!
De werkelijkheid is wel enigszins an
ders. Maar we hebben immers beloofd,
dat hét artikel niet zou uitlopen op een
noodkreet om meer bouwvolume!
Nu wp toch spraken over die eerste
moeilijke tijd, mag zeker niet worden
verzuimd de aandacht te vragen voor
de grootste en grote hulpactie, die van
alle kanten werden gelanceerd.
Wie herinnert zich niet meer
steun van de Amerikaanse Menno
nieten op Walcheren, de vorstelijke
gift van Zwitserland in de vorm van
barakkenkampen (Westkapelle!), de
neuzen onderhield, wordt in de vaart
gebracht tussen Zierikzee en Katse-
veer.
In de plaats daarvan is op het
veer Terneuzen-Hoedekenskerke een
langer schip als dienstschip in de
vaart gebracht. Teneinde de beide
grote wagenveren'iets te ontlasten
is inmiddels machtiging gevraagd
om gedurende de drukke maanden
van 1955 een tweede schip in dit
veer te doen varen.
Voorts is machtiging gevraagd om
gedurende de drie drukste maanden
van 1955 met drie schepen dienst te
doen op het veer Kruiningen-Perk
polder.
GEEN BELGISCHE SCHEPEN
Zoals bekend is reeds vorig najaar
de vraag in studie genomen of de op
gelegde Antwerpse veerboten dienst
zouden kunnen doen op het veer Krui
ningen-Perkpolder. De dekhoogte van
deze schepen stemt niet overeen met
die van de bestaande ponton voor zij-
lading te Perkpolder. Te Kruiningen
zou een inrichting voor zijlading moe
ten worden gebouwd. Dit laatste zou
het uitvoeren van omvangrijk bagger-
werk vorderen, terwijl een bestaande
ponton zou moeten worden hersteld en
passend gemaakt. Daar al deze werk
zaamheden niet tijdig gereed zouden
kunnen zijn, is van verdere pogingen
om deze schepen te huren afgezien.
Voor het veer Vlissingen-Breskens
zijn beschikbaar de m.s. „Koningin Ju
liana”, „Prins Bernhard” en „Koningin
Wilhelmina”. Alle schepen zijn alsdan
in de vaart. Met het onderhouds- en
revisieprogramma is met deze toestand
zoveel mogelijk rekening gehouden.
Ook in de rampgebieden bestonden
de eerste werkzaamheden uit puin
ruimen, het maken van wederopbouw-
plannen en het bouwen van noodwo
ningen. Dat laatste werd echter tot
het uiterste beperkt. Op Schouwen-
Duiveland werden in opdracht van
de regering 345 woonketen gebouwd
en bovendien werden 140 door Oos
tenrijk geschonken houten zomerwo
ningen tijdelijk voor de huisvesting
van rampslachtoffers beschikbaar ge
steld. Vele particulieren bouwden hun
eigen noodwoning.
Momenteel is het zo, dat in de
Zeeuwse rampgebieden zoveel hui
zen zijn gebouwd of in aanbouw
zijn, dat over twee tot drie maan
den de totale woningvoorraad weer
op het peil van 31 Januari 1953 zal
zijn gebracht.
Niet vergeten mag worden het gro-
GOES, 6 April. Op Dinsdag 12 April
a.s. zal door de gemeente Soest in sa
menwerking met de Hoveniersvereniging
de beplanting bij het Kerkplein worden
aangebracht.
Zoals bekend, heeft Soest de gemeente
Oosterland geadopteerd. De beplanting
bij de kleuterschool, de geschenkwonin-
gen, de burgemeesterswoning, het ge
meentehuis en van de beide begraaf
plaatsen is of zal dit voorjaar geschieden.
De beplantingsplannen Voor de wegen
e.d. zijn reeds in kaart gebracht, maar
kunnen in verband met het straat- en
rioleringsplan dit voorjaar niet meer
worden uitgevoerd. Als de werkzaamhe
den het toelaten zullen in het a.s. najaar
de nog resterende plannen worden gere
aliseerd.
Wanneer
de overziet
ken, dan mag wórden gezegd, dat
er hard gewerkt-is in de afgelopen
tien jaren. Dat er een belangrijke
en moeilijke periode kan worden
afgesloten en dat er een toekomst
voor ons ligt, waarvan niemand
nog iets weet, maar waarvan wel
kan worden gezegd, dat de activi
teit op het bouwfront niet zal mo
gen verslappen. Dat het Deltaplan
ook op de woningbouw van invloed
zal zijn kan moeilijk worden ont
kend, al zal er op dit moment nog
niemand in staat zijn de consequen
ties daarvan te overzien.
GOES, 6 April. Volgens gegevens
van het districtsbureau voor de arbeids
voorziening in Zeeland waren er per 31
Maart 1488 mannelijke werkzoekenden,
onder wie 713 geheel werklozen, 473
werkzaam op objecten voor aanvullende
werkgelegenheden en 302 tewerkgesteld
op gem. sociale werkvoorzieningsobjec-
ten. De aanvragen van werkgevers be
droeg 805. Vrouwelijke werkzoekenden
waren in totaal 425 ingeschreven. Geheel
werkloos zijn 234 en niet werkloos 191.
De aanvragen van werkgevers bedroeg
290.
woningbouwverenigingen,
door particulieren met
Rijkssteun en 125 door particu
lieren zonder deze steun. Het
Rijk bouwde 135 woningen. Gaat
men de cijfers per jaar na, dan
blijkt, dat er in 1945 slechts één
woning gereed kwam. Dit aan
tal was in 1946 gestegen tot 14.
De andere cijfers zijn: 310 hui
zen in 1947, 2414 in 1948, 2844 in
1949, 1799 in 1950, 1598 in 1951,
1438 in 1952, 1281 in 1953 en 1851
in 1954. In de jaren 1945 tot en
met 1948 werden er 2254 nood
woningen neergezet. Met de
bouwactiviteiten in Zeeland van
1948 tot en met 1954 was een be
drag van ruim 300 millioen gul
den gemoeid. Voor rekening van
de woningbouw kwam daarvan
ruim 130 millioen gulden voor
weg- en waterbouwkundige wer
ken ruim 28.5 millioen, voor
herstel van oorlogsschade bijna
16 millioen, voor buitengewoon
onderhoud bijna 5.5 millioen, voor
verbouwingen 19.6 millioen, voor
boerderijen 17 millioen, voor an
dere agrarische bouwwerken bij
na 9 ton, voor gebouwen van
nijverheid ruim 31.5 millioen,
voor bouwwerken van handel en
verkeer bijna 22.7 millioen, voor
gebouwen van gezondheidszorg
en hygiëne ruim 9 millioen, voor
kerken 4.5 millioen, voor scho
len ruim 11.6 millioen, voor
overige gebouwen bijna 2 mil
lioen en voor overheidsgebouwen
ruim 3.2 millioen. In 1954 be
droeg volgens recente cijfers het
woningtekort in Zeeland 2.6 pet.
van de totale woningbehoefte.
Van hetgeen in totaal aan Ne
derland werd toegewezen kreeg
Zeeland 2.7 pet. De woningvoor
raad nam vorig jaar toe met 2.3
procent.
wijs te geven aan de HBS en twee uur
aan de middelbare meisjesschool. Het-
verkeersonderricht op de lagere zowel
als op de middelbare en de kweek
scholen vormde onderwerp van dis
cussie.
Er moet wat dit betreft nog heel
wat meer gebeuren, want de beruch
te „zwarte plek”, die zich tot voor
een jaar of vijf zes nog vrijwel tot
de grote bevolkingscentra beperkte,
heeft zich onrustbarend snel ook tot
Zeeland uitgestrekt.
MEER LEDEN
Een prettige mededeling van de se
cretaris, de heer L. A. van Hoeven
was, dat zich sinds de vorige vergade
ring niet minder dan 60 nieuwe leden
hebben opgegeven en dat verschillen
de grotere bedrijven in de stad bereid
zijn de Vereniging met een subsidie te
steunen.
Speciaal met het oog op het komen
de landelijke congres van het Verbond
zal aan Ged. Staten om een subsidie
van f 500,worden gevraagd. Met en
kele welgekozen woorden installeerde
de voorzitter de twee nieuwe bestuurs
leden, de heren J. Later, Rijksinspec-
teur van het Verkeer, en C. Bruins,'di
recteur van de N.V. Stoomtram Wal
cheren.
In deze vergadering werden ook aan
de orde gesteld de nieuwe voorstellen
omtrent de structuur van het Verbond
van Verenigingen voor Veilig Verkeer
en de verhoudingen van dit Verbond
tot de Vereniging. In ’t algemeen komt
het erop neer, dat men tussen de ver
enigingen en het Verbond districten
wil instellen, welke o.m. minder actie
ve verenigingen zouden moeten stimu
leren. Op het eerste gezicht voelde
men niet veel voor deze oplossing. De
voorstellen zullen nu onder de be
stuursleden circuleren na te zijn voor
zien van kanttekeningen van het be
stuurslid, mr Ph. M. Schenkenberg van
Mierop. De voorzitter werd aangewe
zen als afgevaardigde naar de buiten
gewone algemene vergadering van het
Verbond, die op 25 Mei a.s. te Utrecht
zal worden gehouden.
HET CONGRES.
Tenslotte kwam het in Middelburg
op 29 en 30 September a.s. te houden
congres aan de orde. De gasten zullen
op 29 September om 4 uur door het
bestuur in Hotel „De Burg” worden
ontvangen, waarna om 5 uur een offi
ciële ontvangst door het gemeentebe
stuur in de Burgerzaal volgt.
Tijdens het diner des avonds in Ho
tel „De Burg” zal waarschijnlijk het
Westkappels Dameskoor optreden. Ge
tracht zal ook worden een carilloncon
cert te doen geven. De volgende dag
wordt de vergadering in het Schutters
hof gehouden. Zij wordt onderbroken
door een Zeeuwse koffiemaaltijd in
Hotel „Du Commerce”. De dames zul
len des morgens Miniatuur Walcheren
en de Prov. Bibliotheek bezoeken en
gaan des middags naar Veere, waar
de burgemeester haar hoopt te ontvan
gen.
MIDDELBURG, 8 April. In de deze week gehouden bestuursvergadering
der Vereniging voor Veilig Verkeer Middelburg e.o. zijn weer heel wat vraag
punten aan de orde gekomen. Uitvoerig werd onder leiding van de heer
E. Visscher gesproken over de verkeersexamens, waaromtrent de voor
zitter der examencommissie, de heer M. A. Reneman, rapporteerde. Besloten
werd het practische examen te doen af nemen op Dinsdag 10 Mei a.s. De re
sultaten van het schriftelijk examen waren over het algemeen gunstig. On
geveer 25 van de 600 kinderen, die meededen, moesten worden afgewezen.
De algemene indruk was, dat de leerlingen van de scholen op de dorpen het
iets beter eraf hadden gebracht dan die van de stadsscholen. Het is de be
doeling, dat in het vervolg de verkeersdiploma’s aan de kinderen van de
dorpsscholen op de dorpen zullen worden uitgereikt.
Er werd ook in den brede gesproken
over het organiseren van een brom
fietscursus. Enkele jaren geleden gaf
de Vereniging zo’n cursus in Middel
burg en Goes, maar algemeen gevoel
de men de noodzaak van meer cursus
sen op dit gebied. Gaan de plannen
door, dan begint de cursus aan het
eind van de zomer of het begin van
de herfst. Enkele op dit punt deskun
dige bestuursleden verklaarden zich
bereid als docenten op te treden.
De voorzitter, de heer Visscher, deel
de mede, dat hij zich op verzoek van
de directeur van de RHBS te Middel
burg bereid heeft verklaard geduren
de twee uur per week verkeersonder-
In de Zeeuwse steden verrezen
op plaatsen, waar voorheen de
koeien graasden of de boer
zijn akkers had, woningen uit
de grond. Het is nog altijd
niet voldoende, helaas
Een aardige opname van de
complexen huizen, die enkele
jaren geleden in Goes werden
neergezet. Op de achtergrond
de toren van Kloetinge.
nog altijd actueel is. Het gaat dan
wel om de laatste loodjes, maar deze
wegen ook hier het zwaarst!
Wanneer wij in gedachten terug
gaan naar het jaar' 1945, dan is er
weinig goeds te vertellen. Ook Zee
land was geheel vrij, maar het ging
ten koste van vele ook materiële of
fers. Toen de balans van vijf jaar
oorlog en bezetting kon worden op
gemaakt, bleek, dat Zeeland relatief
het zwaarst getroffen was.
Er waren rond 70.000 woningen en
daarvan was ruim tien procent ver
woest, terwijl nog bijna 53 pet. was be
schadigd. Niet meer dan 37 pet. van
de woningen kon dus zonder meer als
„bewoonbaar” worden aangemerkt.
Men weet, dat het met de wonin
gen niet ophield. Want ook vele fa
brieken, scholen, openbare gebouwen,
kerken, winkels en andere openbare
bouwwerken waren door het oorlogs
geweld vernietigd, om nog maar niet
te spreken van de enorme schade aan
wegen, bruggen, duikers, sluizen en
kaden. Walcheren stond goeddeels on
der water en ook Schouwen-Duive-
land was voor een gedeelte geïnun
deerd.
De eerste fase van de wederop
bouw kon nog niet bestaan uit het
bouwen van nieuwe woningen. In de
allereerste plaats moesten de licht be
schadigde huizen zo snel mogelijk
weer bewoonbaar worden gemaakt,
bijna steeds door noodvoorzieningen
en noodherstel. Pas later volgde het
definitieve herstel. Tegelijkertijd be
gon de taxatie door de deskundigen.
In die eerste tijd moest ook het puin
worden geruimd, terwijl ook aan het
onteigenen van gronden en opstallen
alle aandacht werd besteed, evenals
aan de bouw van noodwoningen en
noodboerderijen en het maken van
wederopbouwplannen.
Zo werden in de jaren 1C45 tot en
met 1947 in Zeeland 1961 noodwonin
gen opgetrokken, terwjjl er bovendien
door het voormalig Bureau Wederop
bouw Boerderijen nog 293 noodwonin
gen en 602 andere noodgebouwen wer
den neergezet. In 1946 werd begon
nen met het definitief herstel van de
ruim 5100 zwaar en ruim 32.000 licht
beschadigde woningen en het volgende
jaar begon de herbouw van de 7000
verwoeste huizen.
Bij de woningtelling van 31 Mei
1947 bleek, dat er nog 1208 woningen
tijdelijk onbewoonbaar waren door de
beschadigingen. Het herstel daarvan
is al lang voltooid, al is er hier en
daar nog een onwillige eigenaar, die
nog niet heeft laten herstellen.
In de agrarische sector was d.e scha
de eveneens aanzienlijk. Er werden
794 boerderijen verwoest, maar op dit
ogenblik zijn deze herbouwd op een
30 na. De eigenaren van 20 dezer boer
derijen zullen waarschijnlijk niet her
bouwen, zodat dan nog slechts 10
boerderijen op herbouw wachten. De
bouwkosten van de gedurende 1945
tot en met 1954 gebouwde boerderijen
bedroegen ruim 24.5 millioen gulden.
In de industriële sector is het herstel
van de oorlogsschade nagenoeg vol
tooid, evenals het herstel van open
bare gebouwen en scholen.
Een apart artikel zouden wij kunnen
wijden aan de moeilijkheden, die over
wonnen moesten worden, voordat de
woningbouw in 1947 goed en wel op
gang kon worden gebracht. In ge
noemd jaar kwamen 310 woningen
gereed en in 1948 liep dit aantal reeds
op tot 2414. Die moeilijkheden: er
waren bijna geen bouwmaterialen,
geen kalkzandsteen en cement, geen
hout. De arbeiders moesten meestal
uit andere provincies worden aange
trokken en dit betekende, dat er ba
rakken uit de grond moesten worden
gestampt om al deze mensen te kun
nen huisvesten. Er moest gezorgd wor-
dGri xrzvzxv» Lmim x-,4-,-.*— mm i
er moest een volledige organisatie
irden opgebouwd.
MIDDELBURG, 8 April. Het Provinciaal Bestuur van Zeeland doet
alles wat mogelijk is om het vervoer op de veren over de Wester-Schelde in
de komende maanden zo goed mogelijk te doen verlopen. Men zal er echter
rekening mee dienen te houden, dat zolang de twee grote schepen, die voor
de diensten op de Wester-Schelde moeten worden verbouwd, en over het
voor-ontwerp waarvan kortgeleden overeenstemming is bereikt, niet in
dienst zijn, een overgangstoestand ontstaat. Het Provinciaal Bestuur zal
daarom de komende maanden alle veerboten in de vaart brengen. Plannen
zijn in studie om op het veer Hoedekenskerke-Terneuzen gedurende de zo
mermaanden een tweede boot in te leggen. Bovendien bestaat de kans, dat
de Moerdijkpont „Dordrecht” met 30 m zal worden verlengd. Wordt spoedig
een beslissing genomen, dan kan dit grotere schip omstreeks half Augustus
in de vaart worden gebracht. Van het charteren van opgelegde Antwerpse
veerboten, die dienst zouden kunnen doen op de dienst Kruiningen-Perkpol
der is afgezien om technische redenen.
In een mededeling van het Prov.
Bestuur wordt er op gewezen, dat het
toezicht op de veren is opgedragen aan
Rijkswaterstaat. Voor belangrijke be
slissingen is voorafgaande goedkeuring
van de minister van Verkeer en Wa
terstaat nodig.
DE NIEUWE SCHEPEN
Zoals gezegd is onlangs overeen
stemming bereikt over een voor-ont
werp voor de beide nieuwe schepen,
door da Amsterdammers georgani
seerde actie om de huizen op Wal
cheren weer van glas te voorzien, de
geallieerde hulp bij de droogmaking
van Walcheren en last but not
least de boomplantactie voor dit
eiland? Stuk voor stuk tekenen en
bewijzen, dat de wereld het zwaar
getroffen Zeeland niet vergat en be
reid was de helpende hand te bieden.
Maar de rampen, die Zeeland had
den getroffen, zouden zich zij het
op andere en ongedachte wijze her
halen. Op 1 Februari 1953, één der
donkerste dagen in Zeelands geschie
denis, werd door de stormvloed voor
een gedeelte weer teniet gedaan wat
in acht jaar van herbouw was her
rezen.
Byna de helft van de verwoeste wo
ningen stond in Zeeland. De 52 door
de ramp getroffen Zeeuwse gemeenten
telden op 31 Januari 1953 36.614 wo
ningen. Hiervan werd 8.4 procent of
1244 huizen verwoest. In Kerkwerve
was dit percentage 49.5, in Nieuwer-
kerk 53.6, in Ouwerkerk 52.7 en in
Stavenisse 32.1.
Bij het herstel van de rampschade
werd een dankbaar gebruik gemaakt
van de ervaringen, die waren opge
daan bij de regeling der oorlogsscha
de. Reeds op 7 Februari 1953 werden
de rampschadebureaux ingesteld en
onmiddellijk werd een begin gemaakt
met de taxatie van de schade. In to
taal werden door de rampschadebu
reaux 14.144 schade-aangiften in be
handeling genomen, waarvan 1107
aangiften betrekking hadden op ver
woeste panden, 12.648 op herstelbare
panden en 389 op boerderijen. In bijna
alle gevallen werd overeenstemming
verkregen over de getaxeerde schade
bedragen.
MIDDELBURG, 7 April. Regel
matig wordt doorgewerkt aan de
voorbereidingen tot de stichting van
een Zeeuws Consultatiebureau voor
Alcoholisten, dat althans een deel van
de drankslachtoffers zal kunnen op
vangen en hun tot grote steun kan
zijn. Een zeer breed samengesteld co
mité beveelt deze belangrijke zaak in
de aandachtvan de Zeeuwse bevol
king van harte aan. In dit comité heb
ben zitting, naast de Commissaris der
Koningin, burgemeesters, leden van
Prov. en Ged. Staten, leden van de
rechtelijke macht, predikanten, medi
ci, directeuren van sociale diensten,
figuren op het gebied der kinderbe
scherming, vertegenwoordigers van
de vakbeweging, directeuren en lei
ders van bedrijven enz.
Op 20 April a.s. zal in de Schouw
burg aan het Molenwater een samen
komst worden belegd, waar de heer
Krauweel, leider van het Amster
damse Consultatiebureau voor Alco
holisten, mede namens de Federatie
van deze instellingen, een toelichting
zal geven op de noodzaak en het
werk van deze bureaux, ook voor
Zeeland. De uitnodigingen voor deze
samenkomst zijn verzonden door het
- Middelburgs Drankweercomité, de
voor hun ontspanning, kortom, Dienst Geestelijke Volksgezondheid
en de afdeling Zeeland van het Ned.
Genootschap tot Reclassering.
MIDDELBURG, 9 April. Dit artikel loopt voor deze keer niet
uit op een noodkreet om meer bouwvolume voor Zeeland. Het zou
dat kunnen zijn, want de situatie blijft vrij hopeloos, maar het zou
getuigen van ondankbaarheid, wanneer ook niet eens een keer de
feiten spraken. De harde feiten van de wederopbouw gedurende de
afgelopen tien jaren. Die zijn er zonder enige twijfel. Wie de moeite
wil doen kennis te nemen van al hetgeen hieronder volgt, die zal met
ons eens zijn, dat er in Zeeland veel tot stand is gekomen. Dat de toe
stand van 1945 niet te vergelijken is met die van vandaag. De puin
hopen zijn opgeruimd en nieuwe huizen zijn gebouwd. Dit is een feit,
dat voor zichzelf spreekt: de herbouw van de door oorlogsgeweld ver
woeste woningen is thans voor meer dan 85 voltooid. Dat is inder
daad nog geen 100 maar toch mag worden gezegd, dat voor Zee
land de wederopbouwperiode voorbij is. Een deel van de nog over
blijvende 15 herbouwplichtigen zal zeker om ontheffing van de be-
stedingsplicht verzoeken, maar voor hen, die nog altijd weifelen tot
herbouw over te gaan, is het dringend gewenst, dat zij nu zeer spoedig
hun bouwplannen indienen.
Dat laatste is om nog een andere
reden zeer gewenst. Binnen afzien
bare tijd zal n.l. ook voor Zeeland de
z.g. rente- en financieringstop worden
afgekondigd, een maatregel, welke
voor grote delen van het land al is
getroffen. Dat betekent dus o.m., dat
Ue rente op de grootboekinschrijvin-
gen komt te vervallen. Voor sommi
gen is het echter moeilijk om tot her
bouw over te gaan .In Breskens b.v.
wachten nog enkele herbouwplichti
gen op het bekend worden van de
plaats van de nieuwe haven om hun
bedrijfsgebouw in de buurt van deze
haven op te bouwen. Men ziet dus
wel, dat de herbouw op dit moment
nog altijd actueel is. Het gaat dan
M