Tien jaar bouwactiviteit in Zeeland Bromfietscursus te Middelburg? Geen Antwerpse veerboten Kruiningen-Perkpolder S53 O voor met melk meer mans Herbouw van het door de oorlog verwoeste 85 procent geschied Belangrijke, maar A Deze moeilijke periode wordt afgesloten zomer tweede dienstschip Terneuzen-Hoedekenskerke? Practisch verkeersexamen op Dinsdag 10Mei a.s. 1 Oosterland komt in het groen Zeeuws consultatiebureau voor alcoholisten ZEEUWSCH DAGBLAD pagina IT a de be- O r Veilig Verkeer vergaderde Overeenstemming over voor-ontwerp der nieuwe schepen De cijfers spreken De herbouw De toekomst men al het bovenstaan- en op zich laat inwer- De stand der werkloosheid in Maart Sombere toestand Noodoplossingen De agrarische sector Arbeiders en materialen Komende maanden alle schepen in de vaart! De watersnood lij 1 Él .1 -IMS! Ingez. Med. (Adv.) 9 de I NEEM PER MAN DRIEKWART KAN die gebouwd zullen worden voor de veren over de Wester-Schelde. Veerha- i rk t. 9 01 K Publicatie Nederland* Zulvelbureau, Gravenhage Zaterdag 9 April 1955 c-asraftg»* 1954 zijn er in Zeeland in totaal Daarvan werden er 5841 vens met aanlegplaatsen en schepen dienen echter geheel op elkaar te wor den afgestemd. Het voor-ontwerp voor de nieuwe schepen heeft geleid tot een breder schip, dan de bestaande aanleg plaatsen toelaten. De Rijkswaterstaat heeft onmiddellijk het ontwerpen van nieuwe aanlegplaatsen in studie geno men, terwijl voor de veerhaven van Breskens thans modelonderzoekingen in het Waterloopkundig Laboratorium te Delft worden gedaan. MAATREGELEN Tot het tijdstip, dat de nieuwe sche pen in de vaart kunnen worden ge bracht heeft het Prov. Bestuur tal van maatregelen overwogen. De Provincie heeft het m.s. „Koningin Emma” met 10 m doen verlengen. Dit schip, dat te voren de dienst Hoedekenskerke-Ter- In de periode 1945 tot en met 13.550 woningen gereed geko men. Daarvan werden er 5841 door gemeenten gebouwd, 2579 door 4870 te aantal door buitenlandse regerin gen of organisaties geschonken hou ten woningen. Zeeland ontving 274 van deze woningen, alsmede de reeds genoemde 140 zomerwoningen en een viergezinsbarak. Ook werden uit het buitenland grote hoeveelheden mate rialen ontvangen, zoals hout, hard en zachtboard, asfaltpapier, steen enz. Van de 389 door de ramp verwoeste boerderijen zijn er thans 24 herbouwd en 156 in uitvoering of aanbesteed. Niet vergeten mag hierbij worden, dat grote gebieden, juist daar waar de meeste boerderijen waren verwoest, pas laat droogvielen, zodat eerst in 1954 met de herbouw kon worden be gonnen. Een simpel cijfer bevestigt het aandeel, dat „vreemdle” arbeiders aan het Zeeuwse herbouwfront le verden: in 1947 werkten hier aan de woningbouw 9636 arbeiders uit andere streken. Nog een cijfer: op 31 Mei 1947 telde Zeeland 60.313 woningen en thans is dit aantal op gevoerd tot 75.059. Daarbij moet worden bedacht, dat de ramp van 1953 ook een groot aan tal woningen eiste. Laat niemand uit deze cijfers concluderen, dat Zeeland thans geen woningtekort meer heeft! De werkelijkheid is wel enigszins an ders. Maar we hebben immers beloofd, dat hét artikel niet zou uitlopen op een noodkreet om meer bouwvolume! Nu wp toch spraken over die eerste moeilijke tijd, mag zeker niet worden verzuimd de aandacht te vragen voor de grootste en grote hulpactie, die van alle kanten werden gelanceerd. Wie herinnert zich niet meer steun van de Amerikaanse Menno nieten op Walcheren, de vorstelijke gift van Zwitserland in de vorm van barakkenkampen (Westkapelle!), de neuzen onderhield, wordt in de vaart gebracht tussen Zierikzee en Katse- veer. In de plaats daarvan is op het veer Terneuzen-Hoedekenskerke een langer schip als dienstschip in de vaart gebracht. Teneinde de beide grote wagenveren'iets te ontlasten is inmiddels machtiging gevraagd om gedurende de drukke maanden van 1955 een tweede schip in dit veer te doen varen. Voorts is machtiging gevraagd om gedurende de drie drukste maanden van 1955 met drie schepen dienst te doen op het veer Kruiningen-Perk polder. GEEN BELGISCHE SCHEPEN Zoals bekend is reeds vorig najaar de vraag in studie genomen of de op gelegde Antwerpse veerboten dienst zouden kunnen doen op het veer Krui ningen-Perkpolder. De dekhoogte van deze schepen stemt niet overeen met die van de bestaande ponton voor zij- lading te Perkpolder. Te Kruiningen zou een inrichting voor zijlading moe ten worden gebouwd. Dit laatste zou het uitvoeren van omvangrijk bagger- werk vorderen, terwijl een bestaande ponton zou moeten worden hersteld en passend gemaakt. Daar al deze werk zaamheden niet tijdig gereed zouden kunnen zijn, is van verdere pogingen om deze schepen te huren afgezien. Voor het veer Vlissingen-Breskens zijn beschikbaar de m.s. „Koningin Ju liana”, „Prins Bernhard” en „Koningin Wilhelmina”. Alle schepen zijn alsdan in de vaart. Met het onderhouds- en revisieprogramma is met deze toestand zoveel mogelijk rekening gehouden. Ook in de rampgebieden bestonden de eerste werkzaamheden uit puin ruimen, het maken van wederopbouw- plannen en het bouwen van noodwo ningen. Dat laatste werd echter tot het uiterste beperkt. Op Schouwen- Duiveland werden in opdracht van de regering 345 woonketen gebouwd en bovendien werden 140 door Oos tenrijk geschonken houten zomerwo ningen tijdelijk voor de huisvesting van rampslachtoffers beschikbaar ge steld. Vele particulieren bouwden hun eigen noodwoning. Momenteel is het zo, dat in de Zeeuwse rampgebieden zoveel hui zen zijn gebouwd of in aanbouw zijn, dat over twee tot drie maan den de totale woningvoorraad weer op het peil van 31 Januari 1953 zal zijn gebracht. Niet vergeten mag worden het gro- GOES, 6 April. Op Dinsdag 12 April a.s. zal door de gemeente Soest in sa menwerking met de Hoveniersvereniging de beplanting bij het Kerkplein worden aangebracht. Zoals bekend, heeft Soest de gemeente Oosterland geadopteerd. De beplanting bij de kleuterschool, de geschenkwonin- gen, de burgemeesterswoning, het ge meentehuis en van de beide begraaf plaatsen is of zal dit voorjaar geschieden. De beplantingsplannen Voor de wegen e.d. zijn reeds in kaart gebracht, maar kunnen in verband met het straat- en rioleringsplan dit voorjaar niet meer worden uitgevoerd. Als de werkzaamhe den het toelaten zullen in het a.s. najaar de nog resterende plannen worden gere aliseerd. Wanneer de overziet ken, dan mag wórden gezegd, dat er hard gewerkt-is in de afgelopen tien jaren. Dat er een belangrijke en moeilijke periode kan worden afgesloten en dat er een toekomst voor ons ligt, waarvan niemand nog iets weet, maar waarvan wel kan worden gezegd, dat de activi teit op het bouwfront niet zal mo gen verslappen. Dat het Deltaplan ook op de woningbouw van invloed zal zijn kan moeilijk worden ont kend, al zal er op dit moment nog niemand in staat zijn de consequen ties daarvan te overzien. GOES, 6 April. Volgens gegevens van het districtsbureau voor de arbeids voorziening in Zeeland waren er per 31 Maart 1488 mannelijke werkzoekenden, onder wie 713 geheel werklozen, 473 werkzaam op objecten voor aanvullende werkgelegenheden en 302 tewerkgesteld op gem. sociale werkvoorzieningsobjec- ten. De aanvragen van werkgevers be droeg 805. Vrouwelijke werkzoekenden waren in totaal 425 ingeschreven. Geheel werkloos zijn 234 en niet werkloos 191. De aanvragen van werkgevers bedroeg 290. woningbouwverenigingen, door particulieren met Rijkssteun en 125 door particu lieren zonder deze steun. Het Rijk bouwde 135 woningen. Gaat men de cijfers per jaar na, dan blijkt, dat er in 1945 slechts één woning gereed kwam. Dit aan tal was in 1946 gestegen tot 14. De andere cijfers zijn: 310 hui zen in 1947, 2414 in 1948, 2844 in 1949, 1799 in 1950, 1598 in 1951, 1438 in 1952, 1281 in 1953 en 1851 in 1954. In de jaren 1945 tot en met 1948 werden er 2254 nood woningen neergezet. Met de bouwactiviteiten in Zeeland van 1948 tot en met 1954 was een be drag van ruim 300 millioen gul den gemoeid. Voor rekening van de woningbouw kwam daarvan ruim 130 millioen gulden voor weg- en waterbouwkundige wer ken ruim 28.5 millioen, voor herstel van oorlogsschade bijna 16 millioen, voor buitengewoon onderhoud bijna 5.5 millioen, voor verbouwingen 19.6 millioen, voor boerderijen 17 millioen, voor an dere agrarische bouwwerken bij na 9 ton, voor gebouwen van nijverheid ruim 31.5 millioen, voor bouwwerken van handel en verkeer bijna 22.7 millioen, voor gebouwen van gezondheidszorg en hygiëne ruim 9 millioen, voor kerken 4.5 millioen, voor scho len ruim 11.6 millioen, voor overige gebouwen bijna 2 mil lioen en voor overheidsgebouwen ruim 3.2 millioen. In 1954 be droeg volgens recente cijfers het woningtekort in Zeeland 2.6 pet. van de totale woningbehoefte. Van hetgeen in totaal aan Ne derland werd toegewezen kreeg Zeeland 2.7 pet. De woningvoor raad nam vorig jaar toe met 2.3 procent. wijs te geven aan de HBS en twee uur aan de middelbare meisjesschool. Het- verkeersonderricht op de lagere zowel als op de middelbare en de kweek scholen vormde onderwerp van dis cussie. Er moet wat dit betreft nog heel wat meer gebeuren, want de beruch te „zwarte plek”, die zich tot voor een jaar of vijf zes nog vrijwel tot de grote bevolkingscentra beperkte, heeft zich onrustbarend snel ook tot Zeeland uitgestrekt. MEER LEDEN Een prettige mededeling van de se cretaris, de heer L. A. van Hoeven was, dat zich sinds de vorige vergade ring niet minder dan 60 nieuwe leden hebben opgegeven en dat verschillen de grotere bedrijven in de stad bereid zijn de Vereniging met een subsidie te steunen. Speciaal met het oog op het komen de landelijke congres van het Verbond zal aan Ged. Staten om een subsidie van f 500,worden gevraagd. Met en kele welgekozen woorden installeerde de voorzitter de twee nieuwe bestuurs leden, de heren J. Later, Rijksinspec- teur van het Verkeer, en C. Bruins,'di recteur van de N.V. Stoomtram Wal cheren. In deze vergadering werden ook aan de orde gesteld de nieuwe voorstellen omtrent de structuur van het Verbond van Verenigingen voor Veilig Verkeer en de verhoudingen van dit Verbond tot de Vereniging. In ’t algemeen komt het erop neer, dat men tussen de ver enigingen en het Verbond districten wil instellen, welke o.m. minder actie ve verenigingen zouden moeten stimu leren. Op het eerste gezicht voelde men niet veel voor deze oplossing. De voorstellen zullen nu onder de be stuursleden circuleren na te zijn voor zien van kanttekeningen van het be stuurslid, mr Ph. M. Schenkenberg van Mierop. De voorzitter werd aangewe zen als afgevaardigde naar de buiten gewone algemene vergadering van het Verbond, die op 25 Mei a.s. te Utrecht zal worden gehouden. HET CONGRES. Tenslotte kwam het in Middelburg op 29 en 30 September a.s. te houden congres aan de orde. De gasten zullen op 29 September om 4 uur door het bestuur in Hotel „De Burg” worden ontvangen, waarna om 5 uur een offi ciële ontvangst door het gemeentebe stuur in de Burgerzaal volgt. Tijdens het diner des avonds in Ho tel „De Burg” zal waarschijnlijk het Westkappels Dameskoor optreden. Ge tracht zal ook worden een carilloncon cert te doen geven. De volgende dag wordt de vergadering in het Schutters hof gehouden. Zij wordt onderbroken door een Zeeuwse koffiemaaltijd in Hotel „Du Commerce”. De dames zul len des morgens Miniatuur Walcheren en de Prov. Bibliotheek bezoeken en gaan des middags naar Veere, waar de burgemeester haar hoopt te ontvan gen. MIDDELBURG, 8 April. In de deze week gehouden bestuursvergadering der Vereniging voor Veilig Verkeer Middelburg e.o. zijn weer heel wat vraag punten aan de orde gekomen. Uitvoerig werd onder leiding van de heer E. Visscher gesproken over de verkeersexamens, waaromtrent de voor zitter der examencommissie, de heer M. A. Reneman, rapporteerde. Besloten werd het practische examen te doen af nemen op Dinsdag 10 Mei a.s. De re sultaten van het schriftelijk examen waren over het algemeen gunstig. On geveer 25 van de 600 kinderen, die meededen, moesten worden afgewezen. De algemene indruk was, dat de leerlingen van de scholen op de dorpen het iets beter eraf hadden gebracht dan die van de stadsscholen. Het is de be doeling, dat in het vervolg de verkeersdiploma’s aan de kinderen van de dorpsscholen op de dorpen zullen worden uitgereikt. Er werd ook in den brede gesproken over het organiseren van een brom fietscursus. Enkele jaren geleden gaf de Vereniging zo’n cursus in Middel burg en Goes, maar algemeen gevoel de men de noodzaak van meer cursus sen op dit gebied. Gaan de plannen door, dan begint de cursus aan het eind van de zomer of het begin van de herfst. Enkele op dit punt deskun dige bestuursleden verklaarden zich bereid als docenten op te treden. De voorzitter, de heer Visscher, deel de mede, dat hij zich op verzoek van de directeur van de RHBS te Middel burg bereid heeft verklaard geduren de twee uur per week verkeersonder- In de Zeeuwse steden verrezen op plaatsen, waar voorheen de koeien graasden of de boer zijn akkers had, woningen uit de grond. Het is nog altijd niet voldoende, helaas Een aardige opname van de complexen huizen, die enkele jaren geleden in Goes werden neergezet. Op de achtergrond de toren van Kloetinge. nog altijd actueel is. Het gaat dan wel om de laatste loodjes, maar deze wegen ook hier het zwaarst! Wanneer wij in gedachten terug gaan naar het jaar' 1945, dan is er weinig goeds te vertellen. Ook Zee land was geheel vrij, maar het ging ten koste van vele ook materiële of fers. Toen de balans van vijf jaar oorlog en bezetting kon worden op gemaakt, bleek, dat Zeeland relatief het zwaarst getroffen was. Er waren rond 70.000 woningen en daarvan was ruim tien procent ver woest, terwijl nog bijna 53 pet. was be schadigd. Niet meer dan 37 pet. van de woningen kon dus zonder meer als „bewoonbaar” worden aangemerkt. Men weet, dat het met de wonin gen niet ophield. Want ook vele fa brieken, scholen, openbare gebouwen, kerken, winkels en andere openbare bouwwerken waren door het oorlogs geweld vernietigd, om nog maar niet te spreken van de enorme schade aan wegen, bruggen, duikers, sluizen en kaden. Walcheren stond goeddeels on der water en ook Schouwen-Duive- land was voor een gedeelte geïnun deerd. De eerste fase van de wederop bouw kon nog niet bestaan uit het bouwen van nieuwe woningen. In de allereerste plaats moesten de licht be schadigde huizen zo snel mogelijk weer bewoonbaar worden gemaakt, bijna steeds door noodvoorzieningen en noodherstel. Pas later volgde het definitieve herstel. Tegelijkertijd be gon de taxatie door de deskundigen. In die eerste tijd moest ook het puin worden geruimd, terwijl ook aan het onteigenen van gronden en opstallen alle aandacht werd besteed, evenals aan de bouw van noodwoningen en noodboerderijen en het maken van wederopbouwplannen. Zo werden in de jaren 1C45 tot en met 1947 in Zeeland 1961 noodwonin gen opgetrokken, terwjjl er bovendien door het voormalig Bureau Wederop bouw Boerderijen nog 293 noodwonin gen en 602 andere noodgebouwen wer den neergezet. In 1946 werd begon nen met het definitief herstel van de ruim 5100 zwaar en ruim 32.000 licht beschadigde woningen en het volgende jaar begon de herbouw van de 7000 verwoeste huizen. Bij de woningtelling van 31 Mei 1947 bleek, dat er nog 1208 woningen tijdelijk onbewoonbaar waren door de beschadigingen. Het herstel daarvan is al lang voltooid, al is er hier en daar nog een onwillige eigenaar, die nog niet heeft laten herstellen. In de agrarische sector was d.e scha de eveneens aanzienlijk. Er werden 794 boerderijen verwoest, maar op dit ogenblik zijn deze herbouwd op een 30 na. De eigenaren van 20 dezer boer derijen zullen waarschijnlijk niet her bouwen, zodat dan nog slechts 10 boerderijen op herbouw wachten. De bouwkosten van de gedurende 1945 tot en met 1954 gebouwde boerderijen bedroegen ruim 24.5 millioen gulden. In de industriële sector is het herstel van de oorlogsschade nagenoeg vol tooid, evenals het herstel van open bare gebouwen en scholen. Een apart artikel zouden wij kunnen wijden aan de moeilijkheden, die over wonnen moesten worden, voordat de woningbouw in 1947 goed en wel op gang kon worden gebracht. In ge noemd jaar kwamen 310 woningen gereed en in 1948 liep dit aantal reeds op tot 2414. Die moeilijkheden: er waren bijna geen bouwmaterialen, geen kalkzandsteen en cement, geen hout. De arbeiders moesten meestal uit andere provincies worden aange trokken en dit betekende, dat er ba rakken uit de grond moesten worden gestampt om al deze mensen te kun nen huisvesten. Er moest gezorgd wor- dGri xrzvzxv» Lmim x-,4-,-.*— mm i er moest een volledige organisatie irden opgebouwd. MIDDELBURG, 8 April. Het Provinciaal Bestuur van Zeeland doet alles wat mogelijk is om het vervoer op de veren over de Wester-Schelde in de komende maanden zo goed mogelijk te doen verlopen. Men zal er echter rekening mee dienen te houden, dat zolang de twee grote schepen, die voor de diensten op de Wester-Schelde moeten worden verbouwd, en over het voor-ontwerp waarvan kortgeleden overeenstemming is bereikt, niet in dienst zijn, een overgangstoestand ontstaat. Het Provinciaal Bestuur zal daarom de komende maanden alle veerboten in de vaart brengen. Plannen zijn in studie om op het veer Hoedekenskerke-Terneuzen gedurende de zo mermaanden een tweede boot in te leggen. Bovendien bestaat de kans, dat de Moerdijkpont „Dordrecht” met 30 m zal worden verlengd. Wordt spoedig een beslissing genomen, dan kan dit grotere schip omstreeks half Augustus in de vaart worden gebracht. Van het charteren van opgelegde Antwerpse veerboten, die dienst zouden kunnen doen op de dienst Kruiningen-Perkpol der is afgezien om technische redenen. In een mededeling van het Prov. Bestuur wordt er op gewezen, dat het toezicht op de veren is opgedragen aan Rijkswaterstaat. Voor belangrijke be slissingen is voorafgaande goedkeuring van de minister van Verkeer en Wa terstaat nodig. DE NIEUWE SCHEPEN Zoals gezegd is onlangs overeen stemming bereikt over een voor-ont werp voor de beide nieuwe schepen, door da Amsterdammers georgani seerde actie om de huizen op Wal cheren weer van glas te voorzien, de geallieerde hulp bij de droogmaking van Walcheren en last but not least de boomplantactie voor dit eiland? Stuk voor stuk tekenen en bewijzen, dat de wereld het zwaar getroffen Zeeland niet vergat en be reid was de helpende hand te bieden. Maar de rampen, die Zeeland had den getroffen, zouden zich zij het op andere en ongedachte wijze her halen. Op 1 Februari 1953, één der donkerste dagen in Zeelands geschie denis, werd door de stormvloed voor een gedeelte weer teniet gedaan wat in acht jaar van herbouw was her rezen. Byna de helft van de verwoeste wo ningen stond in Zeeland. De 52 door de ramp getroffen Zeeuwse gemeenten telden op 31 Januari 1953 36.614 wo ningen. Hiervan werd 8.4 procent of 1244 huizen verwoest. In Kerkwerve was dit percentage 49.5, in Nieuwer- kerk 53.6, in Ouwerkerk 52.7 en in Stavenisse 32.1. Bij het herstel van de rampschade werd een dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen, die waren opge daan bij de regeling der oorlogsscha de. Reeds op 7 Februari 1953 werden de rampschadebureaux ingesteld en onmiddellijk werd een begin gemaakt met de taxatie van de schade. In to taal werden door de rampschadebu reaux 14.144 schade-aangiften in be handeling genomen, waarvan 1107 aangiften betrekking hadden op ver woeste panden, 12.648 op herstelbare panden en 389 op boerderijen. In bijna alle gevallen werd overeenstemming verkregen over de getaxeerde schade bedragen. MIDDELBURG, 7 April. Regel matig wordt doorgewerkt aan de voorbereidingen tot de stichting van een Zeeuws Consultatiebureau voor Alcoholisten, dat althans een deel van de drankslachtoffers zal kunnen op vangen en hun tot grote steun kan zijn. Een zeer breed samengesteld co mité beveelt deze belangrijke zaak in de aandachtvan de Zeeuwse bevol king van harte aan. In dit comité heb ben zitting, naast de Commissaris der Koningin, burgemeesters, leden van Prov. en Ged. Staten, leden van de rechtelijke macht, predikanten, medi ci, directeuren van sociale diensten, figuren op het gebied der kinderbe scherming, vertegenwoordigers van de vakbeweging, directeuren en lei ders van bedrijven enz. Op 20 April a.s. zal in de Schouw burg aan het Molenwater een samen komst worden belegd, waar de heer Krauweel, leider van het Amster damse Consultatiebureau voor Alco holisten, mede namens de Federatie van deze instellingen, een toelichting zal geven op de noodzaak en het werk van deze bureaux, ook voor Zeeland. De uitnodigingen voor deze samenkomst zijn verzonden door het - Middelburgs Drankweercomité, de voor hun ontspanning, kortom, Dienst Geestelijke Volksgezondheid en de afdeling Zeeland van het Ned. Genootschap tot Reclassering. MIDDELBURG, 9 April. Dit artikel loopt voor deze keer niet uit op een noodkreet om meer bouwvolume voor Zeeland. Het zou dat kunnen zijn, want de situatie blijft vrij hopeloos, maar het zou getuigen van ondankbaarheid, wanneer ook niet eens een keer de feiten spraken. De harde feiten van de wederopbouw gedurende de afgelopen tien jaren. Die zijn er zonder enige twijfel. Wie de moeite wil doen kennis te nemen van al hetgeen hieronder volgt, die zal met ons eens zijn, dat er in Zeeland veel tot stand is gekomen. Dat de toe stand van 1945 niet te vergelijken is met die van vandaag. De puin hopen zijn opgeruimd en nieuwe huizen zijn gebouwd. Dit is een feit, dat voor zichzelf spreekt: de herbouw van de door oorlogsgeweld ver woeste woningen is thans voor meer dan 85 voltooid. Dat is inder daad nog geen 100 maar toch mag worden gezegd, dat voor Zee land de wederopbouwperiode voorbij is. Een deel van de nog over blijvende 15 herbouwplichtigen zal zeker om ontheffing van de be- stedingsplicht verzoeken, maar voor hen, die nog altijd weifelen tot herbouw over te gaan, is het dringend gewenst, dat zij nu zeer spoedig hun bouwplannen indienen. Dat laatste is om nog een andere reden zeer gewenst. Binnen afzien bare tijd zal n.l. ook voor Zeeland de z.g. rente- en financieringstop worden afgekondigd, een maatregel, welke voor grote delen van het land al is getroffen. Dat betekent dus o.m., dat Ue rente op de grootboekinschrijvin- gen komt te vervallen. Voor sommi gen is het echter moeilijk om tot her bouw over te gaan .In Breskens b.v. wachten nog enkele herbouwplichti gen op het bekend worden van de plaats van de nieuwe haven om hun bedrijfsgebouw in de buurt van deze haven op te bouwen. Men ziet dus wel, dat de herbouw op dit moment nog altijd actueel is. Het gaat dan M

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 11