Je staat er goed bij. St'o op STIRLING! i DE HEER J- RUS TE GOES, IS ZIJN GEHELE LEVEN „IN LOUW” GEWEEST i JP» Ri UIT DE KERKEN =1 c- 2 i h A IH HlHli pagina 4 ZEEUWSCH DAGBLAD AANBESTEDING KERK EN SCHOOL t Waar zijn onze schepen ---- fl Touwslagerij in de M. A. de Ruyterlaan nog in bedrijf 9^0-ei deA, hafitibten lUaaA, Ü&juwi de, mi££ioenen, Riolering te Oosterland 8 Bond voor Geref. Jeugdorganisaties Moeilijkheden in Kralingen nog niet opgelost De te verwaahten verbeteringen zijn een achteruitgang - 1 ‘RaalttaMdienll LANDBOUW-TOUW opoorweg viaduct te Bergen op Zoom lONG GELEERD Bezorgdheid over het veer V lissingen-Breskens „Handelsbelang te Middelburg zendt brief aan Minister van Verkeer en Waterstaat OP DE LANGE BAAN £(diaontnaa£ in, de, faaktoiie, J I H pagina 5 Maandag 4 April 1955 Ingezonden Mededeling (adv.) Sterling want je rookt het beste uit de Virginia-oogst. Je draait je eigen gelijk: STEMMEN en AD. KOOLWIJK. de vooral Amsterdam n. een verm. de der Steenwijk (3e New n. 2 BLOEMFONTEIN 11/4 Las Palmas BONAIRE 5/4 town verw. te Arnhem Unie van Baptiste Gemeenten in derland knippen we deze cijfers: In 1931 (vijftigjarig bestaan Unie) hadden we 30 gemeenten Amsterdam/Durban, verw. Amsterdam/Durban, -.j. ^.4.). verw ORANJESTAD Amsterdam/Cristobal, 3/4 verw. 2/4 Uit een overzicht van ds J. Broertjes betreffende de groei der Ne- meente heeft al bij herhaling getoond over voldoende geestelijke souplesse te beschikken, om ook diensten op een wat ongebruikelijk uur in grote getale te bezoeken. Te Enschedé is een schouwburg opend, die drie millioen gulden naar de goudgele kleur, let maar op die zuivere Virginia-smaak. OOSTERLAND, 31 Maart. Het technisch adviesbureau der vereniging van Nederdandse Gemeenten te Amersfoort heeft vandaag voor reke ning van de gemeente Oosterland aan- bested een tweede bestek riolering en bestrating in die gemeente. De hoog ste inschrijver is P. Broekman te Breda voor 355.000 gulden en de laag ste M. van der Velden te Bruinisse voor 280.550 gulden. Ned. Hervormde Kerk. Beroepen te Bennekom: J. van Velden te De Bilt. Aangenomen naar F' pred. pl.): J. de Olde te Twijzeler- heide. Bedankt voor: Kolderveen (toez.), A. Mejjeringh, vic. te Schoonebeek; voor Wierden, J. de Lange te Nun- speet. I Durban/Amsterdam, verw. v. Amsterdam te George- BOSCHFONTEIN verm. 7/4 v. Amster dam n. Oostafrika. COTTICA verm. 8/4 v. Georgetown. GROOTE BEER heer Rus bezit ook nog een oude echter niet meer DEN HAAG, 29 Maart. De 43e jaarvergadering van de Bond voor Geref. Jeugdorganisatie zal 15 en 16 April te Utrecht worden gehouden on der presidium van ds J. C. J. Kuiper van ’s-Gravenhage, die een openings rede zal uitspreken over: „Tien jaren na-oorlogs jeugdwerk”. Als referenten treden op prof, dr ir H. v. Riessen van Delft met het onderwerp: „Onze tijd en ons werk” en mej. M. v. d. Esch, secr. van de Geref. Meisjesbond, on derwerp: „Wij horen bij elkaar”. Ds G. Laarman van Utrecht spreekt een slotwoord. In de avondvergadering van 15 April komen de huishoudelijke zaken aan de orde. De gezellige avond- bijeenkomst die daarna volgt onder leiding van ds W. Schouten van Utrecht, geeft o.m. de opvoering van een declamatorium van Frouwien v. d. Vooren-Kuyper „Gij hebt mij ge roepen”. Aan de vergadering van 16 April in de Stadsschouwburg gaan een défilé met vlaggen en muziek voor het bondsbestuur vooraf. Bij de bond zijn thans aangesloten 1777 clubs met 34.678 leden zijnde over 1954 een vooruitgang van 104 clubs met 1916 leden. Doch de heer Rus het zich niet „uit de touwen slaan” en „bleef in het ga reel”. Hjj zette om deze met touw tjes geknoopte beeldspraak nog wat voort te zetten een.kolenhan del op touw teneinde in de slappe wintermaanden met brandstoffen te verdienen wat hij in de zomermaan den te kort kwam. sigaret ben je de man in elke haven. Dat kan ook niet anders, DEN HAAG, 1 April. De classis Rotterdam van de Geref. Kerken on derhoudende art. 31, die in haar voor laatste vergadering aan een deel va» de gemeente te Kralingen, waar reeds tal van jaren ernstige moeilijkheden voorkomen en waaraan ook de gene rale synodes van Kampen en Berkej te pas kwamen, een ultimatum had gesteld heeft in haar dezer dagen ge houden vergadering uitgesproken, dat het kerkverband met de betrokken ge meenteleden thans als verbroken kan worden beschouwd. Als reden wordt opgegeven, dat de betrokkenen niet op het ultimatum zijn ingegaan. GOES, 2 April. De Middelburgse zakenwereld heeft de laatste maanden met diepe bezorgdheid de ontwikkelingen ten aanzien van de veerdienst Vllssin- gen—Breskens gevolgd. Dit heeft tot gevolg gehad, dat de vereniging „Han- een brief tot de en Waterstaat, 'X Proef Sterling en u geeft Stuurman Steven met Sterling aan boord. Waar je ook komt, met een kijkje vanuit de werkplaats over de lijnbaan. der met ongeveer 3300 leden (gemiddeld 127 leden per gemeente), in 1946 bijna 6000 leden in 38 gemeenten (gemid deld dus 157) en thans bijna 7000 le den In 51 gemeenten (gemiddeld 137). Ds C. M. de Vries te Nijmegen kon digt in het orgaan der Lutherse Ge meente aldaar een Paasnachtdienst aan, die dit jaar in de gemeente wordt ge houden. Hij merkt erover op: Een nieuwigheid? Integendeel: al In de oudste kerk heeft het gebruik bestaan het aanbreken van de Paas- morgen in de gemeente te vieren. Wij zijn, sinds geruime tijd alweer, ge wend geraakt aan de Kerstnacht- dlenst, maar er bestaat natuurlijk evenveel reden om in de Paasnacht samen te komen. Iedere Zondag is een klein Paasfeest, elke Zondag kan begroet worden als de „morgen der verrijzenis” maar ik ben bang dat die gedachte niet bjj alle christenen In ons land leeft. Toch is het Paas feest In de kerk het centrale feest, méér dan het Kerstfeest, dat trou wens van later datum Is. Daarom willen wij dit jaar In een dienst, die om half twaalf aanvangt, ons verheugen in de Paasboodschap, om zingend de opstandlngsmorgen te begroeten. Er bestaat prachtig liturgisch ma teriaal voor een dergelijke samen komst. En de Nijmeegse Lutherse Ge- op een bedrijf waarvan de eigenaar was overleden en een weduwe met zeven kinderen was achtergebleven. Welnu de heer Rus heeft die stap genomen en hoewel het in het begin hard en hard pezen was heeft hij er nooit spijt van gehad. Want hij is een gelovig man en weet, dat eerlijke ar beid, hoe zwaar ook, goede arbeid is. Het touw vervaardigen hier was anders dan in Edam. Want Edam maakte touw voor de scheepvaart en hier in Goes vroeg men uitsluitend landbouw-touwwerk. Daarin zit groot verschil. Scheepstouw is name lijk drieslagstouw en voor de land bouw heeft men vierslagstouw nodig. Ik zal U het verschil trachten dui delijk te maken. Voordat ik dat ech ter doe moet ik U vertellen, dat touw beurtelings „met de zon” en „tegen de zon” geslagen wordt. Mèt de rich ting van de zon worden de vlasvezels gesponnen tot draden. Deze draden nu worden van vier klossen naar een slede gespannen en dan op de lijnbaan Het vervaardigen van het landbouwtouw gaat zeer snel. Hier ziet men duidelijk dat het vierslagstouw is. De houten klos die de heer Rus hanteert, dient om het zuiver draaien te bevorderen. ge- no9 altijd bezig. Hij verkoopt zijn touwen aan handelaren en ga reelmakers in geheel Zeeland. Daar bevindt zich ook een een heel bijzonder soort touwtjes bij. Namelijk de zgn. „leverbanden”, stukjes touw die niet zo heel duur mogen zijn en alleen maar dienen om de koebeesten naar de markt te brengen endie dan mèt de koe verkocht worden. Dat is, of liever was, want men doet dit tegenwoordig allemaal machinaal, een hele kunst. De heer Rus heeft het me precies voorgedaan. Hij had er mijn das voor nodig. Die das stel de een lamsvel voor, dat hij op een zeer bijzondere manier tussen de vin gers van zijn hand klemde. Daar tus sen door moest de spinner dan de zachte vlasvezel laten schieten naar het spinwiel toe. Aan vier a vijf ons vlas had men genoeg. Men mocht niet te hard knijpen en niet te zacht, niet te zacht, niet te hard achterwaarts lo pen bij het spinnen en ook weer niet te langzaam. Kortom, men leerde een vak. Toen hjj negen jaar in de fabriek had gewerkt die fabriek is later afgebrand ging hij in militaire dienst. Hij stond toen op een salaris van 4,5 gulden per week. Dit was niet zo bar veel en toen hij dan ook uit dienst kwam en de kans kreeg weer terug te keren naar de fabriek had hij er geen zin meer in. In Eindhoven waar hjj toen werk vond, las hjj in „De vriend voor Oud Jong” een advertentie waarin te "“n bednifstetoer werd gevraagd goedkoop te huur zjjnde boot op lijn Perkpolder-Kruiningen, Inzetten van een afzonderlijke derde boot op de lijn Vllsslngen-Breskens, van belang om een splitsing te bren gen in het vervoer van personen en rijwielen enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds. Thans is bekénd geworden, dat in plaats van verbeteringen voor het ko mende jaar een achteruitgang is te verwachten en dit geeft uiteraard zeer sterke repercussies voor het Middelburgse bedrijfsleven. Gezien de zeer grote belangen, die hier op het spel staan, Is het absoluut noodzakelijk, dat onmiddellijk alle maat regelen worden getroffen om nog ver beteringen aan te brengen voor het a.s. seizoen. Indien direct de handen in elkaar ge slagen worden moet het zeer zeker mo gelijk zijn, dat de alsnog In België te huur zijnde veerboot deze zomer wordt ingezet en dat maatregelen worden ge troffen om een derde boot met zijn la ding deze zomer op het veer Vlissm- gen-Breskens in te zetten. originele Virginia-sigaretten. Beter kan het niet. Kijk maar BERGEN OP ZOOM, 1 April. Het gemeentebestuur van Bergen op Zoom heeft aan de Nederlandse Spoorwegen opdracht verstrekt tot het maken van een definitief bestek en kostenbegro- ting voor ’n te bouwen spoorwegvia- duct over de Zwarteweg, tussen Plein 13 en de Rooseveltlaan. De totale over spanning zal 57.50 meter breed wor den. De gemeente heeft bij de Spoor wegen aangedrongen, aangezien ze graag zou zien dat nog dit jaar met de bouw wordt begonnen. kunt het hoogst merk waardig noemen; in de ,,M. A. de Ruyterlaan” te Goes woont een touwslager. Hoewel geen „blauwgeruite kiel’’ zijn schouderen siert doch slechts een eenvoudig werkjasje en in zijn „lijnbaan” geen groot wiel meer te bezichtigen valt, maar een door een kleine electro motor en handkracht aangedre ven stel kamwielen, beoefent hij nog regelmatig het vak dat hij op zijn twaalfde jaar moest gaan leren: touw slaan. Niemand zal ontkennen, dat touw een belangrijk element in onze sa menleving is. En reeds lang is. Men denke slechts aan de befaamde Gor diaanse knoop, die de grote Alexan der de Grote niet kon ontwarren en die derhalve doorgehakt werd; men denke aan St. Nicolaas, met zijn „touwbaard”, die ons pakjes doet toe komen, die ook weer zijn dichtge- snoerd met touwtjes en ontelbare knoopjes. De P.T.T. bundelt stapels brieven met touw en, om wat dichter bij huis te blijven, op iedere krant loopt de opmaakredacteur met een touwtje om de nek, niet zodoende de wens te kennen gevend om zich bij het eerste geschil met de zetterij te laten opknopen, doch om regelmatig de maat te nemen van het aantal ge zette kolommen. Genoeg over de toepassing van hei touw. De heer J. Rus, want zo is de naam van deze Goese touwslager en een der weinigen die in Zeeland dit beroep nog uitoefent heeft mij over zijn vak verteld. Hij weet er alles van. Want hij stap te, zoals reeds gezegd, op zijn 12e jaar te Edam, waar hij werd geboren, de fa briek in. Dat was in 1907. En net als Michieltje de Ruyter begon hij daar in die fabriek zijn leertijd met het „draaien aan het grote wiel”. Niet minder dan 63 uur per week, van des ochtends zes tot ’s avonds zes tegen - - - |De spinmachine, die wordt gebruikt. Maar touw blijft er gelukkig nodig, zegt hij. De October- en Novembermaanden zijn hoogtij dagen. Vooral als het seizoen nat is wordt er veel touw vraagd. En daarom is hij tégen de richting van de zon in „ge slagen” d.w.z. gedraaid tot een streng of kardeel. De vier kardelen nu wor den weer mèt de richting van de zon „geslagen” tot een wantslag. Voorts heeft men nog een zgn. „kardeelslag”, bestaande uit vier strengen mèt de zon gedraaid om een hart van dezelf de touwsoort. Ik weet dat het erg ingewikkeld klinkt, doch men zal wellicht beter begrijpen dat deze manier van ineen draaien achtereenvolgens in tegenge stelde richting het uitdraaien van het touw helpt tegengaan. Bovendien geeft het vastheid en het houdt het indringen van het vocht tegen. Hoe stijver het touw echter, hoe zwakker en rekbaarder het wordt en hoe ge makkelijker het „klinkt”. Ge kent de uitdrukking „een kink in de kabel”. Het meeste touw wordt op een-der- de geslagen, d.w.z. als het gereed is gaat één-derde van de oorspronkelijke lengte verloren. De lijnbaan van de heer Rus is plus-minus honderd meter lang. Ze is langer geweest maar de gemeente Goes heeft er wat meters afgenomen om huizen te bouwen. Het is niet ge makkelijk gegaan, want het proces om die grond te onteigenen duurde zeventien jaar. Een proces „op de lan ge baan” dus. Er zijn lijnbanen geweest van 350 meter lengte. Die lange banen zijn nu uit de mode. Thans maakt men hon derden meters touw op machines die niet meer ruimte innemen dan een fatsoenlijke woonkamer. Maar de. heer Rus heeft zijn hele leven touw gemaakt op zijn eigen baan. Ploeglijnen en roelijnen om de paarden te mennen, strengen en kruisleidsels, delflijnen om langs de „duiven” te spannen bij het recht af graven van de slootkanten, touwhal- sters en dubbele en enkele stalban- den, kortom alle soorten, touw die de landbouw nodig heeft. Met de mechanisatie kregen de touwslagerijen een stevige duw om laag. De eerste klap voor de heer Rus was de verschijning van het locaal- spoortje waarmee de bieten naar Goes werden vervoerd en waardoor vele boerenwagens verdwenen. Nog later kwamen de vrachtauto’s en de trac toren en zo verminderde het gebruik van touw sterk. Curacao, 5/4 Aruba, 9/4 Cristobal RIJNDAM Rotterdam/New York, Halifax, 4/4 New York verw. SIBAJAK Sydney/R’dam, 7/4 Port Said 16/4 Rotterdam verw. WATERMAN 1/4 v. Rotterdam York, 9/4 Halifax verw. delsbelang” zich met minister van Verkeer mr J. Algera, heeft gewend. In deze brief wordt gezegd, dat van af de bevrijding de situatie op deze veerdienst altijd zorgwekkend Is ge weest voor de Middelburgse midden stand. De capaciteit van dit veer was steeds minder dan de vervoersbehoefte en van jaar tot jaar verergerde de situatie, omdat de ingevoerde verbete ringen steeds op het moment van de invoering reeds te gering waren om het vervoer op te kunnen vangen. In iedere jaarvergadering van onze Vereniging vielen dan ook steeds harde woorden over de schade, die de toestanden op de ze veerdienst aan de Middelburgse za kenwereld berokkende, indirect door dat de vele en vaak lange wachttijden in het seizoen vele particuliere personen en busondernemers ervan weerhoudt om naar midden Zeeland te reizen, en di rect, doordat reeds aangevangen reizen om dezelfde reden worden gewijzigd, waardoor vooraf in Middelburg bestel de maaltijden en besproken logiesrutm- te op het laatste moment worden afge zegd en zelfs worden dergelijke overeen komsten zonder waarschuwing niet na geleefd. Het spreekt vanzelf, dat dit voor de Middelburgse bedrijven jaarlijks zeer grote scjjade medebrengt. In de persberichten van de laatste maanden gaf het Provinciaal Bestuur uiting aan zijn verwachting, dat dit jaar althans enige niet onbelangrijke verbeteringen waren te verwachten, als het inzetten van een in België ge- heeft gekost. Dit was voor ds J. I’. Keuning, Doopsgezind predikant in die stad aan leiding om zich in het blad van de Doopsgezinde Gemeenten te Twente het volgende af te vragen: Waarom nu eens niet eenzelfde aantal millioenen besteed aan goede en verantwoorde bejaardenverzorging. Natuurlijk weet Ik wel, dat er van kerkelijke zijde plannen bestaan, maar ook deze kunnen ónmogelijk voorzie ningen treffen om voldoende plaats in te ruimen voor die categorie men sen, die het financieel het moellijkst hebben. Hier kunnen alleen afdoende voorzieningen worden getroffen als dit als overheidszorg beschouwd wordt en als de overheid bereid is om hier millioenen aan te besteden. Als men ziet, dat de overheid over deze dingen wel eens een rapport laat opstellen, maar verder haar aandacht en geld besteedt aan kostbare sport velden en luxueuze schouwburgplan- nen, dan klopt hier Iets niet! Sport en cultuur zijn waardevolle dingen, die veel moois en goeds kunnen bren gen, maar dat mag de overheid niet verhinderen om grote werken tot stand te brengen op het gebied van de humaniteit, Stel daar nu eens mil- lloenen voor beschikbaar! Het is al erg genoeg dat deze dingen weer op de tweede of derde plaats moeten komen, maar laat het in vredesnaam niet zó worden, dat sport en spel, ontspanning en kunstzinnig genot de opium worden, die ons de menselijke nood doen vergeten. In Oene hebben ze de pastorie een schoonmaakbeurt gegeven. De bewoner, ds J. T. Doornenbal, rapporteert erover in het Hervormd kerkblad van de clas sis Harderwijk: Het verrichten van hand- en span diensten bij de schoonmaak Is iets, waaraan zelfs een dominé tegenwoor dig niet ontkomt. Ik ben er stellig van overtuigd, dat de deftige predi kanten, die in de vorige eeuw deze pastorie bewoonden, het ver beneden hun waardigheid geacht hebben er ooit een hand naar uit te steken. De dominees-mevrouwen konden toen ook zoveel hulp krijgen als ze hebben wil den en beschikten over een klein le ger van dienstboden. Maar de predlkanten-stand Is in deze tweede helft van de 20e eeuw wel wonderbaarlijk gedaald en ik denk niet, dat Ik de enige dominé ben, die genoodzaakt is In deze tijd van het jaar In de hanebalken te klimmen en zijn beste krachten te wijden aan het verwijderen van stof en roet en spinnewebben. Ik zit dit te schrijven met een lichaam waar van elke spier en elke vezel van de hoofdschedel af tot de voetzool toe zeer doet van de krachttoeren van de laatste dagen. Nu klaag Ik er vol strekt niet over, want het was mijn eigen vrije wil en bovendien is het erg goed voor een mens, die de hele winter niets heeft uitgevoerd en ner gens meer aan gewend Is en onmis kenbare sporen gaat vertonen van dikte en traagheid. Daarenboven is er nauwelijks romantischer werk ter wereld dan een schoonmaak op zolder van een oude pastorie. drie hele centen per uur mocht hjj draaien. Vacantie was er niet bij. Hij leerde ook het hekelen. Ieder een weet wat „hekelen” is, maar dan in de vorm van vitten. Vlas hekelen is een ander werkje. Het is het spin- klaar maken van het vlas. Een stoffig, smerig werkje. Dat gehekelde vlas werd daarna met een touwtje rond het lichaam gebonden en dan begon et s'-r'-'en. New York/Rotterdam, 7/4 Southampton, 8/4 Rotterdam verw. INDRAPOERA Rotterdam/Tj. Priok, 3/4 Penang, 5/4 Singapore, 8/4 Tj. Priok verw. JAGERSFONTEIN verm. 5/5 v. Amster dam n. Durban. JOHAN VAN OLDENBARNEVELT Am- sterdam/Sydney, 7/4 Fremantle, 12/4 Melbourne’ verw. MAASDAM 1/4 v. New York te Rotter dam. NIEUW AMSTERDAM (Cruise) 2/4 Pt Said n. Larnaca (Cyprus), 5/4 Istanbul, 7/4 Athene verw. NOORD AM 2/4 v. New York n. Rotter dam. ORANJEFONTEIN lombo 12/4 Suez - ORANJFONTEIN 4/4 East London, 6/4 Durban löül llUII

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 5