faAity en ineeoux
van
een
van
ïoor het eerst
op de
Nederlandse Markt
i
DE R.A.I. OP TWEE
- WIELEN
Verzuim
Viruly een oorzaak
de „Triton-ramp
ll.
LI
sta
op
weer
I
Hollandse slepers trokken
de „Katingo” weer vlot
II
lil
III
III
PUZZLE -j
STERLINGki
Minister Eden
weer naar het Oosten
Huurverhoging
in W^Duitsland?
Chili
I
I
f
KERK
Het beste'''
uit de Virginia oogst!
PUROL
VANDAAG ÉÉNS I
Ill
ZEEUWSCH DAGBLAD
klaan^
enorme
ending
Bespreking met Nasser
i
'merikaanse bommen-
van
IE
Fietsen
.ILj zullen 32 merken
zijn, waaronder 22 Ne-
Ruwe Handen
Cornelissen van de
Chr* Bedrijfsgroepen
centrale jubileert»
Ds R. J. van Pagee blijft
legerpredikant
r I
L
Feest op Soestdijk
Marinebasis bij de Zuidpool
Brits protest bij
Permanente verbinding
tussen televisiestations
in Europa
Scooters
Rapport van
het Hof te Dublin
Gezagvoerder lette te weinig op het
winnen van hoogte
Vanaf December op de kust
Letterraadsel
Oplossing vorige puzzle:
»Wa°RqIZ0NTAAL: 1 Champagne;
«U-V0 Bw-: 11 10k;
tijk- 16 aml; 17 slee; 12
de;'26 »Iaar; 21 ik; 22 rib! 23 in;
Prof. Milatz sprak voor Nijverheid en Handel
Constructieve toepassingen
van atoom-energie
Voor Nederland is deze zaak
groot belang
werper vermist
Oecumenisch instituut in India
Lutherse wereldbond
kwam bijeen
Bromfietsen
Motorrijwielen
yerjongde fietsen, brommers en een
sortering betere scooters
(Van onze §-redacteur.)
Christenen moeten zich niet ojf
alle terreinen des levens
organiseren
Kerkeraad tegen Bond
van Chr*
Plattelandsvrouwen
i
ÓK,
pagina 3
21 Februari 1955
lichtere
Ingezonden Mededeling (Adv.).
0M
Ingezonden Mededeling (Adv
uitste-
Ingezonden Mededeling (Adv.)
aangewend.
Wanneer de gezagvoerder zich min
der had geconcentreerd op het winnen
van snelheid en meer op het winnen
van hoogte in de start, dan zou hjj een
betere gelegenheid hebben gehad om
het hoofd te bieden aan onverwachte
voorvallen.
machtbasis „La Aurora”,
ven.
landen
Silezië,
cis
11,
e-
s-
11,
IB
0
l
cn
IE
n-
tA
21
•i-
A
II
en
50,
K
tB
IC
rd
8
13 a.e.
18 bres; 19
25
auto’s van 3 ton, geladen met uranium
zouden voldoende zijn voor de vol
ledige electriciteitsproductie van ons
land.
Wanneer men als eenheid aanneemt
het totale energieverbruik der wereld
in 1950, dan is berekend, dat er aan
steenkool etc. in totaal nog 320 van
deze eenheden zijn. Te zeggen, dat er
dus nog 320 jaar energie is, is veel te
optimistisch, omdat het verbruik
enorm toeneemt.
In Nederland is deze situatie nog on
gunstiger, omdat de eigen voorraden
aardig aan het opraken zijn. Naar be
rekening is de energie, die in de to
tale uraniumvoorraad der wereld zit,
twintig maal zo groot als die aanwe
zig is in steenkool.
’s-GRAVENHAGE, 18 Febr. Donder
dag 3 Maart a.s. hoopt de heer C. Cor
nelissen te ’s-Gravenhage, vrijgestelde en
hoofdbestuurder van de Chr. Bedrijfs
groepen- centrale zijn zilveren jubileum
in dienst van de christelijke vakbeweging
te vieren.
In 1930 werd hij benoemd tot plaatse
lijk bestuurder van de chr. fabrieks- en
transportarbeidersbond te Amsterdam en
in Mei 1939 volgde zijn benoeming tot
districtsbestuurder te Zwolle. In 1945
werd de heer Cornelissen gekozen tot
hoofdbestuurder belast met zorg voor de
leden die bij de bedrijfsgroepen beroeps
vervoer werkzaam zijn. Van Januari 1949
tot Januari j.l. was hij vice-voorzitter
van de Chr. Bedrijfsgroepencentrale en
in Januari 1948 werd hij aangewezen in
het bestuur van de bedrijfsgroep wegver
voer waarbij hij tevens optrad als lid van
het dagelijks bestuur.
Ook maakte hij deel uit van de vervoers-
commissie van de SER en had hij zitting
in het dagelijks bestuur van de bedrijfs
vereniging vervoer. De heer Cornelissen
gaat thans met pensioen en zal in de ver
gadering van de verenigingsraad van de
chr. bedrijfsgroepen centrale in Septem
ber. a.s. te houden, afscheid nemen van
zijn werkkring.
’s-GRAVENHAGE, 17 Febr. Ds R. J.
van Pagee, Chr. Geref. Predikant te
Maarssen, die als reserve-legerpredikant
in militaire dienst is zal zich geheel gaan
wijden aan de geestelijke verzorgings der
militairen en dus niet na de gebruikelijke
termijn van één jaar en zes weken in
de gemeente terugkeren. Ds Van Pagee
wordt verbonden aan het bureau van de
hoofdlegerpredikant te ’s-Gravenhage.
ff
L
II.
:h
17;
Vrijdag was het feest op Paleis Soest
dijk, waar de jongste telg van ons Ko
ninklijk Huis, Prinses Marijke, haar
achtste verjaardag vierde.
Onze fotograaf maakte deze opname
(foto links) tijdens een arresleetocht
door de tuin van het Paleis, welke
Prinses Marijke tezamen met haar
moeder en twee minder valide kinde
ren van de stichting „Het vierde Prin
senkind”, Adriana de Zeeuw en Dirk
Faassen, mocht maken. De opname
rechts werd gemaakt terwijl de be
stuurder van de slee aan Prinses Ma
rijke uitlegt hoe de slee bestuurd moet
worden.
SANTIAGO, 19 Febr. De Britse
regering heeft bij de Chileense regering
geprotesteerd tegen het aanleggen van
een nieuwe Chileense marinebasis op
het eiland Deception in het Zuidpoolge
bied.
Kort nadat het Chileense Ministerie
van Buitenlandse Zaken dit Zaterdag
bekend gemaakt had, werd gemeld, dat
de Chileense minister van Defensie,
Barros, Zaterdag officieel de basis, die
presidente Carlos Ibanez heet, heeft in
gewijd. Dit is de vierde Chileense basis
in het Zuidpoolgebied.
In het Britse protest is verklaard,
dat de nieuwe basis ligt in Brits ge
bied. De Chileense onderminister van
Buienlandse Zaken zou hebben ver
klaard, dat zijn regering het Britse pro
test zou beantwoorden met de verkla
ring, dat het gebied van het eiland De
ception aan Chili behoort.
HILVERSUM, 16 Febr. De propa-
gandacommissies van de Europese Ra
dio Unie zijn algemeen van mening, dat
van het systeem van Eurovisie-weken
of -maanden afgestapt moet worden.
De ervaring en de technische ontwik
keling van het zendernet maken het
mogelijk de Eurovisie een permanent
karakter te geven en regelmatig pro-
I gramma's uit te wisselen. Half 1955
zal een blijvende verbinding tussen
Engeland en het vasteland tot stand
komen, evenals rechtstreekse verbin
dingen België-Duitsland, Nederland-
Duitsland en Frankrijk-Duitsland. Het
herstel van de technische verbinding
I tussen Duitsland en Denemarken wordt
spoedig verwacht. Uitwisselingsmoge-
I lijkheden zijn daardoor in ruime mate
aanwezig.
Dit alles is overeengekomen tijden!
besprekingen te Monte Carlo.
Op de vorige R.A.I. voor tweewie-
lers nam de scooter nog een zeer be
scheiden plaats in. Dat dit vervoer
middel het pleit gewonnen heeft, blijkt
wel uit het feit dat thans niet min
der dan 38 merken scooters aanwezig
zijn, met motoren variërend van 50
tot 250 cc. In de wielmaat is nog steeds
geen vaste lijn te bespeuren, want die
loopt van 8” tot 16”.
De Nederlandse industrie heeft veel
belangstelling voor de vervaardiging
van dit veelbelovende vervoermiddel
en op de R.A.I. zullen dan ook ver
schillende primeurs van eigen bodem
te zien zijn. Zo b.v. Disselhof met 150
cc J.L.O.-motor en een carosserie
van polyester-glasvezel, Bitri met 120
en 150 cc J.L.O., D.M.F. met 200 cc
J.L.O. en Centro met een 70 cc Lava-
lette-Bosch motor.
Er zijn maar twee overdekte scoo
ters, beide driewielers want de vier
wielers zijn organisatorisch bij de per
sonenauto’s ingedeeld. Het zijn de
Messerschmitt „Scootmobiel” en de
Kroboth ,Allweatherroller’. Lambretta
heeft de bezwaren van te geringe
snelheid bij tegenwind en te gering
stijgvermogen van de 125 cc onder
vangen in een nieuwe 150 cc-scooter.
De oude uitvoering blijft echter ook
aan de markt. Door belangrijke prijs
verlagingen in de populaire merken
(Lambretta 125 cc b.v. van 1690 op
1200) en de veel grotere keuze uit
allerlei prijsklassen en uitvoeringen
is in het komende seizoen een flinke
stijging van het aantal scooterberij-
ders te verwachten.
BONN, 19 Febr. De Westduitse
Regering is van plan de huren voor
de 5 millioen woningen in West-
Duitsland te verhogen met percenta
ges tot 20 procent. De huurverhoging
zal gelden voor huizen gebouwd voor
1948. De Regering stelt voor de huren
voor alle oude huizen te verhogen
met 10 procent, voor huizen gebouwd
tussen 1924 en 1936 en uitgerust met
meer dan gemiddelde faciliteiten zal
de verhoging 15 procent bedragen en
voor alle huizen met centrale verwar
ming 20 procent. Met dit plan wordt
beoogd de huren voor oude huizen op
gelijke basis te brengen met die voor
de 2,5 millioen woningen welke sinds
1948 zijn gebouwd,
i --
RESEARCH.
Voor de practische toepassing van
atoom-energie is in de eerste plaats
research nodig. In Nederland zijn daar
toe alle krachten gebundeld: alle uni-
versiteitslaboratoria werken samen
met elkaar en met de laboratoria van
de KEMA en van vele grote bedrijven.
Voor Nederland is bovendien zeer be
langrijk de samenwerking met Noor
wegen (instituut te Kjellar), waarop
prof. Milatz uitvoerig inging. Er is nu
een nieuw ontwerp voor een atoom-
oven met 10.000 KWh warmte. In Pitts
burg staat een reactor van 40.000 kWh.
Wat de gevaren van uitstraling betreft
zei prof. Milatz, dat er bij goede af
scherming en voorzorgen minder on
gelukken gebeuren dan b.v. in de che
mische industrie.
De staat van beleg, die op 20 Ja*
nuari in Guatemala werd ingesteld na
het complot en de aanval op de lucht»
machtbasis „La Aurora”, is opgehe»
maar er
DE PRACTIJK.
Komend op de practische toepassing
gaf de spreker enkele voorbeelden. Zo
vertelde hij, dat plastic-flessen na een
half uur aan een neutronen-bombar-
dement te zijn bloot gesteld zodanig
zijn omgevormd, dat zij bij zeer hoge
temperaturen nog kunnen worden ge
bruikt.
De toepassing in de medische we
reld (kobalt, radio-actief jodium enz.)
vordert nog steeds, het opsporen van
lekken in gasbuizen enz. door middel
van de Geigerteller is al overal be
kend, de slijtage van motoren kan
langs radio-actieve weg zeer nauw
keurig worden vastgesteld. Tenslotte
sprak prof. Milatz over het Neder
landse reactorcentrum en over de gro
te mogelijkheden van voortstuwing
van schepen door kern-energie.
Hij verkeerde verder nog in het
nadeel om onverwacht gebeurtenissen
te voorkomen door zijn vermeldde ver
onderstelling dat een aangegeven
hoogte van 250 voet hem in een posi
tie bracht van voldoende veiligheid
met betrekking tot alle bekend zijnde
risico’s van de start.
Als opmerking voegt het Hof er
nog aan toe dat het Hof voldaan
was te vernemen dat er reeds voor
dat het ongeluk gebeurde werd ge
werkt aan de oprichting van een
reddingspost met motorboot op het
vliegveld. Als dit werk voltooid is
zal een boot sneller beschikbaar zijn
in tijd van nood.
De reddingsmogelijkheden en
-diensten op het vliegveld vindt het
Hof voldoende en ten aanzien hier
van is geen verdere aanbeveling ge
daan.
DENNENTHEE een
kende borstkruidenthee.
De krachtige bestanddelen der
dennenknoppen en van 12 an
dere, met zorg uitgekozen plan
ten, zijn een uitstekend middel
tegen aandoeningen der lucht
wegen.
Na het drinken van 1 of 2 kop
pen dennenthee is Uw hardnek
kige hoest verdwenen.
De „echte” dennen thee is uit
sluitend verkrijgbaar bij Uw
apotheek of drogist en zit ver
pakt in groene, driehoekige
zakjes. Per stuk 1.35.
tap. HACO - Maastricht.
LONDEN, 19 Febr. De Britse mi
nister van Buitenlandse Zaken, Sir
Anthony Eden, is vanmiddag per
vliegtuig uit Londen vertrokken naar
Bangkok, waar hij de komende con
ferentie van landen van de Zuidoost
Aziatische defensie-gemeenschap zal
bij wonen. s
Buiten de conferentie zal de minis
ter in Bangkok ook besprekingen
voeren over de kwestie Formosa en
de toestand in Indochina.
Minister Eden zal zijn reis onder
breken in Cairo voor besprekingen
met premier Nasser. Op de terugreis
zal hij zijn trip onderbreken in Bag
dad, voor een onderhoud met de
Iraakse premier, Noeri Es Said. Ver
der zal hij nog besprekingen voeren
over de kwestie van de verdediging
van het Midden-Oosten, en het daar
mee in verband staande defensiever -
drag tussen Turkije en Irak, in Ka-
ratsji en Beiroet.
DEN HAAG, 19 Februari. Door een verzuim van gezagvoerder Viruly
om op de juiste wijze de aanwijzingen van de instrumenten met elkaar in
verband te brengen en te interpreteren is de ramp van de „Triton” onder
meer veroorzaakt. Tot deze conclusie is het Hof van Onderzoek te Dublin
gekomen. De gezagvoerder, aldus het Hof, had de gewenste handelingen
niet binnen de vereiste tijd gedaan. Als andere oorzaken van de ramp worden
aangewezen het verlies van prestatievermogen van het vliegtuig, doordat
het landingsgestel weer uitgestoken was zonder dat men zich daarvan
bewust was. Tenslotte wordt in het rapport gezegd, dat de gezagvoerder er
niet in slaagde om voldoende stijging te handhaven teneinde voorbereid te
zijn op onverwachte gebeurtenissen. In de overwegingen van het rapport
staat verder, dat de gezagvoerder na de start order gaf het stijgvermogen
te verhogen bij een snelheid van 160 knopen.
Onmiddellijk daarna voelde hij dat door de gezagvoerder niet ten volle
er iets helemaal verkeerd was.
Hij was later overtuigd dat de da
ling reeds had ingezet voordat hij
het bevel gaf. Dit gaf het hof de
overtuiging dat hij gedurende enige
seconden niet op zijn hoogtemeter
had gekeken voordat hij het bevel
voor stijgvermogen gaf.
Toen hij de fatale vliegtoestand ont
dekte handelde hij onmiddellijk beslist
maar toen zou niets het ongeluk heb
ben kunnen voorkomen. De uitgevoer
de handeling was gelukkigerwijs nog
juist op tijd om een hevige aanraking
(met het water) te voorkomen.
Andere factoren hebben tot het on
geluk bijgedragen. In de eerste plaats
zou een bijstellen van de hoogtemeter
van de gezagvoerder voor het vertrek
de fout en de aanwijzing van zijn in
strument met twintig voet hebben
verminderd. In de tweede plaats is
het stijgvermogen van dit vliegtuig
BERGEN, 19 Februari. De „Katingo”, groot 7200 brt, één van
de grootste schepen, dat ooit op de Nederlandse kust is gestrand,
is vannacht omstreeks tien over half één vlot gebracht door sleep
boten van de bergingsmaatschappijen Wijsmuller en Gebr. Goed
koop. Het schip heeft twee maanden op de kust gezeten, sinds 22
December van het vorig jaar. Kapitein de Koe, die namens de
bergingsmaatschappijen het bevel over het vlotgebrachte schip
voert,, meldde om tien over half één over de scheepradio, aan de
agent van de rederij, dat de pogingen van de sleepboten succes had
den gehad en dat de „Katingo” gereed was om de reis naar Rot
terdam te aanvaarden.
Het vlotbrengen werd zeer vergemakkelijkt door het feit, dat het
schip gisteren reeds honderd meter zeewaarts was gebracht. Kapi
tein M. de Koe, die de leiding van de bergigswerkzaamheden had,
had ’s middags reeds de verwachting uitgesproken dat men ’s avonds
succes zou hebben. Zijn optimisme is inderdaad gerechtvaardigd
gebleken.
De spreker vertelde o.m., dat de
warmte-energie, die 1 kilo uranium
oplevert, 2% millioen zo groot is als
die van 1 kilo steenkool. Drie vracht-
1
geïleel vormt een gezegde van
12 10 o1 30 14 22 13 gelijkenis;
36 nachtlogles; 25 5 2 20 21
Paik- 1 35 8 17 19 wandel-
S3i’is 71? 27 34 16 deel van 6611 huls;
23 oo' 32 aanzetten, prikkelen; 4 24
a 48 strijdperk.
vX rke; 28 resultaat.
sl’XCeA^L:, \Cab: 2 kwellik; 3
A>ner kk-5 i^kT: tge; 7 erelsI 12 om;
18 rabat-9n Lek; 16 araJ 17 stier;
I 20 Pi; 22 reu; 24 net; 25 Ds;
MIDDELBURG, 18 Febr. -
Prof, dr Milatz heeft vandaag aan
een lunchbijeenkomst van het De
partement Zeeland der Ned. Maat
schappij voor Nijverheid en Handel
een boeiende uiteenzetting gegeven
van de constructieve toepassingen
der atoomenergie. Hij wees daarbij
op het grote belang, dat ook Ne
derland hierbij heeft en op de grote
mogelijkheden, die met name in de
Ver. Staten reeds zijn gerealiseerd.
Prof. Milatz werd ingeleid door de
waarnemend voorzitter, ir C. Kap-
senberg.
Washington, 18 Febr. Een
/tacnwerper van de Amerikaanse
a.I111® met elf man aan boord wordt
Donderdagnacht in de omgeving
"Anchorage (Alaska) vermist. Door
en vllegtulgen wordt een ult-
reid onderzoek Ingesteld.
WENEN, 19 Febr. Op een bijeen
komst van het dagelijks bestuur van de
Lutherse Wereldbond in Wenen hebben
vertegenwoordigers uit negen
Polen, Tsjechoslowakije,
Hongarije, Roemenië, Servië, Kroatië,
Bosnië en Italië Vrijdag verklaard,
dat de Lutherse Kerken in hun landen
tot dusverre in staat zijn geweest nor
maal hun werkzaamheden te verrichten
en dat zij op het ogenblik een grotere
mate van gelijkheid met de Rooms-Ka-
tholieke kerk hebben dan ooit tevoren.
Zij zelden dat er in hun landen een
steeds toenemende behoefte was aan
een religieuze opvoeding van kinderen
en dat de kerkdiensten door steeds
meer personen worden bijgewoond.
De Lutherse Wereldbond zal een op
roep richten tot alle Christelijke ker
ken om een fonds op te richten voor
de vestiging van een oecumenisch in
stituut in India, ter gelegenheid van
het feit, dat 250 jaar geleden de Lu
therse missie in India werd gevestigd.
OP expositie
«Jen te zien zijn, -
Ldse. Wie denkt, dat de oude,
rlwe hets in zijn geheel met meer
“ndert, heeft het mis want ook op
'eF terrein staat de techniek niet stil,
jfzalop de tentoonstelling blijken,
n het streven naar het maken van
’htere rijwielen zich heeft doorge-
t Door aanwending van lichtme-
S komen er veel fietsen aan de
larkt, die het midden houden tussen
„ouderwets” sportrijwiel en een
:'voórL vinden de drie-versnellings-
en en de derailleurs steeds meer
wassing, terwijl ook rijwielen met
‘liebad-kettingkast worden geexpo-
™erd Wat de modellen betreft is er
L streven in de richting van het
lottere type te bespeuren met wat
soepeler lijnen. De voorkeur voor wat
meer frivoliteit uit zich ook in een
steeds toenemende vraag naar rijwie
len in vrolijke kleuren.
in de sector der bromfietsen zal op
vallen, dat de losse motor bijna ge
heel vervangen is‘ door complete
brommers. Het is vrijwel alleen de
Berini-motor, die nog voor ombouw
van een trapfiets tot een bromfiets
wordt gebruikt. De categorie der
snelle bromfietsen, die zich naast de
eigenlijke gemotoriseerde fiets ont-
wikkelde, heeft thans de consequenties
getrokken van dit streven naar hoge
re prestaties. Vandaar, dat nu betere
remmen te zien zijn en vooral ook
allerlei veersystemen om schokken op
I te vangen: systemen, die meestal van
I bet motorrijwiel zijn afgekeken zoals
I telescoopvork, schommelarm e.d.
I Automatische koppelingen en brom-
I mers met twee of zelfs drie versnel-
I togen zijn zeker geen zeldzaamheid
I meer, nu de snelheid van diverse mer-
I ten de 50 km te boven gaat. Ook de
I lichtinstallatie werd aangepast aan de
I nieuwe eisen, hiervoor gesteld.
I Ter vergroting van het comfort
I verden allerlei vernuftigheden uit-
I gedacht om de rijder te beschermen
I tegen weer en wind. Ook het vergro-
te van de tankinhoud bij vele mer-
nmoet worden gezien als een stre-
■a om de bromfietser ongerief on-
Kweg te besparen. Niet minder dan
IS merken bromfietsen zijn op de
I JA.I. aanwezig.
I Ook op deze R.A.I. zal weer blij-
I ken, dat de motorfiets niet langer een
I sportief apparaat is maar een ge-
«(STERDAM, 19 Februari. In 1951 reden er in Nederland 254.500 brom-
scooters en motorfietsen rond. Binnen twee jaar is dit aantal ver-
,ifthIïd want nu razen er 505.400 tweewielige motorvoertuigen over onze
Bovendien zijn er dan nog zo’n 5.000.000 gewone fietsen. Gelet op deze
ell op de toenemende drang naar motorisering bij het Nederlandse
■eta kan verwacht worden, dat er een enorme belangstelling zal bestaan
de 35ste R.A.I.-tentoonstelling, die Vrijdag a.s. te Amsterdam haar poor-
v0<)r i openen. Want deze expositie is geheel aan het tweewielige vervoer-
„ewijd. Op de tentoonstelling van bedrijfsauto’s verwachtte men
bezoekers, maar er kwamen er 90.000. Aan schattingen waagt het
jU-bestuur zich deze keer dus maar helemaal niet!
bruiksvoorwerp is geworden en dat
de fabrikanten zich bij deze ontwik
keling hebben aangepast. Vandaar, dat
ook zij streven naar het bieden van
meer comfort. Mechanische- en uit-
laatgeluiden worden steeds meer ge
dempt, de eerste door inbouw van al
lerlei onderdelen. De Duitsers be
ijverden zich om het daardoor goed
hoorbaar aanzuiggeruis weg te ne
men. Veersystemen van allerlei con
structie werden toegepast om het
schokken tot een minimum te beper
ken en de motorrijwielen met een vast
frame behoren op deze tentoonstel
ling werkelijk reeds tot de uitzonde
ringen.
Primeurs op deze R.A.I. zijn de Em-
po-Carley, een bij Polynorm te Bun
schoten vervaardigde superlichte mo
torfiets van 50 cc naar ontwerp van
onze landgenoot J. Carley, en verder
de Victoria KR 21, een gedeeltelijk
ingesloten model met 200 cc twee-
taktmotor met typisch gevormde koel-
ribben - in de lengterichting van de
cylinder.
’s-GRAVENHAGE, 17 Febr. Naar
aanleiding van het feit, dat op het eiland
Rozenburg naast de afdeling van de Bond
van Plattelandsvrouwen een afdeling is
opgericht van de Bond van Christen
Plattelandsvrouwen, heeft de kerkeraad
van de Ned. Herv. Gemeente een bood
schap aan de gemeente op Rozenburg
doen uitgaan, waarin hij zegt verontrust
te zijn over het principiële streven dat
in deze oprichting openbaar is geworden.
De Kerkeraad spreekt met nadruk als
zijn overtuiging uit, dat Jezus Christus
Heer is over het gehele leven in al zijn
geledingen en dat er dus vanuit het
christelijk geloof nergens plaats is voor
principiële „neutraliteit” op enig levens
terrein.
De kerkeraad is eveneens overtuigd dat
het voor de gemeenteleden nodig is, in
bepaalde gevallen verbanden bij elkaar
te komen, om zich vanuit het Evangelie
te bezinnen op allerlei vragen, die uit
het persoonlijke- en gemeenschapsleven
op de mens afkomen. Op dat terrein
biedt de eigen gemeente reeds allerlei mo
gelijkheden.
Maar de kerkeraad zegt: „neen” tegen
het streven, dat Christenen op alle ter
rein van het leven in alle omstandighe
den alleen maar onder elkaar zich
zouden moeten organiseren en daar
mee „de anderen” loslaten. Naar zijn me
ning moet er ook eens ergens ’n plaats zijn
waar men als christenen met de ander
samenkomt.
De Kerk is niet alleen voor zichzelf
in de wereld gesteld om binnen eigen
kring besloten te blijven, maar zij is in
de wereld gesteld terwille van het con
tact met haar. Daarom juicht de kerke
raad alle streven toe dat de laatste tijden
op Rozenburg openbaar is geworden, om
als hervormde gemeente te komen tot
meer kerkelijk contact met andere plaat
selijke kerken.