$|ad waar arm en N de eisen E Twee Amerikaanse vakcentrales vormen Ongelukken op overwegen andere maatregelen rijk elkaar ontmoeten. grote macht van 15 miiiioen de gelederen zware shag ORCAM I in en zijn met hoqe hoeö en tOVÊRStAf PUZZLE - te communistischeheilstaat' schrijnend. Tegenstellingen opvallend I I voor man Arbeidsleger sluit Wegverkeer verspeelt jaarlijks millioenen met het wachten voor gesloten bomen De perc/tvenen goochelstok. POVW®. s invulraadsel Zaak-De Baat komt opnieuw voor DOUWE EGBERTS Radar in Europa Nijverheid en Handel stelt commissie woningbouw in ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 3 Maan^j, Kijkje achter het ijzeren gordijn. (II) VOOR UW HANDEN VANDAAG EENS 1 I 2 i fe te id Kil w Onverantwoord Complot ontdekt in Paraguay. 1 S I l1 joBAC-3 Cijfers Dure wachttijd sü^^acco sHAG Lonen en prijzen. Twee prijsklassen. Fusie tussen A.F.L. en C.I.O. ,4“' 18- c 00 14 Februari 1955 In^ezonder Mededelin (Adv.) f- E 10 f Volks- Stalin-allee in Oost-Berlijn met Stalin-denkmaa.. ~e ten allen i, e i t 1 k Aan de bouw van H.O. handelshuizen werden geen kósten gespaard. E 1 t t 1 u- :al R E R E R E =5 ■ii s- 1- r* n 1,59 Hnn Mededeling <Adv kaloderma gelee maakt handen zacht als fluweel n Q r- er ?- a- il- is ;n 1- ;d ■i- 13 ia a- ■t. te :a it te te :e e, an -d. is- :e- •n, te ig n- Dan laat men dit ingepakte stokje door een van de aanwezigen aan beide uitein den vasthouden. De vertoner maakt enige geheimzinnige bewegingen om het pakje heen en zieplotseling frommelt hij het pakje in elkaar en de stok blijkt ver dwenen te zijn. De goochelstok komt nu weer uit de binnenzak van de goochelaar tevoorschijn Het geheim: Men heeft twee goochel- stokken. Eén echte welke reeds in de bin nenzak zat en.één onechte stok. Van deze stok zijn n.l. alleen de uiteinden van hout, terwijl de „stok” verder gemaakt is van zwart glanzend papier. Wanneer dus de toeschouwer het pakje aan de uit einden vast houdt, „voelt” hij de beide houten uiteinden en denkt dus het stokje vast te houden. In werkelijkheid is het het imitatie goochelstokje. Het pakje in elkaar frommelen en wegwerpen en het tevoorschijn halen van de echte goochel stok is verder een kwestie van een mo ment. Reeds nu was de vakbeweging een fac tor van groot belang in de buitenlandse politiek. Zonder haar krachtdadige steun zou de uitvoering van het Marshall-plan en zijn opvolgers b.v. vrijwel onmogelijk zijn geweest. Op het binnenlandse front vormen de krachtige pogingen van beide partijen bij elke verkiezing van enig be lang om de steun van de vakbeweging te krijgen al een duidelijk bewijs van OOST-BERLIJN aan Elegant, 4. Grap, 5. Vrucht, 2663 762 11325 675 800 p. mtr. van 88-172 Verticaal: 1. (461), 2. (32), 3. (24136), 5. (5123), 6. (473), 8. (57), 11. (92157), 12. (7413), 14. (548), 15. (34), 16. (123) en 19. (61). Hoogwater Dinsdag 15 Februari: Vlissingen: 7.15 u. 1.54 m., 19.54 u. 1.35 m. Terneuzen: 7.42 u. 1.72 m., 20.20 u. l. 53 m. Wemeldinge: 8.41 u. 1.31 m., 21.18 u. 1.32 m. Zierikzee: 8.22 u. 1.12 m. , 20.59 u. 1.13 m. In de komende gefuseerde centrale zul len nog niet alle georganiceerde arbei ders verenigd zijn. John L. Lewis staat met zijn machtige mijnwerkersbond bui ten elk centhaal verband, hoewel hij tot de oprichters van de C.I.O. behoort en zelfs de eerste voorzitter van deze cen trale was. Hij verhuisde later met zijn bond naar de A.F.L. maar verliet die in 1947 ook weer. Ook de bonden van spoor wegarbeiders en van overheidspersoneel zijn niet bij een centrale aangesloten, maar deze „ongeorganiseerde organisa ties” omvatten gezamenlijk toch maar 2.000.000 leden. De nieuwe centrale kan dus wel met enig recht zeggen, dat zij de georganiseerde arbeiderswereld repre senteert en zij zal zich ongetwijfeld als zodanig in het land, waar alleen de ar beid adelt en ook de adel arbeidt, flink laten gelden. Sinds jaar en dag worden on- derhandelingen gevoerd over het ongelijkvloers maken van krui singen. Het is waar, dat het ma ken van viaducten e.d. kostbaar is. Maar de millioenen, die het wegwegverkeer al wachtend voor gesloten overwegen ver speelt, zijn eveneens kostbaar. De zaak schijnt, althans volgens de directeur van de A.N.W.B., vast te zitten op de verdeling der kosten tussen Rijk, provincies en gemeenten. Dit leidt tot onver antwoorde stagnatie. Welnu: van hoger hand is de politie opdracht gegeven scher per toezicht te gaan uitoefenen op het wegverkeer. Accoord, want dat is niet voor zijn tijd! De weggebruikers zullen moe ten leren, dat zij niet ongestraft overtredingen kunnen begaan. Men wil het verkeer in ons land zo veilig mogelijk maken. Daar is alles voor te zeggen en nie mand zal aan de noodzaak daar van ook maar een ogenblik twij felen. Alle maatregelen, die ook N.S. neemt in dit-verband, moe ten worden toegejuicht, doch wanneer dit leidt tot onbillijk heden en bovendien gemotiveerd wordt met aantijgingen ten op zichte van het wegverkeer, die volkomen onjuist zijn, dan zit er naast. En wanneer er bij N.S. aan de veiligheid van het weg verkeer wordt gedacht, vanwaar dan al die ongelukken de laat ste weken op onbewaakte over wegen. Want van dit soort krui singen met de spoorweg zijn er liefst nog 2400, waarvan er slechts vijf procent worden be veiligd door knipperlichten! Nu er zoveel gesproken wordt over de veiligheid van het weg verkeer is het de hoogste tijd, dat de beveiliging van de over wegen opnieuw aan ’n beschou wing wordt onderworpen. Want ieder ongeluk, zowel op een be waakte als op een onbewaakte overweg is een zwarte bladzijde in het boek van het wegverkeer. Maar ook in het boek van de Nederlandse Spoorwegen! 1 2 3 4 5 6 mier, 3. Grote Een van de allereerste kunststukjes, welke men moet aanleren indien men zich begeeft op het pad van de liefheb ber-goochelaar, is wel het op raadselach tige wijze laten verdwijnen en weer te voorschijn komen van het goochelstokje. Een goochelstokje is een rond houten stokje van ongeveer 30 cm lengte en de dikte van een dun gordijnlatje. De uit einden zijn wit geschilderd en verder is het stokje zwart. Het effect is nu als volgt: Men neemt het stokje en rolt het in een stukje pa pier. Bij de einden draait men het papier een paar maal om, zodat het niet los kan raken. UTRECHT, Febr. „De twee Amerikaanse vakcentrales, de A.F.L, en. het C.I.O. zijn tot overeenstemming gekomen over een fusie”. Dit kleine bericht van Asso ciated Press nam dezer dagen een bescheiden plaatsje in tussen het andere nieuws. Toch loont het de moeite bij dit bericht even nader stil te staan, want het is in zijn gevolgen voor de Ver. Staten en wellicht ook voor de gehele vrije wereld van de grootste betekenis. Het betekent, dat de twee machtige maar elkaar tot dusver steeds beconcurrerende vakcentrales in Amerika een gesloten front gaat vormen. De A.F.L. (American Federation of Labor) telt ruim 8.000.000 leden en het C.I.O. (Congres of Industrial Ohganisation) ruim 6.000.000. Een verenigd arbeidsfront van ongeveer 15.000.000 man zal in de V.S. een macht van enorme betekenis gaan vormen, die zich zal laten gevoelen niet alleen in de arbeidsverhoudingen en de binnenlandse politiek, maar ook in de buitenlandse politiek. haar betekenis. Een grote handicap voor „labor” was echter haar verdeeldheid. Het waren vaak de werkgevers, die profiteer den van deze verdeeldheid als b.v. een C.I.O.- en een A.F.L.-organisatie beide po gingen deden om volgens het Amerikaan se systeem een bedrijf te mogen „organi seren”. Vechtpartijen op straat en scheld partijen in de vakbewegingsorganen wer den de laatste jaren wel zeldzamer, maar kwamen toch nog geregeld voor. Deze fusie maakt een eind aan wat we de Achil lushiel van de vakbeweging in Amerika zouden kunnen noemen. „Labor” als ge heel zal er ongetwijfeld garen bij spin nen. Zoals ook met verschillende fusies in ons land het geval is, betekent deze Ame rikaanse fusie het herstel van een vroe gere eenheid. Na vele mislukte pogingen om de bestaande vakorganisaties in een centrale te verenigen, werd tenslotte in 1886 de American Federation of Labor opgericht met ongeveer 138.000 leden. De grote man daarbij was Samuel Gompers, een uit Amsterdam afkomstige Joodse sigarenmaker, die tot 1924 toe het voor zitterschap van de A.F.L. bekleedde. Beusekom, raadsadviseur bij ’t mini sterie van Wederopbouw en huisvesting, mr J. Heusden, burge meester van Vlaardingen, D. Roden burg van de B.P.M., H. van Saane, directeur van de Ned. Mij voor Volks huisvesting, K. Soesbeek, directeur der A.K.U., mr F. E. Spat, secretaris van Philips, J. de Vries, directeur Bredero’s Bouwbedrijf te Utrecht en prof, ir H. T. Zwiers, hoogleraar aan de T.H. te Delft en architect te Haar lem. Het secretariaat wordt waarge nomen door het algemeen secretariaat van de Maatschappij te Haarlem. wegverkeer op nog grotere ver liezen komen te staan. Het is zonder meer duidelijk, dat hier belangen met elkaar in botsing komen. gen en dezelfde artikelen, die tijde in een H. O.-winkel aangeschaft kunnen worden. Koffiesurrogaat (op de bon per half pond) 1 mark, bij de H. O. 2.50. Suiker p. p.: op de bon 0.75; H. O. 3.80; boter p. p. resp. 5.00 en 25.00; vlees p. p. 2.00 en 4.80; kaas p. p. 4.00 en 19.75. Niet op de bon en redelijk in prijs zijn bijv, kersen op sap per literflesje 2.72, een aluminium-pannetje 1.20, ’n nijptang 2.25. Ook de huren zijn er redelijk. Een nor male arbeiderswoning kost een huurprijs van 30-50 Oostmarken per maand; in de Stalinallee komt een (centraal verwarm de) woning op 80 Oostmarken per maand. Het „arbeidersparadys” is echter een uitgesproken, super-kapitalistische staat geworden. De topgroep is vrij klein en ta melijk gesloten: een nieuweling komt er niet gemakkeljjk in. De enige kans is eigenlijk via het leger. Een VoPo-er ver dient trouwens ook slechts 350 mark per maand met vrjje kleding. Maar bereikt hij een hogere Tang dan wordt zijn soldij ver viervoudigd. Wordt hij luitenant, dan is zijn salaris tienmaal zo groot als dat van een soldaat. De soldij in de top schijnt het miiiioen per jaar te overschrijden. Maar daarover krijgt men geen zekerheid. De top-salarissen zijn een streng bewaakt mi litair geheim. ASUNCION, 11 Febr. In Paraguay is een communistische samenzwering tegen de regering ontdekt. De-politie heeft een belangrijke hoeveelheid do cumenten gevonden, waaruit de onder mijnende activiteit van de communisti sche partij in Paraguay blijkt. Deze centrale omvatte alleen be roepsmatig georganiseerde bonden van vaklieden, zoals timmerlieden, metse laars, typografen e.d. Zij bekommerde zich niet om de snel groeiende massa ongeschoolde arbeiders in de industrie. Een voorstel van de bestuurder John L. Lewis om ook deze arbeiders te gaan organiseren werd in 1934 verwor pen. Lewis exyenkele anderen werkten echter dooj-in deze richting met het gevolg dat hij met zijn mijnwerkers bond en met 9 andere organisaties in 1936 uit de A.F.L. geworpen werd. Dit was aanleiding tot de oprichting van de tweede vakcentrale, het Congress of Industrial Organisations, in 1938. Was de A.F.L. in de oude koers blij ven varen, dan was de toekomst onge twijfeld aan de bedrijfstaksgewijze geor ganiseerde C.I.O.-bonden geweest. Maar de A.F.L. deed al spoedig water in de wijn en hoewel de vaklieden nog steeds in deze oude centrale gevonden worden, omvat zij toch ook vakbonden van in dustriële werkers. Zo is de bond van werkers in de damesconfectie-industrie een der steunpilaren van de A.F.L. ter wijl de organisatie van werknemers in de herenkledingindustrie bij het C.I.O. be hoort. Het zal dus in de toekomst zo worden, dat het sein, dat in de buurt van de overweg staat, pas op veilig wordt gezet, indien de spoorbomen gesloten zijn. Een onveilig sein betekent dus, dat de bomen niet gesloten zijn en zal tot gevolg hebben, dat de trein stopt. De rijken zijn in deze wereld de arbei- ders-vrijgestelden de hoge partij-functio- narissen, de artisten. de ministers en de I officieren. Fabelachtig hoog, zelfs voor I westerse begrippen, zijn er de verdiensten der hoge partijgangers. ,Een inkomen van l 500 a 1000 Oostmarken per dag behoort er I niet tot de uitzonderingen. Deze lieden I genieten bovendien nog talrijke voordelen in de toewijzing van extra- levensmidde- i Maarten. De meest eenvoudige partij- teionaris krijgt trouwens reeds „Intel- Ijaz-karten” mét een viervoudig rant- «en bonnen. Speciaal voor de hoge inkomens heeft de Oostduitse regering de H. O. ge schapen, de Handelsorganisation. In wezen is deze H. O. niets anders dan een door de staat gedreven zwarte markt. Kan men in de gewone winkels niets krijgen, dan kunnen de H. O.- winkels alles nog wel leveren. Alleen niet aan de gewone arbeider want hjj komt aan de bedragen, die voor de goederen worden gevraagd, practisch niet toe. STRIJD OM DE MACHT. De oude tegenstelling tussen de bonden van vaklui en van ongeschoolden was dus grotendeels al verdwenen. Persoon lijke gevoeligheden in de leiding der beide centrales en de concurrentie-positie van enkele bonden hielden hen echter verdeeld. Toch werd de samenwerking in de laatste jaren, vooral op politiek ge bied steeds groter. En toen in 1952 de voorzitters der beide centrales, William Green en Philip Murray, betrekkelijk kort na elkaar stierven, mompelden in siders reeds dat een groot struikelblok op de weg naar eenheid uit de weg was geruimd. t j Het is de directeur van wegen en verkeer van de A.N.W.B., de heer A. G. M. Boost, geweest, die zich tot spreekbuis van de weggebruikers heeft gemaakt en de argumenten, die N.S. meen den te moeten hanteren, met kracht van de hand heeft gewe zen. En niet zo maar op losse gron den en veronderstellingen, doch aan de hand van cijfers. Wat toch is het geval? Ondanks een ver drievoudiging van het wegver keer sinds 1939 is het aantal aan rijdingen met spoorbomen aan zienlijk teruggelopen. In 1939 vonden 129 aanrijdingen plaats tegen 88 in 1954. De verbeterde aanduiding v„n de bomen bij dag en nacht droeg tot die verminde ring veel bij. Het aantal aanrij dingen met dalende boven liep eveneens iets terug. De heer Boost formuleerde het zo: „Weliswaar mag grove on achtzaamheid bij een aantal be stuurders van motorvoertuigen voor komen, maar dat heeft toch niets te maken met eventuele fouten bij ’t bewakingssysteem van N.S. Ik kan niet inzien, dat dan wordt gegrepen naar mid delen, die langdurige oponthou den nog vergroten.” Het wegverkeer en het spoor wegverkeer zijn beide sterk in intensiteit toegenomen. Een deel van de afsluitbare overwe gen ligt in wegen met zeer druk verkeer. De totale sluitingstijd tussen ’s morgens acht en ’s avonds zes uur kost millioenen guldens aan wachttijd. Een on houdbare toestand dus, die be wijst, dat men de grootst möge- lijke voortvarendheid aan de on gelijkvloerse kruisingen zal moe ten worden gewerkt. Indien de wachttijden langer worden gemaakt door de nieuwe maatregel van N.S. zal dit het R E BONN, 11 Febr. Het federale ge rechtshof te Karlsruhe heeft de aan de Nederlandse chauffeur Dirk de Baat op gelegde gevangenisstraf van een jaar opgeheven. De zaak moet thans opnieuw worden behandeld. De Baat werd vorig jaar Maart door de rechtbank van Koblenz tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld, daar hij verantwoordelijk werd geacht voor een defect aan de remmen van zijn vracht auto, dat de oorzaak werd van een ern stig ongeluk. De Baat had op een stelle afrit op de autoweg bij Neustadt de controle over zijn vruchtwagen verloren daar de remmen weigerden. De wagen ramde op de brug over het Wiedbach- dal een aantal tegenliggers ën 6 men sen vonden daarbij de dood. Het federale gerechtshof heeft het „Hoogovens”, prof, dr ir H. G. van vonnis van de rechtbank thans zodanig veranderd, dat de schuldigverklaring is gewijzigd en de strafmaat is opgehe ven. Het Hof heeft de veroordeling van De Baat wegens in gevaar brengen van het verkeer opgeheven. Het gerecht te Koblenz had deze schuldigverklaring uitgesproken, daar De Baat vóór het begin van de afdaling niet op zijn ma nometer zou hebben gelet om te zien of zijn remmen nog voldoende druk had den. Daar dit deel van het vonnis werd opgeheven, was ’tHof van oordeel, dat ook de strafmaat opnieuw zal moeten worden vastgesteld. Van die gewone arbeiders zijn zij het armst, die niet werken in een bedrijf (zo als bijv, het bouwbedrijf) waar men pro- ductie-premies kan verdienen. Voor deze groep is het normale inkomen 350 Oost- marken per maand, terwijl de kinderbij slag ongeveer 40 marken per maand be draagt. In deze gezinnen is de vrouw ge dwongen buitenshuis te werken. Men komt haar tegen als treinconductrice, maar ook als machiniste. Met die maandelijkse 350 Oostmarken kan de arbeider in een H. O.-winkel niet veel beginnen. Want naast dit loon kan men de volgende prijzen zetten: Oostmark televisietoestel (merk Rembrandt) radiotoestel vanaf Ifa-auto (lijkt veel op DKW) fiets bontjas vanaf lap stof herencostuum p. lap stof mantelpakje p. mtr. van 72-193 berenschoenen (leer) van 77.30-183 herenschoenen (egalite, soort plastic, 14 dagen garantie) 21.50 1 damesschoenen (leer) van 71-206.50 aoffie (half pond) 20 thee (ons) 9 gg I Opmerkelijk zijn de verschillen tussen de artikelen, die men op de bon kan krij- en storm van protest is opgestoken, nadat de Spoorwegen bekend hebben gemaakt, dat het sluiten van de spoor bomen gekoppeld zal worden aan het machinistensein, waardoor de wachttijden voor het wegverkeer aanzienlijk groter zullen worden. Het feit op zichzelf zou daartoe geen aanleiding zijn geweest, ware het niet, dat N.S. een en ander hebben gemotiveerd met de mededeling, dat het gebrek aan discipline bij de weggebruikers, voornamelijk de automobilisten, tot deze maatregel heeft genoopt. En nog erger is het, nu Maandagavond dat verschrikkelijke ongeluk bij Den Dolder is gebeurd, niet door de schuld van een onvoorzichtige weg gebruiker, maar door nalatigheid van de man, die de spoor bomen moest bedienen. De indruk, die N.S. hebben gewekt door het nemen van bovenvermelde maatregel, zo kort na het ongeluk, heeft dan ook terecht reacties van verschillende zijden opgewekt. erqens is de tegenstelling tussen rijk en arm zo opvallend als juist in de Russische zone van Duitsland: een kleine groep onmetelijk rijken naast een grote, grauwe massa armen. De aandacht van buitenlander moet echter alleen gericht worden op de Stalin-allee, j- (je qlorie van Rusland verkondigt temidden van veel, zeer veel d'e De Stalin-allee is het paradepaard van Oost-Berlijn. Geen kosten Puinjpaard voor deze hoofdstraat met haar enorme gebouwen en 21)11 beeldengroepen. De Russische grootheid wordt er echter tè pom- verkondigd een fout, waartoe dictatoren altijd plegen te ver- Pe?<S En achter deze gevelwand van de Stalin-allee liggen de puin- van Oost-Berlijn. R E R ondervinding, 2. Witte knikker’. Oplossing vorige puzzle ’s-GRAVENHAGE, 12 Febr. Het navigatie-systeem voor de scheepvaart, dat thans van de Oostzee tot de Golf van Biscaye In gebruik is, zal worden uitgebreid en een groot deel van da Noordzee bestrijken. Het systeem is ont wikkeld door een Engelse maatschappij (Dacca Navigator Company). De Zweed se scheepvaartautoriteiten hebben een order geplaatst voor een navigatie-ke- ten die in de buurt van Stickholm zal worden opgericht en vermoedelijk in 1956 in werking zal worden gesteld. Zij zal een groot deel van de Oostzee be strijken. Dan zal practisch de gehele kustlijn van Finland tot het Westelijk gedeelte van de Middellandse Zee door het systeem worden bestreken. AMSTERDAM, 11 Febr. Door het hoofdbestuur van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Han del is een commissie ingesteld, die zich bezig zal houden met de woning bouw. De commissie heeft tot taak te onderzoeken in hoeverre tegemoet te komen is aan de behoefte van de in dustrie aan een grotere hoeveelheid woningen in de centra, waar deze in dustrie gevestigd is, en voorts of toe passing van de geïndustrialiseerde woningbouw een van de middelen hiertoe zou kunnen zijn. Het onder zoek naar de voordelen en de bezwa ren tegen systeembouw, zulks in al gemeen economisch en bedrijfs-eco- nomisch opzicht, zal hiertoe .nodig „zijn. Aan de commissie wordt overgela ten in hoeverre zij bij haar onderzoek stedebouwkundige en aesthetische as pecten wenst te betrekken. SAMENSTELLING Voorzitter van de commissie is oud- minister prof dr A. H. M. Albregts. Leden zijn W. A. Bakker, van de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 3