$|ad waar arm
en
N
de
eisen
E
Twee Amerikaanse vakcentrales
vormen
Ongelukken op overwegen
andere maatregelen
rijk elkaar ontmoeten.
grote macht
van 15 miiiioen
de gelederen
zware
shag
ORCAM
I
in
en
zijn
met hoqe hoeö
en
tOVÊRStAf
PUZZLE -
te
communistischeheilstaat'
schrijnend.
Tegenstellingen
opvallend
I
I
voor
man
Arbeidsleger
sluit
Wegverkeer verspeelt jaarlijks millioenen
met het wachten voor gesloten bomen
De perc/tvenen
goochelstok.
POVW®. s
invulraadsel
Zaak-De Baat komt
opnieuw voor
DOUWE EGBERTS
Radar in Europa
Nijverheid en Handel
stelt commissie
woningbouw in
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 3
Maan^j,
Kijkje achter het ijzeren gordijn. (II)
VOOR UW HANDEN
VANDAAG EENS
1
I
2
i
fe
te
id
Kil
w
Onverantwoord
Complot ontdekt in Paraguay.
1
S I
l1
joBAC-3
Cijfers
Dure wachttijd
sü^^acco
sHAG
Lonen en prijzen.
Twee prijsklassen.
Fusie tussen A.F.L. en C.I.O.
,4“' 18-
c
00
14 Februari 1955
In^ezonder Mededelin (Adv.)
f-
E 10
f
Volks-
Stalin-allee in Oost-Berlijn met Stalin-denkmaa..
~e
ten allen
i,
e
i
t
1
k
Aan de bouw van H.O. handelshuizen werden geen kósten gespaard.
E
1
t
t
1
u-
:al
R
E
R
E
R
E
=5
■ii
s-
1-
r*
n
1,59 Hnn Mededeling <Adv
kaloderma
gelee
maakt handen zacht als fluweel
n
Q
r-
er
?-
a-
il-
is
;n
1-
;d
■i-
13
ia
a-
■t.
te
:a
it
te
te
:e
e,
an
-d.
is-
:e-
•n,
te
ig
n-
Dan laat men dit ingepakte stokje door
een van de aanwezigen aan beide uitein
den vasthouden. De vertoner maakt enige
geheimzinnige bewegingen om het pakje
heen en zieplotseling frommelt hij
het pakje in elkaar en de stok blijkt ver
dwenen te zijn. De goochelstok komt nu
weer uit de binnenzak van de goochelaar
tevoorschijn
Het geheim: Men heeft twee goochel-
stokken. Eén echte welke reeds in de bin
nenzak zat en.één onechte stok. Van
deze stok zijn n.l. alleen de uiteinden van
hout, terwijl de „stok” verder gemaakt
is van zwart glanzend papier. Wanneer
dus de toeschouwer het pakje aan de uit
einden vast houdt, „voelt” hij de beide
houten uiteinden en denkt dus het stokje
vast te houden. In werkelijkheid is het
het imitatie goochelstokje. Het pakje in
elkaar frommelen en wegwerpen en het
tevoorschijn halen van de echte goochel
stok is verder een kwestie van een mo
ment.
Reeds nu was de vakbeweging een fac
tor van groot belang in de buitenlandse
politiek. Zonder haar krachtdadige steun
zou de uitvoering van het Marshall-plan
en zijn opvolgers b.v. vrijwel onmogelijk
zijn geweest. Op het binnenlandse front
vormen de krachtige pogingen van beide
partijen bij elke verkiezing van enig be
lang om de steun van de vakbeweging
te krijgen al een duidelijk bewijs van
OOST-BERLIJN
aan
Elegant, 4. Grap, 5. Vrucht,
2663
762
11325
675
800
p. mtr. van 88-172
Verticaal: 1. (461), 2. (32), 3. (24136),
5. (5123), 6. (473), 8. (57), 11. (92157),
12. (7413), 14. (548), 15. (34), 16. (123)
en 19. (61).
Hoogwater Dinsdag 15 Februari:
Vlissingen: 7.15 u. 1.54 m., 19.54 u. 1.35
m. Terneuzen: 7.42 u. 1.72 m., 20.20 u.
l. 53 m. Wemeldinge: 8.41 u. 1.31 m.,
21.18 u. 1.32 m. Zierikzee: 8.22 u. 1.12
m. , 20.59 u. 1.13 m.
In de komende gefuseerde centrale zul
len nog niet alle georganiceerde arbei
ders verenigd zijn. John L. Lewis staat
met zijn machtige mijnwerkersbond bui
ten elk centhaal verband, hoewel hij tot
de oprichters van de C.I.O. behoort en
zelfs de eerste voorzitter van deze cen
trale was. Hij verhuisde later met zijn
bond naar de A.F.L. maar verliet die in
1947 ook weer. Ook de bonden van spoor
wegarbeiders en van overheidspersoneel
zijn niet bij een centrale aangesloten,
maar deze „ongeorganiseerde organisa
ties” omvatten gezamenlijk toch maar
2.000.000 leden. De nieuwe centrale kan
dus wel met enig recht zeggen, dat zij
de georganiseerde arbeiderswereld repre
senteert en zij zal zich ongetwijfeld als
zodanig in het land, waar alleen de ar
beid adelt en ook de adel arbeidt, flink
laten gelden.
Sinds jaar en dag worden on-
derhandelingen gevoerd over het
ongelijkvloers maken van krui
singen. Het is waar, dat het ma
ken van viaducten e.d. kostbaar
is. Maar de millioenen, die het
wegwegverkeer al wachtend
voor gesloten overwegen ver
speelt, zijn eveneens kostbaar.
De zaak schijnt, althans volgens
de directeur van de A.N.W.B.,
vast te zitten op de verdeling der
kosten tussen Rijk, provincies en
gemeenten. Dit leidt tot onver
antwoorde stagnatie.
Welnu: van hoger hand is de
politie opdracht gegeven scher
per toezicht te gaan uitoefenen
op het wegverkeer. Accoord,
want dat is niet voor zijn tijd!
De weggebruikers zullen moe
ten leren, dat zij niet ongestraft
overtredingen kunnen begaan.
Men wil het verkeer in ons land
zo veilig mogelijk maken. Daar
is alles voor te zeggen en nie
mand zal aan de noodzaak daar
van ook maar een ogenblik twij
felen. Alle maatregelen, die ook
N.S. neemt in dit-verband, moe
ten worden toegejuicht, doch
wanneer dit leidt tot onbillijk
heden en bovendien gemotiveerd
wordt met aantijgingen ten op
zichte van het wegverkeer, die
volkomen onjuist zijn, dan zit
er naast. En wanneer er bij N.S.
aan de veiligheid van het weg
verkeer wordt gedacht, vanwaar
dan al die ongelukken de laat
ste weken op onbewaakte over
wegen. Want van dit soort krui
singen met de spoorweg zijn er
liefst nog 2400, waarvan er
slechts vijf procent worden be
veiligd door knipperlichten!
Nu er zoveel gesproken wordt
over de veiligheid van het weg
verkeer is het de hoogste tijd,
dat de beveiliging van de over
wegen opnieuw aan ’n beschou
wing wordt onderworpen. Want
ieder ongeluk, zowel op een be
waakte als op een onbewaakte
overweg is een zwarte bladzijde
in het boek van het wegverkeer.
Maar ook in het boek van de
Nederlandse Spoorwegen!
1
2
3
4
5
6
mier, 3.
Grote
Een van de allereerste kunststukjes,
welke men moet aanleren indien men
zich begeeft op het pad van de liefheb
ber-goochelaar, is wel het op raadselach
tige wijze laten verdwijnen en weer te
voorschijn komen van het goochelstokje.
Een goochelstokje is een rond houten
stokje van ongeveer 30 cm lengte en de
dikte van een dun gordijnlatje. De uit
einden zijn wit geschilderd en verder is
het stokje zwart.
Het effect is nu als volgt: Men neemt
het stokje en rolt het in een stukje pa
pier. Bij de einden draait men het papier
een paar maal om, zodat het niet los
kan raken.
UTRECHT, Febr. „De twee Amerikaanse vakcentrales, de A.F.L, en. het C.I.O.
zijn tot overeenstemming gekomen over een fusie”. Dit kleine bericht van Asso
ciated Press nam dezer dagen een bescheiden plaatsje in tussen het andere nieuws.
Toch loont het de moeite bij dit bericht even nader stil te staan, want het is in zijn
gevolgen voor de Ver. Staten en wellicht ook voor de gehele vrije wereld van de
grootste betekenis. Het betekent, dat de twee machtige maar elkaar tot dusver
steeds beconcurrerende vakcentrales in Amerika een gesloten front gaat vormen.
De A.F.L. (American Federation of Labor) telt ruim 8.000.000 leden en het C.I.O.
(Congres of Industrial Ohganisation) ruim 6.000.000. Een verenigd arbeidsfront van
ongeveer 15.000.000 man zal in de V.S. een macht van enorme betekenis gaan
vormen, die zich zal laten gevoelen niet alleen in de arbeidsverhoudingen en de
binnenlandse politiek, maar ook in de buitenlandse politiek.
haar betekenis. Een grote handicap voor
„labor” was echter haar verdeeldheid. Het
waren vaak de werkgevers, die profiteer
den van deze verdeeldheid als b.v. een
C.I.O.- en een A.F.L.-organisatie beide po
gingen deden om volgens het Amerikaan
se systeem een bedrijf te mogen „organi
seren”. Vechtpartijen op straat en scheld
partijen in de vakbewegingsorganen wer
den de laatste jaren wel zeldzamer, maar
kwamen toch nog geregeld voor. Deze
fusie maakt een eind aan wat we de Achil
lushiel van de vakbeweging in Amerika
zouden kunnen noemen. „Labor” als ge
heel zal er ongetwijfeld garen bij spin
nen.
Zoals ook met verschillende fusies in
ons land het geval is, betekent deze Ame
rikaanse fusie het herstel van een vroe
gere eenheid. Na vele mislukte pogingen
om de bestaande vakorganisaties in een
centrale te verenigen, werd tenslotte in
1886 de American Federation of Labor
opgericht met ongeveer 138.000 leden. De
grote man daarbij was Samuel Gompers,
een uit Amsterdam afkomstige Joodse
sigarenmaker, die tot 1924 toe het voor
zitterschap van de A.F.L. bekleedde.
Beusekom, raadsadviseur bij ’t mini
sterie van Wederopbouw en
huisvesting, mr J. Heusden, burge
meester van Vlaardingen, D. Roden
burg van de B.P.M., H. van Saane,
directeur van de Ned. Mij voor Volks
huisvesting, K. Soesbeek, directeur
der A.K.U., mr F. E. Spat, secretaris
van Philips, J. de Vries, directeur
Bredero’s Bouwbedrijf te Utrecht en
prof, ir H. T. Zwiers, hoogleraar aan
de T.H. te Delft en architect te Haar
lem. Het secretariaat wordt waarge
nomen door het algemeen secretariaat
van de Maatschappij te Haarlem.
wegverkeer op nog grotere ver
liezen komen te staan. Het is
zonder meer duidelijk, dat hier
belangen met elkaar in botsing
komen.
gen en dezelfde artikelen, die
tijde in een H. O.-winkel aangeschaft
kunnen worden.
Koffiesurrogaat (op de bon per half
pond) 1 mark, bij de H. O. 2.50.
Suiker p. p.: op de bon 0.75; H. O. 3.80;
boter p. p. resp. 5.00 en 25.00; vlees p. p.
2.00 en 4.80; kaas p. p. 4.00 en 19.75.
Niet op de bon en redelijk in prijs zijn
bijv, kersen op sap per literflesje 2.72, een
aluminium-pannetje 1.20, ’n nijptang 2.25.
Ook de huren zijn er redelijk. Een nor
male arbeiderswoning kost een huurprijs
van 30-50 Oostmarken per maand; in de
Stalinallee komt een (centraal verwarm
de) woning op 80 Oostmarken per maand.
Het „arbeidersparadys” is echter een
uitgesproken, super-kapitalistische staat
geworden. De topgroep is vrij klein en ta
melijk gesloten: een nieuweling komt er
niet gemakkeljjk in. De enige kans is
eigenlijk via het leger. Een VoPo-er ver
dient trouwens ook slechts 350 mark per
maand met vrjje kleding. Maar bereikt hij
een hogere Tang dan wordt zijn soldij ver
viervoudigd. Wordt hij luitenant, dan is
zijn salaris tienmaal zo groot als dat van
een soldaat. De soldij in de top schijnt het
miiiioen per jaar te overschrijden. Maar
daarover krijgt men geen zekerheid. De
top-salarissen zijn een streng bewaakt mi
litair geheim.
ASUNCION, 11 Febr. In Paraguay
is een communistische samenzwering
tegen de regering ontdekt. De-politie
heeft een belangrijke hoeveelheid do
cumenten gevonden, waaruit de onder
mijnende activiteit van de communisti
sche partij in Paraguay blijkt.
Deze centrale omvatte alleen be
roepsmatig georganiseerde bonden van
vaklieden, zoals timmerlieden, metse
laars, typografen e.d. Zij bekommerde
zich niet om de snel groeiende massa
ongeschoolde arbeiders in de industrie.
Een voorstel van de bestuurder John
L. Lewis om ook deze arbeiders te
gaan organiseren werd in 1934 verwor
pen. Lewis exyenkele anderen werkten
echter dooj-in deze richting met het
gevolg dat hij met zijn mijnwerkers
bond en met 9 andere organisaties in
1936 uit de A.F.L. geworpen werd. Dit
was aanleiding tot de oprichting van
de tweede vakcentrale, het Congress
of Industrial Organisations, in 1938.
Was de A.F.L. in de oude koers blij
ven varen, dan was de toekomst onge
twijfeld aan de bedrijfstaksgewijze geor
ganiseerde C.I.O.-bonden geweest. Maar
de A.F.L. deed al spoedig water in de
wijn en hoewel de vaklieden nog steeds
in deze oude centrale gevonden worden,
omvat zij toch ook vakbonden van in
dustriële werkers. Zo is de bond van
werkers in de damesconfectie-industrie
een der steunpilaren van de A.F.L. ter
wijl de organisatie van werknemers in de
herenkledingindustrie bij het C.I.O. be
hoort.
Het zal dus in de toekomst zo
worden, dat het sein, dat in de
buurt van de overweg staat, pas
op veilig wordt gezet, indien de
spoorbomen gesloten zijn. Een
onveilig sein betekent dus, dat
de bomen niet gesloten zijn en
zal tot gevolg hebben, dat de
trein stopt.
De rijken zijn in deze wereld de arbei-
ders-vrijgestelden de hoge partij-functio-
narissen, de artisten. de ministers en de
I officieren. Fabelachtig hoog, zelfs voor
I westerse begrippen, zijn er de verdiensten
der hoge partijgangers. ,Een inkomen van
l 500 a 1000 Oostmarken per dag behoort er
I niet tot de uitzonderingen. Deze lieden
I genieten bovendien nog talrijke voordelen
in de toewijzing van extra- levensmidde-
i Maarten. De meest eenvoudige partij-
teionaris krijgt trouwens reeds „Intel-
Ijaz-karten” mét een viervoudig rant-
«en bonnen.
Speciaal voor de hoge inkomens heeft
de Oostduitse regering de H. O. ge
schapen, de Handelsorganisation. In
wezen is deze H. O. niets anders dan
een door de staat gedreven zwarte
markt. Kan men in de gewone winkels
niets krijgen, dan kunnen de H. O.-
winkels alles nog wel leveren. Alleen
niet aan de gewone arbeider want
hjj komt aan de bedragen, die voor de
goederen worden gevraagd, practisch
niet toe.
STRIJD OM DE MACHT.
De oude tegenstelling tussen de bonden
van vaklui en van ongeschoolden was
dus grotendeels al verdwenen. Persoon
lijke gevoeligheden in de leiding der
beide centrales en de concurrentie-positie
van enkele bonden hielden hen echter
verdeeld. Toch werd de samenwerking
in de laatste jaren, vooral op politiek ge
bied steeds groter. En toen in 1952 de
voorzitters der beide centrales, William
Green en Philip Murray, betrekkelijk
kort na elkaar stierven, mompelden in
siders reeds dat een groot struikelblok
op de weg naar eenheid uit de weg was
geruimd.
t
j
Het is de directeur van wegen
en verkeer van de A.N.W.B., de
heer A. G. M. Boost, geweest,
die zich tot spreekbuis van de
weggebruikers heeft gemaakt en
de argumenten, die N.S. meen
den te moeten hanteren, met
kracht van de hand heeft gewe
zen.
En niet zo maar op losse gron
den en veronderstellingen, doch
aan de hand van cijfers. Wat toch
is het geval? Ondanks een ver
drievoudiging van het wegver
keer sinds 1939 is het aantal aan
rijdingen met spoorbomen aan
zienlijk teruggelopen. In 1939
vonden 129 aanrijdingen plaats
tegen 88 in 1954. De verbeterde
aanduiding v„n de bomen bij dag
en nacht droeg tot die verminde
ring veel bij. Het aantal aanrij
dingen met dalende boven liep
eveneens iets terug.
De heer Boost formuleerde het
zo: „Weliswaar mag grove on
achtzaamheid bij een aantal be
stuurders van motorvoertuigen
voor komen, maar dat heeft toch
niets te maken met eventuele
fouten bij ’t bewakingssysteem
van N.S. Ik kan niet inzien, dat
dan wordt gegrepen naar mid
delen, die langdurige oponthou
den nog vergroten.”
Het wegverkeer en het spoor
wegverkeer zijn beide sterk in
intensiteit toegenomen. Een
deel van de afsluitbare overwe
gen ligt in wegen met zeer druk
verkeer. De totale sluitingstijd
tussen ’s morgens acht en ’s
avonds zes uur kost millioenen
guldens aan wachttijd. Een on
houdbare toestand dus, die be
wijst, dat men de grootst möge-
lijke voortvarendheid aan de on
gelijkvloerse kruisingen zal moe
ten worden gewerkt.
Indien de wachttijden langer
worden gemaakt door de nieuwe
maatregel van N.S. zal dit het
R
E
BONN, 11 Febr. Het federale ge
rechtshof te Karlsruhe heeft de aan de
Nederlandse chauffeur Dirk de Baat op
gelegde gevangenisstraf van een jaar
opgeheven. De zaak moet thans opnieuw
worden behandeld.
De Baat werd vorig jaar Maart door
de rechtbank van Koblenz tot een jaar
gevangenisstraf veroordeeld, daar hij
verantwoordelijk werd geacht voor een
defect aan de remmen van zijn vracht
auto, dat de oorzaak werd van een ern
stig ongeluk. De Baat had op een stelle
afrit op de autoweg bij Neustadt de
controle over zijn vruchtwagen verloren
daar de remmen weigerden. De wagen
ramde op de brug over het Wiedbach-
dal een aantal tegenliggers ën 6 men
sen vonden daarbij de dood.
Het federale gerechtshof heeft het „Hoogovens”, prof, dr ir H. G. van
vonnis van de rechtbank thans zodanig
veranderd, dat de schuldigverklaring is
gewijzigd en de strafmaat is opgehe
ven. Het Hof heeft de veroordeling van
De Baat wegens in gevaar brengen van
het verkeer opgeheven. Het gerecht te
Koblenz had deze schuldigverklaring
uitgesproken, daar De Baat vóór het
begin van de afdaling niet op zijn ma
nometer zou hebben gelet om te zien
of zijn remmen nog voldoende druk had
den. Daar dit deel van het vonnis werd
opgeheven, was ’tHof van oordeel, dat
ook de strafmaat opnieuw zal moeten
worden vastgesteld.
Van die gewone arbeiders zijn zij het
armst, die niet werken in een bedrijf (zo
als bijv, het bouwbedrijf) waar men pro-
ductie-premies kan verdienen. Voor deze
groep is het normale inkomen 350 Oost-
marken per maand, terwijl de kinderbij
slag ongeveer 40 marken per maand be
draagt. In deze gezinnen is de vrouw ge
dwongen buitenshuis te werken. Men
komt haar tegen als treinconductrice,
maar ook als machiniste.
Met die maandelijkse 350 Oostmarken
kan de arbeider in een H. O.-winkel niet
veel beginnen. Want naast dit loon kan
men de volgende prijzen zetten:
Oostmark
televisietoestel (merk Rembrandt)
radiotoestel vanaf
Ifa-auto (lijkt veel op DKW)
fiets
bontjas vanaf
lap stof herencostuum p.
lap stof mantelpakje p. mtr. van 72-193
berenschoenen (leer) van 77.30-183
herenschoenen (egalite, soort
plastic, 14 dagen garantie) 21.50 1
damesschoenen (leer) van 71-206.50
aoffie (half pond) 20
thee (ons) 9 gg I
Opmerkelijk zijn de verschillen tussen
de artikelen, die men op de bon kan krij-
en storm van protest is opgestoken, nadat de Spoorwegen
bekend hebben gemaakt, dat het sluiten van de spoor
bomen gekoppeld zal worden aan het machinistensein,
waardoor de wachttijden voor het wegverkeer aanzienlijk
groter zullen worden. Het feit op zichzelf zou daartoe geen
aanleiding zijn geweest, ware het niet, dat N.S. een en ander
hebben gemotiveerd met de mededeling, dat het gebrek aan
discipline bij de weggebruikers, voornamelijk de automobilisten,
tot deze maatregel heeft genoopt. En nog erger is het, nu
Maandagavond dat verschrikkelijke ongeluk bij Den Dolder
is gebeurd, niet door de schuld van een onvoorzichtige weg
gebruiker, maar door nalatigheid van de man, die de spoor
bomen moest bedienen. De indruk, die N.S. hebben gewekt
door het nemen van bovenvermelde maatregel, zo kort na het
ongeluk, heeft dan ook terecht reacties van verschillende zijden
opgewekt.
erqens is de tegenstelling tussen rijk en arm zo opvallend als juist
in de Russische zone van Duitsland: een kleine groep onmetelijk
rijken naast een grote, grauwe massa armen. De aandacht van
buitenlander moet echter alleen gericht worden op de Stalin-allee,
j- (je qlorie van Rusland verkondigt temidden van veel, zeer veel
d'e De Stalin-allee is het paradepaard van Oost-Berlijn. Geen kosten
Puinjpaard voor deze hoofdstraat met haar enorme gebouwen en
21)11 beeldengroepen. De Russische grootheid wordt er echter tè pom-
verkondigd een fout, waartoe dictatoren altijd plegen te ver-
Pe?<S En achter deze gevelwand van de Stalin-allee liggen de puin-
van Oost-Berlijn.
R
E R
ondervinding, 2. Witte
knikker’.
Oplossing vorige puzzle
’s-GRAVENHAGE, 12 Febr. Het
navigatie-systeem voor de scheepvaart,
dat thans van de Oostzee tot de Golf
van Biscaye In gebruik is, zal worden
uitgebreid en een groot deel van da
Noordzee bestrijken. Het systeem is ont
wikkeld door een Engelse maatschappij
(Dacca Navigator Company). De Zweed
se scheepvaartautoriteiten hebben een
order geplaatst voor een navigatie-ke-
ten die in de buurt van Stickholm zal
worden opgericht en vermoedelijk in
1956 in werking zal worden gesteld. Zij
zal een groot deel van de Oostzee be
strijken. Dan zal practisch de gehele
kustlijn van Finland tot het Westelijk
gedeelte van de Middellandse Zee door
het systeem worden bestreken.
AMSTERDAM, 11 Febr. Door het
hoofdbestuur van de Nederlandsche
Maatschappij voor Nijverheid en Han
del is een commissie ingesteld, die
zich bezig zal houden met de woning
bouw. De commissie heeft tot taak te
onderzoeken in hoeverre tegemoet te
komen is aan de behoefte van de in
dustrie aan een grotere hoeveelheid
woningen in de centra, waar deze in
dustrie gevestigd is, en voorts of toe
passing van de geïndustrialiseerde
woningbouw een van de middelen
hiertoe zou kunnen zijn. Het onder
zoek naar de voordelen en de bezwa
ren tegen systeembouw, zulks in al
gemeen economisch en bedrijfs-eco-
nomisch opzicht, zal hiertoe .nodig
„zijn.
Aan de commissie wordt overgela
ten in hoeverre zij bij haar onderzoek
stedebouwkundige en aesthetische as
pecten wenst te betrekken.
SAMENSTELLING
Voorzitter van de commissie is oud-
minister prof dr A. H. M. Albregts.
Leden zijn W. A. Bakker, van de