H I I J f I ft s I Nieuwe fabriek te Tholen in Deltaplan brengt Zuid-Beveland voordeel van 6.5 millioen per jaar f Biggekerke om de hoek kijken gebruik gesteld voor op man I I I I I I I I I f S I I S I S J s I I I I I I I I I I I I t I t f i f I I I f I I s I I I f I i i Er komt heel wat kijken voor dat je vak- bent op de Kon. Mij „De Schelde". in :::i|| linull liiiiiilll li in luliiiL W De van Blijdschap op het gehele eiland Kring \fy.Z. Beveland der Z.L.M. Het Bouwplan 1955 besproken l- F Wensen van de raad: Verenigingsgebouw en een speelweide voor de jeugd Vier gewonden bij auto-ongeluk Bezwaren tegen toe wijzing van percelen heer A. Schout verrichtte de officiële daadt Voorlichting toekom stige militairen ran ZEEUWSCH DAGBLAD Zaterdag 5 Februari 1955 Zatei zware plaatwerkerij wordt duimendik staal door ingenieuss ii luimillllliiiiiilliilliiiiilliilhiillllliiiiiillimiilliiIhiilhmilllliiinillii Pa9ina 2 r Op de weg Bergen op Zoom-. I Zeeland Project in Chr. Kweekschool te Middelburg trekt veel belangstelling Burgemeester Dregmans in zijn nieuwjaarsrede Woningprobleem komt ook machines m de gewenste vormen gebogen. (Zie vervorg pag. 5). De raad van Westkapelle Initiatief van Streekjeugdraad Oost-Zuid-Beveland. De man met de hoogste positie? Kraandrijver! .3 SS ge- lijnen op de stalen plaat nagetekend die kraandrijver terecht. Want hij ?x*:; In de vakman te worden. Want vaklieden, t is één van de problemen waar- nend zijn loop volgt tot de zware plaatwerkerij er mee klaar is. Dan is het nog geen schip, zult ge niet. En ook nog niet als het de hallen van de zgn. „voormontage” er or e« le o] bc ’t ITT of zi v b n h e r d c 1 t S I I u lit d yver es :ot dat waa toe den kerl tnor staf tuil voe I E nie nin no; het kei l■■l■■■lll■■ll■■llll■lllllllll■l■■■ III II I:::l liiiiiilliilhnlilmdllllliiiiii lui en de betere outillage hebben het werk nu ontegenzeggelijk lichter gemaakt. Mag ik U eens meenemen ngar vreemd opkijken. Maar „de °84” is alleen maar een bouwnummer van een bepaald schip. Machine na ma- GOES, 4 Febr. Het Deltaplan be tekent voor Zuid-Beveland ruwweg geschat een voordeel van jaarlijks zes en een half millioen gulden, een be drag dat voornamelijk aan de land bouw ten goede komt. Daar tegenover staat echter dat de visserij jaarlijks twee en een half millioen gulden aan inkomsten derft. Dit vertelde vanmid dag drs M. C. Verburg, directeur van het E.T.I. te Middelburg op de alge mene ledenvergadering van de Kring West-Zuid-Beveland van de Z.L.M., die in „De Prins van Oranje” is gehouden. Drs Verburg belichtte de toekomst van Zuid Beveland. Na een korte in leiding over het ontstaan van Zeeland besprak hij in grote lijnen de voor- en nadelen van het Deltaplan en de eco nomische waarde. Hij heeft hierover, zoals bekend, een boekje geschreven, dat in ons blad uitvoerig is bespro ken THOLEN, 4 Februari. Vandaag heerste blijdschap op het eiland Tholen I Het is immers geen alledaagse gebeurtenis, dat daar een fabriek in gebruik wordt 1 gesteld. Maar vanmiddag was het dan zover, dat het lid van G.S., de heer J, Schout, zulks bij verhindering van zijn collega, de heer A. L. S. Lockefeer, dom het indrukken van een knop de fabriek van de N.V. Mearl International te Am. sterdam bij de haven van het stadje kon openen. Hierbij waren een groot aantal autoriteiten aanwezig o.m. burgemeester, wethouders en secretaris van Tholen, enige burgemeester uit de nabuurgemeenten en drs M. C. Verburg van het E.TJ, Vooraf was er in hotel „Zeeland” ’n bijeenkomst, waar de chemisch directeur, de heer Suykerbuyk het gemeentebestuur dank zei voor de vlotte medewerking. De fabriek is nog maar in een beginstadium, maar de plannen bestaan het bedrijf aan zienlijk uit te breiden. Het stadje Tholen ligt uitermate gunstig voor het vervoer over spoor en water en daarom was hij zo blij, dat Tholen uitgekozen was. Het verwonderde hem, dat niet meer indus trieën zich hier gevestigd hadden. DE HEER SCHOUI De heer A. Schout merkte op, dat het niet alleen voor Tholen een feestdag is, maar ook voor het Provinciaal bestuiit.il Het eiland Tholen heeft met zijn seizoen. I werkloosheid G.S. altijd met zorg ver- vuld. Meermalen zijn de belangen in Dei I Haag voor Tholen bepleit met als eerstel doel de oprichting van een technische I school voor de vakontwikeling. Met een drievoudige gelukwens: voor de onderneming, voor het gemeentel»1 stuur en het prov. bestuur besloot hij zijn I toespraak. Daarna voerden het woord dn I Verburg en burgemeester Verburg vaiB Stavenisse. I s I f I I I I l s Dank zij de vlotte medewerking van de heren Verburg en Baarspul van het E.T.I. had men binnen enkele dagen de beschikking over een grote fabrieks hal. Inmiddels had het gemeentebe stuur besloten de nodige financiën be schikbaar te stellen en de fabriekshal te verhuren. Het college van G.S. was zeer vlot met de goedkeuring. Reeds binnen 10 dagen na het eerste onder houd met de heer Suykerbuyk konden de definitieve opdrachten worden ge geven. Het gemeentebestuur is zeer verheugd over de vestiging van deze industrie. Hij sprak tenslotte de hoop uit dat de fabriek mag uitgroeien tot een bloeiend bedrijf. HET GEBOUW De fabriek heeft een oppervlakte van 25 bij 12 vierkante meter. Momenteel wordt 9 a 10 ton vis per dag verwerkt te parelmoer, essence-vismeeltraan en witten. Een ploeg van 12 man werkti continu. De opzet is het personeel, als i tweede betonmolen is gearriveerd, uit ti breiden tot 20 man en in de toekomst tol 100 man. De resultaten zijn op het ogen, blik zeer gunstig. DE BURGEMEESTER. „Het is nog maar nauwelijks drie maan den geleden, dat de heer Suykerbuyk bij my kwam”, aldus burgemeester mr A. J. van der Hoeven in zyn toespraak, „met de mededeling om in Tholen een fabriek te stichten van de N.V. Mearl Internatio nal te Amsterdam. De grootste moeiiyk- heid was echter hoewel in het uit breidingsplan beschikt wordt over goed gelegen industrieterrein door de hal- starrige houding van enkele grondeige naren geschikt terrein te vinden. Daar om is gezocht naar een tydeiyke oplos sing en die is gevonden in een terrein onder de zeedyk van de haven. In de commissie tot wering van schoolverzuim werden benoemd de he- ren P. J. Wismeijer, J. Meijers, J. Goedbloed, P. Lampert Pz en M. Prins. Meegedeeld werd, dat de oude brand- spuit was verkocht voor een bedrag van 100, Een crediet werd verleend ten be drage van circa 1000,aan het be- stuur van de school voor C.V.O. ten behoeve van de aanschaf van een aan tal leermiddelen en Bijbels in de nieu we vertaling. De raad verleende eveneens finan ciële medewerking om voor de school voor Geref. lager onderwijs een pro jector voor filmstroken aan te schaf fen. Geen goedkeuring werd verleend voor de aanschaf van een vloeistofdu- plicator. Aan het bestuur van de school voor C.V.O. werd toestemming verleend om een vakonderwijzeres aan te stellen. Dit in verband met het grote aantal meisjes, dat de school bezoekt. De ge meente zal de kosten dragen. WACHTHUISJE Bij de rondvraag vroeg de heer Cla risse naar de bouw van een wachthuis- Vanuit zijn kraan heeft de kraandrijver een goed uitzicht op de werf. Hier is een schip in aanbouw. Op de achtergrond de „Schelpwijk’: MIDDELBURG, 4 Febr. Gezien de grote belangstelling is, naar men ons mededeelde, het „Project-Middelburg” van de leerlingen van de Chr. Kweek school, ook volgende week voor het publiek te bezichtigen. De tijden zijn dezelfde als deze week, dus na school tijd. Dan kunnen de leerlingen de be zoekers rondleiden. je voor buspassagiers. B. en W- staan daar niet afwijzend tegenover, df zitten met de moeilijkheid, dat nog nW bekend is of de plannen om de nieu"'e weg buitenom het dorp aan te leggen, doorgang vinden. Eerst wanneer over het al of niet doorgaan daarvan zeker heid is verkregen, kan een beslissing inzake de bouw van een wachtgelegen- heid worden genomen. Tenslotte vroeg de heer Clarisse offl bij begrafenissen de klok te luiden. B- en W. zullen in de volgende raad hun standpunt bekend maken. BIGGEKERKE, 4 Febr. In de Nieuwjaarsrede, die de burgemeester van Biggekerke, de heer J. L. Dregmans, vanmiddag in de gemeenteraad heeft uitgesproken, heeft hij enkele belangrijke besluiten, die in 1954 zijn genomen, gememoreerd. Hij noemde o.m. de aanschaf van de nieuwe brandspuit. Boven dien wees hij op de huisvestingsmoeilijkheden, die zich nu ook in deze ge meente gaan voordoen, waar immers het bouwvolume ontbreekt. Op deze laatste kwestie wees ook wethouder J. Moens, die de rede van de voorzitter beantwoordde. Hij had ook nog enkele andere wensen, zoals de stichting van een verenigingsgebouw, de zuivering van rioolwater, electrische verlichting voor de buitenwijken en de aanleg van een speelweide voor de jeugd. Hij sprak de hoop uit, dat deze wensen in het nieuwe jaar in vervulling zullen gaan. De raad gaf toestemming tot verho ging van de jaarwedde van de gemeen- te-geneesheer tot 135,Men kende een subsidie toe aan de Commissie Hy giene van het kind in Zeeland voor het zuigelingen- en kleuterbureau tot een bedrag van 0,20 per kind per zitting. Deze regeling gaat dit jaar in. De beide scholen kregen een voor schot op de gemeentelijke vergoeding voor 1955. De woning Dorpsstraat 11 werd verkocht aan mevr. Meulenberg voor een bedrag van 8924,12. Op een vraag antwoordde de voorzitter, dat er eerst twee gegadigden waren, doch één hunner trok zich terug. BEZWAARSCHRIFT De raad besloot een bezwaarschrift in te dienen bij de Herverkavelings- commissie Walcheren tegen de toe deling van gronden, omdat het oude tramemplacement aan een ander is toegewezen. De heer Lampert, die van harte accoord ging met het be zwaarschrift, wees er op, dat het em placement eerst aan de gemeente was toegewezen. Hy betreurde het besluit van de Herverkavelingscom- missie. Ti gebouwd zal worden. 1 heeft de fabriek zijn tekenkamer. Knappe tekenaars tekenen de on derdelen in een schaal 1 10. Deze bouwtekeningen worden nu gefotografeerd en de negatieven ko men terecht bij de optische afschrij vers. Boven in de fabriekshal hangt een reusachtig vergrotingsapparaat waarin de negatieven zó sterk ver groot worden geprojecteerd, dat men de ware afmetingen kan afte kenen op een bepaald werkstuk. Kijk, dat gaat zo. Een reusachtige stalen plaat wordt mechanisch de „donkere kamer” een met zeil doek lichtdicht afgesloten ruimte verricht hierbij een heel belangrijk werk. Het zijn ware meesters in hun vak, die „volwassen” kraan drijvers. Zij bekleden, als we het zo eens mogen stellen, de meest „verheven” positie, doch jammer is dat hun salaris niet zo bijzonder hoog is! Hun verantwoordelijkheid is zeer groot. Een bewijs is nau welijks nodig. Wie weet wat een twintig tons zware last die te ver doorglijdt kan verwoesten, zal dit begrijpen. Zie zo’n torenkraan eens aan het werk. De kraandrijver met wie wij spraken was in 1937 in dienst gekomen en had eerst dienst gedaan als reserve-man. In 1938, zo vertelde hij vol gerechtvaardigde heeft hij medegewerkt aan de kiel legging. van de Willem Ruys en sindsdien zijn er heel wat schepen gebouwd. De moeilijkheden van zijn vak? Natuurlijk, die zijn er ook! Al rijdende, hijsende en draaiende moet de kraandrijver voortdurend uitkijken naar hetgeen de andere kranen doen. En naar wat zijn last doet! Groot moet ook het onderling begrip zijn met de mensen daar in de diepte. Volgens hun aanwijzin gen moet hij werken. „Het is altijd doofstommetje spelen” zegt hij. En wat voor inspanning vereist niet het zgn. „blind werken”! Wat dat is? Welnu, als hij een last in het ruim moet laten zakken kan hij niet zien moet het op de milimeter af A keurig zijn. En wat denkt U BERGEN OP ZOOM, 4 Febr. Viet personen zijn vanmorgen omstreeks uur min of meer ernstig gewond ge, I raakt, toen een personenwagen uit Ka, pelle, bestuurd door P. G. op de rijk^ weg van Bergen op Zoom naar Zee. I land precies onder het viaduct bij Woensdrecht onder een truck schoof. De vrachtwagen, geladen met stro B stond langs de weg, terwijl de bestuut! I der R. de P. uit Zaamslag, bezig Wajl met het vastbinden van de zeilen, l personenauto, die uit de richting Zee. land kwam, wilde de truck passeren II toen een tegenligger naderde. De bel stuurder moest afremmen, waardoor del wagen ging slippen en onder de truck I terecht kwam. De bestuurder van personenwagen liep een hersenschut I ding en enkele gebroken ribben op. De| mede-inzittenden, de heren A. D. S„ J. de V. en J. B. kwamen er metl schrammen en inwendige kneuzingen I af. De luxe auto werd flink beschadigd I en werd naar een garage gesleept! Dokter Janssen uit Woensdrecht ver.| leende eerste hulp. De rijkspolitie stelt! een onderzoek in. De gewonden waren personen van| de veiling „Kapelle-Biezelinge en 0m-| geving” en waren op weg naar eeal vergadering te Wageningen. waar die last neerkomt en hoe. Dan nauw- - van zo’n lekkere vette grondmist? Net als de koppen van de koebeesten op het land steken dan de kranen hun koppen boven de nevel uit. Probeer daar maar eens in te werken! Men maakt tegenwoordig dan ook al ge- - -- bruik van walkie-talkies. Een han- WESTKAPELLE, 4 Febr. Tijdens de raadsvergadering heeft burgemees ter Tydeman in zijn Nieuwjaarsrede de belangrijkste gebeurtenissen in het afgelopen jaar gereleveerd, met name de herbouw. Vele schuldobjecten kon den afgetekend worden. Momentee. zijn 57 herbouwplichten te vervullen en nog 12 huizen zijn in aanbouw. Het bouwen van een badhuis is de meest urgente kwestie voor dit jaar. Naar aanleiding van de gemeentebe groting die onveranderd werd vastge steld merkte de heer P. K. van Rooyen (C.H.) op, dat een nieuwe brandspuit zeer noodzakelijk is. De heer H. van Rooyen (Arb.) werd herkozen in het bestuur van de stichting „Westkapelle Herrijst”. Over de onderhandse ver koop van de grond tussen Zuidstraat en Noordstraat verklaarde de heer J. de Pagter (Arb.) tegen deze verkoop te zijn. Deze grond zou naar zijn me ning geschikt zijn voor de bouw var. een tehuis voor ouden van dagen. Hij vond het jammer dat over dit plaa niet eerst gestemd is. Wethouder Ga- briëlse was dezelfde gedachte toege daan, maar deze zaak is al te vergevor derd om er iets aan te veranderen. De verzoeken om subsidie van het Wit Ge le Kruis en Humanistisch Verbond werden afgewezen. B. en W. hebben bezwaar tegen de toewijzing van de herverkavelings- commissie van enkele percelen, waaronder de Kreek en het verlenen van machtiging aan B. en W. een contract op te maken met de huidige pachter van het viswater van deze Kreek aan de heer Daalhuizen. De bezwaren zijn de volgende: Hei o verhoek je tegen het Kerkhof be hoort toegewezen te worden aan de Ned. Herv. Kerk en niet aan de ge meente; de Kreek met oevers is toe gewezen aan de gemeente, maar de toestand is echter niet best van de oevers; een kavel is toegewezen aan de heer L. Roelse en dient aan de gemeente toegewezen te worden en de afwerking en de beplanting van ’t perceel tussen de Casembrootstraat en Kreek zijn niet zoals afgesproken is. een paar afdelingen waar scheeps bouwers werken? Laten we dan be ginnen bij de zwareplaatwerkerij> chine bewerkt het staal dat kreu- waar de bouw begint. Het is een ruime fabriekshal waarin tiental len zware machines staan. Waar - met dreunend geweld stalen platen zeggen. Nee een schip is het nog en balken worden gevormd tot on- - derdelen van een schip. In deze hal ving” plaats. Want vóórdat men een schip gaat GOES, 4 Febr. De Streekjeugdraad Oost-Zuid-Beveland heeft besloten de dienstplichtigen in deze streek, die binnenkort in militaire dienst zullen gaan van voorlichting te dienen over het militaire leven. Daarom organiseert de Streekjeugd raad Woensdagavond a.s. in Krabben dij ke een voorlichtingsavond. Men komt daartoe om half acht in de con sistorie der Ned Herv. Kerk bijeen. Sprekers zullen zijn eerste luitenant F. Beenen en ds D. v. d. Werf, Herv. predikant te ’s Heer Abtskerke en mo menteel legerpredikant te Middelburg. Zij spreken over: „Wat kun jij van de dienst maken” en „Wat kan de dienst van jou maken”. Meisjes en verloofden, die belang stellen in deze voorlichting worden eveneens op deze bijeenkomst ver wacht. De leiding berust bij de jeugleid- ster in Oost-Zuid-Beveland, mej. Wika C. I. Dales. streken veel teleurstelling geven. Bij de aanvang van de vergadering heeft de voorzitter, de heer J. M. Klompe zich pessimistisch uitgelaten over de toekomst. Hij vond, dat de ja- ren van hoogconjunctuur voorbij zijn. DE TENTOONSTELLING. Men besprak in deze vergadering voorts de resultaten van de grote land bouwtentoonstelling die verleden jaar te Goes is gehouden en die ruim 18000 bezoekers heeft getrokken. De tentoon stelling leverde een kleine winst op. De heer Klompe bracht dank aan de heer A. Brusket, de tentoonstellings- secretaris voor zijn vele werkzaamhe den. Na het jaarverslag, waarin voorts de slechte weersomstandigheden van het afgelopen jaar werden besproken, volgde een bestuursverkiezing waarin de heer F. de Groene, die aftredend was, met algemene stemmen werd her kozen. Zeeuwsch Dagblad 4 Febr. ook vindt de zgn. „optische afschrij- gepasseerd is. Maar dan is het toch wel een stuk gevorderd. Want in de voor bouwen, m.oet men weten hoe het montage worden al die spanten en l zal worden. Daarvoor stalen platen samengesteld tot sec ties, tot delen van een schip. Hier staat ook Werkmans. Hij is ijzerwerker geworden. Samen met zijn maats moet hij het materiaal stellen, samenstellen liever gezegd tot onderdelen die dan aaneenge- last kunnen worden. Hij vindt het een prachtig werk. Niet gemakke lijk, o neen, maar in de volle bete kenis van het woord constructief. Hij ziet het schip groeien. Daar achter in de hal staat reusachtig groot een achtersteven van een schip. Verderop weer een enorm stuk van een dek. Verder maar weer: naar de easco- In de hal binnengebracht. Die montage. Daar op de helling wor- J i -den de secties tot een schip opge- fel terecht en daarop kan men nu bouwd, of liever samengesteld. DE KRAANDRIJVER. Kijk, nu komen we ook weer bij BOUWPLAN 1955 Voordien hadden de landbouwers geluisterd naar dr ir C. W. C. van Beekom, de rijkslandbouwconsulent die heeft gesproken over het Bouw plan 1955. Hij toonde aan, dat de op stelling van het bouwplan afhanke lijk is van bepaalde factoren. Het bouwplan moet afgestemd zijn op vruchtwisseling, op een zo regelma tig mogelijke arbeidsvoorziening, op het voederplan (speciaal voor de ge mengde bedrijven) en tenslotte op de marktsituatie. Hij besprak vervolgens de normen voor de benodigde manuren per maand en per ha gewas en voorts de voor- en nadelen van de diverse rassen winter tarwe, zomergerst, haver, erwten, sui kerbieten, aardappelen, vlas, uien, blauwmaanzaad en bonen. Hij waar schuwde o.m. tegen de verbouw van buitenlandse uienrassen die in onze oog boven Vlissingen uit rijzen de torenkranen van de Kon. Mij „De Schelde Boven in zijn kraan zit in zijn cabine de kraandrijver en ma noeuvreert met tonnenzware las ten. Voorin die cabine kan hij door een brede ruit loodrecht omlaag kijken en als hij dat doet, ziet hij onder zich een mieren nest. Daar, ver in de diepte, werken honderden mensen aan een schip. Op een dek, een enorm voetbalveld van staal, lig gen honderden slangen van las apparaten en persluchtinstalla ties. Hij ziet ook de vele fa briekshallen waarin hij ook weer honderden collega’s aan het werk weet. Auto’s rijden bene den hem in snelle vaart van de ene werkplaats naar de andere. Het lijkt een volkomen onorde lijk geheel, doch het is maar schijn. Alles wat daar diep onder hem plaats vindt gaat volgens een vaststaand plan. Het is alle maal nauwkeurig uitgezocht, ge- planned volgens tijdschema’s door knappe koppen, die weten wat rekenen is. Schepen bouwen, machines, ke tels en scheepsschroeven. Duizenden mensen vinden er hun werk, men sen uit alle delen van de provincie, ja, uit alle delen van het land. Als de fabrieksfluit klinkt en de poor ten zich openen, gulpt een brede stroom van mensen naar buiten. Ze haasten zich huiswaarts, klimmen op hun fietsen, stappen in de bus- sen die gereed staan om hen naar hun woning te vervoeren. Laten we eens zo’n man eruit ne men. Eén man uit die grote stroom. Hij is niet zo jong meer, deze man, die we Willem Werkmans zullen noemen. Want hij is niet altijd fa brieksarbeider geweest. Toen hij na de oorlog gedemobiliseerd werd wilde hij niet terug naar zijn vroe gere Werkkring: landarbeid. Via het arbeidsbureau kwam hij terecht op De Schelde, de fabriek. Hij is ge gaan, bereid om zich te laten om scholen. Hij werd getest en goed bevonden om scheepsbouwer te worden. VIER VREEMDE WEKEN. En hij ging ermee accoord. Zo be gonnen vier vreemde weken voor hem, waarin hij een stoomcursus ontving om op het bedrijf thuis te raken. Hij leerde de betekenis van de werf, de opbouw en de organi satie. Hoorde dat goede ideeën in de ideeënbus altijd beloond worden, leerde ’t werkliedenreglement ken nen, wat het ploegenstelsel is en waarom het er is, welke sociale maatregelen voor hem en zijn me dearbeiders gelden. Maar ook wat „planning” betekent, waarom men zo hamert op het begrip „veilig heid”. Hij kwam op de hoogte van de gereedschappen en machines die men gebruikt. Men legde hem ty pen van schepen voor en vertelde hem in het kort over hun construc ties. Het zal hem ongetwijfeld wel eens geduizeld hebben, al deze theorie, doch het is nu eenmaal nodig, wil een man enigszins het bedrijf kun nen begrijpen. Die enkele uren the orie per dag zijn wel besteed. Natuurlijk kreeg Werkmans ook zijn practische scholing in het be drijf waar hij vier weken lang on der toezicht werkte. Vier weken lang. Toen was hij. T Q V .A I L Workmans deed zijn best, kreeg, wat men zou noemen, echt plezier in zijn werk en zó werd hij een half jaar later aangewezen om een mede alle fabrieken te kampen heb- tekend voor gebogen onderdelen, ben. Goede vaklieden: ze zijn goud zoals spanten enz. Die spanten wor- waard. den dan apart gebogen met waar schepen bouwen; het is een fa- lijk ingenieus ontworpen instru- bricageproces dat een uitgebreid menten. Dat kan ik U wel verze- werkterrein vergt, met gebouwen, keren. Daar in die hal werken tal- hijskranen, werktuigen, scheepshel- loze arbeiders. Iedereen heeft zijn lingen en dokken. Was het vroeger eigen taak. Kielplaten worden ge- een werk, dat van de mensen grote bogen, duimdik staal doorboord en inspanning vroeg, de mechanisatie afgeschaaft. Machtige walsen knij- 1.-A .xm pen stajen piaten jn een bepaalde vorm. „Da’s voor de vier en tach- entig” zal men U zeggen. En ge zult plaat staal komt op een ijzeren ta- het negatief projecteren.. Dat kan xwvAx „aa mi allemaal automatisch bediend wor- nog lang geen scheepsbouwer. Maar den‘ ®nel worden de gegevens en en als de plaat de donkere kamer verlaat, weet men direct welke be werkingen die plaat moet onder- zgn. vervolgcursus” te gaan iopeA |aan om een goed passend onder- Nu had hij het in de hand om een “eel van het schip te worden. Va^?Saéén ^nrdXn’n^Mt vaklieden’ ln deze donkere kamer worden t is een van de problemen waar- voorts de „mallenpapieren” afge- t.< n c. i :’3 TTITT 'i.: ■i' AI. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 2