H
I
I
J
f
I
ft
s
I
Nieuwe fabriek te Tholen in
Deltaplan brengt Zuid-Beveland
voordeel van 6.5 millioen per jaar
f
Biggekerke om de
hoek kijken
gebruik gesteld
voor
op
man
I
I
I
I
I
I
I
I
I
f
S
I
I
S
I
S
J
s
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
t
I
t
f
i
f
I
I
I
f
I
I
s
I
I
I
f
I
i
i
Er komt heel wat kijken voor dat je vak-
bent op de Kon. Mij „De Schelde".
in :::i||
linull liiiiiilll li
in
luliiiL
W
De
van
Blijdschap op het gehele eiland
Kring \fy.Z. Beveland der Z.L.M.
Het Bouwplan 1955 besproken
l-
F
Wensen van de raad: Verenigingsgebouw
en een speelweide voor de jeugd
Vier gewonden bij
auto-ongeluk
Bezwaren tegen toe
wijzing van percelen
heer A. Schout verrichtte de officiële daadt
Voorlichting toekom
stige militairen
ran
ZEEUWSCH DAGBLAD
Zaterdag 5 Februari 1955
Zatei
zware plaatwerkerij wordt duimendik staal door
ingenieuss
ii luimillllliiiiiilliilliiiiilliilhiillllliiiiiillimiilliiIhiilhmilllliiinillii
Pa9ina 2 r
Op de weg Bergen op Zoom-. I
Zeeland
Project in Chr. Kweekschool
te Middelburg trekt veel
belangstelling
Burgemeester Dregmans in zijn nieuwjaarsrede
Woningprobleem komt ook
machines m de gewenste vormen gebogen. (Zie vervorg pag. 5).
De raad van Westkapelle
Initiatief van Streekjeugdraad
Oost-Zuid-Beveland.
De man met de hoogste
positie? Kraandrijver!
.3
SS
ge-
lijnen op de stalen plaat nagetekend die kraandrijver terecht. Want hij
?x*:;
In de
vakman te worden. Want vaklieden,
t is één van de problemen waar-
nend zijn loop volgt tot de zware
plaatwerkerij er mee klaar is.
Dan is het nog geen schip, zult ge
niet. En ook nog niet als het de
hallen van de zgn. „voormontage”
er
or
e«
le
o]
bc
’t
ITT
of
zi
v
b
n
h
e
r
d
c
1
t
S
I
I
u
lit d
yver
es
:ot
dat
waa
toe
den
kerl
tnor
staf
tuil
voe
I
E
nie
nin
no;
het
kei
l■■l■■■lll■■ll■■llll■lllllllll■l■■■ III
II I:::l
liiiiiilliilhnlilmdllllliiiiii lui
en de betere outillage hebben het
werk nu ontegenzeggelijk lichter
gemaakt.
Mag ik U eens meenemen ngar vreemd opkijken. Maar „de °84” is
alleen maar een bouwnummer van
een bepaald schip. Machine na ma-
GOES, 4 Febr. Het Deltaplan be
tekent voor Zuid-Beveland ruwweg
geschat een voordeel van jaarlijks zes
en een half millioen gulden, een be
drag dat voornamelijk aan de land
bouw ten goede komt. Daar tegenover
staat echter dat de visserij jaarlijks
twee en een half millioen gulden aan
inkomsten derft. Dit vertelde vanmid
dag drs M. C. Verburg, directeur van
het E.T.I. te Middelburg op de alge
mene ledenvergadering van de Kring
West-Zuid-Beveland van de Z.L.M., die
in „De Prins van Oranje” is gehouden.
Drs Verburg belichtte de toekomst
van Zuid Beveland. Na een korte in
leiding over het ontstaan van Zeeland
besprak hij in grote lijnen de voor- en
nadelen van het Deltaplan en de eco
nomische waarde. Hij heeft hierover,
zoals bekend, een boekje geschreven,
dat in ons blad uitvoerig is bespro
ken
THOLEN, 4 Februari. Vandaag heerste blijdschap op het eiland Tholen I
Het is immers geen alledaagse gebeurtenis, dat daar een fabriek in gebruik wordt 1
gesteld. Maar vanmiddag was het dan zover, dat het lid van G.S., de heer J,
Schout, zulks bij verhindering van zijn collega, de heer A. L. S. Lockefeer, dom
het indrukken van een knop de fabriek van de N.V. Mearl International te Am.
sterdam bij de haven van het stadje kon openen. Hierbij waren een groot aantal
autoriteiten aanwezig o.m. burgemeester, wethouders en secretaris van Tholen,
enige burgemeester uit de nabuurgemeenten en drs M. C. Verburg van het E.TJ,
Vooraf was er in hotel „Zeeland” ’n
bijeenkomst, waar de chemisch directeur,
de heer Suykerbuyk het gemeentebestuur
dank zei voor de vlotte medewerking. De
fabriek is nog maar in een beginstadium,
maar de plannen bestaan het bedrijf aan
zienlijk uit te breiden. Het stadje Tholen
ligt uitermate gunstig voor het vervoer
over spoor en water en daarom was hij
zo blij, dat Tholen uitgekozen was. Het
verwonderde hem, dat niet meer indus
trieën zich hier gevestigd hadden.
DE HEER SCHOUI
De heer A. Schout merkte op, dat het
niet alleen voor Tholen een feestdag is,
maar ook voor het Provinciaal bestuiit.il
Het eiland Tholen heeft met zijn seizoen. I
werkloosheid G.S. altijd met zorg ver-
vuld. Meermalen zijn de belangen in Dei I
Haag voor Tholen bepleit met als eerstel
doel de oprichting van een technische I
school voor de vakontwikeling.
Met een drievoudige gelukwens: voor
de onderneming, voor het gemeentel»1
stuur en het prov. bestuur besloot hij zijn I
toespraak. Daarna voerden het woord dn I
Verburg en burgemeester Verburg vaiB
Stavenisse.
I
s
I
f
I
I
I
I
l
s
Dank zij de vlotte medewerking van
de heren Verburg en Baarspul van het
E.T.I. had men binnen enkele dagen de
beschikking over een grote fabrieks
hal. Inmiddels had het gemeentebe
stuur besloten de nodige financiën be
schikbaar te stellen en de fabriekshal
te verhuren. Het college van G.S. was
zeer vlot met de goedkeuring. Reeds
binnen 10 dagen na het eerste onder
houd met de heer Suykerbuyk konden
de definitieve opdrachten worden ge
geven. Het gemeentebestuur is zeer
verheugd over de vestiging van deze
industrie. Hij sprak tenslotte de hoop
uit dat de fabriek mag uitgroeien tot
een bloeiend bedrijf.
HET GEBOUW
De fabriek heeft een oppervlakte van
25 bij 12 vierkante meter. Momenteel
wordt 9 a 10 ton vis per dag verwerkt te
parelmoer, essence-vismeeltraan en
witten. Een ploeg van 12 man werkti
continu. De opzet is het personeel, als i
tweede betonmolen is gearriveerd, uit ti
breiden tot 20 man en in de toekomst tol
100 man. De resultaten zijn op het ogen,
blik zeer gunstig.
DE BURGEMEESTER.
„Het is nog maar nauwelijks drie maan
den geleden, dat de heer Suykerbuyk bij
my kwam”, aldus burgemeester mr A. J.
van der Hoeven in zyn toespraak, „met
de mededeling om in Tholen een fabriek
te stichten van de N.V. Mearl Internatio
nal te Amsterdam. De grootste moeiiyk-
heid was echter hoewel in het uit
breidingsplan beschikt wordt over goed
gelegen industrieterrein door de hal-
starrige houding van enkele grondeige
naren geschikt terrein te vinden. Daar
om is gezocht naar een tydeiyke oplos
sing en die is gevonden in een terrein
onder de zeedyk van de haven.
In de commissie tot wering van
schoolverzuim werden benoemd de he-
ren P. J. Wismeijer, J. Meijers, J.
Goedbloed, P. Lampert Pz en M. Prins.
Meegedeeld werd, dat de oude brand-
spuit was verkocht voor een bedrag
van 100,
Een crediet werd verleend ten be
drage van circa 1000,aan het be-
stuur van de school voor C.V.O. ten
behoeve van de aanschaf van een aan
tal leermiddelen en Bijbels in de nieu
we vertaling.
De raad verleende eveneens finan
ciële medewerking om voor de school
voor Geref. lager onderwijs een pro
jector voor filmstroken aan te schaf
fen. Geen goedkeuring werd verleend
voor de aanschaf van een vloeistofdu-
plicator.
Aan het bestuur van de school voor
C.V.O. werd toestemming verleend om
een vakonderwijzeres aan te stellen.
Dit in verband met het grote aantal
meisjes, dat de school bezoekt. De ge
meente zal de kosten dragen.
WACHTHUISJE
Bij de rondvraag vroeg de heer Cla
risse naar de bouw van een wachthuis-
Vanuit zijn kraan heeft de kraandrijver een goed uitzicht op de werf.
Hier is een schip in aanbouw. Op de achtergrond de „Schelpwijk’:
MIDDELBURG, 4 Febr. Gezien de
grote belangstelling is, naar men ons
mededeelde, het „Project-Middelburg”
van de leerlingen van de Chr. Kweek
school, ook volgende week voor het
publiek te bezichtigen. De tijden zijn
dezelfde als deze week, dus na school
tijd. Dan kunnen de leerlingen de be
zoekers rondleiden.
je voor buspassagiers. B. en W- staan
daar niet afwijzend tegenover, df
zitten met de moeilijkheid, dat nog nW
bekend is of de plannen om de nieu"'e
weg buitenom het dorp aan te leggen,
doorgang vinden. Eerst wanneer over
het al of niet doorgaan daarvan zeker
heid is verkregen, kan een beslissing
inzake de bouw van een wachtgelegen-
heid worden genomen.
Tenslotte vroeg de heer Clarisse offl
bij begrafenissen de klok te luiden. B-
en W. zullen in de volgende raad hun
standpunt bekend maken.
BIGGEKERKE, 4 Febr. In de Nieuwjaarsrede, die de burgemeester van
Biggekerke, de heer J. L. Dregmans, vanmiddag in de gemeenteraad heeft
uitgesproken, heeft hij enkele belangrijke besluiten, die in 1954 zijn genomen,
gememoreerd. Hij noemde o.m. de aanschaf van de nieuwe brandspuit. Boven
dien wees hij op de huisvestingsmoeilijkheden, die zich nu ook in deze ge
meente gaan voordoen, waar immers het bouwvolume ontbreekt.
Op deze laatste kwestie wees ook wethouder J. Moens, die de rede van de
voorzitter beantwoordde. Hij had ook nog enkele andere wensen, zoals de
stichting van een verenigingsgebouw, de zuivering van rioolwater, electrische
verlichting voor de buitenwijken en de aanleg van een speelweide voor de
jeugd. Hij sprak de hoop uit, dat deze wensen in het nieuwe jaar in vervulling
zullen gaan.
De raad gaf toestemming tot verho
ging van de jaarwedde van de gemeen-
te-geneesheer tot 135,Men kende
een subsidie toe aan de Commissie Hy
giene van het kind in Zeeland voor
het zuigelingen- en kleuterbureau tot
een bedrag van 0,20 per kind per
zitting. Deze regeling gaat dit jaar in.
De beide scholen kregen een voor
schot op de gemeentelijke vergoeding
voor 1955. De woning Dorpsstraat 11
werd verkocht aan mevr. Meulenberg
voor een bedrag van 8924,12. Op een
vraag antwoordde de voorzitter, dat er
eerst twee gegadigden waren, doch
één hunner trok zich terug.
BEZWAARSCHRIFT
De raad besloot een bezwaarschrift
in te dienen bij de Herverkavelings-
commissie Walcheren tegen de toe
deling van gronden, omdat het oude
tramemplacement aan een ander is
toegewezen. De heer Lampert, die
van harte accoord ging met het be
zwaarschrift, wees er op, dat het em
placement eerst aan de gemeente
was toegewezen. Hy betreurde het
besluit van de Herverkavelingscom-
missie.
Ti
gebouwd zal worden. 1
heeft de fabriek zijn tekenkamer.
Knappe tekenaars tekenen de on
derdelen in een schaal 1 10.
Deze bouwtekeningen worden nu
gefotografeerd en de negatieven ko
men terecht bij de optische afschrij
vers. Boven in de fabriekshal hangt
een reusachtig vergrotingsapparaat
waarin de negatieven zó sterk ver
groot worden geprojecteerd, dat
men de ware afmetingen kan afte
kenen op een bepaald werkstuk.
Kijk, dat gaat zo. Een reusachtige
stalen plaat wordt mechanisch de
„donkere kamer” een met zeil
doek lichtdicht afgesloten ruimte
verricht hierbij een heel belangrijk
werk. Het zijn ware meesters in
hun vak, die „volwassen” kraan
drijvers. Zij bekleden, als we het
zo eens mogen stellen, de meest
„verheven” positie, doch jammer is
dat hun salaris niet zo bijzonder
hoog is! Hun verantwoordelijkheid
is zeer groot. Een bewijs is nau
welijks nodig. Wie weet wat een
twintig tons zware last die te ver
doorglijdt kan verwoesten, zal dit
begrijpen. Zie zo’n torenkraan eens
aan het werk. De kraandrijver met
wie wij spraken was in 1937 in
dienst gekomen en had eerst dienst
gedaan als reserve-man. In 1938, zo
vertelde hij vol gerechtvaardigde
heeft hij medegewerkt aan de kiel
legging. van de Willem Ruys en
sindsdien zijn er heel wat schepen
gebouwd. De moeilijkheden van zijn
vak? Natuurlijk, die zijn er ook! Al
rijdende, hijsende en draaiende
moet de kraandrijver voortdurend
uitkijken naar hetgeen de andere
kranen doen. En naar wat zijn last
doet! Groot moet ook het onderling
begrip zijn met de mensen daar in
de diepte. Volgens hun aanwijzin
gen moet hij werken. „Het is altijd
doofstommetje spelen” zegt hij. En
wat voor inspanning vereist niet het
zgn. „blind werken”! Wat dat is?
Welnu, als hij een last in het ruim
moet laten zakken kan hij niet zien
moet het op de milimeter af
A keurig zijn. En wat denkt U
BERGEN OP ZOOM, 4 Febr. Viet
personen zijn vanmorgen omstreeks
uur min of meer ernstig gewond ge, I
raakt, toen een personenwagen uit Ka,
pelle, bestuurd door P. G. op de rijk^
weg van Bergen op Zoom naar Zee. I
land precies onder het viaduct bij
Woensdrecht onder een truck schoof.
De vrachtwagen, geladen met stro B
stond langs de weg, terwijl de bestuut! I
der R. de P. uit Zaamslag, bezig Wajl
met het vastbinden van de zeilen, l
personenauto, die uit de richting Zee.
land kwam, wilde de truck passeren II
toen een tegenligger naderde. De bel
stuurder moest afremmen, waardoor del
wagen ging slippen en onder de truck I
terecht kwam. De bestuurder van
personenwagen liep een hersenschut I
ding en enkele gebroken ribben op. De|
mede-inzittenden, de heren A. D. S„
J. de V. en J. B. kwamen er metl
schrammen en inwendige kneuzingen I
af. De luxe auto werd flink beschadigd I
en werd naar een garage gesleept!
Dokter Janssen uit Woensdrecht ver.|
leende eerste hulp. De rijkspolitie stelt!
een onderzoek in.
De gewonden waren personen van|
de veiling „Kapelle-Biezelinge en 0m-|
geving” en waren op weg naar eeal
vergadering te Wageningen.
waar die last neerkomt en hoe. Dan
nauw-
- van
zo’n lekkere vette grondmist? Net
als de koppen van de koebeesten op
het land steken dan de kranen hun
koppen boven de nevel uit. Probeer
daar maar eens in te werken! Men
maakt tegenwoordig dan ook al ge-
- -- bruik van walkie-talkies. Een han-
WESTKAPELLE, 4 Febr. Tijdens
de raadsvergadering heeft burgemees
ter Tydeman in zijn Nieuwjaarsrede
de belangrijkste gebeurtenissen in het
afgelopen jaar gereleveerd, met name
de herbouw. Vele schuldobjecten kon
den afgetekend worden. Momentee.
zijn 57 herbouwplichten te vervullen
en nog 12 huizen zijn in aanbouw. Het
bouwen van een badhuis is de meest
urgente kwestie voor dit jaar.
Naar aanleiding van de gemeentebe
groting die onveranderd werd vastge
steld merkte de heer P. K. van Rooyen
(C.H.) op, dat een nieuwe brandspuit
zeer noodzakelijk is. De heer H. van
Rooyen (Arb.) werd herkozen in het
bestuur van de stichting „Westkapelle
Herrijst”. Over de onderhandse ver
koop van de grond tussen Zuidstraat
en Noordstraat verklaarde de heer J.
de Pagter (Arb.) tegen deze verkoop
te zijn. Deze grond zou naar zijn me
ning geschikt zijn voor de bouw var.
een tehuis voor ouden van dagen. Hij
vond het jammer dat over dit plaa
niet eerst gestemd is. Wethouder Ga-
briëlse was dezelfde gedachte toege
daan, maar deze zaak is al te vergevor
derd om er iets aan te veranderen. De
verzoeken om subsidie van het Wit Ge
le Kruis en Humanistisch Verbond
werden afgewezen.
B. en W. hebben bezwaar tegen de
toewijzing van de herverkavelings-
commissie van enkele percelen,
waaronder de Kreek en het verlenen
van machtiging aan B. en W. een
contract op te maken met de huidige
pachter van het viswater van deze
Kreek aan de heer Daalhuizen.
De bezwaren zijn de volgende: Hei
o verhoek je tegen het Kerkhof be
hoort toegewezen te worden aan de
Ned. Herv. Kerk en niet aan de ge
meente; de Kreek met oevers is toe
gewezen aan de gemeente, maar de
toestand is echter niet best van de
oevers; een kavel is toegewezen aan
de heer L. Roelse en dient aan de
gemeente toegewezen te worden en
de afwerking en de beplanting van
’t perceel tussen de Casembrootstraat
en Kreek zijn niet zoals afgesproken
is.
een paar afdelingen waar scheeps
bouwers werken? Laten we dan be
ginnen bij de zwareplaatwerkerij> chine bewerkt het staal dat kreu-
waar de bouw begint. Het is een
ruime fabriekshal waarin tiental
len zware machines staan. Waar -
met dreunend geweld stalen platen zeggen. Nee een schip is het nog
en balken worden gevormd tot on- -
derdelen van een schip. In deze hal
ving” plaats.
Want vóórdat men een schip gaat
GOES, 4 Febr. De Streekjeugdraad
Oost-Zuid-Beveland heeft besloten de
dienstplichtigen in deze streek, die
binnenkort in militaire dienst zullen
gaan van voorlichting te dienen over
het militaire leven.
Daarom organiseert de Streekjeugd
raad Woensdagavond a.s. in Krabben
dij ke een voorlichtingsavond. Men
komt daartoe om half acht in de con
sistorie der Ned Herv. Kerk bijeen.
Sprekers zullen zijn eerste luitenant
F. Beenen en ds D. v. d. Werf, Herv.
predikant te ’s Heer Abtskerke en mo
menteel legerpredikant te Middelburg.
Zij spreken over: „Wat kun jij van de
dienst maken” en „Wat kan de dienst
van jou maken”.
Meisjes en verloofden, die belang
stellen in deze voorlichting worden
eveneens op deze bijeenkomst ver
wacht.
De leiding berust bij de jeugleid-
ster in Oost-Zuid-Beveland, mej. Wika
C. I. Dales.
streken veel teleurstelling geven.
Bij de aanvang van de vergadering
heeft de voorzitter, de heer J. M.
Klompe zich pessimistisch uitgelaten
over de toekomst. Hij vond, dat de ja-
ren van hoogconjunctuur voorbij zijn.
DE TENTOONSTELLING.
Men besprak in deze vergadering
voorts de resultaten van de grote land
bouwtentoonstelling die verleden jaar
te Goes is gehouden en die ruim 18000
bezoekers heeft getrokken. De tentoon
stelling leverde een kleine winst op.
De heer Klompe bracht dank aan de
heer A. Brusket, de tentoonstellings-
secretaris voor zijn vele werkzaamhe
den.
Na het jaarverslag, waarin voorts
de slechte weersomstandigheden van
het afgelopen jaar werden besproken,
volgde een bestuursverkiezing waarin
de heer F. de Groene, die aftredend
was, met algemene stemmen werd her
kozen.
Zeeuwsch Dagblad 4 Febr.
ook vindt de zgn. „optische afschrij- gepasseerd is.
Maar dan is het toch wel een
stuk gevorderd. Want in de voor
bouwen, m.oet men weten hoe het montage worden al die spanten en
l zal worden. Daarvoor stalen platen samengesteld tot sec
ties, tot delen van een schip.
Hier staat ook Werkmans. Hij is
ijzerwerker geworden. Samen met
zijn maats moet hij het materiaal
stellen, samenstellen liever gezegd
tot onderdelen die dan aaneenge-
last kunnen worden. Hij vindt het
een prachtig werk. Niet gemakke
lijk, o neen, maar in de volle bete
kenis van het woord constructief.
Hij ziet het schip groeien. Daar
achter in de hal staat reusachtig
groot een achtersteven van een
schip. Verderop weer een enorm
stuk van een dek.
Verder maar weer: naar de easco-
In de hal binnengebracht. Die montage. Daar op de helling wor-
J i -den de secties tot een schip opge-
fel terecht en daarop kan men nu bouwd, of liever samengesteld.
DE KRAANDRIJVER.
Kijk, nu komen we ook weer bij
BOUWPLAN 1955
Voordien hadden de landbouwers
geluisterd naar dr ir C. W. C. van
Beekom, de rijkslandbouwconsulent
die heeft gesproken over het Bouw
plan 1955. Hij toonde aan, dat de op
stelling van het bouwplan afhanke
lijk is van bepaalde factoren. Het
bouwplan moet afgestemd zijn op
vruchtwisseling, op een zo regelma
tig mogelijke arbeidsvoorziening, op
het voederplan (speciaal voor de ge
mengde bedrijven) en tenslotte op
de marktsituatie.
Hij besprak vervolgens de normen
voor de benodigde manuren per maand
en per ha gewas en voorts de voor- en
nadelen van de diverse rassen winter
tarwe, zomergerst, haver, erwten, sui
kerbieten, aardappelen, vlas, uien,
blauwmaanzaad en bonen. Hij waar
schuwde o.m. tegen de verbouw van
buitenlandse uienrassen die in onze
oog boven Vlissingen uit
rijzen de torenkranen van
de Kon. Mij „De Schelde
Boven in zijn kraan zit in zijn
cabine de kraandrijver en ma
noeuvreert met tonnenzware las
ten. Voorin die cabine kan hij
door een brede ruit loodrecht
omlaag kijken en als hij dat doet,
ziet hij onder zich een mieren
nest. Daar, ver in de diepte,
werken honderden mensen aan
een schip. Op een dek, een
enorm voetbalveld van staal, lig
gen honderden slangen van las
apparaten en persluchtinstalla
ties. Hij ziet ook de vele fa
briekshallen waarin hij ook weer
honderden collega’s aan het
werk weet. Auto’s rijden bene
den hem in snelle vaart van de
ene werkplaats naar de andere.
Het lijkt een volkomen onorde
lijk geheel, doch het is maar
schijn. Alles wat daar diep onder
hem plaats vindt gaat volgens
een vaststaand plan. Het is alle
maal nauwkeurig uitgezocht, ge-
planned volgens tijdschema’s
door knappe koppen, die weten
wat rekenen is.
Schepen bouwen, machines, ke
tels en scheepsschroeven. Duizenden
mensen vinden er hun werk, men
sen uit alle delen van de provincie,
ja, uit alle delen van het land. Als
de fabrieksfluit klinkt en de poor
ten zich openen, gulpt een brede
stroom van mensen naar buiten. Ze
haasten zich huiswaarts, klimmen
op hun fietsen, stappen in de bus-
sen die gereed staan om hen naar
hun woning te vervoeren.
Laten we eens zo’n man eruit ne
men. Eén man uit die grote stroom.
Hij is niet zo jong meer, deze man,
die we Willem Werkmans zullen
noemen. Want hij is niet altijd fa
brieksarbeider geweest. Toen hij na
de oorlog gedemobiliseerd werd
wilde hij niet terug naar zijn vroe
gere Werkkring: landarbeid. Via het
arbeidsbureau kwam hij terecht op
De Schelde, de fabriek. Hij is ge
gaan, bereid om zich te laten om
scholen.
Hij werd getest en goed bevonden
om scheepsbouwer te worden.
VIER VREEMDE WEKEN.
En hij ging ermee accoord. Zo be
gonnen vier vreemde weken voor
hem, waarin hij een stoomcursus
ontving om op het bedrijf thuis te
raken. Hij leerde de betekenis van
de werf, de opbouw en de organi
satie. Hoorde dat goede ideeën in
de ideeënbus altijd beloond worden,
leerde ’t werkliedenreglement ken
nen, wat het ploegenstelsel is en
waarom het er is, welke sociale
maatregelen voor hem en zijn me
dearbeiders gelden. Maar ook wat
„planning” betekent, waarom men
zo hamert op het begrip „veilig
heid”. Hij kwam op de hoogte van
de gereedschappen en machines die
men gebruikt. Men legde hem ty
pen van schepen voor en vertelde
hem in het kort over hun construc
ties.
Het zal hem ongetwijfeld wel eens
geduizeld hebben, al deze theorie,
doch het is nu eenmaal nodig, wil
een man enigszins het bedrijf kun
nen begrijpen. Die enkele uren the
orie per dag zijn wel besteed.
Natuurlijk kreeg Werkmans ook
zijn practische scholing in het be
drijf waar hij vier weken lang on
der toezicht werkte.
Vier weken lang. Toen was hij.
T Q V .A I L
Workmans deed zijn best, kreeg,
wat men zou noemen, echt plezier
in zijn werk en zó werd hij een
half jaar later aangewezen om een
mede alle fabrieken te kampen heb- tekend voor gebogen onderdelen,
ben. Goede vaklieden: ze zijn goud zoals spanten enz. Die spanten wor-
waard. den dan apart gebogen met waar
schepen bouwen; het is een fa- lijk ingenieus ontworpen instru-
bricageproces dat een uitgebreid menten. Dat kan ik U wel verze-
werkterrein vergt, met gebouwen, keren. Daar in die hal werken tal-
hijskranen, werktuigen, scheepshel- loze arbeiders. Iedereen heeft zijn
lingen en dokken. Was het vroeger eigen taak. Kielplaten worden ge-
een werk, dat van de mensen grote bogen, duimdik staal doorboord en
inspanning vroeg, de mechanisatie afgeschaaft. Machtige walsen knij-
1.-A .xm pen stajen piaten jn een bepaalde
vorm. „Da’s voor de vier en tach-
entig” zal men U zeggen. En ge zult
plaat staal komt op een ijzeren ta-
het negatief projecteren.. Dat kan
xwvAx „aa mi allemaal automatisch bediend wor-
nog lang geen scheepsbouwer. Maar den‘ ®nel worden de gegevens en
en als de plaat de donkere kamer
verlaat, weet men direct welke be
werkingen die plaat moet onder-
zgn. vervolgcursus” te gaan iopeA |aan om een goed passend onder-
Nu had hij het in de hand om een “eel van het schip te worden.
Va^?Saéén ^nrdXn’n^Mt vaklieden’ ln deze donkere kamer worden
t is een van de problemen waar- voorts de „mallenpapieren” afge-
t.<
n c. i
:’3
TTITT 'i.:
■i'
AI. 7