b
Ford’s arsenaal voor 1955
z
£cJhx>al
Vloeibaar
heeft stadium
van
I
I
5
i
i
1
S
I
I
I
I
I
i
gas
experiment achter zich
I
I
1
I
8
I
I
I
I
s
I
I
I
I
f
I
i
I
I
I
I
I
I
I
5
bevordert
$Üe Radio.
Panoramische” voorruit
veiligheid
Kolendampvergiftiging
te Breukelen
Spel met knalsein
eist dode
KERK
Op de 34ste R.A. I.
Provinciale dagen
de E 55
Contact-commissie voor het
Prot. Chr. Onderwijs
op
Belangrijk tekort
aan arbeiders
bten-gt o-nó
Ongelukken tengevolge van technische fouten
behoeven niet meer voor te komen
Actie tegen vrouw
in ’t ambt
Vr!
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 4
n
en
Dieselmotor wint nog
steeds terrein
I
Jaarvergadering Herv. Raad
voor Kerk en School
Ds H. R. Boer promoveerde
aan de V. U.
Conferentie Oecumenische
jeugraad
<s>
Drie mensen bedwelmd;
één overleden
Restauratie van Ned. Herv.
Kerk te Nieuwerkerk
begonnen
De heer H. C. van Donk te
Goes is secretaris.
Een rondblik
Minister Algera bij opening 34ste R.A.I,
Ondernemers dienen hun autos
goed te onderhouden
Hervormd comité opgericht
|K
KB
Vrijdag 4 Februari 1955
ons
De
de heer Eriksson de volgende cijfers:
in 1953 werd 47,9 procent van het rei-
1
eir
is
ze
Ti'
au
uil
H<
na
ge
da
d«
Ri
M
R
Iz
R
Iz
b<
v.
W
P
h
F
te
S
H
2-
C
t'
c
I
I
’s-GRAVENHAGE, 3 Febr.
Hervormde Raad voor Kerk en School
zal op 15 April zijn 13e jaarvergade
ring in Utrecht in Esplanada houden.
Als sprekers zullen optreden: prof, dr
A. J. Bronkhorst te Brussel over „De
situatie van het onderwijs in België”
en prof, dr O. Hammelsbeck te Wup-
pertal-Barmen over „Die Problemen
der Evangelischen Unterweisung”.
Deze laatste wagen verschilt
heel veel met de Taunus 12.
De viercylinder zijklepmotor
is vervangen door een vier
cylinder kopklepper, terwijl ’t
vermogen is opgevoerd van 44
tot 60 pk. en bovendien is het
dode gewicht van de wagen
laag gehouden. Hierin ligt de
voornaamste oorzaak van de
bijzonder hoge kruissnelheid
van deze wagen, die in staat
is zich aan alle omstandighe
den aan te passen. (Zie onder
ste foto.)
Een „Dakota” van de Indische
Luchtvaartmaatschappij is Woensdag
kort na het opstijgen voor de vlucht
Nagpoer-Nieuw Delhi, nabij het vlieg
veld van Nagpoer omlaag gestort en
iix brand gevlogen. De tien inzitten
den zijn om het leven gekomen.
’s-GRAVENHAGE, 3 Febr. Van
middag is aan de Vrije Universiteit tot
doctor in de theologie gepromoveerd
ds H. R. Boer uit Grand-Rapids op ’n
proefschrift, getiteld:
the Missionary Witness of the church”
De promotor was prof, dr J. H. Ba-
vinck. Ds Boer is in 1913 te Hillegom
geboren en heeft middelbaar onder
wijs genoten te Holland, Grand-Ra
pids, Philadelphia, Amsterdam en te
New York. In 1942 werd hij bevestigd
als predikant voor de dienst op de
Amerikaanse vloot. Daarna was hij
werkzaam als zendeling in Noord-
Afrika. De paranimfen waren drs L.
Bosch te Amsterdam en Mr C. Seer-
veld te Massachusetts (V.S.).
s-GRAVENHAGE, 3 Febr. De
oecumenische jeugdraad zal 5 en 6
Februari zijn traditionele conferentie
houden, ditmaal te Utrecht. Op deze
conferentie zal Afrika in het middel
punt worden gesteld. Het thema is
„Machten van deze tijd”. Als referen
ten zullen optreden dr F. Boerwinkel,
die zal spreken over: „Wij en de mach
ten van deze tijd”, reverend Philip
Potter, secretaris van het jeugddepar-
tement van de Wereldraad van Ker
ken, onderwerp: „Afrika houdt ons
de spiegel voor” en ds H. van Coevor-
den, secretaris van de Oecumenische
Jeugdraad in Nederland, die zal spre
ken over: „Wat kunnen wij doen voor
het oecumenische werk?”
De deelnemers zullen op Zondag 6
Februari om 8.15 uur een vroegdienst
houden in de Evangelische Lutherse
Kerk te Utrecht.
BREUKELEN, 3 Febr. Het uit
drie personen bestaande gezin van de
67-jarige winkelier A. J. G„ wonende
aan de Kerkstraat te Breukelen, is
vannacht door kolendamp bedwelmd.
De 72-jarige zuster van de winkelier
de weduwe P. K.-G., is inmiddels aan
de gevolgen overleden. De echtgenote
van G. is in bewusteloze toestand naar
het ziekenhuis overgebracht. De heer
G. zelf is er minder ernstig aan toe.
's-GRAVENHAGE, 3 Febr. Juist
één dag na de aanbesteding van de
Herv. kerk te Ouwerkerk is de verde
re uitvoering van de restauratie van
de Ned. Herv. Kerk te Nieuwerkerk,
samen met het herstel van de ramp-
schade, opgedragen. Te Nieuwerkerk
was voor de ramp het kerkgebouw
reeds gedeeltelijk gerestaureerd. De
architect is ir H. de Lussanet de Ia
Sabloniere te Middelburg.
's-GRAVENHAGE, 3 Februari.
Er heeft zich een contact-commissie
gevormd voor het Protestants Chr.
onderwijs waarbij zich hebben aange
sloten de Prot. Chr. Onderwijzers Ver
eniging, de Vereniging voor Chr. Mulo,
de organisatie van Chr. Scholen voor
voorbereidend hoger en middelbaar
onderwijs, de leraren by het nijver
heidsonderwijs, de leraren aan de Prot.
Chr. Kweekscholen, het Chr. Buiten
gewoon L.O., de Chr. Kleuteronder-
wijzeressen en het Chr. Land- en
Tuinbouwonderwijs. Het bestuur be
staat uit de heren J. W. van Hulst,
directeur van de Hervormde Kweek
school te Amsterdam, voorzitter; H.
C. van Donk, hoofd van een Chr.
door de naar onderen gebo
gen verchroomde sierlijst. Het
instrumentenbord van de 1955-
modellen is geheel nieuw.
De Mercury-modellen (mid
delste foto) zijn langer, breder
en lager dan voorgaande mo
dellen. Ook bij deze wagens
wordt de veiligheid van het
rijden zeer bevorderd door ’n
fantastisch ruim uitzicht.
Bij de Lincoln 1955 geeft het
dubbele uitlaatsysteem (een
standaarduitrusting) een gro
tere besparing, snellere acce
leratie en hogere topsnelheid.
Het bestaat uit twee uitlaat
systemen en wel aan elke
kant van de motor een, zodat
dus elk blok zijn eigen uit
laatsysteem heeft.
ROTTERDAM, 3 Febr. Het ligt in
het voornemen op de E 55, de Nationale
Manifestatie van Nederlands Energie,
welke van 18 Mei tot 3 September 1955 te
Rotterdam zal worden gehouden, speciale
dagen aan onze provincies te wijden met
demonstraties, welke karakteristiek zijn
voor de onderscheidende gewesten.
Met verschillende organisaties en ver
enigingen worden besprekingen gevoerd.
Tevens worden een Rotterdamse, een
Amsterdamse en een Haagse dag voorbe
reid. Al deze dagen zullen waarschijnlijk
vallen in het tijdvak van 21 Mei tot 23
Juli.
Van de voorbereidingen voor de E55
begint het publiek nu ook het een en an
der te zien. Op het terrein tussen Mathe-
nesserlaan en Westzeedjjk verrijzen, naast
het bestaande vaste Ahoy gebouw, in
snel tempo grote tentoonstellingshallen en
ook in het Park, aan de andere kant van
de Westzeedijk, waar het ontspannings
centrum komt (dat de naam Unifesti zal
voerén) wordt druk gebouwd.
fT'ORD exposeert momenteel
Jste Amsterdam zijn nieuwe
modellen voor 1955: een
respectabel aantal automobie
len, dat werkelijk de moeite
waard is om te gaan bezichti
gen en voor diegenen, die
over een grote beurs beschik-
gen, om ze te bezitten.
viertact-motor tracht haar terrein
te verdedigen door de drukvulling
in het veld te brengen, waarbij dan
hier en daar de gesloten compres
sor vervangen is door een draaien
de open compressor.
Ook valt op, dat de dieselmotor
de benzinemotor begint te verdrin
gen uit de middenzware en lichtere
trucks tot twee ton. De bestel
wagens, lichte vrachtwagens en
combinatiewagens blijven de ben
zinemotor trouw, maar deze mo
tor vertoont geen opmerkelijke wij
zigingen. De viertact overheerst
hier, maar vooral in de Duitse mo
toren tot een cylinderinhoud van
300 c.c. komen we toch enkele
tweetactmotoren tegen.
Opmerkelijk, maar zeer verklaar
baar, is de vlucht, die de combina
tiewagens hebben genomen blijkens
het aantal inzendingen. Verklaar
baar, omdat er vele kleine onder
nemers zjjn, die zich geen wagen
voor personenvervoer kunnen per
mitteren en die eigenlijk ook voor ’n
echte bestelwagen niet voldoende
werk hebben. De combinatiewagen
geeft deze mensen een goede en
economisch verantwoorde oplossing.
Enkele graantjes oppikkende uit
de op deze R.A.I. geboden over
vloed brengen we u allereerst bij
Ford. In de Amerikaanse sectie
toont deze de geheel nieuwe en
elegante Courier-bestelwagen met
een 6 cyl. 120 p.k. motor. In de
Duitse afdeling staat o.a. de Taunus
600 kg serie, thans met 4 cyl. 60
p.k. kopklepmotor.
Voor zeer zwaar vervoer is er
een nieuwe verschijning, n.l. de
chasses van de Britse Fodenfa-
briek. Over zware motoren gespro
ken, op dit gebied staat hier aan
de spits de 100.000ste luchtgekoel-
de Magirus-Deutz motor met 12 cy
linders in V-vorm en met een ver
mogen van 265 p.k. Op het gebied
van de autobussen gaat aan de
spits de door Verheul te Waddinx-
veen voor het Amsterdamse Ge
meentevervoerbedrijf gebouwde
bus voor 97 personen uitgevoerd
in zelfdragende carosserie met een
Loyland 125 pk. dieselmotor.
Englebert N.V. toont de bedrijfs
auto’s van International, waaronder
een drie-assig chassis van 10 ton
draagvermogen met een 130 pk. L.
G.P.-motor. Er is in de stand van
Ten Hoeve ook een Commer-chas-
sis met een propaangasmotor te
zien naast de nieuwe Commer TS
3 horizontale, kleppenloze 3-cylin-
der tweetact dieselmotor. De G.M.
C heeft o.m. een drie-assig chassis
met een zgn. „vierkante” benzine
motor van 147 pk.
We deden maar een greep uit de
vele oude bekenden en nieuwe
uitvoeringen, die hier worden ge
toond. Een greep om aan te tonen,
dat niemand die met bedrijfsauto’s
te maken heeft ongestraft kan na
laten deze tentoonstelling zelf te
bezoeken.
's-GRAVENHAGE, 3 Febr. De 12-
jarige scholier M. B. K. uit Den Haag is
gistermiddag op de hoek Lange en Korte
Vijverberg, toen hij met een voorwerp
speelde, dat plotseling ontplofte, om het
leven gekomen.
Eerst dacht men dat de jongen, die sa
men met zijn broertje was, een projectiel
had ontvreemd uit een met munitie ge
laden wagon op het station H.S. Later is
echter komen vast te staan, dat beiden
uit een kist op het emplacement van het
Wat het relzigersvervoer betreft gaf station zogenaamde knalseinen hadden
weggenomen.
Deze seinen worden door hoofdconduc-
teuren meegenomen teneinde bij ongeluk
ken eventueel te kunnen dienen voor het
waarschuwen van ander treinverkeer.
De knalseinen kunnen daartoe op de
rails worden bevestigd. Zij ontploffen
wanneer een trein erover rijdt en waar
schuwen daardoor het treinpersoneel.
's-GRAVENHAGE, 2 Febr. Het
Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft in het statistisch bulletin de re-
sulaten van een onderzoek gepubli
ceerd, dat het per ultimo September
1954 heeft ingesteld naar het heersen
de tekort aan arbeiders. Het onder
zoek heeft betrekking op ruim 9000
bedrijven, welke 750.000 arbeiders in
dienst hebben. Bij 4000 bedrijven ble
ken tekorten te bestaan.
Het totale gemelde tekort aan ar
beiders bedroeg ruim 61.000. Hiervan
waren ruim 43.000 bestemd voor plaat
sing in bestaande vacatures, 13.000
voor uitbreiding en 5000 voor ver
vanging van minder geschikte krach
ten. Het tekort had voor 2/3 betrek
king op mannen en voor 1/3 op vrou
welijke arbeiders. Van het totale te
kort van 61.000 arbeiders had meer
dan de helft (53.000) betrekking op
geschoolden en geoefenden. Gemid
deld bedroeg het tekort 8 pct. van de
totale arbeidersbezetting. Het tekort
per bedrijfsklasse was: metaalindus
trie een tekort van 22.400 arbeiders
(10 pet), voor 70 pet. betreft dit ge
schoolden en geoefenden. Kledingin
dustrie: een tekort van 7900 arbeiders
(16 pet.), waaronder 1300 vrouwen.
Textielindustrie: een tekort van 5800
arbeiders (5 pet), waaronder ruim de
helft vrouwen. Voedings- en genot
middelen: een tekort van bijna 8200
arbeiders (8 pet.), waaronder 3750
vrouwen.
ZATERDAG 5 FEBRUARI 1955
HILVERSUM I (402 m.) VARA: 7.00
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
7.45 Even opkrikken. 7.50 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gr. 8.55 Voor de huisvrouw.
9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram.
(9.35-9.40 Waterst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk
uitgeschakeld”, caus. 10.05 Morgenwijd.
VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de con.
tinubedrijven. 11.40 Kamerkoor. 12.00 Gr.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram,
13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20
Lichte muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.20
Lichte muz. 14.45 Twents progr. 15.10
„Het volle pond”, caus. 15.25 Orgelspel
15.45 Boekbespr. 16.00 Concertgebouwork.
16.45 Act. 17.15 Nieuwe gram. 17.45 Euro
pese schaatskamp. 18.00 Nieuws en comm.
18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. I
VPRO: 19.30 „Passepartout”, caus. 19.40
„De Bijbel is een moeilijk boek”, caus. I
19.55 „Deze week”, caus. VARA: 20.00 I
Socialistisch comm. 22.15 Gram. 22.40 „Ge- I
vaarlijk ijs”, hoorspel. 23.00 Nieuws, I
23.15-24.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m.) KRO: 7.00 I
Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. I
7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws, I
weerber. en kath. nieuws. 8.20 Gram. 9.00 I
Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleu- I
ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. I
11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Prome- I
nadeork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 I
Promenade ork. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 I
Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Gram. 14.00 I
Beekbespr. 14.10 Gram. 14.20 Engelse les. I
14.40 Gevar. muz. 15.15 Kron. v. Letteren I
en Kunsten. 15.55 Gram. 16.00 Gregorl- I
aanse zangen. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 I
(Van onze §-redacteur.)
AMSTERDAM, 3 Febr.
De 34ste R.A.I.-tentoonstelling
te Amsterdam, gewijd aan de
bedrijfsauto, vertoont enkele in
teressante aspecten. Zo blijkt
hier zonneklaar, dat het L.P.G-
(Liquefied Petroleum Gas), in
de wandeling niet geheel juist
propaangas genoemd, nu alge
meen als een zeer bruikbare
motorbrandstof wordt erkend.
Een vrij groot aantal bedrijfs
auto’s ingericht voor het ver
bruik van vloeibaar gas, worden
hier tentoongesteld, benevens
speciale Duitse en Amerikaanse
L.P.G.-apparaturen. Dit wordt
natuurlijk mede mogelijk gemaakt
door het feit, dat binnen enkele
weken 20 speciale tankstations
over het gehele land verspreid
deze nieuwe brandstof kunnen
leveren.
Wellicht vormt het L.P.G. in de
toekomst een ernstige concurrent
van de dieselmotor, maar op deze
expositie is dat in elk geval nog
niet te zien. Hier blijkt integendeel,
dat ook de dieselmotor in de laat
ste tijd een belangrijke onwikke-
ling ten goede heeft doorgemaakt.
Er worden steeds meer kleppen
loze tweetacts gebouwd om de evi
dente reden, dat hierdoor een mo
tor ontstaat die grote eenvoud aan
grote bedrijfszekerheid paart. De
AMSTERDAM, 3 Febr. Vanmiddag heeft de minister van Verkeer en
Waterstaat, mr J. Algera, de 34ste R.A.I.-tentoonstelling te Amsterdam offici
eel geopend en in zijn openingswoord grote aandacht besteed aan de veilig
heid op de weg. De minister zei een artikel te hebben gelezen, waarin werd
gesteld dat ongelukken tengevolge van technische fouten thans practlsch niet
meer voorkomen. Mr Algera stelde het thans zo: Ongelukken tengevolge van
technische fouten behoeven niet meer voor te komen. Maar zover is men in
land nog lang niet. Herhaaldeltfk komen ongelukken voor die veroorzaakt
worden door mechanische gebreken of door gebreken in de uitrusting.
De minister ging hierop nog
in en toonde aan de hand van
cijfers aan, dat de toestand van het
Nederl. vrachtautopark nog veel te wen
sen overlaat. Bij de keuring van vracht
auto’s In de jaren 1952 en 1953 (In
verband met de afgifte van kentekens)
moest meer dan de helft worden afge
keurd.
Er bestaan echter aanwijzingen, dat
er een kentering ten goede Is Ingetre
den. Toch zou ik, aldus minister Alge
ra, een waarschuwend woord willen
laten horen tegen een neiging, die wel
licht bij de ondernemers zou kunnen
ontstaan, dat, wanneer eenmaal een
auto Is goedgekeurd, daarna het on
derhoud voorlopig wel even achterwege
kan blijven. Ik zou dan ook een ernstig
beroep willen doen op alle onderne
mers, zo besloot de bewindsman, om
niet alleen uit welbegrepen eigenbelang,
maar ook als gebruikers van de weg,
op wie een grote verantwoordelijkheid
rust, bij voortduring deskundig onder
houd, van een tijdige vervanging van
onderdelen en, zo nodig, van algehele
vernieuwing van het materieel.”
BELANGRIJKE CIJFERS.
De voorzitter van de R.A.I., de heer
E. F. Eriksson, had tevoren een over
zicht gegeven van hetgeen op de ten
toonstelling te zien is. Hij gaf echter
nog een aantal belangwekkende cijfers.
In 1953 heeft het wegvervoer meer dan
46 procent van het totale binnenlandse
goederenvervoer op zijn naam gezet.
Het aandeel der spoorwegen bedroeg In
dat jaar ruim vijftien en dat van de
■binnenvaart 39 procent. Het totale
laadvermogen der vrachtvervoermldde-
len op de weg kan op tenminste 275.000
ton gesteld worden. Dit betekent, dat
per hoofd van de bevolking steeds een
laadcapaciteit van 27.5 kg beschikbaar
Is.
Muloschool te Goes, secretaris en mej.
B. Mellema, hoofd van een Chr. Kleu
terschool te 's-Gravenhage, penning-
meesteresse.
Besloten werd dat de contact-com
missie een gesprekcentrum zal zijn,
terwjjl de aangesloten organisaties
zich nader op een definitieve vorm
van samenwerking zullen beraden. De
contact-commissie heeft een studie
commissie ingesteld van acht leden,
n.l. uit iedere organisatie één, die
zich speciaal zal bezighouden met de
ir.houd van de ministeriële nota’s. Met
kracht zal er naar worden gestreefd
éér centraal bureau voor het Prot.
Chr. onderwijs op te richten.
nader I zlgersaanbod door de bussen vervoerd; y!
enkele In 1938 was dat 30.4 procent. Voor het Y
Interlocale verkeer waren deze cijfers
resp. 59.1 en 36.7 procent.
In 1938 werden rond 127 millioen
mensen per büs vervoerd. In 1953 was
dit aantal opgelopen tot 471 millioen, a
een toename met 270 procent. Het to-
tale relzigersvervoer steeg In de loop
der jaren met 113_procent.
Het aantal bussen, dat dit vervoer
moest verwerken kwam van 4088 In
1938 óp 6295 in 1953. Ook ten aanzien
van de toerwagens is een stijging van
het vervoer waar te nemen. In 1938
waren 3.2 millioen personen met tou
ringcars vervoerd, in 1953 was dit aan
tal 7.619.000.
In Nederland rijdt thans 1 bedrijfs-
automobiel per 109 Inwoners, tegen
over een op 116 in 1952. In de Euro
pese ranglijst neemt ons land nog de
zelfde lage plaats In. In Amerika,
waar een bedrijfsauto op 17 inwoners
wordt geteld, is het cijfer sedert drie
jaar constant gebleven en schijnt dus
de maximum-dlchtheid te zijn be
reikt.
„Pentecost and Gemengd koor. 17.20 Voor de jeugd. 18.00
Samenzang is is Journalistiek weekover
zicht. 18.25 Gram. 18.30 Pari, overz. 18.40
Gram. 18.45 Regeringsuitz.; „Atlantisch
allerlei”. Een en ander over de 14 landen
van het Atlantisch Pact. 19.00 Nws. 19.10
Lichtbaken. 19.30 Avondgebed en lit. kal.
19.45 Europese schaatskamp. 20.00 Prijzen
Carnaval. 20.45 Act. 21.00 Gevar. progr.
23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto.
23.22-24.00 Metropole orkest en solist.
BRUSSEL (324 m.) 11.45 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15
Muzikaleidoscoop. 14.30 Lichte muz. 15.15
Zangrecital. 15.30 Gram. 15.45 Accordeon
muz. 16.00 Lichte muz. 16.15 Accordeon
muz. 16.30 Gram. 16.45 Engelse les. 17-00
Nieuws. 17.10 Bazuinkwartet. 17.20 Li
turg. gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Koor
zang. 18.05 Gram. 18.15 Koorzang. 18-30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19-40
Spaanse muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Verz.
progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuz. 22.55
Nieuws. 23.05 Gram. 23.50-24.00 Gram.
TELEVISIE-PROGRAMMA’S
NCRV: 20.15 Journ. en weerber. 20.35
Bekende Nederlanders en hun hobby's-
21.05 Film. 21.20 Baskische folklore. 22.05-
22.15 Dagsluiting.
’s-GRAVENHAGE, 3 Febr. In de
kring der Ned. Herv. kerk heeft zich een
comité gevormd, dat wil protesteren te
gen het voorstel, dat bij de Generale Sy
node is ingediend, ook de vrouw verkies
baar te achten tot het ambt.
In een manifest, dat door dit comité is
uitgegeven wordt gezegd, dat als het
voorstel ‘door de Synode wordt aanvaard,
er opnieuw een stuk van het reformato
risch karakter der oude Herv. kerk prijs
gegeven wordt. „De Kerk heeft negentien
eeuwen lang het Woord door de Heilige
Geest zo gelezen en verstaan dat het ambt
alleen werd verleend aan de man. Alleen
onder invloed van de geest dezer eeuw
en de meer en meer veldwinnende eman-
cipatie-gedachte, die van onschriftuurlijke
en daarom revolutionnaire oorsprong is,
komt men er thans toe, zelfs als een gods
dienstig vereiste te beschouwen, wat door
Gods Woord duidelijk wordt uitgesloten”.
In Christus, zo vervolgt het manifest,
zijn man en vrouw stellig één, maar niet
in het ambt.
De Ford U.S.A.-modellen
zijn evenals de meeste andere
Amerikaanse 1955-automobie-
len uitgerust met de grote
„panoramische” voorruit met
ver naar achteren geplaatste
raamstijlen, waardoor een bij
zonder goed uitzicht naar vo
ren wordt verkregen en de
z.g.n. dode hoek geheel ver
dwenen is. Doordat de hoogte
van de wagens lager is dan
bij de 1954-modellen, geven de
nu overkapte koplampen, te
zamen met de hoge voorspat-
schermen de Ford 1955 een dy
namische lijn, welke laat zien,
dat deze geïnspireerd is op de
sportwagen van Ford, de
Thunderbird.
Een nieuw soort binnen-
bandloze buitenbanden, de
zgn. „tubeless tires” welke als
standaarduitrusting op alle
modellen zijn gemonteerd, ge-
ven een grote beveiliging te-
gen leeglopen door scherp-
puntige voorwerpen. Deze
banden hebben een grotere 1
trekkracht door een geheel I
nieuw loopvlakprofiel. Gieren
van de banden in de bochten
is hierdoor uitgesloten.
<9^^> <9s5€> <9^> <9s-5> <9^€> <9s-?> <9^3> <9^n> <9?-rb <9ï-ë> QZ'QÏ <9s^ <9^v> <9s=-c> <9£so> <9?-6> <9^-n> <9s-6>
In 1954 zijn in Groot-Brittanni#
238.318 verkeersongevallen geregi
streerd, hetgeen het hoogste aantal ij
van de afgelopen twintig jaar. Bijna
vijf duizend personen verloren hierbij
het leven, terwijl er 57.230 ernstig
werden gewond.
Zo introduceert Ford U.S.A,
vier nieuwe series, te weten
de Mainline, de Customline, de
Fairlane en de Combinatiewa
gen series. Mercury komt met
drie prachtige series: de
Montclair, de Monterey en de
Costum, terwijl Lincoln vijf
majestueuze modellen op de
markt brengt, samengevat in
twee series n.l. de Lincoln
Capri en de Lincoln Custom-
serie. Een geheel nieuwe
schepping is tenslotte de nieu
we wagen van de Fordfabriek
in. Keulen, de Taunus 15 Ma
gie.
Bij de Fairlanemodellen
(bovenste foto) wordt de
fraaie lijn nog geaccentueerd