b Ford’s arsenaal voor 1955 z £cJhx>al Vloeibaar heeft stadium van I I 5 i i 1 S I I I I I i gas experiment achter zich I I 1 I 8 I I I I s I I I I f I i I I I I I I I 5 bevordert $Üe Radio. Panoramische” voorruit veiligheid Kolendampvergiftiging te Breukelen Spel met knalsein eist dode KERK Op de 34ste R.A. I. Provinciale dagen de E 55 Contact-commissie voor het Prot. Chr. Onderwijs op Belangrijk tekort aan arbeiders bten-gt o-nó Ongelukken tengevolge van technische fouten behoeven niet meer voor te komen Actie tegen vrouw in ’t ambt Vr! ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 n en Dieselmotor wint nog steeds terrein I Jaarvergadering Herv. Raad voor Kerk en School Ds H. R. Boer promoveerde aan de V. U. Conferentie Oecumenische jeugraad <s> Drie mensen bedwelmd; één overleden Restauratie van Ned. Herv. Kerk te Nieuwerkerk begonnen De heer H. C. van Donk te Goes is secretaris. Een rondblik Minister Algera bij opening 34ste R.A.I, Ondernemers dienen hun autos goed te onderhouden Hervormd comité opgericht |K KB Vrijdag 4 Februari 1955 ons De de heer Eriksson de volgende cijfers: in 1953 werd 47,9 procent van het rei- 1 eir is ze Ti' au uil H< na ge da d« Ri M R Iz R Iz b< v. W P h F te S H 2- C t' c I I ’s-GRAVENHAGE, 3 Febr. Hervormde Raad voor Kerk en School zal op 15 April zijn 13e jaarvergade ring in Utrecht in Esplanada houden. Als sprekers zullen optreden: prof, dr A. J. Bronkhorst te Brussel over „De situatie van het onderwijs in België” en prof, dr O. Hammelsbeck te Wup- pertal-Barmen over „Die Problemen der Evangelischen Unterweisung”. Deze laatste wagen verschilt heel veel met de Taunus 12. De viercylinder zijklepmotor is vervangen door een vier cylinder kopklepper, terwijl ’t vermogen is opgevoerd van 44 tot 60 pk. en bovendien is het dode gewicht van de wagen laag gehouden. Hierin ligt de voornaamste oorzaak van de bijzonder hoge kruissnelheid van deze wagen, die in staat is zich aan alle omstandighe den aan te passen. (Zie onder ste foto.) Een „Dakota” van de Indische Luchtvaartmaatschappij is Woensdag kort na het opstijgen voor de vlucht Nagpoer-Nieuw Delhi, nabij het vlieg veld van Nagpoer omlaag gestort en iix brand gevlogen. De tien inzitten den zijn om het leven gekomen. ’s-GRAVENHAGE, 3 Febr. Van middag is aan de Vrije Universiteit tot doctor in de theologie gepromoveerd ds H. R. Boer uit Grand-Rapids op ’n proefschrift, getiteld: the Missionary Witness of the church” De promotor was prof, dr J. H. Ba- vinck. Ds Boer is in 1913 te Hillegom geboren en heeft middelbaar onder wijs genoten te Holland, Grand-Ra pids, Philadelphia, Amsterdam en te New York. In 1942 werd hij bevestigd als predikant voor de dienst op de Amerikaanse vloot. Daarna was hij werkzaam als zendeling in Noord- Afrika. De paranimfen waren drs L. Bosch te Amsterdam en Mr C. Seer- veld te Massachusetts (V.S.). s-GRAVENHAGE, 3 Febr. De oecumenische jeugdraad zal 5 en 6 Februari zijn traditionele conferentie houden, ditmaal te Utrecht. Op deze conferentie zal Afrika in het middel punt worden gesteld. Het thema is „Machten van deze tijd”. Als referen ten zullen optreden dr F. Boerwinkel, die zal spreken over: „Wij en de mach ten van deze tijd”, reverend Philip Potter, secretaris van het jeugddepar- tement van de Wereldraad van Ker ken, onderwerp: „Afrika houdt ons de spiegel voor” en ds H. van Coevor- den, secretaris van de Oecumenische Jeugdraad in Nederland, die zal spre ken over: „Wat kunnen wij doen voor het oecumenische werk?” De deelnemers zullen op Zondag 6 Februari om 8.15 uur een vroegdienst houden in de Evangelische Lutherse Kerk te Utrecht. BREUKELEN, 3 Febr. Het uit drie personen bestaande gezin van de 67-jarige winkelier A. J. G„ wonende aan de Kerkstraat te Breukelen, is vannacht door kolendamp bedwelmd. De 72-jarige zuster van de winkelier de weduwe P. K.-G., is inmiddels aan de gevolgen overleden. De echtgenote van G. is in bewusteloze toestand naar het ziekenhuis overgebracht. De heer G. zelf is er minder ernstig aan toe. 's-GRAVENHAGE, 3 Febr. Juist één dag na de aanbesteding van de Herv. kerk te Ouwerkerk is de verde re uitvoering van de restauratie van de Ned. Herv. Kerk te Nieuwerkerk, samen met het herstel van de ramp- schade, opgedragen. Te Nieuwerkerk was voor de ramp het kerkgebouw reeds gedeeltelijk gerestaureerd. De architect is ir H. de Lussanet de Ia Sabloniere te Middelburg. 's-GRAVENHAGE, 3 Februari. Er heeft zich een contact-commissie gevormd voor het Protestants Chr. onderwijs waarbij zich hebben aange sloten de Prot. Chr. Onderwijzers Ver eniging, de Vereniging voor Chr. Mulo, de organisatie van Chr. Scholen voor voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs, de leraren by het nijver heidsonderwijs, de leraren aan de Prot. Chr. Kweekscholen, het Chr. Buiten gewoon L.O., de Chr. Kleuteronder- wijzeressen en het Chr. Land- en Tuinbouwonderwijs. Het bestuur be staat uit de heren J. W. van Hulst, directeur van de Hervormde Kweek school te Amsterdam, voorzitter; H. C. van Donk, hoofd van een Chr. door de naar onderen gebo gen verchroomde sierlijst. Het instrumentenbord van de 1955- modellen is geheel nieuw. De Mercury-modellen (mid delste foto) zijn langer, breder en lager dan voorgaande mo dellen. Ook bij deze wagens wordt de veiligheid van het rijden zeer bevorderd door ’n fantastisch ruim uitzicht. Bij de Lincoln 1955 geeft het dubbele uitlaatsysteem (een standaarduitrusting) een gro tere besparing, snellere acce leratie en hogere topsnelheid. Het bestaat uit twee uitlaat systemen en wel aan elke kant van de motor een, zodat dus elk blok zijn eigen uit laatsysteem heeft. ROTTERDAM, 3 Febr. Het ligt in het voornemen op de E 55, de Nationale Manifestatie van Nederlands Energie, welke van 18 Mei tot 3 September 1955 te Rotterdam zal worden gehouden, speciale dagen aan onze provincies te wijden met demonstraties, welke karakteristiek zijn voor de onderscheidende gewesten. Met verschillende organisaties en ver enigingen worden besprekingen gevoerd. Tevens worden een Rotterdamse, een Amsterdamse en een Haagse dag voorbe reid. Al deze dagen zullen waarschijnlijk vallen in het tijdvak van 21 Mei tot 23 Juli. Van de voorbereidingen voor de E55 begint het publiek nu ook het een en an der te zien. Op het terrein tussen Mathe- nesserlaan en Westzeedjjk verrijzen, naast het bestaande vaste Ahoy gebouw, in snel tempo grote tentoonstellingshallen en ook in het Park, aan de andere kant van de Westzeedijk, waar het ontspannings centrum komt (dat de naam Unifesti zal voerén) wordt druk gebouwd. fT'ORD exposeert momenteel Jste Amsterdam zijn nieuwe modellen voor 1955: een respectabel aantal automobie len, dat werkelijk de moeite waard is om te gaan bezichti gen en voor diegenen, die over een grote beurs beschik- gen, om ze te bezitten. viertact-motor tracht haar terrein te verdedigen door de drukvulling in het veld te brengen, waarbij dan hier en daar de gesloten compres sor vervangen is door een draaien de open compressor. Ook valt op, dat de dieselmotor de benzinemotor begint te verdrin gen uit de middenzware en lichtere trucks tot twee ton. De bestel wagens, lichte vrachtwagens en combinatiewagens blijven de ben zinemotor trouw, maar deze mo tor vertoont geen opmerkelijke wij zigingen. De viertact overheerst hier, maar vooral in de Duitse mo toren tot een cylinderinhoud van 300 c.c. komen we toch enkele tweetactmotoren tegen. Opmerkelijk, maar zeer verklaar baar, is de vlucht, die de combina tiewagens hebben genomen blijkens het aantal inzendingen. Verklaar baar, omdat er vele kleine onder nemers zjjn, die zich geen wagen voor personenvervoer kunnen per mitteren en die eigenlijk ook voor ’n echte bestelwagen niet voldoende werk hebben. De combinatiewagen geeft deze mensen een goede en economisch verantwoorde oplossing. Enkele graantjes oppikkende uit de op deze R.A.I. geboden over vloed brengen we u allereerst bij Ford. In de Amerikaanse sectie toont deze de geheel nieuwe en elegante Courier-bestelwagen met een 6 cyl. 120 p.k. motor. In de Duitse afdeling staat o.a. de Taunus 600 kg serie, thans met 4 cyl. 60 p.k. kopklepmotor. Voor zeer zwaar vervoer is er een nieuwe verschijning, n.l. de chasses van de Britse Fodenfa- briek. Over zware motoren gespro ken, op dit gebied staat hier aan de spits de 100.000ste luchtgekoel- de Magirus-Deutz motor met 12 cy linders in V-vorm en met een ver mogen van 265 p.k. Op het gebied van de autobussen gaat aan de spits de door Verheul te Waddinx- veen voor het Amsterdamse Ge meentevervoerbedrijf gebouwde bus voor 97 personen uitgevoerd in zelfdragende carosserie met een Loyland 125 pk. dieselmotor. Englebert N.V. toont de bedrijfs auto’s van International, waaronder een drie-assig chassis van 10 ton draagvermogen met een 130 pk. L. G.P.-motor. Er is in de stand van Ten Hoeve ook een Commer-chas- sis met een propaangasmotor te zien naast de nieuwe Commer TS 3 horizontale, kleppenloze 3-cylin- der tweetact dieselmotor. De G.M. C heeft o.m. een drie-assig chassis met een zgn. „vierkante” benzine motor van 147 pk. We deden maar een greep uit de vele oude bekenden en nieuwe uitvoeringen, die hier worden ge toond. Een greep om aan te tonen, dat niemand die met bedrijfsauto’s te maken heeft ongestraft kan na laten deze tentoonstelling zelf te bezoeken. 's-GRAVENHAGE, 3 Febr. De 12- jarige scholier M. B. K. uit Den Haag is gistermiddag op de hoek Lange en Korte Vijverberg, toen hij met een voorwerp speelde, dat plotseling ontplofte, om het leven gekomen. Eerst dacht men dat de jongen, die sa men met zijn broertje was, een projectiel had ontvreemd uit een met munitie ge laden wagon op het station H.S. Later is echter komen vast te staan, dat beiden uit een kist op het emplacement van het Wat het relzigersvervoer betreft gaf station zogenaamde knalseinen hadden weggenomen. Deze seinen worden door hoofdconduc- teuren meegenomen teneinde bij ongeluk ken eventueel te kunnen dienen voor het waarschuwen van ander treinverkeer. De knalseinen kunnen daartoe op de rails worden bevestigd. Zij ontploffen wanneer een trein erover rijdt en waar schuwen daardoor het treinpersoneel. 's-GRAVENHAGE, 2 Febr. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in het statistisch bulletin de re- sulaten van een onderzoek gepubli ceerd, dat het per ultimo September 1954 heeft ingesteld naar het heersen de tekort aan arbeiders. Het onder zoek heeft betrekking op ruim 9000 bedrijven, welke 750.000 arbeiders in dienst hebben. Bij 4000 bedrijven ble ken tekorten te bestaan. Het totale gemelde tekort aan ar beiders bedroeg ruim 61.000. Hiervan waren ruim 43.000 bestemd voor plaat sing in bestaande vacatures, 13.000 voor uitbreiding en 5000 voor ver vanging van minder geschikte krach ten. Het tekort had voor 2/3 betrek king op mannen en voor 1/3 op vrou welijke arbeiders. Van het totale te kort van 61.000 arbeiders had meer dan de helft (53.000) betrekking op geschoolden en geoefenden. Gemid deld bedroeg het tekort 8 pct. van de totale arbeidersbezetting. Het tekort per bedrijfsklasse was: metaalindus trie een tekort van 22.400 arbeiders (10 pet), voor 70 pet. betreft dit ge schoolden en geoefenden. Kledingin dustrie: een tekort van 7900 arbeiders (16 pet.), waaronder 1300 vrouwen. Textielindustrie: een tekort van 5800 arbeiders (5 pet), waaronder ruim de helft vrouwen. Voedings- en genot middelen: een tekort van bijna 8200 arbeiders (8 pet.), waaronder 3750 vrouwen. ZATERDAG 5 FEBRUARI 1955 HILVERSUM I (402 m.) VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 Even opkrikken. 7.50 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gr. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35-9.40 Waterst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld”, caus. 10.05 Morgenwijd. VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de con. tinubedrijven. 11.40 Kamerkoor. 12.00 Gr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram, 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.20 Lichte muz. 14.45 Twents progr. 15.10 „Het volle pond”, caus. 15.25 Orgelspel 15.45 Boekbespr. 16.00 Concertgebouwork. 16.45 Act. 17.15 Nieuwe gram. 17.45 Euro pese schaatskamp. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. I VPRO: 19.30 „Passepartout”, caus. 19.40 „De Bijbel is een moeilijk boek”, caus. I 19.55 „Deze week”, caus. VARA: 20.00 I Socialistisch comm. 22.15 Gram. 22.40 „Ge- I vaarlijk ijs”, hoorspel. 23.00 Nieuws, I 23.15-24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.) KRO: 7.00 I Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. I 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws, I weerber. en kath. nieuws. 8.20 Gram. 9.00 I Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleu- I ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. I 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Prome- I nadeork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 I Promenade ork. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 I Nieuws en kath. nieuws. 13.20 Gram. 14.00 I Beekbespr. 14.10 Gram. 14.20 Engelse les. I 14.40 Gevar. muz. 15.15 Kron. v. Letteren I en Kunsten. 15.55 Gram. 16.00 Gregorl- I aanse zangen. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 I (Van onze §-redacteur.) AMSTERDAM, 3 Febr. De 34ste R.A.I.-tentoonstelling te Amsterdam, gewijd aan de bedrijfsauto, vertoont enkele in teressante aspecten. Zo blijkt hier zonneklaar, dat het L.P.G- (Liquefied Petroleum Gas), in de wandeling niet geheel juist propaangas genoemd, nu alge meen als een zeer bruikbare motorbrandstof wordt erkend. Een vrij groot aantal bedrijfs auto’s ingericht voor het ver bruik van vloeibaar gas, worden hier tentoongesteld, benevens speciale Duitse en Amerikaanse L.P.G.-apparaturen. Dit wordt natuurlijk mede mogelijk gemaakt door het feit, dat binnen enkele weken 20 speciale tankstations over het gehele land verspreid deze nieuwe brandstof kunnen leveren. Wellicht vormt het L.P.G. in de toekomst een ernstige concurrent van de dieselmotor, maar op deze expositie is dat in elk geval nog niet te zien. Hier blijkt integendeel, dat ook de dieselmotor in de laat ste tijd een belangrijke onwikke- ling ten goede heeft doorgemaakt. Er worden steeds meer kleppen loze tweetacts gebouwd om de evi dente reden, dat hierdoor een mo tor ontstaat die grote eenvoud aan grote bedrijfszekerheid paart. De AMSTERDAM, 3 Febr. Vanmiddag heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, de 34ste R.A.I.-tentoonstelling te Amsterdam offici eel geopend en in zijn openingswoord grote aandacht besteed aan de veilig heid op de weg. De minister zei een artikel te hebben gelezen, waarin werd gesteld dat ongelukken tengevolge van technische fouten thans practlsch niet meer voorkomen. Mr Algera stelde het thans zo: Ongelukken tengevolge van technische fouten behoeven niet meer voor te komen. Maar zover is men in land nog lang niet. Herhaaldeltfk komen ongelukken voor die veroorzaakt worden door mechanische gebreken of door gebreken in de uitrusting. De minister ging hierop nog in en toonde aan de hand van cijfers aan, dat de toestand van het Nederl. vrachtautopark nog veel te wen sen overlaat. Bij de keuring van vracht auto’s In de jaren 1952 en 1953 (In verband met de afgifte van kentekens) moest meer dan de helft worden afge keurd. Er bestaan echter aanwijzingen, dat er een kentering ten goede Is Ingetre den. Toch zou ik, aldus minister Alge ra, een waarschuwend woord willen laten horen tegen een neiging, die wel licht bij de ondernemers zou kunnen ontstaan, dat, wanneer eenmaal een auto Is goedgekeurd, daarna het on derhoud voorlopig wel even achterwege kan blijven. Ik zou dan ook een ernstig beroep willen doen op alle onderne mers, zo besloot de bewindsman, om niet alleen uit welbegrepen eigenbelang, maar ook als gebruikers van de weg, op wie een grote verantwoordelijkheid rust, bij voortduring deskundig onder houd, van een tijdige vervanging van onderdelen en, zo nodig, van algehele vernieuwing van het materieel.” BELANGRIJKE CIJFERS. De voorzitter van de R.A.I., de heer E. F. Eriksson, had tevoren een over zicht gegeven van hetgeen op de ten toonstelling te zien is. Hij gaf echter nog een aantal belangwekkende cijfers. In 1953 heeft het wegvervoer meer dan 46 procent van het totale binnenlandse goederenvervoer op zijn naam gezet. Het aandeel der spoorwegen bedroeg In dat jaar ruim vijftien en dat van de ■binnenvaart 39 procent. Het totale laadvermogen der vrachtvervoermldde- len op de weg kan op tenminste 275.000 ton gesteld worden. Dit betekent, dat per hoofd van de bevolking steeds een laadcapaciteit van 27.5 kg beschikbaar Is. Muloschool te Goes, secretaris en mej. B. Mellema, hoofd van een Chr. Kleu terschool te 's-Gravenhage, penning- meesteresse. Besloten werd dat de contact-com missie een gesprekcentrum zal zijn, terwjjl de aangesloten organisaties zich nader op een definitieve vorm van samenwerking zullen beraden. De contact-commissie heeft een studie commissie ingesteld van acht leden, n.l. uit iedere organisatie één, die zich speciaal zal bezighouden met de ir.houd van de ministeriële nota’s. Met kracht zal er naar worden gestreefd éér centraal bureau voor het Prot. Chr. onderwijs op te richten. nader I zlgersaanbod door de bussen vervoerd; y! enkele In 1938 was dat 30.4 procent. Voor het Y Interlocale verkeer waren deze cijfers resp. 59.1 en 36.7 procent. In 1938 werden rond 127 millioen mensen per büs vervoerd. In 1953 was dit aantal opgelopen tot 471 millioen, a een toename met 270 procent. Het to- tale relzigersvervoer steeg In de loop der jaren met 113_procent. Het aantal bussen, dat dit vervoer moest verwerken kwam van 4088 In 1938 óp 6295 in 1953. Ook ten aanzien van de toerwagens is een stijging van het vervoer waar te nemen. In 1938 waren 3.2 millioen personen met tou ringcars vervoerd, in 1953 was dit aan tal 7.619.000. In Nederland rijdt thans 1 bedrijfs- automobiel per 109 Inwoners, tegen over een op 116 in 1952. In de Euro pese ranglijst neemt ons land nog de zelfde lage plaats In. In Amerika, waar een bedrijfsauto op 17 inwoners wordt geteld, is het cijfer sedert drie jaar constant gebleven en schijnt dus de maximum-dlchtheid te zijn be reikt. „Pentecost and Gemengd koor. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Samenzang is is Journalistiek weekover zicht. 18.25 Gram. 18.30 Pari, overz. 18.40 Gram. 18.45 Regeringsuitz.; „Atlantisch allerlei”. Een en ander over de 14 landen van het Atlantisch Pact. 19.00 Nws. 19.10 Lichtbaken. 19.30 Avondgebed en lit. kal. 19.45 Europese schaatskamp. 20.00 Prijzen Carnaval. 20.45 Act. 21.00 Gevar. progr. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22-24.00 Metropole orkest en solist. BRUSSEL (324 m.) 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzikaleidoscoop. 14.30 Lichte muz. 15.15 Zangrecital. 15.30 Gram. 15.45 Accordeon muz. 16.00 Lichte muz. 16.15 Accordeon muz. 16.30 Gram. 16.45 Engelse les. 17-00 Nieuws. 17.10 Bazuinkwartet. 17.20 Li turg. gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Koor zang. 18.05 Gram. 18.15 Koorzang. 18-30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19-40 Spaanse muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Verz. progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuz. 22.55 Nieuws. 23.05 Gram. 23.50-24.00 Gram. TELEVISIE-PROGRAMMA’S NCRV: 20.15 Journ. en weerber. 20.35 Bekende Nederlanders en hun hobby's- 21.05 Film. 21.20 Baskische folklore. 22.05- 22.15 Dagsluiting. ’s-GRAVENHAGE, 3 Febr. In de kring der Ned. Herv. kerk heeft zich een comité gevormd, dat wil protesteren te gen het voorstel, dat bij de Generale Sy node is ingediend, ook de vrouw verkies baar te achten tot het ambt. In een manifest, dat door dit comité is uitgegeven wordt gezegd, dat als het voorstel ‘door de Synode wordt aanvaard, er opnieuw een stuk van het reformato risch karakter der oude Herv. kerk prijs gegeven wordt. „De Kerk heeft negentien eeuwen lang het Woord door de Heilige Geest zo gelezen en verstaan dat het ambt alleen werd verleend aan de man. Alleen onder invloed van de geest dezer eeuw en de meer en meer veldwinnende eman- cipatie-gedachte, die van onschriftuurlijke en daarom revolutionnaire oorsprong is, komt men er thans toe, zelfs als een gods dienstig vereiste te beschouwen, wat door Gods Woord duidelijk wordt uitgesloten”. In Christus, zo vervolgt het manifest, zijn man en vrouw stellig één, maar niet in het ambt. De Ford U.S.A.-modellen zijn evenals de meeste andere Amerikaanse 1955-automobie- len uitgerust met de grote „panoramische” voorruit met ver naar achteren geplaatste raamstijlen, waardoor een bij zonder goed uitzicht naar vo ren wordt verkregen en de z.g.n. dode hoek geheel ver dwenen is. Doordat de hoogte van de wagens lager is dan bij de 1954-modellen, geven de nu overkapte koplampen, te zamen met de hoge voorspat- schermen de Ford 1955 een dy namische lijn, welke laat zien, dat deze geïnspireerd is op de sportwagen van Ford, de Thunderbird. Een nieuw soort binnen- bandloze buitenbanden, de zgn. „tubeless tires” welke als standaarduitrusting op alle modellen zijn gemonteerd, ge- ven een grote beveiliging te- gen leeglopen door scherp- puntige voorwerpen. Deze banden hebben een grotere 1 trekkracht door een geheel I nieuw loopvlakprofiel. Gieren van de banden in de bochten is hierdoor uitgesloten. <9^^> <9s5€> <9^> <9s-5> <9^€> <9s-?> <9^3> <9^n> <9?-rb <9ï-ë> QZ'QÏ <9s^ <9^v> <9s=-c> <9£so> <9?-6> <9^-n> <9s-6> In 1954 zijn in Groot-Brittanni# 238.318 verkeersongevallen geregi streerd, hetgeen het hoogste aantal ij van de afgelopen twintig jaar. Bijna vijf duizend personen verloren hierbij het leven, terwijl er 57.230 ernstig werden gewond. Zo introduceert Ford U.S.A, vier nieuwe series, te weten de Mainline, de Customline, de Fairlane en de Combinatiewa gen series. Mercury komt met drie prachtige series: de Montclair, de Monterey en de Costum, terwijl Lincoln vijf majestueuze modellen op de markt brengt, samengevat in twee series n.l. de Lincoln Capri en de Lincoln Custom- serie. Een geheel nieuwe schepping is tenslotte de nieu we wagen van de Fordfabriek in. Keulen, de Taunus 15 Ma gie. Bij de Fairlanemodellen (bovenste foto) wordt de fraaie lijn nog geaccentueerd

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 4