Komt er een H I 1 Reeds 140.000 Papoea's belijden de Protestantse Godsdienst III Christelijk Staatkundig Congres PUZZLE - 5 Het doordringen tot de binnen landen kost noq te veel geld Onenigheid over de verdediging van Formosa nog Hulp van Ned» Herv» Kerk aan het Franse Protestantisme Zendingswerk Een eeuw I VANDAAG EENS ma-puzzle ma HOUTMAN In New York, Washington en Philadelphia zouden atoombommen verborgen zijn III C. H.U.-voormannen zien mogelijkheden, maar ook veel bezwaren III T I Rust Het Weekend Engelse Zondag De betekenis van Evanston Deining in Duitse vakbeweging y 1 k ui pagina J ZEEUWSCH DAGBLAD 2 Schrik in de Ver. Staten --- I Fel debat in Amerikaanse Senaat PIANO'S ORGELS Een bonzend hoofd 1 van de pijn, die maar geen I einde neemt. Een snel maar I zeker werkend middel om I er in tien minuten af te I I zijn: neem één of twee AKKERTJES De andere sfeer Conrector van het Theologisch Seminarium der Ned. Herv. Kerk. Oplossing vorige puzzle: p A Het begon met de doop, van 20 Papoea’s Moeilijk begin Daadwerkelijke instemming Onder de loupe Aardolie in de randstad Holland C.H.U. en Reorganisatierapport A.R.P. (11) Herdenking. Er is een kans ’t Kan niet voorzichtig genoeg 3 Ingezonden Mededeling (Adv.). nik WASHINGTON, 28 Januari. Een onbekend gebleven S zouden ontploffen in New York, Washingt s i* H Mot i ...die helpen direct! I In Nederland draven op L—- uur of 1 gaan om 1 arl ’s-GRAVENHAGE, 28 Jan. In de zitting van de Generale Synode der Nederlandse Herv. Kerk, bracht ds Kwint verslag uit van zijn vertegen- woordiging namens de Generale Sy node ter synode van de Eglise Refor- inee de France te Le Havre in Juni 1954. Het protestantisme in Frankrijk omvat 2 van de bevolking. De in vloed is gelukkig dank zij een aantal voortreffelijke figuren, in ’t openbare leven groter dan zijn getal zou doen vermoeden. Er is veel geloofsijver in de Franse Hervormde Kerk, maar zij zucht on der het gebrek aan predikanten. Van Franse zijde werd de mogelijk heid geopperd jonge Nederlandse pre dikanten voor bijvoorbeeld vijf jaar „uit te lenen”. De Synode besloot de mogelijkheid van „uitlening” te onder zoeken. ma MA ma M A MA MA sluier, 2. erg lekker, 3. 1 de nodige manschappen waarschuwend toespreken, In de vergadering van gistermiddag besloot de Synode aan dr S. v. d. Linde die aan de Rijksuniversiteit te Utrecht een leeropdracht in de geschiedenis van het Gereformeerd Protestantisme vervult namens de Herv. Kerk een leeropdracht in de geschiedenis van de de N. H. Kerk en haar symbolische en liturgische geschriften te geven. Deze opdracht zal in voortdurend contact met prof dr A. A. van Ruler worden uitgevoerd. Ingezonden Mededeling (adv.) Singel 114-116 SCHIEDAM Sedert jaren vertrouwd adres f persoon heeft gisteravond een stroom van geruchten ontketend Toen we de voorzitter der C.H. U. naar zijn mening vroegen, gaf hij niet terstond antwoord. Eerst ging de heer Tilanus nl. in op de ontwikkeling van de laatste ja ren, daarmee aantonend, dat hij een Christelijk Staatkundig Con gres voornamelijk een zaak tus sen C.H.U. en A.R.P. achtte. Tijdens de Duitse bezetting hebben A.R. en C.H. veel met el kaar gesproken. Oud-minlster De Wilde was sterk voor één Prot. Christelijke partij. De heer Tilanus durfde dit echter zo niet uitspreken. Hij kende zijn men sen door en door en wist terdege, dat de C.H.U. gekenmerkt werd door een geheel andere sfeer, die hoe men het ook keert of wendt sterk bepaald is door kerkelijke verschillen. Na de be- vrijding moest het tot een beslis sing komen en de Unievoorzitter is er toen op uitgetrokken om al le 18 Kamerkringen der C.H.U. te bezoeken. Overal stelde hij de zelfde vraag aan zijn mensen: „Hoe denken we over fusie met de A.R.P. en practisch overal ’s-GRAVENHAGE, 27 Jan. De Generale Synode der Nederlands Her vormde Kerk heeft ds J, M. de Jong, predikant te Amsterdam, benoemd tot conrector van het Theologisch Semina rium vanwege de Nederlands Hervorm de Kerk. 2 3 4 5 6 7 L Spaanse een schip van v°orzien, 4. t— middagmaal, 6. plaats van herkomst, Iraai vergezicht. Patrijs, 2. tampon, 3. reppen, 4. son- beschaving binnendringt aldus zei dr Locher. Het Protestantisme werkt aan de opbouw van een kerk in Nieuw Gui nea. Maar, en daar hoedt men zich voor, de verdeeldheid van de Kerk in Nederland zal niet worden over gebracht. Veel geld is nodig voor de Zending op Nieuw Guinea. Dat laat zich be grijpen. Ongeveer 30 pet van de an derhalf millioen gulden, die de Her vormde Raad voor de Zending besteed, is bestemd voor Nieuw Guinea. Op het ogenblik werken in dit land 12 predikanten, 50 leerkrachten bij het onderwijs, 10 artsen en 30 verpleeg sters. Bovendien verstrekt de Overheid op grote schaal subsidie voor het Zen dingswerk. In 1954 werd alleen al voor het Zendingsonderwijs 2 millioen gul den ontvangen. Gehoopt wordt nu, dat ook een subsidie wordt verkregen voor een aantal medische projecten voor de zending. Een groot probleem is om door te dringen tot de binnenland. De kosten zijn echter een onoverkoombaar be zwaar. De Amerikaanse zendelingen beschikken over een vliegtuig, dat on misbaar is voor het werk in de bin nenlanden. Maar dat kost ongeveer 125.000 gulden per jaar. Een ander probleem is het bena deren van de arbeiders en de intel lectuelen. „Wij moeten”, zo zei dr Locher, „niet dezelfde fout maken die de Kerk in het begin van deze eeuw en het einde van de vorige eeuw in Nederland heeft gemaakt.” De Zendingspredikant, ds H. J. Teutscher, die met verlof in Neder land is, vertelde, dat in de eerste 25 jaar van het zendingswerk in Nieuw- Guinea dat op 5 Februari 1855 werd begonnen door de Duitsers Geissler en Ottow 20 Papoea’s werden gedoopt. „Uit deze periode zijn er echter meer graven van om gekomen zendelingen, hun vrouwen en kinderen”. Na 1907 is het zen dingswerk begonnen zich snel te ont wikkelen met behulp van hulpkrach ten uit Ambon. Veel van het werk is tijdens de tweede wereldoorlog verloren ge gaan. Van de enige honderden Pa- poease voorgangers werden er tien tallen dopr de Japanners onthoofd. Na de bevrijding door de Ameri kanen bleek er een grote verande ring in de mentaliteit van de Papoea’s te zijn gekomen. Er was een volks- en nationaal besef gekomen en een grote drang naar vooruitgang en ont wikkeling. EVANSTON. Het verslag van de Evanston-gedele- geerden werd hierna voortgezet.. Mr Van Tuyll van Serooskerken toonde aan, hoe moeilijk de werkzaam heden waren. Elk woord kan politiek worden uitgelegd. De sterke Aziatische vertegenwoordiging drukte mede haar stempel op het geheel. Er zijn een aan tal waardevolle aanwijzingen gegeven. De afwijzing van de oorlog, de be duchtheid voor atoomwapens bleek duidelijk. De oproep tot het scheppen van een nieuw klimaat in deze ver deelde wereld is volgens spreker waardevol. De Synode besprak vervolgens deze verslagen. Zij besloot, dat de Evan- ston-gedelegeerden samen met het mo- deramen na zullen gaan aan welke concrete consequenties Evanston voor de Hervormde Kerk dient te hebben. breed opgezet Christelijk Staatkundig Congres, uiteraard in overleg en Christelijke partijen in Treffend Is,, dat niet gesproken wordt van „dé andere Protes tants Christelijke partijen”, waarmee dan alle bedoeld zouden zijn, Is deze formulering met op zet zo gekozen? In ieder geval blijft er nu ruimte voor de orga nisatie van bedoeld congres, zon der dat daaraan élle bestaande Protestants-christelijke politieke groeperingen aan meewerken. Ook de C.H.-politici bleken trou wens de mogelijkheid van deel name van bijv. Staatkundig Ge reformeerde Partij en Gerefor meerd Politiek Verbond niet erg groot te achten. Hoe denkt men intussen in de C.H.U. over de organisatie van een Christelijk Staatkundig Con gres? Het was Dr J. J. R. Schmal, lid der Tweede Kamer, die zich het meest positief voor medewer king daaraan uitsprak. „Dit plan”, zo stelde hij het, „verdient onze daadwerkelijke instemming”. Dr Schmal zei het te betreu ren, dat er na de oorlog nimmer sprake is geweest van een ern stig, vriendschappelijk gesprek tussen Antl-Revolutionairen en Christelijk-Hlstorlschen. Zelfs de betrokken fracties in beide Ka mers der Staten-Generaal hebben het tot op de huidige dag nog niet tot enig georganiseerd over leg kunnen brengen. En het C.H. Kamerlid vroeg zich in gemoede af: „Zou dit nu heus niet anders kunnen?” „Souverein in eigen kring moe ten de beide groepen In leder ge val bereid zijn elkander op voet van volkomen gelijkwaardigheid broederlijk en in alle openheid te ontmoeten. Dat is”, zo stelde Dr Schmal met overtuiging, „onder christenmensen toch wel het mi nimum WASHINGTON, 28 Jan. De voorzit ter van de Senaatscommissie voor Bui tenlandse Zaken, Walter George, heeft gisteren in de Amerikaanse Senaat ge pleit voor verwerping van drie amende menten die zijn ingediend op de resolutie waarin president Eisenhower gemachtigd wordt Amerikaanse strijdkrachten te ge bruiken voor de verdediging van For mosa. Deze resolutie is reeds door het Huis van Afgevaardigden goedgekeurd. George verklaarde, dat de resolutie een krachtige psychologische uitwerking zal hebben, als de Senaat haar spel goed keurt en niet verminkt door onbeduiden de amendementen. (De drie amendementen, een van de democratische senator Kefauver, een van de Democraat Humhrey en een van de Republikein Langer, hebben tot doel de eilanden Quemoy en Matsoe buiten het door de Verenigde Staten te beschermen gebied te laten vallen, omdat zij te dicht onder de kust van het Chinese vasteland liggen. De Amerikaanse stafchefs echter achten deze eilanden van vitaal belang voor de verdediging van Formosa). George meende, dat het aangeven van een preciese defensielijn een uitnodi ging aan de communisten zou zijn om alles in bezit te nemen wat aan de andere zijde van die scheidingslijn ligt. Het congres heeft niet het recht zo zei hij, om president Eisenhower zijn morele steun te onthouden. Men verwacht, dat het debat in de Se naat verscheidene dagen zal duren. door de F.B.I., de Federale Recherche, in Philadelphia op te bellen met de mededeling, dat om middernacht atoombommen ton en Philadelphia, er aan te pas komen en met een offi- einde maken aan de geruchten, volgens burgerlijke verdediging in alarm war en ge- van de burgerlijke J verdediging het verzoek ontvingen een routine-onderzoek in H te stellen. I De man had verklaard een buitenlandse agent te zijn, die 1 de F.B.I. wilde waarschuwen voor hij het land verliet. De I perschef van het Witte Huis verklaarde, dat de organisatie voor burgerlijke verdediging niet was gealarmeerd en dat er a ook geen atoombommen ontdekt waren. Het Witte Huis moest ciële tegenspraak een welke de organisatie voor toestand was gebracht, nadat verborgen atoombommen gevonden in verscheidene grote Amerikaanse steden. Deze ruchten waren ontstaan, toen de diensten II' DEN HAAG, 28 Januari. Volgende week Zaterdag 5 Februari, wordt herdacht hoe 100 jaar geleden het Zendingswerk op Nieuw- Guinea is begonnen. In deze eeuw is met grote vrucht gewerkt. Thans zijn er 140.000 Papoea’s, die de Protestantse Godsdienst belijden, ter wijl er ongeveer 37.000 Papoea’s tot het Rooms-Katholieke geloof zijn overgegaan. Deze mededelingen heeft dr P. H. Locher, Zendings- director van de Hervormde Raad voor de Zending, naar aanleiding van deze herdenking gedaan. „Als men spreekt van de Papoea’s, die nog in het stenen tijdperk leven, moet men niet vergeten, dat er ook tienduizenden Papoea's zijn, die een elementaire kennis hebben van lezen en schrijven. Er is in Nieuw-Guinea al tientallen jaren een proces aan de gang, waardoor de gesloten Papoeamaatschappij wordt opengebroken en de Westerse ’s-GRAVENHAGE, 28 Jan. Aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij N.A.M. N.V. is bij koninklijk besluit van 3 Januari concessie verleend tot het winnen van aardolie in een gebied, begrensd door de lijnen Zuidelijk van Den Haag en Delft naar Rotterdam en Noordelijk van Rotterdam-Berkel en Den Haag, met inbegrip van Delft en Rijswijk. Het gebied is 16.650 hectaren groot. In Utrecht zal op 5 Februari een herdenkingsbijeenkomst plaats vinden voor ongeveer 300 genodigden. In deze vergadering zal gesproken wor den door dr G, P. H. Locher, secre taris van de Raad van de Zending, ds H. J. Teutscher, zendingspredikant op Nieuw-Guinea (op het ogenblik met verlof in Holland), ds H. J. Wesseldijk, praeses der Generale Sy node van de N. H. Kerk en Zijne Ex cellentie prof, dr W. ,T. A. Kernkamp, minister van Overzeese Rijksdelen. Ook de gouverneur van Nieuw-Gui nea, J. van Baal, zal de bijeenkomst bijwonen. Zondag 6 Februari wordt er in de Jacobi-kerk te Utrecht een speciale dienst gehouden, die door middel van de radio ook in de huiskamers mee gemaakt zal kunnen worden. l sluiten de meeste be ep Zaterdagmiddag om twaalf half één hun poorten. En ze i weer open op Maandagochtend half acht. Dat wil zeggen dat de •beidende massa zo ongeveer 43 uur tijd heeft om op adem te komen. Drie en veertig uur tijd om uit te rusten van de „steeds enerverender wordende industriële arbeid”, zoals in een C.N.V. vergadering is gezegd. Is dat genoeg? In andere landen, met name in En geland, is dat anders: daar zijn (in het algemeen gesproken) alle bedrijven op Zaterdag en Zondag gesloten. Een rustperiode van zo omstreeks 60 uur dus. Is dat luxe? Vooropgesteld moet worden dat deze twee vragen in hun algemeenheid nooit te beantwoorden zijn. De een zal na ’n dag werken nog fris zijn als een hoentje en de ander die hetzelfde werk heeft gedaan, zal hard aan zijn rust toe zijn. Dat geldt ook na een week werken. Maar feit is wel dat het levenstempo en het arbeidstempo dus danig hoog zijn, dat een behoorlijke periode van rust wel dringend nodig is. En feit is ook dat die 43 uur tijd van de Nederlander maar nauwelijks als „een behoorlijke rustperiode” kun nen worden aangemerkt. Want daar komt nog iets bij: in die 43 uur tjjd van ons weekend wordt zo veel opeen gepropt, dat menigeen ’s Maandagsochtends nog moeier is dan toen hij Zaterdagsmiddags ophield! Wie, zoals mensen van een krant, ge noodzaakt is het openbare leven te volgen, kan gemakkelijk constateren dat die Zaterdagmiddag en -avonden de drukste tijden van de week zijn, ’t Organisatieleven heeft beslag gelegd op deze middag en het organisatie leven is dikwijls niet minder enerve rend dan het dagelijks werk! Dan zijn sport en ontspanning aangewezen op die vrije Zaterdag en omdat ook dit terrein des levens aangegrepen is door het tempo-van-vandaag, komt de wer ker daar ook maar nauwelijks tot rust. Ook daar blijven de zenuwen gespan nen. En dan nog komt het steeds meer in zwang om „weekends” te organise ren, die ook wel voor ontspanning zijn belegd maar dikwijls toch ook een be hoorlijke concentratie vragen. Men kan dan ook rustig zeggen dat voor iemand die meeleven wil met kerk, staat en maatschappij en die boven dien nog zijn liefhebberijen heeft, die 43 uur rust zware uren zijn! En dat dusen dat moet de con clusie wel zijn, ook in die 43 uren van het weekend het gezinsleven niet aan zijn trekken komt. Door het invoeren van de „Engelse Zondag” zou men hierin een grote ver betering kunnen brengen. We praten nu met opzet niet over het Engelse weekend maar over de Engelse Zon dag. Buitenlanders die Engeland be zoeken vragen zich n.l. met verwonde ring af hoe het mogelijk is dat een volk op die dag zo saai kan zijn. Zou het niet zo zijn, dat die Zondag de Engelse „gezinsdag” is? Die Zondag wordt niet verknoeid door sport, zoals in ons land of door lawaaiige congres sen. Men is aangewezen op elkaar! De sport speelt zich af op Zaterdag iedereen kan daaraan mee doen, want de principiële kloof is daardoor weggevallen. Trouwens, wat zou het veel-vergaderende Nederland veel pro fijt kunnen hebben van die vrije Za terdag. Misschien zou er iets van die „vergadermoeheid” wegvallen, waar over aan alle kanten wordt geklaagd. En misschien zou het kerkbezoek op Zondag aanzienlijk stijgen, omdat men niet moet uitrusten van die paar jach tige^ uren op die korte Zaterdagmid- Natuurlijk is met dit alles niets ge zegd over de mogelijkheden van de uije Zaterdag maar de wenselijk heid is wel heel duidelijk. En daarom 15 het initiatief van het C.N.V. om deze Materie te bestuderen, een heel goed initiatief. 7aterd>g 29 Januari 1955 BONN, 28 Jan. Als gevolg van de Zaterdag in de Duitse kolen- en staalindustrie gehouden proteststaking roeren zich de Katholieke en Protes tantse arbeidersorganisaties opnieuw tegen het Algemene Vakverbond. Zo wel de organisatie der Protestantse ar beiders als de Katholieke arbeidersbe weging hebben de staking scherp afge keurd. De voorzitter der Katholieke groepering, het lid van de Bondsdag Johannes Even, zei zelfs, dat de ka tholieke arbeiders bereid moesten zijn de laatste consequenties te trekken. Even heeft ook vroeger herhaalde ma len gedreigd met een mogelijke split sing van het vakverbond, doch het grootste deel der Christelijke vakbond- leiders is toen reeds voor de conse quenties van zulk een stap terugge schrokken. was het antwoord: „Dat kunnen we niet doen!” Op de hem eigen rustige, maar boeiende wijze, weet de heer Tilanus te vertellen over die bewogen vergaderingen. Wanneer hij spreekt over een vergadering te Goes, weet hij nog precies de tijd: Vrijdag! „De zaal was geheel gevuld”, zo vertelt de 70-jarige politicus. „U moet de Zeeuwen kennen om de sfeer te kunnen begrij pen. Hun gelaat zal uiterlijk onbewogen als zij zijn, geen emotie verraden. Ik wist dus niet zo vlug, wat ik aan hen had en daarom stelde ik na- durkkelijk de vraag: „Mannen broeders, wat moeten we doen?” Éven was het stil. Toen stond er een oude boer op en met zijn zwarte petje in de hand gaf hij op eenvoudige wij ze de mening der vergadering weer: „Ach mijnheer, bij ons is het zo: de Hervormden zijn C.H. en de Gereformeerden A. R. En U kunt net zo lang pra ten over fusie als V wilt, maar bij ons blijft dat zo”. Nu houdt de organisatie van een Christelijk Staatkundig Con gres natuurlijk nog geen fusie tussen A.R.P. en C.H.U. in. De heer Tilanus is zich daar uiter aard zeer wel van bewust. Maar men zal toch wederzijds de be- „Wij namen een afwachtende houding aan en bepaal den ons tot het defensief. Is thans het ogenblik aange broken om weer tot het offensief over te gaan? Wij moeten weer een marsroute bepalen Een marsroute, die met name ook bij de jeugdbezieling wekt. Wij moeten een doel stellen en een perspectief openen.” et is opvallend, dat in het Reorganisatie-rapport der A.R.P. deze woorden vooraf gaan aan de concrete voor stellen om te komen tot een nauwere samenwerking der Protestants Christelijke partijen. Voorzover het de extern- organisatorische kant van de zaak betreft, wordt het „herstel van de eendracht en de eensgezindheid op het Protestants- Christelijke politieke erf” dan ook als DOEL gesteld! Gelukkig is de commissie niet blijven steken in deze schone, maar niettemin algemeen gestelde formulering. In het rapport geeft zij enkele mogelijkheden in overweging, waarvan als één der belangrijkste beschouwd kan worden: de organisatie van een breed opgezet Christelijk Staatkundig Congres. „Zulks samenwerking met andere Protestants ons land”, zo wordt nadrukkelijk gesteld. hoefte moeten gevoelen om met elkaar te spreken. Daaraan ont breekt het echter nogal eens en daarom meende de heer Tilanus eerst dit stukje historische ach tergrond te moeten schetsen. Dit houdt echter niet in, dat de heer Tilanus geen termen aanwezig acht om een Christe lijk Staatkundig Congres te or ganiseren. Vooral bij sommige jongeren, voor wie de oudste ver schillen niet meer zo meetellen, bestaat een verlangen om met elkaar te spreken over de fun damentele vraagstukken der Christelijke staatkunde. De voor zitter de C.H.U. meende in de A. R.P. een kentering te kunnen be speuren. Met name de jongeren denken anders. De ouderen, vooral onder de Gereformeerden, hebben geleerd streng formeel te denken. „Maar”, aldus de heer Tilanus, „het hele strenge formele wordt niet meer geaccepteerd”. Al met al meende de C.H.-politicus, dat er langzamerhand een goede ge- spreksbasis groeiende is. Wan neer de A.R.P. het voorstel aan vaardt om te komen tot een Christelijk Staatkundig Congres, zullen de Christelijk-Hlstorlschen zeker wel mee willen werken. Over de agenda zou, voorzover het de heer Tilanus betreft, geen verschil van mening behoeven te ontstaan. De Unievoorzitter ver klaarde zich nl. accoord met de vier voorgestelde onderwerpen: 1. Wat verenigt ons in de strijd tegen liberalisme, socialisme en communisme 2. De verhouding tussen religie en staatkunde. 3. Overheid en bedrijfsleven. 4. Onze roeping en taak In het Europa van vandaag. Temidden van deze reacties valt het antwoord van Dr J. van Bruggen, de voorzitter van de Unieraad der C.H.U., sterk op. Hij is nl. niet voor een Christelijk Staatkundig Congres, althans niet op zeer korte termijn, ben dodelijk bang voor een con- gres”, zo stelt hij het op zijn rus tige manier. „Maar waarom?”, vroegen wij, en het antwoord kwam prompt: „Door zijn erva ring met de Christelijk Sociale Conferentie”. Dr Van Bruggen is daarvan één der vice-vóorzltters geweest en daarom kan hij met recht zeg gen: „Hoe we dit bij elkaar ge houden hebben is mij een raad sel Als er een congres komt, dient de vraag gesteld: „Wie kunnen er komen?” Dr Van Bruggen voorzag op dit terrein grote moeilijkheden. Het probleem der politieke eenheid onder de Protes tantse Christenen zou hier, zo meende hij, al een minder pret tige kant vertonen, nog voor het aangepakt werd. Een congres heeft ook dit gro te bezwaar, dat er in de publieke discussie de zaken scherper ge steld worden dan in een vertrou welijk gesprek. De voorzitter van de Unieraad vreesde dan ook van een te vroeg bijeengeroepen Christelijk Staatkundig Congres meer verwijdering dan toenade ring. En omdat hij dit tot elke prijs wil vermijden, zag hij liever thans nog geen congres georga niseerd. Een Contactcentrum dat leek hem beter. Als gespreks- centrum draagt dat een ander karakter; het grote verschil met een congres ligt in het besloten zjjn der bijeenkomsten. „Als we beginnen met een gesprek, kun nen we dat niet voorzichtig ge noeg doen, want er mag niet meer stuk gemaakt worden dan reeds geschied is.” Dr Van Brug gen gaf echter de moed niet op, want hij besloot met deze woor den: „Eerst als wij door voorbe reidende samenspreking Con tactcentrum) wat dichter bij el kander zijn genaderd, kan het avontuur van een Christelijk Staatkundig Congres met ver trouwen worden gewaagd De juiste verstaander zal in tussen bemerkt hebben, dat ook Dr Van Bruggen voorstander Is van een gesprek tussen Christe- lijk-Hlstorischen en Anti-Revo- lutlonairen. Maar dan op de juis te tijd en op de juiste wijze. Hoe hij dat ziet, hopen we onder meer in het volgende en laatste artikel te kunnen weegeven. I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 3