0
maat
van
Kleine herinnering
sneeuwdagen
aan
L
Tanker „Schelpwijk” gleed voorspoedig
de Scheldewerf
Nieuws uit de Provincie
I
Drs M. C. Verburg bespral
het Deltaplan
V(
voor
Verbrede Zuidhelling werd
het eerst gebruikt
Geen lifters in
Zeeland, enkele
in Bergen o> Zooi
Goes
Grote en mooie taak voor
Zondagsschoolleiders(sters)
Begrafenis wijlen
G* Ballintijn
Levendige discussie bewees dat dit onderwei
belangstelling heeft
7 fi
I I
-J I
ZEEUWSCH DAGBLAD
Maandag 17 Januari 1955
Ingezonden Mededeling (adv.)
Mevr. J. M. M. Erhardt—Vismans verrichtte de doopplechtigheid
Nagekomen Advertentiën
les op zak—
KERK EN SCHOOL
E
Van tientallen lijders
aan Brandend Maagzuur
hebben er Dozijnen Bennie
Mat
„Citij Of Dublin” te Terneu-
zen te water gelaten
„De Locomotief” vergaderde
KAPELLE
O- EN W.-SOU BURG
ST. MAARTENSDIJK
De heer C. Rotgans overled
VLISSINGEN, 15 Januari V
daag is op 35-jarige leeftijd overlet.
de heer C. Rotgans. De overledene"
doctor in de economie en promovee: en
destijds aan de Economische Hei
school te Rotterdam.
C.J.B.T.B.-kaderdag te Goes
ST. LAURENS
-
Met interessante vliegtuigplaatjes
Ingezonden Mededeling (adv.)
driesprt
tel
J
en ongerept lag de
nee, dat verklappen
zeer
heeft
beenbreuk opliep. De dokter advise®
haar naar het ziekenhuis te Bergen
Zoom over te brengen.
Ossendrecht
Normaal
do<
gel
der
Tri
s
1
1
1
ge
ko
ge
sd
op
st<
Ei
va
w<
de
se
na
op
m:
bo
sit
he
on
op
lai
b|j
re
ac
m<
pk
ge
W6
fed
vei
gei
voi
me:
gar
var
liti<
in
is”,
sl-
Pagina
tot
bee
een
wa
Un
wei
TERNEUZEN, 15 Jan. Heden
middag om circa kwart over twaalf is
van de werf van de Scheepsbouw
Maatschappij Terneuzen te water ge
laten het 1300 ton grote „City Of Du
blin”. De tewaterlating is verricht
door mevrouw A. G. Gordon uit Du
blin, moeder van de reder, in tegen
woordigheid van de gezant van Ier
land te ’s-Gravenhage mevrouw Jo
sephine Mcneill, de president-commis-
saris van de scheepsbouwmaatschappij
mr R. J. J. Lambooy, de burgemeester
van Terneuzen mr P. H. W. F. Telin
gen.
De „City Of Dublin” is gebouwd in
opdracht van „Palgrave Murphy Ltd”
te Dublin.
toi
co
ke
co
er
hu
de
ui'
Fr
m»
du
mi
he
po
va
tei
tei
gn
he
uit
kc
af<
die
Ier
de:
gei
vrijt; do
de A
HpJlL
da
wc
VLISSINGEN, 15 Januari. Om twee minuten vóór half één vanmiddag
sloeg een fles met champagne stuk tegen de boeg van het turbine tankschip
„Schelpwijk” op de helling van de Kon. Maatschappij „De Schelde”. Een
minuut later klonk het geluid van de bel en om precies half één zagen de
vele genodigden op de tribune en de duizenden Vlissingers op en rond de
Blinkend wit
sneeuw in
we U niet. Het is in Goes. Maar
waar? U mag driemaal raden.
Weet U het niet, welnu kijk dan
maar eens op pag. 2 kolom 6 on
deraan.
Heden werd tot onze diepe
droefheid, doch in volle vrede
van ons weggenomen onze lieve
zorgzame Moeder, Behuwd-,
Groot- en Overgrootmoeder
LENA JOHANNA VAN RIEL
Wed. A. van Eenennaam
in de ouderdom van bijna 76 ja-
ren.
blemen. En daar gaat het om.
Drs Verburg, wiens causerie
duidelijk en interessant was,
o.m. aan de hand van cijfers aange
toond, dat het Deltaplan moet door
gaan. Nu zijn cijfers taai, doch hij zag
kans om ze met aardige feiten te
mixen. Hij gaf een geologisch overzicht
over het ontstaan van onze tegenwoor
dige kustlijn en schetste de in Ooste-
lijk-Westelijke richting lopende indij
kingen van de tegenwoordige eilanden
en schiereilanden.
MIDDELBURG, 15 Jan. Er blt
vandaag geen enkele lifter te zijn:
der de cursisten van de C.O.A.K.
mand had zich van tevoren op de „E
lijst” laten zetten en dus was er gi
militair te zien aan de opneempk
geen enkele automobilist heeft
vertoond om één of meer jongens
te nemen. Datzelfde gold voor Vliss
gen, waar een deel van de C.O.A.1
troepen is gelegerd.
Zover wij konden nagaan heeft t
geen enkele militair risico genon
door aan de Kanaalweg en aan het:'
gin van de Nieuwlandseweg op
lift te gaan staan wachten, ’t Is dus:
les met een sisser afgelopen. Het
trouwens op de Zaterdagmiddagen
de Zeeuwse weg nooit erg druk
auto’s en de gesteldheid van het w
dek was oorzaak, dat nog minder
tomobilisten dan anders in de r:
ting van Bergen op Zoom reden. 0:
rigens is de keuze van de opnet:
plaats vlak bij het schoolgebouw
de C.O.A.K. zeer ongelukig uitger;
len. Een automobilist, die wat te
heeft, zal er al vlug tegen op zien it::
nog eens hierheen te rijden, v
hij de tocht begint.
Op de liftplaats van het g®
land- anders. Men heeft ook daar niets
een
Tijdens de ledenvergadering van de
Goese wielerclub „De Locomotief”, die
Vrijdagavond is gehouden, zijn vele be
langrijke zaken behandeld. Het bestuur
werd geheel gereorganiseerd en na
stemming ziet het er als volgt uit: L.
J. Mondeel, voorzitter, M. de Jonge,
secretaris, D, C. Kaan, penningmeester,
C. Zwartepoorte, J. van Vuuren, G.
Veerhoek en J. de Roo, leden. Besloten
werd zich deze maand aan te sluiten
bij de K.N.W.U. en lid te worden van
het Medisch Sportkeuringsbureau in
Goes. De heren J. de Kam en F. Jans
sen werden tot bode herbenoemd.
Met de trainingsritten zal half Fe
bruari een aanvang worden gemaakt,
waarschijnlijk op een parcours in de
Wilhelminapolder en in De Poel.
Raad komt bijeen. Dinsdag 18 Janu
ari om vier uur hoopt de raad in open
bare vergadering bijeen te komen.
Op de agenda staat o.m. Onderhand
se verhuur postkantoor met kantoor-
houderswoning. Restauratie gemeente-
toren Kapelle. Nadere toewijzing ex
tra bouwvolume bouw woningen ten
behoeve van personeel plaatselijke be
drijven. Vaststelling verordening ver
bod verkoop fruit op Zondag en wij
ziging algemene politieverordening,
verbod verkoop ijs en patates-frites op
Zondag.
Jaarvergadering C.B.T.B. Donderdag-
GOES, 15 Januari. Vele Zondags-
schoolleiders en leidsters waren van
middag naar de „Prins van Oranje”
te Goes gekomen om daar de voor-
jaarsconferentie van de Nederlandse
Zondagschool Vereniging, district
Zuid- en Noord-Beveland bij te wonen.
De hoofdschotel van deze middag
vormde het referaat van ds L. Schelle-
vis van Biezelinge over het onder
werp: „Wat maak ik van mijn leven”.
Aan de hand van een drietal pun
ten: de vrije tijdsbesteding, de tjjd
voor de maatschappij en de tijd voor
de kerk gaf hij een duidelijke uiteen
zetting hoe we iets van het leven kun
nen maken. De vrije tijdsbesteding is
een vraagstuk. Aan het lezen van een
goed boek hechtte referent veel waar
de. Te veel mensen zijn verslaafd aan
de film en de sport.
Bij de behandeling van zijn twee
de punt deed hij een ernstig beroep
op de meisjes om verpleegster te
worden. „Wist U, dat in de stichting
„Vrederust” pogingen aangewend
worden R.K. meisjes aan te trekken,
daar geen Prot. meisjes zijn te vin
den. Het is een aanklacht tegen het
Protestantisme in Zeeland” zo zei
hij. „Het ontbreekt ons aan liefde. De
Christen in de maatschappij mag
geen NEE zeggen”.
In zijn derde punt sprak ds Schel-
levis zijn bezorgdheid uit over de
vraag: hoe vind je de mensen voor het
Zondagsschoolwerk? „Waar moeten de
ambtsdragers vandaan komen, als we
zien, hoe de jeugd zich weinig interes
seert voor het geestelijk leven?” Hier
ligt een grote taak voor de Zondag-
schoolleiders en leidsters.
nen van Christus.
De huishoudelijke zaken hadden niet
veel om het lijf. De penningmeester,
de heer H. Hoogerbrugge te Lewedorp
had een batig saldo in kas en de heer
M. Geuze te ’s-Heer Arendskerke werd
tot opvolger benoemd van de heer C.
J. de Jonge te Yerseke als lid van de
districtsraad. Een forum behandelde
vele vragen over het Zondagschool-
werk en wika D. E. Hiensch verzorgde
de dagsluiting.
VELE HOOFDBREKENS.
Namens de directie van de rederjj
onderschreef ir C. L. W. Dekkers de
woorden omtrent de bestaande pret
tige relatie. Overigens bleek het jaar
tal 1890 niet helemaal te kloppen: de
firma Erhardt en Dekkers werd n.l.
pas in 1901 opgericht! Ir Dekkers zei,
dat de vlootvernieuwing zeer vele
hoofdbrekens kost door de enorm ge
stegen kosten en het practisch ontbre
ken van reserves tengevolge van de
overheidsmaatregelen. Hij citeerde een
artikel, waaruit bleek, dat in Enge
land al verschillende orders tot bouw
van schepen werden ingetrokken. Ten
slotte wendde hy zich tot de Engelse
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Tholen, M. Ottevanger
te Leiden; te Manokwari (Nieuw-Gui-
nea), P. Sierat, vicaris te Leiden.
GOEDE RELATIES.
Na de tewaterlating gingen de gas
ten van „De Schelde” naar het Schel-
dekwartier om enkele toespraken aan
te horen. Namens de directie sprak
bij verhindering wegens ziekte van de
heer J. W. Hupkes ir C. Kapsen-
berg. Hij vertelde, dat het Scheldebe-
drijf zich na de oorlog niet direct met
de bouw van tankers heeft bezigge
houden door diverse omstandigheden,
maar dat de directie bly is naderhand
een aandeel te hebben kunnen leveren
in de uitbouw van de nationale tank-
vloot. Met de firma Erhardt en Dek
kers zijn er al relaties uit de vorige
eeuw. In 1890 werden door „De Schel
de” n.l stoommachines voor de „Doel-
wijk” gebouwd en in de volgende ja-
ren werden nog meer ketels en machi
nes voor andere schepen geleverd. Ir
Kapsenberg noemde de relaties van
prettige aard. Hij bood mevrouw Er
hardt het bijltje aan, alsmede een ju
welen speld. De ingenieurs, die het
initiatief namen tot verbreding van de
Zuidhelling, ontvingen een woord van
hulde.
Ir Kapsenberg deelde ook mede, dat
de „Mijdrecht” juist Zaterdag in Vlis-
singen was teruggekeerd van een nog
al emotionele, maar geslaagde proef
vaart.
gasten, de heren J. E. Pugh en P. R.
Dreu van de Shell Tankers, waarvoor
de „Schelpwijk” zal gaan varen.
NIET STOUT!
Mevrouw Erhardt dankte in een
geestig speechje voor de haar be
toonde eer. Zy sprak de hoop uit, dat
de baby voorspoedig mag opgroeien
en geen stoute dingen zaluithalen
zoals de brug over het Suez-kanaal
kapotvaren! Kapitein en bemannipg
wenste zij steeds een behouden vaart
en thuiskomst.
Namens het Prov. Bestuur bood de
heer A. Schout, lid van Ged. Staten,
beide maatschappijen zyn gelukwen
sen aan met deze tewaterlating. Hij
gaf de verzekering, dat elke tewater
lating een feest voor Zeeland is en dat
het Prov. Bestuur de gang van zaken
by „De Schelde” met grote belangstel
ling volgt. Tenslotte dankte de heer J.
Verschoor namens alle gasten voor de
voortreffelijke ontvangst. Het koud
buffet, dat werd aangeboden, liet zich
best smaken!
By deze plechtigheid waren zeer ve
le vooraanstaande figuren uit Rotter
damse scheepvaartkringen aanwezig,
alsmede de burgemeester van Vlissin-
gen, mr B. Kolff, en directeuren van
vele bedrijven uit de Scheldestad.
OPLOSSING FOTO-PUZZLE: j
De foto is genomen in de tuin van1
oude-liedcn tehuis aan de Zusierstï*
werf langzaam beweging komen in het schip. Het duurde minder dan geen
tijd, of de „Schelpwijk” had een flinke vaart gekregen. Statig gleed de tanker
van de helling en reeds hadden de sleepboten het casco in hun macht. Het
was een voorspoedige tewaterlating! Mevrouw J. M. M. ErhardtVismans
had met een energieke handeling de doopplechtigheid verricht. Het bijltje
had met een flinke slag het zware koord doorgesneden, de tanker was ont
slagen van zijn boeien en vond de weg naar het water.
Bij deze tewaterlating werd voor het
eerst gebruik gemaakt van de verbre
de Zuidhelling der werf. Er waren bij
zondere maatregelen getroffen, o.m.
bestaande uit het aanbrengen van ex
tra rijsbeslag tegen de havenmuren,
’t Was ook vanmiddag weer het beken
de en de Vlissingers zo vertrouwde
schouwspel: een nog niet af gebouwd
schip hoog boven de huizen uitstekend
met boven op het casco de vlaggen van
„De Schelde” en van de rederij, de
N.V. Stoomvaart Maatschappij „Oister-
wijk” (directie firma Erhardt en Dek
kers), aan de voorsteven met de Ne
derlandse driekleur gepavoiseerd. Te
gen half één nam de spanning toe: zou
het weer vlot gaan? Of zou de „Schelp-
wijk” voorkeur vertonen voor het
land?
Het ging bijzonder vlot: nauwelijks
had de tanker de helling verlaten, of
er kwam een kraan in actie, die op
dezelfde helling de kiel legde voor
Bouwnummer 280. Een goed teken!
H. C. van Eenennaam.
J. C. van Eenennaam
Van Tatenhove.
J. M. Hamelink.
van Eenennaam.
P. J. Hamelink.
Kinderen, Klein- en
Achterkleinkinderen.
Middelburg, 14 Januari 1954.
Korte Noordstraat 59.
Alüjd en overal ontmoet U lijders
aar?' brandend maagzuur en U herkent
ze aande lof die ze voor Rennies
hebben. Innemen doen ze die tabletjes
onopvallend, want water of wat ook
komt er niet aan te pas. Ze helpen
van de ene minuut op de andere.
Ook U!
MIDDELBURG, 15 Jan. Het stoffe- -
lijk overschot van de heer G. Ballintijn, niet te vergeten 765 millioen aan pro- Bergen op Zoom was het al nie\
hoofdredacteur van de „Provinciale
Zeeuwse Courant” die gisteren is over
leden, zal Dinsdag 18 Januari des mid
dags ter aarde worden besteld op de Al
gemene Begraafplaats te Middelburg. Om
14 uur zal een bijeenkomst worden ge
houden in de Concert- en Gehoorzaal te
Middelburg. Na afloop daarvan volgt de
begrafenis.
Ongeval. Door de gladheid van de"
is mevr. L. zodanig gevallen, dat zij
beenbreuk opliep. De dokter advise®
avond hield de plaatselijke afdeling
de C.B.T.B. de jaarvergadering et: *’e
leiding van de heer B. Koole. Blijk c
het verslag van de secretaris telt de e
eniging 33 leden. De penningmeester
zijn boeken sluiten met een batig sal:
De tweede voorzitter, de heer A. Lot
werd in zijn functie herkozen. Tens!
te hield de heer A. Lorier een inleic:
over het onderwerp: „Loon en prijs;
tiek”, waarop een goede bespreking v:
de.
De heer Rotgans was leraar aan
R.H.B.S. te Vlissingen, de R.H.B.S.
Middelburg en het Zierikzeese 1
ceum.
GOES, 15 Januari. Het Deltaplan is vandaag onderwerp van besprekit
geweest op de tweede en laatste kaderdag van de afdeling Zeeland van i
Chr. Jonge Boeren en Tuindersbond, die in restaurant „De Opril” te Goes
gehouden. Het onderwerp werd ingeleid door drs M. C. Verburg, directs
van het Economisch Technologisch Instituut en wat vooral belangrijk
druk besproken. De C.J.B.T.B. kan ook wat deze laatste dag betreft, sp
ken van een geslaagde bijeenkomst. De jonge agrariërs zijn naar huis teruj
gekeerd met nieuwe frisse gedachten over belangrijke en interessante pti
A.R.-kiesvereniging. In de Vrijt
avond gehouden vergadering van
kiesvereniging onder leiding van de k
P. Boon Sr heeft de heer J. de Wolf'
Serooskerke het Reorganisatierapf wc
van de partij besproken. Een zeer Ie'"
dige discussie volgde. Tijdens de jaanj
gadering, die werd vastgesteld op Vrij" U
18 Februari, zal de heer Riemens r
referaat houden over de gemeente:!®
ciën. In de rondvraag werd verzocht
de gezamenlijke gemeentebesturen
Walcheren kunnen aandringen op
ting van miniatuur-Walcheren op
dag.
de plaatselijke afdeling
de jaarvergadering one
te
va
rü
ge
w<
1
i
i
de
he
da
tussen Molenwater en Zuidsingel, 0
i
NOORD-ZUID.
En nu gaat men plotseling Noord-
Zuid werken. Dat geeft grote veran
deringen. Doch men kan niet anders:
25 km nieuwe dijk aanleggen of 700
k.m. oude dijk verhogen. De kosten
blijven practisch gelijk, nl. 1750 milli
oen gulden. Waarom kiest men voor
het Deltaplan? Men kent de argumen
ten. De bestaande dijken verhogen is
bouwen op slechte oude dijken; men
kan verdere dijk- en oevervallen voor
komen; als de nieuwe dammen instro
men moeten eerst de „bekkens”, zoals
de Oosterschelde dus, volstromen
voordat het water aan de oude zee
weringen kan knagen en tenslotte
is het onderhoud goedkoper. Boven
dien, en dit kwam in de discussie naar
voren, is het Noorden van het land ge
baat bij het Deltaplan omdat men dan
meer water van de Rijn Noordwaarts
kan stuwen wat ook daar weer de
landbouw ten goede komt.
Tegen de uitgaven staan ook inkom
sten nl. verkapitaliseerd over een
kwart eeuw 300 millioen gulden aan
verhoogde veiligheid, 210 millioen aan
betere verkeersverbindingen, 250 mil
lioen aan vreemdelingenverkeer, en
ductievermeerdering door de
bouw. Uiteindelijk blijft er dus
tekort van 225 millioen gulden.
VIA COLIJNSPLAAT.
De verkeersverbindingen naar het
Noorden achtte spr. belangrijk. Een
verbinding van Middelburg en Goes
over Noord-Beveland via Colijnsplaat
en Zierikzee verkort de afstand naar
Rotterdam aanzienlijk. Voor Middel
burg wordt die afstand 82 km en voor
Goes 75 km.
Zoals gezegd kreeg de heer Verburg
vele vragen te beantwoorden, die wa
ren opgesteld in drie discussiegroepen.
De vlas- en bietenindustrieën, het
Moerdijkkanaal, de scheepvaart, de
kwestie of er ooit een spoorlijn over
de dammen gelegd zal worden (drs
Verburg dacht van niet) en de moge
lijkheid om dammen te leggen, het
waren allemaal vragen die bewezen
dat ’t Deltaplan ook bij de landbouw-
jongeren leeft.
In de plaatselijke verenigingen zal
hierover dan ook zeker nog wel door
gesproken worden. Deze bijeenkoinst,
die door drs Knibbe werd geopend en
gesloten, werd bijgewoond door de
heer P. Ton van Grijpskerke die na
mens de C.B.T.B. als adviserend be
stuurslid aanwezig was.
i__i. i
len riskeren, omdat de kazerne bc
de hoofdverkeersroute is gelegen.
Voor de uitwijkplaats van de le;
plaats Ossendrecht stonden i
lifters. Normaal kon men b I
honderd man vinden, die probeer;
met een auto mee te rijden. Een op
veertig auto’s stopte!
Aan de garage bij de
AntwerpenZeeland stonden tien
litairen op een lift te wachten. H:
wel er 159 auto’s passeerden, was:
succes niet groot. Slechts vier wag; -
stopten en de chauffeurs ervan c
fermden zich over de wachtende m:
nen. De garnizoenscommandant
Bergen op Zoom kwam ook een kij;
nemen. De M.P. hield op de liftpla
sen een oogje in het zeil.
hebben Woensdag 19 Januari.
Vertrek van het Geref. Rusthuis
om half twaalf.
X
Nu de regen op afdoende wijze de
sneeuw heeft laten verdwijnen ge
ven wij de lezers een kleine herin
nering aan het witte pak, dat voor
al de jeugd zoveel plezier bezorg
de. Zoals de meisjes van de vak
school te Goes, voor wie geen
liftverbod geldt en die dus voor
hun school in de Wijngaardstraat
meeslierden op de sneeuwruimer.
Of ze ook schik hadden.
Heden overleed nog onverwacht,
zacht en kalm, onze geliefde
Moeder, Behuwd-, Groot- en
Overgrootmoeder
G. L. SLABBEKOORN-HIRDES
Weduwe van J. Slabbekoorn,
in de gezegende ouderdom van
ruim 96 jaar.
Nisse:
Wed. M. Nieuwenhuyse
Slabbekoorn.
M. Nieuwenhuyse
Slabbekoorn.
G. Nieuwenhuyse.
Rilland:
J. Slabbekoorn.
N. Slabbekoorn
de Korne
Klein- en Achterklein
kinderen.
Nisse, 15 Januari 1954.
De begrafenis zal plaats hebben
op Dinsdag 18 Januari 1955 om
12 uur.
HERVERKAVELING THOLEN.
Het ligt in het voornemen om op
Vrijdag 28 Januari a.s. een excursie
te organiseren naar de N.O.P.
Tijdens deze excursie zal een indruk
worden gegeven van deze nieuwe pol
der en zullen enkele bedrijven bezocht
worden.
Grondgebruikers in de gemeenten
Stavenisse, Sint-Annaland en Oud-
Vossemeer, die minstens 7,5 ha in ge
bruik hebben, kunnen aan deze excui
sie deelnemen.
De deelname is geheel gratis. Zij
die belangstelling voor de N.O.P. heb
ben, worden uitgenodigd aan deze ex
cursie deel te nemen. In verband met
de busreservering dienen gegadigden
zich vóór Vrijdag 21 JANUARI a.s.
schrifteljjk op te geven bij het Bu
reau van Uitvoering te Sint-Maartens-
dyk, onder opgave van naam en adres.
Bijzonderheden over vertrektijd enz.
worden nader bekend gemaakt. De ex
cursie zal niet langer dan één dag du
ren. Onderweg wordt een koffiemaal
tijd aangeboden.
HET BUREAU VAN UITVOERING
HERVERKAVELING THOLEN.