0 maat van Kleine herinnering sneeuwdagen aan L Tanker „Schelpwijk” gleed voorspoedig de Scheldewerf Nieuws uit de Provincie I Drs M. C. Verburg bespral het Deltaplan V( voor Verbrede Zuidhelling werd het eerst gebruikt Geen lifters in Zeeland, enkele in Bergen o> Zooi Goes Grote en mooie taak voor Zondagsschoolleiders(sters) Begrafenis wijlen G* Ballintijn Levendige discussie bewees dat dit onderwei belangstelling heeft 7 fi I I -J I ZEEUWSCH DAGBLAD Maandag 17 Januari 1955 Ingezonden Mededeling (adv.) Mevr. J. M. M. Erhardt—Vismans verrichtte de doopplechtigheid Nagekomen Advertentiën les op zak— KERK EN SCHOOL E Van tientallen lijders aan Brandend Maagzuur hebben er Dozijnen Bennie Mat „Citij Of Dublin” te Terneu- zen te water gelaten „De Locomotief” vergaderde KAPELLE O- EN W.-SOU BURG ST. MAARTENSDIJK De heer C. Rotgans overled VLISSINGEN, 15 Januari V daag is op 35-jarige leeftijd overlet. de heer C. Rotgans. De overledene" doctor in de economie en promovee: en destijds aan de Economische Hei school te Rotterdam. C.J.B.T.B.-kaderdag te Goes ST. LAURENS - Met interessante vliegtuigplaatjes Ingezonden Mededeling (adv.) driesprt tel J en ongerept lag de nee, dat verklappen zeer heeft beenbreuk opliep. De dokter advise® haar naar het ziekenhuis te Bergen Zoom over te brengen. Ossendrecht Normaal do< gel der Tri s 1 1 1 ge ko ge sd op st< Ei va w< de se na op m: bo sit he on op lai b|j re ac m< pk ge W6 fed vei gei voi me: gar var liti< in is”, sl- Pagina tot bee een wa Un wei TERNEUZEN, 15 Jan. Heden middag om circa kwart over twaalf is van de werf van de Scheepsbouw Maatschappij Terneuzen te water ge laten het 1300 ton grote „City Of Du blin”. De tewaterlating is verricht door mevrouw A. G. Gordon uit Du blin, moeder van de reder, in tegen woordigheid van de gezant van Ier land te ’s-Gravenhage mevrouw Jo sephine Mcneill, de president-commis- saris van de scheepsbouwmaatschappij mr R. J. J. Lambooy, de burgemeester van Terneuzen mr P. H. W. F. Telin gen. De „City Of Dublin” is gebouwd in opdracht van „Palgrave Murphy Ltd” te Dublin. toi co ke co er hu de ui' Fr m» du mi he po va tei tei gn he uit kc af< die Ier de: gei vrijt; do de A HpJlL da wc VLISSINGEN, 15 Januari. Om twee minuten vóór half één vanmiddag sloeg een fles met champagne stuk tegen de boeg van het turbine tankschip „Schelpwijk” op de helling van de Kon. Maatschappij „De Schelde”. Een minuut later klonk het geluid van de bel en om precies half één zagen de vele genodigden op de tribune en de duizenden Vlissingers op en rond de Blinkend wit sneeuw in we U niet. Het is in Goes. Maar waar? U mag driemaal raden. Weet U het niet, welnu kijk dan maar eens op pag. 2 kolom 6 on deraan. Heden werd tot onze diepe droefheid, doch in volle vrede van ons weggenomen onze lieve zorgzame Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder LENA JOHANNA VAN RIEL Wed. A. van Eenennaam in de ouderdom van bijna 76 ja- ren. blemen. En daar gaat het om. Drs Verburg, wiens causerie duidelijk en interessant was, o.m. aan de hand van cijfers aange toond, dat het Deltaplan moet door gaan. Nu zijn cijfers taai, doch hij zag kans om ze met aardige feiten te mixen. Hij gaf een geologisch overzicht over het ontstaan van onze tegenwoor dige kustlijn en schetste de in Ooste- lijk-Westelijke richting lopende indij kingen van de tegenwoordige eilanden en schiereilanden. MIDDELBURG, 15 Jan. Er blt vandaag geen enkele lifter te zijn: der de cursisten van de C.O.A.K. mand had zich van tevoren op de „E lijst” laten zetten en dus was er gi militair te zien aan de opneempk geen enkele automobilist heeft vertoond om één of meer jongens te nemen. Datzelfde gold voor Vliss gen, waar een deel van de C.O.A.1 troepen is gelegerd. Zover wij konden nagaan heeft t geen enkele militair risico genon door aan de Kanaalweg en aan het:' gin van de Nieuwlandseweg op lift te gaan staan wachten, ’t Is dus: les met een sisser afgelopen. Het trouwens op de Zaterdagmiddagen de Zeeuwse weg nooit erg druk auto’s en de gesteldheid van het w dek was oorzaak, dat nog minder tomobilisten dan anders in de r: ting van Bergen op Zoom reden. 0: rigens is de keuze van de opnet: plaats vlak bij het schoolgebouw de C.O.A.K. zeer ongelukig uitger; len. Een automobilist, die wat te heeft, zal er al vlug tegen op zien it:: nog eens hierheen te rijden, v hij de tocht begint. Op de liftplaats van het g® land- anders. Men heeft ook daar niets een Tijdens de ledenvergadering van de Goese wielerclub „De Locomotief”, die Vrijdagavond is gehouden, zijn vele be langrijke zaken behandeld. Het bestuur werd geheel gereorganiseerd en na stemming ziet het er als volgt uit: L. J. Mondeel, voorzitter, M. de Jonge, secretaris, D, C. Kaan, penningmeester, C. Zwartepoorte, J. van Vuuren, G. Veerhoek en J. de Roo, leden. Besloten werd zich deze maand aan te sluiten bij de K.N.W.U. en lid te worden van het Medisch Sportkeuringsbureau in Goes. De heren J. de Kam en F. Jans sen werden tot bode herbenoemd. Met de trainingsritten zal half Fe bruari een aanvang worden gemaakt, waarschijnlijk op een parcours in de Wilhelminapolder en in De Poel. Raad komt bijeen. Dinsdag 18 Janu ari om vier uur hoopt de raad in open bare vergadering bijeen te komen. Op de agenda staat o.m. Onderhand se verhuur postkantoor met kantoor- houderswoning. Restauratie gemeente- toren Kapelle. Nadere toewijzing ex tra bouwvolume bouw woningen ten behoeve van personeel plaatselijke be drijven. Vaststelling verordening ver bod verkoop fruit op Zondag en wij ziging algemene politieverordening, verbod verkoop ijs en patates-frites op Zondag. Jaarvergadering C.B.T.B. Donderdag- GOES, 15 Januari. Vele Zondags- schoolleiders en leidsters waren van middag naar de „Prins van Oranje” te Goes gekomen om daar de voor- jaarsconferentie van de Nederlandse Zondagschool Vereniging, district Zuid- en Noord-Beveland bij te wonen. De hoofdschotel van deze middag vormde het referaat van ds L. Schelle- vis van Biezelinge over het onder werp: „Wat maak ik van mijn leven”. Aan de hand van een drietal pun ten: de vrije tijdsbesteding, de tjjd voor de maatschappij en de tijd voor de kerk gaf hij een duidelijke uiteen zetting hoe we iets van het leven kun nen maken. De vrije tijdsbesteding is een vraagstuk. Aan het lezen van een goed boek hechtte referent veel waar de. Te veel mensen zijn verslaafd aan de film en de sport. Bij de behandeling van zijn twee de punt deed hij een ernstig beroep op de meisjes om verpleegster te worden. „Wist U, dat in de stichting „Vrederust” pogingen aangewend worden R.K. meisjes aan te trekken, daar geen Prot. meisjes zijn te vin den. Het is een aanklacht tegen het Protestantisme in Zeeland” zo zei hij. „Het ontbreekt ons aan liefde. De Christen in de maatschappij mag geen NEE zeggen”. In zijn derde punt sprak ds Schel- levis zijn bezorgdheid uit over de vraag: hoe vind je de mensen voor het Zondagsschoolwerk? „Waar moeten de ambtsdragers vandaan komen, als we zien, hoe de jeugd zich weinig interes seert voor het geestelijk leven?” Hier ligt een grote taak voor de Zondag- schoolleiders en leidsters. nen van Christus. De huishoudelijke zaken hadden niet veel om het lijf. De penningmeester, de heer H. Hoogerbrugge te Lewedorp had een batig saldo in kas en de heer M. Geuze te ’s-Heer Arendskerke werd tot opvolger benoemd van de heer C. J. de Jonge te Yerseke als lid van de districtsraad. Een forum behandelde vele vragen over het Zondagschool- werk en wika D. E. Hiensch verzorgde de dagsluiting. VELE HOOFDBREKENS. Namens de directie van de rederjj onderschreef ir C. L. W. Dekkers de woorden omtrent de bestaande pret tige relatie. Overigens bleek het jaar tal 1890 niet helemaal te kloppen: de firma Erhardt en Dekkers werd n.l. pas in 1901 opgericht! Ir Dekkers zei, dat de vlootvernieuwing zeer vele hoofdbrekens kost door de enorm ge stegen kosten en het practisch ontbre ken van reserves tengevolge van de overheidsmaatregelen. Hij citeerde een artikel, waaruit bleek, dat in Enge land al verschillende orders tot bouw van schepen werden ingetrokken. Ten slotte wendde hy zich tot de Engelse Ned. Herv. Kerk Beroepen te Tholen, M. Ottevanger te Leiden; te Manokwari (Nieuw-Gui- nea), P. Sierat, vicaris te Leiden. GOEDE RELATIES. Na de tewaterlating gingen de gas ten van „De Schelde” naar het Schel- dekwartier om enkele toespraken aan te horen. Namens de directie sprak bij verhindering wegens ziekte van de heer J. W. Hupkes ir C. Kapsen- berg. Hij vertelde, dat het Scheldebe- drijf zich na de oorlog niet direct met de bouw van tankers heeft bezigge houden door diverse omstandigheden, maar dat de directie bly is naderhand een aandeel te hebben kunnen leveren in de uitbouw van de nationale tank- vloot. Met de firma Erhardt en Dek kers zijn er al relaties uit de vorige eeuw. In 1890 werden door „De Schel de” n.l stoommachines voor de „Doel- wijk” gebouwd en in de volgende ja- ren werden nog meer ketels en machi nes voor andere schepen geleverd. Ir Kapsenberg noemde de relaties van prettige aard. Hij bood mevrouw Er hardt het bijltje aan, alsmede een ju welen speld. De ingenieurs, die het initiatief namen tot verbreding van de Zuidhelling, ontvingen een woord van hulde. Ir Kapsenberg deelde ook mede, dat de „Mijdrecht” juist Zaterdag in Vlis- singen was teruggekeerd van een nog al emotionele, maar geslaagde proef vaart. gasten, de heren J. E. Pugh en P. R. Dreu van de Shell Tankers, waarvoor de „Schelpwijk” zal gaan varen. NIET STOUT! Mevrouw Erhardt dankte in een geestig speechje voor de haar be toonde eer. Zy sprak de hoop uit, dat de baby voorspoedig mag opgroeien en geen stoute dingen zaluithalen zoals de brug over het Suez-kanaal kapotvaren! Kapitein en bemannipg wenste zij steeds een behouden vaart en thuiskomst. Namens het Prov. Bestuur bood de heer A. Schout, lid van Ged. Staten, beide maatschappijen zyn gelukwen sen aan met deze tewaterlating. Hij gaf de verzekering, dat elke tewater lating een feest voor Zeeland is en dat het Prov. Bestuur de gang van zaken by „De Schelde” met grote belangstel ling volgt. Tenslotte dankte de heer J. Verschoor namens alle gasten voor de voortreffelijke ontvangst. Het koud buffet, dat werd aangeboden, liet zich best smaken! By deze plechtigheid waren zeer ve le vooraanstaande figuren uit Rotter damse scheepvaartkringen aanwezig, alsmede de burgemeester van Vlissin- gen, mr B. Kolff, en directeuren van vele bedrijven uit de Scheldestad. OPLOSSING FOTO-PUZZLE: j De foto is genomen in de tuin van1 oude-liedcn tehuis aan de Zusierstï* werf langzaam beweging komen in het schip. Het duurde minder dan geen tijd, of de „Schelpwijk” had een flinke vaart gekregen. Statig gleed de tanker van de helling en reeds hadden de sleepboten het casco in hun macht. Het was een voorspoedige tewaterlating! Mevrouw J. M. M. ErhardtVismans had met een energieke handeling de doopplechtigheid verricht. Het bijltje had met een flinke slag het zware koord doorgesneden, de tanker was ont slagen van zijn boeien en vond de weg naar het water. Bij deze tewaterlating werd voor het eerst gebruik gemaakt van de verbre de Zuidhelling der werf. Er waren bij zondere maatregelen getroffen, o.m. bestaande uit het aanbrengen van ex tra rijsbeslag tegen de havenmuren, ’t Was ook vanmiddag weer het beken de en de Vlissingers zo vertrouwde schouwspel: een nog niet af gebouwd schip hoog boven de huizen uitstekend met boven op het casco de vlaggen van „De Schelde” en van de rederij, de N.V. Stoomvaart Maatschappij „Oister- wijk” (directie firma Erhardt en Dek kers), aan de voorsteven met de Ne derlandse driekleur gepavoiseerd. Te gen half één nam de spanning toe: zou het weer vlot gaan? Of zou de „Schelp- wijk” voorkeur vertonen voor het land? Het ging bijzonder vlot: nauwelijks had de tanker de helling verlaten, of er kwam een kraan in actie, die op dezelfde helling de kiel legde voor Bouwnummer 280. Een goed teken! H. C. van Eenennaam. J. C. van Eenennaam Van Tatenhove. J. M. Hamelink. van Eenennaam. P. J. Hamelink. Kinderen, Klein- en Achterkleinkinderen. Middelburg, 14 Januari 1954. Korte Noordstraat 59. Alüjd en overal ontmoet U lijders aar?' brandend maagzuur en U herkent ze aande lof die ze voor Rennies hebben. Innemen doen ze die tabletjes onopvallend, want water of wat ook komt er niet aan te pas. Ze helpen van de ene minuut op de andere. Ook U! MIDDELBURG, 15 Jan. Het stoffe- - lijk overschot van de heer G. Ballintijn, niet te vergeten 765 millioen aan pro- Bergen op Zoom was het al nie\ hoofdredacteur van de „Provinciale Zeeuwse Courant” die gisteren is over leden, zal Dinsdag 18 Januari des mid dags ter aarde worden besteld op de Al gemene Begraafplaats te Middelburg. Om 14 uur zal een bijeenkomst worden ge houden in de Concert- en Gehoorzaal te Middelburg. Na afloop daarvan volgt de begrafenis. Ongeval. Door de gladheid van de" is mevr. L. zodanig gevallen, dat zij beenbreuk opliep. De dokter advise® avond hield de plaatselijke afdeling de C.B.T.B. de jaarvergadering et: *’e leiding van de heer B. Koole. Blijk c het verslag van de secretaris telt de e eniging 33 leden. De penningmeester zijn boeken sluiten met een batig sal: De tweede voorzitter, de heer A. Lot werd in zijn functie herkozen. Tens! te hield de heer A. Lorier een inleic: over het onderwerp: „Loon en prijs; tiek”, waarop een goede bespreking v: de. De heer Rotgans was leraar aan R.H.B.S. te Vlissingen, de R.H.B.S. Middelburg en het Zierikzeese 1 ceum. GOES, 15 Januari. Het Deltaplan is vandaag onderwerp van besprekit geweest op de tweede en laatste kaderdag van de afdeling Zeeland van i Chr. Jonge Boeren en Tuindersbond, die in restaurant „De Opril” te Goes gehouden. Het onderwerp werd ingeleid door drs M. C. Verburg, directs van het Economisch Technologisch Instituut en wat vooral belangrijk druk besproken. De C.J.B.T.B. kan ook wat deze laatste dag betreft, sp ken van een geslaagde bijeenkomst. De jonge agrariërs zijn naar huis teruj gekeerd met nieuwe frisse gedachten over belangrijke en interessante pti A.R.-kiesvereniging. In de Vrijt avond gehouden vergadering van kiesvereniging onder leiding van de k P. Boon Sr heeft de heer J. de Wolf' Serooskerke het Reorganisatierapf wc van de partij besproken. Een zeer Ie'" dige discussie volgde. Tijdens de jaanj gadering, die werd vastgesteld op Vrij" U 18 Februari, zal de heer Riemens r referaat houden over de gemeente:!® ciën. In de rondvraag werd verzocht de gezamenlijke gemeentebesturen Walcheren kunnen aandringen op ting van miniatuur-Walcheren op dag. de plaatselijke afdeling de jaarvergadering one te va rü ge w< 1 i i de he da tussen Molenwater en Zuidsingel, 0 i NOORD-ZUID. En nu gaat men plotseling Noord- Zuid werken. Dat geeft grote veran deringen. Doch men kan niet anders: 25 km nieuwe dijk aanleggen of 700 k.m. oude dijk verhogen. De kosten blijven practisch gelijk, nl. 1750 milli oen gulden. Waarom kiest men voor het Deltaplan? Men kent de argumen ten. De bestaande dijken verhogen is bouwen op slechte oude dijken; men kan verdere dijk- en oevervallen voor komen; als de nieuwe dammen instro men moeten eerst de „bekkens”, zoals de Oosterschelde dus, volstromen voordat het water aan de oude zee weringen kan knagen en tenslotte is het onderhoud goedkoper. Boven dien, en dit kwam in de discussie naar voren, is het Noorden van het land ge baat bij het Deltaplan omdat men dan meer water van de Rijn Noordwaarts kan stuwen wat ook daar weer de landbouw ten goede komt. Tegen de uitgaven staan ook inkom sten nl. verkapitaliseerd over een kwart eeuw 300 millioen gulden aan verhoogde veiligheid, 210 millioen aan betere verkeersverbindingen, 250 mil lioen aan vreemdelingenverkeer, en ductievermeerdering door de bouw. Uiteindelijk blijft er dus tekort van 225 millioen gulden. VIA COLIJNSPLAAT. De verkeersverbindingen naar het Noorden achtte spr. belangrijk. Een verbinding van Middelburg en Goes over Noord-Beveland via Colijnsplaat en Zierikzee verkort de afstand naar Rotterdam aanzienlijk. Voor Middel burg wordt die afstand 82 km en voor Goes 75 km. Zoals gezegd kreeg de heer Verburg vele vragen te beantwoorden, die wa ren opgesteld in drie discussiegroepen. De vlas- en bietenindustrieën, het Moerdijkkanaal, de scheepvaart, de kwestie of er ooit een spoorlijn over de dammen gelegd zal worden (drs Verburg dacht van niet) en de moge lijkheid om dammen te leggen, het waren allemaal vragen die bewezen dat ’t Deltaplan ook bij de landbouw- jongeren leeft. In de plaatselijke verenigingen zal hierover dan ook zeker nog wel door gesproken worden. Deze bijeenkoinst, die door drs Knibbe werd geopend en gesloten, werd bijgewoond door de heer P. Ton van Grijpskerke die na mens de C.B.T.B. als adviserend be stuurslid aanwezig was. i__i. i len riskeren, omdat de kazerne bc de hoofdverkeersroute is gelegen. Voor de uitwijkplaats van de le; plaats Ossendrecht stonden i lifters. Normaal kon men b I honderd man vinden, die probeer; met een auto mee te rijden. Een op veertig auto’s stopte! Aan de garage bij de AntwerpenZeeland stonden tien litairen op een lift te wachten. H: wel er 159 auto’s passeerden, was: succes niet groot. Slechts vier wag; - stopten en de chauffeurs ervan c fermden zich over de wachtende m: nen. De garnizoenscommandant Bergen op Zoom kwam ook een kij; nemen. De M.P. hield op de liftpla sen een oogje in het zeil. hebben Woensdag 19 Januari. Vertrek van het Geref. Rusthuis om half twaalf. X Nu de regen op afdoende wijze de sneeuw heeft laten verdwijnen ge ven wij de lezers een kleine herin nering aan het witte pak, dat voor al de jeugd zoveel plezier bezorg de. Zoals de meisjes van de vak school te Goes, voor wie geen liftverbod geldt en die dus voor hun school in de Wijngaardstraat meeslierden op de sneeuwruimer. Of ze ook schik hadden. Heden overleed nog onverwacht, zacht en kalm, onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder G. L. SLABBEKOORN-HIRDES Weduwe van J. Slabbekoorn, in de gezegende ouderdom van ruim 96 jaar. Nisse: Wed. M. Nieuwenhuyse Slabbekoorn. M. Nieuwenhuyse Slabbekoorn. G. Nieuwenhuyse. Rilland: J. Slabbekoorn. N. Slabbekoorn de Korne Klein- en Achterklein kinderen. Nisse, 15 Januari 1954. De begrafenis zal plaats hebben op Dinsdag 18 Januari 1955 om 12 uur. HERVERKAVELING THOLEN. Het ligt in het voornemen om op Vrijdag 28 Januari a.s. een excursie te organiseren naar de N.O.P. Tijdens deze excursie zal een indruk worden gegeven van deze nieuwe pol der en zullen enkele bedrijven bezocht worden. Grondgebruikers in de gemeenten Stavenisse, Sint-Annaland en Oud- Vossemeer, die minstens 7,5 ha in ge bruik hebben, kunnen aan deze excui sie deelnemen. De deelname is geheel gratis. Zij die belangstelling voor de N.O.P. heb ben, worden uitgenodigd aan deze ex cursie deel te nemen. In verband met de busreservering dienen gegadigden zich vóór Vrijdag 21 JANUARI a.s. schrifteljjk op te geven bij het Bu reau van Uitvoering te Sint-Maartens- dyk, onder opgave van naam en adres. Bijzonderheden over vertrektijd enz. worden nader bekend gemaakt. De ex cursie zal niet langer dan één dag du ren. Onderweg wordt een koffiemaal tijd aangeboden. HET BUREAU VAN UITVOERING HERVERKAVELING THOLEN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 2