voor H Drie plannen voor verbinding tussen Amsterdam en t Noorden w ff! •Bi- iwl goederenvervoer per spoor Goes als hoofdgroepsstation voor V eil ig heid scon fer en t ie r Djakarta geopend I Een verhaal machines, van rangeerplannen maar vooral van gewone spoorwegman, bij wie een grote verantwoordelijkheid rust II Hoe komt Uw wagen met stroo van, iCwacLe,n,da^nme, naat Nieuw-Guinea zendifl en I viert eeuwfeest Natuurbeschermers gaan spreken over Deltaplannen ’s-GRAVENHAGE, 13 Jan. contact-commissie voor natuur- iandschapsbescherming zal op Zatet' dag 29 Januari a.s. in „Esplanade" Utrecht een vergadering houden, wijd aan de Deltaplannen. Dr ir F, p Mesu, oud-directeui- van de Cultuur' technische Dienst, zal hier spreke I over „de Delta-plannen in verban met de zoetwaterhuishouding in oc land”. Hierna houdt dr M. F. Mörzs Bruijns, natuurbeschermingsconsule bij het Staatsbosbeheer te Utrecht, et inleiding over het onderwerp: „Vei lies en winst aan natuurbezit bij at sluiting der zeegaten.” van seinlichtjes en zware dienstregelingen en de Komen Zwolle en Kampen in verkeers- vacuum te liggen? Wegen door de I/sselmeerpolders ïil Maandblad voor Australië en Nieuw-Zeeland Krimpen van pijn Accuratesse "i" - En nu de practijk. De wagonladingen. Het stukgoederenvervoer. en verantwoordelijkheid. Stipt op tijd <- 'IK 1 I-- aa* ZEEUWSCH DAGBLAD Vrijdag 14 Januari 1955 pagina soms en ft WAS op •uppeieü van zorgvuldig. Ingezonden Mededeling (adv.) door rheumatiek, spit, ischias, hoofd en zenuwpijnen is onnodig. Togal be vrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal baat waar andere mid delen falen. Togal zuivert door de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, - ..Z£l Teamwerk en grote accuratesse zijn nodig bij het rangeren 15.19 u. in Goes. Daar wordt die wa gen neergezet op spoor 10. Maar des avonds wordt de trein geformeerd en moet die wagen met stro gezet worden bij die groep, die als bestemming heeft het groepsstation voor wagon ladingen Onnen, het grote rangeer terrein bij Groningen. En die groep moet gebracht worden naar spoor zes. Daar wordt dan die wagen heen- gerangeerd. Maar er is niet één, doch er zijn wel vijftig wagons die „bont” door elkaar staan. Die wagens wor den nu door de zware D.E. locomotief type 2400 samen opgetrokken naar een uithaalspoor dat evenwijdig ligt aan de hoofdsporen richting ’s-Heer Aréndskerke. En dan begint het z.g.n. „uitstoten” van de trein. Goes beschikt nl. niet over een rangeerheuvel en alle wagens moeten dus „een duwtje en van de los- en laadplaatsen tussen Rilland Bath en Vlissingen. Het is een heel nauwkeurig „spel- voor-grote-mensen”, dat samenstellen van die treinen. Goes heeft op het emplacement in totaal dertien sporen evenwijdig liggen. De sporen I en II zijn uitsluitend bestemd voor het rei- zigersvervoer, maar de anderen (3 t/m 12) zijn voor het formeren van de treinen bestemd. Spoor 13 is een zgn „vluchtspoor”. Het ligt tussen het stationsgebouw en spoor I. Ik vertel U dit zo nauwkeurig mogelijk omdat die sporen van heel groot belang zijn. Laat ik eens een voorbeeld noemen. Er moet een wagen met stro van Kwadendamme naar, laten we zeggen, Zuidbroek in Groningen. Kijk dat gaat nu zo: Om half elf des ochtends wordt de wagen met stro uit Kwa dendamme opgehaald en arriveert men rijdt de gehele ringlijn af om DJAKARTA, 13 Jan. Ministe president mr Ali Sastroamidjojo hes Donderdag in het presidentiële pak in Djakarta de eerste veiligheidsei ferentie voor geheel Indonesië g opend. De conferentie wordt bijgewo® door alle gouverneurs en territoria commandanten. President Soekar, en vice-president Hatta waren bij openingsplechtigheid aanwezig. Er wordt hier veel van de mensen gevraagd. Niet alleen goede ogen, maar ook een parate kennis van het terrein. En vooral tegenwoordigheid va geest. Snel handelen! Snel en accuraat moet ook de ran geerder werken. Met in de ene hand zijn lamp hangt hij met de andere hand zich vastklemmend aan de trein. En boven in het seinhuis staat de sein huiswachter, die tevoren opgekregen heeft naar welke sporen de diverse wagens gestoten moeten worden. vlz Op deze foto, genomen vanaf het seinhuis aan de Poelweg, ziet men dui delijk hoe de rails zich splitsen. Links achter het stationsgebouw. De sporen II 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 zijn zichtbaar. Op de voorgrond op spoor 6 de D.E.-locomotief 2445. Noordwestelijk Overijssel in een ver- keersvacuum komen te liggen, wat ern stige gevolgen kan hebben voor beide steden, alsmede voor de industriële ont wikkeling in dat gebied. Daarnaast zijn er nationale belangen die op het spel De practijk van het rangeren toon de mij de plv. stationschef, de heer J. C. Koster. Hij nam me eerst mee op de D.E.- loc., die deze avond door de 34-jarige en jongste Zeeuwse machinist Wim Loenhout werd „bespeeld”. En méésteriijk werd bespeeld! Toen hij de bonte rij wagens ach ter zijn machine had „hangen” en hij het sein kreeg te kunnen optrekken was slechts een lichte beweging van één handel nodig om machine en wa gens binnen enkele seconden een snel heid van dertig km per uur te geven, De duizend P.X.’s van zijn 12-cylinder diesel gromden hun machtig lied. Toen remde hij af. We stonden stil op het uithaalspoor, vrij van hoofd en rangeersporen. Met één hand licht rustend op een glimmende handel hing de machinist met het hoofd door een zij raampje. „Kijk”, zei hij, „als nu in de verte een rangeersein met een lantaarn wordt gegeven, kan ik de eerste wa gens gaan afstoten”. En zo was het. Turend in de duis ternis zag ik in de verte een licht sein opflikkeren. Meteen begonnen de machtige motoren te grommen, en zwegen weer. Remmen knarsten. Zacht schokkend kwam de lange sliert wagens tot stilstand. Maar in de verte rolden eenzaam twee wa gens onder de booglampen. Een paar keer herhaalde dat spelletje zich. Stoten, remmen, stoten, rem men. De Indonesische premier omschr, het doel van de conferentie als: i gezamenlijk opsporen van de sprong van de moeilijkheden, het t spreken daarvan en het trachten e oplossing te vinden; door een gedac tenwisseling tussen de vertegenw digers van de verschillende gebiet tot eën ruimer inzicht te komen in diverse problemen en het samenst len van een plan, dat kan worden bruikt als richtlijn bij de werkzae heden voor de bevordering van veiligheid. President Soekarno zeide o.a. in: rede, dat „het veiligheidsprobie een vraagstuk is, dat ons allen a: gaat” en „dat het in het belangi land en volk een eerste vereiste is, l, de veiligheid in Indonesië terugkee: ik tan en moest dus (Van één onzer verslaggeefsters) UTRECHT, 13 Jan. In Australië en Nieuw-Zeeland verscheen onlangs het eerste nummer van een nieuw maandblad getiteld: „Trowel and Sword” (Troffel en Zwaard). Dit maandblad heeft ten doel de opbouw en de verdediging van het kerkelijk en geestelijk leven aldaar op de grondslag van de Calvinistische Re formatie. De jonge Reformed Churches heb ben met veel enthousiasme dit blad opgericht. Het wordt geredigeerd door ds J. F. H. van de Bom te Carlton in Australië en ds J. W. Deenik te Auck land in Nieuw-Zeeland, verder ver lenen alle predikanten en enige leden der daar gestichte Reformed Churches, hun medewerking aan dit orgaan. Een enkele draai aan een kruk en de 60 ton zware diesel-electrische locomotief stormt voorwaarts: Machinist W. Loenhout heeft de hand aan de remkraan. Op de voorgrond het schakelbord. Wie eens zou kunnen kennisnemen van al de grafieken, sporenstaten en rangeerplannen, die hiervoor ontwor pen zijn, zou ervan gaan duizelen. Maar bij de Spoorwegen zegt men: „O, dat is zo eenvoudig als wat. Een kind kan de was doen.” Wel, ik geloof, dat het voor de spoorwegmensen zelf heel begrijpe lijk is, maar ik voor mij heb al staan duizelen toen men de volgens de treindienstleider eenvoudige wer king van het bloksysteem uitlegde. Honderden handeltjes. Het enige wat I ik ervan begrepen heb, is, dat nooit twee treinen tegelijk in één „Blok” kunnen rijden. Dat wil zeggen, dat zich nooit twee treinen gelijktijdig tussen Biezelinge en Goes kunnen bevinden. Héél eenvoudig. Net zo eenvoudig als Amr, dat Alkmaar betekent en Aml en Amf, de afkortingen voor Al melo en Amersfoort. Je moet het maar weten. Maar mij is vooral dit op gevallen: of het nu een sein huiswachter, een rangeerder, een machinist, een opzichter personen- en goederenvervoer of welk personeelslid ook mag zijn, zij moeten waken tegen sleur, al krijgen zij dan ook iedere dag hetzelfde menu dat toch wel afwissel- lend is, voorgeschoteld. Daarom wor den, ook in Goes, regelmatig heracti- veringscursussen gegeven, speciale op leidingen voor jonge mensen die moe ten bewijzen dat er bij de spoorwe gen nauwgezet en secuur moet wor den gewerkt. Of ze nu wagenpoetser zijn, rangeerder, seinhuiswachter of machinist met een „kar” van zo’n slor dige half millioen onder zich, al len zijn ervan doordrongen dat accu ratesse, stiptheid en veiligheid de nor men zijn waarnaar zij iedere dag moe ten handelen. Laten we als buiten staander dankbaar zijn dat er bij de N.S. zó wordt gewerkt. AD. KOOLWIJK. vóór twaalf uur des middags is ge bracht de volgende ochtend op zijn bestemming zal zijn. Zo is ook het meer dan 100-jarig begrip „Van Gend en Loos” als vervoersbegrip, mogelijk dank zij de N.S. De wagonladingen zijn wagens met aardappelen, graan, kolen, oud ijzer, 1 ndbouwwerktuigen, kunstmest enz. Ze worden des avonds tot treinen ge formeerd. Drie treinen, ieder bestaan de uit twee of meer groepen van wa gens. Die wagens worden eerst over dag verzameld. Dat wil zeggen dat ze worden aangebracht van de Ringlijn RANGEREN. Het lijkt in de duis ternis een vreemd en gevaarlijk spel. Een spel met stalen kolossen. Maar toch een nauwkeurig uitgere kend spel. Tegen de klant zegt de N.S.: „Wij doen het veilig, vlug en voordelig” Het standpunt van ’t bedrijf zelf is dat men het bovenal accuraat moet doen. Wat weet de gemiddelde burger van rangeren? Hoogstens, dat hij af en toe lang voor de spoorbomen moet blijven wachten. En toch is Goes op het gebied van rangeren énig in zijn soort hier in Zeeland. Want het is een Hoofdgroepsstation voor het goederenvervoer. Er zijn er ongeveer dertig in Nederland en maar één in Zeeland. Wat dat zeggen wil en hoe men op zo’n station wérkt heeft mij sta tionschef H. P. v. d. Veen uitgelegd. Hij gaf mij de theorieles. Zijn plaats vervanger, de heer J. C. Koster, toonde mij de practijk. Allereerst dus iéts over Goes als hoofdgroepsstation voor goederenver voer. Dit betekent namelijk dat Goes, wat het goederenvervoer per spoor betreft, tot het centrum van Zeeland is verklaard. Maar óók, dat alle goe deren, die van buiten Zeeland komen, via Goes verdeeld worden, en tevens dat alle goederen die Zeeland per spoor verlaten in Goes worden aan gevoerd. Nu kent men bij de N.S. twee soor ten goederenvervoer, n.l. het „stuk goederenvervoer” en de zgn. „wagon ladingen”. Daar is n.l. verschil tussen. Stukgoed is alleen datgene wat door de deuropening van een wagon naar binnen gedragen kan worden. Vergis U dus niet; een combine is bepaald géén stukgoed. ’s Ochtends om 4.23 komt de eerste trein uit Holland met stukgoed voor Zeeland binnen. De wagons worden geplaatst onder de loods van Van Gend en Loos om daar gelost en ver volgens ook weer beladen te worden. De zendingen voor Vlissingen en Middelburg gaan in aparte wagens. Zo worden tweemaal per dag onge veer dertig wagonladingen met stuk goed verwerkt. Dat is plus minus 200 ton per keer. ’s Middags om half drie gaat uit Goes een stukgoederentrein het land weer in. Wéér zo’n tweehonderd ton, verdeeld over 28-30 wagens. De N.S. treven ernaar, dat al het goed, dat „Zeuven” schreeuwt ten overvloede nog eens de rangeerder. Hij heeft te voren de betreffende wagen losge- h akt, en, hangend aan de voorlaatste wagen, geeft hij tijdig het stopsein. Het is het z.g.n. sein 520. De ran geerder beweegt zijn lantaarn lood recht omlaag en op heuphoogte horizontaal. Overdag duidt hij dit aan door op zijn hoorn een lange stoot, gevolgd door twee korte te geven. Dit is sein 620. Geroutineerd als hij is heeft hij de feeling, welke snelheid het rangeer- deel moet hebben om elke wagen zonder te grote snelheid naar de juiste plaats te kunnen stoten. De seinhuis wachter heeft inmiddels de wissel naar het betreffende spoor omgegooid en zo dendert de wagen eenzaam ver der en komt tot stilstand waar de rangeerder hem hebben wil. Accuratesse en verantwoordelijk heid voor de veiligheid van goed en mens. Het wordt de mensen tót-en- n èt ingeprent. Snel, met de hand aan een daarvoor aan de wagen bevestigde handgreep, duikt de rangeerder tussen de wa gens om ze aan elkaar te koppelen. Dat aankoppelen eist acht handelin gen met in totaal 29 bewegingen die tot in de puntjes moeten worden uit- ge11 oerd. Dit werk, op zichzelf niet van gevaar ontbloot, eist de volle ver- antwoordelij kheid. Denk eens aan deze wintertijd, als de rails beijzeld zijn, aan sneeuwval en aan bevroren koppelingen. Hoe ge makkelijk kan men dan niet uitglij den of misstappen! En wie zal zeggen hoever zo’n remschoen doorglijdt? Zo behandelt men te Goes per jaar vijftigduizend tot zestigduizend wa gons. In de bietentijd zelfs 5000 wa gons binnen twee maanden extra. Dan lopen er een achttal speciale bieten- treinen. Maar in de dagelijkse rangeerdienst van de wagonladingen vertrekken er iedere dag drie goederentreinen. De eerste groepsgoederentrein vertrekt om 21.01 uur met wagens voor Lim burg. Twintig minuten later vertrekt de volgende alweer. Hij bestaat uit drie groepen met wagens voor het certrum van het land, Set Oosten en F t Noorden. Om 22.13 u. vertrekt de derde trein met wagens voor Rotterdam export goed voor overzee en lege kolen wagens voor de mijnstreek, alsmede wagens voor Roosendaal en België. Ze vertrekken stipt op tijd. Want stééds weer moeten zij opnieuw ge groepeerd worden. Heuvelen in Roo sendaal en in Den Bosch, uitstoten in Utrecht. Steeds weer worden de trei nen gesplitst tot zij op de plaats van - bestemming zijn. Zoals de wagen met Tmuzel and SwOfO stroo uit Kwadendamme, die tenslotte op het grote rangeerterrein Onnen te rechtkomt om vandaar met het buurt treintje in Zuidbroek te arriveren. In. «.uppeien van de wagens ge schiedt zorgvuldig. Rangeerder P. Molhoek heeft volle aandacht bij zijn werk. ’s-GRAVENHAGE, 13 Jan. - eerste zendelingen Ottow en Geis-; landen op 5 Febr. 1855 op Mansin!, aan de kust van Nieuw-Guinea. di..& .„.i d£ f1 Herv. Kerk hoopt dit feit te geden» in een bijzondere vergadering <W Februari in het gebouw voor Kur» en Wetenschappen te Utrecht. In deze vergadering zullen dr G H. Locher, secretaris van de raad v de zending, en ds H. J. Teutscher, dingspredikant van Nieuw-Gui1, met verlof, de gang van de arbeic het verleden en de vragen van toekomstige vormgeving besprek® ET WAS DIE AVOND KOUD op het Goese sta- tionsemplacement. Maar had A gezegd: zien hoe het geren te werk gaat, ook B zeggen: de kou trotseren, eens zien, onder omstandigheden werken”. Nou, zeggen: ,,Kon ik meteen welke moeilijke rangeerders alsjeblieft! Het was donker en stil, zo vlak na het vertrek van de personen trein. Maar plotseling klonk in de verte het geluid van een stem die iets riep. En vlak daarop het gebrul van een zware motor, een luid ge ronk, dat weer afzwakte. Dan het geluid van rijdende wie len en als een dreigende vierkante schim rolde een zware goederen wagen nabij. Een kleine figuur snel de toe en legde een voorwerp op de rails. Een korte stoot, een schu rend geluid: de zware wagen was in zijn loop door een remschoen ge remd. in de rug” hebben om vooyuit te ko rren. Een rangeerheuvel is één op een heuvel gelegen spoor met waaier vormig uitlopende sporen. „Uitstoten” is het werk waarbij machinisten, seinhuiswachters en ran geerders een hecht team moeten vormen. ZWOLLE, 13 Januari Bij de overheid zjjn thans drie plannen in ovt weging voor de verbinding door de nieuwe IJsselmeerpolders van Anisterdi- uit naar het Noorden van ons land. Al deze plannen komen in zoverre ovt een, dat zjj wegen betreffen die over Emmeloord in de Noord Oost PoM zullen lopen. In de eerste plaats is een tracé geprojecteerd via Steenwpk en het pen1 gebied tussen Drente en Friesland, in de tweede plaats heeft men gedacht an- een mogelijkheid ook Assen in te schakelen, zodat dan de weg meer Oostelj. zou lopen en in de derde plaats is er een mogelijkheid langs Drachten Heerenveen. Hoogstwaarschijnlijk zal ten Zuiden van Deventer de niw verbinding tussen Twente en het Westen komen te lopen. Bjj al deze plain zullen Zwolle en Kampen dus worden uitgeschakeld. Thans is de situatie dat de verbinding tussen het Westen en Centraal en Westelijk Nederls via Amersfoort en de Zuiderzeestraatweg over Zwolle loopt. Tijdens een vergadering van de Ne- staan. Tegenover deze plannen ple derlandse Maatschappij voor Nijverheid t ir Kraayenhagen voor de aanleg en Handel heeft ir A. Kraayenhagen, een geheel nieuwe Zuiderzeestraav directeur van de Planologische Dienst als verkeersruggegraat tussen West in Overijssel over deze plannen gespro- Noord-Nederland. ken in een rede, die hij op eigen ver- ZWOLLE—KAMP! antwoordelijkheid hield. Hij waarschuw- de ten sterkste tegen uitvoering ervan, HU„ o.a. vast dat ï'00 wanneer het indeiHaad de bedoeling is Overijssel m industriële ontw.k e. Zwolle en Kampen niet op te nemen s achter gebleven, terw\,l Twente in de verbindingsschakel West-Noordkana greep. De mentaliteit van 1 De heer Kraayenhagen zei, dat ™lkmg is daar mede aan schuK Zwolle en Kampen en daarmee geheel Zwolle concentreerde zich nameUjk Nnnrdwesteliik Overiissel in een ver-1 heel en al «Pde iha,lde‘- Z'vollc Kampen was in staat het teveel s agrarische werkkrachten van de ringende streek op te nemen, beide den brachten het niet verder dan zorgingscentra, terwijl de industr expansie in de tw'ee steden een uit’ zoekt naar Noordwest-Overijssel. I de verkeerssituatie hiermee ten nat ste samenhangt was volgens spiel duideljjk. ANDERE VIS De heer Kraayenhagen betoci verder o.a. dat ook op natior. gronden de grote weg lang A® foort-Zwolle-Meppel en Assen het grootste belang is. Er wok hierdoor immers meer grote kernen verbonden dan door een e[; tuele weg door de Zuiderzeepolè Bovendien ligt het zwaartepunt de randstad Holland (met 3,8 lioen inwoners) niet in Amsterd» maar in het verlengde van de AmersfoortUtrecht. Dóórtrekt van deze lijn naar Zwolle, zal twijfeld, naar hij meent, meer keer aantrekken dan de weg door polders via Lelystad. Dat er een goede weg door deze ders komt, is volgens ir Kraayeni® echter eveneens van zeer groot bela I Het nieuwe land moet zich struct® De artikelen zijn geschreven in de I aan het oude land kunnen aanpas Engelse en in de Nederlandse taal. Ook al door de gewenste industrial-' Bovendien wordt elk Engels artikel tie van het nieuwe land zijn goede gevolgd door een korte inhoudsweer-1 bindingen een eerste vereiste. De gave in het Hollands, zodat ook de verkeersweg naar Noord-Nederland niet-Engels sprekende immigranten I echter langs Zwolle moeten blijie ten volle van deze lectuur kunnen ge- pen. nieten. Het blad bevat o.m. nieuws over de kerken, een vragenhoekje, studies over bepaalde Schriftgedeelten, rubriek „Van Vrouw tot Vrouw” ook de jeugd wordt niet vergeten. „Trowel and Sword” zal zeker de band tussen de emigranten versterken en zal voor het kerkelijk leven van zeer veel belang zijn. Ongetwijfeld zal ook in Nederland raad voor de zending^ van deze poging om het kerkelijk leven onder de snelgroeiende immigranten bevolking te bevorderen en de onder linge band te verstevigen met belang stelling worden gevolgd. Degenen die graag kennis willen maken met dit blad, kunnen hun adres opgeven aan de heer H. J. van der Munnik, Nieuwe Binnenweg 292 te Rotterdam, die hun dan kosteloos een nummer zal toezen den. bijzondere vergadering of F

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1955 | | pagina 8