voor
H
Drie plannen voor verbinding
tussen Amsterdam en t Noorden
w
ff!
•Bi-
iwl
goederenvervoer per spoor
Goes als hoofdgroepsstation
voor
V eil ig heid scon fer en t ie r
Djakarta geopend
I
Een verhaal
machines, van
rangeerplannen maar vooral van
gewone spoorwegman, bij wie een
grote verantwoordelijkheid rust
II
Hoe komt Uw wagen met stroo
van, iCwacLe,n,da^nme, naat
Nieuw-Guinea zendifl
en I viert eeuwfeest
Natuurbeschermers
gaan spreken
over Deltaplannen
’s-GRAVENHAGE, 13 Jan.
contact-commissie voor natuur-
iandschapsbescherming zal op Zatet'
dag 29 Januari a.s. in „Esplanade"
Utrecht een vergadering houden,
wijd aan de Deltaplannen. Dr ir F, p
Mesu, oud-directeui- van de Cultuur'
technische Dienst, zal hier spreke I
over „de Delta-plannen in verban
met de zoetwaterhuishouding in oc
land”. Hierna houdt dr M. F. Mörzs
Bruijns, natuurbeschermingsconsule
bij het Staatsbosbeheer te Utrecht, et
inleiding over het onderwerp: „Vei
lies en winst aan natuurbezit bij at
sluiting der zeegaten.”
van seinlichtjes en zware
dienstregelingen en
de
Komen Zwolle en Kampen in verkeers-
vacuum te liggen?
Wegen door de I/sselmeerpolders
ïil
Maandblad voor Australië
en Nieuw-Zeeland
Krimpen van pijn
Accuratesse
"i"
-
En nu de practijk.
De wagonladingen.
Het stukgoederenvervoer.
en verantwoordelijkheid.
Stipt op tijd
<-
'IK
1
I-- aa*
ZEEUWSCH DAGBLAD
Vrijdag 14 Januari 1955
pagina
soms
en
ft
WAS
op
•uppeieü van
zorgvuldig.
Ingezonden Mededeling (adv.)
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen is onnodig. Togal be
vrijdt U snel en afdoende van die
pijnen. Togal baat waar andere mid
delen falen. Togal zuivert door de
nieren, is onschadelijk voor hart en
maag. Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40,
- ..Z£l
Teamwerk en grote accuratesse zijn
nodig bij het rangeren
15.19 u. in Goes. Daar wordt die wa
gen neergezet op spoor 10. Maar des
avonds wordt de trein geformeerd en
moet die wagen met stro gezet worden
bij die groep, die als bestemming
heeft het groepsstation voor wagon
ladingen Onnen, het grote rangeer
terrein bij Groningen. En die groep
moet gebracht worden naar spoor zes.
Daar wordt dan die wagen heen-
gerangeerd. Maar er is niet één, doch
er zijn wel vijftig wagons die „bont”
door elkaar staan. Die wagens wor
den nu door de zware D.E. locomotief
type 2400 samen opgetrokken naar
een uithaalspoor dat evenwijdig ligt
aan de hoofdsporen richting ’s-Heer
Aréndskerke. En dan begint het z.g.n.
„uitstoten” van de trein. Goes beschikt
nl. niet over een rangeerheuvel en
alle wagens moeten dus „een duwtje
en van de los- en laadplaatsen tussen
Rilland Bath en Vlissingen.
Het is een heel nauwkeurig „spel-
voor-grote-mensen”, dat samenstellen
van die treinen. Goes heeft op het
emplacement in totaal dertien sporen
evenwijdig liggen. De sporen I en II
zijn uitsluitend bestemd voor het rei-
zigersvervoer, maar de anderen (3
t/m 12) zijn voor het formeren van
de treinen bestemd. Spoor 13 is een
zgn „vluchtspoor”. Het ligt tussen het
stationsgebouw en spoor I. Ik vertel
U dit zo nauwkeurig mogelijk omdat
die sporen van heel groot belang zijn.
Laat ik eens een voorbeeld noemen.
Er moet een wagen met stro van
Kwadendamme naar, laten we zeggen,
Zuidbroek in Groningen. Kijk dat
gaat nu zo: Om half elf des ochtends
wordt de wagen met stro uit Kwa
dendamme opgehaald en arriveert
men rijdt de gehele ringlijn af om
DJAKARTA, 13 Jan. Ministe
president mr Ali Sastroamidjojo hes
Donderdag in het presidentiële pak
in Djakarta de eerste veiligheidsei
ferentie voor geheel Indonesië g
opend.
De conferentie wordt bijgewo®
door alle gouverneurs en territoria
commandanten. President Soekar,
en vice-president Hatta waren bij
openingsplechtigheid aanwezig.
Er wordt hier veel van de mensen
gevraagd. Niet alleen goede ogen,
maar ook een parate kennis van het
terrein. En vooral tegenwoordigheid
va geest. Snel handelen!
Snel en accuraat moet ook de ran
geerder werken. Met in de ene hand
zijn lamp hangt hij met de andere
hand zich vastklemmend aan de trein.
En boven in het seinhuis staat de sein
huiswachter, die tevoren opgekregen
heeft naar welke sporen de diverse
wagens gestoten moeten worden.
vlz
Op deze foto, genomen vanaf het
seinhuis aan de Poelweg, ziet men dui
delijk hoe de rails zich splitsen. Links
achter het stationsgebouw.
De sporen II 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11 en
12 zijn zichtbaar. Op de voorgrond
op spoor 6 de D.E.-locomotief 2445.
Noordwestelijk Overijssel in een ver-
keersvacuum komen te liggen, wat ern
stige gevolgen kan hebben voor beide
steden, alsmede voor de industriële ont
wikkeling in dat gebied. Daarnaast zijn
er nationale belangen die op het spel
De practijk van het rangeren toon
de mij de plv. stationschef, de heer
J. C. Koster.
Hij nam me eerst mee op de D.E.-
loc., die deze avond door de 34-jarige
en jongste Zeeuwse machinist
Wim Loenhout werd „bespeeld”. En
méésteriijk werd bespeeld!
Toen hij de bonte rij wagens ach
ter zijn machine had „hangen” en hij
het sein kreeg te kunnen optrekken
was slechts een lichte beweging van
één handel nodig om machine en wa
gens binnen enkele seconden een snel
heid van dertig km per uur te geven,
De duizend P.X.’s van zijn 12-cylinder
diesel gromden hun machtig lied.
Toen remde hij af. We stonden stil
op het uithaalspoor, vrij van hoofd
en rangeersporen.
Met één hand licht rustend op een
glimmende handel hing de machinist
met het hoofd door een zij raampje.
„Kijk”, zei hij, „als nu in de verte
een rangeersein met een lantaarn
wordt gegeven, kan ik de eerste wa
gens gaan afstoten”.
En zo was het. Turend in de duis
ternis zag ik in de verte een licht
sein opflikkeren. Meteen begonnen
de machtige motoren te grommen,
en zwegen weer. Remmen knarsten.
Zacht schokkend kwam de lange
sliert wagens tot stilstand. Maar in
de verte rolden eenzaam twee wa
gens onder de booglampen. Een
paar keer herhaalde dat spelletje
zich. Stoten, remmen, stoten, rem
men.
De Indonesische premier omschr,
het doel van de conferentie als: i
gezamenlijk opsporen van de
sprong van de moeilijkheden, het t
spreken daarvan en het trachten e
oplossing te vinden; door een gedac
tenwisseling tussen de vertegenw
digers van de verschillende gebiet
tot eën ruimer inzicht te komen in
diverse problemen en het samenst
len van een plan, dat kan worden
bruikt als richtlijn bij de werkzae
heden voor de bevordering van
veiligheid.
President Soekarno zeide o.a. in:
rede, dat „het veiligheidsprobie
een vraagstuk is, dat ons allen a:
gaat” en „dat het in het belangi
land en volk een eerste vereiste is,
l, de veiligheid in Indonesië terugkee:
ik
tan
en moest dus
(Van één onzer verslaggeefsters)
UTRECHT, 13 Jan. In Australië
en Nieuw-Zeeland verscheen onlangs
het eerste nummer van een nieuw
maandblad getiteld: „Trowel and
Sword” (Troffel en Zwaard). Dit
maandblad heeft ten doel de opbouw
en de verdediging van het kerkelijk
en geestelijk leven aldaar op de
grondslag van de Calvinistische Re
formatie.
De jonge Reformed Churches heb
ben met veel enthousiasme dit blad
opgericht. Het wordt geredigeerd door
ds J. F. H. van de Bom te Carlton in
Australië en ds J. W. Deenik te Auck
land in Nieuw-Zeeland, verder ver
lenen alle predikanten en enige leden
der daar gestichte Reformed Churches,
hun medewerking aan dit orgaan.
Een enkele draai aan een kruk en de 60 ton zware diesel-electrische
locomotief stormt voorwaarts: Machinist W. Loenhout heeft de hand aan
de remkraan. Op de voorgrond het schakelbord.
Wie eens zou kunnen kennisnemen
van al de grafieken, sporenstaten en
rangeerplannen, die hiervoor ontwor
pen zijn, zou ervan gaan duizelen.
Maar bij de Spoorwegen zegt men:
„O, dat is zo eenvoudig als wat. Een
kind kan de was doen.”
Wel, ik geloof, dat het voor de
spoorwegmensen zelf heel begrijpe
lijk is, maar ik voor mij heb al staan
duizelen toen men de volgens de
treindienstleider eenvoudige wer
king van het bloksysteem uitlegde.
Honderden handeltjes. Het enige wat I
ik ervan begrepen heb, is, dat nooit
twee treinen tegelijk in één „Blok”
kunnen rijden. Dat wil zeggen, dat zich
nooit twee treinen gelijktijdig tussen
Biezelinge en Goes kunnen bevinden.
Héél eenvoudig. Net zo eenvoudig
als Amr, dat Alkmaar betekent en
Aml en Amf, de afkortingen voor Al
melo en Amersfoort. Je moet het maar
weten. Maar mij is vooral dit op
gevallen: of het nu een sein
huiswachter, een rangeerder, een
machinist, een opzichter personen- en
goederenvervoer of welk personeelslid
ook mag zijn, zij moeten waken tegen
sleur, al krijgen zij dan ook iedere dag
hetzelfde menu dat toch wel afwissel-
lend is, voorgeschoteld. Daarom wor
den, ook in Goes, regelmatig heracti-
veringscursussen gegeven, speciale op
leidingen voor jonge mensen die moe
ten bewijzen dat er bij de spoorwe
gen nauwgezet en secuur moet wor
den gewerkt. Of ze nu wagenpoetser
zijn, rangeerder, seinhuiswachter of
machinist met een „kar” van zo’n slor
dige half millioen onder zich, al
len zijn ervan doordrongen dat accu
ratesse, stiptheid en veiligheid de nor
men zijn waarnaar zij iedere dag moe
ten handelen. Laten we als buiten
staander dankbaar zijn dat er bij de
N.S. zó wordt gewerkt.
AD. KOOLWIJK.
vóór twaalf uur des middags is ge
bracht de volgende ochtend op zijn
bestemming zal zijn. Zo is ook het
meer dan 100-jarig begrip „Van
Gend en Loos” als vervoersbegrip,
mogelijk dank zij de N.S.
De wagonladingen zijn wagens met
aardappelen, graan, kolen, oud ijzer,
1 ndbouwwerktuigen, kunstmest enz.
Ze worden des avonds tot treinen ge
formeerd. Drie treinen, ieder bestaan
de uit twee of meer groepen van wa
gens. Die wagens worden eerst over
dag verzameld. Dat wil zeggen dat ze
worden aangebracht van de Ringlijn
RANGEREN. Het lijkt in de duis
ternis een vreemd en gevaarlijk
spel. Een spel met stalen kolossen.
Maar toch een nauwkeurig uitgere
kend spel. Tegen de klant zegt de
N.S.: „Wij doen het veilig, vlug en
voordelig” Het standpunt van ’t
bedrijf zelf is dat men het bovenal
accuraat moet doen.
Wat weet de gemiddelde burger
van rangeren? Hoogstens, dat hij af
en toe lang voor de spoorbomen
moet blijven wachten. En toch is
Goes op het gebied van rangeren
énig in zijn soort hier in Zeeland.
Want het is een Hoofdgroepsstation
voor het goederenvervoer. Er zijn
er ongeveer dertig in Nederland en
maar één in Zeeland.
Wat dat zeggen wil en hoe men op
zo’n station wérkt heeft mij sta
tionschef H. P. v. d. Veen uitgelegd.
Hij gaf mij de theorieles. Zijn plaats
vervanger, de heer J. C. Koster,
toonde mij de practijk.
Allereerst dus iéts over Goes als
hoofdgroepsstation voor goederenver
voer. Dit betekent namelijk dat Goes,
wat het goederenvervoer per spoor
betreft, tot het centrum van Zeeland
is verklaard. Maar óók, dat alle goe
deren, die van buiten Zeeland komen,
via Goes verdeeld worden, en tevens
dat alle goederen die Zeeland per
spoor verlaten in Goes worden aan
gevoerd.
Nu kent men bij de N.S. twee soor
ten goederenvervoer, n.l. het „stuk
goederenvervoer” en de zgn. „wagon
ladingen”. Daar is n.l. verschil tussen.
Stukgoed is alleen datgene wat door
de deuropening van een wagon naar
binnen gedragen kan worden. Vergis
U dus niet; een combine is bepaald
géén stukgoed.
’s Ochtends om 4.23 komt de eerste
trein uit Holland met stukgoed voor
Zeeland binnen. De wagons worden
geplaatst onder de loods van Van
Gend en Loos om daar gelost en ver
volgens ook weer beladen te worden.
De zendingen voor Vlissingen en
Middelburg gaan in aparte wagens.
Zo worden tweemaal per dag onge
veer dertig wagonladingen met stuk
goed verwerkt. Dat is plus minus 200
ton per keer.
’s Middags om half drie gaat uit
Goes een stukgoederentrein het land
weer in. Wéér zo’n tweehonderd ton,
verdeeld over 28-30 wagens. De N.S.
treven ernaar, dat al het goed, dat
„Zeuven” schreeuwt ten overvloede
nog eens de rangeerder. Hij heeft te
voren de betreffende wagen losge-
h akt, en, hangend aan de voorlaatste
wagen, geeft hij tijdig het stopsein.
Het is het z.g.n. sein 520. De ran
geerder beweegt zijn lantaarn lood
recht omlaag en op heuphoogte
horizontaal. Overdag duidt hij dit aan
door op zijn hoorn een lange stoot,
gevolgd door twee korte te geven. Dit
is sein 620.
Geroutineerd als hij is heeft hij de
feeling, welke snelheid het rangeer-
deel moet hebben om elke wagen
zonder te grote snelheid naar de juiste
plaats te kunnen stoten. De seinhuis
wachter heeft inmiddels de wissel
naar het betreffende spoor omgegooid
en zo dendert de wagen eenzaam ver
der en komt tot stilstand waar de
rangeerder hem hebben wil.
Accuratesse en verantwoordelijk
heid voor de veiligheid van goed en
mens. Het wordt de mensen tót-en-
n èt ingeprent.
Snel, met de hand aan een daarvoor
aan de wagen bevestigde handgreep,
duikt de rangeerder tussen de wa
gens om ze aan elkaar te koppelen.
Dat aankoppelen eist acht handelin
gen met in totaal 29 bewegingen die
tot in de puntjes moeten worden uit-
ge11 oerd. Dit werk, op zichzelf niet
van gevaar ontbloot, eist de volle ver-
antwoordelij kheid.
Denk eens aan deze wintertijd, als
de rails beijzeld zijn, aan sneeuwval
en aan bevroren koppelingen. Hoe ge
makkelijk kan men dan niet uitglij
den of misstappen! En wie zal zeggen
hoever zo’n remschoen doorglijdt?
Zo behandelt men te Goes per jaar
vijftigduizend tot zestigduizend wa
gons. In de bietentijd zelfs 5000 wa
gons binnen twee maanden extra. Dan
lopen er een achttal speciale bieten-
treinen.
Maar in de dagelijkse rangeerdienst
van de wagonladingen vertrekken er
iedere dag drie goederentreinen. De
eerste groepsgoederentrein vertrekt
om 21.01 uur met wagens voor Lim
burg. Twintig minuten later vertrekt
de volgende alweer. Hij bestaat uit
drie groepen met wagens voor het
certrum van het land, Set Oosten en
F t Noorden.
Om 22.13 u. vertrekt de derde trein
met wagens voor Rotterdam export
goed voor overzee en lege kolen
wagens voor de mijnstreek, alsmede
wagens voor Roosendaal en België.
Ze vertrekken stipt op tijd. Want
stééds weer moeten zij opnieuw ge
groepeerd worden. Heuvelen in Roo
sendaal en in Den Bosch, uitstoten in
Utrecht. Steeds weer worden de trei
nen gesplitst tot zij op de plaats van -
bestemming zijn. Zoals de wagen met Tmuzel and SwOfO
stroo uit Kwadendamme, die tenslotte
op het grote rangeerterrein Onnen te
rechtkomt om vandaar met het buurt
treintje in Zuidbroek te arriveren.
In. «.uppeien van de wagens ge
schiedt zorgvuldig. Rangeerder P.
Molhoek heeft volle aandacht bij zijn
werk.
’s-GRAVENHAGE, 13 Jan. -
eerste zendelingen Ottow en Geis-;
landen op 5 Febr. 1855 op Mansin!,
aan de kust van Nieuw-Guinea.
di..& .„.i d£ f1
Herv. Kerk hoopt dit feit te geden»
in een bijzondere vergadering <W
Februari in het gebouw voor Kur»
en Wetenschappen te Utrecht.
In deze vergadering zullen dr G
H. Locher, secretaris van de raad v
de zending, en ds H. J. Teutscher,
dingspredikant van Nieuw-Gui1,
met verlof, de gang van de arbeic
het verleden en de vragen van
toekomstige vormgeving besprek®
ET WAS DIE AVOND
KOUD op het Goese sta-
tionsemplacement. Maar
had A gezegd: zien hoe het
geren te werk gaat,
ook B zeggen: de kou trotseren,
eens zien, onder
omstandigheden
werken”. Nou,
zeggen:
,,Kon ik meteen
welke moeilijke
rangeerders
alsjeblieft!
Het was donker en stil, zo vlak
na het vertrek van de personen
trein.
Maar plotseling klonk in de verte
het geluid van een stem die iets
riep. En vlak daarop het gebrul
van een zware motor, een luid ge
ronk, dat weer afzwakte.
Dan het geluid van rijdende wie
len en als een dreigende vierkante
schim rolde een zware goederen
wagen nabij. Een kleine figuur snel
de toe en legde een voorwerp op
de rails. Een korte stoot, een schu
rend geluid: de zware wagen was in
zijn loop door een remschoen ge
remd.
in de rug” hebben om vooyuit te ko
rren. Een rangeerheuvel is één op een
heuvel gelegen spoor met waaier
vormig uitlopende sporen.
„Uitstoten” is het werk waarbij
machinisten, seinhuiswachters en ran
geerders een hecht team moeten
vormen.
ZWOLLE, 13 Januari Bij de overheid zjjn thans drie plannen in ovt
weging voor de verbinding door de nieuwe IJsselmeerpolders van Anisterdi-
uit naar het Noorden van ons land. Al deze plannen komen in zoverre ovt
een, dat zjj wegen betreffen die over Emmeloord in de Noord Oost PoM
zullen lopen.
In de eerste plaats is een tracé geprojecteerd via Steenwpk en het pen1
gebied tussen Drente en Friesland, in de tweede plaats heeft men gedacht an-
een mogelijkheid ook Assen in te schakelen, zodat dan de weg meer Oostelj.
zou lopen en in de derde plaats is er een mogelijkheid langs Drachten
Heerenveen. Hoogstwaarschijnlijk zal ten Zuiden van Deventer de niw
verbinding tussen Twente en het Westen komen te lopen. Bjj al deze plain
zullen Zwolle en Kampen dus worden uitgeschakeld. Thans is de situatie
dat de verbinding tussen het Westen en Centraal en Westelijk Nederls
via Amersfoort en de Zuiderzeestraatweg over Zwolle loopt.
Tijdens een vergadering van de Ne- staan. Tegenover deze plannen ple
derlandse Maatschappij voor Nijverheid t ir Kraayenhagen voor de aanleg
en Handel heeft ir A. Kraayenhagen, een geheel nieuwe Zuiderzeestraav
directeur van de Planologische Dienst als verkeersruggegraat tussen West
in Overijssel over deze plannen gespro- Noord-Nederland.
ken in een rede, die hij op eigen ver- ZWOLLE—KAMP!
antwoordelijkheid hield. Hij waarschuw-
de ten sterkste tegen uitvoering ervan, HU„ o.a. vast dat ï'00
wanneer het indeiHaad de bedoeling is Overijssel m industriële ontw.k e.
Zwolle en Kampen niet op te nemen s achter gebleven, terw\,l Twente
in de verbindingsschakel West-Noordkana greep. De mentaliteit van 1
De heer Kraayenhagen zei, dat ™lkmg is daar mede aan schuK
Zwolle en Kampen en daarmee geheel Zwolle concentreerde zich nameUjk
Nnnrdwesteliik Overiissel in een ver-1 heel en al «Pde iha,lde‘- Z'vollc
Kampen was in staat het teveel s
agrarische werkkrachten van de
ringende streek op te nemen, beide
den brachten het niet verder dan
zorgingscentra, terwijl de industr
expansie in de tw'ee steden een uit’
zoekt naar Noordwest-Overijssel. I
de verkeerssituatie hiermee ten nat
ste samenhangt was volgens spiel
duideljjk.
ANDERE VIS
De heer Kraayenhagen betoci
verder o.a. dat ook op natior.
gronden de grote weg lang A®
foort-Zwolle-Meppel en Assen
het grootste belang is. Er wok
hierdoor immers meer grote
kernen verbonden dan door een e[;
tuele weg door de Zuiderzeepolè
Bovendien ligt het zwaartepunt
de randstad Holland (met 3,8
lioen inwoners) niet in Amsterd»
maar in het verlengde van de
AmersfoortUtrecht. Dóórtrekt
van deze lijn naar Zwolle, zal
twijfeld, naar hij meent, meer
keer aantrekken dan de weg door
polders via Lelystad.
Dat er een goede weg door deze
ders komt, is volgens ir Kraayeni®
echter eveneens van zeer groot bela
I Het nieuwe land moet zich struct®
De artikelen zijn geschreven in de I aan het oude land kunnen aanpas
Engelse en in de Nederlandse taal. Ook al door de gewenste industrial-'
Bovendien wordt elk Engels artikel tie van het nieuwe land zijn goede
gevolgd door een korte inhoudsweer-1 bindingen een eerste vereiste. De
gave in het Hollands, zodat ook de verkeersweg naar Noord-Nederland
niet-Engels sprekende immigranten I echter langs Zwolle moeten blijie
ten volle van deze lectuur kunnen ge- pen.
nieten.
Het blad bevat o.m. nieuws over de
kerken, een vragenhoekje, studies
over bepaalde Schriftgedeelten,
rubriek „Van Vrouw tot Vrouw”
ook de jeugd wordt niet vergeten.
„Trowel and Sword” zal zeker de band
tussen de emigranten versterken en
zal voor het kerkelijk leven van zeer
veel belang zijn.
Ongetwijfeld zal ook in Nederland raad voor de zending^ van
deze poging om het kerkelijk leven
onder de snelgroeiende immigranten
bevolking te bevorderen en de onder
linge band te verstevigen met belang
stelling worden gevolgd. Degenen die
graag kennis willen maken met dit
blad, kunnen hun adres opgeven aan
de heer H. J. van der Munnik, Nieuwe
Binnenweg 292 te Rotterdam, die hun
dan kosteloos een nummer zal toezen
den.
bijzondere vergadering of
F