Amerika van M is en blijft het land de wonderen. I I I U Zeeland was waakzaam Ramp tijdens de Kerstdagen. °-d«r (]e loupe Practisch iedereen heeft een auto en daarom is er veel te weinig parkeerruimte. t Til! 7 '-EUWSCH DAGBLAD Dinsdag 28 December 1954 Simpele indrukken uit andere wereld. (I) een van 1 Twee oorzaken Ook zonder U I Christelijke vakbeweging in Latijns Amerika in elk huisgezin: Centrale premiekeuring hengsten Gasmaskers voor de bevolking. Gesprek van de dag W inkelen Wat bezielt die Fransen Maar toch bestond er een gevoel onbehagen. Nieuw nummerbord belasting betaald. „Heer in het verkeer” I K' Tb j w pagina 3 i is. een (Adv.) 1 Een eenvoudig Nederlander heeft geruime tijd in Amerika vertoefd en hij is tot de conclusie gekomen dat dit land een land is en blijft van de ongekende mogelijkheden om niet te zeggen van de wonde ren. Als een onbeschreven blad papier is deze Nederlander zijn reis begonnen en onopgesmukt geeft hij hier zijn ervaringen weer. Vooral de auto’s hebben grote indruk op hem gemaakt, zo als uit dit artikel blijkt. achterzijde boulevard beschadi- in de ach- worden Inder- enkele de ramp van 1 Februari de balans op te maken. i t I .a. x' Ingezonden Mededelin Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten DEN BOSCH, 27 Dec. De centrale premiekeuring van hengsten van 312 jaar zal te ’s-Hertogenbosch vanwege de Koninklijke Vereniging „Het Nederlandse Trekpaard” in de Veemarkthallen ge houden worden op 11 Februari om 11 uur. De hengsten- kunnen mededingen in de grote en kleine maat. van het trottoir tijdmeters, waarnaast men zijn auto moet plaatsen. Men doet een munt voor een bepaalde tijdsduur in de meter en de klok be gint te lopen. Zorgt men er niet voor, dat men niet langer wegblijft, dan de tijd waarvoor men betaald heeft, dan loopt men het risico van een flinke boete. Er is een tijd dat het klonk uit een trotse Franse mond: „Wij beslissen bij U, met U.. maar zonder U!” Nu zijn de rollen omgedraaid. Hoe Frankrijks politici ook zullen beslissen de ge allieerden hebben al laten weten dat Duitslands bewapening doorgaat, ook zonder Frankrijks goedkeuring. En dat is een goed ding, want Europa is niet verdedigbaar zonder Duitse legers laat men die realiteit toch in het oog houden! Maar dan blijft toch de tweedracht en die tweedracht is een Russische overwinning! Negen en twintig reizigers gin gen met een stratocruiser van de B.O.A.C. op weg van Engeland naar Amerika om de Kerstdagen thuis of bij kennissen te kunnen doorbrengen. Op het Schotse vliegveld Prestwick verongelukte het toestel echter. Acht en twintig personen vonden bij deze ramp de dood, vier werden gewond. De foto toont het verongelukte toe stel. In de inzet captain W. Laing Stuart, de gezagvoerder die zelf gered werd. UTRECHT, 27 Dec. Dezer dagen is in Santdiago (Chili) het eerste congres ge houden van de Christelijke Vakorganisa ties in Latijns Amerika. De voorzitter van het Internationaal Christelijk Vak verbond Gaston Tessier was hierbij aan wezig. De meeste van de Zuid-Ameri- kaanse landen, alsmede Mexico en Pana ma, waren vertegenwoordigd. Het con gres besloot tot de oprichting van een „Latijns Amerikaanse centrale van Chris telijke Vakorganisaties (C.L.A.S.C.)”. De secretaris-generaal van het Chil- leense vakverbond (A.S.I.C.H.), José Goldsack, werd als voorzitter van de C.L. A.S.C. benoemd. 1 ’s-GRAVENHAGE, 27 Dec. In zijn memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot wij ziging van de begroting 1954 van Binnen landse Zaken (Bescherming Bevolking) deelt de minister van Binnenlandse Za ken o.m. het volgende mede: Met betrekking tot de vraag, hoe lang het nog zal duren, voordat vol doende gasmaskers voor de bevolking aanwezig zullen zijn, werd opgemerkt, dat een termijn nog niet kan worden genoemd. Daartoe zullen eerst de be staande plannen verder moeten worden ontwikkeld. Deze voorzien in het plaat sen van een aanlooporder (waarvoor f 1.000.000.— van deze begrotingspost bestemd is) om de Nederlandse indu strie de gelegenheid te bieden erva ringen op te doen en zich zodanig voor te bereiden, dat, wanneer nodig, on middellijk op grote schaal gasmaskers voor de bevolking kunnen worden ge produceerd. Wij moeten er voor waken, dat door onze aandacht voor de Deltaplannen de veiligheid geduren de de jaren, die nog zullen verstrijken Het is hier de gewoonte, dat vrijwel iedereen de boodschappen zelf gaat ha len in de zelfbedieningszaken. „Winkel” is voor deze zaken een te gewone naam. Ik ben geneigd, ze levensmiddelen paleizen te noemen. Stel u zich eens voor een grote vierkante ruimte, prach tig verlicht, overal stellingen met vak ken en vitrines (verschillende diep ge koeld), gevuld met alle mogelijke le vensmiddelen en andere benodigdheden. Men is er in geslaagd, dit op een bui tengewoon aantrekkelijke wijze te doen. Elk busje, flesje, doosje, blikje of welk ander artikel ook, is geprijsd met een stempelopdruk en alles wordt verpakt verkocht. En meent nu niet, dat men hier al leen kruidenierswaren, comestibles en conserven kan krijgen. Neen, voor groenten en fruit kan men een afzon derlijke afdeling vinden. Men kan daar alles krijgen, wat het hart be geert, in verse en bevroren toestand. Maar ook alle soorten vlees en vlees waren worden in dit levensmiddelen paleis verkocht, op een enigszins an dere wijze dan bij ons. Het vlees en de vleeswaren worden hier van te voren in grote of kleine stukken af gewogen, ingepakt in cellofaanpapier en voor de verkoop in vitrines neer gelegd. De pakjes rundvlees bijvoor beeld Eggen verdeeld in ribstuk, borst, naborst, roastbeef, rollades,'soepvlees, gehakt en onder alle andere benamin gen, die er nog zijn. Bijna a, het vlees is met been en op elk pak of pakje staat de naam, het gewicht en de prijs. Men haalt hier het een en ander niet in de kleinst mogelijke hoeveelheden, maar koopt meestal in voor de gehele week of voor langer, want iedereen heeft hier immers een koelkast. Boven dien is in menig gezin een freezer, waarin men de etenswaren (als men zou willen) wel een jaar in kan laten in bevroren toestand en men heeft zo doende altijd enige voorraad in huls, ook wat betreft de groenten en het fruit. Als men binnenkomt, neemt men een wagentje, gaat hiermee langs de rijen mooi opgestapelde levensmiddelen en neemt de artikelen, die men wenst. Bij de uitgang passeert men de kassa, legt daar de boodschappen uit zijn wagen tje op een toonbank en betaalt. De artikelen worden in grote zakken ge pakt en men neemt ze mee naar de auto. Want niemand gaat winkelen zonder auto. Naast zo’n levensmidde lenpaleis is dan ook een ruimte of een plein, zeker groot genoeg voor 60 of 80 auto’s. Een zaak, die niet de be schikking over een dergelijke ruimte zou hebben, zou geen klanten krijgen. Aardig is ook, wanneer men naar de uitgang gaat, dat dan de deur auto matisch opengaat, doordat men over een mat gaat, waaronder zich een me chaniekje bevindt. Niet alleen vrouwen halen de boodschappen, ook de mannen doen dat, vooral ’s avonds. Al met al moet men in Nederland wel over veel fantasie beschikken om zich te kunnen voorstellen, hoe mooi en practisch deze levëhsmiddelenzaken zijn ingericht. Gaat het mis met de Westelijke een heid? Zal de Franse Nationale Verga dering zich uitspreken tegen de herbe wapening van West-Duitsland en aldus oorzaak worden dat de Ver. Staten, Engeland en Duitsland hun gang gaan zonder zich nog langer aan die Fransen te storen? Als U dit leest weet U wellicht het antwoord nu wij dit schrijven staan wij nog vóór het slotdebat in het Fran se parlement. We kennen nog slechts twee feiten: de verwerping in eerste instantie van Duitslands herbewape ning door de Franse volksvertegen woordigers en we kennen de vinnige waarschuwing van Engeland. Als Frankrijk weigert mee te doen zal En gland zich ook niet langer gebonden achten aan zijn verplichtingen. Dan zal het zijn troepen terugtrekken van het vasteland van Europa als het dit wen selijk acht. De verplichting om die troepen tot het einde van deze eeuw op Europa’s continent te houden, bestaat dan niet meer voor de Engelsen! Die twee feiten zijn ernstig genoeg. Het is wat Rusland altijd gewild heeft: tweedracht zaaien tussen de geallieer den. Tweedracht versplintert. Ver splintert ook de militaire kracht. En als het Kremlin de tijd gekomen acht zal het daarvan profiteren! Zijn die Fransen dan blind voor deze feiten? Wat bezielt die mensen toch? Is het alleen maar dwarsdrijverij? Men kan dat toch moeilijk aannemen het kabinet van premier Mendès-France is wel zó populair, dat vrijwel geen en kele partij de verantwoording op zich zal durven nemen om hem de laan uit te sturen. En laat de premier dan nogal wat persoonlijke vijanden hebben men kan toch moeilijk aannemen dat iemand als Bidault, die toch heus wel weet wat er in de buitenlandse politiek te koop is, zijn persoonlijke antipathie zal laten spreken als het om zulke be langrijke zaken gaat! fen van afdoende voorzieningen drin gend noodzakelijk is. Wij moeten ons op dit punt bepaald geen illusies maken: als het water dezelf de hoogte had be reikt als op 1 Fe bruari 1953, dan waren er heel erge dingen gebeurd. Dan had de storm ons zeker niet overval len, dank zij de be- wakingsorganisatie, die naar onze in druk klopte, maar dan zouden sommi ge dijken het niet hebben gehouden. Er is gesproken over normale storm schade, waarover tl -ru Zeeland de zwaarste storm na achter de rug heeft is er reden om de balans op te maken. En dan mag met voldoening worden vastgesteld, dat Zeeland paraat was. Toen het befaamde telegram werd ont vangen duurde het niet lang, of het bewakingsapparaat draaide op volle toeren. Wij hebben ons daarvan kunnen overtuigen door bezoeken aan de Provinciale Waterstaat, aan de com mando’s van de B.B. en door het voeren van tientallen tele foongesprekken met mensen, die op de meest bedreigde punten van de provincie hun posten hadden ingenomen en dag en nacht in touw waren. Aan al deze mannen (en ook wel vrou wen), die vele ongenoemden, die in wind en modder stand hielden, een eresaluut! Iemand maakte de opmerking, dat het een goede generale repetitie was voor het geval er daadwerke lijk moest worden ingegrepen. Dit was maar voor een deel juist, want - helaas moest er hier en daar worden in gegrepen. Dit nu doet de vraag rijzen, of de Zeeuwse oeverver- dediging in het alge meen voldoende is en of mag worden gezegd, dat naar menselijke bereke ningen een ramp als in begin van vorig jaar, kan voorkomen, vraag mag niet voor We geloven inderdaad dat men die per moet zoeken om de oorzaken van deze Franse houding te kunnen aan wijzen. Als men volstaat met schouder ophalend over „die dwaze Franse po litiek” te spreken doet men dit land toch wel onrecht. Waarom hebben zo velen tegen Duitslands herbewapening gestemd? Men kan naar ons gevoelen twee groe pen aan wij zen: a. de mensen die geloven dat er met Rusland toch wel te praten valt en die er vast van overtuigd zijn dat die Rus sische bereidheid er niet meer zal zijn als eenmaal vaststaat dat de West- duitsers weer wapenen zullen gaan dragen. Wij geloven niet in de goede wil van het Kremlin maar wij zul len toch niet graag die mensen veroor delen, die er nog wel in geloven! b. de mensen die bang zijn voor Duits land en die in de thans ontworpen Pa- rijse verdragen de Duitsers niet vol doende gebonden achten. Zij zijn de aanhangers van Bidault en Schuman, de vurige aanhangers van de vroegere Europese Defensie -Gemeenschap. On- teg'nzeggelijk had Duitsland in de E.D.G. minder zelfstandigheid de zeggenschap kwam aan de gemeen schap van volkeren. Ook Frankrijks zeggenschap dusdat is de reden waarom die E.D.G. juist verworpen is! Hier gaapt de diepe kloof tussen de Franse politici: enerzijds staan de trot se Fransen, de aanhangers van De Gaulle (en van Mendès-France!) die van geen overdracht van souvereiniteit willen weten. En aan de andere kant staan de mensen die alleen nog maar in steeds groter eenheid heil zien voor West-Europa. Blijft de vraag of die te genstanders van de Parijse verdragen nu niet over dat E.D.G.verlies moeten heenstappen vóór Februari 1953 niet eens werd ge praat en waarover in de krant hoog stens een tienregelig berichtje zou zijn verschenen. Dit mo ge waar zijn, maar niemand mag uit het oog verliezen, dat zeer terecht de ver schrikkelijke ramp, die ons land trof, het keerpunt is ge weest en dat zoiets nooit meer mag ge beuren! De bevolking heeft zich, naar wij van alle kanten hoorden, voorbeeldig gedra gen. Natuurlijk was er onrust en neem maar aan, dat in de polders en de ge meenten vlak bij de dijken niemand rus tig zal hebben ge slapen, maar van ’n paniekstemming was nergens sprake. Ieder wist, waaraan hij of zij zich had te houden, ook weer d«.nk zij het waar- scb uwingssy steem als de nood werke lijk aan de man zou komen. Velen had den hun voorzorgs maatregelen al ge troffen en het huis raad naar de zolder gebracht. Gelukkig konden zij het voor de Kerstdagen weer naar beneden halen! Hij rijdt dan in vlot tempo over de baan en passeert de verschillende con troles. De modernste apparaten staan de controleurs ter beschikking om de lichten, remmen, de stand van de wie len en alle mogelijke dingen te toet sen. Telkens wanneer een bepaald on derdeel is nagegaan, geeft de betrok ken controleur een aantekening op de kaart. Wanneer alles in orde is, krijgt men de kaart met goedkeuringen mee, nadat men een kleine vergoeding.heeft betaald. Op deze kaart staat dan ie pens de datum van een half jaar la ter, waarop men opnieuw de auto moet laten controleren. Indien bij de keu ring enige afwijking is geconstateerd, moet men de mankementen zo spoe dig mogelijk laten verhelpen en de wagen opnieuw laten controleren. De controle neemt slechts enkele minuten in beslag. De ene wagen na de andere rolt dan ook de Inspection Lane bin nen en het is grappig om te zien, hoe alles in zijn werk gaat. Parkeren van auto’s, vooral in de grote steden, is vaak een moeilijk probleem. Hier en daar zijn grote parkeerterreinen beschikbaar. Er zijn diverse straten, waar parkeren is toe gestaan, maar daarvoor moet men dan betalen. Hier vindt men aan de kant eer nog dan bij ons rijden in de Verenigde Staten de auto’s in lange rijen achter en met soms zes en meer naast el kaar. Niet alleen de beter-gesitu- eerden bezitten deze „cars”, maar ook elke arbeider (of hoe hij of zij ook genoemd mag worden), gaat met een auto naar het werk. De ene wagen is bijna al net zo groot en zo mooi als de andere. Practisch bij elk huis, bij sommige er naast, is een garage gebouwd. Toch ziet men ’s nachts nog veel wagens bul ten staan. Heel veel gezinnen hebben nl. nog een tweede of een derde „car”, ook ten behoeve van de vrouw des huizes. Men heeft hier veelal de gewoonte, een auto in te ruilen voor een nieu we, als men die één of twee jaar ge bruikt heeft. Deze gebruikte wagens gaan meestal naar speciale hande laars, die uitsluitend gebruikte auto’s (used cars) verkopen. Hier kan men (wat men bij ons zou noemen) pleinen vol „used cars” zien, die dag en nacht buiten staan. Hiertussen bevinden zich dikwijls heel mooie en nog wei nig gebruikte wagens. Ik ging eens met een vriend in Cincinnati (Ohio) naar een dealer (een van de vele). Mijn vriend wil de nl. een nieuwe auto kopen en zijn oude inruilen. We kwamen daar ’s avonds om negen uur. De dealer had vijf verkopers in dienst, die allen in de zaak hun eigen verkoop kantoor hadden, naast elkaar. Toen we een chef van de zaak vertelden, dat we kwamen om een nieuwe au to te kopen, kregen we ten ant woord: „Ja, dan zult u toch even moeten wachten, want al onze ver kopers zijn bezig”. Ik zag bij deze dealer de nieuwe modellen 1954 en in elke gewenste kleur. Op verschillende wegen, die van de woonwijken naar de binnenstad leiden zag ik het volgende: Een zesbaansweg heeft ’s morgens, wanneer iedereen naar zijn werk gaat, vier banen waar boven groene lichten branden. Dit is het teken, dat in die vier banen au to’s naast elkaar mogen rijden in de zelfde richting. Op de overige twee banen branden dan rode lichten. De ze zijn beschikbaar voor de auto’s die de stad uitrijden, ’s Avonds, als de fa brieken, kantoren en winkels weer leegstromen en het meeste verkeer zich van de stad af naar buiten be geeft, branden de lichten in tegen overgestelde richting. Tussen deze „speruren” worden voor beide rich tingen drie banen gebruikt. Er wordt over het algemeen zeer gedisciplineerd gereden en iedereen stopt beslist, wanneer hij van een zij weg een hoofdweg nadert. Er wordt snel gereden, maar men blijft er „heer in het verkeer”. Benzine kost slechts 6.5 dollarcent per liter, zodat men daarop niet bezuinigt. Kleine wagens ziet men dan ook weinig. De autobe- lasting is eveneens laag. Ten bewijze, dat men die heeft betaald, krijgt men jaarlijks een nieuw nummerbord, waarop het jaartal is vermeld. Heeft men dit nummerbord op zijn auto, dan is dit voor controleurs het bewijs, dat men zijn belasting heeft betaald. In Cincinnati bestaat een politie verordening, dat elke auto tweemaal per jaar voor de veiligheid moet wor den gecontroleerd. Deze verordening is echter plaatselijk en komt verder in de States weinig voor. Ik heb de con trole meegemaakt en ik moet zeggen, dat deze niet alleen interessant, maar ook bepaald nuttig is. De „Inspection Lane” is een over kapte hal van circa 40 meter. Als men komt binnenrijden, staat de auto met een op een van de vier banen in het gebouw. Men stapt uit zijn wagen en. dan neemt een controleur de plaats achter het stuur in. Deze heeft een kaart in de hand, waarop de controles voorkomen, welke hij moet verrichten. Het enorme autoverkeer in de Ver. Staten schept grote proble men. Vooral daar, waar het ver keer zich concentreert, zoals in de Holland-tunnel in New York, ho pen de moeilijkheden zich op. Maar, hoe kan het anders, de Amerikaanse verkeerspolitie is practisch. Om het verkeer in deze tunnel te controleren is een wa gentje geconstrueerd, dat heen en weer rijdt langs het zijpad in de tunnel. Het „nieuwtje op wielen” draaide proef op een rails van 2.200 voet lengte, welke in de tunnel was aangebracht. Men verwacht, dat door deze nieuwe vinding het toe zicht °P het verkeer gemakkelij ker en met grotere intensiviteit zal kunnen worden uitgeoefend en dat men bij eventuele ongevallen sneller ter plaatse kan zijn. Het wagentje, dat ong. 600 kg weegt, is ong. 60 cm breed, 3.30 lang en 1.80 m hoog. Er is een draaibare stoel in aangebracht en twee knoppen, welke resp. een snelheid van 6 of 12 mijl per uur garan deren. In dit verband was het wel een iro nische speling van de natuur, dat een keet van de Rijks waterstaat, die als laboratorium wordt aangeduid en van waaruit onderzoe kingen voor het Del taplan worden ver richt, bij Katse Veer in de kokende gol ven verdween worden Deze zeker de volle honderd procent be vestigend beantwoord, daad is op punten (wij denken slechts aan Stave- nisse en aan Vlis- singen) de toestand geruime tijd crïtiek geweest. Bij Stave- nisse zelfs zó, dat militairen moesten worden ingezet. Mag daar iemand een verwijt van worden gemaakt? Niemand vergete, dat er na de ramp hard is ge werkt aan verho ging en verzwaring van zeedijken, maar dat dit werk nog lang niet ten einde Eenvoudig, om dat niet alles ineens kan worden aange pakt. Toch is er terecht gevoel van on behagen. Neem Vlis- singen. Opnieuw sloegen de golven over de boulevard, het wegdek vernie lend, de van de ernstig gend en tergelegen woonwijk ontsteltenis en scha de veroorzakend. Als deze storm iets be wezen heeft, dan is bet dit, dat grote spoed met het tref- voordat deze plan nen zijn uitgevoerd, ook maar in het minst in het ge drang zou komen. Al zijn wij daar tegenover van me ning, dat de laatste storm opnieuw de absolute noodzaak van de Deltaplannen heeft aangetoond! V k3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3