D
en
Delta-wet komt reeds
over
Ziekteverzuim thans groter
dan voor de oorlog
enkele dagen!
Bisschop Dibelius vaardigt
herderlijk schrijven uit
II
©e Radio*
Een harde noot om te kraken
H
Kweekschoolwet
wordt gewijzigd
Overvallen in
W est-Duitsland
oep
(F
Operatie „Fellagah”
afgelopen
Vooral in de leeftijdsgroepen van 20 tot 40 jaar
Ds H. VELDKAMP II
Jongeren, die deelnemen aan communistische
plechtigheden, kunnen worden uitgesloten
BERLIJN, 10 Dec. Donderdag is een
herderiyk schrjjven gepubliceerd van bis
schop Debelius van de Duits-Evangelische
kerk, gericht tot predikanten van het
ambtsgebied van de bisschop - Beriyn en
de Oostduitse provincie Brandenburg.
Hierin wordt de predikanten gezegd, dat
zö jongeren, die deelnemen aan Marxis
tische inwydingsplechtigheden van het
doen van openbare geloofsbelijdenis moe
ten uitsluiten. De vorige maand hebben
communistische autoriteiten bekend ge
maakt, dat kinderen die de school verla
ten, met ingang van het volgend jaar,
aangemoedigd zullen worden om deel te
nemen aan plechtigheden, waarbij zij in
de politieke en sociale wetenschap wor
den ingeleid.
Ir Dibbits deelt mee:
w
■I
pagina
DOOR
)lan
tfJie/Lgt anA
Nieuwe kerkstrijd in Oost-Duit stand
Steun bij stichting van nieuwe
gebouwen
a 2
=3
ien*2
Commissie publiceert enkele cijjers
Prinses Beatrix verricht
tewaterlating.
V
JrTSe ,ies; 18’15 Vi001 en P«no.
18.30 V. d. soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Ba-
zuinmuz. 19.50 Caus. 20.00 Geestelijke
muz. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram.
22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nws.
1
ZEEUWSCH DAGBLAD
11 December 1954
Zaterdag
Ingezonden Mededeling (adv.)
TELEVISIE
•g
nd-Ne*
rt
9
ids.
L-pen.
niet. Ze zagen Herodes liefst zo spoedig
mogelijk verdwijnen, die gehate Edo-
rang-
Las
en W.
swaar-
ien te-
istelde
kaden
'alche-
n deze
ite muz.
19.15
o.
jn.
SLT
K.
15
de
wordt
ente in
noemde
ewezen
en W.'
Koude-
tot aan
.eleweg.
de Pro-
het uit-
Boven-
leer als
Koude-
jr over
aeleweg
ZONDAG 12 DECEMBER 1954.
HILVERSUM I. (402 m.) NCRV:
Nws en. weerber. 8.15 Orgelconc.
Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO:
gemiddelde duur der ziektegevallen
ligt in de steden echter lager dan op
het platteland. De commissie neemt op
grond hiervan aan, dat op het platte
land veel minder kortdurende gevallen
voorkomen dan in de steden.
Hoewel de frequentie van de ziek
tegevallen bij de oudere leeftijds
groepen geringer is, dan bij de jonge
ren, kan men naar het oordeel van
de commissie wel aannemen, dat de
veel langere duur der eerste van gro
te invloed is op het totale ziektever
zuim. Er heerst bovendien een alge
mene tendens om langer te verzui
men dan voor de oorlog het geval
was.
om da
eft het
n het
en af
in het
an het
:ken.
puin
en het
It het-
t geval
stelijke
is op-
ie zeer
ie her
over
.'Ug ge
en W.
ekende
istig de
Vegen
iet ge-
Voet-
ing ge-
bij de
trieweg
er voor
dat moet ook persé een
Geen man! En
zo
en
n kind kun je spelen! Je kunt
kind ook naar je hand zetten.
i en kleinen
v intens van het
eeuwige kind, als pendant van de
Naar wy vernemen zal de Keukenhof-
tentoonstelling te Lisse volgend jaar op
24 Maart worden geopend. Wie de ope
ning zal verrichten is nog niet bekend.
klankb. 21.30 Gevar.
21.55 Gram. 22.15 Kamerork. en
.TUNIS, 10 Dec. De termijn van tien
dagen, waarbinnen Tunesische opstande
lingen zich bij de Franse en plaatselijke
autoriteiten in Tunesië konden melden
en hun wapens inleveren waarbij hen
straffeloosheid en hulp bij het vinden van
een betrekking werden gewaarborgd
is Vrijdag te middernacht geëindigd.
Bijna 2500 opstandelingen hebben van
het Franse aanbod gebruik gemaakt, doch
hun voornaamste leider, de oude Tahar
Lassoed, heeft zich niet gemeld. Hij be
vindt zich, met vijftig volgelingen, in het
gebergte. Men verwacht dat thans Franse
troepen zulen worden gezonden om Las
soed en de zijnen in handen te krijgen.
Sinds Maandagmiddag j.l. wordt in
Diergaarde Blijdorp een Europese kraan
vogel, ter waarde van ongeveer f 500.
vermist. Men vermoedt, dat de vogel
door de stormwind is meegevoerd en wel
licht ergens in een polder is neergestre
ken.
De Europese kraanvogel is iets groter
dan een reiger, is grijs van kleur en heeft
twee witte vlekken op de kop.
Bisschop Dibelius zegt in zijn schrijven,
dat de ouders moeten weten, dat het be
lijden van het evangelische geloof onver
enigbaar is met deelneming aan inwijdin
gen in de marxistische leer en dat kinde
ren, die hieraan deelnemen niet hun
voorgesteld een
financiering te
scheppen voor de eerste aanschaffing
van schoolmeubelen, leer- en hulp
middelen. Tenslotte beoogt het ont
werp een vereenvoudiging te brengen
in de wijze van vergoeding voor het
huren van schoolgebouwen en terrei
nen.
Van Herodes begrijpelijk. Hy vreest,
dat, éls er een koning geboren is uit
het huls van David, deze zijn grote
concurrent zal zijn. Vandaar dat de hel
terstond actief wordt vla Herodes. De
hel Is altijd actief. Men kan van de
duivel zeggen wat men wil, maar lui
is hij niet. Hij doet Herodes z’n maat
regelen nemen, om Christus te doden,
en Zijn regiem in de wereld te verhin
deren.
Dat is de vijandschap uit de hel.
Er is ook een vredelievendheid uit de
hei, en dit is een nog doeltreffender
methode om alle actie voor het konink
rijk Gods lam te leggen.
Dat beminnen van de lieve vrede is
er in Jeruzalem. Niet alleen Herodes
ontstelde, maar heel Jeruzalem mèt
hem. Nee, zij kozen niet in bewuste vlj-
t recht- I
W. toch
van de
lande—
teDis-
Walche- j
de Her-
toewij-
lijk M’
om 2
Geeft u mij dan maar activisme,
De helse activiteit openbaart zich
momenteel in het om hals brengen van
elke activiteit en het op-dood-spoor-
rijden van ieder élan, en de enkele en
thousiastelingen die er nog zijn voelen
zich even eenzaam en verlaten als die
drie wijzen in het lamlendige ultra-
kerkse Jeruzalem van toen, als het er
tenminste drie waren (volgens de legen
de) wat me niet onwaarschijnlijk lijkt,
want het getal wijzen is nooit groot ge
weest in deze wereld. Altijd maar met
z’n drieën! Heel de historie door heeft
men het werk laten opknappen door
een stuk of wat. Een handjevol door
zetters. Zo’n armzalig stelletje zwoe
gers, en de grote massa staat aan de
kant van de weg of zit op de tribunes
en kijkt toe.
Maar ze knéppen het op, die drie,
want het z(jn wyzen, en wijzen laten
zich niet van de wijs brengen, en nog
minder wijsmaken, dat het met een
beetje minder ook wel kan. Het staat
er intussen met de neutrale middelmoot
maar slecht voor. De Christus die wy
gaan „aanbidden” op Kerstfeest straks
is ONDERWEG. Hy vraagt rekenschap
over de talenten. Er was er één by, die
het talent niet versnoept had. Ook niet
achterover gedrukt. Helemaal geen
gekke dingen gedaan. Het enige wat
hy „gedaan” had was, dat hy „niets
gedaan” had.
Dat werd z’n ondergang!
gegane
jaai- door het rijk
nomen.
Voorts wordt nog
andere wijze van
’s-GRAVENHAGE, 10 December.
Prof. Beel heeft als minister van O., K.
en W. a.i. een wijziging in de Kweek-
schoolwet by de Tweede Kamer aan
hangig gemaakt. Het wetsontwerp be
doeld wijziging
’s-GRAVENHAGE, 10 December De ziekengeldkosten per 1000,— loon
zijn in vergelijking met die van voor de oorlog, in de na-oor’ogse jaren (1946
tot en met 1950) bij de bedrijfsverenigingen met 74 procent en bij de Raden
van Arbied met 89 procent gestegen. Bij één bedrijfsvereniging bedraagt de
stijging zelfs 144 procent.
Tot deze conclusie is een commissie, die in 1951 door de minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid is geïnstalleerd, gekomen bij een bestu
dering van het vraagstuk van de invloed van het ziekteverzuim op de ar
beidsproductiviteit.
Volgens de beschikbare gegevens
de commissie is nog niet geheel ge
reed met haar werk zijn in het bij
zonder de leeftijdsgroepen van 20 tot
40 jaar debet aan de stijging van het
aantal ziektegevallen. Vooral de zeer
kort durende en tamelijk langdurige
gevallen zijn in frequentie toegenomen.
Zowel voor als na de oorlog is de fre
quentie en het ziektepercentage in de
steden hoger dan op het platteland. De
’s-GRAVENHAGE, 8 Dec. H.
H. Prinses Beatrix zal Zaterdag
Januari 1955 op het terrein van
Nederlandse Dok en Scheepsbouwmij
te Amsterdam de tewaterlating ver
richten van de turbinetanker „Va-
sum”. Deze tanker van 31.000 ton
draagvermogen werd gebouwd in
opdracht van de N.V. Petroleummij
„La Corona” te Den Haag.
I
BONN, 10 Dec. Vrijdagochtend
vroeg zijn in een rijdende trein bij
Bonn twee personen van hun porte
feuilles beroofd door een gewapende
bandiet, die, nadat aan de noodrem
was getrokken, in het duister wist te
ontkomen. Eén der beroofden is het
socialistische parlementslid dr Wenzel,
die 180 mark kwijtraakte. In de porte
feuille van de ander bevonden zich
300 mark en een vliegtuigbiljet naar
Berlijn.
Dezelfde ochtend zijn by Kirch-
weyhe in Nedersaksen twee spoorman-
nen van 26.800 mark beroofd. Dit be
drag vertegenwoordigde lonen en sa
larissen.
DE OORZAKEN
De commissie heeft naar de oorza
ken gezocht en kwam tot de slotsom,
dat de ontwikkeling der geneeskunde
o.m. veelvuldiger leidt tot ’t inschake
len van specialisten, hetgeen uiteraard
wachttijd kost, wat veelal ook het ge
val is bij ziekenhuisopname.
De commissie heeft in verband hier
mee enkele maatregelen in overwe
ging. Aanbevolen wordt het instellen
van een medisch-coördinerende instan
tie, ter bevordering van de doelmatige
werking van het medisch apparaat.
Voorts het bevorderen van een goede
medische en sociaal-geneeskundige sta
tistiek. Verder zal een onderzoek moe
ten worden ingesteld naar de feitelijke
samenhang van ziekteverzuim en so-
ciaal-psychologische factoren. Ten aan
zien van het psychologische en sociale
terrein zal het propageren van reeds
erkende en nuttige lijnen en gedachten
inzake het personeelsbeleid dienen te
geschieden, alsmede het bevorderen
van onderzoekingen op dit gebied.
miet. Maar men wist in Jeruzalem een
en ander van de historie. Herodes had
al heel wat bloed doen vloeien, als er
weer zo’n mededinger naar de troon
opdook. Al die soesa en narigheid zou
je dus nu wéér krijgen! Huiszoekingen,
razzia’s en .bloedvergieten! Daar was
men in Jeruzalem niet op gesteld. Men
was er beu van. De dingen moesten
maar zo biyven als ze waren! Het was
wel niet ideaal zo, maar als Jeruzalem
nu met het „Oosten” aanpapte, om
Christus hulde te brengen, dan was de
ellende niet te overzien.
Men koos dus geen partij vóór Hero
des tegen Jezus.
Men koos evenmin party tegen Hero
des vóór Jezus.
Men bleef „neutraal”, want dat gaf
het minst brokken.
Deze neutraliteit is een andere vorm
van vijandschap. Ze is alleen wat min
der agressief.
De openlijke vyandschap tegen Chris
tus heeft haar duizenden verslagen; de
neutraliteit haar tienduizenden.
e ontstelde en ontstellende neu
traliteit van Jeruzalem is als een
giftige slang door de historie ge
kropen. Haar glibberig spoor is byna
overal aanwijsbaar. Om maar niet al
te ver terug te gaan: in de bezettings
tijd waren het de „vreesachtlgen”, die
optraden als propagandisten van deze
neutraliteitspolitiek. Zy wilden natuur
lijk geen „vreesachtlgen” heten. O,
neen, ze waren helemaal niet bang. En
„verkeerd” waren ze nog minder. Al
leen maar „voorzichtig”, zy hieven de
waarschuwende vinger op tegen de
durvers en de ondergrondse werkers.
Die moesten met dat verzet maar op
houden. Alstublieft geen sabotage en
geen overvallen op distributiekantoren.
Daar schoot je niet alleen niets mee op,
maar dat gaf maar weer represailles en
onrust en narigheid!
Wie menen mocht, dat deze geest in
onze goede na-oorlogse tyd gestorven
is, vergist zich. Zij heeft integendeel
gigantischer vormen aangenomen dan
ooit.
wy geloven niet, dat het openiyk
partykiezen vóór Christus’ Koningschap
op elk levensterrein iemand van ons in
moeilijkheden zou brengen. Dat niet!
Maar het haalt ons uit onze gemakke
lijkheid, en dat willen wij juist niet! Wy
beminnen onze rust, en onze gezapig
heid, en onze slaperigheid.
Waar zou je drukte voor maken
Het géét Immers wel goed. Wij gelóven
het wel!
En juist door déze slagzin, dat wy
„het wel geloven”, bewijzen we, dat we
er niets meer van geloven, geen sikke
pit!
Niet, dat we geen gelovige mensen
zijn! Nee maar, dan moet u straks eens
naar ons komen kijken, hoe wij ons
openbare geloofsbeiy denis kunnen doen.
Van Protestantse zijde te Berlijn is ver
klaard, dat de kerkelijke autoriteiten in
Mecklenburg het voorbeeld van bisschop
Dibelius hebben gevolgd. Het is nog niet
bekend, of de kerkelijke autoriteiten van
de andere zes Oostduitse provincies het
zelfde zullen doen.
De secretaris van bisschop Dibelius
heelt verklaard, dat het herderlijk schrij
ven het bijgelegde conflict met de Oost
duitse overheid zou kunnen doen herle
ven. De reactie van het Oostduitse be
wind zou afhangen van „de huidige poli
tieke gedragslijn van de regering”.
Op 10 Juni 1953 zijn bisschop Dibelius
en Grotewohl, de Oostduitse premier, het
eens geworden over een „bestand” in het
conflict tussen kerk en staat, dat toen een
hoogtepunt had bereikt. De communisti
sche overheid verklaarde zich bereid, de
aanvallen tegen de kerkelijke jeugdbewe
ging te doen staken en vonnissen tegen
predikanten en leken te herzien.
Het merendeel van in beslag genomen
eigendom zou teruggegeven worden. De
kerk had, naar van communistische zijde
werd bekend gemaakt, op haar beurt ver
klaard, zich te zullen onthouden van „an-
ti-constitutionele aanvallen en inmenging
in het economische en politieke leven”.
’s-GRAVENHAGE, 10 December. Tijdens een rede, die
hij in Groningen hield, heeft de hoofdingenieur-directeur bij
de Rijkswaterstaat, ir Dibbits, meegedeeld, dat het ontwerp
Delta-wet reeds over enkele dagen kan worden verwacht.
Ongetwijfeld, aldus ir Dibbits, zullen in het ontwerp richtlijnen
worden uitgestippeld, waarbij de weg zal worden aangegeven, die
de regering wil bewandelen met betrekking tot de instanties, die
de zorg zullen krijgen over de dijken.
Hij zei, dat de zeer grote belangen die betrokken zijn bij de verde
diging van ons land tegen de hoge stormvloeden tot een geleidelijke
overname van de taak door het rijk nopen. De zorg voor de binnen
dijken of andere waterkeringen van groot regionaal belang dient te
berusten bij de provincie, terwijl de behartiging van de plaatselijke
belangen dient te worden overgelaten aan gemeente of waterschap.
Alleen in dat geval is naar zijn mening de zozeer gewenste autonomie
gewaarborgd en worden waterschaps-, gemeente- of provinciale be
sturen niet verlaagd tot uitvoerders van richtlijnen of voorschriften
van Den Hsfag, al dan niet versuikerd door meer of minder grote
nJksby dragen.
bevorderen In uw gezin en in de krant
en in de sociale beweging en uw Bond
andschap de' zijde van Herodes. Stellig en waar niet overal.
- -- - - - Men noemt dit tegenwoordig acti
visme.
J te brengen in het
systeem van ue vergoeding van kapi
taalsuitgaven van de bijzondere kweek
scholen.
Indien tot stichting van nieuwe ge-
e vaders en moeders van alle he-
J dendaagse „neutralen” zijn die
vele mannen en vrouwen in Jeru
zalem geweest, die het maar een ver
velende geschiedenis vonden van die
„wijzen uit het Oosten”.
U herinnert zich het geval wel.
De „wijzen” waren naar het kerkvolk
van Jeruzalem gekomen met een bood
schap, n.l. dat hun Koning er moest
zijn. Die boodschap hadden een kleine
twee jaar geleden de engelen ook al
gebracht, maar Jeruzalem was weer in
gedommeld. Nu komen de buitenkerke
lijken dat herhalen. Die buitenkerke
lijkheid wil van de kerk alleen nog
maar weten, waar ze Hem vinden kun
nen, want ze willen Hem hulde bewij
zen, Ze komen dus niets halen, maar
alleen wat brengen. Ze zoeken geen stil
uurtje van vrome genieting, maar ze
zijn zich bewust dat deze Koning hun
hulde vraagt.
Ze hebben de daad bij het woord ge
voegd ook en hun aandeel geleverd in
goud, wierook en myhrre. Daar hebben
Jozef en Maria hun verblijf in Egypte
mee kunnen bekostigen, en zo zijn die
wijzen de eersten geweest die meege
holpen hebben de gang van Jezus Chris
tus door en Zijn heerschappij in de we
reld mogelijk te maken.
Dat is dus dét!
Maar zoals gezegd, het rustige kerk
volk in Jeruzalem vond dit helemaal
met leuk. U kunt In het Evangelie naar
Mattheus nalezen, dat ze helemaal van
oe kook raakten. Herodes ontstelde en
"oei Jeruzalem met hem!
maar gelovig, bouwen wordt overgegaan komen de
schoolbesturen voor onoverkomelijke
financiële moeilijkheden te zitten. Het
vaste percentage, dat de besturen ont
vangen over de kapitaalsuitgaven, is
nauwelijks toereikend om de rente
van de geleende gelden te betalen,
laat staan, dat aan aflossing kan wor
den gedacht.
De minister wil ’n vergoedingssysteem
invoeren waarbij de werkelijke en
onder de nodige waarborgen aan-
verplichtingen van jaar tot
worden overge-
8.00
8.30
9.30
Nws? 9.45 Gram. 9.55 Pontificale Hoogmis.
11.30 Kamerork. en soliste. 12.20 Apologie.
12.40 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nw»
en kath. nws. 13.15 Lunchconc. 13.40 Boek
bespr. 13.55 Gram. 14.00 Voor de jeugd.
14.30 Viool en piano. 15.00 Rondetafelge
sprekken. 15.15 Gram. 15.25 „Hansel und
Gretel”, sprookjes-opera (gr.). 16.10 Kath.
Thuisfront Overal. 16.15 Sport. 16.30 Ves
pers. IKOR: 17.00 Jeugdbijeenkomst. NC
RV; 19.00 Boekbespr. 19.10 Vocaal ens.
19.30 „De mens in grenssituatie”, caus.
KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gevar. progr. 21.00
Act. 21.15 De gewone man. 21.20 Gram.
21.30 Emigratie-Forum. 22.15 Strijkoctet.
22.40 „Het Getuigenis over Christus caus.
avondgebed en iit. kalender. 23.00 Nws.
23,15—24.00 Omr. ork. en solist.
HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 8.00
Nws en weerber. 8.18 Lichte muz. 8.50 V.
h. platteland. 9.00 Sportmed. 9.05 Gram,
met comm. 9.45 „Geestelijk leven”, caus.
VPRO: 10.00 „Geef het door”, caus. 10.05
V. d. jeugd. IKOR: 10.30 Herv. Kerkd.
AVRO: 12.00 „Aan het begin van een
week in hét teken der zee caus. 12 03
Zeeliedjes. 12.15 Sportspiegel. 12.20 Zee-
water-cocktail. 12.35 „Even afrekenen.
Heren!” 12.45 Orgelspel. 13.00 Nws. 13.10
Med. of gram. 13.15 Strijdkrachtenprogr.
14.00 Boekbespr. 14.20 Disco-caus. 15.00
„Nederland en de zee”, toespraak. 15.15
Gram. 16.05 Dansmuz. 16.30 Sportrevue.
VPRO: 17.00 „Gesprekken met luis
teraars”. 17.20 „Van het kerkelijk erf”,
caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Sportjournaal. 18.15 Nws en sportuitsL
18.30 Lichte muz. 19.00 „Radiolympus”.
19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Ge
var. progr. 20.45 „Christoforo Colombo”,
hoorsp. 21.30 Lichte muz. 22.00 Cabaret.
22.30 Bas en piano. 22.50 Vragenbeantw.
23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.45—24.00 Jam
session.
N T S TELEVISIE PROGRAMMA.
10.2811.15 Oecumenische kerkdienst in
Genève; 11.15—11.50 Plechtige wijding v.
Monseigneur Montini tot Aartsbisschop
van Milaan. (Directe uitz. uit Italië;.
MAANDAG 13 DECEMBER 1954.
HILVERSUM I. <402 m.) NCRV: 7.00
Nws en SOS-ber. 7.10 „Een vaste burcht”,
caus. 7.14 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45
Een woord voor de dag. 8.00 Nws en
weerber. 8.15 SportuitsL 8.25 Gram. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst.
11.00 Viool en piano. 11.20 Gevar. muz.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en
tuinb. med. 12.33 Gram. 12.53 Gram, en
act. 13.00 Nws. 13.15 Metropole ork. 14.00
Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de
vrouw. 15.15 Gram, met comm. 15.35
Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Hobokwar-
tet. 16.55 Gram. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Re-
geringsuitz.: Nederland en de wereld: Dr
H. S. Frenkel: Nederland en de interna
tionale bestrijding van mond en klauw
zeer. 18.00 Koorzang. 18.20 Sport. 18.30
Gram. 18.40 Engelse les. 19.00 Nws en
weerber. 19.10 Orgelconc. 19.30 „Volk en
Staat”, caus. 19.45 Gram. 20.00 Radiokrant.
20.20 Alt en piano. 20.40 „Van Halifax
naar Edmonton”,
muz.
-koor. 22.45 Avondoverdenkmg. 23.00 Nws.
23.15 Gram. 23.4524.00 Evangelisatie-uitz.
HILVERSUM II. (298 m.) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huis
vrouw. 9.35 Gram. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.15
Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Musette-ork.
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 „In ’t
spionnetje”. 12.38 Hammondorgel. 13.00
Nws. 13.15 Med. of gram. 13.20 Dansmuz.
13.55 Koersen. 14.00 „Onze tyd in licht en
donker”, caus. 14.20 Pianorecital. 14.50
Hersengym. 15.10 Lichte muz. 15.40 Gram.
15.50 „Het spectrum”, caus. 16.15 Gram.
17.30 „Uit de Jeugdbeweging”, caus. 17.45
Gram. 17.50 Mil. caus. 18.00 Nws. 18.15
18.45 Discussie. 19.00 Lichte
Gram. 19.45 Regeringsuitz.:
ibriek. 20.00 Nws. 20.05 De
adioscoop. 22.30 Kamermuz. 23.00 Nws
J.15—24.00 Gram.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram.
1.30 Weerber. 12.34 V. d. landbouwers.
..42 Gram. 13.00 Nws 13.15 Pianospel.
.30 Gram. 13.45 Pianorecital. 14.00
'hoolradio. 14.30 Kamermuz. 14.45 Gram.
.15 Ork. conc. 16.00 Koersen. 16.02 V.
mnne^en’ 17’(?) Nws’ 17’10 Lichte muz-
- yij hebben in December St.-
\X/ Nicolaas- en Kerstfeest.
V V Deze twee liggen voor de
meesten zowat op hetzelfde niveau.
£]s er enig verschil is, dan is het
Kerstfeest een tikje saaier en een
paar graden sentimenteler, en ver
der is de oude eerbiedwaardige
bisschop vervangen door het altijd-
jeugdige Kerstmannetje.
Dat Kerstmannetje moet
al bij en
.mannetje”, blijven,
vooral geen koning! Want
iemand moet ge gehoorzamen,
met een 1
een 1- -
Daarom genieten groten
cp Kerstfeest zo i—-
eeuwige kind, als pendant van
eeuwige grijsaard Sinterklaas. Zo
blijft het pas leuk en gezellig. Sui
kergoed en marsepein eind De
cember voor de geestelijke magen,
plus een wiegeliedje voor het kin-
deke klein en het kindeke zoet, dat
je nooit wat doet.
Wanneer zullen wij, christenmensen,
eens ontwaken uit de droom van een
verromantiseerd Kerstfeest, en hoe lang
zullen we ons nog blijven vergapen aan
een documentaire film van een kind en
een kribbe, zonder dat we onze ogen
durven opendoen voor de werkelijkheid
van nü, de werkelijkheid van de
„hemeltroonbekleder”, die in de plaats
gekomen is van „Bethlems zuig’ling
iwak en teder”, en die heden spannin
gen oproept in Oost en West, vóór èn
échter het ijzeren gordijn?
Hef is de meesten blijkbaar nog
steeds ontgaan, dat er „hemelse heir-
legers" aan de komst van Christus in
de wereld te pas komen, en dat alles
uit zijn voegen gerukt wordt tot de
sterren aan de hemel toe. Het Kerst
feest is niet het feest van de droom,
maar van de realiteit, niet van de
stilte, maar van de strijd. Het is de
invasie, het vestigen van een brugge-
hoofd van het Koninkrijk Gods in het
door de duivel en zijn daemonen be
zette gebied. Het is de inzet van de
geweldige strijd der geesten, die nu
nog steeds voortgaat op elk levens
terrein. Een strijd die zijn hoogtepunt
wellicht nadert en waarbij juist daar
om) niemand neutraal kan blijven,
't Is in de laatste wereldoorlog geble
ken, dat neutraliteit steeds meer een
onhoudbaar standpunt is.
In de wereldoorlog die met Chris
tus komst ontketend is, geldt dit in
absolute zin. En omdat er nog altijd
„neutralen” zitten in bijna elke sector,
waar de strijd gevoerd wordt (de sec
tor van de pers, de radio, het organi-
satieleven, de politieke arena en noemt
u verder maar op) schrijven wij maar
weer eens, bijna tot schamens toe,
over die (diesgenaamde) neutraliteit,
en nu met 25 en 26 December ijpicht,
over neutraliteit onder Kerstoelich
ting.
ipelaar. I
ereprü1 I
ig: ram
■n, Sou-
irassen: I
i A. A.
te ten- I
rs) van
klein
en: ra® I
ssingen- I
de ten-
rvoetiS*
A. Ma-
één na:
ellandse
Helburg-
NEUTRALITEIT ONDER
KERSTBELICHT1NG
Kerstfeest opluisteren en zwelgen in de
godsdienstigheid, en hoe wy getraind
zijn in wijdlngsdiensten. Wy dekken on
ze Kersttafels met de witste lakens die
u ooit zag, sneeuw of geen sneeuw en
wij zorgen voor knalrood gepoederde
Kerstbomen en gelakte sterren. Nee,
.werelds zijn we niet, i-
Maar van het Kerstmandaat geloven
we niets meer. Dat was, weet u wel, het
brengen van hulde aan Christus. Die
hulde zit ’m niet in het bedenken van
allerlei lievigheldjes. Dat néémt Jezus
ook niet. Maar wel in het volledig zich
beschikbaar-stellen en de gang van
Christus mogelijk maken door deze we
reld. En Zijn Naam te beiyden en Zijn
heerschappij te eerbiedigen en helpen