D en Delta-wet komt reeds over Ziekteverzuim thans groter dan voor de oorlog enkele dagen! Bisschop Dibelius vaardigt herderlijk schrijven uit II ©e Radio* Een harde noot om te kraken H Kweekschoolwet wordt gewijzigd Overvallen in W est-Duitsland oep (F Operatie „Fellagah” afgelopen Vooral in de leeftijdsgroepen van 20 tot 40 jaar Ds H. VELDKAMP II Jongeren, die deelnemen aan communistische plechtigheden, kunnen worden uitgesloten BERLIJN, 10 Dec. Donderdag is een herderiyk schrjjven gepubliceerd van bis schop Debelius van de Duits-Evangelische kerk, gericht tot predikanten van het ambtsgebied van de bisschop - Beriyn en de Oostduitse provincie Brandenburg. Hierin wordt de predikanten gezegd, dat zö jongeren, die deelnemen aan Marxis tische inwydingsplechtigheden van het doen van openbare geloofsbelijdenis moe ten uitsluiten. De vorige maand hebben communistische autoriteiten bekend ge maakt, dat kinderen die de school verla ten, met ingang van het volgend jaar, aangemoedigd zullen worden om deel te nemen aan plechtigheden, waarbij zij in de politieke en sociale wetenschap wor den ingeleid. Ir Dibbits deelt mee: w ■I pagina DOOR )lan tfJie/Lgt anA Nieuwe kerkstrijd in Oost-Duit stand Steun bij stichting van nieuwe gebouwen a 2 =3 ien*2 Commissie publiceert enkele cijjers Prinses Beatrix verricht tewaterlating. V JrTSe ,ies; 18’15 Vi001 en P«no. 18.30 V. d. soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Ba- zuinmuz. 19.50 Caus. 20.00 Geestelijke muz. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nws. 1 ZEEUWSCH DAGBLAD 11 December 1954 Zaterdag Ingezonden Mededeling (adv.) TELEVISIE •g nd-Ne* rt 9 ids. L-pen. niet. Ze zagen Herodes liefst zo spoedig mogelijk verdwijnen, die gehate Edo- rang- Las en W. swaar- ien te- istelde kaden 'alche- n deze ite muz. 19.15 o. jn. SLT K. 15 de wordt ente in noemde ewezen en W.' Koude- tot aan .eleweg. de Pro- het uit- Boven- leer als Koude- jr over aeleweg ZONDAG 12 DECEMBER 1954. HILVERSUM I. (402 m.) NCRV: Nws en. weerber. 8.15 Orgelconc. Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: gemiddelde duur der ziektegevallen ligt in de steden echter lager dan op het platteland. De commissie neemt op grond hiervan aan, dat op het platte land veel minder kortdurende gevallen voorkomen dan in de steden. Hoewel de frequentie van de ziek tegevallen bij de oudere leeftijds groepen geringer is, dan bij de jonge ren, kan men naar het oordeel van de commissie wel aannemen, dat de veel langere duur der eerste van gro te invloed is op het totale ziektever zuim. Er heerst bovendien een alge mene tendens om langer te verzui men dan voor de oorlog het geval was. om da eft het n het en af in het an het :ken. puin en het It het- t geval stelijke is op- ie zeer ie her over .'Ug ge en W. ekende istig de Vegen iet ge- Voet- ing ge- bij de trieweg er voor dat moet ook persé een Geen man! En zo en n kind kun je spelen! Je kunt kind ook naar je hand zetten. i en kleinen v intens van het eeuwige kind, als pendant van de Naar wy vernemen zal de Keukenhof- tentoonstelling te Lisse volgend jaar op 24 Maart worden geopend. Wie de ope ning zal verrichten is nog niet bekend. klankb. 21.30 Gevar. 21.55 Gram. 22.15 Kamerork. en .TUNIS, 10 Dec. De termijn van tien dagen, waarbinnen Tunesische opstande lingen zich bij de Franse en plaatselijke autoriteiten in Tunesië konden melden en hun wapens inleveren waarbij hen straffeloosheid en hulp bij het vinden van een betrekking werden gewaarborgd is Vrijdag te middernacht geëindigd. Bijna 2500 opstandelingen hebben van het Franse aanbod gebruik gemaakt, doch hun voornaamste leider, de oude Tahar Lassoed, heeft zich niet gemeld. Hij be vindt zich, met vijftig volgelingen, in het gebergte. Men verwacht dat thans Franse troepen zulen worden gezonden om Las soed en de zijnen in handen te krijgen. Sinds Maandagmiddag j.l. wordt in Diergaarde Blijdorp een Europese kraan vogel, ter waarde van ongeveer f 500. vermist. Men vermoedt, dat de vogel door de stormwind is meegevoerd en wel licht ergens in een polder is neergestre ken. De Europese kraanvogel is iets groter dan een reiger, is grijs van kleur en heeft twee witte vlekken op de kop. Bisschop Dibelius zegt in zijn schrijven, dat de ouders moeten weten, dat het be lijden van het evangelische geloof onver enigbaar is met deelneming aan inwijdin gen in de marxistische leer en dat kinde ren, die hieraan deelnemen niet hun voorgesteld een financiering te scheppen voor de eerste aanschaffing van schoolmeubelen, leer- en hulp middelen. Tenslotte beoogt het ont werp een vereenvoudiging te brengen in de wijze van vergoeding voor het huren van schoolgebouwen en terrei nen. Van Herodes begrijpelijk. Hy vreest, dat, éls er een koning geboren is uit het huls van David, deze zijn grote concurrent zal zijn. Vandaar dat de hel terstond actief wordt vla Herodes. De hel Is altijd actief. Men kan van de duivel zeggen wat men wil, maar lui is hij niet. Hij doet Herodes z’n maat regelen nemen, om Christus te doden, en Zijn regiem in de wereld te verhin deren. Dat is de vijandschap uit de hel. Er is ook een vredelievendheid uit de hei, en dit is een nog doeltreffender methode om alle actie voor het konink rijk Gods lam te leggen. Dat beminnen van de lieve vrede is er in Jeruzalem. Niet alleen Herodes ontstelde, maar heel Jeruzalem mèt hem. Nee, zij kozen niet in bewuste vlj- t recht- I W. toch van de lande— teDis- Walche- j de Her- toewij- lijk M’ om 2 Geeft u mij dan maar activisme, De helse activiteit openbaart zich momenteel in het om hals brengen van elke activiteit en het op-dood-spoor- rijden van ieder élan, en de enkele en thousiastelingen die er nog zijn voelen zich even eenzaam en verlaten als die drie wijzen in het lamlendige ultra- kerkse Jeruzalem van toen, als het er tenminste drie waren (volgens de legen de) wat me niet onwaarschijnlijk lijkt, want het getal wijzen is nooit groot ge weest in deze wereld. Altijd maar met z’n drieën! Heel de historie door heeft men het werk laten opknappen door een stuk of wat. Een handjevol door zetters. Zo’n armzalig stelletje zwoe gers, en de grote massa staat aan de kant van de weg of zit op de tribunes en kijkt toe. Maar ze knéppen het op, die drie, want het z(jn wyzen, en wijzen laten zich niet van de wijs brengen, en nog minder wijsmaken, dat het met een beetje minder ook wel kan. Het staat er intussen met de neutrale middelmoot maar slecht voor. De Christus die wy gaan „aanbidden” op Kerstfeest straks is ONDERWEG. Hy vraagt rekenschap over de talenten. Er was er één by, die het talent niet versnoept had. Ook niet achterover gedrukt. Helemaal geen gekke dingen gedaan. Het enige wat hy „gedaan” had was, dat hy „niets gedaan” had. Dat werd z’n ondergang! gegane jaai- door het rijk nomen. Voorts wordt nog andere wijze van ’s-GRAVENHAGE, 10 December. Prof. Beel heeft als minister van O., K. en W. a.i. een wijziging in de Kweek- schoolwet by de Tweede Kamer aan hangig gemaakt. Het wetsontwerp be doeld wijziging ’s-GRAVENHAGE, 10 December De ziekengeldkosten per 1000,— loon zijn in vergelijking met die van voor de oorlog, in de na-oor’ogse jaren (1946 tot en met 1950) bij de bedrijfsverenigingen met 74 procent en bij de Raden van Arbied met 89 procent gestegen. Bij één bedrijfsvereniging bedraagt de stijging zelfs 144 procent. Tot deze conclusie is een commissie, die in 1951 door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is geïnstalleerd, gekomen bij een bestu dering van het vraagstuk van de invloed van het ziekteverzuim op de ar beidsproductiviteit. Volgens de beschikbare gegevens de commissie is nog niet geheel ge reed met haar werk zijn in het bij zonder de leeftijdsgroepen van 20 tot 40 jaar debet aan de stijging van het aantal ziektegevallen. Vooral de zeer kort durende en tamelijk langdurige gevallen zijn in frequentie toegenomen. Zowel voor als na de oorlog is de fre quentie en het ziektepercentage in de steden hoger dan op het platteland. De ’s-GRAVENHAGE, 8 Dec. H. H. Prinses Beatrix zal Zaterdag Januari 1955 op het terrein van Nederlandse Dok en Scheepsbouwmij te Amsterdam de tewaterlating ver richten van de turbinetanker „Va- sum”. Deze tanker van 31.000 ton draagvermogen werd gebouwd in opdracht van de N.V. Petroleummij „La Corona” te Den Haag. I BONN, 10 Dec. Vrijdagochtend vroeg zijn in een rijdende trein bij Bonn twee personen van hun porte feuilles beroofd door een gewapende bandiet, die, nadat aan de noodrem was getrokken, in het duister wist te ontkomen. Eén der beroofden is het socialistische parlementslid dr Wenzel, die 180 mark kwijtraakte. In de porte feuille van de ander bevonden zich 300 mark en een vliegtuigbiljet naar Berlijn. Dezelfde ochtend zijn by Kirch- weyhe in Nedersaksen twee spoorman- nen van 26.800 mark beroofd. Dit be drag vertegenwoordigde lonen en sa larissen. DE OORZAKEN De commissie heeft naar de oorza ken gezocht en kwam tot de slotsom, dat de ontwikkeling der geneeskunde o.m. veelvuldiger leidt tot ’t inschake len van specialisten, hetgeen uiteraard wachttijd kost, wat veelal ook het ge val is bij ziekenhuisopname. De commissie heeft in verband hier mee enkele maatregelen in overwe ging. Aanbevolen wordt het instellen van een medisch-coördinerende instan tie, ter bevordering van de doelmatige werking van het medisch apparaat. Voorts het bevorderen van een goede medische en sociaal-geneeskundige sta tistiek. Verder zal een onderzoek moe ten worden ingesteld naar de feitelijke samenhang van ziekteverzuim en so- ciaal-psychologische factoren. Ten aan zien van het psychologische en sociale terrein zal het propageren van reeds erkende en nuttige lijnen en gedachten inzake het personeelsbeleid dienen te geschieden, alsmede het bevorderen van onderzoekingen op dit gebied. miet. Maar men wist in Jeruzalem een en ander van de historie. Herodes had al heel wat bloed doen vloeien, als er weer zo’n mededinger naar de troon opdook. Al die soesa en narigheid zou je dus nu wéér krijgen! Huiszoekingen, razzia’s en .bloedvergieten! Daar was men in Jeruzalem niet op gesteld. Men was er beu van. De dingen moesten maar zo biyven als ze waren! Het was wel niet ideaal zo, maar als Jeruzalem nu met het „Oosten” aanpapte, om Christus hulde te brengen, dan was de ellende niet te overzien. Men koos dus geen partij vóór Hero des tegen Jezus. Men koos evenmin party tegen Hero des vóór Jezus. Men bleef „neutraal”, want dat gaf het minst brokken. Deze neutraliteit is een andere vorm van vijandschap. Ze is alleen wat min der agressief. De openlijke vyandschap tegen Chris tus heeft haar duizenden verslagen; de neutraliteit haar tienduizenden. e ontstelde en ontstellende neu traliteit van Jeruzalem is als een giftige slang door de historie ge kropen. Haar glibberig spoor is byna overal aanwijsbaar. Om maar niet al te ver terug te gaan: in de bezettings tijd waren het de „vreesachtlgen”, die optraden als propagandisten van deze neutraliteitspolitiek. Zy wilden natuur lijk geen „vreesachtlgen” heten. O, neen, ze waren helemaal niet bang. En „verkeerd” waren ze nog minder. Al leen maar „voorzichtig”, zy hieven de waarschuwende vinger op tegen de durvers en de ondergrondse werkers. Die moesten met dat verzet maar op houden. Alstublieft geen sabotage en geen overvallen op distributiekantoren. Daar schoot je niet alleen niets mee op, maar dat gaf maar weer represailles en onrust en narigheid! Wie menen mocht, dat deze geest in onze goede na-oorlogse tyd gestorven is, vergist zich. Zij heeft integendeel gigantischer vormen aangenomen dan ooit. wy geloven niet, dat het openiyk partykiezen vóór Christus’ Koningschap op elk levensterrein iemand van ons in moeilijkheden zou brengen. Dat niet! Maar het haalt ons uit onze gemakke lijkheid, en dat willen wij juist niet! Wy beminnen onze rust, en onze gezapig heid, en onze slaperigheid. Waar zou je drukte voor maken Het géét Immers wel goed. Wij gelóven het wel! En juist door déze slagzin, dat wy „het wel geloven”, bewijzen we, dat we er niets meer van geloven, geen sikke pit! Niet, dat we geen gelovige mensen zijn! Nee maar, dan moet u straks eens naar ons komen kijken, hoe wij ons openbare geloofsbeiy denis kunnen doen. Van Protestantse zijde te Berlijn is ver klaard, dat de kerkelijke autoriteiten in Mecklenburg het voorbeeld van bisschop Dibelius hebben gevolgd. Het is nog niet bekend, of de kerkelijke autoriteiten van de andere zes Oostduitse provincies het zelfde zullen doen. De secretaris van bisschop Dibelius heelt verklaard, dat het herderlijk schrij ven het bijgelegde conflict met de Oost duitse overheid zou kunnen doen herle ven. De reactie van het Oostduitse be wind zou afhangen van „de huidige poli tieke gedragslijn van de regering”. Op 10 Juni 1953 zijn bisschop Dibelius en Grotewohl, de Oostduitse premier, het eens geworden over een „bestand” in het conflict tussen kerk en staat, dat toen een hoogtepunt had bereikt. De communisti sche overheid verklaarde zich bereid, de aanvallen tegen de kerkelijke jeugdbewe ging te doen staken en vonnissen tegen predikanten en leken te herzien. Het merendeel van in beslag genomen eigendom zou teruggegeven worden. De kerk had, naar van communistische zijde werd bekend gemaakt, op haar beurt ver klaard, zich te zullen onthouden van „an- ti-constitutionele aanvallen en inmenging in het economische en politieke leven”. ’s-GRAVENHAGE, 10 December. Tijdens een rede, die hij in Groningen hield, heeft de hoofdingenieur-directeur bij de Rijkswaterstaat, ir Dibbits, meegedeeld, dat het ontwerp Delta-wet reeds over enkele dagen kan worden verwacht. Ongetwijfeld, aldus ir Dibbits, zullen in het ontwerp richtlijnen worden uitgestippeld, waarbij de weg zal worden aangegeven, die de regering wil bewandelen met betrekking tot de instanties, die de zorg zullen krijgen over de dijken. Hij zei, dat de zeer grote belangen die betrokken zijn bij de verde diging van ons land tegen de hoge stormvloeden tot een geleidelijke overname van de taak door het rijk nopen. De zorg voor de binnen dijken of andere waterkeringen van groot regionaal belang dient te berusten bij de provincie, terwijl de behartiging van de plaatselijke belangen dient te worden overgelaten aan gemeente of waterschap. Alleen in dat geval is naar zijn mening de zozeer gewenste autonomie gewaarborgd en worden waterschaps-, gemeente- of provinciale be sturen niet verlaagd tot uitvoerders van richtlijnen of voorschriften van Den Hsfag, al dan niet versuikerd door meer of minder grote nJksby dragen. bevorderen In uw gezin en in de krant en in de sociale beweging en uw Bond andschap de' zijde van Herodes. Stellig en waar niet overal. - -- - - - Men noemt dit tegenwoordig acti visme. J te brengen in het systeem van ue vergoeding van kapi taalsuitgaven van de bijzondere kweek scholen. Indien tot stichting van nieuwe ge- e vaders en moeders van alle he- J dendaagse „neutralen” zijn die vele mannen en vrouwen in Jeru zalem geweest, die het maar een ver velende geschiedenis vonden van die „wijzen uit het Oosten”. U herinnert zich het geval wel. De „wijzen” waren naar het kerkvolk van Jeruzalem gekomen met een bood schap, n.l. dat hun Koning er moest zijn. Die boodschap hadden een kleine twee jaar geleden de engelen ook al gebracht, maar Jeruzalem was weer in gedommeld. Nu komen de buitenkerke lijken dat herhalen. Die buitenkerke lijkheid wil van de kerk alleen nog maar weten, waar ze Hem vinden kun nen, want ze willen Hem hulde bewij zen, Ze komen dus niets halen, maar alleen wat brengen. Ze zoeken geen stil uurtje van vrome genieting, maar ze zijn zich bewust dat deze Koning hun hulde vraagt. Ze hebben de daad bij het woord ge voegd ook en hun aandeel geleverd in goud, wierook en myhrre. Daar hebben Jozef en Maria hun verblijf in Egypte mee kunnen bekostigen, en zo zijn die wijzen de eersten geweest die meege holpen hebben de gang van Jezus Chris tus door en Zijn heerschappij in de we reld mogelijk te maken. Dat is dus dét! Maar zoals gezegd, het rustige kerk volk in Jeruzalem vond dit helemaal met leuk. U kunt In het Evangelie naar Mattheus nalezen, dat ze helemaal van oe kook raakten. Herodes ontstelde en "oei Jeruzalem met hem! maar gelovig, bouwen wordt overgegaan komen de schoolbesturen voor onoverkomelijke financiële moeilijkheden te zitten. Het vaste percentage, dat de besturen ont vangen over de kapitaalsuitgaven, is nauwelijks toereikend om de rente van de geleende gelden te betalen, laat staan, dat aan aflossing kan wor den gedacht. De minister wil ’n vergoedingssysteem invoeren waarbij de werkelijke en onder de nodige waarborgen aan- verplichtingen van jaar tot worden overge- 8.00 8.30 9.30 Nws? 9.45 Gram. 9.55 Pontificale Hoogmis. 11.30 Kamerork. en soliste. 12.20 Apologie. 12.40 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nw» en kath. nws. 13.15 Lunchconc. 13.40 Boek bespr. 13.55 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Viool en piano. 15.00 Rondetafelge sprekken. 15.15 Gram. 15.25 „Hansel und Gretel”, sprookjes-opera (gr.). 16.10 Kath. Thuisfront Overal. 16.15 Sport. 16.30 Ves pers. IKOR: 17.00 Jeugdbijeenkomst. NC RV; 19.00 Boekbespr. 19.10 Vocaal ens. 19.30 „De mens in grenssituatie”, caus. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gevar. progr. 21.00 Act. 21.15 De gewone man. 21.20 Gram. 21.30 Emigratie-Forum. 22.15 Strijkoctet. 22.40 „Het Getuigenis over Christus caus. avondgebed en iit. kalender. 23.00 Nws. 23,15—24.00 Omr. ork. en solist. HILVERSUM II. (298 m.) VARA: 8.00 Nws en weerber. 8.18 Lichte muz. 8.50 V. h. platteland. 9.00 Sportmed. 9.05 Gram, met comm. 9.45 „Geestelijk leven”, caus. VPRO: 10.00 „Geef het door”, caus. 10.05 V. d. jeugd. IKOR: 10.30 Herv. Kerkd. AVRO: 12.00 „Aan het begin van een week in hét teken der zee caus. 12 03 Zeeliedjes. 12.15 Sportspiegel. 12.20 Zee- water-cocktail. 12.35 „Even afrekenen. Heren!” 12.45 Orgelspel. 13.00 Nws. 13.10 Med. of gram. 13.15 Strijdkrachtenprogr. 14.00 Boekbespr. 14.20 Disco-caus. 15.00 „Nederland en de zee”, toespraak. 15.15 Gram. 16.05 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 „Gesprekken met luis teraars”. 17.20 „Van het kerkelijk erf”, caus. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Sportjournaal. 18.15 Nws en sportuitsL 18.30 Lichte muz. 19.00 „Radiolympus”. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Ge var. progr. 20.45 „Christoforo Colombo”, hoorsp. 21.30 Lichte muz. 22.00 Cabaret. 22.30 Bas en piano. 22.50 Vragenbeantw. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.45—24.00 Jam session. N T S TELEVISIE PROGRAMMA. 10.2811.15 Oecumenische kerkdienst in Genève; 11.15—11.50 Plechtige wijding v. Monseigneur Montini tot Aartsbisschop van Milaan. (Directe uitz. uit Italië;. MAANDAG 13 DECEMBER 1954. HILVERSUM I. <402 m.) NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber. 7.10 „Een vaste burcht”, caus. 7.14 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws en weerber. 8.15 SportuitsL 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Viool en piano. 11.20 Gevar. muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Gram. 12.53 Gram, en act. 13.00 Nws. 13.15 Metropole ork. 14.00 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram, met comm. 15.35 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Hobokwar- tet. 16.55 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 17.45 Re- geringsuitz.: Nederland en de wereld: Dr H. S. Frenkel: Nederland en de interna tionale bestrijding van mond en klauw zeer. 18.00 Koorzang. 18.20 Sport. 18.30 Gram. 18.40 Engelse les. 19.00 Nws en weerber. 19.10 Orgelconc. 19.30 „Volk en Staat”, caus. 19.45 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Alt en piano. 20.40 „Van Halifax naar Edmonton”, muz. -koor. 22.45 Avondoverdenkmg. 23.00 Nws. 23.15 Gram. 23.4524.00 Evangelisatie-uitz. HILVERSUM II. (298 m.) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huis vrouw. 9.35 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.15 Gram. 11.45 Voordr. 12.00 Musette-ork. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 „In ’t spionnetje”. 12.38 Hammondorgel. 13.00 Nws. 13.15 Med. of gram. 13.20 Dansmuz. 13.55 Koersen. 14.00 „Onze tyd in licht en donker”, caus. 14.20 Pianorecital. 14.50 Hersengym. 15.10 Lichte muz. 15.40 Gram. 15.50 „Het spectrum”, caus. 16.15 Gram. 17.30 „Uit de Jeugdbeweging”, caus. 17.45 Gram. 17.50 Mil. caus. 18.00 Nws. 18.15 18.45 Discussie. 19.00 Lichte Gram. 19.45 Regeringsuitz.: ibriek. 20.00 Nws. 20.05 De adioscoop. 22.30 Kamermuz. 23.00 Nws J.15—24.00 Gram. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 11.45 Gram. 1.30 Weerber. 12.34 V. d. landbouwers. ..42 Gram. 13.00 Nws 13.15 Pianospel. .30 Gram. 13.45 Pianorecital. 14.00 'hoolradio. 14.30 Kamermuz. 14.45 Gram. .15 Ork. conc. 16.00 Koersen. 16.02 V. mnne^en’ 17’(?) Nws’ 17’10 Lichte muz- - yij hebben in December St.- \X/ Nicolaas- en Kerstfeest. V V Deze twee liggen voor de meesten zowat op hetzelfde niveau. £]s er enig verschil is, dan is het Kerstfeest een tikje saaier en een paar graden sentimenteler, en ver der is de oude eerbiedwaardige bisschop vervangen door het altijd- jeugdige Kerstmannetje. Dat Kerstmannetje moet al bij en .mannetje”, blijven, vooral geen koning! Want iemand moet ge gehoorzamen, met een 1 een 1- - Daarom genieten groten cp Kerstfeest zo i—- eeuwige kind, als pendant van eeuwige grijsaard Sinterklaas. Zo blijft het pas leuk en gezellig. Sui kergoed en marsepein eind De cember voor de geestelijke magen, plus een wiegeliedje voor het kin- deke klein en het kindeke zoet, dat je nooit wat doet. Wanneer zullen wij, christenmensen, eens ontwaken uit de droom van een verromantiseerd Kerstfeest, en hoe lang zullen we ons nog blijven vergapen aan een documentaire film van een kind en een kribbe, zonder dat we onze ogen durven opendoen voor de werkelijkheid van nü, de werkelijkheid van de „hemeltroonbekleder”, die in de plaats gekomen is van „Bethlems zuig’ling iwak en teder”, en die heden spannin gen oproept in Oost en West, vóór èn échter het ijzeren gordijn? Hef is de meesten blijkbaar nog steeds ontgaan, dat er „hemelse heir- legers" aan de komst van Christus in de wereld te pas komen, en dat alles uit zijn voegen gerukt wordt tot de sterren aan de hemel toe. Het Kerst feest is niet het feest van de droom, maar van de realiteit, niet van de stilte, maar van de strijd. Het is de invasie, het vestigen van een brugge- hoofd van het Koninkrijk Gods in het door de duivel en zijn daemonen be zette gebied. Het is de inzet van de geweldige strijd der geesten, die nu nog steeds voortgaat op elk levens terrein. Een strijd die zijn hoogtepunt wellicht nadert en waarbij juist daar om) niemand neutraal kan blijven, 't Is in de laatste wereldoorlog geble ken, dat neutraliteit steeds meer een onhoudbaar standpunt is. In de wereldoorlog die met Chris tus komst ontketend is, geldt dit in absolute zin. En omdat er nog altijd „neutralen” zitten in bijna elke sector, waar de strijd gevoerd wordt (de sec tor van de pers, de radio, het organi- satieleven, de politieke arena en noemt u verder maar op) schrijven wij maar weer eens, bijna tot schamens toe, over die (diesgenaamde) neutraliteit, en nu met 25 en 26 December ijpicht, over neutraliteit onder Kerstoelich ting. ipelaar. I ereprü1 I ig: ram ■n, Sou- irassen: I i A. A. te ten- I rs) van klein en: ra® I ssingen- I de ten- rvoetiS* A. Ma- één na: ellandse Helburg- NEUTRALITEIT ONDER KERSTBELICHT1NG Kerstfeest opluisteren en zwelgen in de godsdienstigheid, en hoe wy getraind zijn in wijdlngsdiensten. Wy dekken on ze Kersttafels met de witste lakens die u ooit zag, sneeuw of geen sneeuw en wij zorgen voor knalrood gepoederde Kerstbomen en gelakte sterren. Nee, .werelds zijn we niet, i- Maar van het Kerstmandaat geloven we niets meer. Dat was, weet u wel, het brengen van hulde aan Christus. Die hulde zit ’m niet in het bedenken van allerlei lievigheldjes. Dat néémt Jezus ook niet. Maar wel in het volledig zich beschikbaar-stellen en de gang van Christus mogelijk maken door deze we reld. En Zijn Naam te beiyden en Zijn heerschappij te eerbiedigen en helpen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3