[JOG WONINGNOOD TOT 1964 een van woningen van VIJF NEDERLANDERS VERDRONKEN Wordt China de grote, tegenspeler de Westelijken? ook bij een jaarlijks totaal 70.000 Voorlopig geen K.L.M.-hélicopters r r I Sombere voorspelling Minister Witte van Op weg naar huis over Grotere huwelijkskansen der vrouwen geeft deze minister zorgen! Weer 51.000 gulden voor vluchtelingen Nederlandse coaster in nood Resolutie over Korea iu Ver. Naties aanvaard Walcheren krijgt zoutschade vergoed als een deugdelijk middel is gevonden Overeenstemming frov. Commissie voor kt Landbouwschap tF®?’ 7 Bec- Tussen de in laiS u .werkende landbouwers- en aarbeidersorganisaties is overeen- lin01111111® bereikt over de samenstel- >1J’Tvan de Prov. Commissie voor zal rt^bouwschap. Zoals bekend, in 7 e, ebtrng voor de Landbouw s .~'eeland te zijner tijd worden op- de en za^ de Prov. Commissie hat k,2aamheden overnemen. Aan is uur van het Landbouwschap Directeur Aler vertelt van de zorgen en moeiten van ons nationale luchtvaartbedrijf Wet toezicht credietwezen Lai: „Formosa is Chinees gebied! gewaarschuwd, dat de Amerikaanse regeringsleiders „alle ernstige ge volgen voor hun rekening moeten nemen, als zij niet hun strijdkrach ten terugtrekken van Formosa en andere' door de nationalisten bezet te eilanden”. Tsjou en geen verklaring voor!” „Ik heb er 24 uur in een roeiboot en in het zicht van de kust omgeslagen affii IP L*(tog j) G L 333 I. a a Met Nederlands materiaal? PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND De helicopter. ^^15= Geen motie. Scheepsdrama voor de Franse kust: Woningpeil. DE BILT ZEGT: Minder koud Goese bankbediende voor Haags Gerechtshof tl 10e JAARGANG, No. 2959 Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE nie- kring^ DONDERDAG 9 DECEMBER 1954 Directeur: JACQ DE SMIT ij het [oord* Abonnementsprijs 0.47 per week, 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord Paus Pius XII is weer zover her steld, dat hij Woensdagmiddag voor een van de vensters van zijn kamer, die uitziet op het St. Pietersplein, kon verschijnen. Op het plein hadden zich ongeveer 5.000 personen verzameld, die hem toejuichten. Dit plaatje is gemaakt in Chicago op een spitsuur. Een onafgebro ken stroom van auto’s raast uit de City, op weg naar huis. „Dat is het rijke Amerika!” zult U den ken. Inderdaad, maar denkt U er ook eens over na waar al die au to’s in de stad geparkeerd hebben gestaan! En we weten niet of men in Chicago nog een kade te dem pen heeft De ver en de Ver. De reddingboot van Scarborough is Maandag, na hulp te hebben verleend aan een groep vissersschepen op zee, omgeslagen. Een der acht opvarenden is verdronken. Twee wisten zwemmend de kust te bereiken. De rest van de bemanning slaagde er in weer aan boord te komen, nadat de boot was rechtgezet. EISENHOWER. President Eisenhower schijnt echter niet zo pessimistisch gestemd, ondanks deze dreigende taal. Op zijn wekelijkse persconferentie constateerde hij, dat de vrees van de vrije wereld voor een wereldoorlog de laatste jaren vermin derd is. Hij bevestigde dat er op het ogenblik gewerkt wordt aan een eco nomisch hulpprogram voor onontwik kelde gebieden en dat dit plan speciaal het oog heeft op Azië en Japan. tot 600 km per uur voor vliegtuigen met schroefturbines en tot 800 km voor straalvliegtuigen. De K.L.M. blijft nauwkeurig op de hoogte van alle nieuwe types die op de markt verschijnen. En ook van de prijzen..Een nieuw modern vliegtuig kost op het ogenblik zo omstreeks 10 milli- oen de nieuwe Boeing 707 met straalmotoren kost zeker 20 mil- lioen! Voor een economisch ge bruik heeft de K.L.M. altijd min stens een eenheid van zeven toe stellen nodig. Reken daar de re- serve-onderdelen bij, dan zal het duidelijk zijn dat de K.L.M. grote kapitalen zal moeten aantrekken. Kapitaal is als het ware een le vensvoorwaarde voor een lucht vaartmaatschappij De K.L.M. volgt met de grootste belangstelling de ontwikkeling van de nieuwe Fokker F. 27. Er worden op het ogenblik met steun van het Rijk twee van dergelijke ma chines gebouwd. „Het zou voor ons prestige heel goed zijn als de K.L.M. weer geheel met Nederlands mate riaal zou kunnen gaan vliegen aldus de heer Aler maar de kan sen daarop zijn niet erg groot. Voor al niet met het oog op de enorme kapitalen die de Nederlandse vlieg tuigindustrie dan zal moeten aan trekken.” DEN HAAG, 8 Dec. Het Comité Vluchtelingenhulp heeft de afgelo pen dagen 51.000 gulden ontvangen. Hierdoor is de stand van de actie nu geworden: 2.087.000 gulden. ZEEUWSCH DAGBLAD DEN HAAG, 8 Dec. De Neder landse kustvaarder „Martje” (399 ton), is vanavond op een afstand van 50 mijl van de Engelse kust in een vliegende storm in nood komen te verkeren. Het schip, waarvan de deklading is gaan schuiven, maakte aanvankelijk 45 graden slagzij en verzocht om een sleepboot en eventueel om een red dingboot. 8 Tegen elf uur seinde men echter, dat het schip geen slagzij meer maakte. De bemanning ging echter voort, de lading overboord te zetten. Twee leden van de bemanning zijn gewond. De „Mar tje” wenste een reddingboot om de 2 gewonden aan land te zetten. „De moeilijkheid met de hélicop- ter is zo onthulde de heer Aler dat men driemaal zoveel passa giersplaatsen moet verkopen als er passagiersplaatsen zijn, wil men een dergelijk toestel rendabel maken. En dat kan natuurlijk niet, want men kan de passagiers toch niet als sardientjes vervoeren! Wel kan men de helicopter gebruiken voor het aan- en afvoeren van passagiers naar de centra van de grote inter continentale diensten. Dan worden immers de kosten voor een deel door deze diensten betaald en vangt men het verlies op de hélicopter- dienst althans voor een deel op. De K.L.M. meent echter dat zij zich toch dat verlies niet kan ge troosten. Hoewel de K. L. M. er heel veel voor voelt om tijdig in het hélicopterbedrijf te stappen, ziet zij op dit ogenblik nog niet de gelegen heid dat te doen, zolang de hélicop- ters nog verlies opleveren!” De heer Aler deelde mee, dat de Rijkscommissie, die dit vraagstuk bestudeert, gereed is met haar rap port. Het zal echter dit jaar niet meer voor publicatie worden vrij NEW YORK, 8 Dec. Met vijftig tegen vijf stemmen bij vier onthoudin gen heeft de politieke commissie der Ver. Naties vandaag een resolutie goedgekeurd, waarin het standpunt wordt gesteund dat in Korea vrije ver kiezingen moeten worden gehouden onder internationaal toezicht. Volgens de resolutie moet het doel der Ver. Naties blijven: „het tot stand brengen met vreedzame middelen van een ver enigd, onafhankelijk en democratisch Korea onder een representatieve rege ring en een volledig herstel van de in ternationale vrede en veiligheid in dit gebied”. Een Russisch voorstel om de com missie der Ver. Naties voor de weder opbouw en eenmaking van Korea op te heffen, werd verworpen. v Tevoren was aan de orde gekomen de stemming over het wetsontwerp tot verlenging van de duur der wet toe zicht credietwezen met twee jaren tot 1 Januari 1957. Vóór de stemming herinnerde de heer Schouten (A.R.) er aan, dat hij bij de totstandkoming bezwaren tegen de wet had. Deze zijn niet verdwenen. Daar de minister heeft verklaard, dat de aanvaarding van het onderhavige ontwerp niet bindt ten opzichte van de definitieve wet zal een aantal leden der A.R.-fractie vóór het ontwerp stemmen. Het wetsontwerp werd daarna aan genomen met 55 tegen 17 stemmen. Tegen stemden de C.H., de K.N.P., de S.G.P. en de V.V.D. met uitzondering van de heer van Leeuwen. Ook de heer Gerbrandy (A.R.) stemde tegen.. de vele geboorten in de na-oorlogse jaren. Het is dus zaak ïjlse woningproductie op te voeren tot 70.000 woningen. Ook al is dan de bouw van 70.000 woningen de nieuwe doelstelling, men moet niet verwachten, aldus de bewindsman, dat reeds volgend jaar dit aantal gehaald zal worden. De verhoging van de woningbouwproductie is geen een voudige zaak. In 1952 zijn 65.000 woningen in het vooruitzicht gesteld. Eerst la ’54 kan dit programma verwezenlijkt worden. Een van de voorwaarden om dit nieuwe plan te doen slagen is dat men niet meer moet dreigen met het werkloosheidsspook in de bouwvakken. Voor de komende generatie zal er De nadere uitwerking van deze ge dachte zal nog deze maand aan de ge meentebesturen worden toegezonden. Bij de replieken bleek dat de heer Andriessen (K.V.P.) zijn aangekon- digde motie over de verbetering van het woningpeil en over ruimere wo ningbouw niet indiende. Hij was nl. te vreden met het antwoord van de be windsman dat deze bereid is te over wegen om onevenredige hogere subsi dies te verlenen voor woningen, die bestemd zijn voor grote gezinnen. Maar voor het zover is zal er nog veel over leg gepleegd moeten worden. De minister deelde nog mede, dat er gedacht wordt aan een bijdrageregeling voor particuliere bouw. Maar daarvoor zullen alleen de exploitatiemaatschap- pijen in aanmerking kunnen komen. Uitvoerig is hij nog ingegaan op de compensatie van de komende huurver hoging. Nieuws bracht dit niet meer. Nogmaals stelde de bewindsman dat ge tracht zal worden om op 1 Juli 1955 de nieuwe huurverhoging te doen in gaan. Om deze verhoogde huur te kun nen betalen zullen de inkomsten moe ten stijgen. Dat is een beter middel dan het laag houden van de huren d. m.v. subsidies, want op die manier zal het moeilijk zijn te komen tot een ren dabel huurpeil. De begroting van Wederopbouw is nog niet aangenomen. Dit zal morgen geschieden, nadat er eerst een commu nistische motie is weggestemd. Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes. (Van onze parlementaire redacteur). DEN HAAG, 7 Dec. De minister vm Wederopbouw en Volkshuisvesting Ir. Witte, heeft naar aanleiding van mgen van het Zeeuwse Kamerlid, de «Van der Feltz (CH.) enkele me edelingen gedaan over de zoutschade °P Walcheren. „Al voor de ramp” aldus de mi nister „werd er studie gemaakt van et zoutschadeprobleem. Op Rijkskos- zijn op Walcheren tal van experi- ®enten uitgevoerd om dit probleem de raas te worden, maar tot dusverre is ®en nog niet tot een practische oplos- gekomen”. Hij zegde echter toe, ’at, als er een bruikbare oplossing Wrat gevonden, ook de zoutschade ■®gevolge van Walcherens inundatie worden vergoed. Men zal hiervoor maken van artikel 2 van de et op de materiële oorlogsschade die e rechtstreekse gevolgen van de oor- -gsschade regelt. nog voldoende werk zijn. De liefde voor het bouwvak moet worden aange kweekt, want het is een mooi, mannelijk en scheppend beroep. Volgens minister Witte is het uiterst nen opvangen. Ook dit cijfer is te laag, moeilijk om een voorspelling te doen De hoge raming gaat er van uit dat er minstens 41.000 woningen nodig zullen zijn. En als men voorzichtig wil ra men dan bedraagt dit aantal toch min stens 39.000. De krotopruiming zal jaarlijks 8000 nieuwe woningen vergen, inplaats van 4000, zoals aanvankelijk werd geschat. of moet men eerst overgaan op vliegtuigen met schroefturbines? De heer Aler meent dat het laatste het beste is: het verkeersvliegtuig met straalaandrijving zal waarschijnlijk pas na 1960 onmisbaar blijken op de lange routes. Op de kortere routes zullen dan de vliegtuigen met schroefturbines blijven bestaan. Interessant is de mededeling van de K.L.M.-directeur over de snel heden. Met zuigermotoren was de gemiddelde vliegsnelheid omstreeks 400 km per uur. Deze zal toenemen over de opheffing van de woningnood. Men moet werken met onbekende ge gevens, zoals de sterfte, het aantal hu islijken en de emigratie. Dat de prognose van 1950 (waarin werd uitgegaan van het einde van de woningnood in 1960) niet klopt is o.a. het gevolg van de gestegen hu welijkskansen van de vrouw in alle leeftijdsgroepen. Aan de hand van de ervaringen had men een schatting gemaakt van het jaarlijkse aantal huwelijken en van de leeftijd waar op de vrouw in het huwelijksbootje stapt. En nu blijkt dat niet alleen de huwelijkskansen stijgen, maar dat de vrouw ook jonger trouwt dan werd verwacht. Zulke misrekeningen waar mand verantwoordelijk voor is gooien elke voorspelling in de war. Ook andere gegevens voor de prognose van 1950 blijken achteraf niet te klop pen. Zo ging men er van ui’. dat voor de jaren 19541958 ongeveer 35.000 woningen nodig waren om de natuur lijke groei van de bevolking te kun- En Grotewohl, de Oostduitse premier, heeft de gespannen verhoudingen nog eens toegespitst door te verklaren, dat „het 600 millioen zielen tellende Chi nese volk het Oosteuropese blok zal steunen in geval van een Westelijke agressie in Europa”. Hij noemde rood- China „een zeer beslissende waarborg voor de veiligheid van Europa”! Tsjou en Lai noemde het onlangs gesloten verdedigingsverdrag tussen Amerika en Formosa een ernstige, oorlogszuchtige uitdaging van de re publiek China. „Formosa is Chinees gebied en de bevrijding van Formosa is een binnenlandse aangelegenheid, waarbij geen inmenging van welke buitenlandse staat dan ook, zal wor den gedoogd”. DEN HAAG, 8 December. Nederland is met reden trots op zijn K.L.M. maar er komt heel wat kijken, wil onze nationale luchtvaartmaatschappij haar eer volle positie kunnen handhaven Dat is wel duidelijk geworden uit de causerie die de directeur-gene- raal van de K.L.M., de heer I. A. Aler, vanmiddag gehouden heeft voor leden van het contactcen trum op voorlichtingsgcbied. Zo zal men binnenkort voor de moei lijke beslissing geplaatst worden of men modernere toestellen zal aankopen en welke men zal aan kopen. Een andere kwestie die om oplossing roept is deze of de K.L.M. ook aan het hélicopter bedrijf zal gaan meedoen. Op het ogenblik neemt de K.L.M. zo tussen de drie en vier procent van het totale wereldvervoer door de lucht voor haar rekening. „Die plaats kunnen we niet handhaven!” zo meent de heer Aler, want er zijn grote gebieden, die uit vervoersoog- punt zeer belangrijk zijn, maar waar de K.L.M. niet vliegt: het continen- tale verkeer in Noord-, en Zuid- Amerika en in Australië b.v. Daar komt bij dat het „aanbod” door het vermogen van modernere toestellen sneller toeneemt dan de „vraag”, zodat er als het ware een „over productie” dreigt. De K.L.M. zal hiermee by de aan schaf en de uitbreiding van haar luchtvloot rekening moeten houden. En nu is de grote vraag wat men moet aankopen. Moet men onmid dellijk van de zuigermotoren, het orthodoxe vliegtuig, overstappen op Evenals Nederland werkt Frankrijk hard om zich een plaats te ver overen in de rij van vliegtuigproducerende landen. Men is er thans in geslaagd de eerste straalbommenwerper ter wereld te bouwen die sneller is dan het geluid. Dit toestel is de „Vautour”; Maandag is het voor het eerst in de lucht geweest. Het vliegtuig heeft twee motoren welke onder de neus zijn aangebracht. De neus is van plastic en biedt plaats aan een bombardeur. De cockpit is vrij ver voor de vleugels in de richting van HONKONG, 8 Dec. houding tussen China Staten lijkt met de dag slechter te worden. Vandaag heeft de commu nistische minister van Buitenlandse Zaken, Tsjou en Lai, Washington lea rgesteld de commissie uit 24 «•n te doen bestaan, n.l. 12 van de ttertgever?’ en 12 van de werkne- zetPi/ganisati«- De 12 werkgevers- vonr ,w°r^en ai® volgt verdeeld: zes twf,,,ae ZL-M., drie voor de C.B.T.B., UT b n°r de N-.C’B’ en één voor de zetel»’verdeling der werknemers- A.B F' S volgt: vÜf voor de A.N. Vanlandarbeidersorganisatie Chr i 1 vier voor de Ned. de w^arbeidersbond en drie voor Uit d Landarbeidersbond. lijks hoe,e conunissie zal een dage- ’taandèworden gekozen, be- van de 7 t twee vertegenwoordigers de N p tj van de C.B.T.B. en A.B en een> twee van de A.N. deitn.elk een van de N.C.L.B. en I Uitgave: I Wing „Zeeuwsch Dagblad” I fZntoor: Goes, L. Vorststr. I Tel. 2438. Giro 274289. „ren: Vlissingen: Nieuwstr. Pfcief 326; Middelburg: Korte tt’L' 35. Tel. administratie P? Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: verbaan ^Le Cointre N.V., Zie pagina 2 (Van onze parlementaire redacteur). DEN HAAG, 8 December. „Als men aan de hoge kant raamt zal L( woningtekort in 1964 zijn opgeheven, bij een meer gemiddelde ra- jning zal 1963 het jaar der victorie zijn!” Tot deze pessimistische con clusie kwam minister Witte vanmiddag in de Tweede Kamer bij de opstelling van een nieuwe prognose. Nog niet zo heel lang geleden meende hij dat in 1960 een einde gemaakt zou kunnen worden aan de woningnood. Het is echter gebleken dat de gegevens voor deze raming niet meer houdbaar zijn. In 1964 en volgende jaren kan men een toe neming van het aantal huwelijken verwachten. Dit is een gevolg van Je vele geboorten in de na-oorlogse jaren. Het is dus zaak om de jaar- De minister van Wederopbouw was het niet eens met de opvatting dat er na de oorlog alleen maar slecht ge bouwd is. Dat is onmogelijk want de gesubsidiëerde woningen moeten aan bepaalde voorschriften voldoen. Er zijn zelfs zeer goede woningen gezet. De gemeenten kunnen daar veel aan doen. Wat de grootte betreft steekt Neder land beslist niet ongunstig af bij ande re landen, bijv. Duitsland. Er zijn sub- sidiëringsmogelijkheden voor wonin gen van 3 tot 13 bedden. De spanning tussen de oud- en nieuwbouw kan niet opgelost worden door verhoging van de subsidies. Dat zou een stap terug zijn op de weg naar de geleidelijke afschaffing van de subsidies. De oude bouw staat thans op 135 pet van het voor-oor- logse huurpeil, de nieuwbouw op 185 pet. Dit verschil is te groot en als er geen huurverhoging zou komen zou den er andere maatregelen getroffen moeten worden. Van belang was ook nog de medede ling van de minister dat voor de huur van woningwetwoningen uitgegaan mag worden van de werkelijke rente van het ge-investeerde kapitaal en dus niet van de thans vereiste 4 pet. Dat zal een huurvermindering van f 1. per week betekenen. Half tot zwaar bewolkt met plaatse lijk enkele buien. Minder koud dan gisteren. Krachtige tot matige wind tussen Zuid en Zuidwest. Hoogwater Vrijdag 10 Dec. 1954 Vlissingen: 1.22 u. 2.36 m., 13.43 u. 2.35 m.; Terneuzen: 1.54 u. 2.54 m., 14.13 u. 2.53 m.; Wemeldinge: 3.14 u. 2.00 m., 15.35 u. 1.96 m.; Zierik- zee; 3.00 u. 1.74 15.23 u. 1.70 m. DEN HAAG, 8 December. Voor de Franse kust heeft zich een drama afgespeeld, waarbij vijf Nederlanders, bemanningsleden van het kolen schip de „Ariel” zijn verdronken. Zaterdag was het schip met een lading steenkool uit Cardiff vertrokken naar Bordeau. Ongeveer 200 km voor de plaats van bestemming kwam het schip in moeilijkheden: zware golven sloegen over het dek, zodat het schip dreigde te zinken. De bemanning wist echter, voordat het zover was, een reddingssloep uit te zetten. Bij het overstappen sloeg de kok echter overboord. Hij was het eerste slacht offer. Dit alles speelde zich af omstreeks 12 uur in de nacht van Dinsdag op Woensdag. De hele nacht heeft men geroeid en ook de gehele Woensdag. Toen was men niet ver meer van de Franse kust. Maar men strandde in het zicht van de haven: de reddingsboot sloeg om en voorzover thans be kend is, hebben vier mannen het strand niet kunnen halen. De overige konden worden gered, dank zij de grote hulpvaardigheid van de bevolking van het kustplaats je Les Sables d’ Olonnes. Vannacht had men nog slechts één lijk kunnen bergen. gegeven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1