[JOG WONINGNOOD TOT 1964
een
van
woningen
van
VIJF NEDERLANDERS
VERDRONKEN
Wordt China de grote, tegenspeler
de Westelijken?
ook bij een jaarlijks totaal
70.000
Voorlopig geen K.L.M.-hélicopters
r
r
I
Sombere voorspelling
Minister Witte
van
Op weg naar huis
over
Grotere huwelijkskansen der
vrouwen geeft deze minister zorgen!
Weer 51.000 gulden
voor vluchtelingen
Nederlandse coaster
in nood
Resolutie over Korea iu
Ver. Naties aanvaard
Walcheren krijgt
zoutschade vergoed
als een deugdelijk middel
is gevonden
Overeenstemming
frov. Commissie voor
kt Landbouwschap
tF®?’ 7 Bec- Tussen de in
laiS u .werkende landbouwers- en
aarbeidersorganisaties is overeen-
lin01111111® bereikt over de samenstel-
>1J’Tvan de Prov. Commissie voor
zal rt^bouwschap. Zoals bekend,
in 7 e, ebtrng voor de Landbouw
s .~'eeland te zijner tijd worden op-
de en za^ de Prov. Commissie
hat k,2aamheden overnemen. Aan
is uur van het Landbouwschap
Directeur Aler vertelt van de zorgen en
moeiten van ons nationale luchtvaartbedrijf
Wet toezicht
credietwezen
Lai: „Formosa is Chinees gebied!
gewaarschuwd, dat de Amerikaanse
regeringsleiders „alle ernstige ge
volgen voor hun rekening moeten
nemen, als zij niet hun strijdkrach
ten terugtrekken van Formosa en
andere' door de nationalisten bezet
te eilanden”.
Tsjou en
geen
verklaring voor!”
„Ik heb er
24 uur in een roeiboot en in het zicht
van de kust omgeslagen
affii
IP
L*(tog
j)
G
L 333
I.
a a
Met Nederlands
materiaal?
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
De helicopter.
^^15=
Geen motie.
Scheepsdrama voor de Franse kust:
Woningpeil.
DE BILT ZEGT:
Minder koud
Goese bankbediende
voor Haags Gerechtshof
tl
10e JAARGANG, No. 2959
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE
nie-
kring^
DONDERDAG 9 DECEMBER 1954
Directeur: JACQ DE SMIT
ij het
[oord*
Abonnementsprijs 0.47 per week,
2.p. maand, 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
Paus Pius XII is weer zover her
steld, dat hij Woensdagmiddag voor
een van de vensters van zijn kamer,
die uitziet op het St. Pietersplein, kon
verschijnen. Op het plein hadden zich
ongeveer 5.000 personen verzameld, die
hem toejuichten.
Dit plaatje is gemaakt in Chicago
op een spitsuur. Een onafgebro
ken stroom van auto’s raast uit de
City, op weg naar huis. „Dat is
het rijke Amerika!” zult U den
ken. Inderdaad, maar denkt U er
ook eens over na waar al die au
to’s in de stad geparkeerd hebben
gestaan! En we weten niet of men
in Chicago nog een kade te dem
pen heeft
De ver
en de Ver.
De reddingboot van Scarborough is
Maandag, na hulp te hebben verleend
aan een groep vissersschepen op zee,
omgeslagen. Een der acht opvarenden
is verdronken. Twee wisten zwemmend
de kust te bereiken. De rest van de
bemanning slaagde er in weer aan
boord te komen, nadat de boot was
rechtgezet.
EISENHOWER.
President Eisenhower schijnt echter
niet zo pessimistisch gestemd, ondanks
deze dreigende taal. Op zijn wekelijkse
persconferentie constateerde hij, dat de
vrees van de vrije wereld voor een
wereldoorlog de laatste jaren vermin
derd is. Hij bevestigde dat er op het
ogenblik gewerkt wordt aan een eco
nomisch hulpprogram voor onontwik
kelde gebieden en dat dit plan speciaal
het oog heeft op Azië en Japan.
tot 600 km per uur voor vliegtuigen
met schroefturbines en tot 800 km
voor straalvliegtuigen.
De K.L.M. blijft nauwkeurig op
de hoogte van alle nieuwe types
die op de markt verschijnen. En
ook van de prijzen..Een nieuw
modern vliegtuig kost op het
ogenblik zo omstreeks 10 milli-
oen de nieuwe Boeing 707 met
straalmotoren kost zeker 20 mil-
lioen! Voor een economisch ge
bruik heeft de K.L.M. altijd min
stens een eenheid van zeven toe
stellen nodig. Reken daar de re-
serve-onderdelen bij, dan zal het
duidelijk zijn dat de K.L.M. grote
kapitalen zal moeten aantrekken.
Kapitaal is als het ware een le
vensvoorwaarde voor een lucht
vaartmaatschappij
De K.L.M. volgt met de grootste
belangstelling de ontwikkeling van
de nieuwe Fokker F. 27. Er worden
op het ogenblik met steun van
het Rijk twee van dergelijke ma
chines gebouwd. „Het zou voor ons
prestige heel goed zijn als de K.L.M.
weer geheel met Nederlands mate
riaal zou kunnen gaan vliegen
aldus de heer Aler maar de kan
sen daarop zijn niet erg groot. Voor
al niet met het oog op de enorme
kapitalen die de Nederlandse vlieg
tuigindustrie dan zal moeten aan
trekken.”
DEN HAAG, 8 Dec. Het Comité
Vluchtelingenhulp heeft de afgelo
pen dagen 51.000 gulden ontvangen.
Hierdoor is de stand van de actie nu
geworden: 2.087.000 gulden.
ZEEUWSCH DAGBLAD
DEN HAAG, 8 Dec. De Neder
landse kustvaarder „Martje” (399 ton),
is vanavond op een afstand van 50 mijl
van de Engelse kust in een vliegende
storm in nood komen te verkeren.
Het schip, waarvan de deklading is
gaan schuiven, maakte aanvankelijk 45
graden slagzij en verzocht om een
sleepboot en eventueel om een red
dingboot. 8
Tegen elf uur seinde men echter, dat
het schip geen slagzij meer maakte. De
bemanning ging echter voort, de lading
overboord te zetten. Twee leden van
de bemanning zijn gewond. De „Mar
tje” wenste een reddingboot om de 2
gewonden aan land te zetten.
„De moeilijkheid met de hélicop-
ter is zo onthulde de heer Aler
dat men driemaal zoveel passa
giersplaatsen moet verkopen als er
passagiersplaatsen zijn, wil men een
dergelijk toestel rendabel maken.
En dat kan natuurlijk niet, want
men kan de passagiers toch niet als
sardientjes vervoeren! Wel kan men
de helicopter gebruiken voor het
aan- en afvoeren van passagiers
naar de centra van de grote inter
continentale diensten. Dan worden
immers de kosten voor een deel
door deze diensten betaald en vangt
men het verlies op de hélicopter-
dienst althans voor een deel op.
De K.L.M. meent echter dat zij
zich toch dat verlies niet kan ge
troosten. Hoewel de K. L. M. er
heel veel voor voelt om tijdig in het
hélicopterbedrijf te stappen, ziet zij
op dit ogenblik nog niet de gelegen
heid dat te doen, zolang de hélicop-
ters nog verlies opleveren!”
De heer Aler deelde mee, dat de
Rijkscommissie, die dit vraagstuk
bestudeert, gereed is met haar rap
port. Het zal echter dit jaar niet
meer voor publicatie worden vrij
NEW YORK, 8 Dec. Met vijftig
tegen vijf stemmen bij vier onthoudin
gen heeft de politieke commissie der
Ver. Naties vandaag een resolutie
goedgekeurd, waarin het standpunt
wordt gesteund dat in Korea vrije ver
kiezingen moeten worden gehouden
onder internationaal toezicht. Volgens
de resolutie moet het doel der Ver.
Naties blijven: „het tot stand brengen
met vreedzame middelen van een ver
enigd, onafhankelijk en democratisch
Korea onder een representatieve rege
ring en een volledig herstel van de in
ternationale vrede en veiligheid in dit
gebied”.
Een Russisch voorstel om de com
missie der Ver. Naties voor de weder
opbouw en eenmaking van Korea op
te heffen, werd verworpen.
v
Tevoren was aan de orde gekomen
de stemming over het wetsontwerp tot
verlenging van de duur der wet toe
zicht credietwezen met twee jaren tot
1 Januari 1957.
Vóór de stemming herinnerde de
heer Schouten (A.R.) er aan, dat hij
bij de totstandkoming bezwaren tegen
de wet had. Deze zijn niet verdwenen.
Daar de minister heeft verklaard, dat
de aanvaarding van het onderhavige
ontwerp niet bindt ten opzichte van de
definitieve wet zal een aantal leden
der A.R.-fractie vóór het ontwerp
stemmen.
Het wetsontwerp werd daarna aan
genomen met 55 tegen 17 stemmen.
Tegen stemden de C.H., de K.N.P., de
S.G.P. en de V.V.D. met uitzondering
van de heer van Leeuwen. Ook de heer
Gerbrandy (A.R.) stemde tegen..
de vele geboorten in de na-oorlogse jaren. Het is dus zaak
ïjlse woningproductie op te voeren tot 70.000 woningen.
Ook al is dan de bouw van 70.000 woningen de nieuwe doelstelling, men
moet niet verwachten, aldus de bewindsman, dat reeds volgend jaar dit aantal
gehaald zal worden. De verhoging van de woningbouwproductie is geen een
voudige zaak. In 1952 zijn 65.000 woningen in het vooruitzicht gesteld. Eerst
la ’54 kan dit programma verwezenlijkt worden. Een van de voorwaarden om
dit nieuwe plan te doen slagen is dat men niet meer moet dreigen met het
werkloosheidsspook in de bouwvakken. Voor de komende generatie zal er
De nadere uitwerking van deze ge
dachte zal nog deze maand aan de ge
meentebesturen worden toegezonden.
Bij de replieken bleek dat de heer
Andriessen (K.V.P.) zijn aangekon-
digde motie over de verbetering van
het woningpeil en over ruimere wo
ningbouw niet indiende. Hij was nl. te
vreden met het antwoord van de be
windsman dat deze bereid is te over
wegen om onevenredige hogere subsi
dies te verlenen voor woningen, die
bestemd zijn voor grote gezinnen. Maar
voor het zover is zal er nog veel over
leg gepleegd moeten worden.
De minister deelde nog mede, dat er
gedacht wordt aan een bijdrageregeling
voor particuliere bouw. Maar daarvoor
zullen alleen de exploitatiemaatschap-
pijen in aanmerking kunnen komen.
Uitvoerig is hij nog ingegaan op de
compensatie van de komende huurver
hoging. Nieuws bracht dit niet meer.
Nogmaals stelde de bewindsman dat ge
tracht zal worden om op 1 Juli 1955
de nieuwe huurverhoging te doen in
gaan. Om deze verhoogde huur te kun
nen betalen zullen de inkomsten moe
ten stijgen. Dat is een beter middel
dan het laag houden van de huren d.
m.v. subsidies, want op die manier zal
het moeilijk zijn te komen tot een ren
dabel huurpeil.
De begroting van Wederopbouw is
nog niet aangenomen. Dit zal morgen
geschieden, nadat er eerst een commu
nistische motie is weggestemd.
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. C. van
Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes.
(Van onze parlementaire redacteur).
DEN HAAG, 7 Dec. De minister
vm Wederopbouw en Volkshuisvesting
Ir. Witte, heeft naar aanleiding van
mgen van het Zeeuwse Kamerlid, de
«Van der Feltz (CH.) enkele me
edelingen gedaan over de zoutschade
°P Walcheren.
„Al voor de ramp” aldus de mi
nister „werd er studie gemaakt van
et zoutschadeprobleem. Op Rijkskos-
zijn op Walcheren tal van experi-
®enten uitgevoerd om dit probleem de
raas te worden, maar tot dusverre is
®en nog niet tot een practische oplos-
gekomen”. Hij zegde echter toe,
’at, als er een bruikbare oplossing
Wrat gevonden, ook de zoutschade
■®gevolge van Walcherens inundatie
worden vergoed. Men zal hiervoor
maken van artikel 2 van de
et op de materiële oorlogsschade die
e rechtstreekse gevolgen van de oor-
-gsschade regelt.
nog voldoende werk zijn. De liefde voor het bouwvak moet worden aange
kweekt, want het is een mooi, mannelijk en scheppend beroep.
Volgens minister Witte is het uiterst nen opvangen. Ook dit cijfer is te laag,
moeilijk om een voorspelling te doen De hoge raming gaat er van uit dat er
minstens 41.000 woningen nodig zullen
zijn. En als men voorzichtig wil ra
men dan bedraagt dit aantal toch min
stens 39.000. De krotopruiming zal
jaarlijks 8000 nieuwe woningen vergen,
inplaats van 4000, zoals aanvankelijk
werd geschat.
of moet men eerst overgaan op
vliegtuigen met schroefturbines? De
heer Aler meent dat het laatste het
beste is: het verkeersvliegtuig met
straalaandrijving zal waarschijnlijk
pas na 1960 onmisbaar blijken op
de lange routes. Op de kortere
routes zullen dan de vliegtuigen
met schroefturbines blijven bestaan.
Interessant is de mededeling van
de K.L.M.-directeur over de snel
heden. Met zuigermotoren was de
gemiddelde vliegsnelheid omstreeks
400 km per uur. Deze zal toenemen
over de opheffing van de woningnood.
Men moet werken met onbekende ge
gevens, zoals de sterfte, het aantal hu
islijken en de emigratie.
Dat de prognose van 1950 (waarin
werd uitgegaan van het einde van de
woningnood in 1960) niet klopt is
o.a. het gevolg van de gestegen hu
welijkskansen van de vrouw in alle
leeftijdsgroepen. Aan de hand van
de ervaringen had men een schatting
gemaakt van het jaarlijkse aantal
huwelijken en van de leeftijd waar
op de vrouw in het huwelijksbootje
stapt. En nu blijkt dat niet alleen de
huwelijkskansen stijgen, maar dat de
vrouw ook jonger trouwt dan werd
verwacht.
Zulke misrekeningen waar
mand verantwoordelijk voor is
gooien elke voorspelling in de war.
Ook andere gegevens voor de prognose
van 1950 blijken achteraf niet te klop
pen. Zo ging men er van ui’. dat voor
de jaren 19541958 ongeveer 35.000
woningen nodig waren om de natuur
lijke groei van de bevolking te kun-
En Grotewohl, de Oostduitse premier,
heeft de gespannen verhoudingen nog
eens toegespitst door te verklaren, dat
„het 600 millioen zielen tellende Chi
nese volk het Oosteuropese blok zal
steunen in geval van een Westelijke
agressie in Europa”. Hij noemde rood-
China „een zeer beslissende waarborg
voor de veiligheid van Europa”!
Tsjou en Lai noemde het onlangs
gesloten verdedigingsverdrag tussen
Amerika en Formosa een ernstige,
oorlogszuchtige uitdaging van de re
publiek China. „Formosa is Chinees
gebied en de bevrijding van Formosa
is een binnenlandse aangelegenheid,
waarbij geen inmenging van welke
buitenlandse staat dan ook, zal wor
den gedoogd”.
DEN HAAG, 8 December.
Nederland is met reden trots op
zijn K.L.M. maar er komt heel
wat kijken, wil onze nationale
luchtvaartmaatschappij haar eer
volle positie kunnen handhaven
Dat is wel duidelijk geworden uit
de causerie die de directeur-gene-
raal van de K.L.M., de heer I. A.
Aler, vanmiddag gehouden heeft
voor leden van het contactcen
trum op voorlichtingsgcbied. Zo
zal men binnenkort voor de moei
lijke beslissing geplaatst worden
of men modernere toestellen zal
aankopen en welke men zal aan
kopen. Een andere kwestie die
om oplossing roept is deze of de
K.L.M. ook aan het hélicopter
bedrijf zal gaan meedoen.
Op het ogenblik neemt de K.L.M.
zo tussen de drie en vier procent
van het totale wereldvervoer door
de lucht voor haar rekening. „Die
plaats kunnen we niet handhaven!”
zo meent de heer Aler, want er zijn
grote gebieden, die uit vervoersoog-
punt zeer belangrijk zijn, maar waar
de K.L.M. niet vliegt: het continen-
tale verkeer in Noord-, en Zuid-
Amerika en in Australië b.v. Daar
komt bij dat het „aanbod” door het
vermogen van modernere toestellen
sneller toeneemt dan de „vraag”,
zodat er als het ware een „over
productie” dreigt.
De K.L.M. zal hiermee by de aan
schaf en de uitbreiding van haar
luchtvloot rekening moeten houden.
En nu is de grote vraag wat men
moet aankopen. Moet men onmid
dellijk van de zuigermotoren, het
orthodoxe vliegtuig, overstappen op
Evenals Nederland werkt Frankrijk hard om zich een plaats te ver
overen in de rij van vliegtuigproducerende landen. Men is er thans in
geslaagd de eerste straalbommenwerper ter wereld te bouwen die sneller
is dan het geluid. Dit toestel is de „Vautour”; Maandag is het voor het
eerst in de lucht geweest. Het vliegtuig heeft twee motoren welke onder
de neus zijn aangebracht. De neus is van plastic en biedt plaats aan een
bombardeur. De cockpit is vrij ver voor de vleugels in de richting van
HONKONG, 8 Dec.
houding tussen China
Staten lijkt met de dag slechter te
worden. Vandaag heeft de commu
nistische minister van Buitenlandse
Zaken, Tsjou en Lai, Washington
lea rgesteld de commissie uit 24
«•n te doen bestaan, n.l. 12 van de
ttertgever?’ en 12 van de werkne-
zetPi/ganisati«- De 12 werkgevers-
vonr ,w°r^en ai® volgt verdeeld: zes
twf,,,ae ZL-M., drie voor de C.B.T.B.,
UT b n°r de N-.C’B’ en één voor de
zetel»’verdeling der werknemers-
A.B F' S volgt: vÜf voor de A.N.
Vanlandarbeidersorganisatie
Chr i 1 vier voor de Ned.
de w^arbeidersbond en drie voor
Uit d Landarbeidersbond.
lijks hoe,e conunissie zal een dage-
’taandèworden gekozen, be-
van de 7 t twee vertegenwoordigers
de N p tj van de C.B.T.B. en
A.B en een> twee van de A.N.
deitn.elk een van de N.C.L.B. en
I Uitgave:
I Wing „Zeeuwsch Dagblad”
I fZntoor: Goes, L. Vorststr.
I Tel. 2438. Giro 274289.
„ren: Vlissingen: Nieuwstr.
Pfcief 326; Middelburg: Korte
tt’L' 35. Tel. administratie
P? Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26-28.
Exploitatie:
verbaan ^Le Cointre N.V.,
Zie pagina 2
(Van onze parlementaire redacteur).
DEN HAAG, 8 December. „Als men aan de hoge kant raamt zal
L( woningtekort in 1964 zijn opgeheven, bij een meer gemiddelde ra-
jning zal 1963 het jaar der victorie zijn!” Tot deze pessimistische con
clusie kwam minister Witte vanmiddag in de Tweede Kamer bij de
opstelling van een nieuwe prognose. Nog niet zo heel lang geleden
meende hij dat in 1960 een einde gemaakt zou kunnen worden aan de
woningnood. Het is echter gebleken dat de gegevens voor deze raming
niet meer houdbaar zijn. In 1964 en volgende jaren kan men een toe
neming van het aantal huwelijken verwachten. Dit is een gevolg van
Je vele geboorten in de na-oorlogse jaren. Het is dus zaak om de jaar-
De minister van Wederopbouw was
het niet eens met de opvatting dat er
na de oorlog alleen maar slecht ge
bouwd is. Dat is onmogelijk want de
gesubsidiëerde woningen moeten aan
bepaalde voorschriften voldoen. Er zijn
zelfs zeer goede woningen gezet. De
gemeenten kunnen daar veel aan doen.
Wat de grootte betreft steekt Neder
land beslist niet ongunstig af bij ande
re landen, bijv. Duitsland. Er zijn sub-
sidiëringsmogelijkheden voor wonin
gen van 3 tot 13 bedden.
De spanning tussen de oud- en
nieuwbouw kan niet opgelost worden
door verhoging van de subsidies. Dat
zou een stap terug zijn op de weg
naar de geleidelijke afschaffing van
de subsidies. De oude bouw staat
thans op 135 pet van het voor-oor-
logse huurpeil, de nieuwbouw op 185
pet. Dit verschil is te groot en als er
geen huurverhoging zou komen zou
den er andere maatregelen getroffen
moeten worden.
Van belang was ook nog de medede
ling van de minister dat voor de huur
van woningwetwoningen uitgegaan
mag worden van de werkelijke rente
van het ge-investeerde kapitaal en dus
niet van de thans vereiste 4 pet. Dat
zal een huurvermindering van f 1.
per week betekenen.
Half tot zwaar bewolkt met plaatse
lijk enkele buien. Minder koud dan
gisteren. Krachtige tot matige wind
tussen Zuid en Zuidwest.
Hoogwater Vrijdag 10 Dec. 1954
Vlissingen: 1.22 u. 2.36 m., 13.43 u.
2.35 m.; Terneuzen: 1.54 u. 2.54 m.,
14.13 u. 2.53 m.; Wemeldinge: 3.14
u. 2.00 m., 15.35 u. 1.96 m.; Zierik-
zee; 3.00 u. 1.74 15.23 u. 1.70 m.
DEN HAAG, 8 December. Voor de Franse kust heeft zich een drama
afgespeeld, waarbij vijf Nederlanders, bemanningsleden van het kolen
schip de „Ariel” zijn verdronken. Zaterdag was het schip met een lading
steenkool uit Cardiff vertrokken naar Bordeau. Ongeveer 200 km voor de
plaats van bestemming kwam het schip in moeilijkheden: zware golven
sloegen over het dek, zodat het schip dreigde te zinken. De bemanning
wist echter, voordat het zover was, een reddingssloep uit te zetten. Bij
het overstappen sloeg de kok echter overboord. Hij was het eerste slacht
offer.
Dit alles speelde zich af omstreeks 12 uur in de nacht van Dinsdag op
Woensdag. De hele nacht heeft men geroeid en ook de gehele Woensdag.
Toen was men niet ver meer van de Franse kust. Maar men strandde in
het zicht van de haven: de reddingsboot sloeg om en voorzover thans be
kend is, hebben vier mannen het strand niet kunnen halen. De overige
konden worden gered, dank zij de grote hulpvaardigheid van de bevolking
van het kustplaats je Les Sables d’ Olonnes. Vannacht had men nog slechts
één lijk kunnen bergen.
gegeven.