Ook Oosterschelde zal Duitser deed ontroerend Triton-ramp relaas over worden afgesloten Mendès-France wil toch ook eerst Parijse verdragen bekrachtigd I zien Het Kremlin wordt gepolst maar Radar-man Baker: ik voel me nu 50!’* rs „Ik ben 30 jaar, Dijken braken in Engeland Olie onder n boerderij? Japanse regering uitgevallen II van GEDIMDE LICHTEN 58-jarige man overreden Haven van Bergen op Zoom zal verbeterd worden rika West ward Ho” met man en muis vergaan laat doorschemeren: In enkele regels melden wij nog Minister Algera Motorrijder ernstig gewond in ziekenhuis Menselijke ketting. Het relaas van Haver. Josjida’s heengaan wordt in geallieerde kringen betreurd TOKIO, 7 Dec. De regering- tosjida, die Japan door de eerste Moeilijke jaren na de ineenstorting van het rijk heeft heengeloodsd en jje steeds zeer nauw heeft samen gewerkt met Amerika en de Wes telijken, is afgetreden. Door de op positie was een motie van wantrou wen ingediend, die met vrij grote zekerheid zou worden aangenomen, josjida heeft de uitslag niet afge dacht en zijn ontslag aangeboden. DE BILT ZEGT Rustig weer Raadgeving aan automobilisten: n Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE KOMEN GROTE VIER IN MEI BIJEEN? verbindin van achteren roepen: ketting, en begonnen WOENSDAG 8 DECEMBER 1954 Directeur: JACQ DE SMIT uur Goes. N jfoon- 10e JAARGANG, No. 2958 Abonnementsprijs ƒ0.47 per week, 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord DAT tengevolge van de mist de veer dienst VlissingenBreskens gister avond om 8 uur is gestaakt. De veer dienst Kruiningen—Perkpolder sloeg enkele vaarten over. De 60-jarige P. J. Boll is Dinsdag avond door duisternis misleid in de Veilinghaven te Utrecht te water ge raakt en verdronken. B. was veiling- knecht bij de veiling aan de Croeselaan te Utrecht met de schrik vrij; maar zijn auto was totaal vernield! DAT gistermiddag in de Spiegelstraat te Goes door een auto werd aangere den de heer L. uit Wemeldinge. Hij liep een ernstige hoofdwond op. bezoek waar uit Bruinisse arriveerde de arbeider G. M. van der H. Hij had op 3 Decem ber van een mede-arbeider in het kamp „Stoofpolder” een manchester jas en broek gestolen en was daar na naar Den Haag gereisd. Daar vat te de gemeentepolitie hem echter in de kraag en bracht hem terug naar de Rijkspolitie te Bruinisse. De man heeft een bekentenis afgelegd. achtjarig zoontje van de heer M. Rouw te Kapelle bij het spelen zo ongelukkig kwam te vallen, dat het ventje zijn been brak. In het ziekenhuis te Goes werd het beentje gezet. In de tweede plaats deelde hij me de, dat er plannen bestaan voor ver betering van de haven van Bergen op Zoom, terwijl voor West-Bra- bant twee kanalen zijn geprojec teerd. „Door het plan voor het Moerdijkkanaal is alles veel gecom pliceerder geworden”, zo verzuchtte de minister. Voor Bergen op Zoom bestudeert men echter maatregelen van beperkte draagwijdte, die ook kunnen dienen bij de totstandko- GOES, 7 Dec. Vanavond om streeks zes uur is op de Molenweg tus sen Nieuwdorp en Lewedorp een ern stig ongeluk gebeurd, dat het leven heeft gekost aan de 58-jarige M. Meul- broek uit Nieuwdorp. De heer M. Krij ger, die eveneens bij het ongeval be trokken was, is ernstig gewond in het ziekenhuis te Goes opgenomen. Even voor zes uur liep de heer Meul- broek met zijn fiets aan de hand op de Molenweg. Van achter naderde hem de motorrijder M. Krijger uit Drie wegen, thans in militaire dienst. De heer Krijger moest dimmen voor een uit de tegenovergestelde richting ko mende tractor. Ook al door de zware mist merkte hij de wandelaar niet op. Bij de botsing, die volgde, werd de heer Meulbroek, die zeer hardhorend is, een tiental meters meegesleurd. Hij was vrijwel op slag dood. De heer Krijger was ernstig aan het gezicht gewond. Hij is per ziekenauto naar Goes over gebracht en in het ziekenhuis opgeno men. Voor zover bekend zijn zijn ver wondingen niet levensgevaarlijk. DUBLIN, 7 December. Twee achtste dag van het onderzoek naar DAT gisteravond de 59-jarige C. J. uit Vlissingen met een zware hersen schudding in het ziekenhuis „Bethes da” te Vlissingen is opgenomen. De heer J. was als bestuurder van een personenauto betrokken bij een aan rijding, die om half zes geschiedde op de Nieuwe Vlissingseweg. De heer J. moest plotseling uitwijken voor een paard en wagen en kwam zodoende in botsing met een hem te gemoet komende P.T.T.bestelauto. De klap kwam zo hevig aan, dat J. uit zijn wagen werd geslingerd. De materiële schade aan beide voertui gen is groot. DAT gisteravond tengevolge van de mist in de beruchte bocht te Nieuw- land twee auto’s op elkaar zijn ge botst. Persoonlijke ongelukken de den zich niet voor. De materiële schade is niet gering. JEN jzen» Decen)- genhel* int. Vlaar* Enorme blokken beton, her en der neergeslingerd als kiezelste nen door ontzaglijke golven, mar keren het gat in de zeewering bij het Engelse vissersplaatsje Fleed- wood in Lancashire. Door de storm van de afgelopen dagen ontstond daar een bres in de dijk van niet minder dan 300 meter breed. Terwijl men plannen maakt om de bevolking 2.500 zielen groot te evacueren, is een le gertje van dijkwerkers onver poosd bezig grote hoeveelheden puin in het gat te storten, om te gen een nieuwe, woedende aanval van de zee zo goed mogelijk be veiligd te zijn. Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. O. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes. Door deze aanvaring, veroorzaakt door de mist, brak de mast van de kotter, werd de stuurhut ernstig be schadigd en kwam het fornuis in zee terecht. Hoe de visser uit de stuur hut is gekomen is een raadsel, want hij liep geen schrammetje op. De kotter is door de Prins Hendrik naar de Kruininger Veerhaven gesleept, waar zal moeten worden gewacht tot de deskundigen de schade hebben ge taxeerd. ming van het Moerdijkkanaal. De begroting is ten slotte zonder hoofdelijke stemming aangenomen, met de communisten als tegenstemmers. Uiteraard had de heer Algera nog een appeltje te schillen met de heer Post humus (P.v.d.A.). De heer Posthumus had de minister verweten dat hij pro beert uit principiële overwegingen „de Nederlandse Spoorwegen een duw te geven”. „Ik zet de verschillende onderne mingen alleen maar op de plaats die haar tcekomt!” zo zei de minister. „Ik heb hierover een bepaalde me ning en die heb ik als Kamerlid nooit onder stoelen of banken gestoken. Nu ik minister ben is het mijn plicht die gedachten tot werkelijkheid te maken. Laat men echter niet denken dat ik van plan ben de N.S. op te knappen met onrendabele lijnen. Niemand kan de N.S. of een dochteronderne ming verplichten een vergunning aan te vragen. Maar mijn stelling is nu eenmaal dat het overheidsvervoer eerst dan een taak heeft als het par ticulier vervoer die taak niet kan of wil vervullen!” NIET GERUSTGESTELD. De heer Posthumus was niet gerust gesteld door dit betoog. Men moet een beetje oppassen met het toepassen van algemene beginselen, zo vond hij. En de socialistische afgevaardigde bleef dus volhouden dat de bewindsman te veel aandacht schenkt aan de principi ële kant van de zaak en te weinig let op de zakelijke zijde. Dat vond hij vreemd voor een minister, die betere gegevens heeft dan een Kamerlid. Colijn kwam er ook nog aan te pas. Minister Zijlstra heeft eens gezegd, dat het beleid van Colijn op grond van de inzichten die nu bestaan, niet geheel juist is geweest. „Ik hoop van harte dat door een volgende generatie niet hetzelfde gezegd wordt van het beleid van deze minister, maar ik vrees hei ergste”, aldus de heer Posthumus. De P.v.d.A.-fractie is voor een ta riefsverhoging van de spoorwegen als aan twee factoren wordt voldaan. Ten eerste mogen er door dit bedrijf geen grote winsten gemaakt worden en ten tweede mag deze verhoging eerst tot stand komen als de efficiency tot het uiterste is opgevoerd. En nu vreest de heer Posthumus dat de efficiency de dupe wordt van de discriminatie. verkr. 3516 vonds lolen- AMSTERDAM, 7 Dec. Men vreest het ergste voor de opvarenden van de Nederlandse coaster „Westward Ho”, die sinds 29 November wordt vermist. Naar verluidt zijn Dinsdag aan de Ier se kust tal van voorwerpen, van dit schip aangespoeld. De „Westward Ho” had een bemanning van tien koppen. DAT gisteren een gezelschap van 35 West-Duitse studenten een aan Yerseke heeft gebracht, onder leiding van dr Korringa Bergen op Zoom de oestercultuur werd bekeken. Vandaag zal het ge zelschap een kijkje gaan nemen bij de visserij op het Ijsselmeer en de Wadden. figuren hebben vandaag, op de de oorzaak van de Triton-ramp, in het zoeklicht gestaan: de Ier Richard Baker, kortweg Dick genoemd en de Duitser Fritz Haver uit Oelde in Westfalen. Baker is de man die het bericht de wereld heeft ingezonden, dat hij de Triton op zijn radar scherm had gezien, reeds 23 mijl ten Wasten van Shannon vliegend. Zoals bekend is dit bericht de voornaamste reden geweest, dat men de gedachte aan een ongeluk uit het hoofd heeft gezet. Toen verslaggevers hem vroegen hoe oud hij was, antwoordde hij: „Als U dat per sé wilt weten, ik ben 38 maar ik voel mij nu vijftig!” De Duitser Haver was een der passagiers van de „Triton” en zijn simpel voorgedragen relaas van de stemming onder de passagiers (waarbij hij in het geheel geen ophef maakt van zijn eigen reddings- DAT de muziekver. „Concordia” te Krabbendij ke gisteravond aan twee van haar oudste donateurs, de heren van Nieuwenhuizen en Slabbekoorn, die beiden 65 jaar werden, een sere nade heeft gebracht. •- 35. Tel. administratie Tel. redactie 2347; Ter- Djjkstraat 26-28. Exploitatie: urbaan fcLe, Cointre N.V, voorschijn kwam. En ik had er geen zin in om uitgelachen te worden. „Tot ik zelf, geloof ik, flauwviel, Ik werd weer even wakker door een schreeuw en zag toen het licht van een zaklantaarn voor in de machine. Ik liep door de benzine er heen. Ik wist toen niets meer. Het hamerde in mijn hoofd. Toen kwam ik onder het gat in het dak te staan en kreeg frisse lucht. Daardoor kwam ik weer een beetje tot bewustzijn. Het was erg koud en ik pakte een deken en gooide die door de uitgang in de dinghie. Toen liep ik nog verder naar voren en daar waren leden van de bemanning bezig door de voorste deur een gewonde dame naar buiten te helpen. Ze vroegen me of ik mee wil de helpen en dat deed ik. Later moest ik zelf ook in de boot stappen en ik riep toen om mijn vrienden, want ik dacht, dat ze in de andere dinghie zou den zitten of in nog een derde. Ik wist niet hoeveel bootjes er waren.” Haver besloot zijn relaas met een even nauw keurig overzicht over de tocht over het water. Daarbij vermeldde hij nog, dat zij op de zandbank vastliepen om 5.40 uur. Hij keek toen voor het eerst op zijn horloge en het liep nog. Toen sta ken de leden van de bemanning de rode noodsignalen af. „We beraadslaagden daarna even, wat we zouden doen en besloten ver der te lopen maar de dinghie mee te nemen en achter ons aan te trekken, omdat niemand wist, wanneer de vloed zou komen,” vervolgde hij. „We vorm den een lange rij, een soort menselijke i aan de tocht. Maar telkens waren er enkele passa giers, die niet verder konden. Dan na men die plaats in de dinghie. Zo pro beerden wij voort te gaan, maar het was haast onmogelijk om die zware boot zo over de modder te trekken. We hoorden een vliegtuig starten en gauw stak een der bemanningsleden een tweede rode signaal af. Het vliegtuig cirkelde vlak over ons heen met de landingslichten aan. Uiteindelijk had de groep de vaste wal bereikt, waar net een ambulance aankwam -die hen bij de luchthaven terubracht.” „Hoe hoog stond de benzine in de cabine?” vroeg de president. „Op het laatste, toen ik voorin stond, moet ik het tot mijn heupen hebben ge had”, antwoordde Haver, „want later ging mijn huid vervellen. Ik heb de huid er toen tot heuphoogte af kunnen trekken.” (Van onze parlementaire redacteur). DEN HAAG, 7 Dec. De mi nister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, heeft gisteren bij de beantwoording der sprekers een zinsnede gebezigd, die eigenlijk maar voor één uitleg vatbaar is: in het Deltaplan zal ook de afsluiting van de Oosterschelde begrepen zijn. De minister verklaarde n.l. dat er geen schadeloosstelling voor de vissers zal komen doch een tege moetkoming, welke afzonderlijk zal worden geregeld en die niet in de DAT de provinciale boot „Prins Hen drik”, die de dienst Kruiningen Perkpolder” onderhoudt, gistermor gen omstreeks acht uur in aanvaring is gekomen met een Belgische kot ter, waarvan de beide bemannings leden afkomstig zijn uit Den Doel piTa^eVmis't Later op^r dag'wisse- GRONINGEN, 7 Dec. Op het terrein van de boerderij van de heer K. van Huis te Thesinge zal een boring naar aardolie worden verricht. Onder zoekingen in de grond hebben aange toond, dat mogelijk olie aanwezig is. De bron zit juist onder de boerderij. Mocht er olie worden aangeboord, dan wc*- komt, moet op de plaats van de boerderij een boortoren worden gebouwd. Een voorlopig contract tussen eige naar en de Nederlandse Aardoliemij. is reeds opgesteld. De stukken moeten nog door een notaris worden bekrach tigd. pogingen) ontlokte allerwege complimenten. Baker heeft zich wel op het meest ongelukkige moment in het gesprek gemengd tussen de verkeerstoren en ie „area control”. Alle ongerustheid verdween toen hij meldde dat hij het K.L.M.-toestel in de lucht had gezien, vliegend op 23 mijl afstand. Uiteraard is naar een verklaring gezocht voor zijn waarneming. Men ziet drie mogelijkheden1. het op het radarscherm waargenomen toestel was een onbekend vliegtuig dat niet 'n verbinding stond met Shannon; 2. de waarneming werd veroorzaakt door de echo van een toestel dat zich echter op een geheel andere plaats bevond; 3. de waarneming was een speciale regenwolk, die wel eens op het scherm wordt opgevangen. Dis is het relaas van de Duitser Ha- ’er, een 33-jarige vertegenwoordiger, «ie voor het eerst naar Amerika reis de: «Vlak voor de start had ik mijn Re aan de stewardess gegeven en sokken en schoenen uitgedaan. Ik ad net de wielen van de grond zien 8aan toen we al weer stilstonden en «Rktijdig de lichten uitgingen. Er mel een soort vocht in de cabine, dompelde mijn vinger erin om het »r°*ven: het was benzine, en ik zei tia u'1'11 Vl'ienden (dat was het echt- .abig- dat aan de andere kant whicv gangPad zat^: »Dat is geen “lskey. maar benzine!” vi^r*Was veel lawaai in het donkere ene g- Er zaten mensen te bidden iedereen schreeuwde. Ik hoorde d* stewardess i in u ahemaal hier. Alles komt Iomi” Wc hebben een goede pi- lann praatte daarna in het Hol- Jot de beide stewards en ze ganDeeraen kennelijk de grote toe- ^‘8-aeur open te stoten. Ik hoor- het l Ter te8en aan bonzen, maar aet hihte blijkbaar niet. cabine stomende benzine al tot r.eens hoger. Ik geloof, dat ik er Pen weiJn kniebn instond, en de dam net 2jjn ea er8 hinderlijk. We stonden zei ik-tlu bij de deur, maar toen He mij "r houd het niet uit!” Ik gooi- ^Wustziin erger?s weg en voelde mijn “oeg toi-h ?yegzinken. Maar gek ge- sPeien: t b £td h^ door mijn hoofd eerst vin’n’o m°eb ias en ie schoenen ^Mijk ri\en aantrekken!” Ik dacht Ve'd Sion-a^ We gewoon op het vlieg- zou zit.,? er bespottelijk n als ik op blote voeten te De leider van de (nieuw opgerichte) Democratische Partij, Itsjiro Hatoja- tna, is wel het meest verantwoordelijk voor de val van de regering. Hatojama is geen vriend van de geallieerden: na de val van Japan werd hem verboden politieke functies uit te oefenen. Hij zal zich nu candidaat stellen voor het premierschap. Naast hem zullen een gooi naar deze titel doen een liberale candidaat (van Josjida’s partij dus) en een socialistische. In geallieerde kringen beschouwt men het aftreden van Josjida als een zware slag. Men noemt hem wel „de Adenauer van het Oosten”. Ook zijn leeftijd heeft hij met de Duitse pre mier gemeen: hij is thans 76 jaar. DAT op de Kanaalkade te Axel een auto, bestuurd door de heer Q. uit Schoondijke, in botsing is gekomen met een paard en wagen, voorman DAT gisteren het de heer B. uit Middelburg. Op de wagen werd een draaiorgel vervoerd. Het ongeluk zou zonder al te veel schade zijn afgelopen (geen der bei de betrokkenen liep enig letsel op) als niet het paard was geschrokken en boven op de motorkap was ge sprongen. Dat betekende voor de automobilist en voor de voerman aanzienlijke schade. Het paard werd n.l. zo ernstig aan de borst verwond, dat het zal moeten worden afge maakt. DAT op de weg van Zijpe naar Zierik- zee, bij de wegkruising Rijksweg Dorpsweg te Bruinisse, een perso nenauto, bestuurd door de heer R. W. van der Windt uit Veendam, op een zware G.M.C.-vrachtwagen is gereden. De bestuurder van de G. M.C. stopte n.l. om de heer van de Windt te laten passeren. Wonder boven wonder kwam de bestuurder DAT een honderdtal gemeentebestuur ders en gemeente-ambtenaren gis termiddag met grote belangstelling geluisterd heeft naar een causerie van Mr G. W. Toebes, de directeur van de Ver. van Nederlandse Ge meenten, over de gemeentebegrotin gen en de onlangs verschenen ont- werp-voorschriften die een moder nere indeling van deze begrotingen beogen. Mr Toebes sprak op uitno- DAT vandaag onder politiegeleide in diging van de afdeling Zeeland van D- -•- het Instituut voor Bestuursweten schappen. De vergadering werd ge houden in hotel „De Korenbeurs” te Goes en stond onder leiding van de gemeente-ontvanger van Middel burg, de heer Leverink. PARIJS, 7 December. Allerlei uitlatingen wijzen erop, dat er een conferentie van de grote vier: Eisenhower, Churchill, Malenkof en Mendès-France, op komst is. Op een persconferentie heeft Dulles, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, verklaard dat de Ame rikaanse ambassadeur in Moskou, Charles Bohlen, opdracht heeft ge kregen „meer informele gesprekken met Russische leiders te hebben”. Dulles noemde het echter overdreven te zeggen, dat deze gesprekken er voornamelijk op gericht zouden moeten zijn de mogelijkheid te on derzoeken van een conferentie in het komende voorjaar. In Parijs heeft men het veel positiever uitgedrukt: daar heeft men meegedeeld dat de Franse ambassade in Moskou opdracht heeft ge kregen de Russische regering te verzoeken haar standpunt ten aanzien van het voorstel van Mendès-France tot een conferentie van vier be kend te maken. De Franse premier had dit voorstel enkele weken ge leden in New York gedaan, speciaal om een oplossing te vinden voor de Oostenrijkse kwestie. Hij had er toen aan toegevoegd, dat men dan misschien ook „over andere onderwerpen zou kunnen praten”! Over de datum is tussen de drie Westelijken nog geen overleg ge pleegd. Naar verluidt heeft Mendès-France de maand Mei genoemd, omdat dan de bekrachtiging van de Parijse overeenkomsten voor Duits- lands herbewapening en de Westeuropese Unie voltooid zouden kunnen zijn. In de ochtend lichte vorst en op vele lend bewolkt en voornamelijk in de kustprovincies enkele buien. Overwe gend matige wind uit uiteenlopende richtingen. Ongeveer dezelfde middag- temperaturen als gisteren. Hoogwater Donderdag 9 Dec. 1954 Vlissingen: 0.32 u. 2.17 m., 12.53 u. 2.16 m.; Terneuzen; 1,00 u. 2.36 m., 13.21 u. 2.35 m.; Wemeldinge: 2.17 u. 1.88 m., 14.40 u. 1.81 m.; Zierik- zee; 2.03 u. 1.64 m., 14.28 u. 1.56 m. ZEEUWSCH DAGBLAD Uitgave: ..Jrting „Zeeuwsch Dagblad” fdkantoor: Goes, L. Vorststr. K Tel. 2438. Giro 274289. VU; ..rm- Vlissingen: Nieuwstr. S®ï326: Middelburg: Korte

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1