Ook Oosterschelde zal
Duitser deed ontroerend
Triton-ramp
relaas
over
worden afgesloten
Mendès-France wil toch ook
eerst Parijse verdragen
bekrachtigd
I
zien
Het Kremlin wordt gepolst
maar
Radar-man Baker:
ik voel me nu 50!’*
rs
„Ik ben 30 jaar,
Dijken braken in
Engeland
Olie onder n boerderij?
Japanse regering
uitgevallen
II
van
GEDIMDE
LICHTEN
58-jarige man
overreden
Haven van Bergen op Zoom
zal verbeterd worden
rika
West ward Ho” met
man en muis vergaan
laat doorschemeren:
In enkele regels melden wij nog
Minister Algera
Motorrijder ernstig gewond in
ziekenhuis
Menselijke ketting.
Het relaas van Haver.
Josjida’s heengaan wordt in
geallieerde kringen betreurd
TOKIO, 7 Dec. De regering-
tosjida, die Japan door de eerste
Moeilijke jaren na de ineenstorting
van het rijk heeft heengeloodsd en
jje steeds zeer nauw heeft samen
gewerkt met Amerika en de Wes
telijken, is afgetreden. Door de op
positie was een motie van wantrou
wen ingediend, die met vrij grote
zekerheid zou worden aangenomen,
josjida heeft de uitslag niet afge
dacht en zijn ontslag aangeboden.
DE BILT ZEGT
Rustig weer
Raadgeving
aan automobilisten:
n
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE
KOMEN GROTE VIER
IN MEI BIJEEN?
verbindin
van achteren roepen: ketting, en begonnen
WOENSDAG 8 DECEMBER 1954
Directeur: JACQ DE SMIT
uur
Goes.
N
jfoon-
10e JAARGANG, No. 2958
Abonnementsprijs ƒ0.47 per week,
2.p. maand, 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
DAT tengevolge van de mist de veer
dienst VlissingenBreskens gister
avond om 8 uur is gestaakt. De veer
dienst Kruiningen—Perkpolder sloeg
enkele vaarten over.
De 60-jarige P. J. Boll is Dinsdag
avond door duisternis misleid in de
Veilinghaven te Utrecht te water ge
raakt en verdronken. B. was veiling-
knecht bij de veiling aan de Croeselaan
te Utrecht
met de schrik vrij; maar zijn auto
was totaal vernield!
DAT gistermiddag in de Spiegelstraat
te Goes door een auto werd aangere
den de heer L. uit Wemeldinge. Hij
liep een ernstige hoofdwond op.
bezoek
waar
uit
Bruinisse arriveerde de arbeider G.
M. van der H. Hij had op 3 Decem
ber van een mede-arbeider in het
kamp „Stoofpolder” een manchester
jas en broek gestolen en was daar
na naar Den Haag gereisd. Daar vat
te de gemeentepolitie hem echter in
de kraag en bracht hem terug naar
de Rijkspolitie te Bruinisse. De man
heeft een bekentenis afgelegd.
achtjarig zoontje
van de heer M. Rouw te Kapelle bij
het spelen zo ongelukkig kwam te
vallen, dat het ventje zijn been brak.
In het ziekenhuis te Goes werd het
beentje gezet.
In de tweede plaats deelde hij me
de, dat er plannen bestaan voor ver
betering van de haven van Bergen
op Zoom, terwijl voor West-Bra-
bant twee kanalen zijn geprojec
teerd. „Door het plan voor het
Moerdijkkanaal is alles veel gecom
pliceerder geworden”, zo verzuchtte
de minister. Voor Bergen op Zoom
bestudeert men echter maatregelen
van beperkte draagwijdte, die ook
kunnen dienen bij de totstandko-
GOES, 7 Dec. Vanavond om
streeks zes uur is op de Molenweg tus
sen Nieuwdorp en Lewedorp een ern
stig ongeluk gebeurd, dat het leven
heeft gekost aan de 58-jarige M. Meul-
broek uit Nieuwdorp. De heer M. Krij
ger, die eveneens bij het ongeval be
trokken was, is ernstig gewond in het
ziekenhuis te Goes opgenomen.
Even voor zes uur liep de heer Meul-
broek met zijn fiets aan de hand op
de Molenweg. Van achter naderde hem
de motorrijder M. Krijger uit Drie
wegen, thans in militaire dienst. De
heer Krijger moest dimmen voor een
uit de tegenovergestelde richting ko
mende tractor. Ook al door de zware
mist merkte hij de wandelaar niet op.
Bij de botsing, die volgde, werd de heer
Meulbroek, die zeer hardhorend is, een
tiental meters meegesleurd. Hij was
vrijwel op slag dood. De heer Krijger
was ernstig aan het gezicht gewond.
Hij is per ziekenauto naar Goes over
gebracht en in het ziekenhuis opgeno
men. Voor zover bekend zijn zijn ver
wondingen niet levensgevaarlijk.
DUBLIN, 7 December. Twee
achtste dag van het onderzoek naar
DAT gisteravond de 59-jarige C. J. uit
Vlissingen met een zware hersen
schudding in het ziekenhuis „Bethes
da” te Vlissingen is opgenomen. De
heer J. was als bestuurder van een
personenauto betrokken bij een aan
rijding, die om half zes geschiedde
op de Nieuwe Vlissingseweg. De
heer J. moest plotseling uitwijken
voor een paard en wagen en kwam
zodoende in botsing met een hem te
gemoet komende P.T.T.bestelauto.
De klap kwam zo hevig aan, dat J.
uit zijn wagen werd geslingerd. De
materiële schade aan beide voertui
gen is groot.
DAT gisteravond tengevolge van de
mist in de beruchte bocht te Nieuw-
land twee auto’s op elkaar zijn ge
botst. Persoonlijke ongelukken de
den zich niet voor. De materiële
schade is niet gering.
JEN
jzen»
Decen)-
genhel*
int.
Vlaar*
Enorme blokken beton, her en
der neergeslingerd als kiezelste
nen door ontzaglijke golven, mar
keren het gat in de zeewering bij
het Engelse vissersplaatsje Fleed-
wood in Lancashire. Door de
storm van de afgelopen dagen
ontstond daar een bres in de dijk
van niet minder dan 300 meter
breed. Terwijl men plannen maakt
om de bevolking 2.500 zielen
groot te evacueren, is een le
gertje van dijkwerkers onver
poosd bezig grote hoeveelheden
puin in het gat te storten, om te
gen een nieuwe, woedende aanval
van de zee zo goed mogelijk be
veiligd te zijn.
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. O. van
Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes.
Door deze aanvaring, veroorzaakt
door de mist, brak de mast van de
kotter, werd de stuurhut ernstig be
schadigd en kwam het fornuis in zee
terecht. Hoe de visser uit de stuur
hut is gekomen is een raadsel, want
hij liep geen schrammetje op. De
kotter is door de Prins Hendrik naar
de Kruininger Veerhaven gesleept,
waar zal moeten worden gewacht tot
de deskundigen de schade hebben ge
taxeerd.
ming van het Moerdijkkanaal.
De begroting is ten slotte zonder
hoofdelijke stemming aangenomen, met
de communisten als tegenstemmers.
Uiteraard had de heer Algera nog een
appeltje te schillen met de heer Post
humus (P.v.d.A.). De heer Posthumus
had de minister verweten dat hij pro
beert uit principiële overwegingen „de
Nederlandse Spoorwegen een duw te
geven”.
„Ik zet de verschillende onderne
mingen alleen maar op de plaats die
haar tcekomt!” zo zei de minister.
„Ik heb hierover een bepaalde me
ning en die heb ik als Kamerlid nooit
onder stoelen of banken gestoken.
Nu ik minister ben is het mijn plicht
die gedachten tot werkelijkheid te
maken.
Laat men echter niet denken dat ik
van plan ben de N.S. op te knappen
met onrendabele lijnen. Niemand
kan de N.S. of een dochteronderne
ming verplichten een vergunning aan
te vragen. Maar mijn stelling is nu
eenmaal dat het overheidsvervoer
eerst dan een taak heeft als het par
ticulier vervoer die taak niet kan of
wil vervullen!”
NIET GERUSTGESTELD.
De heer Posthumus was niet gerust
gesteld door dit betoog. Men moet een
beetje oppassen met het toepassen van
algemene beginselen, zo vond hij. En
de socialistische afgevaardigde bleef
dus volhouden dat de bewindsman te
veel aandacht schenkt aan de principi
ële kant van de zaak en te weinig let
op de zakelijke zijde. Dat vond hij
vreemd voor een minister, die betere
gegevens heeft dan een Kamerlid.
Colijn kwam er ook nog aan te pas.
Minister Zijlstra heeft eens gezegd, dat
het beleid van Colijn op grond van de
inzichten die nu bestaan, niet geheel
juist is geweest. „Ik hoop van harte
dat door een volgende generatie niet
hetzelfde gezegd wordt van het beleid
van deze minister, maar ik vrees hei
ergste”, aldus de heer Posthumus.
De P.v.d.A.-fractie is voor een ta
riefsverhoging van de spoorwegen als
aan twee factoren wordt voldaan. Ten
eerste mogen er door dit bedrijf geen
grote winsten gemaakt worden en ten
tweede mag deze verhoging eerst tot
stand komen als de efficiency tot het
uiterste is opgevoerd. En nu vreest de
heer Posthumus dat de efficiency de
dupe wordt van de discriminatie.
verkr.
3516
vonds
lolen-
AMSTERDAM, 7 Dec. Men vreest
het ergste voor de opvarenden van de
Nederlandse coaster „Westward Ho”,
die sinds 29 November wordt vermist.
Naar verluidt zijn Dinsdag aan de Ier
se kust tal van voorwerpen, van dit
schip aangespoeld. De „Westward Ho”
had een bemanning van tien koppen.
DAT gisteren een gezelschap van 35
West-Duitse studenten een
aan Yerseke heeft gebracht,
onder leiding van dr Korringa
Bergen op Zoom de oestercultuur
werd bekeken. Vandaag zal het ge
zelschap een kijkje gaan nemen bij
de visserij op het Ijsselmeer en de
Wadden.
figuren hebben vandaag, op de
de oorzaak van de Triton-ramp,
in het zoeklicht gestaan: de Ier Richard Baker, kortweg Dick genoemd
en de Duitser Fritz Haver uit Oelde in Westfalen. Baker is de man die
het bericht de wereld heeft ingezonden, dat hij de Triton op zijn radar
scherm had gezien, reeds 23 mijl ten Wasten van Shannon vliegend.
Zoals bekend is dit bericht de voornaamste reden geweest, dat men de
gedachte aan een ongeluk uit het hoofd heeft gezet. Toen verslaggevers
hem vroegen hoe oud hij was, antwoordde hij: „Als U dat per sé wilt
weten, ik ben 38 maar ik voel mij nu vijftig!”
De Duitser Haver was een der passagiers van de „Triton” en zijn
simpel voorgedragen relaas van de stemming onder de passagiers
(waarbij hij in het geheel geen ophef maakt van zijn eigen reddings-
DAT de muziekver. „Concordia” te
Krabbendij ke gisteravond aan twee
van haar oudste donateurs, de heren
van Nieuwenhuizen en Slabbekoorn,
die beiden 65 jaar werden, een sere
nade heeft gebracht.
•- 35. Tel. administratie
Tel. redactie 2347; Ter-
Djjkstraat 26-28.
Exploitatie:
urbaan fcLe, Cointre N.V,
voorschijn kwam. En ik had er geen
zin in om uitgelachen te worden.
„Tot ik zelf, geloof ik, flauwviel,
Ik werd weer even wakker door een
schreeuw en zag toen het licht van
een zaklantaarn voor in de machine.
Ik liep door de benzine er heen. Ik
wist toen niets meer. Het hamerde in
mijn hoofd. Toen kwam ik onder het
gat in het dak te staan en kreeg
frisse lucht. Daardoor kwam ik weer
een beetje tot bewustzijn.
Het was erg koud en ik pakte een
deken en gooide die door de uitgang in
de dinghie. Toen liep ik nog verder
naar voren en daar waren leden van
de bemanning bezig door de voorste
deur een gewonde dame naar buiten te
helpen. Ze vroegen me of ik mee wil
de helpen en dat deed ik. Later moest
ik zelf ook in de boot stappen en ik
riep toen om mijn vrienden, want ik
dacht, dat ze in de andere dinghie zou
den zitten of in nog een derde. Ik wist
niet hoeveel bootjes er waren.” Haver
besloot zijn relaas met een even nauw
keurig overzicht over de tocht over het
water. Daarbij vermeldde hij nog, dat
zij op de zandbank vastliepen om 5.40
uur. Hij keek toen voor het eerst op
zijn horloge en het liep nog. Toen sta
ken de leden van de bemanning de
rode noodsignalen af.
„We beraadslaagden daarna even,
wat we zouden doen en besloten ver
der te lopen maar de dinghie mee te
nemen en achter ons aan te trekken,
omdat niemand wist, wanneer de vloed
zou komen,” vervolgde hij. „We vorm
den een lange rij, een soort menselijke
i aan de tocht.
Maar telkens waren er enkele passa
giers, die niet verder konden. Dan na
men die plaats in de dinghie. Zo pro
beerden wij voort te gaan, maar het
was haast onmogelijk om die zware
boot zo over de modder te trekken. We
hoorden een vliegtuig starten en gauw
stak een der bemanningsleden een
tweede rode signaal af. Het vliegtuig
cirkelde vlak over ons heen met de
landingslichten aan. Uiteindelijk had
de groep de vaste wal bereikt, waar
net een ambulance aankwam -die hen
bij de luchthaven terubracht.”
„Hoe hoog stond de benzine in de
cabine?” vroeg de president.
„Op het laatste, toen ik voorin stond,
moet ik het tot mijn heupen hebben ge
had”, antwoordde Haver, „want later
ging mijn huid vervellen. Ik heb de
huid er toen tot heuphoogte af kunnen
trekken.”
(Van onze parlementaire redacteur).
DEN HAAG, 7 Dec. De mi
nister van Verkeer en Waterstaat,
mr J. Algera, heeft gisteren bij de
beantwoording der sprekers een
zinsnede gebezigd, die eigenlijk
maar voor één uitleg vatbaar is: in
het Deltaplan zal ook de afsluiting
van de Oosterschelde begrepen
zijn. De minister verklaarde n.l. dat
er geen schadeloosstelling voor de
vissers zal komen doch een tege
moetkoming, welke afzonderlijk zal
worden geregeld en die niet in de
DAT de provinciale boot „Prins Hen
drik”, die de dienst Kruiningen
Perkpolder” onderhoudt, gistermor
gen omstreeks acht uur in aanvaring
is gekomen met een Belgische kot
ter, waarvan de beide bemannings
leden afkomstig zijn uit Den Doel piTa^eVmis't Later op^r dag'wisse-
GRONINGEN, 7 Dec. Op het
terrein van de boerderij van de heer
K. van Huis te Thesinge zal een boring
naar aardolie worden verricht. Onder
zoekingen in de grond hebben aange
toond, dat mogelijk olie aanwezig is.
De bron zit juist onder de boerderij.
Mocht er olie worden aangeboord, dan wc*- komt,
moet op de plaats van de boerderij een
boortoren worden gebouwd.
Een voorlopig contract tussen eige
naar en de Nederlandse Aardoliemij.
is reeds opgesteld. De stukken moeten
nog door een notaris worden bekrach
tigd.
pogingen) ontlokte allerwege complimenten.
Baker heeft zich wel op het meest
ongelukkige moment in het gesprek
gemengd tussen de verkeerstoren en
ie „area control”. Alle ongerustheid
verdween toen hij meldde dat hij het
K.L.M.-toestel in de lucht had gezien,
vliegend op 23 mijl afstand.
Uiteraard is naar een verklaring
gezocht voor zijn waarneming. Men
ziet drie mogelijkheden1. het op het
radarscherm waargenomen toestel
was een onbekend vliegtuig dat niet
'n verbinding stond met Shannon;
2. de waarneming werd veroorzaakt
door de echo van een toestel dat zich
echter op een geheel andere plaats
bevond; 3. de waarneming was een
speciale regenwolk, die wel eens op
het scherm wordt opgevangen.
Dis is het relaas van de Duitser Ha-
’er, een 33-jarige vertegenwoordiger,
«ie voor het eerst naar Amerika reis
de:
«Vlak voor de start had ik mijn
Re aan de stewardess gegeven en
sokken en schoenen uitgedaan. Ik
ad net de wielen van de grond zien
8aan toen we al weer stilstonden en
«Rktijdig de lichten uitgingen. Er
mel een soort vocht in de cabine,
dompelde mijn vinger erin om het
»r°*ven: het was benzine, en ik zei
tia u'1'11 Vl'ienden (dat was het echt-
.abig- dat aan de andere kant
whicv gangPad zat^: »Dat is geen
“lskey. maar benzine!”
vi^r*Was veel lawaai in het donkere
ene g- Er zaten mensen te bidden
iedereen schreeuwde. Ik hoorde
d* stewardess i
in u ahemaal hier. Alles komt
Iomi” Wc hebben een goede pi-
lann praatte daarna in het Hol-
Jot de beide stewards en ze
ganDeeraen kennelijk de grote toe-
^‘8-aeur open te stoten. Ik hoor-
het l Ter te8en aan bonzen, maar
aet hihte blijkbaar niet.
cabine stomende benzine
al tot r.eens hoger. Ik geloof, dat ik er
Pen weiJn kniebn instond, en de dam
net 2jjn ea er8 hinderlijk. We stonden
zei ik-tlu bij de deur, maar toen
He mij "r houd het niet uit!” Ik gooi-
^Wustziin erger?s weg en voelde mijn
“oeg toi-h ?yegzinken. Maar gek ge-
sPeien: t b £td h^ door mijn hoofd
eerst vin’n’o m°eb ias en ie schoenen
^Mijk ri\en aantrekken!” Ik dacht
Ve'd Sion-a^ We gewoon op het vlieg-
zou zit.,? er bespottelijk
n als ik op blote voeten te
De leider van de (nieuw opgerichte)
Democratische Partij, Itsjiro Hatoja-
tna, is wel het meest verantwoordelijk
voor de val van de regering. Hatojama
is geen vriend van de geallieerden: na
de val van Japan werd hem verboden
politieke functies uit te oefenen. Hij
zal zich nu candidaat stellen voor het
premierschap. Naast hem zullen een
gooi naar deze titel doen een liberale
candidaat (van Josjida’s partij dus) en
een socialistische.
In geallieerde kringen beschouwt
men het aftreden van Josjida als een
zware slag. Men noemt hem wel „de
Adenauer van het Oosten”. Ook zijn
leeftijd heeft hij met de Duitse pre
mier gemeen: hij is thans 76 jaar.
DAT op de Kanaalkade te Axel een
auto, bestuurd door de heer Q. uit
Schoondijke, in botsing is gekomen
met een paard en wagen, voorman DAT gisteren het
de heer B. uit Middelburg. Op de
wagen werd een draaiorgel vervoerd.
Het ongeluk zou zonder al te veel
schade zijn afgelopen (geen der bei
de betrokkenen liep enig letsel op)
als niet het paard was geschrokken
en boven op de motorkap was ge
sprongen. Dat betekende voor de
automobilist en voor de voerman
aanzienlijke schade. Het paard werd
n.l. zo ernstig aan de borst verwond,
dat het zal moeten worden afge
maakt.
DAT op de weg van Zijpe naar Zierik-
zee, bij de wegkruising Rijksweg
Dorpsweg te Bruinisse, een perso
nenauto, bestuurd door de heer R.
W. van der Windt uit Veendam, op
een zware G.M.C.-vrachtwagen is
gereden. De bestuurder van de G.
M.C. stopte n.l. om de heer van de
Windt te laten passeren. Wonder
boven wonder kwam de bestuurder
DAT een honderdtal gemeentebestuur
ders en gemeente-ambtenaren gis
termiddag met grote belangstelling
geluisterd heeft naar een causerie
van Mr G. W. Toebes, de directeur
van de Ver. van Nederlandse Ge
meenten, over de gemeentebegrotin
gen en de onlangs verschenen ont-
werp-voorschriften die een moder
nere indeling van deze begrotingen
beogen. Mr Toebes sprak op uitno- DAT vandaag onder politiegeleide in
diging van de afdeling Zeeland van D- -•-
het Instituut voor Bestuursweten
schappen. De vergadering werd ge
houden in hotel „De Korenbeurs” te
Goes en stond onder leiding van de
gemeente-ontvanger van Middel
burg, de heer Leverink.
PARIJS, 7 December. Allerlei uitlatingen wijzen erop, dat er een
conferentie van de grote vier: Eisenhower, Churchill, Malenkof en
Mendès-France, op komst is. Op een persconferentie heeft Dulles, de
Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, verklaard dat de Ame
rikaanse ambassadeur in Moskou, Charles Bohlen, opdracht heeft ge
kregen „meer informele gesprekken met Russische leiders te hebben”.
Dulles noemde het echter overdreven te zeggen, dat deze gesprekken
er voornamelijk op gericht zouden moeten zijn de mogelijkheid te on
derzoeken van een conferentie in het komende voorjaar.
In Parijs heeft men het veel positiever uitgedrukt: daar heeft men
meegedeeld dat de Franse ambassade in Moskou opdracht heeft ge
kregen de Russische regering te verzoeken haar standpunt ten aanzien
van het voorstel van Mendès-France tot een conferentie van vier be
kend te maken. De Franse premier had dit voorstel enkele weken ge
leden in New York gedaan, speciaal om een oplossing te vinden voor
de Oostenrijkse kwestie. Hij had er toen aan toegevoegd, dat men dan
misschien ook „over andere onderwerpen zou kunnen praten”!
Over de datum is tussen de drie Westelijken nog geen overleg ge
pleegd. Naar verluidt heeft Mendès-France de maand Mei genoemd,
omdat dan de bekrachtiging van de Parijse overeenkomsten voor Duits-
lands herbewapening en de Westeuropese Unie voltooid zouden kunnen
zijn.
In de ochtend lichte vorst en op vele
lend bewolkt en voornamelijk in de
kustprovincies enkele buien. Overwe
gend matige wind uit uiteenlopende
richtingen. Ongeveer dezelfde middag-
temperaturen als gisteren.
Hoogwater Donderdag 9 Dec. 1954
Vlissingen: 0.32 u. 2.17 m., 12.53 u.
2.16 m.; Terneuzen; 1,00 u. 2.36 m.,
13.21 u. 2.35 m.; Wemeldinge: 2.17
u. 1.88 m., 14.40 u. 1.81 m.; Zierik-
zee; 2.03 u. 1.64 m., 14.28 u. 1.56 m.
ZEEUWSCH DAGBLAD
Uitgave:
..Jrting „Zeeuwsch Dagblad”
fdkantoor: Goes, L. Vorststr.
K Tel. 2438. Giro 274289.
VU;
..rm- Vlissingen: Nieuwstr.
S®ï326: Middelburg: Korte