van
in een
n
gevangenis!
Elf weken onschuldig
Egyptische
KNAP STUK WERK
Nederlandse zeeslepers
Verkeerde radar-waarneming heeft
veel onheil gesticht
|Geen ‘extraatjes’ meer voor
seizoenarbeiders(sters)
De „Bat Galim" wordt
principiële zaak
Geen wantrouwen
meer!
„Dit gedoogt geen uitstel
Ongerustheid over
Nederlands schip
De twee millioen
zijn overschreden
Andere verdeling van
het gemeentefonds?
Twee broers
omgekomen
Belle molenbrand
te Mijdrecht
J)
Radar kan ook wel
eens verwarring
veroorzaken
Allerlei geruststellende, maar misleidende
rapporten
de Tritonramp
Het onderzoek
naar
Verkeersongeluk bij Vianen.
LONDEN, 6 Dec. -
iven.
Ramp van
de Triton leerde:
Moeilijkheden in visserij voor
lopig van de baan
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Eén dode en één ernstig
gewonde bij autobotsing
COALITIEREGERING IN
BERLIJN?
Het Rijk en de
Gemeentefinanciën
Actie vluchtelingenhulp
a 1
DE BILT ZEGT:
Meer wind
ndebs
er „D0
an con-
rdapPe'
De vacantiebonnen.
Amsterdamse brandweer
moest helpen bij
„Falcon
en „Mimona" zijn binnen
I
10e JAARGANG, No. 2957
week,
■hting
jestuur-
t 1
STUUR
Het
het
in
op
.•landse
waar-
rt het
rry in
is ver-
n van
in de
heeft
DINSDAG 7 DECEMBER 1954
Directeur: JACQ DE SMIT
nbroot,
irzitter.
vis-
dat'
op
:on-
nde
elke
van ae „raicon op weg naar
IJmuiden. Op de achtergrond de
sleepboot „Nestor” van de firma
Wijsmuller.
erst
?ge-
ek-
is
zes
on-
dus
jk
ssier in
jloniale
of voor
iËLD.
r nog
an de
op de
:ht te
e toe-
lading
estrij-
seren.
t ver-
school
eerstof
snpro-
n- en
ïeren-
ig van
oplei-
ok de
dings-
u.
ZE
Abonnementsprijs 0.47 per
2.p. maand, 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
Hij vertelde niets vernomen te heb
ben over de waarschuwing van de dou
anebeambte. „Als men mij dit tijdig
had verteld, dan zou ik zeker dit ge
rucht op zijn waarheid hebben laten
toetsen”, zo zei hij. „Vooral daar ik
immers geen contact met het vliegtuig
kon krijgen. Dan zou ik hebben laten
nagaan of de „Triton” aan het einde
van de startbaan of achter de dijk zou
liggen.”
i van
lekend,
■ns ad-
artikel
van 14
ouden-
■nt het
oogma-
n, met
ntwerp
inge-
betref-
an een
ien in
tot en
54 ge-
ng van
■ovinci-
i/8, te
de ge-
i Arne-
ler ter
1954.
IJMUIDEN, 6 December. Nederlandse zeeslepers hebben vandaag
IJMUIDEN, 6 Dec. Tijdens een
vanmiddag te IJmuiden gehouden ver
gadering van opvarenden van de IJ-
muidense treilervloot is besloten de
24-uurs actie, die volgde op het niet
toekennen van de zes procent loons
verhoging over de aandelen in de be
somming en wel over de vaste gages,
voorlopig niet voort te zetten. De sche
pen zullen heden dus zonder vertra
ging zee kiezen. De vergadering, die
zich neerlegde bij het advies van het
College van Rijksbemiddelaars, sprak
zich evenwel uit voor een blijvende
aandacht op het punt van de zes pro
cent over de besommingsaandelen.
UWSCH DAGBLAD
APELDOORN, 6 Dec. Op de Arn-
hemseweg te Beekbergen is vandaag ’n
personenauto, bestuurd door de 75-ja
rige J. T. uit Hoenderloo, uit de bocht
gevlogen, daarna langs een boom aan
de linkerzijde van de weg geschampt
en tenslotte met een harde klap tegen
een boom aan de rechterkant van de
weg tot stilstand gekomen.
De bestuurder van de auto werd zeer
ernstig gewond en is enige ogenblik
ken na de botsing ter plaatse overle
den. Een mede-inzittende werd ernstig
gewond naar een ziekenhuis overge
bracht.
Volgens de politie is de mogelijkheid
niet uitgesloten, dat de bestuurder, die
hartpatiënt was, even voor het onge
luk geschiedde, onwel is geworden.
NEW YORK, 6 Dec. Elf weken
lang hebben de 10 bemanningsleden
van het Israëlische schip, de „Bat
Galim” gezucht in een Egyptische
gevangenis. Op 28 September wer
den zij gearresteerd en werd hun
schip in beslag genomen, toen zij
door het Suez-kanaal voeren, op
weg naar Haifa. Zij werden ervan
beschuldigd, dat zij Egyptische vis
sersboten hadden beschoten en dat
daarbij twee Egyptische vissers wa
ren gedood. Nu zullen zij morgen
worden vrijgelatenomdat
Egypte ten langen leste heeft moe
ten toegeven, dat men geen schijn
van bewijs had voor deze beschul
diging. Maar over de hele kwestie
zal waarschijnlijk eerst nog een har
tig woordje gesproken worden in de
e voot
;rote en
oreikc^*
A 4303
e Goes-
^ricb'
adr®s!
Md”
OOK DE „MIMONA”
Inmiddels was aan de horizon het
silhouet verschenen van de ruim 1400
ton grote „Mimona”.
Dit scheepje was ongeveer dertig
mijl op de route van Noorwegen naar
Engeland afgedreven vóór de sleepboot
„Holland” van rederij Doeksen op Ter-
DEN HAAG, 6 Dec. Aan
De vulkaan de Stromboli, ten Noor
den van Messina op ’n eiland gelegen,
is Maandag tot uitbarsting gekomen.
Uit drie kraters stroomde kokende la
va langs de berghelling naar de zee.
De uitbarsting schijnt binnen normale
grenzen te blijven. De bevolking op het
eiland is rustig.
de
scheepvaart is verzocht uit te kijken
naar het Nederlandse motorschip
„Westward Ho”, waarvan men al se
dert 29 November niets meer heeft
vernomen. Agence France Presse heeft
gemeld, dat een reddingboot van het
schip op de Engelse kust is aange
spoeld.
De „Westward Ho” heeft negen kop
pen aan boord. Gezagvoerder is de ei
genaar, de heer S. Boudewijn.
ken werkloosheidsuitkeringen.
De staatssecretaris heeft echter
deze ervaring opgedaan, dat het wel
goed is die ontslagen arbeiders het
geld in handen te geven, maar dat
zij als zij een nieuwe baas hebben
gevonden en die baas hun vacantie
geeft dat geld al hebben verbruikt
en dus in die vacantieweek geen geld
hebben om van te leven!
Dit nu wil hij voorkomen. Het va-
cantiegeld gaat nu naar de instantie,
die de werkloosheidsuitkering ver
strekt en als de vacantie is aangebro
ken betaalt deze instantie dat vacantie-
geld uit. Het wordt dus als het ware
voor de arbeider gereserveerd. „Daar
mee hebben we het hele vacantiepro-
bleem nog wel niet opgelost”, zo zegt
de heer Van Rhijn, „maar we zijn dan
toch een stapje verder!”
ring haastig heeft meegedeeld, dat
zij de 10 mannen zal vrijlaten en
verzocht heeft het hele geschil nu
maar van de agenda af te voeren.
Maar dit gaat niet meer zo ge-
makkelijk, omdat deze zaak een
principiële kant heeft: het recht van
de vrije doorvaart door het Suez-
kanaal. Egypte heeft zichzelf het
recht aangematigd Israël te blokke
ren, omdat het eigenlijk nog met
dit land in oorlog is. Over dit Egyp
tische recht van blokkade is al heel
wat te doen geweest. Door de „Bat
Galim”-affaire is dit acuut gewor
den en het is waarschijnlijk dat de
Veiligheidsraad nu de hele kwestie
grondig zal doornemen. En dat kon
voor Egypte wel eens minder pret
tig zijn!
Op een persconferentie heeft de
Franse minister van Financiën o.m.
verklaard, dat het economisch herstel
van Frankrijk zich op de goede weg
bevindt en dat de sedert een jaar ver
kregen resultaten de verwachtingen
hebben overtroffen. Dit herstel zal
kunnen worden voortgezet zonder
nieuwe belastingen en zonder devalua
tie.
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J.
schelling ten slotte in de storm vast
maakte. Aanvankelijk dacht men de
„Mimona” naar Rotterdam te slepen.
Dit plan heeft men evenwel gewijzigd
en met hulp van de „Nestor” heeft de
sleepboot „Holland” het Noorse scheep
je in de IJmuidense Noordersluis afge
leverd, waar twee kanaalschepen zich
verder over de sleep ontfermden om
haar ter reparatie naar Amsterdam te
brengen.
ge-
uren
1955
ij de
>nge-
maar
7000
ht.
voor
feeds
iwer-
et in
mssie
hten.
insti-
iciële
wor-
door
hui-
>men.
it in-
fessor
g dat
neen
voor
e ex-
BERLIJN, 6 Dec. De Christen
democraten in West-Berlijn hebben
Maandag in een officiële verklaring la
ten weten, dat zij voorstanders zijn van
een coalitie met de sociaal-democraten
en de liberalen. De socialisten willen
de mogelijkheid onderzoeken.
DEN HAAG, 6 Dec. - De op
brengst van de actie voor de vluch
telingen in Oostenrijk en Grieken
land heeft de twee millioen gulden
overschreden. In de afgelopen da
gen is een bedrag van plm. f 75.000
binnengekomen, zodat de totaal
stand nu is: f 2.036.000.
DUBLIN, 6 December. De ze
vende dag van het gerechtelijk on
derzoek naar de oorzaken van de
Triton-ramp, het K.L.M.-vliegtuig
dat twee maanden geleden neer
stortte in de rivier de Shannon, heeft
enige opheldering gebracht inzake
het doen en laten van het radioper
soneel. Zoals bekend was reeds on
middellijk na de start het radiocon
tact met de Triton verbroken. Uit
het verhoor van Desmond Eglinton,
de man die de verkeerstoren bezet
hield, is wel wat duidelijker gewor
den, waarom men niet geloofd heeft
aan een ongeluk, ook al was er dan
geen contact.
Om 3.38 vertrok de Triton en zo
als gebruikelijk trachtte Eglinton
een minuut later contact te krijgen
met Viruly. Dit mislukte. In de vol
gende vijf minuten trachtte hij min
stens zesmaal het, contact tot stand
te brengen en ten einde raad besprak
hij radiotelefonisch de zaak met de
„Aera-control-post”. Op dat moment
kwam ook een mededeling van de
radarpost binnen, welke inhield dat
de Triton op het scherm gezien was,
vliegend op een afstand van min
stens 23 mijl van het vliegveld. Eg
linton rekende dit even vlug na en
meende dat dit kon kloppen.
Er kwamen trouwens nog meer ge
ruststellende mededelingen binnen:
twee vliegtuigen rapporteerden dat ze
niets bijzonders hadden gezien. En
weer een ander toestel meldde dat het
een radiogesprek had opgevangen tus
sen de Triton en een derde vliegtuig
(achteraf bleek dit op een misverstand
te berusten: de Triton werd door dit
derde vliegtuig alleen maar opgeroe
pen maar gaf geen antwoord!)
Toen Eglinton van de lichtsignalen
in de Shannon hoorde, dacht ook hij
dat het vissersboten betrof. De waar
schuwing van de douanebeambte, dat
het vliegtuig al direct bij de start met
in orde was, had hij niet geloofd: zelf
vond hij de start normaal
Tijdens de zitting werd ook de chef
van de verkeerstoren, de heer Cook
Smith, gehoord.
Wisselende bewolking met enkele
buien. Matige tot krachtige en langs de
kust later tot hard toenemende wind
tussen West en Noordwest. Weinig ver
andering in temperatuur.
Hoogwater Woensdag 8 Dec. 1954
Vlissingen: 12.03 u. 1.92 m„ u.
m.; Terneuzen: 0.11 u. 2.20 m., 12.32
u. 2.11 m.; Wemeldinge: 1.24 u. 1.78
m., 13.45 u. 1.62 m.; Zierikzee: 1.08
u. 1.56 m., 13.30 u. 1.38 m.
DEN HAAG, 6 Dec. De minis
ters van Financiën en van Binnen
landse Zaken hebben in hun memo
rie van antwoord aan de Eerste Ka
mer laten weten, dat zij er niet over
denken een gemeentelijke inkom
stenbelasting in te voeren. Zij ach
ten dit een onmogelijkheid. Over de
vraag of het mogelijk zou zijn een
andere vorm van gemeentelijke be
lastingheffing te bedenken, hebben
zij zich nog geen definitief oordeel
gevormd.
Verder delen zij mede dat het ont
zaglijk moeilijk zal zijn het huidige
omvangrijke gemeentefonds naar
globale objectieve maatstaven te ver
delen. Zij zijn van mening dat eerst
een grotere plaats zal moeten wor
den ingeruimd aan „doeluitkeringen”
en dat dan pas een globale verdeling
in aanmerking komt.
VIANEN, 6 December. Vanmor
gen om ongeveer elf uur reden nabij
de oprit van de brug over de Lek bij
Vianen de 60-jarige H. G. J. B. en de
67-jarige G. J. L. M. B., firmanten van
de firma gebr Bolsius, kaarsenfabri
kanten te Schijndel in een personen
auto op weg naar Utrecht. Op de oprit
trachtte de bestuurder een voor hem
rijdende auto te passeren op het mo
ment, dat twee militaire vrachtwagens
op weg naar Den Bosch de afrit op
kwamen. De bestuurder van de per
sonenauto probeerde door krachtig
remmen een botsing te vermijden,
doch tengevolge van de gladheid van
het natte wegdek slipte de wagen en
botste tegen een der militaire vracht
wagens. Beide broers kwamen hierbij
om het leven.
Uitgave:
„Zeeuwsch Dagblad”
.utoor: Goes, L. Vorststr.
jO Tel. 2438. Giro 274289.
-.„toren: Vlissingen: Nieuwstr.
ftplef 326; Middelburg: Korte
firlctr 35. Tel. administratie
Tel. redactie 2347; Ter
neuzen: Dijkstraat 26-28.
Exploitatie:
Oosterbaan &^Le Cointre N.V.,
G
c. 1954
et Ned.
arkt te
Nederlands roem hoog gehouden. Zowel de„Falcon de Panamese
kolenboot, die in de nacht van Zaterdag op Zondag een lek kreeg
in de machinekamer, als de „Mimona”, een Noors houtbootje, dat teveel
water over zijn deklast had gekregen en bovendien te kampen had met
een defecte stuurinrichting, zijn veilig aan de wal gekomen in IJmuiden.
Vooral het binnenbrengen van de „Falcon” was een knap stuk werk,
waaraan niet minder dan zeven sleepboten te pas zijn gekomen. Hulde
verdient de kapitein van de Panamees, die alles op alles gezet heeft om
het verlies van zijn schip te voorkomen. Hij was door de „Dorus
Rijkers” naar IJmuiden gebracht, maar daar trok hij weer onmiddellijk
buitengaats aan boord van een sleepboot om het verloop der gebeurte
nissen te volgen.
Na een moeilijke reis arriveerde de
sleep vanmiddag omstreeks 1 uur voor
de pieren van IJmuiden. Men wilde tot
alle prijs voorkomen, dat zich voor de
havenmond van Amsterdam een Rot
terdams Faustusdrama zou gaan af
spelen en dus werd op het gunstigste
moment gewacht laag water, weinig
wind en weinig vloedstroom om de
geschonden Panamees binnen de vei
lige omarming van de pieren te ma
noeuvreren.
Daar het schip bijzonder veel water
had gemaakt leek de kans groot, dat
op het laatste moment toch nog onge
lukken zouden gebeuren, maar dank zij
eindeloos en buitengewoon handig ma
noeuvreren van de sleepboten is de
„Falcon” voetje voor voetje naar de
bergingshaven gebracht, waar het
schip is gemeerd. Daar is men begon
nen met het uitpompen van het water
uit de machinekamer en enige ruimen.
De geredde bemanning stond in span
ning toe te kijken hoe de Nederlanders
hun haveloze kolenboot binnenlood
sten.
tegen 267 stemmen een moti
wantrouwen in de regering-
chill verworpen. In de motie
gezegd, dat de Britse Regerin
„met de noodzakelijke urgenth
middelen heeft gezocht om d
reld te bevrijden van wapens
massale vernietiging”,
De voormalige minister voor betrek
kingen met het Gemenebest, Noel Ba
ker (Labour) viel de regering aan om
dat zij niet had gestreefd naar be
sprekingen over de dreiging van de
waterstofbom tussen Eisenhower,
Churchill en Malenkof. Het Huis, zo
zeide hij, heeft in April j.l. eenstemmig
een resolutie aangenomen, waarin
werd aangedrongen op een „onmiddel
lijk initiatief” in deze richting.
(De regering heeft de resolutie in
dertijd aanvaard, maar met het voor
behoud, dat zij de uiteindelijke zeg
genschap over het vaststellen van een
tijdstip voor bedoelde besprekingen
zou hebben).
Noel Baker stelde voor, dat de Re
gering een veelomvattend ontwape-
ningsplan zal opstellen, dat moet
worden voorgelegd aan de conferen
tie van premiers van het Gemene
best, welke in Januari te Londen ge
houden zal worden. De premiers
moeten het plan aan president Eisen
hower, Malenkof en Mendès-France
voorleggen en op aanvaarding aan
dringen. Onze generatie moet een
einde maken aan de bewapenings
wedloop of anders zal de bewape
ningswedloop ons einde betekenen”,
zo zeide hij.
De minister van Bevoorrading, Sel-
wyn Lloyd, zei namens de Regering
dat het sluiten van ontwapeningsver-
dragen, welke de mensen als vodjes
papier zouden beschouwen, geen vrede
zou brengen. „Algemeen is men van
gevoelen, dat een periode van bestude
ring en overweging noodzakelijk is”,
aldus de minister.
I DEN HAAG, 6 December. De werkloosheidswet, door velen ge-
I zien als het sluitstuk van ons sociale stelsel, maar door even zovelen als
I zeer onvolmaakt aangemerkt, zal op korte termijn worden herzien. Het
I betreft hier een tweetal wijzigingen die naar de mening van de regering
I geen uitstel meer gedogen, omdat aan de ene zijde het Rijk maar al te
I dikwijls benadeeld wordt door lieden die werkloosheidsgeld ontvangen
I zonder werkloos te zijn in de door de wet bedoelde zin, terwijl aan de
I andere zijde werknemers benadeeld worden door de thans geldende re-
I geling voor de vacantiegelden. Voor gesteld wordt thans:
I a, Het vereiste aantal werkdagen van 78 (men moet 78 dagen als
I werknemer gewerkt hebben wil men in aanmerking komen voor uit-
I kering) speciaal voor seizoenarbeiders hoger te stellen. De gedachten
I van staatssecretaris van Rhijn gaan uit naar 156 dagen.
I fe, Reservering van bij ontslag ontvangen vacantiegeld via de uitkering
I krachtens de werkloosheidswet, wordt mogelijk. Tot dusverre kwam
I dit vacantiegeld in handen van de werknemer, met als gevolg, dat
het bij vacantie meestal verbruikt was en de betreffende werknemer
die week dus zonder inkomsten was.
Wat de seizoenarbeid betreft, het
I kwam nogal eens voor, dat arbeids-
I krachten (dikwijls gehuwde vrouwen)
I zich na afloop van het seizoen lieten
inschrijven bij het arbeidsbureau. De-
ze vrouwen hielpen b.v. in de land- en
tuinbouw, in de vis- en groentencon-
servenindustrie, in hotels en restau
rants, enz. Dit deden zij voorheen ook
I in het drukke seizoen. Was de drukte
I voorbij dan wijdden zij zich verder rus
tig aan hun gezin. Niemand had zelfs
maar de bedoeling een andere werk
kring te zoeken.
Toen kwam de Werkloosheidswet.
Die vrouwen (en het betreft van
zelfsprekend ook mannen) wisten
dat er geen schijn van kans was, dat
het Arbeidsbureau een andere plaats
in het arbeidsproces voor hen zou
vinden het seizoen was immers
voorbij. Zij konden zich dus veilig
aanmelden en ontvingen dan als ex
traatje de werkloosheidsuitkering!
Staatssecretaris Van Rhijn, die de
ze wijzigingen in de werkloosheids
wet bij het Parlement heeft inge
diend, voelt hiervoor uiteraard niets.
Hij wil nu het aanta-1 voorgeschre
ven werkdagen gaan opvoeren. Om
voor een uitkering in aanmerking te
komen moet men nu n.l. 78 dagen
als werknemer in de zin der wet ge
werkt hebben. De meeste seizoenar
beiders halen dit aantal wel en
daarom wil Dr. Van Rhijn speciaal
voor hen het aantal dagen op om
streeks 156 stellen dan is hij van
deze ongewenste soort werklozen af!
Anders ligt het met de vacantiebon-
uen. Hier gaat het er n.l. om een tech
nische moeilijkheid op te lossen ten
voordele van de werknemer. Tot dus
verre was het zo, dat de werknemer
Wj zijn ontslag ook de door hem ver
worven vacantiebonnen als geld kreeg
uitgekeerd. Dit is althans zo sedert 1
Juni 1954, toen de Centrale Raad van
Beroep besliste dat het Rijk niet het
recht heeft dat ontvangen geld in min
dering te brengen van de te verstrek-
MIJDRECHT, 6 Dec. - De Am-
sterdamse brandweer heeft vanmid-
“a9 de lange reis naar Mijdrecht
toefen maken om de behulpzame
hand te bieden bij het blussen van
ecn felle uitslaande brand in de oude
mo.en, die gebruikt wordt als graan-
oaalderij.
Om vier uur werd de brand ontdekt
u" ™JWel onmiddellijk arriveerden de
A„n( ,’eren van Mijdrecht en van de
®stelhoek, een ander deel der ge-
h-, e- Men deed wat men kon, maar
materiaal bleek niet toereikend om
En vu.urhaard binnen aan te pakken.
br-mS u on men niet van boven af de
bestrijden, want de molen is 20
^ter h°og.
zich°hn de viammen steeds wilder om
winti n grePen an de aanwakkerende
ije en gevaar gingen opleveren voor
van M®?ving’ vr°eg de burgemeester
de Am recllt en Wilnis assistentie van
veerri Serdamse brandweer. Deze arri-
een °m zes uur en met behulp van
toen a meter lange ladder kon men
van vuurzee bestrijden. In de loop
meester avond was men de situatie
kDschn<uade Is nog niet benadering
behalvT jn‘ -n de molen bevond zich
ttud tLde mventaris ongeveer 200
t'en nn„We' Omtrent de oorzaak tast
ventaricg 1I? bet duister. Molen en in-
‘«is zijn verzekerd.
steilen een onderzoek in
ijschpr,/1 van twee Britse koopvaar-
'’aarvan ln de haven van Londen,
r°le-arm,koperen pijpen in het con-
JU dnnraa*' van roer bleken te
uo°rgezaagd.
Veiligheidsraad van de Ver. Naties,
die morgen speciaal voor deze zaak
bijeenkomt!
Onmiddellijk na het gebeurde
diende Israël een klacht in bij de
Veiligheidsraad. Deze kon zich geen
klaar beeld van de zaak vormen en
dus werden allerlei commissies in
geschakeld, die rapporten moesten
uitbrengen. De medewerking van de
Egyptische autoriteiten aan deze
commissies was niet zo erg goed
tot het generaal Burns, die voorzit
ter is van de gemengde bestands-
commissie tussen Israël en zijn Ara
bische buurlanden, begon te verve
len. Hij rapporteerde aan de Veilig
heidsraad dat Egypte geen enkel be
wijs had voor zijn reeks beschuldi
gingen. Waarop de Egyptische rege-
Een luchtopname van A.N.P.-foto