van in een n gevangenis! Elf weken onschuldig Egyptische KNAP STUK WERK Nederlandse zeeslepers Verkeerde radar-waarneming heeft veel onheil gesticht |Geen ‘extraatjes’ meer voor seizoenarbeiders(sters) De „Bat Galim" wordt principiële zaak Geen wantrouwen meer! „Dit gedoogt geen uitstel Ongerustheid over Nederlands schip De twee millioen zijn overschreden Andere verdeling van het gemeentefonds? Twee broers omgekomen Belle molenbrand te Mijdrecht J) Radar kan ook wel eens verwarring veroorzaken Allerlei geruststellende, maar misleidende rapporten de Tritonramp Het onderzoek naar Verkeersongeluk bij Vianen. LONDEN, 6 Dec. - iven. Ramp van de Triton leerde: Moeilijkheden in visserij voor lopig van de baan PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Eén dode en één ernstig gewonde bij autobotsing COALITIEREGERING IN BERLIJN? Het Rijk en de Gemeentefinanciën Actie vluchtelingenhulp a 1 DE BILT ZEGT: Meer wind ndebs er „D0 an con- rdapPe' De vacantiebonnen. Amsterdamse brandweer moest helpen bij „Falcon en „Mimona" zijn binnen I 10e JAARGANG, No. 2957 week, ■hting jestuur- t 1 STUUR Het het in op .•landse waar- rt het rry in is ver- n van in de heeft DINSDAG 7 DECEMBER 1954 Directeur: JACQ DE SMIT nbroot, irzitter. vis- dat' op :on- nde elke van ae „raicon op weg naar IJmuiden. Op de achtergrond de sleepboot „Nestor” van de firma Wijsmuller. erst ?ge- ek- is zes on- dus jk ssier in jloniale of voor iËLD. r nog an de op de :ht te e toe- lading estrij- seren. t ver- school eerstof snpro- n- en ïeren- ig van oplei- ok de dings- u. ZE Abonnementsprijs 0.47 per 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord Hij vertelde niets vernomen te heb ben over de waarschuwing van de dou anebeambte. „Als men mij dit tijdig had verteld, dan zou ik zeker dit ge rucht op zijn waarheid hebben laten toetsen”, zo zei hij. „Vooral daar ik immers geen contact met het vliegtuig kon krijgen. Dan zou ik hebben laten nagaan of de „Triton” aan het einde van de startbaan of achter de dijk zou liggen.” i van lekend, ■ns ad- artikel van 14 ouden- ■nt het oogma- n, met ntwerp inge- betref- an een ien in tot en 54 ge- ng van ■ovinci- i/8, te de ge- i Arne- ler ter 1954. IJMUIDEN, 6 December. Nederlandse zeeslepers hebben vandaag IJMUIDEN, 6 Dec. Tijdens een vanmiddag te IJmuiden gehouden ver gadering van opvarenden van de IJ- muidense treilervloot is besloten de 24-uurs actie, die volgde op het niet toekennen van de zes procent loons verhoging over de aandelen in de be somming en wel over de vaste gages, voorlopig niet voort te zetten. De sche pen zullen heden dus zonder vertra ging zee kiezen. De vergadering, die zich neerlegde bij het advies van het College van Rijksbemiddelaars, sprak zich evenwel uit voor een blijvende aandacht op het punt van de zes pro cent over de besommingsaandelen. UWSCH DAGBLAD APELDOORN, 6 Dec. Op de Arn- hemseweg te Beekbergen is vandaag ’n personenauto, bestuurd door de 75-ja rige J. T. uit Hoenderloo, uit de bocht gevlogen, daarna langs een boom aan de linkerzijde van de weg geschampt en tenslotte met een harde klap tegen een boom aan de rechterkant van de weg tot stilstand gekomen. De bestuurder van de auto werd zeer ernstig gewond en is enige ogenblik ken na de botsing ter plaatse overle den. Een mede-inzittende werd ernstig gewond naar een ziekenhuis overge bracht. Volgens de politie is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat de bestuurder, die hartpatiënt was, even voor het onge luk geschiedde, onwel is geworden. NEW YORK, 6 Dec. Elf weken lang hebben de 10 bemanningsleden van het Israëlische schip, de „Bat Galim” gezucht in een Egyptische gevangenis. Op 28 September wer den zij gearresteerd en werd hun schip in beslag genomen, toen zij door het Suez-kanaal voeren, op weg naar Haifa. Zij werden ervan beschuldigd, dat zij Egyptische vis sersboten hadden beschoten en dat daarbij twee Egyptische vissers wa ren gedood. Nu zullen zij morgen worden vrijgelatenomdat Egypte ten langen leste heeft moe ten toegeven, dat men geen schijn van bewijs had voor deze beschul diging. Maar over de hele kwestie zal waarschijnlijk eerst nog een har tig woordje gesproken worden in de e voot ;rote en oreikc^* A 4303 e Goes- ^ricb' adr®s! Md” OOK DE „MIMONA” Inmiddels was aan de horizon het silhouet verschenen van de ruim 1400 ton grote „Mimona”. Dit scheepje was ongeveer dertig mijl op de route van Noorwegen naar Engeland afgedreven vóór de sleepboot „Holland” van rederij Doeksen op Ter- DEN HAAG, 6 Dec. Aan De vulkaan de Stromboli, ten Noor den van Messina op ’n eiland gelegen, is Maandag tot uitbarsting gekomen. Uit drie kraters stroomde kokende la va langs de berghelling naar de zee. De uitbarsting schijnt binnen normale grenzen te blijven. De bevolking op het eiland is rustig. de scheepvaart is verzocht uit te kijken naar het Nederlandse motorschip „Westward Ho”, waarvan men al se dert 29 November niets meer heeft vernomen. Agence France Presse heeft gemeld, dat een reddingboot van het schip op de Engelse kust is aange spoeld. De „Westward Ho” heeft negen kop pen aan boord. Gezagvoerder is de ei genaar, de heer S. Boudewijn. ken werkloosheidsuitkeringen. De staatssecretaris heeft echter deze ervaring opgedaan, dat het wel goed is die ontslagen arbeiders het geld in handen te geven, maar dat zij als zij een nieuwe baas hebben gevonden en die baas hun vacantie geeft dat geld al hebben verbruikt en dus in die vacantieweek geen geld hebben om van te leven! Dit nu wil hij voorkomen. Het va- cantiegeld gaat nu naar de instantie, die de werkloosheidsuitkering ver strekt en als de vacantie is aangebro ken betaalt deze instantie dat vacantie- geld uit. Het wordt dus als het ware voor de arbeider gereserveerd. „Daar mee hebben we het hele vacantiepro- bleem nog wel niet opgelost”, zo zegt de heer Van Rhijn, „maar we zijn dan toch een stapje verder!” ring haastig heeft meegedeeld, dat zij de 10 mannen zal vrijlaten en verzocht heeft het hele geschil nu maar van de agenda af te voeren. Maar dit gaat niet meer zo ge- makkelijk, omdat deze zaak een principiële kant heeft: het recht van de vrije doorvaart door het Suez- kanaal. Egypte heeft zichzelf het recht aangematigd Israël te blokke ren, omdat het eigenlijk nog met dit land in oorlog is. Over dit Egyp tische recht van blokkade is al heel wat te doen geweest. Door de „Bat Galim”-affaire is dit acuut gewor den en het is waarschijnlijk dat de Veiligheidsraad nu de hele kwestie grondig zal doornemen. En dat kon voor Egypte wel eens minder pret tig zijn! Op een persconferentie heeft de Franse minister van Financiën o.m. verklaard, dat het economisch herstel van Frankrijk zich op de goede weg bevindt en dat de sedert een jaar ver kregen resultaten de verwachtingen hebben overtroffen. Dit herstel zal kunnen worden voortgezet zonder nieuwe belastingen en zonder devalua tie. Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. schelling ten slotte in de storm vast maakte. Aanvankelijk dacht men de „Mimona” naar Rotterdam te slepen. Dit plan heeft men evenwel gewijzigd en met hulp van de „Nestor” heeft de sleepboot „Holland” het Noorse scheep je in de IJmuidense Noordersluis afge leverd, waar twee kanaalschepen zich verder over de sleep ontfermden om haar ter reparatie naar Amsterdam te brengen. ge- uren 1955 ij de >nge- maar 7000 ht. voor feeds iwer- et in mssie hten. insti- iciële wor- door hui- >men. it in- fessor g dat neen voor e ex- BERLIJN, 6 Dec. De Christen democraten in West-Berlijn hebben Maandag in een officiële verklaring la ten weten, dat zij voorstanders zijn van een coalitie met de sociaal-democraten en de liberalen. De socialisten willen de mogelijkheid onderzoeken. DEN HAAG, 6 Dec. - De op brengst van de actie voor de vluch telingen in Oostenrijk en Grieken land heeft de twee millioen gulden overschreden. In de afgelopen da gen is een bedrag van plm. f 75.000 binnengekomen, zodat de totaal stand nu is: f 2.036.000. DUBLIN, 6 December. De ze vende dag van het gerechtelijk on derzoek naar de oorzaken van de Triton-ramp, het K.L.M.-vliegtuig dat twee maanden geleden neer stortte in de rivier de Shannon, heeft enige opheldering gebracht inzake het doen en laten van het radioper soneel. Zoals bekend was reeds on middellijk na de start het radiocon tact met de Triton verbroken. Uit het verhoor van Desmond Eglinton, de man die de verkeerstoren bezet hield, is wel wat duidelijker gewor den, waarom men niet geloofd heeft aan een ongeluk, ook al was er dan geen contact. Om 3.38 vertrok de Triton en zo als gebruikelijk trachtte Eglinton een minuut later contact te krijgen met Viruly. Dit mislukte. In de vol gende vijf minuten trachtte hij min stens zesmaal het, contact tot stand te brengen en ten einde raad besprak hij radiotelefonisch de zaak met de „Aera-control-post”. Op dat moment kwam ook een mededeling van de radarpost binnen, welke inhield dat de Triton op het scherm gezien was, vliegend op een afstand van min stens 23 mijl van het vliegveld. Eg linton rekende dit even vlug na en meende dat dit kon kloppen. Er kwamen trouwens nog meer ge ruststellende mededelingen binnen: twee vliegtuigen rapporteerden dat ze niets bijzonders hadden gezien. En weer een ander toestel meldde dat het een radiogesprek had opgevangen tus sen de Triton en een derde vliegtuig (achteraf bleek dit op een misverstand te berusten: de Triton werd door dit derde vliegtuig alleen maar opgeroe pen maar gaf geen antwoord!) Toen Eglinton van de lichtsignalen in de Shannon hoorde, dacht ook hij dat het vissersboten betrof. De waar schuwing van de douanebeambte, dat het vliegtuig al direct bij de start met in orde was, had hij niet geloofd: zelf vond hij de start normaal Tijdens de zitting werd ook de chef van de verkeerstoren, de heer Cook Smith, gehoord. Wisselende bewolking met enkele buien. Matige tot krachtige en langs de kust later tot hard toenemende wind tussen West en Noordwest. Weinig ver andering in temperatuur. Hoogwater Woensdag 8 Dec. 1954 Vlissingen: 12.03 u. 1.92 m„ u. m.; Terneuzen: 0.11 u. 2.20 m., 12.32 u. 2.11 m.; Wemeldinge: 1.24 u. 1.78 m., 13.45 u. 1.62 m.; Zierikzee: 1.08 u. 1.56 m., 13.30 u. 1.38 m. DEN HAAG, 6 Dec. De minis ters van Financiën en van Binnen landse Zaken hebben in hun memo rie van antwoord aan de Eerste Ka mer laten weten, dat zij er niet over denken een gemeentelijke inkom stenbelasting in te voeren. Zij ach ten dit een onmogelijkheid. Over de vraag of het mogelijk zou zijn een andere vorm van gemeentelijke be lastingheffing te bedenken, hebben zij zich nog geen definitief oordeel gevormd. Verder delen zij mede dat het ont zaglijk moeilijk zal zijn het huidige omvangrijke gemeentefonds naar globale objectieve maatstaven te ver delen. Zij zijn van mening dat eerst een grotere plaats zal moeten wor den ingeruimd aan „doeluitkeringen” en dat dan pas een globale verdeling in aanmerking komt. VIANEN, 6 December. Vanmor gen om ongeveer elf uur reden nabij de oprit van de brug over de Lek bij Vianen de 60-jarige H. G. J. B. en de 67-jarige G. J. L. M. B., firmanten van de firma gebr Bolsius, kaarsenfabri kanten te Schijndel in een personen auto op weg naar Utrecht. Op de oprit trachtte de bestuurder een voor hem rijdende auto te passeren op het mo ment, dat twee militaire vrachtwagens op weg naar Den Bosch de afrit op kwamen. De bestuurder van de per sonenauto probeerde door krachtig remmen een botsing te vermijden, doch tengevolge van de gladheid van het natte wegdek slipte de wagen en botste tegen een der militaire vracht wagens. Beide broers kwamen hierbij om het leven. Uitgave: „Zeeuwsch Dagblad” .utoor: Goes, L. Vorststr. jO Tel. 2438. Giro 274289. -.„toren: Vlissingen: Nieuwstr. ftplef 326; Middelburg: Korte firlctr 35. Tel. administratie Tel. redactie 2347; Ter neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: Oosterbaan &^Le Cointre N.V., G c. 1954 et Ned. arkt te Nederlands roem hoog gehouden. Zowel de„Falcon de Panamese kolenboot, die in de nacht van Zaterdag op Zondag een lek kreeg in de machinekamer, als de „Mimona”, een Noors houtbootje, dat teveel water over zijn deklast had gekregen en bovendien te kampen had met een defecte stuurinrichting, zijn veilig aan de wal gekomen in IJmuiden. Vooral het binnenbrengen van de „Falcon” was een knap stuk werk, waaraan niet minder dan zeven sleepboten te pas zijn gekomen. Hulde verdient de kapitein van de Panamees, die alles op alles gezet heeft om het verlies van zijn schip te voorkomen. Hij was door de „Dorus Rijkers” naar IJmuiden gebracht, maar daar trok hij weer onmiddellijk buitengaats aan boord van een sleepboot om het verloop der gebeurte nissen te volgen. Na een moeilijke reis arriveerde de sleep vanmiddag omstreeks 1 uur voor de pieren van IJmuiden. Men wilde tot alle prijs voorkomen, dat zich voor de havenmond van Amsterdam een Rot terdams Faustusdrama zou gaan af spelen en dus werd op het gunstigste moment gewacht laag water, weinig wind en weinig vloedstroom om de geschonden Panamees binnen de vei lige omarming van de pieren te ma noeuvreren. Daar het schip bijzonder veel water had gemaakt leek de kans groot, dat op het laatste moment toch nog onge lukken zouden gebeuren, maar dank zij eindeloos en buitengewoon handig ma noeuvreren van de sleepboten is de „Falcon” voetje voor voetje naar de bergingshaven gebracht, waar het schip is gemeerd. Daar is men begon nen met het uitpompen van het water uit de machinekamer en enige ruimen. De geredde bemanning stond in span ning toe te kijken hoe de Nederlanders hun haveloze kolenboot binnenlood sten. tegen 267 stemmen een moti wantrouwen in de regering- chill verworpen. In de motie gezegd, dat de Britse Regerin „met de noodzakelijke urgenth middelen heeft gezocht om d reld te bevrijden van wapens massale vernietiging”, De voormalige minister voor betrek kingen met het Gemenebest, Noel Ba ker (Labour) viel de regering aan om dat zij niet had gestreefd naar be sprekingen over de dreiging van de waterstofbom tussen Eisenhower, Churchill en Malenkof. Het Huis, zo zeide hij, heeft in April j.l. eenstemmig een resolutie aangenomen, waarin werd aangedrongen op een „onmiddel lijk initiatief” in deze richting. (De regering heeft de resolutie in dertijd aanvaard, maar met het voor behoud, dat zij de uiteindelijke zeg genschap over het vaststellen van een tijdstip voor bedoelde besprekingen zou hebben). Noel Baker stelde voor, dat de Re gering een veelomvattend ontwape- ningsplan zal opstellen, dat moet worden voorgelegd aan de conferen tie van premiers van het Gemene best, welke in Januari te Londen ge houden zal worden. De premiers moeten het plan aan president Eisen hower, Malenkof en Mendès-France voorleggen en op aanvaarding aan dringen. Onze generatie moet een einde maken aan de bewapenings wedloop of anders zal de bewape ningswedloop ons einde betekenen”, zo zeide hij. De minister van Bevoorrading, Sel- wyn Lloyd, zei namens de Regering dat het sluiten van ontwapeningsver- dragen, welke de mensen als vodjes papier zouden beschouwen, geen vrede zou brengen. „Algemeen is men van gevoelen, dat een periode van bestude ring en overweging noodzakelijk is”, aldus de minister. I DEN HAAG, 6 December. De werkloosheidswet, door velen ge- I zien als het sluitstuk van ons sociale stelsel, maar door even zovelen als I zeer onvolmaakt aangemerkt, zal op korte termijn worden herzien. Het I betreft hier een tweetal wijzigingen die naar de mening van de regering I geen uitstel meer gedogen, omdat aan de ene zijde het Rijk maar al te I dikwijls benadeeld wordt door lieden die werkloosheidsgeld ontvangen I zonder werkloos te zijn in de door de wet bedoelde zin, terwijl aan de I andere zijde werknemers benadeeld worden door de thans geldende re- I geling voor de vacantiegelden. Voor gesteld wordt thans: I a, Het vereiste aantal werkdagen van 78 (men moet 78 dagen als I werknemer gewerkt hebben wil men in aanmerking komen voor uit- I kering) speciaal voor seizoenarbeiders hoger te stellen. De gedachten I van staatssecretaris van Rhijn gaan uit naar 156 dagen. I fe, Reservering van bij ontslag ontvangen vacantiegeld via de uitkering I krachtens de werkloosheidswet, wordt mogelijk. Tot dusverre kwam I dit vacantiegeld in handen van de werknemer, met als gevolg, dat het bij vacantie meestal verbruikt was en de betreffende werknemer die week dus zonder inkomsten was. Wat de seizoenarbeid betreft, het I kwam nogal eens voor, dat arbeids- I krachten (dikwijls gehuwde vrouwen) I zich na afloop van het seizoen lieten inschrijven bij het arbeidsbureau. De- ze vrouwen hielpen b.v. in de land- en tuinbouw, in de vis- en groentencon- servenindustrie, in hotels en restau rants, enz. Dit deden zij voorheen ook I in het drukke seizoen. Was de drukte I voorbij dan wijdden zij zich verder rus tig aan hun gezin. Niemand had zelfs maar de bedoeling een andere werk kring te zoeken. Toen kwam de Werkloosheidswet. Die vrouwen (en het betreft van zelfsprekend ook mannen) wisten dat er geen schijn van kans was, dat het Arbeidsbureau een andere plaats in het arbeidsproces voor hen zou vinden het seizoen was immers voorbij. Zij konden zich dus veilig aanmelden en ontvingen dan als ex traatje de werkloosheidsuitkering! Staatssecretaris Van Rhijn, die de ze wijzigingen in de werkloosheids wet bij het Parlement heeft inge diend, voelt hiervoor uiteraard niets. Hij wil nu het aanta-1 voorgeschre ven werkdagen gaan opvoeren. Om voor een uitkering in aanmerking te komen moet men nu n.l. 78 dagen als werknemer in de zin der wet ge werkt hebben. De meeste seizoenar beiders halen dit aantal wel en daarom wil Dr. Van Rhijn speciaal voor hen het aantal dagen op om streeks 156 stellen dan is hij van deze ongewenste soort werklozen af! Anders ligt het met de vacantiebon- uen. Hier gaat het er n.l. om een tech nische moeilijkheid op te lossen ten voordele van de werknemer. Tot dus verre was het zo, dat de werknemer Wj zijn ontslag ook de door hem ver worven vacantiebonnen als geld kreeg uitgekeerd. Dit is althans zo sedert 1 Juni 1954, toen de Centrale Raad van Beroep besliste dat het Rijk niet het recht heeft dat ontvangen geld in min dering te brengen van de te verstrek- MIJDRECHT, 6 Dec. - De Am- sterdamse brandweer heeft vanmid- “a9 de lange reis naar Mijdrecht toefen maken om de behulpzame hand te bieden bij het blussen van ecn felle uitslaande brand in de oude mo.en, die gebruikt wordt als graan- oaalderij. Om vier uur werd de brand ontdekt u" ™JWel onmiddellijk arriveerden de A„n( ,’eren van Mijdrecht en van de ®stelhoek, een ander deel der ge- h-, e- Men deed wat men kon, maar materiaal bleek niet toereikend om En vu.urhaard binnen aan te pakken. br-mS u on men niet van boven af de bestrijden, want de molen is 20 ^ter h°og. zich°hn de viammen steeds wilder om winti n grePen an de aanwakkerende ije en gevaar gingen opleveren voor van M®?ving’ vr°eg de burgemeester de Am recllt en Wilnis assistentie van veerri Serdamse brandweer. Deze arri- een °m zes uur en met behulp van toen a meter lange ladder kon men van vuurzee bestrijden. In de loop meester avond was men de situatie kDschn<uade Is nog niet benadering behalvT jn‘ -n de molen bevond zich ttud tLde mventaris ongeveer 200 t'en nn„We' Omtrent de oorzaak tast ventaricg 1I? bet duister. Molen en in- ‘«is zijn verzekerd. steilen een onderzoek in ijschpr,/1 van twee Britse koopvaar- '’aarvan ln de haven van Londen, r°le-arm,koperen pijpen in het con- JU dnnraa*' van roer bleken te uo°rgezaagd. Veiligheidsraad van de Ver. Naties, die morgen speciaal voor deze zaak bijeenkomt! Onmiddellijk na het gebeurde diende Israël een klacht in bij de Veiligheidsraad. Deze kon zich geen klaar beeld van de zaak vormen en dus werden allerlei commissies in geschakeld, die rapporten moesten uitbrengen. De medewerking van de Egyptische autoriteiten aan deze commissies was niet zo erg goed tot het generaal Burns, die voorzit ter is van de gemengde bestands- commissie tussen Israël en zijn Ara bische buurlanden, begon te verve len. Hij rapporteerde aan de Veilig heidsraad dat Egypte geen enkel be wijs had voor zijn reeks beschuldi gingen. Waarop de Egyptische rege- Een luchtopname van A.N.P.-foto

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1