Brussel van vissers voor incj Lijn zou lopen via West-Souburg en Zierikzee i „Bewaar de Zeeuwse HONDERD DAGEN HELICOPTER VERBINDINGEN MET ROTTERDAM jm Viruly ondergaat een scherp kruisverhoor een steunwet!” i B E K C_vd.n0Ad.qJ Sa ito tentoonstelling E 55 Ter gelegenheid van i gfll en Gunstige aanbeveling van Franse rapporteurs V. Churchill trekt verklaring in Nieuwe conferentie over Korea? de d r ih J E Wrijving tussen Zeeuwse mosselvissers en anderen op de Waddenzee niet groot MacBride tracht de oorzaak van het ongeval op te sporen •T In 1955 ook in Zeeland? - Voorstel van Rusland V In enkele regels melden wij nog droeg Zeeuwse N.S. gepensionneerden krijgen zes procent I 9 op - UW ’■éj schetsen kunstmest voor het komen- DE BILT ZEGT: Vrij zacht PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND DONDERDAG 2 DECEMBER 1954 Onderzoek naar Tritonramp r- Hl Va- H r.e. M 'u* H e- H -r- H - H J- ;,i!e H =- H r p- H Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer 10e JAARGANG, No. 2953 4. io j .<A: J (Zie vervolg pag. 2) T vliegveld Shannon in Ierland. verbin buurtvereniging UTRECHT, 1 Dec. Naar wij ver nemen heeft de directie van de Ne derlandse Spoorwegen van de minis ter van Binnenlandse Zaken machti- Stichting Hooi “2" i en /an It. 3 2 "i i O 7® ij bestuur moeien aiciierse .ate be- aüe aan i gevolge u zoute ;hade is van het stig on- oor da de ver- ewoners kunnen wij het verheugend be richt brengen, dat Zeeland ver moedelijk in de zomer van 1955 gedurende honderd dagen zal worden opgenomen in het heli- copternet van de Sabena. Men zal zowel op een landings terrein te West-Souburg en te Zierikzee in de machine kunnen stappen. D» ■eeft in Weder- I ,'orzocht jpzichte n aiclie- I -scnade, I er, arti- I ile Oor- wordt I als nu de fietsen van de rijwegen moe ten verdwijnen. Ook de binnenvaart kreeg de gebrui kelijke beurt. De heer Krol raadde de jonge schipper aan om zich om te scho len, daar auto-tractie op de duur niet tegen te houden is. Minister Algera schept behagen in stoute stukken, zo zeide de heer v. d. Zaal. Nu weer trekt hij 30 mln uit voor de verbetering van de zeeweringen en 11 mln voor wegen en bruggen. De belastinggelden kunnen slechter besteed worden. Daar over was iedereen het wel eens. Voor de K.L.M. had deze afgevaardigde- DAT gisteravond de Bond van Plattelandsvrouwen in Kapelle met hun echtgeno ten een St. Nicolaasavond hebben gehouden, waar is Premier Churchill, gefotografeerd tijdens zijn rede, waarin hij de leider van de oppositie, Clement Attlee, bedankt voor zijn gelukwensen. Op de achtergrond ziet men het portret van Churchill vervaardigd door Graham Sutherland dat de staatsman ter gelegenheid van zijn 80ste ver jaardag werd aangeboden. I M DAT gistermorgen de wiel rijder B. op de hoek West- singelScheldestraat tegen een luxe wagen is gereden, bestuurd door V. uit Wol- phaartsdijk. Hij kwam te vallen en liep een hoofd wonde op. Dr C. Griep ver leende hulp, waarna de wielrijder huiswaarts kon keren. In de grote zaal van de King’s te Dublin luisterden de aanwezigen ge spannen naar de scherpe, deskundige en niet aflatende ondetvraging van de onvermoeide en onuitputtelijke lucht- vaartdeskundige der Ierse regering MacBride, die ’n enkele maal door de President van het Hof werd onderbro ken met de opmerking, dat hij zijn vragen iets minder suggestief moest stellen, omdat het Hof gaarne de on bevangen mening van Viruly wenste te horen. Een enkele maal sprong ook invloed laar het gebou- e wordt iderzoek deze ;n ander wanneer unachtig aan W ersnood- noeiljh- ■t op de udt n‘et a-schade j al de kenmerken van een gewoon vliegtuig vertoont en dan is er ook een revolutionnair lijkende ontwikke ling gaande op het gebied van het kleine vleugelvaste vliegtuig, waarbij reeds typen zijn ontworpen en toege past, die aan ’n bijzonder korte start en landingsbaan (soms van minder dan honderd meter) voldoende hebben. Het is, gezien dit alles, dus wel te begrij pen, dat het opstellen van exploitatie- overzichten een bijzonder moeilijk werk is. den van haar bedrijf een voorschot te verstrekken op een later bij wettelijke regeling vast te stellen toeslag van ten hoogste zes procent op de pensioenen. De gepensionneerden zullen dit voorschot ontvangen over het laatste kwartaal van dit jaar en over het eerste van het volgende jaar. de advocaat der K.L.M., Mogonical, op om weer eens een protest te lanceren. Ergens moet een oorzaak van de ramp zijn: of er mankeerde iets aan het vliegtuig, of Viruly, dan wel een zijner bemanningsleden heeft een fout gemaakt en MacBride is vastbesloten, die oorzaak bloot te leggen. Daartoe volgt hij een systeem, dat hiertoe het beste kan leiden: iedere vraag, hoe overbodig die soms ook mag lijken, stellen. Hier volgen enkele delen van het verhoor van Viruly: MacBride: „Hebt u zich een idee ge vormd, welk deel het eerst het water raakte?” Viruly: „Ik geloof de staart.” MacBride: „Dus de machine vloog op dat moment met de staart naar bene den en de neus naar boven?” Viruly: „Ja, dat neem ik aan.” MacBride: „Welk deel van het toe stel raakte vervolgens het water?” Viruly: „Och, dat heb ik alleen maar aan de hand van de later gemaakte foto’s van het wrak kunnen zien.” „Vermoedelijk de romp en daarna de rechtervleugel. Eerst wist ik niet eens, dat we water raakten. De meesten van de bemanning waren verrast, toen ze merkten, dat we in het water ston den.” MacBride: „Vormde u er zich een idee van, hoe het toestel verder zijn weg voortzette na de eerste aanraking met het water?” Viruly: „Ja, met een scherpe zwaai naar rechts. Het moet ofwel 270 gra den rechtsom gebeurd zijn, of 90 gra den linksom.” MacBride: „Had u voor de start met uw navigator vastgesteld, welke koers u naar Amerika na de start zoudt vol gen?” Viruly: „Ja, koers 276. Daar zou ik naar toe draaien als we eenmaal goed in de lucht waren.” MacBride: „Hoe hoog in de lucht?” Viruly: „Dat hangt van de omstan digheden af, zo ongeveer op 500 600 voet hoogte.” MacBride: „Hoe hoog vloog u toen u die opdracht gaf?” Viruly: „Misschien tien tot vijftien voet. Het is een goede vlieggewoonte het gestel onmiddellijk na het losko men in te trekken, tenminste, dat vind ik.” MacBride: „Toen u opdracht gaf, het vermogen van de motoren te vermin deren, was het gestel toen al ingetrok ken?” Viruly: „Ja”. Zo ging dit vraag- en antwoordspel voort, soms met bijzonder technische details. Telkens opnieuw probeerde de heer MacBride verlopen seconden vast te stellen. Naar bekend, is betoogd, dat tussen het opstijgen en het veronge lukken slechts 32 seconden waren verlopen. Abonnementsprijs ƒ0.47 per week, 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord voor uit eigen werk. St. Ni- colaas en zijn knecht deel den geschenken uit. DAT Zaterdagmiddag om half drie de nieuwe Vlis- singsebrug te Middelburg op plechtige wijze door burge meester Bolkestein zal wor den geopend op verzoek van de buurtvereniging „De Vlissingse Brug”. DAT onder voorzitterschap van de heer A. de Schipper de landbouwvereniging „Vi- --verga- zing werden de heren 'j. Dekkersen C. Lepoeter her- - -4 evenals de heer Visch (K.V.P.) veel waardering.. En dan was er het weerkerend pro bleem van de inpoldering van de Dol lard. Volgens de Duitsers loopt de grens vlak onder onze kust, zodat door de inpoldering de haven van Delfzijl in moeilijkheden kan komen. De heer Krol nu wil de grens door het midden van de Eemsmond trekken. Overleg met Duitsland is noodzakelijk. Lukt dit niet dan wenste hij een regeling bij het officiële vredestractaat. Het is overi gens de vraag of dit er ooit zal komen. Het Deltaplan zal een strop worden voor de vissers. Bewaar de Zeeuwen voor een zelfde steunwet, waaronder de Zuiderzeevissers nu al jaren zuch ten, zo zeide ds v. d. Zaal. Hij maakte deze opmerking bij de begroting van Verkeer en Waterstaat, maar in ge lijke zin had hij enige uren tevoren gesproken bij de afdeling „visserij” van de begroting van Landbouw. De A.R.- predikant is voorzitter van de visserij- commissie in de Kamer. En daarom op dit gebied een gezaghebbend man. Een van zijn vragen betrof de mosselvisse- rij op de Waddenzee. Minister Mans holt was van mening dat de wrijving tussen de Zeeuwse mosselvissers en de anderen op de Waddenzee niet zo groot is. In de loop van 1955 zullen gelden worden aangevraagd voor de bouw of huur van een tweede schip, dat belast zal worden met controle en onderzoek. Uitvoerig werd nog gesproken door de heren v. d. Zaal (A.R.) en van Dis (S.G.P.) over de Zondagsrust op de vissersvloot, maar de bewindsman wees dit probleem terug naar de organisa ties. DE BILT, 1 Dec. Droog weer met flinke opklaringen, maar in de ochtend hier en daar mist. Aanvankelijk zwak ke tot matige, later matige tot krach tige wind tussen Zuidwest en Zuid. Vrij zacht. rekeningen van de Staatscommissie voor helicopterverbindingen, waar in ook de Zeeuwse Commissaris der Koningin, jhr. mr A. F. C. de Ca- sembroot, zitting heeft. Het klinkt alles wel erg somber en men zou geneigd zijn tenslotte de conclusie te trekken, dat de helicopter voor de commerciële luchtvaart niet te gebruiken is, doch slechts voor mi litaire doeleinden en eventuele re- clame-stunts. PARUS, 1 Dec. Twee rapporteurs, die waren aangesteld om de Parijse overeenkomsten over de Westelijke defensie te bestuderen, hebben Woens dag de commissie van Buitenlandse Zaken van de Franse Nationale Ver gadering als hun mening te kennen gegeven, dat Frankrijk de verdragen moet bekrachtigen. De dissidente Gaullist generaal Bil lotte zei, dat de overeenkomsten zeer bevredigende punten opleverden voor Europese eenwording op militair en politiek gebied en niet onverenigbaar zijn met vreedzame betrekkingen tus sen Oost en West. De conservatief Jacques Isorni, zei dat de wijzigingen in de oorspronke lijke overeenkomsten van Bonn be treffende Duitse souvereiniteit grote voordelen hadden opgeleverd. Ver werping van de overeenkomst zou „het Frans-Duitse antagonisme verlengen tot nieuwe rampen gebeuren”. (van onze parlementaire redacteur) ’s-GRAVENHAGE, 1 Dec. Minister Algera is aan de beurt om zijn be groting te verdedigen. De eerste sprekers, die over Verkeer en Waterstaat het woord voerden hebben het hem niet moeilijk gemaakt. Zij allen waren afkomstig van de fracties, die van harte instemmen met zijn vervoersbeleid, dat gericht is op de bevoordeling van het particulier vervoer. Het overheids- vervoer wordt door hem beteugeld. En de rechtse fracties (incluis de V.V.D.) waren het daar van harte me eeens. De heren Krol (C.H.), Zegering Hadders (V.V.D.) en Verkerk (A.R.) hebben daarvan reeds blijk gegeven. De socia listen daarentegen zullen nog wel de nodige critiek op dit beleid uitoefenen, maar zij staan met deze critiek vrij eenzaam. De heer Krol (C.H.) heeft met kracht aangedrongen op de bescherming van de voetganger. En hij vond het niet verantwoord om bromfietsen nog lan ger met gewone fietsen gelijk te stel len. Vooral de oudere „bromsportfiet- sers” zijn een gevaar op de weg. In 1953 waren er 7325 ongevallen, waar bij de bromfiets was betrokken. Dit zijn alleen de geregistreerde ongeluk ken. In werkelijkheid zullen het er meer zijn. De liberale afgevaardigde Zegering Hadders wenste een specifi catie van de ongelukken van gewone bromfietsen en de „snelbrommers”. Verder vond hij het helemaal niet erg als de politie-agenten de mogelijkheid krijgen om bekeuringen direct te laten betalen. Volgens ds. v. d. Zaal (A.R.) zal de minister er niet aan ontkomen om op de duur speciale wegen voor bromfietsers aan te leggen. Net zo goed Zeer groot Wanneer men niettemin uitgaat van afschrijving van een helicopter in vijf jaar, dan zijn de exploitatie tekorten ontstellend groot. Het schijnt zelfs, dat deze bij een be scheiden luchtnet en afhankelijk van het type, variëren van 2,5 tot 20 millioen gulden per jaar volgens be- ZEEUWSCH DAGBLAD Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT Medewerkers- J A van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Medewerkers. J- A. vai^ise^ Ds A Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Htiijssen, Terneüzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vhssmgen; K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes. de jaar werd gegund aan de heer M. Sinke. DAT gisteravond voor de afdeling Biezelinge van de stichting „Vrederust” ds H. Ponsteen van Wolphaarts- heeft gesproken. Zijn thema was de geschiedenis van de blind-geborene. De opkomst was niet best en de collecte bracht 36,25 op. DAT gisteren voor de ver eniging „Bedrijfsvoorlich ting” te Kortgene ir J. But ter, rijkslandbouwconsulent voor de vezelgewassen, ge- o sproken heeft over het on- medegedeeld "dat'op 7"bec! j »T een gt ^icolaasmiddag voor de ouden van dagen zal derwerp: Nieuwe verwer- kingsmogelijkheden voor vlas”. De oorzaak, dat men worden georganiseerd. LONDEN, 1 Dec. De Britse eerste- minister, Sir Wintson Churchill, heeft Woensdag verklaard, dat hij per slot van rekening in 1945 misschien toch geen telegram aan veldmaarschalk Montgomery heeft gezonden, waarin hij de maarschalk last heeft gegeven in geval van een Russische opmars de door de Duitsers overgegeven wapens terug te geven aan de Nazi’s. Men had het telegram niet bij de officiële, stuk-1 ken kunnen vinden, ofschoon er inten- j sief naar is gezocht. Het zoeken wordt nog voortgezet, aldus Churchill in het Lagerhuis. Hij zeide, dat toen hij te Woodford melding maakte van het telegram, hij niet alleen meende het telegram ver zonden te hebben, maar het zelfs in het zesde deel van zijn memoires te heb ben gepubliceerd. Het telegram blijkt echter niet in het boek te zijn gegeven. Churchill zeide, dat het hem spijt in zijn rede te Woodford niet de regel in acht te hebben genomen die hij ande ren zo dikwijls heeft ingeprent, name lijk: controleer altijd de woorden die u aanhaalt. Volgens Churchill is het mogelijk, dat zoals de socialist Shinwell opper de, het telegram niet verzonden is. Het was Shinwell, die de kwestie Woensdag te berde bracht. Ook acht te Churchill het mogelijk dat hij zijn aanvankelijke bedoeling om een der gelijk telegram aan Montgomery te zenden heeft verward met een tele gram, dat hij omstreeks dezelfde tijd aan generaal Eisenhower had gezon den en later in zijn memoires werd gepubliceerd. In de dagen van de overwinning op Duitsland was Churchill vervuld van ging ontvangen* om de gepensionneer- de gedachte, dat alle inspanning voor ---de bevrijding van Europa tevergeefs zou zijn geweest, indien Europa in handen van de Russen zou vallen. „De houding van onze Russische bondge noten gaf veel reden voor deze vrees”. Speciaal was Churchill in de eerste helft van Mei 1945 bevreesd geweest voor het lot van'Denemarken. NEW YORK, 1 Dec. Tijdens het debat in de politieke commissie van de Ver. Naties over Korea heeft de Sow- jet-Unie voorgesteld een nieuwe inter nationale conferentie over Korea te houden. Dit zou in Februari a.s. moe ten gebeuren met als plaats van sa menkomst Panmoendjon of Kaesong. De Russische afgevaardigde, Malik, drong aan op afschaffing van de V.N.- commissie voor een eenmaking en het herstel van Korea en ook op de beëin diging van de handelsembargo’s tegen Noord-Korea en China, die door de V.N. zijn ingesteld. nieuwe methoden gaat ge bruiken, zo merkte hij op, is gelegen in de hoge kostprijs van vlas t.o.v. andere vezel- producten. Men is van plan grote fabrieken te gaan bou wen, die een combinatie zijn van vlasserij en spinnerij. Tenslotte werd de kleuren film „Van lijnzaad tot lijn waad” vertoond. DUBLIN, 1 December. Commodore Viruly heeft vandaag een vuurdoop ondergaan. Hij heeft moeten ervaren, wat een kruisverhoor betekent volgens alle regelen der Angelsaksische rechtspraak. Urenlang heeft hij, als getuige onder ede gehoord, op talloze vragen een antwoord moeten geven, die alle betrekking hadden op zijn handelingen tijdens de luttele seconden van het opstijgen en het verongelukken van de „Triton” op 5 September j.l. bij het I leven, gemeenten e I ten bij te dragen. I Opnieuw hebben wij de overtuiging I gekregen, dat er aan de exploitatie en I de opzet van een helicopterlijn heel I wat allerminst eenvoudige problemen vastzitten. Men zal zich herinneren, dat reeds geruime tijd geleden bespre kingen in Zeeland plaatsvonden om trent de mogelijkheid van een heli- copterverbinding met Rotterdam. De ze besprekingen resulteerden toen in het besluit, dat het Rotterdamse Heli copter Syndicaat studies zou onderne men en onderzoekingen zou instellen naar deze mogelijkheid in het alge meen en daarbij veel aandacht aan Zeeland zou besteden. Deze studies en onderzoekingen zijn nu afgesloten en men heeft een over zicht gekregen van de technische en de commerciële mogelijkheden op het gebied van de helicopter, die er be staan en die in de toekomst zijn te ver wachten. Er is nagegaan welke typen er mo menteel in gebruik zijn en welke nog in het stadium van experiment en ont wikkeling verkeren. Daarnaast is on derzocht wat de verschillende heli- copterlijnen zouden moeten kosten en welke opbrengsten er verwacht mogen worden. Aan de hand van deze bereke ningen kon toen een becijfering van de te verwachten exploitatietekorten worden opgesteld. ’To M Wal- M a- M .■an H af- H K -’ie‘ N i - H het Se n een d- Sas van de *eg g phihP- n de hee5 let ïnlgn ne 'iskll'van king van I Uitgave: I «ichting „Zeeuwsch Dagblad” I Lfdkantoor: Goes, L. Vorststr. I 90, TeL 2438. Giro 274289. I „toren: Vlissingen: Nieuwstr. I Tplef. 326; Middelburg: Korte I id-str 35. Tel. administratie ff Tel. redactie 2347; Ter- J neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: öosterbaan Le Cointre N.V., I MIDDELBURG, 1 Dec. Het is al weer enkele maanden geleden, I dat mededelingen werden gedaan over de mogelijkheden van een heli- I copterverbinding tussen Zeeland en Rotterdam. Thans kan worden I gemeld, dat de kans op zo’n verbinding gedurende een hondertal dagen I van het volgende jaar zeer groot is. Deze helicopterdienst zal dan I worden uitgevoerd in het kader van de grote tentoonstelling E 55 te I Rotterdam en verwacht wordt, dat vele Zeeuwen ervan gebruik zullen I maken. De dienst zal door de Sabena, de Belgische luchtvaartmaat- schappij, worden geëxploiteerd met de Sikorsky 55, één der vijf toe- I stellen, waaruit de helicoptervloot dezer maatschappij momenteel be- I staat. Gedacht wordt aan het traject Brussel—Walcheren—Zierikzee— I Rotterdam. In dit verband vernemen wij, dat voor wat Walcheren be- I treft de keuze is gevallen op een terrein bij West-Souburg, ongeveer I bij de grens met Vlissingen. Omtrent deze plaats is kortgeleden tussen I de colleges van B. en W. van Middelburg en Vlissingen overeenstem- I ming bereikt. Op de vraag, of het mogelijk is deze tijdelijke helicopter- I verbinding een definitief karakter te geven, kan momenteel nog geen I antwoord worden gegeven. Naar ons werd verzekerd zal dit voor het I grootste gedeelte afhangen van de bereidheid van de streek (bedrijfs- en eventueel de Provincie- öm in de exploitatietekor- Ongunstig Helaas moet .worden gezegd, dat de algemene indruk, verkregen door deze studies, persé ongunstig is. Bij het na gaan der technische ontwikkeling is de Sikorsky 55 als uitgangspunt genomen, terwijl bovendien rekening werd ge houden met de Sikorsky 56, een gro ter toestel met twee motoren en twee rotors, dat 35 tot 40 personen kan ver voeren en ook veiliger is en vlugger vliegt. Maar.de aanschafkosten van dit type zijn enorm veel hoger en hggen tussen de 2 en 2,5 millioen gul den, dat is ongeveer hetzelfde bedrag als men voor een groot Convair-toe- stel moet neertellen. Dat hiermee de economische ex ploitatiemogelijkheden ten nauwste samenhangen ligt zomaar voor de hand. Of men nu de S 55 dan wel de S 56 neemt, dit staat vast, dat de aanschafkosten veel te hoog liggen W verband met de afschrijvingen. In maximaal vijf jaar moet een heli copter zijn afgeschreven. Ontwikkeling echter n°S iets bij. Het mag is bekend worden verondersteld, dat e technische ontwikkeling van de he- i n?S volstrekt niet ten einde Allerlei plannen en projecten be- JS ®r °P het ogenblik, zodat met of 7 vraaS mag worden gesteld, hni^teU?deli-ik de helicopter in haar mge type wel de oplossing zal vor- af.tn v°°£, het luchtvervoer op korte r,Er wordt hard gewerkt aan di? iS Converty Plane, die rechtstan- Ran stijgen en dalen, maar verder I ichting8' eenm°; die met wel arti- F' DAT de Bond van Platte landsvrouwen in de „Koren beurs” te Kruiningen een bijeenkomst heeft belegd os” te Kapelle heeft verga met de ouden van dagen on- derd. Bij de bestuursverkie- der leiding van mevr. Kos- tense-Kraak. De heer C. Burger uit Wilhelminadorp kozen. Het vervoer van de de heer A. de Schipper

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1