in
3
Verkiezingen in Hessen en Beieren
succes voor Adenauer
ELF NEDERLANDERS BIJ
SCHEEPSRAMP VERMIST
Onderzoek naar ramp met de
„Triton” begonnen
Cv&nöZacO
van
Duitse kapitein van Liberiaans
schip liet doorvaren
„Carpo” verging Vrijdagnacht
de Britse kust
voor
Goederentrein
ontspoorde
T egen voorstellen
der Westelijken
Drie pCt» vet
in de melk
van
Zware stormen
houden aan
Duitse bemanning
(thans in ons land)
protesteert
Socialisten leden geen
verliezen
Scherpe rede
Molotof
Radarpost op Shannon beging jammerlijke
vergissing
ha 8
Stichting
s
Christelijke Partij herstelde zich
k
n
e
!-
n
In enkele regels melden wij nog
■11-13
Grote vertraging op Zeeuwse
lijn
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE
van de Landbouw
wenst
DE BILT ZEGT;
Veel wind
Conferentie in Moskou
begonnen
Een tip van de sluier werd opgélicht
10e JAARGANG, No. 2951
1
9
ie
itig
3.95
1.50
1.95
lec-
1.95
sins
ico-
ƒ4.95
verDin
DAT de raad van Krab-
DINSDAG 30 NOVEMBER 1954
Directeur: JACQ DE SMIT
Abonnementsprijs ƒ0.47 per week,
2.p. maand, 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
VRIJWEL ZEKER
Volgens de directie van Hudig en
Veder is het vrijwel zeker, dat het hier
inderdaad om de kustvaarder „Carpo”
N-
ƒ2,95
DAT met ingang van 1
Februari 1955 tot onderwij
zeres aan de Chr. school
voor B.L.O. te Middelburg
is benoemd mej. M. Bakker
te Terneuzen.
Een soortgelijk beeld geeft de uitslag
van Hessen. Hier heeft de Socialisti
sche Partij haar traditionele leidende
rol volledig kunnen herstellen, nadat
zij vorig jaar door Adenauers succes*
sen sterk was teruggedrongen. De soci*
alisten behaalden 42,6 procent del
stemmen, hetgeen bij de zeer sterke op*
komst der landelijke kiezers al» een re«
cord wordt beschouwd. De christelijke
partij liep in dezelfde mate terug, doch
bleef sterk genoeg om haar Liberale
bondgenoten te overvleugelen. De
Christelijken behaalden hier 24 en de
Liberalen 20,5 procent, zodat de bond
genoten samen met moeite de tot dus
ver regerende partij konden overvleu
gelen. De enige andere partij in de
Landdag zal hier die der vluchtelingen
zijn, die, 7,7 procent der stemmen ver
wierf en daardoor de sleutelpositie in
de Landdag zal gaan innemen.
officieren van de „Casino”. Het verblijf leende diensten, tijdens de stormen van
op het schip werd hem ontzegd!! de afgelopen dagen.
LONDEN, 29 Nov. De stormen en
regens, die gedurende het weekeinde
grote schade op de Britse eilanden
hebben aangericht, zijn nog altijd niet
teneinde. Er werd vanavond opnieuw
storm voorspeld.
De beide delen van het in tweeën ge
broken Liberiaanse tankschip „World
Concord” worden in de Ierse Zee door
sleepboten naar Belfast gebracht. Het
Deense schip „Vega”, dat ook in nood
verkeerde, is thans door de Nederland
se sleepboot „Humber” in een Engelse
haven binnengebracht. Een Fins schip
seinde vanmorgen, dat het ter hoogte
van de Kanaaleilanden in nood ver
keerde en dringend hulp nodig had.
De Spaanse treiler, die in nood ver
keerde en door het Nederlandse s.s.
„Falco” werd begeleid, moet als ver
loren worden beschouwd. Het Neder
landse vaartuig heeft de bemanning
aan boord genomen.
Het Zweedse vrachtschip „Los An
gelos”, dat Vrijdagnacht brandend in
Brest werd binnengebracht is aan de
zee prijsgegeven, omdat gevaar ont
stond voor ontploffing in de haven.
De commandant van de Nederlandse
vlooteenheden waartoe o.m. de „Evert-
sen” behoort, heeft een telegram met
GOES, 29 Nov. Vanavond is bij
het station Gilze Rijen een goederen
trein ontspoord. Er ontstond slechts
materiële schade, doch het baanvak
TilburgBreda werd versperd. Hier
door onstond in de late avonduren
grote vertraging. De trein, die gewoon
lijk om 9.05 uit Roosendaal naar Vlis-
singen vertrekt, bleef steken.' De trein
de laatste naar Zeeland die een
uur later gaat, vertrok met grote ver
traging en nam het andere treinstel
mee. Zo arriveerden om twaalf uur
twee treinen tegelijk in Vlissingen. Een
dezer treinstellen moest toen nog naar
Roosendaal terug en nam daarbij de
plaats in van de trein, die normaal om
10.20 uit Vlissingen vertrekt.
Vele passagiers werden gedupeerd,
doch gelukkig wachtten een aantal
bussen op de laatste trein, zodat zij
toch nog hun woonplaats konden be
reiken.
die dit schip voerde, komen volledig
overeen met de werkelijkheid. De „Car
po” was op weg van Swansea naar Am
sterdam en had daar vanavond moeten
aankomen.
Y.? (hetgeen de registratie nummers
waren van de „Triton”) „Die heb ik
hier op mijn scherm”, vervolgde hij,
„23 mijl ten Westen van Shannon”.
„Outbound?” vroeg de verkeerstoren
nog („op de uitreis?”). „Zeker”, luid
de het antwoord van de radarpost. Na
dit geruststellende antwoord liet de
verkeerstoren de „Triton” naar men
dacht rustig de reis voortzetten.
DEFECT
De ex-minister onthulde in zijn in
leiding nog iets, dat tot dusverre
slechts aan ingewijden bekend was.
Onmiddellijk na de ramp op de fa
tale Zondagochtend in September
stelde een verslaggever op Shannon
o.a. de vraag: „Waarom was de „Tri
ton” anderhalf uur op zijn schema-
tijd ten achter?” Het antwoord luid
de: „De „Triton” was veel te laat van
Schiphol vertrokken, omdat hij we
gens aansluiting op een ander toe
stel moest wachten”. Maar vandaag
deelde de heer Macbrice in zijn vol
ledig overzicht over de gehele laatste
vlucht van de machine o.a. mede,
dat het vertrek van Schiphol ander
half uur moest worden uitgesteld,
aangezien bleek, dat de wielremmen
niet in orde waren en moesten wor
den nagezien. Hij memoreerde dit
overigens niet als mogelijke aanwij
zing voor de oorzaak van het later
volgende ongeluk.
Vervolgens stelde hij het hof voor,
het onderzoek in drie phasen in te de
len en noemde daarbij als de drie
voornaamste mysteries, waarvoor men
moet trachten de oplossing te vinden:
1. de oorzaak van het neerstorten.
2. de oorzaak der aanwezigheid van
benzinedampen in de passagiersruim
ten als gevolg waarvan zo veel inzit
tenden gestikt zijn.
3. De redenen waarom het ongeluk niet
terstond is opgemerkt en waardoor
kennelijk vertraging in de reddings
pogingen is veroorzaakt.
De zitting wordt heden, Dinsdag,
voortgezet.
ZEEUWSCH DAGBLAD
DOORGEVAREN!
De kapitein, noch één der officieren,
die zich met hem op de brug bevonden,
gaven echter order om bij te draaien of
hulp te verlenen, aldus de bemanning
van de „Casino”. Uit eigen beweging
maakte de bemanning toen lijnen en
een loodssloep gereed en richtte een
schijnwerper in zee. Terwijl op het zin
kende schip mensen naar het achterdek
liepen en in het water sprongen, werd
een lijn uitgegooid, doch er werd door
gevaren en de afstand tussen beide
schepen werd steeds groter.
Volgens de zegslieden was er voor de
„Casino” zelf geen gevaar. Het perso
neel van de machinekamer had maat
regelen genomen om olie op de golven
te werpen wanneer de zee te ruw
mocht worden.
DAT gisteravond dokter
Kole afscheid heeft geno
men als commandant van
de transportcolonne van het
Nederlandse Rode Kruis te
Bergen op Zoom. Dit we
gens het ontslag, hem door
het hoofdbestuur gegeven.
In zijn afscheidswoord heeft
de arts de reden voor dit
ontslag uiteengezet. Een en
ander had tot gevolg, dat
dertig leden het voorbeeld
van het kader hebben ge
volgd en uit de colonne zijn
getreden.
het slachtoffer van het auto-
ongeval bij Hoogerheide,
mej. E. N. uit Rotterdam,
aan de bekomen verwondin
gen is overleden.
DE BILT, 29 Nov. Overwegend
zwaar bewolkt, met nu en dan regen.
Krachtige tot harde, mogelijk tijdelijk
tot stormachtig toenemende wind, aan
vankelijk tussen Zuid en Zuidoost, la
ter ruimend naar Zuid tot Zuidwest.
Weinig verandering in temperatuur.
’s GRAVENHAGE, 29 November Het staat vrijwel vast, dat de
Nederlandse kustvaarder „Carpo”, eigendom van de rederij Hudig en
Veder, Vrijdagavond voor de Engelse kust ter hoogte van Falmouth
is vergaan. Daarbij zouden de elf opvarenden zijn omgekomen.
Gisteren zijn uit het Kanaal ter hoogte van Cornwall twee stoffelijke
overschotten opgevist. Nederlandse zeebeden, die toevallig in Falmouth
vertoefden, herkenden in één der lijken de 27-jarige matroos A. V. van
Drongelen, die tot de bemanning van de „Carpo” behoort. Zij hadden
enige maanden geleden met de matroos gevaren.
Het Liberiaanse schip „Casino” schijnt op het moment van de onder
gang van de „Carpo” vlak in de buurt van het in nood verkerende
schip te zijn geweest. De Duitse bemanning zou hulp hebben willen
verlenen, doch de eveneens Duitse kapitein zou bevel hebben gegeven
door te varen. Dit laatste is er oorzaak van, dat een deel van de be
manning van de „Casino”, die inmiddels in Vlaardingen is aangeko
men, het vertrouwen in de gezagvoerder heeft opgezegd.
Een verslaggever van het A.N.P.
heeft vanavond een gesprek gehad
met enkele opvarenden van de „Ca
sino”. Zij vertelden, dat hun schip
Vrijdagnacht, een vaartuig van onge
veer duizend ton passeerde, dat om
streeks zeventien mijl van kaap Liz-
zard, in zinkende toestand was en
S.O.S.-seinen uitzond. Twee opvaren
den waren reeds in een reddingssloep
gegaan. Zonder daartoe order te heb
ben ontvangen draaiden bemannings
leden van de „Casino” bij, zodat het
andere schip tot vijftig of zestig me
ter genaderd werd.
DAT men goede hoop
heeft dat de verbouw van
de openbare lagere school
te Kapelle zodanig zal ver
lopen dat na de Kerstva-
cantie de verbouwde school
BONN, 29 November. De beide
landelijke verkiezingen, in Hessen en
Beieren gehouden, hebben een terug
keer gebracht tot de partijverhoudin
gen, zoals die voor Adenauers over
weldigende persoonlijke overwinning
van vorig jaar bestonden.
De Christelijke Partij dankt de toe
neming van haar stemmental in ver
gelijking met dat bij de vorige Land-
dagverkiezingen in 1950, ongetwijfeld
aan de grotere belangstelling van de
kiezers ten plattelande. Deze is ge
bleken uit het feit, dat meer dan
tachtig procent der kiezers naar de
stembussen zijn gekomen. Of de ver
kiezingen aanzienlijke verschuivingen
der krachtsverhoudingen in de Bonds
raad zullen brengen is nog moeilijk te
zeggen.
In Beieren kan de Christelijke Par
tij, ondanks het feit, dat zij haar re
cord der Adenauer-verkiezingen van
vorig jaar met bijna tien procent zag
zakken, als veruit grootste partij aan
spraak blijven maken op het behoud
der politieke leiding.
Aangenomen kan worden, dat hier
de bestaande coalitie tussen christe
lijke en socialistische partij zal wor
den voortgezet, temeer daar de socia
listen zich bij deze stemming geheel
hebben hersteld van de verliezen van
vorig jaar.
in gebruik zal kunnen wor
den genomen. Thans heeft
men reeds een lokaal in ge
bruik kunnen nemen. De
consistorie van de Ned.
Herv. Kerk is hierdoor vrij
gekomen voor de catechisa
ties.
MOSKOU, 29 Nov. Vandaag is te
Moskou het Westelijke antwoord aan
geboden op de Russische nota’s, waarin
o.m. werd voorgesteld een conferentie
te beleggen, waaraan alle Europese
landen en Amerika zouden deelnemen
om te komen tot een stelsel van collec
tieve veiligheid. Deze conferentie had
vandaag moeten beginnen. In feite zijn
de besprekingen ook begonnen, doch
alleen de communistische landen, zoals
Oost-Duitsland, Tsjecho-Siowakije, Al
banië, Bulgarije, Hongarije, Roemenië
en Polen nemen er met de Sowjet-Unie
aan deel. Communistisch China is door
een waarnemer vertegenwoordigd.
VOORSTELLEN
In de Westelijke nota’s worden vijf
voorstellen gedaan. Allereerst zal over
eenstemming moeten worden bereikt
over een Oostenrijks vredesverdrag.
Vervolgens zal de Sowjet-Unie een toe
lichting moeten verschaffen over het
houden van vrije verkiezingen in
Duitsland als eerste stap naar een her
eniging van het land. Dan zal er een
uitwisseling van gedachten moeten ko
men over alle andere kwesties van ge
meenschappelijk belang, die ter sprake
zouden worden gebracht op een confe
rentie van de grote vier.
Een conferentie van de minister
van Buitenlandse Zaken, aldus hei
voorstel, zal moeten worden gehou
den als duidelijk is, dat de kans op
welslagen aanwezig is. Een derge
lijke bespreking kan echter naar het
Westelijke standpunt, pas worden ge
houden als de Verdragen van Parijs
zijn geratificeerd. Tenslotte is in het
voorstel plaats voor een grote confe
rentie van de Europese landen en
andere belanghebbende staten ter be
handeling van andere aspecten van
de Europese veiligheid.
MOLOTOF SPRAK
Minister Molotof heeft vanmiddag
de bijeenkomst in Moskou geopend
met een rede, waarin hij zei, dat de
Sowjet-Unie in geen geval de weder
geboorte van het Duitse militairisme
zal toestaan.
Hij voegde daaraan toe, dat wan
neer de Parijse verdragen worden be
krachtigd, het voor vredelievende sta
ten van Europa noodzakelijk zal zijn
hun defensieve maatregelen te ver
sterken. Hij meende, dat de gebeurte
nissen een gevaarlijke wending heb
ben genomen, nu de Westelijken heb
ben besloten West-Duitsland te bewa
penen.
Westelijke diplomatieke waarnemers
zien in de rede een aanwijzing, dat
men wil komen tot een soort commu
nistische organisatie als de N.A.V.O.
voor het Westen. Vermoed wordt, dat
openlijk zal worden overgegaan tot
vergroting van de militaire kracht van
het communistische blok, als de Duit
se herbewapening doorgang vindt.
gaan onze gelukwensen naar de
Engelse premier, Sir Winston
Churchill, die op deze dag zijn
80ste verjaardag viert. Dat het
de krasse en vitale staatsman
niet aan belangstelling zal ont
breken stond reeds gisteravond
vast, toen de stroom van geluk
wensen begon te vloeien.
Foto boven: Links de tweede pi
loot van het verongelukte toestel,
captain E. Parfit en rechts de ge
zagvoerder van de „Triton”, A.
Viruly, achter een model van de
„Supèrconnie” dat voor het onder
zoek zal worden gebruikt.
Foto onder: De K.L.M.-delegatie
m Dublin; v l.n.r.: de heer N. Kel
so, secret, ris „General Operations”
van de K.L.M.; captain Parfit; ge
zagvoerder Viruly; F. Peetoom, ge
zagvoerder van de K.L.M. en mr
J. Nederlof, juridische dienst
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp;
J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. C. van
Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes.
bendijke heeft besloten het
huisvuilvatensysteem in te
stellen. In samenwerking
met de gemeente Kruinin
gen wordt een nieuwe vuil
nisauto en rioolzuiger aan
geschaft. De kosten bedra
gen 15.200 en van de zui
ger 12.000.
Op de algemene begraaf
plaats zal een gedenkteken
voor de slachtoffers van de
watersnoodramp worden ge
plaatst.
alarm. De derde factor betrof een
ernstige vergissing van een bediende
van een radarpost bij het vliegveld.
Zoals gebruikelijk probeerde het per
soneel in de verkeerstoren kort na het
vertrek van de machine, radiografisch
contact met de cockpit op te nemen,
doch tevergeefs. Er kwam geen ant
woord. Na nog enkele vergeefse po
gingen ging men er om drie uur 43
(dus vijf minuten nadat de Triton was
opgestegen) toe over alle controleto
rens op te roepen om naar de Triton
te informeren. Geen der stations had
iets van de machine gehoord,
VERGISSING
Op dat moment, zo ging de heer
Macbride voort, gebeurde er iets bij
zonder ongelukkigs. De bediende op
de eerste radarpost voor de ground
control approach, die een van deze ra
diogesprekken opving, interumpeerde
plotseling over zijn installatie en
mengde zich in de conversatie met de
woorden: „Zoeken jullie naar de P.K.
DEN HAAG, 29 Nov. De Stich
ting van de Landbouw, de Koninklij
ke Nederlandse Zuivelbond en de
Coöperatieve Melkcentrale geven de
voorkeur aan een vetgehalte van alle
consumptiemelk op 3 procent. Deze
wens hebben de organisaties kenbaar
gemaakt in een schrijven, gericht aan
de leden van de Tweede Kamer.
Een vetgehalte van 3 procent, aldus
de organisaties, sluit aan bij het vet-
gaat. De gegevens over de kentekens, gehalte dat voor de oorlog gebruike-
j- --■>- - „-jü. wag en levens bij de huidige si
tuatie in de andere Westelijke lan
den. Bovendien wordt hierdoor de
kwaliteit van de consumptiemelk ver
beterd. Een voordeel is verder dat het
boteroverschot in maanden met een
hoge melkproductie belangrijk minder
zal zijn.
Er wordt op aangedrongen dat de
verhoging van het vetgehalte in de
loop van het jaar 1955 zal worden in
gevoerd.
Tenslotte spreekt de Stichting zich
uit tegen de rechtstreekse verkoop van
volle melk door de producent aan de
consument. De pasteurisatie van con
sumptiemelk zou dan niet meer mo
gelijk zijn en tevens zou deze maat
regel de kans op knoeierijen vergro
ten.
De Stichting van de Landbouw is
tegen de door de Regering voorge
stelde bepaling oin de verkoop van
melk met 2% tot 3% procent vetge
halte toe te staan. Bedrijfseconomisch
is dat niet juist en bovendien zal de
melk met 3 ¥2 procent vet onevenredig
hoog in prijs stijgen.
Zondagavond hadden de militairen
in de laatste extra trein onderweg weer
eens „voor de aardigheid” aan de
noodrem getrokken, waardoor deze
trein ver over tijd in Bergen op Zoom,
het eindpunt voor de militairen voor de
legerplaats Ossendrecht e.a. aankwam.
Enige tijd geleden hadden de mili
tairen een dergelijke grap uitgehaald
en als straf naar Ossendrecht moeten
lopen, zodat ook nu weer de soldaten
moesten aantreden. De bussen voor
hen reden leeg weg, terwijl zij 2% uur
konden marcheren naar de legerplaats.
Het was nu een strafmars zonder nood
rem.
DAT in de afgelopen nacht
in het Algemeen Burger
Gasthuis te Bergen op Zoom
DUBLIN, 29 Nov. Een tip van de sluier, die over een der grote vraag
tekens van de ramp met de Lockheed Superconstellation „Triton” hangt, is
reeds op de eerste dag van het officiële openbare onderzoek in Dublin, dat
hier vandaag begonnen is, opgelicht.
In zijn uitvoerige inleiding, die bijna de gehele dag in beslag nam, vertelde
de heer S. Macbride, ex-minister van Buitenlandse Zaken en thans lid van
het Ierse parlement, sprekend in opdracht van de Ierse porcureur-generaal,
dat het uitblijven van onmiddellijke ongerustheid en de daarmee gepaard
gaande hulpverlening mogelijk is door een drietal factoren verklaard kan
worden.
De eerste is, dat op weg van Am
sterdam naar Shannon de V.H.F. van
de „Triton” (deel van de radioinstal-
latie) in het cockpit van het toestel
onklaar geraakte, zodat onvolledig
contact tussen het toestel en de ver
keerstoren op Shannon gehandhaafd
bleef. Nadat de machine geland was,
werd dit deel van de radio-installatie
vernieuwd. De tweede betrof enkele
ooggetuigen, die het toestel zagen ver
trekken. Toen de „Triton” namelijk
van Shannon opsteeg, meende zo
als later bleek een drietal agenten
van de Shannon-politie, die het toe
stel nastaarden, dat het niet normaal
de lucht inging. Een van hen geloofde
zelfs, dat het de lage dijk langs de
rivier de Shannon vlak achter het ein
de van de startbaan, raakte.
Hij rapporteerde dit aan zijn chef, die
naar buiten liep tot aan de startbaan
en het vliegveld afkeek, echter zonder
iets te zien, hij sloeg daarom geen
DAT het Laboratorium
voor Grondmechanica bezig
is met het verichten van bo
ringen en grondonderzoe-
kingen op de plaats, waar
in de toekomst de nieuwe
aanleghaven van de Prov.
Stoombootdiensten te „De
Val” onder Zierikzee zal
worden gegraven.
Uitgave:
,icMIng „Zeeuwsch Dagblad”
fdkantoor: Goes, L. Vorststr.
80, Tel- 2438. Giro 274289.
.„toren: Vlissingen: Nieuwstr.
^Tplef. 326; Middelburg: Korte
Hstr 35- Tel. administratie
Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen: Dijkstraat 26-28.
Exploitatie:
Oosterbaan &QLe Cointre N.V.,
ERGERNIS
23 leden van de 35 koppen tellende
Duitse bemanning van de „Casino” heb
ben zich zo aan deze gang van zaken
geërgerd, dat zij bij binnenkomst in
de Nieuwe Waterweg hun dienstver
band hebben opgezegd. Zij hopen, dat
hun rechtskundige bijstand zal worden
verleend, indien hieruit moeilijkheden
voor hen mochten voortvloeien. Op het
ogenblik doen zij nog dienst maar zij
zullen een klacht indienen bij de Li
beriaanse consul te Rotterdam. De
naam van het zinkende schip heeft men
van de „Casino” af niet kunnen ont
dekken. Het schip had een zwarte
schoorsteen met witte band en vermoe
delijk een blauwe ster. De verslaggever
van het A.N.P. heeft zich niet in vér- I
binding kunnen stellen met kapitein of dankbetuiging ontvangen voor de ver-
de afgelopen dagen.