in 3 Verkiezingen in Hessen en Beieren succes voor Adenauer ELF NEDERLANDERS BIJ SCHEEPSRAMP VERMIST Onderzoek naar ramp met de „Triton” begonnen Cv&nöZacO van Duitse kapitein van Liberiaans schip liet doorvaren „Carpo” verging Vrijdagnacht de Britse kust voor Goederentrein ontspoorde T egen voorstellen der Westelijken Drie pCt» vet in de melk van Zware stormen houden aan Duitse bemanning (thans in ons land) protesteert Socialisten leden geen verliezen Scherpe rede Molotof Radarpost op Shannon beging jammerlijke vergissing ha 8 Stichting s Christelijke Partij herstelde zich k n e !- n In enkele regels melden wij nog ■11-13 Grote vertraging op Zeeuwse lijn PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE van de Landbouw wenst DE BILT ZEGT; Veel wind Conferentie in Moskou begonnen Een tip van de sluier werd opgélicht 10e JAARGANG, No. 2951 1 9 ie itig 3.95 1.50 1.95 lec- 1.95 sins ico- ƒ4.95 verDin DAT de raad van Krab- DINSDAG 30 NOVEMBER 1954 Directeur: JACQ DE SMIT Abonnementsprijs ƒ0.47 per week, 2.p. maand, 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord VRIJWEL ZEKER Volgens de directie van Hudig en Veder is het vrijwel zeker, dat het hier inderdaad om de kustvaarder „Carpo” N- ƒ2,95 DAT met ingang van 1 Februari 1955 tot onderwij zeres aan de Chr. school voor B.L.O. te Middelburg is benoemd mej. M. Bakker te Terneuzen. Een soortgelijk beeld geeft de uitslag van Hessen. Hier heeft de Socialisti sche Partij haar traditionele leidende rol volledig kunnen herstellen, nadat zij vorig jaar door Adenauers succes* sen sterk was teruggedrongen. De soci* alisten behaalden 42,6 procent del stemmen, hetgeen bij de zeer sterke op* komst der landelijke kiezers al» een re« cord wordt beschouwd. De christelijke partij liep in dezelfde mate terug, doch bleef sterk genoeg om haar Liberale bondgenoten te overvleugelen. De Christelijken behaalden hier 24 en de Liberalen 20,5 procent, zodat de bond genoten samen met moeite de tot dus ver regerende partij konden overvleu gelen. De enige andere partij in de Landdag zal hier die der vluchtelingen zijn, die, 7,7 procent der stemmen ver wierf en daardoor de sleutelpositie in de Landdag zal gaan innemen. officieren van de „Casino”. Het verblijf leende diensten, tijdens de stormen van op het schip werd hem ontzegd!! de afgelopen dagen. LONDEN, 29 Nov. De stormen en regens, die gedurende het weekeinde grote schade op de Britse eilanden hebben aangericht, zijn nog altijd niet teneinde. Er werd vanavond opnieuw storm voorspeld. De beide delen van het in tweeën ge broken Liberiaanse tankschip „World Concord” worden in de Ierse Zee door sleepboten naar Belfast gebracht. Het Deense schip „Vega”, dat ook in nood verkeerde, is thans door de Nederland se sleepboot „Humber” in een Engelse haven binnengebracht. Een Fins schip seinde vanmorgen, dat het ter hoogte van de Kanaaleilanden in nood ver keerde en dringend hulp nodig had. De Spaanse treiler, die in nood ver keerde en door het Nederlandse s.s. „Falco” werd begeleid, moet als ver loren worden beschouwd. Het Neder landse vaartuig heeft de bemanning aan boord genomen. Het Zweedse vrachtschip „Los An gelos”, dat Vrijdagnacht brandend in Brest werd binnengebracht is aan de zee prijsgegeven, omdat gevaar ont stond voor ontploffing in de haven. De commandant van de Nederlandse vlooteenheden waartoe o.m. de „Evert- sen” behoort, heeft een telegram met GOES, 29 Nov. Vanavond is bij het station Gilze Rijen een goederen trein ontspoord. Er ontstond slechts materiële schade, doch het baanvak TilburgBreda werd versperd. Hier door onstond in de late avonduren grote vertraging. De trein, die gewoon lijk om 9.05 uit Roosendaal naar Vlis- singen vertrekt, bleef steken.' De trein de laatste naar Zeeland die een uur later gaat, vertrok met grote ver traging en nam het andere treinstel mee. Zo arriveerden om twaalf uur twee treinen tegelijk in Vlissingen. Een dezer treinstellen moest toen nog naar Roosendaal terug en nam daarbij de plaats in van de trein, die normaal om 10.20 uit Vlissingen vertrekt. Vele passagiers werden gedupeerd, doch gelukkig wachtten een aantal bussen op de laatste trein, zodat zij toch nog hun woonplaats konden be reiken. die dit schip voerde, komen volledig overeen met de werkelijkheid. De „Car po” was op weg van Swansea naar Am sterdam en had daar vanavond moeten aankomen. Y.? (hetgeen de registratie nummers waren van de „Triton”) „Die heb ik hier op mijn scherm”, vervolgde hij, „23 mijl ten Westen van Shannon”. „Outbound?” vroeg de verkeerstoren nog („op de uitreis?”). „Zeker”, luid de het antwoord van de radarpost. Na dit geruststellende antwoord liet de verkeerstoren de „Triton” naar men dacht rustig de reis voortzetten. DEFECT De ex-minister onthulde in zijn in leiding nog iets, dat tot dusverre slechts aan ingewijden bekend was. Onmiddellijk na de ramp op de fa tale Zondagochtend in September stelde een verslaggever op Shannon o.a. de vraag: „Waarom was de „Tri ton” anderhalf uur op zijn schema- tijd ten achter?” Het antwoord luid de: „De „Triton” was veel te laat van Schiphol vertrokken, omdat hij we gens aansluiting op een ander toe stel moest wachten”. Maar vandaag deelde de heer Macbrice in zijn vol ledig overzicht over de gehele laatste vlucht van de machine o.a. mede, dat het vertrek van Schiphol ander half uur moest worden uitgesteld, aangezien bleek, dat de wielremmen niet in orde waren en moesten wor den nagezien. Hij memoreerde dit overigens niet als mogelijke aanwij zing voor de oorzaak van het later volgende ongeluk. Vervolgens stelde hij het hof voor, het onderzoek in drie phasen in te de len en noemde daarbij als de drie voornaamste mysteries, waarvoor men moet trachten de oplossing te vinden: 1. de oorzaak van het neerstorten. 2. de oorzaak der aanwezigheid van benzinedampen in de passagiersruim ten als gevolg waarvan zo veel inzit tenden gestikt zijn. 3. De redenen waarom het ongeluk niet terstond is opgemerkt en waardoor kennelijk vertraging in de reddings pogingen is veroorzaakt. De zitting wordt heden, Dinsdag, voortgezet. ZEEUWSCH DAGBLAD DOORGEVAREN! De kapitein, noch één der officieren, die zich met hem op de brug bevonden, gaven echter order om bij te draaien of hulp te verlenen, aldus de bemanning van de „Casino”. Uit eigen beweging maakte de bemanning toen lijnen en een loodssloep gereed en richtte een schijnwerper in zee. Terwijl op het zin kende schip mensen naar het achterdek liepen en in het water sprongen, werd een lijn uitgegooid, doch er werd door gevaren en de afstand tussen beide schepen werd steeds groter. Volgens de zegslieden was er voor de „Casino” zelf geen gevaar. Het perso neel van de machinekamer had maat regelen genomen om olie op de golven te werpen wanneer de zee te ruw mocht worden. DAT gisteravond dokter Kole afscheid heeft geno men als commandant van de transportcolonne van het Nederlandse Rode Kruis te Bergen op Zoom. Dit we gens het ontslag, hem door het hoofdbestuur gegeven. In zijn afscheidswoord heeft de arts de reden voor dit ontslag uiteengezet. Een en ander had tot gevolg, dat dertig leden het voorbeeld van het kader hebben ge volgd en uit de colonne zijn getreden. het slachtoffer van het auto- ongeval bij Hoogerheide, mej. E. N. uit Rotterdam, aan de bekomen verwondin gen is overleden. DE BILT, 29 Nov. Overwegend zwaar bewolkt, met nu en dan regen. Krachtige tot harde, mogelijk tijdelijk tot stormachtig toenemende wind, aan vankelijk tussen Zuid en Zuidoost, la ter ruimend naar Zuid tot Zuidwest. Weinig verandering in temperatuur. ’s GRAVENHAGE, 29 November Het staat vrijwel vast, dat de Nederlandse kustvaarder „Carpo”, eigendom van de rederij Hudig en Veder, Vrijdagavond voor de Engelse kust ter hoogte van Falmouth is vergaan. Daarbij zouden de elf opvarenden zijn omgekomen. Gisteren zijn uit het Kanaal ter hoogte van Cornwall twee stoffelijke overschotten opgevist. Nederlandse zeebeden, die toevallig in Falmouth vertoefden, herkenden in één der lijken de 27-jarige matroos A. V. van Drongelen, die tot de bemanning van de „Carpo” behoort. Zij hadden enige maanden geleden met de matroos gevaren. Het Liberiaanse schip „Casino” schijnt op het moment van de onder gang van de „Carpo” vlak in de buurt van het in nood verkerende schip te zijn geweest. De Duitse bemanning zou hulp hebben willen verlenen, doch de eveneens Duitse kapitein zou bevel hebben gegeven door te varen. Dit laatste is er oorzaak van, dat een deel van de be manning van de „Casino”, die inmiddels in Vlaardingen is aangeko men, het vertrouwen in de gezagvoerder heeft opgezegd. Een verslaggever van het A.N.P. heeft vanavond een gesprek gehad met enkele opvarenden van de „Ca sino”. Zij vertelden, dat hun schip Vrijdagnacht, een vaartuig van onge veer duizend ton passeerde, dat om streeks zeventien mijl van kaap Liz- zard, in zinkende toestand was en S.O.S.-seinen uitzond. Twee opvaren den waren reeds in een reddingssloep gegaan. Zonder daartoe order te heb ben ontvangen draaiden bemannings leden van de „Casino” bij, zodat het andere schip tot vijftig of zestig me ter genaderd werd. DAT men goede hoop heeft dat de verbouw van de openbare lagere school te Kapelle zodanig zal ver lopen dat na de Kerstva- cantie de verbouwde school BONN, 29 November. De beide landelijke verkiezingen, in Hessen en Beieren gehouden, hebben een terug keer gebracht tot de partijverhoudin gen, zoals die voor Adenauers over weldigende persoonlijke overwinning van vorig jaar bestonden. De Christelijke Partij dankt de toe neming van haar stemmental in ver gelijking met dat bij de vorige Land- dagverkiezingen in 1950, ongetwijfeld aan de grotere belangstelling van de kiezers ten plattelande. Deze is ge bleken uit het feit, dat meer dan tachtig procent der kiezers naar de stembussen zijn gekomen. Of de ver kiezingen aanzienlijke verschuivingen der krachtsverhoudingen in de Bonds raad zullen brengen is nog moeilijk te zeggen. In Beieren kan de Christelijke Par tij, ondanks het feit, dat zij haar re cord der Adenauer-verkiezingen van vorig jaar met bijna tien procent zag zakken, als veruit grootste partij aan spraak blijven maken op het behoud der politieke leiding. Aangenomen kan worden, dat hier de bestaande coalitie tussen christe lijke en socialistische partij zal wor den voortgezet, temeer daar de socia listen zich bij deze stemming geheel hebben hersteld van de verliezen van vorig jaar. in gebruik zal kunnen wor den genomen. Thans heeft men reeds een lokaal in ge bruik kunnen nemen. De consistorie van de Ned. Herv. Kerk is hierdoor vrij gekomen voor de catechisa ties. MOSKOU, 29 Nov. Vandaag is te Moskou het Westelijke antwoord aan geboden op de Russische nota’s, waarin o.m. werd voorgesteld een conferentie te beleggen, waaraan alle Europese landen en Amerika zouden deelnemen om te komen tot een stelsel van collec tieve veiligheid. Deze conferentie had vandaag moeten beginnen. In feite zijn de besprekingen ook begonnen, doch alleen de communistische landen, zoals Oost-Duitsland, Tsjecho-Siowakije, Al banië, Bulgarije, Hongarije, Roemenië en Polen nemen er met de Sowjet-Unie aan deel. Communistisch China is door een waarnemer vertegenwoordigd. VOORSTELLEN In de Westelijke nota’s worden vijf voorstellen gedaan. Allereerst zal over eenstemming moeten worden bereikt over een Oostenrijks vredesverdrag. Vervolgens zal de Sowjet-Unie een toe lichting moeten verschaffen over het houden van vrije verkiezingen in Duitsland als eerste stap naar een her eniging van het land. Dan zal er een uitwisseling van gedachten moeten ko men over alle andere kwesties van ge meenschappelijk belang, die ter sprake zouden worden gebracht op een confe rentie van de grote vier. Een conferentie van de minister van Buitenlandse Zaken, aldus hei voorstel, zal moeten worden gehou den als duidelijk is, dat de kans op welslagen aanwezig is. Een derge lijke bespreking kan echter naar het Westelijke standpunt, pas worden ge houden als de Verdragen van Parijs zijn geratificeerd. Tenslotte is in het voorstel plaats voor een grote confe rentie van de Europese landen en andere belanghebbende staten ter be handeling van andere aspecten van de Europese veiligheid. MOLOTOF SPRAK Minister Molotof heeft vanmiddag de bijeenkomst in Moskou geopend met een rede, waarin hij zei, dat de Sowjet-Unie in geen geval de weder geboorte van het Duitse militairisme zal toestaan. Hij voegde daaraan toe, dat wan neer de Parijse verdragen worden be krachtigd, het voor vredelievende sta ten van Europa noodzakelijk zal zijn hun defensieve maatregelen te ver sterken. Hij meende, dat de gebeurte nissen een gevaarlijke wending heb ben genomen, nu de Westelijken heb ben besloten West-Duitsland te bewa penen. Westelijke diplomatieke waarnemers zien in de rede een aanwijzing, dat men wil komen tot een soort commu nistische organisatie als de N.A.V.O. voor het Westen. Vermoed wordt, dat openlijk zal worden overgegaan tot vergroting van de militaire kracht van het communistische blok, als de Duit se herbewapening doorgang vindt. gaan onze gelukwensen naar de Engelse premier, Sir Winston Churchill, die op deze dag zijn 80ste verjaardag viert. Dat het de krasse en vitale staatsman niet aan belangstelling zal ont breken stond reeds gisteravond vast, toen de stroom van geluk wensen begon te vloeien. Foto boven: Links de tweede pi loot van het verongelukte toestel, captain E. Parfit en rechts de ge zagvoerder van de „Triton”, A. Viruly, achter een model van de „Supèrconnie” dat voor het onder zoek zal worden gebruikt. Foto onder: De K.L.M.-delegatie m Dublin; v l.n.r.: de heer N. Kel so, secret, ris „General Operations” van de K.L.M.; captain Parfit; ge zagvoerder Viruly; F. Peetoom, ge zagvoerder van de K.L.M. en mr J. Nederlof, juridische dienst Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; J. Lodder, Vlissingen; J. Moll, Vlissingen; K. C. van Spronsen, Goes; A. H. S. Stemerding, Souburg; R. Zuidema, Goes. bendijke heeft besloten het huisvuilvatensysteem in te stellen. In samenwerking met de gemeente Kruinin gen wordt een nieuwe vuil nisauto en rioolzuiger aan geschaft. De kosten bedra gen 15.200 en van de zui ger 12.000. Op de algemene begraaf plaats zal een gedenkteken voor de slachtoffers van de watersnoodramp worden ge plaatst. alarm. De derde factor betrof een ernstige vergissing van een bediende van een radarpost bij het vliegveld. Zoals gebruikelijk probeerde het per soneel in de verkeerstoren kort na het vertrek van de machine, radiografisch contact met de cockpit op te nemen, doch tevergeefs. Er kwam geen ant woord. Na nog enkele vergeefse po gingen ging men er om drie uur 43 (dus vijf minuten nadat de Triton was opgestegen) toe over alle controleto rens op te roepen om naar de Triton te informeren. Geen der stations had iets van de machine gehoord, VERGISSING Op dat moment, zo ging de heer Macbride voort, gebeurde er iets bij zonder ongelukkigs. De bediende op de eerste radarpost voor de ground control approach, die een van deze ra diogesprekken opving, interumpeerde plotseling over zijn installatie en mengde zich in de conversatie met de woorden: „Zoeken jullie naar de P.K. DEN HAAG, 29 Nov. De Stich ting van de Landbouw, de Koninklij ke Nederlandse Zuivelbond en de Coöperatieve Melkcentrale geven de voorkeur aan een vetgehalte van alle consumptiemelk op 3 procent. Deze wens hebben de organisaties kenbaar gemaakt in een schrijven, gericht aan de leden van de Tweede Kamer. Een vetgehalte van 3 procent, aldus de organisaties, sluit aan bij het vet- gaat. De gegevens over de kentekens, gehalte dat voor de oorlog gebruike- j- --■>- - „-jü. wag en levens bij de huidige si tuatie in de andere Westelijke lan den. Bovendien wordt hierdoor de kwaliteit van de consumptiemelk ver beterd. Een voordeel is verder dat het boteroverschot in maanden met een hoge melkproductie belangrijk minder zal zijn. Er wordt op aangedrongen dat de verhoging van het vetgehalte in de loop van het jaar 1955 zal worden in gevoerd. Tenslotte spreekt de Stichting zich uit tegen de rechtstreekse verkoop van volle melk door de producent aan de consument. De pasteurisatie van con sumptiemelk zou dan niet meer mo gelijk zijn en tevens zou deze maat regel de kans op knoeierijen vergro ten. De Stichting van de Landbouw is tegen de door de Regering voorge stelde bepaling oin de verkoop van melk met 2% tot 3% procent vetge halte toe te staan. Bedrijfseconomisch is dat niet juist en bovendien zal de melk met 3 ¥2 procent vet onevenredig hoog in prijs stijgen. Zondagavond hadden de militairen in de laatste extra trein onderweg weer eens „voor de aardigheid” aan de noodrem getrokken, waardoor deze trein ver over tijd in Bergen op Zoom, het eindpunt voor de militairen voor de legerplaats Ossendrecht e.a. aankwam. Enige tijd geleden hadden de mili tairen een dergelijke grap uitgehaald en als straf naar Ossendrecht moeten lopen, zodat ook nu weer de soldaten moesten aantreden. De bussen voor hen reden leeg weg, terwijl zij 2% uur konden marcheren naar de legerplaats. Het was nu een strafmars zonder nood rem. DAT in de afgelopen nacht in het Algemeen Burger Gasthuis te Bergen op Zoom DUBLIN, 29 Nov. Een tip van de sluier, die over een der grote vraag tekens van de ramp met de Lockheed Superconstellation „Triton” hangt, is reeds op de eerste dag van het officiële openbare onderzoek in Dublin, dat hier vandaag begonnen is, opgelicht. In zijn uitvoerige inleiding, die bijna de gehele dag in beslag nam, vertelde de heer S. Macbride, ex-minister van Buitenlandse Zaken en thans lid van het Ierse parlement, sprekend in opdracht van de Ierse porcureur-generaal, dat het uitblijven van onmiddellijke ongerustheid en de daarmee gepaard gaande hulpverlening mogelijk is door een drietal factoren verklaard kan worden. De eerste is, dat op weg van Am sterdam naar Shannon de V.H.F. van de „Triton” (deel van de radioinstal- latie) in het cockpit van het toestel onklaar geraakte, zodat onvolledig contact tussen het toestel en de ver keerstoren op Shannon gehandhaafd bleef. Nadat de machine geland was, werd dit deel van de radio-installatie vernieuwd. De tweede betrof enkele ooggetuigen, die het toestel zagen ver trekken. Toen de „Triton” namelijk van Shannon opsteeg, meende zo als later bleek een drietal agenten van de Shannon-politie, die het toe stel nastaarden, dat het niet normaal de lucht inging. Een van hen geloofde zelfs, dat het de lage dijk langs de rivier de Shannon vlak achter het ein de van de startbaan, raakte. Hij rapporteerde dit aan zijn chef, die naar buiten liep tot aan de startbaan en het vliegveld afkeek, echter zonder iets te zien, hij sloeg daarom geen DAT het Laboratorium voor Grondmechanica bezig is met het verichten van bo ringen en grondonderzoe- kingen op de plaats, waar in de toekomst de nieuwe aanleghaven van de Prov. Stoombootdiensten te „De Val” onder Zierikzee zal worden gegraven. Uitgave: ,icMIng „Zeeuwsch Dagblad” fdkantoor: Goes, L. Vorststr. 80, Tel- 2438. Giro 274289. .„toren: Vlissingen: Nieuwstr. ^Tplef. 326; Middelburg: Korte Hstr 35- Tel. administratie Tel. redactie 2347; Ter- neuzen: Dijkstraat 26-28. Exploitatie: Oosterbaan &QLe Cointre N.V., ERGERNIS 23 leden van de 35 koppen tellende Duitse bemanning van de „Casino” heb ben zich zo aan deze gang van zaken geërgerd, dat zij bij binnenkomst in de Nieuwe Waterweg hun dienstver band hebben opgezegd. Zij hopen, dat hun rechtskundige bijstand zal worden verleend, indien hieruit moeilijkheden voor hen mochten voortvloeien. Op het ogenblik doen zij nog dienst maar zij zullen een klacht indienen bij de Li beriaanse consul te Rotterdam. De naam van het zinkende schip heeft men van de „Casino” af niet kunnen ont dekken. Het schip had een zwarte schoorsteen met witte band en vermoe delijk een blauwe ster. De verslaggever van het A.N.P. heeft zich niet in vér- I binding kunnen stellen met kapitein of dankbetuiging ontvangen voor de ver- de afgelopen dagen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1