en Oosterschelde \V.-Schelde plan betrokken, Nw. Waterweg niet meer in ons m een Laatste NAVO-vliegveld in land ingewijd. Negen borrels in 2*b uur op lege maag - Spoorwegen zullen niet concessies krijgen de. >io-epi aan 1 30 millioen voor spoedeisende dijkverbeteringen »L)e Dijken” minister Algera aangeboden en Gemeente Venray gaat spraaklessen Oost-Zuid-Beveland-Swift I vanmiddag te Yerseke geven Verdachte legde drinkproef goed af werd vrijgesproken „De Peel’’ werd in 7 maanden aangelegd. Ruzie tussen twee gezagvoerders* Wijziging rijtijdenbesluit en verplichting per 1 Juli van twee rode achterlichten 9 Solinger, Purmerend. 73EUWSCH DAGBLAD pagina 5 4 de Kamer Deltawet begin 1955 in Een Dakota landde De politie presenteerde KORFBAL. PIANO’S ORGELS „ZUID WESTERS’’ BLIJFT Z.K.B. GETROUW. HOUTMAN De toekomstige melkprijs Consumentenbond contra Stichting van de Landbouw Nieuwe wegwerken Over enkele jaren ook inpoldering Lauwerszee Minister bezorgt over vele ongevallen B B B I LUCHTVAART. f wenhoven. J Iburg Cornelder 9 en >urg: minister, dat deze mannen die Nog nooit in de -geschiedenis van Nederland is een vliegveld in zo korte tijd tot stand gekomen. Op 12 April van dit jaar werd de eerste spade er- boek, herinnert, By Kon. Besluit is benoemd tot lid van het bestuur van het Waterschap De Val- kenissegeul de heer J. D. Woutersen te Rilland-Bath. en digheidsproeven nel der, dienst). c.a. jaar. vens col* der iurg. ktijk teren inder b GOES, 27 November Vanmiddag om 2.45 uur zal, zoals wij reeds eer- GOES, 26 Nov. De leden van de Souburgse Chr. Sportvereniging „Zuid westers”, een van de zes verenigingen, die om bepaalde redenen hadden ge meend uit de Zeeuwse Korfbalbond te moeten treden, hebben in een dezer da gen gehouden vergadering met algeme ne stemmen besloten het door de afge vaardigden van hun vereniging te Goes genomen besluit te niet te doen. „Zuid westers” gaat dus op de oude voet voort en zal zich meer dan ooit achter de Z.K.B. scharen. voor in de grond gestoken en ruim zeven maanden daarna raakten de wie len van de Dakota het begin van de 2400 meter lange startbaan. In die zeven maanden is er met grote snel heid een enorm werk verzet. Het veld ligt op het gebied van twee provincies, n.l. N.-Brabant en Limburg en op dat van twee gemeenten. De bur gemeester van een der gemeenten, n.l. mr. A. H. M. Janssen van Venray, was op het veld aanwezig om de autoriteiten te begroeten. Hij sprak daarbij de wens uit, dat de omwonenden niet al te veel van dit „slapend” vliegveld zouden mer ken, maar hoopte wel dat bij het orga niseren van vliegdemonstraties het veld op zijn territoir niet zou worden verge ten. „De Peel” zal #1.1., zoals bekend, voor lopig niet in gebruik worden genomen, maar de mogelykheid bestaat, dat het by de NAVO-luchtmachtoefeningen in de komen zomer zal worden ingeschakeld. de Eems in gevaar kunnen brengen en daarmee zouden Emden en Delfzijl niet zijn gediend. Het is een ingewikkeld vraagstuk, zo merkt minister Algra op. Wat de Kanalenkwestie betreft, wordt meegedeeld, dat de minister tezamen met de minister zonder portefeuille zal over gaan tot het horen van vertegenwoordi gers van belangen, die in hoofdzaak zijn betrokken bij de voorstellen die in het rapport van de commissie Steenberghe Van Cauwelaert zijn neergelegd. Het advies van de Deltacommissie is niet gevraagd. Over de veerhaven Breskens deelt de minister mee, dat onmiddellijk met de maar de Rechtbank sproken. Ingezonden Mededeling (adv.) Singel 114-116 SCHIEDAM Sedert jaren vertrouwd adres VENRAY, 26 Nov. B. en W. van de gemeente Venray zullen in de raads vergadering van 30 November voorstel len om met ingang van 1 Januari 1955 aan kinderen uit de gemeente Venray die spraakgebreken hebben, spraaklessen te doen geven. Om hiermede te kunnen beginnen wordt aan de raad gevraagd ƒ4000.uit te trekken. Het gemeente bestuur is van mening, dat deze afwij kingen oorzaken zyn van vele psychische moeiiykheden, waardoor de kinderen zich slechts ten dele durven of kunnen ontplooien. De gevolgen daarvan dragen zy niet slechts gedurende de schooljaren met zich mee, doch meestal ook gedu rende hun gehele verdere leven. Het ligt dus voor de hand, dat deze kinderen, eenmaal tot volwassenen uitgegroeid, door de nadelige invloeden van hun spraakgebrek, ongeacht hun overige ca paciteiten, gedwongen zullen zijn met minder genoegen te nemen dan hun fei telijk toekomt. uitvoering van het werk begonnen zal worden, wanneer beslist is, waar de veer haven zal worden aangelegd. Aan het begin van zijn uitvoerige Memorie van Antwoord zegt minister Algera: Erkentelijk voor de steun, mij per soonlijk gegeven, wil ik gaarne voor mijn medewerkers daarbij ook den kende buiten ambtêlijk verband aan de verrichtingen van de aannemers en hun personeel voor de durf en energie, door hen betoond, de woorden van hulde in ontvangst nemen, die be trekking hebben op de arbeid, ten be hoeve van het rampgebied verricht. Inderdaad zullen binnen korte tijd beslissingen moeten worden genomen, die bepalend zullen zijn voor de naaste en verdere toekomst van ons volk, waarvoor een grote mate van eenstem migheid van bijzondere betekenis zal zijn. Aan de voorbereiding daarvan wordt met kracht gewerkt. haald en de heer de Haas maakte weinig fouten meer dan in de morgen uren. Hiermee had hij bewezen dat hy tegen een borreltje kon, of, in amb telijke termen gezegd, dat hij in belangryke mindere mate beïnvloed wordt door het gebruik van alcoholhoudende dranken dan andere men sen. Dat was zeer belang rijk, want daarmee was ook aangetoond, dat het auto-ongeluk, dat de heer de Haas op 19 December van het vorige jaar had veroorzaakt niet te wijten was aan het feit, dat hij VENRAY, 26 Nov. Gisteren om 11.22 uur landde het eerste vliegtuig, een Dakota, op het 13e vliegveld dat in Nederland eventueel ter beschikking van de NAVO-strydkrachten staat en dat de naam „De Peel” draagt. Om half twaalf precies werden op het veld de nationale driekleur en de vlag van de Koninkiyke Luchtmacht gehesen en daarmede was het veld officieel in gewijd. De totstandkoming van dit vlieg veld sluit voorlopig het tijdperk van de aanleg van vliegvelden in Nederland af, zo verklaarde It. gen. Baretta. De moge lijkheid voor de aanleg van het vliegveld Schieveen bluft overigens nog bestaan, doch dit is een veld dat eventueel niet voor militaire doeleinden in aanmerking zal komen. AMSTERDAM, 26 Nov. De woede van de Deense scheeps kapitein, die in een vliegtuig (van de Swiss Air) hoog in de wolken tussen Zürich en Kopen hagen vloog, was niet te koelen, nadat hij ontdekt had, dat ner gens in het vliegtuig „een be hoorlijk kompas” aanwezig was. De Stewardess, die bij de tussen landing op Schiphol het verhaal vertelde, denkt er nog met schrik aan. De kapitein meende tijdens de reis, 4at het toestel was afgewe ken van de route en vroeg de stewardess een blik te mogen werpen op het kompas. De ste wardess bracht de gezagvoerder naar zijn vliegende collega in de cockpit en deze laatste wees de passagier zwijgend op een klein vliegtuigkompas onder het ven ster, nadat vergeefs getracht was de zeevaarder van zijn foutieve veronderstelling te overtuigen. De scheepskapitein ontstak in woede, omdat er naar zijn me ning zonder kompas werd ge vlogen. Hij schreeuwde tegen de onthutste Zwitserse bestuurder: „Denkt u soms dat ik geen kom pas ken? U weet toch wel, dat een kompas een veel grotere om vang heeft?” De Deense zeeman was niet te overtuigen. Hij bleef koppig tij dens de gehele reis tot de lan ding in Kopenhogen, waar hij meedeelde de zaak te zullen aan brengen. AMSTERDAM, 25 No vember Negen borrels in twee en een half uur op zijn lege maag liet de Amsterdamse politie een zekere heer F. de Haas drinken. Eerst was hij ’s morgens op het politie bureau ontboden, waar hem allerlei intelligentie- en behendigingheidsproe- ven werden afgenomen. Hierna, in de middag uren, de heer de Haas had niets mogen eten, kreeg het „proefkonijn” zün negen borrels gepre senteerd. Ze smaakten best. Daarna werden de intelligentie- en behen- - her- ’s-GRAVENHAGE, 26 Nov. De Nederlandse Consumentenbond heeft in een nota aan de Ministerraad be zwaren gemaakt tegen de vooestellen van de Stichting voor de Landbouw inzake de vaststelling van de melk prijzen voor volgend jaar. De Stich ting heeft er op aangedrongen, de minimum-garantieprijs van alle melk het volgende jaar te stellen op gemid deld 23.6 cent per kilogram melk met 3.7 procent vet, en de verrekenprijs op 26 cent per kilogram. De Consu mentenbond nu meent, dat een mini mum-garantieprijs eigenlijk niet no dig is, maar dat als er nu een maal een moet zijn 21.5 cent vol doende is. De maximale verrekenprijs zou volgens de bond 23.5 cent moe ten zyn. Het voorstel van de Stichting voor de Landbouw zou betekenen, aldus de Consumentenbond, dat de boeren in het komende jaar met ongeveer 100 millioen gulden door de schatkist en door de consumenten zouden worden gesteund. Zeker de helft van dit be drag zou terecht komen bij goed ren derende bedrijven in de weidestreken. De minimum-prijs zou in het Noord- hollandse en Friese kleiweidegebied inkomens opleveren van meer dan 10.000 gulden. Op de met vrij hoge kosten producerende bedrijven in Utrecht zouden inkomens worden .be haald van nog altijd 6400 gulden. Met het oog hierop vraagt de Consumen tenbond zich af, of het te rechtvaar digen is, dat de consumenten en de schatkist op een dergelijke wijze zou den worden belast ten behoeve van bedrijven, waar de inkomens zodanig zijn, dat z.i. zeker geen steun nodig is. De minister ziet het vervoer met vrachtauto’s en met binnenschepen in de eerste plaats als de taak van de particuliere ondernemer. Het al gemeen vervoersbelang is het best gediend met verlenging van ver gunningen aan specifieke midden- standsbedr ij ven De commissie vervoervraagstukken van de S.E.R. heeft over dit probleem een rapport uitgebracht. Hoewel de minister eerbied heeft voor de belang rijke en uitvoerige arbeid van deze commissie, kan hij het toch niet met het standpunt van de meerderheid van deze commissie eens zijn. Als richtlijn zal dan ook gelden, dat in het algemeen vervoersbelang de N.V. Nederlandse Spoorwegen en haar dochterondernemingen geen meer der wegvervoer gaan verrichten dan zij op 15 Februari 1954 verrichtten. VERKEERSVEILIGHEID. Het probleem van de verkeers veiligheid vervult ook minister Al gra met grote zorg. Hoewel er geen aanleiding is voor een wanhoops- stemming, kan de minister toch niet optimistisch zijn, gezien ’t groot aan tal slachtoffers, dat het verkeer jaarlijks maakt. Te minder reden voor optimisme is er, wanneer men bedenkt, hoeveel ongevallen worden veroorzaakt, die hadden kunnen uit blijven, wanneer de weggebruikers maar wat zorgvuldiger waren ge weest. Ter bescherming van de voetgan gers is het nodig, zo meent de mi nister, dat er wettelijke maatregelen worden genomen. Overigens is de verkeerswetgeving bevredigend. Voorlopig bestaan er nog geen dringende redenen om bromfietsrijders een verkeersexamen af te gaan nemen. Met ingang van 1 Juli 1955 zal het verplicht zijn twee rode achterlichten op voertuigen aan te brengen. Spoedig kan ook een nieuw voor stel tot wijziging van het rijtijden besluit voor chauffeurs worden ver wacht. Het ligt in de bedoeling het hernieuwde overleg met het bedrijfs leven te baseren op de tot stand ge komen internationale overeenkom sten, die uitgaan van een 48-urige Selms, 6 vic. Strikwerda; GG: 9.30, 2 en 5.30 leesd. OOSTKAPELLE: H: 10 ds Richard, 7 ds van 'tHof (jeugdd.); G: 9 en 1.30 ds Dercksen; GG: 11, 3 en 7 ds Rijksen. OUD-VOSSEMEER: H: 10 ds v. Putten, 2.30 leesd.; G: 10 en 2.30 ds Konlng; C: 10, 2.30 en 6.30 leesd. POORTVLIET: H: 10 ds Lam, 2.30 leesd.; G: 10 leesd., 2.30 ds Bak ker; GG: 10, 2 en 6 leesd. RILLAND- BATH: H: 10 ds Jebbink, 2.30 ds den Engelse; G: 10 en 2.30 ds v. d. Stoel; GG: 9.30, 2 en 6 leesd.; VEG: 10 en 2.30 cand. Nykamp te Utrecht. RITTHEM: H: 10 ds v. Duyne, 2.30 ds van ’t Hof. SCHERPENISSE: H: 10 en 2.30 ds Brons; GG: 10, 2 en 6 ds Llgtenberg te R’dam.SEROOSKERKE (W.)H: 10 en 2.30 ds v. d. Wind; G: 10 en 2.30 ds v. Wouwe. ST. ANN ALAND: H: 10 en 2.30 ds v. Dijk (Donderdag: 6.30 ds v. d. Kooy te Katwijk); GG: 9.30, 2 en 6 leesd.; VGG: 9.45, 2.15 en 6.15 ds Italian. ST. LAURENS: H: 10 vic. v. Lelie, 2.30 ds den Boer; G: 10 en 2.30 |s Boon. ST. MAARTENSDIJK: H: 1.30 ds de Bres, 2 ds v. Putten; Reho- loth: 6.30 ds de Vey Mesdagh te Ede; ■G: 9.30, 2 en 6 leesd.; OG: 9.30, 2 en dhr Kamp te Utrecht. ST. PHILIPS- ■anD: H: 10 leesd., 2.30 ds de Lint; BG: 3 x leesd.; OG: 3 x ds Blaak. ■JU BURG: H: 9.30 en 11 ds v. ’tHof, B ds v. Duyne (jeugdd.), 9.30 jeugd- Brk; G: 9.30 en 2.30 ds Brederveld. Bk: 9.45 en 2.30 uur ds Breen. BaVENISSE: H: 10 en 6 ds Bouter Bh A.); GG: 9.30, 2 en 6 dhr Slager. BlOLEN: H: 10 ds de Lint, 3 ds Lam; B 10 en 5 ds Bakker; GG: 10, 2,30 en DEN HAAG, 26 November. Het ligt niet in de bedoeling van Regering om de mogelijkheid van de afsluiting van de Wester- schelde, die zonder twijfel enorme moeilijkheden en grote consequenties jou meebrengen, onder ogen te zien. Wel zal de beveiliging van de streek langs de Westerschelde en langs de Nieuwe Waterweg, alsmede veiligheid van de waterkeringen -in het overige deel van ons land ju het wetsontwerp betreffende de afsluiting van de zeearmen niet buiten beschouwing blijven. Dit wetsontwerp, het ontwerp-Deltawet, zal in het eerste kwartaal van 1955 bij de Staten-Generaal aanhangig worden gemaakt, zo deelt minister Algera verder mee in zijn Memorie van Antwoord op het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer betreffende de Begroting van Verkeer en Waterstaat. Duidelijk wordt in dit Antwoord gezegd, dat dit wetsontwerp de af sluiting van de zeegaten tussen Voorne en Walcheren zal be treffen. Over de visserij en in het bijzonder de oestercultuur wordt dan ook opgemerkt, dat door de afdammingen inderdaad moeilijkheden rullen worden geschapen. Met grote ernst, zo belooft minister Algera, jal gezocht worden naar oplossingen, die de bezwaren tot de geringst mogelijke proporties terugbrengen. Een andere belangryke mededeling van de minister is, dat wordt voorge steld een som van 30.000.000,be schikbaar te stellen voor de verbete ring van dyken in afwachting van de uitvoering van de Deltawerken. Na de stormvloed van 1 Februari 1953 zün vele zwakke plekken in de dijken ont staan. De verbeteringen van deze dij ken zgn direct en dringend nodig. In totaal denkt de Regering voor deze voorzieningen 70.000.600,aan fond sen beschikbaar te stellen, om deze werken geheel of gedeeiteluk te finan cieren. De minister stelt zich in het alge meen voor de verbeteringen van de zeeweringen, geschikt voor de verre toekomst, onder de werking te brengen van de nog in te dienen Deltawet. Voortdurend zal de urgentie van deze werken worden beoordeeld naast die van de onderdelen van het Deltaplan. De Regering denkt nog niet aan een volledige afsluiting van de Nieuwe Wa terweg door middel van schutsluizen. Ten aanzien van de verzilting zouden de voordelen hiervan niet overwegend rijn. Om zoveel mogelijk tijdverlies te voor komen worden nu reeds gelden aange- vraagu zo snel mogeiyk te kunnen beginnen als het ontwerp-Deltawet tot Wet is verheven. Vóór die tijd zal dan ook b.v. geen begin worden gemaakt met de afdamming van het Haringvliet. Voor afsluiting van de zeegaten tussen de Waddeneilanden en voor inpolderin gen op grote schaal wordt de tyd nog niet rijp geacht. Wel is een diepgaande itudie gaande, maar deze studie betreft alleen maar de technische, hydrolische en agrarische aspecten van het vraagstuk. Uit deze studie zullen zeker geen ingrij pende plannen voortvloeien. Het is trouwens niet mogelijk, nu alle beschikbare krachten voor een lange reeks van jaren nodig zijn voor de voorbereiding en uitvoering van een uitgebreid programma van waterstaats werken, zoals de Zuiderzeewerken en de Deltaplannen, ook nog de Wadden inpoldering ter hand te nemen. INPOLDERING LAUWERSZEE. Anders staat het daarentegen met de Lauwerszee. Het voorbereidend werk por deze inpoldering is ver gevorderd. Verwacht wordt dat over enkele jaren pet do uitvoering van deze werken kan Worden begonnen. Zo zal een oppervlakte Du 5500 ha cultuurgrond kunnen wor sen gewonnen. Ook het belang van de inpoldering van Dollard wordt ingerien. Deze inpol- lering zou echter de bevaarbaarheid van DEN HAAG, 26 November. De minister van Verkeer en Water staat, mr J. Algra, heeft de Tweede Kamer een uitvoerige Memorie van Antwoord doen toekomen op het Voorlopig Verslag, waarin hij tal van vervoersproblemen en verkeersvraagstukken aansnijdt. Zo wordt in de eerste plaats opgemerkt, dat hoewel de minister een voorstander is van een zo ruim mogelijke beperking van het vervoer op Zondag, hij toch niet voor zo een absolute stillegging van het vervoer is, als door enkele leden wordt verlangd. AAGTEKERKE: H: 10 en 2.30 ds Theunissen; GG: 3 x ds Stulvenberg. A. J. POLDER: G: 2 x ds Smit. AR- NEMUIDEN: H: 10 ds Otte, 2.30 en 6 dhr Beekman; C: 6.15 ds Slagboom; GG: 3 x leesd.; G: 10 en 2.30 ds Veld- huyzen. B. OP ZOOM: G: 9.30 en 5.30 ds van Minnen, Utrecht. BAARLAND: G: 9.30 en 2 ds Veldhuyzen. BIGGE- KERKE: H: 9.30 ds Johannes (Evang. Luth. pred., Vlissingen), 2 ds Abbing. BORSSELE: H: 10 en 2.30 ds Vrijlandt, G: 10 en 2.30 ds v. Veen; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. BRUINESSE: H: 10 en 5 ds v. d. Brink; G: 10 en 5 ds Bremmer; GG: 10 en 5 leesd.; OG: 10 en 5 leesd. COLIJNSPLAAT: H: 10 dhr Louwerse, 2 ds Morreau; G: 10 en 6 cand. Han Bin Kong; GG: 10, 2 en 6 leesd. DOM BURG: H: 10 en 7 ds van Willens waard;. G: 10.30 ds Dercksen, 2.30 ds Meister. DRIEWEGEN: G: 9.30 en 2 ds Koolstra. GATIN GE: H: 2 vic. v. d. Lelie; G: 9.30 en 2 ds Spoelstra. GEERSDIJK: H: 10 ds Boonstra, 2.30 dhr Kraak; G: 10 en 2.30 ds v. Aller. GOES: H: 10 ds Odé, X30dsva^Ves- sem te Gulpen; AulaJBSWSS iv |MB Ce.' 1 B ,;v - 9 kapt. Nleuwland, 6.45 GG: U.3U n 6 i.- OG: Woensdag: 7 dhr B 10 en 2.30 ds Goumare.B werkweek. Verder zal de minister aandacht besteden aan hef vraagstuk van het overmatige verkeerslawaai. SPOORWEGEN. Ook de Spoorwegen zullen zo no dig, wanneer geen sluitende exploi tatie kan worden verkregen, compen satie zoeken in een verhoging van de tarieven. De stijgende welvaart zal niet een zodanige toeneming van het vervoer veroorzaken, dat de verho ging van de tarieven achterwege zou kunnen blijven. De ontwikkeling van het vervoer gaat nog steeds in deze richting, dat het kleine binnenschip door de vracht auto vervangen zal worden. Maar het is niet zo, dat het kleine binnenschip geheel gemist zal kunnen worden. Immers, in de campagnemaanden zijn zij onmisbaar voor het vervoer van bieterfen aardappelen. INTERNATIONALE WERKEN. Betreffende het internationaal over leg wordt meegedeeld, dat in het al gemeen overeenstemming is bereikt over de oprichting van een financie ringsmaatschappij ten behoeve van ’n aantal spoorwegmaatschappijen. Het doel is om gezamenlijk gestandaardi seerd materiaal aan te schaffen. In zake de waterwegen is overeen gekomen de verbetering van o.a. de volgende verbindingen. 1. Duinkerken-f-Schelde. 2. Scheld» Rijn. 3. Verbetering van de Maas en de internationale verbindingen. 4. Verbinding MaasRijn. 5. Kanalisa tie van de Moezel, etc. De studie van de kortere verbin ding tussen Maas en Rijn is opgedra gen aan een Belgisch, Duits en Ne derlandse commissie. Gezien de sterke uitbreiding van het luchtverkeer is een groot uitbreidings plan van Schiphol in studie. Voor lopig zal dan nog worden gewacht met de bouw van een groot stations gebouw voor het vliegveld. Verwacht wordt, dat midden 1955 de eerste proefvluchten met het eer ste F 27 vliegtuig zal worden ge maakt. Een begin is gemaakt met de voorbereiding van de serie-uitvoering van de Fokker S 14 trainer, welke voorzien zal worden van een druk- kajuit. De perspectieven voor de F 27 zien er gunstig uit. Overleg met de ver schillende potentiële afnemers is gaande. Als lesvliegtuig zal de S 14 aeker mogelijkheden hebben. Het verkeer op de Rijkswegen is zeer snel toegenomen. Tellingen wij zen uit, dat het verkeer in de zomer van 1954 in vergelijking tot de zomera van -953 met 13 pet is toegenomen. Op een bepaalde weg was het ver keer zelfs in een jaar verdubbeld. Er moeten dan ook onverwijld maatregelen getroffen worden, ten einde op de meest belangrijke aders van het wegennet in de behoeften van het verkeer te voorzien. Als uit te voeren werken noemt de minister de baanverdubbeling op de weg UtrechtVeenendaal, Zeven- bergscenhoekPrincenhage, Zaltbom- melDen Bosch. Behalve de burg- en tunneiwerken over het Noordzee- kanaal noemt de minister nog uit te voeren werken op tal van andere plaatsen in ons land, om aan het toe nemend verkeer het hoofd te kun nen bieden. 6.30 leesd.; C: 10 en 6.30 leesd.; NPB: der .^en, op het gemeentelyke 5 ds Elseman. VEERE: H: 2 ds Otte; G: 10 en 2.30 ds Streefkerk. VLISSIN GEN: H: St. Jacobskerk: 10 ds Maas, 5 ds Kloosterman; Noorderkapel: 9.30 10.45 en 7 ds de Groot; Havendorp: 10 ds Kwast; Engelse kerk: 9.30 kerk v. jongeren; WH: 10.45 ds Breukink te Nieuwkoop; G: 9.30 en 5.30 ds Ver schoor; GV: 8, 4.45 ds Breen te Temeu- zen; Evang. op G.G.: Kazerne Willem III 10 en 3 dhr v. d. Kolff te Dubbel dam. VROUWENPOLDER: H: 10 ds de Boer; G: 10 en 2.30 drs Jager. WAARDE: H: 9.30 ds den Engelse, 2 ds d. Boer; GG: 9.30, 2, 6 stud. Elshout; WEMELDINGE: H: 10 en 2.30 ds van Xeperen; G: 10 en 2.30 ds de Ruyter; GG: 10, 2 en 6 leesd.; VEG: 10 en 2.30 ds Hamers. WESTKAPELLE: H: 9.30 en 2.30 ds Oosthoek; G: 10 en 2.30 ds v. d. Schaaf; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. WILHELMEN ADORP: H: 10 ds Cor- 7 ds Cornelder (Opendeur- WISSEKERKE: G: 10 leesd. 6 ds v. Aller. WOLF AARTSDIJK: H: 10 en 2.30 ds Ponsteen; G: 10 en 2.30 ds Heyerman; GV: 10.30 en 2.30 ds Hordijk; GG: 9.30, 2 en 6 ds Honkoop te Rijssen. YERSEKE: G: 9.30 en 2 ds Booy; VEG: 10 en 2.30 ds Timmerman, 7 byz. dienst. ’tZAND: H: 10 ds Kloos terman, 7 vic. Lingen,' 10.15 Jeugdkerk. ZOUTE LANDE: H: 9.30 ds Wagener, 7 ds v. Woerden (jeugdd.)GG: 10 en 2.30 leesd.; GV: 10.30 en 2.30 ds Veld man. GG Geref. Gemeente; GV Geref. Kerk (art. 31); C Chr. Geref Kerk; OG Oud Geref. Gemeente; VEG Vrye Evang. Gemeente; DG Doops gezinde Gemeente; NPB 3- Ned. Prot. Bond; WG: Waalse Gemeente; WH Ver. Vrijzinnig Herv.; EL Evang. Luth. Gem.; VGG ss Vrije Geref. Gem. Zondag 28 November 1954 Roos. ’s-HEER ARENDSKERKE: H: 9.30 en 2.30 ds Keers te Arnhem. ’s-H. HENDRIKSKINDERENs H: 10 ds de Roos, 2 ds v. d. Werf. ’s-HEEBEN- HOEK: H: 10 ds v. d. Made. HEIN- KENSZAND: H: 10 en 6.30 dr Klijn (zangdlenst)G: 10 en 2.30 ds Kou- HOEDEKENSKERKE: H: 9.30 en 2 ds Hulsbergen; GG: 9.30, 2 en 5.30 leesd. KAPELLE: G: 10 en 2.30 ds v. d. Leek. KAMPERLAND: G: 9.30 en 2.30 ds Radder. KATTENDIJKE: H: 10 en 3 ds Breek. KATS: H: 10 ds Mor reau, 2 ds Metselaar. KLEVERSKER- KE: H: 10 ds Sneller. KLOETINGE: H: 10 en 5 ds Kloosterman. KORTGE- NE: H: 10 en 2.30 ds v. Schuppen. KOUDEKERKE: G: 9.30 en 2.30 ds v. Nes. KRABBENDIJKE: H: 9.30 en 2.30 ds v. Leeuwen; G: 9.30 en 2.30 ds Meister; GG: 9.30, 2 en 6 ds Bel. KRUI- NINGEN: H: 10 en 2.30 ds Burgeler; Bakker, legerpred. te sportterrein te Yerseke een korfbal- wedstrijd worden gespeeld tussen een twaalftal, samengesteld uit spe lers van Ploegen uit Oost-Zuid- Beveland en het eerste twaalftal van Swift. Het Oost-Zuid-Beveland-twaalftal zal als volgt in het veld verschijnen: Aanval: Mej. J. Minnaar (Volhar ding), mevr. A. Blok-Schouwenaar (Zeelandia), de heer M. Strosnyder (Zeelandia) en de heer M. Oostdyk (Zeelandia). Middenvak: Mej. J. van de Zand» (Vios), mej. P. J. Blok (Vios), de heer T. Martyn (Volharding) en de heer J. van Houte (Vios). Verdediging: Mej. J. Dek (Zeelan dia), mej. D. Nijssen (Volharding), de heer J. v. d. Have (Volharding), de heer J. J. Blok (Vios). Als reserves zijn aangewezen, mej. A. Waterman (Vios) en de heer J. Pe- kaar (Volharding). Zoals bekend zullen de opbrengsten van deze wedstijd worden bestemd voor de actie „Sport Steunt Zonne veld”. sterke drank tot zich had genomen. Hy was by ne velig weer met zün auto op een geparkeerde vrachtwagen gereden. Iedere volkomen nuchtere automobilist had tegen de vrachtwagen op kun nen rijden, zo had de verdediger nog aange voerd. De Officier van Justitie had evenwel nog een maand gevangenisstraf tegen de heer de Haas geëist, maar vandaag heeft de Amsterdamse hem vryge- 'aterdag 27 November 1954 ’s-GRAVENHAGE, 26 Nov. Een •ersta exemplaar van het boek „De Dij- iro”, dat zich tot taak heeft gesteld de Nedclandse situatie onder de zeespiegel h herinnering te brengen, is aan de mi eter van Verkeer en Waterstaat mr J. Algera aangeboden. Deze plechtigheid vond plaats in de Treveszaal van het ®inist.rie in aanwezigheid van de schry- vers Max Dendermonde en ir. H. A. M. C. Dibbits, die dit rijk geïllustreerde, on- o*r supervisie van de directeur-generaal Van rijkswaterstaat ir. A. G. Maris, als Nationale uitgave bedoelde boekwerk schreven. Minister Algera sprak rijn grote waar dering uit over het te Ouwerkerk ge- “°ren initiatief tot en het uitgeven van boek, dat onze landgenoten er aan herinnert, dat ons land eenvoudig niet an bestaan als niet 1800 kilometer dui den en dijken de Nederlandse kust be schermen. belden, aldus minister Algera, heb ik en grootser moment meegemaakt, dan oen na de gelukte sluiting het „Wil helmus” over het water klonk, misschien m muzikale zin, doch mooi als ™bool van onze eenheid, ook in deze shijd. O-Ye' waardering bracht de minister nalA Woorden over de arbeid van jour- Jou 'etl van da8‘ en weekbladen, radio- nalisten en persfotografen, die tydens nieeit ramP op z0 voortreffelijke en licht» °bjectieve wijze ons volk voor- V’asT °Ver het grote werk dat gaande )e Tot de heer Dendermonde, die in n«n °espraa'c hulde bracht aan de man- zeijAVan Waterstaat van hoog tot laag, de r r,Jld« verdienen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 5