en
Oosterschelde
\V.-Schelde
plan betrokken,
Nw. Waterweg niet
meer
in
ons
m
een
Laatste NAVO-vliegveld in
land
ingewijd.
Negen borrels in 2*b uur op
lege maag -
Spoorwegen zullen niet
concessies krijgen
de. >io-epi
aan
1
30 millioen voor spoedeisende
dijkverbeteringen
»L)e Dijken”
minister Algera
aangeboden
en
Gemeente Venray
gaat spraaklessen
Oost-Zuid-Beveland-Swift I
vanmiddag te Yerseke
geven
Verdachte legde drinkproef goed af
werd vrijgesproken
„De Peel’’ werd in 7
maanden aangelegd.
Ruzie tussen twee
gezagvoerders*
Wijziging rijtijdenbesluit en verplichting per
1 Juli van twee rode achterlichten
9
Solinger, Purmerend.
73EUWSCH DAGBLAD
pagina 5
4
de Kamer
Deltawet begin 1955 in
Een Dakota landde
De politie presenteerde
KORFBAL.
PIANO’S
ORGELS
„ZUID WESTERS’’ BLIJFT
Z.K.B. GETROUW.
HOUTMAN
De toekomstige melkprijs
Consumentenbond
contra Stichting van de
Landbouw
Nieuwe wegwerken
Over enkele jaren ook
inpoldering Lauwerszee
Minister bezorgt over vele ongevallen
B
B
B
I
LUCHTVAART.
f
wenhoven.
J
Iburg
Cornelder
9 en
>urg:
minister, dat deze mannen die
Nog nooit in de -geschiedenis van
Nederland is een vliegveld in zo korte
tijd tot stand gekomen. Op 12 April
van dit jaar werd de eerste spade er-
boek,
herinnert,
By Kon. Besluit is benoemd tot lid van
het bestuur van het Waterschap De Val-
kenissegeul de heer J. D. Woutersen te
Rilland-Bath.
en
digheidsproeven
nel der,
dienst).
c.a.
jaar.
vens
col*
der
iurg.
ktijk
teren
inder
b
GOES, 27 November Vanmiddag
om 2.45 uur zal, zoals wij reeds eer-
GOES, 26 Nov. De leden van de
Souburgse Chr. Sportvereniging „Zuid
westers”, een van de zes verenigingen,
die om bepaalde redenen hadden ge
meend uit de Zeeuwse Korfbalbond te
moeten treden, hebben in een dezer da
gen gehouden vergadering met algeme
ne stemmen besloten het door de afge
vaardigden van hun vereniging te Goes
genomen besluit te niet te doen. „Zuid
westers” gaat dus op de oude voet
voort en zal zich meer dan ooit achter
de Z.K.B. scharen.
voor in de grond gestoken en ruim
zeven maanden daarna raakten de wie
len van de Dakota het begin van de
2400 meter lange startbaan. In die
zeven maanden is er met grote snel
heid een enorm werk verzet.
Het veld ligt op het gebied van twee
provincies, n.l. N.-Brabant en Limburg
en op dat van twee gemeenten. De bur
gemeester van een der gemeenten, n.l.
mr. A. H. M. Janssen van Venray, was
op het veld aanwezig om de autoriteiten
te begroeten. Hij sprak daarbij de wens
uit, dat de omwonenden niet al te veel
van dit „slapend” vliegveld zouden mer
ken, maar hoopte wel dat bij het orga
niseren van vliegdemonstraties het veld
op zijn territoir niet zou worden verge
ten.
„De Peel” zal #1.1., zoals bekend, voor
lopig niet in gebruik worden genomen,
maar de mogelykheid bestaat, dat het
by de NAVO-luchtmachtoefeningen in de
komen zomer zal worden ingeschakeld.
de Eems in gevaar kunnen brengen en
daarmee zouden Emden en Delfzijl niet
zijn gediend. Het is een ingewikkeld
vraagstuk, zo merkt minister Algra op.
Wat de Kanalenkwestie betreft, wordt
meegedeeld, dat de minister tezamen met
de minister zonder portefeuille zal over
gaan tot het horen van vertegenwoordi
gers van belangen, die in hoofdzaak zijn
betrokken bij de voorstellen die in het
rapport van de commissie Steenberghe
Van Cauwelaert zijn neergelegd.
Het advies van de Deltacommissie is
niet gevraagd.
Over de veerhaven Breskens deelt de
minister mee, dat onmiddellijk met de
maar
de
Rechtbank
sproken.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Singel 114-116
SCHIEDAM
Sedert jaren vertrouwd adres
VENRAY, 26 Nov. B. en W. van
de gemeente Venray zullen in de raads
vergadering van 30 November voorstel
len om met ingang van 1 Januari 1955
aan kinderen uit de gemeente Venray
die spraakgebreken hebben, spraaklessen
te doen geven. Om hiermede te kunnen
beginnen wordt aan de raad gevraagd
ƒ4000.uit te trekken. Het gemeente
bestuur is van mening, dat deze afwij
kingen oorzaken zyn van vele psychische
moeiiykheden, waardoor de kinderen
zich slechts ten dele durven of kunnen
ontplooien. De gevolgen daarvan dragen
zy niet slechts gedurende de schooljaren
met zich mee, doch meestal ook gedu
rende hun gehele verdere leven. Het ligt
dus voor de hand, dat deze kinderen,
eenmaal tot volwassenen uitgegroeid,
door de nadelige invloeden van hun
spraakgebrek, ongeacht hun overige ca
paciteiten, gedwongen zullen zijn met
minder genoegen te nemen dan hun fei
telijk toekomt.
uitvoering van het werk begonnen zal
worden, wanneer beslist is, waar de veer
haven zal worden aangelegd.
Aan het begin van zijn uitvoerige
Memorie van Antwoord zegt minister
Algera:
Erkentelijk voor de steun, mij per
soonlijk gegeven, wil ik gaarne voor
mijn medewerkers daarbij ook den
kende buiten ambtêlijk verband aan
de verrichtingen van de aannemers en
hun personeel voor de durf en
energie, door hen betoond, de woorden
van hulde in ontvangst nemen, die be
trekking hebben op de arbeid, ten be
hoeve van het rampgebied verricht.
Inderdaad zullen binnen korte tijd
beslissingen moeten worden genomen,
die bepalend zullen zijn voor de naaste
en verdere toekomst van ons volk,
waarvoor een grote mate van eenstem
migheid van bijzondere betekenis zal
zijn. Aan de voorbereiding daarvan
wordt met kracht gewerkt.
haald en de heer de Haas
maakte weinig fouten
meer dan in de morgen
uren. Hiermee had hij
bewezen dat hy tegen een
borreltje kon, of, in amb
telijke termen gezegd,
dat hij in belangryke
mindere mate beïnvloed
wordt door het gebruik
van alcoholhoudende
dranken dan andere men
sen.
Dat was zeer belang
rijk, want daarmee was
ook aangetoond, dat het
auto-ongeluk, dat de heer
de Haas op 19 December
van het vorige jaar had
veroorzaakt niet te wijten
was aan het feit, dat hij
VENRAY, 26 Nov. Gisteren om
11.22 uur landde het eerste vliegtuig,
een Dakota, op het 13e vliegveld dat in
Nederland eventueel ter beschikking van
de NAVO-strydkrachten staat en dat de
naam „De Peel” draagt.
Om half twaalf precies werden op het
veld de nationale driekleur en de vlag
van de Koninkiyke Luchtmacht gehesen
en daarmede was het veld officieel in
gewijd. De totstandkoming van dit vlieg
veld sluit voorlopig het tijdperk van de
aanleg van vliegvelden in Nederland af,
zo verklaarde It. gen. Baretta. De moge
lijkheid voor de aanleg van het vliegveld
Schieveen bluft overigens nog bestaan,
doch dit is een veld dat eventueel niet
voor militaire doeleinden in aanmerking
zal komen.
AMSTERDAM, 26 Nov. De
woede van de Deense scheeps
kapitein, die in een vliegtuig
(van de Swiss Air) hoog in de
wolken tussen Zürich en Kopen
hagen vloog, was niet te koelen,
nadat hij ontdekt had, dat ner
gens in het vliegtuig „een be
hoorlijk kompas” aanwezig was.
De Stewardess, die bij de tussen
landing op Schiphol het verhaal
vertelde, denkt er nog met schrik
aan.
De kapitein meende tijdens de
reis, 4at het toestel was afgewe
ken van de route en vroeg de
stewardess een blik te mogen
werpen op het kompas. De ste
wardess bracht de gezagvoerder
naar zijn vliegende collega in de
cockpit en deze laatste wees de
passagier zwijgend op een klein
vliegtuigkompas onder het ven
ster, nadat vergeefs getracht was
de zeevaarder van zijn foutieve
veronderstelling te overtuigen.
De scheepskapitein ontstak in
woede, omdat er naar zijn me
ning zonder kompas werd ge
vlogen. Hij schreeuwde tegen de
onthutste Zwitserse bestuurder:
„Denkt u soms dat ik geen kom
pas ken? U weet toch wel, dat
een kompas een veel grotere om
vang heeft?”
De Deense zeeman was niet te
overtuigen. Hij bleef koppig tij
dens de gehele reis tot de lan
ding in Kopenhogen, waar hij
meedeelde de zaak te zullen aan
brengen.
AMSTERDAM, 25 No
vember Negen borrels
in twee en een half uur
op zijn lege maag liet de
Amsterdamse politie een
zekere heer F. de Haas
drinken. Eerst was hij ’s
morgens op het politie
bureau ontboden, waar
hem allerlei intelligentie-
en behendigingheidsproe-
ven werden afgenomen.
Hierna, in de middag
uren, de heer de Haas
had niets mogen eten,
kreeg het „proefkonijn”
zün negen borrels gepre
senteerd. Ze smaakten
best. Daarna werden de
intelligentie- en behen-
- her-
’s-GRAVENHAGE, 26 Nov. De
Nederlandse Consumentenbond heeft
in een nota aan de Ministerraad be
zwaren gemaakt tegen de vooestellen
van de Stichting voor de Landbouw
inzake de vaststelling van de melk
prijzen voor volgend jaar. De Stich
ting heeft er op aangedrongen, de
minimum-garantieprijs van alle melk
het volgende jaar te stellen op gemid
deld 23.6 cent per kilogram melk met
3.7 procent vet, en de verrekenprijs
op 26 cent per kilogram. De Consu
mentenbond nu meent, dat een mini
mum-garantieprijs eigenlijk niet no
dig is, maar dat als er nu een
maal een moet zijn 21.5 cent vol
doende is. De maximale verrekenprijs
zou volgens de bond 23.5 cent moe
ten zyn.
Het voorstel van de Stichting voor
de Landbouw zou betekenen, aldus de
Consumentenbond, dat de boeren in
het komende jaar met ongeveer 100
millioen gulden door de schatkist en
door de consumenten zouden worden
gesteund. Zeker de helft van dit be
drag zou terecht komen bij goed ren
derende bedrijven in de weidestreken.
De minimum-prijs zou in het Noord-
hollandse en Friese kleiweidegebied
inkomens opleveren van meer dan
10.000 gulden. Op de met vrij hoge
kosten producerende bedrijven in
Utrecht zouden inkomens worden .be
haald van nog altijd 6400 gulden. Met
het oog hierop vraagt de Consumen
tenbond zich af, of het te rechtvaar
digen is, dat de consumenten en de
schatkist op een dergelijke wijze zou
den worden belast ten behoeve van
bedrijven, waar de inkomens zodanig
zijn, dat z.i. zeker geen steun nodig is.
De minister ziet het vervoer met
vrachtauto’s en met binnenschepen
in de eerste plaats als de taak van
de particuliere ondernemer. Het al
gemeen vervoersbelang is het best
gediend met verlenging van ver
gunningen aan specifieke midden-
standsbedr ij ven
De commissie vervoervraagstukken
van de S.E.R. heeft over dit probleem
een rapport uitgebracht. Hoewel de
minister eerbied heeft voor de belang
rijke en uitvoerige arbeid van deze
commissie, kan hij het toch niet met
het standpunt van de meerderheid
van deze commissie eens zijn.
Als richtlijn zal dan ook gelden,
dat in het algemeen vervoersbelang
de N.V. Nederlandse Spoorwegen en
haar dochterondernemingen geen meer
der wegvervoer gaan verrichten dan
zij op 15 Februari 1954 verrichtten.
VERKEERSVEILIGHEID.
Het probleem van de verkeers
veiligheid vervult ook minister Al
gra met grote zorg. Hoewel er geen
aanleiding is voor een wanhoops-
stemming, kan de minister toch niet
optimistisch zijn, gezien ’t groot aan
tal slachtoffers, dat het verkeer
jaarlijks maakt. Te minder reden
voor optimisme is er, wanneer men
bedenkt, hoeveel ongevallen worden
veroorzaakt, die hadden kunnen uit
blijven, wanneer de weggebruikers
maar wat zorgvuldiger waren ge
weest.
Ter bescherming van de voetgan
gers is het nodig, zo meent de mi
nister, dat er wettelijke maatregelen
worden genomen.
Overigens is de verkeerswetgeving
bevredigend.
Voorlopig bestaan er nog geen
dringende redenen om bromfietsrijders
een verkeersexamen af te gaan nemen.
Met ingang van 1 Juli 1955 zal het
verplicht zijn twee rode achterlichten
op voertuigen aan te brengen.
Spoedig kan ook een nieuw voor
stel tot wijziging van het rijtijden
besluit voor chauffeurs worden ver
wacht. Het ligt in de bedoeling het
hernieuwde overleg met het bedrijfs
leven te baseren op de tot stand ge
komen internationale overeenkom
sten, die uitgaan van een 48-urige
Selms, 6 vic. Strikwerda; GG: 9.30, 2
en 5.30 leesd. OOSTKAPELLE: H: 10
ds Richard, 7 ds van 'tHof (jeugdd.);
G: 9 en 1.30 ds Dercksen; GG: 11, 3 en
7 ds Rijksen. OUD-VOSSEMEER: H:
10 ds v. Putten, 2.30 leesd.; G: 10 en
2.30 ds Konlng; C: 10, 2.30 en 6.30
leesd. POORTVLIET: H: 10 ds Lam,
2.30 leesd.; G: 10 leesd., 2.30 ds Bak
ker; GG: 10, 2 en 6 leesd. RILLAND-
BATH: H: 10 ds Jebbink, 2.30 ds den
Engelse; G: 10 en 2.30 ds v. d. Stoel;
GG: 9.30, 2 en 6 leesd.; VEG: 10 en 2.30
cand. Nykamp te Utrecht. RITTHEM:
H: 10 ds v. Duyne, 2.30 ds van ’t Hof.
SCHERPENISSE: H: 10 en 2.30 ds
Brons; GG: 10, 2 en 6 ds Llgtenberg
te R’dam.SEROOSKERKE (W.)H:
10 en 2.30 ds v. d. Wind; G: 10 en 2.30
ds v. Wouwe. ST. ANN ALAND: H: 10
en 2.30 ds v. Dijk (Donderdag: 6.30 ds
v. d. Kooy te Katwijk); GG: 9.30, 2 en
6 leesd.; VGG: 9.45, 2.15 en 6.15 ds
Italian. ST. LAURENS: H: 10 vic. v.
Lelie, 2.30 ds den Boer; G: 10 en 2.30
|s Boon. ST. MAARTENSDIJK: H:
1.30 ds de Bres, 2 ds v. Putten; Reho-
loth: 6.30 ds de Vey Mesdagh te Ede;
■G: 9.30, 2 en 6 leesd.; OG: 9.30, 2 en
dhr Kamp te Utrecht. ST. PHILIPS-
■anD: H: 10 leesd., 2.30 ds de Lint;
BG: 3 x leesd.; OG: 3 x ds Blaak.
■JU BURG: H: 9.30 en 11 ds v. ’tHof,
B ds v. Duyne (jeugdd.), 9.30 jeugd-
Brk; G: 9.30 en 2.30 ds Brederveld.
Bk: 9.45 en 2.30 uur ds Breen.
BaVENISSE: H: 10 en 6 ds Bouter
Bh A.); GG: 9.30, 2 en 6 dhr Slager.
BlOLEN: H: 10 ds de Lint, 3 ds Lam;
B 10 en 5 ds Bakker; GG: 10, 2,30 en
DEN HAAG, 26 November. Het ligt niet in de bedoeling van
Regering om de mogelijkheid van de afsluiting van de Wester-
schelde, die zonder twijfel enorme moeilijkheden en grote consequenties
jou meebrengen, onder ogen te zien. Wel zal de beveiliging van de
streek langs de Westerschelde en langs de Nieuwe Waterweg, alsmede
veiligheid van de waterkeringen -in het overige deel van ons land
ju het wetsontwerp betreffende de afsluiting van de zeearmen niet
buiten beschouwing blijven.
Dit wetsontwerp, het ontwerp-Deltawet, zal in het eerste kwartaal
van 1955 bij de Staten-Generaal aanhangig worden gemaakt, zo deelt
minister Algera verder mee in zijn Memorie van Antwoord op het
Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer betreffende de Begroting
van Verkeer en Waterstaat.
Duidelijk wordt in dit Antwoord gezegd, dat dit wetsontwerp de af
sluiting van de zeegaten tussen Voorne en Walcheren zal be
treffen. Over de visserij en in het bijzonder de oestercultuur wordt
dan ook opgemerkt, dat door de afdammingen inderdaad moeilijkheden
rullen worden geschapen. Met grote ernst, zo belooft minister Algera,
jal gezocht worden naar oplossingen, die de bezwaren tot de geringst
mogelijke proporties terugbrengen.
Een andere belangryke mededeling
van de minister is, dat wordt voorge
steld een som van 30.000.000,be
schikbaar te stellen voor de verbete
ring van dyken in afwachting van de
uitvoering van de Deltawerken. Na de
stormvloed van 1 Februari 1953 zün
vele zwakke plekken in de dijken ont
staan. De verbeteringen van deze dij
ken zgn direct en dringend nodig. In
totaal denkt de Regering voor deze
voorzieningen 70.000.600,aan fond
sen beschikbaar te stellen, om deze
werken geheel of gedeeiteluk te finan
cieren.
De minister stelt zich in het alge
meen voor de verbeteringen van de
zeeweringen, geschikt voor de verre
toekomst, onder de werking te brengen
van de nog in te dienen Deltawet.
Voortdurend zal de urgentie van deze
werken worden beoordeeld naast die
van de onderdelen van het Deltaplan.
De Regering denkt nog niet aan een
volledige afsluiting van de Nieuwe Wa
terweg door middel van schutsluizen.
Ten aanzien van de verzilting zouden de
voordelen hiervan niet overwegend rijn.
Om zoveel mogelijk tijdverlies te voor
komen worden nu reeds gelden aange-
vraagu zo snel mogeiyk te kunnen
beginnen als het ontwerp-Deltawet tot
Wet is verheven. Vóór die tijd zal dan
ook b.v. geen begin worden gemaakt met
de afdamming van het Haringvliet.
Voor afsluiting van de zeegaten tussen
de Waddeneilanden en voor inpolderin
gen op grote schaal wordt de tyd nog
niet rijp geacht. Wel is een diepgaande
itudie gaande, maar deze studie betreft
alleen maar de technische, hydrolische en
agrarische aspecten van het vraagstuk.
Uit deze studie zullen zeker geen ingrij
pende plannen voortvloeien.
Het is trouwens niet mogelijk, nu
alle beschikbare krachten voor een
lange reeks van jaren nodig zijn voor
de voorbereiding en uitvoering van een
uitgebreid programma van waterstaats
werken, zoals de Zuiderzeewerken en
de Deltaplannen, ook nog de Wadden
inpoldering ter hand te nemen.
INPOLDERING LAUWERSZEE.
Anders staat het daarentegen met de
Lauwerszee. Het voorbereidend werk
por deze inpoldering is ver gevorderd.
Verwacht wordt dat over enkele jaren
pet do uitvoering van deze werken kan
Worden begonnen. Zo zal een oppervlakte
Du 5500 ha cultuurgrond kunnen wor
sen gewonnen.
Ook het belang van de inpoldering van
Dollard wordt ingerien. Deze inpol-
lering zou echter de bevaarbaarheid van
DEN HAAG, 26 November. De minister van Verkeer en Water
staat, mr J. Algra, heeft de Tweede Kamer een uitvoerige Memorie van
Antwoord doen toekomen op het Voorlopig Verslag, waarin hij tal van
vervoersproblemen en verkeersvraagstukken aansnijdt. Zo wordt in de
eerste plaats opgemerkt, dat hoewel de minister een voorstander is
van een zo ruim mogelijke beperking van het vervoer op Zondag, hij
toch niet voor zo een absolute stillegging van het vervoer is, als door
enkele leden wordt verlangd.
AAGTEKERKE: H: 10 en 2.30 ds
Theunissen; GG: 3 x ds Stulvenberg.
A. J. POLDER: G: 2 x ds Smit. AR-
NEMUIDEN: H: 10 ds Otte, 2.30 en 6
dhr Beekman; C: 6.15 ds Slagboom;
GG: 3 x leesd.; G: 10 en 2.30 ds Veld-
huyzen. B. OP ZOOM: G: 9.30 en 5.30
ds van Minnen, Utrecht. BAARLAND:
G: 9.30 en 2 ds Veldhuyzen. BIGGE-
KERKE: H: 9.30 ds Johannes (Evang.
Luth. pred., Vlissingen), 2 ds Abbing.
BORSSELE: H: 10 en 2.30 ds Vrijlandt,
G: 10 en 2.30 ds v. Veen; GG: 9.30, 2
en 6 leesd. BRUINESSE: H: 10 en 5 ds
v. d. Brink; G: 10 en 5 ds Bremmer;
GG: 10 en 5 leesd.; OG: 10 en 5 leesd.
COLIJNSPLAAT: H: 10 dhr Louwerse,
2 ds Morreau; G: 10 en 6 cand. Han
Bin Kong; GG: 10, 2 en 6 leesd. DOM
BURG: H: 10 en 7 ds van Willens
waard;. G: 10.30 ds Dercksen, 2.30 ds
Meister. DRIEWEGEN: G: 9.30 en 2 ds
Koolstra. GATIN GE: H: 2 vic. v. d.
Lelie; G: 9.30 en 2 ds Spoelstra.
GEERSDIJK: H: 10 ds Boonstra, 2.30
dhr Kraak; G: 10 en 2.30 ds v. Aller.
GOES: H: 10 ds Odé, X30dsva^Ves-
sem te Gulpen; AulaJBSWSS iv
|MB
Ce.' 1
B
,;v -
9
kapt. Nleuwland, 6.45
GG: U.3U n 6 i.-
OG: Woensdag: 7 dhr B
10 en 2.30 ds Goumare.B
werkweek.
Verder zal de minister aandacht
besteden aan hef vraagstuk van het
overmatige verkeerslawaai.
SPOORWEGEN.
Ook de Spoorwegen zullen zo no
dig, wanneer geen sluitende exploi
tatie kan worden verkregen, compen
satie zoeken in een verhoging van de
tarieven. De stijgende welvaart zal
niet een zodanige toeneming van het
vervoer veroorzaken, dat de verho
ging van de tarieven achterwege zou
kunnen blijven.
De ontwikkeling van het vervoer
gaat nog steeds in deze richting, dat
het kleine binnenschip door de vracht
auto vervangen zal worden. Maar het
is niet zo, dat het kleine binnenschip
geheel gemist zal kunnen worden.
Immers, in de campagnemaanden zijn
zij onmisbaar voor het vervoer van
bieterfen aardappelen.
INTERNATIONALE WERKEN.
Betreffende het internationaal over
leg wordt meegedeeld, dat in het al
gemeen overeenstemming is bereikt
over de oprichting van een financie
ringsmaatschappij ten behoeve van ’n
aantal spoorwegmaatschappijen. Het
doel is om gezamenlijk gestandaardi
seerd materiaal aan te schaffen.
In zake de waterwegen is overeen
gekomen de verbetering van o.a. de
volgende verbindingen.
1. Duinkerken-f-Schelde. 2. Scheld»
Rijn. 3. Verbetering van de Maas en
de internationale verbindingen. 4.
Verbinding MaasRijn. 5. Kanalisa
tie van de Moezel, etc.
De studie van de kortere verbin
ding tussen Maas en Rijn is opgedra
gen aan een Belgisch, Duits en Ne
derlandse commissie.
Gezien de sterke uitbreiding van het
luchtverkeer is een groot uitbreidings
plan van Schiphol in studie. Voor
lopig zal dan nog worden gewacht
met de bouw van een groot stations
gebouw voor het vliegveld.
Verwacht wordt, dat midden 1955
de eerste proefvluchten met het eer
ste F 27 vliegtuig zal worden ge
maakt. Een begin is gemaakt met de
voorbereiding van de serie-uitvoering
van de Fokker S 14 trainer, welke
voorzien zal worden van een druk-
kajuit.
De perspectieven voor de F 27 zien
er gunstig uit. Overleg met de ver
schillende potentiële afnemers is
gaande. Als lesvliegtuig zal de S 14
aeker mogelijkheden hebben.
Het verkeer op de Rijkswegen is
zeer snel toegenomen. Tellingen wij
zen uit, dat het verkeer in de zomer
van 1954 in vergelijking tot de zomera
van -953 met 13 pet is toegenomen.
Op een bepaalde weg was het ver
keer zelfs in een jaar verdubbeld.
Er moeten dan ook onverwijld
maatregelen getroffen worden, ten
einde op de meest belangrijke aders
van het wegennet in de behoeften
van het verkeer te voorzien.
Als uit te voeren werken noemt de
minister de baanverdubbeling op de
weg UtrechtVeenendaal, Zeven-
bergscenhoekPrincenhage, Zaltbom-
melDen Bosch. Behalve de burg- en
tunneiwerken over het Noordzee-
kanaal noemt de minister nog uit te
voeren werken op tal van andere
plaatsen in ons land, om aan het toe
nemend verkeer het hoofd te kun
nen bieden.
6.30 leesd.; C: 10 en 6.30 leesd.; NPB: der .^en, op het gemeentelyke
5 ds Elseman. VEERE: H: 2 ds Otte;
G: 10 en 2.30 ds Streefkerk. VLISSIN
GEN: H: St. Jacobskerk: 10 ds Maas,
5 ds Kloosterman; Noorderkapel: 9.30
10.45 en 7 ds de Groot; Havendorp: 10
ds Kwast; Engelse kerk: 9.30 kerk v.
jongeren; WH: 10.45 ds Breukink te
Nieuwkoop; G: 9.30 en 5.30 ds Ver
schoor; GV: 8, 4.45 ds Breen te Temeu-
zen; Evang. op G.G.: Kazerne Willem
III 10 en 3 dhr v. d. Kolff te Dubbel
dam. VROUWENPOLDER: H: 10 ds
de Boer; G: 10 en 2.30 drs Jager.
WAARDE: H: 9.30 ds den Engelse, 2
ds d. Boer; GG: 9.30, 2, 6 stud. Elshout;
WEMELDINGE: H: 10 en 2.30 ds van
Xeperen; G: 10 en 2.30 ds de Ruyter;
GG: 10, 2 en 6 leesd.; VEG: 10 en 2.30
ds Hamers. WESTKAPELLE: H: 9.30
en 2.30 ds Oosthoek; G: 10 en 2.30 ds
v. d. Schaaf; GG: 9.30, 2 en 6 leesd.
WILHELMEN ADORP: H: 10 ds Cor-
7 ds Cornelder (Opendeur-
WISSEKERKE: G: 10 leesd.
6 ds v. Aller. WOLF AARTSDIJK: H:
10 en 2.30 ds Ponsteen; G: 10 en 2.30
ds Heyerman; GV: 10.30 en 2.30 ds
Hordijk; GG: 9.30, 2 en 6 ds Honkoop
te Rijssen. YERSEKE: G: 9.30 en 2 ds
Booy; VEG: 10 en 2.30 ds Timmerman,
7 byz. dienst. ’tZAND: H: 10 ds Kloos
terman, 7 vic. Lingen,' 10.15 Jeugdkerk.
ZOUTE LANDE: H: 9.30 ds Wagener,
7 ds v. Woerden (jeugdd.)GG: 10 en
2.30 leesd.; GV: 10.30 en 2.30 ds Veld
man.
GG Geref. Gemeente; GV Geref.
Kerk (art. 31); C Chr. Geref Kerk;
OG Oud Geref. Gemeente; VEG
Vrye Evang. Gemeente; DG Doops
gezinde Gemeente; NPB 3- Ned. Prot.
Bond; WG: Waalse Gemeente; WH
Ver. Vrijzinnig Herv.; EL Evang.
Luth. Gem.; VGG ss Vrije Geref. Gem.
Zondag 28 November 1954
Roos. ’s-HEER ARENDSKERKE: H:
9.30 en 2.30 ds Keers te Arnhem. ’s-H.
HENDRIKSKINDERENs H: 10 ds de
Roos, 2 ds v. d. Werf. ’s-HEEBEN-
HOEK: H: 10 ds v. d. Made. HEIN-
KENSZAND: H: 10 en 6.30 dr Klijn
(zangdlenst)G: 10 en 2.30 ds Kou-
HOEDEKENSKERKE: H:
9.30 en 2 ds Hulsbergen; GG: 9.30, 2 en
5.30 leesd. KAPELLE: G: 10 en 2.30 ds
v. d. Leek. KAMPERLAND: G: 9.30 en
2.30 ds Radder. KATTENDIJKE: H: 10
en 3 ds Breek. KATS: H: 10 ds Mor
reau, 2 ds Metselaar. KLEVERSKER-
KE: H: 10 ds Sneller. KLOETINGE:
H: 10 en 5 ds Kloosterman. KORTGE-
NE: H: 10 en 2.30 ds v. Schuppen.
KOUDEKERKE: G: 9.30 en 2.30 ds v.
Nes. KRABBENDIJKE: H: 9.30 en
2.30 ds v. Leeuwen; G: 9.30 en 2.30 ds
Meister; GG: 9.30, 2 en 6 ds Bel. KRUI-
NINGEN: H: 10 en 2.30 ds Burgeler;
Bakker, legerpred. te
sportterrein te Yerseke een korfbal-
wedstrijd worden gespeeld tussen
een twaalftal, samengesteld uit spe
lers van Ploegen uit Oost-Zuid-
Beveland en het eerste twaalftal van
Swift.
Het Oost-Zuid-Beveland-twaalftal
zal als volgt in het veld verschijnen:
Aanval: Mej. J. Minnaar (Volhar
ding), mevr. A. Blok-Schouwenaar
(Zeelandia), de heer M. Strosnyder
(Zeelandia) en de heer M. Oostdyk
(Zeelandia).
Middenvak: Mej. J. van de Zand»
(Vios), mej. P. J. Blok (Vios), de heer
T. Martyn (Volharding) en de heer J.
van Houte (Vios).
Verdediging: Mej. J. Dek (Zeelan
dia), mej. D. Nijssen (Volharding), de
heer J. v. d. Have (Volharding), de
heer J. J. Blok (Vios).
Als reserves zijn aangewezen, mej.
A. Waterman (Vios) en de heer J. Pe-
kaar (Volharding).
Zoals bekend zullen de opbrengsten
van deze wedstijd worden bestemd
voor de actie „Sport Steunt Zonne
veld”.
sterke drank tot zich had
genomen. Hy was by ne
velig weer met zün auto
op een geparkeerde
vrachtwagen gereden.
Iedere volkomen nuchtere
automobilist had tegen
de vrachtwagen op kun
nen rijden, zo had de
verdediger nog aange
voerd.
De Officier van Justitie
had evenwel nog een
maand gevangenisstraf
tegen de heer de Haas
geëist, maar vandaag
heeft de Amsterdamse
hem vryge-
'aterdag 27 November 1954
’s-GRAVENHAGE, 26 Nov. Een
•ersta exemplaar van het boek „De Dij-
iro”, dat zich tot taak heeft gesteld de
Nedclandse situatie onder de zeespiegel
h herinnering te brengen, is aan de mi
eter van Verkeer en Waterstaat mr J.
Algera aangeboden. Deze plechtigheid
vond plaats in de Treveszaal van het
®inist.rie in aanwezigheid van de schry-
vers Max Dendermonde en ir. H. A. M.
C. Dibbits, die dit rijk geïllustreerde, on-
o*r supervisie van de directeur-generaal
Van rijkswaterstaat ir. A. G. Maris, als
Nationale uitgave bedoelde boekwerk
schreven.
Minister Algera sprak rijn grote waar
dering uit over het te Ouwerkerk ge-
“°ren initiatief tot en het uitgeven van
boek, dat onze landgenoten er aan
herinnert, dat ons land eenvoudig niet
an bestaan als niet 1800 kilometer dui
den en dijken de Nederlandse kust be
schermen.
belden, aldus minister Algera, heb ik
en grootser moment meegemaakt, dan
oen na de gelukte sluiting het „Wil
helmus” over het water klonk, misschien
m muzikale zin, doch mooi als
™bool van onze eenheid, ook in deze
shijd.
O-Ye' waardering bracht de minister
nalA Woorden over de arbeid van jour-
Jou 'etl van da8‘ en weekbladen, radio-
nalisten en persfotografen, die tydens
nieeit ramP op z0 voortreffelijke en
licht» °bjectieve wijze ons volk voor-
V’asT °Ver het grote werk dat gaande
)e Tot de heer Dendermonde, die in
n«n °espraa'c hulde bracht aan de man-
zeijAVan Waterstaat van hoog tot laag,
de r
r,Jld« verdienen.