Goud-gele Virginia
E
is en
leidingstaak in Boeddha-landen
wordt ernstig verwaarloosd.
II
is w
s-c/vó-^tc het
Vijftig procent zakt voor de eerste keer
- en terecht! - meent directeur C. B. R.
^AKKERTJE
ill
III
II
F
Wereldreis voor
f 12 millioen*
K -J
KW
ZEEUWSCH DAGBLAD
20 November 1954
pagina Z
6
U merkt
smaak
en geur!
door
Prof* dr Verkuyl
Theoretische kennis meestal onvoldoende.
Emmeloord
H. C. voor vluchtelingen
het direct
aan kleur,
De Chr, Kerk in
Zuidoost-Azië (lil)
De opleiding voor rij-examen.
Grieperig
Koortsig
Kou gerot
1.458.000 voor de
vluchtelingen.
nog geen gemeente
Zaterdag
Noordkoreaanse regering is
toeschietelijk.
Bouw van atoomreactor in
W est-Duitsland.
De ontsnapte oorlogs
misdadigers.
Overleg met Bonn
duurt nog voort.
Burma
Indochina
En een conferentie over
ongewenste vluchtelingen.
Boeddhisme veelal staatsgodsdienst en be
schouwd als de bron van nationale kracht.
Thailand (Siam)
der Thai’s (vriFn) is het
staatsr 8edert de twaalfde eeuw
mere f'iR' De vorst heet: Bescher-
In h„t la “e boeddhistische leer. Er zjjn
ljJ[ 18.000 tp.mn4s Izlnnafora
Ceylon
Amateur of
professional?
I
li P
FF’?
w
■fl
-
Ingezonden Mededeling (Adv.)
De
8
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Ingezonden Mededeling <adxt>
niet al-
De
brengt
den
nergens
nergens
leptici, onherroepelijk veroordeelden we
gens dronkenschap, zware diabetici e.d.
voorkomen. Dit systeem werkt bevredi
gend, omdat de geneeskundige van het
CBR zijn oordeel kan geven. Ook ge-
brekkigen kunnen dusdoende op moge
lijkheden bekeken worden terwijl de ver
keersveiligheid door deze maatregelen ge
diend wordt.
De heer Westerlaken wijdde ook aan
dacht aan de mentaliteit van de autobe
stuurder. Zodra iemand achter het stuur
kruipt, wordt hjj a-sociaal, zo zeide hij.
Gelijk in Engeland zal bij het rij examen
in de toekomst veel meer op de verkeers-
mentaliteit van de candidaat, d.w.z. zijn
houding jegens andere weggebruikers ais
voetgangers en fietsers, moeten worden
gelet.
’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. -
Comité Vluchtelingenhulp 1954
vandaag f 84.000.— ontvangen,
mee L 1—-
f 1.458.000.
’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. Het
wetsontwerp tot instelling van de ge
meente Emmeloord is ingetrokken. In
’n brief aan de Tweede Kamer schrijft
de regering, dat de instelling van de
gemeente Emmeloord niet voor 1 Juli
kan geschieden. Verwacht wordt, dat
de kolonisatie van de Noordoostelijke
polder in 1957 een feit wordt. Dan zal
een nieuwe bestuursvoorziening tot
stand komen. Een nieuw wetsontwerp
is in voorbereiding, waarin beoogt
wordt aan de gehele polder een demo
cratische bestuursvorm te geven.
PARIJS, 17 Nov. Het Noordkore
aanse departement van Binnenlandse
Zaken heeft zich bereid verklaard op
last van de regering vrijheid van be
weging en activiteit in geheel Noord-
Korea te waarborgen aan Zuidkoreaan-
se vertegenwoordigers, die zich naar
het Noorden wensen te begeven om bij
te dragen tot vreedzame hereniging
van het land en tot ontwikkeling van
economische en culturele uitwisseling.
Als Zuidkoreaanse vertegenwoordi
gers worden genoemd partijleiders,
parlementsleden en vertegenwoordi
gers van alle lagen van de bevolking.
Het
heeft
Daar
hThet totale bedrag geworden
Als U wacht op de
volmaakte bromfiets, dan is
nu Uw tijd gekomen:
De SIMPLEX-bromfiets met
de beroemde SACHS-motor:
Snel en... twee versnellingen I
de leus die over Ceylon gaat: Burma
''Wr de Burmese boeddhisten. Ieder
kwartier wordt in Burma voor de radio
ie slogan herhaald: „Iedere Burmees
Het aantal lijders aan typhus in Be
nevento (Zuid-Italië) is tot 1492 ge
stegen als gevolg van een epidemie, die
zich uitbreidt in de stad van 50.000 zie
len. Alle scholen zijn gesloten. In de
afgelopen drie weken zijn zes personen
aan typhus gestorven.
BONN, 18 Nov. Vijftien grote
Westduitse firma’s hebben zich verbon
den om de bouw van een Duitse atoom-
zuil, waarschijnlijk bij München of
Karlsruhe, voor te bereiden. De kosten
van de bouw worden op 25 millioen
mark geschat, die voor het grootste
deel door credieten zullen moeten wor
den gedekt.
klooster, omstreeks zijn 20ste levens
jaar.
Door de grote spreiding van tempels
en het levendige contact met het volk
z\jn de monniken in staat, geestelijke
supervisie te houden over bijna elk ge
zin. Bovendien oefenen zij hun invloed
uit op de jonge mensen door hun kloos
terscholen, universiteit en 45 religieuze
oplei dingsinstituten.
De bevolking bedraagt 16 millioen.
Daarvan zijn 16.000 protestantse chris
tenen: één op de duizend.
Pas na 1851 kreeg de zending toe
gang tot Thailand. Vooral Amerikaan-
’s-GRAVENHAGE, 18 November. Het
diplomatieke overlég over de op Kerstmis
1952 uit de gevangenis te Breda ontsnap
te en naar Duitsland gevluchte oorlogs
misdadigers, duurt nog steeds voort. Dit
deelt de minister van Justitie mee aan de
Tweede Kamer.
Tot dusver is ten aanzien van een der
misdadigers, t.w. K. Faber, van de rege
ring der Bondsrepubliek officieel bericht
ontvangen, dat hij niet kon worden uit
geleverd. Ook kon Faber niet als onge
wenste vreemdeling het land uit worden
gezet. De regering in Bonn grondde dit
op de uitspraak van het Oberlandsge-
richt te Dusseldorf, dat Faber op de
grondslag van een beslissing van *t Bun-
desgerichtshof als Duitser heeft aange
merkt.
De Nederlandse regering heeft hierin
echter niet berust, maar het standpunt in
genomen, dat, zelfs indien de betrokkene
de Duitse nationaliteit zou hebben ver
worven, hij hetzij door de Bondsregering,
hetzij door de geallieerde bezettingsauto-
riteiten, op grond van het geldende vol
kerenrecht als oorlogsmisdadiger ter be
schikking van de Nederlandse autoriteiten
behoort te worden gesteld.
Wat de uitlevering van een andere oor
logsmisdadiger, Polak, betreft, heeft de
Bondsregering nog niet op het Neder
landse verzoek tot uitlevering gereageerd.
se baptisten en presbyterianen traden
binnen door de toen geopende deur. De
kerken in Thailand hebben nog maar
zeer weinig leden. Dr B. Manikam
noemt Thailand het terrein van Zuid-
Oost-Azië dat na Tibet het meest ver
waarloosd Is door de zending.
De baptisten en presbyterianen doen
hun werk vooral door middel van colle
ges (middelbare scholen met interna
ten) en hospitalen.
In de bergstreken werken de laatste
jaren verschillende zendelingen van de
China Inland Mission onder een animis
tische bevolking (de Lisu- en Lahu-
stammen).
D&ifdesty!
Naar schatting zijn er 17 millioen
Burmezen, onder wie 593.000 protes
tantse Christenen. Reeds vanaf het jaar
1010 is het boeddhisme staatsreligie
(het Hlnayana-systeem). De kloosters
■net hun monniken (hpongyls) zijn de
centra van het politieke, culturele en
godsdienstige leven. Iedere Burmees
moet op zjjn 15e jaar tenminste een
maand In het klooster vertoeven, om
Oan, gezegend met een nieuwe naarn,
het klooster te verlaten.
Nu Burma geheel onafhankelijk Is, is
de patronage van het boeddhisme door
de staat in ere hersteld. Ook hier klinkt
zin deze grillige na-herfst heeft ook de stad Venetië, in het zonnige Zui-
jr. den, last gehad van overstromingen, die gelukkig niet al te veel schade
aanrichtten. Op sommige plaatsen bereikte het water evenwel toch nog
een hoogte van een dikke dertig centimeter.... Het beroemde San Marco
plein moest voor enkele uren door de even beroemde duiven worden ver
laten, omdat deze dieren zich in het water, dat het plein plotseling bedek
te, nu eenmaal niet thuisvoelen. Na enige uren was hier het leed alweer
geleden en verdween het water op dezelfde rustige manier als het gekomen
was.... Voetgangers maakten gebruik van een vlondertje, dat inderhaast
in de ondergelopen hoofdstraat werd geslagen teneinde Venetianen en be
zoekers droge voeten te waarborgen.
In de eigenlijke boeddhistische centra
hebben de kerken een moeilijk bestaan.
Er is heel weinig levend contact met
de heidense omgeving.
Ten slotte in deze reeks: Indochina.
Een bevolking van 27 millioen. Twee
millioen Rooms-katholieken, onder in
vloed van Franse missiepaters. Maar
er zijn (een weinig bekend feit) toch
ook 40.000 protestanten.
Het is temidden van alle onbeschrij
felijke ellende die dit land doormaakt,
moeilijk juiste berichten te krijgen over
de kerkelijke situatie. In Hanoi en Sai
gon zijn enkele protestantse kerken. In
Vietnam (Tonkin, Annam en Cochin-
china) zijn eveneens protestantse scho
len en kerken. In Laos zijn kerken on
der de bergstammen.
Dit heel summiere overzicht moet
eindigen met de constatering van een
ernstig feit. De Christelijke Kerk heeft
tot nu toe beschamend weinig aan
dacht geschonken aan de arbeid in de
boeddhistische landen.
Eigenlijk moet men zeggen dat het
getuigenis van Jezus nog slechts zeer
zwak is doorgedrongen in de „citadel
van het boeddhisme".
Men spreekt wel eens van „zendings-
strategie”. Welnu, ten aanzien van de
ze landen is het nodig, dat de ver
schillende kerken in Azië en het Wes
ten zich afvragen of ’t niet een roe
ping van Godswege is om in de „cita
del” duidelijker van Jezus te spreken.
Boeddha zocht de verlossing in de
oplossing van het leven, in het uit
blussen ervan. Jezus kwam opdat Zijn
schapen leven zouden hebben en over
vloed. Hij is de opstanding en het le
ven. Wie in Hem gelooft, heeft het
Eeuwige Leven.
Mag de Christelijke Kerk deze bood
schap onthouden aan de millioenén
die op het pad van de boeddhistische
leer lopen?
AMSTERDAM, 19 Nov. „Ik heb
het niet aangedurfd meer te vragen
dan 12 millioen. Het is in het leven nu
eenmaal zo dat je, wanneer je een
tientje nodig hebt, soms maar een
rijksdaalder moet vragen om niet het
gevaar te lopen dat iemand die bereid
is je een rijksdaalder te geven, je he
lemaal niets geeft wanneer je hem
een tientje vraagt!"
Deze nuchtere Nederlandse uit
spraak deed de Hoge Commissaris
der Ver. Naties voor de vluchtelingen,
Mr. G. J. van Heuven Goedhart, toen
hij in Amsterdam zijn plannen voor
de toekomst ontvouwde. Deze Neder
landse "hoge Commissaris heeft van
de Ver. Naties toestemming gekregen
om 12 millioen te besteden maar
hij moet eerst nog zien dat hij die
12 millioen binnenkrijgt. Daarvoor zal
hij moeten aankloppen bij een speci
ale commissie van de V.N. (een com
missie die al voor allerlei andere ge
vallen om geld moet bedelen!) en die
commissie moet dan de leden-staten
gaan vragen of .ze bereid zijn hun
aandeel bij te dragen. „In Januari be
gin ik nu maar aan een reis door een
derde deel van de wereld”, zegt Mr.
van Heuven Goedhart, „en dan zal ik
proberen dat geld bij elkaar te krij
gen!”
EEN
EUROPESE CONFERENTIE?
Ook is de Hoge Commissaris van
plan in een niet al te verre toekomst
een Europese conferentie te beleggen
over de status van ongewenste vluch
telingen. Dit zijn mensen, die vluch
telingen zijnde, het land van asyl ver
laten en naar een ander land van asyl
gaan, maar daar geweigerd worden.
In dergelijke gevallen weigert ook het
eerste land van asyl deze mensen te
rug te nemen. Zij zijn dan
meer onderdak en worden
meer opgenomen.
Dergelijke gevallen zijn er
leen te land, maar ook ter zee. Er zijn
vluchtelingen, die jaren lang op een
schip heen en weer varen en nergens
voet aan wal mogen zetten. In totaal
heeft de Hoge Commissaris te kampen
met zeven- tot achthonderd van zulke
gevallen. Hij acht het nodig, dat juri
disch de status van deze mensen wordt
geregeld en ziet hier een taak voor de
Raad van Europa in Straatsburg.
venals sommige andere reli
gies in Azië beleeft ook het
Boeddhisme een periode van
Jovina. Het wordt n.l. in landen
Ceylon, Burma, Thailand (Siam)
^Indochina beschouwd als de bron
tn nationale kracht. Een typisch
ptoom van deze herleving is
kt zesde boeddhistische wereld-
Iqres, dat in Mei j.l. in Rangoon
(Burma) begon en dat totMei
1956 wordt voortgezet. Dit congres
uit alle boeddhistische lan-
ook uit Cambodja en Laos
honderden priesters en leken
bijeen.
’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. „De opleiding voor het rijbewijs-exameu dient
grondig te worden gereorganiseerd. De goeden niet te na gesproken, schuilt bij de
autorijscholen zoveel kaf onder het koren, dat het geen wonder is als vijftig percent
der candidaten voor het eerste examen zakt. Ik kiaag hierbij in algemene zin de
autorijscholen aan, dat zij onvoldoende theoretische lessen geven, want het meren
deel der afgewezenen zakt op de theorie vragen. Twee of drie cursusavonden zijn
voldoende om de candidaat althans de theorie volledig bij te brengen.”
Zo sprak de heer H. M. W. Westerlaken, directeur van het centraal bureau voor
de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen CBR tijdens een causerie voor het Neder
landse verkeers instituut.
De heer Westerlaken acht een cen
trale, wettelijke opleiding met daaraan
verbonden vestigingseisen voor houders
van autorijscholen en instructeurs een
gebiedende eis. Steeds intensiever wordt
het verkeer. De eisen voor het rijbewijs
dienen daaraan te worden gekoppeld.
Dus moet de opleiding ook aanzienlijk
verbeteren. Dit kan zijns inziens alleen
langs bovenomschreven weg.
EERST EEN KEERTJE ZAKKEN.”
Dit jaar worden 250.000 rij-examens af
gelegd. Het CBR stelt alles in het werk
om het corps adviseurs-examinatoren een
uniforme beoordeling van de candidaten
bij te brengen. Mede omdat bezwaren
werden ingebracht tegen examinatoren,
die per examen betaald krijgen en - vol
gens de publieke opinie - „dus iemand
eerst eens een keertje laten zakken’”,
heeft het CBR vijf beroeps-examinasoren,
twee te Amsterdam, twee te Rotterdam
en een te Eindhoven, in dienst genomen.
Dit systeem voldoet uitstekend en zuivert
de andere examinatoren van de publieke
blaam.
Uit de tientallen sollicitaties voor de
functie van adviseur blijken doorgaans
maar enkelen geschikt te zijn. Deze ge-
schikten worden psychologisch onder
zocht, geëxamineerd en enige maanden
opgeleid. Daarna leren zij volgens strenge
normen examineren. Geregeld onderling
contact bevordert de eenheid van beoor
deling. Een beter opleiding zoals bij voor
beeld in Zweden en Duitsland, kan het
aantal candidaten, dat voor de eerste
maal voor het examen zakt, tot 10 12
percent terug brengen.
GENEESKUNDIGE VERKLA
RING BEVREDIGEND.
De heer Westerlaken. bleek tevreden
over de geneeskundige verklaring
(140.000 per jaar) ten behoeve van een
te verlenen rijbewijs. Deze wordt over
het algemeen naar waarheid ingevuld.
Het CBR beschikt over een systematische
„zwarte lijst", waarin de namen van epi-
18.000 tempels en kloosters,
gaat vrjjwel iedere Siamese
ongeveer drie maanden In het
zjn e dertienjarige Ingrid Wickström wgere school in
jf J. Aengebo, Midden Zweden, is al balgoochelaarster alle voet
ballers van de Zweedse eerste divisie verre de baas. Ze heeft
een bal, zonder dat die de grond raakte, 926 keer in de hoogte
geschopt, daarbij na elke schop van voet wisselend. En dat dit
heel wat betekent, zal duidelijk worden, als men weet, dat vijftig
maal trappen genoeg is om het gouden Zweedse voetbalinsigne te
krijgen. Ingrid is trouwens niet het enige meisje van haar school,
dat in de schone sport zo bedreven is: haar klassegenootje, Karin
Persson, ook 13 jaar, „schopte” het tot 549 maal en-zes andere
meisjes haalden ook het gouden insigne.
Natuurlijk werd een wedstrijd gespeeld, n.l. tussen Ingrid (links)
en Karin en Arne Hodin, een speler van de Sandviken Football
Club uit de eerste divisie. Bij deze gelegenheid leverden Ingrid
en Karin haar top-prestaties van resp. 926 en 549. En laat nu die
arme Hodin niet verder komen dan 150....
boeddhist
De Christenen hebben het moeilijk.
Men vindt hen vooral onder de nlet-
weddhistische stam der Karens.
boeddhistische stam der Karens. Deze
wrk ontstond na de pioniersarbeid van
Ldson, Boardmann en Ko Tha Byu.
Het was de eerste Ariatische kerk die
Supporting was en is.
Onder c.e eigenlijke Burmezen
(boeddhisten) heeft het Evangelie
Mg weinig weerklank gevonden. De
oorzaak ligt vooral in de zware so-
daal-poiitieke druk, die uitgeoefend
wordt op degenen die „het huis van
de kinderen van Boeddha” verlaten.
Des te meer moet men eerbied heb-
voor die Burmezen die van boed-
~list Christen werden, o.a. de be
ende Kyau Than, momenteel secre-
tarls van de C.S.V.
Zoals men weet, zijn de Karens jaren-
g in conflict geweest met de rege-
zim' s'311 Burma- Om d16 redenen o.a.
J oe Christenen vaak gewantrouwd.
£.(,,„rorn hebben de uit het boeddhisme
opstenen een grote verant-
S^kheid- ZÜ moeten tonen, dat
wn Christus niet betekent
aan eigen land en volk.
ontni c^istelijke activiteit in Burma
ten T d Zlch vooral via de Chr. scho
ven n °anSoou zijn eveertien. Ze z(jn
Verd^00^ belan° voor de evangelisatie,
al met Werkf men met lectuur en voor-
dlnr audio-visuele middelen onder lei-
t^ndaeiingnM:kCminXPert’
Ceylon heeft een bevolking van acht
millioen. Er zijn 120.000 protestanten.
regering is uitgesproken boeddhis
tisch. Met subsidie van het gouverne
ment wordt veel boeddhistische lectuur
verspreid. Tempels worden met zware
subsidies gerestaureerd.
jjet deelnemen aan boeddhistische
ceremonieën neemt op massale wijze
toe. Missionaire activiteit van deze kant
ts óveral waarneembaar.
De leidende figuren in de kerken be-
seffen dat theologen en evangelisten
óeel meer dan vroeger aandacht moe
ten schenken aan de vraag: „Hoe be
hoort het gesprek tussen Christenen en
boeddhisten gevoerd te worden?” Daar
over Is buitengewoon weinig voorlich
tende lectuur verschenen. De bekende
Ceylonse methodlsten-predlker, dr D. T.
NUes (die tevens voor de helft van zijn
tijd voorzitter is van de Wereldfederatie
van Chr. Studenten), Is bezig met aller
lei publicaties op dit gebied.
De kerken schenken grote aandacht
aan het werk onder de studenten. Hoe
wel het aantal protestanten slechts 1.5
pct. van de bevolking bedraagt, is niet
minder dan 20 pct. van de studenten
protestant. Ook buitenlandse krachten
«orden b(j dit werk ingeschakeld, om.
dj Gramberg en thans ook mr B. Ba-
vinek, de zoon van prof. Bavinck.
Uverig wordt gewerkt aan de lec
tuurvoorziening. Een moeilijkheid is,
dat er In Ceylon zoveel talen worden
gesproken: Singhalees, Urdu, Tamil,
Engels, enz. enz. Dus Is ook de lectuur
voorziening veeltalig. Hetzelfde pro
bleem geldt voor de scholen.
Evenals In India Is een actie gaan
de tot fusie van verschillende protes
tantse kerken. Spoedig wordt de een
heid van de meeste kerken op Ceylon
verwacht. In de conflicten tussen Sin-
ghalezen en Indiërs, die op Ceylon
reeds tot een eerste exodus van Ta
mils leidde, heeft de kerk van Ceylon
een verzoenende rol vervuld en een
waarschuwende stem laten horen te
gen een over de kop geslagen boedd
histisch nationalisme, dat de Indiërs
wil uitdrijven.
Ook in Ceylon laat de kerk haar ge
tuigenis horen t.a.v. ’t communisme. In
het parlement zitten reeds twintig com
munisten, die onderling echter zeer ver
deeld zijn tussen trotzkiïsten, leninisten
en stalinisten.
STOCKHOLM, 19 Nov. De
internationale voetbalorganisatie,
de FIFA, heeft thans de bepalin
gen vastgesteld voor het amateu
risme en het professionalisme.
Als amateur kan men:
a. vergoeding krijgen voor reis-,
verblijf- en hotelkosten;
b. vergoeding krijgen voor de
uitrusting en voor een verzeke
ring tegen ongevallen gedu
rende de wedstrijd en op reis;
c. een billijke vergoeding krijgen
wegens loonderving.
Alleen deze spelers mogen uit
komen op de Olympische Spelen
of op andere amateur swedstr ij -
den, waar professionals worden
geweerd.
Professional is iedereen die
vergoeding ontvangt voor het
spelen, voor de training en der
gelijke en ook ieder die een
„schijnbetrekking” heeft en daar
mee zijn professionalisme tracht
te verbloemen. Ieder land moet
van deze spelers een officieel re
gister bijhouden. Elke amateur
die de bepalingen overtreedt,
moet onmiddellijk in dit register
worden opgenomen.
ik>>