Goud-gele Virginia E is en leidingstaak in Boeddha-landen wordt ernstig verwaarloosd. II is w s-c/vó-^tc het Vijftig procent zakt voor de eerste keer - en terecht! - meent directeur C. B. R. ^AKKERTJE ill III II F Wereldreis voor f 12 millioen* K -J KW ZEEUWSCH DAGBLAD 20 November 1954 pagina Z 6 U merkt smaak en geur! door Prof* dr Verkuyl Theoretische kennis meestal onvoldoende. Emmeloord H. C. voor vluchtelingen het direct aan kleur, De Chr, Kerk in Zuidoost-Azië (lil) De opleiding voor rij-examen. Grieperig Koortsig Kou gerot 1.458.000 voor de vluchtelingen. nog geen gemeente Zaterdag Noordkoreaanse regering is toeschietelijk. Bouw van atoomreactor in W est-Duitsland. De ontsnapte oorlogs misdadigers. Overleg met Bonn duurt nog voort. Burma Indochina En een conferentie over ongewenste vluchtelingen. Boeddhisme veelal staatsgodsdienst en be schouwd als de bron van nationale kracht. Thailand (Siam) der Thai’s (vriFn) is het staatsr 8edert de twaalfde eeuw mere f'iR' De vorst heet: Bescher- In h„t la “e boeddhistische leer. Er zjjn ljJ[ 18.000 tp.mn4s Izlnnafora Ceylon Amateur of professional? I li P FF’? w ■fl - Ingezonden Mededeling (Adv.) De 8 Ingezonden Mededeling (Adv.) Ingezonden Mededeling <adxt> niet al- De brengt den nergens nergens leptici, onherroepelijk veroordeelden we gens dronkenschap, zware diabetici e.d. voorkomen. Dit systeem werkt bevredi gend, omdat de geneeskundige van het CBR zijn oordeel kan geven. Ook ge- brekkigen kunnen dusdoende op moge lijkheden bekeken worden terwijl de ver keersveiligheid door deze maatregelen ge diend wordt. De heer Westerlaken wijdde ook aan dacht aan de mentaliteit van de autobe stuurder. Zodra iemand achter het stuur kruipt, wordt hjj a-sociaal, zo zeide hij. Gelijk in Engeland zal bij het rij examen in de toekomst veel meer op de verkeers- mentaliteit van de candidaat, d.w.z. zijn houding jegens andere weggebruikers ais voetgangers en fietsers, moeten worden gelet. ’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. - Comité Vluchtelingenhulp 1954 vandaag f 84.000.— ontvangen, mee L 1—- f 1.458.000. ’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. Het wetsontwerp tot instelling van de ge meente Emmeloord is ingetrokken. In ’n brief aan de Tweede Kamer schrijft de regering, dat de instelling van de gemeente Emmeloord niet voor 1 Juli kan geschieden. Verwacht wordt, dat de kolonisatie van de Noordoostelijke polder in 1957 een feit wordt. Dan zal een nieuwe bestuursvoorziening tot stand komen. Een nieuw wetsontwerp is in voorbereiding, waarin beoogt wordt aan de gehele polder een demo cratische bestuursvorm te geven. PARIJS, 17 Nov. Het Noordkore aanse departement van Binnenlandse Zaken heeft zich bereid verklaard op last van de regering vrijheid van be weging en activiteit in geheel Noord- Korea te waarborgen aan Zuidkoreaan- se vertegenwoordigers, die zich naar het Noorden wensen te begeven om bij te dragen tot vreedzame hereniging van het land en tot ontwikkeling van economische en culturele uitwisseling. Als Zuidkoreaanse vertegenwoordi gers worden genoemd partijleiders, parlementsleden en vertegenwoordi gers van alle lagen van de bevolking. Het heeft Daar hThet totale bedrag geworden Als U wacht op de volmaakte bromfiets, dan is nu Uw tijd gekomen: De SIMPLEX-bromfiets met de beroemde SACHS-motor: Snel en... twee versnellingen I de leus die over Ceylon gaat: Burma ''Wr de Burmese boeddhisten. Ieder kwartier wordt in Burma voor de radio ie slogan herhaald: „Iedere Burmees Het aantal lijders aan typhus in Be nevento (Zuid-Italië) is tot 1492 ge stegen als gevolg van een epidemie, die zich uitbreidt in de stad van 50.000 zie len. Alle scholen zijn gesloten. In de afgelopen drie weken zijn zes personen aan typhus gestorven. BONN, 18 Nov. Vijftien grote Westduitse firma’s hebben zich verbon den om de bouw van een Duitse atoom- zuil, waarschijnlijk bij München of Karlsruhe, voor te bereiden. De kosten van de bouw worden op 25 millioen mark geschat, die voor het grootste deel door credieten zullen moeten wor den gedekt. klooster, omstreeks zijn 20ste levens jaar. Door de grote spreiding van tempels en het levendige contact met het volk z\jn de monniken in staat, geestelijke supervisie te houden over bijna elk ge zin. Bovendien oefenen zij hun invloed uit op de jonge mensen door hun kloos terscholen, universiteit en 45 religieuze oplei dingsinstituten. De bevolking bedraagt 16 millioen. Daarvan zijn 16.000 protestantse chris tenen: één op de duizend. Pas na 1851 kreeg de zending toe gang tot Thailand. Vooral Amerikaan- ’s-GRAVENHAGE, 18 November. Het diplomatieke overlég over de op Kerstmis 1952 uit de gevangenis te Breda ontsnap te en naar Duitsland gevluchte oorlogs misdadigers, duurt nog steeds voort. Dit deelt de minister van Justitie mee aan de Tweede Kamer. Tot dusver is ten aanzien van een der misdadigers, t.w. K. Faber, van de rege ring der Bondsrepubliek officieel bericht ontvangen, dat hij niet kon worden uit geleverd. Ook kon Faber niet als onge wenste vreemdeling het land uit worden gezet. De regering in Bonn grondde dit op de uitspraak van het Oberlandsge- richt te Dusseldorf, dat Faber op de grondslag van een beslissing van *t Bun- desgerichtshof als Duitser heeft aange merkt. De Nederlandse regering heeft hierin echter niet berust, maar het standpunt in genomen, dat, zelfs indien de betrokkene de Duitse nationaliteit zou hebben ver worven, hij hetzij door de Bondsregering, hetzij door de geallieerde bezettingsauto- riteiten, op grond van het geldende vol kerenrecht als oorlogsmisdadiger ter be schikking van de Nederlandse autoriteiten behoort te worden gesteld. Wat de uitlevering van een andere oor logsmisdadiger, Polak, betreft, heeft de Bondsregering nog niet op het Neder landse verzoek tot uitlevering gereageerd. se baptisten en presbyterianen traden binnen door de toen geopende deur. De kerken in Thailand hebben nog maar zeer weinig leden. Dr B. Manikam noemt Thailand het terrein van Zuid- Oost-Azië dat na Tibet het meest ver waarloosd Is door de zending. De baptisten en presbyterianen doen hun werk vooral door middel van colle ges (middelbare scholen met interna ten) en hospitalen. In de bergstreken werken de laatste jaren verschillende zendelingen van de China Inland Mission onder een animis tische bevolking (de Lisu- en Lahu- stammen). D&ifdesty! Naar schatting zijn er 17 millioen Burmezen, onder wie 593.000 protes tantse Christenen. Reeds vanaf het jaar 1010 is het boeddhisme staatsreligie (het Hlnayana-systeem). De kloosters ■net hun monniken (hpongyls) zijn de centra van het politieke, culturele en godsdienstige leven. Iedere Burmees moet op zjjn 15e jaar tenminste een maand In het klooster vertoeven, om Oan, gezegend met een nieuwe naarn, het klooster te verlaten. Nu Burma geheel onafhankelijk Is, is de patronage van het boeddhisme door de staat in ere hersteld. Ook hier klinkt zin deze grillige na-herfst heeft ook de stad Venetië, in het zonnige Zui- jr. den, last gehad van overstromingen, die gelukkig niet al te veel schade aanrichtten. Op sommige plaatsen bereikte het water evenwel toch nog een hoogte van een dikke dertig centimeter.... Het beroemde San Marco plein moest voor enkele uren door de even beroemde duiven worden ver laten, omdat deze dieren zich in het water, dat het plein plotseling bedek te, nu eenmaal niet thuisvoelen. Na enige uren was hier het leed alweer geleden en verdween het water op dezelfde rustige manier als het gekomen was.... Voetgangers maakten gebruik van een vlondertje, dat inderhaast in de ondergelopen hoofdstraat werd geslagen teneinde Venetianen en be zoekers droge voeten te waarborgen. In de eigenlijke boeddhistische centra hebben de kerken een moeilijk bestaan. Er is heel weinig levend contact met de heidense omgeving. Ten slotte in deze reeks: Indochina. Een bevolking van 27 millioen. Twee millioen Rooms-katholieken, onder in vloed van Franse missiepaters. Maar er zijn (een weinig bekend feit) toch ook 40.000 protestanten. Het is temidden van alle onbeschrij felijke ellende die dit land doormaakt, moeilijk juiste berichten te krijgen over de kerkelijke situatie. In Hanoi en Sai gon zijn enkele protestantse kerken. In Vietnam (Tonkin, Annam en Cochin- china) zijn eveneens protestantse scho len en kerken. In Laos zijn kerken on der de bergstammen. Dit heel summiere overzicht moet eindigen met de constatering van een ernstig feit. De Christelijke Kerk heeft tot nu toe beschamend weinig aan dacht geschonken aan de arbeid in de boeddhistische landen. Eigenlijk moet men zeggen dat het getuigenis van Jezus nog slechts zeer zwak is doorgedrongen in de „citadel van het boeddhisme". Men spreekt wel eens van „zendings- strategie”. Welnu, ten aanzien van de ze landen is het nodig, dat de ver schillende kerken in Azië en het Wes ten zich afvragen of ’t niet een roe ping van Godswege is om in de „cita del” duidelijker van Jezus te spreken. Boeddha zocht de verlossing in de oplossing van het leven, in het uit blussen ervan. Jezus kwam opdat Zijn schapen leven zouden hebben en over vloed. Hij is de opstanding en het le ven. Wie in Hem gelooft, heeft het Eeuwige Leven. Mag de Christelijke Kerk deze bood schap onthouden aan de millioenén die op het pad van de boeddhistische leer lopen? AMSTERDAM, 19 Nov. „Ik heb het niet aangedurfd meer te vragen dan 12 millioen. Het is in het leven nu eenmaal zo dat je, wanneer je een tientje nodig hebt, soms maar een rijksdaalder moet vragen om niet het gevaar te lopen dat iemand die bereid is je een rijksdaalder te geven, je he lemaal niets geeft wanneer je hem een tientje vraagt!" Deze nuchtere Nederlandse uit spraak deed de Hoge Commissaris der Ver. Naties voor de vluchtelingen, Mr. G. J. van Heuven Goedhart, toen hij in Amsterdam zijn plannen voor de toekomst ontvouwde. Deze Neder landse "hoge Commissaris heeft van de Ver. Naties toestemming gekregen om 12 millioen te besteden maar hij moet eerst nog zien dat hij die 12 millioen binnenkrijgt. Daarvoor zal hij moeten aankloppen bij een speci ale commissie van de V.N. (een com missie die al voor allerlei andere ge vallen om geld moet bedelen!) en die commissie moet dan de leden-staten gaan vragen of .ze bereid zijn hun aandeel bij te dragen. „In Januari be gin ik nu maar aan een reis door een derde deel van de wereld”, zegt Mr. van Heuven Goedhart, „en dan zal ik proberen dat geld bij elkaar te krij gen!” EEN EUROPESE CONFERENTIE? Ook is de Hoge Commissaris van plan in een niet al te verre toekomst een Europese conferentie te beleggen over de status van ongewenste vluch telingen. Dit zijn mensen, die vluch telingen zijnde, het land van asyl ver laten en naar een ander land van asyl gaan, maar daar geweigerd worden. In dergelijke gevallen weigert ook het eerste land van asyl deze mensen te rug te nemen. Zij zijn dan meer onderdak en worden meer opgenomen. Dergelijke gevallen zijn er leen te land, maar ook ter zee. Er zijn vluchtelingen, die jaren lang op een schip heen en weer varen en nergens voet aan wal mogen zetten. In totaal heeft de Hoge Commissaris te kampen met zeven- tot achthonderd van zulke gevallen. Hij acht het nodig, dat juri disch de status van deze mensen wordt geregeld en ziet hier een taak voor de Raad van Europa in Straatsburg. venals sommige andere reli gies in Azië beleeft ook het Boeddhisme een periode van Jovina. Het wordt n.l. in landen Ceylon, Burma, Thailand (Siam) ^Indochina beschouwd als de bron tn nationale kracht. Een typisch ptoom van deze herleving is kt zesde boeddhistische wereld- Iqres, dat in Mei j.l. in Rangoon (Burma) begon en dat totMei 1956 wordt voortgezet. Dit congres uit alle boeddhistische lan- ook uit Cambodja en Laos honderden priesters en leken bijeen. ’s-GRAVENHAGE, 18 Nov. „De opleiding voor het rijbewijs-exameu dient grondig te worden gereorganiseerd. De goeden niet te na gesproken, schuilt bij de autorijscholen zoveel kaf onder het koren, dat het geen wonder is als vijftig percent der candidaten voor het eerste examen zakt. Ik kiaag hierbij in algemene zin de autorijscholen aan, dat zij onvoldoende theoretische lessen geven, want het meren deel der afgewezenen zakt op de theorie vragen. Twee of drie cursusavonden zijn voldoende om de candidaat althans de theorie volledig bij te brengen.” Zo sprak de heer H. M. W. Westerlaken, directeur van het centraal bureau voor de afgifte van rijvaardigheidsbewijzen CBR tijdens een causerie voor het Neder landse verkeers instituut. De heer Westerlaken acht een cen trale, wettelijke opleiding met daaraan verbonden vestigingseisen voor houders van autorijscholen en instructeurs een gebiedende eis. Steeds intensiever wordt het verkeer. De eisen voor het rijbewijs dienen daaraan te worden gekoppeld. Dus moet de opleiding ook aanzienlijk verbeteren. Dit kan zijns inziens alleen langs bovenomschreven weg. EERST EEN KEERTJE ZAKKEN.” Dit jaar worden 250.000 rij-examens af gelegd. Het CBR stelt alles in het werk om het corps adviseurs-examinatoren een uniforme beoordeling van de candidaten bij te brengen. Mede omdat bezwaren werden ingebracht tegen examinatoren, die per examen betaald krijgen en - vol gens de publieke opinie - „dus iemand eerst eens een keertje laten zakken’”, heeft het CBR vijf beroeps-examinasoren, twee te Amsterdam, twee te Rotterdam en een te Eindhoven, in dienst genomen. Dit systeem voldoet uitstekend en zuivert de andere examinatoren van de publieke blaam. Uit de tientallen sollicitaties voor de functie van adviseur blijken doorgaans maar enkelen geschikt te zijn. Deze ge- schikten worden psychologisch onder zocht, geëxamineerd en enige maanden opgeleid. Daarna leren zij volgens strenge normen examineren. Geregeld onderling contact bevordert de eenheid van beoor deling. Een beter opleiding zoals bij voor beeld in Zweden en Duitsland, kan het aantal candidaten, dat voor de eerste maal voor het examen zakt, tot 10 12 percent terug brengen. GENEESKUNDIGE VERKLA RING BEVREDIGEND. De heer Westerlaken. bleek tevreden over de geneeskundige verklaring (140.000 per jaar) ten behoeve van een te verlenen rijbewijs. Deze wordt over het algemeen naar waarheid ingevuld. Het CBR beschikt over een systematische „zwarte lijst", waarin de namen van epi- 18.000 tempels en kloosters, gaat vrjjwel iedere Siamese ongeveer drie maanden In het zjn e dertienjarige Ingrid Wickström wgere school in jf J. Aengebo, Midden Zweden, is al balgoochelaarster alle voet ballers van de Zweedse eerste divisie verre de baas. Ze heeft een bal, zonder dat die de grond raakte, 926 keer in de hoogte geschopt, daarbij na elke schop van voet wisselend. En dat dit heel wat betekent, zal duidelijk worden, als men weet, dat vijftig maal trappen genoeg is om het gouden Zweedse voetbalinsigne te krijgen. Ingrid is trouwens niet het enige meisje van haar school, dat in de schone sport zo bedreven is: haar klassegenootje, Karin Persson, ook 13 jaar, „schopte” het tot 549 maal en-zes andere meisjes haalden ook het gouden insigne. Natuurlijk werd een wedstrijd gespeeld, n.l. tussen Ingrid (links) en Karin en Arne Hodin, een speler van de Sandviken Football Club uit de eerste divisie. Bij deze gelegenheid leverden Ingrid en Karin haar top-prestaties van resp. 926 en 549. En laat nu die arme Hodin niet verder komen dan 150.... boeddhist De Christenen hebben het moeilijk. Men vindt hen vooral onder de nlet- weddhistische stam der Karens. boeddhistische stam der Karens. Deze wrk ontstond na de pioniersarbeid van Ldson, Boardmann en Ko Tha Byu. Het was de eerste Ariatische kerk die Supporting was en is. Onder c.e eigenlijke Burmezen (boeddhisten) heeft het Evangelie Mg weinig weerklank gevonden. De oorzaak ligt vooral in de zware so- daal-poiitieke druk, die uitgeoefend wordt op degenen die „het huis van de kinderen van Boeddha” verlaten. Des te meer moet men eerbied heb- voor die Burmezen die van boed- ~list Christen werden, o.a. de be ende Kyau Than, momenteel secre- tarls van de C.S.V. Zoals men weet, zijn de Karens jaren- g in conflict geweest met de rege- zim' s'311 Burma- Om d16 redenen o.a. J oe Christenen vaak gewantrouwd. £.(,,„rorn hebben de uit het boeddhisme opstenen een grote verant- S^kheid- ZÜ moeten tonen, dat wn Christus niet betekent aan eigen land en volk. ontni c^istelijke activiteit in Burma ten T d Zlch vooral via de Chr. scho ven n °anSoou zijn eveertien. Ze z(jn Verd^00^ belan° voor de evangelisatie, al met Werkf men met lectuur en voor- dlnr audio-visuele middelen onder lei- t^ndaeiingnM:kCminXPert’ Ceylon heeft een bevolking van acht millioen. Er zijn 120.000 protestanten. regering is uitgesproken boeddhis tisch. Met subsidie van het gouverne ment wordt veel boeddhistische lectuur verspreid. Tempels worden met zware subsidies gerestaureerd. jjet deelnemen aan boeddhistische ceremonieën neemt op massale wijze toe. Missionaire activiteit van deze kant ts óveral waarneembaar. De leidende figuren in de kerken be- seffen dat theologen en evangelisten óeel meer dan vroeger aandacht moe ten schenken aan de vraag: „Hoe be hoort het gesprek tussen Christenen en boeddhisten gevoerd te worden?” Daar over Is buitengewoon weinig voorlich tende lectuur verschenen. De bekende Ceylonse methodlsten-predlker, dr D. T. NUes (die tevens voor de helft van zijn tijd voorzitter is van de Wereldfederatie van Chr. Studenten), Is bezig met aller lei publicaties op dit gebied. De kerken schenken grote aandacht aan het werk onder de studenten. Hoe wel het aantal protestanten slechts 1.5 pct. van de bevolking bedraagt, is niet minder dan 20 pct. van de studenten protestant. Ook buitenlandse krachten «orden b(j dit werk ingeschakeld, om. dj Gramberg en thans ook mr B. Ba- vinek, de zoon van prof. Bavinck. Uverig wordt gewerkt aan de lec tuurvoorziening. Een moeilijkheid is, dat er In Ceylon zoveel talen worden gesproken: Singhalees, Urdu, Tamil, Engels, enz. enz. Dus Is ook de lectuur voorziening veeltalig. Hetzelfde pro bleem geldt voor de scholen. Evenals In India Is een actie gaan de tot fusie van verschillende protes tantse kerken. Spoedig wordt de een heid van de meeste kerken op Ceylon verwacht. In de conflicten tussen Sin- ghalezen en Indiërs, die op Ceylon reeds tot een eerste exodus van Ta mils leidde, heeft de kerk van Ceylon een verzoenende rol vervuld en een waarschuwende stem laten horen te gen een over de kop geslagen boedd histisch nationalisme, dat de Indiërs wil uitdrijven. Ook in Ceylon laat de kerk haar ge tuigenis horen t.a.v. ’t communisme. In het parlement zitten reeds twintig com munisten, die onderling echter zeer ver deeld zijn tussen trotzkiïsten, leninisten en stalinisten. STOCKHOLM, 19 Nov. De internationale voetbalorganisatie, de FIFA, heeft thans de bepalin gen vastgesteld voor het amateu risme en het professionalisme. Als amateur kan men: a. vergoeding krijgen voor reis-, verblijf- en hotelkosten; b. vergoeding krijgen voor de uitrusting en voor een verzeke ring tegen ongevallen gedu rende de wedstrijd en op reis; c. een billijke vergoeding krijgen wegens loonderving. Alleen deze spelers mogen uit komen op de Olympische Spelen of op andere amateur swedstr ij - den, waar professionals worden geweerd. Professional is iedereen die vergoeding ontvangt voor het spelen, voor de training en der gelijke en ook ieder die een „schijnbetrekking” heeft en daar mee zijn professionalisme tracht te verbloemen. Ieder land moet van deze spelers een officieel re gister bijhouden. Elke amateur die de bepalingen overtreedt, moet onmiddellijk in dit register worden opgenomen. ik>>

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 7