in
J
D'
REMPLAQANTEN
Klein aantal christenen in Japan oefent
grote invloed uit.
o
r
Chr. Vrouwen-Federatie
nieuwe
PUROL
rHuidgenezing
kreeg nieuwe presidente,
Kerken in Korea hebben hulp van
het Westen nodig.
Verkiezingen in
Korea
Suriname en Ned. Antillen
besproken in V.N.
Kamerleden vragen
geluidloze brommers»
Koreaanse Kerken.
J
De Chr» Kerk in
Zuidoost-Azië
f Ds H. VELDKAMP
Kranslegging bij
Nationaal Monument.
Vrouwen gaan
vluchtelingen gezinnen
helpen»
HOUTMAN
Wieka M. A. de Vlieger sprak over de
conferentie te Singapore.
ZEEUWSCH DAGBLAD
13 November 1954
dag
DOOT?
door
Prof, dr J. Verkuyl
Voorstel bij de V.N.
pagina 7
«SSg—IIMIII
Nederland rapporteert
niet meer.
Hulp in nood.
PIANO’S
ORGELS
Veel geleden.
’oor die tijd -
de
bmntoisme.
Binnenkort een nieutv Federatiehuis.
invioeurijK.
bamenwerKing,
6-
Mgr
A
Insezonden Mededelina (adv.)
de
byt~p.“*uuls.nscne' Vooral de
Indonesië, reeds lang
Temidden van dit alles staan de kerken
en proberen hun taak te vervullen. Vele
Laten wij deze kerken volgen in onze
gebeden. Als één lid lijdt, moeten alle
leden medelijden om Christus’ wil.
In Engeland zijn met goed succes zware
proeven genomen met een acht-meter-
boot van geperste glaswol. Het materiaal
is bestand tegen zout en zoet water, roest
niet en kan temperatuursverschillen ver
dragen. Genoemde boot biedt plaats aan
38 personen.
Dat contact is ontstaan door het Calvin
College in Grand Rapids, de theologische
school van de Christian Reformed Church
in Amerika, en door de conferentie van
de Presbyterian Alliance in Nederland.
Daar kwam de moderator (voorzitter -
red.) van de Presbyteriaanse kerk van
Korea in aanraking met Nederlandse the
ologische hoogleraren. Het gevolg was dat
een Koreaan reeds studeert aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam en dat ver
schillende Koreaanse studenten in Kam
pen en aan de V.U. komen studeren.
Ik heb de moderator van de Presbyte
riaanse kerk tijdens mijn verlof enige
malen mogen ontmoeten. Hij hoopte voor
al ook op een nauwere band tussen de
kerken van Indonesië en Korea.
NEW YORK, 12 Nov. Naar AFP van
welingelichte zijde verneemt zouden de
landen, die onder de vlag der VN in Ko
rea hebben gestreden het plan hebben
om ten spoedigste een rapport bjj de VN
in te dienen, waarin voorgesteld wordt,
dat in Korea verkiezingen worden gehou
den ter hereniging van het land onder
toezicht van een neutrale commissie naar
het voorbeeld van de commissie in Indo
China.
Het rapport wijkt daarin af van het
standpunt dat de Verenigde Staten op
de conferentie van Genève hebben in
genomen, namelijk, dat toezicht ge
houden dient te worden door een com
missie van de Verenigde Naties.
HuldzuiVerheid Huidgezondheid
NEW YORK, 12 Nov. In de beheer-
schapscommissie der Verenigde Naties
hebben de vertegenwoordigers van India,
Indonesië en Irak wederom het niet-in-
dienen van de jaarlijkse rapporten over
Suriname en de Ned. Antillen door Ne
derland ter sprake gebracht. Het feit, dat
Nederland over deze rijksdeien geen rap
porten heeft ingediend, werd door ge
noemde landen gekenschetst als een in
gebreke blijven van Nederland om gevolg
te geven aan een beslissing, die de alge
mene vergadering verleden jaar heeft ge
nomen.
Mr C. W. A. Schürmann herhaalde als
Nederlands gedelegeerde hier tegenover
de redenen, die door Nederland verleden
jaar reeds zijn aangevoerd om deze rap
portering te beëindigen, o.a. het feit; dat
de parlementen van de Ned. Antillen en
Suriname, die op grond van algemene,
rechtstreekse en geheime verkiezingen
tot stand zijn gekomen, zonder enige be
moeienis van de Nederlandse regering,
volledige eigen zeggenschap hebben in
hun economische, sociale en onderwijsza
ken en dat rapportering hierover voor
Nederland, een inbreuk zou betekenen op
hun autonomie en de grondwettelijke
voorschriften van de landen, ook van Ne
derland, geweld zou aandoen.
„Wie zal ons scheiden van de liefde
van Christus? Verdrukking of benauwd
heid of gevaar of honger of naaktheid
of gevaar of zwaard? Gelijk geschreven
staat: om Uwentwil worden wij den
gansen dag gedood, wij zijn gerekend
als slachtschapen. Maar in dit alles zijn
wij meer dan overwinnaars door Hem,
Die ons heeft liefgehad....”
Er is nu sinds Juli 1953 wapenstilstand.
Maar het leed is nog onzegbaar groot.
In Zuid-Korea (waar bijna alle chris
tenen heengevlucht zijn) wonen nu 21
millioen mensen en van elke drie Kore-
anen is er één een vluchteling. Tachtig
duizend kinderen zijn gescheiden van hun
ouders. Het economische leven is zo ont
wricht, dat Zuid-Korea zelfs rijst moet
importeren. En over het gehele land leeft
de onzekerheid over de toekomst.
’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. De Neder
landse Federatie voor Vrouwelijke Vrij
willige Hulpverlening, waarbij nagenoeg
alle vrouwenorganisaties in Nederland
zijn aangesloten zal een actie gaan voeren
ten behoeve van de vluchtelingengezin
nen in de kampen in de provincie Karin-
thie in Oostenrijk.
Na overleg met de gedelegeerde in Ne
derland van de Hoge Commissaris voor
de vluchtelingen zal de landelijke federa
tie op „de vrouwen van Nederland” een
beroep doen haar steun te verlenen bij
een inzameling van gelden voor dit doel.
Ingezonden Meaeaeung (aav.)
Singei 11 4-1 1 6
SCHIEDAM
Sedert jaren vertrouwd adres
de
tenminste nog een dak boven zjjn hoofd
heeft.
Na het boeiend relaas van mej. De
Vlieger, vertelde ds H. van Coevorden,
secretaris van de Oec. Jeugdraad, op
zijn beurt lets over de assemblée van
de Wereldraad in Evanston. Op deze
assemblée werd de nadruk gelegd op de
verantwoordelijkheid van de Kerk In
de wereld. Jezus Christus Is niet alleen
de hoop van de Kerk, maar de hoop
van de hele wereld. Ook de jeugd nam
in deze vergadering weer een belang
rijke plaats in.
Tot slot van de jaarvergadering be
sprak een forum onder leiding van ds
N. O. Steenbeek het actuele probleem
der „verzuiling”.
gens nam vervolgens namens het be
stuur afscheid van de aftredende mevr.
Boon en sprak haar bewondering uit
voor de ijver en de toewijding waarmee
de presidente de Federatie altijd heeft
gediend.
In het jaarverslag werd het werk
van de C. J. V. F. van de aangeslo
ten organisaties en van de plaatse
lijke federaties besproken. Ook wer
den enkele woorden gewijd aan het
nieuwe federatiehuls te Utrecht. Dit
huis biedt logeergelegenheid aan 20
gasten en het heeft vergader- en bu-
reaurulmte. Het landelijk bureau van
het Meisjesverbond en het bureau
van de C.J.V.F. zullen hier worden
gevestigd. Niet alleen de leden van
de aangesloten organisaties, maar
Iedereen is In dit huis welkom.
W.A.Y.-CONFERENTIE.
Na de lunch vertelde mej. M. A. de
Vlieger, regionaal secretaresse van Zee
land, lets over de W.A.Y. („World As
sembly of Youth”)-Conferentie, die in
Augustus te Singapore werd gehouden.
Op deze conferentie was onder alle be
sprekingen steeds weer hetzelfde naar
voren gekomen, n.l. dat de jongeren
zich er goed op moeten voorbereiden
dat zjj straks de plaats in moeten ne
men van de ouderen. Ook het woning-
probleem was een van de vele behan
delde onderwerpen. Het bleek, dat de
woningnood in de Oosterse landen nog
veel groter is dan hierj waar iedereen
's-GRAVENHAGE, 12 Nov.
Als in de Kamer zaken van het
verkeer aan de orde komen, kan
de bromfiets figuurlijk ge
sproken dan niet gemist
worden. Ook ditmaal heeft dit
moderne vervoermiddel, dat een
verkeersvraagstuk op zichzelf is
geworden, in het middelpunt van
de belangstelling gestaan bij de
begroting van Verkeer en Water
staat in de Tweede Kamer.
Behoudens de bekende opmer
kingen en wensen, uiteenlopend
van aparte bromfietspaden en
verplicht stellen van een rijbe
wijs, is echter nu ook het lawaai
dat de brommers maken door de
Kamerleden besproken. Uit me
tingen is echter gebleken, dat de
door de wet vastgestelde decibel-
grens niet wordt overschreden.
Daaraan viel dus niet te tornen.
Maar, zo zeiden enkele Kamer
leden, laten we de wet verande
ren en andere maatstaven gaan
aanleggen, zodat ook de geluids
kwaliteit wordt verdisconteerd.
Nog verder ging men door een
onderzoek te vragen naar de
constructie van praktisch geluid
loze bromfietsen. Een aardig
brom-kluifje voor minister Al-
gera.
Nu moet ik eerst even zeggen, waar
om Ik deze dingen hier in de krant
schrijf.
Ziet U eens, als U de krant leest,
hetzij dan een dagblad of een weekblad
of een maandblad, en U zit af en toe
ook nog eens naar de radio te luisteren,
en U zet verder Uw ogen wijd open, dan
komt U vanzelf tot een ontstellende
ontdekking.
Het Is deze, dat die halfdood gesla
gen reiziger aan de kant van de weg
geen legendarische figuur is uit lang
vervlogen dagen, geen pop in een was-
sen-beelden-tent, maar een mens van
vlees en bloed vlak bij U In de buurt.
En als U goed uitkijkt, ziet U er meer
dan één, en als U goed luistert hoort U
Nü gaat het echt moeilijk worden,
want nu gaan wü van rol verwisselen.
„Doch een Samaritaan werd met in
nerlijke ontferming bewogen. En hjj
ging naar hem toe, en verbond zijn won
den”, en wat daar verder volgt.
Nu gaat het eerst spannen, dat voelt
U wel, want nu moet U remplagant
gaan worden, U moet „dienen” en het
kost U bovendien geld ook.
Want volgens Luther moet ik lezen:
„IK werd met innerlijke ontferming be
wogen. En IK ging naar hem toe, en
verbond zijn wonden.”
Hebt U ooit gehoord van een zekere
Audrey Hepburn? Nee? Nu, geen won
der, want in onze kranten heeft er
vrijwel niets van gestaan. Dat was een
actricetje moet U weten, zo’n filmster-
retje weet U wel, waar allerlei werelds
aan te pas komt. Zo’n heidinnetje, net
zo laag genoteerd als dat miezerige
Samaritaantje. Nu, dat meisje van Ne
derlandse origine Is van Amerika naar
hier gekomen om voorstellingen te ge
ven en In modeshows mee te lopen en
zo ten bate van de Nederlandse oorlogs
slachtoffers.
Het is misschien heel gek om het
te zeggen, maar wjj geloven dat in dit
Hollywood-melsje meer Is gezien van
de ontferming van de Here Jezus, dan
in U en mij, en tenminste meer dan In
het sensatieminnend publiek, dat grif
tien en vijf en twintig gulden gaf om
Audry te zien, maar de nood der slacht
offers niet heeft gezien, en nog minder
eigen nood, omdat het Jezus niet heeft
gezien.
Die gulle gevers, die nog veel meer
dan twee penningen offerden om de
slachtoffers te verplegen, waren alle
maal verklede Levieten. Ze speelden
een rol. Net zoals wij dat doen op onze
llefdadigheidsbazars.
en
dan wel het
nadruk gelegd op bijbelkennis (overal
werden en worden aparte cursussen ge
houden om de christenen te leren, de
bijbels dagelijks te gebruiken in de ge-
zinnen.
Een derde opvallende trek is altijd
de zelf-uitbreiding geweest. Iedere Ko
reaan die zich liet dopen, moest belo
ven, dat hij trachten zou, andere land
genoten te winnen voor Christus. Er
schijnen weinig kerken in Azië te zijn,
waarin de missionnaire geest zozeer
werkzaam is als in Korea.
Een vierde trek is altijd geweest de
drang om financieel „self-supporting” te
zijn. Veel werd en wordt gearbeid met
ongesalarieerde „lekekrachten” om
evangeliserende arbeid te vervullen.
De Koreaanse kerken hebben heel veel
geleden in de afgelopen jaren. Ik heb
verschillende malen in Europa op con-
ferenties Koreanen horen vertellen over
wat hen is overkomen. En dan moet men
voortdurend denken aan de woorden van
Paulus in Romeinen 8:
AMSTERDAM, 12 Nov. Dinsdag
7 December des morgens te half 12
zal de Band Oud-Strijders (7 Decem-
ber-divisie) een krans leggen aan de
voet van het voorlopige Nationale
Monument te Amsterdam.
Na een bijeenkomst in de Nieuwe
Kerk marcheert de deputatie, bij wel
ke zich o.a. de generaal-majoor H. J.
J. W. Dürst Britt zal bevinden, voor
afgegaan door de Kon. Militaire Ka
pel, naar het Damplantsoen.
christenen hebben in Zuid-Korea leiden
de functies in het politieke leven. Dui
zenden christenen zijn betrokken in de
sociale zorg van vluchtelingen en ver
weesde kinderen en in het herstel van
het geteisterde gezinsleven.
In deze nood zien deze christenen uit
naar hulp van de westerse zusterkerken.
Ze ontvangen veel hulp uit Amerika.
Maar het is wellicht interessant te verne
men, dat bepaalde Koreaanse kerken ook
contact zoeken met de Gereformeerde
Kerken in Nederland.
urnk deze kerken is steeds de
k^,eind’ -
mke opbouw. Verder werd sterke
totale bevolking van Japan wordt geschat op 83 millioen. Het
aantal christenen is ongeveer 345.000, onder wie 225.000 pro
testanten. Maar de invloed van het christendom in Japan is
oter dan deze getallen zouden doen vermoeden. Dat komt omdat
9 oral onder de intellectuelen velen christen zijn of door het christen-
jom beïnvloed, doordat ze op een christelijke middelbare school zijn
geweest. Van de 446 leden van het Lagerhuis zijn er dertien christen.
De algemene situatie in Japan is zeer
labiel en onzeker. Hoewel uiterlijk een
merkwaardige discipline schijnt te
heersen, zijn op de achtergrond grote
economische er. geestelijke spanningen
merkbaar.
In het bijzonder laten zich gelden:
het Shintoïsme, het Boeddhisme en het
Communisme.
In ae eerste plaats het herleefde Shin-
toisme. In Japan bestond tweeërlei: volks-
en officieel scaatssnmtoisme, werd in 1945
Bet een eni-le pennestreek door een
besuursmat- egel van Mac Arthur afge-
jenaft.
Optimisten spraken kort daarna van
een volledige „godenschemering” van het
Japanse Shintoïsme. Een wat dieper fi-
guur schreef toen een boek, dat de titel
droeg: Shinto, de Onoverwonnen vijand.
Religieus nationalisme is taaier dan
men gewoonlijK denkt. Revancne-gevoe-
le.is zijn wel eens meer in de geschie
den.. ue gids geweest op de weg naar
het herstel van de eredienst voor algod
I natie. En het oude, populaire voiksshinto
is de stijgbeugel, waardoor nu getracht
wordt, het staatsshinto weer in het zadel
ie heffen.
Po poging krijgt een krachtig tonicum
in de herbewapeningspolitiek, die onder
Amerikaanse leiding in Japan begonnen
u ke» tragisene van de situatie is n.l.,
dm .siist door deze politiek dezelfde per
spoen en machten weer naar voren ko
men, die in 1945 geacht werden van het
i «el te zullen verdwijnen! En met deze
jersone’ verschijnt het staatsshinto
thans nog verkapt, straks missenien open
lijk opmeuw in het daglicht.
I Japwise ennstenen, die ik in Bossey
(fscumenisch Instituut bij Genève
Red.) oa, -over hoorde vertellen, toonden
hun ern»; ge bezorgdheid hierover onver-
Ldd. Ook jonge Amerikaanse zendelin
gen dl* in Japan werkten, spraken daar
over met 6rote bezorgdheid.
In de tweede plaats heeft het Boed
dhisme in Japan nog een stevige greep
op hei vol” De meerderheid van het volk
denkt x. Boeddhistisch. Op het wereld
congres in Bangkok is de invloed van het
Japanse Boeddhisme sterk merkbaar.
Ook de invloed van het communisme
u.it niet onderschat worden. In Japan
wonen ,er veel communistisch beïnvloe
de Koreanen, die verbindingen onderhou
den met Japanse communistische leiders.
(Van een onzer verslaggeefsters.)
AMSTERDAM, 12 November. Vele leden van bij de Christen
aangesloten organisaties, belangstellenden
andere organisaties (o.a. de Bond voor Meisjes-
Z.: Z- Z_.1 en de
Donderdag in het Minvervapaviljoen te Amsterdam
om de jaarvergadering van de C.J.V.F. bij te wonen.
om gezondheidsredenen moet aftreden,
zal in de toekomst worden ingenomen
door mevr. M. M. de Brauw-Van Pan-
thaleon baronesse van Eek. Mevr.
J. ’t HartPoldervaart, die voor het
jarenlang nauwgezet beheren van de
penningen, werd onderscheiden met een
gouden insigne, zal worden vervangen
door mevr. P. A. Scholtenbaronesse
van Asbeck. Als alg. secretaresse en
bestuurslid werden resp. mevr. O. E. F.
PaliesGiesberts en mevr. A. C. Quls-
pelTonsbeek gekozen.
Mevr. M. C. E. Kloosterman-Fort-
Jonge Vrouwen Federatie
en afgevaardigden van t
verenigingen op G.G., het C.N.V., de Oecumenische Jeugdraad
C.B.T.B.), waren L
samengekomen om de jaarvergadering
De aftredende vice-presidente, mevr.
H. S. Boon-De Geer, heette in haar
openingswoord alle aanwezigen van
harte welkom en in het bijzonder de
echtgenote van Amsterdams burgerva
der, mevr. D’ Ailly. Vervolgens las zij
een telegram voor, dat door de C.J.V.F.
aan haar beschermvrouwe, H. M. Ko
ningin Juliana zou worden gezonden.
Nadat enkele Ingekomen stukken wa
ren besproken, werd er een nieuw da
gelijks bestuur samengesteld. De plaats
van mevr. H. S. Boon-De Geer, die
vanaf 1950 presidente is geweest, maar
Temidden van deze stromingen en te
midden van alle onzekerheid betreffende
de toekomst, leven en werken de kleine
protestantse kerken van Japan, die sa
menwerken met allerlei zendingsgenoot-
Khappen, vooral Amerikaanse.
Ze hebben hun schoolarbeid niet
omvangrijk, maar wel invloedrijk. Sinds
kort ook een eigen christelijke univer
siteit met duizend leerlingen. In deze
universiteit zijn tevens enkele research
centra gevestigd. Voor de toekomst
werdt van deze academie veel ver
nacht.
Er zijn ook enkele centra van christe-
lijk medisch werk. Van groot belang zijn
ae evangelisatie-campagnes in de dorpen,
die de laatste jaren gehouden zijn, De
moeilijkheid was n.l. dat de kerken vrij
wel uitsluitend in de steden gevestigd
waren. De stadsgemeenten hebben echter
voortdurende aanwas uit de dorpen nodig.
Vooral Kagawa en Stanley Jones (die de
laatste jaren in Japan werkt) wezen er
op dat de dorpen niet verwaarloosd mo
len worden. Daarom is er nu actie in
honderden dorpen, waar vroeger nog
hooit het Evangelie klonk een activi
st, die nog slechts aan het begin staat.
De kerken in Japan ondervinden vele
moeilijkheden in de poging om tot sa
menwerking te komen. In de oorlogstijd
hwong de Japanse regering de verschil-
•®de kerken, zich samen te voegen in
wü lichaam, de „Kyodan”. De bedoeling
'as duidelijk: de regering wilde op die
Dre de kerken onder haar controle hou
den.
Allicht was de „Kyodan” daardoor bij
Japanse christenen allerminst popu-
kerken zijn na de oorlog dan
k onmiddellijk uitgetreden. Nu wor-
Sck necllter Pogingen gedaan om de ver-
l^iulende kerken tot samenwerking te
egen niet onder dwang, maar om
tot 1S?US Wil’ ^en ^aad van Kerken is
EtMJ”nd gekomen( die in geduldige be-
P hingen poogt, de christenen tot oecu-
>Usch samenleven te bewegen. Het feit,
v°oral de Amerikaanse zendingsge-
hehh happen weinig onderlinge band
en, vormt een ernstige moeilijkheid.
Sltuatie van de kerken in Japan is
“et gemakkelijk....
ÏZ orea (Noord en Zuid) heeft
een bevolking van 25 mil-
S0öOOn°en z’c^en’ Er zijn ongeveer
Iterk Q Protestaïltcn; de grootste
en zijn de presbyteriaanse en
“ethodistische. Vooral de pres-
lanj lanen hebben, ook in Neder-
Ikdonesië, reeds lang voor
°°rlog de aandacht getrokken.
J _zÜn n-k ontstaan uit een
nieuwe methode van
Nevius-methode. Bij de op-
----- na-
op de zelfstandigheid: niet
maar aan het begin van de
uderen onner ons herinneren
zich het renipla<janten~stelsel
nog wel. De algemene dienst
plicht vinden wij nu heel gewoon,
maar voordat deze werd ingevoerd
geschiedde de aanwijzing tot dienst
plicht door loting. Wie een laag
nummer trok was vrij, maar de hoge
nummers moesten de uniform aan
trekken. Er was echter ook dan wel
een middel om „vrij” te komen, n.l.
door het aanstellen van een rempla-
(jant. Dat kostte natuurlijk geld.
Niemand ging ook toen louter voor
z’n plezier onder de wapenen, en
wie dus als plaatsvervanger voor
een ander ging „dienen” liet zich
daarvoor behoorlijk betalen, leder
begrijpt, dat er destijds van_ een
„volksleger” geen sprake was. De
meer gegoeden konden zich de
weelde veroorloven, een plaats
vervanger te nemen, maar de „ge
wone man” kreeg de kans niet
die zei of dacht er
zijne van.
Wij mogen blij zijn, dat we van
dit remplatranten-stelsel af zijn.
M. r nu komen wij zowaar in dit
artikel een dergelijk stelsel beplei
ten. Eigenlijk nog iets Veel ergers!
Want de rempla?anten, die wij nu
op het oog hebben, krijgen voor hun
olaatsvervangend dienen nog niet
eens wat betaald ook. Het zal hun
waarschijnlijk wel geld kosten.
U hoeft niet erg lang in de droom
te blijven.
Als U even doorleest, vindt U de
oplossing zó maar.
Nu mee door de film Luther weer in
het middelpunt van de belangstelling
gekomen is, gaat men onwillekeurig
ook weer eens wat van hem lezen, of
krijgt men op de een of andere manier
weer iets van hem te horen.
Zo hebt U misschien ook wel gehoord
of gelezen, dat lang geleden Luther al
die remplaganten-gedachte heeft gelan
ceerd, zij het op een heel andere ma
nier.
Het heeft trouwens ook wel lets met
dienstplicht te maken, maar dan be
treft het de dienst in het leger van
Koning Jezus.
Van Luther moet n.l. de suggestie af
komstig zijn, om bij het lezen van ver
schillende bijbel-uitspraken of bijbel
verhalen je eigen naam In te vullen.
Op deze wijze werd, vond Luther, het
bijbellezen veel directer en vruchtbaar
der. Men weet zich dan zelf aangespro
ken.
Luther heette „Maarten”, zoals U
weet, en daarom las hij Lukas 10 41
zó: „Maarten, Maarten, gij bekommert
en verontrust U over vele dingen, maar
één ding is nodig”.
Daar zit wel iets in, vindt U niet?
Hier wordt Maarten de remplagant
van Martha.
Deze plaatsvervanging is nog vrij
eenvoudig, hoeft In elk geval niet veel
te kosten, afgezien van een behoorlijke
wanorde in je zelfbedieningswinkel,
maar nu ga ik U een geval noemen,
dat U aardig op kosten jaagt.
Ik blijf bij datzelfde hoofdstuk 10
van Lukas, we hebben dat nu toch
open liggen, en we behoeven dus niet
te gaan bladeren en zoeken, zoals som
mige kerkgangers en kerkéraadsleden,
die de opgegeven tekst niet kunnen
vinden hls zij tenminste een bijbel
bij zich hebben.
We komen dan terecht bij die barm
hartige Samaritaan, en we gaan ons
eens als remplasant aanbieden.
Japan en Korea kennen de
mengeling van Oosterse en
Westerse cultuur, die heel het
leven beïnvloedt. De foto hier
onder is een straatbeeld uit
Japanmoderne flats met als
versiering lampekappen van
gekleurd papier....
De foto boven toont U de re
acties van Koreaanse vrouwen,
toen er sprake was van een
wapenstilstand die zij niet aan
vaardbaar achttenOosterse
heftigheid!
er tientallen kreunen. U zult over dis
stumpers struikelen als U niet goed
oppast.
U hoeft nog niet eens aan gironum
mer 5100 van de Vluchtelingenhulp te
denken (hebt U er al aan gedacht?).
Het is al voldoende, als U een adver
tentie leest dat verpleegsters worden
gevraagd In een psychiatrische inrich
ting; of „een gezin is door buitengewo
ne omstandigheden in financiële moei
lijkheden geraakt, wie kan f 1000.
lenen”; of „wie Is bereid een moeder
van een groot gezin bij te staan in haar
huishoudelijk werk”; of nu vult U
zelf maar verder In.
Dit was de directe aanleiding tot dit
artikel.
Nu gaan we aan het namen invul
len. Onze eigen naam, weet U Ik moet
nu een zekere artistieke aanleg bjj U
veronderstellen, want U zult in dit
hoorspelletje verschillende rollen moe
ten spelen, of laten we, om het niet ta
Ingewikkeld te maken, maar zeggen:
een dubbelrol.
We nemen eerst maar de rol, die ons
't meest ligt, van die Leviet. Best mo
gelijk, dat U niet eens een rol hoeft te
spelen, en gewoon kunt blijven doen.
De Levletenrol Is aldus„Evenzo
ging ook een Leviet langs die plaats,
en hij zag hem, en ging aa?i de oveueijde
voorbij.”
U kunt zich de gedachtengang van
de Leviet zonder enige moeite indenken.
De man heeft haast, want het is een
dienstreis, en dan heb je altijd haast.
Al die soesa kan hij niet hebben. Hij
heeft bovendien het lllustre voorbeeld
voor ogen van een priester, die voor
hem uitloopt, en die nog enige punten
hoger genoteerd staat op de geestelijke
beurs. En over de Samaritaan, die ach
ter hem aankomt, de ketter, die hele
maal nergens genoteerd staat, verkeert
hij nog in naïeve onwetendheid.
Wat kun je beter doen, dan aan de
overzijde voorbijgaan.
Zoiets doe je niét in Jeruzalem. Daar
speel je voor de tribune. Daar moet je
af en toe de barmhartige Samaritaan
uithangen. Dat Is de rol. Maar in de
eenzaamheid, in je dooie eentje, speel
je geen rol. Daar ben je jezelf. De een
zaamheid Is ijskoud-eerlijk. Derhalve
ga je voorbij.
Nu gaan we remplagantje spelen.
Misschien hoeft U niet eens een „rol”
te spelen, en valt het U dus niet moei
lijk. Daar gaan de dan:
„Evenzo ging IK langs die plaats
voorbij, en IK zag hem, en ging aan de
overzijde voorbij.”
Die vent, die f 1000.wou lenen, om
dat hij In financiële moeilijkheden zat,
had maar beter uit z’n ogen moeten kij
ken. Er zijn bovendien genoeg anderen,
die f 1000.hebben liggen dus ga
ik voorbij.
Die moeder met dat drukke gezin
heeft allicht nooit iets gelezen over
„verstandig ouderschap”. Bovendien
maken kinderen mij tureluurs. Dus ga
ik voorbij.
Verpleegster in een gekkenhuis! Ook
een baan! Weet U soms nóg Iets leuks?
Dus ga Ik voorbij.
Vandaag Is het gironummer 5100
voor de vluchtelingen. Wat zullen ze
morgen weer bedenken? Alsof het le
ven niet bij de dag duurder wordt. Dus
ga ik voorbij.
j|::
-