in J D' REMPLAQANTEN Klein aantal christenen in Japan oefent grote invloed uit. o r Chr. Vrouwen-Federatie nieuwe PUROL rHuidgenezing kreeg nieuwe presidente, Kerken in Korea hebben hulp van het Westen nodig. Verkiezingen in Korea Suriname en Ned. Antillen besproken in V.N. Kamerleden vragen geluidloze brommers» Koreaanse Kerken. J De Chr» Kerk in Zuidoost-Azië f Ds H. VELDKAMP Kranslegging bij Nationaal Monument. Vrouwen gaan vluchtelingen gezinnen helpen» HOUTMAN Wieka M. A. de Vlieger sprak over de conferentie te Singapore. ZEEUWSCH DAGBLAD 13 November 1954 dag DOOT? door Prof, dr J. Verkuyl Voorstel bij de V.N. pagina 7 «SSg—IIMIII Nederland rapporteert niet meer. Hulp in nood. PIANO’S ORGELS Veel geleden. ’oor die tijd - de bmntoisme. Binnenkort een nieutv Federatiehuis. invioeurijK. bamenwerKing, 6- Mgr A Insezonden Mededelina (adv.) de byt~p.“*uuls.nscne' Vooral de Indonesië, reeds lang Temidden van dit alles staan de kerken en proberen hun taak te vervullen. Vele Laten wij deze kerken volgen in onze gebeden. Als één lid lijdt, moeten alle leden medelijden om Christus’ wil. In Engeland zijn met goed succes zware proeven genomen met een acht-meter- boot van geperste glaswol. Het materiaal is bestand tegen zout en zoet water, roest niet en kan temperatuursverschillen ver dragen. Genoemde boot biedt plaats aan 38 personen. Dat contact is ontstaan door het Calvin College in Grand Rapids, de theologische school van de Christian Reformed Church in Amerika, en door de conferentie van de Presbyterian Alliance in Nederland. Daar kwam de moderator (voorzitter - red.) van de Presbyteriaanse kerk van Korea in aanraking met Nederlandse the ologische hoogleraren. Het gevolg was dat een Koreaan reeds studeert aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en dat ver schillende Koreaanse studenten in Kam pen en aan de V.U. komen studeren. Ik heb de moderator van de Presbyte riaanse kerk tijdens mijn verlof enige malen mogen ontmoeten. Hij hoopte voor al ook op een nauwere band tussen de kerken van Indonesië en Korea. NEW YORK, 12 Nov. Naar AFP van welingelichte zijde verneemt zouden de landen, die onder de vlag der VN in Ko rea hebben gestreden het plan hebben om ten spoedigste een rapport bjj de VN in te dienen, waarin voorgesteld wordt, dat in Korea verkiezingen worden gehou den ter hereniging van het land onder toezicht van een neutrale commissie naar het voorbeeld van de commissie in Indo China. Het rapport wijkt daarin af van het standpunt dat de Verenigde Staten op de conferentie van Genève hebben in genomen, namelijk, dat toezicht ge houden dient te worden door een com missie van de Verenigde Naties. HuldzuiVerheid Huidgezondheid NEW YORK, 12 Nov. In de beheer- schapscommissie der Verenigde Naties hebben de vertegenwoordigers van India, Indonesië en Irak wederom het niet-in- dienen van de jaarlijkse rapporten over Suriname en de Ned. Antillen door Ne derland ter sprake gebracht. Het feit, dat Nederland over deze rijksdeien geen rap porten heeft ingediend, werd door ge noemde landen gekenschetst als een in gebreke blijven van Nederland om gevolg te geven aan een beslissing, die de alge mene vergadering verleden jaar heeft ge nomen. Mr C. W. A. Schürmann herhaalde als Nederlands gedelegeerde hier tegenover de redenen, die door Nederland verleden jaar reeds zijn aangevoerd om deze rap portering te beëindigen, o.a. het feit; dat de parlementen van de Ned. Antillen en Suriname, die op grond van algemene, rechtstreekse en geheime verkiezingen tot stand zijn gekomen, zonder enige be moeienis van de Nederlandse regering, volledige eigen zeggenschap hebben in hun economische, sociale en onderwijsza ken en dat rapportering hierover voor Nederland, een inbreuk zou betekenen op hun autonomie en de grondwettelijke voorschriften van de landen, ook van Ne derland, geweld zou aandoen. „Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwd heid of gevaar of honger of naaktheid of gevaar of zwaard? Gelijk geschreven staat: om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood, wij zijn gerekend als slachtschapen. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, Die ons heeft liefgehad....” Er is nu sinds Juli 1953 wapenstilstand. Maar het leed is nog onzegbaar groot. In Zuid-Korea (waar bijna alle chris tenen heengevlucht zijn) wonen nu 21 millioen mensen en van elke drie Kore- anen is er één een vluchteling. Tachtig duizend kinderen zijn gescheiden van hun ouders. Het economische leven is zo ont wricht, dat Zuid-Korea zelfs rijst moet importeren. En over het gehele land leeft de onzekerheid over de toekomst. ’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. De Neder landse Federatie voor Vrouwelijke Vrij willige Hulpverlening, waarbij nagenoeg alle vrouwenorganisaties in Nederland zijn aangesloten zal een actie gaan voeren ten behoeve van de vluchtelingengezin nen in de kampen in de provincie Karin- thie in Oostenrijk. Na overleg met de gedelegeerde in Ne derland van de Hoge Commissaris voor de vluchtelingen zal de landelijke federa tie op „de vrouwen van Nederland” een beroep doen haar steun te verlenen bij een inzameling van gelden voor dit doel. Ingezonden Meaeaeung (aav.) Singei 11 4-1 1 6 SCHIEDAM Sedert jaren vertrouwd adres de tenminste nog een dak boven zjjn hoofd heeft. Na het boeiend relaas van mej. De Vlieger, vertelde ds H. van Coevorden, secretaris van de Oec. Jeugdraad, op zijn beurt lets over de assemblée van de Wereldraad in Evanston. Op deze assemblée werd de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid van de Kerk In de wereld. Jezus Christus Is niet alleen de hoop van de Kerk, maar de hoop van de hele wereld. Ook de jeugd nam in deze vergadering weer een belang rijke plaats in. Tot slot van de jaarvergadering be sprak een forum onder leiding van ds N. O. Steenbeek het actuele probleem der „verzuiling”. gens nam vervolgens namens het be stuur afscheid van de aftredende mevr. Boon en sprak haar bewondering uit voor de ijver en de toewijding waarmee de presidente de Federatie altijd heeft gediend. In het jaarverslag werd het werk van de C. J. V. F. van de aangeslo ten organisaties en van de plaatse lijke federaties besproken. Ook wer den enkele woorden gewijd aan het nieuwe federatiehuls te Utrecht. Dit huis biedt logeergelegenheid aan 20 gasten en het heeft vergader- en bu- reaurulmte. Het landelijk bureau van het Meisjesverbond en het bureau van de C.J.V.F. zullen hier worden gevestigd. Niet alleen de leden van de aangesloten organisaties, maar Iedereen is In dit huis welkom. W.A.Y.-CONFERENTIE. Na de lunch vertelde mej. M. A. de Vlieger, regionaal secretaresse van Zee land, lets over de W.A.Y. („World As sembly of Youth”)-Conferentie, die in Augustus te Singapore werd gehouden. Op deze conferentie was onder alle be sprekingen steeds weer hetzelfde naar voren gekomen, n.l. dat de jongeren zich er goed op moeten voorbereiden dat zjj straks de plaats in moeten ne men van de ouderen. Ook het woning- probleem was een van de vele behan delde onderwerpen. Het bleek, dat de woningnood in de Oosterse landen nog veel groter is dan hierj waar iedereen 's-GRAVENHAGE, 12 Nov. Als in de Kamer zaken van het verkeer aan de orde komen, kan de bromfiets figuurlijk ge sproken dan niet gemist worden. Ook ditmaal heeft dit moderne vervoermiddel, dat een verkeersvraagstuk op zichzelf is geworden, in het middelpunt van de belangstelling gestaan bij de begroting van Verkeer en Water staat in de Tweede Kamer. Behoudens de bekende opmer kingen en wensen, uiteenlopend van aparte bromfietspaden en verplicht stellen van een rijbe wijs, is echter nu ook het lawaai dat de brommers maken door de Kamerleden besproken. Uit me tingen is echter gebleken, dat de door de wet vastgestelde decibel- grens niet wordt overschreden. Daaraan viel dus niet te tornen. Maar, zo zeiden enkele Kamer leden, laten we de wet verande ren en andere maatstaven gaan aanleggen, zodat ook de geluids kwaliteit wordt verdisconteerd. Nog verder ging men door een onderzoek te vragen naar de constructie van praktisch geluid loze bromfietsen. Een aardig brom-kluifje voor minister Al- gera. Nu moet ik eerst even zeggen, waar om Ik deze dingen hier in de krant schrijf. Ziet U eens, als U de krant leest, hetzij dan een dagblad of een weekblad of een maandblad, en U zit af en toe ook nog eens naar de radio te luisteren, en U zet verder Uw ogen wijd open, dan komt U vanzelf tot een ontstellende ontdekking. Het Is deze, dat die halfdood gesla gen reiziger aan de kant van de weg geen legendarische figuur is uit lang vervlogen dagen, geen pop in een was- sen-beelden-tent, maar een mens van vlees en bloed vlak bij U In de buurt. En als U goed uitkijkt, ziet U er meer dan één, en als U goed luistert hoort U Nü gaat het echt moeilijk worden, want nu gaan wü van rol verwisselen. „Doch een Samaritaan werd met in nerlijke ontferming bewogen. En hjj ging naar hem toe, en verbond zijn won den”, en wat daar verder volgt. Nu gaat het eerst spannen, dat voelt U wel, want nu moet U remplagant gaan worden, U moet „dienen” en het kost U bovendien geld ook. Want volgens Luther moet ik lezen: „IK werd met innerlijke ontferming be wogen. En IK ging naar hem toe, en verbond zijn wonden.” Hebt U ooit gehoord van een zekere Audrey Hepburn? Nee? Nu, geen won der, want in onze kranten heeft er vrijwel niets van gestaan. Dat was een actricetje moet U weten, zo’n filmster- retje weet U wel, waar allerlei werelds aan te pas komt. Zo’n heidinnetje, net zo laag genoteerd als dat miezerige Samaritaantje. Nu, dat meisje van Ne derlandse origine Is van Amerika naar hier gekomen om voorstellingen te ge ven en In modeshows mee te lopen en zo ten bate van de Nederlandse oorlogs slachtoffers. Het is misschien heel gek om het te zeggen, maar wjj geloven dat in dit Hollywood-melsje meer Is gezien van de ontferming van de Here Jezus, dan in U en mij, en tenminste meer dan In het sensatieminnend publiek, dat grif tien en vijf en twintig gulden gaf om Audry te zien, maar de nood der slacht offers niet heeft gezien, en nog minder eigen nood, omdat het Jezus niet heeft gezien. Die gulle gevers, die nog veel meer dan twee penningen offerden om de slachtoffers te verplegen, waren alle maal verklede Levieten. Ze speelden een rol. Net zoals wij dat doen op onze llefdadigheidsbazars. en dan wel het nadruk gelegd op bijbelkennis (overal werden en worden aparte cursussen ge houden om de christenen te leren, de bijbels dagelijks te gebruiken in de ge- zinnen. Een derde opvallende trek is altijd de zelf-uitbreiding geweest. Iedere Ko reaan die zich liet dopen, moest belo ven, dat hij trachten zou, andere land genoten te winnen voor Christus. Er schijnen weinig kerken in Azië te zijn, waarin de missionnaire geest zozeer werkzaam is als in Korea. Een vierde trek is altijd geweest de drang om financieel „self-supporting” te zijn. Veel werd en wordt gearbeid met ongesalarieerde „lekekrachten” om evangeliserende arbeid te vervullen. De Koreaanse kerken hebben heel veel geleden in de afgelopen jaren. Ik heb verschillende malen in Europa op con- ferenties Koreanen horen vertellen over wat hen is overkomen. En dan moet men voortdurend denken aan de woorden van Paulus in Romeinen 8: AMSTERDAM, 12 Nov. Dinsdag 7 December des morgens te half 12 zal de Band Oud-Strijders (7 Decem- ber-divisie) een krans leggen aan de voet van het voorlopige Nationale Monument te Amsterdam. Na een bijeenkomst in de Nieuwe Kerk marcheert de deputatie, bij wel ke zich o.a. de generaal-majoor H. J. J. W. Dürst Britt zal bevinden, voor afgegaan door de Kon. Militaire Ka pel, naar het Damplantsoen. christenen hebben in Zuid-Korea leiden de functies in het politieke leven. Dui zenden christenen zijn betrokken in de sociale zorg van vluchtelingen en ver weesde kinderen en in het herstel van het geteisterde gezinsleven. In deze nood zien deze christenen uit naar hulp van de westerse zusterkerken. Ze ontvangen veel hulp uit Amerika. Maar het is wellicht interessant te verne men, dat bepaalde Koreaanse kerken ook contact zoeken met de Gereformeerde Kerken in Nederland. urnk deze kerken is steeds de k^,eind’ - mke opbouw. Verder werd sterke totale bevolking van Japan wordt geschat op 83 millioen. Het aantal christenen is ongeveer 345.000, onder wie 225.000 pro testanten. Maar de invloed van het christendom in Japan is oter dan deze getallen zouden doen vermoeden. Dat komt omdat 9 oral onder de intellectuelen velen christen zijn of door het christen- jom beïnvloed, doordat ze op een christelijke middelbare school zijn geweest. Van de 446 leden van het Lagerhuis zijn er dertien christen. De algemene situatie in Japan is zeer labiel en onzeker. Hoewel uiterlijk een merkwaardige discipline schijnt te heersen, zijn op de achtergrond grote economische er. geestelijke spanningen merkbaar. In het bijzonder laten zich gelden: het Shintoïsme, het Boeddhisme en het Communisme. In ae eerste plaats het herleefde Shin- toisme. In Japan bestond tweeërlei: volks- en officieel scaatssnmtoisme, werd in 1945 Bet een eni-le pennestreek door een besuursmat- egel van Mac Arthur afge- jenaft. Optimisten spraken kort daarna van een volledige „godenschemering” van het Japanse Shintoïsme. Een wat dieper fi- guur schreef toen een boek, dat de titel droeg: Shinto, de Onoverwonnen vijand. Religieus nationalisme is taaier dan men gewoonlijK denkt. Revancne-gevoe- le.is zijn wel eens meer in de geschie den.. ue gids geweest op de weg naar het herstel van de eredienst voor algod I natie. En het oude, populaire voiksshinto is de stijgbeugel, waardoor nu getracht wordt, het staatsshinto weer in het zadel ie heffen. Po poging krijgt een krachtig tonicum in de herbewapeningspolitiek, die onder Amerikaanse leiding in Japan begonnen u ke» tragisene van de situatie is n.l., dm .siist door deze politiek dezelfde per spoen en machten weer naar voren ko men, die in 1945 geacht werden van het i «el te zullen verdwijnen! En met deze jersone’ verschijnt het staatsshinto thans nog verkapt, straks missenien open lijk opmeuw in het daglicht. I Japwise ennstenen, die ik in Bossey (fscumenisch Instituut bij Genève Red.) oa, -over hoorde vertellen, toonden hun ern»; ge bezorgdheid hierover onver- Ldd. Ook jonge Amerikaanse zendelin gen dl* in Japan werkten, spraken daar over met 6rote bezorgdheid. In de tweede plaats heeft het Boed dhisme in Japan nog een stevige greep op hei vol” De meerderheid van het volk denkt x. Boeddhistisch. Op het wereld congres in Bangkok is de invloed van het Japanse Boeddhisme sterk merkbaar. Ook de invloed van het communisme u.it niet onderschat worden. In Japan wonen ,er veel communistisch beïnvloe de Koreanen, die verbindingen onderhou den met Japanse communistische leiders. (Van een onzer verslaggeefsters.) AMSTERDAM, 12 November. Vele leden van bij de Christen aangesloten organisaties, belangstellenden andere organisaties (o.a. de Bond voor Meisjes- Z.: Z- Z_.1 en de Donderdag in het Minvervapaviljoen te Amsterdam om de jaarvergadering van de C.J.V.F. bij te wonen. om gezondheidsredenen moet aftreden, zal in de toekomst worden ingenomen door mevr. M. M. de Brauw-Van Pan- thaleon baronesse van Eek. Mevr. J. ’t HartPoldervaart, die voor het jarenlang nauwgezet beheren van de penningen, werd onderscheiden met een gouden insigne, zal worden vervangen door mevr. P. A. Scholtenbaronesse van Asbeck. Als alg. secretaresse en bestuurslid werden resp. mevr. O. E. F. PaliesGiesberts en mevr. A. C. Quls- pelTonsbeek gekozen. Mevr. M. C. E. Kloosterman-Fort- Jonge Vrouwen Federatie en afgevaardigden van t verenigingen op G.G., het C.N.V., de Oecumenische Jeugdraad C.B.T.B.), waren L samengekomen om de jaarvergadering De aftredende vice-presidente, mevr. H. S. Boon-De Geer, heette in haar openingswoord alle aanwezigen van harte welkom en in het bijzonder de echtgenote van Amsterdams burgerva der, mevr. D’ Ailly. Vervolgens las zij een telegram voor, dat door de C.J.V.F. aan haar beschermvrouwe, H. M. Ko ningin Juliana zou worden gezonden. Nadat enkele Ingekomen stukken wa ren besproken, werd er een nieuw da gelijks bestuur samengesteld. De plaats van mevr. H. S. Boon-De Geer, die vanaf 1950 presidente is geweest, maar Temidden van deze stromingen en te midden van alle onzekerheid betreffende de toekomst, leven en werken de kleine protestantse kerken van Japan, die sa menwerken met allerlei zendingsgenoot- Khappen, vooral Amerikaanse. Ze hebben hun schoolarbeid niet omvangrijk, maar wel invloedrijk. Sinds kort ook een eigen christelijke univer siteit met duizend leerlingen. In deze universiteit zijn tevens enkele research centra gevestigd. Voor de toekomst werdt van deze academie veel ver nacht. Er zijn ook enkele centra van christe- lijk medisch werk. Van groot belang zijn ae evangelisatie-campagnes in de dorpen, die de laatste jaren gehouden zijn, De moeilijkheid was n.l. dat de kerken vrij wel uitsluitend in de steden gevestigd waren. De stadsgemeenten hebben echter voortdurende aanwas uit de dorpen nodig. Vooral Kagawa en Stanley Jones (die de laatste jaren in Japan werkt) wezen er op dat de dorpen niet verwaarloosd mo len worden. Daarom is er nu actie in honderden dorpen, waar vroeger nog hooit het Evangelie klonk een activi st, die nog slechts aan het begin staat. De kerken in Japan ondervinden vele moeilijkheden in de poging om tot sa menwerking te komen. In de oorlogstijd hwong de Japanse regering de verschil- •®de kerken, zich samen te voegen in wü lichaam, de „Kyodan”. De bedoeling 'as duidelijk: de regering wilde op die Dre de kerken onder haar controle hou den. Allicht was de „Kyodan” daardoor bij Japanse christenen allerminst popu- kerken zijn na de oorlog dan k onmiddellijk uitgetreden. Nu wor- Sck necllter Pogingen gedaan om de ver- l^iulende kerken tot samenwerking te egen niet onder dwang, maar om tot 1S?US Wil’ ^en ^aad van Kerken is EtMJ”nd gekomen( die in geduldige be- P hingen poogt, de christenen tot oecu- >Usch samenleven te bewegen. Het feit, v°oral de Amerikaanse zendingsge- hehh happen weinig onderlinge band en, vormt een ernstige moeilijkheid. Sltuatie van de kerken in Japan is “et gemakkelijk.... ÏZ orea (Noord en Zuid) heeft een bevolking van 25 mil- S0öOOn°en z’c^en’ Er zijn ongeveer Iterk Q Protestaïltcn; de grootste en zijn de presbyteriaanse en “ethodistische. Vooral de pres- lanj lanen hebben, ook in Neder- Ikdonesië, reeds lang voor °°rlog de aandacht getrokken. J _zÜn n-k ontstaan uit een nieuwe methode van Nevius-methode. Bij de op- ----- na- op de zelfstandigheid: niet maar aan het begin van de uderen onner ons herinneren zich het renipla<janten~stelsel nog wel. De algemene dienst plicht vinden wij nu heel gewoon, maar voordat deze werd ingevoerd geschiedde de aanwijzing tot dienst plicht door loting. Wie een laag nummer trok was vrij, maar de hoge nummers moesten de uniform aan trekken. Er was echter ook dan wel een middel om „vrij” te komen, n.l. door het aanstellen van een rempla- (jant. Dat kostte natuurlijk geld. Niemand ging ook toen louter voor z’n plezier onder de wapenen, en wie dus als plaatsvervanger voor een ander ging „dienen” liet zich daarvoor behoorlijk betalen, leder begrijpt, dat er destijds van_ een „volksleger” geen sprake was. De meer gegoeden konden zich de weelde veroorloven, een plaats vervanger te nemen, maar de „ge wone man” kreeg de kans niet die zei of dacht er zijne van. Wij mogen blij zijn, dat we van dit remplatranten-stelsel af zijn. M. r nu komen wij zowaar in dit artikel een dergelijk stelsel beplei ten. Eigenlijk nog iets Veel ergers! Want de rempla?anten, die wij nu op het oog hebben, krijgen voor hun olaatsvervangend dienen nog niet eens wat betaald ook. Het zal hun waarschijnlijk wel geld kosten. U hoeft niet erg lang in de droom te blijven. Als U even doorleest, vindt U de oplossing zó maar. Nu mee door de film Luther weer in het middelpunt van de belangstelling gekomen is, gaat men onwillekeurig ook weer eens wat van hem lezen, of krijgt men op de een of andere manier weer iets van hem te horen. Zo hebt U misschien ook wel gehoord of gelezen, dat lang geleden Luther al die remplaganten-gedachte heeft gelan ceerd, zij het op een heel andere ma nier. Het heeft trouwens ook wel lets met dienstplicht te maken, maar dan be treft het de dienst in het leger van Koning Jezus. Van Luther moet n.l. de suggestie af komstig zijn, om bij het lezen van ver schillende bijbel-uitspraken of bijbel verhalen je eigen naam In te vullen. Op deze wijze werd, vond Luther, het bijbellezen veel directer en vruchtbaar der. Men weet zich dan zelf aangespro ken. Luther heette „Maarten”, zoals U weet, en daarom las hij Lukas 10 41 zó: „Maarten, Maarten, gij bekommert en verontrust U over vele dingen, maar één ding is nodig”. Daar zit wel iets in, vindt U niet? Hier wordt Maarten de remplagant van Martha. Deze plaatsvervanging is nog vrij eenvoudig, hoeft In elk geval niet veel te kosten, afgezien van een behoorlijke wanorde in je zelfbedieningswinkel, maar nu ga ik U een geval noemen, dat U aardig op kosten jaagt. Ik blijf bij datzelfde hoofdstuk 10 van Lukas, we hebben dat nu toch open liggen, en we behoeven dus niet te gaan bladeren en zoeken, zoals som mige kerkgangers en kerkéraadsleden, die de opgegeven tekst niet kunnen vinden hls zij tenminste een bijbel bij zich hebben. We komen dan terecht bij die barm hartige Samaritaan, en we gaan ons eens als remplasant aanbieden. Japan en Korea kennen de mengeling van Oosterse en Westerse cultuur, die heel het leven beïnvloedt. De foto hier onder is een straatbeeld uit Japanmoderne flats met als versiering lampekappen van gekleurd papier.... De foto boven toont U de re acties van Koreaanse vrouwen, toen er sprake was van een wapenstilstand die zij niet aan vaardbaar achttenOosterse heftigheid! er tientallen kreunen. U zult over dis stumpers struikelen als U niet goed oppast. U hoeft nog niet eens aan gironum mer 5100 van de Vluchtelingenhulp te denken (hebt U er al aan gedacht?). Het is al voldoende, als U een adver tentie leest dat verpleegsters worden gevraagd In een psychiatrische inrich ting; of „een gezin is door buitengewo ne omstandigheden in financiële moei lijkheden geraakt, wie kan f 1000. lenen”; of „wie Is bereid een moeder van een groot gezin bij te staan in haar huishoudelijk werk”; of nu vult U zelf maar verder In. Dit was de directe aanleiding tot dit artikel. Nu gaan we aan het namen invul len. Onze eigen naam, weet U Ik moet nu een zekere artistieke aanleg bjj U veronderstellen, want U zult in dit hoorspelletje verschillende rollen moe ten spelen, of laten we, om het niet ta Ingewikkeld te maken, maar zeggen: een dubbelrol. We nemen eerst maar de rol, die ons 't meest ligt, van die Leviet. Best mo gelijk, dat U niet eens een rol hoeft te spelen, en gewoon kunt blijven doen. De Levletenrol Is aldus„Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem, en ging aa?i de oveueijde voorbij.” U kunt zich de gedachtengang van de Leviet zonder enige moeite indenken. De man heeft haast, want het is een dienstreis, en dan heb je altijd haast. Al die soesa kan hij niet hebben. Hij heeft bovendien het lllustre voorbeeld voor ogen van een priester, die voor hem uitloopt, en die nog enige punten hoger genoteerd staat op de geestelijke beurs. En over de Samaritaan, die ach ter hem aankomt, de ketter, die hele maal nergens genoteerd staat, verkeert hij nog in naïeve onwetendheid. Wat kun je beter doen, dan aan de overzijde voorbijgaan. Zoiets doe je niét in Jeruzalem. Daar speel je voor de tribune. Daar moet je af en toe de barmhartige Samaritaan uithangen. Dat Is de rol. Maar in de eenzaamheid, in je dooie eentje, speel je geen rol. Daar ben je jezelf. De een zaamheid Is ijskoud-eerlijk. Derhalve ga je voorbij. Nu gaan we remplagantje spelen. Misschien hoeft U niet eens een „rol” te spelen, en valt het U dus niet moei lijk. Daar gaan de dan: „Evenzo ging IK langs die plaats voorbij, en IK zag hem, en ging aan de overzijde voorbij.” Die vent, die f 1000.wou lenen, om dat hij In financiële moeilijkheden zat, had maar beter uit z’n ogen moeten kij ken. Er zijn bovendien genoeg anderen, die f 1000.hebben liggen dus ga ik voorbij. Die moeder met dat drukke gezin heeft allicht nooit iets gelezen over „verstandig ouderschap”. Bovendien maken kinderen mij tureluurs. Dus ga ik voorbij. Verpleegster in een gekkenhuis! Ook een baan! Weet U soms nóg Iets leuks? Dus ga Ik voorbij. Vandaag Is het gironummer 5100 voor de vluchtelingen. Wat zullen ze morgen weer bedenken? Alsof het le ven niet bij de dag duurder wordt. Dus ga ik voorbij. j|:: -

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 7