maar over over eeis Eerst beslissing daarna ook Verkeersproblemen hadden aandacht van de Tweede Kamer. puzzle - Deltaplan, Wesierschelde ter Opvoering productiviteit gebiedend I Kamerleden pleiten voor Terneuzen VANDAAG KLAPROOSDAG HOOENT00001 S Tegenstrijdigheden in Indonesische mededelingen 26 bedrijven in de Braakmanpolder. IMPLEX Nieuw Guinea. BÏB vandaag eens voor schoenreparaties en 1 Woord verandering APPEL r Minister Manshoit in de VJS* Salarissen bij de Spoorwegen zijn te laag 1 Zijn de prijsverhogingen van haarden wel gemotiveerd? Eis van speciale spoorwegtarieven is gerechtvaardigd Verantwoordelijkheid voor beveiliging van Z.W. Nederland eist spoedig besluit Waar komt nieuwe haven van Breskens? pagina 3 ZEEUWSCH DAGBLAD 13 November 1954 Zaterdag Ingezonden Mededeling (adv.) Kamerleden dringen bij minister Algera aan Komt er een zoetwater- reservoir? Onderzoek naar de ramp met de „Triton”. Haags commentaar: een Tekort aan voldoende technische krachten Ministers Zijlstra en De Bruijn menen t ’s-GRAVENHAGE, 12 November. „Onze verantwoordelijkheid van het Zuidwestelijk deel van ons land eist, dat spoedig een beslis sing wordt genomen ten aanzien van de afsluiting der zeearmen. Aldus de leden van de Tweede Kamer bij de voorbehandeling van de be groting van Verkeer en Waterstaat. Maar na deze uitspraak komen de vragen los, vragen, die zeer nauw verband houden met de uit voering van het Delta-plan, maar ook zaken aansnijden, die veel verder reiken, zoals bijv, de beveiliging van Nieuwe Waterweg en W ester-Schelde. ^lonel Warouw (Indonesië): Geen infiltratie op Kam^-leden vragen: x,r z> o fes' a 2 ?es- Ingezonden Mededeling (Adv.) Mededeling (Adv.) Ingezonde- met Prins Bernhard is Vrijdagmorgen voor een privé bezoek te Londen aangekomen. De 'Prins, die zelf de regerings-Dakota be stuurde, zal vandaag terugkeren. Vrijdag zjjn te Teheran vier commu nistische officieren van politie ter dood veroordeeld wegens verraad. Dit brengt het totaal der ter dood veroordeelde com munisten op 56. ’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. In het voor lopig verslag van de Tweede Kamer over de begroting van Verkeer en Waterstaat klinkt weer een bekend geluid voor Zee land: „Waar komt de nieuwe haven van Breskens?" Het is al zo dikwijls gevraagd doch zal de minister de Kamerleden thans een concreet antwoord geven? De Kamerleden hebben er wellicht ten overvloede nog eens op gewezen, dat in dien de haven ten Westen van Breskens zou komen, dit betekent, dat het door gaande verkeer om de kom van deze ge meente wordt geleid met het gevolg, dat de middenstand en de hotelbedrijven een ernstige slag zou worden toegebracht. irk, tus ens dit die de ing an- -en in te uis ■’an era ein dit en, len, eer de op IES 're en net pse ote .in ord rna de te I is los in- W. ale DUBLIN, 12 Nov. Op Maandag 29 Nov. zal te Dublin een onderzoek worden in gesteld naar de oorzaak van de ramp met het KLM-vliegtuig „Triton”, dat in Sep tember in de rivier de Shannon veron gelukte. Bij het ongeluk kwamen 28 van de 56 inzittenden om het leven. Het onderzoek zal worden geleid door een rechter van het Ierse hooggerechts hof, Thomas Teevan. de resultaten zyn van de autobusdienst BredaSluiskil, waarvoor de Commis sie Vergunningen Personenvervoer ver gunning heeft verleend» Is er al een oordeel uit te spreken over de vraag, in hoeverre dit nieuwe vervoer passa giers onttrekt aan de tot nu toe be staande diensten tussen Zeeuwsch- Vlaandereu en de rest van Nederland? aldus een vraag aan minister Algera. inneemt, dat eerst moet worden be slist over de afsluiting der zeegaten tussen Walcheren en Voorne, dit om niet teveel hooi tegelijk op de vork te nemen. Dit neemt volgens de Ka mer echter niet weg, dat binnen af zienbare tijd ook een beslissing dient te vallen over hetgeen er met be trekking tot de beveiliging van de Wester-Schelde moet worden beslist. VOORUIT GELOPEN? Mede omdat de regering haar stand punt over het Deltaplan nog aan de WASHINGTON, 12 Nov. De Nederland se minister van Landbouw, S. Mansholt, heeft aan de voedsel- en landbouworga nisatie der Verenigde Naties (FAO) voor gesteld te komen tot een internationaal stelsel tot regeling van de vraagstukken, welke voortvloeien uit de overschotten van agrarische producten. Hij wees te genover de subcommissie voor agrarische overschotten van de FAO op de noodza- 1 kelijkheid van coördinatie van de land bouwprogramma’s der landen in de vrije wereld, welke totdusverre vrijwel alleen eigen programma’s hadden. Het is vol gens minister Mansholt echter noodza kelijk dat in de overeenkomst omtrent een dergelijk internationaal stelsel duide lijk de verplichtingen voor alle deelne mende regeringen worden omschreven. Minister Mansholt heeft te Washington met hooggeplaatste Amerikaanse functi onarissen besprekingen gevoerd over het vraagstuk van de overschotten van land bouwproducten. Minister Mansholt verklaarde bij zijn aankomst te Ottawa, waar hij besprekin gen zal voeren met Canadese ministers er zeker van te zijn, dat de Verenigde Staten zullen trachten hun enorme voed selvoorraden „op ordelijke wijze en te gen concurrerende prijzen af te zetten”. iig- liet lijk en be- Uig on- er- de as- ice lie- aog deze havens gelden, ontnomen. Men meent in Terneuzen allereerst recht te hebben op herstel van deze ta rieven. Is de regering, zo wilden deze Kamerleden gaarne weten, bereid te bevorderen, dat van Belgische ztfde aan deze gerechtvaardigde eis van Terneu zen wordt voldaan? Er heerst in deze gemeente ook ern stige ongerustheid over de plaats, waar volgens de voorlopige plannen van de Rijkswaterstaat te zijner tijd de nieuwe sluizen zullen moeten wor den gebouwd. En nu wilde men wel eens weten, of er overleg omtrent de ze zaak bestaat tussen Rijkswaterstaat en gemeente. verhoging gemotiveerd is, wordt inge steld. Hetzelfde geldt voor de prijsver hoging voor de haarden met vijf pro cent. geval nu al een begin doen maken met de aanleg van Rijksweg nummer 17 tussen Moerdijk en Roosendaal, welke weg voor de ontsluiting van W.-Brabant onmisbaar mag worden genoemd. TERNEUZEN. Ook al naar aanleiding van het rap port SteenbergheVan Cauwelaert werd de aandacht van de regering gevraagd voor de belangen van Ter neuzen. België wenst voor de zeeha ven van Gent de bouw van een nieu we grote zeesluis in Terneuzen en verruiming van het kanaal Terneuzen Gent. Daartegen heeft Terneuzen in ^principe geen bezwaar, maar het stelt daartegenover ook een eis van zijn kant. Na de eerste wereldoorlog heeft 1 België n.l. eigenmachtig aan Terneu zen zijn rechten op gelijkstelling met Ook de de Belgische zeehavens wat betreft de Zeeuwsch-Vlaanderen speciale spoorwegtarieven, die voor stelling. Men wilde graag weten welke 's-GRAVENHAGE, 12 Nov. Een offi ciële woordvoerder heeft vanochtend mar aanleiding van de verklaring van kolonel Warouw gezegd, dat de gegevens, waarover h(j beschikt, geen aanleiding geven om op zjjn eerder afgelegde ver klaring over de kwestie van de infiltra tie op Nieuw-Guinea terug te komen. Deze woordvoerder zeide voorts, dat er wel open vragen kunnen rijzen, o.a. voortvloeiend uit de onderlinge tegen strijdigheid van de mededelingen, die van iadonesische zijde afkomstig zijn, zodat aan de betrouwbaarheid daarvan ten sterkste moet worden getwijfeld. „Indo nesische militaire autoriteiten op Ambon hebben gesuggereerd, dat de Indonesische infiltranten opstandelingen uit Nieuw- Guinea zouden zijn. De heer Papare, lid van het Indonesische „bureau-Irian”, heeft daarentegen tezelfdertijd beweerd, dat een landing op de kust van Nieuw- Guinea georganiseerd zou moeten zijn door een groep van de „republiek der Zuid-Molukken”. De heer Papare be weerde ook, dat dr Soumokil thans on der Nederlandse bescherming in Fak Fak op Nieuw-Guinea zou verblijven, terwijl recente berichten uit Indonesische bron nog immer melding maken van dr Sou mokil als leider van de Ambonese gueril- lagroepen op het eiland Ceram”, aldus zei de de Nederlandse woordvoerder. Kamer moet kenbaar maken heeft het verschillende leden bevreemd, dat reeds een besluit is genomen over de afsluiting van het Haringsvliet. Hoe wel men waardering heeft voor de voortvarendheid, die hieruit duidelijk blijkt, vraagt men zich af of hiermee niet wordt vooruit gelopen op de uit voering van het Deltaplan. Van verschillende zijden werd er tenslotte op gewezen, dat de minister heeft besloten een slaperdijk aan te leggen dwars over het eiland Schou- wen-Duiveland, ongeveer tussen Brou wershaven en Schelphoek, een project, waarmee het bestuur van het Water schap Schouwen zich niet kan vereni gen. U fietst lichter Alleen bij Simplex het unieke Cycloïde-systeem 1 Vernuftige lagers, die de 1 wrijving 70% reduceren! INDUSTRIALISATIE. Wat betreft het verloop van de in dustriële investeringen in 1954 deelt da minister mee, dat op dit ogenblik be kend zijn de investeringen in het eer ste halfjaar van 1954. Deze belopen een bedrag van circa 900 millioen gul den. Voor wat de middenstand aangaat, kan de bewindsman meedelen, dat het in zijn bedoeling ligt de Vestigingswet bedrijven 1954 op 1 Januari a.s. in werking te laten treden. De voorbereiding van een ontwerp van wet inzake uitverkopen en oprui mingen verkeert thans in een laatste stadium. mee de weggebruikers zouden zijn ge diend. De minister werd gevraagd zijn oordeel uit te spreken over de huidige verkeerswetgeving. Een aantal Kamerleden wilde ook aan de gebruikers van landbouwtractoren, voor zover zij op de openbare weg wor den gebruikt, dezelfde eisen van rijvaar digheid instellen als geldende voor de bezitters van andere motorvoertuigen. Er waren er echter ook, die tegen een derge lijke gelijkstelling bezwaar hadden. DE SPOORWEGEN. Heeft de invoering van de 6 procent loonsverhoging voor het personeel van de Spoorwegen ook invloed op de tarieven, zo wilde een aantal Kamerleden weten. Zij maakten daarbjj van de gelegenheid I gebruik om er op te wijzen, dat over de huidige lonen en salarissen bjj de N.S. grote ontstemming bestaat. Zij wilden dan ook weten hoe de regering staat te- I genover een verdere verhoging van de lonen van het spoorwegpersoneel. Tevens werd opgemerkt, dat er ernsti ge grieven bestaan tegen de dienst- en rusttijdregeling. Natuurlijk is er weer veel gesproken over de overwegen-kwestie en werd aan gedrongen op maatregelen in het belang van de verkeersveiligheid. Ten aanzien van de steeds verdergaan de uitbreiding van de woningbouw in de grote steden werd gevraagd naar de bouw van stations of het maken van stopplaat sen voor Den Haag (Moerdijk), Rotter- dam (Spangen) en Utrecht (Tuindorp). BEZORGDHEID. Juicht men enerzijds de aanpak van plannen van zo grootse allure van harte toe, anderzijds bestaat er bij de Kamerleden zorg over het gebrek aan technische krachten bij de Rijkswater staat. Is dit wellicht een gevolg van een te lage salariëring, zo vragen en kele Kamerleden en zij knopen daar aan de vraag vast of de minister een oplossing voor het probleem kan aan geven, opdat de uitvoering der werken straks niet zal worden vertraagd. ’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. Vol gens minister Van de Kleft ligt het in de bedoeling om gedurende de jaren 1954 tot en met 1956 in de Braakman- polder totaal 26 landbouwbedrijven van 20 tot 52 ha uit te geven. Mogeljjk komt hierin nog verandering, omdat de wens is geuit een gedeelte van de in- gepolderde Braakman te bestemmen tot reservoir voor zoet water ten dienste van de watervoorziening van Zeeuwsch- Vlaanderen door het waterleidingbe drijf in dit gebied. Deze zaak vormt momenteel nog een onderwerp van be spreking tussen de ministeries van Fi nanciën, Sociale Zaken en Volksge zondheid, alsmede van Landbouw, Vis serij en Voedselvoorziening. Het ligt in de bedoeling bij de uitgifte van boerderijen in de Braakmanpolder te werk te gaan op de grondslag van de verhoudingen der gezindten in de provincie Zee land. Dit is naar de mening van de minister op goede gronden ook gedaan bij de uitgifte van boerde rijen in de Quarlespolder. Met betrekking tot de sanering van kleine landbouwbedrijven in de her- verkavelingsgebieden heeft de minis ter zich afgevraagd of bij de uitgifte van boerderijen in de Noord-Oost- Polder reeds nu niet rekening moet worden gehouden met de belangen van de ruilverkavelingen. Er is in de loop van dit jaar een commissie geïnstalleerd, die over dit vraagstuk advies aan de betreffende ministeries zal uitbrengen. 's-GRAVENHAGE, 12 November. Ook dit jaar heeft de voorbehandeling van begroting van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer aanleiding gegeven bit een groot aantal opmerkingen en vragen ten aanzien van het toenemende ver keer en de daarmee samenhangende onveiligheid op de weg. Kr is door vele leden opnieuw aangedrongen op het verplicht stellen van ver- keersonderwjjs op de lagere scholen en er is bijzondere aandacht gevraagd voor de ’udere weggebruikers, die in grote getale - de cijfers wijzen het uit - het slacht dier worden van verkeersongevallen. Wat kan er gedaan worden, zo is gevraagd, DE WETGEVING. v ^ec*en klaagden er over, dat de erkeerswetgeving steeds ingewikkel- Vrdt' *s daar niets aan te doen? h,Sj, *en ^an een korte duidelijke wielding worden uitgegeven, waar- en rechts één Sere zaJL vervangcn door een an- 'forden at steetfs goed Nederlandse hatste u,2!??aaTn.’ verkrijgen wij het ati tevpn°°k.d’ ^ermede hebben wij -Pelen ?fen’ ddt we ons «een n, 00r citroenen laten verko- TRAM OF BUS? Vele Kamerleden hebben er de aandacht op gevestigd, dat in de com missie, welke- de minister van Ver keer en Waterstaat heeft ingesteld voor het onderzoek naar de meest wenselijke vervoersvoorziening in het gebied van de R.T.M., met uitzonde ring van SchouwenDuiveland, geen vertegenwoordigers van de daarbij betrokken streek zitting hebben. Zij vonden dit niet juist en drongen erop aan alsnog in deze leemte te voor zien. Gaat de R.T.M. ook op de ande re eilanden de tram door de bus ver vangen? En wil de minister zijn in vloed aanwenden om te bereiken, dat de bus op SchouwenDuiveland ook Bruinisse aandoet? Ook de autobusverbinding had de belang- ’s-GRAVENHAGE, 11 November. De kanalenkwestie heeft vele leden van de Tweede Kamer bjj de schriftelyke voorbehandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat aanleiding tot het maken van opmerkingen ge geven, welke grotendeels erop neerkwamen, dat naar hun oordeel spoed moet worden betracht met de oplossing van de nu al jaren hangende kwesties rond om de AntwerpenMoerdijkverbinding en de verbreding van het kanaal Gent Terneuzen. 0In het veel besproken voetgangersprobleem tot een oplossing te brengen? De bouw van voetgangerstunnels op die Plaatsen waar een druk rijverkeer is, s“nd in het middelpunt van de belang- elling, Enkelen meenden, dat de bouw dergeljjke tunnels aan te bevelen is, i e omdat ze kunnen worden gebruikt echt U'lplaatsen in oorloSstÜd. Anderen ttt meenden, dat voetgangers met 8 ote tegenzin van dergelijke tunnels ge- wuk maken. Teneinde haar standpunt met zo vol ledig mogelijke kennis van zaken te kunnen bepalen, zo vervolgt het voor lopig verslag, zal de Kamer bij die gelegenheid moeten worden ingelicht over de plannen der regering, niet al leen ten aanzien van de voorgenomen afsluiting van de zeegaten tussen Voor ne en Walcheren, doch ook met be trekking tot de belangrijkste vraag stukken, die daarmee verband houden. Hierbij dacht men in de eerste plaats aan de maatregelen, die nodig zijn ter beveiliging van de oevers van de Rot terdamse Waterweg en de Wester- Schelde. Zou het aanbrengen van een stormstuw mogelijk zijn? Deze vraag is voor wat de Nieuwe Waterweg be treft al achterhaald door de feiten: de minister heeft onlangs een commissie geïnstalleerd, die zich met dit vraag stuk zal bezighouden. Het was echter vele Kamerleden niet duidelijk, waar om dit probleem buiten de z.g. Delta commissie om wordt bestudeerd. WESTER-SCHELDE. Met name wordt er op gewezen, dat ten aanzien van de Wester- Schelde de vraag rijst of bij de ver sterking van de daarlangs gelegen dijken of door verwezenlijking van een andere oplossing, hierbij ook België veel belang heeft. Men zou zich kunnen voorstellen, dat een af sluiting van de Wester-Schelde ook voor België grote voordelen biedt. Anderzijds begrijpen de Kamerleden dat de regering thans een standpunt ’s-GRAVENHAGE, 12 November. Opvoering van de productiviteit is een gebiedende eis voor het behoud en verdere verhoging van ons welvaartspeil. Dit zeggen de ministers van Economische Zaken en P.B.O. in hun memorie van antwoord aan de Tweede Kamer. Zij denken hierbij in het bijzonder aan de noodzaak om voortdurend aan de buitenlandse concurrentie het hoofd te bieden. Hoewel een verhoging van de productiviteit ook op andere wijze mogelijk is dan door industriële investeringen met name door rationali satie spelen deze investeringen met het oog zowel op vergroting van het aantal arbeidsplaatsen als op de handhaving van een efficient-productie- apparaat, daarbij een niet te onderschatten rol. Wat de prijsstijging betreft, die zijn onderzoek naar het feit of deze prijs- opgetreden als gevolg van de jongste loonronde, herhaalt minister Zijlstra, hetgeen hij reeds eerder heeft gezegd, n.l. dat hij zal ingrijpen, indien derge lijke verhogingen ongemotiveerd zijn. Hij wijst er daarbij op, dat de on langs gepubliceerde prijsverhoging voor schoenreparaties met 10 procent niet op een bindend advies berust. Een ,.K irIA, 12 Nov. De militaire com- t* van oost-Indonesië, kolonel Wa- I ."heeft tegenover de pers te Makas- r0“ffet kl®111 de berichten tegengespro- I ’Jut een gewapende bende met In- I ^°«ische prauwen in West-Irian is ge- d j Hii veroordeelde voorts „de provo- zoals vervat in de voorstelling aken, dat deze gewapende benden '“.“todonesië afkomstig zijn” en behoren J^thet 25e regiment infanterie, dat onder 'Kolonel Warouw wees op, wat hij m<ie de „mystificaties rondom de aan- a°ligheid van de Nederlandse politie- *!Tvan Krieken. Hij zeide, dat er open en zijn, die een nauwkeurig onder- vereisen, alvorens zij beantwoord en worden. „Gesteld, dat het juist zijn wat Van Krieken volgens de be richten verklaarde, namelijk, dat hjj door I ien gewapende bende is meegevoerd, zou Jie bende hem dan later zo maar in vrij heid hebben gesteld op Indonesisch «rondgebied? Rekening houdend met het verzet van een patriottische beweging in Iriin", aldus vervolgde Warouw, „rijst Mk de vraag, waarom hij, in leven ge laten, moest worden meegevoerd buiten jnm. Is niet veeleer de vraag gemoti- yeerd, of Van Krieken, om te ontkomen aan gevangenneming door opstandelin- «in in Irian, naar Indonesisch grondge bied is gevlucht? Ook rijst de vraag, of tuj geen spionnage-opdracht moest uit voeren in het grensgebied", aldus kolo- I nei Warouw, die tenslotte zei, dat Dobo, vanwaar de gewapende groep afkomstig zou zijn, geen militair gebied meer is. ,Een duidelijke tendenz is in de berich ten aanwezig om de poging van Indone- lie, die gericht is op een vreedzame op lossing van de kwestie-Irian via de Ver enigde Naties te saboteren”, aldus kolo nel Warouw. Men weet, dht weer al geruime tijd geleden het bekende rapport van de heren SteenbergheVan Cauwelaert is verschenen en de Kamerleden zou den nu graag van de regering horen hoe deze zich de verdere behandeling van deze uiterst belangrijke aangele genheid voorstelt. Het rapport is door de regering in handen gegeven van de Deltacommissie, maar de vraag was algemeen wanneer de Deltacommissie met het bestuderen van het rapport klaar zal zijn en in staat aan de rege ring advies uit tc brengen. In verband met de vele problemen, die met de af- watering van West-Brabant en met de industrialisatie van deze streek sa menhangen, vond men het wel urgent, dat er nu een beslissing wordt geno men. Sommigen wilden, in afwachting van het advies der Deltacommissie, in elk 9 W' V:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3