maar
over
over
eeis
Eerst beslissing
daarna ook
Verkeersproblemen hadden aandacht
van de Tweede Kamer.
puzzle -
Deltaplan,
Wesierschelde
ter
Opvoering productiviteit
gebiedend I
Kamerleden pleiten voor Terneuzen
VANDAAG KLAPROOSDAG
HOOENT00001
S
Tegenstrijdigheden
in Indonesische
mededelingen
26 bedrijven in de
Braakmanpolder.
IMPLEX
Nieuw Guinea.
BÏB
vandaag eens
voor
schoenreparaties
en
1
Woord verandering
APPEL
r
Minister Manshoit
in de VJS*
Salarissen bij de Spoorwegen zijn te laag 1
Zijn de prijsverhogingen van
haarden wel gemotiveerd?
Eis van speciale spoorwegtarieven
is gerechtvaardigd
Verantwoordelijkheid voor beveiliging
van Z.W. Nederland eist spoedig besluit
Waar komt nieuwe
haven van Breskens?
pagina 3
ZEEUWSCH DAGBLAD
13 November 1954
Zaterdag
Ingezonden Mededeling (adv.)
Kamerleden dringen bij minister Algera
aan
Komt er een zoetwater-
reservoir?
Onderzoek naar de ramp met
de „Triton”.
Haags commentaar:
een
Tekort aan voldoende
technische krachten
Ministers Zijlstra en De Bruijn menen t
’s-GRAVENHAGE, 12 November. „Onze verantwoordelijkheid
van het Zuidwestelijk deel van ons land eist, dat spoedig een beslis
sing wordt genomen ten aanzien van de afsluiting der zeearmen. Aldus
de leden van de Tweede Kamer bij de voorbehandeling van de be
groting van Verkeer en Waterstaat. Maar na deze uitspraak komen
de vragen los, vragen, die zeer nauw verband houden met de uit
voering van het Delta-plan, maar ook zaken aansnijden, die veel
verder reiken, zoals bijv, de beveiliging van Nieuwe Waterweg en
W ester-Schelde.
^lonel Warouw (Indonesië):
Geen infiltratie op
Kam^-leden vragen:
x,r z> o
fes'
a 2
?es-
Ingezonden Mededeling (Adv.)
Mededeling (Adv.)
Ingezonde-
met
Prins Bernhard is Vrijdagmorgen voor
een privé bezoek te Londen aangekomen.
De 'Prins, die zelf de regerings-Dakota be
stuurde, zal vandaag terugkeren.
Vrijdag zjjn te Teheran vier commu
nistische officieren van politie ter dood
veroordeeld wegens verraad. Dit brengt
het totaal der ter dood veroordeelde com
munisten op 56.
’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. In het voor
lopig verslag van de Tweede Kamer over
de begroting van Verkeer en Waterstaat
klinkt weer een bekend geluid voor Zee
land: „Waar komt de nieuwe haven van
Breskens?" Het is al zo dikwijls gevraagd
doch zal de minister de Kamerleden thans
een concreet antwoord geven?
De Kamerleden hebben er wellicht ten
overvloede nog eens op gewezen, dat in
dien de haven ten Westen van Breskens
zou komen, dit betekent, dat het door
gaande verkeer om de kom van deze ge
meente wordt geleid met het gevolg, dat
de middenstand en de hotelbedrijven een
ernstige slag zou worden toegebracht.
irk,
tus
ens
dit
die
de
ing
an-
-en
in
te
uis
■’an
era
ein
dit
en,
len,
eer
de
op
IES
're
en
net
pse
ote
.in
ord
rna
de
te
I is
los
in-
W.
ale
DUBLIN, 12 Nov. Op Maandag 29 Nov.
zal te Dublin een onderzoek worden in
gesteld naar de oorzaak van de ramp met
het KLM-vliegtuig „Triton”, dat in Sep
tember in de rivier de Shannon veron
gelukte. Bij het ongeluk kwamen 28 van
de 56 inzittenden om het leven.
Het onderzoek zal worden geleid door
een rechter van het Ierse hooggerechts
hof, Thomas Teevan.
de resultaten zyn van de autobusdienst
BredaSluiskil, waarvoor de Commis
sie Vergunningen Personenvervoer ver
gunning heeft verleend» Is er al een
oordeel uit te spreken over de vraag,
in hoeverre dit nieuwe vervoer passa
giers onttrekt aan de tot nu toe be
staande diensten tussen Zeeuwsch-
Vlaandereu en de rest van Nederland?
aldus een vraag aan minister Algera.
inneemt, dat eerst moet worden be
slist over de afsluiting der zeegaten
tussen Walcheren en Voorne, dit om
niet teveel hooi tegelijk op de vork
te nemen. Dit neemt volgens de Ka
mer echter niet weg, dat binnen af
zienbare tijd ook een beslissing dient
te vallen over hetgeen er met be
trekking tot de beveiliging van de
Wester-Schelde moet worden beslist.
VOORUIT GELOPEN?
Mede omdat de regering haar stand
punt over het Deltaplan nog aan de
WASHINGTON, 12 Nov. De Nederland
se minister van Landbouw, S. Mansholt,
heeft aan de voedsel- en landbouworga
nisatie der Verenigde Naties (FAO) voor
gesteld te komen tot een internationaal
stelsel tot regeling van de vraagstukken,
welke voortvloeien uit de overschotten
van agrarische producten. Hij wees te
genover de subcommissie voor agrarische
overschotten van de FAO op de noodza- 1
kelijkheid van coördinatie van de land
bouwprogramma’s der landen in de vrije
wereld, welke totdusverre vrijwel alleen
eigen programma’s hadden. Het is vol
gens minister Mansholt echter noodza
kelijk dat in de overeenkomst omtrent
een dergelijk internationaal stelsel duide
lijk de verplichtingen voor alle deelne
mende regeringen worden omschreven.
Minister Mansholt heeft te Washington
met hooggeplaatste Amerikaanse functi
onarissen besprekingen gevoerd over het
vraagstuk van de overschotten van land
bouwproducten.
Minister Mansholt verklaarde bij zijn
aankomst te Ottawa, waar hij besprekin
gen zal voeren met Canadese ministers
er zeker van te zijn, dat de Verenigde
Staten zullen trachten hun enorme voed
selvoorraden „op ordelijke wijze en te
gen concurrerende prijzen af te zetten”.
iig-
liet
lijk
en
be-
Uig
on-
er-
de
as-
ice
lie-
aog
deze havens gelden, ontnomen.
Men meent in Terneuzen allereerst
recht te hebben op herstel van deze ta
rieven. Is de regering, zo wilden deze
Kamerleden gaarne weten, bereid te
bevorderen, dat van Belgische ztfde aan
deze gerechtvaardigde eis van Terneu
zen wordt voldaan?
Er heerst in deze gemeente ook ern
stige ongerustheid over de plaats,
waar volgens de voorlopige plannen
van de Rijkswaterstaat te zijner tijd
de nieuwe sluizen zullen moeten wor
den gebouwd. En nu wilde men wel
eens weten, of er overleg omtrent de
ze zaak bestaat tussen Rijkswaterstaat
en gemeente.
verhoging gemotiveerd is, wordt inge
steld. Hetzelfde geldt voor de prijsver
hoging voor de haarden met vijf pro
cent.
geval nu al een begin doen maken met
de aanleg van Rijksweg nummer 17
tussen Moerdijk en Roosendaal, welke
weg voor de ontsluiting van W.-Brabant
onmisbaar mag worden genoemd.
TERNEUZEN.
Ook al naar aanleiding van het rap
port SteenbergheVan Cauwelaert
werd de aandacht van de regering
gevraagd voor de belangen van Ter
neuzen. België wenst voor de zeeha
ven van Gent de bouw van een nieu
we grote zeesluis in Terneuzen en
verruiming van het kanaal Terneuzen
Gent. Daartegen heeft Terneuzen in
^principe geen bezwaar, maar het stelt
daartegenover ook een eis van zijn
kant. Na de eerste wereldoorlog heeft 1
België n.l. eigenmachtig aan Terneu
zen zijn rechten op gelijkstelling met Ook de
de Belgische zeehavens wat betreft de Zeeuwsch-Vlaanderen
speciale spoorwegtarieven, die voor stelling. Men wilde graag weten welke
's-GRAVENHAGE, 12 Nov. Een offi
ciële woordvoerder heeft vanochtend
mar aanleiding van de verklaring van
kolonel Warouw gezegd, dat de gegevens,
waarover h(j beschikt, geen aanleiding
geven om op zjjn eerder afgelegde ver
klaring over de kwestie van de infiltra
tie op Nieuw-Guinea terug te komen.
Deze woordvoerder zeide voorts, dat er
wel open vragen kunnen rijzen, o.a.
voortvloeiend uit de onderlinge tegen
strijdigheid van de mededelingen, die van
iadonesische zijde afkomstig zijn, zodat
aan de betrouwbaarheid daarvan ten
sterkste moet worden getwijfeld. „Indo
nesische militaire autoriteiten op Ambon
hebben gesuggereerd, dat de Indonesische
infiltranten opstandelingen uit Nieuw-
Guinea zouden zijn. De heer Papare, lid
van het Indonesische „bureau-Irian”,
heeft daarentegen tezelfdertijd beweerd,
dat een landing op de kust van Nieuw-
Guinea georganiseerd zou moeten zijn
door een groep van de „republiek der
Zuid-Molukken”. De heer Papare be
weerde ook, dat dr Soumokil thans on
der Nederlandse bescherming in Fak Fak
op Nieuw-Guinea zou verblijven, terwijl
recente berichten uit Indonesische bron
nog immer melding maken van dr Sou
mokil als leider van de Ambonese gueril-
lagroepen op het eiland Ceram”, aldus zei
de de Nederlandse woordvoerder.
Kamer moet kenbaar maken heeft het
verschillende leden bevreemd, dat
reeds een besluit is genomen over de
afsluiting van het Haringsvliet. Hoe
wel men waardering heeft voor de
voortvarendheid, die hieruit duidelijk
blijkt, vraagt men zich af of hiermee
niet wordt vooruit gelopen op de uit
voering van het Deltaplan.
Van verschillende zijden werd er
tenslotte op gewezen, dat de minister
heeft besloten een slaperdijk aan te
leggen dwars over het eiland Schou-
wen-Duiveland, ongeveer tussen Brou
wershaven en Schelphoek, een project,
waarmee het bestuur van het Water
schap Schouwen zich niet kan vereni
gen.
U fietst lichter
Alleen bij Simplex het unieke
Cycloïde-systeem 1
Vernuftige lagers, die de 1
wrijving 70% reduceren!
INDUSTRIALISATIE.
Wat betreft het verloop van de in
dustriële investeringen in 1954 deelt da
minister mee, dat op dit ogenblik be
kend zijn de investeringen in het eer
ste halfjaar van 1954. Deze belopen
een bedrag van circa 900 millioen gul
den.
Voor wat de middenstand aangaat,
kan de bewindsman meedelen, dat het
in zijn bedoeling ligt de Vestigingswet
bedrijven 1954 op 1 Januari a.s. in
werking te laten treden.
De voorbereiding van een ontwerp
van wet inzake uitverkopen en oprui
mingen verkeert thans in een laatste
stadium.
mee de weggebruikers zouden zijn ge
diend. De minister werd gevraagd zijn
oordeel uit te spreken over de huidige
verkeerswetgeving.
Een aantal Kamerleden wilde ook aan
de gebruikers van landbouwtractoren,
voor zover zij op de openbare weg wor
den gebruikt, dezelfde eisen van rijvaar
digheid instellen als geldende voor de
bezitters van andere motorvoertuigen. Er
waren er echter ook, die tegen een derge
lijke gelijkstelling bezwaar hadden.
DE SPOORWEGEN.
Heeft de invoering van de 6 procent
loonsverhoging voor het personeel van de
Spoorwegen ook invloed op de tarieven,
zo wilde een aantal Kamerleden weten.
Zij maakten daarbjj van de gelegenheid
I gebruik om er op te wijzen, dat over de
huidige lonen en salarissen bjj de N.S.
grote ontstemming bestaat. Zij wilden
dan ook weten hoe de regering staat te-
I genover een verdere verhoging van de
lonen van het spoorwegpersoneel.
Tevens werd opgemerkt, dat er ernsti
ge grieven bestaan tegen de dienst- en
rusttijdregeling.
Natuurlijk is er weer veel gesproken
over de overwegen-kwestie en werd aan
gedrongen op maatregelen in het belang
van de verkeersveiligheid.
Ten aanzien van de steeds verdergaan
de uitbreiding van de woningbouw in de
grote steden werd gevraagd naar de bouw
van stations of het maken van stopplaat
sen voor Den Haag (Moerdijk), Rotter-
dam (Spangen) en Utrecht (Tuindorp).
BEZORGDHEID.
Juicht men enerzijds de aanpak van
plannen van zo grootse allure van
harte toe, anderzijds bestaat er bij de
Kamerleden zorg over het gebrek aan
technische krachten bij de Rijkswater
staat. Is dit wellicht een gevolg van
een te lage salariëring, zo vragen en
kele Kamerleden en zij knopen daar
aan de vraag vast of de minister een
oplossing voor het probleem kan aan
geven, opdat de uitvoering der werken
straks niet zal worden vertraagd.
’s-GRAVENHAGE, 12 Nov. Vol
gens minister Van de Kleft ligt het in
de bedoeling om gedurende de jaren
1954 tot en met 1956 in de Braakman-
polder totaal 26 landbouwbedrijven van
20 tot 52 ha uit te geven. Mogeljjk
komt hierin nog verandering, omdat de
wens is geuit een gedeelte van de in-
gepolderde Braakman te bestemmen tot
reservoir voor zoet water ten dienste
van de watervoorziening van Zeeuwsch-
Vlaanderen door het waterleidingbe
drijf in dit gebied. Deze zaak vormt
momenteel nog een onderwerp van be
spreking tussen de ministeries van Fi
nanciën, Sociale Zaken en Volksge
zondheid, alsmede van Landbouw, Vis
serij en Voedselvoorziening.
Het ligt in de bedoeling bij de
uitgifte van boerderijen in de
Braakmanpolder te werk te gaan op
de grondslag van de verhoudingen
der gezindten in de provincie Zee
land. Dit is naar de mening van
de minister op goede gronden ook
gedaan bij de uitgifte van boerde
rijen in de Quarlespolder.
Met betrekking tot de sanering van
kleine landbouwbedrijven in de her-
verkavelingsgebieden heeft de minis
ter zich afgevraagd of bij de uitgifte
van boerderijen in de Noord-Oost-
Polder reeds nu niet rekening moet
worden gehouden met de belangen
van de ruilverkavelingen.
Er is in de loop van dit jaar een
commissie geïnstalleerd, die over dit
vraagstuk advies aan de betreffende
ministeries zal uitbrengen.
's-GRAVENHAGE, 12 November. Ook dit jaar heeft de voorbehandeling van
begroting van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer aanleiding gegeven
bit een groot aantal opmerkingen en vragen ten aanzien van het toenemende ver
keer en de daarmee samenhangende onveiligheid op de weg.
Kr is door vele leden opnieuw aangedrongen op het verplicht stellen van ver-
keersonderwjjs op de lagere scholen en er is bijzondere aandacht gevraagd voor de
’udere weggebruikers, die in grote getale - de cijfers wijzen het uit - het slacht
dier worden van verkeersongevallen. Wat kan er gedaan worden, zo is gevraagd,
DE WETGEVING.
v ^ec*en klaagden er over, dat de
erkeerswetgeving steeds ingewikkel-
Vrdt' *s daar niets aan te doen?
h,Sj, *en ^an een korte duidelijke
wielding worden uitgegeven, waar-
en rechts één
Sere zaJL vervangcn door een an-
'forden at steetfs goed Nederlandse
hatste u,2!??aaTn.’ verkrijgen wij het
ati tevpn°°k.d’ ^ermede hebben wij
-Pelen ?fen’ ddt we ons «een
n, 00r citroenen laten verko-
TRAM OF BUS?
Vele Kamerleden hebben er de
aandacht op gevestigd, dat in de com
missie, welke- de minister van Ver
keer en Waterstaat heeft ingesteld
voor het onderzoek naar de meest
wenselijke vervoersvoorziening in het
gebied van de R.T.M., met uitzonde
ring van SchouwenDuiveland, geen
vertegenwoordigers van de daarbij
betrokken streek zitting hebben. Zij
vonden dit niet juist en drongen erop
aan alsnog in deze leemte te voor
zien. Gaat de R.T.M. ook op de ande
re eilanden de tram door de bus ver
vangen? En wil de minister zijn in
vloed aanwenden om te bereiken, dat
de bus op SchouwenDuiveland ook
Bruinisse aandoet?
Ook de autobusverbinding
had de belang-
’s-GRAVENHAGE, 11 November. De kanalenkwestie heeft vele leden
van de Tweede Kamer bjj de schriftelyke voorbehandeling van de begroting
van Verkeer en Waterstaat aanleiding tot het maken van opmerkingen ge
geven, welke grotendeels erop neerkwamen, dat naar hun oordeel spoed moet
worden betracht met de oplossing van de nu al jaren hangende kwesties rond
om de AntwerpenMoerdijkverbinding en de verbreding van het kanaal Gent
Terneuzen.
0In het veel besproken voetgangersprobleem tot een oplossing te brengen?
De bouw van voetgangerstunnels op die
Plaatsen waar een druk rijverkeer is,
s“nd in het middelpunt van de belang-
elling, Enkelen meenden, dat de bouw
dergeljjke tunnels aan te bevelen is,
i e omdat ze kunnen worden gebruikt
echt U'lplaatsen in oorloSstÜd. Anderen
ttt meenden, dat voetgangers met
8 ote tegenzin van dergelijke tunnels ge-
wuk maken.
Teneinde haar standpunt met zo vol
ledig mogelijke kennis van zaken te
kunnen bepalen, zo vervolgt het voor
lopig verslag, zal de Kamer bij die
gelegenheid moeten worden ingelicht
over de plannen der regering, niet al
leen ten aanzien van de voorgenomen
afsluiting van de zeegaten tussen Voor
ne en Walcheren, doch ook met be
trekking tot de belangrijkste vraag
stukken, die daarmee verband houden.
Hierbij dacht men in de eerste plaats
aan de maatregelen, die nodig zijn ter
beveiliging van de oevers van de Rot
terdamse Waterweg en de Wester-
Schelde. Zou het aanbrengen van een
stormstuw mogelijk zijn? Deze vraag
is voor wat de Nieuwe Waterweg be
treft al achterhaald door de feiten: de
minister heeft onlangs een commissie
geïnstalleerd, die zich met dit vraag
stuk zal bezighouden. Het was echter
vele Kamerleden niet duidelijk, waar
om dit probleem buiten de z.g. Delta
commissie om wordt bestudeerd.
WESTER-SCHELDE.
Met name wordt er op gewezen,
dat ten aanzien van de Wester-
Schelde de vraag rijst of bij de ver
sterking van de daarlangs gelegen
dijken of door verwezenlijking van
een andere oplossing, hierbij ook
België veel belang heeft. Men zou
zich kunnen voorstellen, dat een af
sluiting van de Wester-Schelde ook
voor België grote voordelen biedt.
Anderzijds begrijpen de Kamerleden
dat de regering thans een standpunt
’s-GRAVENHAGE, 12 November. Opvoering van de productiviteit is een
gebiedende eis voor het behoud en verdere verhoging van ons welvaartspeil.
Dit zeggen de ministers van Economische Zaken en P.B.O. in hun memorie
van antwoord aan de Tweede Kamer. Zij denken hierbij in het bijzonder
aan de noodzaak om voortdurend aan de buitenlandse concurrentie het hoofd
te bieden. Hoewel een verhoging van de productiviteit ook op andere wijze
mogelijk is dan door industriële investeringen met name door rationali
satie spelen deze investeringen met het oog zowel op vergroting van
het aantal arbeidsplaatsen als op de handhaving van een efficient-productie-
apparaat, daarbij een niet te onderschatten rol.
Wat de prijsstijging betreft, die zijn onderzoek naar het feit of deze prijs-
opgetreden als gevolg van de jongste
loonronde, herhaalt minister Zijlstra,
hetgeen hij reeds eerder heeft gezegd,
n.l. dat hij zal ingrijpen, indien derge
lijke verhogingen ongemotiveerd zijn.
Hij wijst er daarbij op, dat de on
langs gepubliceerde prijsverhoging
voor schoenreparaties met 10 procent
niet op een bindend advies berust. Een
,.K irIA, 12 Nov. De militaire com-
t* van oost-Indonesië, kolonel Wa-
I ."heeft tegenover de pers te Makas-
r0“ffet kl®111 de berichten tegengespro-
I ’Jut een gewapende bende met In-
I ^°«ische prauwen in West-Irian is ge-
d j Hii veroordeelde voorts „de provo-
zoals vervat in de voorstelling
aken, dat deze gewapende benden
'“.“todonesië afkomstig zijn” en behoren
J^thet 25e regiment infanterie, dat onder
'Kolonel Warouw wees op, wat hij
m<ie de „mystificaties rondom de aan-
a°ligheid van de Nederlandse politie-
*!Tvan Krieken. Hij zeide, dat er open
en zijn, die een nauwkeurig onder-
vereisen, alvorens zij beantwoord
en worden. „Gesteld, dat het juist
zijn wat Van Krieken volgens de be
richten verklaarde, namelijk, dat hjj door
I ien gewapende bende is meegevoerd, zou
Jie bende hem dan later zo maar in vrij
heid hebben gesteld op Indonesisch
«rondgebied? Rekening houdend met het
verzet van een patriottische beweging in
Iriin", aldus vervolgde Warouw, „rijst
Mk de vraag, waarom hij, in leven ge
laten, moest worden meegevoerd buiten
jnm. Is niet veeleer de vraag gemoti-
yeerd, of Van Krieken, om te ontkomen
aan gevangenneming door opstandelin-
«in in Irian, naar Indonesisch grondge
bied is gevlucht? Ook rijst de vraag, of
tuj geen spionnage-opdracht moest uit
voeren in het grensgebied", aldus kolo-
I nei Warouw, die tenslotte zei, dat Dobo,
vanwaar de gewapende groep afkomstig
zou zijn, geen militair gebied meer is.
,Een duidelijke tendenz is in de berich
ten aanwezig om de poging van Indone-
lie, die gericht is op een vreedzame op
lossing van de kwestie-Irian via de Ver
enigde Naties te saboteren”, aldus kolo
nel Warouw.
Men weet, dht weer al geruime tijd
geleden het bekende rapport van de
heren SteenbergheVan Cauwelaert
is verschenen en de Kamerleden zou
den nu graag van de regering horen
hoe deze zich de verdere behandeling
van deze uiterst belangrijke aangele
genheid voorstelt. Het rapport is door
de regering in handen gegeven van de
Deltacommissie, maar de vraag was
algemeen wanneer de Deltacommissie
met het bestuderen van het rapport
klaar zal zijn en in staat aan de rege
ring advies uit tc brengen. In verband
met de vele problemen, die met de af-
watering van West-Brabant en met de
industrialisatie van deze streek sa
menhangen, vond men het wel urgent,
dat er nu een beslissing wordt geno
men.
Sommigen wilden, in afwachting van
het advies der Deltacommissie, in elk
9
W'
V: