een DE HEER VAN GREYLANDS et l/ELPON zie je er geen barst van! »De Kerk zal een langzame dood sterven denken de communisten in China. Chr. voetballers blijven spelen K.N.V.B.-competitie r in NeemnAKKERTJE Er waren vele massameetings - De Zending op Formosa StXe. fiadia tucejzgt anó 'U. Formosa* Muzikale toogdag meer anti-communistisch dan christelijk. er was weinig kerkvorming. J) ZEEUWSCH DAGBLAD 18 November 1954 ponderdag (J Vele bezwaren tegen „Centraal Verband door Prof, dr J. Verkuyl FEUILLETON U „Vliegende schotels: collectieve psychose’ De Chr* Kerk in Zuidoost-Azië (II) pagina 7 le ft ra Weer boete geëist tegen N.E.S.B.Jeider. Spit in de mg? Rheumatiek Lendenpijn? „Geschil komt voort uit verscheidenheid in christelijk denken” Kerk onder druk, den at is de Positie van de kerken temid- van dit alles? v«o:-al XTiLG j kerk in China werd C0t>iDlevo„ypeerd door grote „compounds", Malen 2an middelbare scholen, hos- was 0D' 2ol.leges, clubhuizen enz. China ndingsgebied het land van grote Marxisme. Wisselbeker ging naar Delfzijl van Ned. Federatie van Chr. Muziekbonden Bond van Ver. voor Chr. M.O. en V.H.O. houdt jaarvergadering. Vrije bewerking van een Engels verhaal van Mrs Henry Wood. Ingezonden Mededelin/ (Adv.) Ingezonden Mededeling (Adv.) 1. 2. 3. 4. Ingezonden Mededeling (Adv). 1. 2, 3. 5. HOOFDSTUK XXVIII „Een mooi plasje, hé, mijnheer?” I CADES: L III I I1MI I I I—I IH «11^- Tnrnr^~'-' Jl gm— Het i.lekkere” levertraan product vor- zeer MEN BLIJFT BIJ DE K.N.V.B, Daar het „V.C.V.” algemeen christe- VRAAG DE JUISTE SOORT „Het probleem van de overlading het V.H.M.O.”. ii- i- ip *r- e- ig e- st- 0- !»- «- ee e- i3, v. 8, li ft a- 5, v. V. lie a- n, >t- te ir. lijk is, heeft het dus ook rekening ta houden met de inzichten van die ver enigingen, welke aan de christelijke vereniging een taak willen geven in het grote geheel. Daarom is het „V.C.V.” verscheidenheid van talen, dat de ming van kerken op taalbasis op grote moeilijkheden stuit. Toch leeft, werkt en getuigt ook op Formosa de Kerk van Christus. De mees te kerken zijn „self-supporting”. In Noord en Zuid zijn enkele theologische scholen en een Christelijke universiteit staat ge boren te worden. Hoe komt het, dat zovelen die naar Chi na reisden, zo onder de indruk zijn van wat er gebeurt? Op vier punten vooral moet worden gewezen: China wordt voor het eerst van zijn geschiedenis als één rijk georgani seerd. waarin vanuit een bepaald centrum de greep van het gezag reikt tot in de verste dorpen. Vaak bestond China als een rijk. Maar nimmer was de organisatie zo diep ingrijpend en zo alles omvattend. China heeft voor het eerst jn zijn ge schiedenis een min of meer gedisci plineerd ambtenaren-apparaat, dat in gesteld is op de vervulling van de eisen, noden en behoeften van de sa menleving. China heeft voor het eerst in zijn ge schiedenis een gedisciplineerd leger, dat centraal geleid wordt. China heeft een regering die de agra rische vraagstukken aanvat en tevens tracht te voldoen aan de noodzaak tot industriële opbouw. Deze vier feiten staan - te midden van alle wisselende stemmingen en beoorde lingen - wel vast. ALMELO, 17 Nov. Vernietiging van het vonnis van de kantonrechter en een boete van 100,subsidair een maand hechtenis heeft de Officier van Justitie bij de Arrondissements rechtbank te Almelo gisteren geëist tegen mr J. A, Wolthuis uit Gronin gen, leider van de inmiddels onwettig verklaarde N.E.S.B. Mr W. heeft des tijds wegens illegale grensoverschrij ding bij Losser terecht gestaan voor de kantonrechter te Enschede, die hem ontsloeg van rechtsvervolging. De ambtenaar van O.M., die dertig gulden had geëist, ging toen in appèl. V r O Uw leverancier gratis proa-ilLuA^nnetlo PARIJS, 17 Nov. Een lid van de Franse academie voor de me dische wetenschap, Houyer, heeft „de vliegende schotels” een „col lectieve psychose’’ genoemd. De „psychose van de vliegende scho tels” is toe te schrijven aan angst, foutieve denkbeelden en groeps- omstandigheden. De foutieve denkbeelden worden ontwikkeld door de machtige middelen van de moderne nieuwsverspreiding, aldus Houyer. De massa komt meer onder He indruk van de geheimzinnigheid van de schotels en de gedachte aan het gevaar dat aan ze wordt toegeschreven, dan van redelijke verklaringen en kennis van fei ten. De psychose wordt steeds ster ker in de wereld en brengt een- voudigen van geest er toe te ge loven in spionnage en misschien zelfs in agressie van de zijde van Marsbewoners, aldus Houyer. Verscheidene andere leden van de academie stemden met Houyer in. wel een christelijke organisatie, die volkomen los staat van de K.N.V.B., maar die er geen bezwaar tegen heeft, dat zijn verenigingen om technische re denen deelnemen aan de Zaterdagcom- petitie van de bond en dit evenmin in strijd acht met de christelijke sportge- dachte. vKIJDAG 19 NOVEMBER 1954. HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws en Kath. nws. 8.20 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.45 Schoolradio. 10.00 Amuz. muz, 10.30 Schoolradio. 1J.00 Voor de zieken, 11.40 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Maria*!- liederen. 12.20 Gram. 12.30 Land- en tuin bouw med. 12.33 „Wij vrouwen van het; land”, caus. 12.40 Gram. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nws en Kath. nws. 13.20 Gram. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Concert geb. ork. 15.00 Schoolradio. 15.30 Gram. 15.40 Sopr. en gitaar. 16.00 Voor de zieken, 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Pianorecital. 18.00 Luchtmachtkapel. 18.30 Vragenbeantw. 18.45 Gram. 18.55 Prof. Romme spreekt. 19.00 Nws. 19.10 Regeringsuitz.: „Verklaring en toelich ting”, waarin o.m. opgenomen te 19.20. uur het emigratiepraatje door H. A. van Luyk. 19.30 Avondgebed en lit. kal. 19.43 Gevar. progr. 21.00 Act. 21.15 De gewone man. 21.30 Pol. forum. 21.50 Tenor en piano. 22.10 Gram. 23.00 Nws. 23.1524.00 Blaaskwintet en solist. instituten. Deze aera van Christelijk werk in China is voorbij. Langzaam maar zeker worden de vele instituten overgenomen door het gouver nement of gelijkgeschakeld. Weinige in stituten zijn nog vrij en onafhankelijk. Tot die weinige behoren enkele Theologi sche scholen, o.a. de nieuwe interkerke- lijke hogeschool die op het grote erf van de Nankink-universiteit onlangs is opge richt: de Chin Ling. Vooral in de dorpen zijn de kerkelijke samenlevingen numeriek sterk achteruit gegaan. In de steden houden ze zich staande. Het is een proeftijd voor de Chinese kerken. Eén les valt daaruit duidelijk te lezen. In het zendingswerk in China is altijd sterk de nadruk gelegd op de massa-mee- tings, opwekkingsprediking, evangelisa tiecampagnes. Te weinig is de nadruk ge legd op kerkvorming, bijbelse catechese, ordelijke opbouw. Dit wreekt zich nu. Nu op het gebied der massa-meetings andere massa-psychologen aan het woord zijn, constateert de Christelijke toeschou wer met spijt, hoezeer de kerk-opbouw werd verwaarloosd. Er is alle reden om vooral de kerken in China in onze voorbede te gedenken. En voorts moet gezegd worden, dat er ook ten aanzien van de kerken in China ab soluut geen reden tot wanhoop is. Een bekende missiepater zei blijmoedig, toen hij uit China gezet werd: „Fuimus, Su- mus, Erimus”: „Wij zijn er geweest, wij zijn er en wij zullen er zijn”. Met andere woorden zou ik willen zeg gen; van de vijfde eeuw af leefde de kerk in China, de kerk van Christus is er nu en ze zal er zijn tot de wederkomst van Jezus. De communisten denken dat de kerk een langzame dood zal sterven. Maar als het communisme reeds lang in het massagraf der „wereldbewegingen” be graven is, zal de kerk nog leven. Want Jezus Christus leeft en sterft niet meer. En de kerk leeft met Hem en is niet meer van de aardbodem te verdrijven. HILVERSUM II. (298 m.) VARA; 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.45 Voor de huis vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 „Thuis”, caus. 10.05 Morgenwijding. VA RA: 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Blok- fluitens. 10.55 Radiofeuilleton. 11.15 Gram. 11.35 Orgel en zang. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Sport en prognose. 12.48 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Rhythm, muz. 13.55 Beursber. 14.00 Voor dracht. 14.20 Vocale Kamermua 14.50 Ge var. progr. VARA: 16.00 Pianoduo. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Muz. caus. 17.40 Rep. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Dansmuz. 18.45 „De strijd voor meer welvaart”, caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 „Portretten en hun achter gronden”, caus. 19.50 Ber. 20.00 Nws. 20.03 Nabeschouwing Conferentie Historie Peace Churches. 20.10 Boekbespr. 20.13 Viool en piano. 20.30 „Europa een”, caus. 20.40 „Leven in de cultuur”, caus. VARA: 21.00 Gram. 21.20 „De grote familie”, klankb. 21.35 Buitenl. weekoverz. 21.50 Spaanse volksliederen en dansen. 22.13 Rhythm, muz. VPRO: 22.40 „Vandaag”, caus. 22.45 Avondwijding. VARA: 23.00 Nws. 23.1524.00 Kooi’ en orgel. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 12.00 Sym- phonie ork .12.25 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Zang en piano. 13.00 .Nws. 13.15 Gram. 13.30 Gevar. muz. 14.00 Schoolra dio. 15.45 Ork. conc. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Zangiecital 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Symph. ork. 20.50 Symph. ork., koor en sol. 22.00 Nws. 22.15 Intern. Radio-Universiteit. 22.30 63) „En ik kan niet aan zijn schuld twij felen. Je zult toch moeten toestemmen, George, dat de schijn sterk tegen hem is”. „Inderdaad. En toch kan ik het niet geloven. Ontmoet je de jongste broer wel eens, oom Peter?” „Die is overleden”, antwoordde zij. „Oom Peter dood?” Charlotte Guise vertelde hem in kor te woorden het droef gebeuren in Stil borough en deelde ook mede, dat zijn nichtje, Mary Ursule, hoofd van de Grijze zusterschap geworden was. Zjj wees vervolgens de Monnikstoren aan en de ramen, waarvoor het spook zich wel eens liet zien”. „Ik wou, dat hij zich nu eens Het zien”, zeide hij. Natuurlijk gebéurde dat nu niet. „Hier is het hek”, zeide zij, iets ver derop. „Was het niet heel vreemd George, dat het die nacht gesloten was?” „Als dat werkelijk zo geweest is en het op andere tijden nooit gesloten is”, merkte hij op. Hij opende het hek en stapte, gevolgd door zijn schoonzuster, naar binnen. Zij wierpen een blik m de bouwvallen. „En in deze bouwvallen is Anthony dus gegaan en toen in dat sombere klooster gestapt? Alles.doet je denken aan een grafkelder. Charlotte beefde. „Hier moeten we het spoor van Anthony zoeken. Een trap voert naar de bovenkamer, waar de geest rondwaart. Mr Castlemame en enkele lui van de politie uit Stil- borough hebben het na Anthony s ver- dwijning onderzocht, maar niets ge- vonden. Maar mijn mening is, George, dat een onderzoek, waarbij Mr Castle- maine de leiding heeft, wel niet zeer nauwkeurig zal zijn geweest; de wil van Castlemaine is hier in het dorp ’n wet; ieder buigt voor hem als voor een vorst. Hoe zul je een geldige reden kunnen-vinden voor je verblijf hier. Je moet geen achterdocht wekken O dat is heel eenvoudig. Ik kom maken. Maar hoor Hoewel het „V .C.V .’’-bestuur ern stige bedenkingen heeft tegen het Centraal Verband, daar dit in hoofd zaak geleid wordt door afgevaardig den, *die, ondanks het feit, dat zij eveneens algemeen-christelijke sport organisaties vertegenwoordigen, geen rekening houden met de grote ver schillen in christelijk denken in hun eigen organisatie en het bovendien gegronde vrees heeft, dat ook de te verschijnen brochure over grondslag, plaats en taak van de lichamelijke op voeding van het christelijk volksdeel daarmede geen rekening zal houden, wenst het niettemin lid te blijven van het Centraal Verband, maar 'dan als volwaardig lid. Dit standpunt zal ter kennis van het Centraal Verband gebracht worden en zijn beslissing zal nader worden af gewacht. In Formosa (Taiwan) wonen acht mil- lioen mensen, van wie er ongeveer 70.000 tot de protestantse kerken behoren. Er zijn zeer vele Chinese vluchtelingen. De kerk is zowel onder deze Chinese groepen als onder de oorspronkelijke bevolking tot openbaring gekomen. De politieke situatie is vol onzekerheid. Formosa wordt onder leiding van Tsjang Kai Sjek en andere Kwomingtang-leiders en met hulp van Amerika tot een bol werk tegen het communisme uitgebouwd. Rustige opbouw is onmogelijk in een land, waar de geruchten over een invasie vanuit het Chinese vasteland of over een expeditie uit Formosa naar China aan de orde van de dag zijn. Het kerkelijk leven kent grote moei lijkheden. Een van de ernstigste pro blemen is het feit dat op Formosa tien tallen protestantse denominaties naast elkaar werken. Dit verschijnsel neemt niet af, maar toe, vooral nu vele zen dingsgenootschappen, die vroeger in China werkten, thans hun aandacht op Formosa concentreren. Met zachte iro nie noemde een bekende oecumenische figuur Formosa „het jachtveld der de nominaties”.Als er één land is, waar samenwerking tussen kerken en zendingsinstanties gebiedend noodzake lijk is, dan is het Formosa. Een tweede probleem is, dat de belang stelling dikwijls meer gericht is op de „vorming van een anti-communistisch front” dan op de fundering van de kerk van Christus. Gelukkig zien velen dit ge vaar. Maar het bestaat, in levensgrote vorm. Zendingsmensen, die niet zien dat het in de zending gaat om iets positiefs, n.L het uitroepen van de naam van Jezus en niet om vorming van welk anti-front ook, bewijzen aan hun Zender een slechte dienst. Een derde probleem is dat van de veel heid der talen. Onder de Chinezen wor den vele dialecten van het Chinees naast - - elkaar gesproken, en onder de oorspron- hier schetsen en schilderijen kelijke bevolking is een dermate grote Dat wekt geen argwaan, f— merkte John Bent, vrijmoedig op, zich plaatsend naast George North, die naar de zee stond te staren. Het was nog vroeg in de morgen, maar reeds drukkend warm. Hij had uitstekend geslapen, toen hij eenmaal de slaap te pakken had, want aanvan kelijk had hij liggen peinzen over het gebeurde met Anthony. Uitgerust en verfrist was hij opgestaan en liep, voor het ontbijt, even naar buiten, om naar de zee te kijken, die daar roerloos voor hem lag. De waard ging een praatje met hem maken. „Dat zal waar zijn, Bent. Ik vind het hier een aardig schilderachtig dorp, ’k Heb gister al verschillende mooie plek jes gezien. Er is hier wel werk voor mij. Ik ga vandaag in Stilborough mijn gerei halen en dan blijf ik voorlopig hier. Ik kan mijn intrek wel bij je ne men?” „Wel, dat zou mijn vrouw en mij genoegen doen, mijnheer. We zullen proberen, het u zo gezellig mogelijk te maken”. „Daar twijfel ik niet aan. Nu, dan zal ik naar Stilborough gaan en de hele santekraam hier halen. Gister heb ik iets enig moois gezien, toen ik die Franse dame een bezoek bracht: een gewelfde gang, begroeid met klimop; door de opening heen zie je in de verte een woning, op de achtergrond bomen. Ook w-as daar een rustieke brug”. „Ik geloof. dat ik begrijp, wat u be doelt. Maar dan zult u toch toestem ming moeten vragen aan de Heer van Grey lands; die zult u misschien niet gemakkelijk krijgen”. „Waarom niet?” ,,’t Is op zijn landgoed, mijnheer”. „Wat zou dat? Dat zal hij toch niet weigeren?” „Hij ziet niet graag vreemdelingen op het landgoed”. „Welke reden zou hij dan daarvoor hebben?” „Niets als trots en koppigheid, mijn heer”. „Maar ik heb juist van de heer Cast lemaine gehoord als van een goedhar tig, aangenaam mens”. (Wordt vervolgd). Gram. 22.5523.00 Nws. eens: de kleine Mary Ursule zal zich toch niet oom George herinneren?” - „Welnee, ’t Is veel te lang geleden, dat je haar gezien hebt. Maar denk er om, George, zij heet hier alleen Marie”. „Ik zal er aan denken”, antwoordde hij, opeens stilstaand. Want de deur van het klooster ging open: een zuster verscheen met Ethel Reene. „Lieve help, ik heb alle tijd vergeten met al dat praten”, fluisterde Charlotte Guise. Zij had namelijk af gesproken, Ethel van het klooster te zullen opha len, om samen naar huis te gaan. Blijk baar wilde het jonge meisje niet meer wachten, maar alleen op stap gaan. De gouvernante haastte zich haar excuses aan te bieden, zeggende dat zij de vroegere vriend van haar man had ont moet. Vergezeld door George North keerden de beide dames langs „De dolfijn” naar huis terug. North praatte druk, in hoofdzaak met Ethel, die., hem een aangenaam causeur vond. Vrijmoedig gaf zij antwoord op zijn vele vragen. Zij spraken Frans. Op eens maakte hij de opmerking: „Wat spreekt u goed Frans! Bijna evengoed als wij, Fransen, zelf!” „Maar ik dacht, dat u een Engels man waart, mijnheer!” „Inderdaad”, antwoordde hij haas tig, zich op de lippen bijtend, dat hij zich versproken had. „Dat ben ik ook. Maar als je zo lang in een land woont, kom je er licht toe, je te vereenzelvi gen met de bewoners of liever met hun nationaliteit”. Bij het hek van de oprijlaan nam hij met een handdruk afscheid van de da mes, het handje van Ethel langer vast houdend dan feitelijk betamelijk was. Natuurlijk kon hij niet zien, hoe zij hevig bloosde.... Terugkerend hoorde hij een rijtuig, dat helder verlicht was door twee lan taarns. Hij week terzijde, om het te laten passerén. Het was hetzelfde rij tuig van die morgen: de Heer van Greylands kwam terug uit Stilborough. UTRECHT, 17 November. Te Utrecht heeft het bestuur van het verbond van Christelijke voetbalverenigingen in Nederland (V.C.V.) zich beraden op het standpunt, dat moet worden ingenomen ten aanzien van het recente besluit van het Centraal Verband van Chr. organisaties voor de lichamelijke opvoeding, om het „V.C.V.” niet zonder meer op gelijke voet met de andere Chr. sportbonden toe te laten, zolang de christelijke voetbalverenigingen van het „V.C.V.” lid zijn van de K.N.V.B.. Na uitvoerige besprekingen is bet „V.C.V.”-bestuur tot de eenstemmige conclusie gekomen, dat het met deze afwijzende houding geen genoegen kan nemen. Het „V.C.V.” staat evenals de overige bij het centraal verband aangesloten sportorganisaties geheel zelfstandig en onafhankelijk van enige sportbond, i.c. de K.N.V.B. Dat het „V.C.V?' zijn verenigin gen toestaat lid te zijn van de K.N. V.B. om te kunnen deelnemen aan de Zaterdagcompetities van deze bond, wordt beschouwd als een in terne aangelegenheid, welker be oordeling buiten de competentie en de verantwoordelijkheid van een overkoepelend orgaan als het Cen traal Verband valt, dat slechts dient om vorm te geven aan een gemeen schappelijk optreden. Het „V.C.V.” is een christelijke or ganisatie, die noch in grondslag, noch in doelstellingen verschilt van de ove rige christelijke sportbonden. Tussen laatstgenoemde organisaties en het „V.C.V.” bestaat .slechts verschil van inzicht inzake de concrete, practische toepassing van de christelijke begin selen, waardoor allen zich laten lei den. China ko<jrns’^atholieke Kerk staat in meen 2n,der ërote druk- Dat feit is alge- hebhen Ckead’ De protestantse kerken beweiri„la de laatste tijd een vrij grote kerkeniifSVn^eid’ al ziin wel enkele dat m2 ?eiders gearresteerd, zonder nomen ietS Van hun lot heeft ver’ algemene mening bij de com- ®“n‘sten is: de kerk zal in China k.i* an9zame dood sterven. Wij haaj.eVen haar dood niet te ver- •nr»£n’ verdwijnt naarmate Ze «vloed wint. Verder staat vast, dat de gehele staat kundige en sociaal-economische opbouw van China in dienst staat van een bepaal de ideologie. Deze ideologie is die van het Leninistische Marxisme. Het is eveneens duidelijk, dat de practi- Khe doorwerking van deze ideologie niet fanatiek, maar langzaam geschiedt, langs vele wegen en vele in langzaam tempo afgeiegde étappes, en met velerlei aan passing aan de „gedienstigheden der prac- itik”, d.wj. anders dan Sowjet-Rusland. Toch zjjn de symptonen, die niemand ontkennen kar., die de situatie kent en die voorzover ik weet, ook door geen ob jectief toeschouwer ontkend kunnen wor den; Over de gehele linie van lager tot hoger onderwijs heeft een. sterk-in- grijpende „indoctrinatie” van het on derwijs plaats in Leninistische geest. De doctrines (leerstellingen) van het atheïstische dialectische materialisme worden in China van overheidswege overal onderwezen en voorgeschre ven. Ieder kan de leerboekjes daar van te zien krijgen. Inderdaad vindt overal de „brain washing” plaats. Studenten, hoogle raren, predikanten, sociale en econo mische sleutelfiguren moeten zich urenlang aan „herscholing” in Marx istische geest onderwerpen. Hun her senen (brains) moeten „gewassen” worden. Ten aanzien van figuren die zich te gen de „brainwashing” verzetten, hebben er beschuldigings-meetings Plaats, waar ze publiek in staat van beschuldiging worden gesteld en on der grote druk geplaatst worden om hun standpunt te „herzien”. Alom in China is de partij-discipline van de communistische partij merk baar'. Lid van deze partij is een be trekkelijk kleine groep van zeer scherp „gescreende” mensen, die op gevoed wordt tot een stoottroep, be reid om de bevelen van de commu- mstische Internationale uit te voeren. (Van een onzer verslaggeefsters). UTRECHT, 17 Nov. Niet minder dan elf muziekcorpsen namen deel aan het mu ziekfestival dat Dinsdag in Tivoli te Utrecht gehouden werd. Dit muziekfesti val vond plaats ter gelegenheid van de jaarlijkse Toogdag van de Nederlandse Federatie van Christelijke Muziekbonden. Nadat ’s morgens enige corpsen enkele nummers ten gehore hadden gebracht, was aan de bestuursleden van de deelne mende verenigingen een ontvangst ten ge- meentehuize bereid door het gemeente bestuur van Utrecht. Jhr mr C. J. A. de Ranitz, burgemeester van Utrecht, wees er in zijn toespraak op hoe belangrijk de muziekbeoefening is als vrije tijdsbeste ding. Uit het heie land zijn elf van de beste muziekcorpsen naar Utrecht geko men om daar hun prestaties te laten be oordelen. Het ligt dus wel voor de hand dat het gebrachte op hoog peil staat - al dus de burgemeester. Namens het bestuur van oe rxed. Fede ratie van Chr. Muziekbonden, dankte de heer Y. Woudstra uit Meeden (Gr.), voor de hartelijke ontvangst. Hij was er blij om, dat Utrecht altijd veel doet voor de ontspanning en hij sprak de hoop uit, dat er ook in de toekomst goede samenwer king zal zijn met het gemeentebestuur. Mlb VERSTAND. Zeer vele belangstellenden hadden zich al voor het gemeentehuis verzameld, toen bleek, dat de voorgenomen aubade aan het gemeentebestuur niet kon doorgaan. Er was n.l. niet tijdig genoeg overleg ge pleegd met de politie en het bleek onmo gelijk, op dit drukke uur van de dag elf muziekcorpsen door de stad te laten mar cheren, zonder dat het verkeer er grote hinder van zou ondervinden. De jaarlijkse toogdag werd besloten met een concert door de Koninklijke Mi litaire Kapel, onder leiding van Kapitein- Directeur R. van Yperen. Aan dit avond programma werd o.a. medegewerkt door mej. Riekie Meyer, die met begeleiding van het orkest „Peter en de Wolf” van S. Prokofieff declameerde. Aan „Delfzijls Havenkapel” uit Delf zijl werd door de jury (bestaande uit de heren R. van Yperen, Jac. Broer en P. Westerhoud) het hoogste püntenaantal toegekend. De eerste prijs is dus voor Delfzijl (298% p.), daarop volgen „Hallelu jah" uit Siddeburen (gem. Slochteren) met 298 punten en „De Chr. Muziekvere niging” uit Hattum met 297 punten. Delf zijl heeft door haar prestaties de Urker wisselbeker verdiend; deze beker is be schikbaar gesteld door het gemeentebe stuur van Urk. Het beeld in de Chinese steden is onder het communistische be wind uiterlijk niet veel veran derd. Maar des te fnuikender is de invloed van de rode macht op het geestelijk leven. En de Kerk zucht onder het bewind.... x-thina heeft een bevolking van I 500 millioen. Temidden van deze enorme mensenmassa be vinden zich anderhalf millioen Pro testanten. Het is zeer moeilijk een betrouwbaar beeld te krijgen van de situatie waarin deze kerken zich bevinden. Van verschillende waar nemers, in wier objectiviteit men vertrouwen stelt, krijgt men de meest tegenstrijdige informaties over Chinese Volksrepubliek in het algemeen en de Christelijke Kerk in het bijzonder. Het is niet onze bedoeling, in deze se rie de politieke situatie te bespreken. Toch zijn enkele opmerkingen nodig, om dat de kerken in China nu leven en wer ken temidden van een bepaalde politieke toestand. ’s-GRAVENHAGE, 17 Nov. De alge mene vergadering van de Bond van Ver enigingen vooi’ Chr. Middelbaar- en Voor bereidend Hoger Onderwijs zal op Vrijdag 3 Dec. te Utrecht in K. en W. onder pre sidium van prof, dr A. M. Donner van Amsterdam worden gehouden. In de mor- genvergadering komen de huishoudelijke zaken aan de orde en in de middagver gadering zal di’ A. la Fleur, rector van het 2e Chr. Lyceum te Haarlem, refereren over: - J~ bij

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 17