een
DE HEER VAN GREYLANDS
et l/ELPON zie je er geen barst van!
»De Kerk zal een langzame dood sterven
denken de communisten in China.
Chr. voetballers blijven spelen
K.N.V.B.-competitie
r
in
NeemnAKKERTJE
Er waren vele massameetings -
De Zending op Formosa
StXe. fiadia
tucejzgt anó
'U.
Formosa*
Muzikale toogdag
meer anti-communistisch dan
christelijk.
er was weinig kerkvorming.
J)
ZEEUWSCH DAGBLAD
18 November 1954
ponderdag
(J
Vele bezwaren tegen „Centraal Verband
door
Prof, dr J. Verkuyl
FEUILLETON
U
„Vliegende schotels:
collectieve psychose’
De Chr* Kerk in
Zuidoost-Azië (II)
pagina 7
le
ft
ra
Weer boete geëist tegen
N.E.S.B.Jeider.
Spit in de mg?
Rheumatiek
Lendenpijn?
„Geschil komt voort uit verscheidenheid
in christelijk denken”
Kerk onder druk,
den at is de Positie van de kerken temid-
van dit alles?
v«o:-al XTiLG j kerk in China werd
C0t>iDlevo„ypeerd door grote „compounds",
Malen 2an middelbare scholen, hos-
was 0D' 2ol.leges, clubhuizen enz. China
ndingsgebied het land van grote
Marxisme.
Wisselbeker ging naar
Delfzijl
van Ned. Federatie van
Chr. Muziekbonden
Bond van Ver. voor Chr.
M.O. en V.H.O. houdt
jaarvergadering.
Vrije bewerking van een Engels verhaal van Mrs Henry Wood.
Ingezonden Mededelin/ (Adv.)
Ingezonden Mededeling (Adv.)
1.
2.
3.
4.
Ingezonden Mededeling (Adv).
1.
2,
3.
5.
HOOFDSTUK XXVIII
„Een mooi plasje, hé, mijnheer?”
I
CADES:
L III I I1MI I I I—I IH «11^- Tnrnr^~'-' Jl gm—
Het i.lekkere”
levertraan
product
vor-
zeer
MEN BLIJFT BIJ DE K.N.V.B,
Daar het „V.C.V.” algemeen christe-
VRAAG
DE JUISTE
SOORT
„Het probleem van de overlading
het V.H.M.O.”.
ii-
i-
ip
*r-
e-
ig
e-
st-
0-
!»-
«-
ee
e-
i3,
v.
8,
li
ft
a-
5,
v.
V.
lie
a-
n,
>t-
te
ir.
lijk is, heeft het dus ook rekening ta
houden met de inzichten van die ver
enigingen, welke aan de christelijke
vereniging een taak willen geven in het
grote geheel. Daarom is het „V.C.V.”
verscheidenheid van talen, dat de
ming van kerken op taalbasis op
grote moeilijkheden stuit.
Toch leeft, werkt en getuigt ook op
Formosa de Kerk van Christus. De mees
te kerken zijn „self-supporting”. In Noord
en Zuid zijn enkele theologische scholen
en een Christelijke universiteit staat ge
boren te worden.
Hoe komt het, dat zovelen die naar Chi
na reisden, zo onder de indruk zijn van
wat er gebeurt? Op vier punten vooral
moet worden gewezen:
China wordt voor het eerst van zijn
geschiedenis als één rijk georgani
seerd. waarin vanuit een bepaald
centrum de greep van het gezag reikt
tot in de verste dorpen. Vaak bestond
China als een rijk. Maar nimmer was
de organisatie zo diep ingrijpend en
zo alles omvattend.
China heeft voor het eerst jn zijn ge
schiedenis een min of meer gedisci
plineerd ambtenaren-apparaat, dat in
gesteld is op de vervulling van de
eisen, noden en behoeften van de sa
menleving.
China heeft voor het eerst in zijn ge
schiedenis een gedisciplineerd leger,
dat centraal geleid wordt.
China heeft een regering die de agra
rische vraagstukken aanvat en tevens
tracht te voldoen aan de noodzaak
tot industriële opbouw.
Deze vier feiten staan - te midden van
alle wisselende stemmingen en beoorde
lingen - wel vast.
ALMELO, 17 Nov. Vernietiging
van het vonnis van de kantonrechter
en een boete van 100,subsidair
een maand hechtenis heeft de Officier
van Justitie bij de Arrondissements
rechtbank te Almelo gisteren geëist
tegen mr J. A, Wolthuis uit Gronin
gen, leider van de inmiddels onwettig
verklaarde N.E.S.B. Mr W. heeft des
tijds wegens illegale grensoverschrij
ding bij Losser terecht gestaan voor de
kantonrechter te Enschede, die hem
ontsloeg van rechtsvervolging. De
ambtenaar van O.M., die dertig gulden
had geëist, ging toen in appèl.
V r O Uw
leverancier gratis
proa-ilLuA^nnetlo
PARIJS, 17 Nov. Een lid van
de Franse academie voor de me
dische wetenschap, Houyer, heeft
„de vliegende schotels” een „col
lectieve psychose’’ genoemd. De
„psychose van de vliegende scho
tels” is toe te schrijven aan angst,
foutieve denkbeelden en groeps-
omstandigheden. De foutieve
denkbeelden worden ontwikkeld
door de machtige middelen van
de moderne nieuwsverspreiding,
aldus Houyer.
De massa komt meer onder He
indruk van de geheimzinnigheid
van de schotels en de gedachte
aan het gevaar dat aan ze wordt
toegeschreven, dan van redelijke
verklaringen en kennis van fei
ten.
De psychose wordt steeds ster
ker in de wereld en brengt een-
voudigen van geest er toe te ge
loven in spionnage en misschien
zelfs in agressie van de zijde van
Marsbewoners, aldus Houyer.
Verscheidene andere leden van
de academie stemden met Houyer
in.
wel een christelijke organisatie, die
volkomen los staat van de K.N.V.B.,
maar die er geen bezwaar tegen heeft,
dat zijn verenigingen om technische re
denen deelnemen aan de Zaterdagcom-
petitie van de bond en dit evenmin in
strijd acht met de christelijke sportge-
dachte.
vKIJDAG 19 NOVEMBER 1954.
HILVERSUM I. (402 m.) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws en Kath. nws. 8.20 Gram.
9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40
Gram. 9.45 Schoolradio. 10.00 Amuz. muz,
10.30 Schoolradio. 1J.00 Voor de zieken,
11.40 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Maria*!-
liederen. 12.20 Gram. 12.30 Land- en tuin
bouw med. 12.33 „Wij vrouwen van het;
land”, caus. 12.40 Gram. 12.55 Zonnewij
zer. 13.00 Nws en Kath. nws. 13.20 Gram.
13.45 Voor de vrouw. 14.00 Concert geb.
ork. 15.00 Schoolradio. 15.30 Gram. 15.40
Sopr. en gitaar. 16.00 Voor de zieken,
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor.
17.40 Pianorecital. 18.00 Luchtmachtkapel.
18.30 Vragenbeantw. 18.45 Gram. 18.55
Prof. Romme spreekt. 19.00 Nws. 19.10
Regeringsuitz.: „Verklaring en toelich
ting”, waarin o.m. opgenomen te 19.20.
uur het emigratiepraatje door H. A. van
Luyk. 19.30 Avondgebed en lit. kal. 19.43
Gevar. progr. 21.00 Act. 21.15 De gewone
man. 21.30 Pol. forum. 21.50 Tenor en
piano. 22.10 Gram. 23.00 Nws. 23.1524.00
Blaaskwintet en solist.
instituten. Deze aera van Christelijk werk
in China is voorbij.
Langzaam maar zeker worden de vele
instituten overgenomen door het gouver
nement of gelijkgeschakeld. Weinige in
stituten zijn nog vrij en onafhankelijk.
Tot die weinige behoren enkele Theologi
sche scholen, o.a. de nieuwe interkerke-
lijke hogeschool die op het grote erf van
de Nankink-universiteit onlangs is opge
richt: de Chin Ling.
Vooral in de dorpen zijn de kerkelijke
samenlevingen numeriek sterk achteruit
gegaan. In de steden houden ze zich
staande.
Het is een proeftijd voor de Chinese
kerken.
Eén les valt daaruit duidelijk te lezen.
In het zendingswerk in China is altijd
sterk de nadruk gelegd op de massa-mee-
tings, opwekkingsprediking, evangelisa
tiecampagnes. Te weinig is de nadruk ge
legd op kerkvorming, bijbelse catechese,
ordelijke opbouw.
Dit wreekt zich nu.
Nu op het gebied der massa-meetings
andere massa-psychologen aan het woord
zijn, constateert de Christelijke toeschou
wer met spijt, hoezeer de kerk-opbouw
werd verwaarloosd.
Er is alle reden om vooral de kerken in
China in onze voorbede te gedenken. En
voorts moet gezegd worden, dat er ook
ten aanzien van de kerken in China ab
soluut geen reden tot wanhoop is. Een
bekende missiepater zei blijmoedig, toen
hij uit China gezet werd: „Fuimus, Su-
mus, Erimus”: „Wij zijn er geweest, wij
zijn er en wij zullen er zijn”.
Met andere woorden zou ik willen zeg
gen; van de vijfde eeuw af leefde de kerk
in China, de kerk van Christus is er nu
en ze zal er zijn tot de wederkomst van
Jezus.
De communisten denken dat de kerk
een langzame dood zal sterven. Maar
als het communisme reeds lang in het
massagraf der „wereldbewegingen” be
graven is, zal de kerk nog leven. Want
Jezus Christus leeft en sterft niet meer.
En de kerk leeft met Hem en is niet
meer van de aardbodem te verdrijven.
HILVERSUM II. (298 m.) VARA; 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram.
8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.45 Voor de huis
vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10
Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00
„Thuis”, caus. 10.05 Morgenwijding. VA
RA: 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Blok-
fluitens. 10.55 Radiofeuilleton. 11.15 Gram.
11.35 Orgel en zang. AVRO: 12.00 Gram.
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Sport en
prognose. 12.48 Gram. 13.00 Nws. 13.15
Rhythm, muz. 13.55 Beursber. 14.00 Voor
dracht. 14.20 Vocale Kamermua 14.50 Ge
var. progr. VARA: 16.00 Pianoduo. 16.30
Voor de jeugd. 17.00 Muz. caus. 17.40 Rep.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Dansmuz. 18.45
„De strijd voor meer welvaart”, caus.
19.00 Voor de jeugd. 19.10 Meisjeskoor.
VPRO: 19.30 „Portretten en hun achter
gronden”, caus. 19.50 Ber. 20.00 Nws. 20.03
Nabeschouwing Conferentie Historie
Peace Churches. 20.10 Boekbespr. 20.13
Viool en piano. 20.30 „Europa een”, caus.
20.40 „Leven in de cultuur”, caus. VARA:
21.00 Gram. 21.20 „De grote familie”,
klankb. 21.35 Buitenl. weekoverz. 21.50
Spaanse volksliederen en dansen. 22.13
Rhythm, muz. VPRO: 22.40 „Vandaag”,
caus. 22.45 Avondwijding. VARA: 23.00
Nws. 23.1524.00 Kooi’ en orgel.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 12.00 Sym-
phonie ork .12.25 Gram. 12.30 Weerber.
12.34 Zang en piano. 13.00 .Nws. 13.15
Gram. 13.30 Gevar. muz. 14.00 Schoolra
dio. 15.45 Ork. conc. 16.30 Gram. 17.00
Nws. 17.10 Lichte muz. 18.00 Gram. 18.10
Voordr. 18.20 Zangiecital 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Symph. ork.
20.50 Symph. ork., koor en sol. 22.00 Nws.
22.15 Intern. Radio-Universiteit. 22.30
63)
„En ik kan niet aan zijn schuld twij
felen. Je zult toch moeten toestemmen,
George, dat de schijn sterk tegen hem
is”.
„Inderdaad. En toch kan ik het niet
geloven. Ontmoet je de jongste broer
wel eens, oom Peter?”
„Die is overleden”, antwoordde zij.
„Oom Peter dood?”
Charlotte Guise vertelde hem in kor
te woorden het droef gebeuren in Stil
borough en deelde ook mede, dat zijn
nichtje, Mary Ursule, hoofd van de
Grijze zusterschap geworden was. Zjj
wees vervolgens de Monnikstoren aan
en de ramen, waarvoor het spook zich
wel eens liet zien”.
„Ik wou, dat hij zich nu eens Het
zien”, zeide hij. Natuurlijk gebéurde
dat nu niet.
„Hier is het hek”, zeide zij, iets ver
derop. „Was het niet heel vreemd
George, dat het die nacht gesloten
was?”
„Als dat werkelijk zo geweest is en
het op andere tijden nooit gesloten is”,
merkte hij op. Hij opende het hek en
stapte, gevolgd door zijn schoonzuster,
naar binnen. Zij wierpen een blik m
de bouwvallen.
„En in deze bouwvallen is Anthony
dus gegaan en toen in dat sombere
klooster gestapt? Alles.doet je denken
aan een grafkelder.
Charlotte beefde. „Hier moeten we
het spoor van Anthony zoeken. Een
trap voert naar de bovenkamer, waar
de geest rondwaart. Mr Castlemame en
enkele lui van de politie uit Stil-
borough hebben het na Anthony s ver-
dwijning onderzocht, maar niets ge-
vonden. Maar mijn mening is, George,
dat een onderzoek, waarbij Mr Castle-
maine de leiding heeft, wel niet zeer
nauwkeurig zal zijn geweest; de wil
van Castlemaine is hier in het dorp
’n wet; ieder buigt voor hem als voor
een vorst. Hoe zul je een geldige reden
kunnen-vinden voor je verblijf hier.
Je moet geen achterdocht wekken
O dat is heel eenvoudig. Ik kom
maken.
Maar hoor
Hoewel het „V .C.V .’’-bestuur ern
stige bedenkingen heeft tegen het
Centraal Verband, daar dit in hoofd
zaak geleid wordt door afgevaardig
den, *die, ondanks het feit, dat zij
eveneens algemeen-christelijke sport
organisaties vertegenwoordigen, geen
rekening houden met de grote ver
schillen in christelijk denken in hun
eigen organisatie en het bovendien
gegronde vrees heeft, dat ook de te
verschijnen brochure over grondslag,
plaats en taak van de lichamelijke op
voeding van het christelijk volksdeel
daarmede geen rekening zal houden,
wenst het niettemin lid te blijven van
het Centraal Verband, maar 'dan als
volwaardig lid.
Dit standpunt zal ter kennis van het
Centraal Verband gebracht worden en
zijn beslissing zal nader worden af
gewacht.
In Formosa (Taiwan) wonen acht mil-
lioen mensen, van wie er ongeveer 70.000
tot de protestantse kerken behoren. Er
zijn zeer vele Chinese vluchtelingen. De
kerk is zowel onder deze Chinese groepen
als onder de oorspronkelijke bevolking
tot openbaring gekomen.
De politieke situatie is vol onzekerheid.
Formosa wordt onder leiding van Tsjang
Kai Sjek en andere Kwomingtang-leiders
en met hulp van Amerika tot een bol
werk tegen het communisme uitgebouwd.
Rustige opbouw is onmogelijk in een
land, waar de geruchten over een invasie
vanuit het Chinese vasteland of over een
expeditie uit Formosa naar China aan de
orde van de dag zijn.
Het kerkelijk leven kent grote moei
lijkheden. Een van de ernstigste pro
blemen is het feit dat op Formosa tien
tallen protestantse denominaties naast
elkaar werken. Dit verschijnsel neemt
niet af, maar toe, vooral nu vele zen
dingsgenootschappen, die vroeger in
China werkten, thans hun aandacht op
Formosa concentreren. Met zachte iro
nie noemde een bekende oecumenische
figuur Formosa „het jachtveld der de
nominaties”.Als er één land is,
waar samenwerking tussen kerken en
zendingsinstanties gebiedend noodzake
lijk is, dan is het Formosa.
Een tweede probleem is, dat de belang
stelling dikwijls meer gericht is op de
„vorming van een anti-communistisch
front” dan op de fundering van de kerk
van Christus. Gelukkig zien velen dit ge
vaar. Maar het bestaat, in levensgrote
vorm. Zendingsmensen, die niet zien dat
het in de zending gaat om iets positiefs,
n.L het uitroepen van de naam van Jezus
en niet om vorming van welk anti-front
ook, bewijzen aan hun Zender een slechte
dienst.
Een derde probleem is dat van de veel
heid der talen. Onder de Chinezen wor
den vele dialecten van het Chinees naast - -
elkaar gesproken, en onder de oorspron- hier schetsen en schilderijen
kelijke bevolking is een dermate grote Dat wekt geen argwaan, f—
merkte John Bent, vrijmoedig op, zich
plaatsend naast George North, die naar
de zee stond te staren.
Het was nog vroeg in de morgen,
maar reeds drukkend warm. Hij had
uitstekend geslapen, toen hij eenmaal
de slaap te pakken had, want aanvan
kelijk had hij liggen peinzen over het
gebeurde met Anthony. Uitgerust en
verfrist was hij opgestaan en liep, voor
het ontbijt, even naar buiten, om naar
de zee te kijken, die daar roerloos voor
hem lag. De waard ging een praatje
met hem maken.
„Dat zal waar zijn, Bent. Ik vind het
hier een aardig schilderachtig dorp, ’k
Heb gister al verschillende mooie plek
jes gezien. Er is hier wel werk voor
mij. Ik ga vandaag in Stilborough mijn
gerei halen en dan blijf ik voorlopig
hier. Ik kan mijn intrek wel bij je ne
men?”
„Wel, dat zou mijn vrouw en mij
genoegen doen, mijnheer. We zullen
proberen, het u zo gezellig mogelijk te
maken”.
„Daar twijfel ik niet aan. Nu, dan
zal ik naar Stilborough gaan en de hele
santekraam hier halen. Gister heb ik
iets enig moois gezien, toen ik die
Franse dame een bezoek bracht: een
gewelfde gang, begroeid met klimop;
door de opening heen zie je in de verte
een woning, op de achtergrond bomen.
Ook w-as daar een rustieke brug”.
„Ik geloof. dat ik begrijp, wat u be
doelt. Maar dan zult u toch toestem
ming moeten vragen aan de Heer van
Grey lands; die zult u misschien niet
gemakkelijk krijgen”.
„Waarom niet?”
,,’t Is op zijn landgoed, mijnheer”.
„Wat zou dat? Dat zal hij toch niet
weigeren?”
„Hij ziet niet graag vreemdelingen
op het landgoed”.
„Welke reden zou hij dan daarvoor
hebben?”
„Niets als trots en koppigheid, mijn
heer”.
„Maar ik heb juist van de heer Cast
lemaine gehoord als van een goedhar
tig, aangenaam mens”.
(Wordt vervolgd). Gram. 22.5523.00 Nws.
eens: de kleine Mary Ursule zal zich
toch niet oom George herinneren?”
- „Welnee, ’t Is veel te lang geleden,
dat je haar gezien hebt. Maar denk er
om, George, zij heet hier alleen Marie”.
„Ik zal er aan denken”, antwoordde
hij, opeens stilstaand. Want de deur
van het klooster ging open: een zuster
verscheen met Ethel Reene.
„Lieve help, ik heb alle tijd vergeten
met al dat praten”, fluisterde Charlotte
Guise. Zij had namelijk af gesproken,
Ethel van het klooster te zullen opha
len, om samen naar huis te gaan. Blijk
baar wilde het jonge meisje niet meer
wachten, maar alleen op stap gaan. De
gouvernante haastte zich haar excuses
aan te bieden, zeggende dat zij de
vroegere vriend van haar man had ont
moet. Vergezeld door George North
keerden de beide dames langs „De
dolfijn” naar huis terug. North praatte
druk, in hoofdzaak met Ethel, die.,
hem een aangenaam causeur vond.
Vrijmoedig gaf zij antwoord op zijn
vele vragen. Zij spraken Frans. Op
eens maakte hij de opmerking: „Wat
spreekt u goed Frans! Bijna evengoed
als wij, Fransen, zelf!”
„Maar ik dacht, dat u een Engels
man waart, mijnheer!”
„Inderdaad”, antwoordde hij haas
tig, zich op de lippen bijtend, dat hij
zich versproken had. „Dat ben ik ook.
Maar als je zo lang in een land woont,
kom je er licht toe, je te vereenzelvi
gen met de bewoners of liever met hun
nationaliteit”.
Bij het hek van de oprijlaan nam hij
met een handdruk afscheid van de da
mes, het handje van Ethel langer vast
houdend dan feitelijk betamelijk was.
Natuurlijk kon hij niet zien, hoe zij
hevig bloosde....
Terugkerend hoorde hij een rijtuig,
dat helder verlicht was door twee lan
taarns. Hij week terzijde, om het te
laten passerén. Het was hetzelfde rij
tuig van die morgen: de Heer van
Greylands kwam terug uit Stilborough.
UTRECHT, 17 November. Te Utrecht heeft het bestuur van het verbond
van Christelijke voetbalverenigingen in Nederland (V.C.V.) zich beraden op
het standpunt, dat moet worden ingenomen ten aanzien van het recente
besluit van het Centraal Verband van Chr. organisaties voor de lichamelijke
opvoeding, om het „V.C.V.” niet zonder meer op gelijke voet met de andere
Chr. sportbonden toe te laten, zolang de christelijke voetbalverenigingen van
het „V.C.V.” lid zijn van de K.N.V.B.. Na uitvoerige besprekingen is bet
„V.C.V.”-bestuur tot de eenstemmige conclusie gekomen, dat het met deze
afwijzende houding geen genoegen kan nemen.
Het „V.C.V.” staat evenals de
overige bij het centraal verband
aangesloten sportorganisaties geheel
zelfstandig en onafhankelijk van
enige sportbond, i.c. de K.N.V.B.
Dat het „V.C.V?' zijn verenigin
gen toestaat lid te zijn van de K.N.
V.B. om te kunnen deelnemen aan
de Zaterdagcompetities van deze
bond, wordt beschouwd als een in
terne aangelegenheid, welker be
oordeling buiten de competentie en
de verantwoordelijkheid van een
overkoepelend orgaan als het Cen
traal Verband valt, dat slechts dient
om vorm te geven aan een gemeen
schappelijk optreden.
Het „V.C.V.” is een christelijke or
ganisatie, die noch in grondslag, noch
in doelstellingen verschilt van de ove
rige christelijke sportbonden. Tussen
laatstgenoemde organisaties en het
„V.C.V.” bestaat .slechts verschil van
inzicht inzake de concrete, practische
toepassing van de christelijke begin
selen, waardoor allen zich laten lei
den.
China ko<jrns’^atholieke Kerk staat in
meen 2n,der ërote druk- Dat feit is alge-
hebhen Ckead’ De protestantse kerken
beweiri„la de laatste tijd een vrij grote
kerkeniifSVn^eid’ al ziin wel enkele
dat m2 ?eiders gearresteerd, zonder
nomen ietS Van hun lot heeft ver’
algemene mening bij de com-
®“n‘sten is: de kerk zal in China
k.i* an9zame dood sterven. Wij
haaj.eVen haar dood niet te ver-
•nr»£n’ verdwijnt naarmate
Ze «vloed wint.
Verder staat vast, dat de gehele staat
kundige en sociaal-economische opbouw
van China in dienst staat van een bepaal
de ideologie. Deze ideologie is die van
het Leninistische Marxisme.
Het is eveneens duidelijk, dat de practi-
Khe doorwerking van deze ideologie niet
fanatiek, maar langzaam geschiedt, langs
vele wegen en vele in langzaam tempo
afgeiegde étappes, en met velerlei aan
passing aan de „gedienstigheden der prac-
itik”, d.wj. anders dan Sowjet-Rusland.
Toch zjjn de symptonen, die niemand
ontkennen kar., die de situatie kent en
die voorzover ik weet, ook door geen ob
jectief toeschouwer ontkend kunnen wor
den;
Over de gehele linie van lager tot
hoger onderwijs heeft een. sterk-in-
grijpende „indoctrinatie” van het on
derwijs plaats in Leninistische geest.
De doctrines (leerstellingen) van het
atheïstische dialectische materialisme
worden in China van overheidswege
overal onderwezen en voorgeschre
ven. Ieder kan de leerboekjes daar
van te zien krijgen.
Inderdaad vindt overal de „brain
washing” plaats. Studenten, hoogle
raren, predikanten, sociale en econo
mische sleutelfiguren moeten zich
urenlang aan „herscholing” in Marx
istische geest onderwerpen. Hun her
senen (brains) moeten „gewassen”
worden.
Ten aanzien van figuren die zich te
gen de „brainwashing” verzetten,
hebben er beschuldigings-meetings
Plaats, waar ze publiek in staat van
beschuldiging worden gesteld en on
der grote druk geplaatst worden om
hun standpunt te „herzien”.
Alom in China is de partij-discipline
van de communistische partij merk
baar'. Lid van deze partij is een be
trekkelijk kleine groep van zeer
scherp „gescreende” mensen, die op
gevoed wordt tot een stoottroep, be
reid om de bevelen van de commu-
mstische Internationale uit te voeren.
(Van een onzer verslaggeefsters).
UTRECHT, 17 Nov. Niet minder dan elf
muziekcorpsen namen deel aan het mu
ziekfestival dat Dinsdag in Tivoli te
Utrecht gehouden werd. Dit muziekfesti
val vond plaats ter gelegenheid van de
jaarlijkse Toogdag van de Nederlandse
Federatie van Christelijke Muziekbonden.
Nadat ’s morgens enige corpsen enkele
nummers ten gehore hadden gebracht,
was aan de bestuursleden van de deelne
mende verenigingen een ontvangst ten ge-
meentehuize bereid door het gemeente
bestuur van Utrecht. Jhr mr C. J. A. de
Ranitz, burgemeester van Utrecht, wees
er in zijn toespraak op hoe belangrijk de
muziekbeoefening is als vrije tijdsbeste
ding. Uit het heie land zijn elf van de
beste muziekcorpsen naar Utrecht geko
men om daar hun prestaties te laten be
oordelen. Het ligt dus wel voor de hand
dat het gebrachte op hoog peil staat - al
dus de burgemeester.
Namens het bestuur van oe rxed. Fede
ratie van Chr. Muziekbonden, dankte de
heer Y. Woudstra uit Meeden (Gr.), voor
de hartelijke ontvangst. Hij was er blij
om, dat Utrecht altijd veel doet voor de
ontspanning en hij sprak de hoop uit, dat
er ook in de toekomst goede samenwer
king zal zijn met het gemeentebestuur.
Mlb VERSTAND.
Zeer vele belangstellenden hadden zich
al voor het gemeentehuis verzameld, toen
bleek, dat de voorgenomen aubade aan
het gemeentebestuur niet kon doorgaan.
Er was n.l. niet tijdig genoeg overleg ge
pleegd met de politie en het bleek onmo
gelijk, op dit drukke uur van de dag elf
muziekcorpsen door de stad te laten mar
cheren, zonder dat het verkeer er grote
hinder van zou ondervinden.
De jaarlijkse toogdag werd besloten
met een concert door de Koninklijke Mi
litaire Kapel, onder leiding van Kapitein-
Directeur R. van Yperen. Aan dit avond
programma werd o.a. medegewerkt door
mej. Riekie Meyer, die met begeleiding
van het orkest „Peter en de Wolf” van S.
Prokofieff declameerde.
Aan „Delfzijls Havenkapel” uit Delf
zijl werd door de jury (bestaande uit de
heren R. van Yperen, Jac. Broer en P.
Westerhoud) het hoogste püntenaantal
toegekend. De eerste prijs is dus voor
Delfzijl (298% p.), daarop volgen „Hallelu
jah" uit Siddeburen (gem. Slochteren)
met 298 punten en „De Chr. Muziekvere
niging” uit Hattum met 297 punten. Delf
zijl heeft door haar prestaties de Urker
wisselbeker verdiend; deze beker is be
schikbaar gesteld door het gemeentebe
stuur van Urk.
Het beeld in de Chinese steden
is onder het communistische be
wind uiterlijk niet veel veran
derd. Maar des te fnuikender is
de invloed van de rode macht op
het geestelijk leven. En de Kerk
zucht onder het bewind....
x-thina heeft een bevolking van
I 500 millioen. Temidden van
deze enorme mensenmassa be
vinden zich anderhalf millioen Pro
testanten. Het is zeer moeilijk een
betrouwbaar beeld te krijgen van de
situatie waarin deze kerken zich
bevinden. Van verschillende waar
nemers, in wier objectiviteit men
vertrouwen stelt, krijgt men de
meest tegenstrijdige informaties over
Chinese Volksrepubliek in het
algemeen en de Christelijke Kerk in
het bijzonder.
Het is niet onze bedoeling, in deze se
rie de politieke situatie te bespreken.
Toch zijn enkele opmerkingen nodig, om
dat de kerken in China nu leven en wer
ken temidden van een bepaalde politieke
toestand.
’s-GRAVENHAGE, 17 Nov. De alge
mene vergadering van de Bond van Ver
enigingen vooi’ Chr. Middelbaar- en Voor
bereidend Hoger Onderwijs zal op Vrijdag
3 Dec. te Utrecht in K. en W. onder pre
sidium van prof, dr A. M. Donner van
Amsterdam worden gehouden. In de mor-
genvergadering komen de huishoudelijke
zaken aan de orde en in de middagver
gadering zal di’ A. la Fleur, rector van
het 2e Chr. Lyceum te Haarlem, refereren
over: - J~
bij