VERBITTERING OP NW-GUINEA
w
Utrechtse sterrewacht gelooft
niet aan vliegende schotels
Een goed boek
Aspirin
I
Even daarna klonken de schoten
Voorzitter
Bondsdag
overleden
Ned. Rode Kruis
helpt Haiti
Program van
de Europese
Beweging
van
HOUTMAN
n f
ZEEUWSCH DAGBLAD
Zaterdag 30 October 1954
2
IR
Ml-
Dr Maarten Luther
Na een uitgebreid onderzoek....
Ongewenste vr.^aide’.inae
Dr Hermann Ehlers
werd 50 jaar
PIANO'S
ORGELS
t
Ds H. JOHANNES
Ev. Luth. pred.
te Vlissingen
Bedrijfschap Uitvaartwezen.
Vervolg van pag. 1
ven, dat deze jongelui in een periode dat
er nog veel groter tekort aan arbeids
krachten was dan nu uitstekend werk ge
daan hebben.
Kanselruil op Hervormingsdag
te Nijmegen.
Morele plicht
Abnormaal
Weg
Dictatuur
ff
F
I A
I T
agina 3
van
door
t
uitgegeven
a
8
8
V
n
ten
Ingezonden Mededeling (Adv.).
pers
wor-
9»
te
Geslaagd te ’s-Hertogenbosch voor de
akte U (vrouwelijke handwerken), mej.
J. H. Boender te Tholen, die haar oplei
ding ontving van mevr. Wattel-Vermeu-
len te Krabbendij ke.
over leven en werk
b
A
BAYER
E
r
1
t
n
g
tl
i
:s
e
t
n
k
t.
;r
it
Kolonel Gamal Addel Nasser, Premier van Egypte, spreekt in Cairo met grote
geestdrift een menigte toe, onbewust van het feit, dat enige minuten later een aan
slag op zijn leven zou plaats vinden. Naast hem (dichter bij de camera) de Soeda-
nese Minister Mirghany Hamza, die bij de aanslag werd gewond, en naar een zie
kenhuis moest worden overgebracht.
De Pan-American Airways vliegt de zen
ding vandaar naar Port au Prince op
Haiti. Per schip gaan nog ruim 500 ge
ëmailleerde pannen als geschenk van het
Rode Kruis naar Haiti.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Singel 114-116
SCHIEDAM
Sedert jaren vertrouwd adres
En deze grondslagen van de Hervor
ming gelden nog.
Helaas heeft de gedachte van zelf
wat, ja soms zelf heel veel, te kunnen,
zij het dan ook iets anders dan bij
Rome, veld gewonnen onder ons Pro
testanten.
Vélen beroepen zich nog wel op de
Hervorming om de vrijheid van gewe
ten te verdedigen. En dat met goed
recht. Maar dat is toch de Hervorming
niet alleen. Helaas vergeten velen, dat
we weer terug moeten naar het gezag
van Gods Woord en dat wij gebonden
zullen zijn aan dat Woord. Dat niet
ons kunnen en willen, maar alleen het
offer van Jezus Christus ons reinigen
kan van al onze zonden.
Terug naar de zekerheid van Gods
Woord.
Terug naar de vrije genade, ons in
dat Woord bekend gemaakt.
Dat is de les van de Hervorming.
v. D.
UTRECHT, 29 Oct. De Prot. Chr. Bond
van Begrafenisondernemers heeft in
Utrecht zijn jaarvergadering gehouden
onder voorzitterschap van de heer J. K.
Rietdijk uit Rotterdam. Na de gebruike
lijke huishoudelijke aangelegenheden gaf
de voorzitter een uiteenzetting van de
pogingen welke gedaan zijn om te komen
tot een bedrijfschap uitvaartwezen. Dit
ter vervanging van de vakgroep, die per
31 December aanstaande moet verdwij
nen.
•<3'.
Veel van wat er nu is is door hen tot
stand gebracht. Met gerechtvaardigde
trots kunnen zij daar op terug zien. En
ook nu werken zij hard.
Maar velen van hen leven nog steeds
onder schandelijk-slechte omstandig
heden. De loodsen herinneren aan de
Japanse interneringskampen. Een bed
en een kistje om iets op te zetten is
dikwijls de enige accomodatie. Privacy
is er niet. In de loodsen is het donker.
Er zijn vele lekkages. Buiten is het een
modderpoel. De bruggetjes naar de
loodsen zijn verrot en levensgevaarlijk.
En zo zijn er nog veel meer klachten.
Toen zij uit Indonesië vertrokken, had
den zij eerlijk gezegd niet veel meer ver
wacht. Tenslotte wisten zij, dat het pio
nieren zou worden. Maar zij wisten niet,
dat zij er na vijf jaar werken nog niet
beter aan toe zouden zijn. Of liever ge
zegd slechter aan toe.
Weliswaar komen er nu nieuwe pavil-
prediken en schrijven tegen allerlei
Roomse dwalingen. Dóór ging hij met
college geven en evenzo met de verta
ling van de Bijbel in het Duits. Daar
door werd zijn invloed op het volk zeer
groot. De harten van velen werden
bewogen. En dwars door alle politieke
en sociale beroeringen heen vonden de
woorden van Luther hun weg en
oefenden grote invloed uit.
De grondslagen der Reformatie wer
den gefundeerd in het onwankelbare
Woord van God. Vast voor Luther
stond evengoed als voor Calvijn, dat
het Woord van God gezag heeft voor
leer en leven. Aan dat woord hebben
wij ons te onderwerpen. In dat Woord
wordt het ons nadrukkelijk geleerd,
dat wij mensen zondaren zijn voor
God; dat wij ons van die zonde, noch
van de straf daarop, kunnen ontdoen;
maar ook dat het enige offer van de
Heere Jezus Christus genoeg is om de
zonden te verzoenen, en dat wij door
het geloof alleen deel kunnen krijgen
aan dat werk van Christus.
Geloof, dat is zekerheid, dat Gods
beloften waar zijn. En die beloften
zijn ons in het Woord geopenbaard. De
rechtvaardigheid Gods moet de zon
daar straffen. Maar Christus heeft de
straf gedragen. En allen die door het
geloof aan Christus verbonden zijn,
gaan dan vrijuit.
De reformatie hecht daarom zoveel
waarde aan het Woord van God, om
dat God door de verkondiging van dat
Woord zalig wil maken, zij die gelo
ven.
brengt vochtige tucht
mee en beïnvloedt de
planten zichtbaar.
De mens is dan vatbaar
voor hoofdpijn, verkoud*
heid en reumatiek.
Een goed middel
daartegen is
het beproefde
preparaat
’s-GRAVENHAGE, 28 Oct. Het hoofd
bestuur van het Ned. Rode Kruis heeft
in een telegram aan het Italiaanse Rode
Kruis zijn deelneming betuigd met het
lot van de slachtoffers der overstroming
in Italië. Het heeft hulp aangeboden en
gevraagd, aan welke goederen behoefte
bestaat.
Naar Haiti, dat getroffen is door de or
kaan „Hazel”, zendt het Ned. Rode Kruis
medicamenten, o.a. anti-tetanusserum en
sulfatabletten, verbandstoffen en grote
partijen waterzuiveringstabletten ter
waarde van 4000.De KLM vervoert
dig om van deze vuurbollen de baan te
bepalen. Dit zou wel mogelijk geweest
zijn bij een groter aantal.
Onder de vierduizend ingekomen brie
ven was een aantal, dat, althans vol
gens de waarnemers, betrekking had op
„vliegende schotels”. Merkwaardig is
echter, dat vuurbollen steeds door een
soms zeer groot aantal waarnemers uit
het gehele land en ook daarbuiten wor
den opgemerkt, terwijl het bij een be
richt over „vliegende schotels” steeds
een of enkele waarnemers betreft op
niet meer dan één punt. Deze berichten
worden nooit bevestigd door meldingen
uit andere plaatsen. Op grond van dit
uitgebreide materiaal menen de onder
zoekers van de Utrechtse sterrenwacht
dan ook zonder enige twijfel de „vlie
gende schotels” naar het rjjk der fabe
len te kunnen verwijzen.
UTRECHT, 29 Oct. In het begin
van September van dit jaar kwam bij
de Utrechtse sterrenwacht een aantal
berichten binnen over waarnemingen
van merkwaardige verschijnselen in de
lucht. Na een oproep in de dagbladen
werden ongeveer tweehonderd brieven
uit alle delen van het land ontvangen.
De bestudering en bewerking van dit
materiaal is nu voltooid.
Het blijkt, dat de waarnemingen niet
alle op hetzelfde verschijnsel slaan,
want in de brieven worden uiteenlopen
de dagen en tijdstippen genoemd. De be
richten hebben betrekking opeen tijds
interval van ongeveer tien dagen. De
verschijnselen waarover de waarnemers
schrijven, vallen uiteen in vier groepen:
Een aantal waarnemers, in de om
geving van Nijverdal heeft zich laten
beetnemen door schooljongens die een
vlieger met ’n lampje aan de staart
hadden opgelaten. Ook de ballonnen
met een lampje eraan die (voor het
onderzoek van de windrichting) da
gelijks worden opgelaten werden door
sommigen voor „vliegende schotels”
aangezien en aan de sterrenwacht ge
rapporteerd.
Andere waarnemingen, vooral uit de
kuststreek, hadden betrekking op de
door straaljagers achtergelaten conden-
satiestrepen of op deze vliegtuigen zelf,
blinkend in het licht van de ondergaan
de zon. Juist in die tijd werden uitge-
brelde manoeuvres gehouden.
Tenslotte was er een aantal waarne
mers, dat kennelijk een vuurbol heeft
gezien. Een vuurbol is een zeer heldere
„vallende ster”. Helaas was het aantal
waarnemingen te klein en te onvolle-
kaar kan
schaffe zich
schielijk aan!
Uitgave W.
Have N.V., Amster
dam.
21 October 1517Luther slaat zi/n 95 stellingen
tegen de kerkdeur van Wittenberg.
Een scène uit de film ..Maarteh Lutber'
’s-GRAVENHAGE, 29 Oct. De
Kerkeraden der Herv. Gemeenten Nijme
gen stad en land en Hees-Neerbosch, de
kerkeraad der Lutherse Gemeente, de
kerkeraad der Doopsgezinde Gemeente
en de kerkeraad der Remonstrants Ge-
ref. Gemeente hebben besloten op Zon
dag 31 October (Hervormingsdag) de
predikanten onderling van kansel te la
ten ruilen. In elke kerkdienst zullen in
de meeste kerken twee predikanten
voorgaan.
dat zij als vijandig beschouwen. En in
de maatschappij, waarin de inheemse be
volking zich zo snel ontwikkelt, dat zij
spoedig een ernstige concurrent kan wor
den.
Ook daarom willen zij naar Nederland.
Velen leven heel zuinig om geld voor
de overtocht te sparen en om ergens in
pension te kunnen gaan. En degenen die
geen geld hebben trachten als versteke
ling weg te komen.
Tientallen zijn al vertrokken en vele
andere tientallen zullen hen volgen.
Het is maar een kleine minderheid die
in Nieuw-Guinea gevonden heeft wat ze
zocht: een nieuw leven in gezinsverband.
En zij blijven natuurlijk.
Het is niet voldoende, dat zij hier
in hun eigen onderhoud kunnen
voorzien. Het minimum waar zij
recht op hebben is een normaal
leven. Nederland dient hiervoor
de voorwaarden te scheppen. In
eerste instantie in Nieuw-Guinea
zelf. En als dat vanwege de te
volgen politiek niet mogelijk is dan
.vi* w«. MVV.VXW1* v... in Nederland. Daar hebben deze
Nu staan ze op eigen benen in een land, mensen recht op.
Ook de Papoea begrijpt de nood
zaak van vakkennis om het verder
te kunnen brengen in de moderne
maatschappij.
OLDENBURG, 29 Oct. De voor
zitter van de Westduitse Bondsdag, dr
Ehlers is vanmorgen vroeg in een zie
kenhuis te Oldenburg overleden. Hij
is 50 jaar.
Dr Ehlers was voorts vice-voorzitter
van de christen-democratische partij,
de partij van Adenauer. Hij was leider
van de Protestantse groep in de partij,
die voor het grootste deel uit Rooms-
Katholieken bestaat. Daar Oost-Duits-
land een overwegend Protestantse be
volking heeft, werd aangenomen, dat
Ehlefs politieke positie sterker zou zijn
bij de hereniging van Duitsland.
Na voltooiing van zijn rechtsstudie
was hij van 1934 tot 1936 juridisch ad
viseur van de Evangelische Kerk. Hij
werd vervolgens tot rechter benoemd.
Kort na het uitbreken van de oorlog
in 1939 werd hij uit deze functie ontzet.
Wegens anti-nazi-activiteit werd hij
verschillende malen door de Gestapo
gearresteerd. In de oorlog heeft hij
gediend als luitenant bij de artillerie.
Na de oorlog hield hij zich bezig met
jeugdzorg en werkte mede aan acties
voor steun en hulp aan vluchtelingen.
Hij ijverde ook voor de terugkeer van
Duitse krijgsgevangenen in de Sowjet-
Unie.
In Augustus 1949 werd Ehlers tot
christen-democratisch lid van de
Bondsdag gekozen. In October 1950
werd hij voor het eerst voorzitter van
de Bondsdag. Twee jaar later vestigde
hij de aandacht op zich toen hij geen
gehoor gaf aan een verzoek van Ade
nauer om een bijeenkomst in Bonn met
een delegatie van vijf Oostduitse par
lementsleden af te gelasten. Deson
danks werd hij in October 1953 met
overweldigende meerderheid herkozen
tot voorzitter van de Bondsdag.
’s-GRAVENHAGF, 30 Oct. De Neder
landse Raad der Europese Beweging
heeft een resolutie aangenomen, waaruit
we het volgende ontlenen:
De Europese Beweging blijft strijden
voor de totstandkoming van een Euro
pese Gemeenschap, binnen de Atlantische
Alliantie. Zij ziet de weg daartoe thanS
als volgt bepaald:
1. De Europese Gemeenschap voor
Kolen en Staal, de eerste en tot dusver
enige verworvenheid van het streven
naar integratie, moet worden verstrekt.
2. De parlementaire vergadering, be
kend als de vergadering ad hoe, dient van
de Regeringen de opdracht te ontvangen
het gehele gebied der Europese integra
tie in haar werk te betrekken.
Daarbij zal zij zich tevens met het
vraagstuk van rechtstreekse Europese
verkiezingen moeten bezighouden.
3. De Benelux dient verder te
den versterkt.
4. De banden tussen het Europese
vasteland en Groot-Brittannië dienen zó
mogelijk nauwer te worden aangehaald.
5. Gezien het nauwe verband tussen
de Europese integratie en de Atlantische
samenwerking, moet worden gestreefd
naar de versterking van de Noord-Atlan-
tische Verdragsorganisatie als instrument
van Westerse solidariteit.
6. De crisis, die thans, na twee jaren
van onvruchtbaar afwachten is doorge
broken, is er in de eerste plaats een van
deze goederen vanavond naar New York. Europese gezindheid. Daarom zal de Eu
ropese Beweging in alle landen zich met
vernieuwde wil er op toeleggen deze ge
zindheid te versterken en de burgers van
Europa te doordringen van hun onont
koombare verantwoordelijkheid.
joens, maar alleen omdat zij zich krach
tig verzet hebben tegen de plannen om
de bestaande loodsen wat op te knappen.
Het leven van deze jongens blijft ech
ter abnormaal. Financieel hebben zij
geen klachten. Ze hebben allemaal werk
en velen van hen verdienen flinke lonen,
in het bijzonder in het bloeiende bouwbe
drijf.
Een weekloon van tweehonderd gulden
is dan ook niet eens een uitzondering. De
nieuwe motorfietsen vóór de loodsen, de
luxe racliotoestelien-met-gramofoon erin
en de hoge verteringen in de cafetaria
„Juliana” zijn daar het bewijs van.
Maar het leven draait niet alleen om
geld. Ook deze jongens hunkeren naar
een normaal gezinsleven, In een leeg land
als Nieuw-Guinea is dat eigenlijk een
eerste vereiste. Maar voor hen is daar
weinig kans op. En niet alleen omdat hun
familie niet kan komen. Maar vooral om
dat in deze maatschappij meisjes van de
zelfde leeftijd en afkomst even schaars
zijn als zomerse dagen in Nederland.
Een huwelijk is een onbereikbaar ide-
i aal. Het is dan ook geen wonder, dat er
excessen ontstaan. Verscheidene jongens
zijn reeds in een zenuwinrichting opge
nomen. Anderen zitten in de gevangenis.
En vechtpartijen zijn aan de orde van de
dag.
Een paar weken geleden is een voet
balwedstrijd tegen een elftal van Kei-
ezen nog uitgelopen op een formele veld
slag met knuppels en boksbeugels en een
flink aantal klanten voor het ziekenhuis.
Het is dan ook begrijpelijk, dat deze
jongens verbitterd zijn. Zo verbitterd, dat
zjj ook de goede bedoelingen van het
gouvernement wantrouwen. En in som
mige gevallen zelfs een anti-Nederlandse
houding aannemen.
Maar aan de andere kant wil het me
rendeel van hen niets liever dan naar
Nederland gaan.
„Dat is ons enige streven.... weg uit
Nieuw-Guinea.bekent een van hen.
„En lukt dat....?”
„Met elk schip gaan er jongens naar
Nederland....”
„En lukt dat...
„Iets leren....”
Eigenlijk hebben deze jongens nooit iets
geleerd. Het zijn oorlogsslachtoffers. Toen
de Japanners in Indonesië kwamen, wa
ren zij nog te jong en daarna is er geen
gelegenheid meer voor geweest. Ze wa
ren ook bedorven door de oorlogsjaren.
van uitgeven. Men
kan uitgever en
schrijver gelukwen
sen met het verschij
nen van dit goed ge
schreven en uitste
kend
boek.
Het is goed dat dit
boek uitkomt. Want
op bijzonder prettige
en boeiende wijze
komt men hierdoor
met Luther in con
tact. Misverstanden,
en die zijn er met
betrekking tot Lu
ther vele, worden uit
de weg geruimd. Niet
alleen bij Rooms-Ka-
tholieken, maar ook
bij Protestanten van
allerlei slag.
Een van de goede
dingen in dit boek
acht ik dat Luther
zelf aan het woord
komt. Welk ’n bood
schap blijkt Luther
ook voor deze tijd te
hebben. Hoe actueel
is Luther! Prof.
Kooiman weet op po
pulaire wijze moei
lijke dingen te for
muleren.
Wie ook maar even
thuis is in de proble
men die de Reforma
tie aansneed, moet
waardering hebben
voor de wijze waar
op deze behandeld
worden. Prachtige
hoofdstukjes komen
lil
in dit boek voor. De
centrale punten van
Luther’s theologie
(theologia crucis); ’t
gezin: wat gezegd
wordt over de twee
regimentenleer (hoe
veel wanbegrip be
staat hierover) en
Erasmus, enfin, we
kunnen wel door
gaan, alles wordt op
een prettige, smake
lijke en toch verant
woorde manier ge
zegd. De Hervorming
gaat ook in zijn vele
consequenties voor
ons leven.
Zulke boeken zou
den veel meer uit
gegeven moeten
worden. Want dit is
het boeiende, zonder
opzettelijk theologie
te bedrijven wordt
toch duidelijk dat de
beoordeling van sa
menleving, maat-
schappijvorm, gezin,
overheid, noem maar
op, ten slotte toch
theologisch bepaald
wordt.
Iedereen die maar
even f 6.50 heeft te
missen of dat be
dragje op de een of
andere manier bij el-
krijgen,
het
HER1 mihgsdag
e laatste dag van de maand
I I October is voor de Prote
in stantse Christenheid een be
langrijke dag. Wij weten immers
allen, dat Dr Maarten Luther op 31
October 1517 de 95 stellingen plak
te aan de slotkapel te Wittenberg.
Dat aanplakken van die stellingen
wordt altijd aangenomen als de dag
waarop de Hervorming eigenlijk
begonnen is.
jn die 95 stellingen bestreed
Luther de aflaathandel en stelde er
de grote waarde van Gods Woord
voor in de plaats. Die 95 stellingen
waren door hem in het Latijn op
gesteld. Na 31 October werden ze
vertaald en spoedig veel gelezen en
verspreid.
Hoe kwam Luther er toe die stellin
gen op te stellen en aan te plakken?
Dit was natuurlijk niet een kwestie
van één dag. Reeds in zijn jeugd kon
Luther onder de indruk komen van
de heiligheid en rechtvaardigheid
Gods; en dat die Heilige God de zonde
des mensen zou straffen. En daarom
leefde dikwijls de vraag in zijn ziel:
„Hoe kan ik nog eens heilig worden
om een genadig God te ontmoeten?”
Op 22-jarige leeftijd ging hij in een
klooster, tegen de zin van zijn ouders.
Ook zijn medestudenten wilden hem
er van terughouden. Maar niets hielp.
In het klooster begon Luther zichzelf
te kastijden, te bidden en te vasten.
Hij meende op die manier een genadig
God te kunnen ontmoeten. Hij hoopte
daardoor van zijn innerlijke strijd te
worden verlost. Maar de zo begeerde
vrede en rust voor zijn ziel vond hij
er niet.
Ongeveer 8 jaren later las hij de Ro
meinenbrief en werd bijzonder getrof
fen door het woord: „de rechtvaardige
zal door het geloof leven”. Daarna ging
het licht pas op over zijn ziel en leer
de hij verstaan, dat de gerechtig
heid Gods niet door ons mensen ver
diend kan worden, maar dat ze alleen
uit louter genade door God geschonken
wordt en dat we door het geloof al
leen er deel aan kunnen krijgen. Dit
werd een geweldige worsteling voor
Luther. Maar na de strijd kwam dan
ook de vrede en de vreugde in zijn
hart.
In die tijd nam de aflaathandel in
de Roomse kerk een geweldige vlucht.
De gedachte, dat de zonde en de straf
op de zonde door de aflaat konden
worden verminderd dan wel weggeno
men, stuitte Luther tegen de borst. Het
werd als een vuur in zijn binnenste.
Hij, die zelf zo met zijn zonde gewor
steld had, die wist, dat zelfkastijding
noch boetedoening ons konden recht
vaardigen voor God, kon wel niet an
ders dan de strijd aanbinden tegen die
aflaathandel. In zijn prediking liet hij
niet na er tegen te waarschuwen. En
toen zijn prediking daartegen nog niet
voldoende uitwerkte, schreef hij zijn
stellingen. Op 31 October sloeg hij ze
aan de slotkapel te Wittenberg. Niet
de paus kan ons de schuld vergeven,
noch onze goede werken kunnen wat
verdienen voor God, maar alleen het
geloof in de Here Jezus Christus als
de enige algenoegzame Zaligmaker kan
ons redden van de zonde. Van toen af
aan werd zijn strijdwapen: „Door het
geloof alleen”.
Maar behalve de aflaathandel gaat
Luther nu nog meer bestrijden nl. de
traditie en alle menselijke leringen van
de Roomse kerk, want die alleen ver
donkeren het Woord des Heren. De
grote en geheel enige waarde van het
Woord van God wordt door hem op
de voorgrond gesteld. Hoor maar wat
Luther straks zal zeggen: „De paus,
een mens, kan dwalen, conciliën ook,
alleen de Schrift is waar.” En hij heeft
er van gezongen ook:
Gods Woord houdt stand in eeuwigheid
En zal geen duimbreed wijken.
Natuurlijk kon nu de strijd niet uit
blijven. Maar Luther was de door God
verkoren man om deze strijd in Godes
kracht te voeren. Hij was het die het
Woord van God uit de vergetelheid
weer naar voren moest brengen en die
de rijkdom van dat Woord weer mocht
laten schiteren onder het volk.
Wat niet door Luther bedoeld was
werd toch het gevolg van zijn daad
en van zijn leringen: hij werd in de
ban gedaan. Maar de kerkelijke ban,
over hem uitgesproken, kon hem niet
weerhouden voort te gaan met het
e figuur Maar
ten Luther
staat op het
ogenblik wel zeer
in de belangstelling.
Reeds hebben wij
gewezen op de nieu
we „Maarten Luther-
film” die gisteren
zijn première be
leefde.
Nu komt juist voor
deze datum een boek
van de hand van
Prof. Dr W. J. Kooi
man uit over: „Lu
ther zijn weg en
werk”. Prachtig op
tijd. Immers juist bij
de herdenking van
de Kerkhervorming
op 31 October.
Vele lezers van dit
blad hebben met de
inhoud van dit boek
al enigszins kennis
gemaakt. Het bevat
de reeks toespraken
over het onderwerp
„Weg en Werk der
Kerkhervormers”,
van October 1953 tot
October 1954, door
de schrijver voor de
N.C.R.V.-microfoon
gehouden.
Mooie foto’s uit de
film geven aan het
boek een grote be
koring. Verschillen
de mensen toonde ik
het boek en alge
meen bleek er grote
waardering te be
staan voor de wijze
Democratische beginselen ge
dijen maar slecht in Nieuw-Gui
nea. Het gouvernement heeft
practisch-dictatoriale macht. Een
volksvertegenwoordiging is er
niet. Een onafhankelijke pers
evenmin. Velen twijfelen zelfs
aan het bestaan van brief- en
telegramgeheimen. En op poli
tiek gebied blijft er ook nog veel
te wensen over.
Toen mevrouw De Grave b.v.
tot voorzitster van het Nieuw-
Guinea Verbond (de organisatie
waarin de meerderheid van de
Indonesische Nederlanders ver
enigd zijn) gekozen werd, iverd zij
plotseling naar een buitenpost
overgeplaatst. Zij heeft toen haar
ontslag als onderwijzeres geno
men. Enige tijd geleden is de heer
Brandeburg van der Gronde tot
haar opvolger gekozenen is
deze eveneens overplaatsing naar
buiten aangezegd. Een audiëntie
bij de gouverneur heeft dat be
sluit ten slotte ongedaan moeten
maken.
Kart' v recente foto van Mevi„.
twPP'rt„ Sommer>atte, de vrouw van de
amba«aaeCr*etaris van de Amerikaanse
assade te Moskou.
V.seeed„S enkeie dagen lang wisselen de
de *?TIand nota’s over haar uit;
Wanc-P,i,j!t'Unle beschuldigt haar van
naar Am S ien heeft baar terugkeer
SovieAT ka geëlSt’ terwÜ1 de v-s- de
matieko e ervan beschuldigen de dlplo-
vrouw 1 onscbendbaarheid van Me-
ben don7>?merlatte geschonden te heb-
ondervragen/^1 U h°Uden °m haar
e
n