VERBITTERING OP NW-GUINEA w Utrechtse sterrewacht gelooft niet aan vliegende schotels Een goed boek Aspirin I Even daarna klonken de schoten Voorzitter Bondsdag overleden Ned. Rode Kruis helpt Haiti Program van de Europese Beweging van HOUTMAN n f ZEEUWSCH DAGBLAD Zaterdag 30 October 1954 2 IR Ml- Dr Maarten Luther Na een uitgebreid onderzoek.... Ongewenste vr.^aide’.inae Dr Hermann Ehlers werd 50 jaar PIANO'S ORGELS t Ds H. JOHANNES Ev. Luth. pred. te Vlissingen Bedrijfschap Uitvaartwezen. Vervolg van pag. 1 ven, dat deze jongelui in een periode dat er nog veel groter tekort aan arbeids krachten was dan nu uitstekend werk ge daan hebben. Kanselruil op Hervormingsdag te Nijmegen. Morele plicht Abnormaal Weg Dictatuur ff F I A I T agina 3 van door t uitgegeven a 8 8 V n ten Ingezonden Mededeling (Adv.). pers wor- 9» te Geslaagd te ’s-Hertogenbosch voor de akte U (vrouwelijke handwerken), mej. J. H. Boender te Tholen, die haar oplei ding ontving van mevr. Wattel-Vermeu- len te Krabbendij ke. over leven en werk b A BAYER E r 1 t n g tl i :s e t n k t. ;r it Kolonel Gamal Addel Nasser, Premier van Egypte, spreekt in Cairo met grote geestdrift een menigte toe, onbewust van het feit, dat enige minuten later een aan slag op zijn leven zou plaats vinden. Naast hem (dichter bij de camera) de Soeda- nese Minister Mirghany Hamza, die bij de aanslag werd gewond, en naar een zie kenhuis moest worden overgebracht. De Pan-American Airways vliegt de zen ding vandaar naar Port au Prince op Haiti. Per schip gaan nog ruim 500 ge ëmailleerde pannen als geschenk van het Rode Kruis naar Haiti. Ingezonden Mededeling (adv.) Singel 114-116 SCHIEDAM Sedert jaren vertrouwd adres En deze grondslagen van de Hervor ming gelden nog. Helaas heeft de gedachte van zelf wat, ja soms zelf heel veel, te kunnen, zij het dan ook iets anders dan bij Rome, veld gewonnen onder ons Pro testanten. Vélen beroepen zich nog wel op de Hervorming om de vrijheid van gewe ten te verdedigen. En dat met goed recht. Maar dat is toch de Hervorming niet alleen. Helaas vergeten velen, dat we weer terug moeten naar het gezag van Gods Woord en dat wij gebonden zullen zijn aan dat Woord. Dat niet ons kunnen en willen, maar alleen het offer van Jezus Christus ons reinigen kan van al onze zonden. Terug naar de zekerheid van Gods Woord. Terug naar de vrije genade, ons in dat Woord bekend gemaakt. Dat is de les van de Hervorming. v. D. UTRECHT, 29 Oct. De Prot. Chr. Bond van Begrafenisondernemers heeft in Utrecht zijn jaarvergadering gehouden onder voorzitterschap van de heer J. K. Rietdijk uit Rotterdam. Na de gebruike lijke huishoudelijke aangelegenheden gaf de voorzitter een uiteenzetting van de pogingen welke gedaan zijn om te komen tot een bedrijfschap uitvaartwezen. Dit ter vervanging van de vakgroep, die per 31 December aanstaande moet verdwij nen. •<3'. Veel van wat er nu is is door hen tot stand gebracht. Met gerechtvaardigde trots kunnen zij daar op terug zien. En ook nu werken zij hard. Maar velen van hen leven nog steeds onder schandelijk-slechte omstandig heden. De loodsen herinneren aan de Japanse interneringskampen. Een bed en een kistje om iets op te zetten is dikwijls de enige accomodatie. Privacy is er niet. In de loodsen is het donker. Er zijn vele lekkages. Buiten is het een modderpoel. De bruggetjes naar de loodsen zijn verrot en levensgevaarlijk. En zo zijn er nog veel meer klachten. Toen zij uit Indonesië vertrokken, had den zij eerlijk gezegd niet veel meer ver wacht. Tenslotte wisten zij, dat het pio nieren zou worden. Maar zij wisten niet, dat zij er na vijf jaar werken nog niet beter aan toe zouden zijn. Of liever ge zegd slechter aan toe. Weliswaar komen er nu nieuwe pavil- prediken en schrijven tegen allerlei Roomse dwalingen. Dóór ging hij met college geven en evenzo met de verta ling van de Bijbel in het Duits. Daar door werd zijn invloed op het volk zeer groot. De harten van velen werden bewogen. En dwars door alle politieke en sociale beroeringen heen vonden de woorden van Luther hun weg en oefenden grote invloed uit. De grondslagen der Reformatie wer den gefundeerd in het onwankelbare Woord van God. Vast voor Luther stond evengoed als voor Calvijn, dat het Woord van God gezag heeft voor leer en leven. Aan dat woord hebben wij ons te onderwerpen. In dat Woord wordt het ons nadrukkelijk geleerd, dat wij mensen zondaren zijn voor God; dat wij ons van die zonde, noch van de straf daarop, kunnen ontdoen; maar ook dat het enige offer van de Heere Jezus Christus genoeg is om de zonden te verzoenen, en dat wij door het geloof alleen deel kunnen krijgen aan dat werk van Christus. Geloof, dat is zekerheid, dat Gods beloften waar zijn. En die beloften zijn ons in het Woord geopenbaard. De rechtvaardigheid Gods moet de zon daar straffen. Maar Christus heeft de straf gedragen. En allen die door het geloof aan Christus verbonden zijn, gaan dan vrijuit. De reformatie hecht daarom zoveel waarde aan het Woord van God, om dat God door de verkondiging van dat Woord zalig wil maken, zij die gelo ven. brengt vochtige tucht mee en beïnvloedt de planten zichtbaar. De mens is dan vatbaar voor hoofdpijn, verkoud* heid en reumatiek. Een goed middel daartegen is het beproefde preparaat ’s-GRAVENHAGE, 28 Oct. Het hoofd bestuur van het Ned. Rode Kruis heeft in een telegram aan het Italiaanse Rode Kruis zijn deelneming betuigd met het lot van de slachtoffers der overstroming in Italië. Het heeft hulp aangeboden en gevraagd, aan welke goederen behoefte bestaat. Naar Haiti, dat getroffen is door de or kaan „Hazel”, zendt het Ned. Rode Kruis medicamenten, o.a. anti-tetanusserum en sulfatabletten, verbandstoffen en grote partijen waterzuiveringstabletten ter waarde van 4000.De KLM vervoert dig om van deze vuurbollen de baan te bepalen. Dit zou wel mogelijk geweest zijn bij een groter aantal. Onder de vierduizend ingekomen brie ven was een aantal, dat, althans vol gens de waarnemers, betrekking had op „vliegende schotels”. Merkwaardig is echter, dat vuurbollen steeds door een soms zeer groot aantal waarnemers uit het gehele land en ook daarbuiten wor den opgemerkt, terwijl het bij een be richt over „vliegende schotels” steeds een of enkele waarnemers betreft op niet meer dan één punt. Deze berichten worden nooit bevestigd door meldingen uit andere plaatsen. Op grond van dit uitgebreide materiaal menen de onder zoekers van de Utrechtse sterrenwacht dan ook zonder enige twijfel de „vlie gende schotels” naar het rjjk der fabe len te kunnen verwijzen. UTRECHT, 29 Oct. In het begin van September van dit jaar kwam bij de Utrechtse sterrenwacht een aantal berichten binnen over waarnemingen van merkwaardige verschijnselen in de lucht. Na een oproep in de dagbladen werden ongeveer tweehonderd brieven uit alle delen van het land ontvangen. De bestudering en bewerking van dit materiaal is nu voltooid. Het blijkt, dat de waarnemingen niet alle op hetzelfde verschijnsel slaan, want in de brieven worden uiteenlopen de dagen en tijdstippen genoemd. De be richten hebben betrekking opeen tijds interval van ongeveer tien dagen. De verschijnselen waarover de waarnemers schrijven, vallen uiteen in vier groepen: Een aantal waarnemers, in de om geving van Nijverdal heeft zich laten beetnemen door schooljongens die een vlieger met ’n lampje aan de staart hadden opgelaten. Ook de ballonnen met een lampje eraan die (voor het onderzoek van de windrichting) da gelijks worden opgelaten werden door sommigen voor „vliegende schotels” aangezien en aan de sterrenwacht ge rapporteerd. Andere waarnemingen, vooral uit de kuststreek, hadden betrekking op de door straaljagers achtergelaten conden- satiestrepen of op deze vliegtuigen zelf, blinkend in het licht van de ondergaan de zon. Juist in die tijd werden uitge- brelde manoeuvres gehouden. Tenslotte was er een aantal waarne mers, dat kennelijk een vuurbol heeft gezien. Een vuurbol is een zeer heldere „vallende ster”. Helaas was het aantal waarnemingen te klein en te onvolle- kaar kan schaffe zich schielijk aan! Uitgave W. Have N.V., Amster dam. 21 October 1517Luther slaat zi/n 95 stellingen tegen de kerkdeur van Wittenberg. Een scène uit de film ..Maarteh Lutber' ’s-GRAVENHAGE, 29 Oct. De Kerkeraden der Herv. Gemeenten Nijme gen stad en land en Hees-Neerbosch, de kerkeraad der Lutherse Gemeente, de kerkeraad der Doopsgezinde Gemeente en de kerkeraad der Remonstrants Ge- ref. Gemeente hebben besloten op Zon dag 31 October (Hervormingsdag) de predikanten onderling van kansel te la ten ruilen. In elke kerkdienst zullen in de meeste kerken twee predikanten voorgaan. dat zij als vijandig beschouwen. En in de maatschappij, waarin de inheemse be volking zich zo snel ontwikkelt, dat zij spoedig een ernstige concurrent kan wor den. Ook daarom willen zij naar Nederland. Velen leven heel zuinig om geld voor de overtocht te sparen en om ergens in pension te kunnen gaan. En degenen die geen geld hebben trachten als versteke ling weg te komen. Tientallen zijn al vertrokken en vele andere tientallen zullen hen volgen. Het is maar een kleine minderheid die in Nieuw-Guinea gevonden heeft wat ze zocht: een nieuw leven in gezinsverband. En zij blijven natuurlijk. Het is niet voldoende, dat zij hier in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Het minimum waar zij recht op hebben is een normaal leven. Nederland dient hiervoor de voorwaarden te scheppen. In eerste instantie in Nieuw-Guinea zelf. En als dat vanwege de te volgen politiek niet mogelijk is dan .vi* w«. MVV.VXW1* v... in Nederland. Daar hebben deze Nu staan ze op eigen benen in een land, mensen recht op. Ook de Papoea begrijpt de nood zaak van vakkennis om het verder te kunnen brengen in de moderne maatschappij. OLDENBURG, 29 Oct. De voor zitter van de Westduitse Bondsdag, dr Ehlers is vanmorgen vroeg in een zie kenhuis te Oldenburg overleden. Hij is 50 jaar. Dr Ehlers was voorts vice-voorzitter van de christen-democratische partij, de partij van Adenauer. Hij was leider van de Protestantse groep in de partij, die voor het grootste deel uit Rooms- Katholieken bestaat. Daar Oost-Duits- land een overwegend Protestantse be volking heeft, werd aangenomen, dat Ehlefs politieke positie sterker zou zijn bij de hereniging van Duitsland. Na voltooiing van zijn rechtsstudie was hij van 1934 tot 1936 juridisch ad viseur van de Evangelische Kerk. Hij werd vervolgens tot rechter benoemd. Kort na het uitbreken van de oorlog in 1939 werd hij uit deze functie ontzet. Wegens anti-nazi-activiteit werd hij verschillende malen door de Gestapo gearresteerd. In de oorlog heeft hij gediend als luitenant bij de artillerie. Na de oorlog hield hij zich bezig met jeugdzorg en werkte mede aan acties voor steun en hulp aan vluchtelingen. Hij ijverde ook voor de terugkeer van Duitse krijgsgevangenen in de Sowjet- Unie. In Augustus 1949 werd Ehlers tot christen-democratisch lid van de Bondsdag gekozen. In October 1950 werd hij voor het eerst voorzitter van de Bondsdag. Twee jaar later vestigde hij de aandacht op zich toen hij geen gehoor gaf aan een verzoek van Ade nauer om een bijeenkomst in Bonn met een delegatie van vijf Oostduitse par lementsleden af te gelasten. Deson danks werd hij in October 1953 met overweldigende meerderheid herkozen tot voorzitter van de Bondsdag. ’s-GRAVENHAGF, 30 Oct. De Neder landse Raad der Europese Beweging heeft een resolutie aangenomen, waaruit we het volgende ontlenen: De Europese Beweging blijft strijden voor de totstandkoming van een Euro pese Gemeenschap, binnen de Atlantische Alliantie. Zij ziet de weg daartoe thanS als volgt bepaald: 1. De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, de eerste en tot dusver enige verworvenheid van het streven naar integratie, moet worden verstrekt. 2. De parlementaire vergadering, be kend als de vergadering ad hoe, dient van de Regeringen de opdracht te ontvangen het gehele gebied der Europese integra tie in haar werk te betrekken. Daarbij zal zij zich tevens met het vraagstuk van rechtstreekse Europese verkiezingen moeten bezighouden. 3. De Benelux dient verder te den versterkt. 4. De banden tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië dienen zó mogelijk nauwer te worden aangehaald. 5. Gezien het nauwe verband tussen de Europese integratie en de Atlantische samenwerking, moet worden gestreefd naar de versterking van de Noord-Atlan- tische Verdragsorganisatie als instrument van Westerse solidariteit. 6. De crisis, die thans, na twee jaren van onvruchtbaar afwachten is doorge broken, is er in de eerste plaats een van deze goederen vanavond naar New York. Europese gezindheid. Daarom zal de Eu ropese Beweging in alle landen zich met vernieuwde wil er op toeleggen deze ge zindheid te versterken en de burgers van Europa te doordringen van hun onont koombare verantwoordelijkheid. joens, maar alleen omdat zij zich krach tig verzet hebben tegen de plannen om de bestaande loodsen wat op te knappen. Het leven van deze jongens blijft ech ter abnormaal. Financieel hebben zij geen klachten. Ze hebben allemaal werk en velen van hen verdienen flinke lonen, in het bijzonder in het bloeiende bouwbe drijf. Een weekloon van tweehonderd gulden is dan ook niet eens een uitzondering. De nieuwe motorfietsen vóór de loodsen, de luxe racliotoestelien-met-gramofoon erin en de hoge verteringen in de cafetaria „Juliana” zijn daar het bewijs van. Maar het leven draait niet alleen om geld. Ook deze jongens hunkeren naar een normaal gezinsleven, In een leeg land als Nieuw-Guinea is dat eigenlijk een eerste vereiste. Maar voor hen is daar weinig kans op. En niet alleen omdat hun familie niet kan komen. Maar vooral om dat in deze maatschappij meisjes van de zelfde leeftijd en afkomst even schaars zijn als zomerse dagen in Nederland. Een huwelijk is een onbereikbaar ide- i aal. Het is dan ook geen wonder, dat er excessen ontstaan. Verscheidene jongens zijn reeds in een zenuwinrichting opge nomen. Anderen zitten in de gevangenis. En vechtpartijen zijn aan de orde van de dag. Een paar weken geleden is een voet balwedstrijd tegen een elftal van Kei- ezen nog uitgelopen op een formele veld slag met knuppels en boksbeugels en een flink aantal klanten voor het ziekenhuis. Het is dan ook begrijpelijk, dat deze jongens verbitterd zijn. Zo verbitterd, dat zjj ook de goede bedoelingen van het gouvernement wantrouwen. En in som mige gevallen zelfs een anti-Nederlandse houding aannemen. Maar aan de andere kant wil het me rendeel van hen niets liever dan naar Nederland gaan. „Dat is ons enige streven.... weg uit Nieuw-Guinea.bekent een van hen. „En lukt dat....?” „Met elk schip gaan er jongens naar Nederland....” „En lukt dat... „Iets leren....” Eigenlijk hebben deze jongens nooit iets geleerd. Het zijn oorlogsslachtoffers. Toen de Japanners in Indonesië kwamen, wa ren zij nog te jong en daarna is er geen gelegenheid meer voor geweest. Ze wa ren ook bedorven door de oorlogsjaren. van uitgeven. Men kan uitgever en schrijver gelukwen sen met het verschij nen van dit goed ge schreven en uitste kend boek. Het is goed dat dit boek uitkomt. Want op bijzonder prettige en boeiende wijze komt men hierdoor met Luther in con tact. Misverstanden, en die zijn er met betrekking tot Lu ther vele, worden uit de weg geruimd. Niet alleen bij Rooms-Ka- tholieken, maar ook bij Protestanten van allerlei slag. Een van de goede dingen in dit boek acht ik dat Luther zelf aan het woord komt. Welk ’n bood schap blijkt Luther ook voor deze tijd te hebben. Hoe actueel is Luther! Prof. Kooiman weet op po pulaire wijze moei lijke dingen te for muleren. Wie ook maar even thuis is in de proble men die de Reforma tie aansneed, moet waardering hebben voor de wijze waar op deze behandeld worden. Prachtige hoofdstukjes komen lil in dit boek voor. De centrale punten van Luther’s theologie (theologia crucis); ’t gezin: wat gezegd wordt over de twee regimentenleer (hoe veel wanbegrip be staat hierover) en Erasmus, enfin, we kunnen wel door gaan, alles wordt op een prettige, smake lijke en toch verant woorde manier ge zegd. De Hervorming gaat ook in zijn vele consequenties voor ons leven. Zulke boeken zou den veel meer uit gegeven moeten worden. Want dit is het boeiende, zonder opzettelijk theologie te bedrijven wordt toch duidelijk dat de beoordeling van sa menleving, maat- schappijvorm, gezin, overheid, noem maar op, ten slotte toch theologisch bepaald wordt. Iedereen die maar even f 6.50 heeft te missen of dat be dragje op de een of andere manier bij el- krijgen, het HER1 mihgsdag e laatste dag van de maand I I October is voor de Prote in stantse Christenheid een be langrijke dag. Wij weten immers allen, dat Dr Maarten Luther op 31 October 1517 de 95 stellingen plak te aan de slotkapel te Wittenberg. Dat aanplakken van die stellingen wordt altijd aangenomen als de dag waarop de Hervorming eigenlijk begonnen is. jn die 95 stellingen bestreed Luther de aflaathandel en stelde er de grote waarde van Gods Woord voor in de plaats. Die 95 stellingen waren door hem in het Latijn op gesteld. Na 31 October werden ze vertaald en spoedig veel gelezen en verspreid. Hoe kwam Luther er toe die stellin gen op te stellen en aan te plakken? Dit was natuurlijk niet een kwestie van één dag. Reeds in zijn jeugd kon Luther onder de indruk komen van de heiligheid en rechtvaardigheid Gods; en dat die Heilige God de zonde des mensen zou straffen. En daarom leefde dikwijls de vraag in zijn ziel: „Hoe kan ik nog eens heilig worden om een genadig God te ontmoeten?” Op 22-jarige leeftijd ging hij in een klooster, tegen de zin van zijn ouders. Ook zijn medestudenten wilden hem er van terughouden. Maar niets hielp. In het klooster begon Luther zichzelf te kastijden, te bidden en te vasten. Hij meende op die manier een genadig God te kunnen ontmoeten. Hij hoopte daardoor van zijn innerlijke strijd te worden verlost. Maar de zo begeerde vrede en rust voor zijn ziel vond hij er niet. Ongeveer 8 jaren later las hij de Ro meinenbrief en werd bijzonder getrof fen door het woord: „de rechtvaardige zal door het geloof leven”. Daarna ging het licht pas op over zijn ziel en leer de hij verstaan, dat de gerechtig heid Gods niet door ons mensen ver diend kan worden, maar dat ze alleen uit louter genade door God geschonken wordt en dat we door het geloof al leen er deel aan kunnen krijgen. Dit werd een geweldige worsteling voor Luther. Maar na de strijd kwam dan ook de vrede en de vreugde in zijn hart. In die tijd nam de aflaathandel in de Roomse kerk een geweldige vlucht. De gedachte, dat de zonde en de straf op de zonde door de aflaat konden worden verminderd dan wel weggeno men, stuitte Luther tegen de borst. Het werd als een vuur in zijn binnenste. Hij, die zelf zo met zijn zonde gewor steld had, die wist, dat zelfkastijding noch boetedoening ons konden recht vaardigen voor God, kon wel niet an ders dan de strijd aanbinden tegen die aflaathandel. In zijn prediking liet hij niet na er tegen te waarschuwen. En toen zijn prediking daartegen nog niet voldoende uitwerkte, schreef hij zijn stellingen. Op 31 October sloeg hij ze aan de slotkapel te Wittenberg. Niet de paus kan ons de schuld vergeven, noch onze goede werken kunnen wat verdienen voor God, maar alleen het geloof in de Here Jezus Christus als de enige algenoegzame Zaligmaker kan ons redden van de zonde. Van toen af aan werd zijn strijdwapen: „Door het geloof alleen”. Maar behalve de aflaathandel gaat Luther nu nog meer bestrijden nl. de traditie en alle menselijke leringen van de Roomse kerk, want die alleen ver donkeren het Woord des Heren. De grote en geheel enige waarde van het Woord van God wordt door hem op de voorgrond gesteld. Hoor maar wat Luther straks zal zeggen: „De paus, een mens, kan dwalen, conciliën ook, alleen de Schrift is waar.” En hij heeft er van gezongen ook: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid En zal geen duimbreed wijken. Natuurlijk kon nu de strijd niet uit blijven. Maar Luther was de door God verkoren man om deze strijd in Godes kracht te voeren. Hij was het die het Woord van God uit de vergetelheid weer naar voren moest brengen en die de rijkdom van dat Woord weer mocht laten schiteren onder het volk. Wat niet door Luther bedoeld was werd toch het gevolg van zijn daad en van zijn leringen: hij werd in de ban gedaan. Maar de kerkelijke ban, over hem uitgesproken, kon hem niet weerhouden voort te gaan met het e figuur Maar ten Luther staat op het ogenblik wel zeer in de belangstelling. Reeds hebben wij gewezen op de nieu we „Maarten Luther- film” die gisteren zijn première be leefde. Nu komt juist voor deze datum een boek van de hand van Prof. Dr W. J. Kooi man uit over: „Lu ther zijn weg en werk”. Prachtig op tijd. Immers juist bij de herdenking van de Kerkhervorming op 31 October. Vele lezers van dit blad hebben met de inhoud van dit boek al enigszins kennis gemaakt. Het bevat de reeks toespraken over het onderwerp „Weg en Werk der Kerkhervormers”, van October 1953 tot October 1954, door de schrijver voor de N.C.R.V.-microfoon gehouden. Mooie foto’s uit de film geven aan het boek een grote be koring. Verschillen de mensen toonde ik het boek en alge meen bleek er grote waardering te be staan voor de wijze Democratische beginselen ge dijen maar slecht in Nieuw-Gui nea. Het gouvernement heeft practisch-dictatoriale macht. Een volksvertegenwoordiging is er niet. Een onafhankelijke pers evenmin. Velen twijfelen zelfs aan het bestaan van brief- en telegramgeheimen. En op poli tiek gebied blijft er ook nog veel te wensen over. Toen mevrouw De Grave b.v. tot voorzitster van het Nieuw- Guinea Verbond (de organisatie waarin de meerderheid van de Indonesische Nederlanders ver enigd zijn) gekozen werd, iverd zij plotseling naar een buitenpost overgeplaatst. Zij heeft toen haar ontslag als onderwijzeres geno men. Enige tijd geleden is de heer Brandeburg van der Gronde tot haar opvolger gekozenen is deze eveneens overplaatsing naar buiten aangezegd. Een audiëntie bij de gouverneur heeft dat be sluit ten slotte ongedaan moeten maken. Kart' v recente foto van Mevi„. twPP'rt„ Sommer>atte, de vrouw van de amba«aaeCr*etaris van de Amerikaanse assade te Moskou. V.seeed„S enkeie dagen lang wisselen de de *?TIand nota’s over haar uit; Wanc-P,i,j!t'Unle beschuldigt haar van naar Am S ien heeft baar terugkeer SovieAT ka geëlSt’ terwÜ1 de v-s- de matieko e ervan beschuldigen de dlplo- vrouw 1 onscbendbaarheid van Me- ben don7>?merlatte geschonden te heb- ondervragen/^1 U h°Uden °m haar e n

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 3