HET VERZET DER KERK D Het verzet der schelen kwam laat op gang w in I Juli 1940: Augustus October M" De Nederlandse (en on-Nederlandse) pers de bezettingstijd Hulde Principieel Openlijk Ondergronds „De Standaard” verboden 1940: „De Reformatie verboden 1940: „De Zeeuw verboden Zte kwh weet Ut kei liM en en van van aan Ds A. W. M. ODE, de illegale pers! Ariërparagraaf en opgave van Joodse leerlingen Zuivering schoolboeken en insigneverbod Aantasting van recht van benoeming en ontslag ereldbeschouwingen proclameren hun onfeilbaarheid leraar de Adolf Hitler in „Mein KampfDaarom moest het Nationaal-Socialisme uit innerlijke noodzaak zich ook met en opvoeding bezig houden, ja deze doordringen van zijn goddeloos totalitair beginsel. Helaas zagen we, dat bijna allemaal erg laat, bijna te laat. H. C. VAN DONK Principieel Openlijk R. ZUIDEMA Ondergronds open vizier heeft de kerk gestreden en is hier mede de tolk geweest van het hart van ons volk. Het valt moeilijk onder woorden te bren gen, hoezeer zij in haar verzet mensen tot troost en bemoedi ging was en hen heeft gestimu leerd om ook zelf te volharden in de strijd, opdat mede in bid- en avondstilten het zou worden verstaan, dat Christus hen niet beschaamt, die op Hem hopen. ZEEUWSCH DAGBLAD 28 October 1954 Donder&fl door Ook „De Zeeuw”. Eerst „De Standaard”. MB A J PPI door NpA H?rv. pred. te Goes Hoofd van de Chr. Uio-school te Goes De handen ineen! Jl Openlijk protest. Moeilijkheden in Goes. door ...van „De Zeeuw” naar Buchenwald Toen „De Reformatie”. X j pac ia 9 S- J ver- stonden WIJLEN Prof. Dr K. SCHILDER onderwijs Dit deed voor de Duitsers en hun satelieten de deur dicht. Prof. Schilder werd van zijn vrijheid beroofd en „De Reformatie” voorgoed verboden. F” 4! ring der prostitutie. Ook zijn er onderscheidene bezoeken namens de kerken afgelegd bij de Rijks- Commissaris, om hem te wijzen op de dwalingen zijns weegs. Een der volgende slachtoffers was „De Zeeuw”. Op 10 October verscheen de Gestapo opnieuw te Goes, nu om de verdere uitgave van „De Zeeuw” te (Zie slot op pagina 11) cialistische ideologieën te maken, In de plaats van stroop, kwam toen de azijn. De kranten konden ongestoord blij- ven verschijnen. Ja wel. „Macht en bevoegdheid blijven ge lukkig twee. Tenslotte zal de antichrist gene en de kerk deze behouden. En daarna komt de dag van den groten oogst. Kom, Heere Oogster, ja kom haastiglijk; kom over het Kanaal en over de Brennerpas, kom via Malta en Japan, ja kom van de einden der aarde en breng Uw Snoeimes mee en wees genadig aan Uw volk; het is wel bevoegd, maar slechts door U, door U de handen ineengeslagen moesten wor den, eer het te laat zou zijn. De Vereniging van. Chr. Onder wijzers (de zgn. „Grote”), die in deze jaren geen hoofdbestuurslid uit Zee land had, wees mij aan als toegevoegd lid, om als contactpunt voor ons gewest op te treden, ook als b.v. het in- en uitreizen hier verboden zou worden. Wat kort daarop een feit werd! Het hoofdbestuur wees voor ieder lid een reservepersoon aan die, bij even tueel verbod van de organisatie, samen tesaam onze Bijbel, die juist thans zijn veelvuldige rijkdom openbaart. Wij zien het familieleed-, in dui zenden gezinnen gedragen, wij turen in een toekomst, die met haar duizend vragen ons geen antwoord geeft. Doch wij stamelen van Gods troost, die door tallozen onder vonden is in vorige eeuwen en die ook thans niet te klein zal zijn. Wij strekken onze armen uit naar Gods barmhartigheid, die in Heer en Koning, heeft de kerk haar opdracht trachten te vervullen, zon der ophef en fanfare, in ootmoedi- dige dienstbaarheid. Als voorbeeld van deze geest moge dienen, dat een der voornaamste verzetsstrij ders in zijn boek over het verzet der kerk, in het register van hen die zijn gearresteerd en verhoord, niet eens zijn eigen naam heeft ver meld. Zo zouden er vele anonymi te noemen zijn. Zij zijn bij God be kend en dat is hun genoeg. De lijst van gefusilleerden en gevangenen toont, dat ook de kerk moedig risico’s heeft aanvaard en dat onder haar leden menigeen als slachtoffer is gevallen voor zijn overtuiging om liever te sterven voor een rechtvaardige zaak, dan te leven onder willekeur en dwang. Wij gedenken hen met ere en wee moed en danken God, dat Hij ons zulke getuigen schonk, die nu uit de strijdende, in de triomferende kerk door Hem zijn overgenomen. vlees en bloed is geworden, te genover alles, wat ons tot ver ootmoediging dringt. Wij begeren door de Heiligen Geest te ontvan gen de vastheid, die de Psalmist doet getuigen: „God is ons een toevlucht en sterkte. Hij is krachtig bevonden een hulp in benauwdheden. Daarom zullen wij niet vrezen, al veranderde de aarde haar plaats en al werden de bergen verzet in het hart der zee”. En wij getuigen van ons ver trouwen in de toekomst, voor en keling en kerk en volk, om der wille van Hem, die Zijn Raad vol voert en die door de zekerheid van Zijn Raad ons bekwaamt, aan Zijn hand te gaan door het duis ter, te dragen, wat Hij te dragen geeft, te volvoeren, wat Hij ons vraagt en biddend te getuigen van Zijn licht, dat alle duister over wint”. Zo zijn er nadien geregeld herder lijke brieven, protesten en reques- ten uitgegaan o.a. ten aanzien van de Joden-vervolging, het opheffen van kerkelijke bladen, de rechte loosheid, onbarmhartigheid en het optreden van het Nationaal Socia lisme, de Kultuurkamer, de Ar beidsinzet, de Jeugd, School en Op voeding, de wegvoering van studen ten, doodvonnissen, de reglemente- Toen in de nazomer van 1940 de be- zettingsautoriteiten eerst de bestuurs leden en het personeel der scholen de beruchte Ariërparagraaf lieten teke nen, en kort daarna eisten, dat ver meld zou worden, of er Joodse kinde ren op de scholen aanwezig waren, kwam het mondeling doorgegeven ad vies: „Vult niets in! Want als ge een negatief antwoord zendt, zullen de weinigen, die niets berichten, omdat ze wel Joodse kinderen onderwijzen en deze niet aangeven willen, een ge makkelijke prooi voor de overweldi gers vormen. Vormt één aaneengeslo ten front!” Helaas luisterden de meeste school besturen, ook in Zeeland, nog niet naar dit parool, dat door de „leiding” was uitgegeven, maar zonden, soms met ’n protest, de gegevens in. Inmiddels kwam van het genazifi- ceerde departement, waar prof, van Dam en de nog beruchtere Noordijk de teugels in handen hadden, langza merhand een lawine van decreten af over het zuiveren van de schoolboeken van leerstof, die de Duitsers onwelge- ndien ooit, dan is gedurende de overheersing van ons land door de Duitsers, de grote betekenis van een vrije onafhankelijke pers wel duidelijk gebleken. Ons volk heeft het tijdens de bezetting niet gemakkelijk gehad. Maar één van de zwaarste beproevingen is ongetwijfeld geweest, dat er van vrije meningsuiting en publieke voorlichting door de pers geen sprake meer was. Het luisteren naar niet onder Duitse controle staan de radio-uitzendingen werd met de zwaarste straffen bedreigd. En de kranten hadden de keus: te worden gelijkgeschakeld en zich te ver lagen tot slavendiensten aan de bezetters, of te verdwijnen. CT ien jaar na de bevrijding baadt de Maria Magdalena- kerk te Goes weer in een zee van licht. Het is het licht van schijnwerpers, dat de schone con touren van dit bijzonder mooie kerkgebouw treffend doet uitko men. Dat is anders geweest we ten we het nog? Herinneren we ons nog de tijd van verduiste ring, toen we dwaalden door donkere straten? Welk een symboliek ligt er in dit alles! We kennen het Bijbel woord, dat de kerk moet zijn als een lichtend licht in deze we reld. Het waren de Duitsers die dat licht onder een korenmaat wilden plaatsen want hoe zouden christendom en natio- naal-socialisme elkaar kunnen verdragen! In die tijd heeft de kerk tóch haar boodschap uit gedragen! Thans baadt de kerk zich weer in het licht van schijnwer pers; de tijd van verduistering is voorbij, niet het minst dank zij het geestelijk verzet. Is het nu ook zo dat mèt dit helle licht het licht der waarheid ook nog hoger op de kandelaar is ge plaatst? vallig was, over het verbod van dra gen van insignes in school, enz. enz. Toen begrepen de leidinggevende personen in de schoolorganisaties, dat dat de Duitse inbrekers hier waren gekomen, niet om ons volk te onder drukken, maar om het te bescher men. Bij de aanvaarding van zijn ambt verklaarde de Rijkscommissaris, dat het niet de bedoeling was van de Duitsers om dit volk him politieke overtuiging op te dringen. Het onaf hankelijk karakter van ons volk, ons geestelijk en nationale leven, onze na tionale instellingen en rechtspraak zouden geëerbiedigd blijven. De poli tieke partijen konden rustig hun ar beid voortzetten. Mooier kon het al niet. Het duurde echter niet lang of de Duitse machthebbers moesten tot de ontdekking komen, dat zij zich vergist hadden, toen zij meenden het Neder landse volk door mooie woorden tot gewillige onderdanen van Hitler en van als „schaduw”-bestuur de taak zouden overnemen. Spoedig volgde een verzoek, in Ber gen op Zoom een onderhoud te hebben met „iemand” over de samenbunde ling van het verzet. Dit bleek te zijn de jeugdige mr Donner, thans profes sor aan de V.U., een oudere broer van de befaamde schaker. Voor elke provincie werd één man gezocht, die als „Top” samen zich re gelmatig zouden beraden en monde ling de adviezen aan de scholen zou den doorgeven. Dit zou dikwijls op korte termijn moeten geschieden, daar de plannen van de bezetter zo spoedig mogelijk moesten doorkruist en ver ijdeld worden. Gezien de moeilijke verbindingen in Zeeland, en ook het gevaar, dat een herhaalde afwezigheid in school zou opvallen, stelde ik voor, de heer J. Laport te Goes ook op te nemen, wat aanvaard werd. Zo hebben wij beiden beurtelings de „Top”-verga- deringen, die meestal in Utrecht ol Amsterdam werden gehouden, bij— gewoond. Eerst had prof. Dr V. H. Rutgers de leiding na diens gevangenneming mr J. Terpstra; het was een treffend moment, toen ik het gijzelaarskamp Beekvliet te Sint Michielsgestel in Mei 1942 binnengevoerd werd, als één der eersten laatstgenoemde te ontmoe ten, die me begroette met: „Ik had je verwacht!” Met mij was het Zeeuwse onderwijs daar vertegenwoordigd in de heren dr K. Huizinga en Swanborn van Mid delburg en de heer Steketee van de school aan de Nieuwstraat te Goes. Laatstgenoemde fungeerde daar als postbeambte, wat de doorzending van onze brieven zonder censuur bevorder de. Inmiddels was van het departement de missive gekomen, dat vanaf 1 Ja nuari 1942 alle oproepen van sollici tanten bij vacatures in het groene de partementale blad moesten worden ge plaatst en een voordracht bij de Rijks- inspecteur ingediend. Ieder begrijpt de bedoeling: N.S.B.-sollicitanten moes ten een kans krijgen, vooral nu men bezig was langzamerhand inspecteurs van de nieuwe orde aan te stellen. Toen begrepen Schoolraad en C.V.O., dat nu openlijk moest opgetreden wor den tegen deze schending van ’t recht der vrije school, waarvoor ons voor geslacht 80 jaar had gestreden in de vorige eeuw tegen de onverdraagzame liberale overmacht. Zelden las ik een waardiger en ont roerender hartekreet dan de brief aan de bezetter. Ootmoedig werd daarin be leden, dat het lot van onze scholen in handen ligt van God Almachtig, Wien men meer gehoorzamen moet dan mensen. In een schrijven aan de besturen werden deze opgewekt, het departe ment te melden, dat men de gestelde eisen niet kon en mocht inwilligen. Binnen twee weken hadden plm. 1700 van de 2000 schoolbesturen der Prot. Chr. Scholen aan deze oproep gevolg gegeven, waaronder ook vele Zeeuwse. Helaas deed niet ieder z’n woord gestand. Vooral het feit, dat de inspecteurs het inzenden van een voordracht bagatel liseerden bij de schoolbesturen, deed sommigen overstag gaan. Desondanks hielden besturen als die van Ritthem, Zaamslag e.a. voet bij stuk, al moesten de benoemden in laatstgenoemde plaats onderduiken en ontkwamen ze op het nippertje aan een arrestatie. Ook matigde het departement zich het ontslagrecht aan, al verschool het zich hierbij achter „de Duitsers”. Dat ondervond o.a. de heer W. van Wouwe, die aan de Chr. U.L.O.-school te Goes arbeidde en „gezocht” werd. Eerst aangeklaagd wegens anti-Duitse gebeden voor de klas, werd hij 3 we ken gevangen gezet en daarna op het departement ontboden, waai- Noordijk hem prees om zijn overtuiging als Cal- (Zie slot cp gania 11) Aanvankelijk scheen het nog mee te zullen vallen. Aan de geestelijke vrij heid van ons volk zo heette het zou niet worden geraakt. Enige dagen na de bezetting van Zeeland, verklaar de de militaire perschef te Middelburg, dat de kranten ongestoord konden blij ven verschijnen, mits geen „Engelse leugenberichten” werden opgenomen. Hieraan werd toegevoegd de wens, dat de binnenlandse politieke tegenstellin gen niet toegespitst zouden worden. Het was voor ons volk een kwade dag, toen de verrader van Oosten rijk, de beruchte dr Seys Inquart, hier arriveerde om als Rijkscommis saris het binnenlands bestuur over te nemen. Iedereen begreep dat dit niets goeds voorspelde. Maar wat niemand verwacht had: ook Seys Inquart begon met de strooppot te werken. Ons volk moest onder de indruk worden gebracht tot aanhangers e herinnering aan de I zetsstrijd roept de edelste gevoelens wakker aan een donkere tijd in onze volkshisto rie. Nu wij gelukkig weer tien jaar in vrijheid ademen, gaat er nég een huivering door ons heen, als wij denken aan de beproevin gen, welke wij in de moeilijke jaren 1940^-1945 moesten onder gaan. Het onrecht en geweld, de deportaties en het schrikbewind, vooral tegenover de Joden, het machtsvertoon en de leugencam- pagne, de gebombardeerde hui zen en de donkere straten, de vluchtelingen en buiten onze pro vincie de hongeroptochten: zij verbleken, Gode zij dank, meer tot een haast vreemde nacht merrie, hoezeer zij ook een prik kel zijn geworden tot het ver zet. Dat ook de kerk in verzet is gekomen, mocht van haar wor den verwacht en is ook in ster ke eendracht, als een bijna uniek gebeuren, geschied. Zeker waren er onder haar leden ook politiek- verkeerden en talloze halfslachti- gen, maar als geheel heeft de kerk, naast andere levenskrin gen, niet alleen noodwendige en practische hulp geboden, maar niet minder was haar verzet, krachtens haar boodschap, prin cipieel, ootmoedig en moedig. Principieel, omdat haar uitgangs punt krachtens haar oorspron kelijke opdracht en zelfs boven de liefde voor vorstenhuis en volk, was dat er tegen de tirannie en de terreur ruimte moest worden ge laten voor de vrije verkondiging van het Evangelie; alsook dat in vrijheid en recht het Evangelie zijn loop en toepassing zou hebben on der ons volk. De practische hulp verlening mocht niet staan in het teken van de politieke volksdienst, met bevoorrechting van haar aan hangers, maar zij behoorde te zijn uitdrukking van christelijke barm hartigheid voor allen. Uitvloeisel hiervan was dan ook niet het trotse gebaar zich daarme de een goed vaderlander te betonen, maar in gehoorzaamheid aan haar X "J immer zullen wij ook mo- JN gen vergeten de samen bindende kracht, welke uit de nood geboren is. Hoe verhef fend en beschamend tevens is deze herinnering! Teveel behoort zij weer tot het verleden en toont dj onze ondankbaarheid tegen- ov®r Hem, Die de nood heeft willen gebruiken, om ons te leren, in fiere eendracht te strijden. Djn?dag 25 Juni 1940 is het Con- nt der kerken in het leven geroe pen, om m het verzet der kerk el- «ar te dienen en vóóf te lichten> nuijnen op te stellen van protest samen het gewicht der kerk in nVB„scte leggen tegenover de vn„rWv^lger’ alleen maar buigt voor het getal. 1- ^nlijk zijn de kerken, over al mon ei..muren heen, in nauwe sa menwerking, voor het voetlicht ge- r .enj hebben zij namens het éénXrj’ d?r kerken verscheidene, doen U1f?en<le kanselboodschappen heeft jrtfaan. Dit centraal optreden dat Jkerken er °°k voor behoed, en door de bekende verdeel- »ord^rS'AI?ethode zouden gesloten Werd t,'*As een blijde verrassing föar ervaren> dat. toen wij ge le wordPen ?et atomheid geslagen ien de kerk blijkbaar nog ran ?°nda haK en voor het front tuigend die het wUde horen, ge lui/ 315 gat van wat haar inner- en tot spreken drong. poea deed de eerste bood- capitulatie, waarin ge- .1 vragen van zedelijke, geestelijke Maar toen de hoofdredacteur van „De Standaard”, dr H. Colijn, de be wering van een Duits Witboek, dat de Nederlandse Regering vóór de oorlog een vérgaande overeenkomst met En geland en Frankrijk had gesloten, als onwaar brandmerkte, werd „De Stan daard” voor de tijd van acht weken verboden. De waarheid mocht niet worden gezegd. Ongeveer een maand later, werd de alleen, om ’t eeuwig welbehagen”. verdere uitgave van „De Reformatie” onmogelijk gemaakt, en zijn hoofdre dacteur prof, dr K. Schilder gevangen gezet. Prof. Schilder had reeds jarenlang de Nationaal Socialistische beginselen met kracht bestreden en de komst van de Duitsers gaf hem geen aanleiding de strijd te staken. Een begin Augustus met profetische bewogenheid geschreven artikel ein de Nationaal So- digde aldus: lijk bewoo; Hoe ®chap na de c Hhappeliik’ x”3 ,aezzn- °ns maat- ”oll«lei>en ons °anse rich met ^et Huis van Oranje, «ien on», zoraen en onzekerhe- uitstorten, openen wij Niet mannen als Mr J. J. Hangelbroek, die enige weken geleden z’n zilveren ambtsjubileum als secretaris van de Schoolraad vierde, of de reeds overleden Prof. Dr V. H. Rutgers en Mr J. Terpstra. Ook ondergronds heeft de kerk haar aandeel gehad in contacten onderling en zijn er samensprekin- gen georganiseerd, ’t zij op haar ini tiatief of met haar medewerking. Op praatavonden binnenskamers werd voorlichting gegeven over wat er in en buiten de kerk geschiedde, good will werd gekweekt bij hen, die overigens vreemd tegenover haar stonden, het inzicht werd verdiept in de motieven, die hebben geleid tot een bepaalde actie, geld werd ingezameld, om een steunfonds te vormen voor hen, die in ogenblik kelijke nood verkeerden. Verzets strijders werden voortgeholpen, broodbonnen werden ingezameld en ook menige pastorie bood onderdak aan parachutisten en Joodse vluch telingen. Pastoors en predikanten overlegden met elkaar, hoe zij hun leerlingen konden weghelpen uit de verplichte arbeidsdienst. Aan hen, die elders waren ondergedoken of te werk gesteld, werden paketten verzonden, waarin briefjes waren gemoffeld, om hen op de hoogte te stellen van de situatie thuis of van de vertrouwde omgeving. Adviezen en geheime mededelingen werden namens de kerk door een courier be zorgd aan het bestemde adres. Pijn lijke verhoren werden afgenomen in de pastorie of voor het tribunaal over stoutigheden in de preek of geweigerde afkondigingen van col lecte voor Winterhulp enz. Bij alle spanningen ontbrak ge lukkig de humor niet. In kreupel- rijm bleek ook de liefde tot de kerk: „Wie kerkklokken tot kanonnen giet, wint de oorlog niet”. Tenslotte vond Revius’ woord weerklank, toen de dag der vrij heid gloorde: Een aambeeld is de kerk, wan- [neer zij wordt geslagen. Zo kan zij nog veel dulden en verdragen. Maar al de hamers, die op dit [aambeeld slaan, zullen zelf op het lest te pletter [gaan. •jy* -1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 15