van nu op Superconstellations kunnen Biak landen. N.E.S.B* (voorlopig) opgeheven VAL DA De XFV-1 overtreft de prestaties de vogels. de van NAAR GASTVRIJ NEDERLAND De Pers bondgenoot strijdkrachten* Amerikaanse architect Field Polen vrijgelaten* nodig. Geen vliegvelden meer in Alfred van Sprang seinde uit Nieuw-Guinea. Papoea-militairen verkiezen wachtgeld* p - BRANDwondm Kloosterbalsem Revolutie in de luchtvaart: vliegtuig dat loodrecht stijgt en landt. Ontmoeting met bestuurder van vliegende schotel Vliegveld Mokmer in gebruik* Aankomst in Arnhem Indonesiërs op Nw.« Guinea veroordeeld. 4- - Twaalf man alsnog tot sergeant bevorderd, Indonesische ministers afgetreden Belangwekkend referaat van prof. De Jong. i Salmon vertelt over zijn nieuwe machine Uitgeweken chef van politie had zijn onschuld aangetoond. ZEEUWSCH DAGBLAD pagina 4 Dinsdag 26 October 1954 Na de „invasie”. Eenvoudiger dan normaal. BIJ VERKOUDHEID PASTI LLES J^SLVALDAMILD Christelijke officieren bijeen. De voordelen. over alle beveiligingsmiddelen welke platform voor het stationsgebouw. ’s-GRAVENHAGE, 25 October. De eerste man, die een ver ticaal startend vliegtuig bestuurde, heeft verteld wat de vlieger onder vindt, die een vliegtuig bestuurt, dat de prestaties van de vogels kan overtreffen. Herman R. Salmon, de bestuurder van de revolutionaire XFV-1 jager, gebouwd door Lockheed, verklaarde: „Vogels kunnen niet steil omhoog vliegen en dan terugzakken en weer in hun eigen voetsporen landen, maar de XFV-1 wel”. De XFV-1 is een geheel nieuw type vliegtuig, dat rechtop op zijn staart staat, verticaal start,dan met grote snelheid horizontaal kan gaan vliegen en na de vlucht verticaal aan de propellers gaat hangen en op de staart naar beneden zakt als een lift in een warenhuis. Het kan landen en starten op een terrein niet groter dan een tennisbaan. Plotseling geen spion meer, DE RADIO BRENGT ONS OHM Ingezonden Mededeling (adv i wolk Ingezonden Mededeling (Adv.) 23.45- 12.3) tienten, die in Nederlandse gezinnen werden onder gebracht. Deze unieke hulp aan vluchtelingen is het resultaat van de kort geleden gevoerde actie „Een ton voor Triëst”. Een deel van het transport zet in Arnhem voet op Nederlandse bodem. ARNHEM, 25 Oct. Honderd vluch telingen uit een kamp bij Triëst zijn gisteren in Nederland aangekomen; waar zij een gastvrij onthaal vonden. Onder deze vluchtelingen bevonden zich veertig zieken, die werden opge nomen in sanatoria. De overige vluch telingen zijn huisgenoten van deze pa- 1. 2. VARA: 13 HOLLANDIA, 25 October. De land rechter in Hollandia heeft de Indonesi sche infiltranten, die in Mei 1953 in de buurt van Fak Fak op Nieuw-Guinea zijn geland, veroordeeld tot gevangenisstraf fen, variërende van twee tot zes jaar. De gids van de groep infiltranten, Aboe Talib, is veroordeeld tot zes jaar, de „po litieke commissaris” Kaparang tot vijf jaar, acht Indonesische militairen tot vier jaar en zes leden van de bemanning van de prauw waarmede de groep naar Nieuw-Guinea kwam, tot gemiddeld twee jaar. Behalve voor een lid van de be manning zijn alle straffen met aftrek van voorarrest. De gids en de militairen heb ban hoger beroep aangetekend. UTRECHT, 25 Oct. „Het Nederlandse volk houdt niet van soldaatje spelen en we leven hier dan ook in een voor de strijdkrachten zeer ongunstig klimaat. Toch hebben zij de toewijding en het meeleven van ons volk nodig. Dat is alleen te bereiken door publiciteit”. Aldus prof, dr J. J. de Jong in zijn referaat over „De Strijdkrachten en de Pers” op de Zaterdag te Utrecht gehouden jaarverga dering van de Nationale Christen-Officieren Vereniging. Prof, de Jong wees er op, dat elk optreden van militaire formaties of individuele militairen in het pu bliek een vorm van onopzettelijke publiciteit is. Gezien de instelling van ons volk is dat echter vaak negatieve publiciteit. De strijdkrachten hebben daarom de taak te zorgen voor een goed doordachte stroom van positieve publiciteit, gericht op het kweken van goodwill door het vermeerderen van kennis en inzicht over hun doel en werkwijze bij het publiek, aldus spr. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van allerlei media, zoals radio en film, maar de pers en met name de dagbladpers is hierbij toch verreweg het voornaamste. De Koningin der Aarde is echter geen katje om zonder handschoe nen aan te pakken en daarom moeten bij het contact met de pers drie dingen in ’t oog worden gehouden. In de eerste plaats moet de officier niet optreden vanuit de houding, dat de pers een nauwelijks noodzakelijk kwaad is, maar hij moet haar leren zien als een waarde vol bondgenoot. Voorts moet in het contact met de pers alle gewichtig doenerij vermeden worden en een maxi mum aan openhartigheid aan de dag worden gelegd. Het is vaak belangrijk de journalist een inzicht te geven in de achtergrond der dingen, ook al worden deze gegevens vertrouwelijk verstrekt. Onjuiste publicaties worden hierdoor voorkomen. Tenslotte moet men beden ken, dat critiek onmisbaar is in een de mocratisch bestel als de pers op gefun deerde wijze critiek laat horen. Ander- zijds behoort de pers bij elke publicatie de belangen die voor of tegen openbaar- I making pleiten goed tegen elkaar af te wegen, aldus prof, de Jong. ZONDAGSRUST De voorzitter, kol. b.d. H. Veluwen- kamp betuigde in zijn openingswoord zijn spijt over het niet in acht nemen van de Zondagsheiliging bij manoeuvres in internationaal verband. Het bestuur zal hier tegen blijven protesteren. Hij herdacht het overlijden van de ere-voor- zitter, oud-minister dr J. J. van Dijk en riep een hartelijk welkom toe aan de huidige ere-voorzitter, luit, generaal b.d. L. F. Duymaer van Twist. AMSTERDAM, 23 Oct. De liqui- datie-commissie van de N.E.S.B. heeft in verband met het vonnis van het Haagse gerechtshof tegsa de leiders Paul van Tienen en mr J. Wolthuis, met algemene stemmen en in afwach ting van de beslissing, die de Hoge Raad nog zal nemen in deze zaak, be sloten de beweging op te heffen en iedere activiteit te staken. In een rondschrijven aan de voor malige leden en belangstellenden wordt hiervan mededeling gedaan. De commissie meent daarbij de hoop te moeten uitspreken, dat de legaliteit van het streven van de ontbonden so ciale beweging in de verdere proce dure alsnog zal worden aangetoond, zodat de N.E.S.B. haar werkzaamheden kan hervatten. Tot op dat tijdstip wordt de leden dringend verzocht dit besluit van de liquidatiecommissie als bindend te beschouwen en zich van iedere activiteit te onthouden. Overigens is ook de commissie er van overtuigd, dat het werk van de sociale beweging ook indien deze geen erkenning zou vinden en dus niet heropgericht zou kunnen worden niet tevergeefs is geweest. Zij heeft, aldus de commissie, ook in Nederland het bestaan van een geestelijke stro ming aangetoond, die toch eenmaal, hoe dan ook, vorm zal zoeken en vin den. De commissie is van oordeel, dat deze vormgeving slechts met legale middelen kan en mag worden gezocht en spreekt de hoop uit, dat het verbod en de daaruit resulterende opheffing van de N.E.S.B. het rechtse extremis me niet in de hand zal werken. Het „gedrocht” waarmee Sal mon ook heeft proef gevlogen zeer krachtige motor gekoppeld aan twee tegengesteld draaiende schroe ven van normale afmetingen. In ver ticale vlucht leveren de twee korte vleugels in het geheel geen hefkracht. Het toestel wordt uitsluitend door de twee schroeven voortgestuwd. Volgens Salmon is Lockheed’s verti caal startend toestel een eenvoudiger vliegtuig dan normale toestellen: er is geen zwaar onderstel nodig, geen inge wikkeld hydraulisch systeem, geen wiel- remmen, allemaal zaken die het ge wicht van. een normaal vliegtuig ver hogen. Het vraagstuk van het gewicht was de grootste zorg voor de Lock- heedtechnici toen zij de XFV-1 ont wierpen. Doordat zij erin slaagden een toestel te bouwen met een geringer gewicht dan de stuwkracht van de mo tor, kon dit toestel verticaal starten. Voor de eerste vlucht startte Salmon het toestel horizontaal waarbij gebruik werd gemaakt van een tijdelijk ge monteerd horizontaal onderstel, en vervolgens trok hij het toestel op in een loodrechte klim. Bij een horizon tale start die zeker zijn waarde zal hebben bij het trainen van vliegers, die verticale starts moeten gaan ma ken - heeft de XFV-1 eeh aanloop I de moderne luchtvaart eisen. Er zijn twee ongerichte bakens opgesteld om I de vliegtuigen de weg te wijzen. Het grootste van de twee kan reeds van een afstand van 350 mijl opgevangen worden. Op de aan de noordzijde van het vliegveld gelegen heuvel van 170 meter staat een rood obstakellicht. In de toekomst zal het veld ook met een electrische nachtverlichting uitgerust worden. De eerste K.L.M. Super-Constellation naar Sydney (welke 31 October uit Amsterdam vertrekt) zal het eerste intercontinentale vliegtuig zijn dat een officiële landing op Mokmer maakt. Tot dan zullen de K.L.M.-toestellen ge bruik blijven maken van de Marine Vliegbasis Boroekoe, een paar kilome ter van Mokmer verwijderd. Er wordt thans met man en macht gewerkt om alles op tijd klaar te heb ben. Het weer werkt daarbij niet mee. Het regent de laatste weken veel en zwaar. Als gevolg daarvan is o.a. dezer dagen een groot gat geslagen in het In een kleine plechtigheid hebben twaalf bij de Koninklijke Landmacht in Nieuw-Guinea dienende Papoea- militairen de sergeantsstrepen in ont vangst mogen nemen als beloning voor hun doorzettingsvermogen en geest drift. Deze twaalf man hebben name lijk met goed resultaat de cursus voor onder-officier gevolgd. Wegens het vertrek van de Koninklijke Landmacht is hun bevordering echter van zuiver titulaire aard. De pogingen om deze Papoea’s een verbintenis bij de politie of een op te richten bewakingskorps te laten slui ten zijn intussen op een volledig fiasco uitgelopen. Van de 126 man die op 1 Maart 1955 het K.L. zullen verlaten heeft zich slechts een enkeling bereid verklaard over te gaan. De anderen geven er de voorkeur aan van een royaal (voor de inheemse maatschap pij belachelijk-royaal) wachtgeld te gaan leven. Het staat overigens nog niet vast hoe veel dat wachtgeld uiteindelijk zal bedragen. Weliswaar was een en ander geheel uitgewerkt en aan de betreffende militairen meegedeeld, maar thans is deze regeling van Ne derland uit weer gewijzigd. DJAKARTA, 22 Oct. De drie mi nisters van de P.I.R. (Persatuan Indo nesia Raya) in het Indonesische Kabi net zijn vandaag afgetreden. Het zijn de tweede vice-premier, Wongsonegoro, de minister van Binnenlandse Zaken, prof. Harairin, en de minister van Ver bindingen, prof. Rooseno. De minister van voorlichting, dr To- bing, verklaarde na de vergadering van het Kabinet, dat van de verdere ont wikkelingen zal afhangen of aan de P.I.R. gelegenheid zal worden geboden wederom in het Kabinet zitting te ne men. Verder zei de minister, dat, zoals reeds door regeringspartijen was mee gedeeld, een herschikking van het Ka binet a priori niet wordt afgewezen. „Het feit dat de motor een stuw kracht kan produceren die groter is dan het gewicht van het toestel maakt de verticile start mogelijk”, zei Sal mon. Hoewel prestatiecijfers nog steeds geheim zijn, vertelde Salmon dat ’t toestel vrijwel onmiddellijk een hoge snelheid behaalt en in enkele se conden een hoogte bereikt waar het in horizontale vlucht kan overgaan. Men behoeft geen lastige manipu laties en geen nieuwe vliegtechniek aan te leren dan het starten en lan den in verticale stand”, zei hij. „Maar zelfs bij het loodrecht stijgen en da len is de XFV-1 bestuurbaar als elk ander vliegtuig”. Salmon vertelde dat hij, om te wen nen aan zijn houding in een verti cale start, thuis dikwijls languit op een divan gaat liggen en een stapel kussens onder zijn benen legt als hij het avondblad, gaat lezen. „Hoewel de XFV-1 de capaciteiten Leeft van een zeer snelle helicopter is het principe waarop hij gebaseerd is, volkomen anders”, aldus Salmon. De helicopter heeft een naar verhouding kleine motor en grote rotors. De met een variabel toerental ronddraaiende rotor geeft de helicopter een draaien de vleugel, die zowel hefkracht als trekkracht levert. In de XFV-1 is een (Van onze ^-redacteur) nodig die korter is dan de lengte van een normaal blok huizen. Te zijner tijd zal liet verticaal op de staart starten, waarbij geen vliegveld nodig is. „Dit vliegtuig opent een ge heel nieuw terrein op het gebied van de luchtvaart, zei Salmon, „een terrein dat belangrijker zal blijken te zijn dan de komst van de straalmotor’’. Hij zei, dat hjj verwachtte de verticale start in de komende jaren te zien toegepast voor een groot aantal vliegtuigtypen, zelfs voor verkeersvliegtuigen. Salmon zei: „De belangrijkste voor delen van een verticale start zijn: Er is een minimale ruimte nodig; De toestellen zijn gemakkelijk te parkeren. 3. Een hoge snelheid in beide richtin gen, doordat zij kunnen starten en landen op plaatsen aan het front, op dekken van schepen en zelfs op daken van gebouwen zijn de gebruiksmogelijkheden van deze toestellen wel uniek. Hij wees ook op een belangrijk ar gument uit veiligheidsoogpunt: vlie gers behoeven nu voor een landing niet te zoeken naar een landingsbaan van voldoende lengte. „Het schijnt dat met de komst van de XFV-1 de luchtvaart weer een be langrijke stap verder is geklommen”, aldus besloot Salmon zijn uiteenzet ting. in 1944 op Biak geland zijn hebben zij deze basis uitgebreid en verbeterd. In die dagen was er o.a. het 120ste Squadron van de Militaire Luchtvaart op geplaatst. Na de oorlog is Mokmer ook door de burgerluchtvaart gebruikt. Tot 1 April 1952 landden alle K.L.M.-machi- nes er. Daarna is het gesloten om tot een moderne luchthaven omgebouwd te worden. Dit is gebeurd door de Amsterdamse Ballast Maatschappij. De baan heeft nu een lengte van 2180 meter en (als de veiligheidsstro- ken aan weerszijden klaar zijn) een breedte van 60 meter. Hij bestaat uit een onderlaag van karang (steen) ver mengd met asfalt en een bovenlaag van asfalt. Deze asfalt is grotendeels nog afkomstig van het Amerikaanse leger. De vaten hebben tien jaar in de rimboe gelegen alvorens ze voor dit werk gebruikt zijn. Het har dings ver mogen van deze asfalt is dan ook uiterst klein en dat baart nogal wat moeilijkheden. Het vliegveld beschikt uiteraard ---=---- ontsmet en geneest - Salmon heeft gevlogen met allerlei toestellen, van helicopters tot grote super-constellations en supersoni sche straaljagers. „Maar”, zo zegt hij. „Er is niets zo machtig als het besturen van dit toestel. De gewel dige kracht, die ik tussen mijn vin gers heb als ik aan het stuur van dit toestel zit, is het meest opwindende datjk in 24 jaar vliegen heb onder vonden”. „Wanneer iemand zich kan voorstel len aan het stuur van een auto te zitten die genoeg motorvermogen heeft om de wagen zo maar van de grond te tillen, dan weet hij welk gevoel ik krijg als ik in de cockpit van de XFV zit, gereed voor de start, en kijk naar de lucht”, zei Salmon. Een speciaal ontworpen stoel, die in verschillende standen geplaatst kan worden, maakt het hem mogelijk om een gemakkeiijke positie in te nemen zowel bij horizontale als bij verticale vlucht. „Wanneer ik hoog genoeg vlieg, het toestel in verticale stand breng en dan rustig blijf hangen, lijkt het precies alsof ik aan een wolk hang”, verklaarde Salmon. vlugger en beter met Akker’s Klooster- balsem, die de wond zuivert, ontsteking voorkomt en de groei van de nieuwe huid bevordert: EPINAL, 23 October Een Tjecbi- sche arbeider te Saint Remy nabij d( Franse stad Epinal heeft de politie Vrij, dag medegedeeld, dat hjj gesproken I heeft met een Russischsprekende be- stuurder van een „vliegende schotel’ die hem had gevraagd hoe ver het was H naar de Duitse grens. De werkman, de 40-jarige V.ivar; zeide, dat hij s ochtends vroeg op v.g naar zijn werk was, toen hij wc: gesproken door een forsgebouwde vreemdeling, die een revolver in zin hand hield. De man had een valhek; op en droeg een grijze kiel met ga sterende epauletten. De vreemdeling sprak een v eenra taal, die Ujvari niet verstond. Tc;:, laatstgenoemde het eens met Russis;: probeerde, begreep de vreemden.-.- hem volkomen. Hij vroeg of hij zit’ in Italië of Spanje bevond en oi r.t: nog ver was naar de Duitse grens, tl- dus het verhaal van Ujvari. De vreemdeling had vervolgens g- vraagd hoe laat het was. Ujvari at iwoordde: half drie. De vreer..«;a, H nam een horloge waarop het r/er i..: was. De arbeider liep een eind.1. v. b I onbekende mee totdat hij eer. vlie- I gende schotel” midden op de weg R staan. Het apparaat was ongeveer derhalve meter hoog en twee halve meter breed. Nadat de onbekende een Russisch groet had gezegd, steeg hij met zin „vliegende schotel” verticaal omhooj H tot ongeveer 500 meter met het geluid van een naaimachine. Het apparaat verdween in Zuidelijke richting. LONDEN, 25 October. De Amerikaanse architect Hermann Field, die in 1949 in Warschau verdween, toen hij op zoek was naar zijn vermiste broer Noel, is uit gevangenschap ontslagen, zo heeft radio-Warschau gemeld. Field heeft algehele genoegdoening ontvangen, nadat een diepgaand onder, zoek de ongegrondheid had aangetoond van de beschuldigingen, die afkoni. stig waren van Jozef Swiatlo, aldus het Poolse commentaar. Swiatlo is een voormalig leider van de Poolse geheime politie. Hij verblijft op het ogenblik in de Ver. Staten, waar hij de vorige maand onthulde, dat hij indertijd zelf Hermann Field had gearresteerd. Radio Warschau meldt verder, dat gepaste maatregelen zijn genomen tegen de personen, die verantwoor delijk zijn voor het gebrek aan waakzaamheid en controle, waar door Field kon worden veroordeeld. In de officiële Poolse bekendmaking is verklaard, dat in 1953 een onder zoek was gelast naar de kwestie-Field. Gebleken was dat Jozef Swiatlo, een Amerikaanse agent-provocateur, zich in het apparaat van de openbare-vei- ligheidsdiensten had kunnen dringen. Een aantal personen was toen reeds op door hem opgestelde, valse be- schuldigiggen gearresteerd, aldus dit communiqué. Swiatlo was volgens het'officiële be richt naar het Westen uitgeweken, om dat hij arrestatie vreesde. Behalve Hermann Field zijn nog enige Poolse burgers, die onschuldig waren veroordeeld, vrijgelaten. Swiatlo heeft de vorige maand nog gezegd, dat de broer van Field, Noel en zijn echtgenote Herta dood zijn. Hij had beiden in 1949, toen zij door de I Hongaarse autoriteiten werden vast- I gehouden, ondervraagd. Doch toen hij I ruim een jaar later weer in Boeapest I was en hen verder wilde ondervragen I was dit niet toegestaan. De Hongaren I geloofden volgens Swiatlo, dat de I Fields betrokken waren bij het een o' i andere spionnagecomplot of een sa-1 menzwering tegen de communistische r regering. WOENSDAG 27 OCTOBER 1954 HILVERSUM I (402 m.) NCRV: Wl Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gew. muziekl 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws I en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voer de zie-1 ken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waters I 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gr. I 11.15 „Als het avond wordt”, hoorsp. IR Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12-3 I Gram. 12.37 Kerkd. 13.00 Nieuws. 13.15 I „Met Pit op pad”. 13.20 Promenadeorfe' I en sol. 13.55 Gram. 15.00 Interscholii I Jeugdtournooi. 15.40 Gram. 16.00 Voor* I jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Orgelspel, lï-81 „Bijbellezen in het gezin”. 18.00 „Spec I L trum van het Chr. Organisatie- en Ver enigingsleven”, caus. 18.15 Cello en Stveel linck-orgel. 18.30 R.V.U.: „Mens en maat- j - schappij” door dr A. van Biemen. 19j i Nieuws en weerber. 19.10 Huismuz. I t Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radio- I krant. 20.20 Omroeporkest, in de pa® I „Augustinus”, caus. en gram. 22.15 Gra® I 22.30 Viool en piano. 22.45 Avondovert I 23.00 Nieuws. 23.20 Wereldkamp. dammes 1954. 23.30 „Man en Vrouw”, caus. 24.00 Gram. BlLVLitsiJM 11 (298 mj u. Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymn. Gram. 7.45 Even opkrikken. 7.50 Gra® I 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor I huisvrouw. 9.00 Gymn. voor de vron"- I 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio. VA- I RA: 10.2.0 Voor de vrouw. 11.00 R-Vl I Mej. C. A. Eyken: „Chr. Fry en zijn »er' I ken”. 11.30 Gram. 12.00 Dansmuz. 12)l' I Land- en tuinbouwmed. 12.33 Voer 1>" 1 platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.18 Za»! I en orgel. 13.45 Gram. 14.00 Medische M I niek. 14.10 Voor de jeugd. 16.00 Voor® zieken. 16.30 Voor de jeugd. 16.50 Gra® I 17.30 Lichte muziek. 17.50 Regeringslid I „Nederland en de wereld”: Dr J. G. te' I Houten „Internationale aspecten van W plantenziektenkundig onderz. in Ne*1’ I land”. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Ac 18.30 Dansmuz. 19.00 Voor de jeugd. 19. I „Black Friday”, documentaire. VHw; j 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 NieU'f] 20.05 Pol. comm. 20.15 Voor de militd^ I 20.50 „Medea”, hoorsp. 22.15 Marinid' kapel. 22.45 „De aarde op papier”, calis 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieu«’ I in Esperanto. 23.20 Rhythm, muziek. 23- —24.00 Gram. BRUSSEL (324 m.) 12.10 Omr. ko« I 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieu"'* I 13.15 Gram. 13.30 Causerie. 14.00 Sche»1’ radio. 15.45 Symphonie-ork. 16.00 Wc I sen. 16.02 Gram. 16.05 Orkest cone. N Nieuws. 17.10 Gram. 17.30 Zang en pi®’ 17.50 Boekbespr. 18.00 Zang en pi®. I 18.15 Causerie. 18.30 Voor de soldaten- 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoo» I 20.30 Gram. 21.15 Omr. ork. en solist- 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Gr® k (Van onze correspondent Alfred van Sprang) Als de K.L.M.-Dakota uit Hol landia Donderdagmiddag op het vliegveld Mokmer in Biak landt zal daarmee Nieuw-Guinea’s nieu we internationale luchthaven offi cieel in gebruik genomen zijn. In deze Dakota zullen zich gou verneur Van Baal en zijn echtge note bevinden. In tegenwoordigheid van de gebruikelijke autoriteiten zal mevrouw Van Baal onmiddellijk na het landen de openingsceremo nie voltrekken. Mokmer is oorspronkelijk een mili taire luchtbasis van de Japanse lucht macht geweest. Toen de Amerikanen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4