van
nu op
Superconstellations kunnen
Biak landen.
N.E.S.B*
(voorlopig)
opgeheven
VAL DA
De XFV-1 overtreft de prestaties
de vogels.
de
van
NAAR GASTVRIJ NEDERLAND
De Pers bondgenoot
strijdkrachten*
Amerikaanse architect Field
Polen vrijgelaten*
nodig.
Geen vliegvelden
meer
in
Alfred van Sprang seinde uit Nieuw-Guinea.
Papoea-militairen
verkiezen wachtgeld*
p -
BRANDwondm
Kloosterbalsem
Revolutie in de luchtvaart:
vliegtuig dat loodrecht stijgt en landt.
Ontmoeting met
bestuurder van
vliegende schotel
Vliegveld Mokmer in
gebruik*
Aankomst in Arnhem
Indonesiërs op Nw.«
Guinea veroordeeld.
4- -
Twaalf man alsnog tot
sergeant bevorderd,
Indonesische
ministers afgetreden
Belangwekkend referaat van prof. De Jong.
i Salmon vertelt over
zijn nieuwe machine
Uitgeweken chef van politie had zijn
onschuld aangetoond.
ZEEUWSCH DAGBLAD
pagina 4
Dinsdag 26 October 1954
Na de „invasie”.
Eenvoudiger dan normaal.
BIJ VERKOUDHEID
PASTI LLES
J^SLVALDAMILD
Christelijke officieren bijeen.
De voordelen.
over alle beveiligingsmiddelen welke platform voor het stationsgebouw.
’s-GRAVENHAGE, 25 October. De eerste man, die een ver
ticaal startend vliegtuig bestuurde, heeft verteld wat de vlieger onder
vindt, die een vliegtuig bestuurt, dat de prestaties van de vogels kan
overtreffen. Herman R. Salmon, de bestuurder van de revolutionaire
XFV-1 jager, gebouwd door Lockheed, verklaarde: „Vogels kunnen
niet steil omhoog vliegen en dan terugzakken en weer in hun eigen
voetsporen landen, maar de XFV-1 wel”.
De XFV-1 is een geheel nieuw type vliegtuig, dat rechtop op zijn
staart staat, verticaal start,dan met grote snelheid horizontaal kan
gaan vliegen en na de vlucht verticaal aan de propellers gaat hangen
en op de staart naar beneden zakt als een lift in een warenhuis. Het
kan landen en starten op een terrein niet groter dan een tennisbaan.
Plotseling geen spion meer,
DE RADIO BRENGT ONS
OHM
Ingezonden Mededeling (adv
i
wolk
Ingezonden Mededeling (Adv.)
23.45-
12.3)
tienten, die in Nederlandse gezinnen
werden onder gebracht. Deze unieke
hulp aan vluchtelingen is het resultaat
van de kort geleden gevoerde actie
„Een ton voor Triëst”. Een deel van
het transport zet in Arnhem voet op
Nederlandse bodem.
ARNHEM, 25 Oct. Honderd vluch
telingen uit een kamp bij Triëst zijn
gisteren in Nederland aangekomen;
waar zij een gastvrij onthaal vonden.
Onder deze vluchtelingen bevonden
zich veertig zieken, die werden opge
nomen in sanatoria. De overige vluch
telingen zijn huisgenoten van deze pa-
1.
2.
VARA:
13
HOLLANDIA, 25 October. De land
rechter in Hollandia heeft de Indonesi
sche infiltranten, die in Mei 1953 in de
buurt van Fak Fak op Nieuw-Guinea zijn
geland, veroordeeld tot gevangenisstraf
fen, variërende van twee tot zes jaar.
De gids van de groep infiltranten, Aboe
Talib, is veroordeeld tot zes jaar, de „po
litieke commissaris” Kaparang tot vijf
jaar, acht Indonesische militairen tot vier
jaar en zes leden van de bemanning van
de prauw waarmede de groep naar
Nieuw-Guinea kwam, tot gemiddeld twee
jaar. Behalve voor een lid van de be
manning zijn alle straffen met aftrek van
voorarrest. De gids en de militairen heb
ban hoger beroep aangetekend.
UTRECHT, 25 Oct. „Het Nederlandse volk houdt niet van soldaatje spelen
en we leven hier dan ook in een voor de strijdkrachten zeer ongunstig klimaat.
Toch hebben zij de toewijding en het meeleven van ons volk nodig. Dat is alleen
te bereiken door publiciteit”. Aldus prof, dr J. J. de Jong in zijn referaat over
„De Strijdkrachten en de Pers” op de Zaterdag te Utrecht gehouden jaarverga
dering van de Nationale Christen-Officieren Vereniging. Prof, de Jong wees er
op, dat elk optreden van militaire formaties of individuele militairen in het pu
bliek een vorm van onopzettelijke publiciteit is. Gezien de instelling van ons volk
is dat echter vaak negatieve publiciteit.
De strijdkrachten hebben daarom de
taak te zorgen voor een goed doordachte
stroom van positieve publiciteit, gericht
op het kweken van goodwill door het
vermeerderen van kennis en inzicht over
hun doel en werkwijze bij het publiek,
aldus spr. Hierbij moet gebruik worden
gemaakt van allerlei media, zoals radio
en film, maar de pers en met name de
dagbladpers is hierbij toch verreweg het
voornaamste. De Koningin der Aarde is
echter geen katje om zonder handschoe
nen aan te pakken en daarom moeten bij
het contact met de pers drie dingen in ’t
oog worden gehouden.
In de eerste plaats moet de officier niet
optreden vanuit de houding, dat de pers
een nauwelijks noodzakelijk kwaad is,
maar hij moet haar leren zien als een
waarde vol bondgenoot. Voorts moet in
het contact met de pers alle gewichtig
doenerij vermeden worden en een maxi
mum aan openhartigheid aan de dag
worden gelegd. Het is vaak belangrijk
de journalist een inzicht te geven in de
achtergrond der dingen, ook al worden
deze gegevens vertrouwelijk verstrekt.
Onjuiste publicaties worden hierdoor
voorkomen. Tenslotte moet men beden
ken, dat critiek onmisbaar is in een de
mocratisch bestel als de pers op gefun
deerde wijze critiek laat horen. Ander-
zijds behoort de pers bij elke publicatie
de belangen die voor of tegen openbaar- I
making pleiten goed tegen elkaar af te
wegen, aldus prof, de Jong.
ZONDAGSRUST
De voorzitter, kol. b.d. H. Veluwen-
kamp betuigde in zijn openingswoord
zijn spijt over het niet in acht nemen
van de Zondagsheiliging bij manoeuvres
in internationaal verband. Het bestuur
zal hier tegen blijven protesteren. Hij
herdacht het overlijden van de ere-voor-
zitter, oud-minister dr J. J. van Dijk en
riep een hartelijk welkom toe aan de
huidige ere-voorzitter, luit, generaal b.d.
L. F. Duymaer van Twist.
AMSTERDAM, 23 Oct. De liqui-
datie-commissie van de N.E.S.B. heeft
in verband met het vonnis van het
Haagse gerechtshof tegsa de leiders
Paul van Tienen en mr J. Wolthuis,
met algemene stemmen en in afwach
ting van de beslissing, die de Hoge
Raad nog zal nemen in deze zaak, be
sloten de beweging op te heffen en
iedere activiteit te staken.
In een rondschrijven aan de voor
malige leden en belangstellenden wordt
hiervan mededeling gedaan.
De commissie meent daarbij de hoop
te moeten uitspreken, dat de legaliteit
van het streven van de ontbonden so
ciale beweging in de verdere proce
dure alsnog zal worden aangetoond,
zodat de N.E.S.B. haar werkzaamheden
kan hervatten. Tot op dat tijdstip
wordt de leden dringend verzocht dit
besluit van de liquidatiecommissie als
bindend te beschouwen en zich van
iedere activiteit te onthouden.
Overigens is ook de commissie er
van overtuigd, dat het werk van de
sociale beweging ook indien deze
geen erkenning zou vinden en dus niet
heropgericht zou kunnen worden
niet tevergeefs is geweest. Zij heeft,
aldus de commissie, ook in Nederland
het bestaan van een geestelijke stro
ming aangetoond, die toch eenmaal,
hoe dan ook, vorm zal zoeken en vin
den. De commissie is van oordeel, dat
deze vormgeving slechts met legale
middelen kan en mag worden gezocht
en spreekt de hoop uit, dat het verbod
en de daaruit resulterende opheffing
van de N.E.S.B. het rechtse extremis
me niet in de hand zal werken.
Het „gedrocht” waarmee Sal
mon ook heeft proef gevlogen
zeer krachtige motor gekoppeld aan
twee tegengesteld draaiende schroe
ven van normale afmetingen. In ver
ticale vlucht leveren de twee korte
vleugels in het geheel geen hefkracht.
Het toestel wordt uitsluitend door de
twee schroeven voortgestuwd.
Volgens Salmon is Lockheed’s verti
caal startend toestel een eenvoudiger
vliegtuig dan normale toestellen: er is
geen zwaar onderstel nodig, geen inge
wikkeld hydraulisch systeem, geen wiel-
remmen, allemaal zaken die het ge
wicht van. een normaal vliegtuig ver
hogen. Het vraagstuk van het gewicht
was de grootste zorg voor de Lock-
heedtechnici toen zij de XFV-1 ont
wierpen. Doordat zij erin slaagden een
toestel te bouwen met een geringer
gewicht dan de stuwkracht van de mo
tor, kon dit toestel verticaal starten.
Voor de eerste vlucht startte Salmon
het toestel horizontaal waarbij gebruik
werd gemaakt van een tijdelijk ge
monteerd horizontaal onderstel, en
vervolgens trok hij het toestel op in
een loodrechte klim. Bij een horizon
tale start die zeker zijn waarde zal
hebben bij het trainen van vliegers,
die verticale starts moeten gaan ma
ken - heeft de XFV-1 eeh aanloop
I de moderne luchtvaart eisen. Er zijn
twee ongerichte bakens opgesteld om
I de vliegtuigen de weg te wijzen. Het
grootste van de twee kan reeds van
een afstand van 350 mijl opgevangen
worden. Op de aan de noordzijde van
het vliegveld gelegen heuvel van 170
meter staat een rood obstakellicht. In
de toekomst zal het veld ook met een
electrische nachtverlichting uitgerust
worden.
De eerste K.L.M. Super-Constellation
naar Sydney (welke 31 October uit
Amsterdam vertrekt) zal het eerste
intercontinentale vliegtuig zijn dat een
officiële landing op Mokmer maakt.
Tot dan zullen de K.L.M.-toestellen ge
bruik blijven maken van de Marine
Vliegbasis Boroekoe, een paar kilome
ter van Mokmer verwijderd.
Er wordt thans met man en macht
gewerkt om alles op tijd klaar te heb
ben. Het weer werkt daarbij niet mee.
Het regent de laatste weken veel en
zwaar. Als gevolg daarvan is o.a. dezer
dagen een groot gat geslagen in het
In een kleine plechtigheid hebben
twaalf bij de Koninklijke Landmacht
in Nieuw-Guinea dienende Papoea-
militairen de sergeantsstrepen in ont
vangst mogen nemen als beloning voor
hun doorzettingsvermogen en geest
drift. Deze twaalf man hebben name
lijk met goed resultaat de cursus voor
onder-officier gevolgd. Wegens het
vertrek van de Koninklijke Landmacht
is hun bevordering echter van zuiver
titulaire aard.
De pogingen om deze Papoea’s een
verbintenis bij de politie of een op te
richten bewakingskorps te laten slui
ten zijn intussen op een volledig fiasco
uitgelopen. Van de 126 man die op 1
Maart 1955 het K.L. zullen verlaten
heeft zich slechts een enkeling bereid
verklaard over te gaan. De anderen
geven er de voorkeur aan van een
royaal (voor de inheemse maatschap
pij belachelijk-royaal) wachtgeld te
gaan leven.
Het staat overigens nog niet vast
hoe veel dat wachtgeld uiteindelijk
zal bedragen. Weliswaar was een en
ander geheel uitgewerkt en aan de
betreffende militairen meegedeeld,
maar thans is deze regeling van Ne
derland uit weer gewijzigd.
DJAKARTA, 22 Oct. De drie mi
nisters van de P.I.R. (Persatuan Indo
nesia Raya) in het Indonesische Kabi
net zijn vandaag afgetreden. Het zijn
de tweede vice-premier, Wongsonegoro,
de minister van Binnenlandse Zaken,
prof. Harairin, en de minister van Ver
bindingen, prof. Rooseno.
De minister van voorlichting, dr To-
bing, verklaarde na de vergadering van
het Kabinet, dat van de verdere ont
wikkelingen zal afhangen of aan de
P.I.R. gelegenheid zal worden geboden
wederom in het Kabinet zitting te ne
men. Verder zei de minister, dat, zoals
reeds door regeringspartijen was mee
gedeeld, een herschikking van het Ka
binet a priori niet wordt afgewezen.
„Het feit dat de motor een stuw
kracht kan produceren die groter is
dan het gewicht van het toestel maakt
de verticile start mogelijk”, zei Sal
mon. Hoewel prestatiecijfers nog
steeds geheim zijn, vertelde Salmon
dat ’t toestel vrijwel onmiddellijk een
hoge snelheid behaalt en in enkele se
conden een hoogte bereikt waar het in
horizontale vlucht kan overgaan.
Men behoeft geen lastige manipu
laties en geen nieuwe vliegtechniek
aan te leren dan het starten en lan
den in verticale stand”, zei hij. „Maar
zelfs bij het loodrecht stijgen en da
len is de XFV-1 bestuurbaar als elk
ander vliegtuig”.
Salmon vertelde dat hij, om te wen
nen aan zijn houding in een verti
cale start, thuis dikwijls languit op
een divan gaat liggen en een stapel
kussens onder zijn benen legt als
hij het avondblad, gaat lezen.
„Hoewel de XFV-1 de capaciteiten
Leeft van een zeer snelle helicopter
is het principe waarop hij gebaseerd is,
volkomen anders”, aldus Salmon. De
helicopter heeft een naar verhouding
kleine motor en grote rotors. De met
een variabel toerental ronddraaiende
rotor geeft de helicopter een draaien
de vleugel, die zowel hefkracht als
trekkracht levert. In de XFV-1 is een
(Van onze ^-redacteur)
nodig die korter is dan de lengte van
een normaal blok huizen.
Te zijner tijd zal liet verticaal op de
staart starten, waarbij geen vliegveld
nodig is. „Dit vliegtuig opent een ge
heel nieuw terrein op het gebied van
de luchtvaart, zei Salmon, „een terrein
dat belangrijker zal blijken te zijn dan
de komst van de straalmotor’’. Hij zei,
dat hjj verwachtte de verticale start in
de komende jaren te zien toegepast
voor een groot aantal vliegtuigtypen,
zelfs voor verkeersvliegtuigen.
Salmon zei: „De belangrijkste voor
delen van een verticale start zijn:
Er is een minimale ruimte nodig;
De toestellen zijn gemakkelijk te
parkeren.
3. Een hoge snelheid in beide richtin
gen, doordat zij kunnen starten
en landen op plaatsen aan het
front, op dekken van schepen en
zelfs op daken van gebouwen zijn
de gebruiksmogelijkheden van deze
toestellen wel uniek.
Hij wees ook op een belangrijk ar
gument uit veiligheidsoogpunt: vlie
gers behoeven nu voor een landing
niet te zoeken naar een landingsbaan
van voldoende lengte.
„Het schijnt dat met de komst van
de XFV-1 de luchtvaart weer een be
langrijke stap verder is geklommen”,
aldus besloot Salmon zijn uiteenzet
ting.
in 1944 op Biak geland zijn hebben
zij deze basis uitgebreid en verbeterd.
In die dagen was er o.a. het 120ste
Squadron van de Militaire Luchtvaart
op geplaatst.
Na de oorlog is Mokmer ook door
de burgerluchtvaart gebruikt. Tot 1
April 1952 landden alle K.L.M.-machi-
nes er. Daarna is het gesloten om tot
een moderne luchthaven omgebouwd
te worden. Dit is gebeurd door de
Amsterdamse Ballast Maatschappij.
De baan heeft nu een lengte van
2180 meter en (als de veiligheidsstro-
ken aan weerszijden klaar zijn) een
breedte van 60 meter. Hij bestaat uit
een onderlaag van karang (steen) ver
mengd met asfalt en een bovenlaag
van asfalt. Deze asfalt is grotendeels
nog afkomstig van het Amerikaanse
leger. De vaten hebben tien jaar in de
rimboe gelegen alvorens ze voor dit
werk gebruikt zijn. Het har dings ver
mogen van deze asfalt is dan ook
uiterst klein en dat baart nogal wat
moeilijkheden.
Het vliegveld beschikt uiteraard ---=----
ontsmet en geneest -
Salmon heeft gevlogen met allerlei
toestellen, van helicopters tot grote
super-constellations en supersoni
sche straaljagers. „Maar”, zo zegt
hij. „Er is niets zo machtig als het
besturen van dit toestel. De gewel
dige kracht, die ik tussen mijn vin
gers heb als ik aan het stuur van dit
toestel zit, is het meest opwindende
datjk in 24 jaar vliegen heb onder
vonden”.
„Wanneer iemand zich kan voorstel
len aan het stuur van een auto te
zitten die genoeg motorvermogen
heeft om de wagen zo maar van de
grond te tillen, dan weet hij welk
gevoel ik krijg als ik in de cockpit
van de XFV zit, gereed voor de
start, en kijk naar de lucht”, zei
Salmon.
Een speciaal ontworpen stoel, die in
verschillende standen geplaatst kan
worden, maakt het hem mogelijk om
een gemakkeiijke positie in te nemen
zowel bij horizontale als bij verticale
vlucht. „Wanneer ik hoog genoeg
vlieg, het toestel in verticale stand
breng en dan rustig blijf hangen, lijkt
het precies alsof ik aan een wolk
hang”, verklaarde Salmon.
vlugger
en beter met Akker’s Klooster-
balsem, die de wond zuivert,
ontsteking voorkomt en de groei
van de nieuwe huid bevordert:
EPINAL, 23 October Een Tjecbi-
sche arbeider te Saint Remy nabij d(
Franse stad Epinal heeft de politie Vrij,
dag medegedeeld, dat hjj gesproken I
heeft met een Russischsprekende be-
stuurder van een „vliegende schotel’
die hem had gevraagd hoe ver het was H
naar de Duitse grens.
De werkman, de 40-jarige V.ivar;
zeide, dat hij s ochtends vroeg op v.g
naar zijn werk was, toen hij wc:
gesproken door een forsgebouwde
vreemdeling, die een revolver in zin
hand hield. De man had een valhek;
op en droeg een grijze kiel met ga
sterende epauletten.
De vreemdeling sprak een v eenra
taal, die Ujvari niet verstond. Tc;:,
laatstgenoemde het eens met Russis;:
probeerde, begreep de vreemden.-.-
hem volkomen. Hij vroeg of hij zit’
in Italië of Spanje bevond en oi r.t:
nog ver was naar de Duitse grens, tl-
dus het verhaal van Ujvari.
De vreemdeling had vervolgens g-
vraagd hoe laat het was. Ujvari at
iwoordde: half drie. De vreer..«;a, H
nam een horloge waarop het r/er i..:
was.
De arbeider liep een eind.1. v. b I
onbekende mee totdat hij eer. vlie- I
gende schotel” midden op de weg R
staan. Het apparaat was ongeveer
derhalve meter hoog en twee
halve meter breed.
Nadat de onbekende een Russisch
groet had gezegd, steeg hij met zin
„vliegende schotel” verticaal omhooj H
tot ongeveer 500 meter met het geluid
van een naaimachine. Het apparaat
verdween in Zuidelijke richting.
LONDEN, 25 October. De Amerikaanse architect Hermann Field, die in
1949 in Warschau verdween, toen hij op zoek was naar zijn vermiste broer
Noel, is uit gevangenschap ontslagen, zo heeft radio-Warschau gemeld.
Field heeft algehele genoegdoening ontvangen, nadat een diepgaand onder,
zoek de ongegrondheid had aangetoond van de beschuldigingen, die afkoni.
stig waren van Jozef Swiatlo, aldus het Poolse commentaar. Swiatlo is een
voormalig leider van de Poolse geheime politie. Hij verblijft op het ogenblik
in de Ver. Staten, waar hij de vorige maand onthulde, dat hij indertijd zelf
Hermann Field had gearresteerd.
Radio Warschau meldt verder, dat
gepaste maatregelen zijn genomen
tegen de personen, die verantwoor
delijk zijn voor het gebrek aan
waakzaamheid en controle, waar
door Field kon worden veroordeeld.
In de officiële Poolse bekendmaking
is verklaard, dat in 1953 een onder
zoek was gelast naar de kwestie-Field.
Gebleken was dat Jozef Swiatlo, een
Amerikaanse agent-provocateur, zich
in het apparaat van de openbare-vei-
ligheidsdiensten had kunnen dringen.
Een aantal personen was toen reeds
op door hem opgestelde, valse be-
schuldigiggen gearresteerd, aldus dit
communiqué.
Swiatlo was volgens het'officiële be
richt naar het Westen uitgeweken, om
dat hij arrestatie vreesde.
Behalve Hermann Field zijn nog enige
Poolse burgers, die onschuldig waren
veroordeeld, vrijgelaten.
Swiatlo heeft de vorige maand nog
gezegd, dat de broer van Field, Noel
en zijn echtgenote Herta dood zijn. Hij
had beiden in 1949, toen zij door de I
Hongaarse autoriteiten werden vast- I
gehouden, ondervraagd. Doch toen hij I
ruim een jaar later weer in Boeapest I
was en hen verder wilde ondervragen I
was dit niet toegestaan. De Hongaren I
geloofden volgens Swiatlo, dat de I
Fields betrokken waren bij het een o' i
andere spionnagecomplot of een sa-1
menzwering tegen de communistische r
regering.
WOENSDAG 27 OCTOBER 1954
HILVERSUM I (402 m.) NCRV: Wl
Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gew. muziekl
7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws I
en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voer de zie-1
ken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waters I
9.40 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gr. I
11.15 „Als het avond wordt”, hoorsp. IR
Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12-3 I
Gram. 12.37 Kerkd. 13.00 Nieuws. 13.15 I
„Met Pit op pad”. 13.20 Promenadeorfe' I
en sol. 13.55 Gram. 15.00 Interscholii I
Jeugdtournooi. 15.40 Gram. 16.00 Voor* I
jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Orgelspel, lï-81
„Bijbellezen in het gezin”. 18.00 „Spec I
L trum van het Chr. Organisatie- en Ver
enigingsleven”, caus. 18.15 Cello en Stveel
linck-orgel. 18.30 R.V.U.: „Mens en maat- j
- schappij” door dr A. van Biemen. 19j i
Nieuws en weerber. 19.10 Huismuz. I
t Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radio- I
krant. 20.20 Omroeporkest, in de pa® I
„Augustinus”, caus. en gram. 22.15 Gra® I
22.30 Viool en piano. 22.45 Avondovert I
23.00 Nieuws. 23.20 Wereldkamp. dammes
1954. 23.30 „Man en Vrouw”, caus.
24.00 Gram.
BlLVLitsiJM 11 (298 mj
u. Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymn.
Gram. 7.45 Even opkrikken. 7.50 Gra® I
8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor I
huisvrouw. 9.00 Gymn. voor de vron"- I
9.10 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio. VA- I
RA: 10.2.0 Voor de vrouw. 11.00 R-Vl I
Mej. C. A. Eyken: „Chr. Fry en zijn »er' I
ken”. 11.30 Gram. 12.00 Dansmuz. 12)l' I
Land- en tuinbouwmed. 12.33 Voer 1>" 1
platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws
13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.18 Za»! I
en orgel. 13.45 Gram. 14.00 Medische M I
niek. 14.10 Voor de jeugd. 16.00 Voor®
zieken. 16.30 Voor de jeugd. 16.50 Gra® I
17.30 Lichte muziek. 17.50 Regeringslid I
„Nederland en de wereld”: Dr J. G. te' I
Houten „Internationale aspecten van W
plantenziektenkundig onderz. in Ne*1’ I
land”. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Ac
18.30 Dansmuz. 19.00 Voor de jeugd. 19. I
„Black Friday”, documentaire. VHw; j
19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 NieU'f]
20.05 Pol. comm. 20.15 Voor de militd^ I
20.50 „Medea”, hoorsp. 22.15 Marinid'
kapel. 22.45 „De aarde op papier”, calis
23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieu«’ I
in Esperanto. 23.20 Rhythm, muziek. 23-
—24.00 Gram.
BRUSSEL (324 m.) 12.10 Omr. ko« I
12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieu"'* I
13.15 Gram. 13.30 Causerie. 14.00 Sche»1’
radio. 15.45 Symphonie-ork. 16.00 Wc I
sen. 16.02 Gram. 16.05 Orkest cone. N
Nieuws. 17.10 Gram. 17.30 Zang en pi®’
17.50 Boekbespr. 18.00 Zang en pi®. I
18.15 Causerie. 18.30 Voor de soldaten-
19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoo» I
20.30 Gram. 21.15 Omr. ork. en solist-
22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Gr®
k
(Van onze correspondent
Alfred van Sprang)
Als de K.L.M.-Dakota uit Hol
landia Donderdagmiddag op het
vliegveld Mokmer in Biak landt
zal daarmee Nieuw-Guinea’s nieu
we internationale luchthaven offi
cieel in gebruik genomen zijn.
In deze Dakota zullen zich gou
verneur Van Baal en zijn echtge
note bevinden. In tegenwoordigheid
van de gebruikelijke autoriteiten
zal mevrouw Van Baal onmiddellijk
na het landen de openingsceremo
nie voltrekken.
Mokmer is oorspronkelijk een mili
taire luchtbasis van de Japanse lucht
macht geweest. Toen de Amerikanen