CZvZnöAAqO 1 in^ Igij de LONDENSE HAVENSTAKING NU TOTAAL Ramp treft Haiti geknapte draad Oorzaak een voor van Verplichte verzekering oude dag is geen staatspensioen Drietanders naar Duitsland Hulp kwam alle kanten toesnellen I- o neer grote ravage W erklozencijfer opnieuw gedaald Deze foto’s geven een overzicht van de 3 A.-R.-conferentie te Den Haag ons o niet laten leiden door de socialisten” PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND OONDERDAG 14 OCTOBER 1954 Herhalingsoefeningen derde divisie In enkele regels melden wij nog I DE BILT ZEGT: Zwaar bewolkt Antwerpen is solidair - Art’ Ruim 200 doden De Lufthansa gaat weer vliegen West-Duitsland en de NAVO „Wij mogen de zweep van Ook 6000 autobuschauffeurs leggen het bijltje er bij -wil ZEEUWSCH DAGBLAD Stichting ERNSTIGE TREINBOTSING ZES DODEN BIJ ELST Mr X Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: JACQ DE SMIT hoofdstad. Kruideniers voorspellen, dat in Londen een tekort aan spek, boter, gedroogd fruit en levensmid delen in blik zal ontstaan als de sta kingen voortduren. DAT voor het doctoraal examen in de medische fa culteit aan de S.U. te Am sterdam is geslaagd de heer D. C. Bom te Yerseke. DAT de Zeeuwse oester- kwekers schade ondervinden met de export naar Engeland door de Londense havensta king. siverbm is het 55 jaar geleden dat de Boe renoorlog in Zuid-Afrika volop ontbrandde. Hard is daar de strijd geweest tegen de Engelsen en vooral in Nederland was later het meeleven groot, met het lot van de boeren. DE BILT, 13 October. Zwaar bewolkt met plaatselijke enige lichte regen of motregen. Matige tot krachtige en langs de Waddenkust tijdelijk harde Zuidwestelijke wind. Ongeveer dezelf de temperaturen als gisteren. Hoogwater Vrijdag 15 October: Vlissingen: 3.31 u. 2.56 m., 15.46 u. 2.52 m. Terneuzen; 4.01 u. 2.69 m., 16.19 u. 2.65 m. Wemeldinge: 5.29 u. 2.10 m., 17.43 u. 2.04 m. Zierikzee: 5.15 u. 1.85 m., 17.28 u. 1.79 m. grote belangstelling. En de tegenstan- van wilden weten! Natuurlijk, het S. ders van de voorgestelde gang van za- L ken hebben zich krachtig verweerd. Het principieel centrale punt was dl.. is het advies zoals het er thans ligt een verkapte poging tot het instellen van staatspensioen of kan men dit inder daad rekenen tot een verpftchte ver zekering, zij het dan dat er elementen inzitten, die herinneren aan wat voorstanders van het staatsstuk steeds hebben geëist. Een van die elementen is b.v. dat kleine zelfstandigen die de premie niet kunnen betalen van deze verplichting worden vrijgesteld. Met klem heeft de heer Biewenga bestre den dat dit een vorm van staatspensi oen is. Er bestaat immers verband tus sen premieheffing en uitkering en het geld vloeit ook niet in de staatskas en wordt ook niet uit de staatskas betaald. Wat dit laatste betreft is het n.l. het ideaal dat voor deze verzekering een afzonderlijk orgaan wordt geschapen, waarvan de meeste bestuursleden door de maatschappelijke organisaties moe ten worden aangewezen. Dit zal dan betekenen, dat de Rijksverzekerings- bank in haar huidige samenstelling zal moeten verdwijnen. „Laten we toch niet al te vreesach tig staan tegenover deze tijd, zo riep de heer Biewenga uit, laten we vooral niet zo gemakkelijk zeggen dat alles van het socialisme komt. Wij mogen ons niet laten leiden door de zweep der socialisten en dat is ook niet no dig, want in de strijd om de maat schappelijke verzekering heeft de A. R. steeds vooraan gestaan. Dat was in DAT op het kruispunt By- locquestraat-Wilhelmina- straat te Axel een aanrijding heeft plaats gehad tussen de luxe auto bestuurd door dr S. en een motorcarrier be stuurd door S. Hij werd van achteren aangereden en een meter of tien door de lucht geslingerd. Hij kwam er goed af. Alleen was de ma teriële schade niet gering. «,-f b'. M derlai...oe Spoorwegen ir F. Q. den Hollander was vanmorgen spoedig op de plaats van de ramp aanwezig. De minister van Verkeer en Water staat en de directeur-generaal van het verkeer hebben in een telegram aan de Nederlandse Spoorwegen hun ernstige deelneming betuigd met het ernstige spoorwegongeval. Het vervoer tussen Nijmegen en Arnhem is door bussen onderhouden. Bij de N.S. heeft men grote lof voor de militairen die hulp hebben ver leend. Zij waren zeer snel ter plaat se en hadden vele hulpmiddelen bij zich die uitstekend van pas zijn ge komen. Zij hebben door de snelheid waarmede zij hebben gereageerd een zeer goede indruk gegeven van de mate van paraatheid. De Russische minister van Buiten landse Zaken, Molotof, is na zijn reis naar Oost-Duitsland in Moskou terug gekeerd. DAT de krokodillenvan gers nog steeds niet verder zijn gekomen dan Vlissingen. Wim Goezinnen repareert een van de motors van de „Noorderzon” en zijn twee De Japanse eerste-minister, Josjida, -eft gistermorgen zijn eerste onder- ad met de Westduitse bondskanselier Adenauer gehad. DAT de herstelcommissie Schouwen-Duiveland de ge meentebesturen heeft ver zocht een collecte te houden voor de watersnoodslachtof- fers in Oostenrijk. DAT voor het doctoraal examen in de medische fa culteit aan de R.U. te Utrecht is geslaagd de heer F. G. C. Buyse te Goes. ’s-GRAVENHAGE, 13 October Het aantal werklozen in ons land is lager dan in enig jaar sinds 1948 is voorgekomen. In September j.l. ver minderde het aantal werkloze man nen van 36.876 tot 31.673. Het aantal arbeiders op aanvullende werken daalde eveneens en wel van 9597 tot 5138. PORT AU PRINCE, 13 October Het eiland Haiti is door een ramp ge troffen. Een zware wervelstorm heeft het eiland geteisterd en enorme scha de aangericht. Meer dan 200 personen moeten het leven hebben verloren ter wijl gesproken wordt van 350 gewon den. De wervelstorm werd gevolgd door een vloedgolf, die ook weer een aantal slachtoffers eiste. De stad Cayes aan de Zuidkust is bijzonder zwaar getroffen. Daar zijn 700 mensen uit hun huizen verdreven. De schade wordt hier geraamd op 500.000 dollar. Jeremie, dat 11.000 be woners telt staat tengevolge van de vloedgolf onder water. De stad is ge heel verwoest. Alleen een kazerne, een bankgebouw en een klooster staan nog overeind. Op het platteland is veel schade toegebracht aan de plantages. 10e JAARGANG No. 2911 Abonnementsprijs 0.47 per week, ƒ2.p. maand, f 5.85 p. kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 22 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg; Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Ho ik, Middelburg; J. Hommes. Nieuwdorp; J. Huïjssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; P. Kuijt, Krabbendijke; J. Laport, Goes; J. Moll, Vlissingen; K. C. va» Spronsen Goes; R. Zuidema, Goes. a fl n ’s-GRAVENHAGE, 13 Oct. In de pe riode van ongeveer 4 November tot on geveer 4 December zullen de militairen van de derde divisie (Drietand-) divi sie voor herhalingsoefeningen worden opgeroepen. De divisie zal in twee gedeelten on der de wapenen komen, het eerste deel op of omstreeks 4 November, het twee de deel op of omstreeks 19 November. De herhalingsoefeningen beogen in het bijzonder het oefenen van de individu ele man en de kleine eenheden. Na aankomst in de diverse opkomst- plaatsen in Nederland zullen, enkele dagen later, de meeste onderdelen der divisie, hetzij per trein, hetzij over de weg, naar Duitsland worden vervoerd, waar zij gelegerd zullen worden in kampen in de Britse bezettingszone, zoals Sennelager, Vogelsang, Hohne, Munsterlager, enz. Gedurende een tiental dagen zullen in deze omgeving in kleinere en grote re verbanden oefeningen worden ge houden, waarna de onderdelen zullen terugkeren naar hun opkomstcentra voor demobilisatie. Enkele onderdelen van de derde di visie zullen in Nederland blijven en daar hun oefeningen houden. IN BELGIE. De socialistische en Katholieke "vak bonden hebben de Antwerpse haven arbeiders door middel van strooibiljet ten verzocht uit solidariteit met de sta kers in de haven van Londen geen schepen te lossen, die goederen aan boord hebben voor de Engelse hoofd stad. Overigens verklaren de vakbon den dat zij een neutrale houding in het conflict aannemen. De staking te Londen zal zeker ge volgen hebben voor de Engelse makkers zijn maar gaan aardappelen rapen in Z.- Vlaanderen om nog wat geld te verdienen. Nieuw Guinea ligt nog ver! ELST, 13 October Zes per sonen zijn vanmorgen om het leven gekomen tengevolge van een ern- tige treinbotsing op het station Eist de lijn Arnhem—Nijmegen. Om- reeks tien minuten over half drie eed vanmorgen de electrische trein van Enschede naar Roermond in volle vaart op de sneltrein Nijmegen —Amsterdam, die op het verkeerde spoor het station was binnengere den. De botsing kwam zo ha«*d aan, dat het voorste treinstel van de En- schedese trein ruim vijftien meter over de neus van de andere schoof. De treinstellen stonden schuin in de hoogte tegen elkaar op. De ravage was enorm. De slachtoffers zaten tussen de wrakstukken beklemd en de eerste uren kon men niet zeggen hoeveel slachtoffers deze treinramp had geëist. De oorzaak van het ongeluk is het knappen van een trekdraad, waardoor een wissel niet is overge gaan. Onmiddellijk na de ramp kwam uit alle richtingen hulp opdagen. Binnen korte tijd waren tien Rode Kruis colonnes en vele ziekenwagens op de plaats van het onheil aanwezig. De ernstig gewonden slachtoffers wer den onmiddellijk naar de ziekenhui zen in Arnhem en Nijmegen ver voerd. De lichtgewonden werden door dokters uit de omgeving gehol pen. Met man en macht heeft men ge werkt om de slachtoffers te bevrijden. Met snijbranders moesten de gehaven de wagens worden opengebrand om nog enkele inzittenden te bereiken. Uren na het ongeluk, omstreeks 12 uur, kon bekend worden gemaakt dat zes personen het leven hadden verlo ren. Twaalf gewonden waren toen in de ziekenhuizen opgenomen. De bestuurders van beide treinen zijn er vrij goed afgekomen. De be stuurder van de trein uit Nijmegen, die stil stond wist op tijd uit zijn cabine te springen. Zijn collega redde zijn leven door hard naar achteren te lopen. Hij werd licht gewond. Uit de ravage is gebleken, dat een tweede-klasse treinstel van de trein uit Arnhem een derde klasse treinstel van de trein uit Nijmegen is binnenge drongen. De namen van de omgekomenen zijn: Jacq. H. Sloots te Utrecht, 57 jaar; P. J. A. Hopstaken te Amersfoort, 30 jaar; J. C. Sutherland te Liverpool, 35 jaar; Majoor-waarnemer A. J. Dal- huysen te Arnhem, 43 jaar; F. J. Snels te Aalst (België), 71 jaar en mevr. Naafs-Peppelman, Maastricht. De president-directeur van de Ne- Uitgave: „Zeeuwsch Dagblad” -2UUTeï7*2438 bij geen gehoor voor advertenties 2435. Giro Vlissingen: Telef. 2754; Middelburg: BONN, 13 October De Westduitse Lufthansa is van plan per 1 Juni 1955 haar eerste transatlantische lijn Ham burg-New York te openen. De dienst zal worden onderhouden door super- constellations, die reeds zijn aange kocht. Reeds eerder zullen diensten worden geopend van Hamburg op Pa- rijs, Madrid en Londen. BONN, 13 October De Bondsrepu bliek zal bij haar intrede in de N.A. V.O. geen opname verlangen in het opperste militaire orgaan van de At lantische Organisatie, zo heeft Theo dor Blank, de officieuse Westduitse minister van Defensie meegedeeld. Blank legde er nog de nadruk op, dat West-Duitsland niet achter gesteld wenst te worden bij de andere part ners maar ook geen onredelijke eisen wil stellen. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG, 13 October Als de regering straks met een wetsontwerp zal komen inzake de verplichte ouderdomsvoorziening, zal zij naar alle waar schijnlijkheid de A.R.-partij niet als een tegenstander op haar weg ontmoeten. Op de vandaag gehouden studieconferentie zijn n.l. bezwaren naar voren ge komen, zowel tegen het referaat van de heer A. W. Biewenga als tegen het S.E R.-advies, waarbij dit referaat aansloot, maar het algemeen gevoelen was toch wel, dat de in dit advies neergelegde gedachten ook naar A.R.-beginselen acceptabel zijn, wat niet zeggen wil dat men alles zonder meer zal slikken. De heer Biewenga heeft zelf al enkele correcties op dit advies aangebracht, die beogen meer de sociale verzekeringsgedachte tot uitdrukking te brengen (men zie voor onze beschouwing van gisteren) en ook uit de vergadering zijn verschilende suggesties in deze richting gedaan o.a. door de partijvoor zitter dr Schouten. Voor deze partij conferentie bestond j de tijd dat de socialisten er nog niets E.R.-rapport is een compromis maar era. in wezen bouwt het voort op wat de dit: A.R. in het verleden gedaan heeft. Men bewandelt de weg die in het ver leden is uitgestippeld en daarom is er geen sprake van een ombuiging van die lijn.” OOK DE ZELFSTANDIGEN. Een andere vraag die breedvoerig werd besproken had betrekking op het verplicht deelnemen van zelfstandigen aan deze verzekering. Waar haalt men de rechtsgrond voor deze verplichting vandaan”, zo werd gevraagd. En het antwoord van de referent moest luiden: „Die rechtsgrond ligt in de noodtoe stand, waarin zovele ouden van dagen verkeren!” Voor wat de kleine zelf- standigen betreft was men het hiermee wel eens. „Maar”, zo vroeg men, „is het dan wel juist ook diegenen de ver plichting op te leggen, die zelf in staat zijn voor hun oude dag te zorgen? Moet men niet een grens stellen, b.v. bij f 6.000.In zijn referaat had de heer Biewenga er al opgewezen, dat dan de last voor de niet draagkrachti- gen geheel gelicht wordt op de Schou ders van de weinig draagkrachtigen. Ook anderen, practische argumenten bracht hij in het geding. Wie garan deert b.v. dat een zelfstandige onder nemer altijd meer dan die f 6000.— zal verdienen. Een soort gelijk bezwaar had de re ferent tegen een opmerking van dr Schouten, om de ambtenaren van de verplichte verzekering uit te sluiten omdat de Overheid toch al voor een hoger pensioen zorgt. „Wie garan deert”, zo vroeg de heer Biewenga, „dat ze altijd in overheidsdienst zul len blijven.” Een ander argument dat ter sprake kwam was, dat deze verzekering het verantwoordelijkheidsbesef van ons volk nog meer zal ondergraven. De in leider geloofde hierin niet. Dit mini mum pensioen, zo was zijn mening, zal juist stimulerend werken om dit be drag door zelf te sparen nog te ver hogen. Een poging om de verzekeringsge dachte dieper in het ontwerp in te leggen vormde de suggestie of ook die kleine zelfstandigen die geen premie kunnen betalen toch iets te laten be talen, desnoods met behulp van sub sidies. Tal van andere kwesties werden nog in het geding gebracht, waarop we t.z.t. nog wel eens zullen terugkomen. In de morgenuren had het centraal comité vergaderd. Tijdens deze bijeen komst werd aan dr J. Schouten namens dit comité zijn geschilderd portret aan geboden als geschenk voor zijn zeven tigste verjaardag, die hij verleden jaar heeft gevierd. Vandaag wordt de con ferentie voortgezet waarbij gesproken zal worden over het mandement en de doorbraak. loofdkantoor. Goes, L. Vorststr. 10 Tel 2438 bij geen gehoor voor 2970, voor redactie 274289 Kantoren: Lammensstraat 17, Korte «ö’órdstr. 35 TeL administratie 2009 Tel. redactie 2347; Ter neuzen: Dijkstraat 26-28 Exploitatie: Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes LONDEN, 13 October De stakingen in Londen breiden zich geregeld uit. Vandaag hebben ruim 6.000 Londense buschauffeurs het werk neergelegd uit protest tegen de nieuwe dienstregelingen. In de Tilbury-haven bij Londen hebben 2.500 havenarbeiders besloten ook in staking te gaan. De staking is nu practisch totaal. Ongeveer 35.000 man werken niet. Voor de helft is de staking officieel, gesteund door de 'vakbonden. De andere helft wordt door de vakbonden onofficieel gesteund. Ook in Southampton zijn vanmorgen arbeiders in staking gegaan uit sym pathie met hun Londense collegae. Het betreft hier 2000 man. De havenarbei ders te Sunderland hebben meegedeeld, dat zij geen schepen zullen laden en lossen, die uit Londen naar deze plaats worden gedirigeerd. Uit Glasgow komen eveneens sta- kingsberichten. Hier hebben duizend havenarbeiders het werk stilgelegd. Zij willen een verhoging van het tarief voor de vuile lading. Het geschil is nog beperkt tot een deel van de haven. Maar verwacht wordt dat de staking zich hier ook zal uitbreiden. Aanlei ding tot deze staking was het lossen van een schip met beenderen voor Ar gentinië. ->e 'i'A

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 1