CZvZnöAAqO
1
in^
Igij
de
LONDENSE HAVENSTAKING
NU TOTAAL
Ramp treft
Haiti
geknapte draad
Oorzaak
een
voor
van
Verplichte verzekering
oude dag is geen staatspensioen
Drietanders
naar Duitsland
Hulp kwam
alle kanten
toesnellen
I-
o
neer
grote ravage
W erklozencijfer
opnieuw gedaald
Deze foto’s geven een
overzicht van de
3
A.-R.-conferentie te Den Haag
ons
o
niet laten leiden door
de socialisten”
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
OONDERDAG 14 OCTOBER 1954
Herhalingsoefeningen derde
divisie
In enkele regels melden wij nog
I
DE BILT ZEGT:
Zwaar bewolkt
Antwerpen is solidair
- Art’
Ruim 200 doden
De Lufthansa gaat
weer vliegen
West-Duitsland en de NAVO
„Wij mogen
de zweep van
Ook 6000 autobuschauffeurs leggen het
bijltje er bij
-wil
ZEEUWSCH DAGBLAD
Stichting
ERNSTIGE TREINBOTSING
ZES DODEN
BIJ ELST
Mr
X
Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE
Directeur: JACQ DE SMIT
hoofdstad. Kruideniers voorspellen,
dat in Londen een tekort aan spek,
boter, gedroogd fruit en levensmid
delen in blik zal ontstaan als de sta
kingen voortduren.
DAT voor het doctoraal
examen in de medische fa
culteit aan de S.U. te Am
sterdam is geslaagd de heer
D. C. Bom te Yerseke.
DAT de Zeeuwse oester-
kwekers schade ondervinden
met de export naar Engeland
door de Londense havensta
king.
siverbm
is het 55 jaar geleden dat de Boe
renoorlog in Zuid-Afrika volop
ontbrandde. Hard is daar de
strijd geweest tegen de Engelsen
en vooral in Nederland was later
het meeleven groot, met het lot
van de boeren.
DE BILT, 13 October. Zwaar bewolkt
met plaatselijke enige lichte regen of
motregen. Matige tot krachtige en
langs de Waddenkust tijdelijk harde
Zuidwestelijke wind. Ongeveer dezelf
de temperaturen als gisteren.
Hoogwater Vrijdag 15 October:
Vlissingen: 3.31 u. 2.56 m., 15.46 u. 2.52
m. Terneuzen; 4.01 u. 2.69 m., 16.19 u.
2.65 m. Wemeldinge: 5.29 u. 2.10 m.,
17.43 u. 2.04 m. Zierikzee: 5.15 u. 1.85
m., 17.28 u. 1.79 m.
grote belangstelling. En de tegenstan- van wilden weten! Natuurlijk, het S.
ders van de voorgestelde gang van za- L
ken hebben zich krachtig verweerd.
Het principieel centrale punt was dl..
is het advies zoals het er thans ligt een
verkapte poging tot het instellen van
staatspensioen of kan men dit inder
daad rekenen tot een verpftchte ver
zekering, zij het dan dat er elementen
inzitten, die herinneren aan wat
voorstanders van het staatsstuk steeds
hebben geëist. Een van die elementen
is b.v. dat kleine zelfstandigen die de
premie niet kunnen betalen van deze
verplichting worden vrijgesteld. Met
klem heeft de heer Biewenga bestre
den dat dit een vorm van staatspensi
oen is. Er bestaat immers verband tus
sen premieheffing en uitkering en het
geld vloeit ook niet in de staatskas en
wordt ook niet uit de staatskas betaald.
Wat dit laatste betreft is het n.l. het
ideaal dat voor deze verzekering een
afzonderlijk orgaan wordt geschapen,
waarvan de meeste bestuursleden door
de maatschappelijke organisaties moe
ten worden aangewezen. Dit zal dan
betekenen, dat de Rijksverzekerings-
bank in haar huidige samenstelling zal
moeten verdwijnen.
„Laten we toch niet al te vreesach
tig staan tegenover deze tijd, zo riep
de heer Biewenga uit, laten we vooral
niet zo gemakkelijk zeggen dat alles
van het socialisme komt. Wij mogen
ons niet laten leiden door de zweep
der socialisten en dat is ook niet no
dig, want in de strijd om de maat
schappelijke verzekering heeft de A.
R. steeds vooraan gestaan. Dat was in
DAT op het kruispunt By-
locquestraat-Wilhelmina-
straat te Axel een aanrijding
heeft plaats gehad tussen de
luxe auto bestuurd door dr
S. en een motorcarrier be
stuurd door S. Hij werd van
achteren aangereden en een
meter of tien door de lucht
geslingerd. Hij kwam er
goed af. Alleen was de ma
teriële schade niet gering.
«,-f b'.
M
derlai...oe Spoorwegen ir F. Q. den
Hollander was vanmorgen spoedig op
de plaats van de ramp aanwezig.
De minister van Verkeer en Water
staat en de directeur-generaal van het
verkeer hebben in een telegram aan de
Nederlandse Spoorwegen hun ernstige
deelneming betuigd met het ernstige
spoorwegongeval.
Het vervoer tussen Nijmegen en
Arnhem is door bussen onderhouden.
Bij de N.S. heeft men grote lof voor
de militairen die hulp hebben ver
leend. Zij waren zeer snel ter plaat
se en hadden vele hulpmiddelen bij
zich die uitstekend van pas zijn ge
komen. Zij hebben door de snelheid
waarmede zij hebben gereageerd een
zeer goede indruk gegeven van de
mate van paraatheid.
De Russische minister van Buiten
landse Zaken, Molotof, is na zijn reis
naar Oost-Duitsland in Moskou terug
gekeerd.
DAT de krokodillenvan
gers nog steeds niet verder
zijn gekomen dan Vlissingen.
Wim Goezinnen repareert
een van de motors van de
„Noorderzon” en zijn twee
De Japanse eerste-minister, Josjida,
-eft gistermorgen zijn eerste onder-
ad met de Westduitse bondskanselier
Adenauer gehad.
DAT de herstelcommissie
Schouwen-Duiveland de ge
meentebesturen heeft ver
zocht een collecte te houden
voor de watersnoodslachtof-
fers in Oostenrijk.
DAT voor het doctoraal
examen in de medische fa
culteit aan de R.U. te
Utrecht is geslaagd de heer
F. G. C. Buyse te Goes.
’s-GRAVENHAGE, 13 October
Het aantal werklozen in ons land is
lager dan in enig jaar sinds 1948 is
voorgekomen. In September j.l. ver
minderde het aantal werkloze man
nen van 36.876 tot 31.673. Het aantal
arbeiders op aanvullende werken
daalde eveneens en wel van 9597 tot
5138.
PORT AU PRINCE, 13 October
Het eiland Haiti is door een ramp ge
troffen. Een zware wervelstorm heeft
het eiland geteisterd en enorme scha
de aangericht. Meer dan 200 personen
moeten het leven hebben verloren ter
wijl gesproken wordt van 350 gewon
den. De wervelstorm werd gevolgd
door een vloedgolf, die ook weer een
aantal slachtoffers eiste.
De stad Cayes aan de Zuidkust is
bijzonder zwaar getroffen. Daar zijn
700 mensen uit hun huizen verdreven.
De schade wordt hier geraamd op
500.000 dollar. Jeremie, dat 11.000 be
woners telt staat tengevolge van de
vloedgolf onder water. De stad is ge
heel verwoest. Alleen een kazerne, een
bankgebouw en een klooster staan nog
overeind. Op het platteland is veel
schade toegebracht aan de plantages.
10e JAARGANG No. 2911
Abonnementsprijs 0.47 per week,
ƒ2.p. maand, f 5.85 p. kwartaal.
Losse nummers 13 cent.
Advertentieprijs 22 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct. per woord
Medewerkers: J. A. van Bennekom, Middelburg; Ds W. C. van Burgeler, Kruiningen; A. I. Catsman, Aardenburg;
Ds D. J. van Dijk, St. Annaland; Ds A. Gruppen, Biezelinge; J. S. Ho ik, Middelburg; J. Hommes. Nieuwdorp;
J. Huïjssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; P. Kuijt, Krabbendijke; J. Laport, Goes; J. Moll, Vlissingen; K. C.
va» Spronsen Goes; R. Zuidema, Goes.
a
fl
n
’s-GRAVENHAGE, 13 Oct. In de pe
riode van ongeveer 4 November tot on
geveer 4 December zullen de militairen
van de derde divisie (Drietand-) divi
sie voor herhalingsoefeningen worden
opgeroepen.
De divisie zal in twee gedeelten on
der de wapenen komen, het eerste deel
op of omstreeks 4 November, het twee
de deel op of omstreeks 19 November.
De herhalingsoefeningen beogen in het
bijzonder het oefenen van de individu
ele man en de kleine eenheden.
Na aankomst in de diverse opkomst-
plaatsen in Nederland zullen, enkele
dagen later, de meeste onderdelen der
divisie, hetzij per trein, hetzij over de
weg, naar Duitsland worden vervoerd,
waar zij gelegerd zullen worden in
kampen in de Britse bezettingszone,
zoals Sennelager, Vogelsang, Hohne,
Munsterlager, enz.
Gedurende een tiental dagen zullen
in deze omgeving in kleinere en grote
re verbanden oefeningen worden ge
houden, waarna de onderdelen zullen
terugkeren naar hun opkomstcentra
voor demobilisatie.
Enkele onderdelen van de derde di
visie zullen in Nederland blijven en
daar hun oefeningen houden.
IN BELGIE.
De socialistische en Katholieke "vak
bonden hebben de Antwerpse haven
arbeiders door middel van strooibiljet
ten verzocht uit solidariteit met de sta
kers in de haven van Londen geen
schepen te lossen, die goederen aan
boord hebben voor de Engelse hoofd
stad. Overigens verklaren de vakbon
den dat zij een neutrale houding in het
conflict aannemen.
De staking te Londen zal zeker ge
volgen hebben voor de Engelse
makkers zijn maar gaan
aardappelen rapen in Z.-
Vlaanderen om nog wat geld
te verdienen. Nieuw Guinea
ligt nog ver!
ELST, 13 October Zes per
sonen zijn vanmorgen om het leven
gekomen tengevolge van een ern-
tige treinbotsing op het station Eist
de lijn Arnhem—Nijmegen. Om-
reeks tien minuten over half drie
eed vanmorgen de electrische trein
van Enschede naar Roermond in
volle vaart op de sneltrein Nijmegen
—Amsterdam, die op het verkeerde
spoor het station was binnengere
den. De botsing kwam zo ha«*d aan,
dat het voorste treinstel van de En-
schedese trein ruim vijftien meter
over de neus van de andere schoof.
De treinstellen stonden schuin in de
hoogte tegen elkaar op. De ravage
was enorm. De slachtoffers zaten
tussen de wrakstukken beklemd en
de eerste uren kon men niet zeggen
hoeveel slachtoffers deze treinramp
had geëist.
De oorzaak van het ongeluk is
het knappen van een trekdraad,
waardoor een wissel niet is overge
gaan.
Onmiddellijk na de ramp kwam uit
alle richtingen hulp opdagen. Binnen
korte tijd waren tien Rode Kruis
colonnes en vele ziekenwagens op de
plaats van het onheil aanwezig. De
ernstig gewonden slachtoffers wer
den onmiddellijk naar de ziekenhui
zen in Arnhem en Nijmegen ver
voerd. De lichtgewonden werden
door dokters uit de omgeving gehol
pen.
Met man en macht heeft men ge
werkt om de slachtoffers te bevrijden.
Met snijbranders moesten de gehaven
de wagens worden opengebrand om
nog enkele inzittenden te bereiken.
Uren na het ongeluk, omstreeks 12
uur, kon bekend worden gemaakt dat
zes personen het leven hadden verlo
ren. Twaalf gewonden waren toen in
de ziekenhuizen opgenomen.
De bestuurders van beide treinen
zijn er vrij goed afgekomen. De be
stuurder van de trein uit Nijmegen, die
stil stond wist op tijd uit zijn cabine te
springen. Zijn collega redde zijn leven
door hard naar achteren te lopen. Hij
werd licht gewond.
Uit de ravage is gebleken, dat een
tweede-klasse treinstel van de trein
uit Arnhem een derde klasse treinstel
van de trein uit Nijmegen is binnenge
drongen.
De namen van de omgekomenen zijn:
Jacq. H. Sloots te Utrecht, 57 jaar;
P. J. A. Hopstaken te Amersfoort, 30
jaar; J. C. Sutherland te Liverpool, 35
jaar; Majoor-waarnemer A. J. Dal-
huysen te Arnhem, 43 jaar; F. J. Snels
te Aalst (België), 71 jaar en mevr.
Naafs-Peppelman, Maastricht.
De president-directeur van de Ne-
Uitgave:
„Zeeuwsch Dagblad”
-2UUTeï7*2438 bij geen gehoor voor
advertenties
2435. Giro
Vlissingen:
Telef. 2754; Middelburg:
BONN, 13 October De Westduitse
Lufthansa is van plan per 1 Juni 1955
haar eerste transatlantische lijn Ham
burg-New York te openen. De dienst
zal worden onderhouden door super-
constellations, die reeds zijn aange
kocht. Reeds eerder zullen diensten
worden geopend van Hamburg op Pa-
rijs, Madrid en Londen.
BONN, 13 October De Bondsrepu
bliek zal bij haar intrede in de N.A.
V.O. geen opname verlangen in het
opperste militaire orgaan van de At
lantische Organisatie, zo heeft Theo
dor Blank, de officieuse Westduitse
minister van Defensie meegedeeld.
Blank legde er nog de nadruk op, dat
West-Duitsland niet achter gesteld
wenst te worden bij de andere part
ners maar ook geen onredelijke eisen
wil stellen.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG, 13 October Als de regering straks met een wetsontwerp
zal komen inzake de verplichte ouderdomsvoorziening, zal zij naar alle waar
schijnlijkheid de A.R.-partij niet als een tegenstander op haar weg ontmoeten.
Op de vandaag gehouden studieconferentie zijn n.l. bezwaren naar voren ge
komen, zowel tegen het referaat van de heer A. W. Biewenga als tegen het
S.E R.-advies, waarbij dit referaat aansloot, maar het algemeen gevoelen was
toch wel, dat de in dit advies neergelegde gedachten ook naar A.R.-beginselen
acceptabel zijn, wat niet zeggen wil dat men alles zonder meer zal slikken.
De heer Biewenga heeft zelf al enkele correcties op dit advies aangebracht,
die beogen meer de sociale verzekeringsgedachte tot uitdrukking te brengen
(men zie voor onze beschouwing van gisteren) en ook uit de vergadering
zijn verschilende suggesties in deze richting gedaan o.a. door de partijvoor
zitter dr Schouten.
Voor deze partij conferentie bestond j de tijd dat de socialisten er nog niets
E.R.-rapport is een compromis maar
era. in wezen bouwt het voort op wat de
dit: A.R. in het verleden gedaan heeft.
Men bewandelt de weg die in het ver
leden is uitgestippeld en daarom is er
geen sprake van een ombuiging van
die lijn.”
OOK DE ZELFSTANDIGEN.
Een andere vraag die breedvoerig
werd besproken had betrekking op het
verplicht deelnemen van zelfstandigen
aan deze verzekering. Waar haalt men
de rechtsgrond voor deze verplichting
vandaan”, zo werd gevraagd. En het
antwoord van de referent moest luiden:
„Die rechtsgrond ligt in de noodtoe
stand, waarin zovele ouden van dagen
verkeren!” Voor wat de kleine zelf-
standigen betreft was men het hiermee
wel eens. „Maar”, zo vroeg men, „is
het dan wel juist ook diegenen de ver
plichting op te leggen, die zelf in staat
zijn voor hun oude dag te zorgen?
Moet men niet een grens stellen, b.v.
bij f 6.000.In zijn referaat had de
heer Biewenga er al opgewezen, dat
dan de last voor de niet draagkrachti-
gen geheel gelicht wordt op de Schou
ders van de weinig draagkrachtigen.
Ook anderen, practische argumenten
bracht hij in het geding. Wie garan
deert b.v. dat een zelfstandige onder
nemer altijd meer dan die f 6000.—
zal verdienen.
Een soort gelijk bezwaar had de re
ferent tegen een opmerking van dr
Schouten, om de ambtenaren van de
verplichte verzekering uit te sluiten
omdat de Overheid toch al voor een
hoger pensioen zorgt. „Wie garan
deert”, zo vroeg de heer Biewenga,
„dat ze altijd in overheidsdienst zul
len blijven.”
Een ander argument dat ter sprake
kwam was, dat deze verzekering het
verantwoordelijkheidsbesef van ons
volk nog meer zal ondergraven. De in
leider geloofde hierin niet. Dit mini
mum pensioen, zo was zijn mening, zal
juist stimulerend werken om dit be
drag door zelf te sparen nog te ver
hogen.
Een poging om de verzekeringsge
dachte dieper in het ontwerp in te
leggen vormde de suggestie of ook die
kleine zelfstandigen die geen premie
kunnen betalen toch iets te laten be
talen, desnoods met behulp van sub
sidies.
Tal van andere kwesties werden nog
in het geding gebracht, waarop we t.z.t.
nog wel eens zullen terugkomen.
In de morgenuren had het centraal
comité vergaderd. Tijdens deze bijeen
komst werd aan dr J. Schouten namens
dit comité zijn geschilderd portret aan
geboden als geschenk voor zijn zeven
tigste verjaardag, die hij verleden jaar
heeft gevierd. Vandaag wordt de con
ferentie voortgezet waarbij gesproken
zal worden over het mandement en de
doorbraak.
loofdkantoor. Goes, L. Vorststr.
10 Tel 2438 bij geen gehoor voor
2970, voor redactie
274289 Kantoren:
Lammensstraat 17,
Korte
«ö’órdstr. 35 TeL administratie
2009 Tel. redactie 2347; Ter
neuzen: Dijkstraat 26-28
Exploitatie:
Oosterbaan Le Cointre N.V.,
Goes
LONDEN, 13 October De stakingen in Londen breiden zich
geregeld uit. Vandaag hebben ruim 6.000 Londense buschauffeurs het
werk neergelegd uit protest tegen de nieuwe dienstregelingen. In de
Tilbury-haven bij Londen hebben 2.500 havenarbeiders besloten ook
in staking te gaan. De staking is nu practisch totaal. Ongeveer 35.000
man werken niet. Voor de helft is de staking officieel, gesteund door
de 'vakbonden. De andere helft wordt door de vakbonden onofficieel
gesteund.
Ook in Southampton zijn vanmorgen
arbeiders in staking gegaan uit sym
pathie met hun Londense collegae. Het
betreft hier 2000 man. De havenarbei
ders te Sunderland hebben meegedeeld,
dat zij geen schepen zullen laden en
lossen, die uit Londen naar deze plaats
worden gedirigeerd.
Uit Glasgow komen eveneens sta-
kingsberichten. Hier hebben duizend
havenarbeiders het werk stilgelegd. Zij
willen een verhoging van het tarief
voor de vuile lading. Het geschil is nog
beperkt tot een deel van de haven.
Maar verwacht wordt dat de staking
zich hier ook zal uitbreiden. Aanlei
ding tot deze staking was het lossen
van een schip met beenderen voor Ar
gentinië.
->e
'i'A