Uan Utijdag, 1 O,cta&eA, a$: In Vlissingen productie van electrici- teit voor iedere plaats in Zeeland van P.Z.E.M kan alles aan nu C.Z.: ELECTRISCH HART VAN DE PROVINCIE Onderdeel Groots bouwwerk met de modernste installaties Aesthetisch geslaagd bouwwerk het grote electrificatieplan Belangrijke data in de bouwgeschiedenis dïaden o-rnlficmnen he.e£ getand I WW Honderden genodigden naar Vlissingen Millioenenzaak. De oplossing. Oude centrale uitgeleefd. ZEEUWSCH DAGBLAD Dinsdag 28 September 1954 pagina 2 9 CENTRALE ZEELAND tot Uw dienst 0 niet een bedrag, dat men zomaar even- heel wat vastzit bewijst het enorme bouwwerk, dat is ingericht met de modernste installaties. v. maar vooral, dat de poging om tot een verantwoord ge bouw te komen volledig is geslaagd. nu scl da ge: wi in ce no lij: be en ha on lie ee Rc kl; sti wi wc de bij r Di - - -x<. jaren rente en aflossing der geïnves teerde bedragen zwaar op de maat- senappij, maar aan de andere kant (en dat is veel belangrijker) worden de va riabele kosten door liet in bedrijf heb ben van grotere eenheden aanmerke lijk lager dan bij de oude centrale. De tarieven behoeven niet te worden ver hoogd en zelfs is het zo, dat in de toe- Komst, wanneer de exploitatieresulta ten gunstiger worden, ook aan gunsti ger tarieven kan worden gedacnt. net stroomverbruik voor huishoudelijke doetemden zal zoveel mogelijk women gestimuleerd. Dat kan ook nog wel, wanneer men weet, dat per jaar per noord der bevolking in Zeeianauo KWh wordt veroruikt tegen een iNederiands gemiddelde van lou kWh. Maar net voornaamste moet toch wel van ae in dustrie komen. In dat verband betreur de ir Micnieisen het, dat er in Zeeuwsen-Vlaanderen nog enkele gro te industrieën zelf stroom opweKiien. Dit is heel verKiaaroaar, maar toen is het te hopen, dat deze bedrij ven, m net belang der Zeeuwse samemevmg, zich zullen aansluiten op het openbare net. Want dat beteKent, dat uiieindeiijk de tarieven gunstiger Kunnen worden. Oorspronkelijk werd rekening ge houden met stroomafname door de Ned. Spoorwegen voor de Zeeuwse lijn. In dat geval zouden er twee eenheden Komen, maar zonder de Spoorwegen slechts één eenheid. De N.S. electriïi- ceerden de Zeeuwse lijn niet en toch staan er nu twee eenheden. De beslis sing was met moeilijk; de werkelijke stroomafname overtrof verre de schat ting met inoegrip van de eiectnsche energie voor de treinen! De oude centrale blijft bedrijfsklaar en kan zo nodig assistentie verlenen. Het gezamenlijK vermogen der daar aanwezige machines is lÖOOOkW. tjes op een achtermiddag uitgeeft! Professor Van Staveren, de direc teur van het Centraal Bureau der Vereniging van Directeuren van Electriciteitsbedrijven in Nederland, die een groot aandeel had in de voorbereiding der plannen (met de overleden directeur van de P.Z.E.M., de heer J. Slooves) kwam zelf haar Zeeland om de Staten de nodige in lichtingen te verstrekken en hon derd en één vragen te beantwoor den. Het resultaat was, dat slechts drie Statenleden zich tegen de uit voering van de plannen verklaarden. SLOKOPPEN. Dat die ketels heel wat „voedsel” nodig hebben valt licht te begrijpen. Het zijn hele slokoppen! Zij krijgen hun kolen uit een soort van bunker erboven, die een inhoud heeft van 192 ton. Dat is voldoende voor 32 uren, hetgeen o.m. betekent, dat er tijdens de weekeinden niet gebunkerd behoeft te worden. Over de kolen zijn wij nog niet uit gepraat. Er moet n.l. nog iets van het kolenpark worden gezegd. Dat kan een voorraad opslaan van 23.000 ton kolen, een hoeveelheid, die voldoende is voor woeste grond van ruim 6 ha groot genoeg was voor het verwerkelijken van de plannen. di< ge va les gu 15 tre wé W< WÉ ge ril be „a WÉ all ge ne liji uil co m: de tOÉ re; Pe vo ko 15- Da aa de: ge: de! de; roi kh ecl kw stu En ou< kei ho< tre I anl wij koi reh Kv onj (de ten boe 200 mo: hui voe gro we enk ten li trol had twe ken moe lang de geli sch< wijs tekc cant gepl volg vele hun wijl staa; over neer tjjd open vuld is he OOgs’ verk begii enke dispe leszii jaar zijn i Vo. gente staan cijfer het t schot. °vers. zicht is het leerlij Wordt °nder °f me schepl hieuw vendie leerpli geen ten za zal m zeker vrees Reling, Die vr veerd. Een De Centrale Zeeland is o.i. een mooi complex ge- worden, zoals men er niet veel in ons land zal vinden. Zij heeft om het zo te zeg gen persoonlijkheid, die haar functie wel spoedig verraadt (zeker voor de ingewijde op electriciteitsgebied), maar dat functionele is niet het één en het al. De ontwerper heeft zijn kracht gezocht in de strakke lijn, maar tegen eentonigheid met succes ge waakt. Op logische en ver antwoorde wijze zijn de gro te en kleine bijgebouwen rond machinehal en ketel- van 1.80 meter hoog en 1.40 meter breed. De leidingen zijn 200 meter lang. Het is wel wat meer dan een paar druppels, die door deze onder grondse kanalen vloeien, want elke turbine heeft per uur zo’n slordige 6000 kubieke meter koelwater nodig. EEN VIJVER MET EEN BEDOELING. Als dat water zijn dienst heeft ge daan, dan moet het weer worden af gevoerd. Tussen twee haakjes: de tem peratuur van het water ligt dan 9 gra den hoger! De afvoer geschiedt via een open kanaal naar de tweede binnenha ven. Voor de voorziening van de ke tels met suppletiewater is een aan trekkelijke oplossing gevonden. Deze vindt n.l. grotendeels plaats uit de fraaie vijver voor de centrale en die vijver krijgt haar voorraad van de daken der gebouwen, die de regen naar deze vijver af voer en. Behalve het ketelhuis en de machi-1 31 OCTOBER 1950: Mr. A. J. van der Weel, voorzitter van het dagelijks bestuur der P.Z.E.M., heit de eerste paal. 12 NOVEMBER 1951: de eerste kolom der staalconstructie wordt gemonteerd. 3 NOVEMBER 1952: De machine- zaal is glas- en waterdicht. 20 OCTOBER 1953: het vuur voor de ketels wordt officieel ontstoken. 6 APRIL 1954: het proefdraaien der turbo-generatoren wordt afgesloten; de stroomlevering door de Centrale Zeeland be gint. 1 OCTOBER 1954: de C.Z. wordt officieel in gebruik gesteld door minister Zijlstra. „De bezorgdheid van de laatste jaren vanwege de enorm gestegen vraag naar electrische energie is met de ingebruik name der Centrale Zeeland verdwenen. De P.Z.E.M. kan nu alles aan! Wordt er nog meer gevraagd, dan kan via de drie maanden. Bovendien kan deze capaciteit later nog worden verdub beld, indien dat nodig mocht zijn. Een over een verrijdbare brug lopende 3- tons-grijperkraan kan de kolen lossen uit de schepen, die meren aan de op het kanaaltalud gebouwde aanleg steiger. Deze kolen worden door mid del van een systeem van transport banden en emmerladders in de cen trale gebracht, terwijl ook via een tot in de machinezaal lopende spoorweg- aansluiting kolen kunnen worden aan gevoerd. Als wij in het vervolg van dit ar tikel nu het één en ander gaan ver tellen over het hoe en het wat van deze centrale, dan zullen er heel wat cijfers en getallen voor de dag komen. Dat is allemaal erg zakelijk en pro zaïsch, maar u moet dan maar denken, dat de zaak, waar het om gaat, ook voor u van belang is. Vanwege het licht in uw huis, uw stofzuiger of de machines in uw bedrijf! Verreweg het grootste gebouw op het terrein is het ketelhuis, dat alles overheerst en door vier machtige sta len schoorstenen wordt gekroond. Wie bovenop zo’n schoorsteen staat bevindt zic’i 45 meter boven de begane grond. Want het ketelhuis is 35 meter hoog en de schoorstenen elk 10 meter. De machinezaal is wat lager, maar zij mag er toch ook wezen. Aan de kant van het kanaal door Walcheren staat een pompstation, dat ervoor zorgt, dat de condensors voldoende koelwater krijgen. Dat geschiedt door twee ondergrondse betonnen leidingen huis gegroepeerd en ook zij verraden de geest en de hand van iemand, die het er niet alleen om te doen was een utiliteitsgebouw neer te zetten, maar te komen tot ’n doelbewuste conceptie, pas send in het omliggende landschap en dat zonder schreeuwerige overdrijving beheersend. De vier hoge schoorstenen, die het dak bekronen, geven het complex een sterk ac cent, maar zij schijnen als het ware uit het gebouw te groeien. Modern van con structie is de centrale zeer zeker, maar niet zo, dat de opzet daaronder heeft gele den. Beton, glas, staal en een voudige baksteen geven de 1~> abrieksgebouwen en r< electrische centrales munten meestal niet uit door een schone vormge ving. Nuchter en zakelijk staan zij bijna steeds uit te steken boven de omgeving. Niemand kan er met de bes te wil wat moois aan vinden en niemand verwacht ook, dat een fabriek of een elec trische centrale opvalt door een schoon exterieur. Maar als dat eens een keer wèl het geval is, dan blijven de mensen staan kijken! Want dan is het een zeldzame uit zondering op de regel. Dat geval doet zich voor bij de nieuwe Centrale Zeeland te Vlissingen. Zij is een voorbeeld hoe het óók kan zonder het ka rakter van de bestemming van een openbaar nutsge- bouw geweld aan te doen en de schoonheid aan de zake lijkheid op te offeren. Het is bijzonder verblijdend, nu de centrale is gereed gekomen, te mogen constateren, dat niet alleen aan de aestheti- sche vormgeving de grootst mogelijke zorg is besteed, TRANSFORMATORS. Aan de Oostzijde der centrale ligt het 50kV-schakelstation, waarheen de opgewekte energie wordt gevoerd en waar de 50.000 Voltverbindingen met Goes en Brabant en met Westdorpe eindigen. Hiervandaan wordt ook de stroom over Walcheren gedistribu eerd. De leek begrijpt weinig of niets van de betekenis en de bedoeling der vele en velerlei instrumenten, die hier een plaats hebben gevonden. Maar hij vindt het wèl interessant om te horen, dat de schakelwacht op deze instru menten onmiddellijk elke onregelma tigheid en elke calamiteit kan aflezen, waar deze zich in de provincie ook mochten voordoen. En nog belangrij ker is, dat vanuit dit gebouw ook di rect kan worden ingegrepen en cor recties kunnen worden aangebracht, zodat met recht gesproken mag wor den van het „op lange afstand dirige ren van electriciteit”! SPREKENDE CIJFERS. Nog enkele andere sprekende cijfers vragen onze aandacht. Daar is aller eerst het terrein zelf. Dat moest wor den opgespoten tot een hoogte van 3.70 meter boven N.A.P. om de cen trale watervrij te houden. Voor deze ophoging was niet minder dan 150.000 kubieke meter zand nodig, dat werd gebaggerd in het Veeregat. Ook de schilders hebben niet op het appèl ontbroken. Zij bewerkten 80.000 vier kante meter met hun kwast! En om de cijferparade te voltooien vertellen wij nog, dat in het complex 1 millioen kilo betonijzer is verwerkt, 2H milli oen kilo staalconstructie en dat er 3,5 millioen stenen moesten worden ver werkt. Ruim 1300 betonnen palen moesten worden geheid, elk ter lengte van 13 meter of met elkaar 17 kilo meter, en ongeveer 60 kolommen van staal (23 meter lang) werden op een betonnen fundering gemonteerd. Voor die fundering moest 5000 kubieke me ter beton worden gestort. 1 nezaal (met voedings- en schakel ruimte 75 bij 80 m) zijn er op het uitgebreide terrein nog heel wat meer bouwwerken verrezen. Er zijn transformators, een schakelgebouw, een magazijn, een werkplaats met schaft- en wasruimten, een klein kan toor, een garage, een portiersloge, een fietsenbergplaats, alsmede een viertal dienstwoningen voor het hogere tech nische personeel van de centrale. HET HART. Twee enorme turbo-generatoren in de machinezaal wekken de stroom op. Om die gaat het dus eigenlijkZij hebben elk een vermogen van 23.000 kW en worden aangedreven door 4 ketels, d.w.?. dat 2 ketels en 1 turbo generator met elkaar een zgn. unit vormen. De 4 ketels hebben elk een vermogen van 55 ton stoom per uur van een temperatuur van 460 graden en een druk van 41 atmosfeer. In de machinehal is ruimte openge houden voor een derde turbo-genera- tor en zelfs bestaat de mogelijkheid de centrale uit te breiden tot een ca paciteit van 150.000 kW, hetgeen het drievoudige is van het huidige ver mogen en zou noodzaken tot het plaat sen van in totaal 6 units. Maar zover zijn wij nog niet en u moet er maar op rekenen, dat u dit ook niet meer zult meemaken. Hoewel.als er nog eens enkele zware industrieën bijko- mén, dan schieten we al een eind in de goede richting! VLISSINGEN, 27 Sept. Honderden genodigden zullen Vrijdagmiddag de officiële opening der Centrale Zeeland door minister Zijlstra bijwonen in de daarvoor speciaal ingerichte haspel- ruimte op het terrein. Deze symboli sche handeling zal om twee uur ge schieden. Voordat de minister zijn rede houdt, zal het woord worden gevoerd door de Commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C. de Casembroot, als voor zitter van de raad van bestuur der F. Z.E.M. Na de rede van prof. Zijlstra volgen ook nog enkele toespraken. Het personeel der maatschappij zal op een zestal plaatsen in de provincie via aan de bedrijfstelefoon gekoppelde luid sprekers in de gelegenheid zijn de plechtigheid mee te maken. Naast een groot aantal landelijke en provinciale autoriteiten zijn uitgeno digd enige grootverbruikers van elec triciteit en via vrouwenorganisatie ook de kleinverbruikers. Ook de direc teuren der diverse electriciteitsma schappijen in ons land zullen aanwezig zijn. Tijdens de rondgang na de ciële opening zal in de machinezaa door het centralepersoneel (m 70 man) aangeboden geschenk word onthuld. X Trijdag 1 October a.s. komt de minister van Economische Zaken, prof, dr J. Zijlstra, naar Vlissingen om daar aan de Edisonweg de nieuwe Centrale Zeeland officieel te openen. Dat zal een buitengewoon belangrijk moment worden in de geschiedenis van onze pro vincie,, want een electriciteitscentrale bouwt men niet zo vaak. En zeker niet in Zeeland, dat uit een oogpunt van stroomvoorziening door zijn brede stromen een allerminst gemakkelijke pro vincie is! Door de totstandkoming van deze centrale is voor het eerst de productie van electri sche energie op één punt geconcentreerd en dat geeft vele belangrijke voordelen. Maar van nog veel meer gewicht is, dat naar menselijke berekeningen de Centrale Zeeland de komen de tientallen jaren, ja misschien een eeuw, de gehele provincie tot in de verste uit hoeken zal kunnen bedienen door de grote capaciteit, waarover zij beschikt- Millioe- nen zijn erin geïnvesteerd, maar het staat vast, dat deze niet alleen ten volle verantwoord zijn, doch ook in de toekomst hun rendement zullen opleveren. Er wordt wel eens gesproken van electriciteitsbeschaving, zoals men ook spreekt van waterbeschaving. Welnu: deze kan in Zee land nog aanmerkelijk hoger worden. Dat wil zeggen, dat er niet alleen nog meer aansluitingen tot stand kunnen worden gebracht, maar ook, dat het gebruik van electrische toestellen en instrumenten nog kan toenemen. De Centrale Zeeland kan in de ontwikkeling van de welvaart onzer provincie een rol van betekenis vervullen. Zij kan voor haar deel aan de ontplooiing der industrie meewerken en ook daarom mag hetgeen er Vrijdag 1 October gaat gebeuren, zonder overdrijving worden gekenschetst als -een mijlpaal op de weg naar een welvarender Zeeland! Dat de landsregering er ook zo over denkt mag worden afgeleid uit het feit, dat niemand minder dan de minister van één der belangrijkste departementen de officiële inge bruikstelling komt verrichten. koppellijn met Brabant worden gele verd en dan is er nog de mogelijkheid van uitbreiding. Uit het feit, dat wi; steeds meer contracten afsluiten, blijkt, dat ook in Zeeland de industrialisatie doorzet, al mag men daarover nog niet tevreden zijn”. Dit verklaarde ir T. Mi- chielsen, directeur der P.Z.E.M., toen hij gisteren de pers inlichtingen ver strekte en door het enorme complex rondleidde. Uiteraard drukken in de komende centrale een levendig en af en toe verrassend karakter. Wie des avonds het grote complex bekijkt, die moet (wanneer de lichten bran den) toegeven, dat zelfs aan een schepping van moderne techniek de romantiek niet helemaal behoeft te ontbre ken! Het ontwerp der nieuwe Centrale Zeeland is van het Ingenieursbureau Dwars, Heeder ik en Verhey uit Amersfoort, dat de mede werking inriep van ir A. Rothuizen te Middelburg, wiens aesthetische opvattin gen in de uitwerking en de taillering der vormgeving van doorslaggevende bete kenis zijn geweest. De bouw geschiedde door de aanne mers Visser en Smit te Pa- pendrecht en Boele en van Eesteren te ’s-Gravenhage. „De Schelde” te Vlissingen leverde en monteerde de ke tels, terwijl de firma Smit uit Slikkerveer zich belastte met de vervaardiging der generatoren en Werkspoor met die der turbines. Voor het gehele project met in begrip dus van de koppel-, ring- en verbindingslijnen met gebouwen verleenden de Prov. Staten begin 1947 een crediet van 25 millioen en 2 ton. Het werkelijke bedrag is heel wat hoger geworden, n.l. 47,3 millioen, ten gevolge van de Korea-hausse, de diver se loonrondes en het feit, dat enkele wijzigingen in de plannen moesten worden aangebracht. Voor de Centrale Zeeland alleen was oorspronkelijk een bedrag van ruim 15 millioen uitgetrokken. Dit werd 7% millioen. Nog levendig herinneren wij ons de urenlange debatten, die in de Staten over de voorstellen zijn gevoCFd. De batten, die niet alleen over de tech nische zjjde liepen, maar bijna nog meer over de financiële kant. Dat was ook te begrijpen, want 25 millioen is T~'X e bouw der Centrale Zeeland moet worden gezien als onderdeel van het grote electrificatieplan, dat reeds kort na de laatste oorlog tot stand kwam en tot de uitvoering waarvan de Provinciale Staten begin Maart 1947 besloten. Dit gigantische plan (dat thans met de inbe- drijfstelling der nieuwe centrale Tiaar sluitstuk ontvangt) is practisch uit gevoerd. Het voorzag in het bouwen van een 50 kV koppellijn tussen Goes en Noord-Brabant, van een 50 kV ringleiding Vlissingen-Goes- Westdorpe-Vlissingen van een 10 kV verbinding tussen Goes en Zierik- zee, van de nodige bouwwerken in genoemde plaatsen, alsmede van een nieuwe centrale te Vlissingen. Het was hard nodig, dat de elec- triciteitsvoorziening van Zeeland op een nieuwe en moderner leest werd geschoeid. Allerwegen bestond drin gende behoefte aan een vernieuwing en versterking van de productie- en transportmiddelen. Tot voor kort was voor de voorziening Zeeland in drie groepen verdeeld. De Zuidgroep (Zeeuwsch-Vlaanderen) ontving stroom uit de oude centrale te West dorpe, de Middengroep (Walcheren en de Bevelanden) werd voorzien vanuit Vlissingen, terwijl de Noordgroep (Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint Philipsland) stroom betrok uit Noord- Brabant, waartoe met de P.N.E.M., de zustermaatschappij in Brabant, een overeenkomst was aangegaan. De reorganisatieplannen, die reeds kort voor de oorlog zij het nog maar vaag bestonden, kregen een ander en dringender karakter, toen op 24 Juni 1943 de Vlissingse centrale door een bombardement gedeeltelijk buiten werking werd gesteld. Bovendien bleek, dat kostbare voor zieningen noodzakelijk zouden zijn voor het vernieuwen der verbinding tussen Roosendaal en Nieuw-Vosmeer, waarover het transport naar Noord zeeland geschiedde. Er is nog serieus gedacht aan samenwerking voor de Stroomlevering voor Zeeuwsch-Vlaan deren met de Belgische centrale Lan- gerbrugge of de Cokesfabriek te Sluiskil, maar men was het er vlug over eens, dat dit geen afdoende op lossing zou biedende inkoop van stroom zou zeker duurder zijn en bo vendien zou men geen baas zijn over de productiemiddelen. Wat de Middengroep betreft zou ze ker de mogelijkheid bestaan stroom uit Noord-Brabant te betrekken, maar dan zou niet met een 50 kV lijn volstaan kunnen worden. Het zou een 150 kV lijn moeten zijn, die enorm veel duurder zou zijn. Bovendien zou een groot deel van Zeeland dan ge heel afhankelijk zijn van Brabant. En al is het risico van calamitei ten zeer gering, doordat de Neder landse electriciteitsnetten aan elkaar zijn gekoppeld en ook internationaal op dit gebied al zeer veel is bereikt, de deskundigen achtten het toch in het kader van het gehele electrici teitsgebied in ons land niet gewenst Zeeland geen eigen „fabriek” te ge ven. Nu ligt de vraag voor de hand, of de oude centrale te Vlissingen dan zó slecht was, dat zij niet meer te ge bruiken zou zijn voor kortere of lan gere tijd. Inderdaad was het zó, dat zij niet veel meer kon hebben. Zij was, zoals dat heet, niet meer te regeren. Zij heeft zich tot het laatst best ge houden, maar de diensten, die haar Werden gevraagd, waren te zwaar en jouden in de toekomst, bij concentra tie der productie voor heel Zeeland, nog heel wat zwaarder worden. Uit breiding was niet mogelijk, de stroom spanning was te laag voor het berei den van een behoorlijke economie en het schakelhuis was te klein gewor den. De beslissing moest toen dus wel Fallen ten gunste van een gloednieuwe ientrale voor heel de provincie. Oor spronkelijk was het de bedoeling haar e bouwen naast de oude centrale aan te Koningsweg te Vlissingen, maar bij lader inzien moest dit plan worden rerworpen, omdat het terrein niet jroot genoeg bleek te zijn voor een gebouwencomplex van een omvang als de opzet was. Er werd naar een ander terrein omgezien en dat werd gevon den bij wachtpost 66, aan de andere kant van het kanaal, waar een stuk ET electrische hart van Zeeland. Met deze (wel vreemde, maar voor ieder duidelijke) naam mag zonder enige restrictie de nieuwe Centrale Zeeland worden aangeduid. Vanuit dat hart lopen de draden de provincie in. Zij gaan onder het water door, lig gen onder de grond of hangen boven de aarde tussen zware palen. Het zijn levensaders voor dit gewest, dat die draden van dorp tot dorp en van gehucht tot gehucht omspannen. Dag en nacht brengem zij licht en kracht in onze huizen, onze fabrieken en onze kantoren. Wie denkt er nog wel eens aan, dat het toch eigenlijk een wonder is, dat het licht zomaar gaat branden, als er een schakelaar wordt omgedraaid? Pas, als de stroom uitvalt en er gezocht moet worden naar kaarsen of petroleumlampen! In Vlissingen maakt de N.V. Pro vinciale Zeeuwsche Electriciteits Maatschappij stroom en dat daaraan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 2