BINNENKORT VERKRIJGBAAR I Wat is ijsvorming en wat zijn de gevolgen? I i I lil B u 111 e- De Esso Research Organisation ontwikkelde daarom ESSO EXTRA WINTER GRADE voor de jaargetijden, waarin atmosferische omstandig heden kunnen leiden tot deze ijsvorming in de car burateur. Bij deze research werd nauw contact gehouden met de voornaamste automobielf abrikanten. B winter even soepel, en I r II II I Wanneer kan zich ijs in de motor afzetten? MODERNE MOTOREN met hun opgevoerde compressie-verhouding en hoog nuttig effect, vragen een benzine met grote klopvastheid en hoge mate van vluchtigheid voor een snellere start en een kortere opwarmperiode. Bovendien kan thans ook door een gelijkmatiger distributie van het benzinedamp-luchtmengsel over alle cylinders een betere prestatie van de motor worden verkregen. Juist deze zo noodzakelijke vluchtigheid van hoogwaardige benzines draagt bij tot het vormen van ijs in de carburateur, zelfs als het buiten nog lang niet vriest, hoe wonderlijk dit ook moge klinken. Is dit nadelig? Ja! Zelfs een geringe vorming van ijs kan leiden tot onvoldoende verdamping van de benzine, onvoldoende controle op het brandstof-luchtmengsel. Dus tot verlaging van het nuttig effect. Verminderd motorvermogen. Uw auto rijdt niet soepel, er zit geen fut meer in. Verhoogd brandstof verbruik. Uw wagen „slurpt” benzine. Het mengsel wordt te rijk. Grote kans op afslaan bij stationnair draaien, wat altijd vervelend is. Hl Het hoeft heus niet te vriezen Want bij temperaturen van 12° C. en een relatieve vochtigheid van de buitenlucht van 65 tot 100 kan ijsvorming reeds optreden. Dus reeds bij kil, vochtig weer. Komen deze weersomstandigheden vaak voor? De Bilt zegt: „JA” 11 Nu óók in herfst en veilig en economisch rijden als *s zomers ESSO EXTRA WINTER GRADE wordt tijdig aan de blauw-witte Esso pompen verkrijgbaar gesteld. ESSO EXTRA WINTER GRADE voorkomt door zijn speciale eigenschappen ijsvorming in de carburateur. Géén verhoogd brandstofverbruik - geen verminderd motorvermogen - geen afslaan! ESSO EXTRA WIN TER GRADE schenkt U vele voordelen: steeds een soepele krachtige motor, die vlug optrekt en niet pin gelt - een schone motor met minder slijtage en een langere levensduur - een snelle start met een motor, die vlug zijn bedrijfstemperatuur bereikt. Op klop vaste ESSO EXTRA WINTER GRADE (eveneens met E-5j) rijdt U ook in het koudere jaargetijde comfortabel en economisch. ESSO EXTRA WINTER GRADE heeft alle voordelen van een klopvaste benzine met hoog octaangetal, zonder een enkel nadeel. Weer geeft Esso de toon aan! 7 Vertrouw op de wereldreputatie van ESSO Oc ESSO EXTRA De benzine, die einde maakt aan ijsvorming in Uw motor Opnieuw een extra van 12* -beniine 6 ESSO NEDERLAND N.V. „ESSO-GEBOUW" - DEN HAAG 1 Een duidelijk geval van ijsvorming op de sproeier in de carburateur. 1 1 i i Bij de snelle verdamping van vluchtige benzine wordt het brandstof-luchtmengsel in de carburateur soms meer dan 14° C. kouder dan de buitenlucht. De metaaldelen koelen aanzienlijk af. Is de buitenlucht vochtig, dan zal de aanwezige water damp als ijs neerslaan op die sterk afgekoelde delen, voor, namelijk op sproeier of smoorklep. Dit ijs sluit de benzine toevoer geheel of gedeeltelijk af met alle nadelige gevolgen. Sti Ho 90, ad’ 24! Vli Te No 201 W. «moors kkp- Maximum afkoeling Verdamping van de brandstof veroor zaakt afkoeling van de smoorklep en omliggende delen. Voor de ijsvorming V er damping van de brandstof veroor zaakt afkoeling van de sproeierbuis en omliggende delen van de carburateur. Maximum ijsvorming Het sluiten van de smoorklep na ge ringe belasting ver oorzaakt, dat het V's de luchttoevoer naar de motor af sluit, waardoor deze stopt. Inderdaad, want volgens de statistieken is gebleken, dat 'van October tot April in Nederland er een enorm aantal dagen is met een temperatuur en relatieve vochtigheid, waarbij jjs- vorming in de carburateur gemakkelijk kan optreden. I IJSVORMING OP DE SPROEIER lucht p lui 1 Na de ijsvorming Water, aanwezig in de inlaatlucht be vriest. IJs wordt gevormd op de sproeierbuis, waar door de venturi wordt vernauwd en het doorstromen van de lucht wordt verhinderd. IJSVORMING OP DE SMOORKLEP 65*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 12