-Haal
TEGENSTRIJDIGE BELANGEN
M
i
I
i
2 pakken RADION
voor slechts 78 i
1
Douwe Egberts
PICKWICK
ze gauiv
in huis
fytu ’ên^elóe o/Hlelafi^e
Uk
I
THEE
J. MEUERS
Heropening
I
I
I
f
Restaurant
©e Hadia
op een tot voor kort vrije Rijn.
,,De Oprit
W
M Si
Slechts korte tijd
Uw voordeel mee!
J. C. B. SIMONS
De meest bezongen rivier (II)
brengt anó
1
krijgt U twee pakken
Radion zó goedkoop.
Doe er dus direct
Er zit een hard gevecht in dat langzame voorbij
trekken der Rijnaken1
W
UH
Vrijdag 10 September 1954
ZEEUWSCH DAGBLAD
xxxx
xxxx
Waar zijn
Rijn niet meer vrij.
I
e
i
i
t
a
v/h C. BUSTRAAN
x
i
k’l
tl
lil
Wik
„Zeeuwsch Dagblad"
onze schepen
Nog meer bespaart
U op twee reuzenpaklcen;
samen slechts f 1.50
Hamburg bevoordeeld.
Het is niet moeilijk, de politiek van
Bonn op dit punt te doorgronden. In
het Noorden liggen Hamburg en Bre
men, de wereldhavens van Duitsland.
Ze hebben ieder hun eigen achter
land. Maar dat achterland is afgesne
den. Berlijn is zelf wel verdeeld in
verschillende sectoren, maar de stad
ligt kilometers ver in de Oostzóne.
Berlijn en omgeving oriënteren zich
niet op Hamburg. En juist van dit
achterland moest Hamburg het vroe
ger hebben.
7 f/
z/d;
en
1
8
Vt
Wij serveren U prima consumptie en spijzen I
BEKENDMAKING.
li
t
Heerlijk lichte combinatie
A
XAO.6i.3JO.aOQ.
i
Ik wens niet te wachten
ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1951.
t?
BrownS'
n.
n.
l<
tes?-:.
98 cent
96 cent
94 cent
da
tir
er
ell
da
sti
de
va
Ceylon Melange (Geel etiket)
Engelse Melange (Rood etiket)
Engelse Melange Groen etiket)
ARTS,
van 13 tot en met 27 Sept.
AFWEZIG
G
r
n
o
d
li
b
g
1
u
I
d
g
de
ee
or
tu
ri.
Souburg:
P. JONGEPIER.
L. JONGEPIER-
HOVIJN.
H. B. BARKMAN,
Wassenaarseweg 43,
Den Haag
Model
1273
Maar het tweede conflict snijdt de
-www
.-.aas
i
1
i
NIEUWE
GRATIE
VOOR ELK
FIGUUR
Waar niet verkrijgbaar vrage
men de DéWé importeur)
Opril Grote Markt 8
Telefoon 2614 GOES
vol
t>r<
Pr
te
vo
gr'
teg
ph
zaï
Ier
gr<
Ti
ei
bi
w
Z
di
Ji
D
k
g
v
1<
r
e
b
1
r
V
Op- en ondergang van Zon en Maan:
Zaterdag: Zon op 6.06 u., onder 19.07
u. Maan op 18.10 u., onder 4.11 u.
Hoogwater Zaterdag 11 Sept.:
Vlissingen: 0.43 u. 1.88 m., 12.56 u. 1.88
m. Terneuzen: 1.09 u. 2.06 m., 13.26 u.
2.06 m. Wemeldinge: 2.18 u. 1.69 m.,
14.41 u. 1.58 m. Zierikzee: 2.07 u. 1.46
Nederlanders dieper* in het vlees. De m., 14.24 u. 1.34 m.
vecht in dat langzame voorbijtrekken
van de Rijnaken! Tegen de stroom in
zenden. De prijzen zijn immers laag, moeizaam achter elkaar en achter de
pittige sleepboot; met de stroom mee
naast elkaar om zoveel mogelijk van
de stroom te profiteren. Tussen de
bergen en de steden, de kastelen en
wijngaarden, tussen spoorrails van de
Bundesbahn en de concurrentie. Op
een rivier, die toch niet helemaal vrij
is.
Model
1205
D.V. 13 September a.s.
hoopt
JAN DE BART
zijn 90ste Geboortedag
te herdenken.
Dat hij nog lang ge
spaard mag blijven is
de wens van zij'n dank
bare
Kinderen, Behuwd-,
Klein- en Achter
kleinkinderen.
Hoedekenskerke,
10 September 1954.
Gelegenheid tot felici
teren: Verenigingsge
bouw, van 3—5 en 7
9 uur.
DéWé step-in van Amen,
kaanse net-elastiek en elas
tisch satijn. Strapless beba
doorzichtig nylon geba-
leineerde cups vormen
de buste zeer opvallend.
Douwe Egberts PICKWICK THEE
heeft alle kenmerken van een echte,
superieure Engelse melange. Een zeldzaam
opwekkende thee! De fijne smaak en geur
worden bewaard en beschermd door een spe;
ciale aluminium binnenverpakking. Geniet
van PICKWICK THEE...en let ook eens
op die rijke afschenk!
van onze gemoderniseerde zaak
Rijn is geen vrije rivier meer. Dat
was hij vanouds wel. Keizer Frederik
I van het Heilige Roomse Rijk heeft
deze scheepvaartweg in 1165 verklaard
tot een vrije en keizerlijke weg. Te
lang gelede i? Anderhalve eeuw ge
leden werd deze vrije Rijnvaart in
regelingen vastgelegd. Napoleon be
gon er in 1803 mee en we hebben nog
altijd een verdediging van onze vrij
heid in de Acte van Mannheim van
1868, waarin alle rechten haarfijn zijn
beschreven.
Maar sinds 1945 schijnt die acte haar
wettigheid te hebben verloren. West-
Duitsland heeft uitgevonden, dat de
rivier natuurlijk vrij is, maar de han
del op die rivier niet. Het is een drog
reden, maar de Nederlandse Rijn
schippers en zij niet alleen zit
ten er maar mee. Want ze mogen
goederen vervoeren van Nederland
naar Duitsland, van Duitsland naar
Nederland, van Nederland via Duits
land naar Zwitserland en omgekeerd.
Maar ze mogen geen vrachten vervoe
ren tussen twee Duitse Rijnhavens.
Niet van Duisburg naar Mainz. Niet
van Keulen naar Bingen. Die vrach
ten moeten gereserveerd blijven voor
de Duitse Rijnschippers. Dat betekent
een einde voor de vrije Rijnvaart.
Het is allemaal goed en wel, dat
West-Duitsland (in navolging van de
geallieerde bezettingsautoriteiten) de
ze maatregel beweert nodig te hebben.
De Duitse Rijnvaart heeft deze be
scherming inderdaad hard nodig, want
de Duitse vrachtprijzen liggen voor
dit binnen-Duitse verkeer belangrijk
hoger dan de Nederlandse. Maar het
gaat niet aan, dat een internationaal
besluit terzijde wordt gelegd, omdat
een van de partners daar profijt in
ziet. En het is begrijpelijk, dat een-
en andermaal Nederland geprotesteerd
heeft tegen deze gang van zaken. En
fin, Bonn heeft de zaak weer eens
in onderzoek.
Zodat er achter de rust van de Rijn
wel enige onrust blijkt schuil te gaan. I
Men moet er een schipper voor aan
schieten om er een en ander over te
horen. Zo oppervlakkig lijkt de Rijn
alleen maar romantisch en zeer boeiend
Algemene
kennisgeving.
Heden overleed zacht
en kalm, in de ouder
dom van ruim 82 ja-
ren, onze geliefde Man,
Vader, Behuwd-, Groot-,
Overgroot- en Pleeg
vader,
CORNELIS
JONGEPIER,
oud-kassier B.L. Bank
Koudekerke.
Koudekerke:
M. JONGEPIER-
MAAS.
Middelburg:
J. DE PRIESTER-
JONGEPIER.
J. DE PRIESTER.
Koudekerke:
W. DE POTTER.
Klein- en Achter
kleinkinderen.
Koudekerke,
9 September 1954.
Noordstraat 3.
De begrafenis zal plaats
hebben te Koudekerke,
op Zaterdag 11 Sep
tember, ’s middags 12
uur.
1^4?»
U beleefd tot een bezoek uitnodigend
Wij danken allen, die van
hun medeleven blijk heb
ben gegeven tijdens de ver
missing en na het over
lijden van ons op zo tra
gische wijze om het leven
gekomen zoontje
DICKY.
Ook zij, die onvermoeid aan
het opsporingswerk heb
ben deelgenomen, betuigen
wij onze welgemeende dank.
Familie C. JANSE-
DE HAZE.
Veere, Sept. 1954.
Daarom een abonnement op
HILVERSUM I. (402 m.) VARA:
Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram
8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor 4
vrouw. 9.10 Gram. (Om 9.35 Waterst.)
VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld”
caus. 10.05 Morgenwijding,. VARA: 103
Voor de arbeiders in de-continubedrijven
11.30 Clavecimbelrecital. 12.00 Metropole*
ork. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.S
Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia.W
Accord, ork. en solist. 13.45 Sportpraaya
14.00 Wereldmuziekconcours Kerkrad
14.40 Drents progr. 15.05 Dansmuz. 1531
Gevar. muz. 16.15 Radio Philh, ork, a
solist. 17.00 Radioweekjournaal. M
Gram. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Har.'
mondorgel en rhythm, begeleiding. M
Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei. M
Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Paj
separtout”, caus. 19/10 „Het Boek Hand
lingen”, caus. 19.55 „Deze week", cad
VARA; 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 Proj
menade ork. en sol. 21.00 Cabaret, 214
Socialistisch comm. 22.00 Amus. ir.-i
22.25 „Schatgravers aan de Amstel”, tan
spel. 22.55 Schaakolympiade. 23.00 M
I 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM 11. (298 m.) KRO: ffl
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Lofgezatj
gen. 7.45 Morgengebed en. lit. kal. 8.001
I Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor cel
I huisvrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de klea4
I ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de ziekenJ
11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Graal
12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Graal
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en Kaal
nws. 13.20 Amus. ork. en solist. 14.00 BaH
I bespr. 14.10 Amus. muz. 14.40 AIaM®'l
koor. 15.00 Kron. v. letteren en kunsten.!
15.40 Gram. 15.50 Luchlvaartcaus. 1WI
De schoonheid v. h. Gregoriaans. 1630
d. jeugd. 17.00 Fanfare-ork. 17.20 Voor al
jeugd. 18.00 Gram. 18.15 JournaWl
weekoverz. 18.25 Gram. 18.45 Buite»!
correspondenties. 19.00 Nws. 19.10 Gra-1
19.20 Van ’t Binnenhof. 19.30 Grain. j
De gewone man. 20.30 „Lichtbaken”.
Gram. 21.25 Koorzang. 21.50 Act.
Gram. 22.30 Wij luiden de Zondag M
avondgebed en lit. kalender. 23.00J" I
23.15 N ws in Esperanto. 23.22—24.00 I
Schöpfung”, oratorium.
BRUSSEL. Vlaams (324 m.)
12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 1^1
Koersen). 13.00 Nws. 13.15, 14.30, 15.00»
15.15 Gram, 15.45 Accordeonspel. 1 I
Gram. 16.15 Accordeonspel. 10.30 ow-l
16.45 Engelse les. 17.00 Nws. 17.10 I
se liederen. 17.20 Liturgische gezang I
17.30 Orgelconc. 18.30 Voor de soldata I
19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.45 Omroep-o» I
meganek. 21.15 Gram. 22.00 Nws. I
Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05 Dans I
23.35—24.00 Gram.
n. Dia‘
op het radio-nieuwi. 'k Wil kennis
nemen van het nieuws op het ogenblik
dat het me schikt.
Daarom een krant.
Het Dagelijks Bestuur van
f* 11 het Waterschap De Prins
IT IV* Hendrikpolder brengt ter
openbare kennis:
dat van 10 tot en met 23
September 1954, ten kan
tore van de secretaris van
het waterschap ter inzage
zal liggen een ontwerp-be-
sluit tot wijziging van het
reglement van het water
schap betreffende de instel
ling van een dijkleger.
Bezwaren daartegen kun
nen door de belanghebben
den bij de Provinciale Sta
ten van Noord-Brabant wor
den ingediend tot 26 Sep
tember 1954.
St.-Philipsland,
8 September 1954,
Het Dagelijks Bestuur
voornoemd.
op Zaterdag 11 September a.s.
des middags om 3.30 uur
AN DIJK 9 V. Corpus Christi n.
ville. PnstoH'
APPINGEDIJK 8 v. New York n.d
ANNENKERK 8 v. Alexandria n. Fn
ARENDSKERK 7 te Yokohama-
BLOMMERSDIJK p. 8 ten Z.
Marseille.
BLITAR 8 v. Antwerpen n. Breinen.
BLOEMFONTEIN 8 600 m. O- ten
Ascension n. Kaapstad.
BOISSEVAIN 9 v. Singapore te Ho
kong verw.
BONAIRE 8 710 m. Z.Z.W. FaXal
Plymouth.
INDRAPOERA 8 530 m, W. Minl
Aden.
KOTA INTEN 9 te Surabaja.
KOTA BAROE p. 8 Guardafui
Iv '"U 1* l c'
ORANJE p. 8 Algiers n. Port SaidI.
RIJNDAM 8 670 m. W. ten Z. V"
n. New York. flati
ZUIDERKRUIS 8 390 m. W.N.W. kr
n. Rotterdam.
EER dan 1200 kilometer
lang is de wandeling van
de Rijn. Van de Zwitserse
bronnen (op 3000 meter) tot de
Noordzee. Soms breidt hij zich uit
tot een watervlak van meer dan
een halve kilometer. Elders moet
hij zich tussen de bergen door per
sen en blijft er maar een honderd
meter ruimte voor hem over. De
Rijn stroomt langs steden en wijn
gaarden, langs eeuwenoude burch
ten en door de lage landen. Maar
het is niet alles romantiek op deze
rivier. En het is er niet alles boter
tje tot de boom.
Sedert de jongste oorlog wordt er
weer heftig om en op de Rijn gestre
den. Het Duitse lied kan wel zeggen,
dat „der Rhein ruhig fliesset”, maar
onder dat rustige wateroppervlak woe
len de problemen en de tegenstrijdige
belangen.
Een niet helemaal interne zaak is
or.: te beginnen het conflict tussen de
Duitse spoorwegen, de Bundesbahn,
en de scheepvaart. De Bundesbahn
lejft verschillende normen aan voor
het vrachttarief. Wat de lange en
talrijke goederentreinen langs de Rijn
vervoeren, wordt tegen bijzonder lage
prijzen vervoerd. Maar de industrieën,
die hun producten per spoor naar de
Rijn willen vervoeren, betalen schrik
barend hoge prijzen.
Om Hamburg en Bremen nu con- 1
currentiemogelijkheden te bieden
tegenover Amsterdam en Rotterdam, zijn. Maar er zit een hard stuk ge-
heeft de Bundesbahn tweeërlei ta
rief ingevoerd. Het is erg aantrek
kelijk, de goederen per trein te ver
veel lager dan die van de scheep
vaart. En dus gaan de goederen
per trein. Naar het Noorden. Daar
tegenover worden de prijzen van
vervoer naar de rivier zo hoog mo
gelijk gehouden. De keuze valt dan
vanzelfsprekend op vervoer van de
rivier af. Naar Hamburg en Bremen
dus.
Op dit punt zijn de Duitse onder
nemers het gloeiend eens met de
Nederlandse collega’s: er moet front
gemaakt worden tegen deze gang van
zaken, waarbij de Rijnscheepvaart on
verbiddelijk aan het kortste eind
trekt.
B
n
o
n
t
h
s