-Haal TEGENSTRIJDIGE BELANGEN M i I i 2 pakken RADION voor slechts 78 i 1 Douwe Egberts PICKWICK ze gauiv in huis fytu ’ên^elóe o/Hlelafi^e Uk I THEE J. MEUERS Heropening I I I f Restaurant ©e Hadia op een tot voor kort vrije Rijn. ,,De Oprit W M Si Slechts korte tijd Uw voordeel mee! J. C. B. SIMONS De meest bezongen rivier (II) brengt anó 1 krijgt U twee pakken Radion zó goedkoop. Doe er dus direct Er zit een hard gevecht in dat langzame voorbij trekken der Rijnaken1 W UH Vrijdag 10 September 1954 ZEEUWSCH DAGBLAD xxxx xxxx Waar zijn Rijn niet meer vrij. I e i i t a v/h C. BUSTRAAN x i k’l tl lil Wik „Zeeuwsch Dagblad" onze schepen Nog meer bespaart U op twee reuzenpaklcen; samen slechts f 1.50 Hamburg bevoordeeld. Het is niet moeilijk, de politiek van Bonn op dit punt te doorgronden. In het Noorden liggen Hamburg en Bre men, de wereldhavens van Duitsland. Ze hebben ieder hun eigen achter land. Maar dat achterland is afgesne den. Berlijn is zelf wel verdeeld in verschillende sectoren, maar de stad ligt kilometers ver in de Oostzóne. Berlijn en omgeving oriënteren zich niet op Hamburg. En juist van dit achterland moest Hamburg het vroe ger hebben. 7 f/ z/d; en 1 8 Vt Wij serveren U prima consumptie en spijzen I BEKENDMAKING. li t Heerlijk lichte combinatie A XAO.6i.3JO.aOQ. i Ik wens niet te wachten ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1951. t? BrownS' n. n. l< tes?-:. 98 cent 96 cent 94 cent da tir er ell da sti de va Ceylon Melange (Geel etiket) Engelse Melange (Rood etiket) Engelse Melange Groen etiket) ARTS, van 13 tot en met 27 Sept. AFWEZIG G r n o d li b g 1 u I d g de ee or tu ri. Souburg: P. JONGEPIER. L. JONGEPIER- HOVIJN. H. B. BARKMAN, Wassenaarseweg 43, Den Haag Model 1273 Maar het tweede conflict snijdt de -www .-.aas i 1 i NIEUWE GRATIE VOOR ELK FIGUUR Waar niet verkrijgbaar vrage men de DéWé importeur) Opril Grote Markt 8 Telefoon 2614 GOES vol t>r< Pr te vo gr' teg ph zaï Ier gr< Ti ei bi w Z di Ji D k g v 1< r e b 1 r V Op- en ondergang van Zon en Maan: Zaterdag: Zon op 6.06 u., onder 19.07 u. Maan op 18.10 u., onder 4.11 u. Hoogwater Zaterdag 11 Sept.: Vlissingen: 0.43 u. 1.88 m., 12.56 u. 1.88 m. Terneuzen: 1.09 u. 2.06 m., 13.26 u. 2.06 m. Wemeldinge: 2.18 u. 1.69 m., 14.41 u. 1.58 m. Zierikzee: 2.07 u. 1.46 Nederlanders dieper* in het vlees. De m., 14.24 u. 1.34 m. vecht in dat langzame voorbijtrekken van de Rijnaken! Tegen de stroom in zenden. De prijzen zijn immers laag, moeizaam achter elkaar en achter de pittige sleepboot; met de stroom mee naast elkaar om zoveel mogelijk van de stroom te profiteren. Tussen de bergen en de steden, de kastelen en wijngaarden, tussen spoorrails van de Bundesbahn en de concurrentie. Op een rivier, die toch niet helemaal vrij is. Model 1205 D.V. 13 September a.s. hoopt JAN DE BART zijn 90ste Geboortedag te herdenken. Dat hij nog lang ge spaard mag blijven is de wens van zij'n dank bare Kinderen, Behuwd-, Klein- en Achter kleinkinderen. Hoedekenskerke, 10 September 1954. Gelegenheid tot felici teren: Verenigingsge bouw, van 3—5 en 7 9 uur. DéWé step-in van Amen, kaanse net-elastiek en elas tisch satijn. Strapless beba doorzichtig nylon geba- leineerde cups vormen de buste zeer opvallend. Douwe Egberts PICKWICK THEE heeft alle kenmerken van een echte, superieure Engelse melange. Een zeldzaam opwekkende thee! De fijne smaak en geur worden bewaard en beschermd door een spe; ciale aluminium binnenverpakking. Geniet van PICKWICK THEE...en let ook eens op die rijke afschenk! van onze gemoderniseerde zaak Rijn is geen vrije rivier meer. Dat was hij vanouds wel. Keizer Frederik I van het Heilige Roomse Rijk heeft deze scheepvaartweg in 1165 verklaard tot een vrije en keizerlijke weg. Te lang gelede i? Anderhalve eeuw ge leden werd deze vrije Rijnvaart in regelingen vastgelegd. Napoleon be gon er in 1803 mee en we hebben nog altijd een verdediging van onze vrij heid in de Acte van Mannheim van 1868, waarin alle rechten haarfijn zijn beschreven. Maar sinds 1945 schijnt die acte haar wettigheid te hebben verloren. West- Duitsland heeft uitgevonden, dat de rivier natuurlijk vrij is, maar de han del op die rivier niet. Het is een drog reden, maar de Nederlandse Rijn schippers en zij niet alleen zit ten er maar mee. Want ze mogen goederen vervoeren van Nederland naar Duitsland, van Duitsland naar Nederland, van Nederland via Duits land naar Zwitserland en omgekeerd. Maar ze mogen geen vrachten vervoe ren tussen twee Duitse Rijnhavens. Niet van Duisburg naar Mainz. Niet van Keulen naar Bingen. Die vrach ten moeten gereserveerd blijven voor de Duitse Rijnschippers. Dat betekent een einde voor de vrije Rijnvaart. Het is allemaal goed en wel, dat West-Duitsland (in navolging van de geallieerde bezettingsautoriteiten) de ze maatregel beweert nodig te hebben. De Duitse Rijnvaart heeft deze be scherming inderdaad hard nodig, want de Duitse vrachtprijzen liggen voor dit binnen-Duitse verkeer belangrijk hoger dan de Nederlandse. Maar het gaat niet aan, dat een internationaal besluit terzijde wordt gelegd, omdat een van de partners daar profijt in ziet. En het is begrijpelijk, dat een- en andermaal Nederland geprotesteerd heeft tegen deze gang van zaken. En fin, Bonn heeft de zaak weer eens in onderzoek. Zodat er achter de rust van de Rijn wel enige onrust blijkt schuil te gaan. I Men moet er een schipper voor aan schieten om er een en ander over te horen. Zo oppervlakkig lijkt de Rijn alleen maar romantisch en zeer boeiend Algemene kennisgeving. Heden overleed zacht en kalm, in de ouder dom van ruim 82 ja- ren, onze geliefde Man, Vader, Behuwd-, Groot-, Overgroot- en Pleeg vader, CORNELIS JONGEPIER, oud-kassier B.L. Bank Koudekerke. Koudekerke: M. JONGEPIER- MAAS. Middelburg: J. DE PRIESTER- JONGEPIER. J. DE PRIESTER. Koudekerke: W. DE POTTER. Klein- en Achter kleinkinderen. Koudekerke, 9 September 1954. Noordstraat 3. De begrafenis zal plaats hebben te Koudekerke, op Zaterdag 11 Sep tember, ’s middags 12 uur. 1^4?» U beleefd tot een bezoek uitnodigend Wij danken allen, die van hun medeleven blijk heb ben gegeven tijdens de ver missing en na het over lijden van ons op zo tra gische wijze om het leven gekomen zoontje DICKY. Ook zij, die onvermoeid aan het opsporingswerk heb ben deelgenomen, betuigen wij onze welgemeende dank. Familie C. JANSE- DE HAZE. Veere, Sept. 1954. Daarom een abonnement op HILVERSUM I. (402 m.) VARA: Nws. 7.13 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor 4 vrouw. 9.10 Gram. (Om 9.35 Waterst.) VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld” caus. 10.05 Morgenwijding,. VARA: 103 Voor de arbeiders in de-continubedrijven 11.30 Clavecimbelrecital. 12.00 Metropole* ork. 12.30 Land- en tuinb. med. 12.S Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia.W Accord, ork. en solist. 13.45 Sportpraaya 14.00 Wereldmuziekconcours Kerkrad 14.40 Drents progr. 15.05 Dansmuz. 1531 Gevar. muz. 16.15 Radio Philh, ork, a solist. 17.00 Radioweekjournaal. M Gram. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Har.' mondorgel en rhythm, begeleiding. M Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei. M Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Paj separtout”, caus. 19/10 „Het Boek Hand lingen”, caus. 19.55 „Deze week", cad VARA; 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.15 Proj menade ork. en sol. 21.00 Cabaret, 214 Socialistisch comm. 22.00 Amus. ir.-i 22.25 „Schatgravers aan de Amstel”, tan spel. 22.55 Schaakolympiade. 23.00 M I 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM 11. (298 m.) KRO: ffl Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Lofgezatj gen. 7.45 Morgengebed en. lit. kal. 8.001 I Nws en weerber. 8.15 Gram. 9.00 Voor cel I huisvrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de klea4 I ters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de ziekenJ 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Graal 12.30 Land- en tuinb. med. 12.33 Graal 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws en Kaal nws. 13.20 Amus. ork. en solist. 14.00 BaH I bespr. 14.10 Amus. muz. 14.40 AIaM®'l koor. 15.00 Kron. v. letteren en kunsten.! 15.40 Gram. 15.50 Luchlvaartcaus. 1WI De schoonheid v. h. Gregoriaans. 1630 d. jeugd. 17.00 Fanfare-ork. 17.20 Voor al jeugd. 18.00 Gram. 18.15 JournaWl weekoverz. 18.25 Gram. 18.45 Buite»! correspondenties. 19.00 Nws. 19.10 Gra-1 19.20 Van ’t Binnenhof. 19.30 Grain. j De gewone man. 20.30 „Lichtbaken”. Gram. 21.25 Koorzang. 21.50 Act. Gram. 22.30 Wij luiden de Zondag M avondgebed en lit. kalender. 23.00J" I 23.15 N ws in Esperanto. 23.22—24.00 I Schöpfung”, oratorium. BRUSSEL. Vlaams (324 m.) 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 1^1 Koersen). 13.00 Nws. 13.15, 14.30, 15.00» 15.15 Gram, 15.45 Accordeonspel. 1 I Gram. 16.15 Accordeonspel. 10.30 ow-l 16.45 Engelse les. 17.00 Nws. 17.10 I se liederen. 17.20 Liturgische gezang I 17.30 Orgelconc. 18.30 Voor de soldata I 19.00 Nws. 19.40 Gram. 19.45 Omroep-o» I meganek. 21.15 Gram. 22.00 Nws. I Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05 Dans I 23.35—24.00 Gram. n. Dia‘ op het radio-nieuwi. 'k Wil kennis nemen van het nieuws op het ogenblik dat het me schikt. Daarom een krant. Het Dagelijks Bestuur van f* 11 het Waterschap De Prins IT IV* Hendrikpolder brengt ter openbare kennis: dat van 10 tot en met 23 September 1954, ten kan tore van de secretaris van het waterschap ter inzage zal liggen een ontwerp-be- sluit tot wijziging van het reglement van het water schap betreffende de instel ling van een dijkleger. Bezwaren daartegen kun nen door de belanghebben den bij de Provinciale Sta ten van Noord-Brabant wor den ingediend tot 26 Sep tember 1954. St.-Philipsland, 8 September 1954, Het Dagelijks Bestuur voornoemd. op Zaterdag 11 September a.s. des middags om 3.30 uur AN DIJK 9 V. Corpus Christi n. ville. PnstoH' APPINGEDIJK 8 v. New York n.d ANNENKERK 8 v. Alexandria n. Fn ARENDSKERK 7 te Yokohama- BLOMMERSDIJK p. 8 ten Z. Marseille. BLITAR 8 v. Antwerpen n. Breinen. BLOEMFONTEIN 8 600 m. O- ten Ascension n. Kaapstad. BOISSEVAIN 9 v. Singapore te Ho kong verw. BONAIRE 8 710 m. Z.Z.W. FaXal Plymouth. INDRAPOERA 8 530 m, W. Minl Aden. KOTA INTEN 9 te Surabaja. KOTA BAROE p. 8 Guardafui Iv '"U 1* l c' ORANJE p. 8 Algiers n. Port SaidI. RIJNDAM 8 670 m. W. ten Z. V" n. New York. flati ZUIDERKRUIS 8 390 m. W.N.W. kr n. Rotterdam. EER dan 1200 kilometer lang is de wandeling van de Rijn. Van de Zwitserse bronnen (op 3000 meter) tot de Noordzee. Soms breidt hij zich uit tot een watervlak van meer dan een halve kilometer. Elders moet hij zich tussen de bergen door per sen en blijft er maar een honderd meter ruimte voor hem over. De Rijn stroomt langs steden en wijn gaarden, langs eeuwenoude burch ten en door de lage landen. Maar het is niet alles romantiek op deze rivier. En het is er niet alles boter tje tot de boom. Sedert de jongste oorlog wordt er weer heftig om en op de Rijn gestre den. Het Duitse lied kan wel zeggen, dat „der Rhein ruhig fliesset”, maar onder dat rustige wateroppervlak woe len de problemen en de tegenstrijdige belangen. Een niet helemaal interne zaak is or.: te beginnen het conflict tussen de Duitse spoorwegen, de Bundesbahn, en de scheepvaart. De Bundesbahn lejft verschillende normen aan voor het vrachttarief. Wat de lange en talrijke goederentreinen langs de Rijn vervoeren, wordt tegen bijzonder lage prijzen vervoerd. Maar de industrieën, die hun producten per spoor naar de Rijn willen vervoeren, betalen schrik barend hoge prijzen. Om Hamburg en Bremen nu con- 1 currentiemogelijkheden te bieden tegenover Amsterdam en Rotterdam, zijn. Maar er zit een hard stuk ge- heeft de Bundesbahn tweeërlei ta rief ingevoerd. Het is erg aantrek kelijk, de goederen per trein te ver veel lager dan die van de scheep vaart. En dus gaan de goederen per trein. Naar het Noorden. Daar tegenover worden de prijzen van vervoer naar de rivier zo hoog mo gelijk gehouden. De keuze valt dan vanzelfsprekend op vervoer van de rivier af. Naar Hamburg en Bremen dus. Op dit punt zijn de Duitse onder nemers het gloeiend eens met de Nederlandse collega’s: er moet front gemaakt worden tegen deze gang van zaken, waarbij de Rijnscheepvaart on verbiddelijk aan het kortste eind trekt. B n o n t h s

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1954 | | pagina 4